Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.321.520 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
_Arthur schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:56:
Mijn huidige electrakast is aan vervanging toe; werkt nog met oude 'stoppen' en wordt binnenkort vervangen (door een Hager-merk kast). Ik heb een 3-fase aansluiting.

Ter voorbereiding op zonnepanelen wil ik nu al loggen wat de voltages zijn op de 3 fases; is dat mogelijk en welke module heb ik daar voor nodig?
Gewoon je meter uitlezen :?

Slimme meter uitlezen via P1-poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
En anders gewoon een multimeter. Al werk ik liever niet met geleidende materialen in zo'n oude kast. Op een moderne hoofdschakelaar kun je die probes van je multimeter best veilig op de schroeven zetten, maar in zo'n oude kast loopt soms nog wel eens een ongeïsoleerd stuk spanningsvoerend metaal. Daar zou ik liever niet tussendoor gaan klooien...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

Doe ik reeds met een Youless; maar die geeft geen Voltage info door. Alleen Actueel vermogen en Meterstand.

Dan zal ik een andere meet methode / ander meet device moeten zoeken.

Multimeter is een moment opname; log liever een langere periode.

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 05-05-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44
_Arthur schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:40:
[...]

Doe ik reeds met een Youless; maar die geeft geen Voltage info door. Alleen Actueel vermogen en Meterstand.

Dan zal ik een andere meet methode / ander meet device moeten zoeken.

Multimeter is een moment opname; log liever een langere periode.
Je PV omvormer gaat dat wel voor je doen, maar is er een reden dat je dat nu al in de meterkast wilt meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

jeronimo schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:42:
Je PV omvormer gaat dat wel voor je doen, maar is er een reden dat je dat nu al in de meterkast wilt meten?
Omdat er al een berg zonnepanelen liggen op de daken hier in de buurt. En dus wil weten welke fases reeds het hoogste voltage hebben.

De 'slimme' meter is trouwens een ISKRA MT382-D2A52-M2K0 (uit 2012).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 22:19
Kan je dat niet eenmalig doen met een DVM op een mooie zonnige dag als vandaag?
De verschillen zullen niet zo groot zijn op andere dagen.
Lijkt me..

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
_Arthur schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Omdat er al een berg zonnepanelen liggen op de daken hier in de buurt. En dus wil weten welke fases reeds het hoogste voltage hebben.

Welke fasen? Er kan natuurlijk meer één van de drie de hoogste spanning hebben. Maar wat heb je aan dat gegeven? Vandaag kan het L1 zijn, morgen misschien een andere fase en overmorgen waar anders. Zelfs van moment tot moment fluctueert de spanning. Bovendien is het verschil tussen de drie fasen meestal maar gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:32
[...]

Je idee is goed maar de mogelijke winst is nihil verwacht ik.
Een vriend van mij was er met zijn nieuwbouw buurtje ook actief mee bezig en het af en aanschakelen was echt minuten werk op een hele dag. Ging dus nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
[...]

er is een standaard richtlijn voor op basis van je huisnummer:
Richtlijnen 3-fase kleinverbruiksaansluiting
De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen
inverter. Kiest u er voor om de opwek via 1 fase terug te leveren? Dan adviseren wij de volgende stappen te doorlopen om de
juiste fase te bepalen waar de panelen op aangesloten worden:
1. Neem het huisnummer van de betreffende aansluiting;
2. Neem de toevoeging aan het huisnummer en zet deze om naar een cijfer
(geen toevoeging=0, A=1, B=2, C=3, D=4, enz.);
3. Tel het huisnummer en de omgerekende toevoeging bij elkaar op;
4. Deel de uitkomst door drie;
5. Bepaal de rest;
6. Is de rest gelijk aan 1?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 1 aangesloten te worden;
7. Is de rest gelijk aan 2?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 2 aangesloten te worden;
8. Is de rest gelijk aan 0?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 3 aangesloten te worden.

of: Op welke fase PV aansluiten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BarryH schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:12:
[...]

er is een standaard richtlijn voor op basis van je huisnummer:
Richtlijnen 3-fase kleinverbruiksaansluiting
De zonnepanelen verdeelt u bij voorkeur gelijkmatig over de 3 fasen in de meterkast door gebruik te maken van een 3-fasen
inverter. Kiest u er voor om de opwek via 1 fase terug te leveren? Dan adviseren wij de volgende stappen te doorlopen om de
juiste fase te bepalen waar de panelen op aangesloten worden:
1. Neem het huisnummer van de betreffende aansluiting;
2. Neem de toevoeging aan het huisnummer en zet deze om naar een cijfer
(geen toevoeging=0, A=1, B=2, C=3, D=4, enz.);
3. Tel het huisnummer en de omgerekende toevoeging bij elkaar op;
4. Deel de uitkomst door drie;
5. Bepaal de rest;
6. Is de rest gelijk aan 1?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 1 aangesloten te worden;
7. Is de rest gelijk aan 2?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 2 aangesloten te worden;
8. Is de rest gelijk aan 0?
Dan dienen de zonnepanelen op fase 3 aangesloten te worden.

of: Op welke fase PV aansluiten?
Ja... en je denkt dat de PV cowboys daar naar kijken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
@kabeltjekabel geen idee. Maar als je omvormer na installatie uitvalt is dat dan een goede reden om ze terug te laten komen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BarryH schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:50:
@kabeltjekabel geen idee. Maar als je omvormer na installatie uitvalt is dat dan een goede reden om ze terug te laten komen.
Als de rest van de straat zich niet aan die regel heeft gehouden moet je dat zelf dus juist ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Fasulator dient alleen gebruikt te worden bij aansluitingen die voor 2019 gerealiseerd zijn.
Wat zou daar de gedachte achter zijn?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:08
Daarna werd in principe 3F standaard.
Betekent niet dat er projectmatig nog heel veel 1F gebouwd is.

Of was dat al eerder dat 3x25A de standaard nieuwe aansluiting werd.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 05-05-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:17:
Maar juist met een 3 fasen aansluiting moet je dit ezelsbruggetje gebruiken om te kijken waar je de PV aansluit toch? Met een 1 fasen installatie heb je weinig keuze. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
leonbong schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:17:
Betekent niet dat er projectmatig nog heel veel 1F gebouwd is.

Of was dat al eerder dat 3x25A de standaard nieuwe aansluiting werd.
3-Fase invoer != 3-fase kast.

Ik heb al wel eens nieuwbouwprojecten gezien waar een 3-fase aansluiting zat, maar vervolgens alles met een 1-fasekastje op 1 fase aangesloten zat. Want dat scheelt weer een paar euro marge voor het project... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Heb hier eens even verder naar zitten zoeken: kennelijk is mijn meter een die het type DSMR 2.2 'telegrammen' uitstuurt over de P1-poort. Hierbij zit geen Voltage output informatie.

Houdt het voor die weg even op; wanneer de nieuwe kast geinstalleerd wordt zal ik de elektricien wel eens vragen of hij de voltages kan meten (hopen dat het dan zonnig is die dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:59:
[...]

Als de rest van de straat zich niet aan die regel heeft gehouden moet je dat zelf dus juist ook niet doen.
Het doet er niet toe hoe 'de rest van de straat' zich aan regels houdt. In menig nieuwbouwproject worden alle kasten op dezelfde manier aangesloten. Want gemakkelijk en alles hetzelfde.

Dus bij ieder huis de kookgroep (sic) op fase 1, de wasmachine en droger op fase 2 en de PV op fase 3. Of andersom, maar in ieder geval knallen ze overal dezelfde installatie erin.

Dat kan als je het ene huis aansluit als 1-2-3, de buren als 2-3-1 en daarnaast weer als 3-1-2. Maar in de praktijk gebeurt dat nooit.

* dreamscape heeft laatst de spanning op de fases gemeten en dacht toen 'k#t, mijn PV zit op de fase met de hoogste spanning. Tot ik mijn PV uitschakelde en die fase juist de laagste spanning leverde ;)

Nou heb ik geen nieuwbouwwoning, maar wel veel PV in de buurt. Mijn micro-omvormers (of de Envoy, waarschijnlijk) checken de spanning ook continu, en terwijl ze vandaag 4kW terug leverden zat die fase op 233V. Ergo, ik moet me niet druk maken ...

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 05-05-2020 20:47 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-06 12:47
Exigence schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:35:
[...]

Er is geen nuldraad. Zoek eerst eens op hoe een normale hotelschakeling er schematisch uitziet, en waar je dus de nul kunt vinden (hint: bij de lamp en/of in de/een centraaldoos).

Huidige draden, behalve de bruine fasedraad, kun je niet gebruiken omdat dit geen fase- en nuldraden zijn. Omkleuren mag niet. Dus gewoon de juiste draden trekken naar de plekken waar je deze nodig hebt.

Wellicht verstandiger dat je het laat doen door iemand die er verstand van heeft? ;)
Je kan de zwarte schakeldraad prima gebruiken als vaste voeding naar de andere schakelaar omdat de schakeldraden van de hotelschakeling toch niet meer nodig zijn.
Zwart mag je prima als fase gebruiken. Mooist is dan wel om het om te kleuren naar bruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamscape schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Dat kan als je het ene huis aansluit als 1-2-3, de buren als 2-3-1 en daarnaast weer als 3-1-2. Maar in de praktijk gebeurt dat nooit.
Ik begin dus juist te vermoeden dat ze dit misschien wel doen. Gezien deze opmerking:
De Fasulator dient alleen gebruikt te worden bij aansluitingen die voor 2019 gerealiseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DJSmiley schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:30:
[...]

3-Fase invoer != 3-fase kast.

Ik heb al wel eens nieuwbouwprojecten gezien waar een 3-fase aansluiting zat, maar vervolgens alles met een 1-fasekastje op 1 fase aangesloten zat. Want dat scheelt weer een paar euro marge voor het project... 8)7
Beter dan andersom.
dreamscape schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Het doet er niet toe hoe 'de rest van de straat' zich aan regels houdt. In menig nieuwbouwproject worden alle kasten op dezelfde manier aangesloten. Want gemakkelijk en alles hetzelfde.

Dus bij ieder huis de kookgroep (sic) op fase 1, de wasmachine en droger op fase 2 en de PV op fase 3. Of andersom, maar in ieder geval knallen ze overal dezelfde installatie erin.

* dreamscape heeft laatst de spanning op de fases gemeten en dacht toen 'k#t, mijn PV zit op de fase met de hoogste spanning. Tot ik mijn PV uitschakelde en die fase juist de laagste spanning leverde ;)

Nou heb ik geen nieuwbouwwoning, maar wel veel PV in de buurt. Mijn micro-omvormers (of de Envoy, waarschijnlijk) checken de spanning ook continu, en terwijl ze vandaag 4kW terug leverden zat die fase op 233V. Ergo, ik moet me niet druk maken ...
De netbeheerder rouleert wel bij enkelfase aansluitingen. Niet bij 3-fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:44
Vraagje aan de kenners:
Is er iets (liefst voor DIN rail) om de spanning op een groep te bewaken?
Dus als die ene groep uitvalt, dan gaat er een alarm (of iets anders) af, maar als de hele installatie spanningsloos gaat, dan blijft het stil.
Liefst iets dan ~0 verbruik heeft.
Ik dacht dat simpel met een relais op te lossen, maar (bijna) niemand heeft het over het verbruik van dit soort (relais) spoelen.
Maar goed, dat is ge-hobby.
Ik dacht meer aan een kant-en-klaar oplossing wat relatief makkelijk in de meterkast te schroeven is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:15
ybos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Je kan de zwarte schakeldraad prima gebruiken als vaste voeding naar de andere schakelaar omdat de schakeldraden van de hotelschakeling toch niet meer nodig zijn.
Zwart mag je prima als fase gebruiken. Mooist is dan wel om het om te kleuren naar bruin.
Dat kan en mag niet. De fasedraad moet minimaal 2,5 mm2 en bruin zijn. Omkleuren is niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
devriesjande schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 02:22:
[...]

Dat kan en mag niet. De fasedraad moet minimaal 2,5 mm2 en bruin zijn. Omkleuren is niet toegestaan.
Incorrect. Fasedraad moet bruin, zwart of grijs zijn. Het minimum van 2,5mm2 betreft tbv stopcontacten voor algemeen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:40
LooneyTunes schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 01:10:i
Vraagje aan de kenners:
Dus als die ene groep uitvalt, dan gaat er een alarm (of iets anders) af, maar als de hele installatie spanningsloos gaat, dan blijft het stil.
Ik dacht dat simpel met een relais op te lossen, maar (bijna) niemand heeft het over het verbruik van dit soort (relais) spoelen.
Ik dacht meer aan een kant-en-klaar oplossing wat relatief makkelijk in de meterkast te schroeven is..
Dat bestaat. Zijn hulpcontacten, zoals bijvoorbeeld deze
Maar die moet je vervolgens wel ergens op inlezen natuurlijk, als je meerdere automaten wil controleren zet je ze in serie achter elkaar met de verbreekcontacten.

Hiermee controleer je alleen de status van je automaat en niet een eventuele netstoring op 1 of alle fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 22:51
LooneyTunes schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 01:10:
Vraagje aan de kenners:
Ik weet niet of je allergisch ben voor Ali spul maar misschien is dit wat, https://m.nl.aliexpress.c...0fb0c3f4a245200521&is_c=N

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
alternatief is een kleine optocoupler per uitgang. Die zijn smal (0,5 module ofzo) en gebruiken veel minder stroom dan een relaisspoel.

Voor de netzijde kun je kijken naar een fasebewaking.

De uitgangen van de spullen kun je aansluiten op een PLC, rPI of Arduino oid. Al die apparaten kun je weer voorzien van een kleine backupvoeding en kunnen dus al naar gelang de inrichting ook meldingen sturen via SMS/4G/whatever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
LooneyTunes schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 01:10:
Vraagje aan de kenners:
Zoiets noem je een netwachter.
Die heb je van eenvoudig tot varianten peperduur met draaiveld bewaking, sinusgolf bewaking,

Vaak worden de luxe varianten tegenwoordig toegepast bij noodstroomvoorzieningen want daarmee kan je stroomstoring eerder detecteren dan dat het daadwerkelijk een probleem (stroomuitval) oplevert en kan je vroegtijdig de diesel starten.

Ik weet van een engineeringsproject waar er één van bijna 30k€ is toegepast.
Deze kon twee voedingen (vanuit verschillende trafo's) monitoren en daartussen schakelen en een diesel starten als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:15
kabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 05:10:
[...]

Incorrect. Fasedraad moet bruin, zwart of grijs zijn. Het minimum van 2,5mm2 betreft tbv stopcontacten voor algemeen gebruik.
We hebben het hier over een 1 fase groep. De fasedraad moet volgens de NEN 1010 bruin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
devriesjande schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:21:
[...]

We hebben het hier over een 1 fase groep. De fasedraad moet volgens de NEN 1010 bruin zijn.
Nee hoor. Ik citeer;
514.3.5
Aanduiding van eenaderige kabels en installatiedraden
Faseleidingen moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur bruin of zwart of grijs. Het
gebruik van een van deze kleuren voor alle faseleidingen in een stroomketen is toegelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ontvang graag jullie advies mbt. het volgende; Ik ga inbouwspotjes aanleggen op de slaapkamer en wil dit doen door een opbouw stopcontact aan te leggen tussen de balken, ter hoogte van iedere lamp. Dit komt dus allemaal achter de gipsplaten te zitten en is naderhand dus moeilijk bereikbaar.
Ik wil graag zonder centraaldoos werken ivm. strak afgewerkt plafond, maar dat betekend dat ik praktisch gezien elk stopcontact serieel moet aansluiten. Zijn hier nog nadelen aan verbonden? zouden jullie het anders aanpakken? alvast bedankt :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Arjan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:50:
[...]
zouden jullie het anders aanpakken? alvast bedankt :)
Geen stopcontacten achter het plafond, de centraaldoos bereikbaar houden.

De spotjes (indien LED) aansluiten met VMVL;
https://www.sandervunderi...05vv-f-wit-2-x-1-mm2.html
Verbindingen in doos;
https://www.sandervunderi...rg-mini-lasdoos-q4-l.html
of
https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html

Met daarvoor geschikte lasklemmen;
https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@kabeltjekabel die onderdelen heb ik in huis en dat was aanvankelijk mijn plan, maar nog even aanstippen, ik wil geen centraaldoos. Er is er nu ook geen overigens, alle Electra wordt nieuw aangelegd.

Overigens vraag ik mij af hoe je van een vmdk kabel(doos) in zo'n mini lasdoos terechtkomt, zover ik mij kan herinneren zijn de openingen op zo'n mini doos niet groot genoeg voor een electrabuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Arjan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:10:
@kabeltjekabel die onderdelen heb ik in huis en dat was aanvankelijk mijn plan, maar nog even aanstippen, ik wil geen centraaldoos. Er is er nu ook geen overigens, alle Electra wordt nieuw aangelegd.

Overigens vraag ik mij af hoe je van een vmdk kabel(doos) in zo'n mini lasdoos terechtkomt, zover ik mij kan herinneren zijn de openingen op zo'n mini doos niet groot genoeg voor een electrabuis
VMVL is snoer, dubbel geisoleerd, dat hoeft niet in buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Dat is waar, alleen ga je dan met zo’n kleine diameter uit een 16mm buisopening van een (las/centraal)doos. Misschien zijn daar wel wartels voor te krijgen.
Echter heb ik mijn eigen vraag gekaapt, ik was eigenlijk op zoek naar een oplossing zonder centraaldoos/blindplaat in het midden van de kamer. Iemand daar nog ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:37

BTS

Xander schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:26:
[...]

Of geen centraaldoos in (het plafond van) de ruimte maken. Niemand die zegt dat zo'n ding er moet zitten. ;)

Maar ja, dat krijg je eigenlijk alleen bij nieuwbouw voor elkaar, of je moet heel grondig gaan renoveren. ;) Maar een centraaldoos kan natuurlijk ook prima in de wand zitten. Of je legt de leidingen van iedere WCD en lichtpunt direct naar de meterkast. Of je legt de leidingen van de contactdozen in de woonkamer en keuken naar de centraaldoos in de hal en trapkast, die van de badkamer naar de centraaldoos op de overloop etc... Of voor mijn part laat je alle leidingen van de begane grond uitkomen in een centraaldoos op de 1e verdieping. Als je wilt valt overal wel een mauw aan te passen.

Ik heb hier thuis de zolder trouwens zelf ingericht met HSB wanden en (verlaagde) gipsplafonds, heb er ook voor gekozen om geen centraaldozen in het plafond te maken. Heb in plaats daarvan alles boven de vliering laten uitkomen:
[Afbeelding]

Ook een "centraaldoos" maar die zit me niets in de weg in het plafond. ;)
Arjan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:50:
Ik ontvang graag jullie advies mbt. het volgende; Ik ga inbouwspotjes aanleggen op de slaapkamer en wil dit doen door een opbouw stopcontact aan te leggen tussen de balken, ter hoogte van iedere lamp. Dit komt dus allemaal achter de gipsplaten te zitten en is naderhand dus moeilijk bereikbaar.
Ik wil graag zonder centraaldoos werken ivm. strak afgewerkt plafond, maar dat betekend dat ik praktisch gezien elk stopcontact serieel moet aansluiten. Zijn hier nog nadelen aan verbonden? zouden jullie het anders aanpakken? alvast bedankt :)
Zie afbeelding
Dit kwam een paar pagina's terug voorbij, kan je het op de verdieping erboven kwijt?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Arjan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:46:
Dat is waar, alleen ga je dan met zo’n kleine diameter uit een 16mm buisopening van een (las/centraal)doos. Misschien zijn daar wel wartels voor te krijgen.
Echter heb ik mijn eigen vraag gekaapt, ik was eigenlijk op zoek naar een oplossing zonder centraaldoos/blindplaat in het midden van de kamer. Iemand daar nog ideeën over?
Die kleine lasddoosjes passen door het gat van de spots, die kastjes hebben geen wartel nodig (past ook niet) het material is veerkrachtig en sluit de kabel netjes af.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Heb je eigenlijk wel gekeken naar wat ik gelinkt heb?

Die blindplaat kun je ook op de muur doen als je daar blijer van wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-05-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Arjan centraaldoos op de slaapkamer weglaten en het snoer naar de eerste spot ergens anders naartoe leiden?

Bijvoorbeeld:
- Centraaldoos op de overloop (stel dat je daar ook spots wilt monteer je er een rookmelder op)
- Schakelaar in de wand
- Opbouwdoos op een onopvallende plek (zolder, inloopkast, achter de ombouw van een vloerverwarmingsverdeler, weet ik het...)

Gewoon een buis laten uitkomen in de buurt van de eerste spot en je bent er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
In onze nieuwbouwwoning moest ik de bedrading een stukje terugtrekken, en toen kwam deze creatief verlengde aardedraad uit de buis te voorschijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0im09i6UpGWhzElTSFCnqesxK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a6yTvx3RbN1XKpruhDlIXbyd.jpg?f=user_large
Voordat ik hierover met de elektricien ga praten: is zoiets eigenlijk toegestaan, en zo nee, waarom niet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:39:
In onze nieuwbouwwoning moest ik de bedrading een stukje terugtrekken, en toen kwam deze creatief verlengde aardedraad uit de buis te voorschijn:
[Afbeelding]
Voordat ik hierover met de elektricien ga praten: is zoiets eigenlijk toegestaan, en zo nee, waarom niet?
Nee, niet toegestaan, want kranzinnig idioot verbindingen moeten bereikbaar zijn en de boel moet sowieso een beetje logisch en overzichtelijk zijn aangelegd. Dit is ook gewoonweg geen goedgekeurde verbinding, al is het maar omdat hij niet geisoleerd is. Na verloop van tijd wordt de weerstand over die verbinding ook steeds hoger.

Ik zou afspreken dat je €10.000 krijgt voor elk volgend exemplaar dat je vind en dat ze anders de hele toko opnieuw mogen bedraden onder cameratoezicht.

|:(

Hebben ze de stenen schuin liggen overigens?

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-05-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

BTS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:01:
[...]
Zie afbeelding
Dit kwam een paar pagina's terug voorbij, kan je het op de verdieping erboven kwijt?
Die optie heb ik helaas niet.
frisianstar schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:01:
[...]

Die kleine lasddoosjes passen door het gat van de spots, die kastjes hebben geen wartel nodig (past ook niet) het material is veerkrachtig en sluit de kabel netjes af.
Dat is mij duidelijk, maar die draad moet ergens vandaan komen, laten we zeggen een bijgelegen lasdoos.
Afbeeldingslocatie: https://info.elektroshop.nl/wp-content/upload_folders/info.elektroshop.nl/2016/06/lasdoos-t.gif
Als je daarvandaan vertrekt met vmvl snoer heb je dus wel zo'n niet-gevulde opening, daar ging het mij om.
kabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:03:
[...]
Heb je eigenlijk wel gekeken naar wat ik gelinkt heb?

Die blindplaat kun je ook op de muur doen als je daar blijer van wordt.
Jazeker heb ik gekeken, zoals ik al zei, ik heb dat spul liggen omdat ik van plan was het op die manier aan te sluiten. Maar toen bedacht ik me dat ik helemaal geen blindplaat in beeld wil brengen (nee ook niet op de muur ;))
Xander schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:11:
@Arjan centraaldoos op de slaapkamer weglaten en het snoer naar de eerste spot ergens anders naartoe leiden?

Bijvoorbeeld:
- Centraaldoos op de overloop (stel dat je daar ook spots wilt monteer je er een rookmelder op)
- Schakelaar in de wand
- Opbouwdoos op een onopvallende plek (zolder, inloopkast, achter de ombouw van een vloerverwarmingsverdeler, weet ik het...)

Gewoon een buis laten uitkomen in de buurt van de eerste spot en je bent er toch?
Dat zijn allemaal goede opties, ik had zelf ook al het een en ander bedacht, maar het voelt allemaal een beetje hobby-bob aan. (ik zeg niet dat het hobby-bob ís, maar dat gevoel kreeg ik erbij) Vandaar dat ik hier wilde toetsen hoe jullie het zouden aanpakken.

Ik werk zelf het liefste zover mogelijk met VD-draad. Het voelt het meest voorbereid voor onvoorziene omstandigheden en aangezien alles open ligt is het relatief eenvoudig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Arjan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Die optie heb ik helaas niet.
[...]

Dat is mij duidelijk, maar die draad moet ergens vandaan komen, laten we zeggen een bijgelegen lasdoos.
[Afbeelding]
Als je daarvandaan vertrekt met vmvl snoer heb je dus wel zo'n niet-gevulde opening, daar ging het mij om.

[...]

Jazeker heb ik gekeken, zoals ik al zei, ik heb dat spul liggen omdat ik van plan was het op die manier aan te sluiten. Maar toen bedacht ik me dat ik helemaal geen blindplaat in beeld wil brengen (nee ook niet op de muur ;))

[...]

Dat zijn allemaal goede opties, ik had zelf ook al het een en ander bedacht, maar het voelt allemaal een beetje hobby-bob aan. (ik zeg niet dat het hobby-bob ís, maar dat gevoel kreeg ik erbij) Vandaar dat ik hier wilde toetsen hoe jullie het zouden aanpakken.

Ik werk zelf het liefste zover mogelijk met VD-draad. Het voelt het meest voorbereid voor onvoorziene omstandigheden en aangezien alles open ligt is het relatief eenvoudig te doen.
Die T-dozen koop je precies de juiste variant van. Die spelsberg doosjes kan ook 16mm buis in, maar dan moet je ze natuurlijk wel vast gaan zetten.

En anders met wartels werken; dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ik heb zelf een lasdoosje gemaakt in de koof van de gordijnen. Vanuit die lasdoos rechtstreeks naar de spots. Wandcontactdozen en stekkers boven plafond plaatsen zijn allerlei mogelijkheden tot storingen waarbij je je plafond moet slopen om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:44

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Wie heeft er toevallig informatie over de maximale stroom voor aardlekschakelaars? Ik ben namelijk de complete meterkast renovatie aan het voorbereiden, maar kan net niet de details vinden die ik denk nodig te hebben.

Vanwege flink wat geplande zonnepanelen (3x20A) en een hoge aansluitwaarde (3x35A) zou ik namelijk alles in de meterkast minimaal 63A willen hebben. Heb eigenlijk alles van ABB, maar de 2CSF202101R1630 (of hoger) is ofwel moeilijk te krijgen of gewoon overdreven duur.

Nu viel het mij op dat de 40A varianten een In van 40A hebben, maar dat er ook een 100A met een zekeringssymbool bij staat:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/714Xqojm6mL._SL1500_.jpg

Ik kan heel erg weinig vinden over die markering en Eaton application notes schrijven zelfs dat de zekering 1 slag kleiner zou moeten zijn dan de In, maar zou dit kunnen betekenen dat ze daadwerkelijk meer aankunnen?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
@arjan
Trek naar de schakelaar een fase draad en de nul (bruin, zwart of grijs en blauw) dan vanaf de schakelaar door een tweede (flexibele) buis ga je direct naar de spotjes met vmvl kabel, geen centraal doos nodig.
Trek gelijk een aarde draad en maak naast de schakelaar een stopcontact.

[ Voor 7% gewijzigd door frisianstar op 06-05-2020 18:13 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Rimco schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:08:
Wie heeft er toevallig informatie over de maximale stroom voor aardlekschakelaars? Ik ben namelijk de complete meterkast renovatie aan het voorbereiden, maar kan net niet de details vinden die ik denk nodig te hebben.

Vanwege flink wat geplande zonnepanelen (3x20A) en een hoge aansluitwaarde (3x35A) zou ik namelijk alles in de meterkast minimaal 63A willen hebben. Heb eigenlijk alles van ABB, maar de 2CSF202101R1630 (of hoger) is ofwel moeilijk te krijgen of gewoon overdreven duur.

Nu viel het mij op dat de 40A varianten een In van 40A hebben, maar dat er ook een 100A met een zekeringssymbool bij staat:

[Afbeelding]

Ik kan heel erg weinig vinden over die markering en Eaton application notes schrijven zelfs dat de zekering 1 slag kleiner zou moeten zijn dan de In, maar zou dit kunnen betekenen dat ze daadwerkelijk meer aankunnen?
Ik heb dat probleem vermeden door op alle groepen aardlek automaten te nemen. En de delen van de meterkast waar theoretisch 45A kan lopen met 10mm2 te bedraden, wat ik overigens niet aanraad in een volle standaard kast want dat is bijna niet te doen, de flex die ik gebruikt had is behoorlijk stug, ik denk dat meer ruimte dan wel een stuk fijner is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
De maximale stroom door het component blijft 40A, de maximale voorbeveiliging is 100A. Geen idee waarom die 100A maar dat is wat de markering betekent.

Je mag dus prima zo'n schakelaar in een verdeelkast met 100A voeding toepassen met vervolgens 2x16A eindgroepen er achter. De stroom is dan immers beperkt tot 2x16A=32A.

Met 4x16A erachter in diezelfde kast moet je naar een 63A (eigenlijk 64A) variant.

In een kast met 125A voeding mag je hem niet zomaar toepassen maar moet je eerst een voorbeveiliging plaatsen.

Je zou kunnen kiezen voor:
- Een kast met allemaal aardlekautomaten
- Een extra C40 automaat inbouwen welke alle aardlekschakelaars / eindgroepen voorbeveiligt
- In plaats van 2-polige 40A aardlekschakelaars, 2-polige C40 aardlekautomaten plaatsen (vrees dat die ook niet erg goed verkrijgbaar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@PentaClover Ik heb ook aardlekautomaten overwogen om de stroom te beperken, maar dat kwam ook niet goed uit. Met 1216 groepen heb ik nu 4 geplande aardlekschakelaars van 2 modules elk. Met ABB zijn er sowieso geen aardlekautomaten van 1 module breed om de installatieautomaten 1:1 te vervangen en als ik de aardlekschakelaars zou vervangen, kom ik uit op de DS202C C32 A30. Die hebben ze echter niet hoger dan 32A in 2 modules breed. Ook lijken die nog duurder te zijn dan de 63A aardlekschakelaars.

@Xander Duidelijk verhaal. Een extra "hoofdzekering" zou wellicht de goedkoopste oplossing zijn, zij het niet dat de meterkast al vol is, en dat met 128 modules. Toch nog maar eens kijken of ik wat ruimte kan maken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
2 polige ALS van 63A type A 30mA zijn bijna niet te vinden meestal zijn dat 4polige.
Maar eaton en gewiss heeft ze en sommige b merken.

mbt onderstaande post
Voor een schappelijke prijs.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 06-05-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:46:
2 polige ALS van 63A type B 30mA zijn bijna niet te vinden meestal zijn dat 4polige.
Maar eaton en gewiss heeft ze en sommige b merken.
ABB, Hager, Eaton, Schneider en Legrand maken ze ook.

Legrand heeft zelfs een 80A exemplaar. Dacht eigenlijk dat Hager die ook had maar die vind ik zo snel niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 06-05-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

[Afbeelding]

Er zit een verschil tussen waar ze nominaal voor zijn en wat er gebeurd bij een kortsluiting. Op dat plaatje staat 100A - symbooltje van fuse - en dan 10.000. Dat wil zeggen dat ze bij gebruik van 100A voorloopbeveiliging ze geschikt zijn voor kortsluitstromen tot 10 kA.
Rimco schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:45:
@PentaClover Ik heb ook aardlekautomaten overwogen om de stroom te beperken, maar dat kwam ook niet goed uit. Met 12 groepen heb ik nu 4 geplande aardlekschakelaars van 2 modules elk. Met ABB zijn er sowieso geen aardlekautomaten van 1 module breed om de installatieautomaten 1:1 te vervangen en als ik de aardlekschakelaars zou vervangen, kom ik uit op de DS202C C32 A30. Die hebben ze echter niet hoger dan 32A in 2 modules breed. Ook lijken die nog duurder te zijn dan de 63A aardlekschakelaars.
Waar heb je dan meer dan 32A voor nodig in eindgroepen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Xander Ik had zelfs de 100A versie van ABB (2CSF202101R1900) op het oog voor een goede prijs (Polen), maar die zijn helaas niet meer verkrijgbaar voor die prijs.

@kabeltjekabel 32A zou dan worden verdeeld over 4 groepen, wat 8A per groep zou zijn (worst case). Nou zal dat nog wel meevallen, maar aangezien ze simpelweg duurder zijn dan de zwaardere aardlekschakelaar zie ik niet waarom ik ze zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rimco schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:58:
@Xander Ik had zelfs de 100A versie van ABB (2CSF202101R1900) op het oog voor een goede prijs (Polen), maar die zijn helaas niet meer verkrijgbaar voor die prijs.

@kabeltjekabel 32A zou dan worden verdeeld over 4 groepen, wat 8A per groep zou zijn (worst case). Nou zal dat nog wel meevallen, maar aangezien ze simpelweg duurder zijn dan de zwaardere aardlekschakelaar zie ik niet waarom ik ze zou kopen.
Huh nee; dat is een aardlekautomaat, daar doe je geen groepen achter, dat is een groep op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@kabeltjekabel
Met ABB zijn er sowieso geen aardlekautomaten van 1 module breed om de installatieautomaten 1:1 te vervangen en als ik de aardlekschakelaars zou vervangen, kom ik uit op de DS202C C32 A30.
Ik heb geen plek voor 1216 aardlekautomaten, maar ik zou ze prima kunnen gebruiken als extra beveiliging voor de 4 automaten. Ik zie weinig verschil tussen:

Hoofdzekering(35A) + Solar (20A) --> (3 fase of 4x) Zekering (40A) --> 4x Aardlekschakelaars --> 4x4 zekeringen

tov:

Hoofdzekering(35A) + Solar (20A) --> 4x Aardlekautomaat (32/40A) --> 4x4 zekeringen

Die laatste zou namelijk nog prima werken zonder dat het extra ruimte kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Euh tja... dan ergens 8 DIN ruimte vandaan toveren of de 63A aardlekschakelaars gebruiken, of zoals een niet nader te noemen normschrijver het weglachen als absurditeit.

Via de ABB site kun je wel EAN's vinden;

bijv;
8012542892601

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
Stomme vraag: hoe verwijder ik zo een brugje? :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hev6XcqDi5AtV7nthhhIvMcw0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfunZQmvknvyBQNqaLbiiqy5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mee_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:33:
Stomme vraag: hoe verwijder ik zo een brugje? :)[Afbeelding]
Gewoon er uit trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Schroevendraaier eronder. Zit een randje in als het goed is. Ik weet niet of je een gebogen platte schroevendraaier hebt?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Andrehj schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:39:
[Afbeelding]
Een installateur dradenprutsen die mij zoiets flikt kan direct zijn biezen pakken. Dit is geen foutje, gewoon 1e klas prutswerk. Als dit de norm is kun je nog veel meer verwachten...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
hesselbeertje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:38:
[...]

Een installateur dradenprutsen die mij zoiets flikt kan direct zijn biezen pakken. Dit is geen foutje, gewoon 1e klas prutswerk. Als dit de norm is kun je nog veel meer verwachten...
Oud collega heeft dit eens gehad met een fasedraad. Ff trekveer door de buis heendrukken om een schakeldraad bij te trekken...
BZZZZZZZ, komt met de schrik vrij, voor t geldt vertel je het niet meer na |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
ybos schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:47:
[...]

Oud collega heeft dit eens gehad met een fasedraad. Ff trekveer door de buis heendrukken om een schakeldraad bij te trekken...
BZZZZZZZ, komt met de schrik vrij, voor t geldt vertel je het niet meer na |:(
Hmm. Met een metalen trekveer door een buis waar al draden in zitten is sowieso niet wat je geleerd is... (ivm reële kans op beschadigen).

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:19

BrZ

Ik wil binnenkort de groepenkast van mijn nieuwe woning vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKAhRbuek2EEkoEewCtGNWphIKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2gg7nEhOxKj5OZsLQDxtvve.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is het 1x35A, dan wil ik dus ook naar 3x25A.

Nu was mijn idee om op de plek van het verlengstuk van het meterbord een ABB HS404 hoofdschakelaar te (laten) plaatsen, zodat ik niet onder spanning hoef te werken. Op dat moment kan ik dan volgens mij ook al Stedin de aansluiting laten omzetten naar 3x25A en dit op de nieuwe hoofdschakelaar laten afmonteren, en daarna de groepenkast op m'n gemak vervangen wanneer mij dit uit komt.

Of ben ik nu iets vreemds aan het bedenken? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Vanwege flink wat geplande zonnepanelen (3x20A) en een hoge aansluitwaarde (3x35A) zou ik namelijk alles in de meterkast minimaal 63A willen hebben.
Dat is volgens mij een duur grapje. Waarom laat je de kast niet gewoon standaard 40A en koppel je de zonnepanelen niet na een extra setje hoofdzekeringen in?
Dus volgorde vanaf de vloer:
  1. Hoofdzekeringen van netbeheerder
  2. Slimme meter
  3. Hoofdschakelaar
  4. Aftakking naar Alamat voor zonnepanelen
  5. Setje eigen hoofdzekeringen 40A
  6. Rest meterkast uitgevoerd in standaard componenten
Op deze manier kun je standaard 40A componenten gebruiken, en toch je grote aansluiting en grote set panelen gebruiken.
Aan 3x40A zal je huis toch wel genoeg hebben?
En als dat niet genoeg is en je toch de volledige stroom van je PV zelf wilt kunnen benutten (maar waarom?): splits je huis in twee helften, en zeker beide af met een eigen setje 40A hoofdzekeringen.

Hint: Er is een reden dat die 63A componenten zo duur en schaars zijn: bijna niemand gebruikt ze.
Bovendien vraag ik mij af of je bij 63A nog wel met 6mm² in de groepenkast mag werken, of dat je dan al naar 10mm² moet. Nog een reden om gewoon een 40A begrenzing in te bouwen.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 06-05-2020 20:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Rimco schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:45:
@PentaClover Ik heb ook aardlekautomaten overwogen om de stroom te beperken, maar dat kwam ook niet goed uit. Met 1216 groepen heb ik nu 4 geplande aardlekschakelaars van 2 modules elk. Met ABB zijn er sowieso geen aardlekautomaten van 1 module breed om de installatieautomaten 1:1 te vervangen en als ik de aardlekschakelaars zou vervangen, kom ik uit op de DS202C C32 A30. Die hebben ze echter niet hoger dan 32A in 2 modules breed. Ook lijken die nog duurder te zijn dan de 63A aardlekschakelaars.

@Xander Duidelijk verhaal. Een extra "hoofdzekering" zou wellicht de goedkoopste oplossing zijn, zij het niet dat de meterkast al vol is, en dat met 128 modules. Toch nog maar eens kijken of ik wat ruimte kan maken.
Herkenbaar, er is altijd ruimte te kort in de meterkast, dat is de reden dat ik voor een niet A merk ben gegaan die aardlekautomaten in 1 module breed had ... :X

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Iskra en GE
Hebben beide 1 module alamats die 6kA kortsluitvast zijn.
Dat zijn niet echt B merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 22:51
leonbong schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:37:
Iskra en GE
Hebben beide 1 module alamats die 6kA kortsluitvast zijn.
Dat zijn niet echt B merken.
Iskra heb ik ook bij Superflink vandaan die zijn bijna dag en nacht bereikbaar.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
kabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:47:
[...]
Nee, niet toegestaan, want kranzinnig idioot verbindingen moeten bereikbaar zijn en de boel moet sowieso een beetje logisch en overzichtelijk zijn aangelegd. Dit is ook gewoonweg geen goedgekeurde verbinding, al is het maar omdat hij niet geisoleerd is. Na verloop van tijd wordt de weerstand over die verbinding ook steeds hoger.
hesselbeertje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:38:
[...]
Dank voor de reacties. Gelukkig blijkt het allemaal wat minder erg dan gevreesd: Ik heb de installateur vanavond nog aan de lijn gehad en hij heeft de gewoonte om wanneer een draad te kort is (doos leeg), hier een draad van de volgende doos aan vast te knopen, en de nieuwe dan aan de te korte door de buis te trekken. Alleen bij deze set was hij blijkbaar gestoord, en dat laatste vergeten.
Foutje, maar kan gebeuren. Niemand is tenslotte perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Andrehj schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:21:
[...]

[...]

Dank voor de reacties. Gelukkig blijkt het allemaal wat minder erg dan gevreesd: Ik heb de installateur vanavond nog aan de lijn gehad en hij heeft de gewoonte om wanneer een draad te kort is (doos leeg), hier een draad van de volgende doos aan vast te knopen, en de nieuwe dan aan de te korte door de buis te trekken. Alleen bij deze set was hij blijkbaar gestoord, en dat laatste vergeten.
Toch vind ik dat een slechte gewoonte.

Ten eerste is er een reële kans dat je bij het doortrekken de andere aders beschadigd, ten tweede is er blijkbaar de kans dat er eentje vergeten wordt en blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:14
wizzopa schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:58:
[...]

Iskra heb ik ook bij Superflink vandaan die zijn bijna dag en nacht bereikbaar.
Volgens mij ook nog best wel prima prijzen daar!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
S-te-fan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 07:17:
Dat bestaat. Zijn hulpcontacten, zoals bijvoorbeeld deze
Juist!
Zoiets simpels voldoet uitstekend.
En met de extra schakelaar kan je weer een alarm (bel, whatever) schakelen.
Hopelijk past het ook op een Emat aardlekautomaat. (helaas heeft Eaton geen 18mm aardlekautomaten).
Thnx!

Situatie waarvoor het nodig is: Er moet een signaal (bel, alarm, flitslamp, whathever) komen als de zonnepanelengroep er uit knalt.
Diegene waar dit geplaatst moet worden kijkt hoogstens 1 keer per maand in de meterkast voor de meterstanden dus als de groep er op de 2e uit knalt, mist-ie een maand opbrengst. o.a. Daarom moe(s)t het simpel en 'fool-proof')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:21:
[...]

[...]

Uhuuu. Wist hij ook nog waar hij het nog meer vergeten is?

Ze zouden dat installatiedraad gewoon op haspels van 500m moeten verkopen. Mooi karretje er bij en klaar. Die doosjes van 100 zit natuurlijk altijd nog maar 9,9m in als je 10,0 nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Andrehj schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Dat is volgens mij een duur grapje. Waarom laat je de kast niet gewoon standaard 40A en koppel je de zonnepanelen niet na een extra setje hoofdzekeringen in?
Dus volgorde vanaf de vloer:
  1. Hoofdzekeringen van netbeheerder
  2. Slimme meter
  3. Hoofdschakelaar
  4. Aftakking naar Alamat voor zonnepanelen
  5. Setje eigen hoofdzekeringen 40A
  6. Rest meterkast uitgevoerd in standaard componenten
Op deze manier kun je standaard 40A componenten gebruiken, en toch je grote aansluiting en grote set panelen gebruiken.
Aan 3x40A zal je huis toch wel genoeg hebben?
En als dat niet genoeg is en je toch de volledige stroom van je PV zelf wilt kunnen benutten (maar waarom?): splits je huis in twee helften, en zeker beide af met een eigen setje 40A hoofdzekeringen.

Hint: Er is een reden dat die 63A componenten zo duur en schaars zijn: bijna niemand gebruikt ze.
Bovendien vraag ik mij af of je bij 63A nog wel met 6mm² in de groepenkast mag werken, of dat je dan al naar 10mm² moet. Nog een reden om gewoon een 40A begrenzing in te bouwen.
Zoals eerder aangegeven is dat wel een optie, alhoewel het ook extra ruimte zal kosten (die ik niet heb tenzij ik andere dingen laat vallen). Ook denk ik dat de meerprijs van de zwaardere componenten niet reëel is. Het is vooral dat het bekrompen Nederland zo hard aan hun 1x35A/2x25A vast blijft houden dat alles daarboven plots duurder is. Als je kijkt naar het buitenland zijn dit soort componenten de normaalste zaak.

Gelukkig heb ik goede banden de Poolse markt, dus daar kan je nog normale prijzen tegenkomen. Eerder had ik 33 euro voor de ABB F202-A-100 gevonden, maar helaas uitverkocht voordat ik de knoop had doorgehakt. Nu alsnog de ABB F202-A-63 voor ongeveer 55 euro, niet slecht, en prima in vergelijking met de 40 euro voor de 40A versie in Nederland.

Sowieso heb ik liever minder extra onderdelen, want die heb ik al genoeg. Met een 3-fase bewaker + 3x63A ABB hoofdrelais achter een 3x100A ABB hoofdschakelaar beginnen we al groot (voorbeeld van goede koopjes in Polen). Verder een Doepke DFS4 type B aardlek voor 4 20A krachtgroepen met de warmtepomp (bijna), laadpaal (voorbereid), 15kWp zonnepanelen (later dit jaar) en een bestaande krachtgroep naar de tuin voor nog wat meer zonnepanelen of een zwembad later wellicht. Achter die aardlek moet ik dus sowieso al rekening houden met 55A, alhoewel de aardlek zelf er max 35 ziet. Daarnaast een 3 fase alamat voor de bestaande kookplaat en eentje extra voor de toekomstige sauna. Met dan nog 16 normale groepen achter 4 aardlekschakelaars, een kWh meter per groep en wat ander klein spul is het wel vol.

In een van mijn eerste ontwerpen had ik vaker goedkopere componenten, die soms dan ook wat kleiner waren. Uiteindelijk toch besloten om zo veel mogelijk van ABB te pakken om het meteen fatsoenlijk te doen (en het oog wil ook wat O-) ) Enkel de Doepke aardlek, EMAT beltrafo (want meerdere spanningen zijn handig), Broyce fasebewaker en de Eastron kWh meters zullen wat afwijken, maar daar kan ik mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 22:19
@LooneyTunes Fool-proof?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Eigenlijk moet het zonder streepje. /sorry

Foolproof means infallible, or so simple or well-made that nothing can go wrong. It's synonyms are reliable, sure, guaranteed, and flawless. There's no such word as fullproof. If a fool is lacking in good sense, the opposite is someone shrewd.

https://grammarist.com/usage/foolproof/
:)

[ Voor 6% gewijzigd door LooneyTunes op 06-05-2020 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vragen. Ik ben namelijk niet erg ervaren in dit onderwerp en zie dat de meeste discussies hier van een wat hoger niveau zijn. :X Echter heeft redelijk wat rondneuzen op het internet mij nog niet echt verder geholpen.

Ik heb dit jaar samen met mijn vriendin een appartement gekocht uit 2004. We willen aan het einde van het jaar de keuken vervangen, en hierbij een fornuis met inductieplaat plaatsen. Een beetje rondneuzen heeft me al gauw geleerd dat je hier vrijwel altijd een 3-fase aansluiting voor nodig hebt in de keuken. Ik kan echter nergens vinden wat dit nu precies inhoudt aan werkzaamheden.

- Is het aanleggen van een 3-fase aansluiting in de meterkast altijd mogelijk? Zijn hier beperkingen in bij bijvoorbeeld appartementen?
- Hoe wordt de 3-fase aansluiting in de keuken aangelegd? Worden hier nieuwe kabels voor getrokken, of oude kabels vervangen? Of loopt dit gewoon over de oude kabels?

Als er bijvoorbeeld geen loze leidingen meer naar de keuken lopen, hoe krijg je de nieuwe aansluiting dan op zijn plaats?

Ik ga dit natuurlijk niet zelf ondernemen (zoals de meeste hier doen), maar ben benieuwd naar wat voor werkzaamheden ik moet uitkijken in de toekomst. Of er bijvoorbeeld nog gefreesd of gedaan moet worden om alles te realiseren.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
koen0s schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:45:

- Is het aanleggen van een 3-fase aansluiting in de meterkast altijd mogelijk?
Ja. Heb je het nu nog niet dan?
Zijn hier beperkingen in bij bijvoorbeeld appartementen?
Het kan altijd. Hoeveel moeite het kost is een 2e. 2004 zal wel gewoon 4-5 aders richting je MK zijn dus een kwestie van 2 automaten / zekeringen er bij.
- Hoe wordt de 3-fase aansluiting in de keuken aangelegd? Worden hier nieuwe kabels voor getrokken, of oude kabels vervangen? Of loopt dit gewoon over de oude kabels?
Hangt er van af wat er nu is.
Als er bijvoorbeeld geen loze leidingen meer naar de keuken lopen, hoe krijg je de nieuwe aansluiting dan op zijn plaats?
Hangt van tracé af. Als alles kaal is kun je door de dekvloer gaan.
Maar bj 2004; dan zou ik zeggen dat er al een 19mm leiding + doos aanwezig is tussen mk en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Hierbij enkele foto's van hoe het er bij staat. Ik kan alleen niet achter de keukenkasten kijken wat daar nu uitkomt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7Zg3afLZmDQzHl4vgiseuNsyVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGC03LtpZLNxqxZqc188FqYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViWjnFw5S_kbqe5oSZxyOv5JELY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDo1sjAKE3CYOOse45868P0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmwsvbAP2Sst5CcuHDWRE9XZEBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoLH917oc4S0FuL4GIzQIc4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoNuqFPmw68kL1APNIA_V7HBCxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApFNAmEMNH6Y3ejZmf9noFsk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
koen0s schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Hierbij enkele foto's van hoe het er bij staat. Ik kan alleen niet achter de keukenkasten kijken wat daar nu uitkomt..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie twee loze leidingen vertrekken. Daar trekveer induwen en kijken of je hem ergens kunt horen.

Qua 3-fase is dit gewoon een kwestie van twee automaten toevoegen gok ik zo. Naja; 3 toevoegen en eentje er uit. Dan moet wel eerst de kast er boven ook vervangen worden voor iets met 4P hoofdschakelaar etc.

Die dikke grijze kabel heeft als opschrift 4x16 + as 16, dus dat is gewoon 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:03
Is een kookgroep niet gewoon afdoende, dan hoeft de aansluiting niet omgezet te worden naar 3x 25A?

@koen0s Heeft de kookplaat echt 3-fase aansluiting nodig? 9 van de 10 platen kunnen ook aan een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Oilman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:11:
Is een kookgroep niet gewoon afdoende, dan hoeft de aansluiting niet omgezet te worden naar 3x 25A?

@koen0s Heeft de kookplaat echt 3-fase aansluiting nodig? 9 van de 10 platen kunnen ook aan een kookgroep.
Veel fornuizen die ik heb gezien hebben een aansluitwaarde van 10kW of meer. Dat zal dan niet lukken op een kookgroep van 16A toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:40
LooneyTunes schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:40:
[...]

Juist!
Zoiets simpels voldoet uitstekend.
En met de extra schakelaar kan je weer een alarm (bel, whatever) schakelen.
Hopelijk past het ook op een Emat aardlekautomaat. (helaas heeft Eaton geen 18mm aardlekautomaten).
Thnx!
Emat heeft idd geen hulpcontacten, geen idee in hoeverre die dingen gelijk zijn qua maatvoering. Anders aardlekautomaat van andere fabrikaat erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Eind deze maand ga ik mijn tuin bekabelen en daarvoor zijn nog wat extra groepen nodig.
Alles is 5 aderig a 230V dus ik neem aan ook met alamats ? Ik verwacht 4 groepen totaal, plek heb ik zat in mijn kast, wat heb ik dan nu allemaal nodig?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Betreft wel een oudere foto maar het idee is duidelijk, rechts is er alleen een kWh meter bijgekomen voor de laadpaal van de auto, verder beltrafo naar rechtsonder en de rest is leeg.
En omdat we dan toch weer bezig zijn wil ik ook de auto krachtgroep achter een aardlek zetten. @kabeltjekabel is dat relatief makkelijk te doen? Groep 18 is nu de laadpaal en de kWh meter bevindt zich nu in de meest rechterkast. (Gedaan door een “mannetje”)

[ Voor 68% gewijzigd door GeeMoney op 07-05-2020 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:03
koen0s schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Veel fornuizen die ik heb gezien hebben een aansluitwaarde van 10kW of meer. Dat zal dan niet lukken op een kookgroep van 16A toch?
Waar zijn jullie naar aan het kijken? Een 4 pits kookplaat of een fornuis met 3 ovens eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Oilman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Waar zijn jullie naar aan het kijken? Een 4 pits kookplaat of een fornuis met 3 ovens eronder?
Het tweede. Mijn vriendin kookt en bakt erg graag, dus zijn we aan het kijken naar redelijk uitgebreide unit. En aangezien de keuken een redelijke investering zal zijn leek het ons verstandig om voor inductie te kiezen, om nu al minder afhankelijk van gas te zijn.

Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar de loze leidingen uitkomen. Ik ga morgen eens een trekveer aanschaffen en kijken of ik meer te weten kom. Die heb ik toch nog nodig om een UTP kabel te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-10-2022
koen0s schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:27:
[...]

Het tweede. Mijn vriendin kookt en bakt erg graag, dus zijn we aan het kijken naar redelijk uitgebreide unit. En aangezien de keuken een redelijke investering zal zijn leek het ons verstandig om voor inductie te kiezen, om nu al minder afhankelijk van gas te zijn.

Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar de loze leidingen uitkomen. Ik ga morgen eens een trekveer aanschaffen en kijken of ik meer te weten kom. Die heb ik toch nog nodig om een UTP kabel te trekken.
Andere optie: stofzuiger op de loze leiding zetten. Dat gaat ontzettend fluiten bij het andere uiteinde, en dan heb je hem op gehoor zo gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:22
GeeMoney schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:50:
Eind deze maand ga ik mijn tuin bekabelen en daarvoor zijn nog wat extra groepen nodig.
Alles is 5 aderig a 230V dus ik neem aan ook met alamats ? Ik verwacht 4 groepen totaal, plek heb ik zat in mijn kast, wat heb ik dan nu allemaal nodig?

***members only***

Betreft wel een oudere foto maar het idee is duidelijk, rechts is er alleen een kWh meter bijgekomen voor de laadpaal van de auto, verder beltrafo naar rechtsonder en de rest is leeg.
En omdat we dan toch weer bezig zijn wil ik ook de auto krachtgroep achter een aardlek zetten. @kabeltjekabel is dat relatief makkelijk te doen? Groep 18 is nu de laadpaal en de kWh meter bevindt zich nu in de meest rechterkast. (Gedaan door een “mannetje”)
Wat ik nog mis is een overspanningsbeveiliging type 2 / type 3.

Ik haat het overigens als mensen de groepen op deze manier doornummeren. Waarom niet gewoon 1, 2, 3 en K1, K2, K3? Dat is echt veel overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
In dit geval zijn er 2 groepen niet achter een ALS geschakeld toch?
Mag dit dan zo verkocht worden, want in feite mag je het zo niet meer aansluiten toch?

https://www.superflink.nl...l#PhotoSwipe1588884061674

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
FrankHe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Wat ik nog mis is een overspanningsbeveiliging type 2 / type 3.

Ik haat het overigens als mensen de groepen op deze manier doornummeren. Waarom niet gewoon 1, 2, 3 en K1, K2, K3? Dat is echt veel overzichtelijker.
De nummering is eerder discussie over geweest inderdaad maar behalve cosmetisch is er verder geen argument geweest om de bouwer te dwingen dat anders te doen...en een overspannings beveiliging voor?
Bij het trekken van teveel vermogen klapt de groep of fase er toch gewoon uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:50:

***members only***

Wat 5-aderig? Je schakelt de toenlampen vanuit de meterkast?

Ja, tuurlijk kun je er een aardlekschakelaar tussen zetten. Kun je ook meteen die nummering saneren...
alaintje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:47:
In dit geval zijn er 2 groepen niet achter een ALS geschakeld toch?
Mag dit dan zo verkocht worden, want in feite mag je het zo niet meer aansluiten toch?

https://www.superflink.nl...l#PhotoSwipe1588884061674
Op basis van die foto en tekst weet je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
kabeltjekabel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:22:
[...]

Wat 5-aderig? Je schakelt de toenlampen vanuit de meterkast?

Ja, tuurlijk kun je er een aardlekschakelaar tussen zetten. Kun je ook meteen die nummering saneren...

[...]

Op basis van die foto en tekst weet je dat niet.
Oja logisch, even vergeten dat er natuurlijk ook wel 5 aangesloten kunnen zijn, of een andere situatie. Foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alaintje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:41:
[...]

Oja logisch, even vergeten dat er natuurlijk ook wel 5 aangesloten kunnen zijn, of een andere situatie. Foutje
Ik gok dat die 2 groepen samen met de krachtgroep achter die 4-polige aardlekschakelaar zitten. Maar je kunt het inderdaad niet afleiden uit de gegeven informatie.

Daarnaast zijn er prima situaties denkbaar waar eindgroepen niet achter een aardlekschakelaar hoeven (hè @GeeMoney :+). Dat zo'n kast te koop is, wil natuurlijk niet zeggen dat je hem zomaar in alle situaties kunt toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Wat is hier de handigste/beste manier van de boel in de groepenkast verdelen, met 7 flexomaten en een krachtgroep met bijbehorende aardlekschakelaars?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0Z5wfJH6t0qQYd9ZjmF_8_PPZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TaoWtFyp6oBqvfEZHDgCiG94.png?f=user_large

Mijn idee was het om het vanaf de hoofdschakelaar te bedraden naar de aansluitblokjes onderaan de grote kast, en vanaf daar splitsen naar de aardlekschakelaars met flexibele 6 mm² kabels. En dan vanaf de krachtaardlek naar de krachtgroep met een kort stukje draad.

Is dit handig? Eventueel zou er ook een krachtaardlekautomaat gebruikt kunnen worden maar het leek mij handiger om zo te zien wat het eventuele probleem is

Heeft iemand hier een idee over? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
S-te-fan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:23:
Emat heeft idd geen hulpcontacten, geen idee in hoeverre die dingen gelijk zijn qua maatvoering. Anders aardlekautomaat van andere fabrikaat erin.
Dat wordt dus de Emat vervangen door een Eaton.
(iemand nog een Emat C16 Aardlekautomaar kopen binnenkort? nog geen 6 maanden gebruikt!) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@iDaniel plaats gewoon een aardlekautomaat voor die krachtgroep. Bij iedere fatsoenlijke aardlekautomaat kun je zien of hij is uitgeschakeld door een aardfout of door iets anders.

Als je een busboard met 3x4 plaatsen neemt en die aardlekautomaat op de onderste rij zet hou je ook wat uitbreidingsruimte over, je kunt dan nog een extra 2P aardlekschakelaar plaatsen en in totaal tot 12 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Ah bedankt. Op deze manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a5WGWAxyL34b1tu18GYd8NbtAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WnOiD1DpXJPiKKbm6KrGq9P9.png?f=user_large

Is de onderste rij nog handig aan te sluiten met kamrails, zoals de nullen van de 1-fase aardleks of is het beter met losse kabels naar de aansluitblokjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@iDaniel ja zoiets zou ik er van maken.

Is ook beter voor de faseverdeling van die 7 groepen, bij jouw idee liet je een fase ongebruikt (behalve dan door de krachtgroep). ;)

Bij die ABB aardlekautomaten zie je trouwens aan de blauwe verklikker dat hij is uit gegaan door een aardfout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IA3fzBIiNgV6Fw0qjFNQsh55lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEapwVTFLtED9yprVk6TRR4D.jpg?f=fotoalbum_large
Dus dat is geen reden om losse componenten te gebruiken. ;)

Ik zou die blokjes gebruiken om het te bedraden.

Een kam voor de nul of doorlussen onder de componenten kan natuurlijk ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 08-05-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
iDaniel schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:27:
Ah bedankt. Op deze manier?

[Afbeelding]

Is de onderste rij nog handig aan te sluiten met kamrails, zoals de nullen van de 1-fase aardleks of is het beter met losse kabels naar de aansluitblokjes?
Ja, of met duoadereindhulzen. Genoeg opties. Nul kan wel met kam ja.
iDaniel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:57:
Wat is hier de handigste/beste manier van de boel in de groepenkast verdelen, met 7 flexomaten en een krachtgroep met bijbehorende aardlekschakelaars?

[Afbeelding]

Mijn idee was het om het vanaf de hoofdschakelaar te bedraden naar de aansluitblokjes onderaan de grote kast, en vanaf daar splitsen naar de aardlekschakelaars met flexibele 6 mm² kabels. En dan vanaf de krachtaardlek naar de krachtgroep met een kort stukje draad.

Is dit handig? Eventueel zou er ook een krachtaardlekautomaat gebruikt kunnen worden maar het leek mij handiger om zo te zien wat het eventuele probleem is

Heeft iemand hier een idee over? :)
Trick question met dubbele hoofdschakelaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 14:48
Even een vraagje voor de puristen. Een krachtgroep aansluiten met 3 x bruin, ik gruwel ervan, maar is dit normaal voor installateurs? En nog een stapje verder, mag het conform nen 1010

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:53
MeTooPV schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:17:
Even een vraagje voor de puristen. Een krachtgroep aansluiten met 3 x bruin, ik gruwel ervan, maar is dit normaal voor installateurs? En nog een stapje verder, mag het conform nen 1010
In de NEN1010 staat bruin of zwart of grijs voor fasedraden dus het mag. In mijn kast is alles bedraad met 3x zwart 16 mm2

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Pagina: 1 ... 110 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.