*knip* de inlichtingendiensten in het algemeen en het referendum zijn hier off-topic
[ Voor 79% gewijzigd door Migrator op 26-01-2018 18:45 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 79% gewijzigd door Migrator op 26-01-2018 18:45 ]
Hier is de volledige speech in davos te vinden YouTube: FULL SPEECH: President Trump Addresses The World Economic Forum DAVO...hjs schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 15:16:
Heeft ie nog wat schokkends gezegd zojuist in Davos?
Dat de trump en de economie volledig op obama teert vind ik echt een dooddoener, de verdubbelde schuld naar 20 triljoen wordt buiten beschouwing gelaten, als ik vervolgens naar een chart van de laatste 5 jaar kijk dan lijkt er toch meer aan de hand te zijn dan het goede werk van obama.ph4ge schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:32:
[...]
Hoe kom je hierbij? Mueller is pas een jaar bezig, dat is niks, Watergate duurde veel langer. Ondertussen zijn er veel mensen ontslagen, betrapt op leugens, aangeklaagd en zelfs veroordeeld.
Mbt de economie is er nogal een flinke als, Trump doet hetzelfde als Bush en dat liep ook niet goed af. Voorlopig teert de economie nog volledig op het beleid van Obama, Trump zn eerste grote daad mbt de economie is pas een paar weken geleden aangenomen. Bovendien weten de republikeinen voorlopig niet te profiteren van de goede economie, zoals de democraten dat ook niet konden in 2016. Immers profiteren maar heel weinig mensen van de economische groei en Trump zn beleid verergert dat. De mensen die wel profiteren waren al rijk en steunden hem al. Dat de economie als totaal groeit heb je weinig als je stemmen wilt winnen aan als 80% dat niet merkt en nog eens 15% het amper merkt.
Overigens valt de economie onder Trump nog wat tegen, de economie presteert onder de voorspellingen.
Op kort termijn heeft zijn beleid ook positieve invloed, voroal voor de mensen met geld. Het gaat juist op lange termijn zijn dat vnl de mensen met minder geld de pineut zijn, de rijken hebben dan weer andere manieren om nog rijker te worden.fommes schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:44:
[...]
Dat de trump en de economie volledig op obama teert vind ik echt een dooddoener, de verdubbelde schuld naar 20 triljoen wordt buiten beschouwing gelaten, als ik vervolgens naar een chart van de laatste 5 jaar kijk dan lijkt er toch meer aan de hand te zijn dan het goede werk van obama.
Obama erfde de grootste crisis in bijna 100 jaar, Trump verhoogt de staatschuld terwijl het al goed gaat. Tenminste 1/3 van de huidige staatsschuld is direct te relateren aan Bush Jr zn belastingverlagingen, de rest grotendeels een gevolg van de crisis die hij en de andere republikeinen veroorzaakten.fommes schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:44:
[...]
Dat de trump en de economie volledig op obama teert vind ik echt een dooddoener, de verdubbelde schuld naar 20 triljoen wordt buiten beschouwing gelaten, als ik vervolgens naar een chart van de laatste 5 jaar kijk dan lijkt er toch meer aan de hand te zijn dan het goede werk van obama.
[afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door ph4ge op 26-01-2018 19:56 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
En vergeet de oorlogen-moneypit niet, die gestart werd met een ‘weapons of mass distraction’-drogreden.ph4ge schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:51:
[...]
Obama erfde de grootste crisis in bijna 100 jaar, Trump verhoogt de staatschuld terwijl het al goed gaat. Tenminste 1/3 van de huidige staatsschuld is direct te relateren aan Bush Jr zn belastingverlagingen, de rest grotendeels een gevolg van de crisis die hij en de andere republikeinen veroorzaakten.
Er staat niet bij wat de chart is, ik neem aan een of andere beurskoers? Dat zegt helemaal niks over de economie, het enige wat het aantoont is dat ze verwachten dat bedrijven meer dividend gaan uitkeren. Dat is een logisch gevolg van belastingverlagingen en deregulering, maar die belastingen en regels zijn er juist voor de burgers die niet profiteren van hogere winsten maar ze juist mogen betalen.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
[ Voor 91% gewijzigd door defiant op 26-01-2018 21:11 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verwijderd
Stemsystemen, Virtuozzo, stemsystemen. Ik zou het op prijs stellen als je die eens een keertje meenam in wat ik ervaar als grijsgedraaide beschouwingen over interrelationele netwerkeffecten en hun zwakheden. En passant lijkt het me interessant om de omtrekkende bewegingen van allerlei populistenclubs te gaan bekijken: zo is in Frankrijk en Italië het herinvoeren van de nationale munt opeens niet meer heilig voor ze (hetgeen dus neerkomt op 'we blijven in de EU'); het gestuntel van de Brexit laat pijnlijk duidelijk zien dat iedereen die met een makkelijke *exit schermt gebakken lucht verkoopt; en zelfs de grootste blinde begint het nu op te vallen dat de vaak gebezigde non-responses ('ontslag! so what! onbetrouwbaar!') van enige substantie gespeend zijn. Hier in Nederland begint de strijd tussen PVV en FvD aan de oppervlakte te komen. (De PVV lijkt steeds meer een partij van Jan en Rie te worden terwijl FvD zich affichiëert voor Anne-Sophie en Coenraad. Het sexappeal van Baudet mag je ook niet onderschatten: Wilders ziet er heel erg moe en uitgeblust uit terwijl Baudet zó in modebladen kan verschijnen. Interrelationele netwerkeffecten pur sang!)Virtuozzo schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:37:
Wij hier zijn daar niet anders in, we lopen enkel een beetje achter op de lijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 18:50 ]
Ja ... dat is toch volstrekt logisch? Het is nu net alsof je mij een perspectief in de mond legt wat voorbij gaat aan variabelen van omstandigheden én structuren. Die zijn juist voor verkenning van cruciaal belang, waar met regelmaat ook juist op gehamerd wordt - ook door mij - wanneer mensen daar aan voorbij gaan. Al was het maar precies voor die reden. Ga gerust terugzoeken in de berichtengeschiedenis.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:50:
[...]
maar de situatie in de VS en het VK verschilt op zeer belangrijke punten van die in Europa. En daar heb je naar mijn mening rekening mee te houden.
Back to The Donald.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 19:35 ]
Verwijderd
Daar was ik op ingegaan, dat gebeurt sowieso al standaard en niet enkel wanneer de president van de USA langskomt. Ik herinner me ook meerdere controversiële meetings in Nederland met o.a. de G8 en de Europese Unie waarbij er een zone werd afgezet, officieel voor de beveiliging, ik laat het aan eenieder om zelf te speculeren of dat het ook of misschien wel nog meer te maken heeft met het 'beschermen' van fragiele ego's van buitenlandse politici (handel en zo). Het is in ieder geval een feit dat veel boze burgers toen protesteerden, dit was kort na de grote economische crisis van 2008 toen de grote banken niet werden aangepakt (integendeel) ondanks dat ze onze economie naar de rand van de afgrond brachten. In de USA had je toen de Occupybeweging die op een gegeven moment met fysiek geweld en talloze arrestaties werd beëindigd.Plasma_Wolf schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:46:
Ik ben bang dat Theresa May nog gedeeltelijk meegaat in de eis van Trump. Natuurlijk niet voor een totaalverbod van demonstraties, maar wel met het afzetten van alle gebieden waar Trump langskomt.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 19:39 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
En dit is dus waarom geschiedenis als vak uiterst belangrijk is.gambieter schreef op maandag 29 januari 2018 @ 04:00:
Dit is dan ook wel ironisch en typerend voor Trump-supporters: ‘Get out of the country!’: Navajo lawmaker harassed by Arizona Trump supporters accusing him of being here ‘illegally’
Yep. Een Native American die toegeroepen krijgt dat hij een illegaal is en op moet rotten. Iets wat de Indianen bij nader inzien het beste met Europese immigranten hadden kunnen doen...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Het probleem is dat de mensen die hier het meest door getroffen zijn, voor het overgrote deel niet de mensen zijn die hiervoor gekozen hebben.DaniëlWW2 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:53:
Uiteindelijk geloof ik er tot op zekere hoogte in dat een land zijn eigen leiders verdient. Als je als behoorlijk deel van de maatschappij dit nu al een minstens een jaar tolereert, dan verdien je dit presidentschap en de rampspoed die "het genie" gaat brengen.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Juist wel. Menig verarmde Amerikaan in vergeten staten die juist op Trump hebben gestemd, en nu het harst getroffen worden...incaz schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:30:
[...]
Het probleem is dat de mensen die hier het meest door getroffen zijn, voor het overgrote deel niet de mensen zijn die hiervoor gekozen hebben.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Veel in die vergeten staten zijn ook weer tevreden over Trump. Zijn tweede jaar is overigens net begonnen. Wat wel zeker is dat 8 jaar Obama die vergeten staten niets heeft opgeleverd, dus een stem op Trump was eerder rationeel dan een gok. Over 3 jaar kunnen we de balans verder opmaken, of over 7 jaar als Trump herkozen wordt.DaniëlWW2 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:31:
[...]
Juist wel. Menig verarmde Amerikaan in vergeten staten die juist op Trump hebben gestemd, en nu het harst getroffen worden...
Hier mag wel de kant tekening gemaakt worden dat Kandidaat Trump andere dingen riep tijdens de verkiezingen dan wat President Trump aan beleid voert.DaniëlWW2 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:31:
[...]
Juist wel. Menig verarmde Amerikaan in vergeten staten die juist op Trump hebben gestemd, en nu het harst getroffen worden...
Maar het was zo overduidelijk dat wat Trump riep allemaal onzin was en is. Genoeg mogelijkheden om dit te achterhalen, maar er gewoon op stemmen. De ergste leugen is misschien nog wel "repeal and replace". Dat had Obama ze dus gegeven, toegang tot gezondheidszorg. And its gone...ArgantosNL schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:22:
[...]
Hier mag wel de kant tekening gemaakt worden dat Kandidaat Trump andere dingen riep tijdens de verkiezingen dan wat President Trump aan beleid voert.
Wat @incaz zegt klopt dat de meerderheid niet voor dit beleid heeft gestemd en wat @DaniëlWW2 zegt klopt ook dat deze staten op hem gestemd hebben.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
En los van het feit dat ook intelligente mensen er in trappen moeten wij als hoogopgeleide intelligente tweakers niet vergeten dat er ook miljoenen low-information low-IQ mensen rondlopen die er simpelweg niet doorheen kunnen prikken. Wat dat betreft vind ik het altijd lastig om in het brein van iemand met een IQ van pakweg 90 te kijken. Dat is een volslagen andere leefwereld/realiteit waarin zo iemand leeft.Brent schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:31:
Voortdurende ontwikkeling van deze trukendoos is het middel om mensen te laten stemmen op manieren die volledig losstaan van hun belang.
Dit dus.
Was het niet in de Verenigde Staten van Eva?Brent schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:31:
Weet niet meer precies waar (Nieuwsuur misschien), maar vlak voor de verkiezing herinner ik me een journalist die een Trump-supporter woonachtig ergens in de Appalachen vroeg waarom hij voor Trump was, terwijl hij zojuist vertelde dat ACA zijn leven gered heeft bij het behandelen van een of andere kwaal. Hij wist niet dat ACA == Obamacare.
Met andere woorden, de truuk mensen tegen eigen belang in te laten stemmen (of preciezer: voor een bepaald belang zonder dat de stemmer het doorheeft) is gestoeld op de kunst mensen te verwarren, iets dat steeds makkelijker blijkt. Door de toenemende polarisatie, social media die nudging goedkoper dan ooit maakt, en het samenspel dat onzer @Virtuozzo altijd aanhaalt: "Hou jij ze dom, hou ik ze arm, hij houdt ze gelovig, en die ander houdt ze boos."
Voortdurende ontwikkeling van deze trukendoos is het middel om mensen te laten stemmen op manieren die volledig losstaan van hun belang.
[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 29-01-2018 14:07 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Vriend van mij is al twee decennia laaggeschoolde werknemer in de bezorgindustrie en stemt steevast VVD, vooral uit afkeer tegen links (want alle buitenlanders mogen naar binnen en eindeloze uitkeringen). Groot Trumpfan ook.Brent schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:22:
Toch vind ik het succes waarmee ook 'intelligente' kiezers worden omgepraat het meest verontrustend. Het kliekje rondom FvD (er staan daar op de lijst ook echte believers).
[ Voor 4% gewijzigd door FunkyTrip op 29-01-2018 16:04 ]
Dit dus.
Verwijderd
Herkenbaar, maar dan andersomFunkyTrip schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:04:
[...]
Vriend van mij is al twee decennia laaggeschoolde werknemer in de bezorgindustrie en stemt steevast VVD, vooral uit afkeer tegen links (want alle buitenlanders mogen naar binnen en eindeloze uitkeringen). Groot Trumpfan ook.
Ik zit te wachten tot zijn werkgever ook hem ontslaat en terug in dienst neemt als ZZPer met wurgcontract voor de helft van zijn huidige salaris. Met dank aan de VVD uiteraard.
Er komt zoveel bitterheid uit zijn mond naar links toe dat ik het hem bijna nog toewens ook, hoe erg ik het ook vind. Maar ik denk dat hij die link niet legt en ook hier de beschuldigende vinger richting links zal wijzen.
[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-01-2018 16:42 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dat is inderdaad wat naief, wel beter dan de "usefull idiot" die VVD stemt, zeker omdat er geen massas terroristen het land binnen komen.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:21:
[...]
Herkenbaar, maar dan andersom![]()
Een collega van mij bekijkt alles door z’n roze SP-bril en heeft opvattingen als: “Wanneer wij ons maar tolerant en empathisch opstellen, doen de mensen die ons land binnenkomen dat automatisch ook” en gelooft heilig ‘dat het wel goed komt’ met de multiculturele samenleving. Alle kritiek op immigratie en verschillen in cultuur is 'racisme en rechtse haat'.
knip
[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-01-2018 16:43 ]
[ Voor 29% gewijzigd door Brent op 29-01-2018 16:36 ]
Wow, that escalated quickly. Lekker de extremen aan het opzoeken?
[ Voor 44% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-01-2018 16:44 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Ik heb sterk de indruk dat je dit uit je duim zuigt om te trollen.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:21:
en collega van mij bekijkt alles door z’n roze SP-bril en heeft opvattingen als: “Wanneer wij ons maar tolerant en empathisch opstellen, doen de mensen die ons land binnenkomen dat automatisch ook” en gelooft heilig ‘dat het wel goed komt’ met de multiculturele samenleving. Alle kritiek op immigratie en verschillen in cultuur is 'racisme en rechtse haat'.
[ Voor 13% gewijzigd door Delerium op 29-01-2018 16:39 ]
[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 29-01-2018 17:01 ]
Wat bedoel je hier precies? Is het postmodernisme voor links een gevaar (omdat ermee de logica zelve ondermijnt wordt)? Of toch iets anders?ANdrode schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:59:
Als bruggetje naar de hedendaagse Amerikaanse politiek:
Ik kreeg een link naar een beschouwing over de risico's van het accepteren van postmodernisme als argument als gevaar voor links,
[ Voor 16% gewijzigd door Brent op 29-01-2018 17:13 ]
Ik probeerde dat betoog samen te vatten:Brent schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:10:
[...]
Wat bedoel je hier precies? Is het postmodernisme voor links een gevaar (omdat ermee de logica zelve ondermijnt wordt)? Of toch iets anders?
[ Voor 12% gewijzigd door ANdrode op 29-01-2018 17:18 ]
Dit is zo'n absurbe stelling dat je die haast enkel en alleen kunt accepteren als je snode plannen hebt, of mis ik wat?Reason itself is a construct which serves the interest of powerful and dominant social groups.
Hoewel ik het artikel niet gelezen heb, mis je wat. Want als filosoof / zorgethicus snap ik heel goed wat hij hiermee bedoeld en geef hem daarin groot gelijk. Ten minste met deze kernzin (welke andere conclusies hieruit in zijn artikel trekt, kan ik niets over zeggen). Dit denkbeeld kun je bij meer moderne denkers vinden zoals Tronto en NussbaumBrent schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:29:
Zijn "core postmodern premise”:
Reason itself is a construct which serves the interest of powerful and dominant social groups.
Dit is zo'n absurbe stelling dat je die haast enkel en alleen kunt accepteren als je snode plannen hebt, of mis ik wat?
En het lullig is dat je collega waarschijnlijk gelijk krijgt. Alleen hangt er vanaf op welke termijn je het bekijkt. Dit soort onrust (immigratie, culturele verandering) komen meestal altijd wel goed in generaties of 4. Dat wil niet zeggen dat je er binnen 1 a 2 generaties erg veel last van kunt hebben.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:21:
Een collega van mij bekijkt alles door z’n roze SP-bril en heeft opvattingen als: “Wanneer wij ons maar tolerant en empathisch opstellen, doen de mensen die ons land binnenkomen dat automatisch ook” en gelooft heilig ‘dat het wel goed komt’ met de multiculturele samenleving.
[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 29-01-2018 18:35 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik zie dat mijn natuurkundige opleiding me een wat andere betekenis van dat woord rede heeft aangeleerd. Met je voorbeeld erbij (werk nu in de zorg) begrijp ik dat die definitie in deze context anders is (was mooi geweest als het woord niet was hergebruiktCyberpope schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:19:
[...]
Hoewel ik het artikel niet gelezen heb, mis je wat.
Verwijderd
Oh. Dus als mijn emotie zegt dat ik van tien hoog van een balkon kan stappen en vrolijk flapperend kan wegvliegen, moet ik de rede dat ik eindig als een berg frambozenjam met stukjes bot maar negeren...Cyberpope schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:19:
Je hebt beiden nodig voor een goed beleid. Als je het hebt over mensen kun je niet alleen met de rede af, je zult emotie een plek moet geven in het debat. En niet alleen om "te luchten", maar ook als waardevolle input die op gelijke hoogte kan staan als de bedachte reden. Beiden zijn immers niet meer als een construct van onze menselijke geest.
Ieder boek dat anno 2018 nog met een altmodisch concept als 'de ziel' aankomt en via zwarte woordkunst wil betogen dat er 'meer' dan ons brein (of lichaam) is, is werkelijk doodzonde van de bomen of lompen waarop het is gedrukt. Het is een god of the gaps-redenering die meer en meer en meer in het verdomhoekje wordt gedreven; sterker nog, gedreven hoort te worden. Uiteraard staat ons begrip van het brein in de kinderschoenen omdat we niet eens op voldoende nauwkeurig niveau kunnen meten... maar dat is geen enkele reden om maar een voorschotje te nemen op de uitkomst dat er 'dus' meer moet zijn dan alleen het brein. Ik ben eerlijk gezegd reuze benieuwd naar de oecumenische achtergrond van Keizer, want ik begrijp werkelijk niet waarom iemand om andere redenen dan 'geloven in iets hogers' met 'de ziel' wil gaan dwepen. (Edit: Keizer is zo te zien katholiek opgevoed, maar toont zich in een interview met Trouw erg agnostisch-atheïstisch. Ik geloof dat ik bang word van zoveel rare gedachtenkronkels.)Als je hierin voor jezelf eens een experiment wil doen, lees je eerst Dick Swaab met "wij zijn ons brein" en kun je je rationeel helemaal bevredigen dat er weinig tussen te krijgen is. En dan ga je lezen "waar blijft de ziel" van Bert Keizer. En merk je dat die beste man behoorlijk wat vragen oproept, die met deze rede niet te beantwoorden zijn.
En? Vind je het resultaat van het opnieuw toelaten van emotie op de manier zoals is gebeurd een goede? Wat niet wegneemt dat de VS een levensgroot probleem met zichzelf hebben.Het is de correctie van deze onbalans tussen rede en emotie die nu als wapen is inzet door "The Donald" (en zijn consorten in Europa). Dat gecombineerd met de emoties van de verlieservaring (het is een wereldmacht in verval) en angst voor verandering.
Dus hoe lossen we dit op? Emotioneel? Of redelijk? Want over 4 generaties zijn er wel weer nieuwe problemen die om een oplossing vragen. Ik vind het niet zo kies om met het oog op dat soort termijnen voor bepaalde oplossingen te kiezen. 'Los je eigen shit in het hier en nu op' lijkt me een hele goede en bovenal redelijke vuistregel.En het lullig is dat je collega waarschijnlijk gelijk krijgt. Alleen hangt er vanaf op welke termijn je het bekijkt. Dit soort onrust (immigratie, culturele verandering) komen meestal altijd wel goed in generaties of 4. Dat wil niet zeggen dat je er binnen 1 a 2 generaties erg veel last van kunt hebben.
Je haalt hier nu van alles door elkaar. Zoals er onredelijke / ongeldige emotie is, is er ook onredelijke / ongeldige rede. En ja, empathie zit meer in het emotionele domein als het rationele domein. En ja, dat is een vorm van emotie die je in het debat moet toelaten.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:05:
[...]
Oh. Dus als mijn emotie zegt dat ik van tien hoog van een balkon kan stappen en vrolijk flapperend kan wegvliegen, moet ik de rede dat ik eindig als een berg frambozenjam met stukjes bot maar negeren...?
Emotie en rede gaan niet samen voor 'goed beleid'. Tenminste, als je het allemaal een beetje vriendelijk wilt houden. Denk aan de eindeloze NIMBY-protesten tegen grote windmolens en asielzoekerscentra. Wat je daar met emotie bereikt is 'je zin doordrijven'; en als vervolgens iedereen er genoeg van heeft en op z'n strepen gaat staan omdat er iets besloten moet worden, heb jij als 'verliezende' partij geen poot meer om op te staan. Jouw emoties worden niet meer geaccepteerd. Je kunt daarentegen in de rede weldegelijk 'een menselijke maat' invoeren. Je hoeft niet bij wijze van spreken te kiezen voor de goedkoopste zorg of de goedkoopste schoonmakers zoals een tijd het geval is geweest. Hierin kun je als je wilt 'emotie' in herkennen, namelijk dat je in deze voorbeelden de werknemers een fatsoenlijk en eervol bestaan gunt. Maar het is geloof ik niet het soort emotie dat jij voor ogen had, klopt dat?
Het is wel helder dat je het boek totaal niet kent of snapt. En toch al direct vol op de trom roffelt met een oordeel. Het boek heet niet voor niets "waar blijft de ziel?" en niet "hier is de ziel". Of te wel het enige dat dit boek doet is vragen stellen en oproepen. Vragen die niet zo makkelijk met rede de beantwoorden zijn. Terwijl hij ze wel met rede (en erg goed onderbouwd) steltIeder boek dat anno 2018 nog met een altmodisch concept als 'de ziel' aankomt en via zwarte woordkunst wil betogen dat er 'meer' dan ons brein (of lichaam) is, is werkelijk doodzonde van de bomen of lompen waarop het is gedrukt. Het is een god of the gaps-redenering die meer en meer en meer in het verdomhoekje wordt gedreven; sterker nog, gedreven hoort te worden. Uiteraard staat ons begrip van het brein in de kinderschoenen omdat we niet eens op voldoende nauwkeurig niveau kunnen meten... maar dat is geen enkele reden om maar een voorschotje te nemen op de uitkomst dat er 'dus' meer moet zijn dan alleen het brein. Ik ben eerlijk gezegd reuze benieuwd naar de oecumenische achtergrond van Keizer, want ik begrijp werkelijk niet waarom iemand om andere redenen dan 'geloven in iets hogers' met 'de ziel' wil gaan dwepen. (Edit: Keizer is zo te zien katholiek opgevoed, maar toont zich in een interview met Trouw erg agnostisch-atheïstisch. Ik geloof dat ik bang word van zoveel rare gedachtenkronkels.)
Omdat het niet alle vragen beantwoord. Daarom. Heel simpel wetenschappelijk.Verder snap ik nooit zo goed waarom mensen er toch zoveel moeite mee hebben dat we 'maar' ons brein zijn. Is het niet een prachtige gewaarwording dat we allemaal een machientje bij ons dragen waar we kunst, poëzie, muziek, literatuur, techniek, ... mee kunnen bedenken? Maakt dat al onze inspanningen minder als het 'maar' het resultaat van allerhande samenwerkende neuronen is?
Euh nee? Daarom noem ik het ook een tegenreactie. Iets dat meestal doorslaat naar de andere kant ipv de gulden middenweg (of de deugd ligt in het midden of 1 van de 100den andere varianten)En? Vind je het resultaat van het opnieuw toelaten van emotie op de manier zoals is gebeurd een goede? Wat niet wegneemt dat de VS een levensgroot probleem met zichzelf hebben.
1) in goede balans met ook voor rede en emotie. 2) natuurlijk, maar het help wel om zaken in perspectief te zien. En tijd is ook een perspectief. 3) Lijkt redelijk, maar gaat uit van een maakbaarheids illusie.Dus hoe lossen we dit op? Emotioneel? Of redelijk? Want over 4 generaties zijn er wel weer nieuwe problemen die om een oplossing vragen. Ik vind het niet zo kies om met het oog op dat soort termijnen voor bepaalde oplossingen te kiezen. 'Los je eigen shit in het hier en nu op' lijkt me een hele goede en bovenal redelijke vuistregel.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het werd tijd dat dit eens wat meer op tafel gezet wordt. Zeker voor observatie en analyse van ontwikkelingen in de VS gaan wij hier, net als zij daar, vrij consistent aan voorbij. Ik zou een balletje kunnen neerleggen over het diagram van aangeleerd en geïnternaliseerd gedrag, maar ik denk dat dit wat ver voert voor het topic hier.Cyberpope schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:19:
[...]
Hoewel ik het artikel niet gelezen heb, mis je wat. Want als filosoof / zorgethicus snap ik heel goed wat hij hiermee bedoeld en geef hem daarin groot gelijk. Ten minste met deze kernzin (welke andere conclusies hieruit in zijn artikel trekt, kan ik niets over zeggen). Dit denkbeeld kun je bij meer moderne denkers vinden zoals Tronto en Nussbaum
Op zich is het niet zo vernieuwd, want uit Spinoza kun je al halen dat het allemaal een construct is.
Als eerste moet je de rede niet verwarren met de wetenschappelijke logica en bewijs. Want hoewel redeneren onvermijdelijk is voor wetenschappelijke logica en bewijs, wil dat niet zeggen dat rationaliteit en de rede altijd wetenschappelijk is of logica volgt. Twee verschillende dingen. Dat is wellicht niet zo sterk in feitelijke domeinen (b.v. natuurkunde), maar als het op de mens aankomt, kom je snel in de proberen met je feitelijkheid. Je moet bepaalde aannames doen om je rede op te bouwen. Aannames die nooit wetenschappelijk te bewijzen zijn.
Terwijl ook in de diep menselijke domeinen van zorg, cultuur, recht en rechtvaardigheid, zingeving en samenlevingsvormen, is de rationaliteit en rede erg ver doorgedrongen. Ik denk ook wat je in de USA ziet (maar in de hele westerse wereld) hierin herkenbaar is. De rede heeft ertoe geleid dat er nul ruimte is voor de emotie in het debat en dat er "geleerde blanken mannen van 40+" via gestructureerde overlegvormen (agenda, inspraak, rondvraag, moties, etc) de macht hebben gegrepen en vasthouden. ook op dat punt heeft de zin een kern van waarheid.
Emotie die jarenlang geen rol heeft mogen spelen in het publieke debat, is nu naar buiten gekomen. En wordt mbv moderne middelen door bepaalde groepen geoogst, geharnast en ingezet. Dat is de macht en opkomst van Trump. Wat alleen niet gezien wordt is dat dit een andere (minder controleerbare) structuur met zich mee zal brengen die behoorlijk destructief kan zijn.
Je hebt beiden nodig voor een goed beleid. Als je het hebt over mensen kun je niet alleen met de rede af, je zult emotie een plek moet geven in het debat. En niet alleen om "te luchten", maar ook als waardevolle input die op gelijke hoogte kan staan als de bedachte reden. Beiden zijn immers niet meer als een construct van onze menselijke geest.
Als je hierin voor jezelf eens een experiment wil doen, lees je eerst Dick Swaab met "wij zijn ons brein" en kun je je rationeel helemaal bevredigen dat er weinig tussen te krijgen is. En dan ga je lezen "waar blijft de ziel" van Bert Keizer. En merk je dat die beste man behoorlijk wat vragen oproept, die met deze rede niet te beantwoorden zijn.
Het is de correctie van deze onbalans tussen rede en emotie die nu als wapen is inzet door "The Donald" (en zijn consorten in Europa). Dat gecombineerd met de emoties van de verlieservaring (het is een wereldmacht in verval) en angst voor verandering.
Ik ben niet zo bekend met de materie, maar hier is mijn amateur take on it. Het verband tussen fake news en het postmodernisme zie ik vaker gemaakt worden. Ik kan me ook voorstellen dat er wel verbanden zijn, maar ik denk dat in veel gevallen het probleem een stuk diepgaander en venijniger is: elk menselijke construct over hoe samenlevingen ingericht zouden moeten worden kan ook gebruikt worden om het tegenovergestelde te bereiken.ANdrode schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:59:
Ik kreeg een link naar een beschouwing over de risico's van het accepteren van postmodernisme als argument als gevaar voor links, omdat het een middel is waarmee je de validiteit van allerlei constructen en interpretaties in twijfel kan trekken, wat vooral op rechts ruimte geeft voor misbruik (denk: 'fake news').
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
De mens heeft 1 hersenhelft om informatie te analyseren en een 2e hersenhelft om informatie te gebruiken.Virtuozzo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:23:
Kortom, de mensheid is een uiterst eigenaardige diersoort.
How do you save a random generator ?
[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 30-01-2018 12:20 ]
En daar was je mee opgegroeit, dus je zou niet beter wetenfommes schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:16:
[...]
Met deze passieve houding zouden we nu allemaal Duits spreken..
Even los van de interne dynamiek, organisatie en het bijbehorende geloofsgedrag binnen de Republikeinse Partij en verbonden netwerken, vanuit politiek-historisch perspectief is er een interessante (en diepe) correlatie tussen politieke focus op "law & order" en politieke corruptie. Het maakt in deze niets uit of je naar de VS kijkt, een criminele dictatuur als het huidige Rusland of welk ander land dan ook.Delerium schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:19:
@Virtuozzo Het is wel apart dat zo'n law&order partij, welke eist dat men respect heeft voor de troepen en de politie (black lives matter, no, police matters) nu zo frontaal de integriteit van de FBI in twijfel trekt. Een speciele vorm van hypochrisie.
Het valt de meeste commentatoren inmiddels op dat niet zozeer Trump iets te verbergen heeft, maar vrijwel de hele GOP-top.
Beetje spannende tijd, mocht de GOP hier winnen van de FBI zet ik mijn doomsdayklok op 1939.
* Delerium denkt dat de State of the Union een breiwerk van gelul en gelieg wordt. Maar de economie doet het beter dan ooit en zelfs Puorto Rico heeft weer voor 60% stroom.
Wat hier me het meest stoort is dat we moeten opletten niet het eigen punt te ondergraven. Een vrije, democratische samenleving moet weerbaar zijn, niet alleen tegen natiestaten, maar ook tegen gedachtegoeden in strijd met haar beginselen, 'buitenlands' en 'inheems'. Maargoed, dat is hier off-topic.fommes schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:16:
[...]
Met deze passieve houding zouden we nu allemaal Duits spreken..
Door politiek en in feite de gehele samenleving te vermarkten lijkt dit wel verder weg dan ooit. Inmiddels vind elke klasse of stand marktdenken volstrekt vanzelfsprekend volgens mij. Ik ben het met je eens, maar hoe doen we dat bij een cultuur die visie en vergezichten vies en weinig-concreet vinden? En hoe komen effecten/processen in beeld die we nu missen?defiant schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 00:57:
[...]
Imho loopt het vaak stuk doordat er geen verbinding meer is over brede groepen mensen in de samenleving, de fragmentatie van de samenleving in verschillende groepen maakt het makkelijk om een verdeel en heers strategie toe te passen. Ik denk dat er daarom gezocht moet worden naar een gedeelde consensus over normen en waarden, wat een basis kan zijn voor een gedeelte visie op de samenleving in ieders belang. Dat is in de VS alleen heel ver weg.
Het markdenken is iets doorgeschoten als je het mij vraagt. Marktdenken is prima als je het hebt over keuze producten, zoals meubels, auto's of boodschappen. Daar is het prima om te marktdenken. Maar zodra je naar gezondheidzorg gaat kijken, dan moet je niet gaan marktdenken. Op het moment dat verplichten producten of diensten gaat marktdenken dan komen hier de meest immorele mannetjes op af. Mensen moeten wel dus er is garantie van afname, kwaliteit komt op de 2 plek. Marge wordt de belangrijkste factor en dan wordt marktdenken heel gevaarlijk.Brent schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:19:
[...]
Wat hier me het meest stoort is dat we moeten opletten niet het eigen punt te ondergraven. Een vrije, democratische samenleving moet weerbaar zijn, niet alleen tegen natiestaten, maar ook tegen gedachtegoeden in strijd met haar beginselen, 'buitenlands' en 'inheems'. Maargoed, dat is hier off-topic.
Ik kom nog even terug op 'reason': volgens mij noemden we dat hier systeemdenken. Ik vind dat een betere term omdat het veel te makkelijk verward kan worden met de zogenaamd natuurkundig redeneren. Ik kom in NL bij zoveel balies te horen 'jamaar het systeem meneer' als argument om iets niet te doen, en dat is geloof ik dan wat er bedoeld werd onder de heren filosofen met 'reason', klopt dat?
[...]
Door politiek en in feite de gehele samenleving te vermarkten lijkt dit wel verder weg dan ooit. Inmiddels vind elke klasse of stand marktdenken volstrekt vanzelfsprekend volgens mij. Ik ben het met je eens, maar hoe doen we dat bij een cultuur die visie en vergezichten vies en weinig-concreet vinden? En hoe komen effecten/processen in beeld die we nu missen?
Ik denk dat dat een heel moeilijke vraag is voor Amerika, ik zou daar niet zo snel antwoord op weten omdat er zoveel factoren spelen die contraproductief zijn en als tegenkracht functioneren. Ik denk dat het voornaamste probleem is dat mensen gewend zijn aan top-down oplossingen, terwijl bottom-up in het geval van gebroken en disfunctionerende instituties misschien een betere weg is. Obama werd bijvoorbeeld verkozen vanwege z'n veranderingsagenda maar was top-down niet echt effectief, zeker niet met een republikeinse meerderheid.Brent schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:19:
Door politiek en in feite de gehele samenleving te vermarkten lijkt dit wel verder weg dan ooit. Inmiddels vind elke klasse of stand marktdenken volstrekt vanzelfsprekend volgens mij. Ik ben het met je eens, maar hoe doen we dat bij een cultuur die visie en vergezichten vies en weinig-concreet vinden? En hoe komen effecten/processen in beeld die we nu missen?
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
In mijn optiek nee. Systeemdenken is iets anders. Reason zit veel dichter in de buurt van wel "natuurkundig redeneren", het probleem zit meer in het dat deze manier van redeneren wordt ingezet in niet "natuurkundige" domeinen. En dan gaat het fout. Waar het om draait is dat iets dat goed werkt in het ene domein, onverkort van toepassing wordt verklaart op een ander domein, waar het niet past.Brent schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:19:
Ik kom nog even terug op 'reason': volgens mij noemden we dat hier systeemdenken. Ik vind dat een betere term omdat het veel te makkelijk verward kan worden met de zogenaamd natuurkundig redeneren. Ik kom in NL bij zoveel balies te horen 'jamaar het systeem meneer' als argument om iets niet te doen, en dat is geloof ik dan wat er bedoeld werd onder de heren filosofen met 'reason', klopt dat?
Meestal door een paradigmashift soms geleidelijk, maar meestal via een gebeurtenis.Door politiek en in feite de gehele samenleving te vermarkten lijkt dit wel verder weg dan ooit. Inmiddels vind elke klasse of stand marktdenken volstrekt vanzelfsprekend volgens mij. Ik ben het met je eens, maar hoe doen we dat bij een cultuur die visie en vergezichten vies en weinig-concreet vinden? En hoe komen effecten/processen in beeld die we nu missen?
Again: Dit is dus iets wat erg bruikbaar was in het ene domein (de markt) overgepoot wordt naar andere domeinen (b.v. zorg) en daar niet goed werkt. (leuk om te lezen, spheres of justice ). Tel daarbij de factor Donald Trump en consorten op. Die hebben dan nog niet alleen over de markt, maar vooral over een "vrije markt". Wat niet meer als een construct is en alleen kan bestaan dmv an onvrijheden. Anders staan er monopolies die de hele markt overnemen, waardoor je geen vrije markt meer hebt. Dus moet je een sterke marktmeester hebben die dat voorkomt, maar dan is de markt niet vrij meer. Zij roepen dus vrije markt, maar willen dit eigenlijk niet. Zij willen een vrije markt in hun voordeel, maar dan is hij niet vrij.ArgantosNL schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:31:
[...]
Het markdenken is iets doorgeschoten als je het mij vraagt. Marktdenken is prima als je het hebt over keuze producten, zoals meubels, auto's of boodschappen. Daar is het prima om te marktdenken. Maar zodra je naar gezondheidzorg gaat kijken, dan moet je niet gaan marktdenken. Op het moment dat verplichten producten of diensten gaat marktdenken dan komen hier de meest immorele mannetjes op af. Mensen moeten wel dus er is garantie van afname, kwaliteit komt op de 2 plek. Marge wordt de belangrijkste factor en dan wordt marktdenken heel gevaarlijk.
Is een dergelijke vraag nog te beantwoorden op landen niveau? Of gaat info zo snel dat we dit in breder verband moeten zien? Ik weet het niet.defiant schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:21:
[...]
Ik denk dat dat een heel moeilijke vraag is voor Amerika, ik zou daar niet zo snel antwoord op weten omdat er zoveel factoren spelen die contraproductief zijn en als tegenkracht functioneren.
[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 30-01-2018 22:44 ]
Het lijkt er dus op dat mensen die bereid zijn het werk voor minder geld uit te voeren, een betere qualiteit werk afleveren.Virtuozzo schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:42:
[...]
Hoe meer focus op "law & order" vanuit politieke organisatie, des te groter de aanwezigheid van gulzig gedrag binnen die organisatie.
How do you save a random generator ?
Het punt is veel meer dat waar je een politieke focus ziet op zogeheten law & order, er uiteindelijk juist sprake blijkt van intern compromitteren daarvan. Bijkomstige ontwikkeling is best vaak ook het ondergeschikt maken van doelstellingen van handhaving aan politieke focus. Zeker, de typische politieke aanpak voor mooi beeld levert nooit effectieve organisatie of praktische resultaten op. Maar daar wringt in de correlatie de schoen. Wat begint met daar geen moer om geven omdat het mooie schijn voor werving geeft, eindigt met misbruik van structuren en instellingen ter dekking van eigen subversief gedrag.enchion schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:03:
[...]
Het lijkt er dus op dat mensen die bereid zijn het werk voor minder geld uit te voeren, een betere qualiteit werk afleveren.
Een groot massa-budget op een organisatie dumpen levert effectief dus alleen maar aasgieren op.
Als natuurkundige is bij mij erin gestampt dat modellen nooit heilig zijn, en je goed moet weten waar de randen van het model zitten. Maw waar de voorspellende waarde ophoud. Bovendien zijn er soms meerdere modellen: in mijn vakgebied bijvoorbeeld simuleer ik deeltjes en ik kan daarbij verschillende fysica-lijsten gebruiken, andere modellen die ongeveer maar niet helemaal dezelfde uitkomsten geven. Van mij wordt verwacht, en ik verwacht van collega's, ten alle tijden een keuze te kunnen motiveren, want ook die keuze, dat is geen fysica meer, dat is buiten het modellen, over de rand.Cyberpope schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:42:
[...]
In mijn optiek nee. Systeemdenken is iets anders. Reason zit veel dichter in de buurt van wel "natuurkundig redeneren", het probleem zit meer in het dat deze manier van redeneren wordt ingezet in niet "natuurkundige" domeinen. En dan gaat het fout. Waar het om draait is dat iets dat goed werkt in het ene domein, onverkort van toepassing wordt verklaart op een ander domein, waar het niet past.
Daar heb je ook het lastigste stuk van de béta wetenschap te pakken. Weten waar de grenzen van de betrouwbaarheid van model(uitkomsten) zit is vaak veel lastiger dan een model implementeren of interpreteren…Brent schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:01:
[...]
Met verkeerde aannames en/of het model over alle situaties/mensen denken te kunnen strekken heb je het modeldenken verkeerd uit te natuurkunde getild. Op de rand wordt het interessant, ook in de natuurkunde! Doen of die er niet is, is niet begrijpen wat je doet.
Exacte wetenschap is sowieso en contradictio in terminis in mijn ogen. Wiskunde is exact, wetenschap niet.Brent schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:01:
[...]
Als natuurkundige is bij mij erin gestampt dat modellen nooit heilig zijn, en je goed moet weten waar de randen van het model zitten. Maw waar de voorspellende waarde ophoud. Bovendien zijn er soms meerdere modellen: in mijn vakgebied bijvoorbeeld simuleer ik deeltjes en ik kan daarbij verschillende fysica-lijsten gebruiken, andere modellen die ongeveer maar niet helemaal dezelfde uitkomsten geven. Van mij wordt verwacht, en ik verwacht van collega's, ten alle tijden een keuze te kunnen motiveren, want ook die keuze, dat is geen fysica meer, dat is buiten het modellen, over de rand.
Ik zag ooit een professor en student econometrie bekvechten bij Buitenhof over precies dit onderwerp: de student signaleerde, imho terecht, dat economie geen exacte wetenschap is en dat de opleiding te heilig in haar modelleerkunde geloofde. Ik begreep hem meteen, maar de prof wilde er niet aan, want anders zou er geen 'harde' uitspraken gedaan kunnen worden en het vakgebied weer terug naar soft 'vervallen'. Ik denk dat die discussie precies is wat je bedoelt, en wat ik erover wil zeggen is dat, als iemand uit een zogenaamde 'redelijk' vakgebied, bij de translatie juist dat heel belangrijke element (kennelijk?) vergeten wordt mee te nemen. Noem het anders modeldenken: modellen werken maar tot hier en zover, en vergen de juiste grondslagen. Met verkeerde aannames en/of het model over alle situaties/mensen denken te kunnen strekken heb je het modeldenken verkeerd uit te natuurkunde getild. Op de rand wordt het interessant, ook in de natuurkunde! Doen of die er niet is, is niet begrijpen wat je doet.
In 1 zin: natuurkundig redeneren zie ik juist niet terug in de 'zachtere' vakgebieden. Met name in de econom(etr)ie en politiek lijkt er teveel gelooft en te weinig begrepen te worden.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Dat aantal zou ik als verwaarloosbaar inschatten. Elke natuurkundige weet dat zijn model staat of valt met experimenten. Uiteraard is er een groep die het leuker vind modellen te verzinnen dan ze te testen, maar dat is verder prima. Niemand zal een model verdedigen buiten zijn grenzen, of in het licht van tegenbewijs, zelfs verstokte mathematisch fysici nietMugwump schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:13:
[...]
Het rationalisme staat in contrast met (onder andere) het empirisme in de filosofie, waarbij laatstgenoemde doorgaans stelt dat kennis niet (of in ieder geval niet volledig) vergaard kan worden zonder zintuigelijke waarneming erbij te betrekken. Er zijn wel theoretische natuurkundigen die het daar niet mee eens zijn, maar we bouwen niet voor niets gigantische deeltjesversnellers.
Ik begrijp dus niet hoe zoiets evidents (toetsing van een verzinsel bepaald haar validiteit) over het hoofd gezien wordt. Of misschien slaagt het model wel voor de toets, maar is die toets slechts de bruikbaarheid voor het selectieve belang achter de schermen. Dan nog zijn burgers het aan zichzelf verplicht zaken voor zichzelf te toetsen (via een kritische krant bijvoorbeeld). Ik ken verstandige mensen die wanneer het aankomt op politiek opeens deze eis laten vallen. Ik begrijp daar niets van. @ANdrode zegt dat het aan de randen van modellen ingewikkeld wordt, maar dat is toch juist waar we het over moeten hebben zou je zeggen?Om het even naar het onderwerp van het topic te trekken, ik zie in politieke discussie ook heel veel rationalistisch denken, zeker in de hedendaagse Amerikaanse politiek. Kennis die je zou moeten vergaren door observatie wordt onderdeel van de 'intuïtie' gemaakt en als vaststaande kennis veronderstelt. Denk aan 'migratie is slecht / goed voor de economie', 'globalisering is onwenselijk', 'de overheid presteert altijd slechter dan de markt' en ga zo maar door.
Mugwump schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:13:
[...]
Exacte wetenschap is sowieso en contradictio in terminis in mijn ogen. Wiskunde is exact, wetenschap niet.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Er lopen wat zaken door elkaar volgens mij. 'Toetsing van een model' is wel iets complexer dan een simpele ja / nee vraag. Ik zie wel eens mensen op internetfora claimen dat het schandalig is dat Newton nog onderwezen wordt op middelbare scholen: "Die had het immers hartstikke fout!". Dat soort mensen kunnen beter even Asimov's Relativity of wrong lezen.Brent schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:25:
[...]
Dat aantal zou ik als verwaarloosbaar inschatten. Elke natuurkundige weet dat zijn model staat of valt met experimenten. Uiteraard is er een groep die het leuker vind modellen te verzinnen dan ze te testen, maar dat is verder prima. Niemand zal een model verdedigen buiten zijn grenzen, of in het licht van tegenbewijs, zelfs verstokte mathematisch fysici niet
Ik begrijp dus niet hoe zoiets evidents (toetsing van een verzinsel bepaald haar validiteit) over het hoofd gezien wordt. Of misschien slaagt het model wel voor de toets, maar is die toets slechts de bruikbaarheid voor het selectieve belang achter de schermen. Dan nog zijn burgers het aan zichzelf verplicht zaken voor zichzelf te toetsen (via een kritische krant bijvoorbeeld). Ik ken verstandige mensen die wanneer het aankomt op politiek opeens deze eis laten vallen. Ik begrijp daar niets van. @ANdrode zegt dat het aan de randen van modellen ingewikkeld wordt, maar dat is toch juist waar we het over moeten hebben zou je zeggen?
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Niet dat dat niet gebeurd in de natuurkunde, maar hier zit je doorgaans bovenop bij het lezen van een paper, en er wordt ook van je verwacht dat je dit zo goed als je kunt aangeeft. Je kunt je definitie van werkeloosheid niet gebruiken zonder hem te definiëren, en als het even kan ook te motiveren (want zoals je zegt, aan de definitie zie je niet per se dat hij handig gekozen is). Voor mij is het in elk geval inbegrepen: een model gebruiken mag alleen als je vertelt waarom en waar het geldt/gebruikt wordt. Het is niet des natuurkundigs dit niet te doen, dat is (amateurobservatie) juist erbuiten veel gebruikelijk (er is een model/systeem dus het zal wel goed zijn).Mugwump schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:44:
[...]
Dat lijkt misschien voor sommigen een simpele observatie, maar je kunt heel veel goochelen met de cijfers om je punt te maken. Welke tijdsperiode pak je, welk gebied pak je, hoe heb je bepaald of iemand illegaal is of niet?
Maar denk je dat de gemiddelde kiezer de methodologie van het BLS gaat doorploeteren? Natuurkundige papers doorploeteren geeft al aan dat je hoogstwaarchijnlijk praat over mensen die op z'n minst bezig zijn met een WO studie natuurkunde of er al één hebben afgerond. Een groot deel van de kiezers in de VS is heeft niet mee dan 'high school' en zal dus echt geen flauw idee hebben over hoe je kritisch kijkt naar statistische methodologieën. Veel mensen gaan gewoon af op wat ze op niet al te verheffende media als TV en talk radio horen. Een tijdje terug zag ik ergens een aardige collage van 'dit zie je als je Fox / Breitbart / nog wat andere zeer conservatieve media volgt'. Dan krijg je echt een totaal andere interpretatie van de werkelijkheid te zien dan wanneer je een wat pluriformere mediaconsumptie hebt. Afgezien van media kritisch te lezen, probeer ik in ieder geval een wat bredere set aan (digitale) kranten te lezen om ook eens wat andere gezichtspunten tot me te nemen. Iets als Breitbart is me te dom om te lezen, maar er zijn best wat serieuzere conservatieve media zoals de National Review of Wall Street Journal (laatstgenoemde vooral op economisch vlak). Dat geeft je ook wat meer inkijk in de zienswijze van anderen.Brent schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:09:
[...]
Niet dat dat niet gebeurd in de natuurkunde, maar hier zit je doorgaans bovenop bij het lezen van een paper, en er wordt ook van je verwacht dat je dit zo goed als je kunt aangeeft. Je kunt je definitie van werkeloosheid niet gebruiken zonder hem te definiëren, en als het even kan ook te motiveren (want zoals je zegt, aan de definitie zie je niet per se dat hij handig gekozen is). Voor mij is het in elk geval inbegrepen: een model gebruiken mag alleen als je vertelt waarom en waar het geldt/gebruikt wordt. Het is niet des natuurkundigs dit niet te doen, dat is (amateurobservatie) juist erbuiten veel gebruikelijk (er is een model/systeem dus het zal wel goed zijn).
Het is ook zo moeilijk om je financieel manager duidelijk te maken wat er wel en niet kan...The head of America’s leading health protection agency has resigned after it was revealed she had bought shares in a tobacco company. Brenda Fitzgerald, director of the Centres for Disease Control and Prevention (CDC), quit as the result of what officials said were “conflicts of interest that made it difficult to do her job”.
“Dr Fitzgerald owns certain complex financial interests that have imposed a broad recusal limiting her ability to complete all of her duties as the CDC Director,” said Matt Lloyd, a spokesman for the Department of Health and Human Services.
The resignation of Ms Fitzgerald, who had only been in the post a month, came a day after Politico reported she had bought shares in a company that produces tobacco, the major cause of preventable deaths in the US and something that that the CDC had long campaigned against.
Ze was al te langzaam in het afstoten van haar aandelenpakket en kon daardoor al niet eens haar werk doen, en dan koopt ze ook nog eens nieuwe aandelen in de sigarettenhandelThe stock in Japan Tobacco was one of about a dozen new investments Ms Fitzgerald had made after she took over the job, according to documents obtained by the news site.
[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 31-01-2018 17:31 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Niet zozeer de memo zelf, maar deze conclusie:President Donald Trump staat op het punt een geheim memo te openbaren dat de onafhankelijkheid van de FBI in twijfel trekt. Dit kan ook de geloofwaardigheid van speciaal aanklager Robert Mueller ondermijnen die de banden van de Trumpcampagne met Rusland onderzoekt.
Dat de rechtstaat wordt ondermijnt voor politiek gewin zou eigenlijk de hoofdmoot moeten zijn van het artikel, maar het wordt in ieder geval genoemd.Als Trump de notitie naar buiten laat brengen - en daar ziet het sterk naar uit – zal het gevecht om de legitimiteit van Muellers onderzoek verder losbarsten. Dat en passant de onafhankelijkheid van het ministerie van justitie en de FBI verder wordt ondermijnd, en daarmee de rechtsstaat, lijkt voor de strijdende partijen van ondergeschikt belang.
In an unusual move, the FBI on Wednesday released a public statement warning about inaccuracies in a classified memo spearheaded by Rep. Devin Nunes, the Republican chairman of the House Intelligence Committee, that has been a point of contention between Democrats and Republicans.
De conclusie:The statement continued: “As expressed during our initial review, we have grave concerns about material omissions of fact that fundamentally impact the memo’s accuracy.
Dat is inmiddels een bekend patroon. Zoveel twijfel zaaien over de FBI dat uiteindelijke rapport van Mueller ook niet geloofd zal worden en af kan worden afgedaan als 'fake news'.He said that releasing it could set a “bad precedent,” adding, “The FBI is in a bind here, no matter what they do.”
“If they release the memo, it’s going to further conspiracy theories about this,” he said, “and if they don’t, it’ll do the same thing anyway.”
Tja, zie dit eerdere bericht. Jammerlijk voorspelbaar.defiant schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:28:
NRC over de FISA memo die de republikeinen en Trump willen inzetten tegen Mueller:
Geheim memo is nieuw Republikeins wapen tegen Ruslandonderzoek
[...]
Niet zozeer de memo zelf, maar deze conclusie:
[...]
Dat de rechtstaat wordt ondermijnt voor politiek gewin zou eigenlijk de hoofdmoot moeten zijn van het artikel, maar het wordt in ieder geval genoemd.
Over die memo heeft de FBI een statement naar buiten gebracht:
The FBI just released a rare public statement warning against releasing the Nunes memo
[...]
[...]
De conclusie:
[...]
Dat is inmiddels een bekend patroon. Zoveel twijfel zaaien over de FBI dat uiteindelijke rapport van Mueller ook niet geloofd zal worden en af kan worden afgedaan als 'fake news'.
Inderdaad, het heeft weinig zin om volgens de regels van het spel te spelen als de tegenpartij geen enkele intentie heeft zich eraan te houden bij het bereiken van de doelen.Virtuozzo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:50:
Maar even los van de toxiciteit in de dynamiek, zie je de verschillen in methodologie? De FBI (en andere Instellingen) zetten in op kaders en concepten uit - bij wijze van spreken - een handboek uit oudere tijden, waarin dat wat tegenwoordig normaal is ondenkbaar was.
Ik denk dat de kwetsbaarheid van Trump zal gaan liggen op concrete resultaten voor de gewone Amerikaan, en hij die, vanzelfsprekend, zal gaan compenseren met theater en afleiding met symboliek zoals immigratie. Ik denk dat een sterke focus op de sociaal economische positie van Amerikanen, in plaats van op de (extreme) identiteitspolitiek een voorwaarde is om een serieuze kans te maken.Dit is waarom ik eerder aangaf dat het voor de Democraten verstandiger zou zijn om a) niet op Trump te happen maar op issues (liefst met overname van initiatief zoals bij infrastructuur als motor met saus van beeldvorming Obama) en b) hoe pijnlijk ook de periode Trump uit te laten spelen tot afbraak van die Republikeinse netwerken (en ondertussen eigen oude garde & organisatie te vervangen). Anders eindigen de Democraten ongeacht alle onderliggende demografische ontwikkelingen als de Amerikaanse PvdA.
De vereenzelviging van een partij met bepaalde personen of familie is sowieso een slecht idee, ik zag ook de naam Joe Kennedy III opduiken, ook weer zo'n politieke familie.Wat dat aangaat, het helpt al helemaal niet dat de jonge Clinton nu de politiek in wil - afkopen die gekken en weg ermee, zo snel mogelijk. Op Breitbart werd al gesproken van de Clinton oligarchie ...
Dat is geen zijspoor. In de VS is dit juist een cruciaal punt van observatie. Het land is jong, vrijwel alle mythos en cultuurelementen zijn kunstmatige (en te vaak fictieve - zoek bijvoorbeeld de echte geschiedenis van The Alamo op, bitter) symboliek, processen van cultureel internaliseren daar hebben een disproportioneel grote voet in perceptie daarvan. Het klinkt misschien vreemd, maar onderschat niet hoe bepalend regionale elementen van geschiedenis en verbonden symboliek zijn voor de cohesie van de interne kapitaalstromen, onderschat ook niet hoe enorm bepalend entertainment en infotainment zijn voor de functionaliteit van structuurelementen van bestel. Hero cultisme heeft bijvoorbeeld een vogelvlucht genomen in populaire cultuur sinds de Tweede Wereldoorlog, met meetbare effecten van afname in vertrouwen op Instellingen en toename van overgave aan reflexen van geloofsgedrag richting singuliere leiders. De huidige cultuur van wantrouwen en bijna post-apocalyptische perceptie ten aanzien van algemene nationale ontwikkeling is niet enkel een kwestie van de recente oorlogen (en de gevolgen daarvan) of de polarisatie van sociaal-economische aan politiek verbonden netwerken, maar kent ook een ongekend grote voet in de vlucht van polaire culturele elementen (en verschuivingen van focus daarvan) op gebieden van lectuur, literatuur, mediaconsumptie et cetera.defiant schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:52:
[...]
Inderdaad, het heeft weinig zin om volgens de regels van het spel te spelen als de tegenpartij geen enkele intentie heeft zich eraan te houden bij het bereiken van de doelen.
Een zijspoor, ironisch genoeg wordt er binnen de Amerikaanse media cultuur een beeld geschapen in misdaad series waarin slimme FBI rechercheurs menselijk gedrag feilloos kunnen ontleden en zo slimme tegenstanders alsnog kunnen uitschakelen. Ik denk dat de mythe vorming van (super)helden als redders van de samenleving in plaats van gewone mensen (die vaak worden neergezet als onschuldig, maar bovenal hulpeloos) een belemmering is binnen de Amerikaanse cultuur.
Maar die kwetsbaarheid is er niet. Althans niet zo lang a) de media arena enkel wil / kan kijken naar de show en het drama en b) structuren van politiek tegenwicht in de klassieke valstrikken vallen van eigen fossielen en het typische happen in de verkeerde taartjes.[...]
Ik denk dat de kwetsbaarheid van Trump zal gaan liggen op concrete resultaten voor de gewone Amerikaan, en hij die, vanzelfsprekend, zal gaan compenseren met theater en afleiding met symboliek zoals immigratie. Ik denk dat een sterke focus op de sociaal economische positie van Amerikanen, in plaats van op de (extreme) identiteitspolitiek een voorwaarde is om een serieuze kans te maken.
Nu ja, merk twee zaken op. Bij de Republikeinen is men bezig met schoon schip maken van probleemposities en personen voor de nieuwe agenda. De een na de ander stelt zich niet herverkiesbaar, waarna een zorgvuldig gecultiveerde én zwaar van de nieuwe machtskernen afhankelijk persoontje het gat vult. Zonder uitzondering plichtig aan en volgend op de door Mercer's dochter opgestelde participatie en sponsoringsvereisten.Er zit alleen wel een adder onder het gras, ik had een tijd terug een analyse gelezen over de ondergang van de sociaal democratie in Europa, daarin kwam naar voren dat kiezers vaak oprecht geloofden in sociaal economische visie, maar uiteindelijk afhaakten omdat er geen resultaten werden geboekt. Hetzelfde zag je ook wel gebeuren met Obama, hij werd gekozen met hervormingsagenda die hij op veel vlakken niet kon waarmaken, waardoor mensen vatbaar werden voor de politieke boodschap van Trump, die op kritieke punten in z'n campagne wel waarheid sprak.
Dat staat nog los van het fenomeen dat in bepaalde kringen progressieven zelf ook aan het radicaliseren zijn, hoeveel daarvan zijn ervan bereid om de democraten te steunen als er in hun ogen gematigde kandidaat opstaat ?
Ook eerder opgemerkt door anderen, twee kritieke punten in de Amerikaanse ontwikkeling sinds de onafhankelijkheid zijn frappant. De afwezigheid van parlementaire democratie (want dat was de oude wereld) en de correlatie tussen persoonlijk dan wel gesponsord vermogen om politieke functies te verkrijgen.Doordat het systeem zover is afgegleden en gecorrumpeerd is wordt het steeds moeilijker om de weg terug te vinden en zul je dus denk ik een manier moeten vinden om eerlijk te zijn tegenover kiezers en toch de verkiezingen te kunnen winnen. Want het zal moeilijk worden om snel concrete en tastbare resultaten te boeken voor gewone Amerikanen als je een gebroken land moet repareren.
Zo pijnlijk als het woord is, een zuivering is een absolute vereiste. Vergeet die midterms. Vergeet Trump's gedrag. Identificeer jong talent, vrijwaar het van de traditionele lobby, zoek innovatie voor methodologie, stimuleer traditionele civiel-politieke polarisatie. Zet het mes consistent op issues en initiatieven die de ruimte voor Trump/GOP's marketing wegnemen. Doe dat op een bed van zorgvuldig uitgekiende communicatie die consistent gebruikt maakt van taalkundig gedrag tailor-made voor doelregio's. Gebruik de drama periode van Trump om hem én de GOP én Tech én Mercer af te rekenen op initiatief met issues, doe ondertussen de wederopbouw van interne demografie en organisatie - dit is het enig mogelijke alternatief van potentieel.[...]
De vereenzelviging van een partij met bepaalde personen of familie is sowieso een slecht idee, ik zag ook de naam Joe Kennedy III opduiken, ook weer zo'n politieke familie.
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 01-02-2018 02:18 ]
Bedoel je niet een jonge Kennedy?Virtuozzo schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:50:
Wat dat aangaat, het helpt al helemaal niet dat de jonge Clinton nu de politiek in wil - afkopen die gekken en weg ermee, zo snel mogelijk. Op Breitbart werd al gesproken van de Clinton oligarchie ...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Excerpt from Milton Mayer's They Thought They Were Free: The Germans, 1933-45"...Each act, each occasion, is worse than the last, but only a little worse. You wait for the next and the next. You wait for one great shocking occasion, thinking that others, when such a shock comes, will join with you in resisting somehow. You don't want to act, or even talk, alone; you don't want to 'go out of your way to make trouble.' Why not?-Well, you are not in the habit of doing it. And it is not just fear, fear of standing alone, that restrains you; it is also genuine uncertainty. Uncertainty is a very important factor, and, instead of decreasing as time goes on, it grows. Outside, in the streets, in the general community, 'everyone' is happy. One hears no protest, and certainly sees none. You know, in France or Italy there would be slogans against the government painted on walls and fences; in Germany, outside the great cities, perhaps, there is not even this. In the university community, in your own community, you speak privately to your colleagues, some of whom certainly feel as you do; but what do they say? They say, 'It's not so bad' or 'You're seeing things' or 'You're an alarmist.'
And you are an alarmist. You are saying that this must lead to this, and you can't prove it. These are the beginnings, yes; but how do you know for sure when you don't know the end, and how do you know, or even surmise, the end? On the one hand, your enemies, the law, the regime, the Party, intimidate you. On the other, your colleagues pooh-pooh you as pessimistic or even neurotic. You are left with your close friends, who are, naturally, people who have always thought as you have....
But the one great shocking occasion, when tens or hundreds or thousands will join with you, never comes. That's the difficulty. If the last and worst act of the whole regime had come immediately after the first and smallest, thousands, yes, millions would have been sufficiently shocked-if, let us say, the gassing of the Jews in '43 had come immediately after the 'German Firm' stickers on the windows of non-Jewish shops in '33. But of course this isn't the way it happens. In between come all the hundreds of little steps, some of them imperceptible, each of them preparing you not to be shocked by the next. Step C is not so much worse than Step B, and, if you did not make a stand at Step B, why should you at Step C? And so on to Step D.
And one day, too late, your principles, if you were ever sensible of them, all rush in upon you. The burden of self-deception has grown too heavy, and some minor incident, in my case my little boy, hardly more than a baby, saying 'Jewish swine,' collapses it all at once, and you see that everything, everything, has changed and changed completely under your nose. The world you live in-your nation, your people-is not the world you were born in at all. The forms are all there, all untouched, all reassuring, the houses, the shops, the jobs, the mealtimes, the visits, the concerts, the cinema, the holidays. But the spirit, which you never noticed because you made the lifelong mistake of identifying it with the forms, is changed. Now you live in a world of hate and fear, and the people who hate and fear do not even know it themselves; when everyone is transformed, no one is transformed. Now you live in a system which rules without responsibility even to God. The system itself could not have intended this in the beginning, but in order to sustain itself it was compelled to go all the way."
Dit dus.
Ah joh valt wel mee, jij bent gewoon een pessimistische, neurotische alarmistFunkyTrip schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:27:
Is er in de VS niet gewoon dit aan de gang nu in meer of mindere mate? Een non-stop barrage van kleine beweginkjes richting de totale afbraak van de rechtstaat en de checks&balances zoals we die kennen?
[...]
Excerpt from Milton Mayer's They Thought They Were Free: The Germans, 1933-45
Zou je niet eerder zeggen waar identiteitspolitiek de kop op steekt?Kojoottii schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:31:
[...]
Ah joh valt wel mee, jij bent gewoon een pessimistische, neurotische alarmist![]()
Maar inderdaad de gelijkenissen zijn er absoluut en niet alleen in de Verenigde Staten, kijk naar Rusland, daar zijn ze al veel verder in dat proces. Maar net zo goed in Nederland, zeg maar gerust overal waar het Nationalisme zijn kop aan het opsteken is.
Hmm ja daar heb je een punt. Puur op emoties spelen en feiten ondergeschikt maken en zo de bevolking verdelen, als je dat verstaat onder identiteitspolitiek, dan ja.Nature schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:38:
[...]
Zou je niet eerder zeggen waar identiteitspolitiek de kop op steekt?
[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 01-02-2018 14:26 ]
Daar ben je heel verkeerd in.Delerium schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:25:
Iemand anders al opgevallen dat de regering van de VS eigenlijk al een jaar geen beleid meer heeft heeft maar alleen met coverups bezig is?
Weer een distractie... Hij is echt maar een middenmootje. Ofwel iemand fluistert hem dit in het oor, ofwel hij is zo compulsive in zijn 70 jarige bestaan van leugens dat hij niet anders kan dan er 'biggest ever' van te maken.Thank you for all of the nice compliments and reviews on the State of the Union speech. 45.6 million people watched, the highest number in history. @FoxNews beat every other Network, for the first time ever, with 11.7 million people tuning in. Delivered from the heart!
Dit dus.
Nee joh, Mueller is nog lang niet zo ver en deze memo heeft geen 'real-world' waarde. Dit is puur partij politiek. Er wordt door de republikeinen een verhaal geschapen wat ze de komende maanden kunnen gebruiken hun eigen basis te activeren en voldoende zwevende kiezers te laten twijfelen zodat er tenminste nog een paar republikeinen verkozen worden tot het congress. Het is verkiezingscampagne materiaal, er moet wel een verhaal zijn.Delerium schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:25:
Ik heb het idee dat het eindspel een beetje begonnen is.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Maar kunnen ze Trump tegenhouden? Die staat bekend om zijn impulsieve beslissingen. Als hij eenmaal zichzelf overtuigd heeft, dan gaat hij gewoon Mueller ontslaan. En het lijkt nu wel snel te gaan, dus zal Trump ook in een stroomversnelling qua 'zelfovertuiging/knopen doorhakken' terecht komen.ph4ge schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:48:
[...]
Nee joh, Mueller is nog lang niet zo ver en deze memo heeft geen 'real-world' waarde. Dit is puur partij politiek. Er wordt door de republikeinen een verhaal geschapen wat ze de komende maanden kunnen gebruiken hun eigen basis te activeren en voldoende zwevende kiezers te laten twijfelen zodat er tenminste nog een paar republikeinen verkozen worden tot het congress. Het is verkiezingscampagne materiaal, er moet wel een verhaal zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 01-02-2018 15:57 ]
Dit dus.
Ik snap prima dat je dat niet snapt, want dat is het zelfreinigende vermogen van de FBI in actie om de focus op het werk te houden en niet de fantasie van internettrollen. Het zelfreinigende vermogen van Trump zelf daartegen....fommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:14:
Ik snap überhaupt niet waarom het mueller onderzoek nog steeds lopende is, als er 2 leden (page en strzok) uit het onderzoek gezet zijn wegens (vermoedelijke, maar redelijk aantoonbare door de sms reeks) bias.
Verwijderd
Hoe is het daar in Rusland? Beetje lekker weer?fommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:14:
Ik snap überhaupt niet waarom het mueller onderzoek nog steeds lopende is, als er 2 leden (page en strzok) uit het onderzoek gezet zijn wegens (vermoedelijke, maar redelijk aantoonbare door de sms reeks) bias. En straks inderdaad blijkt dat de democratische partij willens en wetens een gefabriceerd dossier gebruikt heeft om de tegenpartij af te mogen luisteren via een FISA, dan lijkt het me een logisch verhaal dat hier consequenties aan gaan zitten.
En je denkt niet dat het aftreden van deze mensen te maken heeft met het aankomende memo?
Ik heb gehoord dat de memo misschien vanavond al vrijgegeven wordt, dan zullen we het weten..
Page en Strzok waren kritisch op alle kanditaten ook op Clinton en Sanders. De democratische partij heeft niemand afgeluisterd dat was de FBI, die Carter Page afluisterde. Dat deden ze al voordat Trump kandidaat werd. De FISA warrant is alleen tijdens de campagne verlengd, wat gebruikelijk is.fommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:14:
Ik snap überhaupt niet waarom het mueller onderzoek nog steeds lopende is, als er 2 leden (page en strzok) uit het onderzoek gezet zijn wegens (vermoedelijke, maar redelijk aantoonbare door de sms reeks) bias. En straks inderdaad blijkt dat de democratische partij willens en wetens een gefabriceerd dossier gebruikt heeft om de tegenpartij af te mogen luisteren via een FISA, dan lijkt het me een logisch verhaal dat hier consequenties aan gaan zitten.
En je denkt niet dat het aftreden van deze mensen te maken heeft met het aankomende memo?
Ik heb gehoord dat de memo misschien vanavond al vrijgegeven wordt, dan zullen we het weten..
Voor wat het waard is:FunkyTrip schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:43:
https://twitter.com/realD...status/959034299222843394
Weer een distractie... Hij is echt maar een middenmootje. Ofwel iemand fluistert hem dit in het oor, ofwel hij is zo compulsive in zijn 70 jarige bestaan van leugens dat hij niet anders kan dan er 'biggest ever' van te maken.
Obama scored 52.3 million for his inaugural address to a joint session of Congress in 2009, and just over 48 million for his first State of the Union speech in 2010.
Viewing figures for the State of the Union speech usually decline during a president’s time in office. Obama’s final speech in 2016 was only seen by 31.3 million people.
Ok, het dossier is opgesteld door steele, die het in opdracht van of samenwerking met fusion GPS geleverd heeft, waar nadat trump voor republikeinse kandidaat werd de DNC fusion GPS aanhield via de advocaat Marc Elias. kortom de FBI heeft het dossier gebruikt om het republikeinse kamp af te luisteren, en dat er links zijn tussen het dossier en de democratische partij is duidelijk.Spookelo schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:19:
[...]
Page en Strzok waren kritisch op alle kanditaten ook op Clinton en Sanders. De democratische partij heeft niemand afgeluisterd dat was de FBI, die Carter Page afluisterde. Dat deden ze al voordat Trump kandidaat werd. De FISA warrant is alleen tijdens de campagne verlengd, wat gebruikelijk is.
[ Voor 3% gewijzigd door fommes op 01-02-2018 16:37 ]
Stapte de nummer 2 niet op wegens onderstaande nieuwsbericht?Delerium schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:25:
Ik heb het idee dat het eindspel een beetje begonnen is.
Nunes met zijn memo is natuurlijk interessant. Hij is namens het congress voorzitter van de veiligscommisie en kan alles inzien aan stukken. De beste man heeft zitten winkelen in de stukken om de FBI in een kwaad daglicht te stellen zodat Mueller beschadigd raakt. Deze Nunes was trouwens vorig jaar de man die direct naar Trump rende om hem op de hoogte te stellen. Zijn memo heeft de goedkeuring van het congress (lees: GOP) om gepubliceerd te worden maar het schijnt dat hij de versie per stuk veranderd.
De Dems vinden dit maar niets, want Nunes neemt niet alleen zijn taak weinig serieus maar zit te zoeken naar stukken van de FBI om de contekst te verkloten. De FBI (EN Justitie met Sessions) vindt het ook niets want het bevat dus staatsgeheimen die dus gelekt worden voor een politieke zaak. Zo erg, dan niet alleen de nummer 2 van de FBI gisteren opstapte, maar ook de nummer 1 (Wray, zit er sinds Comey) ook op ramkoers ligt met Trump en wellicht ook het veld gaat ruimen.... samen met Rosenstein. Een mooie cocktail voor de komende dagen.
En de dems, die worden dus weer in partijpolitiek gemangeld, ongeveer een week voordat de overheid (weer) op slot kan gaan.
Het serieuze interessante wordt trouwens wanneer Trump tekent voor publicatie. Dan staat zijn handtekening op een stuk, dat bedoeld is om een justitieel onderzoek te ondermijnen. Een smoking gun dus.
Maar goed, of de FBI wint en Trump is weg (met Nunes (krijgt trouwens ook vermeldingen in het strafonderzoek van Mueller) en de halve GOP) of Trump wint en de FBI en alle andere facetten van de rechtstaat (Rosenstein, Wray, Sessions zelf) zijn weg.
Spannend.
Iemand anders al opgevallen dat de regering van de VS eigenlijk al een jaar geen beleid meer heeft heeft maar alleen met coverups bezig is?
Het is een speciaal stukje hypochrisie dat Buttery Males van Clinton zo'n probleem blijven terwijl Nunes momenteel tegen beter weten in veel meer info op straat wil gooien. Blijf vooral de focus op bijzaken houden.fommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:45:
[...]
Stapte de nummer 2 niet op wegens onderstaande nieuwsbericht?
https://www.wsj.com/artic...-2016-election-1517450265
Bron?fommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:36:
kortom de FBI heeft het dossier gebruikt om het republikeinse kamp af te luisteren, en dat er links zijn tussen het dossier en de democratische partij is duidelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door Delerium op 01-02-2018 16:53 ]
-Steele wist niet voor wie hij werktefommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:36:
Ok, het dossier is opgesteld door steele, die het in opdracht van of samenwerking met fusion GPS geleverd heeft, waar nadat trump voor republikeinse kandidaat werd de DNC fusion GPS aanhield via de advocaat Marc Elias. kortom de FBI heeft het dossier gebruikt om het republikeinse kamp af te luisteren, en dat er links zijn tussen het dossier en de democratische partij is duidelijk.
Zou je die mening kunnen onderbouwen? Obama en betrokken agentschappen hebben er juist alles aan gedaan om het lopende onderzoek uit de media te houden voor de verkiezingen. Daar stond natuurlijk de bombastische onthulling dat er weer onderzoek werd gedaan naar emails van Clinton tegenover. Er is echt geen greintje bewijs dat ze de verkiezingen met het 'Rusland verhaal' probeerden te beinvloeden. Zowel Comey als Mueller zijn nota bene republikeinen.fommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:36:
Ik ben van mening dat ze verwacht hadden na het afluisteren daadwerkelijk en onderbouwd bewijs te vinden dat er samengewerkt is met de Russen, waardoor Hillary president zou worden, maar dit is helaas niet het geval gebleken.
En het weer in Rusland is prima, weinig wind, hier en daar een wolkje.
Nationalisme maar ook white supremacy zijn bij uitstek identiteitspolitiek ja.Nature schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:38:
[...]
Zou je niet eerder zeggen waar identiteitspolitiek de kop op steekt?
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Iedereen met een beetje gezond boeren verstand zal toch op zijn minst lichtjes kritisch zijn op Trump zijn beleid?fommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:14:
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Maar partijpolitiek is dominant, beheerst die echte wereld. Het gaat niet meer om "het verhaal", het gaat om het laten volgen van gevoel.ph4ge schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:48:
[...]
Nee joh, Mueller is nog lang niet zo ver en deze memo heeft geen 'real-world' waarde. Dit is puur partij politiek. Er wordt door de republikeinen een verhaal geschapen wat ze de komende maanden kunnen gebruiken hun eigen basis te activeren en voldoende zwevende kiezers te laten twijfelen zodat er tenminste nog een paar republikeinen verkozen worden tot het congress. Het is verkiezingscampagne materiaal, er moet wel een verhaal zijn.
Dat creatief schrijven FISA memo? Daar circuleren al enige tijd versies van.hjs schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:07:
Zijn de memo's al openbaar?
[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 01-02-2018 21:19 ]
Alles wat ook enigzins anti democraat / FBI is wordt direct al afgebrand, zonder dat het daadwerkelijke memo vrijgegeven is. Maar iedere trump aantijging wordt als waar aangenomen, of ‘dat is zeker wat voor hem’Virtuozzo schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:18:
[...]
Maar partijpolitiek is dominant, beheerst die echte wereld. Het gaat niet meer om "het verhaal", het gaat om het laten volgen van gevoel.
[...]
Dat creatief schrijven FISA memo? Daar circuleren al enige tijd versies van.
Misschien is het een idee om wat minder te bankieren op polarisatie en echokamers. Laten we het constructief houden. Het beeld wat je - vrij consistent - probeert te schetsen is - zeker in dit topic - op zijn best niet reëel.fommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:06:
[...]
Alles wat ook enigzins anti democraat / FBI is wordt direct al afgebrand, zonder dat het daadwerkelijke memo vrijgegeven is. Maar iedere trump aantijging wordt als waar aangenomen, of ‘dat is zeker wat voor hem’
Ik wacht de memo rustig af (waarschijnlijk morgen) voordat ik conclusies trek of het totale stemmingmakerij is of meer dan dat.
Virtuozzo schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:47:
[...]
Misschien is het een idee om wat minder te bankieren op polarisatie en echokamers. Laten we het constructief houden. Het beeld wat je - vrij consistent - probeert te schetsen is - zeker in dit topic - op zijn best niet reëel.
Dat had je misschien beter tegen c00p kunnen zeggen of niet?Virtuozzo schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:47:
[...]
Misschien is het een idee om wat minder te bankieren op polarisatie en echokamers. Laten we het constructief houden. Het beeld wat je - vrij consistent - probeert te schetsen is - zeker in dit topic - op zijn best niet reëel.
Alles wat ik beweer zijn feiten.fommes schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 00:00:
[...]
[...]
Dat had je misschien beter tegen c00p kunnen zeggen of niet?
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Verwijderd
Misschien is het waar, maar wat heeft Trump gedaan om ook maar enig krediet te verdienen? De man is overduidelijk compleet krankzinnig. Enige geloofwaardigheid die hij ooit had heeft hij al vele malen verspeeld.fommes schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:06:
[...]
Alles wat ook enigzins anti democraat / FBI is wordt direct al afgebrand, zonder dat het daadwerkelijke memo vrijgegeven is. Maar iedere trump aantijging wordt als waar aangenomen, of ‘dat is zeker wat voor hem’
Ik wacht de memo rustig af (waarschijnlijk morgen) voordat ik conclusies trek of het totale stemmingmakerij is of meer dan dat.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq