[ZT] President Trump en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 99 Laatste
Acties:
  • 509.792 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Cyphax

Moderator LNX
Als er iemand op zo'n manier de democratie gaat ondermijnen, dan de GOP nog wel. Trump lijkt me best wel manipuleerbaar. 't Zou me niks verbazen als er een stelletje tussenzit dat 'm manipuleert. Je ziet wel wat zo'n Bannon voor elkaar krijgt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* troll

[ Voor 106% gewijzigd door Mx. Alba op 30-01-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11

polthemol

Moderator General Chat
*knip* don't feed the troll...

[ Voor 95% gewijzigd door Mx. Alba op 30-01-2017 19:29 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
FunkyTrip schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:34:
Kwam op een ander forum deze post tegen, maar geen idee in hoeverre dit aluhoedjes is, juist omdat ik nogal tegenstrijdige berichten op medium.com tegenkom.

https://medium.com/@yonat...p-e024990891d5#.lwfa7bke2

Is dit gewoon weer zo'n gevalletje 'ik link wat random events aan elkaar, die op zichzelf feitelijk zijn, maar niets met elkaar van doen hoeven te hebben' ?

Het linkt de verkoop van een Russisch oliebedrijf aan Trump.
Goeie post. De implicaties kunnen we momenteel moeilijk inschatten, maar de zaken die we in de afgelopen week voorbij hebben zien komen geven voldoende reden voor bezorgdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* commentaar op moderatie graag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic, niet hier...

[ Voor 72% gewijzigd door Mx. Alba op 30-01-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:27
DaniëlWW2 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:11:
...
En Bannon komt in de National Security Counsel te zitten en de status van de chairman of the Joint Chiefs of Staff and the director of national intelligence wordt gedegradeerd.
...
Dit. Dit is van al het nieuws toch wel het meest verstrekkend. En krankzinnig.
De eigenaar van een alt-right/misogyne/anti-semitische/anti-moslim website in de NSC.
En de chairman van JCS & NIC director mogen naar gelang aanschuiven.
WTF! Bizarroland.
Breitbart kan toch niet de enige leverage zijn voor een van de belangrijkste posities in de US.
Na de nazi's bij de CIA, kan nu het gehele mil/intel establishment een toontje lager gaan zingen.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52
Sissors schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:16:
Er zit nog een heel gat tussen dat, en zeggen dat Trump na zijn tweede periode als Emperor Trump wil doorgaan. En daar geloof ik gewoon echt niet in. Zelfs als hij het zou willen geloof ik niet dat het hem zou lukken. Dat valt bij mij echt ook onder bangmakerij. En standpunten in het algemeen van de 'tegenstanders' (waar ik overigens ook bij hoor) worden moeilijker serieus te nemen als er zulke vergezochte ideeën bij worden gehaald.

Overigens vind ik zelf nog steeds over dat Holocaust persbericht het ook geneuzel, er wordt wel vaker geklaagd over allerlei zaken vanuit die kant.
Waarom denk je dat ie zou wachten tot na een 2de periode als president? Denk je echt dat ie een 2de periode gaat krijgen? Als je ziet hoe hij de halve overheid vleugellam aan het maken is en zo'n beetje iedereen een gag-order geeft, is het alleen maar logisch om te denken dat dit voorbereidingen zijn voor dingen die nog komen. Trump is machtsgeil, denk je echt dat ie de positie als president op wil geven na 4 of 8 jaar? Ik zal er niet raar van staan te kijken als Amerika in een dictatuur veranderd is voor het einde van dit jaar.

Paranoia-mode: Neem bijvoorbeeld die anti lobby/ethische EO, zou het niet fantastisch zijn om te zorgen dat niemand in je overheid beinvloed kan worden door lobbyisten zonder federale overtredingen te begaan. Lobbyisten willen per definitie iets veranderd hebben of voorkomen dat het verandert, als ze het met je eens zijn valt er niet zo veel te lobbyen. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoD schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:29:
[...]

Goeie post. De implicaties kunnen we momenteel moeilijk inschatten, maar de zaken die we in de afgelopen week voorbij hebben zien komen geven voldoende reden voor bezorgdheid.
Er zijn verschillen op punten (bijvoorbeeld de rol van Trump is anders dan de functie, zijn conditie is gekend, hij is minder sturend dan hij zelf meent te zijn), maar in grote lijnen komt dit overeen met de analyse van hoogste potentieel hier. Ik sta er toch een beetje van te kijken hoe iemand buiten dit (of aanverwant) domein zogeheten event analysis weet te vermijden als valstrik, en patroonanalyse op effecten richt. En dat met in feite singulier publieke bronnen van media.

Ik kan me niet vinden in het gebruik van het grote c-woord, dat is een deur die ik niet open kan zetten, die ook niet echt van toepassing is zolang er sprake is van aanwezige en actieve rechtskaders. Dit was ook in der tijd de finale benchmark voor de ontwikkelingen in Rusland, maar net zo goed elders. Daar zijn goede redenen voor, al is er toch steeds meer de vraag in hoeverre die kaders effectief zijn in het licht van toenemend vermogen voor ontwikkelingen om tot snelle en diepe verschuivingen te leiden die niet aan de oppervlakte liggen.

Goed, ik kan me wel voorstellen dat iemand die kant op reikt. Toch moet ik daar tegen waarschuwen. De alarmist wordt immers altijd bij het vuil gezet, op zijn best. Taalgebruik is en blijft uitermate relevant voor verwerking van (en openstaan voor) informatiestromen. Kleine voorbeelden, maar grote effecten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Amerika struint af op een dictatuur, wat een aluhoedje gedachte weer. De president heeft ook niet weer zoveel macht, de senaat en huis van afgevaardigden zijn ook niet echt tevreden met Trump, ookal zijn de meerderheid in beide de republikeinen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chris Smoove op 30-01-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:40

orf

Nu weer live:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8oHi9TDzSPE]

Ik zit echt met open mond te kijken. Over de ban: "Wil je doden op je geweten hebben? Nee, daarom houden we terroristen tegen. De veiligheid van het land staat op het spel. Bijna niemand heeft er last van. Die paar mensen die wat ongemak hadden staat in geen verhouding tot de miljoenen Amerikanen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MewBie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:24:
[...]

Waarom denk je dat ie zou wachten tot na een 2de periode als president? Denk je echt dat ie een 2de periode gaat krijgen? Als je ziet hoe hij de halve overheid vleugellam aan het maken is en zo'n beetje iedereen een gag-order geeft, is het alleen maar logisch om te denken dat dit voorbereidingen zijn voor dingen die nog komen. Trump is machtsgeil, denk je echt dat ie de positie als president op wil geven na 4 of 8 jaar? Ik zal er niet raar van staan te kijken als Amerika in een dictatuur veranderd is voor het einde van dit jaar.
Ik maak me meer zorgen over zijn schoonzoontje als Trump.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
En op welke manier moet je dan de krant lezen opdat het je wel gerust stelt?

* Delerium vraagt dat aan de user met het poetin-avatertje

Of lees je de krant niet en heb je geen probleem met een mediastrateeg die opeens in de veiligheidscommissies een prominente rol krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
orf schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:38:
Nu weer live:

[video]

Ik zit echt met open mond te kijken. Over de ban: "Wil je doden op je geweten hebben? Nee, daarom houden we terroristen tegen. De veiligheid van het land staat op het spel. Bijna niemand heeft er last van. Die paar mensen die wat ongemak hadden staat in geen verhouding tot de miljoenen Amerikanen"
En geen vragen voor de pers weer. WTF :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Delerium schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:38:
En op welke manier moet je dan de krant lezen opdat het je wel gerust stelt?
Er zijn ook mensen die stellen dat dit niet kan omdat we als mensheid door cyclussen gaan. En er komt nu een cyclus van "ellende" voordat we weer kunnen groeien..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Chris Smoove schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:35:
Amerika struint af op een dictatuur, wat een aluhoedje gedachte weer. De president heeft ook niet weer zoveel macht, de senaat en huis van afgevaardigden zijn ook niet echt tevreden met Trump, ookal zijn de meerderheid in beide de republikeinen.
Zo aluhoedje is dat niet. Moet je zien wat Trump in z'n eentje, zonder enige checks en balances, in nog niet eens twee weken voor elkaar heeft gekregen met alleen maar presidentiele decreten. Hij is hard op weg om het Capitool te zuiveren van zijn tegenstanders, en een eigen kliekje om hem heen zo veel mogelijk ongebreidelde macht in handen te geven. Hij is bezig zijn eigen Secret Service op te zetten.

Misschien is hij niet onderweg naar een dictatuur - maar het heeft er wel verdomd veel van weg. En in ieder geval is hij bezig om ervoor te zorgen dat de president nog meer macht krijgt dan hij tot nu toe had - en dat was al verschrikkelijk veel vergeleken met andere democratische landen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Ik zit toch even te denken aan dat inreisverbod naar de VS.

Er zijn toch nog genoeg andere landen waar mensen uit die 7 landen heen kunnen gaan?
Rusland? China? India? Indonesie? Andere Afrikaanse landen? Brazilië, Canada etc.

Dat die ene man op tv roept "Waar moet ik nu heen?" laat me toch een beetje de wenkbrauwen fronzen.
Er is meer in de wereld dan alleen de VS.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Snowwie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:44:

Er zijn toch nog genoeg andere landen waar mensen uit die 7 landen heen kunnen gaan?
Rusland? China? India? Indonesie? Andere Afrikaanse landen? Brazilië, Canada etc.

Dat die ene man op tv roept "Waar moet ik nu heen?" laat me toch een beetje de wenkbrauwen fronzen.
Eh, wat?!
Dus, je wil familie bezoeken en dan maar gewoon naar een ander land gaan?
Of, je gaat naar een congres voor je werk, maar je kan ook gewoon naar een ander land?
Of, je wordt uitgenodigd voor een baan of een universiteit, maar dat kan ook gewoon in een ander land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Virtuozzo schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:33:
Goed, ik kan me wel voorstellen dat iemand die kant op reikt. Toch moet ik daar tegen waarschuwen. De alarmist wordt immers altijd bij het vuil gezet, op zijn best. Taalgebruik is en blijft uitermate relevant voor verwerking van (en openstaan voor) informatiestromen. Kleine voorbeelden, maar grote effecten.
Nou ja, je 'moet' daar niet tegen waarschuwen, je kiest daar zelf voor he :) En ja, de alarmist zelf krijgt flink wat kritiek te verduren. Maar dan nog kan het wel belangijk zijn om dergelijke dingen wel degelijk helder en onderbouwd te benoemen. Het is wat dat betreft ook nooit mogelijk om alle mensen tegelijk te bereiken - en ik denk dat er teveel inhoudelijke argumenten alleen maar op toon worden ondermijnd. (Klassieke tone policing.)

Het artikel onderbouwt heel goed waarom dat de mening is van de schrijver. En bovendien de vraag: wanneer mag je iets dan wel een coup noemen? Als het te laat is?
Cyberpope schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:43:
[...]

Er zijn ook mensen die stellen dat dit niet kan omdat we als mensheid door cyclussen gaan. En er komt nu een cyclus van "ellende" voordat we weer kunnen groeien..
Ja, ugh. Die mensen denken dat die cycli vanzelf komen, en dat er niet mensen die fases in werking stellen omdat ze wat willen veranderen. Dat is dus niet hoe het werkt. (Correlation does not imply causality.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mant
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
alwaysleft schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:40:
[...]

En geen vragen voor de pers weer. WTF :/
Er waren best wel wat vragen, je hebt waarschijnlijk alleen het einde gezien. Even wachten tot de video op youtube of wh.gov komt.

Edit: Vanaf hier: https://youtu.be/nEJJ0-9nS4A?t=1h2m24s

[ Voor 10% gewijzigd door Mant op 30-01-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
Snowwie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:44:

Reageer eens op de discussie en niet op de man...

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-01-2017 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
polthemol schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:47:
trump is uit op een dictatuur

En nog wat leesvoer. Timothy Snyder zijn visie (historicus), hij doet in ieder geval niet aan de term PC. Het lijstje "20 lessen" is wel een aardige opsomming.
Ook niet zomaar eentje maar een naam. De auteur van Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin wat op zijn zachts gezegd een toonaangevend werk is. De man zit zeer diep in de materie rond autoritarisme, Hitler, Stalin, massamoord en genocide.

Zal het zo snel lopen? Dat weet je natuurlijk nooit maar dergelijke parallelen zie ik ook. Verder ben ik in de regel niet gecharmeerd van Godwin achtige vergelijkingen maar bij Trump wordt het lastiger en lastiger om ze niet te maken. Dat alleen baart mij al enorme zorgen.
Sissors schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:16:
Er zit nog een heel gat tussen dat, en zeggen dat Trump na zijn tweede periode als Emperor Trump wil doorgaan. En daar geloof ik gewoon echt niet in. Zelfs als hij het zou willen geloof ik niet dat het hem zou lukken. Dat valt bij mij echt ook onder bangmakerij. En standpunten in het algemeen van de 'tegenstanders' (waar ik overigens ook bij hoor) worden moeilijker serieus te nemen als er zulke vergezochte ideeën bij worden gehaald.

Overigens vind ik zelf nog steeds over dat Holocaust persbericht het ook geneuzel, er wordt wel vaker geklaagd over allerlei zaken vanuit die kant.
Het is misschien ook wat overtrokken maar met een ideoloog, of beter gezegd, demagoog zoals Bannon wordt ik zeer sceptisch over welke alternatieve bewoording dan ook.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Hetzelfde als met de inauguratie speelt weer af: Een spelletje over 109 mensen die opgehouden werden tegen meer dan 300.000 die binnenkwamen. Dat mensen over de hele wereld werden tegengehouden telt Sean niet mee. De 109 wordt keer op keer uitgedragen, om dat aantal te minimaliseren. Ook worden de 109 "mogelijke terroristen" genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
orf schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:50:
Hetzelfde als met de inauguratie speelt weer af: Een spelletje over 109 mensen die opgehouden werden tegen meer dan 300.000 die binnenkwamen. Dat mensen over de hele wereld werden tegengehouden telt Sean niet mee. De 109 wordt keer op keer uitgedragen, om dat aantal te minimaliseren. Ook worden de 109 "mogelijke terroristen" genoemd.
Terwijl uit die landen nog nooit een terrorist is binnen gekomen in the USA. Wel Saudi-Arabie bv. Maar daar heeft Trump geen boodschap aan wegens zakelijke belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Trumps gedachte was om simpelweg de immigratie uit die landen stop te zetten voor een bepaalde tijd.

Dat geeft inderdaad wat problemen met gezinnen en families die toevallig nu op dit moment gescheiden zijn van elkaar. Dat bv. de vrouw nog in de VS is en haar man in Syrie.

Hoe Trump dat soort gevallen gaat oplossen is mij ook een raadsel. Als er niets veranderd zou in bovenstaande scenario de vrouw uit de VS maar naar haar man in Syrie moeten gaan.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:49:Zal het zo snel lopen? Dat weet je natuurlijk nooit maar dergelijke parallelen zie ik ook. Verder ben ik in de regel niet gecharmeerd van Godwin achtige vergelijkingen maar bij Trump wordt het lastiger en lastiger om ze niet te maken. Dat alleen baart mij al enorme zorgen.
Het goede nieuws is dat we in de toekomst geen Godwin meer kunnen maken want iedereen vergelijkt liever het ultieme kwaad met Trump ipv Adolf.

Qua geschiedenis vraag je je af hoe die man in de jaren 30 zijn opkomst deed. Of hoe McCarthy in de jaren 50 de boel gijzelde en overal spoken zag. Dat flamboyante van Kennedy en Nixon+impeachment, volle straten van de Vietnamdemonstraties... ik heb het allemaal gemist (gelukkig) maar krijg nu de kans om de geschiedenis dagelijks in de krant te lezen. Trump, trump, trump.... de hele voorpagina vol. En allemaal met dingen die enigszins geïnformeerde mensen als dood en doodeng beschouwen.

Maar goed, de man blijft net zolang zitten totdat er besluiten komen die direct negatief neerslaan op zijn stemvee. Ik vermoed dat de GOP ook wacht totdat Trump zichzelf in de voet schiet om hem dan direct te wippen (wellicht dat zijn belangenverstrengeling daarom onbesproken blijft). Want nu kan je de man wippen, maar zijn kiezers zullen dat alleen maar zien als een aanslag op hun democratie, die hebben tot nu weinig last van het beleid (egoïstisch als je kan zijn in een democratie).
Wellicht dat het opschorten van Obamacare dat oplevert, of als de financiële markten de geloofwaardigheid van de VS niet meer vertrouwen en de beurs instort.

Maar over Adolf zal weinig meer geluld worden in de wat verdere toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Snowwie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:53:
Trumps gedachte was om simpelweg de immigratie uit die landen stop te zetten voor een bepaalde tijd.
Als dat inderdaad de gedachte was, waarom is er dan een compleet inreisverbod gekomen voor iedereen(!) die uit één van die landen een paspoort heeft en dat zelfs mensen met visa er niet in mogen en dat Trump daar nog steeds achter staat? Als dat inderdaad de gedachte was is het plan verschrikkelijk uitgevoerd.
orf schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:38:
[video]

Walgelijk wat voor een drogredenen er worden aangehouden om dit te rechtvaardigen.

[ Voor 35% gewijzigd door Migrator op 30-01-2017 20:59 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

alwaysleft schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:51:
[...]

Terwijl uit die landen nog nooit een terrorist is binnen gekomen in the USA. Wel Saudi-Arabie bv. Maar daar heeft Trump geen boodschap aan wegens zakelijke belangen.
Wapenverkoop en militaire belangen, net zoals de EU geen enkele sanctie op Saudi Arabië heeft. Zou toch tenminste een wapenembargo moeten komen (bommen in Jemen) en wat niet. Zelfs nietsveel zeggende landjes in het oostblok hebben zelfs EU/US sancties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
orf schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:50:
En dat is dus precies het soort retoriek waar Snyder voor waarschuwt. Dat bepaalde oppositiepartijen in verschillende Europese landen ook niet vies zijn van dergelijke retoriek is een. Gaan regeringsleiders zich bedienen van dergelijke retoriek dan ben ik daar niet gerust op.

Wat ook speelt is de man zelf. Het is een "showman" en een "con-artist". Het is niet het type dat dit allemaal zelf bedenkt. Nee, daarvoor moet je bij zijn entourage zijn. Bannon en die man van zijn dochter, Jared Kushner. Die twee lijken mij de drijvende krachten achter Trump. Gezien Kushner zijn relaties met Rusland en Bannon zijn mediatactieken die hij ook uit Rusland gehaald lijkt te hebben word ik er niet vrolijk van.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mant
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
alwaysleft schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:51:
[...]

17 mensen uit de zeven landen hebben een veroordeling gehad voor het voorbereiden van een aanslag in de laatste 40 jaar.

http://edition.cnn.com/20...ODtopLink&linkId=33919012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Snowwie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:53:
[...]
Nee hij heeft een complete stop voor iedereen uit die landen, ook mensen die alleen op bezoek komen, mensen die net zoals jij en ik bijv. naar de VS gaan voor een vakantie, studie, sport.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dat gaat leuk worden als binnenkort weer iemand met een enigszins moslim achtergrond berserk gaat in de US... Of een iemand anders met wat voor achtergrond dan ook

Dan moeten er toch wel heel wat vrijheden ingeleverd gaan worden om de bevolking veilig te houden.
Dan moet het reisverbod uitgebreid gaan worden. Mensen het land uitgezet worden.
Trouw en loyaliteit bewezen gaan worden.

Hoe lang gaat het duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Ik ben bang dat Trump het geweldig vindt als er nu een aanslag plaatsvindt. Dan heeft hij een crisis en kan hij daadkrachtig optreden. Dan kan hij vergaande maatregelen nemen en het volk zal achter hem staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 11:41
fsfikke schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:58:
[...]

Nee hij heeft een complete stop voor iedereen uit die landen, ook mensen die alleen op bezoek komen, mensen die net zoals jij en ik bijv. naar de VS gaan voor een vakantie, studie, sport.
Veel van de illegalen in de VS zijn dan ook als legale begonnen. Alleen na vakantie, sport of studie gingen ze niet meer weg.
En daar is natuurlijk de VS ( en niet zozeer Trump) zelf ook debet aan met hun greencard beleid. Want ze willen met name de krenten uit de pap uit andere landen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
orf schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:01:
Ik ben bang dat Trump het geweldig vindt als er nu een aanslag plaatsvindt. Dan heeft hij een crisis en kan hij daadkrachtig optreden. Dan kan hij vergaande maatregelen nemen en het volk zal achter hem staan.
Dit ja, en dan gaat hij een grote oorlog beginnen met de IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

incaz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:47:
Ja, ugh. Die mensen denken dat die cycli vanzelf komen, en dat er niet mensen die fases in werking stellen omdat ze wat willen veranderen. Dat is dus niet hoe het werkt. (Correlation does not imply causality.)
Ik ga niet stellen dat ik verstand er van heb. En weet dus ook niet of het zo werkt en/of het te voorkomen te vermijden is. (alhoewel "the guns of august" gelezen en dat geeft toch ook wel een schrikbarend beeld).

Maar ik zie op micro-schaal toch wel patronen bij intergenerationele problematieken. Waarbij de kinderen toch weer de fouten van de ouders herhalen. Hoeveel we er ook inzetten op (psycho-) educatie en interventies, het gebeurd toch weer. Weer hetzelfde patroon. Zou dat ook gebeuren op marco-niveau??

Ik vind het erg fatalistisch om zo te denken. Maar ik vind de toestand van de wereld op dit moment niet erg positief. Hoop dat ze ongelijk krijgen. Aan de andere kant ben ik er ook van overtuigd dat iedereen die zelf midden in z'n "voorfase" zat dat ook gedacht heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Delerium schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:56:
[...]

Het goede nieuws is dat we in de toekomst geen Godwin meer kunnen maken want iedereen vergelijkt liever het ultieme kwaad met Trump ipv Adolf.
En dit is dus precies waarom ik geen fan ben van Godwins. Trump is bij lange na nog niet bij het niveau van Hitler/Stalin/Mao. De vergelijking is op het moment dan ook weinig steekhoudend en leidt alleen maar tot polarisatie. Als de Amerikaanse democratie zo sterk blijft als we denken, en daar lijkt het vooralsnog op, dan is de man over enkele jaren opgerot. Genoeg schade aangericht maar genocide of massamoord in de miljoenen zal zeer waarschijnlijk niet tot zijn daden als president behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

arbraxas schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:02:
[...]

Veel van de illegalen in de VS zijn dan ook als legale begonnen. Alleen na vakantie, sport of studie gingen ze niet meer weg.
Ja en? Mensen uit die landen kregen voor dit weekend echt geen rode loper uitgerold hoor. Voor hen geldt het vwp niet, die hebben al een hele goede reden nodig om naar binnen te mogen. Nu mogen ze ook met een hele goede reden niet meer naar binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DaniëlWW2 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:03:
[...]

En dit is dus precies waarom ik geen fan ben van Godwins. Trump is bij lange na nog niet bij het niveau van Hitler/Stalin/Mao. De vergelijking is op het moment dan ook weinig steekhoudend en leidt alleen maar tot polarisatie. Als de Amerikaanse democratie zo sterk blijft als we denken, en daar lijkt het vooralsnog op, dan is de man over enkele jaren opgerot. Genoeg schade aangericht maar genocide of massamoord in de miljoenen zal zeer waarschijnlijk niet tot zijn daden als president behoren.
Daar ben ik ook van overtuigd. Zo snel zal het niet gaan. Maar we schuiven wel steeds verder op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

orf schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:01:
Dus je vindt dat hij nu niet daadkrachtig optreedt? En wilde je ontkennen dat er nu geen crisis is in de VS?
Die verdeeldheid zal er altijd blijven hoor, wel of geen aanslagen, wel of geen zwarte president.

De culturele tegenstellingen zitten zo ingebakken in de amerikaanse cultuur dat krijg je er niet uit. Trump zijn voorouders waren ooit ook immigranten (Duitsers) en zij hebben mede het land opgebouwd. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Chris Smoove schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:35:
Amerika struint af naar een dictatuur, wat een aluhoedje gedachte weer. De president heeft ook niet weer zoveel macht, de senaat en huis van afgevaardigden zijn ook niet echt tevreden met Trump, ookal zijn de meerderheid in beide republikeinen.
Elke vorm van menselijke organisatie is kwetsbaar voor verstoringen volgend uit menselijk gedrag. Onze geschiedenis is in veel opzichten een grote aaneenschakeling van dat soort verschuivingen, reacties daarop, effecten ervan - gevolgd door wederopbouw, aanpassing, innovatie en het leren van één à twee lessen voor de volgende cyclus.

Door de bank genomen gaan dat soort verschuivingen opvallend snel. Enfin, opvallend - achteraf bezien opvallend. Het is natuurlijk iets heel anders als je zelf in de dynamiek zit, dan wanneer je na gebeurtenissen van buiten af - bij wijze van spreken als een vogel hoog in de lucht naar beneden kijkend - terugkijkt.

Het is heel menselijk om risico's te minimaliseren, onze psychologie is in veel opzichten iets wat nog altijd achter loopt in omgang met wat we scheppen zo langzamerhand (de laatste paar duizend jaar beschaving versus de afgelopen paar honderdduizend jaar evolutie). Belangrijker echter is de heel menselijke reflex om de blik naar het redelijke en het binnen te richten bij het zien van zaken die een status quo kunnen verstoren, ongeacht of die status verandering brengt, zoekt of doet vermijden. Heel maf, die mensheid 8)

Om een lang verhaal kort te maken, verschuivingen van deze aard bouwen zich meestal over een jaar of 20 à 30 op, om vervolgens over een veel kortere periode zich te bewerkstelligen. We weten dit best wel, maar het is moeilijk om dat ook bewust in het achterhoofd te houden. We hebben als mensen een heel complexe relatie met a) het verschil tussen perceptie en realiteit, b) de relatie tussen groepsgedrag en dat van het individu (in die volgorde) en c) ons aandeel (individu en groep) in verantwoordelijkheid uit rol in ontwikkelingen die tot verschuivingen leiden.

Heel verklaarbaar, maar het maakt het er niet makkelijker op natuurlijk.

Maar goed, je maakt een goed punt: scheiding der machten. Een essentieel concept binnen westerse samenlevingen, zo ook de VS. De gedachte dat dit vanzelf stabiel is, dat is echter geen realiteit maar een aanname. Even heel eenvoudig gesteld: het is altijd onderhevig aan veranderingen. We maken wetten, passen ze aan, vechten in campagnes voor macht, lobbyen voor vertegenwoordiging, communiceren om gehoord te worden - ga zo door. Dit is geen statische situatie.

Belangrijk om eens wat dieper op in te gaan is een ander aspect daarvan: politiek gedrag. Dit is een afgeleide van burgerlijk en zakelijk gedrag, zowel van individuen als groepen, bedrijven en entiteiten. We wijzen vaak naar "de politiek", dit is echter een afgeleide, niet een eigen zelfstandige dynamiek.

Dat geeft zowel stabiliteit als instabiliteit. Het geeft punten van kracht, maar ook van zwakte.

Centraal punt daarbij is dat ons bestel van scheiding der machten geen statisch gegeven is, maar een dans van belangen gericht op de vereiste van balans voor collectieve stabiliteit. Het is niet verkeerd om daar even heel goed over na te denken, het geeft je immers een heel goede lakmoesproef om bij elke vorm van politieke representatie te controleren of iemand of iets echt inzet op die collectieve stabiliteit, of een selectief deel daarvan.

Goed, met dat in het achterhoofd is het heel nuttig om altijd gezond kritisch naar ontwikkelingen te kijken. Ons niet door beeld af te laten leiden, maar gewoon te letten op wat gedaan wordt, wie waar welk nut daarvan heeft, en welke effecten op welke consequenties volgen. Dit is een gewone oefening in eigenbelang. Tenslotte maken wij, met onze hoop, vrees en wat we willen, deel uit van dat geheel - en zijn we daarvoor afhankelijk van het functioneren van het geheel.

Die kritische blik waarbij we zaken controleren, en letten op verschil tussen beeld en controleerbare realiteit, is iets wat we heel goed kunnen werpen op de VS. Tenslotte is het nog steeds een open samenleving hier, en dus kunnen wij (vaak zelfs veel makkelijker dan Amerikanen zelf) heel goed gebruik maken van de diversiteit van informatiestromen om in kaart te brengen wat er gebeurd, wat er gedaan wordt, wat er gezegd wordt, waar verschillen daartussen zitten - en (opnieuw) consequenties en effecten checken.

Wat we op dit moment kunnen zien en toetsen van ontwikkelingen in de VS is, nu ja, laten we eerlijk zijn, niet echt positief. Dat is niet iets wat te maken heeft met mening, overtuiging, ideologie, fan of tegenstander zijn van of wat dan ook. Chaos is gewoon niet goed voor collectieve stabiliteit. En chaos zien we. Conflict en polarisatie zijn ook zaken die heel anders zijn dan communicatie en vertegenwoordiging (wat de constructieve varianten zijn) - op hun beurt ook niet gezond voor collectieve stabiliteit. We hoeven er maar een geschiedenisboek bij te pakken, of te kijken hoe zoiets uitpakt bij de voetbalclub om te weten dat het niet gezond is, en negatieve consequenties en effecten heeft. Ongeacht doel, wens, hoop - wat dan ook.

Wat we ook kunnen zien is een heel hoog potentieel voor een ondermijning van principes - vereisten voor functionaliteit van inrichting voor balans - zoals scheiding der machten. Niet enkel is er een politiek absoluut overwicht van de Republikeinse Partij, de organisatie van die partij heeft zich gevonden in een netwerkafhankelijkheid waar de invloed van de huidige President en intimi ook een absoluut overwicht hebben. Dit is geen gezonde combinatie. Maar goed, het gaat heen-en-weer, en alles kan verkeren.

Helaas treden consistent complicaties op die deze problematiek niet enkel verergeren, maar het consolideren als status quo post ante. Als de facto nieuwe realiteit, ongeacht aanwezigheid van het oude bestel. Als we invullen van posities bezien, benoemingen op een rij zetten, de schoonmaakacties van kritieke instellingen en departementen, er valt iets op: er is geen sprake meer van een politieke dans, maar van een loyaliteitsbeweging. In onze geschiedenis is dit nu juist datgene waar we achteraf altijd het moment bepalen van "dit is waar het fout ging", "dit is waar organisatie en dynamiek gulzig en/of pervers werd" (technische termen, geen waardeoordeel).

Op dat punt zitten we eigenlijk wel zo'n beetje.

Let wel, dit wil niet zeggen dat het niet te corrigeren valt. Dit is een cyclus van trends en patronen van gedrag. Niet van stap hier, stap daar, besluit zus, besluit zo. Dit is een arena van groepsgedrag. Van tendens, van gedachtegoed, van de perceptie met het hoogste tempo en het meest effectieve gewicht (bereik is een non-factor in deze, aangezien perceptie net als memes of andere informatie eenheden zich ongeacht perspectief verspreiden en nestelen in menselijk denken - zoals ik al zei, we zijn heel vreemde beestjes, we hebben veel minder controle over onszelf dan we willen toegeven).

Het maakt zelden wat uit of de top van een piramide leuk gevonden wordt door het netwerk waar het op staat, dat blijkt ook wel uit onze geschiedenis. Dit is uitermate pijnlijk natuurlijk, maar het is wel iets om in gedachten te houden. We kunnen niet zomaar aannames maken dat een negativiteitsfenomeen vanzelf afgerekend of omgebogen wordt. Integendeel. De meeste van onze menselijke reflexen versterken dergelijke fenomenen ongeacht deelname of goedkeuren, omdat we in de valstrik zitten van dat verschil tussen perceptie en effectieve ervaring van realiteit.

Ik begrijp prima wat je wil zeggen, ook waar het vandaan komt. Maar let op waar de gedachte vandaan komt, en denk eraan dat het een aanname is op basis van condities die niet vanzelf stabiel zijn. Zoals altijd is het de vraag hoe gaan we met iets om. Vooralsnog valt mij in deze ontwikkelingen op dat we er helemaal niet goed mee omgaan. En daar zit de crux van het probleem: de trends geschapen voor en door het negativiteitsfenomeen zetten gestaag door in ontwikkeling, bepaling van richting en tempo en consolideren in toenemende mate vereisten voor voeding van dat fenomeen.

Dit is waarom ik mij zorgen maak. Niet enkel omdat er teveel overeenkomsten zijn met vorige periodes in onze geschiedenis. Niet gewoon omdat er sprake is van een effectief stuk problematiek in geopolitieke ontwikkeling. Niet eenvoudigweg omdat blijk gegeven wordt van consistente onwil om na te denken over de realiteit van wat er uitgekraamd wordt (prachtig voorbeeld blijft die muur, we gaan tarieven heffen op Mexicaanse producten - natuurlijk, wie betaalt die prijs, oh ja, Amerikanen ... we hebben dit eerder gezien in geschiedenis, ook de moderne).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
fsfikke schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:58:
[...]

Die mensen kwamen de VS sowieso niet binnen. Inwoners van de zeven betreffende landen moesten hiervoor al door een hele molen van bureaucratie, er moeten mensen binnen de VS garant staan, en dan maakt iemand kans om de VS binnen te komen.

Wij als Europeanen onderschatten nog altijd hoe moeilijk het is voor mensen uit derdewereldlanden om fort Europa of de VS binnen te komen, zelfs als student/toerist. Daarom is het ook een schijnmaatregelen van Trump, het wás al heel moeilijk en screening is gigantisch streng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

tweaker2010 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:07:
En wilde je ontkennen dat er nu geen crisis is in de VS?
Leg uit? Welke crisis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
DaniëlWW2 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:49:
[...]

Ook niet zomaar eentje maar een naam. De auteur van Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin wat op zijn zachts gezegd een toonaangevend werk is. De man zit zeer diep in de materie rond autoritarisme, Hitler, Stalin, massamoord en genocide.

Zal het zo snel lopen? Dat weet je natuurlijk nooit maar dergelijke parallelen zie ik ook. Verder ben ik in de regel niet gecharmeerd van Godwin achtige vergelijkingen maar bij Trump wordt het lastiger en lastiger om ze niet te maken. Dat alleen baart mij al enorme zorgen.

[...]

Het is misschien ook wat overtrokken maar met een ideoloog, of beter gezegd, demagoog zoals Bannon wordt ik zeer sceptisch over welke alternatieve bewoording dan ook.
ik denk ook dat je het meer moet lezen als een soort verkapte oproep met waarom-redenen, waarbij de waarschuwing een toekomstbeeld is.

(en het Godwin mwah, als het over zoveel onzinnige punten gaat, dan legt het een discussie dood. Als het over grootschalige politiek gaat echter, dan mag dat prima mits onderbouwd :) Je moet het label ook niet blijven vermijden omdat het niet zou mogen/kunnen, als er oprechte redenen voor zijn, plakken die sticker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
*knip* trol

[ Voor 95% gewijzigd door Mx. Alba op 30-01-2017 21:47 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[ Voor 98% gewijzigd door Mx. Alba op 30-01-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

[ Voor 93% gewijzigd door Mx. Alba op 30-01-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:13:
ik denk ook dat je het meer moet lezen als een soort verkapte oproep met waarom-redenen, waarbij de waarschuwing een toekomstbeeld is.

(en het Godwin mwah, als het over zoveel onzinnige punten gaat, dan legt het een discussie dood. Als het over grootschalige politiek gaat echter, dan mag dat prima mits onderbouwd :) Je moet het label ook niet blijven vermijden omdat het niet zou mogen/kunnen, als er oprechte redenen voor zijn, plakken die sticker).
Precies.

Als de parallelen er zijn en vergelijkbare trends te signaleren zijn dan mag dat ook best benoemd worden ook al is het eindresultaat of de vorm (nog) niet gelijk of willen mensen het liever niet horen.

Om in de woorden van diezelfde Snyder te spreken:
Dus als je een historische vergelijking maakt, is de reactie: heeft hij een swastika op zijn borst, heeft hij laarzen aan en heeft hij zes miljoen Joden vermoord? Nee? Dan is hij geen fascist. Maar zoals Sinclair Lewis in 1935 al schreef: als het fascisme naar Amerika komt, dan zal het gekleed zijn in onze nationale vlag en het kruis dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
incaz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:47:
[...]

Nou ja, je 'moet' daar niet tegen waarschuwen, je kiest daar zelf voor he :) En ja, de alarmist zelf krijgt flink wat kritiek te verduren. Maar dan nog kan het wel belangijk zijn om dergelijke dingen wel degelijk helder en onderbouwd te benoemen. Het is wat dat betreft ook nooit mogelijk om alle mensen tegelijk te bereiken - en ik denk dat er teveel inhoudelijke argumenten alleen maar op toon worden ondermijnd. (Klassieke tone policing.)

Het artikel onderbouwt heel goed waarom dat de mening is van de schrijver. En bovendien de vraag: wanneer mag je iets dan wel een coup noemen? Als het te laat is?
Dat begrijp ik. Ik probeerde er enkel op te wijzen dat de bel luiden zelden positief resultaat geeft. Vaak het tegendeel. De enige manier om negatieve verschuivingen en repetitie ervan te vermijden is te investeren in het innoveren van menselijke organisatie en gedrag op basis van geleerde lessen.

Saillant punt in de zijlijn, dat maakt de door politieke partijen opgebouwde hetze voortvloeiend uit politieke feiten tegen de perceptie van de EU zo pijnlijk. En zelfdestructief.

Enfin, ik noemde het voorafgaand aan de verkiezingen de "stille revolutie van de 1%". Dat woord omvat de situatie op dit moment in zijn essentie: het is een revolutie. Geen coup, de inzet is daarvoor op een volledig ander domein dan waar die term voor geschapen is - de arena hier is immers menselijk denken.
DaniëlWW2 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:49:
[...]

[...]

Dat zal ik niet ontkennen, hij wordt niet zonder reden vaak als extern consulent gevraagd voor expertise in analyse. Ik blijf het knap vinden dat hij met louter publiek beschikbare informatie zijn analyses weet uit te voeren zonder in de valstrikken te lopen waar - bijvoorbeeld media voor vallen, maar ook genoeg gewone mensen die de luxe hebben van observatie op afstand.

Maar laat ik het zo stellen: maakt het echt iets uit of het snel of langzaam gaat?

Ik verwijs daarbij naar de effecten. Niet eens naar de consequenties. Zelfs al zou je op dit moment Trump uit zijn rol of positie kunnen krijgen, én Pence kunnen vermijden (RP overwicht is ook een negativiteitsfenomeen voor collectieve stabiliteit en functionaliteit), en zelfs wanneer je je enkel zou beperken tot effecten herleidbaar uit consequenties van Trump's handelen en beeldvorming - dan nog zit je met een reparatieproces van op zijn best een decennium van heel, heel hard werken van politiek.

Ik heb het dan nog niet eens over het schisma van denken wat aanwezig is, of de diepte van perceptieproblematiek, ook nog niet eens over effectieve uitdagingen die er hoe dan ook zijn.

Dit is de meest harde spiegel die Nederland, politiek, burger, bedrijf, alles bij elkaar, zich zou wensen niet te kunnen zien. Het is de vinger in de wond van het afbreken hier van vereisten van collectieve stabiliteit in perceptie, denken, handelen, organiseren en zo voorts. Of je dan kijkt naar onderwijs, financiële sector, publiek of politiek debat, geodemografie, reële of perceptieproblematiek van economie of veiligheid - we zitten op exact dezelfde lijn. We kunnen nu heel goed zien wat het resultaat daarvan is. En daar zit precies de reden waarom we het - ongeacht van welke kant we het benaderen, of op welke wijze - zo moeilijk hebben met het accepteren van realiteit.

We kunnen zelfs heel goed zien hoe veel het gaat kosten, hoe veel werk het gaat zijn, en hoe lang het zal duren om zelfs deze korte termijn van negativiteitsfenomenen te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Cyberpope schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:02:
[...]
Maar ik zie op micro-schaal toch wel patronen bij intergenerationele problematieken. Waarbij de kinderen toch weer de fouten van de ouders herhalen. Hoeveel we er ook inzetten op (psycho-) educatie en interventies, het gebeurd toch weer. Weer hetzelfde patroon. Zou dat ook gebeuren op marco-niveau??
Oh ja, absoluut, die patronen zijn zeker te zien, ze treden beslist op. Je ziet steeds schommelbewegingen. Maar dat is inherent aan feedback-systemen: ze reageren op zichzelf en daar komen die schommelingen van. Wat echter niet werkt is het omkeren: denken dat het genoeg is om alleen naar de patronen te kijken.

(Bijvoorbeeld: de wind die over het zand blaast maakt ook patronen van bergen en dalen, door de manier waarop de luchtstroom het zand beinvloedt, en het zand de luchtstroom. Maar wat dus niet werkt is om met een schep die patronen in het zand te graven, en denken dat je daardoor de wind kunt creeren.)

Oftewel, je ziet wel dat dingen in reactie op iets ergs vaak weer beter worden, maar het 'moet' niet eerst erg worden voordat het kan verbeteren. En al die mensen die het willen verbeteren zijn nodig om die tegenbeweging in te zetten. De vroege roepers en de latere aanhakers - wachten levert niets op behalve meer schade. Proberen iets te verbeteren levert altijd meer op dan niet proberen iets te verbeteren.
polthemol schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:13:
[...]
Ja, mee eens. Godwins zijn overdreven en gruwelijk irritant als het gaat om een android-vs-iphone-discussie, of een tabs-vs-spaces. Maar als het gaat om daadwerkelijk gedrag van leiders van landen waarbij er belangrijke parallelen te trekken zijn, moet het benoemd kunnen worden. Want de geschiedenis heeft al uitgewezen dat dingen enorm uit de hand kunnen lopen - bepalen in hoeverre we wel of niet die kant op gaan is belangrijk, en daarvoor is het nodig om werkelijk dergelijke dingen te kunnen bespreken. Als het maar gebeurt met fatsoenlijke onderbouwing en met de intentie om een goed (juist, zorgvuldig, met de werkelijkheid in overeenstemmend) oordeel te vormen, en niet als retorisch trucje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Virtuozzo schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:24:
Dat begrijp ik. Ik probeerde er enkel op te wijzen dat de bel luiden zelden positief resultaat geeft. Vaak het tegendeel. De enige manier om negatieve verschuivingen en repetitie ervan te vermijden is te investeren in het innoveren van menselijke organisatie en gedrag op basis van geleerde lessen.
Dat zegt men en herhaalt men graag, maar eigenlijk heb ik daar geen bewijs voor gezien. In tegendeel eigenlijk. Het steevast kiezen van hele extreme woorden heeft aan de rechterkant in elk geval heel goed gewerkt. Maar eigenlijk in alle gevallen heb ik het idee dat het werkt. Het maakt je als roeper niet populair, dat klopt. Mensen die daarin te ver van het ijkpunt afwijken maken zich niet geliefd. Maar het beinvloedt de discussie wel, het schept vaak ruimte voor andere mensen die weer op een andere manier hetzelfde aan de orde kunnen stellen, wat met vriendelijk en gematigd en onopvallend blijven echt niet bereikt wordt.

Tone policing is niet voor niets meestal een ondermijnende activiteit, die bovendien vaak wordt uitgevoerd door tegenstanders (niet door medestanders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

http://www.ad.nl/buitenland/obama-breekt-met-traditie-en-spreekt-zich-uit-tegen-trump~afc99d31/
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/29/wereldleiders-kritisch-over-besluit-trump-6457945-a1543487
Deze crisis. Zelfs nu worden de verhoudingen nog verder op scherp gezet. Niet zo'n slim plan lijkt me.
Hij gaat heus zijn huidige beleid niet aanpassen of matigen na protesten, dat is een illusie. De wereldleiders die nu stelling tegen hem nemen zullen toch met hem samen moeten werken, of ze het leuk vinden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
Het wordt met elke persconferentie triester en triester

http://twitter.com/Andrea...26145871511351297/photo/1
Just wanted to point out that the White House press secretary now prints and holds up tweets the president has issues with

[ Voor 36% gewijzigd door Prosac op 30-01-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
tweaker2010 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:32:
[...]

http://www.ad.nl/buitenland/obama-breekt-met-traditie-en-spreekt-zich-uit-tegen-trump~afc99d31/
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/29/wereldleiders-kritisch-over-besluit-trump-6457945-a1543487
Deze crisis. Zelfs nu worden de verhoudingen nog verder op scherp gezet. Niet zo'n slim plan lijkt me.
Hij gaat heus zijn huidige beleid niet aanpassen of matigen na protesten, dat is een illusie. De wereldleiders die nu stelling tegen hem nemen zullen toch met hem samen moeten werken, of ze het leuk vinden of niet.
dus je moet hem maar zijn zin geven? En absoluut niets zeggen? Of kritisch zijn?
Als je je totaal wil laten gijzelen, dan moet je vooral die weg in slaan :)

(vraag trouwens even aan de president van mexico hoe goed de pragmatische aanpak heeft gewerkt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tweaker2010 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:07:
[...]

Dus je vindt dat hij nu niet daadkrachtig optreedt? En wilde je ontkennen dat er nu geen crisis is in de VS?
Die verdeeldheid zal er altijd blijven hoor, wel of geen aanslagen, wel of geen zwarte president.

De culturele tegenstellingen zitten zo ingebakken in de amerikaanse cultuur dat krijg je er niet uit. Trump zijn voorouders waren ooit ook immigranten (Duitsers) en zij hebben mede het land opgebouwd. :)
Ik zie geen enkele daadkracht. Ik begrijp wat je wil zeggen, maar heel serieus en oprecht, er is geen sprake van daadkracht.

Genoeg kretologie en mooi in beeld brengen van symboliek en handtekeningen, maar dat is iets heel anders.

Daadkracht is de wil, het lef, het vermogen van mensen om in samenwerking (eerste valstrik waar je je echt bewust van moet worden) om visie uit te werken tot plan, medestanders en tegenstanders ervan te overtuigen, het plan te controleren zonder het te laten verzanden in politieke feiten of gedrag, te knokken voor zowel budget als elke stap van het hele proces - en dan tot resultaat te komen. Daadkracht is geen kwaliteit of eigenschap van een individu, het is vermogen tot effectiviteit van groepsdynamiek.

Dat is daadkracht. Wat jij beschrijft is beeldvorming op zijn best, demagogie op zijn ergst. Hoe dan ook misbruik van mensen en hun gevoel, hoop, maar net zo goed angst.

Even bot gezegd, pak er nog maar eens een geschiedenisboek bij. Het is verklaarbaar, maar als mensen passen we het concept instinctief op het verkeerde toe, met als voorspelbaar resultaat dat we ons telkens weer zelf in de voeten schieten.

Omdat we concept, het idee, toewijzen aan individu. Een handeling die ons ontslaat van verantwoordelijkheid, van participatie, maar ook van onze eigen macht. We gebruiken het als dekmantel, of het nu gevestigde of nieuwe politiek is, maar daar zit de kern: dekmantel. Geen realiteit, maar manipulatie. Het echt zieke is de associatie die we ons hier zelf bij geven: we ontlenen gratificatie en bevestiging van ons gevoel aan iets wat eigenlijk gewoon vooroverbuigen en op de knieën gaan is (dit is nog de minst ongezonde voorstelling trouwens).

Neem het niet van mij aan, maar neem eens wat afstand, lees je in, kijk eens in die spiegel, prik er eens doorheen.

A propos, welke crisis in de VS bedoel je, of was dat weer zo'n zinnetje wat je er in gooit zonder op maar enige wijze onderbouwing te geven? Economisch? Geen sprake van. Heel eenvoudig te controleren. Politiek? Ook niet, het bestel staat er nog steeds, en zoals we hebben gezien functioneert rechtspraak nog prima. Media? Ja, daar zit een crisis aan te komen. Absoluut, het patroon komt nu reeds volledig overeen met de situatie voorafgaand aan Putin's liaison met Jeltsin, toen hij vanuit St. Petersburg de zaken op de korrel nam. Militair? Nee. Veiligheid? Werkelijk nee.

Of wil je zeggen dat mensen op magische wijze altijd verdeeld zullen blijven? Dan mis je het punt. Totaal.

A propos, ga je hetzelfde patroon herhalen, of ga je dit keer moeite doen? Nee, dit is geen kinderachtige vraag, tenslotte heb je dat zelf ook aan anderen voorgelegd. En ja, we zitten nog steeds vol verwachting te wachten.
[...]

Dat is geen crisis, dit is proces van interactie. Ik begrijp je perspectief in deze niet goed: wil je soms misschien ietwat te graag dat er crisis is? Vergeet je niet dat elke actie een reactie heeft, maar dat ons bestel kaders daarvoor kent? Er is geen enkele reactie te zien die tekenen van crisis als escalatie geeft.

Of is het weer een geval van "ja maar kijk wat Obama doet", "oh zo slecht", "kijk naar die slechte man, niet naar waar hij op reageert"?

[ Voor 16% gewijzigd door Virtuozzo op 30-01-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat geklungel met z'n papiertjes was wel een beetje knullig. Maar in feite heeft hij toegegeven aan die Tweet door de CIA toegang te geven tot de NSC. Wel netjes om credit te geven dan :p

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
En de offtopic rants over migranten willen we hier dus niet zien.

[ Voor 92% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-01-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nu ben ik wel benieuwd welke tweet dat was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat heeft Trump helemaal zelf in de hand. Een zelfveroorzaakte stommiteit maakt nog geen crisis, behalve als de stommiteitsoorzaak doorzet. Het is toch ook niet gelijk een crisis als je weer wat doms zegt en je tegenvuur krijgt? Dan hebben we al heel vaak een crisis in dit topic gehad.

Aangaande de petitie om het staatsbezoek van Trump te degraderen tot een bezoek en het daarbij behorende debat in het VK. BoJo weet het weer mooi te zeggen (al zal hij het mogelijk anders bedoeld hebben):
Boris Johnson agrees, noting that both Nicolae Ceausescu and Robert Mugabe were granted state visits to the UK in the past.
Mooi rijtje ;)

[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 30-01-2017 21:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

PWM schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:47:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd welke tweet dat was?
YouTube: WATCH LIVE: Sean Spicer expected to address immigration ban (direct link naar 7m49s)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Virtuozzo schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:37:
[...]
Ik zie geen enkele daadkracht. Ik begrijp wat je wil zeggen, maar heel serieus en oprecht, er is geen sprake van daadkracht.

Daadkracht is de wil, het lef, het vermogen van mensen om in samenwerking (eerste valstrik waar je je echt bewust van moet worden) om visie uit te werken tot plan, medestanders en tegenstanders ervan te overtuigen, het plan te controleren zonder het te laten verzanden in politieke feiten of gedrag, te knokken voor zowel budget als elke stap van het hele proces - en dan tot resultaat te komen. Daadkracht is geen kwaliteit of eigenschap van een individu, het is vermogen tot effectiviteit van groepsdynamiek.
Het individu Trump bestaat niet, hij vertegenwoordigt (bijna de helft van de stemmers in de VS).
Iedereen kan hard roepen, maar dit is geen beleid of mening van een eenling. Wilders en Le Pen zijn ook geen eenlingen, die onvrede komt ergens vandaan. Kijk naar de oorzaak, dan weet je vaak ook de oplossing.

Dat Trump zijn handtekening onder papieren zet en wetten terugdraait of juist uitvoert, kan ik geen gebrek aan daadkracht noemen. Dat het misschien niet het beleid is wat jij wil zien is een ander verhaal. ;)
Dat is geen crisis, dit is proces van interactie. Ik begrijp je perspectief in deze niet goed: wil je soms misschien ietwat te graag dat er crisis is? Vergeet je niet dat elke actie een reactie heeft, maar dat ons bestel kaders daarvoor kent? Er is geen enkele reactie te zien die tekenen van crisis als escalatie geeft.

Of is het weer een geval van "ja maar kijk wat Obama doet", "oh zo slecht", "kijk naar die slechte man, niet naar waar hij op reageert"?
Zie boven, dit klinkt als onze grote Europese leiders. Die zeggen ook dat het nu prima gaat met de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
tweaker2010 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:50:
[...]

Het individu Trump bestaat niet, hij vertegenwoordigt (bijna de helft van de stemmers in de VS).
Iedereen kan hard roepen, maar dit is geen beleid of mening van een eenling. Wilders en Le Pen zijn ook geen eenlingen, die onvrede komt ergens vandaan. Kijk naar de oorzaak, dan weet je vaak ook de oplossing.
Dat alleen is al een probleem. Hij is niet eens gekozen door de meerderheid van de stemgerechtigden die de moeite nam om zich te registreren en te stemmen.

Verder onvrede, uiteraard. Maar denk je nu werkelijk dat een zakenman, een miljardair die een kabinet heeft geformeerd bestaande uit zakenmannen en miljardairs in het belang van een verarmde middenklasse gaat handelen? Ik plaats daar op zijn zachts gezegd toch enige vraagtekens bij. Zeker aangezien menig van die Amerikaanse miljardairs zo rijk is geworden ten koste van de gewone Amerikaan. Nu ze de macht in handen hebben met bijna geen checks and balances gaan ze zeker hun eigen rijkdom ondermijnen ten gunste van de gewone Amerikaan. Ik plaats daar op zijn zachts gezegd wat vraagtekens bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Tja dat is het Amerikaanse systeem. Wat ik wel raar vind is dat men ineens verbouwereerd is over zijn akties.
Hij maakt gewoon zijn verkiezingsbeloftes waar.
En hij lijkt ook weer de banen naar deVS te willen brengen.
Dat hij de rijken incl. zichzelf zwaarder gaat belasten heeft hij volgens mij nooit beloofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
In hoeverre zijn deze decreten nou daadwerkelijk wat hij wil en in hoeverre is het marketing?

Want als ik het artikeltje op de FP lees (nieuws: Trump treft mogelijk techbedrijven VS met plan aan banden leggen werk..., dan denk ik benadeelt hij zijn eigen bedrijf hier niet gigantisch mee? Het is niet bepaald onbekend wat voor mensen zijn gebouwen bouwen...

Of is het allemaal voor de bühne en gokt hij erop dat hij hiermee te ver gaat en dat het congress/de senaat hem terecht gaat wijzen waarna hij wel kan schreeuwen : Ik wilde het wel, maar ik mocht het niet...
Waarop de true believers hem weer blindelings gaan volgen en een afkeer krijgen van de senaat/het congress...

Het probleem met die man is dat ik het simpelweg niet weet. Aan de ene kant lijkt hij dommer dan het achterend van een varken, maar aan de andere kant heeft hij meer op zijn bankrekening staan dan ik, dus hij moet toch iets goed doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

arbraxas schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:13:
Tja dat is het Amerikaanse systeem. Wat ik wel raar vind is dat men ineens verbouwereerd is over zijn akties.
Dat hij de rijken incl. zichzelf zwaarder gaat belasten heeft hij volgens mij nooit beloofd
Gevalletje selectief geheugen? Trump noemde het zelfs de belangrijkste reden om zich kandidaat te stellen: "Fixing our broken tax code is one of the main reasons I'm running for president"
The unfairness of the tax laws is unbelievable. It is something I have been talking about for a long time, despite, frankly, being a big beneficiary of the laws. But I’m working for you now. I’m not working for Trump. Believe me.

I understand the tax laws better than almost anyone. Which is why I am one who can truly fix them. I understand it, I get it. And that is what I commit to do. We want fairness.
Oh, voor diegene die al die linkse media niet geloven, zijn eigen website: https://www.donaldjtrump....de-im-working-for-you-now

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Dat Trump zijn handtekening onder papieren zet en wetten terugdraait of juist uitvoert, kan ik geen gebrek aan daadkracht noemen. Dat het misschien niet het beleid is wat jij wil zien is een ander verhaal. ;)
Het is in zoverre geen daadkracht dat geen enkele van die Executive Orders ook maar het miniemste flintertje positief verschil gaat maken voor de mensen in het land. In dat opzicht wordt er helemaal niets voor het volk gedaan. Het werkt ook niet toe naar iets dat de situatie voor bv arme mensen in de VS verbetert, in tegendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Als ik zie hoe het inreisverbod word gehandhaaft zijn het zeker geen papieren tijgers.
Of je nou voor of tegen hem bent, hij is intussen wel de potus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Jup, inderdaad. Voor de verkiezingen wilde men geen rekening met hem houden, na de verkiezingen was men angstig en onzeker over zijn plannen. Nu is hij president en gaat men de straat op dat dit toch niet zo de bedoeling was. Beetje hyprocriet als je het mij vraagt. Hij heeft nog geen echt impulsieve acties uitgevoerd.
Het worden zo nog 4 lange jaren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
fsfikke schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:22:
[...]
Gevalletje selectief geheugen? Trump noemde het zelfs de belangrijkste reden om zich kandidaat te stellen: "Fixing our broken tax code is one of the main reasons I'm running for president"
Alleen zegt hij dus nergens wat hij broken vind aan de tax code. Het kan dus alle kanten opgaan.

Hij wil iets met de belastingen gaan doen, maar zegt niet wat. Natuurlijk lezen een heleboel mensen dat als dat de rijken zwaarder belast gaan worden, echter zegt hij dat totaal niet.
Waarom hebben toch zoveel mensen het idee dat hij zijn verkiezingsbeloften waarmaakt? De moeilijke dingen die staan nog steeds open.

Natuurlijk kan hij een muur laten bouwen met Mexico van US-geld, de moeilijkheid was dat de Mexicanen wel zouden betalen en daar is vooralsnog totaal geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

arbraxas schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:24:
Als ik zie hoe het inreisverbod word gehandhaaft zijn het zeker geen papieren tijgers.
Of je nou voor of tegen hem bent, hij is intussen wel de potus.
Zijn belofte was niet dat als hij president zou zijn, mensen zijn bevelen op zouden volgen, zijn belofte over dit onderwerp was om Amerika weer veilig te maken. Het enige wat hij vrijdagavond gedaan heeft is voor een aantal mensen voor wie het haast onmogelijk was naar de VS te komen, het compleet onmogelijk te maken. Veiliger is het daarmee niet geworden, een hoop kwaad bloed jegens de VS heeft hij wel gezet in de regio, met alle gevolgen van dien.

Marketingtechnisch doet hij er heel goed aan om EO's direct aan zijn beloftes te koppelen. Dat de EO's in feite niets toevoegen in het waarmaken van die beloftes vinden mensen minder interessant. Het lijkt er op dat hij z'n beloftes nakomt en dat willen mensen graag horen.

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:34:
[...]

Hij wil iets met de belastingen gaan doen, maar zegt niet wat. Natuurlijk lezen een heleboel mensen dat als dat de rijken zwaarder belast gaan worden, echter zegt hij dat totaal niet.
Dat heeft hij wel gezegd ("reduces or eliminates most of the deductions and loopholes available to special interests and very rich, in other words it is gonna cost me a fortune"). https://www.youtube.com/w...qg&feature=youtu.be&t=160. Op 2:40.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-01-2017 22:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Hij is ook nog maar net president?
Zelfs de grootste Trump fan verwacht niet dat hij alle beloftes binnen 2 week gaat waarmaken.
En dat muurgeld wil hij via extra belastingen op mexicaanse import doen. Of je dan ook daadwerkelijk de mexicanen daarmee laat betalen laat ik maar even in het midden.
Maar hij is wel voortvarend van start gegaan. Waarom denk je dat nu zoveel mensen over de zeik zijn? Omdat hij ook doet wat hij gezegd heeft. Of er een start mee gemaakt heeft.

Benieuwd of hij inderdaad die hedgefunds etc gaat aanpakken.
Bedankt voor de youtubelink, want die was nieuw voor mij.

[ Voor 11% gewijzigd door arbraxas op 30-01-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De overdaad aan daadkracht van de Amerikaanse president krijgt het karakter van een trein die van het spoor loopt. De man is net een paar dagen begonnen. Ik dacht nog, toen hij startte, "hoe lang gaat hij dit volhouden, hij is zo controversieel, die zit zijn termijn niet uit". Nu ik zie hoe dit zich ontwikkeld dan kan het haast niet anders dat dit nog een tegenreactie gaat opleveren. Al moet ik zeggen dat iedereen gewoon stunned lijkt. Rechters doen hun ding, maar lijken de Amerikaanse overheid nog niet af te remmen.

Is het Amerikaanse bewind vergelijkbaar met Nazi Duitsland, Rusland, Turkije? Is die vraag relevant? Een parallel is wel te trekken. De bevolkingen kennen grote groepen ontevredenen, terecht of onterecht, daar wil ik vanaf zijn. Die ontevredenheid haalt de bodem weg onder de democratische systemen.

En wat is dan de oplossing? Maak de mensen weer tevreden? Hoe maken we de mensen weer tevreden? We geven ze wat ze willen, geen buitenlanders? Stoppen met dat eco gedoe? Alle senioren hun terechte pensioen? De valkuil is natuurlijk maatregelen te gaan verzinnen die alleen maar reageren op de uitlaatkleppen van de ontevredenheid. Een onderliggend probleem, de afknabbelende bestaanszekerheid voor onze onderklasse en lagere middenklasse is echter zo een groot issue dat politici het maar negeren of doorschuiven naar een volgende regering. Maar zelfs al kan een regering het aanpakken, haar capaciteit is nooit voldoende om die bestaanszekerheidskwestie voldoende vlot te keren.

Veel westerse landen zitten met het probleem dat het welvaartsniveau voor grote delen van de bevolking sterk is gedaald door bestaansonzekerheid. Deze groep is lang genegeerd, door overheden, maar ook door captains of industry. Kort door de bocht zijn onze democratieën uitgehold geraakt. Waar ik bang voor ben is dat deze uitholling democratisch niet snel genoeg is te pareren. Samenlevingen raken dan "gecorrigeerd" al is die correctie weinig democratisch (Nazisme in Duitland, de vlag van het Islamisme wordt misbruikt in Turkije, Rusland en VS gebruiken de beproefde ons tegen de rest techniek, verenig je bevolking met een goede vijand). Nu eens kijken wat voor correcties Europa nog zal ondergaan. Begrijp mijn toon goed. Ik maak mij ernstig zorgen, die geest lijkt al uit de fles.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

teacup schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:55:
Is het Amerikaanse bewind vergelijkbaar met Nazi Duitsland, Rusland, Turkije? Is die vraag relevant? Een parallel is wel te trekken.
Een belangrijke parallel met dat soort periodes is ook te zien bij de ambtenaren die het beleid uitvoeren zonder enig protest of tegenwerking, en vol overgave. En zelfs gerechtelijke uitspraken negeren.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 30-01-2017 22:58 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

arbraxas schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:42:
Hij is ook nog maar net president?
Zelfs de grootste Trump fan verwacht niet dat hij alle beloftes binnen 2 week gaat waarmaken.
En dat muurgeld wil hij via extra belastingen op mexicaanse import doen. Of je dan ook daadwerkelijk de mexicanen daarmee laat betalen laat ik maar even in het midden.
Dat hoef je niet in het midden te laten, de Mexicanen gaan domweg niet betalen. En daarmee brokkelt de stelling "Hij maakt gewoon zijn verkiezingsbeloftes waar." al sterker af dan de Berlijnse muur in juni '89.

Als Trump nou gewoon open en eerlijk zou zeggen "Nou jongens, ik ga heel erg m'n best doen maar het lijkt er niet op dat Mexico een cheque klaar heeft liggen." zou men dat denk ik prima accepteren. In plaats daarvan houd hij z'n ego liever in tact door sprookjes te vertellen dat Mexico toch echt gaat betalen terwijl hij Amerikanen met de rekening opzadelt. Dat lijkt me geen duurzame manier van handelen maar een manier om snel zijn krediet bij het volk kwijt te raken. Dat stinkt namelijk verdacht veel naar politiek: A beloven maar B doen.
The bipartisan Committee for a Responsible Federal Budget found that $120 per US household would be added to the national debt.

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2017 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@arbraxas
Ja, de beeldvorming is goed voor elkaar. Maar zowel hier als in het NL verkiezingstopic is het al eens uitgelegd: kijk nu eens niet naar wat gezegd wordt, maar naar wat gedaan wordt.

Een decreet is vooral goed voor de beeldvorming. Het is geen plan, het is geen implementatie. Ja, er wordt ter bevordering van de beeldvorming symbolisch wat gerommeld met het weigeren van mensen uit bepaalde landen. Concrete, structurele oplossingen vereisen dat het overheidsapparaat die uitwerkt en implementeert. Zoals ook al diverse malen is aangewezen, zijn er bizar weinig bestuurders aangesteld. En die aangesteld zijn, zullen toch wat wenkbrauwen moeten doen fronsen, ongeacht of je de verkiezingsuitspraken van Trump positief vond.

Wat mij betreft zegt de uitspraak 'Alternative facts' alles wat we moeten weten voor de komende vier jaar. Het gaat niet om wat bereikt wordt, het gaat om welk beeld verkocht kan worden. Wellicht ijdele hoop, maar ik hoop dat de wake-up call hiermee komt (en ik hoop heel hard zonder oorlog) die we hard nodig hebben om ons weer te organiseren en ons weer zelf zien als degenen die de betere wereld in de hand hebben. De basis die nodig is om weer politieke partijen te krijgen vanuit een visie uit de bevolking - de disconnect tussen politici en het volk is niet enkel te wijten aan politici.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Gezien zijn daadkracht qua decreten om zijn beloftes uit te voeren is het misschien verstandig voor de Clintons om tijdelijk de USA te verlaten. Trump kan misschien zomaar besluiten in een decreet om het onderzoek te starten en dan mogen ze vast niet meer weg. Dan zegt ie 'ja, ik zei wel dat ik het niet meer van plan was, maar dan waren ze vast gevlucht!' ...

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Er is helaas geen quick fix. Maar de lange termijn oplossing is breed investeren in de samenleving, d.w.z. beter onderwijs, betrokkenheid en participatie van burgers stimuleren, meer investeren in betere controle en correctie mechanismen, betere journalistiek, etc. Mensen moeten weer het gevoel krijgen dat ze bij de samenleving horen en er invloed en controle op kunnen uitoefenen en niet dat zichzelf slachtoffer voelen van de politieke agenda van anderen waar ze geen invloed op hebben. Het is die machteloosheid die mensen naar populisten drijft.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Ach, de politiek drijft toch op wat ze kunnen verkopen aan het volk.
Dat is niet voorbehouden Trump of de VS.
Maar ik vind het wel erg kortzichtig van je dat je nu al de balans hebt opgemaakt voor de komende 4 jaar.
Ik vind het wel grappig om te zien dat de hele linkse wereld nu al heeft besloten dat Trump een mislukking is, terwijl de man nog moet beginnen eigenlijk.
Trump bashen is de nieuwe wereldsport geworden.

Ik kijk het wel even aan voor ik een oordeel vel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:59:
Een decreet is vooral goed voor de beeldvorming. Het is geen plan, het is geen implementatie. Ja, er wordt ter bevordering van de beeldvorming symbolisch wat gerommeld met het weigeren van mensen uit bepaalde landen. Concrete, structurele oplossingen vereisen dat het overheidsapparaat die uitwerkt en implementeert. Zoals ook al diverse malen is aangewezen, zijn er bizar weinig bestuurders aangesteld. En die aangesteld zijn, zullen toch wat wenkbrauwen moeten doen fronsen, ongeacht of je de verkiezingsuitspraken van Trump positief vond.
Sinds wanneer maakt Jan modaal uit NL zich druk om de kundigheid van bestuurders in de VS? Grotendeels van de mensen is nog nooit in de VS geweest en heeft überhaupt geen idee van de cultuur daar. The american dream, daar hoort ook het verschil tussen arm en rijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een belangrijke parallel met dat soort periodes is ook te zien bij de ambtenaren die het beleid uitvoeren zonder enig protest of tegenwerking, en vol overgave. En zelfs gerechtelijke uitspraken negeren.
De huidige westerse democratieën zijn inderdaad meer technocratieën geworden. De overheidsadministatie moet op orde blijven, koste wat kost. De overheid zingt zich daarmee los van haar bevolking.

Overheden kunnen niet alleen de schuld van dit alles krijgen. Ons BNP is in de orde van grootte van een bedrijf als Apple (een keer gechecked). Overheden en al hun technocratische bestuurders en ambtenaren leggen dus eigenlijk te weinig gewicht in de schaal om hierin nog een beslissende factor te zijn. Met name de westerse wereld is lang blind geweest voor de invloed die ze wereldwijd aan het verliezen is. Dat proces is al gaande sinds het afsluiten van het kolonialisme. Een democratie is een hele mooie regeringsvorm zolang de machtsbalans in een samenleving in orde is. Raakt die verstoord dan wordt een democratie snel kwetsbaar. Als een overheid met andere dingen bezig lijkt dan de issues van de midden- en onderklasse te pareren, dan verliest ze aan overwicht. Maar nogmaals, ik vind het maar de vraag of onze overheden in staat zijn de economisch neergang van - en edit: vooral de tweedeling in - de westerse wereld tegen te houden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FunkyTrip schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:04:
Gezien zijn daadkracht qua decreten om zijn beloftes uit te voeren is het misschien verstandig voor de Clintons om tijdelijk de USA te verlaten. Trump kan misschien zomaar besluiten in een decreet om het onderzoek te starten en dan mogen ze vast niet meer weg. Dan zegt ie 'ja, ik zei wel dat ik het niet meer van plan was, maar dan waren ze vast gevlucht!' ...
"Het onderzoek"? dat onderzoek wat al meerdere keren gevoerd is zonder negatief resultaat voor Clinton? Trump was tijdens zijn campagne niet uit op het instellen van een onderzoek, maar wilde judge jury and executioner spelen. Ook als president kan hij dat niet.
arbraxas schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:10:
Maar ik vind het wel erg kortzichtig van je dat je nu al de balans hebt opgemaakt voor de komende 4 jaar.
Ik vind het wel grappig om te zien dat de hele linkse wereld nu al heeft besloten dat Trump een mislukking is, terwijl de man nog moet beginnen eigenlijk.

De Trump aanhangers hier roepen anders het hardst dat hij zijn beloftes aan het waarmaken is. Als men dan iets verder doorvraagt daarop is het opeens "Geef hem toch eerst eens een kans!!!" Welke van de twee is het nou? Hoe de linkse wereld denkt kan ik je niet vertellen, hoe kom je er bij dat iedereen (bijvoorbeeld vooraanstaande GOPers) die kritiek heeft op wat Trump daar bij hoort :?

[ Voor 40% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2017 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je zou er goed aan doen dat hele links/rechts verhaal te laten vallen en te realiseren dat er ook kritiek van de rechter kant komt. Whatever jouw definitie van links en rechts dan ook is, want zelfs dat is niet eenduidig. Tenzij je iedereen die kritisch over Trump is links noemt natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 30-01-2017 23:15 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Och gut, moeten we de hele wereld vatten in links en rechts? Ik beschouw mezelf als geen van beiden, omdat de wereld niet te vatten is in een binaire keuze. Mijn stemgedrag heeft over tijd in ieder geval diversiteit laten zien.

Maar hoe zit het nu? Eerst zeg je dat hij zo voortvarend bezig is, nu zeg je dat hij nog moet beginnen.

En ja, ik gind het veelzeggend als ik kijk naar de acties tot dusverre, gecombineerd met het feit (onafhankelijk verifieerbaar) dat hij zijn allereerste begin - de inhuldiging - al begint met leugens over de opkomst, waarna het concept alternative facts naar voren komt.

Nogmaals, dan kijk ik zonder bril van links of rechts, simpelweg naar verifieerbare acties. Ik vind de balans dan weinig positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
links/rechts is sowieso een vreemd begrip. Veel standpunten van de PVV bijvoorbeeld zijn als uiters links te classificeren.
Vreemd eigenlijk dat in de landen waar mensen gemiddeld genomen zo gelukkig zijn er zoveel boosheid heerst onder een groot deel van de bevolking.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Als je de republikeinen bedoelt, vergeet niet dat Trump er eigenlijk niet eens een is en dat hij zeker niet hun favoriet was. Dus dat daar ook kritiek wegkomt verbaast me niks.
Verschillende republikeinen hadden tijdens de campagne ook al afstand van hem genomen.
Maar welk rechts bedoel jij? Want een Rutte vind uk niet bepaald rechts als we het over Trump stokpaardjes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Wacht even, je bent een aantal pagina's bezig geweest de aandacht te vestigen op de persoon Trump, als individu, de zakenman, zijn glorieuze reputatie, zijn ervaring als persoon. Een tijdje later was de mantra zijn leiderschap, reputatie, inschattingsvermogen, slimheid, en zo meer.

Maar nu bestaat hij als individu niet?

Weet je, mensen woorden in de mond leggen is trouwens niet enkel best onbeleefd, je staat ook nog eens behoorlijk snel in je hemd. Ben er voorzichtig mee. Toevoegingen van smileys maken niet alles goed of acceptabel, integendeel, het laat mensen in je kaarten kijken op deze wijze.

Maar goed, het is opnieuw niet duidelijk wat je nu wenst te presenteren. Het gaat opnieuw heen en weer voor wat de ene keer goed is, de andere keer slecht, een volgende keer is er geen sprake van, en vervolgens leiden we de boel maar weer af.

Ben je uit op discussie, of zitten we nog steeds op de lijn van het kicken op? Ik vraag het maar, aangezien je nog steeds niet ingaat op wat je anderen voor de voeten gooit, en van anderen vraagt. Je zal die vraag consistent krijgen trouwens, dat volgt uit je methodiek tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

defiant schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:06:
[...]

Er is helaas geen quick fix. Maar de lange termijn oplossing is breed investeren in de samenleving, d.w.z. beter onderwijs, betrokkenheid en participatie van burgers stimuleren, meer investeren in betere controle en correctie mechanismen, betere journalistiek, etc.
Inderdaad het enige middel dat onze overheid tot haar beschikken heeft. Dit is alleen een middel met een traagheid. Plus dat er een cultuurverandering nodig is. De doelgroep waar ik het net over had heeft haar toegang tot journalistiek al verloren. We mogen al blij zijn als het Journaal of de actualiteiten rubrieken nog een beetje worden gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Wie heeft het over Trump? Trump is niet meer dan een symptoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweaker2010 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:10:
[...]

Sinds wanneer maakt Jan modaal uit NL zich druk om de kundigheid van bestuurders in de VS? Grotendeels van de mensen is nog nooit in de VS geweest en heeft überhaupt geen idee van de cultuur daar. The american dream, daar hoort ook het verschil tussen arm en rijk bij.
Wat heeft een Nederlandse Jan Modaal en zijn mening te maken met wat feitelijk is te toetsen? Ik heb geen idee wat je bedoelt te zeggen. Je gooit wat random vaagheden naar voren - moet ik me aangesproken voelen? Wat is de relevantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Is het zo moeilijk te bevatten dat wen voorvarende start iets anders is als de finishlijn?
De man is van start gegaan, aan de andere kant is het ook nog maar net begonnen.
En ook lang niet allemaal positief, de beoogde afbraak van obamacare is een zeer kwalijke zaak.
Eerst maak je de statement dat het niet binair is, maar vervolgens laat je me alleen een dergelijke keus. Lekker consequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

teacup schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:11:
De huidige westerse democratieën zijn inderdaad meer technocratieën geworden. De overheidsadministatie moet op orde blijven, koste wat kost. De overheid zingt zich daarmee los van haar bevolking.
Dit gaat me niet om de overheid maar om de ambtenaren. "Zum Befehl" is nooit een excuus, iedereen heeft ook een persoonlijke verantwoordelijkheid. Burgelijke ongehoorzaamheid mag ook bij ambtenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arbraxas schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:29:
Is het zo moeilijk te bevatten dat wen voorvarende start iets anders is als de finishlijn?
De man is van start gegaan, aan de andere kant is het ook nog maar net begonnen.
En ook lang niet allemaal positief, de beoogde afbraak van obamacare is een zeer kwalijke zaak.
Eerst maak je de statement dat het niet binair is, maar vervolgens laat je me alleen een dergelijke keus. Lekker consequent.
Tegen wie heb je het?
gambieter schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:30:
[...]

Dit gaat me niet om de overheid maar om de ambtenaren. "Zum Befehl" is nooit een excuus, iedereen heeft ook een persoonlijke verantwoordelijkheid. Burgelijke ongehoorzaamheid mag ook bij ambtenaren.
Neurenberger processen. Integratie van dit concept na pijnlijke lessen integraal aan scheiding der machten alsmede balans van domeinen in westerse landen.

[ Voor 31% gewijzigd door Virtuozzo op 30-01-2017 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

arbraxas schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:21:
Als je de republikeinen bedoelt, vergeet niet dat Trump er eigenlijk niet eens een is en dat hij zeker niet hun favoriet was. Dus dat daar ook kritiek wegkomt verbaast me niks. Verschillende republikeinen hadden tijdens de campagne ook al afstand van hem genomen.
Ik bedoel niet louter republikeinen, maar fijn dat je hiermee indirect toegeeft dat je eerdere statement dus nogal suggestief is.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Sorry, daar had een @floppus boven moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
En wat suggereer ik dan precies?
Als je bedoeld dat Trump populairder onder rechts is als links, guilty as charged.

[ Voor 56% gewijzigd door arbraxas op 30-01-2017 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

arbraxas schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:35:
En wat suggereer ik dan precies?
Ik vind het wel grappig om te zien dat de hele linkse wereld nu al heeft besloten dat Trump een mislukking is
Je wekt hiermee de suggestie dat het een links trekje is, terwijl de rechterflank meedoet. "De hele linkse wereld" is als zodanig dus een nutteloze toevoeging.

En moest dat nou in twee posts?

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 30-01-2017 23:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, intussen is het duidelijk dat de terrorist die zes moslims heeft neergeschoten in een moskee in Quebec, een blanke Trump-aanhanger is geweest. Fox noemde hem eerst een Marokkaan omdat dit beter past in hun type rapportage, maar goed. Witte Huiswoordvoerder Sean Spicer schijnt hier ook naar verwezen te hebben als rechtvaardiging voor de EO.

Tijd voor Canada om de grens met de VS dicht te gooien voor blanke Trump-aanhangers, want dat is duidelijk een risicogroep. Tenminste, als ze net zo redeneren als hem, en degenen die zijn beleid hier steunen. Al weet je nu al van te voren dat hij een lone wolf gaat worden genoemd, net als Dylan Roof en zo.

En ja hoor, hij is al een Lone Wolf genoemd:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C3dBBlQXUAE4l71.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 30-01-2017 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

gambieter schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:30:
[...]

Het excuus is denk ik het feit dat men niet ontslagen wil worden, natuurlijk begint het nu op het zotte aan te gaan, dus lang zal het niet duren voordat men echt tegengas gaat geven. Hij heeft nu nog veel mensen voor zich in het congres en andere organen, het lijkt me logisch dat een hoop van deze mensen wél hun persoonlijke verantwoordelijkheid gaan nemen en Trump even op de rem zetten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Tja en jij suggereert dat de hele rechterflank ook tegen Trump is. Nutteloze toevoeging, want er zijn er ook die het nog lang niet ver genoeg gaat of het er simpelweg mee eens zijn.
En ja tegen Trump zijn is een links trekje, aangezien die visies haaks op elkaar staan.
En dat bedoel ik niet negatief, het is gewoon zo als het is.
Het had me buitengewoon verbaast als die niet zo hadden gereageerd.

Pagina: 1 ... 20 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

~[font size=26]Zero Tolerance~[/font]

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Aanvullend hierop is het topic vanaf nu Zero Tolerance. Dat houdt in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
We hanteren hier verder een "Amerikaanse" manier van sturing namelijk; three strikes and you are out.