RobinHood schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:34:
Over de standbeelden: Qua beladenheid zou je ze denk ik wel kunnen vergelijken met standbeelden uit het nazi-tijdperk, zelfs al zijn het slechts generaals die "niks" fout hebben gedaan. Wij hebben ook geen standbeelden van Rommel of Paulus in onze steden staan om die tijd te herdenken.
Daarentegen staat er nog wel gewoon een stukje Berlijnse muur, zijn er in o.a. Twente nog legio bases te vinden waarvan de Duitsers hun raketten richting Londen stuurden en is menig concentratiekamp hedendag een toeristische trekpleister.
"Herdenken" wil niet direct betekenen dat je het eens bent met de denkwijze. Het voorziet voornamelijk in een stuk inzicht, kennis en geschiedenis van een land.
Het is natuurlijk aan elk individue om het op zijn/haar eigen manier te interpreteren maar een bezoek aan b.v. Auschwitz leert mij hoe gruwelijk het destijds geweest moet zijn en hoe blij ik
mag moet zijn met onze huidige levensstandaard welke we aan alle helden van destijds te danken hebben.
Ergo, hoe gruwelijk de geschiedenis ook mag zijn. Persoonlijk ben ik blij dat dat er restantenten zijn om mij als "verwende" burger weer even met beide benen op de grond te zetten
defiant schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 00:35:
Uiteindelijk zal een samenleving zo moeten worden ingericht dat mensen wel met elkaar overweg kunnen, maar hier bieden een puur progressieve of puur conservatieve oplossingen helaas geen soelaas. Zoals
Jonathan Haidt in een ted-talk betoogd, is dat een probleem wat Aziatische samenlevingen veel beter begrijpen dan Westerse. Of zoals iemand (imho) goed heeft geobserveerd:
Vergeet dan alleen niet de andere kant van de medaille. In China hoef je het niet te proberen om op straat te roepen dat je de keizer een ***** vind. Ik kan hier wel gewoon roepen dat ik (puur hypotetisch) onze Willie een incompetente lamzak vind.
Ergo, de omgangsvormen zullen daar wellicht "netter" zijn maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat deze normen/waarden deels voortkomen uit angst. Ben daar zelf toch niet erg jaloers op.
MrMonkE schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 01:49:
Maar dat wordt met deze nazi mensen wel erg moeilijk want die willen alle joden de gaskamer in en alle negers op de katoenvelden of achter in de bus. Hoe kun je ooit een gedeelde samenleving met dat soort groepen hebben op basis van onderlinge gelijkheid. Gelukkig zijn er niet zoveel van, dat zie bij elke demonstratie terug. Een handjevol rechts en binnen no-time staat er een grotere linkse groep te anti-demonstreren. En je kunt ze ook niet laten verdwijnen, daar doen wij niet aan en dat is meer hun ding.
Een handjevol kan genoeg zijn. Kijk b.v. hoe slechts 2 a 3 terroristen een complete stad als Brussel of Manchester kunnen ontregelen.
Het banale van dit soort gebeurtenissen is dat de berichtende media waarschijnlijk significant meer schade doen dan de oorspronkelijke daders.
Neem in dit geval de protestmars van Alt Right.
1 dode en 15 gewonden uit mijn hoofd?
Klinkt crux maar deze aantallen zijn natuurlijk peanuts.
Door media-aandacht wordt (onnodig) angst gezaaid maar nog belangrijker, het geweld wordt geromantiseerd voor potentiële nazi's.
Ik denk dat het nooit wordt opgelost, we moeten altijd zorgen dat we de meeste mensen weghouden van de haatzaaiende flanken waar men niet langer in staat is open te staan voor andere denkwijzen en geen enkele compromis toestaat.
Lijkt mij een utopie. Decennia geleden werden andere volkeren al afgeslacht. Was het niet om geloof, was het wel om pure hebzucht.
Gelukkig zijn we inmiddels het stadium van kruistochten en veldslagen voorbij maar het egocentrisme en "bewaken van territorium" zal nog wel de nodige generaties in ons DNA zitten.
Compromiloos is dodelijk voor een democratie -zie PVV en in mindere mate SP die zichzelf telkens buiten spel zetten- , en je ziet hoe zwaar ze het hebben in de VS met hun 2 partijen die elkaar niets gunnen. Terwijl de meeste mensen willen dat er gewoon iets wordt gedaan om het land te verbeteren lijken de congressleden vrijwel zonder uitzondering hele andere motieven te hebben.
Gelukkig hebben we met ons meerpartijenstelsel in dat opzicht een streepje voor op de US. Toch zie je in Nederland ook een gigantisch percentage stemmers, kiezen voor VVD en PVV. Beide partijen hebben hebben overduidelijk bepaalde "groepen" die ze toch beduidend minder gunnen.
[
Voor 80% gewijzigd door
Switchie op 16-08-2017 03:25
]
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren