TL;DR; volgens mij heb ik driefasestroom, maar ik weet het niet helemaal zeker? Wat is de implicatie voor powerline/homeplug?
Een half jaar geleden heb ik een huis gekocht. Hier is een driefase-aansluiting aanwezig, althans dat staat zo op de slimme meter. Deze is aangelegd vanwege de aanleg van een sauna (Fins + IR) op zolder, op groepen F1 en F2. Mijn MK is verder hier te zien:
Nu wil ik eigenlijk mijn nogal lawaaierige thuisserver van kantoor naar de zolder verplaatsen, zeker nu ik alleen maar thuiswerk. Echter zie ik geen mogelijkheid om nog UTP-bekabeling naar de zolder te trekken, aangezien er geen loze leidingen meer naar de zolder lopen. Aangezien WiFi ook niet per se heel snel is en ik met investeren nog even wil wachten op 802.11ax met mesh, ben ik ook powerline aan het overwegen.
Nu lees ik overal dat een driefase-aansluting betekent dat de ene fase ook echt niet met een andere fase kan communiceren, tenzij je er een fasekoppeling tussen zet. Daarom heb ik met een oude set homeplug-adapters (Marmitek 650, ooit van ibood gekocht) van stal gehaald met de intentie om er eentje in de MK te prikken en met de andere een stopcontact op zolder te gaan zoeken welke werkte. Mijn gedachte was dat er 4 verschillende groepen op zolder uitkomen, dus dat er vast wel een stopcontact moest zijn welke in fase staat de WCD in de MK.
Tot mijn verrassing werkte álle stopcontacten op zolder. Toen heb ik een rondje langs de andere groepen gemaakt, ook op de andere verdiepingen en ze lijken allemaal te werken. Hier stond ik van te kijken, dus ik heb nog maar eens goed naar mijn MK gegeken. Al mijn groepen zijn 230V, althans, dat staat op de schakelaars van de groepen.
Volgens mij zou ik een krachtgroep moeten hebben lopen naar de sauna om 400V te kunnen benutten mbv 3 fasen? Echter is zo'n groep 4 breed en nu is dat max 2, waarvan F2 ogenschijnlijk helemaal niks doet(???). Hiermee bedoel ik te zeggen dat alles in de sauna ook aan gaat met alleen F1 aan, en dat ik helemaal niks anders kan vinden wat op F2 zou zijn aangesloten. Aan de andere kant kan ik me ook niet voorstellen dat zo'n sauna-unit mét IR-panelen genoeg zou hebben aan één 230V-groep.
Samenvatting: ik twijfel nu of ik wel echt 3-fase heb en of ik ook daadwerkelijk ergens 400V (krachtstroom) gebruik.
Redenen om aan te nemen dat ik wel 3-fasestroom heb, en ook gebruik:
- Dit is me tijdens de koop expliciet zo verteld
- Een sauna moet dit bijna wel nodig hebben
- Dit staat zo op de meter
- Er zitten drie van die grote zekeringen(?) onder in de groepenkast
- Ik heb een 4-polige hoofdschakelaar
Redenen om aan te nemen dat ik geen 3-fase-aansluting heb, dan wel ik helemaal niks doe met fase 2 en 3:
- Alle "stoppen" vermelden 230V
- Er is geen krachtgroep aanwezig
- Homeplug werkt door heel het huis, en ik zie nergens een fase-koppelaar, tenzij die in de groepenkast zit ingebouwd
- Er komt maar één buis onder uit de groepenkast
Kan iemand me uitleggen wat nu de situatie is? Mijn excuses als bepaalde zaken nogal dom overkomen; ik ben me pas een paar me in aan het lezen.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW