3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Om te voorkomen dat je trekveer vies en vet wordt: gebruik talkpoeder ipv zeep, vet of iets anders om de kabels makkelijker te trekken.JT schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:34:
[...]
True. Toch maar even die vieze vette trekveer pakkenDank je! Ben een beetje van tweakers afhankelijk voor door soort advies dus ik ben je (En anderen die advies geven) erkentelijk
![]()
Dank, hij was echter uit de winkel al vettinus5 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:44:
[...]
Om te voorkomen dat je trekveer vies en vet wordt: gebruik talkpoeder ipv zeep, vet of iets anders om de kabels makkelijker te trekken.
Zeker, daar ben ik hier nu voor en ging super soepelrbaidjoe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:49:
@JT , wel hier laten weten of je oplossing werkt he
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik heb 50 camping plaatsen, 3x 50 amp aansluiting.
Richting de Caravans 3 lijnen, alle 3, 35 ampere en achter een ALS van 300 milli ampere
Bij de kampeerplaatsen kasten met 4 aansluitingen, iedere kampeerplaats 1 fase en een eigen 6 ampere automaat.
Nu wil ik vernieuwen, dat gaat een installateur aansluiten. In de nieuwe kasten komen een hoofdschakelaar, 4 kw/u meters en dan....
iedere kast 1 ALS van 30 milli ampere en daarachter 4 automaten ?
Of iedere kampeerplaats een eigen Alamat van 6 ampere/30 milli ampere
Of zou het ivm caravan hobbyisten, nattigheid enz enz een slecht idee zijn om camping aansluitingen te voorzien van 30mAmp aardlek ?
Nu zitten er ongeveer 15 kampeerplaatsen achter 1 Aardlekschakelaar van 300 mAmp. Dat gaat ongeveer 3 a 4 keer per jaar fout. En dan is het soms heel lang zoeken naar de oorzaak.
Ik quote mezelf even, omdat de vraag een beetje ondergesneeuwd is door andere posts.Nhz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:34:
Welke kamrail moet ik pakken voor het aansluiten van 4 reguliere groepen achter een aardlek schakelaar? Spul is allemaal van Eaton. Bij Elektramat raden ze me via de chat deze aan (voor 7 apparaten), maar dat lijkt me niet goed.
Groetjes
De 4mm2 montagedraad in de groepenkast heb ik netjes vervangen door 6mm2. Met de ongeisoleerde adereindhulzen pastte het wél.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Wat betreft 1 aardlek vs 4x alamat lijkt me dat beide mag (maar weet ik niet zeker). Maakt voor de veiligheid weinig uit maar misschien zijn losse alamat's voor de campinggasten wel fijn. Minder kans dat iemand in het donker komt door zijn buren en geen gezeur om de "schuldige" te vinden. Als je voor een alamat gaat kies dan wel een type wat na het uitschakelen een indicatie heeft of hij is uitgegaan door een aardlek of overbelasting. Scheelt je ook weer zoeken en discussie met gasten.
En zijn kwh meters het echt nog waard?
Deze toch? https://www.sandervunderi...uitkam-1-fase-274297.htmlNhz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:16:
[...]
Ik quote mezelf even, omdat de vraag een beetje ondergesneeuwd is door andere posts.
De huidige NEN1010 zegt dat iedere aansluiting achter een eigen aardlekschakelaar moet:tvhouwel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:12:
Nu wil ik vernieuwen, dat gaat een installateur aansluiten. In de nieuwe kasten komen een hoofdschakelaar, 4 kw/u meters en dan....
iedere kast 1 ALS van 30 milli ampere en daarachter 4 automaten ?
Of iedere kampeerplaats een eigen Alamat van 6 ampere/30 milli ampere
Het lijkt me sowieso wijs dat de installateur zich even verdiept in NEN1010 hoofdstuk 708: Campings en vergelijkbare terreinen.708.531.2 Toestellen voor aardlekbeveiliging
Elke contactdoos moet afzonderlijk zijn beveiligd door een toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA. De gekozen toestellen moeten alle polen uitschakelen, met inbegrip van de nul.
Natuurlijk wel 30mA! Dat is al sinds jaar en dag verplicht voor a) alle contactdozen voor gebruik buiten en b) alle contactdozen voor het aansluiten van campingplaatsen... 300mA in zo'n setting is gewoon ronduit gevaarlijk, er hoeft maar één keer iemand te zijn met wat te veel water in zijn tent...Of zou het ivm caravan hobbyisten, nattigheid enz enz een slecht idee zijn om camping aansluitingen te voorzien van 30mAmp aardlek ?
Nu zitten er ongeveer 15 kampeerplaatsen achter 1 Aardlekschakelaar van 300 mAmp. Dat gaat ongeveer 3 a 4 keer per jaar fout. En dan is het soms heel lang zoeken naar de oorzaak.
Het gaat 3 à 4 keer per jaar fout zeg je, ik mag hopen dat je niet 3 à 4 keer per jaar een kampeerder met de lijkenwagen ziet vertrekken?
Sure. Die mag je zelfs zonder buis langs elkaar leggen.WVL_KsZeN schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:58:
Ik weet dat ik geen electra draad (VD kabel) en UTP door 1 buis mag trekken, maar mag dat wel met XMVK/YMVK en UTP in 1 buis?
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 01-09-2020 21:42 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ja dat zijn ze wel waard, we hebben heel veel seizoensplaatsen en sommigen krijgen het voor elkaar om ondanks dat het maar 6 ampere is, toch heel veel te verbruiken met kacheltjes, airco's enz.En zijn kwh meters het echt nog waard?
ok, overtuigd dat we met Alamats gaan werken van 30mA
Dat is trouwens ook 1 van de redenen van deze "verbouwing". Maar als leek vroeg ik alleen maar of dat voor caravans in een nat seizoen wel zou gaan werken.
Nee gelukkig niet zeg. Als het fout gaat dan heeft er weer eens iemand een stekker doorverbinding in de regen liggen of een kabelhaspel onder de caravan die nat wordt. En springt dus de 300mA eruit.Het gaat 3 à 4 keer per jaar fout zeg je, ik mag hopen dat je niet 3 à 4 keer per jaar een kampeerder met de lijkenwagen ziet vertrekken?
Tja, maar beter ook toch dat het uitspringt in plaats van ligt te knetteren buiten in de regen?tvhouwel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:51:
Dat is trouwens ook 1 van de redenen van deze "verbouwing". Maar als leek vroeg ik alleen maar of dat voor caravans in een nat seizoen wel zou gaan werken.
[...]
Nee gelukkig niet zeg. Als het fout gaat dan heeft er weer eens iemand een stekker doorverbinding in de regen liggen of een kabelhaspel onder de caravan die nat wordt. En springt dus de 300mA eruit.
Dan moeten je kampeerders gewoon niet van die rare fratsen uithalen...
Ben je van plan de huidige 300mA aardlekschakelaars te laten zitten in de voeding naar de onderverdeelkasten? Deze zou je eigenlijk moeten vervangen door 300mA selectieve aardlekschakelaars (vierkantje met een "S" erop).
Met de huidige 300mA aardlekschakelaars met daar achter een 30mA aardlekschakelaar per kampeerplek, heb je kans dat de 300mA nog steeds mee uitschakelt bij een goede foutstroom. De "S" variant reageert trager en blijft dan wel in. Zou zonde zijn om alles per plek met een aardlekautomaat te beveiligen als vervolgens nog steeds de halve camping uitvalt.
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 01-09-2020 22:00 ]
Ik wist dus niet van die S variant.
Dat wordt een mailtje naar de installateur want die gaat ook de bestaande verdeelkast waar die schakelaars in zitten, vervangen.
Bedankt

Maar @Xander heeft mij mooi aangevuld met de NEN wat ik janboerenfluitjes had beredeneerd

En helemaal eens met Xander, het gaat juist goed als de aardlek klapt. Als je nu precies die natte stekker oppakt en je krijgt die klapper van 300mA door je klauwen ben je niet blij. Laat staan als de limiet gewoon de volle 6A B-karakteristiek zou zijn...
Ook duidelijk dat iedere aansluiting een eigen aardlek moet hebben
En Airco ? Je zult ze de kost geven die als het warmer dan 25 graden is, in de caravan kruipen met de deur dicht en de airco aan. Jaja, je hebt figuren....
Een 30mA aardlekschakelaar kan reageren bij lekstromen >15mA, een 300mA aardlekschakelaar bij lekstromen >150mA. Maar qua tijd reageren ze precies even snel.tvhouwel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:00:
Dat is een hele goeie, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik ging er eigenlijk van uit dat 30mA er eerder uitspringt dan 300mA en dat dat dus geen probleem zou opleveren.
Ik wist dus niet van die S variant.
Dus wat denk je dat er gebeurt bij een plotselinge lekstroom van 400mA? Die is >15mA maar ook >150mA.
Bij een lekstroom >15mA maar <150mA klopt het natuurlijk wel wat je dacht.
Dat wordt een mailtje naar de installateur want die gaat ook de bestaande verdeelkast waar die schakelaars in zitten, vervangen.
Bedankt
Qua prijs maakt het weinig uit, dus als je ze toch al vervangt dit zeker even in de gaten houden.
Een goede installateur zal dit zelf ook wel bedenken.
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 01-09-2020 22:06 ]
Gedaan zoals aangegeven en meteen ook een gaatje gemaakt onderin de contactdoos om eventueel condens eruit te laten lopen.
:strip_exif()/f/image/R7AMichbpUFMTlsl5BtkBHun.jpg?f=fotoalbum_small)
In de winter het electra in de schuur opnieuw doen. Is door de vorige bewoner telkens aangepast en daardoor een onsamenhangend zooitje geworden. Kan ik meteen de verlichting netjes maken. Zap dan nog wel jullie hulp misschien nodig hebben
... waarop je het antwoord kreeg om schakelmateriaal met een wartel aan de bovenkant te gebruiken.Campo di Casa schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:59:
Had hier de vraag gepost voor de juiste aan sluiting te maken aan de bovenkant waarop ik antwoord kreeg om dit te doen met een buitenkabel door de buis en de buis korter te laten voor vocht.
Ben geen fan van die doorprikrubbers, zeker niet aan de bovenkant. Afhankelijk van hoe je het precies monteert ontstaat er vaak ook een "kuiltje" rondom de kabel waar water in blijft staan, geheid dat dat ooit eens naar binnen lekt.
Geef mij dan maar dit:
/f/image/xv2lBG11ge9viSHcC9fTCAYr.png?f=fotoalbum_large)
Maarja, het schakelmateriaal wat jij nu hebt verkopen ze ook als "spatwaterdicht" dus het zal ongetwijfeld de eerste jaren wel probleemloos zijn.
ja dat klopt, heb je helemaal gelijk in. Zou ook een kabelwartel doen maar luiheid won. Contactdoos staat niet helemaal vol in de regen maar zit nog net iets onder een afdak en durf dit wel aan. In ergste geval schiet de aardlek eruit. Maar wil toch straks in de schuur de buiten contactdozen achter een schakelaar hebben zitten voor het geval dat. Mocht er dan problemen zijn met vocht in de contactdoos kan ik de schakelaar om zetten en probleem z.s.m. oplossen zonder een halve dag zonder stroom te zitten.Xander schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:07:
[...]
... waarop je het antwoord kreeg om schakelmateriaal met een wartel aan de bovenkant te gebruiken.
Ben geen fan van die doorprikrubbers, zeker niet aan de bovenkant. Afhankelijk van hoe je het precies monteert ontstaat er vaak ook een "kuiltje" rondom de kabel waar water in blijft staan, geheid dat dat ooit eens naar binnen lekt.
Geef mij dan maar dit:
[Afbeelding]
Maarja, het schakelmateriaal wat jij nu hebt verkopen ze ook als "spatwaterdicht" dus het zal ongetwijfeld de eerste jaren wel probleemloos zijn.
Bij 230V 300 mA door een mens krijgen is nogal problematisch; weerstand van de huid laat bijna nooit zo'n hoge stroom toe. Daarom is 300 mA niet voor directe persoonsbescherming, maar 30 mA wel.Septillion schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:00:
@tvhouwel Airco op de camping![]()
Maar @Xander heeft mij mooi aangevuld met de NEN wat ik janboerenfluitjes had beredeneerd![]()
En helemaal eens met Xander, het gaat juist goed als de aardlek klapt. Als je nu precies die natte stekker oppakt en je krijgt die klapper van 300mA door je klauwen ben je niet blij. Laat staan als de limiet gewoon de volle 6A B-karakteristiek zou zijn...Ofwel, juist omdat de kans op een aardlek groter is wil je liever een kleinere aardlekautomaat dan een groter!
Is het eigenlijk dan nog toegestaan om die ongebruikte fase op een (selectieve) automaat aan te sluiten voor bijv. verlichting? Of is daar een aparte groep + kabel voor nodig?Rimco schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:27:
@Wolly De backup heater zit intern in de buitenunit, de aansluitingen zitten fysiek naast elkaar er binnenin. Ik vind dat genoeg om het 1 apparaat te noemenIk zou enkel wel een complete 3-fase kabel naar de buitenunit leggen en daar de ongebruikte fase netjes afdoppen (wat is daar eigenlijk de netste manier voor?).
Anders niet. Dan moet je een onderverdeler gaan maken. Overzichtelijk wordt het er allemaal niet van met fases gaan aftakken in ieder geval.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Situatie is als volgt:
- 1 wisselschakelaar beneden
- 1 wisselschakelaar boven
- 2 (afzonderlijke) lichtpunten boven
De wisselschakelaar beneden heeft 3 zwarte draden in de doos, waarvan er 1 met een witte streep.
De wisselschakelaar boven heeft 3 zwarte draden + 1 bruin draad. Hier heeft 1 zwart draad ook een witte streep.
Mijn aanname is dat de zwarte draden met een witte streep naar de lichtpunten gaan.
Op dit moment heb ik bij wijze van een test 1 van de lichtpunten werkend door in de schakelaar boven het bruine draad en het zwarte draad met witte streep te koppelen met de schakelaar. Maar dan werkt uiteraard de hotelschakeling en het andere lichtpunt niet.
Heeft iemand een idee hoe dit precies in elkaar steekt? Ik heb al gekeken naar wat schema's voor een hotelschakeling maar die zien er toch allemaal anders uit.
De 2 lampen waar je het over hebt, horen die tegelijk aan en uit te gaan?
Of los van elkaar (Dan heeft 1 lamp de hotelschakeling en de andere niet
bij de hotelschakeling staan in serie (dus in een kring):
1/ de fase draad (bruin denk ik)
2/ hotelschakelaar 1
3/ 2 zwarte draden van hotelschakelaar 1 naar hotelschakelaar 2
4/ hotelschakelaar 2
5/ zwarte draad naar lichtpunt
6/ lichtpunt
7/ de nul-draad (blauw denk ik)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Goede vraag. Ik ga er vanuit dat ze beide tegelijk aan en uit horen te gaan. Wij zijn net in deze woning komen wonen dus het is even uitzoeken hoe het precies hoort te zitten.BarryH schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:39:
@kings54
De 2 lampen waar je het over hebt, horen die tegelijk aan en uit te gaan?
Of los van elkaar (Dan heeft 1 lamp de hotelschakeling en de andere niet)
Je schrijft dat één lichtpunt werkt., dat is dus met een schakelaar (bruin aan zwart-wit) op de bovenverdieping?
Enige werkende situatie dan die ik mij kan bedenken is dat de hotelschakeling alleen op de lamp van de benedenverdieping heeft gezeten en de lamp boven alleen een schakelaar boven had. Om dat aan te sluiten, uitgaan van een dubbele (wissel)schakelaar boven:
Voor de lamp beneden:
- Beneden de zwart-wit in de L
- Beneden andere zwarten in 1 en 1'
- Boven bruin in L1
- Twee zwarten in 1 en 1'
Voor lamp boven:
- Bruin in L2
- Lamp in 2
Als je boven twee schakelaars hebt dan is het voor de lamp boven ook gewoon L en 1 op de tweede schakelaar.
Heb in mijn trapenhal naar boven een hotel-schakeling. Logisch.
Nu ga ik een smart ledstrip plaatsen en ik vraag mij het volgende af.
Al ik voor die ledstrip een SonOff Mini plaats, dus niet tussen de schakelaars, maar echt in de aanvoer naar de led toe, is deze led-strip dan aanstuurbaar via de manier waarop ik mijn SonOff kan aansturen?
Klopt, daardoor snap ik het ook niet helemaal. Ik had het bruine draad ook beneden verwacht.Septillion schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:27:
@kings54 In Nederland is het meest gebruikelijke dat we alleen een hotelschakeling voor de bovenliggende verdieping hebben. (Vraag me niet waarom...) Maar dan is het meest logische dat de schakelaar beneden de bruin heeft ipv boven... Om beide met dezelfde hotelschakeling te laten werken mis je denk ik een draad.
Ja, precies zo.Septillion schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:27:
Je schrijft dat één lichtpunt werkt., dat is dus met een schakelaar (bruin aan zwart-wit) op de bovenverdieping?
Hmm, dat is wel een goed punt, had ik niet overwogen. Dat zou dan inderdaad betekenen dat er boven een dubbele wisselschakelaar zou (moeten) zitten en dat de hotelschakeling voor een ander lichtpunt beneden is. Dan mis ik alleen nog het 2e lichtpunt boven wat ook niet werkt.Septillion schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:27:
Enige werkende situatie dan die ik mij kan bedenken is dat de hotelschakeling alleen op de lamp van de benedenverdieping heeft gezeten en de lamp boven alleen een schakelaar boven had. Om dat aan te sluiten, uitgaan van een dubbele (wissel)schakelaar boven:
Voor de lamp beneden:
- Beneden de zwart-wit in de L
- Beneden andere zwarten in 1 en 1'
- Boven bruin in L1
- Twee zwarten in 1 en 1'
Voor lamp boven:
- Bruin in L2
- Lamp in 2
Als je boven twee schakelaars hebt dan is het voor de lamp boven ook gewoon L en 1 op de tweede schakelaar.
Toevallig komt morgen een elektro monteur langs om het e.e.a. in de groepenkast te doen dus ga ik hem sowieso vragen of hij er naar kan kijken. Maar ik had gehoopt dat hier iemand de situatie zou kunnen verklaren
En dat tweede lichtpunt is weer een andere dan de twee die hier besproken? Niet nog een verstopte schakelaar?
Wij hadden vroeger op de overloop ook twee lichtpunten waarvan de tweede de schakelaar compleet aan het andere eind van de gang had zitten

Maar goed, het werkt dus ik ben blij. Alleen het 1e lichtpunt heb ik maar even afgesloten gelaten, aangezien die dus niet mee doet met de hotelschakeling en ik geen dubbele schakelaar heb.
In de leiding zit een controledraad.
Vandaag bij oplevering van ons nieuwbouw huis werd vertelt dat je het beste de trekveer aan de controledraad kan vastmaken en dan de trekveer erdoor trekken via de controledraad.
Dan kabel (UTP in dit geval) vastmaken aan de trekveer en erdoor trekken.
Neem aan dat de controledraad dan weg kan.
En kan ik ook UTP en Coax (voor ziggo) in 1 zo'n leiding trekken, of is dat af te raden?
Als je niet te dikke Cat5 neemt en een standaard coax kan het net als er niet te veel bochten inzitten. Zit er een knik dan gaat het waarschijnlijk niet lukken.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Geen dreft, maar speciaal glijmiddel voor dit soort zaken. Binnen x jaar ga je blij zijn met deze beslissingwokkelz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:55:
En gebruik wat dreft oid op je kabels die je er door heen trekt, scheelt weer iets.
WD-40 werkt ook prima
[ Voor 48% gewijzigd door Naalroc op 03-09-2020 23:01 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Inderdaad zo vast als een huis. NOOIT zeep gebruiken, ik spreek uit ervaring.Jim423 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:06:
Stolt en die kabel komt dan muurvast te zitten in de buis.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Inmiddels heb ik antwoord van de installateur gekregen. Het enige dat hij wil aanbieden is een vergrote installatiekast waarin nog ruimte is voor minimaal 10 modules “zo voorbereid dat de installatie eenvoudig kan worden uitgebreid met automaten, aardlekschakelingen en overige schakelingen” Het gaat dan in totaal om twee ABB HLD33B1/3D kasten van 24 modules.Recoil schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:22:
[...]
Yes, dat van de PV is een goede. Dat kan ik desnoods achteraf nog (laten) doen als het er bij oplevering niet in zit. Van de krachtgroepen is er één voor de warmtepomp en één voor de inductieplaat, na talloze keren de kookgroepdiscussie gezien te hebben leek me dat wel slim.
Ik hoop wel echt dat ze de kast een beetje overdimensioneren, extra zonnepanelen of een aansluiting voor een elektrische auto zou nu bij een kast met 36 eenheden geen optie zijn.
Het eenvoudig uitbreiden lees ik als het installeren van busboard. Prima natuurlijk voor ABB spul, maar fungeert busboard tegelijkertijd ook als ‘domme’ dinrail waardoor er ook non-ABB materiaal op geïnstalleerd kan worden?
[ Voor 82% gewijzigd door leonbong op 04-09-2020 08:00 ]
Ik heb een 3x 25a aansluiting en vanuit de meterkast naar de schuur een kabel lopen waar mijn zonnepanelen op zijn aangesloten. (3 fase 4800WP).
Nu wil ik graag een 1 fase laadpaal in de schuur aansluiten en misschien in de toekomst vanuit de schuur naar de keuken een kabel trekken voor inductie koken.
Is er een mogelijkheid om dat via de kabel te realiseren die er al ligt?
Onderverdeler in de schuur plaatsen.
“Ruimte” zat op je huidige kabel 3F 4500 is +/-7A per fase momenteel.
Plaats in je meterkast 3F almat 16A 30mA of de combi ALS 30mA + krachtgroep 16A (als je dat al niet hebt)
In schuur een kleine onderverdeler:
Hoofdschakelaar 4 polig
1f almat tbv laadpaal
3f almat tbv PV
3f almat tbv inductie
Nu mogen de krachtgroepen ook gewone groepen zijn omdat je voor aardlekken al in meterkast beveiligd.
Betere oplossing is overigens een extra kabels trekken.
[ Voor 65% gewijzigd door leonbong op 04-09-2020 08:10 ]
Bedankt voor de informatie hier kan ik wat mee.
Extra kabel heeft ook mijn voorkeur maar de groepenkast zit precies aan de andere kant van het huis en geen kruipruimte.
Maar als het niet anders kan dan moet er gewoon een extra kabel komen maar dit zou een stuk makkelijker zijn.
@Ophidian
Het is een 5x2.5m, voor een laadpaal zat ik aan een 1 fase zappi te denken.
Laden hoeft niet snel te gaan, gaat nu ook goed met de granny charger.
Maar waarom een 1 fase Zappi? Dan beperk je jezelf toch voor de toekomst?Idanue schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:21:
@leonbong
Bedankt voor de informatie hier kan ik wat mee.
Extra kabel heeft ook mijn voorkeur maar de groepenkast zit precies aan de andere kant van het huis en geen kruipruimte.
Maar als het niet anders kan dan moet er gewoon een extra kabel komen maar dit zou een stuk makkelijker zijn.
@Ophidian
Het is een 5x2.5m, voor een laadpaal zat ik aan een 1 fase zappi te denken.
Laden hoeft niet snel te gaan, gaat nu ook goed met de granny charger.
2,5mm2 is wel krap bij lange lengtes.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Mijn woon-werk is 2x25km en ik kan hem elke dag aan de lader hangen dus echt snel hoeft het niet te gaan van mij maar als er nog andere voordelen zitten aan een 3 fase paal dan kan dat natuurlijk ook nog.Ophidian schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:29:
[...]
Maar waarom een 1 fase Zappi? Dan beperk je jezelf toch voor de toekomst?
2,5mm2 is wel krap bij lange lengtes.
De kabel die er nu ligt vanaf de meterkast zal zo'n 10 meter zijn.
Dan is 2,5mm2 ymvk is voor 16A echt zat voor deze afstand 10-15m.
[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 04-09-2020 08:53 ]
Ja maar dat is nu, die laadpaal gaat hopelijk toch wel wat langer mee. Een Zappi 3 fase kan ook een 1 fase opladen.Idanue schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:38:
[...]
Mijn woon-werk is 2x25km en ik kan hem elke dag aan de lader hangen dus echt snel hoeft het niet te gaan van mij maar als er nog andere voordelen zitten aan een 3 fase paal dan kan dat natuurlijk ook nog.
De kabel die er nu ligt vanaf de meterkast zal zo'n 10 meter zijn.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dit zit er nu in:leonbong schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:02:
Plaats in je meterkast 3F almat 16A 30mA of de combi ALS 30mA + krachtgroep 16A (als je dat al niet hebt)
:strip_exif()/f/image/QSsptRdgHWEQR9eAiweOR9Md.jpg?f=fotoalbum_medium)
Misschien dan toch maar kijken voor de 3 fase, zoveel prijsverschil zit er ook weer niet in.Ophidian schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:56:
Ja maar dat is nu, die laadpaal gaat hopelijk toch wel wat langer mee. Een Zappi 3 fase kan ook een 1 fase opladen.
Zo ja dit voldoet, meterkast vereist geen aanpassing.
Ps
(1f automaten achter een 4f ALS zoals je nu hebt voor je huisgroepen is niet ideaal. Maar het mag)
mijn plan is nu om 3000VA op dat stopcontact te zetten en te gaan meten met de warmtebeeldcamera naar rotte lasklemmen. Een soort burnintest
diskeltische lurker
My middle finger salutes you.
Nu ik dit lees twijfel ik toch wel weer over onze eigen installatie.. De datum voor opties is voor ons inmiddels verstreken en ik denk wel na over een paar extra automaten en ALS'en. Weet iemand of installateurs dit na sluitingsdatum nog kunnen wijzigen?Recoil schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 01:33:
[...]
Inmiddels heb ik antwoord van de installateur gekregen. Het enige dat hij wil aanbieden is een vergrote installatiekast waarin nog ruimte is voor minimaal 10 modules “zo voorbereid dat de installatie eenvoudig kan worden uitgebreid met automaten, aardlekschakelingen en overige schakelingen” Het gaat dan in totaal om twee ABB HLD33B1/3D kasten van 24 modules.
Het eenvoudig uitbreiden lees ik als het installeren van busboard. Prima natuurlijk voor ABB spul, maar fungeert busboard tegelijkertijd ook als ‘domme’ dinrail waardoor er ook non-ABB materiaal op geïnstalleerd kan worden?
Ik ben bezig met zonnepanelen met verschillende bedrijven. Voor de aansluiting van de omvormer heb ik de keus om een PV verdeler te gebruiker of een aparte groep te gebruiken.
1 bedrijf zegt geen PV verdeler te gebruiken ivm dat In de NEN 1010 staat dat er op een pv verdeler maximaal 3000 watt aangesloten mag worden, het zal wel werken zegt hij, maar ivm de NEN norm moet er een aparte groep komen b.v. Twee andere bedrijven zeggen dit kan gewoon en zeggen geen woord over een NEN norm.
Weet iemand hoe dit nu precies zit?
Alvast bedankt!
Als dat met aanleggen complex is (veel boren, kabel gootjes enz enz) PV-verdeler.
Ik heb zelf een aantal UTP kabels getrokken en hierbij gebruik gemaakt van een kabeltrekkous die via een dun staalkabeltje aan de trekveer gemonteerd wordt. is van harte aan te bevelen.hesselbeertje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:36:
[...]
Inderdaad zo vast als een huis. NOOIT zeep gebruiken, ik spreek uit ervaring.
Kunnen vast wel, het wijzigen van materiaal in de meterkast zelf vereist planmatig of in BIM geen grote wijzigingen. Maar kunnen ≠ willen.896gerard schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:34:
[...]
Nu ik dit lees twijfel ik toch wel weer over onze eigen installatie.. De datum voor opties is voor ons inmiddels verstreken en ik denk wel na over een paar extra automaten en ALS'en. Weet iemand of installateurs dit na sluitingsdatum nog kunnen wijzigen?
My middle finger salutes you.
Maar ik heb een 13W spaarlamp gebruikt, dat beviel prima volgens mij, geen klachten van gehoord.
Als het heel egaal moet zijn (wel wenselijk) zou je ook kunnen denken in de richting van 3 10W led strips 40cm ofzo.
Waarom heb je twee hoofdschakelaars?Idanue schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:06:
[...]
Dit zit er nu in:
[Afbeelding]
[...]
Misschien dan toch maar kijken voor de 3 fase, zoveel prijsverschil zit er ook weer niet in.
[ Voor 7% gewijzigd door WVL_KsZeN op 05-09-2020 13:55 ]
Een PV verdeler is in feite niks anders dan 2 16A automaten achter elkaar.H.Spuybroek schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:47:
1 bedrijf zegt geen PV verdeler te gebruiken ivm dat In de NEN 1010 staat dat er op een pv verdeler maximaal 3000 watt aangesloten mag worden, het zal wel werken zegt hij
Naar mijn weten mag er nog steeds apparatuur tot 3680VA op een 16A automaat.
Heeft dit bedrijf ook een verwijzing naar dit artikel van max. 3000VA?
Kun je altijd doen maar een installatietester is toch wat beter..technopeuter schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:47:
net de hele installatie op de 2e verdieping aangelegd, het komt oorspronkelijk uit een hoek en gaat van centraaldoos naar centraaldoos, het laatste stopcontact zit dus 4 centraaldozen verder, die stroomkring heeft dus gewoon 14 lasklemmen, Is er een max aan het aantal lasklemmen?
mijn plan is nu om 3000VA op dat stopcontact te zetten en te gaan meten met de warmtebeeldcamera naar rotte lasklemmen. Een soort burnintest
Waarom heb je zo weinig vertrouwen in je lasklemmen eigenlijk? Je kan altijd draailassen maken als je de ruimte hebt maar met goede steeklassen is ook niks mis, juist afstrippen is alleen heel belangrijk (recht, schoon en de juiste lengte).
[ Voor 45% gewijzigd door Jim423 op 05-09-2020 14:02 ]
https://www.google.com/ur...Vaw0Mfj513OICttxeeHr1xo1n
Er schijnt ergens te staan dat bij aanleg max 80% belasting op de groep mag.
Nu heb ik dat zelf ook niet maar in gebruik wel A merk automaten Hager en Siemens moduul breedte 36mm welke een veel betere warmte huishouding hebben. Bij de goedkope 18mm heb ik daar vaak vraagtekens bij. Tevens moet je bij zwaar belaste automaten rekening houden met de vulfactor en het maximaal automaten aaneengesloten naast elkaar.
Aanvulling volgt
[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 05-09-2020 14:41 ]
Geen idee, zal de vorige bewoner wel een goed idee gevonden hebben denk ik.
Heb aan de laatste wandcontactdoos een tostiijzer en fohn geinstalleerd, 3200W, na 15 min. waren alle lasklemmen niet warmer dan de bedrading, die was ca. 27grd.conclusie, de lasklemmen zijn prima en de weerstand zit vooral in de draad.Jim423 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:00:
Kun je altijd doen maar een installatietester is toch wat beter..
Waarom heb je zo weinig vertrouwen in je lasklemmen eigenlijk? Je kan altijd draailassen maken als je de ruimte hebt maar met goede steeklassen is ook niks mis, juist afstrippen is alleen heel belangrijk (recht, schoon en de juiste lengte).
diskeltische lurker
Wat mij betreft is dat een betere test dan met de installatietester er langs gaan.technopeuter schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:16:
[...]
Heb aan de laatste wandcontactdoos een tostiijzer en fohn geinstalleerd, 3200W, na 15 min. waren alle lasklemmen niet warmer dan de bedrading, die was ca. 27grd.conclusie, de lasklemmen zijn prima en de weerstand zit vooral in de draad.
Waarom is de belastbaarheid van 2,5 mm2 YMVK hoger dan van 2,5 mm2 VD?leonbong schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:52:
Ymvk heeft een hogere belastbaarheid dan vd-draad.
Dan is 2,5mm2 ymvk is voor 16A echt zat voor deze afstand 10-15m.
Want nu heb je je aarding ook meegetest natuurlijk...o1o92o2o schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:43:
[...]
Wat mij betreft is dat een betere test dan met de installatietester er langs gaan.
YMVK kan zijn warmte beter kwijt. Tenzij deze natuurlijk ook in een buis zit.Zwartoog schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:25:
[...]Waarom is de belastbaarheid van 2,5 mm2 YMVK hoger dan van 2,5 mm2 VD?
[ Voor 33% gewijzigd door Jim423 op 05-09-2020 22:48 ]
Nee, maar als je de installatietester op L-N zet doe je dat ook niet.Jim423 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:47:
[...]
Want nu heb je je aarding ook meegetest natuurlijk...
Kunnen kan altijd. Of ze het willen en onder welke (financiele) voorwaarden is een vraag die alleen zij kunnen beantwoorden. Evt kun je proberen wat handjeklap te doen met de jongens die het ook echt komen uitvoeren. Met als risico wel dat ze onvoorbereid op jouw vraag miet de juiste spullen hebben. Dus als je hun aan hun mouw kan trekken wanneer ze een paar huizen verderop bezig zijn maak je wellicht meer kans. Maarja, moet jeze wel net treffen.896gerard schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:34:
[...]
Nu ik dit lees twijfel ik toch wel weer over onze eigen installatie.. De datum voor opties is voor ons inmiddels verstreken en ik denk wel na over een paar extra automaten en ALS'en. Weet iemand of installateurs dit na sluitingsdatum nog kunnen wijzigen?
Ik ben opzoek naar het volgende
Ik ben opzoek naar een din rail module.
Deze module moet ik als tijdklok kunnen gebruiken, (deze op afstand kunnen aanpassen) dus met een app. En handmatig kunnen in en uit schakelen van de functie die deze schakelt. Het liefst LAN bekabeld.
Ik zat te kijken naar de Siemens Logo 8 maar volgensmij heb je ook een digitale input nodig bij deze. Dat heb ik dus niet (nodig).
Hebben jullie suggesties?:
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Oke en dan kan ik in de app ook de tijden aanpassen ect? Dit gaat dan om de logo8?habbekrats schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:32:
@JulianvanAalst Dat kan met een logo, inputs hoef je niet te gebruiken. In de logo heb je diverse timers beschikbaar ook de huidige tijd/uur alsook zo'n op / onder
Relay board (4channels) erbij en je kan kijken/bedienen/schakelen wat je wilt via de webinterface. Dan ben je voor <80 euro klaar. Zo'n logo8 zal stukken prijziger zijn denk ik. Het zal wel in een los kastje komen i.p.v. op de DIN rail maar dat lijkt mij geen groot probleem.
Een standaard logo zit rond 100 euro ex BTW.
Alsje de logosoft software erbij moet hebben komt er nog 54 euro ex BTW bij.
[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 06-09-2020 13:53 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Dankjewel. Dat leek een goeie tip voor mij als alternatief voor de door mij geplande Logo 8 om mijn 3-fasen verwarmingselement te schakelen.
Helaas is een datasheet van die Shelly ontvindbaar, maar het grootste probleem ontdekte ik in dit filmpje: De voedingen van de relais-uitgangen, gelabeld L1 t/m L4 zijn intern doorverbonden!

Jammer, want van het idee van energie monitoring en de app was ik wel gecharmeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-09-2020 16:00 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Doe je deze toch erbij: https://www.hager.nl/prod...akelaars/esc440/52385.htmAndrehj schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:59:
[...]
Dankjewel. Dat leek een goeie tip voor mij als alternatief voor de door mij geplande Logo 8 om mijn 3-fasen verwarmingselement te schakelen.
Helaas is een datasheet van die Shelly ontvindbaar, maar het grootste probleem ontdekte ik in dit filmpje: De voedingen van de relais-uitgangen, gelabeld L1 t/m L4 zijn intern doorverbonden!![]()
Dat betekent dat je dus nooit drie verschillende fases kunt schakelen.
Jammer, want van het idee van energie monitoring en de app was ik wel gecharmeerd.
Ik heb de ESC240 (enkelfase).
Dat zou inderdaad een aardige workaround zijn. Die Hager is overigens wel erg duur, dat kan (van Finder, ook degelijk) een stuk goedkoper.Jim423 schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:46:
[...]
Doe je deze toch erbij: https://www.hager.nl/prod...akelaars/esc440/52385.htm
Ik heb de ESC240 (enkelfase).
Maar ik wil alle drie de fasen van het verwarmingselement afzonderlijk schakelen. Dan zou ik drie van deze moeten kopen. Ook een stuk betaalbaarder dan bij Hager.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik schakel er een 6,6kW (oven)element mee (monofasig), maar er zit op de helft een inschakelvertraging.
[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 06-09-2020 17:44 ]
Dat klopt, die Hager mag zo'n beetje 2x zoveel vermogen schakelen, maar is ook zo'n beetje 4x zo duur als de Finder die ik op het oog had, en 3x zo breed.Jim423 schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:39:
Die zijn natuurlijk ook wel wat zwakker. 800VA tegen 1900VA en 2kW tegen 4kW. Bedenk dat een 25A relais geen 25A of 3x25A verwarmingselement kan schakelen. Dan is hij binnen een jaar dood tenzij je enorm weinig schakelmomenten hebt. Die finder zou ik maximaal een 5kW element mee schakelen, oftewel 7A per fase.
Ik schakel er een 6,6kW (oven)element mee (monofasig), maar er zit op de helft een inschakelvertraging.
Mijn 3-fasen verwarmingselement is maar 1.5 kW per fase, en kan ik prima met zo'n Finder schakelen.
Die lijkt me helemaal niet beter dan de Finder die ik gevonden had, want daar mag maar 1 kW aan ohmse last (gloeilamp) aan (zie de datasheet die Conrad er netjes aan heeft gehangen).habbekrats schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:58:
Neem je een wat betere https://www.conrad.nl/p/f...20-a-2x-no-1-stuks-506055 doet 5 kw per fase in AC1 bereik en een weerstand is is AC1
De finder doet met een verwarmingselement 5 kw.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Een ouderwetse varkenskrul.Uberprutser schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:57:
Heeft iemand een uitleg waarom bij oudere smeltzekering (stoppen) kasten de fase en nul draad een aantal winding heeft voordat ie werd afgemonteerd op de schakelaar van die groep?
Dat was gewoon handig als je later iets moest aanpassen dat had je tenminste nog draadlengte.
Tegenwoordig wordt het niet meer gedaan omdat je wil dat een dat een kast aan de EMC-vereisten voldoet.
Meestal heeft fabrikant hem laten testen zonder zo'n krul dus om de EMC-eisen te halen kan je niet zo'n krul hebben.
Nu is dat EMC-verhaal in praktijk natuurlijk in woonhuizen heel beperkt. Maar bij grote industrieschakelkasten kan dit echt een probleem zijn als je die vol met krullen hebt.
[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 06-09-2020 21:32 ]
Dat betekent in praktijk eigenlijk altijd minimale draadlengte.
Praktisch mimnimum of absoluut minimumleonbong schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:04:
Eigenlijk moet je installeren volgens voorschrift fabrikant.
Dat betekent in praktijk eigenlijk altijd minimale draadlengte.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Conform voorschrift fabrikant van het betreffende wat je aan het bedraden bent.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 06-09-2020 21:10 ]
Zoiets dacht ik al, maar kon het niet zo makkelijk terugvinden. Had de groepenkast van de buurman opengemaakt om iets na te kijken en het viel me op dat alles gekruld en gepropt zat (daardoor) behalve de aarde draad.leonbong schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:00:
[...]
Een ouderwetse varkenskrul.
Dat was gewoon handig als je later iets moest aanpassen dat had je tenminste nog draadlengte.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Vrij gebruikelijk is dat de aardpen met met een stuk vertind blank aardedraad wordt verbonden met een vereelblokje in de meterkast. Vanaf daar gaat er dan weer een stuk vertind blank aardedraad in buis tot aan de bovenzijde van de groepenkast waardeze direct op de aardrail wordt aangesloten.
Ik ben benieuwd of het is toegestaan om de blanke aardedraad onderin de groepenkast op een klemstrook (enkel, van voldoende diamater) te laten uitkomen en deze met 6mm^2 flexibel naar de aardrail te laten gaan waar de meeste (maar niet alle) groepen op uitkomen. De aardrail is niet groot genoeg dus er hangen er twee die met een stukje flexibel aan elkaar zijn doorverbonden.
Voor mij zou de winst zijn dat de buis strak langs de groepenkast weg kan en er daardoor ruimte komt voor andere dingen.
Ik heb zelf ook de Logo 8 in de meterkast zitten. Deze schakelt:JulianvanAalst schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:57:
Beste mensen
Ik ben opzoek naar het volgende
Ik ben opzoek naar een din rail module.
Deze module moet ik als tijdklok kunnen gebruiken, (deze op afstand kunnen aanpassen) dus met een app. En handmatig kunnen in en uit schakelen van de functie die deze schakelt. Het liefst LAN bekabeld.
Ik zat te kijken naar de Siemens Logo 8 maar volgensmij heb je ook een digitale input nodig bij deze. Dat heb ik dus niet (nodig).
Hebben jullie suggesties?:
-Buitenverlichting, op basis van astronomische klok en tijd window (bijv aan vanaf dat het donker wordt tot 20uur).
-Rolluiken.
-Buiten WCD's (voor bijv. kerst verlichting of zwembad pomp).
Alles kan ik via de telefoon bedienen.
Ik heb gekozen voor de Logo omdat deze vrij te programmeren is en geschikt voor 24/7 gebruik en mooi in de meterkast gebouwd kan worden.
En wat mijn keuze natuurlijk wat makkelijker maakte, is dat ik qua werk wat meer in deze hoek zit dan de embedded / scripting oplossingen.....
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Ah super dit is het antwoord waar ik op zat te wachten, ik heb inderdaad het zelfde, zit meer in dit dan in scripting oplossingen.ydderf schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:31:
[...]
Ik heb zelf ook de Logo 8 in de meterkast zitten. Deze schakelt:
-Buitenverlichting, op basis van astronomische klok en tijd window (bijv aan vanaf dat het donker wordt tot 20uur).
-Rolluiken.
-Buiten WCD's (voor bijv. kerst verlichting of zwembad pomp).
Alles kan ik via de telefoon bedienen.
Ik heb gekozen voor de Logo omdat deze vrij te programmeren is en geschikt voor 24/7 gebruik en mooi in de meterkast gebouwd kan worden.
En wat mijn keuze natuurlijk wat makkelijker maakte, is dat ik qua werk wat meer in deze hoek zit dan de embedded / scripting oplossingen.....
Ik heb hem besteld, komt van de week binnen.
Verder, bedien je hem met de telefoon via de logo app? kan je via die app ook de tijdschema's aanpassen? of doe je dit met de webinterface via je telefoon?
Bij appartementen wordt niet anders gedaan. (Aarding van onderaf intern bedoel ik dan, niet die zwevende 2e rail waar je het over hebt)Fabian schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:19:
Is iemand bekend met de regels voor de aarding van een groepenkast?
Vrij gebruikelijk is dat de aardpen met met een stuk vertind blank aardedraad wordt verbonden met een vereelblokje in de meterkast. Vanaf daar gaat er dan weer een stuk vertind blank aardedraad in buis tot aan de bovenzijde van de groepenkast waardeze direct op de aardrail wordt aangesloten.
Ik ben benieuwd of het is toegestaan om de blanke aardedraad onderin de groepenkast op een klemstrook (enkel, van voldoende diamater) te laten uitkomen en deze met 6mm^2 flexibel naar de aardrail te laten gaan waar de meeste (maar niet alle) groepen op uitkomen. De aardrail is niet groot genoeg dus er hangen er twee die met een stukje flexibel aan elkaar zijn doorverbonden.
Voor mij zou de winst zijn dat de buis strak langs de groepenkast weg kan en er daardoor ruimte komt voor andere dingen.
M.b.t. die 25A ALA heb ik wat twijfel. Ik heb een 3*25A aansluiting, hoofdschakelaar is 40A en de 3 ALS-en zijn ook 40A. Klopt dit wel?
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.