Dat is niet de manier van meten. Zulke dingen meet je met een veel hogere teststroom. Lage weerstanden met MM krijg je altijd bullshit waardes. Maar 600 kOhm is natuurlijk sowieso raar. Als er kunststof is gebruikt hoeft het echter niet vereffend te worden. Stel er zou 230 op staan en de weerstand van die waterleiding is 600 kOhm dan krijg je bij sluiting naar aarde alsnog maar 0,3 mA.FrankHe schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:36:
[...]
Foto onder de wasbak, de weerstand tussen het vereffeningsblok in de naastliggende metalen delen is 600 k. Gemeten met professionele multimeter. Moet vereffend zijn maar is dat niet. Moet dus vereffend worden.
Het betreft hier een nieuwbouwflat met stadsverwarming.kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:59:
[...]
Ze zullen wel een draadje los om de geverfde buis hebben gewikkeld ofzo.. Zie je ook wel gebeuren bij ventilatiebuizen van onderburen.
Dan nog; zelfs al hang je die niet aan de HAR dan zou ik verwachten dat de afleverset die functie vervult via z'n stopcontact.
De meeste in NL toegepaste afleverunits voor stadsverwarming werken volledig mechanisch in de woning dus geen stekker.
Nu zijn deze sets in meterkast echt wel geaard omdat het een metalengestel is daar en dus ook de leidingen. (Die van mij is geaard, met kunststof aan- afvoerleidingen van de huisaansluiting)
Bij nieuwbouw worden er bijna geen metalen SV-leidingen voor huisaansluitingen toegepast in de grond, het kan zijn dat distributieleiding in de flat van metaal is uitgevoerd.
is dat altijd 1 buis van een schakeldraad, die van de schakelaar naar de lamp gaat?Septillion schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:53:
@sander817 die is er simpelweg voor ontworpen. Maar is lastiger als er wifi om de hoek komt kijken. Nul (blauw) moet uit dezelfde doos komen als waar nu je fase (bruin) vandaan komt.
@Wuursj Ik zeg niet dat elke kamer dedicated twee groepen moet hebben
Ik heb dat al eens eerder geprobeerd, maar kwam er toen niet doorheen
Extra draad door een buis krijgen kan lastig zijn, zeker in oude huizen of massale bouw waar ze tijdens de bouw er niets om geven dat er een keer een haakse bocht in de buis komt
Soms is de enige optie om de huidige draden te gebruiken om een nieuwe set te trekken.
Update: de tekeningen en rapporten geven aan dat het gebouw is voorzien van centrale aarding in de hoofdverdeelkast in de technische ruimte van waaruit de stijgleidingen worden gevoed. Fijn om te weten dat de aarding er dus wel is. Dit was voor de man in het veld van Liander gisterenavond onvoldoende duidelijk. Vandaar de nogal vreemde situatie gisteren.
Wat rest zijn de onverklaarbare zwerfstromen binnen het gebouw die potentieel gevaarlijk zijn. Of het hier nu gaat om het warmtenet, de algemene PV-installatie of de lift-installatie weet ik niet. Iets is in ieder geval niet in de haak.
Ik heb zelf geen apparatuur om met 500 VAC of 1 kV de doorslag te meten. Naast mijn dagelijkse werk als softwareontwikkelaar heb ik als bezigheid de reparatie van geluidsapparatuur en elektronische instrumenten. Daarvoor heb ik het een en ander aan spullen in huis maar dat is niet het soort spul waarmee een echte elektricien komt aanzetten.
Tussen het metalen gestel van de stadsverwarming en de aarde van mijn meterkast is het potentiaal vereffend middels een klem met een draad, ik vermoed 6 mm2
Aan het systeem van het warmtenet zitten bij mij twee stekkers, een eurostekker (CEE 7/16) gaat naar de Joulemeter en naastgelegen telemetrieunit. De andere stekker is een standaard schuko en gaat naar de warmteunit. Die lijkt de driewegklep te besturen die de voorrang regelt voor het warme tapwater. Wanneer ik de warmwaterkraan opendraai dan hoor ik gedurende een seconde het geluid van een servomotor. En hetzelfde wanneer ik de kraan weer dichtdraai.
Wat rest zijn de onverklaarbare zwerfstromen binnen het gebouw die potentieel gevaarlijk zijn. Of het hier nu gaat om het warmtenet, de algemene PV-installatie of de lift-installatie weet ik niet. Iets is in ieder geval niet in de haak.
Via de aannemer of VVE komt er vandaag of morgen een bedrijf die de boel gaat doormeten. Wat mij betreft ligt de focus op de zwerfstroom die het ene moment 350 mA is en een minuut later 800 mA. Maar dit laat ik graag aan de echte experts over.kabeltjekabel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:17:
[...]
Dat is niet de manier van meten. Zulke dingen meet je met een veel hogere teststroom. Lage weerstanden met MM krijg je altijd bullshit waardes. Maar 600 kOhm is natuurlijk sowieso raar. Als er kunststof is gebruikt hoeft het echter niet vereffend te worden. Stel er zou 230 op staan en de weerstand van die waterleiding is 600 kOhm dan krijg je bij sluiting naar aarde alsnog maar 0,3 mA.
Ik heb zelf geen apparatuur om met 500 VAC of 1 kV de doorslag te meten. Naast mijn dagelijkse werk als softwareontwikkelaar heb ik als bezigheid de reparatie van geluidsapparatuur en elektronische instrumenten. Daarvoor heb ik het een en ander aan spullen in huis maar dat is niet het soort spul waarmee een echte elektricien komt aanzetten.
Ik heb inderdaad de indruk dat het warmtenet binnen het gebouw van metaal is, ik weet niet hoe de situatie in de straat is. Ik weet bijna zeker dat er een stel pompen in het gebouw zijn die zorgen voor de circulatie. Misschien dat die pompen een lekstroom introduceren in de installatie?leonbong schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:55:
[...]
Het betreft hier een nieuwbouwflat met stadsverwarming.
De meeste in NL toegepaste afleverunits voor stadsverwarming werken volledig mechanisch in de woning dus geen stekker.
Nu zijn deze sets in meterkast echt wel geaard omdat het een metalengestel is daar en dus ook de leidingen. (Die van mij is geaard, met kunststof aan- afvoerleidingen van de huisaansluiting)
Bij nieuwbouw worden er bijna geen metalen SV-leidingen voor huisaansluitingen toegepast in de grond, het kan zijn dat distributieleiding in de flat van metaal is uitgevoerd.
Tussen het metalen gestel van de stadsverwarming en de aarde van mijn meterkast is het potentiaal vereffend middels een klem met een draad, ik vermoed 6 mm2
Aan het systeem van het warmtenet zitten bij mij twee stekkers, een eurostekker (CEE 7/16) gaat naar de Joulemeter en naastgelegen telemetrieunit. De andere stekker is een standaard schuko en gaat naar de warmteunit. Die lijkt de driewegklep te besturen die de voorrang regelt voor het warme tapwater. Wanneer ik de warmwaterkraan opendraai dan hoor ik gedurende een seconde het geluid van een servomotor. En hetzelfde wanneer ik de kraan weer dichtdraai.
En ik kom tegenwoordig ook bizar veel voorbedrade flex tegen, echt niet grappig als je daar in een later stadium draden moet bijtrekken of vervangen. Maar wel lekker gemakkelijk en goedkoop voor de aannemer.Septillion schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:27:
Extra draad door een buis krijgen kan lastig zijn, zeker in oude huizen of massale bouw waar ze tijdens de bouw er niets om geven dat er een keer een haakse bocht in de buis komtSoms is de enige optie om de huidige draden te gebruiken om een nieuwe set te trekken.
Dan hebben ze luxe systeem geplaatst, maar in NL worden voornamelijk volledig mechanische afleversets geplaast met daarbij een warmtemeter op een batterij.FrankHe schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:56:
Welke plaats woon je?
Heb je een eigen expansievat?
Edit:
Ah Nuon plaatst sinds eind 2019 andere sets.
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 22-04-2020 12:02 ]
@FrankHe Op zich heb ik daar niet eens zo veel problemen mee. Okay, flex werkt iets sneller tegen maar zolang het is een normale radius ligt is het goed te doen.
Regio Amsterdam, gebied van Vattenfall / voormalig Nuon. Aan de buitenkant staat dat het een AquaHeat Stations CW4 unit is. Ik heb geen expansievat of bijvulmogelijkheid gezien. Misschien dat er in de zwart gekleurde piepschuimverpakking nog meer zit. Ik had ook een mechanische oplossing verwacht maar kennelijk zit er een stukje elektromechanica in.leonbong schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:36:
[...]
Dan hebben ze luxe systeem geplaatst, maar in NL worden voornamelijk volledig mechanische afleversets geplaast met daarbij een warmtemeter op een batterij.
Welke plaats woon je?
Heb je een eigen expansievat?
Edit:
Ah Nuon plaatst sinds eind 2019 andere sets.
Wij hebben de CW6 versie. En ik bedacht me net dat ik gezien had dat de aarde leiding bij on los hing. Even vastzetten dus, maar waar? Hij zit nu om een buis heen gehaakt, en dat lijkt me toch niet de bedoeling. Op de foto zie je rechtsonder de draad met de haak in de lucht hangen. Ik had ergens een klem verwacht.
:strip_exif()/f/image/qg01Rx2LnlWrIQWB6bKUO2Aa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Milmoor op 22-04-2020 15:18 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Dat zijn niet de sets die ik tegenkom. Die hebben een stekker. En dan nog een 2e stekker voor de meetunit of de meetunit op batterij.leonbong schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:55:
[...]
Het betreft hier een nieuwbouwflat met stadsverwarming.
@kabeltjekabel
Ligt heel erg aan de regio.
Nuon heeft jaren volledig mechanische afleversets toegepast. Waarbij er alleen een batterij gevoegde warmtemeter aanwezig is.
Waarbij er warmwaterdeel dus altijd sluipverbruik van warmte is op het warmwater deel.
Eneco heeft een tijdje menginjectie sets toegepast waarbij er zelfs een pomp aanwezig is en contact voor woonkamerthermostaat.
Kleinere netwerken hebben zelfs sets toegepast met opentherm aansluitingen voor de woonkamer thermostaat.
Ligt heel erg aan de regio.
Nuon heeft jaren volledig mechanische afleversets toegepast. Waarbij er alleen een batterij gevoegde warmtemeter aanwezig is.
Waarbij er warmwaterdeel dus altijd sluipverbruik van warmte is op het warmwater deel.
Eneco heeft een tijdje menginjectie sets toegepast waarbij er zelfs een pomp aanwezig is en contact voor woonkamerthermostaat.
Kleinere netwerken hebben zelfs sets toegepast met opentherm aansluitingen voor de woonkamer thermostaat.
[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 22-04-2020 15:28 ]
Onlangs Jung LS990 schakelmateriaal in alpine white besteld, helaas niet zo wit als gehoopt. Weet iemand welk schakelmateriaal in ral9016 (verkeerswit) leverbaar is?
Voor zover mij bekend is alleen Future Linear van Busch Jaeger in RAL 9016. Zowel glanzend als mat. Alle anderen zijn volgens mij 9010 of 9003.rockerpoet schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:03:
Onlangs Jung LS990 schakelmateriaal in alpine white besteld, helaas niet zo wit als gehoopt. Weet iemand welk schakelmateriaal in ral9016 (verkeerswit) leverbaar is?
Nogmaals bedankt voor de tip! Hij hangt inmiddels, op 1 fase:kabeltjekabel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:26:
1. Ja
2. Ja
3. Ruimte voor aardlekautomaat (2 DIN) vrijhouden, bij >~16 panelen 4 DIN vrijhouden voor 3-fase aardlekautomaat. Bij enkelfase aansluiting mag je maximaal 5750 W invoeden.
4. Ook ruimte vrij houden in de kast.
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met zoiets;
https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html
En dan de een na onderste optie. Losse beltrafo erbij. En dan heb je nog 4 DIN vrij.

Omdat ik op 1 fase geen krachtstroom heb en ook geen fornuisgroep in de nieuwe kast heb, heb ik tijdelijk het ABB kastje met de fornuisgoep boven de nieuwe kast gehangen en daar twee normale groepen naar toe gelegd, direct de fornuisgroep in. Niet heel standaard, maar dit leek mij de netste oplossing totdat ik 3-fasen heb.
Omzetten naar 3-fasen kan momenteel niet ivm Corona, die aanvraag krijgen ze op de dag dat het weer mogelijk is van mij
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
@EMP je hebt zo te zien nog wel een lekker klusje voor de boeg
Die kookgroep hoor je niet aan 2 normale groepen aan te sluiten maar aan een aardlekschakelaar.
Nu is het waarschijnlijk een tijdelijke oplossing, maar ik zou dat nog even aanpassen voor de meneer van het energiebedrijf langs komt.
Begrijp nu dat je kookplaat straks op 3 fase gaat
Die kookgroep hoor je niet aan 2 normale groepen aan te sluiten maar aan een aardlekschakelaar.
Nu is het waarschijnlijk een tijdelijke oplossing, maar ik zou dat nog even aanpassen voor de meneer van het energiebedrijf langs komt.
Begrijp nu dat je kookplaat straks op 3 fase gaat
[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 23-04-2020 10:00 ]
Nice. Maar die kookgroep; gewoon op zo'n 3-fase aardlekautomaat aansluiten die hap. L1 op L1, N1 op L2, L2 op L3 en N2 op N. Mits je kookplaat natuurlijk gescheiden nullen heeft.EMP schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:16:
[...]
Nogmaals bedankt voor de tip! Hij hangt inmiddels, op 1 fase:
[Afbeelding]
Omdat ik op 1 fase geen krachtstroom heb en ook geen fornuisgroep in de nieuwe kast heb, heb ik tijdelijk het ABB kastje met de fornuisgoep boven de nieuwe kast gehangen en daar twee normale groepen naar toe gelegd, direct de fornuisgroep in. Niet heel standaard, maar dit leek mij de netste oplossing totdat ik 3-fasen heb.
Omzetten naar 3-fasen kan momenteel niet ivm Corona, die aanvraag krijgen ze op de dag dat het weer mogelijk is van mij.
Zeker, zodra alle drie de fasen ook daadwerkelijk spanning hebben (en dat gaat nog tot na Corona duren).kabeltjekabel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:59:
[...]
Nice. Maar die kookgroep; gewoon op zo'n 3-fase aardlekautomaat aansluiten die hap. L1 op L1, N1 op L2, L2 op L3 en N2 op N. Mits je kookplaat natuurlijk gescheiden nullen heeft.
Kookplaat heeft een diagrammethe achterop waarmee je kunt kunt instellen voor 2- of 3-fasen.
[ Voor 10% gewijzigd door EMP op 23-04-2020 15:03 ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Ik bedoel dat dat nu al kan, maar dan moet 'ie natuurlijk wel van de kam af. Voor tijdelijk zit het nu ook al prima, dus ach.EMP schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:02:
[...]
Zeker, zodra alle drie de fasen ook daadwerkelijk spanning hebben (en dat gaat nog tot na Corona duren).
Heeft toch niets met gebied te maken? Daarvoor zijn er de vaste netbeheerders, voor tegio Noordholland is dat Aliander. Maar Vattenfall kan evenals z'n concurrenten overal opereren waar ze maar klanten kunnen werven.FrankHe schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:25:
[...]
Regio Amsterdam, gebied van Vattenfall / voormalig Nuon.
Edit:
Ik geloof dat ik me vergis, warmtenet valt in Amsterdam wel onder Vattenfall.
.
[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 23-04-2020 21:14 ]
Ik ben van plan om een buitenlamp te plaatsen aan de gevel bij de achtertuin met de kabel door de spouwmuur. Het mooiste zou zijn als er geen kabels of lasdozen in het zicht zijn. De kabel heb ik ook liever niet binnenshuis lopen.
De situatie is als volgt:
De elektra van de schuur is momenteel afgetakt van de groep van de woonkamer (oorspronkelijke situatie). Dit wil ik veranderen, dus de grondkabel ga ik onderscheppen in de tuin en onder de grond verbinden d.m.v. een gietmof met een nieuwe groep met aardlekautomaat. Daarnaast wil ik aftakkingen maken van de gietmof(fen) naar wandcontactdozen in de tuin en naar de buitenlamp.
Ik heb het idee om de kabel door de spouwmuur recht naar beneden te laten lopen en die dan onder de tegels weer naar buiten te laten gaan en met de gietmof te verbinden. De spouwmuur is geïsoleerd en ik heb zo'n 5cm vrije ruimte tussen isolatie en buitenmuur. Nu heb ik het geluk dat er een kattenluik zit 35 cm naast de plek waar ik de kabel wil laten lopen, dus ik kan de kabel opvangen wanneer hij eenmaal in de spouwmuur zit
Ik heb het vermoeden dat het niet gaat lukken om met een stugge grondkabel de bochten te kunnen maken in de spouwmuur. Met een niet grondkabel van de gietmof aftakken lijkt mij niet de juiste oplossing. Waar ik zelf aan zat de denken is net boven de tegels een kleine lasdoos te plaatsen en dan over te gaan naar een normale kabel, maar liever niet. Hebben jullie nog suggesties?
Zie de foto's voor iets meer context.
De elektra van de schuur is momenteel afgetakt van de groep van de woonkamer (oorspronkelijke situatie). Dit wil ik veranderen, dus de grondkabel ga ik onderscheppen in de tuin en onder de grond verbinden d.m.v. een gietmof met een nieuwe groep met aardlekautomaat. Daarnaast wil ik aftakkingen maken van de gietmof(fen) naar wandcontactdozen in de tuin en naar de buitenlamp.
Ik heb het idee om de kabel door de spouwmuur recht naar beneden te laten lopen en die dan onder de tegels weer naar buiten te laten gaan en met de gietmof te verbinden. De spouwmuur is geïsoleerd en ik heb zo'n 5cm vrije ruimte tussen isolatie en buitenmuur. Nu heb ik het geluk dat er een kattenluik zit 35 cm naast de plek waar ik de kabel wil laten lopen, dus ik kan de kabel opvangen wanneer hij eenmaal in de spouwmuur zit
Ik heb het vermoeden dat het niet gaat lukken om met een stugge grondkabel de bochten te kunnen maken in de spouwmuur. Met een niet grondkabel van de gietmof aftakken lijkt mij niet de juiste oplossing. Waar ik zelf aan zat de denken is net boven de tegels een kleine lasdoos te plaatsen en dan over te gaan naar een normale kabel, maar liever niet. Hebben jullie nog suggesties?
![]() | ![]() |
Netbeheerders hebben dus alles met gebied te maken. En menigeen denkt nog in situaties van voor de Wet Onafhankelijk Netbeheer uit 2007, dus heeft het over 'Nuon-gebied'. Daaruit werd Continuon afgesplitst, dat daarna Alliander werd.Techneut schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:07:
[...]
Heeft toch niets met gebied te maken? Daarvoor zijn er de vaste netbeheerders, voor tegio Noordholland is dat Aliander.
Leuk dat je mensen terecht wijst, maar al in 2009 is Alliander ook opgedeeld. De netbeheerder heet dus al 11 jaar Liander.
Edit: en inmiddels blijkt het helemaal niet over elektra te gaan...
[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 23-04-2020 21:24 ]
Punctuality is the politeness of kings
Nou het kan ook sneller gaan. Bij ons nam Liander eerst ook niks meer aan maar nu zijn ze toch weer bezig en zijn ze mijn upgrade naar 3 fase aan het inplannen.EMP schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:02:
[...]
Zeker, zodra alle drie de fasen ook daadwerkelijk spanning hebben (en dat gaat nog tot na Corona duren).
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik heb stugge grondkabels door de spouwmuur gekregen door aan de binnenkant schuin naar beneden door de binnen muur te boren (heb je een lange boor nodig) en in de buitenmuur heb ik een steen eruit gehakt (die ging kapot) en later weer een andere gehalveerde steen terug gemetselt zodat de spouw breder is waar je de bocht naar buiten maakt en hij dus makkelijker gemaakt kon worden met zo'n stugge kabel.MMatthijsV schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:17:
Ik ben van plan om een buitenlamp te plaatsen aan de gevel bij de achtertuin met de kabel door de spouwmuur. Het mooiste zou zijn als er geen kabels of lasdozen in het zicht zijn. De kabel heb ik ook liever niet binnenshuis lopen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Warmtenetten hebben geen netbeheerder, zoals bij stroom is geregeld.Techneut schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:07:
[...]
Heeft toch niets met gebied te maken? Daarvoor zijn er de vaste netbeheerders, voor tegio Noordholland is dat Aliander. Maar Vattenfall kan evenals z'n concurrenten overal opereren waar ze maar klanten kunnen werven.
Edit:
.
Daarom is er geen concurrentie op die netten.
Nee, dat klopt. vandaar mijn aanvullende opmerking.dreamscape schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:21:
[...]
Netbeheerders hebben dus alles met gebied te maken. En menigeen denkt nog in situaties van voor de Wet Onafhankelijk Netbeheer uit 2007, dus heeft het over 'Nuon-gebied'. Daaruit werd Continuon afgesplitst, dat daarna Alliander werd.
Leuk dat je mensen terecht wijst, maar al in 2009 is Alliander ook opgedeeld. De netbeheerder heet dus al 11 jaar Liander.
Edit: en inmiddels blijkt het helemaal niet over elektra te gaan...
Liander is een onderdeel van Aliander, het overkoepelend bedrijf. Maar ik bedoelde inderdaad
netbeheer Liander, het was een slip of the pen van me.
Waarom via de spouw? Je gaat beginnen in de meterkast? Dan ga je toch door de kruipruimte?MMatthijsV schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:17:
[Afbeelding] [Afbeelding]
De meterkast zit aan de voorkant van het huis, de te plaatsen buitenlamp aan de achterkant. De nieuwe kabel zal inderdaad vanaf de meterkast door de kruipruimte gaan en vervolgens door de gevel/fundering naar de achtertuin. Buiten zal die kabel worden verbonden met de oorspronkelijke grondkabel t.b.v de schuur en de nieuwe kabels bij de gietmof. Het idee was om bij de buitenlamp de spouwmuur in te gaan en zo'n 2 meter daaronder er uit en te verbinden met de gietmof.kabeltjekabel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:17:
[...]
Waarom via de spouw? Je gaat beginnen in de meterkast? Dan ga je toch door de kruipruimte?
[ Voor 10% gewijzigd door MMatthijsV op 24-04-2020 08:26 ]
Het warmtenet hier is in handen van Nuon dat tegenwoordig Vattenfall heet. Monopolist maar gereguleerd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die de tarieven bepaalt. Zoals gewoonlijk zijn de netwerkkosten relatief hoog en dat is inherent aan de technologie die warmtenet heet.Techneut schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:07:
[...]
Heeft toch niets met gebied te maken? Daarvoor zijn er de vaste netbeheerders, voor tegio Noordholland is dat Aliander. Maar Vattenfall kan evenals z'n concurrenten overal opereren waar ze maar klanten kunnen werven.
Edit:
.
Bij mij hebben ze de afleverset zo te zien vereffend middels een radiatorklem. Afbeelding:Milmoor schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:17:
Wij hebben de CW6 versie. En ik bedacht me net dat ik gezien had dat de aarde leiding bij on los hing. Even vastzetten dus, maar waar? Hij zit nu om een buis heen gehaakt, en dat lijkt me toch niet de bedoeling. Op de foto zie je rechtsonder de draad met de haak in de lucht hangen. Ik had ergens een klem verwacht.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ZTjODtvqDZAC3Eqh9QRz49Ir.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, ik heb ook wat. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Eind januari een huis gekocht dat totaal verbouwd is door de vorige eigenaar.
Het huis stamt uit 1948 en is verbouwd in 2013+2014.
15-04-2020 de sleutel in ontvangst genomen en direct 17-04-2020 is de leverancier voor de PV-installatie komen kijken voor 8 stuks zonnepanelen op de schuur. So far so good.
Schuur bekeken, bekabeling etc. Toen door naar de meterkast. Daar begon het probleem.
Er is een nieuwe groepenkast geplaatst door de vorige bewoner. Er zit wel een installatiemap bij van installateur X. Ik vermoed dat het installatiewerk verricht is met/door een vriend van vorige eigenaar, in privétijd waarbij een werkmap gebruikt is. (Dat doet er verder overigens niet zoveel toe.)
We gingen de meterkast bekijken voor de installatie van de zonnepanelen werkschakelaar e.d.
Toen pas keken we voor het eerst aandachtig naar de groepenkast en zagen we het probleem:
Er zitten 2 aardlekschakelaars.
Achter nr.1 zitten 5 groepen
Achter nr.2 zitten 7 groepen
Dit terwijl er maximaal 4 groepen achter een aardlek mogen.
Ik denk ook te weten waarom, want er is boven de meter maar plek voor 2 'boxen'.
Deze zitten nu compleet vol, om alles op te bergen zou je naar 3 'boxen' moeten.
Dat kan alleen als de meter naar beneden verplaatst wordt.
Dat kost als ik het goed zie € 906.61 ( https://www.liander.nl/co...en/tarieven2020?ref=20858 )
Daar komt dan nog een 3e 'box' bij + 1 x aardlek + werkloon en klein materiaal om alles te verzetten.
Totale kostenpost ca. € 1500,00 even grofweg geschat.
Dus ik heb met de makelaar gebeld om te horen hoe de vork in de steel zit en mijn ongenoegen aan te kaarten.
Deze heeft netjes aangegeven het uit te gaan zoeken en belde mij zojuist terug met het volgende bericht:
De installateur kon het zich nog herinneren en heeft alles aangesloten volgens richtlijnen, waarbij hij aangeeft dat mede door bouwjaar / etc. op deze manier aangesloten mocht worden in oudere huizen.
( Om deze reden kan ik me niet anders voorstellen dan dat verkopende partij en installateur bekenden zijn, aangezien hij het zich 6a7 jaar later nog haarfijn kan herinneren. Of het is gewoon goed gedocumenteerd voor een woonhuissituatie )
Makelaar geeft aan dat installateur wel even met mijn installateur kon bellen als 'technici onder elkaar' om het uit te leggen, maar ik wil graag zelf weten hoe de vork in de steel zit.
Wat ik her en der op internet kan vinden, mag er al sinds jaar en dag niet meer dan 4 groepen achter een aardlek zitten, maar ik ken de NEN-norm natuurlijk niet..
Iemand ideeën?
(Aanvulling 11.47u: Ik zal ook even foto's maken als ik thuis ben)
Eind januari een huis gekocht dat totaal verbouwd is door de vorige eigenaar.
15-04-2020 de sleutel in ontvangst genomen en direct 17-04-2020 is de leverancier voor de PV-installatie komen kijken voor 8 stuks zonnepanelen op de schuur. So far so good.
Schuur bekeken, bekabeling etc. Toen door naar de meterkast. Daar begon het probleem.
Er is een nieuwe groepenkast geplaatst door de vorige bewoner. Er zit wel een installatiemap bij van installateur X. Ik vermoed dat het installatiewerk verricht is met/door een vriend van vorige eigenaar, in privétijd waarbij een werkmap gebruikt is. (Dat doet er verder overigens niet zoveel toe.)
We gingen de meterkast bekijken voor de installatie van de zonnepanelen werkschakelaar e.d.
Toen pas keken we voor het eerst aandachtig naar de groepenkast en zagen we het probleem:
Er zitten 2 aardlekschakelaars.
Achter nr.1 zitten 5 groepen
Achter nr.2 zitten 7 groepen
Dit terwijl er maximaal 4 groepen achter een aardlek mogen.
Ik denk ook te weten waarom, want er is boven de meter maar plek voor 2 'boxen'.
Deze zitten nu compleet vol, om alles op te bergen zou je naar 3 'boxen' moeten.
Dat kost als ik het goed zie € 906.61 ( https://www.liander.nl/co...en/tarieven2020?ref=20858 )
Daar komt dan nog een 3e 'box' bij + 1 x aardlek + werkloon en klein materiaal om alles te verzetten.
Totale kostenpost ca. € 1500,00 even grofweg geschat.
Dus ik heb met de makelaar gebeld om te horen hoe de vork in de steel zit en mijn ongenoegen aan te kaarten.
Deze heeft netjes aangegeven het uit te gaan zoeken en belde mij zojuist terug met het volgende bericht:
De installateur kon het zich nog herinneren en heeft alles aangesloten volgens richtlijnen, waarbij hij aangeeft dat mede door bouwjaar / etc. op deze manier aangesloten mocht worden in oudere huizen.
( Om deze reden kan ik me niet anders voorstellen dan dat verkopende partij en installateur bekenden zijn, aangezien hij het zich 6a7 jaar later nog haarfijn kan herinneren. Of het is gewoon goed gedocumenteerd voor een woonhuissituatie )
Makelaar geeft aan dat installateur wel even met mijn installateur kon bellen als 'technici onder elkaar' om het uit te leggen, maar ik wil graag zelf weten hoe de vork in de steel zit.
Wat ik her en der op internet kan vinden, mag er al sinds jaar en dag niet meer dan 4 groepen achter een aardlek zitten, maar ik ken de NEN-norm natuurlijk niet..
Iemand ideeën?
(Aanvulling 11.47u: Ik zal ook even foto's maken als ik thuis ben)
Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...
Als die meter op normale hoogte zit (bovenkant meterbord op 160cm) dan willen ze hem waarschijnlijk niet eens lager plaatsen.BrammT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:42:
De eis van maximaal 4 eindgroepen achter een 30mA ALS komt al voor in NEN1010-5:1996. Deze is aangewezen sinds 15 oktober 1997.De installateur kon het zich nog herinneren en heeft alles aangesloten volgens richtlijnen, waarbij hij aangeeft dat mede door bouwjaar / etc. op deze manier aangesloten mocht worden in oudere huizen.
In oudere normen staat dit er in een andere vorm, in NEN1010+A:1975 stond bijvoorbeeld dat er maximaal 4 eindgroepen "die uitsluitend of mede voor verlichting dienen" achter een 30mA aardlekschakelaar aangesloten mogen worden. In diezelfde norm staat dat achter een 30mA aardlekschakelaar die verlichtingsgroepen beveiligt geen eindgroepen voor "apparaten die afzonderlijk worden gevoed" mogen worden aangesloten (wasmachine, oven etc). Dus in die tijd had je achter een 30mA aardlekschakelaar best 12 eindgroepen mogen plaatsen, mits er maar 4 (mede) dienen voor verlichting en de andere 8 niet zijn voor verlichting of "apparaten die afzonderlijk worden gevoed" (dus: alleen maar contactdozen zonder specifieke bestemming).
edit:
Ik lees niet goed.In 1948 was deze regel er natuurlijk nog niet.
Moet je alleen de discussie aan gaan wat er precies gewijzigd / vernieuwd is en of de installatie nu aan jongere normen moet voldoen.
Teksten van de makelaar zoals "elektra volledig vernieuwd in 2013" zou ik vooral aanhalen in die discussie. Kortom, staat er niets bruikbaars in de advertentie of brochure van de woning?
Daarnaast gok ik dat de verbouwing in 2013-2014 niet de eerste was. Waarschijnlijk is de elektrische installatie al eerder volledig vervangen en toen naar nieuwere normen opgewaardeerd. Anders zou je ook nog overal katoenen aderisolatie en oude kleurcodering tegenkomen?
[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 24-04-2020 12:36 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Is daarmee ook de groepenkast vervangen in 2013/2014?BrammT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:42:
Het vervangen van de groepenkast zie ik namelijk als grote wijziging in de installatie, wat betekend dat de installatie aan de dan geldende richtlijnen moet voldoen. Dus max 4 groepen op een ALS, een hoofdschakelaar e.d.
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Ik moet mijzelf even corrigeren, het waren er toch 9 en 5. (ik twijfelde even tijdens het tikken van het bericht)
Er moeten er dus 2 bij in, totaal 4 x aardlekschakelaar.
Ze hebben de hele keuken e.d. verbouwd en daarmee diverse groepen toegevoegd die er voorheen niet waren. Daarmee is mijns inziens de installatie op dit moment veranderd en moet het volgens die normen aangelegd zijn ( ook in 2013/2014 )
Zie hieronder ook de foto's, moest even naar huis omdat hun installateur belde en graag foto's wou.
:strip_exif()/f/image/EuvPNdutO5neSu6ZaXLOVLX7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QdNGWdyiQIyu1DV1traQJG6E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g3aKSQ961ttEfVyc6i53yFhI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ZgitjGz4IiO5x9O1nlgq9Ur.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moeten er dus 2 bij in, totaal 4 x aardlekschakelaar.
Ze hebben de hele keuken e.d. verbouwd en daarmee diverse groepen toegevoegd die er voorheen niet waren. Daarmee is mijns inziens de installatie op dit moment veranderd en moet het volgens die normen aangelegd zijn ( ook in 2013/2014 )
In de advertentie; * Complete installatiewerk (ook riool) vernieuwd 2013/2014Xander schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:18:
[...]
Als die meter op normale hoogte zit (bovenkant meterbord op 160cm) dan willen ze hem waarschijnlijk niet eens lager plaatsen.
[...]
De eis van maximaal 4 eindgroepen achter een 30mA ALS komt al voor in NEN1010-5:1996. Deze is aangewezen sinds 15 oktober 1997.
In oudere normen staat dit er in een andere vorm, in NEN1010+A:1975 stond bijvoorbeeld dat er maximaal 4 eindgroepen "die uitsluitend of mede voor verlichting dienen" achter een 30mA aardlekschakelaar aangesloten mogen worden. In diezelfde norm staat dat achter een 30mA aardlekschakelaar die verlichtingsgroepen beveiligt geen eindgroepen voor "apparaten die afzonderlijk worden gevoed" mogen worden aangesloten (wasmachine, oven etc). Dus in die tijd had je achter een 30mA aardlekschakelaar best 12 eindgroepen mogen plaatsen, mits er maar 4 (mede) dienen voor verlichting en de andere 8 niet zijn voor verlichting of "apparaten die afzonderlijk worden gevoed" (dus: alleen maar contactdozen zonder specifieke bestemming).
edit:Ik lees niet goed.
In 1948 was deze regel er natuurlijk nog niet.
Moet je alleen de discussie aan gaan wat er precies gewijzigd / vernieuwd is en of de installatie nu aan jongere normen moet voldoen.
Teksten van de makelaar zoals "elektra volledig vernieuwd in 2013" zou ik vooral aanhalen in die discussie. Kortom, staat er niets bruikbaars in de advertentie of brochure van de woning?
Daarnaast gok ik dat de verbouwing in 2013-2014 niet de eerste was. Waarschijnlijk is de elektrische installatie al eerder volledig vervangen en toen naar nieuwere normen opgewaardeerd. Anders zou je ook nog overal katoenen aderisolatie en oude kleurcodering tegenkomen?
Zie hieronder ook de foto's, moest even naar huis omdat hun installateur belde en graag foto's wou.
:strip_exif()/f/image/EuvPNdutO5neSu6ZaXLOVLX7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QdNGWdyiQIyu1DV1traQJG6E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g3aKSQ961ttEfVyc6i53yFhI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ZgitjGz4IiO5x9O1nlgq9Ur.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R1gCsCX20MhTVV2M85GcZmHj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door BrammT op 24-04-2020 13:03 ]
8 en 5. Kookgroep telt voor 1.BrammT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:58:
Ik moet mijzelf even corrigeren, het waren er toch 9 en 5. (ik twijfelde even tijdens het tikken van het bericht)
Tja, lijkt me inderdaad een duidelijk verhaal. Dit voldoet niet aan de norm.Ze hebben de hele keuken e.d. verbouwd en daarmee diverse groepen toegevoegd die er voorheen niet waren. Daarmee is mijns inziens de installatie op dit moment veranderd en moet het volgens die normen aangelegd zijn ( ook in 2013/2014 )
Maar wat verwacht je er nu mee te bereiken? Wil je een verborgen gebrek claimen? Daarvan lijkt me geen sprake, het aantal groepen en aantal aardlekschakelaars is niet verborgen en lijkt me prima zichbaar tijdens een bezichtiging of bouwtechnische keuring. Het is ook geen ernstig gebrek wat normaal gebruik van de woning in de weg staat, het ergste wat je kunt meemaken is dat er ongewenst iets uitschakelt en ik heb me laten vertellen dat dit niet gevaarlijk is (zie alle discussies hier over selectiviteit
Ik weet niet of je vervolgstappen erg productief zullen zijn...
Als ze nou niet de hele achterwand hadden volgespijkerd met leidingen, kun je dan geen 2x22cm kwijt in de breedte?Zie hieronder ook de foto's, moest even naar huis omdat hun installateur belde en graag foto's wou.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan zou ik het gewoon zelf aan (laten) passen. Dat hoeft toch zeker geen €1500 te kosten? Een lege behuizing en 2 aardlekschakelaars heb je wel voor minder dan €200. Paar uurtjes schroeven en je installateur moet dat voor €400 toch zeker wel voor elkaar hebben?
Leidingen dan desnoods onderlangs invoeren.
Getoonde Hager kast is dacht ik 475mm hoog voor 24 DIN. Indien je overgaat op Eaton Systeem 55 kast + verhogingsstuk 165mm heb je 36 DIN in 495mm; dat is 2cm meer dan wat er nu hangt voor 50% meer DIN ruimte.
Wellicht kun je het plafond ook nog wel verwijderen om extra hoogte te winnen.
Veel ruimte onderlangs krijg je niet, want meterbord zit er ook nog.Xander schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:12:
[...]
Als ze nou niet de hele achterwand hadden volgespijkerd met leidingen, kun je dan geen 2x22cm kwijt in de breedte?
Dan zou ik het gewoon zelf aan (laten) passen. Dat hoeft toch zeker geen €1500 te kosten? Een lege behuizing en 2 aardlekschakelaars heb je wel voor minder dan €200. Paar uurtjes schroeven en je installateur moet dat voor €400 toch zeker wel voor elkaar hebben?
Leidingen dan desnoods onderlangs invoeren.
(Diverse ingevoegd in quote)Xander schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:12:
[...]
8 en 5. Kookgroep telt voor 1.
[...]
Tja, lijkt me inderdaad een duidelijk verhaal. Dit voldoet niet aan de norm.
Maar wat verwacht je er nu mee te bereiken? Wil je een verborgen gebrek claimen? Daarvan lijkt me geen sprake, het aantal groepen en aantal aardlekschakelaars is niet verborgen en lijkt me prima zichtbaar tijdens een bezichtiging of bouwtechnische keuring. Het is ook geen ernstig gebrek wat normaal gebruik van de woning in de weg staat, het ergste wat je kunt meemaken is dat er ongewenst iets uitschakelt en ik heb me laten vertellen dat dit niet gevaarlijk is (zie alle discussies hier over selectiviteit).
Ik weet niet of je vervolgstappen erg productief zullen zijn...
Ik weet niet zozeer of het een verborgen gebrek is, ik had het immers kunnen zien ( Al kende ik de norm niet. ) Ik weet daarentegen niet of je van kopende partij (ik) in dit geval hoeft te verwachten dat hij / of zij de installatie op die manier technisch moet kunnen beoordelen. Ik zou het niet raar vinden dat er ergens iets omschreven staat dat je mag verwachten dat dit in zoverre deugdelijk is en naar behoren werkt.
Ik ben redelijk praktisch ingesteld, het had van mij zo mogen blijven zitten, maar in principe wil de installateur van de PV-installatie hier niet aan meewerken. Daarnaast vind ik zelf dat ik mag verwachten dat het er in zit zoals het hoort. Wellicht had ik dan inderdaad een bouwtechnische keuring moeten laten verrichten. Dat is misschien meer iets voor het juridisch topic.
[...]
Als ze nou niet de hele achterwand hadden vol gespijkerd met leidingen, kun je dan geen 2x22cm kwijt in de breedte?
Dat had ik zelf inderdaad ook gedacht, ik ken de afmetingen van de diverse kasten niet, maar leidingwerk aan de zijwanden en een bredere kast achterin was ook mijn 1e idee.
Dat zou wellicht een optie zijn. Goedkoopste werken is natuurlijk zonder die meter aan te raken.kabeltjekabel schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:21:
Getoonde Hager kast is dacht ik 475mm hoog voor 24 DIN. Indien je overgaat op Eaton Systeem 55 kast + verhogingsstuk 165mm heb je 36 DIN in 495mm; dat is 2cm meer dan wat er nu hangt voor 50% meer DIN ruimte.
Ik zou een tweede visionkast (leeg) waarbij je het buizenstuk aan de onderkantplaatst.
Huidige kast iets naar links tweede kast er rechts naast al die bestaande leidingen (rechts) aan onderkant invoeren.
Dan valt het allemaal wel mee.
Of misschien makkelijker en veel goedkoper. Wat aardlekautomaten van GE of ISKRA aanschaffen die zijn er in één module breed en die prak je zo in de huidige kast ipv de automaten. Beide merken zijn prima spul.
ISKRA https://www.superflink.nl...6a-30ma-b-type-a-6ka.html 32€/stuk
GE +/- 40€/stuk
Legrand heeft ze ook één module breed
Siemens heeft ze ook één module breed
Koop 4 stuks en je bent klaar voor +/-200€
Als ik jouw was zou ik er niet te veel energie in stoppen want het voor geringe kosten op te lossen.
Dit is verlies wat ik gewoon zou nemen, het is nou niet bepaald een verborgen gebrek.
Huidige kast iets naar links tweede kast er rechts naast al die bestaande leidingen (rechts) aan onderkant invoeren.
Dan valt het allemaal wel mee.
Of misschien makkelijker en veel goedkoper. Wat aardlekautomaten van GE of ISKRA aanschaffen die zijn er in één module breed en die prak je zo in de huidige kast ipv de automaten. Beide merken zijn prima spul.
GE +/- 40€/stuk
Als ik jouw was zou ik er niet te veel energie in stoppen want het voor geringe kosten op te lossen.
Dit is verlies wat ik gewoon zou nemen, het is nou niet bepaald een verborgen gebrek.
[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 24-04-2020 15:25 ]
@BrammT Weet je ook zeker dat er zoveel groepen nodig zijn? Ik heb er 12, maar dat is omdat ik 2 warmtepompen, pv en een quooker heb.
Anders kan je misschien wat groepen samenvoegen.
Anders kan je misschien wat groepen samenvoegen.
Dat is met het nieuwe (grotere) buisinvoerstuk van 145mm. Het oude buisinvoerstuk zoals @BrammT heeft is maar 70mm hoog, totaal met 330mm kast dus 400mm.kabeltjekabel schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:21:
Getoonde Hager kast is dacht ik 475mm hoog voor 24 DIN.
Ben bang dat dat wat krap gaat worden als het plafond niet aangepast kan worden.Indien je overgaat op Eaton Systeem 55 kast + verhogingsstuk 165mm heb je 36 DIN in 495mm; dat is 2cm meer dan wat er nu hangt voor 50% meer DIN ruimte.
Hij heeft er al 5 nodig om zijn kast conform normen te krijgen. En dan de PV-uitbreiding nog erbij. Heb je die kast meteen weer vol, kun je bij de eerstvolgende wens (upgrade naar 3 fasen?) alsnog de boel gaan aanpassen.leonbong schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:05:
GE +/- 40€/stuk
Ik zou dan voor hetzelfde geld nu meteen die extra kast realiseren. Kost minder en is wat meer future proof.
[ Voor 34% gewijzigd door Xander op 24-04-2020 17:56 ]
Oeps. Ja, je hebt gelijk. Dan wordt het in de hoogte dus ook krap. Vraag me af of dit wel 440 breed is. Volgens mij net een stukkie minder. Maargoed, dat zal @BrammT dan even moeten nameten.Xander schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:33:
[...]
Dat is met het nieuwe (grotere) buisinvoerstuk van 145mm. Het oude buisinvoerstuk zoals @BrammT heeft is maar 70mm hoog, totaal met 330mm kast dus 400mm.
[...]
Ben bang dat dat wat krap gaat worden als het plafond niet aangepast kan worden.
[...]
Hij heeft er al 5 nodig om zijn kast conform normen te krijgen. En dan de PV-uitbreiding nog erbij. Heb je die kast meteen weer vol, kun je bij de eerstvolgende wens (upgrade naar 3 fasen?) alsnog de boel gaan aanpassen.
Ik zou dan voor hetzelfde geld nu meteen die extra kast realiseren. Kost minder en is wat meer future proof.
De installateur heeft me begin van de avond gebeld. Er zijn diverse problemen met de installatie. ( in die zin, dat het niet zo hoort. Het werkt verder prima)
Het opdelen naar 4 aardlekschakelaar gaat ook niet werken volgens hem, omdat er achter 1 fase maximaal 3 aardlekschakelaars mogen.
2 opties;
1 ik ga over naar een 3fase aansluiting. Zou me met een eventuele krachtstroomwens in de schuur niet verkeerd uitkomen.
Ik moet even kijken wat daar de kosten voor zijn of ik het dat waard vind.
2 de installateur gaat diverse groepen samenvoegen. Ze hebben 'domweg' veel groepen aangemaakt die in principe overbodig zijn. (O.a. oven links, oven rechts omdat ze toen niet wisten waar ze de oven wouden / Quooker aparte groep, maar die zit er ook niet in / etc.
Installateur is bereid om het op te gaan lossen / passend voorstel te doen als ik zijn telefoontje goed begreep. Het was zoals ik al dacht een bekende van verkopende partij.
Verwacht dat 'ie een dezer dagen langskomt om het door te nemen en dan kom ik er ook hier even op terug.
Lijkt allemaal goed te gaan komen...🙂
Het opdelen naar 4 aardlekschakelaar gaat ook niet werken volgens hem, omdat er achter 1 fase maximaal 3 aardlekschakelaars mogen.
2 opties;
1 ik ga over naar een 3fase aansluiting. Zou me met een eventuele krachtstroomwens in de schuur niet verkeerd uitkomen.
2 de installateur gaat diverse groepen samenvoegen. Ze hebben 'domweg' veel groepen aangemaakt die in principe overbodig zijn. (O.a. oven links, oven rechts omdat ze toen niet wisten waar ze de oven wouden / Quooker aparte groep, maar die zit er ook niet in / etc.
Installateur is bereid om het op te gaan lossen / passend voorstel te doen als ik zijn telefoontje goed begreep. Het was zoals ik al dacht een bekende van verkopende partij.
Verwacht dat 'ie een dezer dagen langskomt om het door te nemen en dan kom ik er ook hier even op terug.
Grapjas dan zou je dus ook nooit aardlekautomaten kunnen toepassen.BrammT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:01:
De installateur heeft me begin van de avond gebeld. Er zijn diverse problemen met de installatie. ( in die zin, dat het niet zo hoort. Het werkt verder prima)
Dit is onzin.
Nou als het blijkbaar ongebruikte groepen zijn dan zou ik helemaal niks doen.2 opties;
Ik zou naar 3-fase gaan. Naast het feit dat t goed uitkomt voor je schuur kan dat ook potentieel handig zijn voor je PV.
Als je 1-fase hebt en je hebt de pech dat er veel PV in de wijk is kan je omvormer afschakelen door een te hoog voltage. Met 3-fase kun je 'm op een andere fase proberen, met wat geluk blijft die wel lager en kan je omvormer lekker blijven terugleveren.
Tevens is het handig als je in de toekomst een EV overweegt.
Naast de teveel aardlekschakelaars op 1 groep zie ik overigens ook een stopcontact direct op het hout. Dat mag bij mijn weten ook al jaren niet, een WCD direct op hout moet voorzien zijn van een onderplaat.
Ik heb ook wel eens gehoord dat spijkerklemmen tbv buizen niet (meer?) mogen (door veroudering breken ze snel af) maar daar heb ik zelf geen bron van gevonden.
Als je 1-fase hebt en je hebt de pech dat er veel PV in de wijk is kan je omvormer afschakelen door een te hoog voltage. Met 3-fase kun je 'm op een andere fase proberen, met wat geluk blijft die wel lager en kan je omvormer lekker blijven terugleveren.
Naast de teveel aardlekschakelaars op 1 groep zie ik overigens ook een stopcontact direct op het hout. Dat mag bij mijn weten ook al jaren niet, een WCD direct op hout moet voorzien zijn van een onderplaat.
Ik heb ook wel eens gehoord dat spijkerklemmen tbv buizen niet (meer?) mogen (door veroudering breken ze snel af) maar daar heb ik zelf geen bron van gevonden.
Geen idee waar hij dat vandaan haalt. Maar er wordt veel gezegd dat er bij een 1-fase installatie maximaal 12 groepen mogen zijn (pin me niet vast op de bron daarvan). Als je dan netjes 4 groepen per aardlekschakelaar doet kom je op 3 aardlekschakelaars. Als die regel van 12 groepen echt is dan is het natuurlijk maf om dan maar gelijk de regel van 4 groepen per aardlekschakelaar gaan te gaan overtreden.BrammT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:01:
Ja doenBrammT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:01:
2 opties;
1 ik ga over naar een 3fase aansluiting. Zou me met een eventuele krachtstroomwens in de schuur niet verkeerd uitkomen. Ik moet even kijken wat daar de kosten voor zijn of ik het dat waard vind.
Vaag verhaal. In zo'n geval leg je loze leidingen aan, geen complete groepen.BrammT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:01:
Ben benieuwd wat zijn voorstel is. Zou er niet te veel op vertrouwen, gezien hij het de vorige keer ook niet normconform heeft aangelegd.BrammT schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:01:
Dat eerste natuurlijk alleen bij kleine PV installatie met enkelfase omvormer. Bij 3-fase omvormer gaat die vlieger niet op, maar is de stroom per fase bij hetzelfde vermogen direct al lager.DJSmiley schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:19:
Ik zou naar 3-fase gaan. Naast het feit dat t goed uitkomt voor je schuur kan dat ook potentieel handig zijn voor je PV.
Scherp gezien van dat stopcontact.
Tldr:
Kookplaat met 1 nul aansluiten op 2 aparte fasen? Of op 1 fase houden met doorverbonden nul?
Er is al veel over gezegd in dit topic: de kookgroep.
Ben aan het elektrifiseren, EV op komst, laadpaal staat al te wachten. Gasplaat door inductie vervangen. Installatie naar 3x25A gebracht.
De kookplaat heeft maar 1 Nul. Geen probleem dacht ik: kookgroep loopt over 2 fasen, dus de ene Nul wordt dan om en om voor 16A belast. Tot ik dat ging checken en de L1 en L2 op dezelfde fase zitten. Elektricien bevestigt dat ook. Zou normaal zijn. Hij raadde aanvankelijk af om de Nullen op 1 pool van de perilex te zetten.
Toen ik aanvoerde dat er dan 2x16A over 2,5q moest vond 'ie doorverbinden op eens wel een goed idee. Mits ik dat duidelijk op de contactdoos zou zetten.
Mijn voorkeur gaat uit naar verdelen over 2 fasen, ipv de nullen door te verbinden. Dat is toch niet zo moeilijk aan te passen?
Kookplaat met 1 nul aansluiten op 2 aparte fasen? Of op 1 fase houden met doorverbonden nul?
Ben aan het elektrifiseren, EV op komst, laadpaal staat al te wachten. Gasplaat door inductie vervangen. Installatie naar 3x25A gebracht.
De kookplaat heeft maar 1 Nul. Geen probleem dacht ik: kookgroep loopt over 2 fasen, dus de ene Nul wordt dan om en om voor 16A belast. Tot ik dat ging checken en de L1 en L2 op dezelfde fase zitten. Elektricien bevestigt dat ook. Zou normaal zijn. Hij raadde aanvankelijk af om de Nullen op 1 pool van de perilex te zetten.
Toen ik aanvoerde dat er dan 2x16A over 2,5q moest vond 'ie doorverbinden op eens wel een goed idee. Mits ik dat duidelijk op de contactdoos zou zetten.
Mijn voorkeur gaat uit naar verdelen over 2 fasen, ipv de nullen door te verbinden. Dat is toch niet zo moeilijk aan te passen?
Op 2 fasen zetten. Je bent nu ook 'teruggegaan' van 35 of 40A naar 25A per fase..Marcva schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:42:
Tldr:
Kookplaat op 1 fase gaat dus (op papier) al niet. Als je de kookplaat vol openzet (powerboost op 2 kanten) dan zit je op 7.4kW.. Da's zo'n 30A. Dat zou je dan door een 25A hoofdzekering gooien.
In de praktijk gaat het wel goed, omdat de zekering niet meteen springt en wel langere tijd wat overbelast kan zijn. Daarnaast zul je dat max vermogen maar zelden en/of kort gebruiken maar dan nog.. wenselijk is het niet.
Komt bij dat er vast wel meer op die fase zit dan alleen je kookplaat. Dus 2 pannetjes water aan de kook brengen is dan toch structueel een overbelasting, zei het maar kort.
Ook kun je dan met 1 nuldraad af. (ipv 2 parallel, wat niet mijn voorkeur is)
Top, dank voor je snelle reactie.DJSmiley schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:51:
[...]
Op 2 fasen zetten. Je bent nu ook 'teruggegaan' van 35 of 40A naar 25A per fase..
Kookplaat op 1 fase gaat dus (op papier) al niet. Als je de kookplaat vol openzet (powerboost op 2 kanten) dan zit je op 7.4kW.. Da's zo'n 30A. Dat zou je dan door een 25A hoofdzekering gooien.
In de praktijk gaat het wel goed, omdat de zekering niet meteen springt en wel langere tijd wat overbelast kan zijn. Daarnaast zul je dat max vermogen maar zelden en/of kort gebruiken maar dan nog.. wenselijk is het niet.
Komt bij dat er vast wel meer op die fase zit dan alleen je kookplaat. Dus 2 pannetjes water aan de kook brengen is dan toch structueel een overbelasting, zei het maar kort.
Ook kun je dan met 1 nuldraad af. (ipv 2 parallel, wat niet mijn voorkeur is)
Ik was er al bang voor.
Is geen ingewikkelde aanpassing toch? Niet meer dan de ene helft van de kookgroep verbinden met een andere aardlekschakelaar, toch?
Nee, niet met twee aardlekschakelaars werken voor één kookplaat. Neem een driefasen alamat in plaats van je kookgroep en je bent klaar. Kost een paar tientjes, maar dan klopt alles weer netjes.Marcva schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:59:
[...]
Top, dank voor je snelle reactie.
Ik was er al bang voor.
Is geen ingewikkelde aanpassing toch? Niet meer dan de ene helft van de kookgroep verbinden met een andere aardlekschakelaar, toch?
Punctuality is the politeness of kings
Kwa werking wel, alleen mag dat niet. Je zal 'm dan wel achter een 3-fase aardlekschakelaar moeten hangen, anders heb je nog altijd dat ie (half) onder spanning blijft staan bij een storing. Makkelijker is om die kookgroep te vervangen voor een 3-fase aardlekautomaat, mits het past (Kookgroep is 2 modules, aardlekautomaat is 4 modules).Marcva schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:59:
[...]
Top, dank voor je snelle reactie.
Ik was er al bang voor.
@dreamscape was sneller
[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 25-04-2020 20:04 ]
Bovendien werkt het voor geen meter. De stromen door de beide nul geleiders verdelen zich niet precies zoals de stromen in de fasen, dus beide aardlekschakelaars vliegen er in no time uit.
[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 25-04-2020 20:19 . Reden: Typo ]
OK, helder..dreamscape schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:03:
[...]
Neem een driefasen alamat in plaats van je kookgroep en je bent klaar. Kost een paar tientjes, maar dan klopt alles weer netjes.
@DJSmiley Een 3 fasen alamat is 4 eenheden breed?
Los zou het me 6 eenheden kosten? Een 3 fasen-aardlekschakelaar (4) en 2 losse automaten.
Los van de techniek:
Ik heb de installateur om een "kookgroep" gevraagd. Had hij dan gelijk voor een 3 fasen alamat moeten kiezen? Of is zijn 1 fase variant ook goed te verdedigen en had ik er expliciet om 2 fasen moeten vragen? Ik voorzie gedoe in de aanpassing namelijk....
@Marcva je had niet om een kookgroep moeten vragen, maar om een krachtgroep.
Het had de installateur wel gesierd om dit even aan te kaarten. Maar ja, dit wordt (helaas) aan de lopende band zo geïnstalleerd en je hebt precies gekregen waar je om vroeg...
Het had de installateur wel gesierd om dit even aan te kaarten. Maar ja, dit wordt (helaas) aan de lopende band zo geïnstalleerd en je hebt precies gekregen waar je om vroeg...
Doorverbinden in het Perilex stopcontact is helemaal een bezopen idee. Lang voordat je 2,5mm2 een probleem wordt is die Perilex al aan het smeulen of je aansluitsnoer wat wellicht 1,5mm2 is.Marcva schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:42:
Tldr:
Juist oplossing is kookgroep er uit en 3-fase aardlekautomaat er in. En de installateur die je hebt gesproken had dat zelf moeten bedenken ja.
Of als je al voor andere doelen een 4P aardlekschakelaar hebt een 3-fase groep.
@kabeltjekabel, De meeste (inductie) kookplaten zijn 2x 16A; 2 fasen dus. Hoe zou je die moeten aansluiten op een 3-fase automaat?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
ik heb hier een pelgrim kookplaat en daar kun je een draadbrug plaatsen als je op een 3 fasen aansluiting zit, 1 fase wordt dan niet gebruikt.timovd schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:14:
@kabeltjekabel, De meeste (inductie) kookplaten zijn 2x 16A; 2 fasen dus. Hoe zou je die moeten aansluiten op een 3-fase automaat?
kijk anders even in het aansluit schema van je kookplaat
roelbb
Ik mag hopen dat hij 5x2,5q gebruikt heeft. Apparaatsnoer is 4q volgens mij. Maar je hebt wel een punt. Die ene N pool op de perilex is natuurlijk ook maar berekend op 16A.kabeltjekabel schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:02:
[...]
Doorverbinden in het Perilex stopcontact is helemaal een bezopen idee. Lang voordat je 2,5mm2 een probleem wordt is die Perilex al aan het smeulen of je aansluitsnoer wat wellicht 1,5mm2 is.
Meedenken is inderdaad niet zijn sterkste punt. Bij de aanleg van de 32A laadpaal had hij 5x2,5q gebruikt. Ik heb moeten lullen als brugman om daar 4q in te krijgen.Juist oplossing is kookgroep er uit en 3-fase aardlekautomaat er in. En de installateur die je hebt gesproken had dat zelf moeten bedenken ja.
Of als je al voor andere doelen een 4P aardlekschakelaar hebt een 3-fase groep.
De load balancing 32A laadpaal is afgezekerd op 20A, want moet kleiner zijn dan de hoofdzekering van 25A. Wat volgens mij niet nodig is, want load balancing. Idem voor de 5kW PV installatie: van 32 naar 20A 1 fase. Groepen zijn over de fasen verdeeld op basis van plek in de kast / lengte van de kabel.
Maar weer on topic:
Ik was niet op de hoogte van het verschil tussen kook- en krachtgroep en wist niet dat er kookplaten waren met 1 N. Heb de plaat gekocht na de installatie van de kookgroep.
Ik ga hem vragen er een krachtgroep van te maken en de kosten te delen. Tot die tijd zal ik de kookplaat beperkt gebruiken, want de installatie is ondergedimensioneerd.
Edit. Of ik vervang het aansluitsnoer van de plaat door een 5 aderig exemplaar en koppel de nul aan die kant. Dat lost alleen de verdeling over de fasen niet. Alleen de veiligheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Marcva op 26-04-2020 11:23 ]
roelbb schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:39:
[...]
kijk anders even in het aansluit schema van je kookplaat
:strip_exif()/f/image/xjdgH7oBEsHz0waP0XNOTC9C.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij gebruik je gewoon 2 van de 3 fasen in de krachtgroep. Eén fase in de perilex blijft dus ongebruikt. Beter dan er één over te belasten.
[ Voor 11% gewijzigd door Marcva op 26-04-2020 10:59 ]
Als hij 20A afzekerd (B-automaat) was 5x2,5 mm² ruim voldoende als het YMVK-as kabel is <25m, die je gewoon in de kruipruimte legt.Marcva schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:41:
[...]
Ik mag hopen dat hij 5x2,5q gebruikt heeft. Apparaatsnoer is 4q volgens mij. Maar je hebt wel een punt. Die ene N pool op de perilex is natuurlijk ook maar berekend op 16A.
[...]
Meedenken is inderdaad niet zijn sterkste punt. Bij de aanleg van de 32A laadpaal had hij 5x2,5q gebruikt. Ik heb moeten lullen als brugman om daar 4q in te krijgen.
Nu zou ik ook 4mm² of misschien 6mm² gekozen hebben, als vastrecht opeens goedkoop wordt dan kan je lekker knallen met laadpaal. De prijs in kabel scheelt niet zo veel voor consumenten en beperkte afstanden die wij hebben.
Nee hier heeft je installateur gelijk. Eigenlijk had het maar 16A mogen zijn volgens de netcode als hoofdzekering 25A smelt is.De load balancing 32A laadpaal is afgezekerd op 20A, want moet kleiner zijn dan de hoofdzekering van 25A. Wat volgens mij niet nodig is, want load balancing.
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 26-04-2020 11:49 ]
Beetje offtopic. Maar de paal kan 32A aan, dan ik 'm daarop ingericht. Ook al heb ik maar 25A ter beschikking. Met alle graafwerk, bestrating ed is de kabel het meeste gedoe.leonbong schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:40:
[...]
Als hij 20A afzekerd (B-automaat) was 5x2,5 mm² ruim voldoende als het YMVK-as kabel is <25m, die je gewoon in de kruipruimte legt.
Nu zou ik ook 4mm² of misschien 6mm² gekozen hebben, als vastrecht opeens goedkoop wordt dan kan je lekker knallen met laadpaal. De prijs in kabel scheelt niet zo veel voor consumenten en beperkte afstanden die wij hebben.
[...]
Nee, geen smeltzekering natuurlijk. Ben net van 1x40A naar 3x25A gegaan: automaten.Nee hier heeft je installateur gelijk. Eigenlijk had het maar 16A mogen zijn volgens de netcode als hoofdzekering 25A smelt is.
Een zekering in je meterkast moet in principe selectief zijn tov hoofdzekering.
Dat betekent dat sub-zekeringen altijd kleiner zijn dan hoofdzekering, je mag dus geen 32A plaatsen.
Nu zal je hoofdzekering 25A C zijn, dan kom je redelijk weg met een 20A B-automaat, voor je laadpaal maar eigenlijk klopt het niet.
in praktijk kan jij natuurlijk heel makkelijk bij overbelasting van hoofdzekering de boel weel actief maken.
Dat betekent dat sub-zekeringen altijd kleiner zijn dan hoofdzekering, je mag dus geen 32A plaatsen.
Nu zal je hoofdzekering 25A C zijn, dan kom je redelijk weg met een 20A B-automaat, voor je laadpaal maar eigenlijk klopt het niet.
in praktijk kan jij natuurlijk heel makkelijk bij overbelasting van hoofdzekering de boel weel actief maken.
[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 26-04-2020 12:08 ]
Je tweede alinea stond er net nog niet...leonbong schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:06:
Een zekering in je meterkast moet in principe selectief zijn tov hoofdzekering.
25A onder 25A mag dus ook niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Marcva op 26-04-2020 12:12 ]
@Marcva
Nee zo werkt dat niet tussen een B en C karakteristiek.
Een B en C automaat zullen tegelijk afschakelen bij dezelfde langdurige overbelasting.
Een C-automaat tolereert kortstondig overbelasting, van inschakelen van apparatuur enzo langer dan B-automaat.
Gevolg dat de kortsluitstromen bij korstsluiting tussen aderen of iets dergelijks bij C-automaat veel groter zijn.
Een B en C automaat zullen tegelijk afschakelen bij dezelfde langdurige overbelasting.
Een C-automaat tolereert kortstondig overbelasting, van inschakelen van apparatuur enzo langer dan B-automaat.
Gevolg dat de kortsluitstromen bij korstsluiting tussen aderen of iets dergelijks bij C-automaat veel groter zijn.
Weer wat geleerd. Hoofdzekering is idd C. De PV ook, rest is B. Dat lijkt me dan prima.leonbong schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:13:
@Marcva
Inmiddels bij de installateur aangegeven een krachtgroep te willen. We'll see.
ik heb een 3F-aardlekautomaat voor de kookplaat, waar je de grijze ader (3de fase) dus ongebruikt blijft. Ook het perilex stopcontact heb ik als 3fase afgemonteerd.Marcva schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:56:
[...]
[Afbeelding]
Volgens mij gebruik je gewoon 2 van de 3 fasen in de krachtgroep. Eén fase in de perilex blijft dus ongebruikt. Beter dan er één over te belasten.
roelbb
Met 4-aderig aansluitsnoer, of 5-aderig en de 3e fase op de veelal aanwezige loze klem aansluiten. De nul bruggen op de plaat.timovd schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:14:
Veel installateurs zijn niet perse op de hoogte van de laatste regelgeving.
Laadpalen en zonnepanelen zijn nieuw, goud geld en snel verdienen. Daar zie je dus ook veel cowboys tussen.
Brand in zonnepanelen? Nee, een brakke installatie. Bij hogere continuestromen komt montage kritischer.
Ook dingen als aardlek type B (niet te verwarren met B-karakteristiek) is vaak niet bekend.
Selectiviteit staat in de NEN1010. Maar als de installateur verder leest staat er ook een hele paragraaf over laden.
edit: Selectiviteit wordt niet specifiek benoemd daar
En 5x2.5 voor een 16a laadpaal... t mag maar een goede installateur adviseert ook. En dan had ie gezegd ik pak 4mm2 want bij 2.5mm2 sta je rustig tientallen watts kabelverlies weg te stoken over lengte x.
Zie ook bv
https://www.installatie.n...oektocht-naar-antwoorden/
In dit geval is er typisch een installateur die doet wat jij vraagt, maar 0 wederhoor en advies geeft.
Ik verwacht dat je laadpaal ook een mooie Emat groep krijgt, en niet een nette Eaton/Hager/oid met de juiste aardlekbeveiliging....
Mijn advies is bij een laadpaal altijd voorbereiden op 32a. Dus 4mm2 als t hele korte afstand is, anders 6mm2. Knijpen op 3x25a in je aansturing. Meerkosten zijn minimaal en zeker op de totale kosten van de installatie verwaarloosbaar. Imho verkeerde zuinigheid als je m nu op 1x16a oid zou bouwen. Ben je in de toekomst een meervoud aan kosten kwijt als je t wilt aanpassen...
En los van de 25A.. als je ook PV hebt kun je met bv een Zappi gewoon met 32A laden op een 25A hoofdzekering als er voldoende zon is.. dan wil je niet een budgedpaaltje hebben zodat je het tzt tegen een paar cent moet terugleveren omdat je ooit een verkeerde keus gemaakt hebt om een paar euro te bezuinigen
Laadpalen en zonnepanelen zijn nieuw, goud geld en snel verdienen. Daar zie je dus ook veel cowboys tussen.
Brand in zonnepanelen? Nee, een brakke installatie. Bij hogere continuestromen komt montage kritischer.
Ook dingen als aardlek type B (niet te verwarren met B-karakteristiek) is vaak niet bekend.
Selectiviteit staat in de NEN1010. Maar als de installateur verder leest staat er ook een hele paragraaf over laden.
En 5x2.5 voor een 16a laadpaal... t mag maar een goede installateur adviseert ook. En dan had ie gezegd ik pak 4mm2 want bij 2.5mm2 sta je rustig tientallen watts kabelverlies weg te stoken over lengte x.
Zie ook bv
In dit geval is er typisch een installateur die doet wat jij vraagt, maar 0 wederhoor en advies geeft.
Ik verwacht dat je laadpaal ook een mooie Emat groep krijgt, en niet een nette Eaton/Hager/oid met de juiste aardlekbeveiliging....
Mijn advies is bij een laadpaal altijd voorbereiden op 32a. Dus 4mm2 als t hele korte afstand is, anders 6mm2. Knijpen op 3x25a in je aansturing. Meerkosten zijn minimaal en zeker op de totale kosten van de installatie verwaarloosbaar. Imho verkeerde zuinigheid als je m nu op 1x16a oid zou bouwen. Ben je in de toekomst een meervoud aan kosten kwijt als je t wilt aanpassen...
En los van de 25A.. als je ook PV hebt kun je met bv een Zappi gewoon met 32A laden op een 25A hoofdzekering als er voldoende zon is.. dan wil je niet een budgedpaaltje hebben zodat je het tzt tegen een paar cent moet terugleveren omdat je ooit een verkeerde keus gemaakt hebt om een paar euro te bezuinigen
[ Voor 37% gewijzigd door DJSmiley op 26-04-2020 18:57 ]
@DJSmiley spijker, kop.
Zappi 32A it is. Maar goed die zit nu afgeknepen op 20A op de groep. Hij zou idd makkelijk wat van die max 5kW PV weg kunnen stoken.
Ga nog wel met 'm in conclaaf.
Zappi 32A it is. Maar goed die zit nu afgeknepen op 20A op de groep. Hij zou idd makkelijk wat van die max 5kW PV weg kunnen stoken.
Ga nog wel met 'm in conclaaf.
Ben wel benieuwd of iemand daar iets meer van weet. Ik zit inmiddels op 14 groepen bij 1 fase. Waarvan er 2 alleen voor PV terugleveren gebruikt worden.kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:31:
[...]
Maar er wordt veel gezegd dat er bij een 1-fase installatie maximaal 12 groepen mogen zijn (pin me niet vast op
Dat valt eigenlijk best tegen wat daar staat. Maar gelukkig hebben we de netcode nog.DJSmiley schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:30:
Selectiviteit staat in de NEN1010.
Please enlighten me.Maar als de installateur verder leest staat er ook een hele paragraaf over laden. En dan wist ie dat de eis van selectiviteit niet geld als er een loadbalancer toegepast wordt.
Volgens google: NEN 1010:2015 rubriek 722Xander schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:21:
[...]
Dat valt eigenlijk best tegen wat daar staat. Maar gelukkig hebben we de netcode nog.
[...]
Please enlighten me.Waar vind ik dat? Ik kom in de hele NEN1010 niets tegen over autoladers of over loadbalancers.
https://kennisbank.instal...ndere-installaties/136586
Helaas is de NEN1010 niet publiekelijk beschikbaar. Zelf heb ik 'm ook niet. Zou wel handig zijn imho als die gewoon publiekelijk zou zijn..
Daar staat niet dat je beveiliging niet selectief hoeft te zijn. Het enige wat er ook maar in de buurt komt is dit;DJSmiley schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:10:
[...]
Volgens google: NEN 1010:2015 rubriek 722
Helaas is de NEN1010 niet publiekelijk beschikbaar. Zelf heb ik 'm ook niet. Zou wel handig zijn imho als die gewoon publiekelijk zou zijn..
Wat dus alleen maar zegt dat je bijvoorbeeld twee 16A laadpalen achter je 25A hoofdaansluiting mag dumpen zolang ze onderling regelen dat ze niet allebei voluit gaan.quote: NEN 1010:2015Omdat alle aansluitpunten van de installatie tegelijk kunnen worden gebruikt, moet de gelijktijdigheidsfactor
van de distributieketen worden gelijkgesteld aan 1. Deze factor mag echter worden gereduceerd bij
aanwezigheid van een regelsysteem voor de belasting.
Thanks. Snap even niet hoe ik daar overheen keekDJSmiley schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:10:
[...]
Volgens google: NEN 1010:2015 rubriek 722

Maargoed, ik vind alsnog niets over selectiviteit daar.
Dat staat niet in de NEN1010.DJSmiley schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:30:
En dan wist ie dat de eis van selectiviteit niet geld als er een loadbalancer toegepast wordt.
Cunning linguist.
Dat heb je toch echt verkeerd begrepen.DJSmiley schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:30:
De individuele groepen met toch echt selectief zijn, want de netcode schrijft dit nog steeds voor. De netbeheerders zijn eigenaar van hun netwerk dus mogen ook voorwaarde bepalen.
Kabeltjekabel "Wat dus alleen maar zegt dat je bijvoorbeeld twee 16A laadpalen achter je 25A hoofdaansluiting mag dumpen zolang ze onderling regelen dat ze niet allebei voluit gaan."
De netbeheerder is eigenaar tot en met de kWh-meter, daarna is het je eigen installatie. Daar is de netcode niet op van toepassing. Dus jij slaat ook de plank misleonbong schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:05:
[...]
Dat heb je toch echt verkeerd begrepen.
De individuele groepen met toch echt selectief zijn, want de netcode schrijft dit nog steeds voor. De netbeheerders zijn eigenaar van hun netwerk dus mogen ook voorwaarde bepalen.
Edit: je hebt toch wel een punt. Artikel 2.13 van de netcode gaat over je eigen installatie:
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
[ Voor 29% gewijzigd door Bart ® op 26-04-2020 19:30 ]
Cunning linguist.
Hoe stel je dat in dan met je zappi?DJSmiley schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:30:
(mag ook per DM, om vervuiling vh topic te voorkomen)
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
25A achter 25A is niet selectief.
20A achter 25A is niet selectief.
16A achter 25A is niet selectief.
10A achter 25A is niet selectief.
Kortom, waar maken jullie je druk over? Waarom geen 20A toepassen, maar wel 16A en geen 10A.
Zie hier over hoe druk de netbeheerder zich maakt over het uitschakelen van de hoofdzekering:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Laatst bij een kennis ook de hoofdzekering eruit omdat er sluiting zat op een eindgroep. Niet selectief dus. Hele huis spanningsloos en de netbeheerder kwam pas 1,5 uur later de zekering vervangen in het weekend. Gewoon 16A achter 25A waarvan sommige mensen beweren dat deze selectief is. De oplossing upgraden naar 80A of een flink stuk kabel tussen de kWh-meter en de meterkast lijkt mij niet wenselijk.
Op hoogspanningsniveau past men wel soms spoelen toe om de kortsluitstroom te dempen, maarja in de huisinstallaties (nog) niet
Kortom, waar maken jullie je druk over? Waarom geen 20A toepassen, maar wel 16A en geen 10A.
Zie hier over hoe druk de netbeheerder zich maakt over het uitschakelen van de hoofdzekering:
Laatst bij een kennis ook de hoofdzekering eruit omdat er sluiting zat op een eindgroep. Niet selectief dus. Hele huis spanningsloos en de netbeheerder kwam pas 1,5 uur later de zekering vervangen in het weekend. Gewoon 16A achter 25A waarvan sommige mensen beweren dat deze selectief is. De oplossing upgraden naar 80A of een flink stuk kabel tussen de kWh-meter en de meterkast lijkt mij niet wenselijk.
Op hoogspanningsniveau past men wel soms spoelen toe om de kortsluitstroom te dempen, maarja in de huisinstallaties (nog) niet
Zo klopt ie beterDre schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:37:
25A achter 25A is niet volledig selectief.
20A achter 25A is niet volledig selectief.
16A achter 25A is niet volledig selectief.
10A achter 25A is niet volledig selectief.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
"En dan had ie gezegd ik pak 4mm2 want bij 2.5mm2 sta je rustig tientallen watts kabelverlies weg te stoken over lengte x."DJSmiley schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:30:
Zie ook bv
Hieronder een tabel met de kabelverliezen tijdens het laden van een auto met 11.040 Watt (=3×230×16). 2,5mm2 versus 4mm2.
mm2 | 5 meter | 10 meter | 20 meter | 50 meter | 100 meter |
2,5 | 34 Watt | 68 Watt | 136 Watt | 340 Watt | 680 Watt |
4 | 21 Watt | 42 Watt | 84 Watt | 211 Watt | 423 Watt |
Verschil: | 13 Watt | 26 Watt | 51 Watt | 129 Watt | 257 Watt |
Deze tabel is bij een geleidertemperatuur van 70°C, wat in de praktijk gunstiger zal zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 26-04-2020 22:02 ]
U berekeningen kloppen niet.Dre schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:57:
[...]
"En dan had ie gezegd ik pak 4mm2 want bij 2.5mm2 sta je rustig tientallen watts kabelverlies weg te stoken over lengte x."
Hieronder een tabel met de kabelverliezen tijdens het laden van een auto met 11.040 Watt (=3×230×16). 2,5mm2 versus 4mm2.
mm2 5 meter 10 meter 20 meter 50 meter 100 meter 2,5 11 Watt 23 Watt 45 Watt 113 Watt 227 Watt 4 7 Watt 14 Watt 28 Watt 71 Watt 141 Watt Verschil: 4 Watt 9 Watt 17 Watt 43 Watt 86 Watt
Uitgaande van 2,5mm2 en 50 meter kabel verlies je dus 1% van het vermogen in je kabel.
Deze tabel is bij een geleidertemperatuur van 70°C, wat in de praktijk gunstiger zal zijn.
![]() | ![]() |
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Uhm, een factor 3 was ik vergetenDyckie schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:35:
[...]
U berekeningen kloppen niet.
[Afbeelding] [Afbeelding]

Netcode is op dit punt niet echt interessant voor klein verbruikers met 3x25A. Ook nog nooit gehoord dat een kleinverbruiker hier mee lastig gevallen wordt.leonbong schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:05:
[...]
Dat heb je toch echt verkeerd begrepen.
[...]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Gezien jouw geknoei zal het me niet verbazen dat het hier om zo'n schroefautomaat ging zonder keurmerk die vastplakken bij te hoge kortsluitstroomDre schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:37:
Laatst bij een kennis ook de hoofdzekering eruit omdat er sluiting zat op een eindgroep. Niet selectief dus.
Hoe kom je hierbij?Dre schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:37:
25A achter 25A is niet selectief.
Ze handhaven dus niet als er geen overlast is (voor anderen). Lijkt me ook niet meer dan logisch.Zie hier over hoe druk de netbeheerder zich maakt over het uitschakelen van de hoofdzekering:
Dat een 25A zekering er eerder uit gaat dan een 16A zekering, zegt natuurlijk helemaal niets over selectiviteit. Zeker niet als er meerdere actieve 16A-groepen achter die 25A-zekering zitten. En al helemaal niet als je niets zegt over het type zekeringen.Laatst bij een kennis ook de hoofdzekering eruit omdat er sluiting zat op een eindgroep. Niet selectief dus. Hele huis spanningsloos en de netbeheerder kwam pas 1,5 uur later de zekering vervangen in het weekend.
Dat is het normaalgesproken ook.Gewoon 16A achter 25A waarvan sommige mensen beweren dat deze selectief is.
Cunning linguist.
@Bart ®
Zie pagina 14 in dit document:
https://www.hager.nl/file...oek_verdelers_tm_125A.pdf
De pagina's daarvoor nog een stuk uitleg.
Bij mijn woning haal ik een kortsluitstroom van 2450 Ampère in de meterkast. Om (volledig) selectief te raken zal mijn hoofdzekering, smeltveiligheid Diazed traag ( gokje
) naar 1×50A moeten. Omdat nu de 1×16A B-karakteristiek niet selectief is achter de 1×35A hoofdzekering. Laat staan als je 16A achter een 25A hoofdzekering zet, dat is al helemaal niet selectief.
Zie pagina 14 in dit document:
https://www.hager.nl/file...oek_verdelers_tm_125A.pdf
De pagina's daarvoor nog een stuk uitleg.
Bij mijn woning haal ik een kortsluitstroom van 2450 Ampère in de meterkast. Om (volledig) selectief te raken zal mijn hoofdzekering, smeltveiligheid Diazed traag ( gokje
Dat is hoger dan wat je in de gemiddelde Nederlandse woning meet.Dre schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:30:
Bij mijn woning haal ik een kortsluitstroom van 2450 Ampère in de meterkast.
Maar, sluiting maak je statistisch gezien ook niet zo vaak in de verdeelkast toch?
Er zullen toch situaties zijn waarin jouw eindgroep er eerder uit gaat dan de hoofdzekering.
@Xander Als je naast het trafo huisje woont kom je een heel eind.
@Xander
Ik heb geen gegevens van de gemiddelde woning. Bij twee woonwijken in de randstad zat ik rond de 2,5 kA. Op zolder bij de PV-omvormer zat ik alsnog op 0,9 kA. Maar bij een boerderij zat ik op 307 Ampère in de hoofdverdeler
. Die laatste deugt van geen kant maar dat terzijde.
Bij die kennis kan er ook sprake zijn van een verzwakte hoofdzekering, of dat er wellicht meer verbruikers aanstonden. Ik weet het niet, maar de hoofdzekering knalde eruit toen hij een snoer op een stomme manier kortsloot.
Een sluiting van 0 Ohm in de verdeelkast zal inderdaad niet vaak voorkomen, maar waar moet je dan vanuit gaan als je wilt voldoen aan de netcode? Want daar ging het immers om.
Overigens als je dichtbij een trafohuisje woont denk ik dat je al snel niet voldoende hebt aan 6 kA automaatjes.
Ik heb geen gegevens van de gemiddelde woning. Bij twee woonwijken in de randstad zat ik rond de 2,5 kA. Op zolder bij de PV-omvormer zat ik alsnog op 0,9 kA. Maar bij een boerderij zat ik op 307 Ampère in de hoofdverdeler

Bij die kennis kan er ook sprake zijn van een verzwakte hoofdzekering, of dat er wellicht meer verbruikers aanstonden. Ik weet het niet, maar de hoofdzekering knalde eruit toen hij een snoer op een stomme manier kortsloot.
Een sluiting van 0 Ohm in de verdeelkast zal inderdaad niet vaak voorkomen, maar waar moet je dan vanuit gaan als je wilt voldoen aan de netcode? Want daar ging het immers om.
Overigens als je dichtbij een trafohuisje woont denk ik dat je al snel niet voldoende hebt aan 6 kA automaatjes.
2-stappen regel/factor 1,6 hou ik aan. Daarnaast een stap terug in karakteristiek. Lijkt me prima voor kleinverbruikers.Dre schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:23:
Meer kun je realistisch niet doen denk ik. In mijn woning is het met deze regel volledig selectief op WCD/lichtpunt niveau. Ik zit wel zo'n 800m van het trafohuis af. Bij laadpunten met loadbalancing lijkt het me het beste om met 3x C25 hoofdautomaten af te zekeren met 3x B20 (B20A 4P). Daarna invoeding bijkoppelen en eventueel nog een tweede keer beveiligen mocht 20A+invoeding boven kabel en/of laadpunt max. amperage uitkomen. In de praktijk dus waarschijnlijk een 3x B32 (B32A 4P). Het is niet perfect maar het beste wat je kan doen gezien de situatie denk ik.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen, dus corrigeer me aub als dit niet de bedoeling is, dan haal ik de vraag weg.
Voor onze nieuwbouwwoning is het idee dat wij zelf alle elektra gaan leggen (sleuven frezen + pvc + draden trekken etc), en dat dan de elektricien de meterkast doet en de lasjes legt. Omdat we een groot deel zelf willen doen, leek het mij goed om ook de tekeningen zelf te maken, en dan door de elektricien te laten reviewen.
Nu heb ik het probleem dat de elektricien het momenteel even super druk heeft (hij doet namelijk vooral veel zonnepanelen) en daarom duurt het nogal lang voordat hij feedback kan geven op mijn tekeningen, terwijl ik het liefst even door wil pakken om deze af te ronden.
Is er misschien iemand hier die (vrijwillig of tegen een vergoeding) mijn plannen/tekeningen kan reviewen en advies geven in hoe we alles moeten bedraden?
Het gaat om een situatieschema, een eendraadsschema en ik wil ook alle bedrading per groep in tekenen in de situatieschema. Vooral over die laatste 2 (hoe zet ik correct een eenddraadschema op, en hoe kan ik het meest optimaal alles bedraden) ben ik op zoek naar tips/advies.
Voor onze nieuwbouwwoning is het idee dat wij zelf alle elektra gaan leggen (sleuven frezen + pvc + draden trekken etc), en dat dan de elektricien de meterkast doet en de lasjes legt. Omdat we een groot deel zelf willen doen, leek het mij goed om ook de tekeningen zelf te maken, en dan door de elektricien te laten reviewen.
Nu heb ik het probleem dat de elektricien het momenteel even super druk heeft (hij doet namelijk vooral veel zonnepanelen) en daarom duurt het nogal lang voordat hij feedback kan geven op mijn tekeningen, terwijl ik het liefst even door wil pakken om deze af te ronden.
Is er misschien iemand hier die (vrijwillig of tegen een vergoeding) mijn plannen/tekeningen kan reviewen en advies geven in hoe we alles moeten bedraden?
Het gaat om een situatieschema, een eendraadsschema en ik wil ook alle bedrading per groep in tekenen in de situatieschema. Vooral over die laatste 2 (hoe zet ik correct een eenddraadschema op, en hoe kan ik het meest optimaal alles bedraden) ben ik op zoek naar tips/advies.
waar is het mee getekend?rolandmegens schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:46:
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen, dus corrigeer me aub als dit niet de bedoeling is, dan haal ik de vraag weg.
anders gewoon een subtopic openen kijkt iedereen mee.
Ik heb het in Visio getekend, maar heb het ook in .png formaat zodat het makkelijk te bekijken is.habbekrats schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:57:
[...]
waar is het mee getekend?
anders gewoon een subtopic openen kijkt iedereen mee.
Het geheel kost denk ik wel wat uitleg, dus weet niet of een topic dan wat lastig is (ipv even 1 op 1 contact)
[ Voor 15% gewijzigd door rolandmegens op 27-04-2020 16:15 ]
Plafond weggesloopt... dit pareltje kwam naar bovenJim423 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:10:
Dus dat snoertje komt waarschijnlijk ergens uit een centraaldoos oid?
Ik zou dat toch even aanpakken, dat punt waar hij afgetakt is in het plafond kan wel eens brandgevaar opleveren.
:strip_exif()/f/image/E7VMCu6i2ZG5H43tHsTnMMhU.jpg?f=fotoalbum_large)
Op één van die huishoudsnoertjes dus vloerverwarming van toilet + apparatuur meterkast naar en geaard-WCD

En dat gescheurde ventilatiekanaal?
En inderdaad; klopt niks van zo. Buizen zijn niet gezadeled, die kroonsteen is natuurlijk helemaal fout; die hoort ook in een doosje en een onbereikbare centraaldoos...
En inderdaad; klopt niks van zo. Buizen zijn niet gezadeled, die kroonsteen is natuurlijk helemaal fout; die hoort ook in een doosje en een onbereikbare centraaldoos...
Update. Contact gehad met installateur.DJSmiley schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:30:
[...]
[...]
- Kookgroep wordt krachtgroep met Hager alamat 4p 16A.
- De 20A 4p automaat voor de Zappi wordt 25A.
Ik ben tevreden.
Het mooiste zou zijn om die PV ook gelijk op B te zetten. Die C heeft daar volgens mij helemaal niets te zoeken.Marcva schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:22:
[...]
Weer wat geleerd. Hoofdzekering is idd C. De PV ook, rest is B. Dat lijkt me dan prima.
Inmiddels bij de installateur aangegeven een krachtgroep te willen. We'll see.
Binnenkort komt er een nieuwe inductieplaat die onze keramische kookplaat gaat vervangen. We gaan dan van een kookgroep naar een krachtgroep. Hoofdaansluiting is momenteel 1x35A, maar laten de netbeheerder dit omzetten naar 3x25A.
Bij de perilex aansluiting zitten nu 2 bruine draden, 2 blauwe en 1 groen/gele draad.
Dit moet worden: bruin/zwart/grijs + blauw en groen/geel draad. Als ik dit zo aansluit bij de perilex L1: bruin, L2: zwart, L3: grijs + blauw + groen/geel en bij de krachtgroep precies hetzelfde, dan ben ik er toch?
Nu lees ik hier en daar over iets over draaiveld. Moet ik me daar druk om maken? Eventueel als netbeheerder de aanpassing komt uitvoeren?
Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Bij de perilex aansluiting zitten nu 2 bruine draden, 2 blauwe en 1 groen/gele draad.
Dit moet worden: bruin/zwart/grijs + blauw en groen/geel draad. Als ik dit zo aansluit bij de perilex L1: bruin, L2: zwart, L3: grijs + blauw + groen/geel en bij de krachtgroep precies hetzelfde, dan ben ik er toch?
Nu lees ik hier en daar over iets over draaiveld. Moet ik me daar druk om maken? Eventueel als netbeheerder de aanpassing komt uitvoeren?
Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.