BarendB schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:25:
[...]
Heb het net even helemaal gekeken. Wat zijn die discrepanties precies volgens jou ? Hij zegt dat hij Comey al eerder wilde ontslaan, wat is daar precies fout aan ? En wat is er nog meer zo stuitend in het interview ?
Opmerkelijk. Maar goed, als je het niet oppikt daar uit, dan een herhaling van verkenningen en - netjes neutrale - overzichten van de gedane uitspraken. Hier is het al moeilijker selectief te knippen.
A propos, wil je wat voorzichtiger zijn met keuzes van smaak? Ik heb het niet over stuitend, die woordkeuze geeft weliswaar een leuke draai aan perceptie van mijn bericht, maar het is niet correct. Tenzij het woord "frappant" dezelfde betekenis heeft als "stuitend" natuurlijk.
Ik merk het op omdat er een beetje een smaak zit in de draai van je reacties, zoals eerder met "de linkse media" en meer van dat soort eigenaardigheden tot en met whataboutisme toe. Neem het niet persoonlijk, het valt gewoon op. Het is geen waardeoordeel, louter observatie. Zeker bij accounts met interessante profielen van plotseling toenemende activiteit sinds 2016 met relatief weinig of geen berichten in dit soort onderwerpen tot aan dat punt ben ik gewoon wat voorzichtiger.Je kan het gebruiken als startpunten, maar voor de gestelde vragen is elk artikel al interessant. Niet enkel contextueel, maar met name Axios is in deze uitermate handig omdat het consistent inzet op verbatim weergave van uitspraken, handelen en besluitvorming. Verfrissend media format trouwens, kort maar krachtig, geen opinie, altijd netjes met verwijzing en bron. Hier kan je ook de uitspraak van Trump re: ontslag, besluit, en het fake news van onderzoek naar Russische verstrengelingen vinden.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:39:
Ondertussen heeft dat apparaat wel een zeer machtige vijand gecreëerd, de FBI...
Ik weet heel goed wie Deep Throat was, degene die Nixon eronder kreeg omdat Nixon de aanval opende op de onafhankelijkheid van de FBI...
Comey zal niks lekken, te makkelijk en te doorzichtig. Ondertussen zullen de onderzoeken naar de Russen doorgaan, en komen er onderzoeken naar alle figuren rond Trump, en reken er maar op dat dit gaat "lekken".
In oudere tijden zou ik het hier volledig met je eens zijn. Tegenwoordig heb ik daar behoorlijke twijfels bij. De FBI is de afgelopen twee decennia intern gepolitiseerd. Organisatorisch heeft het behoorlijk in moeten leveren, op veel punten van onderzoekscapaciteit en mandaat is het ondergeschikt geraakt aan een stroom van commissies die met de uitslag van deze verkiezingen over de gehele linie Republikeins bezet zijn geworden inmiddels.
Maar goed, mijn grotere twijfel zit hier eigenlijk bij iets heel anders. Waarheid is niet langer relevant. De impact van verschuiving van loyaliteit grondwet naar loyaliteit persoon is groot, maar niet enkel vanwege Trump. In wezen is dit de culminatie van een al veel langer aanwezige verschuivingen van algemene politisering, alsmede de toegenomen macht daarvan voor toegang en verdeling (tot middelen, benoemingen, loopbaan, financiering en zo meer). Dat heeft ook organisatorisch-culturele consequenties gehad. Waar vroeger een FBI functionaris op geen enkele wijze politiek actief was, noch hij/zij/familie e.d., is die tijd volledig voorbij.
Enfin, dat punt van waarheid en feiten als relevant wordt versterkt door de enorme afhankelijkheden van de Republikeinse netwerken van de platformen en financieringen van het Trump kamp. Er zijn bitter weinig scenario's waar een door de FBI ontketende hetze van protest kan resulteren in een juridisch traject. En zelfs dan nog, hoe zou dat op welke wijze het Amerikaanse publiek opnieuw van het gegeven feiten en waarheden kunnen overtuigen? Het is geen arena meer van informatie, maar van sentiment en gebruik.
Laat ik het volgende stellen: we kunnen ons blindstaren op "what if", maar zoals de zaken er nu voor staan is de enige partij conform cui bono die garen spint bij zowel consequenties als effecten het kamp Trump. In ieder geval tot de tussentijdse verkiezingen - die zijn bepalend voor het overwicht van de Republikeinen. Nu is het algemene platform Trump ongekend bewust blind en draagt hem hoe dan ook, maar voor dat overwicht (zoals het nu is) zal er meer nodig zijn. Afhankelijk van wat er dan wel of niet verandert, komen scenario's op tafel. Tot dat moment niet. Tot dat moment is alles verspilde energie, die dan niet langer ingezet kan worden.
BarendB schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:39:
[...]
Dus wat hij ook doet, hij kan het al niet meer goed doen in jouw ogen ? Het enige alternatief was Comey gedurende het onderzoek te laten zitten, zelfs al was dat slechter voor het land ?
Tja, ook ik vind het wel verdacht natuurlijk, maar het is zo moeilijk om hier een oordeel over te vormen zonder dat je in allerlei speculatie meegaat.
Excuses, maar dat is randje poging tot spin. Dat kan beter, we hebben dat script een beetje te vaak gezien inmiddels. Beetje moeite doen, heeft ook nut. Voor eigen inzicht, voor discussie, dit is veel en veel te makkelijk. En ja, randje subversief.
Er is zat informatie. Toetsbaar. Te controleren. Wisselingen van perspectieven. Bronnen, verwijzingen, referenties. Speculatie is het domein van af- en misleiding. Zoek het concept cui bono op, en je zal begrijpen waarom sommige mensen - waaronder ook ik - fundamenteel moeite hebben met een dergelijke uitspraak, aangezien het geen argument is.
Excuses als ik wat scherp overkomt, het is niet persoonlijk. Oprecht, het is juist makkelijk én lonend om informatie te verkennen en controleren. Speculatie heeft daar geen bal mee te maken. We zien te vaak dat dit argument ingezet wordt als goedkope vorm van beïnvloeding opinie. Dit is niet Fox, dit is niet RT, dit is Tweakers.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.