Snowdog schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:04:
[...]
Enigszins offtopic, maaruh, wat verwacht je precies? Volgens mij is China niet minder vreedzaam als Japan en Zuid-Korea? Dat een eventueel terugtrekken van Amerika uit de regio nadelen kan hebben voor andere (kleinere) spelers zou inderdaad zo kunnen zijn, maar volgens mij richt China zich al vele jaren alleen op (de ontwikkeling van) het eigen land en ik zie vanuit China dan ook geen grote dreiging komen.
Ik heb mn post niet geschreven om een versimpeld vijand-beeld van china te scheppen, als ik die indruk wekte was dat zeker niet bedoeld.
Wel heb ik willen aangeven dat Oost-azie een erg moeilijk gebied is met ook een onderling groot Wantrouwen...
En dat de huidige ontwikkelingen (zeker de keuzes van de regering-Trump nu) enige zorgen en onzekerheden opwerpen.
Niet enkel tegen China, maar ok onderling is de verhouding tussen bv Japan en Zuid-Korea erg moeilijk, en ook beide grote machten hebben intern enorme problemen...
Zuid-Korea met de interne corruptie en een soms ongezonde verwikkeling van bedrijfsleven en Politiek, die momenteel uitgelopen is in een Impeachment-proces tegen Park Geun-hye.
Tevens staat Zuid-Korea wel degelijk onder een zeer reele militaire dreiging vanuit het buurland Noord-Korea, dat met zeer grote regelmaat geweldadig conflicten provoceert en oorlogshandelingen uitvoert, met een indirekte steun vanuit China:
enkele jaren terug stierven bijna 50 Zuid-koreaanse matrozen toen Noord-Korea een patrouileschip met een torpedo deed zinken in zuid-koreaanse wateren.
Momenteel is de ontwikkeling van het Noord-Koreanse atoombom-project absoluut zorgelijk in combinatie met een project voor Intercontinentale lange-afstands raketten...
OP extrem korte termijn is verwacht dat de noord-koreanen hiervan een publiekelijke test gaan doen en de verwachting is dat zulke raketten zowel de VS, maar evengoed europa kunnen bereiken.
Japan daarentegen heeft geen officieel leger, het heeft een grondwet die een pacifisme dicteert, maar ook dat staat sterk onder druk.
Niet in het minste door opmerkingen van Trump dat de Japaners toch ook maar nucleaire wapens moeten ontwikkelen (technisch voor Japan geen enkel probleem; maar de implicaties daarvan op de Regionale Politiek zouden enorm zijn)
Verder is het een zorgwekkend iets dat er praktisch zeer weinig contact is tussen regeringen van betrokken machten is...
bv de eerste en enige handdruk tusen Xi Jinping en Shnito Abe in september 2016 is veelzeggend en geeft goed aan hoe absoluut bekoeld de onderlinge verhouding is en onderlnge contacten zeer moeizaam zijn...
beide kijken elkaar niet of nauwelijks eens aan en lijken vooral moeite te doen een vorm van minachting voor de ander te laten blijken.
Om duidelijk te maken, dit is het enige contact geweest tussen de leider van Japan en China in vele jaren, onder sterke druk van de internationale gemeenschap (was tijdens de G20 Top)
YouTube: Xi Jinping and Shinzo Abe Share an Awkward Moment at the APEC Summit
China van haar kant is zeker geen agressief land qua buitenland-politiek, maar ook geen land dat niet daar waar haar belangen mogelijk militair behartigd moet worden, zich terughoud.
China's militaire budget stijgt erg snel, is al 215 miljard groot en iets van 2,5% van haar GDP wat het al tot het tweede grootste militaire land na de VS maakt... tevens lijken de chinezen veel te investeren om ook een eigen defensie-industrie op te bouwen, innovatieve nieuwe producten zelf te ontwikkelen en ook markten hier te veroveren.
Ik wil zeker niet hier ongenuanceerd de 'schuld' bij een partij leggen, of doen alsof China hier alleen de 'Bad Guy' is...
Maar ik wil vooral duidelijk maken dat er een enorme uitdaging in de buitenland-politiek ligt en op diplomatiek vlak en eerlijk gezegd denk ik dat juist vanwege haar Pacifische Belangen Amerika zeker daartoe behoort...
Imho is Oost-Azie voor de VS zelf een mogelijk belangrijker gebied dan centraal-azie en Rusland en zelfs het midden-oosten...
Hierbij is het volgens mij onzinnig om het beleid van 8 jaar Obama in ene zomaar in de prullemand te gooien, inclusief het TPP-akkkoord dat juist een hoeksteen van dat beleid was... (zelfs waar ik geen grote fan ben van die grote overkoepelende multi-laterale handelsverdragen, die allerhande beleidsterreinen omvatten)...
Zeker daar waar de Amerikanen momenteel alelrminst een alternatief kunnen bieden en nu die Regio en specifiek haar beste handelspartners in onzekerheid doen stortten.
Het enige vermoeden dat ik nu wel wil duidelijk maken is dat het handelen vand e huidige amerikaanse regering van trump in Aie tot nu toe vooral ten voordele van juist de belangen van China lijkt te zijn;
En vrijwel alle analysten ook aangeven dat deze hun nvloed en mogeljkheden sterk vergroot zien worden, terwijl onzekerheid bij de partners van amerika toeneemt en ook onduideljk is hoe de positie van amrika tov aziatische handelspartners versterkt wordt (ook wat betreft de eigen economie is Amerika heel sterk afhankelijk van import uit die regio)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen