::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Heb je al 3fase? Zeker als je gaat koken op inductie, een laadpaal, PV, warmtepomp etc...Dzine schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:34:
Ons jaren 60 huis is nodig toe aan een elektra upgrade. De originele stoppenkast zit er nog in en vanuit veiligheid, maar ook met het oog op zonnepanelen ga ik het laten vervangen.
Op mijn lijst om te bespreken met elektrischen staat nu;
- Hoofdschakelaar vervangen
- Groepen vervangen (8 nu)
-- waarvan 1 naar 20 amp voor de garage (best wat gereedschap)
- 2 loze groepen plaatsen voor de toekomst
- WCD op de kast vervangen
Wat zijn nog meer dingen waar ik aan moet denken cq met de vakman bespreken?
Neem in ieder geval vast een 3fase hoofdschakelaar. Is overspaningsbeveiliging een idee?
Wil je zelf nog iets meten of schakelen in de groepenkast? Alle groepen als alamat?
Tel de eenheden ruimte die je nodig hebt.
Neem wat extra en ga minstens voor een 3x 12 kast. Eventueel 2x 2x 12.
3 fase naar garage met onderverdeler?
En wat ook al geschreven is; alleen de groepenkast of alle electra in huis?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Staat in de NPR5310 niet max. 4x2,5mm² nog?Xander schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:08:
[...]
En dat is dan niet eens het meest vage deel van dat NEN artikel.
"Waar nodig moet..."
Tja. Wanneer is het nodig? Vroeger zei diezelfde NEN daar tenminste iets over.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
In mijn geval was de hele kast nog oud en niet geschikt voor drie fasen, en vervangen kon niet omdat ik de stroom er niet zelf af kon halen. Ze hebben de hoofdzekering echter zonder problemen vervangen voor driefase hoofdautomaten omdat ik de nieuwe kast klaar had liggen, maar die moest ik wel laten zien zodat ze konden zien dat het geschikt was. Ze controleren dus wel.dimi_v schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:19:toon volledige bericht
[...]
Iemand hier inmiddels ervaring mee bij Enexis? Net gebeld om te vragen of omzetten naar 3x25A en hoofdzekering meteen vervangen door automaat dan ook 2x 260 euro moet kosten. Dat zou niet het geval zijn, maar bij de aanvraag staat duidelijk dat je groepenkast al voorzien moet zijn van een 3 fasen hoofdschakelaar.
Ik heb ook nog een oude kast en wil juist zelf een mooie nieuwe kast gaan plaatsen. Dan kan ik dus voor 260 euro een hoofdautomaat van 1x40A laten plaatsen. Ik heb 3x25 niet nodig (maar misschien wel meteen toekomstbestendig als ik ooit zonnepanelen zou willen, gasloos, etc.). Het zou voor hetzelfde geld (dus eenmalig 260 euro, vastrecht blijft zelfde) wel mooi zijn dat beide werkzaamheden worden uitgevoerd.
Iemand een idee of ze dan in de praktijk niet zo moeilijk doen en 2 fases netjes afgedopt in mijn oude groepenkast willen achterlaten? Vermoed haast van nietGa de gok niet wagen mbt de aanvraag, want je moet al vooraf betalen. En als dan niet wordt, zie dan maar je geld terug te krijgen en je zit dan met beetje pech al in de aanmeldprocedure voor andere aansluiting, die dan weer niet geannuleerd kan worden.
Nu ik zo zit te typen denk ik..... kan beter gewoon de aanvraag voor een hoofdautomaat doen, en als er ooit 3x25A wenselijk is dan maar weer opnieuw aanvragen en nog een keer betalen
Dus ik zou direct naar 3x25A met hoofdautomaten gaan, dan ben je toekomstbestendig. Dan kan je dus in theorie een nieuwe hoofdschakelaar kopen, Enexis laten komen voor de nieuwe 3x25A met hoofdautomaten die dan niet in je kast worden aangesloten. Je kan dan vervolgens de hoofdautomaten uitzetten waarna je de nieuwe driefase hoofdschakelaar er veilig in kan zetten. Alleen moet je dan hopen dat je geen monteur krijgt die alles netjes volgens de regels wil doen.
Als je het "netjes" wil doen moet een elektricien met zegelrecht de stroom eraf halen en de groepenkast vervangen, stroom erop en dan weer verzegelen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik heb dezelfde situatie als jij beschrijft. Hoe zijn de 2 'ongebruikte' fases dan bij jou verwerkt? Ik las dat de bedrading tot aan de hoofdschakelaar (en dus uit de hoofdzekering/automaat komen) van de netbeheerder zijn. Alleen een 4P hoofdschakelaar laten monteren door en erkend installateur zit er ook niet in, als ze daar al zin in hebben want die gaan liever voor de hele installatie (en geef ze eens ongelijk, gasten hebben waarschijnlijk ook werk zat)PeeVv schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 01:57:
[...]
In mijn geval was de hele kast nog oud en niet geschikt voor drie fasen, en vervangen kon niet omdat ik de stroom er niet zelf af kon halen. Ze hebben de hoofdzekering echter zonder problemen vervangen voor driefase hoofdautomaten omdat ik de nieuwe kast klaar had liggen, maar die moest ik wel laten zien zodat ze konden zien dat het geschikt was. Ze controleren dus wel.
Foto meesturen moet voor Enexis ook, dus eea zal best beoordeeld worden van te voren, kan dan zijn dat ze al op voorhand afwijzen natuurlijk...
Mijn ouderwetse 80's kast:
:strip_exif()/f/image/x88p2qp1WOq5Te6VCPhek6zm.jpg?f=fotoalbum_large)
Onlangs ook van 1x 35A naar 3x 25A gegaan. Wilde eigenlijk ook installatieautomaten als hoofdzekeringen in plaats van smeltzekeringen, maar dat moest apart aangevraagd worden en kostte nogal wat. Heb het maar gelaten. Achteraf gezien zie ik ook niet een (enorm) voordeel.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Foto meegestuurd met de melding erbij dat de groepenkast aangepast zal worden als de monteur komt. Toen tegen de monteur gezegd dat de nieuwe groepenkast klaarligt om gemonteerd te worden. Toen vond ie het prima om de hoofdautomaten te plaatsen en alle draden naar de groepenkast afgedopt achter te laten. Toen kon ik veilig de meterkast vervangen omdat de hoofdautomaten uitgezet konden worden. Er heeft bij mij dus ook nooit stroom op de oude groepenkast gestaan met de nieuwe aansluiting, de oude groepenkast is toen de monteur wegging direct vervangen. Maar dat zal ongetwijfeld niet volgens de officiële regels zijn, dus weet niet of andere monteurs daar meer moeite mee hebben.dimi_v schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:22:
[...]
Ik heb dezelfde situatie als jij beschrijft. Hoe zijn de 2 'ongebruikte' fases dan bij jou verwerkt? Ik las dat de bedrading tot aan de hoofdschakelaar (en dus uit de hoofdzekering/automaat komen) van de netbeheerder zijn. Alleen een 4P hoofdschakelaar laten monteren door en erkend installateur zit er ook niet in, als ze daar al zin in hebben want die gaan liever voor de hele installatie (en geef ze eens ongelijk, gasten hebben waarschijnlijk ook werk zat)
Foto meesturen moet voor Enexis ook, dus eea zal best beoordeeld worden van te voren, kan dan zijn dat ze al op voorhand afwijzen natuurlijk...
Mijn ouderwetse 80's kast:
[Afbeelding]
In mijn ervaring zijn de meeste monteurs best wel meegaand. Zeker als ze al een kop koffie en bijbehorende koek gekregen hebben. Is natuurlijk geen garantie, maar wie niet waagt wie niet wint.PeeVv schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:30:
[...]
Maar dat zal ongetwijfeld niet volgens de officiële regels zijn, dus weet niet of andere monteurs daar meer moeite mee hebben.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik was vandaag bij een vriendje even meekijken naar zijn meterkast in een nieuwbouwwoning.
Hij heeft 2 groepenkasten, door 3 fasen gevoed.
Dat zijn deze 2 kasten:
https://www.hornbach.nl/s...4H44/6718544/artikel.html
Prima de bima, maar hij wil nog wat gewone lichtere groepen erbij maken. Hij kan nog 3 groepen bijplaatsen op zijn huidige groepenkast, maar wil graag 4 losse groepen voor zijn audio-spulletjes. Prima, ze hebben ook allemaal een eigen buis in de meterkast, dus waarom ook niet. Het trekt allemaal geen enorme vermogens. 4 groepen is prima, kan dan nog achter 1 extra ALS.
Nu overviel me dit vandaag even enigszins (ik zou even komen kijken en 20 minuten later stonden we bij de Hornbach…). Daar heb ik een gewone 1-fase groepenkast uit het rek gevist, dit scheelt 100E tov de 3-fasen versie. Ik kan daar netjes 1 van de fasen uit een van de andere groepenkasten nemen (wel voor de ALS) en dan door 1 van de 2 bijgeleverde ALS van de nieuwe kast aansluiten. Als we ooit nog meer groepen zouden mogen willen, dan kan ik de 2e ALS die in die kast hangt aan een andere fase hangen. Het betreft deze unit:
https://www.hornbach.nl/s...2H42/6718543/artikel.html
Dit gaat technisch volgens mij prima werken, maar mag het ook? Zeker als het bij anderen staat vind ik het wel belangrijk om het kloppend te hebben. Anders moet hij toch even de 1-fasekast voor een 3-fasenkast omruilen.
Ze hadden deze kast niet meer zonder iets erin. We hebben nu een extra hoofdschakelaar. Die verwijderen we even. Het moet zaterdag af omdat er dan een vloer gegoten wordt oid.
[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 05-08-2020 19:18 ]
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Niks mis mee. Hier ook 3x 2 polige ALS op elk een eigen fase en 2x 4 polige ALS voor de laadpaal en inductieplaat. Tevens nog 2x 2 polige alamat voor zonnepanelen en airco en een 4 polige alamat voor zonnepanelen.
Als je maar beetje over de fases verdeelt.
[ Voor 35% gewijzigd door Ophidian op 05-08-2020 20:33 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Zeker. Die groepjes zijn vrij licht. Kan er 2 op L1 hangen en 2 op L2 zelfs. Heb toch 2 ALS gehad bij die kast.Ophidian schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:31:
@Boudewijn
Niks mis mee. Hier ook 3x 2 polige ALS op elk een eigen fase en 2x 4 polige ALS voor de laadpaal en inductieplaat. Tevens nog 2x 2 polige alamat voor zonnepanelen en airco en een 4 polige alamat voor zonnepanelen.
Als je maar beetje over de fases verdeelt.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Die ''3-fase'' Hornbach kast is eigenlijk alleen geschikt voor krachtgroepen. (4P of 3P+N).
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
:strip_exif()/f/image/CfGlAIOu6pc3H3oHkHMZwEXQ.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik heb een 3x 25A aansluiting, maar mijn groepenkast is aardig vol met 4 ALS en 14 groepen.
:strip_exif()/f/image/ksEHdG55tFvrCWYJiT0y8L96.jpg?f=fotoalbum_large)
Een extra groepenkast plaatsen lijkt het beste plan. Bij voorkeur pak ik dan ook weer een van het zelfde formaat met 2 DIN rails zodat ik genoeg ruimte heb om later uit te breiden voor een laadpaal op 3 fasen.
Ook mijn PV installatie zal ik naar verwachting op basis van 3 fasen aan gaan sluiten.
Ik kan de extra groepenkast niet strak naast de huidige plaatsen door ruimtegebrek en een aantal leidingen wat zowel links als rechts langs de huidige groepenkast loopt. Ik blijf echter binnen de 3 meter en kan de extra groepenkast dus na de hoofdschakelaar aftakken. Mijn grootste uitdaging is dat de rail waar de N op doorverbonden zit vol zit.
:strip_exif()/f/image/84vyDTedn27UaBTyHeGoKzzn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil voorkomen dat ik een hele ALS met zijn groepen moet gaan verplaatsen naar de andere groepenkast. Is er een andere manier waarop ik de N zou kunnen doorverbinden naar de 2e kast?
Die leidingen zou ik geen boodschap aan hebben.awenger schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:52:
Ik kan de extra groepenkast niet strak naast de huidige plaatsen door ruimtegebrek en een aantal leidingen wat zowel links als rechts langs de huidige groepenkast loopt.
Jot, bijvoorbeeld:Mijn grootste uitdaging is dat de rail waar de N op doorverbonden zit vol zit.
[Afbeelding]
Ik wil voorkomen dat ik een hele ALS met zijn groepen moet gaan verplaatsen naar de andere groepenkast. Is er een andere manier waarop ik de N zou kunnen doorverbinden naar de 2e kast?
- Aftakblokjes gebruiken bovenop de hoofdschakelaar
- Dubbele adereindhulzen gebruiken bovenop de hoofdschakelaar
- Zo'n extra railtje plaatsen in de vrije ruimte rechts en deze onderling met draad doorverbinden
- Al je aardlekschakelaars hebben dubbele klemmen, hier zou je aan de onderkant ook nog een extra draad kunnen aansluiten
Je mist bij die linker 2 blokjes trouwens het afdekkapje, hierdoor is de kast met geopend deksel niet meer aanraakveilig (IPXX-B). Nou open je de kast waarschijnlijk niet zo vaak, maar ik zou even 2 stukjes plastic regelen als je toch bezig bent.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nee, er direct naast plaatsen gaat helaas echt niet lukken.Xander schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:04:toon volledige bericht
[...]
Die leidingen zou ik geen boodschap aan hebben.Die zijn vast wel te verplaatsen, in de nieuwe kast in te voeren (desnoods langs onder), o.i.d. Red je het dan ook niet? Is wel netter.
[...]
Jot, bijvoorbeeld:
- Aftakblokjes gebruiken bovenop de hoofdschakelaar
- Dubbele adereindhulzen gebruiken bovenop de hoofdschakelaar
- Zo'n extra railtje plaatsen in de vrije ruimte rechts en deze onderling met draad doorverbinden
- Al je aardlekschakelaars hebben dubbele klemmen, hier zou je aan de onderkant ook nog een extra draad kunnen aansluiten
Je mist bij die linker 2 blokjes trouwens het afdekkapje, hierdoor is de kast met geopend deksel niet meer aanraakveilig (IPXX-B). Nou open je de kast waarschijnlijk niet zo vaak, maar ik zou even 2 stukjes plastic regelen als je toch bezig bent.
Ah, dat geeft tal van mogelijkheden inderdaad. Wat voor kabel moet ik gebruiken om de twee groepenkasten met elkaar te verbinden? Ik start in de tweede groepenkast met een nieuwe hoofdschakelaar voor 40A. Een 6mm2 lijkt me dan voldoende. Mag ik daarvoor een YMVK 5G6 kabel gebruiken?
En de aarde mag ik aangezien het uitbreiding betreft toch doorlussen vanuit de eerste groepenkast?
Plaats eens een overzichtsfoto waardoor we ook de omgeving van de kast kunnen zien.awenger schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:27:
[...]
Nee, er direct naast plaatsen gaat helaas echt niet lukken.
...
Vaak is er meer mogelijk dan waar je zelf aan denkt.
Wat voor hoofdzekeringen heb je eigenlijk voor de meter zitten? Als dat automaten zijn, kan je zelf het tussenkastje met de hoofdschakelaar eruithalen en de kast vervangen door een 3x12. Heb je alweer 8 modules gewonnen.
Een losse kast verderop zou ik proberen te vermijden.
Eigenlijk moet je deze dan apart afzekeren in je eerste kast, dat kost al evenveel ruimte als je nodig had. Daarnaast is het onoverzichtelijker met storingzoeken. Daarnaast krijg je dan ook nog stugge 6mm2 vmvk in je meterkast en dat kan wel, maar werkt weer een stuk lastiger.
[ Voor 14% gewijzigd door Illusion op 06-08-2020 20:44 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Misschien een hele stomme vraag. Maar ik wilde het toch even checken.
Ik heb de eufy deurbel gekocht en ik ga deze aansluiten op een nieuwe transformator. Op dit moment heb ik een draadloze deurbel dus verder geen referentie.
Ik heb de EMAT beltrafo gekocht en deze ga ik (in een behuizing) met behulp van een stekker aansluiten op het stroomnet. Nu vraag ik mij af of het uitmaakt waar ik bruin en blauw insteek in de beltransformator. Ik dacht zelf dat het niet uitmaakt, maar voordat ik m'n nieuwe deurbel en transformator opblaas wilde ik het toch even checken.
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/aIdqKmPhuGn5xY8mnO3Kxrct.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: excuus, niet goed gelezen wat betreft behuizing.
[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 06-08-2020 21:57 ]
A'dam PVOutput
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Hier het totaaloverzicht in 2 foto's:Illusion schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:41:
[...]
Plaats eens een overzichtsfoto waardoor we ook de omgeving van de kast kunnen zien.
Vaak is er meer mogelijk dan waar je zelf aan denkt.
Wat voor hoofdzekeringen heb je eigenlijk voor de meter zitten? Als dat automaten zijn, kan je zelf het tussenkastje met de hoofdschakelaar eruithalen en de kast vervangen door een 3x12. Heb je alweer 8 modules gewonnen.
Een losse kast verderop zou ik proberen te vermijden.
Eigenlijk moet je deze dan apart afzekeren in je eerste kast, dat kost al evenveel ruimte als je nodig had. Daarnaast is het onoverzichtelijker met storingzoeken. Daarnaast krijg je dan ook nog stugge 6mm2 vmvk in je meterkast en dat kan wel, maar werkt weer een stuk lastiger.
![]() | ![]() |
Strak ernaast van een even grote kast wordt denk ik ook bemoeilijkt door de schuinlopende planken van de trap links bovenin. Niet te zien op de foto zijn de 3x C25 automaten van de hoofdzekering.
Apart afzekeren hoeft volgens mij niet aangezien ik binnen de 3 meter blijf. Daarmee is het technisch gezien volgens mij gewoon een sectie alsof deze er strak tegenaan zit.
De 22x11 waar nu de hoofdschakelaar inzit zou ik evt kunnen vervangen voor bijvoorbeeld deze. Dan kan ik misschien net de automaten kwijt voor een PV installatie (is dat zo?) maar dan ben ik nog steeds niet echt toekomstvast....... ik blijf uitkomen op een "losse" groepenkast via VMVK. Maar help me een andere oplossing te zien.
@lebre7 Dit inderdaad. Anders zou je ook nog moeten onthouden hoe om je de stekker zou doen en je weet niet wat nul en fase in stopcontact isNaalroc schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:36:
Maar het antwoord op de vraag is: nee, maakt niet uit.
Zou gewoon een klein din kastje halen en trekontlasting erin zetten. Kan je los kopen en erin schroeven.

Nee, beter zo'n fiber gevalletje, met 2 of 3 gaatjes er in, dat vaak aan het snoer zit van een simpele lamp, misschien heb je dat nog wel liggen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
kun je niet de hele groepenkast laten zakken? kastje met hoofdschakelaar laten vervalllen. hoofdschakelaar in de groepenkast en dan kun je misschien wel twee kasten naast elkaar zetten. In het slechtste geval heb je 6 groepen waar de kabel te kort van is. zul je die opnieuw moeten trekken.awenger schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:41:toon volledige bericht
[...]
Hier het totaaloverzicht in 2 foto's:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Strak ernaast van een even grote kast wordt denk ik ook bemoeilijkt door de schuinlopende planken van de trap links bovenin. Niet te zien op de foto zijn de 3x C25 automaten van de hoofdzekering.
Apart afzekeren hoeft volgens mij niet aangezien ik binnen de 3 meter blijf. Daarmee is het technisch gezien volgens mij gewoon een sectie alsof deze er strak tegenaan zit.
De 22x11 waar nu de hoofdschakelaar inzit zou ik evt kunnen vervangen voor bijvoorbeeld deze. Dan kan ik misschien net de automaten kwijt voor een PV installatie (is dat zo?) maar dan ben ik nog steeds niet echt toekomstvast....... ik blijf uitkomen op een "losse" groepenkast via VMVK. Maar help me een andere oplossing te zien.
als je dan met een 3 split busboard werkt heb je de meeste 1 fase groepen boven in de kast zitten.
je zult alleen de leiding links naast de groepen kast nog moeten verleggen.
roelbb
Of als je niet de hele kast wil verlagen. Kan je een HLD11 naast de hoofdschakelaar kast en een HLD22 erboven. Lijnen ze mooi uit en toch 24din erbij.
Will doAUijtdehaag schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:41:
@awenger
Even wat anders.
Haal die licht ontvlambare spullen uit de meterkast.
Verzekering betaalt niets uit als je pech hebt.

Ik moet een 5x4mm2 kabel verlengen en dit lijkt gemakkelijker dan een kabeldoos en losse lasklemmen.
[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 09-08-2020 11:31 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Waarom zou je hier geen wartels nodig hebben?timovd schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:10:
Iemand ervaring met dit soort kabeldozen?
[Afbeelding]
Ik moet een 5x4mm2 kabel verlengen en dit lijkt gemakkelijker dan een kabeldoos en losse wartels.
Oops. Lasklemmen bedoelde ikbbbrumbrum schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:30:
[...]
Waarom zou je hier geen wartels nodig hebben?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Kortom, Wago 773 lijkt me een stuk makkelijker eigenlijk.
Wat is het verschil tussen de (transparante) Wago 221 en de (classic) 222?
Onze aansluiting is omgezet naar 3 fasen. We willen de huidige 8 groepen gelijkmatig laten verdelen over de 3 fasen.
Op dit moment zitten er 4 groepen (incl. 2 polige aardlekschakelaar) op fase 1 en 4 groepen (met een eigen 2 polige aardlekschakelaar) op fase 2.
Is het toch nodig om een derde 2 polige aardlekschakelaar te plaatsen voor fase 3, om de groepen ook op fase 3 aan te kunnen sluiten?
Zo heeft dan elke fase een eigen aardlekschakelaar.
Ik krijg de indruk dat de aardlekschakelaar dan als een verdeler werkt voor de groepen aansloten op een fase. Is dit juist?
221 is het nieuwe type volgens mij, wat kleiner en even goed als de grijze.timovd schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:25:
Thanks, @Jim423 Ik dacht dan eigenlijk aan de Wago 22x-214. Er gaat/mag later toch niets bij aangesloten worden, dus voldoet een *-2xx. En er moet dus 4mm² in.
Wat is het verschil tussen de (transparante) Wago 221 en de (classic) 222?
Ik hou niet zo van die hendels bij massief, maar er is in feite niks mis mee natuurlijk.
Ja.Frenkie567917 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:47:
Is het toch nodig om een derde 2 polige aardlekschakelaar te plaatsen voor fase 3, om de groepen ook op fase 3 aan te kunnen sluiten?
De ''verdeler'' komt pas na de aardlekschakelaar. Het is niet mogelijk om 1 aardlekschakelaar op meerdere fases aan te sluiten tenzij het gaat om een krachtaardlekschakelaar zoals een 3P+N of 4P type. Daarom heb je die derde nodig.
Je mag max 4 groepen per aardlek, dus dat zal de reden zijn dat je ze nu op maar 2 fases hebt. Je kunt idd een extra aardlek plaatsen en dan gewoon extra groepen plaatsen of groepen overplaatsen (kan wat lastiger zijn, extra brugjes of hoe t ook heet nodig).Frenkie567917 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:47:
Hoe zit het eigenlijk met het gelijkmatig verdelen van 8 groepen over 3 fasen?
Onze aansluiting is omgezet naar 3 fasen. We willen de huidige 8 groepen gelijkmatig laten verdelen over de 3 fasen.
Op dit moment zitten er 4 groepen (incl. 2 polige aardlekschakelaar) op fase 1 en 4 groepen (met een eigen 2 polige aardlekschakelaar) op fase 2.
Zo heeft dan elke fase een eigen aardlekschakelaar.
Ik krijg de indruk dat de aardlekschakelaar dan als een verdeler werkt voor de groepen aansloten op een fase. Is dit juist?
O mag dat wel tegenwoordig? Dat is fijnmark-k schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:15:
[...]
Je mag max 4 groepen per aardlek, dus dat zal de reden zijn dat je ze nu op maar 2 fases hebt. Je kunt idd een extra aardlek plaatsen en dan gewoon extra groepen plaatsen of groepen overplaatsen (kan wat lastiger zijn, extra brugjes of hoe t ook heet nodig).
Ik heb de nieuwe NEN nog niet doorgenomen... Ik heb nu 3x3 groepen waarvan de keuken een 4e heeft die uitgeschakeld is en weggestuct is in de muur, achter renovlies. Ik was van mening dat 3 de max was.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
In de veronderstelling dat bruin met blauw verbonden moest worden heb ik een extra blauwe kabel toegevoegd aan de blauwe lasdoos en deze nogmaals gesplitst. Vervolgens heb ik deze verbonden met bruin. Bij het aanzetten van de groep knalt meteen de stop eruit.
Aangezien 1 bruine kabel van onderin de de wandcontactdoos komt en de andere naar boven gaat zou ik verwachten dat ik deze twee moet verbinden om de stroom cirkel rond te krijgen, maar ik durf niet twee verschillende bruine kabels te verbinden. Wat doe ik verkeer ?
:strip_exif()/f/image/hegJa2V3Uep9wwUU5IpnGWSU.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: wat ontzettend dom van me... Ik heb juist wel altijd geweten dat ik niét bruin aan blauw moet verbinden... Ik had ook kortsluiting in mijn hoofd blijkbaar
[ Voor 6% gewijzigd door Isniedood op 09-08-2020 20:25 ]
... moet je hier gewoon niet aan komen.Isniedood schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:53:
In de veronderstelling dat bruin met blauw verbonden moest worden ...

Punctuality is the politeness of kings
En nu ben ik de logica kwijt. Ik begrijp jullie waarschuwingen.
Waarschijnlijk functioneert iets nu niet meer, want die bruine draad die naar boven gaat zal nog iets voeden met continu spanning. De zwarte draden zullen naar 2 lichtpunten gaan, geschakeld. Zijn beide lichtpunten Hue? Als beide bruine draden in de schakelaar onder 1 schroef zaten kun je deze wel gewoon doorverbinden met een Wago. Vanuit deze Wago kun je met een stukje bruin draad naar een tweede Wago en hier dan ook de twee zwarte schakeldraden op aansluiten. Het stukje 10cm blauw met de Wago eraan met de hendeltjes open kun je verwijderen, je hoeft blauw alleen door te verbinden met elkaar en niets anders. Zorg wel even voor de goede aanstripmaat en dat de ader volledig in de Wago zit. De onderste op de foto klopt hierin.Isniedood schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:53:
Aangezien 1 bruine kabel van onderin de de wandcontactdoos komt en de andere naar boven gaat zou ik verwachten dat ik deze twee moet verbinden om de stroom cirkel rond te krijgen, maar ik durf niet twee verschillende bruine kabels te verbinden. Wat doe ik verkeer ? [Afbeelding]
Als je maar onthoudt dat bruin de fasedraad is en blauw de nul. Die twee mogen nooit verbonden worden. Schakelen doe je in de fasedraad, dus bruin gaat de schakelaar 'in' en zwart (de geschakelde fase) komt er weer uit. Bij de lamp heb je dan zwart en blauw.Isniedood schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:13:
Okay begrepen. De schrik zat er al in, dat ik er te lichtzinnig over gedacht had. Ik dacht me afdoende ingelezen te hebben en met een enkele schakelaar en een andere dubbele lichtschakelaar was het me gelukt.
En nu ben ik de logica kwijt. Ik begrijp jullie waarschuwingen.
Verbruikers worden aangesloten tussen een (al dan niet geschakelde) fase en een nul.
Als je die basis snapt, dan kom je een heel eind en kun je het gerust opnieuw proberen. Als dat niet lukt (en je knoopt weer fase en nul aan elkaar) dan gaat het mis. Het zou jammer zijn als het zo hard mis gaat dat je nickname niet meer klopt.
Blijkbaar had ik kortsluiting in mijn hoofd. Ik ga dit een andere dag weer oppakken, als ik wat scherper ben. Bedankt voor de uitleg heren
Eventueel kan je hier de tekening posten ter controle.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Na een paar uur was duidelijk dat de aardedraad eigenlijk de nuldraad was en de nuldraad was de geschakelde fase. Ik was zo verbaasd dat ik vergeten ben een foto te maken.
Ik heb natuurlijk allemaal nieuwe draden getrokken, maar de rest van het huis niet bekeken...
[ Voor 10% gewijzigd door WVL_KsZeN op 09-08-2020 21:05 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Dat krijg je vanzelf met deze temperaturenIsniedood schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:26:
[...]
Blijkbaar had ik kortsluiting in mijn hoofd.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Extra pijnlijk dat het in Frankrijk fout gaat, waar de stopcontact een polariteit kunnen hebben met hun type E wandcontactdoos (daar steekt zo'n aardpin uit. In Nederland hebben we type F waar de de aarde via veren aande zijkant verloopt en de (geaarde) stekker er op 2 manieren in kan.WVL_KsZeN schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:05:
M'n schoonvader had gevraagd of ik in hun tweede huis in Frankrijk een extra lamp kon ophangen. Geen probleem.. ik haal de eerste lamp even van de muur en hoe zit het aangesloten? Lamp zit aangesloten met een aardedraad en een nuldraad... Right.
Na een paar uur was duidelijk dat de aardedraad eigenlijk de nuldraad was en de nuldraad was de geschakelde fase. Ik was zo verbaasd dat ik vergeten ben een foto te maken.
Ik heb natuurlijk allemaal nieuwe draden getrokken, maar de rest van het huis niet bekeken...
Ons huis (110 jaar oud) had van oorsprong geen elektriciteit. Dat was beetje bij beetje aangelegd vanaf waarschijnlijk de 20-er jaren . Ik ben bezig dat te vervangen als ik weer een kamer aanpak.
Om de juiste aansluiting van stopcontacten achteraf te controleren, heb ik deze 'socket tester' op ebay gekocht:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NONRHDgjwvHYUAWh2aYgqZuC.png?f=user_large)
In het geval van @WVL_KsZeN zouden dan alledrie de LED zijn gaan branden, vermoed ik. Misschien is zoiets handig om te testen of het in het hele huis fout zit.
Mijn ervaring met kabeldozen die niet ingegoten zijn is dat die vroeg of laat toch problemen gaan veroorzaken. Twintig jaar geleden deden wij nog wel eens bezuinigen op giethars met als gevolg dat je na vijf jaar de gehele tuin van de klant stond om te spitten omdat er een storing in zat. Mijn advies zou zijn een extra ring kabel rondom de lasdoos en de doos volgieten. Als je in de toekomst uit wil breiden knip je gewoon de doos er tussenuit en kun je hem opnieuw lassen met de overlengte die je hebt.JT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:59:
Ik wil een YMVK-as kabel naar de tuin leggen maar deze moet, nadat die naar buiten gaat (of vlak ervoor) gesplitst worden. Anders moet ik 2 kabels naar de meterkast leggen a 12m extra plus dan zou moet ik 2 kabels ook extra aansluiten. Ik wil dit onder de grond doen. Nu heb ik van die gietmoffen gezien. Maar dat wil ik eigenlijk niet. Kun je nooit meer uitbreiden. Volstaat een IP67 of IP68 lasdoos voor onder de grond, of in de kruipruimte vlak voor die naar buiten gaat (wellicht nog handiger om het daar te doen als ik ooit nog uit wil breiden)? En buiten wil ik op een aantal strategische plekken alvast lasdozen op die kabels aansluiten zodat je ook daar makkelijk uit kan breiden (alles ligt nu toch open) maar die wil ik geen 30cm boven de grond. Liefst eigenlijk voor de helft ingegraven. Kom je dan ook weg met IP67 of IP68?
Als dozen toegankelijk zijn dan kun je natuurlijk het gieten achterwege laten. Eventuele storing is dan gemakkelijk op te lossen.
[ Voor 4% gewijzigd door realsoft op 09-08-2020 23:45 ]
Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?
Dank voor je reactie. Financieel maakt het mij niks uit. Wat vind je van mijn vraag rondom half ingegraven dozen en ip67/68?realsoft schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:26:
[...]
Mijn ervaring met kabeldozen die niet ingegoten zijn is dat die vroeg of laat toch problemen gaan veroorzaken. Twintig jaar geleden deden wij nog wel eens bezuinigen op grondmoffen met als gevolg dat je na vijf jaar de gehele tuin van de klant stond om te spitten omdat er een storing in zat. Mijn advies zou zijn een extra ring kabel rondom de lasdoos en de doos volgieten. Als je in de toekomst uit wil breiden knip je gewoon de doos er tussenuit en kun je hem opnieuw lassen met de overlengte die je hebt.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Onder de grond, of half onder de grond, gewoon gietmoffen toepassen. Al het andere is een recept voor ellende.JT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:59:
Ik wil een YMVK-as kabel naar de tuin leggen maar deze moet, nadat die naar buiten gaat (of vlak ervoor) gesplitst worden. Anders moet ik 2 kabels naar de meterkast leggen a 12m extra plus dan zou moet ik 2 kabels ook extra aansluiten. Ik wil dit onder de grond doen. Nu heb ik van die gietmoffen gezien. Maar dat wil ik eigenlijk niet. Kun je nooit meer uitbreiden. Volstaat een IP67 of IP68 lasdoos voor onder de grond, of in de kruipruimte vlak voor die naar buiten gaat (wellicht nog handiger om het daar te doen als ik ooit nog uit wil breiden)?
In de kruipruimte kun je natuurlijk wel normale kabeldozen toepassen, aangenomen dat je kruipruimte niet vol met water staat / ooit komt te staan.
Overigens, 24m 2x2,5mm²+as kost wat, €40 ofzo? Voor dat geld ga ik geen kabeldoos aflassen in de kruipruimte.
Kun je daar niet gewoon een lus in de kabel houden? Daarmee kun je natuurlijk doen wat je wilt inclusief ingraven.En buiten wil ik op een aantal strategische plekken alvast lasdozen op die kabels aansluiten zodat je ook daar makkelijk uit kan breiden (alles ligt nu toch open) maar die wil ik geen 30cm boven de grond. Liefst eigenlijk voor de helft ingegraven. Kom je dan ook weg met IP67 of IP68?
Mocht je er iets mee willen, knip je de lus door en plaats je een grondmof. Of hou een grotere lus zodat je een doos bovengronds kunt zetten.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik wil jullie advies. We zijn momenteel onze appartement aan het renoveren en nu komt de elektro aan de beurt. We hadden iemand gevonden die er bij klus. .
Nu willen we alle kabels vernieuwen omdat overal 1.5mm dikke kabels zitten maar ook echt overal. Dus heb gezegd wil 2.5mm schakelaars en 1.5mm voor licht.
Hij zei dat er 20 1 polige 16A zekeringen komen en nog 2 FI-zekering voor Bad en keuken. maar voor in de keuken gebruik je daar dezelfde zekeringen als in de rest van de woning? Heb het gevoel dat iets mist.
In de reactie verwijst de installateur/bouwer naar een aantal artikelen uit de NEN1010 om aan te geven dat de elektrische installatie gewoon voldoet, zowel kookgroep achter een 3fasen aansluiting en het gebruik van de zwarte draad als signaaldraad. Daarbij verwijst hij onder andere naar 514.3.6, zonder dit te citeren.
Nu wil ik zelf eens bladeren door de NEN1010, ik kan deze alleen online vinden voor 358 euro en dat vind ik toch een beetje prijzig.
Ik begreep dat jullie hier wel kunnen helpen.
Is dit in NL?theduke1989 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 06:04:
Beste alle,
........... We hadden iemand gevonden die er bij klus. .
Nu willen we alle kabels vernieuwen omdat overal 1.5mm dikke kabels zitten maar ook echt overal. Dus heb gezegd wil 2.5mm schakelaars en 1.5mm voor licht.
Hij zei dat er 20 1 polige 16A zekeringen komen en nog 2 FI-zekering voor Bad en keuken. maar voor in de keuken gebruik je daar dezelfde zekeringen als in de rest van de woning? Heb het gevoel dat iets mist.
Maar in Duitsland zou ik nog voorzichtiger zijn met "bijklussers" dan in NL!
Klopt ik ben hier dan ook een klein beetje bang voor. Hij werkt bij een electro bedrijf. Maar doet tussendoor ook op zwart. en doet dit al meer dan 10 jaar.Naalroc schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:20:
Tja, daar mag 1,5mm^2 kabel, ingepleisterd in het stuck werk, en 1 polige zekeringen.
Maar in Duitsland zou ik nog voorzichtiger zijn met "bijklussers" dan in NL!
Probleem voor mij natuurlijk is dat voor sommige aansluitingen je meer A nodig hebt dan bij andere. Zwakkere stroom zoals tv's computers noem maar op begrijp ik nog wel. Maar in de keuken is het toch net wat anders. Ik heb begrepen wanneer je de inductieplaat niet combineert met de bakoven dat het dan wel gewoon kan. En anders je wel sterkstroom moet hebben.
en volgens mij hebben we genoeg aan 20 zekeringen 1polig 16a en twee Fi-schakelaars.
Is alweer 20 jaar geleden dat ik daar woonde...
Ik heb nog wel een stapeltje 16 A zekering automaten ongebruikt liggen, enkelpolig dus.....
De paragraaf waar naar verwezen wordt, is:fjorden schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:16:
Vanuit het nieuwbouwtopic ben ik naar dit elektra topic verwezen. Wij hebben een aantal vragen gesteld over de elektrische installatie aan de bouwer, onder andere over de kookgroep en het gebruik van zwarte draad als signaalkabel voor de gekoppelde rookmelders i.p.v. oranje of rood.
In de reactie verwijst de installateur/bouwer naar een aantal artikelen uit de NEN1010 om aan te geven dat de elektrische installatie gewoon voldoet, zowel kookgroep achter een 3fasen aansluiting en het gebruik van de zwarte draad als signaaldraad. Daarbij verwijst hij onder andere naar 514.3.6, zonder dit te citeren.
Nu wil ik zelf eens bladeren door de NEN1010, ik kan deze alleen online vinden voor 358 euro en dat vind ik toch een beetje prijzig.
Maar ik vraag me af of je voor deze toepassing over een "schakeldraad" kunt spreken. Hier staat bijvoorbeeld in 3.6 dat je juist geen zwart moet gebruiken...514.3.6 Aanduiding van schakeldraden en schakeladers
De kleuren van schakeldraden en schakeladers moeten over de gehele lengte als volgt zijn:
a) schakeldraden: zwart of grijs;
b) schakeladers: zwart, bruin of grijs.
OPMERKING Schakeldraden en schakeladers mogen zijn gekenmerkt met bijvoorbeeld cijfers of stippen.
Zo scherp als een voetbal!
In de NEN1010 kan ik niks vinden over een voorgeschreven kleur.Reptile209 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:57:
[...]
De paragraaf waar naar verwezen wordt, is:
[...]
Maar ik vraag me af of je voor deze toepassing over een "schakeldraad" kunt spreken. Hier staat bijvoorbeeld in 3.6 dat je juist geen zwart moet gebruiken...
De NPR5310-2015 vermelde wel het advies voor rood of oranje in blad 52, maar dat blad is ingetrokken.
Blijft het argument van overzichtelijkheid van de installatie over. Als deze zwarte draad volledig apart ligt, en dus alleen in dozen komt met andere rookmelders, dan zou het kunnen. Als hij door een centraaldoos loopt waar ook zwarte draden van verlichtingsgroepen lopen, dan lijkt me dat niet overzichtelijk, en dus afkeur.
Edit:
Puzzeldepuzzel. Bouwbesluit art6.21 vermeldt dat de rookmelders aan NEN 2555 moeten voldoen:
https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd6/afd6-5/art6-21
En dan meldt:
En dat is dus geen eis, maar wel een advies.NEN 2555 Hoofdstuk 6: Het koppelen van rookmelders:
...
Geadviseerd wordt voor de onderlinge koppeling van rookmelders te kiezen voor draden of aders met een
andere kleur dan bruin, zwart, grijs, blauw of geel-groen (bijvoorbeeld oranje).
...
[ Voor 41% gewijzigd door Illusion op 10-08-2020 12:51 ]
Vraag of de bouwer je van de artikelen wil voorzien? Helaas heeft de rechter besloten dat de NEN geld mag vragen voor die normenfjorden schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:16:
Vanuit het nieuwbouwtopic ben ik naar dit elektra topic verwezen. Wij hebben een aantal vragen gesteld over de elektrische installatie aan de bouwer, onder andere over de kookgroep en het gebruik van zwarte draad als signaalkabel voor de gekoppelde rookmelders i.p.v. oranje of rood.

Ecodan warmtepomp
Alweer een tijdje terug; hoe weet je dat het type AC aardlekschakelaar zijn? Die ABB is volgens mij een A maar die Holec kan ik niets over vinden.kabeltjekabel schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:04:
[...]
4P hoofdschakelaar icm 1-fase aansluiting is mooi voorbereid op een upgrade naar 3-fase. De 63A is per pool.
Jammer dat ze die kast zo verkloot hebben met blanke kammetjes. Het had allemaal aanraakveilig kunnen zijn, maar dat is professioneel verkloot.
Er *zweeft* ook nog een lasklem bovenin rond; dat mag niet.
Je aardlekschakelaars zijn van het 20+ jaar verouderde AC type.
Waarom heb je vier groepen die met zwart + blauw bedraad zijn
Kast is 30 breed, volgens mij moet zon buisinvoerstuk voor een Vision kast ook wel passen?
:strip_exif()/f/image/haodXoTGJwJkdHAxS6tbqNjT.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.hager.nl/file...381_1/0/Chapter_47323.pdf
Pagina 17
Maar die volta kasten zijn eigenlijk bedoeld voor wartels.
Andere mogelijkheid pruts deze VKS70T erboven als buisinvoer kastje.
[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 10-08-2020 21:51 ]

Als ik buiten de pieken inzoom zie ik wel gewoon alle data, logisch dat je in het overzichts plaatje 10 kW PV terug levering niet ziet als de volledige y-as 2400 kW is.
Blijkbaar kan de slimme meter flinke meet fouten maken als er rommel op de fase(s) zit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/epU1CqI8WdIrCpPHc44yKeeO.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
En reken er maar op, dat het "verbruik" van die pieken wel bij jou op de rekening komt, zo "slim" zijn die meters dan ook wel weer.PentaClover schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:05:
Vanavond helaas een flinke stroom storing, hele dorp donker ... heb ik net alles weer up en running, zie ik geen historie data meer van afgelopen week in mijn domoticz op de P1 meter, alleen 1 spike, zoom ik in, precies rond de stroom storing ... kijk ik nog eens goed naar de y-as rechts ....2 pieken van meer dan 1600 kW...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als ik buiten de pieken inzoom zie ik wel gewoon alle data, logisch dat je in het overzichts plaatje 10 kW PV terug levering niet ziet als de volledige y-as 2400 kW is.
Blijkbaar kan de slimme meter flinke meet fouten maken als er rommel op de fase(s) zit.
[Afbeelding]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Bedankt voor het uitrekenen, was ik nog niet aan toegekomen.Malantur schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:55:
Twee maal 1600kW in een driehoek over een minuut geeft als ik het goed heb 1600kWmin of 26,67kWh. Aan +-0,22 euro per kWh toch een meetfoutje van 6 euro.. Daar zou ik toch eens een mailtje voor lanceren richting de klantendienst
https://www.installatiejo...aparte-eindgroep-10110403 halverwege staat dat de koppeldraad een andere kleur moet hebben dan de overige vd draden volgens NEN2555fjorden schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:16:
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dat staat dus niet met zoveel woorden in de norm. Ik zie in de nen2555 alleen een *advies*.habbekrats schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 02:41:
[...]
https://www.installatiejo...aparte-eindgroep-10110403 halverwege staat dat de koppeldraad een andere kleur moet hebben dan de overige vd draden volgens NEN2555
Is dit niet gewoon een fout in je database ipv een echt gemeten verbruik?PentaClover schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:05:
Vanavond helaas een flinke stroom storing, hele dorp donker ... heb ik net alles weer up en running, zie ik geen historie data meer van afgelopen week in mijn domoticz op de P1 meter, alleen 1 spike, zoom ik in, precies rond de stroom storing ... kijk ik nog eens goed naar de y-as rechts ....2 pieken van meer dan 1600 kW...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Natuurlijk is het een fout, maar wel één, die in de "slimme" meter is gemaakt. Die database wordt gevoed met informatie vanuit de "slimme" meter, die het intern allemaal netjes opslaat.adjego schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:43:
[...]
Is dit niet gewoon een fout in je database ipv een echt gemeten verbruik?
Freee!! schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:11:
[...]
En reken er maar op, dat het "verbruik" van die pieken wel bij jou op de rekening komt, zo "slim" zijn die meters dan ook wel weer.
Malantur schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:55:
Twee maal 1600kW in een driehoek over een minuut geeft als ik het goed heb 1600kWmin of 26,67kWh. Aan +-0,22 euro per kWh toch een meetfoutje van 6 euro.. Daar zou ik toch eens een mailtje voor lanceren richting de klantendienst
Mijn Domoticz houd 1 waarde per minuut in zijn database, maar de P1 meter wordt elke seconde uitgelezen, dus het piek vermogen hoeft niet perse een hele minuut gemeten zijn.adjego schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:43:
[...]
Is dit niet gewoon een fout in je database ipv een echt gemeten verbruik?
Ik heb even iets verder gekeken dan dat ik gisterenavond laat snel had gedaan, ik zie dat deze spikes 20 minuten voordat de stroom uitviel plaatsvonden. Ook even de gemeten energie bekeken (zie onderstaand plaatje), die is in de 2 pieken respectievelijk 518 en 474 Wh, dus als je dat terug rekent kom je op ~0.95 seconden.
Ik zie overigens ook dat dit in de minuut erna gecorrigeerd is, alsof er monitoring software op de meter draait die de teller terug zet als de sprong te groot is.
Als ik naar de voltages kijk van de 3 fasen, zie ik daar geen grote schommelingen, maar wel een sprong op alle fasen in die zelfde minuten als de piek in het vermogen.
/f/image/maOGzc1sWBve5HL8zcY30UkC.png?f=fotoalbum_medium)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Gelukkig maar voor een minuut, dus het is iets van 0,013 kWh per piek dus het kost geen cent, maar dit is wel iets interessants voor het KIWA.PentaClover schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:05:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]
Wat zou dit kunnen zijn? Spanning die inzakt waardoor stroom piekt en daardoor een verkeerde meting? Slechte sinus?
Vind je het erg als ik dit op het hoogspanningsforum plaats?
Signatures zijn voor boomers.
Nee hoor, maar pak dan het plaatje dat ik in de laatste post heb gestopt net voor die van jouw, daar staan de gemeten spanningen van de fasen ook bij, plus de gemeten energy die 1 minuut later door de meter weer gecorrigeerd is.Maasluip schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:32:
[...]
Vind je het erg als ik dit op het hoogspanningsforum plaats?
Signatures zijn voor boomers.
Nou, ik weet vanuit mijzelf dat domoticz zeker niet heilig is met berekeningen soms. En aangezien dit een weergave is van Domoticz zou ik eerder daar een issue in verwachten, dan in de slimme meter. Meestal met dit soort lijnen zijn er meerdere waardes met dezelfde datum en tijd opgeslagen in de database. Misschien moet @PentaClover eerst hier eens naar kijken.Freee!! schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
Natuurlijk is het een fout, maar wel één, die in de "slimme" meter is gemaakt. Die database wordt gevoed met informatie vanuit de "slimme" meter, die het intern allemaal netjes opslaat.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik denk ook dat het niet een foutje in de meter was, maar een fout op de RaspberryPi op het moment dat de stroom er bruut af ging.
Wat ik zie is dat de laatste 3 waarden in de tabel voordat de spanning eraf ging (Geel onderaan in plaatje hieronder) met een verkeerde tijd zijn gelogd, namelijk die van 20 minuten eerder, maar wel met de laatste teller stand.
Bij de weergave in Domoticz wordt de data op tijd gesorteerd, en wordt met het verschil tussen 2 teller standen (waarvan 1 dus 20 minuten uit de toekomst was) het vermogen uitgerekend door te delen door de tijd er tussen (1 seconden in dit geval) en voila een enorme piek. Dit verklaard ook waarom de energie daarna weer een stapje terug deed.
Mystery solved.
:fill(white):strip_exif()/f/image/m29yVxukRWmLluZke16bP2Yc.png?f=user_large)
Voegt het aarden van een bestaande installatie (keuken is al geaard) wat jullie betreft voldoende toe?
Verder ben ik benieuwd waar ik 't beste een electricien kan vinden hier voor. Ik kan natuurlijk een telefoonboek opzoeken en bij de E van electricien gaan kijken, maar wellicht dat iemand een suggestie heeft (regio Amersfoort)?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dank voor alle reacties en de desbetreffende paragraaf, ook van @habbekrats @Reptile209 @leonbong.Illusion schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:54:
[...]
Dat staat dus niet met zoveel woorden in de norm. Ik zie in de nen2555 alleen een *advies*.
Op 1 plek hangt de rookmelder vlak naast een goed gevulde centraaldoos, ik zal daar eens kijken of er een eigen buis is gebruikt of de signaaldraad via die centraaldoos loopt.
Ik ga weer in gesprek met de bouwer nadat de bouwvak voorbij is.
Voor een VKS70T is eigenlijk geen ruimte. Het inzetstuk van een Vega is 400mm en dus te breed, die van de Vision is te smal. Leuke kast voor een leuke prijs maar in mijn geval verkeerde zuinigheid.leonbong schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:48:
De vega kasten hebben wel een buisinvoerstuk daarmee geef ik je meer kans.
https://www.hager.nl/file...381_1/0/Chapter_47323.pdf
Pagina 17
Maar die volta kasten zijn eigenlijk bedoeld voor wartels.
Andere mogelijkheid pruts deze VKS70T erboven als buisinvoer kastje.
Ik heb gewoon een Vega kast besteld, werkt net iets makkelijker. Voor die Volta zoek ik wel een andere bestemming, als uitbreiding op een bestaande kast is hij prima, of de schuur, of...
...iemand nog een gloednieuwe Hager Volta kopen?
Heb je voor andere zaken in je woning wel een klusjesman of aannemer? Vraag die eens, want dat wereldje kent elkaar vaak heel goed. Mijn ervaring is dat je soms hele vreemde snuiters krijgt, maar wel vakmensenFreeaqingme schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:52:
Verder ben ik benieuwd waar ik 't beste een electricien kan vinden hier voor. Ik kan natuurlijk een telefoonboek opzoeken en bij de E van electricien gaan kijken, maar wellicht dat iemand een suggestie heeft (regio Amersfoort)?
Nee, nog geen andere mensen. Elektra is 1 van de eerste dingen die we laten doen, de rest komt later. Ik kan ook wel aan de hand van reviews op werkspot gaan zoeken, maar juist om het kaf van het koren te kunnen scheiden dacht ik het eerst hier eens te proberenm_rick schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:27:
[...]
Heb je voor andere zaken in je woning wel een klusjesman of aannemer? Vraag die eens, want dat wereldje kent elkaar vaak heel goed. Mijn ervaring is dat je soms hele vreemde snuiters krijgt, maar wel vakmensen
Ik heb nog een tip.deWit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:25:
[...]
Voor een VKS70T is eigenlijk geen ruimte. Het inzetstuk van een Vega is 400mm en dus te breed, die van de Vision is te smal. Leuke kast voor een leuke prijs maar in mijn geval verkeerde zuinigheid.
Ik heb gewoon een Vega kast besteld, werkt net iets makkelijker. Voor die Volta zoek ik wel een andere bestemming, als uitbreiding op een bestaande kast is hij prima, of de schuur, of...
...iemand nog een gloednieuwe Hager Volta kopen?![]()
Attema maakt wartels waar je PVC-buizen in kan steken is wat onhandig misschien maar maakt de Volta kast nog wel bruikbaar.
https://www.elektrototaal...NHq2sm6_9ENRoCDaQQAvD_BwE

Nogmaals bedankt! Het is gelukt, als je weet wat je moet doen is het een eitjeJim423 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:18:
[...]
Waarschijnlijk functioneert iets nu niet meer, want die bruine draad die naar boven gaat zal nog iets voeden met continu spanning. De zwarte draden zullen naar 2 lichtpunten gaan, geschakeld. Zijn beide lichtpunten Hue? Als beide bruine draden in de schakelaar onder 1 schroef zaten kun je deze wel gewoon doorverbinden met een Wago. Vanuit deze Wago kun je met een stukje bruin draad naar een tweede Wago en hier dan ook de twee zwarte schakeldraden op aansluiten. Het stukje 10cm blauw met de Wago eraan met de hendeltjes open kun je verwijderen, je hoeft blauw alleen door te verbinden met elkaar en niets anders. Zorg wel even voor de goede aanstripmaat en dat de ader volledig in de Wago zit. De onderste op de foto klopt hierin.
Onlangs hebben wij een huis gekocht. We gaan de hele boel verbouwen en er komt ook een nieuwe keuken in met inductie kookplaat.
De meterkast is voorzien van een slimme meter met 3x25A, er zitten op dit moment nog oude groepen met zekeringen in. Deze ga ik vervangen door een samengestelde groepenkast.
Ik had heel graag de inductieplaat voorzien van 2 fases en een nul via een kracht Alamat.
Echter is deze aansluiting zoals ik het lees niet mogelijk met de IKI7735 van Inventum.
:strip_exif()/f/image/7ISkni8nqfFKeMURf9Tl0Pzk.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een foto uit de uitgebreide handleiding.
De beste mogelijkheid naar mijn inzicht is, de inductieplaat te voorzien van een kookgroep Alamat op 1 fase. 2L+2N + PE.
Het overige apparatuur (zoals oven en vaatwasser) zal dan over de andere 2 fasen verdeeld worden.
Heeft een van jullie tweakers nog andere ideeën?
Groetjes
Op mijn indicatie kookplaat staat ook dezelfde manier van aansluiten, zie foto en dan de meest linker optie. Dacht eerst ook kookgroep maar er staat wel 415V bij, net als de rechter optie die zeker voor 2 fase is, want dat hoe mijn kookplaat nu aangesloten is.
:strip_exif()/f/image/edBeqqAeGjEFzlIWq0izaz4z.jpg?f=fotoalbum_medium)
Waarom die dubbele Nul als het toch voor een krachtgroep is heb ik ook geen idee van maar misschien kan een kenner daar uitsluitsel over geven. Of bevestigen dat het toch voor een kookgroep is.
Bij de 2 fase optie rechts wordt de nul ook gecombineerd wat apart is aangezien er maar 1 nodig is bij een 3 fase aansluiting.
Hiervoor dus een kookgroep gebruiken ipv een krachtgroep.
Bij aansluting A2 worden beide fase en nullen al aan elkaar gekoppeld in de kookplaat zelf. Dit zou betekenen dat er een stroom van 32A zou kunnen gaan lopen. Dit word nog wel eens gedaan in het buitenland, maar ik zo'n geval moet je hem op 32a gaan afzekeren en 4mm2 of zelf een 6mm2 kabel trekken. Kan trouwens ook dat de kookplaat op half vermogen gaat werken en dan wel max 16a trekt.
[ Voor 13% gewijzigd door OcGuru op 13-08-2020 01:56 ]
Bl44t
Zie ik daar nou 2(!) kookgroepen in een 3-fase installatie?sanniep9 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:09:
[...]
Ik heb in ons recent opgeleverde nieuwbouwwoning gekozen voor houten latten omdat ik een grotere afstand moest overbruggen (ca 5 cm). Betreft overigens ook een 8U rack. Ik vind zelf de latten niet storend.
NB. De houten aftimmering (achter- en zijwanden) is aangebracht door de projectontwikkelaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Het is maar 1 kookgroep. Die andere is voor de autolader. Maar er staat idd bij beide "fornuisgroep" onder maar dat kun je denk ik niet lezenAiolos schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:18:
[...]
Zie ik daar nou 2(!) kookgroepen in een 3-fase installatie?
Maar goed, bij dit soort temperaturen is de auto ook bijna een oven
Lijkt mij eerder het laatste omdat er expliciet 16A bij staat. Maar dat kan de plaat zelf niet detecteren dus moet je dat instellen. Slechte optie dus. Of, het is helemaal geen heftige plaat en trekt überhaupt maar 16A. Dan zou ik hem even ruilenOcGuru schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 01:52:
Bij aansluting A2 worden beide fase en nullen al aan elkaar gekoppeld in de kookplaat zelf. Dit zou betekenen dat er een stroom van 32A zou kunnen gaan lopen.[...]Kan trouwens ook dat de kookplaat op half vermogen gaat werken en dan wel max 16a trekt.
En 3-fase ALS met 1-fase groepen erachter.Aiolos schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:18:
[...]
Zie ik daar nou 2(!) kookgroepen in een 3-fase installatie?

Maar eigenlijk is dat ietwat offtopic. Het is wel nette LAN-afwerking, maar stuitend amateurisme wat professionele elektra betreft.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.