Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.325.681 views

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:47
Vreemde combi een ribcassettedeck vloer en geen kruipruimte. Mocht je vermoeden kloppen dat de vloer op de buis ligt dan kan je als nog proberen dat punt vanaf buiten op te graven en wat weg te hakken. Als zou je verwachten dat ze normaal de mantelbuis onder de fundering door leggen.

Kan je met de trekveer wel aan de lengte zien dat je bij de gevel ongeveer vastloopt?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:41
Erwin_83 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:24:
Vreemde combi een ribcassettedeck vloer en geen kruipruimte. Mocht je vermoeden kloppen dat de vloer op de buis ligt dan kan je als nog proberen dat punt vanaf buiten op te graven en wat weg te hakken. Als zou je verwachten dat ze normaal de mantelbuis onder de fundering door leggen.

Kan je met de trekveer wel aan de lengte zien dat je bij de gevel ongeveer vastloopt?
Mantelbuizen hadden onder de fundering gemoeten ja. Maar dat waren ze vergeten, ondanks herhaaldelijk aandringen van mijn kant. Ze zijn pas later op de fundering geplaatst en daar zijn die ribcassettedelen op gelegd. Van buitenaf kan ik er echt niet bij, dan moet ik het huis 4 meter gaan ondertunnelen...

Ja, de veer loopt vanaf de ene kant na 11 meter vast en vanaf de andere kant na 4 meter. Dat is precies het punt waar dat ribcassettedeel op de fundering rust.

Maar even terug naar de vraag. Mag ik zo'n 5-aderige kabel hiervoor op deze manier inzetten?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:08
Je hebt 2 zwarte aders in die kabel begrijp ik?
Zie er zo weinig problemen mee eigenlijk. In buis gebeurd precies hetzelfde in elke woning, ware het niet dan met een schakelaar i.p.v. een relais.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Blihi
Jim423 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:39:
Je hebt 2 zwarte aders in die kabel begrijp ik?
Zie er zo weinig problemen mee eigenlijk. In buis gebeurd precies hetzelfde in elke woning, ware het niet dan met een schakelaar i.p.v. een relais.
Mijn punt is een beetje dat die ene draad dus anders afgezekerd is dan de andere, maar er kan geen spanning op staan als er geen spanning op de overige aders staat.

Wat ik ook nog kan proberen is om een 5 aderige YVMK kabel te trekken met een dunne nylon veer er aan vast. Dat is samen geen 16mm, dus moet passen. En dan met die veer een 2x1,5mm2 signaalkabel terug trekken. Maar ik weet dus niet of dat past.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:26
@Blihi
Als je nou gewoon 6 of 7/8 aderige ymvk koopt dan je er toch.

Eventueel in 1,5mm2 dat is bij ymvk voldoende tot +/- 25A tot 25m.

https://www.vekto.nl/installatiekabel-ymvk-8x2-5mm-grijs-dca

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 27-08-2020 09:56 ]

• Blihi
Die kon ik alleen vinden in 7x2,5 mm2. Dat is te weinig voor (toekomstige) belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Hoezo anders afgezekerd? Komt toch allemaal van die 3x20A.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Erwin_83
Blihi schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Mantelbuizen hadden onder de fundering gemoeten ja. Van buitenaf kan ik er echt niet bij, dan moet ik het huis 4 meter gaan ondertunnelen...

Ja, de veer loopt vanaf de ene kant na 11 meter vast en vanaf de andere kant na 4 meter. Dat is precies het punt waar dat ribcassettedeel op de fundering rust.
Je hoeft dan toch alleen een gat te maken waar de mantelbuis naar buiten komt. Hopelijk weet je waar, dan hoef je niet over de volle breedte van je gevel te graven en zoeken. En diep hoef je niet als de mantelbuis over je fundering ligt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
In de badkamer wordt het plafond vernieuwd, hierbij wil ik direct afscheid nemen van de halogeen inbouwspots die er nu in zitten. Deze wil ik vervangen voor 12v LED spots.

De huidige 12v halogeen spots zijn aangesloten op een transformator die achter het knieschot op zolder direct boven badkamer geplaatst is. De transformator is voorzien van een stekker en deze is aangesloten op een stopcontact achter het knieschot, dit stopcontact wordt geschakeld met een schakelaar naast de deur in de badkamer.

Ik wil het deel vanaf de huidige transformator vervangen. Nu ben ik tot het volgende aansluitschema gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlSOa3uNOxMC_VciPmxixFiMd2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DmdabzXC2lSR0lcPWFHBgCgw.jpg?f=user_large
De WAGO's worden in mini lasdoosjes geplaatst. Om de trafo voorzien van een stekker koop ik een aansluitsnoer inclusief stekker.

Hierover heb ik nog enkele vragen:
- De transformator die ik wil gebruiken is een OSRAM 70VA met een minimale output van 20W en maximale output van 70W. Hier komen 2 12v ledspots op, een LED lamp verbruikt zo'n 5W x 2 lampen is 10W. Dit ligt onder het minimale vermogen van de trafo. Gaat dit werken of moet ik een andere LED transformator kiezen?
- Vanaf de trafo naar de lampen heb ik aansluitsnoer nodig. Ik zit te kijken naar deze kabel, voldoet dit?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:22
@sh4dow 10W gaat zeker te weinig zijn voor die trafo. Hoop ook dat je badkamer klein is anders is 10W überhaupt weinig voor een badkamer.

Als het gewoon 12V spots zijn (en geen constant current ofzo nodig hebben) zou ik gewoon een Meanwell schakelende voeding halen.

Snoer zou meer dan voldoen, daar het maar een paar watt is op 12V voldoet een snoer al snel.

Meeste spotjes komen met een aansluitdoosje, dit zou een lasdoos schelen. In een normale lasdoos kan je snoer ook niet vast zetten dus is eigenlijk niet wenselijk / heeft geen meerwaarde tegen losse wago's.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
sh4dow schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:25:
In de badkamer wordt het plafond vernieuwd, hierbij wil ik direct afscheid nemen van de halogeen inbouwspots die er nu in zitten. Deze wil ik vervangen voor 12v LED spots.

De huidige 12v halogeen spots zijn aangesloten op een transformator die achter het knieschot op zolder direct boven badkamer geplaatst is. De transformator is voorzien van een stekker en deze is aangesloten op een stopcontact achter het knieschot, dit stopcontact wordt geschakeld met een schakelaar naast de deur in de badkamer.

Ik wil het deel vanaf de huidige transformator vervangen. Nu ben ik tot het volgende aansluitschema gekomen.
[Afbeelding]
De WAGO's worden in mini lasdoosjes geplaatst. Om de trafo voorzien van een stekker koop ik een aansluitsnoer inclusief stekker.

- De transformator die ik wil gebruiken is een OSRAM 70VA met een minimale output van 20W en maximale output van 70W. Hier komen 2 12v ledspots op, een LED lamp verbruikt zo'n 5W x 2 lampen is 10W. Dit ligt onder het minimale vermogen van de trafo. Gaat dit werken of moet ik een andere LED transformator kiezen?
- Vanaf de trafo naar de lampen heb ik aansluitsnoer nodig. Ik zit te kijken naar deze kabel, voldoet dit?
Ik denk dat dit niet gaat werken met LED lampjes, want de trafo is geschikt voor
Type: HTM70
Type regeling: Faseaansnijding/faseafsnijding
Vermogen van/tot: 20 t/m 70 W gloeilamp / halogeen
Dus het is een dimbare trafo voor een gloeilamp, en ik heb daarom een sterk vermoeden dat dit wisselstroom is, en die heb je nu in feite ook al. Al kan ik dit op het plaatje niet zien of het AC of DC is.
Je hebt een gelijkstroom omvormer (DC)nodig,
Dacht ik
En die kabel? maak je daar maar niet te druk om bij LED lampen, daarvoor heb je geen dure siliconen kabel voor nodig, want LED produceert nauwelijks warmte; die kabel is bedoeld voor halogeen, dat wel heel heet wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 27-08-2020 11:52 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• sh4dow
  • Nu online
Bedankt.

DC lijkt me niet nodig, de meeste GU5.3 LED lampjes kunnen zowel op AC als DC voeding aangesloten worden. De volgende trafo lijkt me dan wel te voldoen:
https://ledworld.nl/toebe...-12vac-4-35a-ip20-cv.html

Dat geeft ook de mogelijkheid om meer dan 2 spots te voeden en een dimmer ipv een schakelaar te plaatsen. Ik weet namelijk nog niet hoeveel spots er moeten komen, er zitten nu 2 12v halogeen lampen van 40W. Ik had gehoopt deze te vervangen voor 2 12v LED spots van 5W, volgens diverse sites zou de lichtopbrengst ongeveer gelijk moeten zijn.
Septillion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:31:
Meeste spotjes komen met een aansluitdoosje, dit zou een lasdoos schelen. In een normale lasdoos kan je snoer ook niet vast zetten dus is eigenlijk niet wenselijk / heeft geen meerwaarde tegen losse wago's.
Bij deze spots zit een losse fitting met 2 draadjes. Die verbind je met een wago aan het aansluitsnoer. Om de wago's niet los op het plafond te leggen leek het me verstandig om ze in een mini lasdoosje aan te sluiten: https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html

[ Voor 72% gewijzigd door sh4dow op 27-08-2020 13:15 . Reden: andere trafo ]

• leonbong
Blihi schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:37:
Die kon ik alleen vinden in 7x2,5 mm2. Dat is te weinig voor (toekomstige) belasting.
Wat ga je eraan hangen dan?

• Septillion
@sh4dow Als ze echt geen doosje hebben dan is een lasdoos wel aardig. Ik ken ze eigenlijk alleen incl doosje. Zou ik wel voor basic trekontlasting zorgen.

2x 5W lijkt mij echt te weinig. Ik heb ik mijn badkamertje (wastafel tukje met inloopdouche) 3x 5,5W Philips (230V) en daar denk ik al dat een 4e niet misstaan had.

• sh4dow
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:14:
2x 5W lijkt mij echt te weinig. Ik heb ik mijn badkamertje (wastafel tukje met inloopdouche) 3x 5,5W Philips (230V) en daar denk ik al dat een 4e niet misstaan had.
Ja, dat is iets wat ik zal moeten testen als de spots binnen zijn. Met de nu gekozen trafo kan ik meer spots voeden en eventueel nog een dimmer plaatsen. Boven de wasbak / spiegel hebben we wel nog aparte verlichting.

• Naalroc
sh4dow schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:58:
Bedankt.

DC lijkt me niet nodig, de meeste GU5.3 LED lampjes kunnen zowel op AC als DC voeding aangesloten worden. De volgende trafo lijkt me dan wel te voldoen:
https://ledworld.nl/toebe...-12vac-4-35a-ip20-cv.html

Dat geeft ook de mogelijkheid om meer dan 2 spots te voeden en een dimmer ipv een schakelaar te plaatsen. Ik weet namelijk nog niet hoeveel spots er moeten komen, er zitten nu 2 12v halogeen lampen van 40W. Ik had gehoopt deze te vervangen voor 2 12v LED spots van 5W, volgens diverse sites zou de lichtopbrengst ongeveer gelijk moeten zijn.

[...]

Bij deze spots zit een losse fitting met 2 draadjes. Die verbind je met een wago aan het aansluitsnoer. Om de wago's niet los op het plafond te leggen leek het me verstandig om ze in een mini lasdoosje aan te sluiten: https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html
Ja, die gaat het wel doen, en ik zie dat je gelijk de zwaarste (=duurste) hebt uitgekozen; lijkt me een beetje overdadig, maar goed ;-)
Maar nu heb je het opeens over een dimmer, en daar is deze dus weer niet geschikt!
Type: Constante spanning,
Uitgangsspanning: 12 V DC,
Dimbaar: Nee,
Afmetingen (lxbxh): 185x64x22 mm,
Maximale belasting: 4170 mA,
Vermogen: 1 - 50 Watt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Blihi

Erwin_83 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:09:

[...]

Je hoeft dan toch alleen een gat te maken waar de mantelbuis naar buiten komt. Hopelijk weet je waar, dan hoef je niet over de volle breedte van je gevel te graven en zoeken. En diep hoef je niet als de mantelbuis over je fundering ligt.
Ik snap de verwarring. De buis komt nergens buiten de woning uit. Hij ligt vanuit de meterkast onder het huis door naar de schuur die ook aan het huis vast zit. De beknelling zit midden onder het huis. Daar loopt een funderingsbalk onder het huis door met daarop de zijkant van zo'n ribcassettedeel.
Bedoeling was om dit voor te bereiden op toekomstige oplader elektrische auto. Die laders zijn nu 11 kW, dus dan zou 2,5 genoeg zijn, maar veel van die dingen gaan nu al naar 22 kW en dan adviseren ze 6 mm2 gezien de afstand (25 meter kabellengte tot waar de lader zou komen hangen).
Jim423 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:01:
Hoezo anders afgezekerd? Komt toch allemaal van die 3x20A.
Klopt, met die twee relais inderdaad wel. Dus dan zou dit een prima oplossing zijn.
leonbong schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:51:
@Blihi
Als je nou gewoon 6 of 7/8 aderige ymvk koopt dan je er toch.

Eventueel in 1,5mm2 dat is bij ymvk voldoende tot +/- 25A tot 25m.

https://www.vekto.nl/installatiekabel-ymvk-8x2-5mm-grijs-dca
7x2,5 mm2 is inderdaad niet eens zo dik, maar ik neem aan dat ik niet twee eindgroepen door 1 zo'n kabel mag sturen (dus een krachtgroep en een normale groep door 1 zo'n kabel).

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 27-08-2020 14:55 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
TLDR versie: ik zoek een witte flexibele kabel van max. 7mm doorsnee of zo, met daarin een blauwe, bruine en zwarte binnenkabel voor 230V.

Langere versie, met uitleg:
Binnenkort wordt hier een badkamer ventilator geinstalleerd (Soler & Palau Silent 200CRIZ). Die heeft geen aard-aansluiting, enkel een standaard 230V aansluiting (dus blauw en bruin) en een aansluiting voor geschakelde 230V. Idee is dat het ding aangaat als de badkamerverlichting aan gaat en, wanneer verlichting uit gaat, nog een bepaalde tijd doorloopt.

Vlak naast de toekomstige plek is een houten koof waar de elektra in zit (230V en ook de geschakelde 230V van de verlichting). De kabel vanaf de ventilator loopt helaas zichtbaar naar die koof.

Het mooiste lijkt mij dus een niet al te dikke kabel (want, beetje wegwerken in een voeg), wit gekleurd zodat hij niet opvalt en inwendig dus een blauwe, bruine en zwarte 1,5mm² of zo flexibele installatiedraad. Maar, ik heb het idee dat dat niet bepaald standaard is - kan zo snel bij bijv. Sander Vunderink niet direct zo iets vinden. En als ik iets niet-standaards wil is dat meestal een indicatie dat ik de verkeerde kant op denk. :)

Het alternatief is een standaard 1.5mm² kabel met blauw/bruin/groengeel en die groengele misbruiken als schakeldraad (beide eindjes van de groen-gele met zwarte tape omwikkelen), maar dat vind ik behoorlijk 'vies' klinken.

Iemand een betere suggestie?

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-06 22:38
Niet zeker of ik hier kan vragen of er een topic voor moet openen, maar probeer eerst hier wel.

Mijn werkgever wil in het magazijn wat onnodig brandende verlichting apart schakelen met bewegingssensoren. Gaat om de laatste 5 lampen van iedere lijn, van in totaal 4 lijnen.

In iedere lijn is de verlichting om en om geschakeld. Zijn er melders die dit kunnen? Of moet er een elektriciën komen om de hele boel om te bouwen?

Kan genoeg sensoren vinden, maar zie niet of deze 2 voedingen kunnen schakelen :?

PSN: bollsie

• Jim423
Gaan dan niet de helft vd lampen uit op de lijn i.p.v. de laatste 5?
2 voedingen schakelen is geen probleem, met een dubbelpolig relais erachter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:41
vanaalten schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:16:
TLDR versie: ik zoek een witte flexibele kabel van max. 7mm doorsnee of zo, met daarin een blauwe, bruine en zwarte binnenkabel voor 230V.

Langere versie, met uitleg:
Binnenkort wordt hier een badkamer ventilator geinstalleerd (Soler & Palau Silent 200CRIZ). Die heeft geen aard-aansluiting, enkel een standaard 230V aansluiting (dus blauw en bruin) en een aansluiting voor geschakelde 230V. Idee is dat het ding aangaat als de badkamerverlichting aan gaat en, wanneer verlichting uit gaat, nog een bepaalde tijd doorloopt.

Vlak naast de toekomstige plek is een houten koof waar de elektra in zit (230V en ook de geschakelde 230V van de verlichting). De kabel vanaf de ventilator loopt helaas zichtbaar naar die koof.

Het mooiste lijkt mij dus een niet al te dikke kabel (want, beetje wegwerken in een voeg), wit gekleurd zodat hij niet opvalt en inwendig dus een blauwe, bruine en zwarte 1,5mm² of zo flexibele installatiedraad. Maar, ik heb het idee dat dat niet bepaald standaard is - kan zo snel bij bijv. Sander Vunderink niet direct zo iets vinden. En als ik iets niet-standaards wil is dat meestal een indicatie dat ik de verkeerde kant op denk. :)

Het alternatief is een standaard 1.5mm² kabel met blauw/bruin/groengeel en die groengele misbruiken als schakeldraad (beide eindjes van de groen-gele met zwarte tape omwikkelen), maar dat vind ik behoorlijk 'vies' klinken.

Iemand een betere suggestie?
Met een ader meer hoef je niet een ader een andere functie te geven en sluit je de geel/groene niet aan:

https://www.conrad.nl/p/f...-mm-wit-per-meter-1499070

• sjufke
Jim423 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:45:
Gaan dan niet de helft vd lampen uit op de lijn i.p.v. de laatste 5?
2 voedingen schakelen is geen probleem, met een dubbelpolig relais erachter.
Nou het idee is eigenlijk om de sensor net voor de eerste lamp te hangen van de 5 die geschakeld moeten worden.
En dan beide schakeldraden onderbreken met de sensor. Heb alleen geen benul of daar een sensor voor is of dat het idee uitvoerbaar is.

• Naalroc
Beide geschakelde draden onderbreken met een dubbelpolig relais dat aangestuurd wordt door een bewegingssensor, die ook bij daglicht werkt; de meesten zijn bedoeld om een lamp te schakelen alleen als het donker is, maar zijn wel instelbaar
Zoals @Jim423 al schreef.
Edit
Nog simpeler: de ene rij lampen direct schakelen met de sensor, die dan ook een enkelpolig relais aanstuurt die de andere rij lampen schakelt.

[ Voor 22% gewijzigd door Naalroc op 27-08-2020 18:00 ]

@sjufke wat voor "lijnen"? Zijn het daadwerkelijk verlichtingslijnen zoals deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twfzqT1Pkf38nFELZz24Df6Qcus=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M6OAo1TUmkFPl42qwU1X7An8.jpg?f=user_large

Hou er even rekening mee dat de voeding onderbreken dan misschien niet zo evident is...

Of zijn het gewoon losse armaturen?

Wat voor melders zoek je en hoe wil je ze monteren? Inbouw? Opbouw?

Deze melder zou twee groepen kunnen schakelen: https://www.klemko.nl/pro...vrij-relaiskontakt/870550
Deze detector heeft 2 relais uitgangen waarvan 1 potentiaal vrij is. Hiermee kunnen allerlei externe besturingssystemen worden aangestuurd.
Maar iets zegt me dat je geen plafond inbouw melder zoekt. ;) Wellicht is zoiets ook in andere smaken te krijgen.

Wat wordt trouwens de montagehoogte? "Magazijn" is nogal een rekbaar begrip. De doorsnee melder doet het niet zo geweldig op 12m hoogte.

Moeten de lampen ook nog steeds om-en-om te schakelen zijn? Anders kun je de schakelingen misschien aanpassen zodat je maar 1 schakeling hoeft te onderbreken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sjufke
Xander schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:19:
@sjufke wat voor "lijnen"? Zijn het daadwerkelijk verlichtingslijnen zoals deze?
[Afbeelding]

Hou er even rekening mee dat de voeding onderbreken dan misschien niet zo evident is...

Of zijn het gewoon losse armaturen?
Inderdaad zoiets, maar dan paar generaties ouder. Anderhalf jaar geleden is dat ‘omgebouwd’ naar Led. Doormidden van led balken op het oude armatuur te monteren en de voeding op de connector aan te sluiten. Zit geen mat in. Die hebben we in ons nieuwe gedeelte wel in de lijnen. Hier gewoon 2 zwarte draden (die om en om naar een connector gaan), nul en aarde.
Wat voor melders zoek je en hoe wil je ze monteren? Inbouw? Opbouw?

Deze melder zou twee groepen kunnen schakelen: https://www.klemko.nl/pro...vrij-relaiskontakt/870550
Opbouw. Het idee dus om bij na de laatste lamp die continue gaat branden een sensor te plaatsen. Met een plankje of zo. Dat is het probleem niet.

[...]
Maar iets zegt me dat je geen plafond inbouw melder zoekt. ;) Wellicht is zoiets ook in andere smaken te krijgen.

Wat wordt trouwens de montagehoogte? "Magazijn" is nogal een rekbaar begrip. De doorsnee melder doet het niet zo geweldig op 12m hoogte.

Moeten de lampen ook nog steeds om-en-om te schakelen zijn? Anders kun je de schakelingen misschien aanpassen zodat je maar 1 schakeling hoeft te onderbreken?
Ja, kan dus genoeg melders vinden in allerlei geuren en kleuren, maar mijn kennis is te beperkt om daar de juiste uit te vissen :+

Oh ja inderdaad een logische vraag. Hoogte zal de 8m aantikken.
Nee ze hoeven niet om en om te schakelen. Heeft dat alleen niet iets met de belasting te maken?

Weet niet of het zo duidelijk is anders ga ik morgen met de hoogwerker wel omhoog en maak ik een foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
Kwam een aparte situatie tegen bij een vriend.

Een vrij standaard 3 fasen kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSFwhpJXj8ToX_-vOaFa1hDAdR4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMpuYvFZhlGkTWmR5HIAaqpP.jpg?f=fotoalbum_medium

Met daarin een 3-fase kookgroep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxExaeX9ojmlENbL0wIpQdtUNEs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQLTN321jj10zuNMJXEZG3hz.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjadAHhNJN2FcIs26BhvikOrbmM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtUT6BhfvwvVld2q3CV00Gqi.jpg?f=fotoalbum_medium

De kookplaat functioneert al jaren zonder problemen.

Wanneer je echter naar de hoofdschakelaar kijkt wordt het vreemd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMmVBceRD_rYbG9kzKuvHlnz2q0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khW8Wb3dYgMJ2kDbhQZCThuU.jpg?f=fotoalbum_medium

Er komt slechts 1 zwarte draad binnen vanuit de meter en de rest is doorgelust! :? 8)7

Blijkt dat er vanuit de netbeheerder helemaal geen 3 fasen binnen komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNnA0Lh091MOaw8-PAu82F9uNP4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWhAMiQSekKfcXf9VTxGdkoh.jpg?f=fotoalbum_medium

Het blijkt een 1x 35A aansluiting te zijn!

Dat in combinatie met een kookplaat die op de 3 fasen manier is aangesloten met maar 1 N draad is natuurlijk geen veilige situatie.

Daarom wordt de aansluiting komende week omgezet naar 3x 25A.

Zijn er daarbij nog zaken om op te letten?
Wat ik zelf al bedacht heb:
  • Kijken of de fase verdeling goed is qua verbruikers, ook omdat nu die ene fase tot 35A kon en in de nieuwe situatie 25A per fase de max is. (Ik ga er wel een beetje vanuit dat de verdeling goed is aangezien uit alles blijkt dat het de bedoeling was dat deze kast met 3 fasen gevoed zou worden)
  • Draden, perilex en aansluitpunten van de kookgroep en plaat nalopenen en dan vooral de N waar mogelijk teveel amperes doorheen zijn gegaan.(als hier visueel niets aan te zien is kan je er dan vanuit gaan dat het in orde is?)
  • Omdat de kookplaat nu goed functioneert op de 3 fase groep hoeft daar volgens mij niets aan veranderd te worden als alles nog goed blijkt (of maak ik daar een denkfout?)
Het betreft trouwens een 7,3kW inductie kookplaat waarvan mijn vriend aangeeft dat er zelden meer dan 2 pitten tegelijk in gebruik zijn, dus dat scheelde.

Hoe deze situatie zo is onstaan is onduidelijk. Het betrof destijds nieuwbouw en het is zo opgeleverd door de aannemer.
Mijn vermoeden is dat het de bedoeling was de boel te verzwaren naar 3 fasen voor oplevering maar dat dit vergeten is.
Kan me anders niet voorstellen dat de elektricien dit zo heeft mogen afleveren, die heeft vast de toezegging gekregen dat het verzwaard zou zijn voordat het in gebruik zou worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als het puur een inductieplaat is die erop zit (geen fornuis met oven oid) dan is de kans klein dat de nul uitfikt.
Het is overigens nu een 1x40A geen 1x35A. Als alles juist zit aangesloten in de plaat hoef je eigenlijk niets te doen behalve de brug onder de HS verwijderen. Om deze reden brug ik ook niet, grote kans dat het zo blijft zitten. Of er moeten geen krachtgroepen aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
@Jim423 betreft inderdaad enkel een inductieplaat, dus goed te horen dat dat waarschijnlijk geen problemen heeft gegeven, dus een visuele inspectie volstaat dan?

Hoe kan jij eigenlijk zien dat het 1x 40A is?
ik heb alleen deze foto’s gekregen nadat ik om advies werd gevraagd of er nog een extra 16A groep in de kast zou kunnen en toen kwamen we achter deze situatie. Hij gaf aan dat het 1x 35A is dus dat heb ik aangenomen, kan op die foto de opdruk van de automaat niet lezen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Netbeheerders doen over het algemeen.
35A smelt of 40A automaat in praktijk is dat dezelfde kortsluitvastheid.

Daarnaast is 35A C-automaat is echt een obscuur ding dat wordt heel lang zoeken ik denk dat GE (fabrikant van het huidige automaat) dat niet eens maakt.

In automaten is het meestal
20A
25A
32A
40A

[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 28-08-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Korte vraag over het omkleuren van draden.
Ik heb een 3tal lampen die ik ga vervangen door 12V LED strips. Deze lampen worden allemaal geschakeld door dezelfde schakelaar.

De lasdoos waar deze lampen gevoed worden zit in de meterkast.
Ik wil de LED driver (230V naar 12V DC) dan ook in de meterkast hangen, zodat ik 3 lampen met 1 voeding kan voorzien.

Mijn plan is om de VD draad die naar de lampen loopt (zwart/blauw) dus te gaan gebruiken voor 12V DC.

Ik weet dat je aders mag omkleuren, maar welke kleur geef ik ze als er ik 12V DC op wil gaan zetten?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
tsjoender schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:54:
Met een ader meer hoef je niet een ader een andere functie te geven en sluit je de geel/groene niet aan:

https://www.conrad.nl/p/f...-mm-wit-per-meter-1499070
Dank, dat is inderdaad een veel betere oplossing! De groen-gele aan de niet-ventilatorkant zal ik dan in elk geval aan een aarde knopen, voor het geval iemand ooit besluit de ventilator te vervangen met iets die wel een aarde nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
@sh4dow evt kun je ook dit type armatuur overwegen: https://www.ledstrip-spec...d-ip65-aluminium-rvs.html

Dan kun je gewoon met 230V werken, heb je dus geen trafo nodig. Heb ik toegepast in mijn badkamer, heb je meteen meer keuze in ledspots qua lichtkleur, dimbaarheid en stralingshoek. Veel spots hebben een krappe hoek van +- 30 graden of zels kleiner. Oorspronkelijk zijn ze dan ook bedoeld als spotlight, dus gefocust licht op een schilderij bijv. Ik heb even moeten zoeken naar spots die dimbaar zijn met warm-warmwit licht (2700-3000k geloof ik) en een stralingshoekv an 60 graden zodat ik een goed verlichte badkamer heb. Ik heb het lichtbeeld uitgetekend en de verdeling zodanig gekozen dat op 180cm hoogte de lichtbundels elkaar overlappen.

@Septillion mogelijk dat jij ook je verlichting kan verbeteren door lampjes te kiezen met een grotere stralingshoek.

Wellicht dat dat ook bestaat in 12V, maar in de regel heb je meer keuze in 230V. Het armatuur heeft een IP waarde van 65 wat qua waterdichtheid overeenkomt met (bron wikipedia) Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek. Volgens mij haalt mijn douchekop dat net aan of niet. Mocht er een keer per ongeluk omhoog gesproeid worden heb ik er wel vertrouwen in dat dat goed gaat met die armaturen, niet alleen vanwege de ip waarde, maar ik heb ze ook zelf in mn handen gehad toen ik ze plaatste. De waterwerende constructie ziet er goed uit en voelt goed aan.

Om op je tweede vraag terug te komen, die kabel is bij ons ook gebruikt door de aannemer.

[ Voor 7% gewijzigd door rbaidjoe op 28-08-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
In mijn groepenkast komen een aantal groepen via de achterwand naar binnen. Dus niet zoals modern via de bovenkant. Is ook een oude smeltkast, oud huis, oude draadkleuren en oude stalen buizen/lasdozen - voor de beeldvorming :) Werk aan de winkel dus.

Mijn vraag is: mag je ook in een nieuwe groepenkast de groepen via de achterwand voeren?

Esthetisch heeft het wel iets namelijk: strakke groepenkast zonder een bundel buizen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41

BCC

sh4dow schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:25:

[Afbeelding]

Ik denk het niet, halogeen trafo's leveren wisselstroom waar 12V leds normaliter gelijkstroom willen. Je hebt een 12V led driver nodig - zoiets https://www.conrad.nl/p/l...an-well-lpv-60-12-1297327

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 28-08-2020 21:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Nu online
Ik ga GU5.3 12v spots plaatsen. In ieder geval Philips levert LED lampen die door wisselspanning (AC) gevoed worden.

Zie https://www.lighting.phil...v/929001326302_EU/product

Vandaar de keuze voor een 12V AC trafo, dat wordt deze: https://ledworld.nl/toebe...-12vac-4-35a-ip20-cv.html.

Ik vond een oud topic op Tweakers waaruit blijkt dat dit zou moeten werken.
Trafo voor Led MR16/GU5.3 - AC of DC ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:34
@Zwartoog
https://www.123groepenkast.nl/Hager-Groepenkast afhankelijk van type tot 6 achterinvoeren.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:56
Zwartoog schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:06:
Mijn vraag is: mag je ook in een nieuwe groepenkast de groepen via de achterwand voeren?
Ik zou niet weten waarom niet. Hooguit moet je de kast iets aanpassen (achterkant open maken), maar dat is niet verboden, zolang het maar veilig is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@habbekrats Check! Dat is iets netter dan de kast doorboren!

@Andrehj Maar doorboren is dus ook prima!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 05:13

Nhz

DVNTR

Lees ik hier nou goed dat vanaf een aansluiting van 3x 25A tot en met een aansluiting van 3x 35A (of 3x 40A automaten) hetzelfde tarief heeft?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 22:31

BrZ

Nhz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:04:
Lees ik hier nou goed dat vanaf een aansluiting van 3x 25A tot en met een aansluiting van 3x 35A (of 3x 40A automaten) hetzelfde tarief heeft?
Nee, meer dan 3x25A t/m 3x35A (of 40). Beetje onzinnig dat ze het zo vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, als je een dikke €800/jaar wilt betalen wel. Zie de bijbehorende rechter kolom.
Maar het staat er wel erg dubbelzinnig idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Nhz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:04:
Nee, het is vanaf. Dus t/m 3x25A is één tarief, maar voor 3x26A (zou dat bestaan) en 3x35A betaal je evenveel (maar meer dan 3x25A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Ah ja ik zie het, tijd om naar bed te gaan denk ik. |:(

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:37
WVL_KsZeN schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:49:
Tweede kast gisteren eindelijk aangesloten. Heb ervoor gekozen om de beltrafo en buitenverlichting met 4mm2 aan te sluiten ivm de kleine vermogens, daardoor kon ik de verdeelstrip onderin de kast gebruiken.

De aardlekautomaat voor de zonnepanelen zit direct op 6mm2 aangesloten op de fase met de laagste spanning (L2).

[Afbeelding]
Opeens snap ik waarom ik die 6mm2 adereindhulzen niet in de verdeelblokken kreeg. Ik moet ongeisoleerde adereindhulzen ipv geïsoleerde gebruiken.. Opnieuw bedraden maar....

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Kort vraagje. Ik heb een new motion home advanced laadpaal. Deze paal heeft ingebouwde dc beveiliging (dus type B niet nodig?). Nu ga ik verhuizen naar een huurwoning voor ruim een jaar en daar wil ik graag kunnen laden, dit hoeft niet zo snel als mogelijk te gaan, zo lang ik maar op de oprit kan opladen.

De woning heeft een 1-fase aansluiting van 35A. De paal moet ik dus ook op 1 fase laten aansluiten. In verband met de tijdelijke situatie trek ik geen extra kabel voor load balancing en moet ik aan de selectiviteitsregel voldoen. De alamat mag dus maar max 20A zijn. De handleiding van de paal raadt C-karakteristiek aan met 30mA. Dan zou de volgende alamat geschikt moeten zijn, correct?

Eaton Aardlekautomaat C20 1P+N PKN6-20/1N/C/003-A

https://www.sandervunderi...v0pBoCEmsQAvD_BwE#299=677

De kabel wordt YMVK-as DCA 2 x 4 + 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
WVL_KsZeN schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:42:
[...]
Opeens snap ik waarom ik die 6mm2 adereindhulzen niet in de verdeelblokken kreeg. Ik moet ongeisoleerde adereindhulzen ipv geïsoleerde gebruiken.. Opnieuw bedraden maar....
Dat is dan een nadeel van ABB. Bij de Hager Vision kasten kreeg ik 6mm² zonder problemen met geisoleerde adereindhulzen in de verdeelblokken onderin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:27
Bij abb krijg ik ze er ook gewoon in hoor. Wel met vierkante persing.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
koifim schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:03:
Kort vraagje. Ik heb een new motion home advanced laadpaal. Deze paal heeft ingebouwde dc beveiliging (dus type B niet nodig?). Nu ga ik verhuizen naar een huurwoning voor ruim een jaar en daar wil ik graag kunnen laden, dit hoeft niet zo snel als mogelijk te gaan, zo lang ik maar op de oprit kan opladen.

De woning heeft een 1-fase aansluiting van 35A. De paal moet ik dus ook op 1 fase laten aansluiten. In verband met de tijdelijke situatie trek ik geen extra kabel voor load balancing en moet ik aan de selectiviteitsregel voldoen. De alamat mag dus maar max 20A zijn. De handleiding van de paal raadt C-karakteristiek aan met 30mA. Dan zou de volgende alamat geschikt moeten zijn, correct?

Eaton Aardlekautomaat C20 1P+N PKN6-20/1N/C/003-A

https://www.sandervunderi...v0pBoCEmsQAvD_BwE#299=677

De kabel wordt YMVK-as DCA 2 x 4 + 4.
Ik zou er een b20 in gooien. Een c20 stelt hogere eisen aan je installatie die jij vooraf niet kan/gaat meten. C20 is ook nergens voor nodig.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:09
Ik moet in de tuin een opbouw contactdoos monteren. Normaal gaat de bedrading via de onderkant in de doos. Nu loopt de leiding (slagvaste buis 3/4) vanaf de bovenkant en moet dit via de bovenkant in de contactdoos.

Hoe krijg ik de aansluiting via de bovenkant waterdicht?
Een kabelwartel waar de 3/4 buis in past en afkitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wat zit er in die buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@rbaidjoe Helaas, ik heb ook al spots met de brede 60 graden. Dus nee, heb geen hotspots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik zat er aan te denken om er installatie draad voor te gebruiken aangezien ik dat nog heb liggen. Mocht het beter zijn om buitenkabel voor te gebruiken in de buis, moet ik dat maar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Het probleem is als er ergens vocht in de buis komt, komt dat direct in je stopcontact uit.
Daarom gebruik ik liever kabel en dan een wartel invoer aan de bovenkant is prima. De buis stopt dan 2cm voor de bovenkant wartel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Jim423 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:38:
Het probleem is als er ergens vocht in de buis komt, komt dat direct in je stopcontact uit.
Daarom gebruik ik liever kabel en dan een wartel invoer aan de bovenkant is prima. De buis stopt dan 2cm voor de bovenkant wartel.
Dat is ook idd een idee. Trek ik wel een kabel door de buis en dan de buis wat korter voor eventueel condens afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Campo di Casa schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:51:
Ik moet in de tuin een opbouw contactdoos monteren. Normaal gaat de bedrading via de onderkant in de doos. Nu loopt de leiding (slagvaste buis 3/4) vanaf de bovenkant en moet dit via de bovenkant in de contactdoos.

Hoe krijg ik de aansluiting via de bovenkant waterdicht?
Een kabelwartel waar de 3/4 buis in past en afkitten?
Het merk Niko heeft mooi spul daarvoor, inc wartels. Maar waarom kan de kabel niet langs de opbouwdoos lopen en dan met een 180 graden bocht terug en dan de doos in ?

Edit, wel gewoon buitenkabel gebruiken idd, anders werkt het hele wartel verhaal niet. Wel de kabel het grootste gedeelte door de buis laten lopen. Dat ziet er vrijwel altijd syrakker uit dan blote kabel.

[ Voor 14% gewijzigd door rbaidjoe op 30-08-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
rbaidjoe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:32:
[...]

Het merk Niko heeft mooi spul daarvoor, inc wartels. Maar waarom kan de kabel niet langs de opbouwdoos lopen en dan met een 180 graden bocht terug en dan de doos in ?

Edit, wel gewoon buitenkabel gebruiken idd, anders werkt het hele wartel verhaal niet. Wel de kabel het grootste gedeelte door de buis laten lopen. Dat ziet er vrijwel altijd syrakker uit dan blote kabel.
Ik vind het niet echt mooi als de kabel van bovenaf er eerst langs gaat en dan via een bocht onder wordt aangesloten. Dan kies ik liever voor de oplossing om de buis korter te maken en kabel via kabelwartel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 07:54
Ik weet niet of ik hiervoor in het juiste topic zit, maar ik zag geen apart topic hiervoor, en een apart topic hiervoor maken lijkt me ook weer wat overdreven (maar als dat moet dan doe ik dat :) ) Het heeft wel te maken met elektriciteit.

Ik krijg volgende maand zonnepanelen, en ik heb nog iets nodig om het verbruik/teruglevering te monitoren. Nu kom ik allerlei apparaatjes tegen, waarbij de Youless LS120 er interessant uit ziet. Echter, als ik daar ga lezen, als totale elektra-nitwit, dan lees ik (zoals ik het lees) wat tegenstrijdige berichten over de mogelijkheid om de teruglevering van zonnepanelen te registreren.

Er staat dat als je een slimme meter hebt, dat het apparaatje het zonder toevoegingen zou moeten kunnen, maar tegelijkertijd verkopen ze ook een aparte....DIN...rail? Die specifiek is voor teruglevering. Nu vind ik dat dus verwarrend, want heb ik nou wel of niet dat aparte ding nodig? Ik héb een slimme meter, met een P1 poort.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:39

A13X

Dude

Just_A_User schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:09:
Ik weet niet of ik hiervoor in het juiste topic zit, maar ik zag geen apart topic hiervoor, en een apart topic hiervoor maken lijkt me ook weer wat overdreven (maar als dat moet dan doe ik dat :) ) Het heeft wel te maken met elektriciteit.

Ik krijg volgende maand zonnepanelen, en ik heb nog iets nodig om het verbruik/teruglevering te monitoren. Nu kom ik allerlei apparaatjes tegen, waarbij de Youless LS120 er interessant uit ziet. Echter, als ik daar ga lezen, als totale elektra-nitwit, dan lees ik (zoals ik het lees) wat tegenstrijdige berichten over de mogelijkheid om de teruglevering van zonnepanelen te registreren.

Er staat dat als je een slimme meter hebt, dat het apparaatje het zonder toevoegingen zou moeten kunnen, maar tegelijkertijd verkopen ze ook een aparte....DIN...rail? Die specifiek is voor teruglevering. Nu vind ik dat dus verwarrend, want heb ik nou wel of niet dat aparte ding nodig? Ik héb een slimme meter, met een P1 poort.
De youless kan via je slimme meter je teruglevering aan het net uitlezen. Dat is echter niet hetzelfde als wat je opwekt aangezien je gelijk een deel weer verbruikt. Wil je dat ook met de youless uitlezen heb je de aparte din kwh meter in je groep van de panelen nodig.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Just_A_User Die aparte meter, in enkel of drie fasige uitvoering heb je nodig om ALLE opgewekte stroom van je zonnepanelen te meten; de slimme meter registreert alleen maar wat je netto terug levert, dus dat is de opgewekte stroom minus het verbruik op dat moment.
Ik kan je die set aanbevelen, als een simpele registratie, al gebruik ik het niet voor PV panelen, maar voor het gebruik van mijn warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10

JT

VETAK y0

Hello all, ik ga morgen een dekvloer leggen maar er zit nog een loze leiding in de weg ;) Hier moet in de toekomst elektra doorheen. Nu wil ik wel de bocht wat ruimte houden maar dan komt die buis 15cm van de kant naar boven, niet ideaal :P Iemand nog ideeën behalve in 90 graden omhoog? Zat zelf te denken eventueel in een ruimere krul afbuigen naar de zijkant en daar in een ruimere bocht omhoog zodra de buis langs de kant loopt in plaats van haaks erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUtZvW_NCDwGCXvkM9vVUJcaQ8A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LI8zqPY1gifNyRTSHEA3Clk3.jpg?f=fotoalbum_medium

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Naalroc schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:21:
@Just_A_User Die aparte meter, in enkel of drie fasige uitvoering heb je nodig om ALLE opgewekte stroom van je zonnepanelen te meten; de slimme meter registreert alleen maar wat je netto terug levert, dus dat is de opgewekte stroom minus het verbruik op dat moment.
Ik kan je die set aanbevelen, als een simpele registratie, al gebruik ik het niet voor PV panelen, maar voor het gebruik van mijn warmtepomp
Aha, dus begrijp ik het goed als ik dan concludeer dat als ik alleen die meter zelf koop, en ik verbruik op dag X 5kWh maar ik produceer op dezelfde dag 11kWh, dan zal ik dus in dat geval zien dat er 6kWh is terug geleverd, maar ik zie niét die 11kWh?

Die kan ik dan natuurlijk wel simpel berekenen, maar ik zié het dus niet?

Hm, ja, ik wil dus iets waarbij ik alles kan zien. Dus het verbruik, de totale opwek en wat er is terug geleverd, zonder dat ik moet gaan 'rekenen'.

Bedankt voor de info, ik ga weer gauw weg uit dit topic waar mijn vragen omtrent dit onderwerp niet helemaal op hun plaats zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:29
JT schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:26:
Hello all, ik ga morgen een dekvloer leggen maar er zit nog een loze leiding in de weg ;) Hier moet in de toekomst elektra doorheen. Nu wil ik wel de bocht wat ruimte houden maar dan komt die buis 15cm van de kant naar boven, niet ideaal :P Iemand nog ideeën behalve in 90 graden omhoog? Zat zelf te denken eventueel in een ruimere krul afbuigen naar de zijkant en daar in een ruimere bocht omhoog zodra de buis langs de kant loopt in plaats van haaks erop.

[Afbeelding]
Kan je niet een flexibele leiding gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wokkelz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:48:
[...]

Kan je niet een flexibele leiding gebruiken?
Dat kan, die kan ik eraan maken. Maar dan blijft mijn punt dat je niet te scherpe bochten moet maken nog steeds staan toch?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:29
JT schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:50:
[...]

Dat kan, die kan ik eraan maken. Maar dan blijft mijn punt dat je niet te scherpe bochten moet maken nog steeds staan toch?
Sorry je hebt gelijk, ik had je vraag niet goed gelezen. 8)7
Hoe dik wordt de dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wokkelz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:56:
[...]

Sorry je hebt gelijk, ik had je vraag niet goed gelezen. 8)7
Hoe dik wordt de dekvloer?
3cm egalisatiekorrels + afdekking van 18mm ongeveer.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 30-08-2020 22:57 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heeft je omvormer geen app oid om je opwekking te monitoren?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:37
Just_A_User schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:35:
[...]

Aha, dus begrijp ik het goed als ik dan concludeer dat als ik alleen die meter zelf koop, en ik verbruik op dag X 5kWh maar ik produceer op dezelfde dag 11kWh, dan zal ik dus in dat geval zien dat er 6kWh is terug geleverd, maar ik zie niét die 11kWh?

Die kan ik dan natuurlijk wel simpel berekenen, maar ik zié het dus niet?

Hm, ja, ik wil dus iets waarbij ik alles kan zien. Dus het verbruik, de totale opwek en wat er is terug geleverd, zonder dat ik moet gaan 'rekenen'.

Bedankt voor de info, ik ga weer gauw weg uit dit topic waar mijn vragen omtrent dit onderwerp niet helemaal op hun plaats zijn. :)
Ik heb zelf net deze besteld : https://www.homewizard.nl/energie

Een dongle voor de P1 poort en een wifi kWh meter voor de groepenkast.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
fsfikke schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:58:
[...]

Heeft je omvormer geen app oid om je opwekking te monitoren?
Jawel, maar dan moet ik de info dus op verschillende plekken gaan halen terwijl ik het liever op 1 centrale plek kan zien/monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe

[Afbeelding]
2 x 45 graden maken om parallel aan de muur te lopen, en dan 45 graden omhoog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

rbaidjoe schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:12:
[...]

2 x 45 graden maken om parallel aan de muur te lopen, en dan 45 graden omhoog komen.
Moet nog terug naar de rand, 3 stuks nodig dus en dan 1 stuks de tegengestelde kant op om parallel aan de muur te komen.

Dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63cxQMAY4r4PyLY27py1hkUZHdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bi7qQz4C0yOajE6LrRml3LNS.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 30-08-2020 23:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83

[Afbeelding]
Vast de draden in de buis doen? Dan weet je zeker dat je later geen problemen hebt met draad trekken mocht de bocht te veel weerstand geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:18:
[...]

Ik zou er een b20 in gooien. Een c20 stelt hogere eisen aan je installatie die jij vooraf niet kan/gaat meten. C20 is ook nergens voor nodig.
Wat bedoel je met “stelt hogere eisen aan je installatie”? De handleiding schrijft toch echt een C-karakteristiek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:34
@koifim Dan is dit apparaat niet geschikt voor je installatie. Maar eerlijk gezegd alle laders die ik ken zijn tevreden met een B automaat. Laders zijn geen zwaar aanlopen de machines waar een C automaat voor bedoeld is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 19:00
Plaats hem hier even, gaat om elektra probleem, niet over keuze LED.
Vraag

Ik heb een ledstrip van 6 meter. (getest voor ik hem plaatste, werkte volledig). Als ik wil is dat ding per 50 cm in te korten. Ik plaats hem, doe hem net aan en iets vreemds

Meter 1 werkt. Meter 2 doet het plots niet meer. Meter 3-6 werkt weer wel. Hoe kan dit en kan ik hier iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Heb je hem nog helemaal in 1 geheel, of in stukken geknipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Naalroc schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:04:
Heb je hem nog helemaal in 1 geheel, of in stukken geknipt?
Nee, is gewoon in 1 strip geplaatst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02

Reptile209

- gers -

maartend schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:02:
Plaats hem hier even, gaat om elektra probleem, niet over keuze LED.
Vraag

Ik heb een ledstrip van 6 meter. (getest voor ik hem plaatste, werkte volledig). Als ik wil is dat ding per 50 cm in te korten. Ik plaats hem, doe hem net aan en iets vreemds

Meter 1 werkt. Meter 2 doet het plots niet meer. Meter 3-6 werkt weer wel. Hoe kan dit en kan ik hier iets aan doen?
Alle stukjes van 50cm zullen wel parallel zijn aangesloten. Dus dan heb je met ophangen mogelijk iets gesloopt in de 2e meter. Kortsluiting, contactspoortje doorgestoken, contact met een schroef, spijker of nietje?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Reptile209 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Alle stukjes van 50cm zullen wel parallel zijn aangesloten. Dus dan heb je met ophangen mogelijk iets gesloopt in de 2e meter. Kortsluiting, contactspoortje doorgestoken, contact met een schroef, spijker of nietje?
Ok. Ik heb hem vastgelijmd, maar hij gaat wel een hoekje om. Dus mogelijk daar iets. Weinig aan te doen dan denk ik. Of ik zou even naar het start van meter 2 moeten kijken, maar dan nog zal dit een zwak punt blijven dus.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Welke kamrail moet ik pakken voor het aansluiten van 4 reguliere groepen achter een aardlek schakelaar? Spul is allemaal van Eaton. Bij Elektramat raden ze me via de chat deze aan (voor 7 apparaten), maar dat lijkt me niet goed.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
JT schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:17:
[...]

Moet nog terug naar de rand, 3 stuks nodig dus en dan 1 stuks de tegengestelde kant op om parallel aan de muur te komen.

Dus zo:
[Afbeelding]
waarom kan de buis eigenlijk niet in 1 x van punt 1 naar punt 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57

fmb

rbaidjoe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

@JT Dat vroeg ik me ook af; waar komt de buis vandaan? Krijg je meer mogelijkheden als je hem eerst inkort? Want blijkbaar wil je bij het knieschot omhoog en niet langs het dak?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
koifim schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:40:
[...]

Wat bedoel je met “stelt hogere eisen aan je installatie”? De handleiding schrijft toch echt een C-karakteristiek voor.
Je circuit Impedantie moet laag genoeg zijn zodat hij nog optijd uitschakelt bij een sluiting. Bij een c karakteristiek schakelt de automaat pas bij een veel hogere stroom uit.

Een laadpaal heeft geen aanloopstroom, dus die c kar slaat nergens op en een b voldoet prima.

Ik plaats alle laadpalen met b kar en nog nooit problemen gehad.

New motion adviseert ook 4mm2 voor 16A, is ook nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

fmb schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

@JT Dat vroeg ik me ook af; waar komt de buis vandaan? Krijg je meer mogelijkheden als je hem eerst inkort? Want blijkbaar wil je bij het knieschot omhoog en niet langs het dak?
Klopt. Buis komt horizontaal uit de dekvloer. Hij komt eruit zoals je hem ziet op de foto. Buigen met een ver was geen succes, heb nu 2 knikken. Dus ik ga bochtjes en buis halen. Is het verstandig om de knikken eraf te zagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sao1YqZzNl6GMVh-hbo35cjXJj0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3x8aFtqQtu5vcRaLONkB0ol.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit: 19mm buis en veer voor 19mm gehaald, gaan buigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEcBPYqtvktC_wq06yb2obMei0s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jh6x5JhfRaTHqKTiXZAauRCi.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 31-08-2020 14:52 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:15
JT schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:54:
[...]

[...]

Klopt. Buis komt horizontaal uit de dekvloer. Hij komt eruit zoals je hem ziet op de foto. Buigen met een veer was geen succes, heb nu 2 knikken. Dus ik ga bochtjes en buis halen. Is het verstandig om de knikken eraf te zagen?
Ja, zaag die knikken er af. Daar heb je bij draden trekken alleen maar last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

fmb schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

[...]

jeronimo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:16:
[...]

Ja, zaag die knikken er af. Daar heb je bij draden trekken alleen maar last van.
Dank. Het wordt nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQigYyTqVoU80sUx6TCq8DkCcTA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nI2Ze8Pvinneg29YhJr7hcWn.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 31-08-2020 19:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Je kunt ook gewoon simpel beginnen: 90% (of alle) omvormers houden zelf al bij hoeveel ze hebben opgewekt. Dus dat weet je al, en vaak kun je het (evt via een of ander portal) ook nog via een app monitoren.
Uit je slimme meter kun de waarden voor verbruik vanaf het net, en die voor teruglevering naar het net halen. Mooi monitoren kan evt. via slimmemeterportal.net, of je provider.
Je eigen verbruik is de PV opbrengst - de teruglevering aan het net + het verbruik vanaf het net.

Conclusie: Je hebt helemaal geen extra hardware nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
JT schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:28:
[...]

[...]

[...]

Dank. Het wordt nu zo:
[Afbeelding]
Keurig. Waarom niet eerst parallel met de myur en dan met 45 graden omhoog? Dan kom je iig strakker uit de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

rbaidjoe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:54:
[...]

Keurig. Waarom niet eerst parallel met de myur en dan met 45 graden omhoog? Dan kom je iig strakker uit de vloer
Omdat ik hem bij het knieschot omhoog wil hebben.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Misschien niet 100% de juiste plek, maar om hier een apart topic voor te maken is ook zo wat. Ik wil straks een stel ledstrips gaan plaatsen in mijn woonkamer en deze werken op 24V (zigbee). Dat komt uiteraard niet uit de muur, dus ben ik op zoek naar een fatsoenlijke 24V voeding. Het liefst iets dat ik zonder stopcontact aan kan sluiten en bestand is om langdurig aan te staan ingebouwd in een koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Benodigde stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
rbaidjoe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:54:
[...]

Je bent wel heel aardig om dit keurig te noemen >:)
Laten we het maar bij 'functioneel' houden 8)
Heb ik gemist waarom JT niet een paar 90o bochten heeft gekocht? Die liggen bij iedere bouwmarkt.
Wat helpt om makkelijker te buigen is om de buis te verwarmen (bv. met een verfstripper).
Kan het zijn dat de buigveer voor 16 mm was, terwijl de buis 19 mm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Een paar ampère is voldoende, het wordt ongeveer 7-8m strip met 90leds/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

WackoH schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:18:
[...]
Heb ik gemist waarom JT niet een paar 90o bochten heeft gekocht? Die liggen bij iedere bouwmarkt.
Wat helpt om makkelijker te buigen is om de buis te verwarmen (bv. met een verfstripper).
Lol :D Het kan mooier ja. Maar ik wou het gewoon af hebben dus af gemaakt met wat ik had. 90 graden trekt minder goed. Zeker als ik er hier 3 vlak achter elkaar had gebruikt...daarom wil ik een ruime bocht. En ja, faalactie met een 16mm buigveer in een 19mm pijp :') :+ Ik zal volgende keer de leiding eens fohnen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
WackoH schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:18:
[...]
Keurig, want hij heeft een (straks onzichtbare) oplossing die goed zou moeten werken met kabels trekken. Had hij 90 graden bochten gebruikt had ik hem die kwalificatie juist niet gegeven ;)
Functioneel > onfunctioneel. Daarna pas komt uiterlijk, en ook dat komt straks helemaal in orde wanneer de dekvloer gegoten wordt.

Enige opmerking / vraag van mijn kant blijft staan @JT , waarom niet eerst parallel aan de muur het knieschot, om vervolgens met een 45 graden bocht om hoog te komen. Nu heb je alsnog een 90 graden bocht, die tevens minder strak langs de muur het knieschot omhoog komt (bij de bocht van vloer naar muur knieschot)

Die laatste 45 graden bocht kan je weg laten, dan nader je de muur het knieschot over de vloer onder een hoek van 45 graden. Vervolgens kun je met een 45 graden bocht parallel aan de muur het knieschot gaan lopen, en daarna met nog eens een 45 graden bocht schuin omhoog komen.

Maargoed, je kan ook in de huidige opstelling testen hoe goed / slecht je kabel / draad kan trekken. Als het werkt, niets meer aan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door rbaidjoe op 01-09-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

rbaidjoe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:27:
[...]

Keurig, want hij heeft een (straks onzichtbare) oplossing die goed zou moeten werken met kabels trekken. Had hij 90 graden bochten gebruikt had ik hem die kwalificatie juist niet gegeven ;)
Functioneel > onfunctioneel. Daarna pas komt uiterlijk, en ook dat komt straks helemaal in orde wanneer de dekvloer gegoten wordt.

Enige opmerking / vraag van mijn kant blijft staan @JT , waarom niet eerst parallel aan de muur het knieschot, om vervolgens met een 45 graden bocht om hoog te komen. Nu heb je alsnog een 90 graden bocht, die tevens minder strak langs de muur het knieschot omhoog komt (bij de bocht van vloer naar muur knieschot)

Die laatste 45 graden bocht kan je weg laten, dan nader je de muur het knieschot over de vloer onder een hoek van 45 graden. Vervolgens kun je met een 45 graden bocht parallel aan de muur het knieschot gaan lopen, en daarna met nog eens een 45 graden bocht schuin omhoog komen.

Maargoed, je kan ook in de huidige opstelling testen hoe goed / slecht je kabel / draad kan trekken. Als het werkt, niets meer aan doen.
Ja ik snap nu wat je bedoelt met minder strak omhoog nu en deel van de korrels er al in ligt... zo maar eens zien of ik het nog een beetje bij kan werken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
Al doende leert men ;)

je kunt je ook afvragen of dat kleine beetje minder strak omhoog komen ook daadwerkelijk gebrek aan gebruiksgemak oplevert... Als dat meevalt, lekker zo laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

rbaidjoe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:32:
Al doende leert men ;)

je kunt je ook afvragen of dat kleine beetje minder strak omhoog komen ook daadwerkelijk gebrek aan gebruiksgemak oplevert... Als dat meevalt, lekker zo laten :)
Deze eraan in plaats van het andere laatste stuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm7UjjEoNAUdWi8wlBWG9NBI4vw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfB610xWH8bd57NZ4NEslrAk.jpg?f=fotoalbum_medium

Zo beter? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRfx6mBCQF4lJCFd0wLeTYzEDCY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8p9VQic3DM3VknCWHLYlJeD.jpg?f=fotoalbum_medium

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG83qCq8ZbDRajejTeAk03LP44s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nmrrjbjy4cFviGyMrbnjrSwl.jpg?f=fotoalbum_large

@JT
op deze manier kun je in 2 bochten van 45 graden weglaten.
blauw is buis, rood is 45 graden bocht.

Zelf bepalen of het de moeite waard is en of je goed uitkomt.

edit: het stukje rood-blauw-rood kan natuurlijk ook uit een geheel bestaan dat je zelf hebt gebogen

[ Voor 9% gewijzigd door rbaidjoe op 01-09-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

rbaidjoe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:26:
[Afbeelding]

op deze manier kun je in 2 bochten van 45 graden weglaten.
blauw is buis, rood is 45 graden bocht.

Zelf bepalen of het de moeite waard is en of je goed uitkomt.
Dank voor je input. Klopt maar ik wil ongeveer op deze plek blijven en een deel van de dekvloer ligt er al :) Bij de rode streepjes zit je ook letterlijk bij het luik. Voorzie je hier problemen mee?

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 01-09-2020 11:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
@JT nee, ik denk dat het moet lukken. Maar teste is t beste. Als je er nu achter komt dat het slecht werkt kan je nog wat aanpassen.

edit: ik zie dat je er in geslaagd bent om zelf de buis te buigen. Je kan ook de volledige cirkel buigen natuurlijk. De enige reden dat 90 graden bochten worden afgeraden is dat de buigradius te krap is om soepel draad door te kunnen trekken. Als je 2 x 45 graden gebruikt kunstel je als het ware een grotere buigradius. Maar als je nu zelf aan het buigen gaat kun je elke bocht maken die je wil, mits de buigradius maar groot genoeg is.

Verder blijf ik erbij testen nu t nog open ligt is altijd beter dan achteraf erachter komen dat het toch niet werkt zoals gewenst.

[ Voor 68% gewijzigd door rbaidjoe op 01-09-2020 11:34 ]

Pagina: 1 ... 128 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.