Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.323.423 views

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:11
timovd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

Niet per sé. De stroom over het hele huis kan verdeeld worden over verschillende fasen. Als je drie aardlekschakelaars hebt, is het heel gebruikelijk om één ALS per fase in te delen.

[...]

Dat is vreemd. Is groep twee wel aangesloten?

[...]

Kun je een foto maken? Als er met 2x 16A een 32A groep wordt gemaakt klinkt dit niet heel veilig.

[...]

Het kan ook zijn dat je een 3-f hoofdschakelaar hebt, maar geen 3-fase aansluiting. Foto's van de meterkast open (of je meter) helpen het beste.
Ja dat laatste is sowieso wat ik heb volgens mij. Wat ik wel vreemd vind is dat er speciaal voor de sauna 3-fasestroom is aangevraagd en aangelegd. Dat zei de verkoopmakelaar in ieder geval..

Het zou kunnen dat F2 helemaal niks doet, maar dat vraag ik me toch wel serieus af waar die naar toe gaat.

Het lijkt me ook niet dat er een stuk of 4 IR-panelen én zo'n Fins hitte-element met kolen waar je (geur)water overheen kunt gieten kan zijn aangesloten op 1 groep? Ik kan ze tegelijkertijd gebruiken en er is nog nooit een groep daardoor uitgeschakeld geweest.

Enfin, de foto's.

Elektriciteit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71FY4U_ECZWYgp6pUtjtLl3CDno=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uy2pENfz3kwfDLsVF5p25EK1.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqIFCIGsDSJ0dbCaS_AB62XObvg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdPYp02Wsz6zG4XTvMqrdcOy.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKmqLcox5eRVZNk2dnG7gHeUwYs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myFNScjnKvud0hbiaMdtvPNU.jpg?f=fotoalbum_small

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:01

timovd

Voorsprong door techniek

@HarmoniousVibe, Kun je eens heel voorzichtig de kap er af halen zodat de interne bedrading zichtbaar is. Je meter is in ieder geval 3 fase en ook zijn er drie hoofdzekeringen.
Op die laatste foto (van het stopcontact). Zit dat achter 2 16A zekeringen? Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Edit: Zou het kunnen zijn dat van de 2e automaat alleen een fase is aangesloten en dat er dus in theorie 32A over de N loopt?
Als het daadwerkelijk zo is aangesloten, zou ik de verkoper op laten draaien voor de kosten van het herstellen.

[ Voor 29% gewijzigd door timovd op 20-08-2020 15:10 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:22
Septillion schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Het is maar wat je enkel noemt...

[...]

Ligt denk ik vooral aan je toekomstplannen en de complete last die je nu hebt. Voor de werkruimte op zich niet. Maar dit is dan wel het moment om het te doen. Dingen om aan te denken zijn dan PV, EV, warmtepompen en elektrisch koken. En ik denk dat het een verstandige keuze is de echte meterkast te vernieuwen ipv er wat tegen aan te "plakken". Zeker als het aan komt op aardleks.

Ik zou dan wel zorgen dat:
  • Wasmachine en droger elk eigen groep krijgen indien de droger geen warmtepomp is
  • Buiten / schuurtje eigen groep en aardlek. Niets zo irritant als dat een beetje water buiten je huis donker maakt.
Ok, dank je voor de tip :)
Ivow85 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:57:
3x35A is niet aan te raden. Daar betaal je jaarlijks ruim 700 euro extra voor aan vastrecht.

3x25A is wél aan te raden, ook met het oog op een steeds meer 'elektrische' toekomst.

Gebruik van een hoofdzekeringkast in combinatie met een tweede verdeler is dan weer niet aan te raden op een 3x25A installatie. Je komt dan namelijk in de knel met selectiviteit. Beter is het gewoon om één (hoofd)groepenkast te nemen en van daaruit voor elke groep een leiding naar de juiste plek aan te leggen.

Denk er ook aan dat wasmachine + droger op één groep niet ideaal is. Als je toch bezig bent, leg daar dan meteen twee afzonderlijke groepen voor aan.
Het probleem is dat ik geen mogelijkheid zie om meer leidingen te trekken naar de garage (moet je door de hal en woonkamer en alles is van beton). Als ik het goed begrijp kan je beter de 1X35 dan behouden. Kan je dan ook nog zonnepanelen (toekomst voor binnen 2-3j) op de meterkast aansluiten?

• HarmoniousVibe
timovd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:08:
@HarmoniousVibe, Kun je eens heel voorzichtig de kap er af halen zodat de interne bedrading zichtbaar is. Je meter is in ieder geval 3 fase en ook zijn er drie hoofdzekeringen.
Op die laatste foto (van het stopcontact). Zit dat achter 2 16A zekeringen? Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Edit: Zou het kunnen zijn dat van de 2e automaat alleen een fase is aangesloten en dat er dus in theorie 32A over de N loopt?
Als het daadwerkelijk zo is aangesloten, zou ik de verkoper op laten draaien voor de kosten van het herstellen.
Foto zonder kap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSQys4aTa42uUPwcH6vcWcV2p1I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4C4IVDZm8iHW1Bx6CjASKp2.jpg?f=fotoalbum_small

Het lijkt er inderdaad op dat F1 enkel L is en F2 enkel N (of in ieder geval blauw).

Ben ook even met een "draadloze" spanningszoeker bezig geweest.

Met F1 aan, F2 uit:
Enkel de linker stopcontacten in de WCD hebben spanning. De rode kabel uit de WCD naar het hitte-element van de Finse sauna heeft ook spanning. De stopcontacten aan de rechterkant niet

Met F1 uit, F2 aan:
Enkel de stopcontacten aan de rechterzijde van de WCD hebben spanning. Die aan de linkerzijde hebben géén spanning. De dikke rode kabel heeft ook geen spanning.

Komt dit overeen met jouw hypothese? Niet helemaal toch, want als je 2 * live hebt zonder neutraal is er geen spanningsverschil toch? En dan zouden de rechter stopcontacten uit de WCD ook geen spanning moeten kunnen hebben toch?

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-08-2020 16:18 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@HarmoniousVibe, Groep 1 wordt gevoed met fase 1 en groep 2 met fase 2. Dat is prima. Maar wat gebeurt er boven de automaten? Wordt blauw op groep 2 misbruikt voor L. Er zit ook nog een zwart draad. Waar is dat op aangesloten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:45
@Kapotto Geen kruipruimte waar dat door kan?

• HarmoniousVibe
timovd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:55:
@HarmoniousVibe, Groep 1 wordt gevoed met fase 1 en groep 2 met fase 2. Dat is prima. Maar wat gebeurt er boven de automaten? Wordt blauw op groep 2 misbruikt voor L. Er zit ook nog een zwart draad. Waar is dat op aangesloten?
Heb weer even een foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFJYU0063o_twE3og4i_m-m33W4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fb0l1owMOK4W07zkxaUoAFo9.jpg?f=fotoalbum_small

F1 is normaal aangesloten.

Zwart is de live van F2. Grijs de N. Volgens mij de kleurcodering van een driefase-aansluiting? Maar dus aangesloten op 2 fases. Dus een soort kookgroep?

• Kapotto
Helaas niet, ik moet het met twee leidingbuizen van de garage naar de meterkast doen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:38
Kapotto schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:36:
[...]

Helaas niet, ik moet het met twee leidingbuizen van de garage naar de meterkast doen.
Vanuit meterkast schuin naar buiten boren en buitenom leggen?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12
HarmoniousVibe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

[Afbeelding]

Zwart is de live van F2. Grijs de N. Volgens mij de kleurcodering van een driefase-aansluiting? Maar dus aangesloten op 2 fases. Dus een soort kookgroep?
Zijn twee losse groepen zo te zien waarbij bij de 2e een kabel is gebruikt ipv losse vd draad.

Als ik je goed begrijp voedt deze de rechter stopcontacten van de grijze wcd waar nu niets op zit aangesloten.
Dus de stekker van de IR panelen overprikken naar een stopcontact rechts en je sauna en IR zijn netjes gescheiden op eigen groepen. ;)

Ik denk dat iemand de stekker een keer los heeft gehad en in de linker kant teruggezet om dat hij dacht dat het niet uitmaakte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Vliegvlug schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

Zijn twee losse groepen zo te zien waarbij bij de 2e een kabel is gebruikt ipv losse vd draad.

Als ik je goed begrijp voedt deze de rechter stopcontacten van de grijze wcd waar nu niets op zit aangesloten.
Dus de stekker van de IR panelen overprikken naar een stopcontact rechts en je sauna en IR zijn netjes gescheiden op eigen groepen. ;)

Ik denk dat iemand de stekker een keer los heeft gehad en in de linker kant teruggezet om dat hij dacht dat het niet uitmaakte
Ik zou eerder zeggen dat groep 1 en groep 2 door een 5-aderige kabel gaan, a la kookgroep dus.

@HarmoniousVibe zou je een foto van de onderkant van die automaten willen maken?

[ Voor 5% gewijzigd door bartvl op 20-08-2020 17:04 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

franssie

Save the albatross

Vliegvlug schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

Dit soort hacks wil je eigenlijk dus zonder stropcontact maar vast aansluiten lijkt mij? Anders kan je elke keer als er iemand heeft lopen stofzuigen alles nalopen.

Dat gezegd hebbende, zijn er mooie oplossingen om in plaats van een schuko een vaste aansluiting te maken met behoud van het inbouw stuk van de WCD?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ivow85
HarmoniousVibe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

[Afbeelding]

Principe van een kookgroep (5-aderige kabel voor 2 B16 groepen), maar dan écht helemaal fout uitgevoerd:
1: Geen brug tussen de twee groepen, aangesloten apparaat en wandcontactdoos zijn dus niet met één handeling spanningsvrij te maken
2: Gebruik van twee verschillende groepen in één wandcontactdoos
3: Één apparaat (sauna) gebruikt meerdere stekkers, dus is ook op dat punt niet met één handeling spanningsloos te maken.

En als laatste: een perilex kookgroep van 2x230V sluit je aan op één fase, in geval er een éénfase hoofdaansluiting beschikbaar is. Indien een 3-fase hoofdaansluiting aanwezig is, plaats je een 3-fase automaat en bedraad je die met 3xL 1xN 1xPE naar een geschikte wandcontactdoos (perilex of rode CEE-norm).
Degene die dit heeft aangelegd, moet nog even terug naar school.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
franssie schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Dit soort hacks wil je eigenlijk dus zonder stropcontact maar vast aansluiten lijkt mij? Anders kan je elke keer als er iemand heeft lopen stofzuigen alles nalopen.

Dat gezegd hebbende, zijn er mooie oplossingen om in plaats van een schuko een vaste aansluiting te maken met behoud van het inbouw stuk van de WCD?
Ja en nee:

Ja, die WCD zit op een lasdoos. Je kan daar dus aan de zijkant gewoon de kabels invoeren (met gebruik van de juiste invoerstukken) en permanent aansluiten op de voedingskabel én dan ook nog de wcd van spanning voorzien.

Nee, als je aansluit volgens bovenstaande, blijf je er mee dat de basis in de groepenkast al niet klopt. En daarmee blijft het zonder verdere aanpassingen een stuk beunhazerij.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ivow85 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:04:
[...]

Principe van een kookgroep (5-aderige kabel voor 2 B16 groepen), maar dan écht helemaal fout uitgevoerd:
1: Geen brug tussen de twee groepen, aangesloten apparaat en wandcontactdoos zijn dus niet met één handeling spanningsvrij te maken
Dit is nog vrij eenvoudig op te lossen.
2: Gebruik van twee verschillende groepen in één wandcontactdoos
Dit is ook nog wel te doen. Alleen zitten er nu twee groepen door één buis en dat mag niet.
3: Één apparaat (sauna) gebruikt meerdere stekkers, dus is ook op dat punt niet met één handeling spanningsloos te maken.
Je kunt een bruggetje zetten op de twee automaten, zodat het één schakelaar wordt.
En als laatste: een perilex kookgroep van 2x230V sluit je aan op één fase, in geval er een éénfase hoofdaansluiting beschikbaar is. Indien een 3-fase hoofdaansluiting aanwezig is, plaats je een 3-fase automaat en bedraad je die met 3xL 1xN 1xPE naar een geschikte wandcontactdoos (perilex of rode CEE-norm).
Degene die dit heeft aangelegd, moet nog even terug naar school.
Tsja... Ik kan het niet positiever maken.
Ik ga er van uit dat het een 3x25 hoofdaansluiting is, dus eigenlijk wil je dan geen 2x16A op één fase.

Het mooiste is volgens mij om een krachtgroep in de meterkast te installeren en dan een onderverdeler bij de sauna, waar je vervolgens de groepen netjes over de fasen kunt verdelen.

• Septillion
@Kapotto Dan ben je gelimiteerd tot twee groepen. Meer dan 16A elk is dan ook lastig. Eén heb je er al voor de wasmachine nodig. Droger zou ik daar alleen bij doen als het een warmtepomp model is, anders zou je hem er nog wel eens uit kunnen trekken als je een kookwasje doet tijdens het drogen.

Hou je nog één groep over voor licht en stopcontacten. Maar om daar een boiler bij te gooien lijkt me een beetje vragen om problemen...

Deel naar buitenlamp en schuurtje zou je kunnen laten. Maar "snoept" natuurlijk wel van de aansluiting. En eventuele fouten door vocht, die buiten nog wel eens voor willen komen, trekt dan in ieder geval je garage eruit. Dus zou de garage dan wel een eigen aardlek(schakelaar of alamat) geven om de rest van het huis in het donker te zetten in geval van een aardlek.

• HarmoniousVibe
bartvl schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Ik zou eerder zeggen dat groep 1 en groep 2 door een 5-aderige kabel gaan, a la kookgroep dus.

@HarmoniousVibe zou je een foto van de onderkant van die automaten willen maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpOGL-fNedZlVltUcp0LkYVmUjk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wNKaoy1JAn2VF1ml7IqAywz.jpg?f=fotoalbum_small

• HarmoniousVibe
@Ivow85, @Vliegvlug, @timovd bedankt voor de antwoorden. Dat bruggetje dat normaalgesproken op een kookgroep zit is inderdaad wel het minste wat ze hadden kunnen doen.

Als ik het goed begrijp is de kleurcodering dus ook niet conform standaard, want zwart+grijs is voor de L2 en L3 van een krachtgroep toch? Nu heb ik een zwarte L en een grijze, die gewoon bruin+blauw hadden kunnen zijn en naar een eigen WCD hadden kunnen lopen toch?

Wat ik ook niet helemaal snap is hoe de buizen lopen. In de MK gaat F1 helemaal aan de andere kant naar boven dan F2. Op zolder, waar zit allemaal plaatsvindt, kan ik de WCD daar terugleiden tot 1 buis naar beneden. Ergens komen die twee buizen weer bij elkaar maar waar, dat is me niet helder.

[ Voor 25% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-08-2020 17:32 ]

• Kapotto
Ivow85 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:41:
[...]

Vanuit meterkast schuin naar buiten boren en buitenom leggen?
Helaas zie ik dit niet zo zitten. Dit is veel werk omdat ik door 2 funderingen boren.
Septillion schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:15:
@Kapotto Dan ben je gelimiteerd tot twee groepen. Meer dan 16A elk is dan ook lastig. Eén heb je er al voor de wasmachine nodig. Droger zou ik daar alleen bij doen als het een warmtepomp model is, anders zou je hem er nog wel eens uit kunnen trekken als je een kookwasje doet tijdens het drogen.

Hou je nog één groep over voor licht en stopcontacten. Maar om daar een boiler bij te gooien lijkt me een beetje vragen om problemen...

Deel naar buitenlamp en schuurtje zou je kunnen laten. Maar "snoept" natuurlijk wel van de aansluiting. En eventuele fouten door vocht, die buiten nog wel eens voor willen komen, trekt dan in ieder geval je garage eruit. Dus zou de garage dan wel een eigen aardlek(schakelaar of alamat) geven om de rest van het huis in het donker te zetten in geval van een aardlek.
Bedankt voor je input, hier kan ik mee verder. We gaan de wasmachine en warmtepompdroger naar de zolder verplaatsen dus er komt een groep vrij. De aansluiting op de buitenschuur gaan we laten wegvallen (in de toekomst via de hoofdmeterkast). De boiler is blijkbaar ook niet nodig, ze heeft voldoende aan koud water.

Er blijven nog 2 groepen over (evenveel als er buizen naar de meterkast lopen);
1. Stopcontacten schoonheidssalon (alle apparatuur) en verlichting schoonheidssalon
-> dit gaat niet over de 3500 Watt
2. verlichting bijkeuken, stopcontact diepvries en koelcombinatie, 12volt buitenverlichting en stopcontact voor elektrisch tuingereedschap .
-> moet deze achter een eigen aardlek?

• Septillion
Kapotto schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:38:
-> moet deze achter een eigen aardlek?
Nee :)

Mijn tip voor de buiten groep was puur omdat die meer kans hebben op aardlek. Verplicht is het niet maar het is gewoon erg irritant als dat je huis in het donker zet.

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:02
@HarmoniousVibe
zie ik daar goed dat jouw hoofdschakelaar gevoed word door 2.5mm2 vd-draad?

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:52
Heeft iemand ervaring met de Britse terminologie rond aansluitwaardes van keukenapparatuur?

In onze nieuwbouw keuken komt 3*25a krachtstroom, en er zit een 3*25a hoofdaansluiting in de meterkast. Ik begrijp dat ik met inachtneming van selectiviteit moet rekenen met een stap lager dan de hoofdaansluiting, dus 3*16a, waardoor de max aansluitwaarde op 11kW + 10% marge = 12,1kW komt.

Nu zou ik heel graag dit fornuis willen: https://www.rangemaster.c...oker/nexus-steam-0?v=3641 (in NL onder merknaam Falcon op de markt).

Er staan echter nogal wat verschillende aansluitwaardes bij:
- electric rating total: 7,4kW
- maximum electrical load: 12,15kW
- maar, open je de user guide, dan zegt p45: maximum total electrical load: 13,55kW

Scenario 1 en 2 lijken me te passen, scenario 3 gaat ruim over de limiet (in theorie, in de praktijk uiteraard niet)

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:52
@HarmoniousVibe Ik zou die twee kale verdeelblokjes ook even vervangen voor geisoleerde en dat kale koperdraad even goed in het verdeelblokje doen. Liefst met adereindhulsje.
Ophidian schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:47:
Hoe is de ervaring met grove overspanningsbeveiliging in de groepenkast uitgebreid met fijne OSB bij apparaten?

Nu er steeds meer en meer dure apparaten (inclusief laadpaal, warmtepompen, zonnepanelen etc) in huis komen, zou het vervelend zijn als die schade oplopen bij een spanningspiek of blikseminslag in de buurt. Ik weet dat er tegen een directe inslag niets helpt en ook mijn inboedelverzekering is prima (maar de ervaring is dat je zo min mogelijk te maken moet hebben met verzekeringen) :+

Ik zie dat bij Sander Vunderink bijvoorbeeld een OBO Betterman V10 compact 3-fase te verkrijgen is. Is het een zinvolle aanvulling op de groepenkast of heeft het weinig zin?

En moet deze direct naast de hoofdschakelaar, of mag de bedrading ook weggepakt worden aan de onderkant van de ALS-en?
Even een bump van mezelf, heeft iemand nog ervaring hiermee? :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 23:57

Illusion

(the art of)

nel!s schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:25:
Heeft iemand ervaring met de Britse terminologie rond aansluitwaardes van keukenapparatuur?

In onze nieuwbouw keuken komt 3*25a krachtstroom, en er zit een 3*25a hoofdaansluiting in de meterkast. Ik begrijp dat ik met inachtneming van selectiviteit moet rekenen met een stap lager dan de hoofdaansluiting, dus 3*16a, waardoor de max aansluitwaarde op 11kW + 10% marge = 12,1kW komt.

Nu zou ik heel graag dit fornuis willen: https://www.rangemaster.c...ange-cooker/nexus-steam-0 (in NL onder merknaam Falcon op de markt).

Er staan echter nogal wat verschillende aansluitwaardes bij:
- electric rating total: 7,4kW
- maximum electrical load: 12,15kW
- maar, open je de user guide, dan zegt p45: maximum total electrical load: 13,55kW

Scenario 1 en 2 lijken me te passen, scenario 3 gaat ruim over de limiet (in theorie, in de praktijk uiteraard niet)
Link je naar het goede apparaat (dual fuel) ?
In jouw link zie ik op pagina 48 (of52) onderaan een max total electrical load van 6.95kW?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• nel!s
@Illusion dank, excuus, link aangepast en is nu inclusief selectie inductie variant (https://www.rangemaster.c...oker/nexus-steam-0?v=3641)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

nel!s schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:58:
@Illusion dank, excuus, link aangepast en is nu inclusief selectie inductie variant (https://www.rangemaster.c...oker/nexus-steam-0?v=3641)
ik zie
7.85 kw aan kookplaten (3*1.85+2*1.15kw)
0.2 kw aan diversen
2.5kw voor de multifunctie
1.9+0.4+1.2=3.1 kw voor de steam cavity
----+
13.65 kw in totaal plus of min een beetje.
Als dat ding het toestaat alles full-pull tegelijk aan te zetten dan zit je inderdaad op 13.65 kw = 19.8A per fase.

De vraag is natuurlijk of je dat ooit voor elkaar krijgt.

• nel!s
@Illusion ja, dat klopt, maar de officiële aansluitwaardes lijken me dus lager volgens de specs. Zou handig zijn bij het overhalen van een installateur als die lage waardes de officiële aansluitwaardes zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

nel!s schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:21:
@Illusion ja, dat klopt, maar de officiële aansluitwaardes lijken me dus lager volgens de specs. Zou handig zijn bij het overhalen van een installateur als die lage waardes de officiële aansluitwaardes zijn..
Tsjah.. Als ik hem op de nederlandse site opzoek, komt er en nog veel hoger vermogen van 15.0kW uit.
http://www.falconworld.co...exus-110-inductie-elektro

(dit is niet de "steam" geloof ik, weet niet hoeveel dat uitmaakt.)

Laten we het er op houden dat duidelijke documentatie schrijven niet hun sterkste kant is.
Kijk voor de lol ook hoe de nederlandse handleiding er ineens een "kookgroep" in weet te tekenen, maar dan wel 2 nuldraden doorverbind. Dat hoort niet....

[ Voor 16% gewijzigd door Illusion op 20-08-2020 20:35 ]

• HarmoniousVibe
Ophidian schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:40:
@HarmoniousVibe Ik zou die twee kale verdeelblokjes ook even vervangen voor geisoleerde en dat kale koperdraad even goed in het verdeelblokje doen. Liefst met adereindhulsje.
Sorry, noob hier. Dit is de eerste keer dat ik de kap eraf heb gehaald, moet ik zeggen. Bedoel je die blokjes op de groepen 5 en 8? Vooral die rechtse ziet er slecht uit. Ik snap sowieso niet waarom dat blokje er daar op zit, aangezien het toch maar één kabel is. Of waarom hij zwart is.
nllight schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:14:
@HarmoniousVibe
zie ik daar goed dat jouw hoofdschakelaar gevoed word door 2.5mm2 vd-draad?
Die 4 draden lijken wel dikker te zijn dan alle overigen, maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@HarmoniousVibe
Nee op groep 8 zitten 2 kale verdeelblokjes. Het snoer van je beltransformator zit er lelijk in en zowel blokje als snoer zijn niet aanraakveilig. Kan je lelijke opdonder van krijgen als je niet oplet en de kap is er af.

De blokjes op groep 5 zijn geisoleerde verdeelblokjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 20-08-2020 20:58 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@HarmoniousVibe als op blokje 8 dat de enige kabel is, kun je er beter een hulsje op knijpen. Als je de kap er af hebt, moet je eigenlijk groep 8 uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:02
@HarmoniousVibe

Als ze wat dikker lijken zal het wel 4mm2 zijn. Op de foto kon ik het niet goed zien.

Overigens zie ik dat je zonnepanelen heb, en deze aangesloten zijn op je wasmachine groep f5.
Ik weet niet hoeveel panelen je heb maar normaliter hebben die hun eigen groep.
Het lijkt wel dat er een aparte kabel naar de omvormer gaat? Ik zie dat op het kroonsteenje boven f5 twee draden aangesloten zijn op fase en nul

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@nllight, ik vermoed dat er gewoon een onderverdeler zit, maar niets verbaast mij meer.
Laatst ergens panelen geplaatst en het gemakkelijkste was de omvormer in de buurt van de cv-ketel te plaatsen. Op de meterkast staat nog steeds CV, maar boven de schakelaar een extra gele sticker geplakt om aan te duiden dat er een pv-systeem aanwezig is.

• HarmoniousVibe
nllight schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:58:
@HarmoniousVibe

Als ze wat dikker lijken zal het wel 4mm2 zijn. Op de foto kon ik het niet goed zien.

Overigens zie ik dat je zonnepanelen heb, en deze aangesloten zijn op je wasmachine groep f5.
Ik weet niet hoeveel panelen je heb maar normaliter hebben die hun eigen groep.
Het lijkt wel dat er een aparte kabel naar de omvormer gaat? Ik zie dat op het kroonsteenje boven f5 twee draden aangesloten zijn op fase en nul
Ik had begrepen dat er tot 12 panelen op de wasmachinegroep mogen middels een PV-verdeler. Dat zei de elektricien van de zonnepanelen in ieder geval. Ik weet niet precies hoe deze is aangesloten. Volgens mij zit ik met 12 panelen van 3960Wp wel op het randje van de toegestane 3500W, maar omdat ik panelen op oost, zuid en west heb is de opbrengstfactor geen 100% en is het bovendien verdeeld over de dag.

• Recoil
  • Niet online
In mijn nog op te leveren woning komen op een 3x25A aansluiting 2 krachtgroepen en 12 normale enkelpolige groepen (waarvan 1 voor de PV installatie). Ik probeer uit te vogelen wat er dan volgens de NEN nog minimaal in de meterkast moet zitten zodat ik dat kan checken bij de oplevering.

Voor nu kom ik op:
  • 1x 3P+N B40 automaat (hoofdschakelaar)
  • 12x 1P B16 automaat
  • 2x 3P+N B20 automaat
  • voor 18P aan ALS, dus 1x4P + 1x2P ALS
  • Beltrafo (niet verplicht voor NEN, maar toch)
Mis ik iets qua inhoud of karakteristieken? Ik kom met dit rijtje op een breedte van 36 modules. Kan ik er vergif op innemen dat ze hier een 36 module kast plaatsen waardoor de uitbreidingsmogelijkheden zwaar beperkt zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door Recoil op 20-08-2020 23:57 . Reden: Foutje bij aantal ALS ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Recoil schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:00:
In mijn nog op te leveren woning komen op een 3x25A aansluiting 2 krachtgroepen en 12 normale enkelpolige groepen (waarvan 1 voor de PV installatie). Ik probeer uit te vogelen wat er dan volgens de NEN nog minimaal in de meterkast moet zitten zodat ik dat kan checken bij de oplevering.

Voor nu kom ik op:
  • 1x 3P+N B40 automaat (hoofdschakelaar)
  • 12x 1P B16 automaat
  • 2x 3P+N B20 automaat
  • voor 18P aan ALS, dus 4x4P + 1x2P ALS
  • Beltrafo (niet verplicht voor NEN, maar toch)
Mis ik iets qua inhoud of karakteristieken? Ik kom met dit rijtje op een breedte van 44 modules. Kan ik er vergif op innemen dat ze hier een 48 module kast plaatsen waardoor de uitbreidingsmogelijkheden zwaar beperkt zijn?
Je hoofdschakelaar is geen automaat. Hij is enkel geschikt voor een stroom van max 40A.
Enkelpolige automaten bestaan niet in NL. Je enkelfasige groepen zijn 1P+N.
ALS word aangeraden geen 3-fasige unit te gebruiken voor enkelfasige eindgroepen.
B20 is niet helemaal selectief en word normaliter niet gebruikt bij 3x25.

[ Voor 24% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-08-2020 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:56:
[...]

Je hoofdschakelaar is geen automaat. Hij is enkel geschikt voor een stroom van max 40A.
Enkelpolige automaten bestaan niet in NL. Je enkelfasige groepen zijn 1P+N.
ALS word aangeraden geen 3-fasige unit te gebruiken voor enkelfasige eindgroepen.
B20 is niet helemaal selectief en word normaliter niet gebruikt bij 3x25.
Helder! Hoe zou het er dan (minimaal) uit moeten zien qua ALS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Recoil schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:01:
[...]

Max 4 eindgroepen per ALS, dus 1x4P voor je 3fasige eindgroepen, en 3x2P voor je enkelfasige eindgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:08:
[...]

Max 4 eindgroepen per ALS, dus 1x4P voor je 3fasige eindgroepen, en 3x2P voor je enkelfasige eindgroepen.
Dankjewel :) Dan zou het lijstje met je aanvulling worden:
  • 1x 3P+N 40A hoofdschakelaar)
  • 12x 1P+N B16 automaat
  • 2x 3P+N B16 automaat
  • 1x4P + 3x2P ALS
  • Beltrafo
In theorie precies 36 modules breed, is dat echt in één kastje te frotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:40
Recoil schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:01:
[...]

Ik zou dit doen:
1x 4p hoofdschakelaar
3x 1P+N aardlek, elk met 4x B16 (1P+N) automaat erachter. Elke aardlek op 1 fase, groepen voor licht/wandcontactdozen over de fasen verdeeld.
1x 3P+N aardlek, met 2x 3P+N B16 automaat erachter

Opties:
1- PV groep op losse aardlekautomaat zetten. Door statische ontlading kan een omvormer de aardlek trippen, Handig als je halve huis dan niet uitvalt
2- 2x een 3P+N aardlekautomaat ipv losse ALS en automaten.

Opletten: nieuwe huizen met een kleinere inductiekookplaat worden vaak met een kookgroep geleverd. Dat komt niet goed uit met 3x25A omdat je dan per ongeluk met 1 apparaat 32A (2x 16A) op 1 fase kunt vragen. De hoofdzekering valt langzaam uit, dus het is meestal geen issue, maar het is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
HectorMalot schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:15:
[...]

Ik zou dit doen:
1x 4p hoofdschakelaar
3x 1P+N aardlek, elk met 4x B16 (1P+N) automaat erachter. Elke aardlek op 1 fase, groepen voor licht/wandcontactdozen over de fasen verdeeld.
1x 3P+N aardlek, met 2x 3P+N B16 automaat erachter

Opties:
1- PV groep op losse aardlekautomaat zetten. Door statische ontlading kan een omvormer de aardlek trippen, Handig als je halve huis dan niet uitvalt
2- 2x een 3P+N aardlekautomaat ipv losse ALS en automaten.

Opletten: nieuwe huizen met een kleinere inductiekookplaat worden vaak met een kookgroep geleverd. Dat komt niet goed uit met 3x25A omdat je dan per ongeluk met 1 apparaat 32A (2x 16A) op 1 fase kunt vragen. De hoofdzekering valt langzaam uit, dus het is meestal geen issue, maar het is niet handig.
Yes, dat van de PV is een goede. Dat kan ik desnoods achteraf nog (laten) doen als het er bij oplevering niet in zit. Van de krachtgroepen is er één voor de warmtepomp en één voor de inductieplaat, na talloze keren de kookgroepdiscussie gezien te hebben leek me dat wel slim.

Ik hoop wel echt dat ze de kast een beetje overdimensioneren, extra zonnepanelen of een aansluiting voor een elektrische auto zou nu bij een kast met 36 eenheden geen optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FRANQ schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:08:
Misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik zoek een 3 standen schakelaar.
Bij voorkeur een die IN de meterkast past, 1,2 of 3 modules breed.

Het is om de tuinverlichting te schakelen, hiervoor komt ook een digitale tijdschakelaar in de meterkast.

Wil keuze maken tussen Handbediend (aan) , uit en automatisch. (mag ook met 0-1-2)

beide komen in een aanbouwkastje.
Moet het persé als dinrail formaat?

Als het een losse schakelaar is/mag zijn kan het ook anders.

schakeling met klok
Bovenstaande komt neer op constante voeding en een geschakelde (door de klok) voeding naar een gewone wissel schakelaar.
Dan kan je gewoon kiezen voor getimed aan en uit of constant aan (bv timer uit om 23.30u maar je visite blijft nog zitten, kan je de verlichting nog weer aan zetten).
Moet je hooguit een draad bij trekken.

Evt een schakelwip waar 0 & 1 op staat voor de duidelijkheid van timer of constant.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:33
@Recoil Ik zou zeker ook vragen om een grotere kast, alleen al om een kWh meter te kunnen plaatsen voor meting van de opgewekte energie van het zonnepanelen en/of warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Recoil schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:22:
[...]

Van de krachtgroepen is er één voor de warmtepomp en één voor de inductieplaat, na talloze keren de kookgroepdiscussie gezien te hebben leek me dat wel slim.
Normaliter gebruik je voor die apparaten een B16 automaat. Geen B20
Ik hoop wel echt dat ze de kast een beetje overdimensioneren, extra zonnepanelen of een aansluiting voor een elektrische auto zou nu bij een kast met 36 eenheden geen optie zijn.
Tegen de tijd dat je moet uitbreiden kun je er altijd nog een lege kast naast zetten.

Maar nu aangeven dat je extra ruimte wenst is natuurlijk nog beter. Gewoon aangeven dat je een kast met formaat van 48 of 72 eenheden wenst.

Overigens: met de krachgroepen als aardlekautomaat en een losse beltrafo buiten de kast win je alweer 6 eenheden ruimte. Genoeg voor een extra krachtgroep en twee extra éénfase aardlekautomaten.
Alleen is zo'n volle kast niet ideaal om in te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:47

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Recoil schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:22:
[...]

Yes, dat van de PV is een goede. Dat kan ik desnoods achteraf nog (laten) doen als het er bij oplevering niet in zit. Van de krachtgroepen is er één voor de warmtepomp en één voor de inductieplaat, na talloze keren de kookgroepdiscussie gezien te hebben leek me dat wel slim.

Als je een oprit hebt en ooit elektrisch gaat rijden, houd dan ook rekening met minimaal 4 en mogelijk zelfs 8 modules benodigde ruimte.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:39
Hallo Allen,

Ik hoop dat ik hier goed zit, anders hoor ik het wel denk ik.

Ik heb een vraag omtrent het aansluiten van mijn nog aan te schaffen PV installatie.
Ik van van plan een systeem aan te schaffen met 12x 345 WP panelen van JA Solar.
Ik heb een 16A groep speciaal liggen voor een PV systeem, alleen nu is de vraag wat de maximale belasting kan zijn vanuit het PV systeem.

Ik twijfel tussen de Growatt 3000 XE of 3600 XE.
Verschil tussen de 2 is dat de 3000 maximaal 3000 (13.6A) WATT output heeft en de 3600 dus 3600 (16A) WATT maximaal output geeft.

Nu hoor ik verschillende verhalen of dit wel of niet op een 16A groep mag/kan.

Ik heb een 3-fasen (3x 25A hoofdzekeringen) groepenkast.

Graag jullie advies.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:24
f.welvering schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:09:
Hallo Allen,

Ik heb een vraag omtrent het aansluiten van mijn nog aan te schaffen PV installatie.
Ik van van plan een systeem aan te schaffen met 12x 345 WP panelen van JA Solar.
Ik heb een 16A groep speciaal liggen voor een PV systeem, alleen nu is de vraag wat de maximale belasting kan zijn vanuit het PV systeem.

Verschil tussen de 2 is dat de 3000 maximaal 3000 (13.6A) WATT output heeft en de 3600 dus 3600 (16A) WATT maximaal output geeft.

Graag jullie advies.
Beide omvormers kunnen zonder meer op die 16A groep. Welke van de twee omvormers de beste keus is hangt af van de orientatie van de panelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
f.welvering schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:09:
Hallo Allen,

Graag jullie advies.
Aangezien je spanning niet op 230V gaat blijven, valt de stroom ook lager uit.
Maar als hij netjes op 3600WAC aftopt, dan blijft de stroom ook bij 230V onder de 16A.
Dit is echter wel de vraag, bij mijn ouders gaat de 3,6kW Solis ook tot 4,1kW AC als de zon lekker achter de wolken vandaan komt.
Electromonteur heeft daar ook een B16 Alamat aan zitten, tot dusverre geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:39
Andrehj schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Beide omvormers kunnen zonder meer op die 16A groep. Welke van de twee omvormers de beste keus is hangt af van de orientatie van de panelen.
Ze komen vol op het zuiden te liggen.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Aangezien je spanning niet op 230V gaat blijven, valt de stroom ook lager uit.
Maar als hij netjes op 3600WAC aftopt, dan blijft de stroom ook bij 230V onder de 16A.
Dit is echter wel de vraag, bij mijn ouders gaat de 3,6kW Solis ook tot 4,1kW AC als de zon lekker achter de wolken vandaan komt.
Electromonteur heeft daar ook een B16 Alamat aan zitten, tot dusverre geen problemen.
Dat is een goeie vraag, het nominale voltage staat in de technische gegevens als 230V(160-300V).

Nominaal uitgansvermogen 3600W / Max. Schijnbaar vermogen 3600VA

[ Voor 3% gewijzigd door f.welvering op 22-08-2020 14:32 ]

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb een tweetal prikspots aangesloten op een buiten wcd in een opgehoogde border. Nu is eigenlijk van 1 van de spots de kabel tekort. De kabel zit er vast aan.

Ik zie op internet van die verlengspies voor buiten. Mag ik die ook gebruiken en op de buiten wcd aansluiten om zo extra lengte te creëren?

Een nieuwe grondmof etc is veel meer werk en vinden de planten niet fijn :)

Ik bedoel zoiets ;

https://www.allekabels.nl...-aYyeMcw4TXMaAqRqEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48
Waypoint schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:29:
Ik heb een tweetal prikspots aangesloten op een buiten wcd in een opgehoogde border. Nu is eigenlijk van 1 van de spots de kabel tekort. De kabel zit er vast aan.

Ik zie op internet van die verlengspies voor buiten. Mag ik die ook gebruiken en op de buiten wcd aansluiten om zo extra lengte te creëren?

Een nieuwe grondmof etc is veel meer werk en vinden de planten niet fijn :)

Ik bedoel zoiets ;

https://www.allekabels.nl...-aYyeMcw4TXMaAqRqEALw_wcB
IP 44, Spatwaterdicht, dat soort dingen zijn volgens mij alleen ‘waterdicht’ als er geen stekker in zit, dus zeker niet geschikt om semi-permanent verlichting aan te sluiten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Vloris schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:00:
[...]

IP 44, Spatwaterdicht, dat soort dingen zijn volgens mij alleen ‘waterdicht’ als er geen stekker in zit, dus zeker niet geschikt om semi-permanent verlichting aan te sluiten denk ik.
Das een goede , even overheen gekeken . Mijn buiten wcd is ip55 en daar zit nu dus semi permanent de prikspot op. Zou dus even moeten kijken naar zo’n ding als in de link maar dan ip55 denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 20:42
Ik heb in mijn nieuwe woning een 1 fase aansluiting met een Hager vision groepenkast (niet de nieuwste generatie). Deze wil ik graag uitbreiden naar 3 fasen vanwege een redelijk grote pv-installatie. Deze zit met een 5kW omvormer op het randje, maar met het oog op de toekomst wil ik het meteen goed doen. Mijn idee is om een 2x 12 module kast er naast te hangen. Weet iemand of de nieuwe generatie vision gewoon “compatibel” is met de oude? M.a.w. alles klikt eenvoudig in elkaar? Er zijn een redelijk aantal verschillende onderdelen verkrijgbaar, maar ik weet niet helemaal wat ik nog nodig heb naast een extra ALS/automaten; bijv. verdeelblokjes, kam-rails etc?. Hieronder een foto van de huidige situatie achter de kap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDgtQ0ba1s_Xspk8cjoeKm8Piyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDlNeRY48k14TpuxPr60bKsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast ga ik ook een Panasonic monobloc aansluiten. Deze moet met 2x 16A afgezekerd worden. Met een onderverdeler ga ik een probleem krijgen met selectiviteit (3x25A). Is de enige oplossing om 2 kabels naar de warmtepomp te brengen, of zijn er andere oplossingen die binnen de NEN vallen?

Ik hoor graag jullie suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:13
Je kan een krachtgroep maken met 5x2,5mm². Volgens mij heeft die Pana geen issue met 400V tussen de 2 aansluitingen maar check dat nog even.
Als je die WCD en beltrafo extern maakt dan past alles wel in je huidige kast.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@_PloppeR_, 2x 16 is één voor de WP en de andere voor het 3kW element. Je gaat er dus geen 400V op krijgen.

Edit:
_PloppeR_ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:37:
Ik heb in mijn nieuwe woning een 1 fase aansluiting met een Hager vision groepenkast (niet de nieuwste generatie). Deze wil ik graag uitbreiden naar 3 fasen vanwege een redelijk grote pv-installatie. Deze zit met een 5kW omvormer op het randje,
...
Heb je deze PV installatie al op 1 fase? Of moet die nog geïnstalleerd worden op 3f?

[ Voor 67% gewijzigd door timovd op 23-08-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
Jim423 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 01:07:
Je kan een krachtgroep maken met 5x2,5mm². Volgens mij heeft die Pana geen issue met 400V tussen de 2 aansluitingen maar check dat nog even.
Ah dat is wel een goede als dat zou kunnen inderdaad.
timovd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:35:
@_PloppeR_, 2x 16 is één voor de WP en de andere voor het 3kW element. Je gaat er dus geen 400V op krijgen.

Edit:

[...]

Heb je deze PV installatie al op 1 fase? Of moet die nog geïnstalleerd worden op 3f?
Nee deze moet nog geïnstalleerd (en besteld) worden. Vandaar dat ik nu met de voorbereidingen daarvoor aan de slag wil gaan.

@timovd bedoel je dan dat de oplossing van @jim423 niet kan werken of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:08
Op zoek naar een oplossing voor een stuk woonkamer zonder centraaldoos maar wel behoefte voor het ophangen van een lamp.
Centraaldoos inbouwen gaat niet lukken vanwege diepte en het niet kunnen breken van de dekvloer daarboven.
Inbouwdoos md4050 zou kunnen alleen is de steekmaat geen 80mm zoals bij een centraaldoos. Bestaat er een 40mm hoog passend systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09

Wuursj

want worst is al bezet

Weet iemand of de nieuwe generatie vision gewoon “compatibel” is met de oude? M.a.w. alles klikt eenvoudig in elkaar? Er zijn een redelijk aantal verschillende onderdelen verkrijgbaar, maar ik weet niet helemaal wat ik nog nodig heb naast een extra ALS/automaten; bijv. verdeelblokjes, kam-rails etc?. Hieronder een foto van de huidige situatie achter de kap.
Ik heb mijn 3 oude Visions (die onderling ook een beetje verschillen) uitgebreid met een nieuwe Vision en alles past, deksels zijn ook uitwisselbaar.

De buisinvoer is wel anders, tegenwoordig wordt er standaard een VKG80T meegeleverd (145mm hoog) en 'vroeger' de VKS70T (70mm hoog, die heb je nu zo te zien). Maar je kunt het ook kast zonder buisinvoer + VKS70T los bestellen en zo op hetzelfde uitkomen als wat je nu hebt en kun je ze gewoon naast elkaar hangen. Of een extra VKG80T natuurlijk en die op je oude vervangen.

Enige 'probleem' dat ik nu heb ik dat de kleuren van de kasten nu net niet matchen door verschillende gradaties in vergeeling en andere uiterlijke verschillen. Maar daar heb jij zo te zien geen last van.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 24-08-2020 13:54 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

significant schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:13:
Op zoek naar een oplossing voor een stuk woonkamer zonder centraaldoos maar wel behoefte voor het ophangen van een lamp.
Centraaldoos inbouwen gaat niet lukken vanwege diepte en het niet kunnen breken van de dekvloer daarboven.
Inbouwdoos md4050 zou kunnen alleen is de steekmaat geen 80mm zoals bij een centraaldoos. Bestaat er een 40mm hoog passend systeem?
dan boor je toch een gaatje in de beugel van de lamp zodat de steekmaat alsnog past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Ik heb in mijn nieuwe woning een 1 fase aansluiting met een Hager vision groepenkast (niet de nieuwste generatie). Deze wil ik graag uitbreiden naar 3 fasen vanwege een redelijk grote pv-installatie. Deze zit met een 5kW omvormer op het randje, maar met het oog op de toekomst wil ik het meteen goed doen. Mijn idee is om een 2x 12 module kast er naast te hangen. Weet iemand of de nieuwe generatie vision gewoon “compatibel” is met de oude? M.a.w. alles klikt eenvoudig in elkaar? Er zijn een redelijk aantal verschillende onderdelen verkrijgbaar, maar ik weet niet helemaal wat ik nog nodig heb naast een extra ALS/automaten; bijv. verdeelblokjes, kam-rails etc?. Hieronder een foto van de huidige situatie achter de kap.

[Afbeelding]

Daarnaast ga ik ook een Panasonic monobloc aansluiten. Deze moet met 2x 16A afgezekerd worden. Met een onderverdeler ga ik een probleem krijgen met selectiviteit (3x25A). Is de enige oplossing om 2 kabels naar de warmtepomp te brengen, of zijn er andere oplossingen die binnen de NEN vallen?

Ik hoor graag jullie suggesties!
Je kan Hager oud en nieuw door elkaar heen gebruiken (het is alleen iets minder mooi zelf heb ik een oude en nieuwe naast elkaar en geen probleem alleen de top blok is een stuk groter dan de oude blok. Je kan wel een renovatie blok halen die een stuk kleiner is.

Verder zou ik de groepen netjes verdelen over 3 aardlek schakelaren (dus 1 extra halen) en een aardlek per fase. Plus wat ruimte alvast maken voor je monoblok. Verder kan je de meeste merken die van din rail gebruik maken maar zelf koop ik meestal hager onderdelen waar kan. Maar goed als weer een ander bedrijf iets aan met een anders merk. (it tingels mijn OCD)

Maar ook niet alles is door hager leverbaar (zoals een betaalbare Kwh meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

_PloppeR_ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:50:
[...]

Ah dat is wel een goede als dat zou kunnen inderdaad.

[...]

Nee deze moet nog geïnstalleerd (en besteld) worden. Vandaar dat ik nu met de voorbereidingen daarvoor aan de slag wil gaan.

@timovd bedoel je dan dat de oplossing van @jim423 niet kan werken of..?
Ik zou die twee groepen over twee fasen verdelen. En twee groepen mogen niet over één kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:08
Illusion schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

dan boor je toch een gaatje in de beugel van de lamp zodat de steekmaat alsnog past?
Dat zou kunnen maar in lampenland is een ophangstandaard niet aanwezig. Als ik dan ook iets afwijkends maak is het helemaal ellende.
Zou dus graag iets beter passends vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
timovd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:42:
[...]

Ik zou die twee groepen over twee fasen verdelen. En twee groepen mogen niet over één kabel.
Waarom dan geen krachtgroep en 1 kabel??

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Jim423 hoe ga je die dan aansluiten? Je hebt 2x een N nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hoezo? Is niet nodig zodra je 2 fases 120graden faseverschuiving hebben.

Het enige ding is dat je apparaat tegen 400V lijnspanning moet kunnen i.p.v. 0V lijnspanning. Die 400V heb je overigens natuurlijk ook als je 2 groepen over 2 fases verdeeld. Maar volgens mij kan dat gewoon. En natuurlijk als je WP sluiting maakt ligt je backupheater er ook uit, maar dat is misschien sowieso al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:11

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@timovd Het is niet veel anders dan hoe een kookplaat vaak wordt aangesloten: 3 fase groep naar de kookplaat, maar die heeft dan 2xL nodig en 1xN zit dan soms met een brug (die je weg kan halen voor onze aloude kookgroep).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
Rimco schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:48:
@timovd Het is niet veel anders dan hoe een kookplaat vaak wordt aangesloten: 3 fase groep naar de kookplaat, maar die heeft dan 2xL nodig en 1xN zit dan soms met een brug (die je weg kan halen voor onze aloude kookgroep).
Dus een krachtgroep aanleggen en daarvan dan 2xL gebruiken en de derde niet aansluiten? De Nul moet dan gebrugd worden, zoals dit plaatje weergeeft: (?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tAoCCzUNCfPk2pxbKxmj86na_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0t4rGwCg5ckjkuDM9aHE0un2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou twee maal fase en tweemaal nul doen hoor, anders wordt de stroom door de nul te groot.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@martijn v o, @_PloppeR_, interne bedrading in de meterkast is als het goed is 6mm², dus van de HS naar de ALS is dan niet zo erg om er 32A over te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 22:39
Jim423 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 01:07:
Panasonic monobloc draait probleemloos op 2 fase, elk met standaard 16 ampère automaat. Al twee jaar geen enkel probleem.
Ik heb wel twee voedingskabels, 3x2,5 getrokken. Maar kan ook met een enkele fase draad.
Als je pijp hebt liggen kun ja daar gewoon 2 fase, 2 nullen en een aarde in trekken, maar technisch hoeft dat dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07
martijn v o schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:09:
Ik zou twee maal fase en tweemaal nul doen hoor, anders wordt de stroom door de nul te groot.
@Jim423 gaf gisteren al aan dat dat niet nodig is bij verschillende fasen. Dat geldt een dag later nog steeds. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:05
martijn v o schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:09:
Maar die loopt 120 'gedraaid'.
Er loopt dus geen (max) 32 A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _PloppeR_
Ik heb het eventjes eenvoudig getekend, op deze manier zou het dus veilig moeten werken met 1 kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Brd2fDKTAHYgpm0qNQo8PbkzT0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gRE4CPySNpI2pnruajA3qUAN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_PloppeR_ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:10:
Ik heb het eventjes eenvoudig getekend, op deze manier zou het dus veilig moeten werken met 1 kabel:

[Afbeelding]
Ik begrijp niet goed waarom dit zou zijn toegestaan, er zijn volgens mij al vaker mensen geweest die van hun 2/3 fasen perilex aansluiting een splitsing wilden aanbrengen in verschillende contactdozen en dat mocht ook niet.

Wat je hier doet is toch in feite hetzelfde? Of zijn de WP en de Backup heater niet als twee aparte apparaten te beschouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:11

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Wolly De backup heater zit intern in de buitenunit, de aansluitingen zitten fysiek naast elkaar er binnenin. Ik vind dat genoeg om het 1 apparaat te noemen ;) Ik zou enkel wel een complete 3-fase kabel naar de buitenunit leggen en daar de ongebruikte fase netjes afdoppen (wat is daar eigenlijk de netste manier voor?).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
1 polige klemmenstrook, DIN rail zit in die unit denk ik. Maar ader ombuigen en Wago erop kan ook natuurlijk.
Van contactdozen is hier geen sprake....
Eigenlijk is dit juist de manier van aansluiten, je gaat anders 1 apparaat via 2 groepen en 2 kabels voeden. Dat is bij bijv. een fornuis uit den boze, waarom nu dan opeens niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:36
Wij willen het stuc- + sauswerk niet door de aannemer laten doen maar door een derde partij. Ik denk dat het goedkoper kan namelijk (120 m2 plafond + 365 m2 wanden vraagt aannemer 26k voor).

Nu zegt de aannemer dat hij kale wanden kan opleveren maar dat de garantie dan vervalt op de elektra-installatie (want ik moet schakelmateriaal en alle bekabeling loshalen + opnieuw monteren voor 'mijn' stucers). Is dat normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:36
Lijkt me opzich niet zo gek dat de aannemer geen/ beperkt garantie geeft op zaken die je zelf loshaalt en weer monteerd.

Als er in de groepenkast ofzo iets mankeerd dan lijkt het me wel weer iets voor de aannemer kwa garantie, maar een losse draad in een schakelaar niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Erwin_83 op 26-08-2020 09:33 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:13:
Wij willen het stuc- + sauswerk niet door de aannemer laten doen maar door een derde partij. Ik denk dat het goedkoper kan namelijk (120 m2 plafond + 365 m2 wanden vraagt aannemer 26k voor).

Nu zegt de aannemer dat hij kale wanden kan opleveren maar dat de garantie dan vervalt op de elektra-installatie (want ik moet schakelmateriaal en alle bekabeling loshalen + opnieuw monteren voor 'mijn' stucers). Is dat normaal ?
Anders voor het stucen alles even testen? Hier kon ik gewoon even stopcontacten deels eruit schroeven en afplakken. Hoefde verder niks los te halen, dus zou niet inzien waarom dat de garantie zou doen laten verdwijnen.

26k is wel echt een bizar bedrag overigens voor die meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@vortexnl1982
Ik zou net als vorige alles even testen, daarna alle schakelaars en wcd verwijderen en voorzien van een dekseltje. Meeste bouwmarken verkopen deze wel.

De stucadoor kan dan in 1 keer alles aanpakken zonder daar nog wat af te plakken stukadoor prijs is onder andere afhangklijk van de hoeveelheid voorwerk. In een leeg nieuw huis hebben ze inder voorwerk.

Maak voor de aanvang foto's en neem maten van de plaats in de muur, je zult niet de eerste zijn die zich suf zoekt als er een verse laag stuc op zit en met een stokje op de muur zit te tikken om de inbouwdoos terug te vinden. Bij hotelschakelingen de zwarte draden even merken voorkomt zoekwerk bij hermontage.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:36
Dank voor reacties !

Inderdaad begrijp ik de aannemer wel een beetje m.b.t. garantie. Ik wil echter wel graag garantie op de meterkast, dat ga ik nog even navragen.

Mijn plan was ook alles testen als de electricien klaar is. Dan heeft hij nog de kans om eventuele foutjes op te lossen.
Ophidian schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:37:
[...]

Hier kon ik gewoon even stopcontacten deels eruit schroeven en afplakken. Hoefde verder niks los te halen, dus zou niet inzien waarom dat de garantie zou doen laten verdwijnen.

26k is wel echt een bizar bedrag overigens voor die meters.
De hele wcd moet eruit toch en dan idd plaatje erop ? Dus alleen de kabels blijven zitten afgedopt in de inbouwdoos.

Ik vind 26k ook wel erg veel voor die m2. De begane grond en 2e verdieping is wel 3,80 meter hoog. Maar dan nog vind ik het veel. Ik kom met stucen / sausen en schilderen van de woning (binnen) op 33k !

@habbekrats goede tips inderdaad !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:33:

De hele wcd moet eruit toch en dan idd plaatje erop ? Dus alleen de kabels blijven zitten afgedopt in de inbouwdoos.

Ik vind 26k ook wel erg veel voor die m2. De begane grond en 2e verdieping is wel 3,80 meter hoog. Maar dan nog vind ik het veel. Ik kom met stucen / sausen en schilderen van de woning (binnen) op 33k !

@habbekrats goede tips inderdaad !
Heel officieel met een plaatje erop ja. Wij hebben gewoon binnenwerk naar voren gehaald en afgeplakt. Net zo makkelijk.

Wij hadden de woonkamer laten doen, stucen en schilderen en waren voor zo'n 210m2 wand en plafond zo'n 5k kwijt... (vooruit wel in 2018, maar dan nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ophidian schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:40:
[...]

Heel officieel met een plaatje erop ja. Wij hebben gewoon binnenwerk naar voren gehaald en afgeplakt. Net zo makkelijk.

Wij hadden de woonkamer laten doen, stucen en schilderen en waren voor zo'n 210m2 wand en plafond zo'n 5k kwijt... (vooruit wel in 2018, maar dan nog)
Herkenbare prijs, 90m2, stucen en plafonds opnieuw spuiten was een 1300 euro.
Schilderen zelf gedaan toen. 15 euro de m2 was toen een redelijk normale prijs. Laatste tijd kom ik minimaal het dubbele tegen als ze al reageren op iets. :X

Keuken daarom zelf maar een korrel opgezet, renovlies en dan grove structuurverf van de Gamma met een grove roller, lijkt bijna hetzelfde. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Tweede kast gisteren eindelijk aangesloten. Heb ervoor gekozen om de beltrafo en buitenverlichting met 4mm2 aan te sluiten ivm de kleine vermogens, daardoor kon ik de verdeelstrip onderin de kast gebruiken.

De aardlekautomaat voor de zonnepanelen zit direct op 6mm2 aangesloten op de fase met de laagste spanning (L2).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69g5lL4n7-rtLWaFBqstsx4-xUE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ys2rcxqXQAQLlz1oTlN5b0C.jpg?f=fotoalbum_small

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
WVL_KsZeN schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:49:
Tweede kast gisteren eindelijk aangesloten. Heb ervoor gekozen om de beltrafo en buitenverlichting met 4mm2 aan te sluiten ivm de kleine vermogens, daardoor kon ik de verdeelstrip onderin de kast gebruiken.

De aardlekautomaat voor de zonnepanelen zit direct op 6mm2 aangesloten op de fase met de laagste spanning (L2).

[Afbeelding]
Wel twin adereindhulzen gebruikt?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
habbekrats schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Wel twin adereindhulzen gebruikt?
Zitten gewoon twee kooien op natuurlijk, gewoon 1 huls per kooi.

Nu alleen de kWh meter nog aansluiten. De nieuwe Beltrafo heb ik ook net gedaan (draad loopt door die horizontale buis net boven en rechts van de groepenkasten) en de oude losse Beltrafo verwijderd.

[ Voor 30% gewijzigd door WVL_KsZeN op 26-08-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:49:
Een doorsnede van 4mm2 i.v.m. kleine vermogens, lees ik dat goed? Of is die buitenverlichting een enorme terreinverlichting, voor een plein, van meer dan 3 à 4 kW? Want 4mm2 gebruik je juist bij wat grotere stromen van meer dan 16A, dat komt niet overeen met een klein vermogen. Om hoeveel watt gaat het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Techneut schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:08:
[...]
Een doorsnede van 4mm2 i.v.m. kleine vermogens, lees ik dat goed? Of is die buitenverlichting een enorme terreinverlichting, voor een plein, van meer dan 3 à 4 kW? Want 4mm2 gebruik je juist bij wat grotere stromen van meer dan 16A, dat komt niet overeen met een klein vermogen. Om hoeveel watt gaat het eigenlijk?
Normaal gebruik je toch voor alles 6mm2 in de kast? Alles is 6mm2, behalve de aansluitingen voor de bel en buitenverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:24
WVL_KsZeN schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Normaal gebruik je toch voor alles 6mm2 in de kast? Alles is 6mm2, behalve de aansluitingen voor de bel en buitenverlichting.
Beltrafo en verlichting zitten toch achter een (16A) automaat? Dan mag je uiteraard gewoon 2.5mm2 gebruiken.
6 mm2 gebruik je alleen voor de distributie naar de automaten of aardlekschakelaars toe.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

Beltrafo en verlichting zitten toch achter een (16A) automaat? Dan mag je uiteraard gewoon 2.5mm2 gebruiken.
6 mm2 gebruik je alleen voor de distributie naar de automaten of aardlekschakelaars toe.
De beltrafo zit achter een eigen aardlekautomaat, die heb ik met 4mm2 aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@WVL_KsZeN Die 3+1P automaat is nu niet aangesloten, wat ga je daar mee doen? De rest is allemaal alamat, behalve die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Ophidian schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:39:
@WVL_KsZeN Die 3+1P automaat is nu niet aangesloten, wat ga je daar mee doen? De rest is allemaal alamat, behalve die.
Niets, die was eerst voor de 3f inductie plaat (linker kast linksonder), die heb ik vervangen voor een 3f aardlekautomaat. Heb de automaat maar even in de tweede kast 'gestald'. In de toekomst kan daar ooit een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:34
Even een vraagje. In mijn nieuwbouwhuis ligt een mantelbuis van 75 mm naar de schuur. Helaas is die buis waarschijnlijk dicht gaan zitten, ofwel door cement in de buis, oftewel omdat er een vloerplaat op gelegd is.

Ik heb er een buis doorheen gekregen van 16 mm flex met daarin 3x2,5 mm2 en 1x1.5 mm2. Met die installatiedraad is een extra groep aangesloten voor de schuur. De schakeldraad wordt gebruikt voor een bewegingsmelder die vanuit de schuur een relais in de meterkast schakelt.

Ik had echter bedoeld om een krachtgroep in de schuur te maken. Daarvoor moet er dus 5x2,5 mm2 (of liever nog 5x4 mm2) naar de schuur. Dat past niet door de mantelbuis (echt, ik ben dagen bezig geweest, maar er zit een blokkade in waardoor ik er geen dikkere buis doorheen krijg, zelfs niet in plaats van de bestaande buis).

Nu denk ik om de huidige buis te vervangen door een 5-aderige YMVK-as kabel (diameter is 16.3mm, dus die kan ik er met de bestaande buis doorheen trekken).

Die kabel sluit ik in de meterkast aan op een 300mA, 3x20A aardlekautomaat en in de schuur verdeel ik die in een krachtgroep met een 3x16A 30mA automaat en 1 normale eindgroep 1x16A, 30 mA. De vijfde ader gebruik ik dan als schakeldraad.

Mijn vraag is simpelweg: Mag dit? Mag ik die vijfde ader als schakeldraad gebruiken?

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpQJHW4g1FmYmBjb6QRUJhWfgpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3U2DeHYYjVsDhXPMumaZWVzw.png?f=user_large

De kabel zou deze zijn: https://www.elektramat.nl...dkabel-5x2-5-per-1-meter/

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 26-08-2020 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:14
Blihi schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:28:
Even een vraagje. In mijn nieuwbouwhuis ligt een mantelbuis van 75 mm naar de schuur. Helaas is die buis waarschijnlijk dicht gaan zitten, ofwel door cement in de buis, oftewel omdat er een vloerplaat op gelegd is.

Ik heb er een buis doorheen gekregen van 16 mm flex met daarin 3x2,5 mm2 en 1x1.5 mm2. Met die installatiedraad is een extra groep aangesloten voor de schuur. De schakeldraad wordt gebruikt voor een bewegingsmelder die vanuit de schuur een relais in de meterkast schakelt.

Ik had echter bedoeld om een krachtgroep in de schuur te maken. Daarvoor moet er dus 5x2,5 mm2 (of liever nog 5x4 mm2) naar de schuur. Dat past niet door de mantelbuis (echt, ik ben dagen bezig geweest, maar er zit een blokkade in waardoor ik er geen dikkere buis doorheen krijg, zelfs niet in plaats van de bestaande buis).

Nu denk ik om de huidige buis te vervangen door een 5-aderige YMVK-as kabel (diameter is 16.3mm, dus die kan ik er met de bestaande buis doorheen trekken).

Die kabel sluit ik in de meterkast aan op een 300mA, 3x20A aardlekautomaat en in de schuur verdeel ik die in een krachtgroep met een 3x16A 30mA automaat en 1 normale eindgroep 1x16A, 30 mA. De vijfde ader gebruik ik dan als schakeldraad.

Mijn vraag is simpelweg: Mag dit? Mag ik die vijfde ader als schakeldraad gebruiken?
Je hebt geen 5e ader. Een 5x4qmm heeft 4 aders en een aardlitze. Daarmee sluit je precies een driefase groep met nul en aarde aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
jeronimo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Je hebt geen 5e ader. Een 5x4qmm heeft 4 aders en een aardlitze. Daarmee sluit je precies een driefase groep met nul en aarde aan..
Jawel. 5x2.5 mm2 plus aardlitze dus: https://www.elektramat.nl...dkabel-5x2-5-per-1-meter/

5x4mm2 is weer net iets dikker (ruim 17mm) en ik ben bang dat ik dat er niet doorheen krijg.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 26-08-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23
Dit gaat sowieso fout, de alamat in de schuur gaat direct uit. De fasedrood naar het relais loopt immers wél via deze aardlek, en de nuldraad niet. Bovendien mag je nooit meerdere groepen combineren in 1 kabel / leiding.

Kun je niet een geultje spitten naar de schuur en daar een 4x2.5+as of 4x4+as in gooien, alleen voor de krachtgroep?

[ Voor 54% gewijzigd door hesselbeertje op 26-08-2020 17:18 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:14
Blihi schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Jawel. 5x2.5 mm2 plus aardlitze dus: https://www.elektramat.nl...dkabel-5x2-5-per-1-meter/

5x4mm2 is weer net iets dikker (ruim 17mm) en ik ben bang dat ik dat er niet doorheen krijg.
Ah, je zette me op het verkeerde been daar de 5x4qmm ook precies 16.3mm is.
Ik doe even geen uitspraak over selectiviteit 20A tov van 16A, maar ik zou het ook wel zo aansluiten. Wel zou ik de PV op een eigen aardlekautomaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
hesselbeertje schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:13:
Dit gaat sowieso fout, de alamat in de schuur gaat direct uit. De fasedrood naar het relais loopt immers wél via deze aardlek, en de nuldraad niet. Bovendien mag je nooit meerdere groepen combineren in 1 kabel / leiding.

Kun je niet een geultje spitten naar de schuur en daar een 4x2.5+as of 4x4+as in gooien, alleen voor de krachtgroep?
Shit, ja, daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Dat gaat dus nooit lukken nee.

Zo zou het wel kunnen, maar mag het ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhvKjgA_KStKqI1Lp4x2U_W5FnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UQ8V4bNBQlDaKQcaM3T7c5DU.png?f=user_large

Dit kost een extra relais.

Ik laat de aannemer nog terug komen om te kijken of hij de buis open krijgt, maar ik vermoed dat ze er een huis op gezet hebben, dat hij dus ergens klem zit tussen de fundering en de daarop geplaatste vloerdelen.

[ Voor 42% gewijzigd door Blihi op 27-08-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:36
Kan je de mantel buis bij de gevel niet opgraven en vanaf daar vullen of heb je geen kruipruimte?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Blihi
Erwin_83 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:56:
Kan je de mantel buis bij de gevel niet opgraven en vanaf daar vullen of heb je geen kruipruimte?
Nope. Geen kruipruimte, meterkast midden in het huis en de buis loopt voor de volle lengte (15 meter) onder het huis door.

Ik vermoed dat er een ribcassettedeel op die buis gezet is en dat hij dus "dichtgedrukt" is. Bij de vooroplevering zat er geen trekdraad in. Die hebben ze er later door een ontstoppingsbedrijf in laten spuiten.

Met die trekdraad kreeg ik er nauwelijks een veer doorheen. Dat is uiteindelijk wel gelukt en met die veer dus een flex buis.

Maar van de week heb ik geprobeerd om die flex buis van 16mm te vervangen door een buis van 15mm en dat lukt niet. Dan kom ik van twee kanten op hetzelfde punt vast te zitten, precies bij een funderingsbalk waar zo'n ribcassettedeel bovenop rust.

Het alternatief is om een 5-aderige YMVK kabel te trekken en de schakeldraad te laten vervallen. Dan moet ik nog steeds een onderverdeler maken in de schuur (dat was eigenlijk niet het plan), maar dat is beter dan niets.

Ik zou dan 5x4 mm2 uit de meterkast naar de schuur trekken (dat heeft een buitendiameter van 14 mm, dus past in plaats van de bestaande buis samen met een veer waarmee ik eventueel kan proberen nog een extra kabel te trekken). Deze kan dan achter een aardlek in de meterkast en onderverdeeld worden in een krachtgroep en een gewone groep in de schuur.

Het relais vervalt dan en ik moet dan op zoek naar een andere manier om de verlichting van de oprit te schakelen.

[ Voor 72% gewijzigd door Blihi op 27-08-2020 08:09 ]

Pagina: 1 ... 127 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.