*Disclaimer: ik ben geen electricien.Cavalera125 schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:40:
Ben bezig met een plannetje voor elektra in een schuurtje. Plan is om vanuit de meterkast een 25A ALA te plaatsen, vanuit daar een kabel naar het schuurtje. In het schuurtje een verdeelkastje met 16A installatie automaten voor 2 of 3 groepen. Wil even zeker weten of dit de juiste manier is.
M.b.t. die 25A ALA heb ik wat twijfel. Ik heb een 3*25A aansluiting, hoofdschakelaar is 40A en de 3 ALS-en zijn ook 40A. Klopt dit wel?
Wat betreft je HFDS en ALS klopt het. Als je aansluiting 3x25A is, is 40A een prima zwaarte voor een hoofdschakelaar en ALS.
Wat ik hier heb gedaan voor een onderverdeler is het volgende:
Hoofdschakelaar meterkast -> krachtgroep 25A B karak. meterkast -> 5x6mm2 (overkill, mag ook 4mm2 zijn) kabel naar onderverdeler -> onderverdeler inrichten met een 40a hoofdschakelaar -> 3x 40a ALS'en (1 per fase) -> daar achter 1 normale 16A B karak groep per ALS. Dit mogen overigens ook 3 stuks 16A ALAMATS zijn, scheelt je wat componenten en kabels in je onderverdeler.
Dan heb je 3 volwaardige groepen in een volwaardige onderverdeler in de schuur die elk op een eigen fase van je hoofdaansluiting zitten.
De krachtgroep in je hoofdkast gebruik je puur en alleen ter beveiliging van de 5 aderige YMVK kabel die naar de onderverdeler loopt. In de schuur plaats je weer een hoofdschakelaar omdat dit een los gebouw is welke je in 1 klap correct wilt kunnen afsluiten. Daar dien je geen ALS voor te zetten. De ALS'en (of ALAMATS) breng je pas aan in de onderverdeler na de tweede hoofdschakelaar.
Je hoofdzekering(en) van de netbeheerder zijn normaliter C karakteristiek. Voor dat die er uit gaan moeten er op deze manier in de hele keten wel hele spannende dingen qua gelijktijdigheid gebeuren. Als kabelbeveiliging voor de kabel van meterkast naar onderverdeler kom je dan prima weg met een B-karakteristiek krachtgroep van 25A.