14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Nee hoor, het draaiveld is voor een kookplaat niet interessant. Wel bij apparaten met 3-fasen motoren, die gaan dan verkeerdom draaien.GioStyle schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:53:
Dit moet worden: bruin/zwart/grijs + blauw en groen/geel draad. Als ik dit zo aansluit bij de perilex L1: bruin, L2: zwart, L3: grijs + blauw + groen/geel en bij de krachtgroep precies hetzelfde, dan ben ik er toch?
Nu lees ik hier en daar over iets over draaiveld. Moet ik me daar druk om maken? Eventueel als netbeheerder de aanpassing komt uitvoeren?
Bij aanleg met draad in buis kiest men 9/10 keer ook gewoon voor 3x bruin, blauw en geel/groen, die installatiedraad is wat gangbaarder dan zwart en grijs 2,5mm².
Gebruikt de nieuwe plaat ook daadwerkelijk alle 3 de fasen (dan is het een 5-pits exemplaar met een aansluitwaarde hoger dan 7,4kW)? Als je maar 2 van de 3 fasen zou gebruiken, is het natuurlijk wel wijs om even goed na te denken welke 2 van de 3 fasen je gebruikt. Kies dan bijvoorbeeld de fasen waar niet de oven op zit, als je die vaak tegelijk met de kookplaat gebruikt.
Ja, als je daadwerkelijk zwarte draad wilt trekken, let dan goed op dat het 2,5mm² is en niet de meer voorkomende zwart 1,5mm² schakeldraad.Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
En als je deze installatie aanpast, moet de voeding van de netbeheerder ook zijn aangepast voordat je de kookplaat veilig kunt gebruiken! Hou daar met je planning even rekening mee.
Ik weet niet wat zijn nieuwe kookplaat wordt. Wellicht is het een 10kW exemplaar.Naalroc schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:01:
Draaiveld hoef je je niet om te bekommeren, dat is alleen voor motoren van belang.
Kan je makkelijk de aders vervangen? , anders zou 'ik' het zo laten, en de 2 fasen (bruin) gewoon aansluiten, zoals bruin + zwart, want deze kleuren mogen beide voor fase gebruikt worden, en je hebt maar 1 blauwe nodig.
dacht ik zo.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Wat bedoel je hier precies mee? Net voor het moment dat de netbeheerder langs komt om de aanpassing uitvoeren ontkoppel ik de keramische kookplaat. Dan ga ik tijdelijk op een elektrische éénpitter koken totdat de nieuwe keuken/inductieplaat er is. Bedoel je dit?Xander schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:05:
En als je deze installatie aanpast, moet de voeding van de netbeheerder ook zijn aangepast voordat je de kookplaat veilig kunt gebruiken! Hou daar met je planning even rekening mee.
De groepenkast is in 2014 al vervangen en destijds al voorbereid op 3 fasen en de ‘grootverbruikers’ zijn al verdeeld.
L1: Vaatwasser
L2: Oven
L3: Wasmachine + droger
De inductieplaat heeft een aansluitwaarde van 11kW. Alle 3 de fasen worden dus gebruikt.
Het is echt een kwestie van de netbeheerder om 2 draden extra aan te sluiten op de hoofdschakelaar, 2 smeltpatronen in te draaien en meter wisselen.
De tip van je om 3x bruin te gebruiken ga ik overwegen. Ik zag al dat grijs relatief slecht verkrijgbaar is ten opzichte van bruin/zwart vd draad.
Dat je niet zomaar een krachtgroep in kunt bouwen en kunt gaan gebruiken voordat de installatie dan ook daadwerkelijk 3 fasen is. Dat vind je enkele nulgeleider niet zo prettig.
Inductieplaten gebruiken tussen L en N; daar boeit draaiveld voor geen meter. Als het goed is sluit de netbeheerder onderop je 4P hoofdschakelaar dusdanig aan je een rechtsdraaiend veld hebt, maar zolang je niks hebt wat dat draaiveld gebruikt boeit het natuurlijk niet echt.GioStyle schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:53:
Binnenkort komt er een nieuwe inductieplaat die onze keramische kookplaat gaat vervangen. We gaan dan van een kookgroep naar een krachtgroep. Hoofdaansluiting is momenteel 1x35A, maar laten de netbeheerder dit omzetten naar 3x25A.
Bij de perilex aansluiting zitten nu 2 bruine draden, 2 blauwe en 1 groen/gele draad.
Dit moet worden: bruin/zwart/grijs + blauw en groen/geel draad. Als ik dit zo aansluit bij de perilex L1: bruin, L2: zwart, L3: grijs + blauw + groen/geel en bij de krachtgroep precies hetzelfde, dan ben ik er toch?
Nu lees ik hier en daar over iets over draaiveld. Moet ik me daar druk om maken? Eventueel als netbeheerder de aanpassing komt uitvoeren?
Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Hoezo slecht? Ik heb vorige week maandag net voor 1700 zowel zwart als grijs 2,5mm2 besteld en dinsdag rond 1400 werd het gelever. Het is alleen ~10-20% duurder.GioStyle schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:34:
[...]
De tip van je om 3x bruin te gebruiken ga ik overwegen. Ik zag al dat grijs relatief slecht verkrijgbaar is ten opzichte van bruin/zwart vd draad.
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-zwart.html
en
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-grijs.html
Let niet op de prijzen in het pulldown menu maar de dikgedrukte prijs die er komt te staan als je het aangeklikt hebt. Als ze de prijzen veranderen moet denk het pulldown menu handmatig aangepast worden ofzo
Nee, die laat ik mooi zitten. Omvormer is 5kW, een kleine 22A dus. Ik vind het juist prima als 'ie er bij 20A niet gelijk uitklapt.Pi0tr schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:07:
[...]
Het mooiste zou zijn om die PV ook gelijk op B te zetten. Die C heeft daar volgens mij helemaal niets te zoeken.
Heb 5.270 Wp onder verschillende hoeken in 2 windrichtingen en die 5kW haalt 'ie hooguit 1 of 2 keer per jaar kortstondig. Dus daar lijkt me een C categorie perfect voor
Je hebt bewust grootverbruikers verdeeld over de fasen. Waarom zou je daarmee stoppen? Met 3x bruin kun je niet meer op kleur bepalen op welke fasen je kookplaat draait. Je moet dan 1 voor 1 de fasen op de hoofdzekering uitzetten. Als workaround prima, maar niet de voorkeur lijkt me. Nvm, 3 fasen plaat.GioStyle schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:34:
[...]
[...]
De tip van je om 3x bruin te gebruiken ga ik overwegen.
Zijn kookplaat draait op alle 3 de fasen.Marcva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 05:16:
[...]
Je hebt bewust grootverbruikers verdeeld over de fasen. Waarom zou je daarmee stoppen? Met 3x bruin kun je niet meer op kleur bepalen op welke fasen je kookplaat draait.
Verder ben ik, buiten dit topic, nog nooit iemand tegengekomen die bruin, zwart en grijs gebruikt voor dit. Behalve met kabel of voorbedraade flexbuis dan.
Ik heb bij mijn lokale bouwmarkt gekeken. Daar hebben ze geen vd draad in het grijs.kabeltjekabel schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:45:
Hoezo slecht? Ik heb vorige week maandag net voor 1700 zowel zwart als grijs 2,5mm2 besteld en dinsdag rond 1400 werd het gelever. Het is alleen ~10-20% duurder.
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-zwart.html
en
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-grijs.html
Andere vraag:
Ik heb nu 3 groepenkasten naast elkaar. Elk groepenkast heeft een aardlekschakelaar met daarachter 4 eindgroepen. Nu is alles tussen de hoofdschakelaar en aardlekschakelaars met vd draad 6mm^2 bruin en blauw gekoppeld. Moet ik in principe straks wat op L2 en L3 komt de bruine draad vervangen door zwart/grijs?
[ Voor 24% gewijzigd door GioStyle op 28-04-2020 08:08 ]
Een 20A B automaat klapt er niet gelijk uit bij 20.1A hoorMarcva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 05:05:
[...]
Nee, die laat ik mooi zitten. Omvormer is 5kW, een kleine 22A dus. Ik vind het juist prima als 'ie er bij 20A niet gelijk uitklapt.
Heb 5.270 Wp onder verschillende hoeken in 2 windrichtingen en die 5kW haalt 'ie hooguit 1 of 2 keer per jaar kortstondig. Dus daar lijkt me een C categorie perfect voor
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eANRI0Dz4k31JASKDogOy7rX.jpg?f=user_large)
Sterker nog, zoals je op bovenstaand plaatje kan zien is de curve voor een B en C automaat tot 5x I_n gelijk aan elkaar. Ofterwijl, voor die 22A (1.1x I_n) is het echt niet nodig.
Maar goed, ik zie tegenwoordig steeds meer C automaten in woonhuizen voor "grote" vermogens (inductie/PV) dus blijkbaar vinden veel het niet zo'n probleem
De solarboer die hier de handel kwam aanleggen (ik had al 230 geregeld op de plek van de omvormer) vond mijn B16 ook niet mooi genoeg. (2 kWh omvormer).Pi0tr schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:31:
Maar goed, ik zie tegenwoordig steeds meer C automaten in woonhuizen voor "grote" vermogens (inductie/PV) dus blijkbaar vinden veel het niet zo'n probleem
Daar moest en zou een C16 in. (hij heeft er zelf een 2-module kastje naast gehangen wegens geen ruimte).
Na opschonen / herindelen / moderniseren van de groepenkast, draait de omvormer nu al jaren op een B10-automaat.
Is er misschien een overschot van C16 automaten?
Juist daarvoor heeft C dus geen enkele meerwaarde tov B. Verschil zit hem in de magnetische uitschakeling. Wat jij doet is een kleine overbelasting waar eventueel de thermische beveiliging zou ingrijpen. En laat die laatste nou net gelijk zijn voor B en C..Marcva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 05:05:
[...]
Nee, die laat ik mooi zitten. Omvormer is 5kW, een kleine 22A dus. Ik vind het juist prima als 'ie er bij 20A niet gelijk uitklapt.
Binnen de kasten zelf wordt dat eigenlijk nooit gedaan. Veelal alleen zwart of zwart en bruin. Grijze H07V2-K in grijs 6mm2 is pas écht zeldzaam.GioStyle schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:41:
[...]
Ik heb bij mijn lokale bouwmarkt gekeken. Daar hebben ze geen vd draad in het grijs.
Andere vraag:
Ik heb nu 3 groepenkasten naast elkaar. Elk groepenkast heeft een aardlekschakelaar met daarachter 4 eindgroepen. Nu is alles tussen de hoofdschakelaar en aardlekschakelaars met vd draad 6mm^2 bruin en blauw gekoppeld. Moet ik in principe straks wat op L2 en L3 komt de bruine draad vervangen door zwart/grijs?
Dat bouwmarkt draad is sowieso rotter om mee te werken; dat is veel stugger.
Ik las dat ze in Nederland type A moeten zijn i.p.v. type AC (bron https://www.123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar ). Op deze site bieden ze enkel dit type aan. Even kijkend naar aanbieders die hier vaker voorkomen:
https://www.elektramat.nl...fQgTdiANF3VhoChOMQAvD_BwE
https://www.sandervunderi...wYQlTFUJjlHhoCDPsQAvD_BwE
De bovenste lijkt type A en is grofweg tweemaal zo duur. De onderste lijkt type AC (op basis van het plaatje en het artikelnummer) en is dus volgens de eerste site niet geschikt voor Nederland (wat apart zou zijn omdat het gewoon een Nederlands bedrijf lijkt)?
Of zijn ze hetzelfde? Ik snap dat sites niet dezelfde prijs hoeven vragen, maar hier zit bijna een factor 2 in. Zo nee welke is het meest geschikt voor de aanleg van een vervangende groepenkast?
Als je spanning dan nog 230V is, maar bij 5kW invoeding zul je zien dat je eerder richting de 250V moet denken dan 230V. Ik denk zelf dat je omvormer niet boven de 21A uit zal komen (238V)Marcva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 05:05:
Omvormer is 5kW, een kleine 22A dus.
Maar het is sowieso maar de vraag wat die 5kW zegt. Is dat de voeding vanuit de panelen, dan moet je het rendement van je omvormer er nog vanaf halen. Of is het de max. geleverd vermogen? En is het 5.000 of is het toch meer of minder?
Als je 'begrijpt wat je doet', dan kun je best scherp gaan zitten, maar ben je een installateur, dan heb je geen zin om terug te moeten komen als een automaat er 2x achter elkaar uitklapt omdat het toevallig koud is en super zonnig.
Zowel ABB als Sandervunderink hebben een incorrecte afbeelding bij de laatste.iDaniel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:14:
Zou iemand mij het volgende kunnen uitleggen over de (in dit geval ABB) aardlekschakelaars?
Ik las dat ze in Nederland type A moeten zijn i.p.v. type AC (bron https://www.123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar ). Op deze site bieden ze enkel dit type aan. Even kijkend naar aanbieders die hier vaker voorkomen:
De bovenste lijkt type A en is grofweg tweemaal zo duur. De onderste lijkt type AC (op basis van het plaatje en het artikelnummer) en is dus volgens de eerste site niet geschikt voor Nederland (wat apart zou zijn omdat het gewoon een Nederlands bedrijf lijkt)?
Of zijn ze hetzelfde? Ik snap dat sites niet dezelfde prijs hoeven vragen, maar hier zit bijna een factor 2 in. Zo nee welke is het meest geschikt voor de aanleg van een vervangende groepenkast?
Volgens ABB weegt dat ding ook 0,3 gram, dus dan weet je al wel hoe het zit qua accuraatheid van de gegevens

Het zijn wel twee verschillende, maar de verschillen durf ik zo niet te zeggen;
https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=118092
en
https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/92694
[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2020 12:38 ]
Het is zeker lastiger om mee te werken, maar in mijn geval heeft het 2 voordelen:kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:09:
1.) Ik hou het overzichtelijker, kan makkelijker zien waar de draden naar toe gaan.
2.) Ik hoef geen eindaderhulzen toe te passen.
Ik bedoel niet zozeer in de kast maar ook de normale 2,5mm2 naar de stopcontacten. Heeft te maken met nagloeien / tempo van afkoelen.GioStyle schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:36:
[...]
Het is zeker lastiger om mee te werken, maar in mijn geval heeft het 2 voordelen:
1.) Ik hou het overzichtelijker, kan makkelijker zien waar de draden naar toe gaan.
2.) Ik hoef geen eindaderhulzen toe te passen.
Nu zie ik dat hij al op een aantal plaatsen afwijkt van de norm:
- In tenminste 1 buis van 16 mm zitten 6 draden (3x 2,5 en 3x 1,5). Het gaat om een stukje buis van een meter ofzo, de buizen ervoor en erna zijn 19 mm.
- Op tenminste twee plaatsen loopt een fasedraad door een doos die bij een andere groep hoort. Er zitten dus drie dozen naast elkaar in de muur, de buitenste twee horen bij groep 1 en de middelste bij groep 2. De fase is doorgelust van de meest rechtse naar de meest linkse doos en loopt dus achter de middelste schakelaar langs.
Dat ligt aan de bouwmarktkabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:09:
[...]
Ja, dat is spul van Nexans.Blihi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:05:
[...]
Dat ligt aan de bouwmarktDe 100 meter dozen van Hornbach zijn prima draden.
Joost1981_2 schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:24:
[...]
Plafond weggesloopt... dit pareltje kwam naar boven [Afbeelding]
Op één van die huishoudsnoertjes dus vloerverwarming van toilet + apparatuur meterkast naar en geaard-WCDDie centraaldoos (die niet te bereiken is van onderaf) bevat overigens keurig randaarde. Die spotjes met huishoudsnoertjes... geen siliconen, nu zit er led in dus dat wordt niet warm.

Heb overigens zelf ook spotjes met huishoudsnoer aangesloten, betreffen led spotjes (niet vervangbare lampen) achter led dimmer. Je zult dus eerst de spotjes moeten vervangen voor iets anders dan LED (waarom je dat zou doen....) en dan zie je direct dat het huishoudsnoer is.
Het kan veilig, maar man man wat een beunhazerij.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Hoeveel zijn het er, 5 of 6? Je zegt 6 maar het telt op tot 5. 5 mag in deze combinatie van kwadraatBlihi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:03:
In onze nieuwbouwwoning is de elektricien inmiddels bezig met het aansluiten van het installatiemateriaal.
[list]
• In tenminste 1 buis van 16 mm zitten 6 draden (3x 2,5 en 2x 1,5). Het gaat om een stukje buis van een meter ofzo, de buizen ervoor en erna zijn 19 mm.
3+2=5, geen 6. Er is in de NEN geen harde limiet opgenomen.Blihi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:03:
In onze nieuwbouwwoning is de elektricien inmiddels bezig met het aansluiten van het installatiemateriaal.
[list]
• In tenminste 1 buis van 16 mm zitten 6 draden (3x 2,5 en 2x 1,5). Het gaat om een stukje buis van een meter ofzo, de buizen ervoor en erna zijn 19 mm.
Dat mag niet nee.Blihi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:03:
• Op tenminste twee plaatsen loopt een fasedraad door een doos die bij een andere groep hoort. Er zitten dus drie dozen naast elkaar in de muur, de buitenste twee horen bij groep 1 en de middelste bij groep 2. De fase is doorgelust van de meest rechtse naar de meest linkse doos en loopt dus achter de middelste schakelaar langs.
[/list]
(Ik heb de oorsponkelijke post ook aangepast)
[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 28-04-2020 14:21 ]
Heb afgelopen maand mijn ABB aardlekschakelaar vervangen omdat die niet meer goed reageerde op de testknop. Gewoon op advies van de webshop voor goedkoopste ABB gegaan ( https://www.sandervunderi...-30ma-f202-a-40-0-03.html ), die is volgens de site van ABB gewoon type A.iDaniel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:14:
Zou iemand mij het volgende kunnen uitleggen over de (in dit geval ABB) aardlekschakelaars?
Verleden week heb ik in de keuken een oude lamp verwijderd, die zat op een rail die in het stucwerk zat en verplaatst kon worden. Ook zat er nog een andere lamp op die rail (tenminste, een blokje maar geen lamp eraan). De rail heb ik verwijderd, boven het verlaagd plafond een doos gemaakt en de draden (zwart, blauw, aarde) doorgetrokken naar de plek waar de nieuwe lamp komt. So far so good.
Plafond opnieuw gestucd en nu de lamp ophangen. Wat blijkt : op de aardedraad staat gewoon dezelfde spanning als op de schakeldraad. Als ik kijk bij de schakelaar gaan er inderdaad maar twee draden omhoog, dus geen aardedraad. De aardedraad zat wel aangesloten op de rail.
Is het gebruikelijk dat een rail twee geleiders heeft voor de schakelspanning? Gelukkig heb ik de aardedraad niet nodig voor de nieuw lamp, die heeft geen aansluiting voor aarde (dubbel geïsoleerd). Heeft iemand een idee waarom het zo gemaakt zou zijn?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Waarschijnlijk is hij misbruikt voor een tweede fase/schakeldraad.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
En je zegt gelukkig, maar ik zou het zo niet willen laten zitten. De volgende (inclusief jezelf over 5 jaar) is het weer vergeten. Maar bij die doos kan je zeker niet meer bij... Zou verboden moeten worden, lasdozen waar je niet bij kunt...

Dat is het allang, dus dat komt mooi uit.Septillion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:11:
Zou verboden moeten worden, lasdozen waar je niet bij kunt...
In de NEN staat alleen een zwabberverhaal over dat je er zorg voor moet dragen dat de boel niet mechanisch beschadigd en dat je e.e.a goed kunt installeren en vervangen. Van die korte stukjes rechtoerechtaan waar er dan wat meer inzit dan de NPR als invulling van het NEN artikel ziet is dan niks mis mee.Blihi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:21:
@Freakie1NL @kabeltjekabel Sorry, er loopt 3x2,5 en 3x1,5 door een 16 mm buis.
(Ik heb de oorsponkelijke post ook aangepast)
Luikje.Septillion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:42:
@kabeltjekabel Interessant, hoe hoor je het dan te doen met een verlaagd plafond? Heb het zelf nog nooit toegepast maar in mijn appartement zaten al twee verlaagde plafonds waar de lasdoos dus niet meer bereikbaar is.
Of indien direct rachels + gips; verhogingsringen (indien rachel + gips).
Of voordat je het plafond verlaagd muren openhakken en alles ombuigen naar nieuw aan te brengen 'centraaldoos voor holle plafonds' (bijv. ABB CHP-60).
Klopt.Septillion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:11:
Ja, het komt wel eens voor dat een rail twee groepen heeft.
Bij mijn ouders hangen nog aluminium Philips rails waar je 2 verschillende groepen lampen kan schakelen. (jaren 90 geplaatst)
Als je de lamphouder (aan de rail) omdraait, zit je op de andere groep.(de contacten (S1--N--S2) zitten op de 'bodem' en niet aan de zijkanten zoals dat tegenwoordig het geval is)
Ja. Daar hang je dan een rookmelder of ventilator op ofzo.Septillion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:41:
@kabeltjekabel Klinkt inderdaad als de oplossing ja. Maar in geval van spotjes ontkom je dan dus niet aan een luikje (of blinde lasdoos).
[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 28-04-2020 19:49 ]
Ja, waarom niet? Of anders hittemelder als je teveel vals alarm krijgt. Je kunt ook altijd een combi van gewone lamp en spotjes maken. Hang je een rood lampje op daar ofzo, voor als je 's nachts gaat pissen en je niet wakker wilt worden van wit licht.Septillion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:49:
In de badkamer of keukenDe twee ruimtes met een blinde doos hier, niet door mij. Wel weer siliconen kabel.
[ Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2020 19:54 ]
Of je afzuigkap is gewoon goed, in tegenstelling tot de 99% appartementenSeptillion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:56:
Mja, eens dat bereikbare doos zou moeten (blind is gewoon kut) maar het wegwerken zou niet altijd lukken. Niet dat ik hiervoor nu het plafond zou slopen, maar in de badkamer kan ik geen fan plaatsen (appartement met centrale afzuiging). En als je weg komt met een brandmelder in je keuken is of je keuken heel groot of je kookt nooit

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 28-04-2020 20:03 ]
Met een schakelaartje op de klem kun je vervolgens kiezen welke van de drie groepen je gebruikt. Ik heb ze boven een stuk keuken hangen op een eigen dimmer, maar heb hem ook aangesloten op de schakeldraad van de aanrechtverlichting. Mocht ik daar ooit iets mee willen doen...
Punctuality is the politeness of kings
Staat er niet ook ergens "max 3600W totaal"?dreamscape schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:06:
Als je bij Ikea nu (lang in de rij gaat staatn en) zo'n rail koopt, dan heeft 'ie zelfs drie groepen. Ergens binnenin staat zelfs iets van 'max. 3600 W per groep'. Lijkt me niet heel relaxed om 11 kW aan verlichting op zo'n rail te hangen, maar het lijkt te kunnen
Met een schakelaartje op de klem kun je vervolgens kiezen welke van de drie groepen je gebruikt. Ik heb ze boven een stuk keuken hangen op een eigen dimmer, maar heb hem ook aangesloten op de schakeldraad van de aanrechtverlichting. Mocht ik daar ooit iets mee willen doen...
Of geen centraaldoos in (het plafond van) de ruimte maken. Niemand die zegt dat zo'n ding er moet zitten.Septillion schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:41:
@kabeltjekabel Klinkt inderdaad als de oplossing ja. Maar in geval van spotjes ontkom je dan dus niet aan een luikje (of blinde lasdoos).
Maar ja, dat krijg je eigenlijk alleen bij nieuwbouw voor elkaar, of je moet heel grondig gaan renoveren.
Ik heb hier thuis de zolder trouwens zelf ingericht met HSB wanden en (verlaagde) gipsplafonds, heb er ook voor gekozen om geen centraaldozen in het plafond te maken. Heb in plaats daarvan alles boven de vliering laten uitkomen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/02nd1tFmpLPbtycdsHFdf2Lu.jpg?f=user_large)
Ook een "centraaldoos" maar die zit me niets in de weg in het plafond.
Ik had me vergist, inderdaad. In de handleiding staat:kabeltjekabel schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:10:
Staat er niet ook ergens "max 3600W totaal"?
Maximum load in one track system is 3680W.
Ik las vooral 'one track', maar het gaat over een compleet systeem.
Mijn schoonvader heeft onderstaande kastje in de schuur hangen.
Deze is momenteel alleen aangesloten op de fase en nul maar ik heb werkelijk geen idee wat dit is.
Weet iemand wat dit is?
![]() | ![]() |
Tevens een 2e vraag. Ze willen graag zonnepanelen op het platte dak van de schuur.
Nu zit er momenteel geen hoofdschakelaar in de meterkast.
Moeten we dan een installateur laten komen die de hoofdzekering kan verwijderen zodat we het kunnen aansluiten? Of zijn er andere oplossingen?
1) Een of andere schakeling voor een vijverpomp ofzo? Sorry, geen ideeFlappie schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:52:
Hallo allemaal,
Deze is momenteel alleen aangesloten op de fase en nul maar ik heb werkelijk geen idee wat dit is.
Weet iemand wat dit is?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Tevens een 2e vraag. Ze willen graag zonnepanelen op het platte dak van de schuur.
Moeten we dan een installateur laten komen die de hoofdzekering kan verwijderen zodat we het kunnen aansluiten? Of zijn er andere oplossingen?
2) Zelf zegel knippen, kast vervangen en dan opbellen en zeggen dat je neefje het zegel per ongeluk kapot geknipt heeft en je graag een nieuwe wilt
Wat betreft 2) heb ik niks gezegd
Lijkt op een TF (toonfrequent) ontvanger.Flappie schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:52:
Hallo allemaal,
Weet iemand wat dit is?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Werden (en worden soms nog) gebruikt om elektrische boilers in te schakelen tijdens nachttarief. Ook wordt het signaal gebruikt om lantaarnpalen aan te zetten en kilowattuurmeters om te zetten van dag naar nachtstand en andersom.
Leuk leesvoer:
http://www.toonfrequent.nl/
(edit: zie dat de site is gemaakt door een oud collega van me
Waarschijnlijk gebruikt voor buitenverlichting te schakelen?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Nu heb ik een prima oplossing gevonden (https://www.conrad.nl/p/k...pping&utm_campaign=308958) alleen moet ik die nog ergens inbouwen . Van nature dacht ik aan een klein houten kastje met 2 stopcontacten en een schakelaar (zodat de stofzuiger ook aan kan zonder zaagtafel) maar ik zag op internet ook mensen die de kemo in een plastic behuizing gebouwd hebben. Qua veiligheid maakt het volgens mij niet uit toch? En hoe noem je zo’n behuizing ? Ik heb al gegoogles maar niks gevonden .
Ik zou het uiteindelijk graag als een soort stekkerdoos idee willen maken wat een beetje hufterproof is.
[ Voor 6% gewijzigd door Waypoint op 30-04-2020 07:28 ]
Een stevig gemaakt houten kastje is niets mis mee, maar je zou ook voor een behuizing kunnen gaan. Vanaf dezelfde site: https://www.conrad.nl/o/universele-behuizingen-0203042Waypoint schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:26:
Ik wil voor mijn zaagtafel en stofzuiger een master / slave kastje maken. Dit omdat de kant en klare oplossingen die ik vind boven de 100 euro liggen
Nu heb ik een prima oplossing gevonden (https://www.conrad.nl/p/k...pping&utm_campaign=308958) alleen moet ik die nog ergens inbouwen . Van nature dacht ik aan een klein houten kastje met 2 stopcontacten en een schakelaar (zodat de stofzuiger ook aan kan zonder zaagtafel) maar ik zag op internet ook mensen die de kemo in een plastic behuizing gebouwd hebben. Qua veiligheid maakt het volgens mij niet uit toch? En hoe noem je zo’n behuizing ? Ik heb al gegoogles maar niks gevonden .
Ik zou het uiteindelijk graag als een soort stekkerdoos idee willen maken wat een beetje hufterproof is.
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Hoe oud zijn de zegels bij de hoofdzekering? Bij mij heb ik ze gewoon weer een beetje in elkaar gedraaid. Tijd later was er eens een monteur om hem te verzwaren en met een half oog doet die gewoon knip knip niks aan de hand.Flappie schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:52:
[..]
Deze ruimte is te huur!
Dat lijkt me een leuk ding, maar in de gebruiksaanwijzing is er geen woord over een soft start en ook niet over een (korte) vertraging in het opkomen van het relais, dus is de piekbelasting op de fase nog steeds hoog, waardoor een B automaat af kan slaan?Waypoint schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:26:
Ik wil voor mijn zaagtafel en stofzuiger een master / slave kastje maken. Dit omdat de kant en klare oplossingen die ik vind boven de 100 euro liggen
Nu heb ik een prima oplossing gevonden (https://www.conrad.nl/p/k...pping&utm_campaign=308958) ..............
Ik neem aan dat deze post een vervolg is op de recente discussie over piek belastingen bij opstarten van motoren met gelijktijdige hoge inductie stromen.?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Voor mij iig niet , zo technisch ben ik nietNaalroc schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:45:
[...]
Dat lijkt me een leuk ding, maar in de gebruiksaanwijzing is er geen woord over een soft start en ook niet over een (korte) vertraging in het opkomen van het relais, dus is de piekbelasting op de fase nog steeds hoog, waardoor een B automaat af kan slaan?
Ik neem aan dat deze post een vervolg is op de recente discussie over piek belastingen bij opstarten van motoren met gelijktijdige hoge inductie stromen.?
Ik gebruik het voor mijn zaagtafel en stofzuiger die passen ruim binnen de 16a. Een softstart is voor mij niet nodig. Ik heb een aparte 16a groep hiervoor dus dat past . Gaat mij vooral om het gemak en het feit dat mijn huidige stofzuiger dit niet heeft . Leek mij een eenvoudige en goedkope oplossing.
Wellicht kan iemand hier nog iets over zeggen:
Ik wil graag een groepenkast voor 7 1-fasegroepen en één krachtgroep (voor de kookplaat). Kan dit met 2 1-fase aardlekschakelaars en 1 3-fase aardlekschakelaar? Of heb je dan 3 1-fase aardlekschakelaars nodig (bovenop de 3-fase aardlekschakelaar (om de boel over alle 3 fasen te verdelen)?
Het volgende had ik in gedachten:
Aardlekschakelaar 1-fase #1 (aangesloten op L1)
- Boiler (2.0 kW) (voor warmwaterkranen en douche)
- Wasmachine (aansluitwaarde 2.4 kW)
- Stopcontacten keuken (helft) en licht in keuken en badkamer
- Stopcontacten woonkamer en slaapkamer (TV, computer)
Aardlekschakelaar 2 (1-fase) #2 (aangesloten op L2)
- Oven (aansluitwaarde 3.4 kW)
- Vaatwasser (aansluitwaarde (2.4 kW)
- Stopcontacten keuken (helft)
Aardlekschakelaar 3-fase
- Kookplaat (aansluitwaarde 7.4 kW) (aangesloten op L1 en L3)(Bosch PIE645BB1E)
Omdat de oven en de kookplaat verschillende fasen gebruiken kunnen ze tegelijkertijd aan op vol vermogen met nog wat ruimte op alle fasen.
Oven en vaatwasser kom je op 25.2 A wat krap is en waardoor je op de stopcontacten van de keuken verder niets mag aansluiten maar afwassen doe je immers na het eten.
Eventueel kan een derde aardlekschakelaar bijgeplaatst worden om de vaatwasser, boiler of één van de stopcontactgroepen op de L3 aan te sluiten.
Heeft iemand hier op- of aanmerkingen op?
ik zou een 3fase aardlekautomaat nemeniDaniel schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:09:
@kabeltjekabel, @Freakie1NL Bedankt dan neem ik gewoon deze bij sandervunderink.nl.
Ik wil graag een groepenkast voor 7 1-fasegroepen en één krachtgroep (voor de kookplaat). Kan dit met 2 1-fase aardlekschakelaars en 1 3-fase aardlekschakelaar? Of heb je dan 3 1-fase aardlekschakelaars nodig (bovenop de 3-fase aardlekschakelaar (om de boel over alle 3 fasen te verdelen)?
roelbb
Ja, dat kan. Maar met 1 krachtgroep is het logischer daar een aardlekautomaat voor te gebruiken.iDaniel schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:09:
@kabeltjekabel, @Freakie1NL Bedankt dan neem ik gewoon deze bij sandervunderink.nl.
Het volgende had ik in gedachten:
Aardlekschakelaar 1-fase #1 (aangesloten op L1)
- Boiler (2.0 kW) (voor warmwaterkranen en douche)
- Wasmachine (aansluitwaarde 2.4 kW)
- Stopcontacten keuken (helft) en licht in keuken en badkamer
- Stopcontacten woonkamer en slaapkamer (TV, computer)
Aardlekschakelaar 2 (1-fase) #2 (aangesloten op L2)
- Oven (aansluitwaarde 3.4 kW)
- Vaatwasser (aansluitwaarde (2.4 kW)
- Stopcontacten keuken (helft)
Aardlekschakelaar 3-fase
- Kookplaat (aansluitwaarde 7.4 kW) (aangesloten op L1 en L3)(Bosch PIE645BB1E)
Omdat de oven en de kookplaat verschillende fasen gebruiken kunnen ze tegelijkertijd aan op vol vermogen met nog wat ruimte op alle fasen.
Oven en vaatwasser kom je op 25.2 A wat krap is en waardoor je op de stopcontacten van de keuken verder niets mag aansluiten maar afwassen doe je immers na het eten.
Eventueel kan een derde aardlekschakelaar bijgeplaatst worden om de vaatwasser, boiler of één van de stopcontactgroepen op de L3 aan te sluiten.
Heeft iemand hier op- of aanmerkingen op?
Bij de Eaton Medusa kasten kun je kant en klaar een kast met 3 2P aardlekschakelaars + 1 of 2 3-fase aardlekautomaten kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-04-2020 22:40 ]
Ik heb iets soortgelijks geproduceerd. Hiervoor heb ik een grote lasdoos gebruikt waarin mijn stofzuigerschakelaar is aangesloten. En in mijn garage heb ik de linker stopcontacten als 'trigger' voor de stofzuiger aangesloten.Waypoint schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:26:
Ik wou eigenlijk voor ABB gaan. Ik heb altijd ABB kasten gehad, voelt vertrouwd wellicht. Van ABB kost deze zo rond de 350 euro. Een 4P aardlekautomaat kost meer dan de aardlek en automaat los en is er is in de kast ruimte genoeg. Is een aardlekautomaat dan nog steeds de betere keus? De enige mogelijke toekomstige upgrade is een krachtigere meerfasige boiler. Het is een appartement dus geen zonnepanelen of warmtepompen oid.
In m'n meterkast zit boven het meterbord al een ABB hoofdschakelaar in kastje (HS404 volgens mij). Deze wil ik houden en hierboven de nieuwe groepenkast monteren. Dan hoeft er niet onder spanning gewerkt te worden en is de indeling mooi 1e rij groepen, 2e rij aardlekken, 3e rij hoofdschakelaar. Dit is m'n groepenkast nu:
:strip_exif()/f/image/1sDdnOFCnKcQ0DohKPJyixq9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door iDaniel op 30-04-2020 23:49 ]
€350?iDaniel schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:46:
Bedankt voor de tips!![]()
Ik wou eigenlijk voor ABB gaan. Ik heb altijd ABB kasten gehad, voelt vertrouwd wellicht. Van ABB kost deze zo rond de 350 euro. Een 4P aardlekautomaat kost meer dan de aardlek en automaat los en is er is in de kast ruimte genoeg. Is een aardlekautomaat dan nog steeds de betere keus?
Wat dacht je van €82,50?
Het grootste voordeel van de aardlekautomaat is de benodigde ruimte. Als je de ruimte hebt is er niets tegen 2 losse componenten.
[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 30-04-2020 23:56 ]
ABB verkoopt die combi niet standaard. En alles tegelijk in de kast worden sommige componenten fors goedkoper van.iDaniel schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:46:
Bedankt voor de tips!![]()
Ik wou eigenlijk voor ABB gaan. Ik heb altijd ABB kasten gehad, voelt vertrouwd wellicht. Van ABB kost deze zo rond de 350 euro. Een 4P aardlekautomaat kost meer dan de aardlek en automaat los en is er is in de kast ruimte genoeg. Is een aardlekautomaat dan nog steeds de betere keus? De enige mogelijke toekomstige upgrade is een krachtigere meerfasige boiler. Het is een appartement dus geen zonnepanelen of warmtepompen oid.
In m'n meterkast zit boven het meterbord al een ABB hoofdschakelaar in kastje (HS404 volgens mij). Deze wil ik houden en hierboven de nieuwe groepenkast monteren. Dan hoeft er niet onder spanning gewerkt te worden en is de indeling mooi 1e rij groepen, 2e rij aardlekken, 3e rij hoofdschakelaar. Dit is m'n groepenkast nu:
[Afbeelding]
Prijs tussen losse 4P aardlekschakelaar + losse 3-fase groep versus aardlekautomaat zit ongeveer gelijk qua kosten, maar de laatste is 4 DIN compacter.
Vreemd genoeg is de Medusa met aardlekautomaat er weer niet met goedkope 3-fase aardlekautomaten
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-05-2020 00:36 ]
ABB verkoopt inderdaad niet een kast wat er op lijkt. Ik had zelf bedacht deze te kopen https://www.sandervunderi...laars-2-p-had3333-22.html en dan uit te breiden met één flexomaat, een 3-fase aardlek en een krachtstroomgroep. Dit komt dan uit op 247.10 +13.34 + 50.99 + 27.50 = 338.39 euro.
Anderzeids kost alles los totaal 13.34 *7 (flexomaten) + 40.69 *2 (1F aardleks) + 50.99 (3F aardlek) + 27.50 (krachtautomaat) + 17.59 (busboard 2-polig) = 270.84 euro. De lege kasten zijn daar uitverkocht, bij elektromat kost deze 67.03 euro inclusief verzending. Totaal 337.87 euro. Dus dat kost op een euro na exact hetzelfde.
In dit topic wordt altijd geadviseerd voor ''echte'' 3P+N krachtgroepautomaten in plaats van gekoppelde automaten nietwaar? In de voorbedrade ABB kasten lijken de krachtgroepautomaten uit 3 gekoppelde flexomaten op het busboard te bestaan en dus sowieso niet aan te raden?
ABB kast met 7 enkelfase aardlekautomateniDaniel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 01:25:
Ik bedoel rond de 350 voor het geheel inderdaad ja.![]()
ABB verkoopt inderdaad niet een kast wat er op lijkt. Ik had zelf bedacht deze te kopen https://www.sandervunderi...laars-2-p-had3333-22.html en dan uit te breiden met één flexomaat, een 3-fase aardlek en een krachtstroomgroep. Dit komt dan uit op 247.10 +13.34 + 50.99 + 27.50 = 338.39 euro.
+
ABB B16 3P+N aardlekautomaat
Samen € 363,79
Kun je de 4P hoofdschakelaar die daar nog inzit op MP zetten
:strip_exif()/f/image/f4fz8RbeT4BuP5B5Y4fRtQ2l.jpg?f=fotoalbum_large)
De aanvoer is echter één ‘normale’ 16A groep. De zekeringen (en zeker die 20A zekering!) zijn dus nutteloos.
Ik zou de hele kast er uit kunnen trekken en de draden in lasklemmen kunnen steken. Echter is het deels kunnen uitschakelen best handig in de schuur.
Bestaat er ook een soort kastje met drie schakelaars wat ik als verdeelstation kan gebruiken? Ik kon bij SanderVunderink niets vinden. Ik heb nog een klein ABB kastje liggen met twee flexomaten, daar zou ik een derde bij kunnen zetten, maar het voelt als overkill.
Het liefst wil ik deze oude gare kast er uit gooien, is netter (en beter voor de dieren)
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Gewoon een lasdoos en drie opbouwschakelaars?EMP schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 07:35:
Ik zou de hele kast er uit kunnen trekken en de draden in lasklemmen kunnen steken. Echter is het deels kunnen uitschakelen best handig in de schuur.
Bestaat er ook een soort kastje met drie schakelaars wat ik als verdeelstation kan gebruiken?
Twee dubbele opbouwschakelaars? Kan je die 4e aansluiting ook nog los schakelen[b]EMP in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Bestaat er ook een soort kastje met drie schakelaars wat ik als verdeelstation kan gebruiken? Ik kon bij SanderVunderink niets vinden. Ik heb nog een klein ABB kastje liggen met twee flexomaten, daar zou ik een derde bij kunnen zetten, maar het voelt als overkill.

Vreemd genoeg bestaand driedubbele opbouw schakelaars niet. Wel driedubbele opbouw WCD's.
[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 01-05-2020 08:09 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Dat skeletje kun je zo echt heel mooi zien. Hoe is die er nou ingekomen?EMP schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 07:35:
In onze schuur zit nu dit bakbeest:
[Afbeelding]
Het liefst wil ik deze oude gare kast er uit gooien, is netter (en beter voor de dieren)
spoiler:
Daarnaast zou ik ze dubbelpolig nemen.
Je kan natuurlijk ook zo’n kleine hager veldverdeler nemen waar je gewoon drie automaten of schakelaars naast elkaar plaatst.
Scheelt weinig in kosten.
[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 01-05-2020 08:22 ]
Muizen kunnen al door een gaatje van Ø 1cm heen zonder problemen. Hier mist een klepje aan de onderkant, wat gaten waat 16mm buizen doorheen kunnen en genoeg hout en flexleidingen voor een muis om op de ruim 2m hoogte te kunnen komen, en dan binnenin met 1 poot op een fase en de andere op de nul. Ik zie echt zo'n tekenfilm situatie voor mij...WVL_KsZeN schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:09:
[...]
Dat skeletje kun je zo echt heel mooi zien. Hoe is die er nou ingekomen?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Ik ben bezig om een Steinel IS 1 bewegingsmelder aan te sluiten, echter krijg ik dit niet voor elkaar dus ik zal vast wat verkeerds doen
Ik heb de sensor aangesloten zoals te zien is op de foto, de lampen gaan als het donker is aan middels een schemer schakelaar en zodra deze rond 23.00 uitschakelt nemen de sensoren het over. Het vreemde is dat ik aan de andere kant van het huis ook een IS 1 heb hangen en als ik deze op dezelfde manier aansluit springt de stop eruit.
Op de kabels van de sensor welke ik wil installeren staat op dit moment geen spanning, echter wanneer de lampen aangaan in de avond staat er spanning op alleen de zwarte. Ik heb zelf nu het idee dat ik de zwarte draad op de plek moet zetten waar nu de bruine zit, dus op de plek van de last L.
Wat jullie?
:strip_exif()/f/image/ZqKrFrHb0mSxdz49eNjbLjxs.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je het aansluitschema in de handleiding die erbij zat bekeken? Zelf een paar maanden geleden ook een Steinel beweegsensor aangesloten en het schema hielp daarbij ;-) Mijn sensor is echter gecombineerd een schemerschakelaar en bewegingsmelder in één. Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je een losse schemerschakalaar hebt en uit de foto haal ik dat ook niet.dropkikker schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:04:
Hoi!
Ik ben bezig om een Steinel IS 1 bewegingsmelder aan te sluiten, echter krijg ik dit niet voor elkaar dus ik zal vast wat verkeerds doen![]()
Ik heb de sensor aangesloten zoals te zien is op de foto, de lampen gaan als het donker is aan middels een schemer schakelaar en zodra deze rond 23.00 uitschakelt nemen de sensoren het over. Het vreemde is dat ik aan de andere kant van het huis ook een IS 1 heb hangen en als ik deze op dezelfde manier aansluit springt de stop eruit.
Op de kabels van de sensor welke ik wil installeren staat op dit moment geen spanning, echter wanneer de lampen aangaan in de avond staat er spanning op alleen de zwarte. Ik heb zelf nu het idee dat ik de zwarte draad op de plek moet zetten waar nu de bruine zit, dus op de plek van de last L.
Wat jullie?
[Afbeelding]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Da's ook een idee ja, maar ik wil het mobiel houden als een soort stekkerblok of doos idee.m_rick schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:11:
[...]
Ik heb iets soortgelijks geproduceerd. Hiervoor heb ik een grote lasdoos gebruikt waarin mijn stofzuigerschakelaar is aangesloten. En in mijn garage heb ik de linker stopcontacten als 'trigger' voor de stofzuiger aangesloten.
Met een schakelaar om ook handigmatig de stofzuiger aan te kunnen doen (zoals in dit topic
https://www.circuitsonline.net/forum/view/131720) en volgens onderstaand schema:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/13403
Begrijp ik het goed dat je dan deze (https://www.conrad.nl/p/a...nu0continu-1-stuks-700045) schakelaar kunt gebruiken? En dan nog even de kabelschoentjes (https://www.conrad.nl/p/v...-180-volledig-geis-736888) bij bestellen en 2.5mm2 kabel kopen.
Ik denk dat ik hem dan toch gewoon in een net houten kastje maak. Vind ik wat eenvoudiger en gemakkelijker werken dan in een 'plastic' doos (ivm barsten, het zagen erin etc)
Ja, het schema heb er bij maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van. Dit terwijl ik echt wel een beetje verstand van elektro hebfmb schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:07:
[...]
Heb je het aansluitschema in de handleiding die erbij zat bekeken? Zelf een paar maanden geleden ook een Steinel beweegsensor aangesloten en het schema hielp daarbij ;-) Mijn sensor is echter gecombineerd een schemerschakelaar en bewegingsmelder in één. Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je een losse schemerschakalaar hebt en uit de foto haal ik dat ook niet.
Ik heb losse schemerschakelaar aan de muur hangen
Wat is het voordeel van zoiets in vergelijking met een kleinere compacte wipschakelaarLooneyTunes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:03:
@Waypoint
Kan je niet zo'n soort schakelaar verzinnen? (even snel bij Conrad gezocht)
Stand 1 stofzuiger, stand 2 zaagmachine (erbij)
[Afbeelding]
Dan verlaag je de piekstroom omdat ze dan na elkaar opstarten.Waypoint schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:48:
Wat is het voordeel van zoiets in vergelijking met een kleinere compacte wipschakelaar?
De zwarte en bruine draad moeten inderdaad omgewisseld worden. Sticker om de bruine draad geeft ook aan dat hier de belasting (lamp) achter moet hangen. Dit is overigens standaard bij de Steinel bewegingsmelders. (Ooit zelf een keer dezelfde fout gemaakt en daarna nooit weer vergeten.)dropkikker schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:04:
Hoi!
Ik ben bezig om een Steinel IS 1 bewegingsmelder aan te sluiten, echter krijg ik dit niet voor elkaar dus ik zal vast wat verkeerds doen![]()
......
Nu kwamen we er tijdens het werken in de tuin achter dat er nog wat kabels in de grond lagen, deze heb ik opgegraven en ingekort/afgeknipt. Immers, het was van de tuinverlichting en die was gedemonteerd. Toen bleek 's avonds dat er geen verlichting meer werkte in de woonkamer, schakelaar van de groep was omgeklapt. Pas nadat een van de doorgeknipte kabels buiten netjes was afgeschermd werkte alles weer. De rest van de kabels liggen wel onafgeschermt met bloot liggende draden, nog nooit problemen opgeleverd.
Kennelijk hebben we dus een stroomkabel in de tuin die niet aangesloten was op de tuinverlichting groep maar die wel richting de tuinverlichting ging? Terwijl alle tuinverlichting wel achter een tijdschakelaar zat.
Nu steekt de kabel waar nog spanning op staat uit de grond, zijn alle losse draden afgedekt met veel tape en staat er een omgekeerde frisdrank fles overheen tegen vocht. Niet heel mooi dus ik wil er wat mee.
Ik heb een paaltje gekocht waar twee stopcontacten op zitten. Kwestie van kabel er in steken, draden vast klemmen en klaar dacht ik. Helaas, de kabel is veel te dik. Ik denk dat de kabel ruim anderhalve centimeter dik is, veel te dik voor de wartel in het paaltje.
Mij lijkt het dan logisch om een grondkabeldoos te kopen, daar de dikke kabel in te leggen en dan met kroonsteentjes op een dunne kabel aan te sluiten. Die dunne kabel gaat dan het stopcontactpaaltje in.
Vraag 1: Is dit de juiste methode?
Vraag 2: Waarom zou er een buitenkabel voor de tuinverlichting liggen terwijl die ook op een aparte groep zat.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat kan best een combi zijn van je woonkamergroep en je oude tuingroep
Maar er stond destijds nog wel stroom op die kabel terwijl de kabel vanaf de tijdschakelaar naar de tuin losgekoppeld is. Dat is toch gek?leonbong schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:12:
Het klinkt meer alsof de aardlekschakelaar eruit geslagen was waar meerdere groepen meestal achter zitten.
Dat kan best een combi zijn van je woonkamergroep en je oude tuingroep
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Zat die kabel niet gewoon op dezelfde groep als je woonkamer en daarmee een andere als je tuin? Je zou eens kunnen kijken wat er allemaal opdezelfde aardlekschakelaar zit. Kun je de kabel niet volgen ? Wellicht is deze gebruikt als aparte wcd in de tuin en daarom niet achter een tijdschakelaar.Tsurany schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:17:
[...]
Maar er stond destijds nog wel stroom op die kabel terwijl de kabel vanaf de tijdschakelaar naar de tuin losgekoppeld is. Dat is toch gek?
[ Voor 9% gewijzigd door Waypoint op 03-05-2020 10:35 ]
Werkt de elektra in je schuur nog?Tsurany schreef op zondag 3 mei 2020 @ 03:57:
Kennelijk hebben we dus een stroomkabel in de tuin die niet aangesloten was op de tuinverlichting groep maar die wel richting de tuinverlichting ging? Terwijl alle tuinverlichting wel achter een tijdschakelaar zat.
Als je die doos bovengronds houdt kan dat ja. Als je hem zou willen ingraven moet je een grondmof met giethars gebruiken.Ik heb een paaltje gekocht waar twee stopcontacten op zitten. Kwestie van kabel er in steken, draden vast klemmen en klaar dacht ik. Helaas, de kabel is veel te dik. Ik denk dat de kabel ruim anderhalve centimeter dik is, veel te dik voor de wartel in het paaltje.
Mij lijkt het dan logisch om een grondkabeldoos te kopen, daar de dikke kabel in te leggen en dan met kroonsteentjes op een dunne kabel aan te sluiten. Die dunne kabel gaat dan het stopcontactpaaltje in.
Vraag 1: Is dit de juiste methode?
Gebruik lasklemmen i.p.v. kroonstenen.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 03-05-2020 10:53 ]
Dat zou kunnen, maar ik heb nooit een stopcontact gezien daar. Wel vijf meter verderop maar die zit op de muur zonder kabel dus dat kan hem niet zijn.Waypoint schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:34:
[...]
Zat die kabel niet gewoon op dezelfde groep als je woonkamer en daarmee een andere als je tuin? Je zou eens kunnen kijken wat er allemaal opdezelfde aardlekschakelaar zit. Kun je de kabel niet volgen ? Wellicht is deze gebruikt als aparte wcd in de tuin en daarom niet achter een tijdschakelaar.
Jazeker!
Ok, dan dus lasklemmen en een doos met giethars. Zal daarvoor nog eens de kabels doormeter voor de zekerheid.Als je die doos bovengronds houdt kan dat ja. Als je hem zou willen ingraven moet je een grondmof met giethars gebruiken.
Gebruik lasklemmen i.p.v. kroonstenen.
Was het een los kabeleinde wat je hebt ingekort? Of een doorlopende kabel waarvan je niet weet waar die uitkomt die je hebt doorgeknipt? Kortom is er een kans dat er nog iets aan het andere uiteinde zit? Dan zou ik nog eens heel goed kijken of je niets mist nu.
Ik moet eerlijk zeggen dat het alweer een half jaar geleden is. Er staat al een half jaar een fles overheen.Xander schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:12:
[...]
Was het een los kabeleinde wat je hebt ingekort? Of een doorlopende kabel waarvan je niet weet waar die uitkomt die je hebt doorgeknipt? Kortom is er een kans dat er nog iets aan het andere uiteinde zit? Dan zou ik nog eens heel goed kijken of je niets mist nu.
In mijn herinnering was het een los einde. De tuinmannen hadden de lampen verwijderd en er staken twee kabels op dezelfde plek uit de grond.
:strip_exif()/f/image/3xiLyMBkjrx8RdB3S0Pt6uyV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bTqDUZOMTFPyugaTZC9Mr1em.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zijn de twee uiteinden die over zijn. De eerste lange kabel doet dus niks meer.
:strip_exif()/f/image/cSwKb8dso7SO708qFA16BMsn.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo liggen ze uit elkaar. In het midden stond destijds een lamp.
In de schuur doet alle verlichting het en de stopcontacten. Het enige wat niet werkt is een buitenstopcontact maar ik zie niet hoe die aan die kabel kan hangen.
:strip_exif()/f/image/LjQpE1AnAdQFAJknqhZSc50M.jpg?f=fotoalbum_large)
Die zitten op een schakelaar in de keuken die waarschijnlijk verkeerd is aangesloten.
[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 03-05-2020 11:21 ]
Zit te denken om die kabel nu te gaan hergebruiken als airco kabel. Even op aparte groep in de meterkast en dan via de muur omhoog naar het dakje waar de airco komt.
Er is dus een continu spanning kabel en geschakelde kabel (die nu afgekoppeld is).
Dat zou ik even moeten testen. Dat heb ik enkel even uitgesteld omdat ik geen grondkabeldoos hebt en het ontzettend druk was bij de bouwmarkt. De rij stond tot buiten dus ik ga ergens volgende week even.Oilman schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:05:
@Tsurany Als je de automaat van de woonkamer uitschakelt, staat er dan nog spanning op de kabel? Mocht er nog spanning op staan, werk je de rest van de automaten stelselmatig af.
Toen ik het huis kocht stonden er verspreid door de tuin een stuk of vier tuinlampen op 230v. Deze paste niet in het nieuwe tuinontwerp dus die zijn verwijderd door de tuinmannen. Zij hebben een elektricien ingeschakeld om dit veilig af te koppelen in de meterkast. Daar was ik zelf helaas niet bij.Jim423 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:24:
Maar hoe zit dat dan met die schakelaar in de keuken?
Er is dus een continu spanning kabel en geschakelde kabel (die nu afgekoppeld is).
Ik heb nu een stopcontact op de muur zitten buiten, in een andere hoek dan waar de kabel in kwestie boven de grond komt, zonder dat er een kabel zichtbaar is op de buitenmuur. Deze wordt volgens mij gevoed vanuit binnen, al is op die locatie binnen ook niets te zien. Volgens de oud bewoners zou hij op een schakelaar in de keuken zitten, dat hebben de eerste bewoners destijds zo aangelegd, echter staat er geen stroom op. Ik heb wel die schakelaars compleet vervangen inclusief binnenwerk waardoor het goed kan zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten. Het waren vier schakelaars op een rij en ik weet nog steeds niet welke schakelaar wat exact doet aangezien ik de meeste plafondpunten niet gebruik en dus afgedekt hebt.
Dan heb ik een aparte groep in de meterkast, op de legenda staat tuinverlichting, vanwaar een kabel naar een tijdklok liep en van daar weer een kabel naar de kruipruimte. Tijdens de tuinrenovatie is de tijdklok verwijderd en loopt er nu geen kabel meer ergens heen vanaf de groep voor de tuinverlichting voor zover ik kan zien.
Dan steekt er nog een kabel uit de grond in de tuin. Deze zit niet aan de groep tuinverlichting want zelfs met die groep uitgeschakeld zorgde kortsluiting er voor dat de woonkamer groep zonder stroom zat. Die kortsluiting ontstond toen ik met een grote takkenschaar door de kabel heen knipte. Wat ik zie is dat er in de meterkast een kabel vanaf de woonkamer groep naar een WCD in de meterkast gaat en er vanaf die WCD weer een kabel naar de kruipruimte gaat. In de kruipruimte loopt vervolgens een kabel naar de hoek van het huis waar aan de andere kant van de buitenmuur die kabel uit de grond komt.
Ik zou graag voor de zekerheid die kabel volgen door de kruipruimte maar het is daar smerig vochtig, donker en het zit vol spinnen en ander ongedierte. Dat gaat hem niet worden gezien ik wat dat betreft een mietje ben

Ik wil op korte termijn ook een airco installatie laten plaatsen waarbij ik de buitenunit op de uitbouw van de benedenverdieping wil zetten.. Gezien deze kabel daar beneden uit komt en naar de meterkast lijk te lopen kan hij perfect op de oude tuinverlichting groep aangesloten worden en doorgelust worden naar de buitenunit van de airco zodat die netjes op zijn eigen groep zit. Zou een minimale ingreep zijn.
Helaas zie ik het niet zitten om dit zelf te doen, dus dat moet een elektricien dan even oppakken.
Ik heb recent een twee sonoff t1 wand schakelaren gekocht ter vervanging van twee jung dimmer schakelaren.
Deze werken in een soort hotelschakeling, echter van de bedrading wordt ik niets wijzer.
De sonoff schakelaren zijn wifi schakelaren, dus slechts een van de twee hoeft daadwerkelijk de lampen te controleren. De andere schakelaar hoeft alleen van stroom te worden voorzien. Vervolgens kan ik hier via wifi weer een 'hotel schakeling' van maken.
Bij de ene schakelaar komen er achter 3 zwarte draden vandaan, waarvan 1 rood gemarkeerd is, 1 geel en met niets.
![]() |
De andere schakelaar heeft 2 zwarte draden en 1 bruine. De bruine is rood gemarkeerd, 1 zwarte is bruin gemarkeerd en 1 zwarte is (geel of wit?) gemarkeerd. Let niet op de huidige aansluiting..
![]() |
En nog de aansluiting die sonoff geeft bij dit type: https://www.itead.cc/sonoff-t1-eu.html
![]() |
Kan iemand mij verder helpen?
Mijn doel is van een opstelling met twee dimmers in hotel schakeling te gaan naar twee wifi schakelaren, die dus beide continue van stroom moeten worden voorzien (maar een van de twee hoeft daadwerkelijk de lamp te schakelen).
-
Meet van tevoren het een en ander even door voor de zekerheid, maar het lijkt er op (meest logisch) dat de ongemarkeerde zwarte van je eerste doos naar de lamp vertrekt. De overige twee zwarte zitten verbonden tussen die schakelaar en de schakelaar op je tweede foto. De hotelschakeling wordt gevoed vanaf de bruine fasedraad op je tweede foto.
Teken voor jezelf anders het huidige schema even uit, dan zie je het waarschijnlijk snel genoeg
Bedankt voor de snelle reactie!Exigence schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:12:
Naar beide dozen een bruine en een blauwe draad trekken vanuit de centraaldoos (je ene doos bevat al een bruine, dus dat scheelt). En in de doos waar nu de 3 zwarte draden op de schakelaar zitten gaat één van de zwarte draden naar de lamp. In die doos sluit je de Sonoff op die de lamp moet schakelen op de zware draad aan die naar de lamp gaat.
Meet van tevoren het een en ander even door voor de zekerheid, maar het lijkt er op (meest logisch) dat de ongemarkeerde zwarte van je eerste doos naar de lamp vertrekt. De overige twee zwarte zitten verbonden tussen die schakelaar en de schakelaar op je tweede foto. De hotelschakeling wordt gevoed vanaf de bruine fasedraad op je tweede foto.
Teken voor jezelf anders het huidige schema even uit, dan zie je het waarschijnlijk snel genoeg
Vraagje: Waarom moeten er nieuwe draden worden getrokken? Het is niet mogelijk met de huidige draden?
Welke van deze draden is de nuldraad?
De gok dat de ongemarkeerde zwarte naar de lamp vertrekt kan ik in ieder geval wat mee qua uitvogelen wat de rest zou moeten zijn, bedankt.
-
Er is geen nuldraad. Zoek eerst eens op hoe een normale hotelschakeling er schematisch uitziet, en waar je dus de nul kunt vinden (hint: bij de lamp en/of in de/een centraaldoos).julesbousema schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:30:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie!
Vraagje: Waarom moeten er nieuwe draden worden getrokken? Het is niet mogelijk met de huidige draden?
Welke van deze draden is de nuldraad?
De gok dat de ongemarkeerde zwarte naar de lamp vertrekt kan ik in ieder geval wat mee qua uitvogelen wat de rest zou moeten zijn, bedankt.
Huidige draden, behalve de bruine fasedraad, kun je niet gebruiken omdat dit geen fase- en nuldraden zijn. Omkleuren mag niet. Dus gewoon de juiste draden trekken naar de plekken waar je deze nodig hebt.
Wellicht verstandiger dat je het laat doen door iemand die er verstand van heeft?
Ter voorbereiding op zonnepanelen wil ik nu al loggen wat de voltages zijn op de 3 fases; is dat mogelijk en welke module heb ik daar voor nodig?
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.