Staat gewoon allemaal in de TS.Spollie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:49:
[...]
Thanks voor de link! Ik mis dus gewoon nog wat settings
Oeps... Niet wakker. FTU heeft een SC/APC connector. Geen LC natuurlijk.Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:58:
[...]
Bedankt..
De kabel die ik zie lijkt heel erg op een SC connector.. en de Ubiquity SFP module moet een LC hebben.
Moet het perse apc zijn of kan upc ook?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
APC is wel van belang. Een UPC aansluiten op een APC connector is niet de bedoeling. Het werkt wel maar geeft kans op fouten, verlies, etc...
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Vandaag overgegaan van Tweak 1GB naar Tmobile 1GB ODF/Enschede, overstappen was een drama, dus 10 dagen zonder internet gezeten.
TV prima kwaliteit.
download/upload 515/900Mbit (via wireless). Kan helaas niet bekabeld testen, maar ik geloof de 1gbit wel op basis van de wireless resultaten.
TV prima kwaliteit.
download/upload 515/900Mbit (via wireless). Kan helaas niet bekabeld testen, maar ik geloof de 1gbit wel op basis van de wireless resultaten.
900Mbit/s wireless? Dat is niet met de Zyxel ofwel?refused81 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:07:
TV prima kwaliteit.
ehm nee, Archer C3150 die als access point dient en via gigabit op de zyxel is aangesloten.rens-br schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:09:
[...]
900Mbit/s wireless? Dat is niet met de Zyxel ofwel?
De zyxel doet ongeveer 400/400 bij mij wireless naar iPad.
Sinds deze week ook over op TM thuis 1GBit
. Gisteren het voor elkaar gekregen om mijn Edgerouter Lite te gebruiken ipv de Zyxel.
Nu is het zo dat ik op eth1 internet heb, en eth2 dedicated voor iptv middels een bridge. (op eth0 komt het signaal vanaf de converter binnen)
Eigenlijk zou ik op eth1 internet+iptv willen hebben zodat ik de tvbox op een switch achter de Edgerouter kan aansluiten. Routed ipv bridged iptv zeg maar.
Heeft iemand dit voor elkaar gekregen? En zou je die config dan willen delen?
Toekomstplan is trouwens om de converter en Edgerouter Lite te vervangen voor een Edgerouter 4 en de vezel daar rechtstreeks in te steken. Scheelt toch weer een apparaat wat stroom gebruikt.
Nu is het zo dat ik op eth1 internet heb, en eth2 dedicated voor iptv middels een bridge. (op eth0 komt het signaal vanaf de converter binnen)
Eigenlijk zou ik op eth1 internet+iptv willen hebben zodat ik de tvbox op een switch achter de Edgerouter kan aansluiten. Routed ipv bridged iptv zeg maar.
Heeft iemand dit voor elkaar gekregen? En zou je die config dan willen delen?
Toekomstplan is trouwens om de converter en Edgerouter Lite te vervangen voor een Edgerouter 4 en de vezel daar rechtstreeks in te steken. Scheelt toch weer een apparaat wat stroom gebruikt.
Grof gerekend verbruikt je huidige setup minder dan een Er4, als stroom de motivator is dan zou ik het laten.Fonta schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:35:
Verwijderd
To whom it may concerns,
Fritzbox 5490 aangesloten. Nieuw uit de doos stond er nog een oude firmware op. Eerst de firmware updaten hoeft niet perse. Simpelweg vlan 300 instellen en dan heb je ook verbinding. Als je daarna een firmware update doet staan er meer profielen tussen de providers en dus ook T-mobile thuis. Die alsnog ingesteld.
Draait verder als een zonnetje.
Fritzbox 5490 aangesloten. Nieuw uit de doos stond er nog een oude firmware op. Eerst de firmware updaten hoeft niet perse. Simpelweg vlan 300 instellen en dan heb je ook verbinding. Als je daarna een firmware update doet staan er meer profielen tussen de providers en dus ook T-mobile thuis. Die alsnog ingesteld.
Draait verder als een zonnetje.
Na Segbroek, krijgt Loosduinen ook glas van T-Mobile.
Ik ontving gisteren dit in mijn brievenbus:

Fijn dat er in meer plekken in Den Haag glas komt.
Ik ontving gisteren dit in mijn brievenbus:

Fijn dat er in meer plekken in Den Haag glas komt.
[ Voor 38% gewijzigd door ezra070 op 14-06-2020 14:09 . Reden: url-foutje en zo ]
Ik heb nu een heel vreemd "probleem", aangezien ik midden in een verbouwing / renovatie zit heeft mijn Edgerouter (6P, met de SFP uit de Draytek als WAN) er een paar weken uitgelegen.
Er is niets veranderd in de - instellingen van - de router, maar ik krijg geen uplink meer op de SFP - ook niet met de UF-SM-1G-S met passend kabeltje overigens - , het icoontje blijft grijs, geen ip adres.
Als ik de status opvraag - met de ubnt module om eventuele problemen met de Draytek uit te sluiten - krijg ik de volgende gegevens;
Temp: 37.515 C
Voltage: 3.29 V
Current: 20:82 mA
TX power: 0.23mW
RX power: 0.00 mW
Tx_Fault = No
RX_Los = Yes
Ik vind het erg vreemd / vervelend dat ik geen signaal krijg en eigenlijk nog meer dat ik de oorzaak niet kan achterhalen.
Er is niets veranderd in de - instellingen van - de router, maar ik krijg geen uplink meer op de SFP - ook niet met de UF-SM-1G-S met passend kabeltje overigens - , het icoontje blijft grijs, geen ip adres.
Als ik de status opvraag - met de ubnt module om eventuele problemen met de Draytek uit te sluiten - krijg ik de volgende gegevens;
Tx_Fault = No
RX_Los = Yes
Ik vind het erg vreemd / vervelend dat ik geen signaal krijg en eigenlijk nog meer dat ik de oorzaak niet kan achterhalen.
Vaste locatie, vast netwerk.
Hierboven staat dat je niets lijkt te ontvangen op de vezel.
Dubbelcheck eerst bij Tmobile of zijn geen issues hebben en/of zien.
Heeft je glasvezel patchkabel aan één of beide kanten bloot gelegen in de verbouwing (dus niet in de draytek of edgerouter) ?
Wellicht de glasvezel patchkabel vervangen door een nieuwe omdat er stof of vuiligheid op/in de connecter is gekomen.
Heeft je glasvezel patchkabel aan één of beide kanten bloot gelegen in de verbouwing (dus niet in de draytek of edgerouter) ?
Wellicht de glasvezel patchkabel vervangen door een nieuwe omdat er stof of vuiligheid op/in de connecter is gekomen.
Er komt dus inderdaad geen licht aan bij je SFP. Meest waarschijnlijke oozaak is dat de kabel niet goed is aangesloten en anders dat deze erg vies of kapot is. Die kabeltjes zijn ook vrij kwetsbaar, had je hem wel netjes afgedopt toen je hem niet gebruikte?Comp User schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:39:
Ik heb nu een heel vreemd "probleem", aangezien ik midden in een verbouwing / renovatie zit heeft mijn Edgerouter (6P, met de SFP uit de Draytek als WAN) er een paar weken uitgelegen.
Tx_Fault = No
RX_Los = Yes
Is je laatste factuur betaald/afgeschreven? Kan aan je aandacht ontsnapt zijn tijdens de verbouwingComp User schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:39:
Tx_Fault = No
RX_Los = Yes
Volgens T-Mobile staat er wel licht opAxelfoley007 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:57:
Hierboven staat dat je niets lijkt te ontvangen op de vezel.
De "armored" kabel van de Draytek is met module en al in de doos van de router gegaan, het kabeltje dat in de ubnt module zit kwam gloednieuw uit de (fs) verpakking, hetzelfde geldt voor de - blauwe - ubnt module.ik222 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:05:
[...]
Er komt dus inderdaad geen licht aan bij je SFP. Meest waarschijnlijke oozaak is dat de kabel niet goed is aangesloten en anders dat deze erg vies of kapot is. Die kabeltjes zijn ook vrij kwetsbaar, had je hem wel netjes afgedopt toen je hem niet gebruikte?
Gaat via automatische incasso.stormfly schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:39:
[...]
Is je laatste factuur betaald/afgeschreven? Kan aan je aandacht ontsnapt zijn tijdens de verbouwing
[ Voor 10% gewijzigd door Comp User op 14-06-2020 17:40 ]
Dan blijft er waarschijnlijk over dat de glaskabel niet goed in de FTU zit en/of dat er stof/vuiligheid zit in de glas aansluiting van de FTU/koppelstukje (weet niet wat je voor FTU model je hebt).
Ik weet niet of je zo daar wat aan kan doen. Wellicht is een optie om met een busje perslucht proberen de glasaansluiting/FTU schoon te blazen, maar denk dat je alleen maar erger maakt.
Ik weet niet of je zo daar wat aan kan doen. Wellicht is een optie om met een busje perslucht proberen de glasaansluiting/FTU schoon te blazen, maar denk dat je alleen maar erger maakt.
Waarschijnlijk vies, je kan niet zomaar een SC/PC,LC/PC of SC/APC eruit trekken en in een doos stoppen of los laten hangen. Even cleanen en nee dat kan niet met perslucht
maar met een cartridge cleaner.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik mag er toch vanuit gaan dat een nieuw vezeltje het doet?Jim423 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:23:
Waarschijnlijk vies, je kan niet zomaar een SC/PC,LC/PC of SC/APC eruit trekken en in een doos stoppen of los laten hangen. Even cleanen en nee dat kan niet met persluchtmaar met een cartridge cleaner.
De vezel met de Draytek module is 1-op-1 vervangen door de ubnt / fs combi (beiden nieuw uit de verpakking) toen ik merkte dat ik geen actieve lijn had.
Ik ga er aankomende week nog wel even mee aan de slag
Er heeft eerder een Genexis met F connector en 4 rj45 poorten gehangen, maar vraag me niet welk type dat is.Axelfoley007 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:12:
Dan blijft er waarschijnlijk over dat de glaskabel niet goed in de FTU zit en/of dat er stof/vuiligheid zit in de glas aansluiting van de FTU/koppelstukje (weet niet wat je voor FTU model je hebt).
Mijn uitleg was - nu ik het teruglees - ietwat krom, ik heb een ruime koof over de vezel lopen, die heb ik geplaatst omdat de opleverende monteur van destijds nog Vodafone de Genexis module nogal lomp (lees, er zijn nokjes afgebroken en hij heeft ook geen dummy teruggeplaatst) heeft verwijderd.ik222 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:05:
[...]
Er komt dus inderdaad geen licht aan bij je SFP. Meest waarschijnlijke oozaak is dat de kabel niet goed is aangesloten en anders dat deze erg vies of kapot is. Die kabeltjes zijn ook vrij kwetsbaar, had je hem wel netjes afgedopt toen je hem niet gebruikte?
[ Voor 0% gewijzigd door Comp User op 14-06-2020 18:57 . Reden: Wat typo's gecorrigeerd ]
Meer mensen last van dat het beeld bij T-Mobile TV af en toe een seconde blijft hangen?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Het gaat erom dat de opgerolde vezels met de SC connectoren ongeschonden blijven.Comp User schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:48:
Mijn uitleg was - nu ik het teruglees - ietwat krom, ik heb een ruime koof over de vezel lopen, die heb ik geplaatst omdat de opleverende monteur van destijds nog Vodafone de Genexis module nogal lomp (lees, er zijn nokjes afgebroken en hij heeft ook geen dummy teruggeplaatst) heeft verwijderd.
Toen Vokerwessels Telecom bij mij de eerste Genexis FTU met grof geweld van mijn meterkast wand aftrok schrok ik wel even, maar de "rol" en de connectoren zijn ongeschonden gebleven en in de nieuwe UFTU geplaatst. Overigens zal in jouw geval het een onderaannemer van Reggefiber geweest zijn want Vodafone of T-Mobile mag zelf niet aan een FTU wijzigingen aanbrengen. Ook hoort de aannemer een FTU te plaatsen die "past" op de NTU die de provider jou levert.
Ja.HereIsTom schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:36:
Meer mensen last van dat het beeld bij T-Mobile TV af en toe een seconde blijft hangen?
Vooral in de avond
Oh fijn te horen dat ik niet de enige ben.
Had al van alles geprobeerd zonder resultaat.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Heel regelmatig. Heb zelfs een keer een week elk moment opgeschreven waarop het gebeurde voor diepgravend onderzoek door de tweede lijn van T-Mobile. Antwoord was dat het een bekend probleem was waaraan wordt gewerkt. Een half jaar geleden...HereIsTom schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:36:
Is bij mij overigens niet op alle zenders even erg. Voornamelijk op de NPO-kanalen.
Peace is not simply the absence of war.
Ik zie inderdaad ook af en toe een glitch in de vorm van fuzzy blokjes en stilstaand beeld. Na een seconde heeft het zich weer automatisch hersteld. Ik weet niet of het zich op alle zenders voordoet, maar in elk geval wel op NPO3. (tijdens uitzendingen van het Jeugdjournaal).HereIsTom schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:36:
[ Voor 0% gewijzigd door LeGato23 op 16-06-2020 08:38 . Reden: typo ]
Zaterdagavond was mijn verbinding een minuut of twee down en sindsdien haal ik constant deze snelheden en is de ping een stuk lager geworden:ANdrode schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:01:
[...]
Dan denk ik ook dat het performance problemen in het T-Mobile netwerk zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1EBQgZ43sAzOJidbeoXrcbWH.png?f=user_large)
Kennelijk een aanpassing gedaan op het netwerk want ook bij mijn buren haal ik nu dezelfde resultaten.
[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 16-06-2020 10:23 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Hmm, welke regio is dit? Ik dacht ik doe ook weer eens een test.Uberprutser schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:23:
[...]
Zaterdagavond was mijn verbinding een minuut of twee down en sindsdien haal ik constant deze snelheden en is de ping een stuk lager geworden:
[Afbeelding]
Kennelijk een aanpassing gedaan op het netwerk want ook bij mijn buren haal ik nu dezelfde resultaten.
Via NordVPN haal ik ~400/600, dus dat is gewoon prima via een VPN.
Maar zonder VPN haal ik altijd 300/940.

Dit is al een tijdje zo. Heeft iemand hier een idee voor / hebben andere dit ook?
Mijn router is een Huawei van T-Mobile.
edit: En uiteraard een 1000/1000 verbinding.
Sorry, Den Haag Segbroek. Hier ging het van 300 - 900 up en down de hele dag door en aardig wat packet loss als extra.dehardstyler schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:32:
[...]
Hmm, welke regio is dit? Ik dacht ik doe ook weer eens een test.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Oke, maar wel ook dat getal 300 dus voor de download. Het lijkt bij mij ook wel gecapped te zijn, want het is heel constant 300 Mbps. Toch maar even naar T-Mobile dan...Uberprutser schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:36:
[...]
Sorry, Den Haag Segbroek. Hier ging het van 300 - 900 up en down de hele dag door en aardig wat packet loss als extra.
Dat is wel vreemd met zo'n Huawei. Ik heb zelf een Zyxell en heb eigenlijk constant dit soort snelheden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WtAfpP9ia863X5s6AbJMuI5E.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door mrroberto op 16-06-2020 10:40 ]
Vorige week hier ook even een paar snelheidstestjes gedaan en hetzelfde geconstateerd;Uberprutser schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:05:
Nu is de download onder de 500Mbit (hele avond al) en de upload is gewoon probleemloos.
Download telkens rond de 400 à 500Mbps en Upload rond de 940Mbps.
Ik heb hiervan een melding gemaakt via de T-Mobile servicedesk en een custom speedtest link ontvangen.
Ook met die custom speedtest link rechtstreeks naar T-Mobile kreeg ik dezelfde testresultaten.
Vanwege de recente positieve berichtjes hier dit in Topic dat er wellicht afgelopen weekend iets gewijzigd is bij T-Mobile, even opnieuw een speedtest gedaan en voilà! Prima meetresultaten nu.
(Speedtest bekabeld en dmv Windows 10 Speedtest app, omdat browser vermoedelijk impact heeft op meting)
:fill(white):strip_exif()/f/image/RsixsrW7RBP31KHAkt9vIdc9.png?f=user_large)
@ANdrode zie het op jouw smokeping ook.awenger schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:34:
Ik zie dat de latency op mijn verbinding vanochtend van 11:00 naar beneden is gegaan. Ik zie op diverse hosts in smokeping een verbetering van 1-2 ms.
Hieronder bijvoorbeeld de ping naar de RIPE Atlas Anchor die bij XS4ALL staat.
[Afbeelding]
Meer mensen die verschil ervaren? Is er wat veranderd in de peering?
Iemand al gezien wat/welk peeringpad veranderd is?
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 16-06-2020 13:47 ]
Mijn internet werkt vlekkeloos al de hele dag (thuis aan het werk)sgouman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:32:
En weer internet weg regio Amersfoort
Wel heb ik DNS server zelf gedefinieerd (1.1.1.1 enfailover naar 8.8.8.8)
Ja ik ook. Het lijkt nu ook weer terug. Erg vreemd.incomer schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:39:
[...]
Mijn internet werkt vlekkeloos al de hele dag (thuis aan het werk)
Wel heb ik DNS server zelf gedefinieerd (1.1.1.1 enfailover naar 8.8.8.8)
2 xxxxxx.ftth.glasoperator.nl (31.201.xxx.x) [AS50266] 5.428 ms 5.765 msawenger schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:34:
Ik zie dat de latency op mijn verbinding vanochtend van 11:00 naar beneden is gegaan. Ik zie op diverse hosts in smokeping een verbetering van 1-2 ms.
Meer mensen die verschil ervaren? Is er wat veranderd in de peering?
3 10.10.10.201 (10.10.10.201) [AS61440] 6.346 ms 6.546 ms
4 i3d-1.smartdc.nl-ix.net (193.239.117.76) [AS34307] 8.924 ms 9.071 ms
Is een 10.10.10.xxx verdwenen. Bij mij waren er altijd 2. cw.net wordt ook nog altijd gebruikt.
Post van vorige maand
space-one in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
WBA aansluiting
[ Voor 9% gewijzigd door space-one op 16-06-2020 16:57 ]
Ik zie een best forse stap omlaag. Mijn vermoeden is dat het een interne verandering in het netwerk is. Nog voor het bij de AMS-IX/NL-IX/private peering locatie komt. Ook voor verkeer via private peering links zie ik in smokeping een flink lagere ping.stormfly schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:38:
[...]
@ANdrode zie het op jouw smokeping ook.
Iemand al gezien wat/welk peeringpad veranderd is?
De routes die nét wat trager geworden zijn (bv KNP) gaan nu via NL-IX en weet niet hoe dat eerder liep. Naar sommige partijen is de RTT eerder zo laag geweest. Naar andere niet.
Atlas anchor, AS3265/XS4ALL (via AMS-IX/1200, is nu net zo laag als eerder):
/f/image/4mgbOymXleqHb9aT6Uz1BNCj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Xu4MMBf9czAZ31LPyQ01zdfs.png?f=fotoalbum_large)
Atlas anchor: AS3333/RIPE:
/f/image/YWMmloS05iBAYV7F5cIH6OLj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AbxYm5jcl2bstM66dSSfnPA7.png?f=fotoalbum_large)
KPN/AS1136 via NL-IX
/f/image/y0k2e50Sb0LbuykblknzMawW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door ANdrode op 16-06-2020 18:28 ]
Sinds enkele weken heb ik ook T-mobile glas 1000, en eigenlijk alleen de eerste dagen een paar testjes gedaan met speedtest, en die kwamen toen steeds op ca 500/700 uit. Zojuist maar weer eens gedaan, ditmaal via de app en niet via de site, en nu nader ik de 950/950 

En een 4K HDR bestand via nieuwsgroepen binnen halen is ook een feestje:

60GB in ca 15 min binnen!
PC is langer bezig met de boel daarna uitpakken / in elkaar zetten dan het downloaden zelf.
Ik heb mijn eigen router in gebruik (ASUS AC88U).
Zeer tevreden dus!

En een 4K HDR bestand via nieuwsgroepen binnen halen is ook een feestje:

60GB in ca 15 min binnen!
Ik heb mijn eigen router in gebruik (ASUS AC88U).
Zeer tevreden dus!
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Terug bij af. Snap niet waarom de situatie weer een paar ms trager geworden is.
Routes lijken hetzelfde. Dit gaat dus "onder water" voor het IP verkeer, via een vorm van tunneling.
Als dit de oorzaak is dan heeft de redundantie in het netwerk goed gewerkt.
Atlas anchor, AS3265/XS4ALL:
/f/image/bFjXtXkBl0hACeCsXWaqTAMo.png?f=fotoalbum_large)
Heeft mogelijk verband met een Eurofiber incident in Delft
Routes lijken hetzelfde. Dit gaat dus "onder water" voor het IP verkeer, via een vorm van tunneling.
/f/image/bFjXtXkBl0hACeCsXWaqTAMo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LIXVpX4MvGIQTu7KWYIFAWMj.png?f=fotoalbum_large)
Knip die kabel dan maar weer door, als het 2 ms minder latency geeft...
Edit, je ziet wel een flinke piekbelasting in de avonduren, is dat er ook 'zonder' de kabelbreuk?
Edit, je ziet wel een flinke piekbelasting in de avonduren, is dat er ook 'zonder' de kabelbreuk?
[ Voor 41% gewijzigd door knakworst op 17-06-2020 08:55 ]
Good catch! In jouw smokeping zie je dat de fiber terug in dienst is rond 06:20ANdrode schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:42:
Terug bij af. Snap niet waarom de situatie weer een paar ms trager geworden is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Pazo @LeGato23 @dehardstyler @Uberprutser zouden jullie eens willen speedtesten? Als ik het goed begrijp halen jullie voor de fibercut niet de maximale downloadsnelheden, tijdens de fibercut ineens wel. En nu is de fiber hersteld, en prikkelt dat mijn nieuwsgierigheid?
Net paar keer gedaan:stormfly schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:16:
[...]
Good catch! In jouw smokeping zie je dat de fiber terug in dienst is rond 06:20
@Pazo @LeGato23 @dehardstyler @Uberprutser zouden jullie eens willen speedtesten? Als ik het goed begrijp halen jullie voor de fibercut niet de maximale downloadsnelheden, tijdens de fibercut ineens wel. En nu is de fiber hersteld, en prikkelt dat mijn nieuwsgierigheid?
1. Ping 5ms, Down 905, Up 943
2. Ping 6ms, Down 680, Up 943
3. Ping 6ms, Down 639, Up 944
4. Ping 5ms, Down 703, Up 943
5. Ping 6ms, Down 925, Up 945
6. Ping 7ms, Down 931, Up 944
Steeds circa 1 minuut er tussen. Steeds dezelfde server. Schommelt wel erg, met name de downloadsnelheid. Uploadsnelheid is heel constant.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Allemaal 4ms/940/940, toevallig vanmorgen nog een paar keer gedaan en zojuist.
stormfly schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:16:
:fill(white):strip_exif()/f/image/R4ULYqYGAwwUVtc7dLfvijkf.png?f=user_large)
Resultaat zojuist vanuit Windows 10 Speedtest app met als gekozen server 'Breedband Arnhem'
Nou, aangezien de rest het al getest heeft, kan ik natuurlijk niet achterblijven.stormfly schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:16:
[...]
Good catch! In jouw smokeping zie je dat de fiber terug in dienst is rond 06:20
Ik heb 5 tests gedaan:
1: 7ms / 930 / 938 naar Tele 2 AMS
2: 8ms / 943 / 910 naar Breedband ARH
3: 9ms / 943 / 918 naar RouteIT Ede ( Dat ligt hier 10KM vandaan, toch een hogere latency dan AMS.

4: 8ms / 943 / 930 naar XS4ALL AMS
5: 12ms / 910 / 909 naar OSSO Network BV GRO
Ik had ook nog mijn verhaal van gisteren niet verteld, want uiteindelijk was er dus niet veel aan de hand.
Gister T-Mobile gebeld, die heeft de lijn doorgemeten, en daar kwam uit dat de demping -13dBm was.
Dat was dus fout, want -8dBm is al te hoog eigenlijk. Dus er werd een afspraak gemaakt met Reggefiber, zodat alles gechecked kon worden door ze.
Alleen voordat dat in gang gezet kan worden, moet je speedtests maken en screenshots van je config.
Ik werk nu al 2 maanden exclusief op mijn werk laptop eigenlijk, dus die gebruikte ik nu ook voor deze tests en inderdaad constant 300 / 940.
Nu ik screenshots moest maken voor T-Mobile, toch nog maar even mijn prive laptop gepakt en de T-Mobile eigen speedtest gedaan en toen was alles ineens 4ms / 940 / 940.

Dus: assumption is the mother of all fuck-ups. Ik had het alleen op één laptop getest.

Nog steeds raar natuurlijk dat demping verhaal, maar ik heb gelijk alle afspraken afgezegd, nu werkt het tenminste nog.
Bovenstaande speedtests zijn dus vanaf de prive laptop, en die zijn allemaal prima.
Op mijn werklaptop staan dingen die verkeer inspecteren en dan haal ik ook maar 640 down maximaal.dehardstyler schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:51:
[...]
Bovenstaande speedtests zijn dus vanaf de prive laptop, en die zijn allemaal prima.
Nou ik denk dus dat dat inderdaad het geval is, zeker omdat de verbinding gecapped lijkt. Elke keer komt de speedtest tot 299 a 300. En schommelt dan heel snel tussen die 2 getallen tijdens de test.Uberprutser schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:55:
[...]
Op mijn werklaptop staan dingen die verkeer inspecteren en dan haal ik ook maar 640 down maximaal.
Ik ging het bos in door de hoge uploadsnelheid die ik wel gewoon kan halen, maar dat is achteraf gezien gewoon hartstikke logisch, omdat uitgaand verkeer niet gescanned hoeft te worden.
Ik denk dat die ruis mogelijk door mijn eigen verkeer komt. Zo draai ik ook speedtest in smokeping en dat zou het kunnen verklaren.knakworst schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:54:
Knip die kabel dan maar weer door, als het 2 ms minder latency geeft...
edit: speedtest resultaten zijn sowieso erg ruiserig, dat komt ondermeer door de python speedtest client. Grafieken zeggen ook niets: vrijwel een rechte lijn zonder diurnal patronen. Ik haal hem weer weg uit mijn config.
De ruis is in ieder geval niet erg, 10ms gemiddeld als "piek" is nog steeds erg goed:
/f/image/IFAJzTjunOFdcuAG8JnIdRkO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door ANdrode op 17-06-2020 14:18 ]
Het lijkt er niet op dat je met T-mobile fiber direct op een Unifiy Dream Machine Pro in kan prikken wanneer je ook de IPTV mogelijkheid wil behouden. Internet werkt prima met de volgende config (al kon ik de initiële setup niet doorkomen omdat je dan niet de WAN2-SFP port van 'Autonegotiation' op vast '1000 FDX' kan zetten):
/f/image/1oUvJCV4fxBn5zmZ1K7lsN8q.png?f=fotoalbum_large)
Alleen gooit hij de overige vlan's, dus de 640 weg. Althans ik maak de volgende 'switch port' aan:
/f/image/y8dsFCv2dSZeb0t9KCoxGmn5.png?f=fotoalbum_large)
En wanneer ik die koppel aan een poort en daar het tv kastje op aansluit gebeurd er niets. Als ik een beetje rond google op 'dream machine pro wan multiple vlan' lijkt het niet mogelijk te zijn. Ook hier https://community.ui.com/...e4-42c6-bdae-52ccd6c1a430 zie je dat er een switch voor de daadwerkelijke router is gezet. Enige optie is dus om er een mediaconverter met switch voor te zetten wat wel jammer is.
/f/image/1oUvJCV4fxBn5zmZ1K7lsN8q.png?f=fotoalbum_large)
Alleen gooit hij de overige vlan's, dus de 640 weg. Althans ik maak de volgende 'switch port' aan:
/f/image/y8dsFCv2dSZeb0t9KCoxGmn5.png?f=fotoalbum_large)
En wanneer ik die koppel aan een poort en daar het tv kastje op aansluit gebeurd er niets. Als ik een beetje rond google op 'dream machine pro wan multiple vlan' lijkt het niet mogelijk te zijn. Ook hier https://community.ui.com/...e4-42c6-bdae-52ccd6c1a430 zie je dat er een switch voor de daadwerkelijke router is gezet. Enige optie is dus om er een mediaconverter met switch voor te zetten wat wel jammer is.
[ Voor 4% gewijzigd door sanderdw op 18-06-2020 00:26 ]
Klopt je hebt op de router/WAN interface op de GUI niet de mogelijkheid om meerdere vlans te definiëren.
De switch had ik toch al nodig en omdat ik een AP, Cloudkey en IP Camera had was het een makkelijke stap om voor de 8 port PoE met SFP poort te kiezen. Dus met de Unifi 8 port PoE switch met SFP port (geen mediaconverter nodig) verdeel ik de 2 vlans;
300 door naar de USG router
640 direct door naar de IPTV box.
De switch had ik toch al nodig en omdat ik een AP, Cloudkey en IP Camera had was het een makkelijke stap om voor de 8 port PoE met SFP poort te kiezen. Dus met de Unifi 8 port PoE switch met SFP port (geen mediaconverter nodig) verdeel ik de 2 vlans;
[ Voor 44% gewijzigd door Axelfoley007 op 18-06-2020 11:08 ]
Hou ook in de gaten dat de grotere partijen overstappen van bridged IPTV naar routed IPTV en dan werkt bovenstaande oplossing niet meer. Voor routed IPTV heb je een IGMP proxy nodig.sanderdw schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 00:16:
Ja iemand anders noemde die optie ook al maar vind het te duur om dit specifieke probleem op te lossen. Dan is een mediaconverter van 2 tientjes + bestaande managed switches een logischere oplossing.Axelfoley007 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:04:
Klopt je hebt op de router/WAN interface op de GUI niet de mogelijkheid om meerdere vlans te definiëren.
Interessant, wat betekend dit concreet voor je opstelling? Sluit je dan een tv kastje niet meer direct op vlan 640 aan?stormfly schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:22:
[...]
Hou ook in de gaten dat de grotere partijen overstappen van bridged IPTV naar routed IPTV en dan werkt bovenstaande oplossing niet meer. Voor routed IPTV heb je een IGMP proxy nodig.
Klopt KPN is om, een STB kan gewoon in je LAN geplaatst worden, overal in huis. Via multicast komen de streams binnen op je eigen router, en via de IGMP proxy zet hij ze door naar het LAN. Alleen je router zit nog in vlan 640, maar op je LAN niets meer. Via IGMP snooping zorg je ervoor (automatisch) dat je netwerk niet "overspoeld" wordt met steams.sanderdw schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:04:
[...]
Interessant, wat betekend dit concreet voor je opstelling? Sluit je dan een tv kastje niet meer direct op vlan 640 aan?
Deze oplossing is beter schaalbaar, je voorkomt in huizen dat elk TV kastje in vlan 640 gepatched moet worden.
Wat mijn boodschap is: misschien is de UI.com post achterhaald en werkt dat niet meer.
[T-Mobile Thuis] Routed IPTV Mikrotik
Ja precies, echt super vervelend wanneer je met standaard apparatuur (dus geen managed switches) tv wil krijgen in verschillende kamers zonder daarvoor fysiek 2 kabels te leggen. Voelt een beetje zoals 'vroeger', dat er nog coax moet liggen naar elke tv.
Maargoed tot T-mobile ook routed IPTV gaat gebruiken, 2 basis opties:
Wan -> Mediaconverter -> Switch Unifi (of sfp mogelijkheid + switch ineen natuurlijk) en brug naar UTP Wan op Unifi
Wan -> SFP downlink port Unifi (beetje dirty) -> Switch Unifi en brug naar UTP Wan op Unifi
Switch kan dan ook een andere managed switch zijn. Heb bovenstaande opties trouwens nog niet geprobeerd maar de SFP downlink poort te misbruiken is misschien ook nog wel iets om te proberen. Heb die toch niet nodig voor andere zaken.
Wan -> Mediaconverter -> Switch Unifi (of sfp mogelijkheid + switch ineen natuurlijk) en brug naar UTP Wan op Unifi
Wan -> SFP downlink port Unifi (beetje dirty) -> Switch Unifi en brug naar UTP Wan op Unifi
Switch kan dan ook een andere managed switch zijn. Heb bovenstaande opties trouwens nog niet geprobeerd maar de SFP downlink poort te misbruiken is misschien ook nog wel iets om te proberen. Heb die toch niet nodig voor andere zaken.
T-Mobile biedt dat al aan sinds dat ze de Zyxel gebruiken als Router.sanderdw schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:40:
Maar ik heb dat dus nog niet op de pure fiber? Of zetten ze die optie alleen aan voor nieuwe klanten?
Verwijderd
Hoe bedoel je op pure fiber?sanderdw schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:57:
Maar ik heb dat dus nog niet op de pure fiber? Of zetten ze die optie alleen aan voor nieuwe klanten?
Klopt, maar de oplossing met bridged IPTV werkt ook nog gewoon. Het lijkt mij dat ze dat ook nog wel blijven aanbieden, zolang ze nog de oude routers in het land hebben staan.rens-br schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:47:
[...]
T-Mobile biedt dat al aan sinds dat ze de Zyxel gebruiken als Router.
Klopt, maar dat is pas sinds een jaar geleden, er zwerft nog veel oude informatie op het internet.rens-br schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:47:
[...]
T-Mobile biedt dat al aan sinds dat ze de Zyxel gebruiken als Router.
Dus ik kan mij goed voorstellen dat men in de war raakt en het niet goed begrijpt.
Zou ook schelen als men gewoon accepteert dat de USG en UDM simpelweg niet gemaakt zijn voor internet & IPTV. "Maar ik wil alles beheren via de controller en daarom geen EdgeRouter", tja....
Sinds een maand om naar de Edge Router, wat een verademingChris.nl schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:22:
Zou ook schelen als men gewoon accepteert dat de USG en UDM simpelweg niet gemaakt zijn voor internet & IPTV. "Maar ik wil alles beheren via de controller en daarom geen EdgeRouter", tja....
/f/image/9pIuK4af8xORm7TIXQFuSI6q.png?f=fotoalbum_large)
Gewoon alles weer met SNMP monitoren, lijn belasting per ISP.
Scherpe opmerking, ik heb geen idee hoe KPN de migratie heeft gedaan. Of misschien wel eenzelfde sterfhuisconstructie.Phoolie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:58:
[...]
Klopt, maar de oplossing met bridged IPTV werkt ook nog gewoon. Het lijkt mij dat ze dat ook nog wel blijven aanbieden, zolang ze nog de oude routers in het land hebben staan.
[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 18-06-2020 14:35 ]
Heeft er iemand een Edgerouter config waarbij IPTV op de routed methode is toegepast?
Zodat op elke poort internet en iptv beschikbaar is?
Zodat op elke poort internet en iptv beschikbaar is?
Ik heb in het KPN topic gelezen dat mensen actief werden benadered wanneer ze nog een bridged configuratie gebruikten. Dat kon dus zijn of door een hele oude router (die je dan dus kon omruilen) of een eigen configuratie. Maar KPN heeft op een gegeven moment gewoon een harde deadline gehanteerd.stormfly schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:34:
[...]
Scherpe opmerking, ik heb geen idee hoe KPN de migratie heeft gedaan. Of misschien wel eenzelfde sterfhuisconstructie.
In de hele oude config had de STB het bijzonder VLAN nodig omdat daarin de HTTP proxy zat die deze gebruikte voor internet-toegang. Op zich geen dure infra om online te houden maar je moet het wel documenteren. Er hangen nog Draytek's bij klanten en volgens mij ondersteunen die de bridged config niet.stormfly schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:34:
[...]
Scherpe opmerking, ik heb geen idee hoe KPN de migratie heeft gedaan. Of misschien wel eenzelfde sterfhuisconstructie.
Ik weet niet of de T-Mobile STB's op dit moment features missen wanneer ze in non-bridged config gebruikt worden? Als de ervaring slechter is dan zou ik er als operator vanaf willen.
offtopic:
Of je levert gewoon internet toegang in dat vlan, probleem ook opgelost.
Of je levert gewoon internet toegang in dat vlan, probleem ook opgelost.
Even wat vragen vanuit mijn kant.
Ik denk er over om over te stappen van KPN glas(100/100), naar Tmobile glasvezel.
Dit zou 15 euro p/m (1gb) tot 20 euro p/m(100mbit) per maand minder kosten, dus best wel wat geld.
Echter zie ik dat er geen mogelijkheid is om tv programmas te kunnen opnemen (settop box lijkt niet leverbaar / komt nooit meer?).
Weet iemand daar wat meer over?
Bij de KPN tv box, gebruiken wij de Netflix app veel (amazon prime ook maar die werkt niet echt lekker traag).
Is dit bij Tmobile ook mogelijk, liever ook nog disney+
.
En reageert het tv kastje snel de menu's e.d., want dit is bij KPN wel goed nu en is iets waar ik mij aan kan irriteren
.
Ik maak gebruik van een r7000 geflashed met xwrt-vortex asus-merlinwrt, voor mijn internet en tv. ( https://bashoogers.nl/twe...EIDING_EIGENROUTERKPN.pdf)
Dus geen experiabox in gebruik, puur rj45 vanaf de glas ftu(?) naar mijn r7000.
Dit wil ik eigenlijk zo blijven gebruiken, volgens mij is dit goed te doen.
Een kwestie van het vlan nummer aanpassen in mijn config is alles wat ik moet doen is mijn inschatting.
Klopt dit?
alvast bedankt.
Ik denk er over om over te stappen van KPN glas(100/100), naar Tmobile glasvezel.
Dit zou 15 euro p/m (1gb) tot 20 euro p/m(100mbit) per maand minder kosten, dus best wel wat geld.
Echter zie ik dat er geen mogelijkheid is om tv programmas te kunnen opnemen (settop box lijkt niet leverbaar / komt nooit meer?).
Bij de KPN tv box, gebruiken wij de Netflix app veel (amazon prime ook maar die werkt niet echt lekker traag).
Is dit bij Tmobile ook mogelijk, liever ook nog disney+
En reageert het tv kastje snel de menu's e.d., want dit is bij KPN wel goed nu en is iets waar ik mij aan kan irriteren
Ik maak gebruik van een r7000 geflashed met xwrt-vortex asus-merlinwrt, voor mijn internet en tv. ( https://bashoogers.nl/twe...EIDING_EIGENROUTERKPN.pdf)
Een kwestie van het vlan nummer aanpassen in mijn config is alles wat ik moet doen is mijn inschatting.
Klopt dit?
alvast bedankt.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
- TV update is (nog) onderweg, de tests met gebruikers zijn volop bezig!Phyt_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:07:
Even wat vragen vanuit mijn kant.
Is dit bij Tmobile ook mogelijk, liever ook nog disney+.
En reageert het tv kastje snel de menu's e.d., want dit is bij KPN wel goed nu en is iets waar ik mij aan kan irriteren.
Klopt dit?
alvast bedankt.
- Geen apps op de box, kan je ondervangen met een chromecast
- Redelijk snelle box, prima snelheid, misschien niet de allersnelste die beschikbaar is, maar zeker niet de langzaamste
- Routers geen idee, eigen gebruik wordt gedoogd maar configs moeten de echte tweakers even aangeven
Nee, klopt niet helemaal. Je zal meer dan alleen die VLANS aan moeten passen. TV gedeelte werkt sowieso anders bij KPN. Maar kijk even naar de beginpost van dit topic. Daar staat denk ik alle informatie die je nodig hebt.Phyt_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:07:
[...]
Klopt dit?
[...]
@j_bos Hmm, ok jammer dat de apps niet op de settop box zelf zitten.
En dat we niet kunnen opnemen, dan moet ik even kijken wat de alternatieven gaan kosten
.
Wordt dan denk ik een Apple TV aanschaffen voor het kijk gemak, van alle streaming providers en wat we niet kunnen opnemen maar via plex dan ophalen.
@Phoolie bedankt, daar kom ik wel uit, als je deze post bedoeld van Lordspud: LordSpud in "Vodafone Thuis via Glasvezel"
Dit is nog wat eenvoudiger dan wat ik nu heb, alleen maar de devices in de juiste vlans zetten en klaar.
Hebben we weer wat te hobbyen
.
En dat we niet kunnen opnemen, dan moet ik even kijken wat de alternatieven gaan kosten
Wordt dan denk ik een Apple TV aanschaffen voor het kijk gemak, van alle streaming providers en wat we niet kunnen opnemen maar via plex dan ophalen.
@Phoolie bedankt, daar kom ik wel uit, als je deze post bedoeld van Lordspud: LordSpud in "Vodafone Thuis via Glasvezel"
Dit is nog wat eenvoudiger dan wat ik nu heb, alleen maar de devices in de juiste vlans zetten en klaar.
Hebben we weer wat te hobbyen
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Voor de Apple TV is ook een TV Anywhere app. Dan kan je je Apple TV als STB gebruiken zeg maar. Enige nadeel is dat niet alle zender in die app zitten. Maar verder werkt die prima.Phyt_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:03:
En dat we niet kunnen opnemen, dan moet ik even kijken wat de alternatieven gaan kosten.
Ik bedoelde geen specifieke post. Maar dit is inderdaad 1 van de oplossingen. Dit is de meest eenvoudige oplossing. Maar er zijn ook routers waar je ook het IPTV deel over kan laten lopen, dan hoeft er dus geen managed switch voor om de VLANS op te splitsen.@Phoolie bedankt, daar kom ik wel uit, als je deze post bedoeld van Lordspud: LordSpud in "Vodafone Thuis via Glasvezel"
Hebben we weer wat te hobbyen.
Grootste ergens van t-mobile is als je nog een oude vigor modem hebt dat 2 lan poorten onbruikbaar zijn.Muis666 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:51:
[...]
Ik heb in het KPN topic gelezen dat mensen actief werden benadered wanneer ze nog een bridged configuratie gebruikten. Dat kon dus zijn of door een hele oude router (die je dan dus kon omruilen) of een eigen configuratie. Maar KPN heeft op een gegeven moment gewoon een harde deadline gehanteerd.
t-mobile noemt het "gereserveerd voor TV" oftwel die vlan tag zit er hard coded in wat je niet als gebruiker mag aanpassen.
van de 4 poorten zijn maar 2 bruikbaar voor pc,s.
beetje jammer dat je speciaal om 3 apparaten 1 extra switch aan moet hangen wat totaal overbodig is eigenlijk...
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2020 12:03 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat is ook de reden dat ze nu over gegaan zijn op routed TV. Dat maakt het ook veel minder ingewikkeld voor de klant. Is nu kwestie inpluggen en gaan. Enige waar je rekening mee moet houden is dat een eventuele switch IGMP ondersteund. Maar dat is veel minder ingewikkeld dan met VLAN of allemaal dubbele kabels aan de slag en gebruikers die de computer of TV in de verkeerde poort pluggen.
Ik weet niet wat het omruil beleid is van T-Mobile, maar je kunt vragen om een nieuw modem die routed TV doet. Dan hoef je geen switch te gebruiken om de 3e poort voor internet te gebruiken.
Ik weet niet wat het omruil beleid is van T-Mobile, maar je kunt vragen om een nieuw modem die routed TV doet. Dan hoef je geen switch te gebruiken om de 3e poort voor internet te gebruiken.
Zou mooi zijn als dat lukt. Maar voor zover ik weet is het pas bij één iemand gelukt om zijn Draytek om te ruilen voor een Zyxel.jongetje schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:35:
Gewoon proberen. Ben sinds een paar maanden klant en het werkt prima!rens-br schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:55:
[...]
Zou mooi zijn als dat lukt. Maar voor zover ik weet is het pas bij één iemand gelukt om zijn Draytek om te ruilen voor een Zyxel.
Verwijderd
Hier ook maar mijn Draytek was ook gewoon echt stuk. Zelf niet om een Zyxel hoeven te vragen. Werd gewoon opgestuurd.rens-br schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:55:
[...]
Zou mooi zijn als dat lukt. Maar voor zover ik weet is het pas bij één iemand gelukt om zijn Draytek om te ruilen voor een Zyxel.
Zojuist hadden we storing met T-Mobile thuis glasvezel. Zijn er meer mensen die een storing hebben/hadden?
[ Voor 4% gewijzigd door Bumpy_NL op 19-06-2020 21:42 ]
Niet persoonlijk, maar iemand die ik ken had er ook last van. Berichtje van T-Mobile zelf:Bumpy_NL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:01:
Zojuist weer een hadden we storing met T-Mobile thuis glasvezel. Zijn er meer mensen die een storing hebben/hadden?
[Update 20:20] De stroomstoring is opgelost. Nog geen verbinding? Herstart dan het modem en de mediaconverter.
[19-06-2020] 20:00: We krijgen meerdere meldingen dat een aantal van onze klanten problemen ondervindt met Internet, TV en Bellen in Deventer. Op dit moment werken we hard aan de oorzaak én de oplossing. Excuus voor het ongemak. In dit topic houden we je op de hoogte.
Nope.Bumpy_NL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:01:
Zojuist weer een hadden we storing met T-Mobile thuis glasvezel. Zijn er meer mensen die een storing hebben/hadden?
Ah kijk storing in Deventer, dat verklaart het voor mij.ClementL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:13:
[...]
Niet persoonlijk, maar iemand die ik ken had er ook last van. Berichtje van T-Mobile zelf:
[...]
Moet zeggen dat ik in de ruim 2 jaar dat ik klant ben nog 0 storingen heb gehad. Nouja, het was wat slomer toen het verkeer destijds tijdelijk via Duitsland liep maar het werkte toen nog wel gewoon.
Zou het komen omdat ik alle apparatuur heb vervangen door eigen spul? De vezel gaat dus al direct in een SFP+ switch en de converter komt nooit aan bod bij mij.
Zou het komen omdat ik alle apparatuur heb vervangen door eigen spul? De vezel gaat dus al direct in een SFP+ switch en de converter komt nooit aan bod bij mij.
Nee, an sich is de meegeleverde apparatuur ook prima. Kan zijn dat je met eigen spul een custom DNS hebt ingesteld en een sporadische DNS storingen bespaard bent gebleven.Zorian schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:26:
Met eigen apparatuur (vooral goed geplaatste accespoint) ben je imo wel beter af qua WiFi ontvangst, ten opzichte van een valse start vanuit de meterkast. Maar log voor de lol eens in op de stock router van minder technische vrienden/familie van je, een uptime van +200 dagen is dan heel normaal.
Hoe de stock apparatuur is weet ik niet, de meegeleverde modem heeft welgeteld 5 minuten aangestaan om de lijn op te leveren en staat sindsdien in de kast,Chris.nl schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:50:
[...]
Nee, an sich is de meegeleverde apparatuur ook prima. Kan zijn dat je met eigen spul een custom DNS hebt ingesteld en een sporadische DNS storingen bespaard bent gebleven.
Met eigen apparatuur (vooral goed geplaatste accespoint) ben je imo wel beter af qua WiFi ontvangst, ten opzichte van een valse start vanuit de meterkast. Maar log voor de lol eens in op de stock router van minder technische vrienden/familie van je, een uptime van +200 dagen is dan heel normaal.
Hierbij even kort mijn ervaringen van mijn overstap naar T-mobile Thuis
TL:DR
- Prima overstap. T-mobile apparatuur zit nog lekker in de doos.
Oude situatie:
- KPN 500mbit Fiber Alles-in-een.
- Experia V10 + standaard NT (wit met 3 LED's)
Nieuwe situatie:
- T-mobile 100mbit WBA internet only
- (oude KPN) NT.
- Orbi RBK50 (RBR50) waarbij ik de VLAN tag 300 ingesteld heb.
- Mediaconvertor en Zyxel T-mobile nog in de doos.
Ik heb gebruik gemaakt van T-mobile overstap service. (2 dagen voor opzegdatum ingepland).
Afgelopen maandag is wrs rond 7.00 's ochtends het internet omgezet.
Na wat aanpassingen van de VLAN en de Orbi direct aangesloten te hebben op de (oude) NT direct internet. Heb dus niet zonder gezeten.
Was nadien nog gebeld door de monteur van Guidion, maar deze vond het prima zo en is niet langsgeweest (was hierbij ook nog een beetje verkouden).
Al met al feilloze overstap.
PS: in T-mobile omgeving staat dat mijn verbinding nog geactiveerd moet worden
. Wrs. moet ik de Zyxel een keer aansluiten op het netwerk om dit te realiseren...
TL:DR
- Prima overstap. T-mobile apparatuur zit nog lekker in de doos.
Oude situatie:
- KPN 500mbit Fiber Alles-in-een.
- Experia V10 + standaard NT (wit met 3 LED's)
Nieuwe situatie:
- T-mobile 100mbit WBA internet only
- (oude KPN) NT.
- Orbi RBK50 (RBR50) waarbij ik de VLAN tag 300 ingesteld heb.
- Mediaconvertor en Zyxel T-mobile nog in de doos.
Ik heb gebruik gemaakt van T-mobile overstap service. (2 dagen voor opzegdatum ingepland).
Afgelopen maandag is wrs rond 7.00 's ochtends het internet omgezet.
Na wat aanpassingen van de VLAN en de Orbi direct aangesloten te hebben op de (oude) NT direct internet. Heb dus niet zonder gezeten.
Was nadien nog gebeld door de monteur van Guidion, maar deze vond het prima zo en is niet langsgeweest (was hierbij ook nog een beetje verkouden).
Al met al feilloze overstap.
PS: in T-mobile omgeving staat dat mijn verbinding nog geactiveerd moet worden
[ Voor 8% gewijzigd door _Richie_ op 20-06-2020 15:26 ]
Vandaag een monteur van Guidion geweest, andere - helaas wederom een Draytek - router en glasvezel tijdelijk geplaatst om tot dezelfde conclusie te komen; geen signaal.Comp User schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:48:
[...]
Ik mag er toch vanuit gaan dat een nieuw vezeltje het doet?
De vezel met de Draytek module is 1-op-1 vervangen door de ubnt / fs combi (beiden nieuw uit de verpakking) toen ik merkte dat ik geen actieve lijn had.
Ik ga er aankomende week nog wel even mee aan de slag
[...]
Er heeft eerder een Genexis met F connector en 4 rj45 poorten gehangen, maar vraag me niet welk type dat is.
[...]
Mijn uitleg was - nu ik het teruglees - ietwat krom, ik heb een ruime koof over de vezel lopen, die heb ik geplaatst omdat de opleverende monteur van destijds nog Vodafone de Genexis module nogal lomp (lees, er zijn nokjes afgebroken en hij heeft ook geen dummy teruggeplaatst) heeft verwijderd.

Nu is het wachten op Reggefiber om de lijn tussen mijn woning en de wijkcentrale te controleren / vervangen (laat ze het dan direct op odf omzetten
Hoe werkt het eigenlijk met glasvezel bij T-Mobile? Je bestelt, krijgt een pakketje in huis en kun je dat zelf aansluiten? Of moet er per se een monteur langskomen? Komen die überhaupt wel in deze Corona-tijd?
Je krijgt een pakket in huis. Aan de hand van de al huidige aansluiting kun je het zelf installeren of niet. Echter zal T-Mobile altijd een monteur voor je inplannen.zacht schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:31:
Hoe werkt het eigenlijk met glasvezel bij T-Mobile? Je bestelt, krijgt een pakketje in huis en kun je dat zelf aansluiten? Of moet er per se een monteur langskomen? Komen die überhaupt wel in deze Corona-tijd?
I am the great Cornholio!
Opnemen zit ook in het nieuwe platform..Phyt_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:03:
En dat we niet kunnen opnemen, dan moet ik even kijken wat de alternatieven gaan kosten.
Maar we wachten wel al lang op dat nieuwe platform

Waiting on the world to change
Thnx, momenteel zit er geen aansluiting, althans heb ik geen glasvezel-abonnement. Enkel zo'n dubbele oranje kastje waar een oranje kabel naar toe loopt.HaterFrame schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:40:
[...]
Je krijgt een pakket in huis. Aan de hand van de al huidige aansluiting kun je het zelf installeren of niet. Echter zal T-Mobile altijd een monteur voor je inplannen.
Heeft iemand anders vandaag ook last van packet-loss? Ik merk dat ik bij één tcp verbinding een lagere snelheid haal (394 mbit down/750 up in linux met BBR, 300 down/180 up in macos) als ik test met iperf.
Het lijkt vooral te spelen bij een deel van het verkeer dat via de AMS-IX gaat. Ik zie zelfs bij IP's van één AS aan de AMS-IX dat een deel van hun range loss heeft en een ander deel niet.
Smokeping naar Atlas probes:
Het moment zonder verbinding gisteren was mijn eigen onderhoud.
/f/image/AuZVTVe29BdIFVGj9Bumpk1K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YoPhhrmoKdMgDDW0TRiwXgyN.png?f=fotoalbum_large)
Impact in iperf:
Het lijkt vooral te spelen bij een deel van het verkeer dat via de AMS-IX gaat. Ik zie zelfs bij IP's van één AS aan de AMS-IX dat een deel van hun range loss heeft en een ander deel niet.
/f/image/AuZVTVe29BdIFVGj9Bumpk1K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YoPhhrmoKdMgDDW0TRiwXgyN.png?f=fotoalbum_large)
Impact in iperf:
$ iperf3 -c host.aan.surfnet.nl Connecting to host host.aan.surfnet.nl, port 5201 [ 7] local 192.168.1.234 port 50018 connected to 145.100.x.y port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 7] 0.00-1.00 sec 21.7 MBytes 182 Mbits/sec [ 7] 1.00-2.00 sec 7.64 MBytes 64.1 Mbits/sec [ 7] 2.00-3.00 sec 22.3 MBytes 187 Mbits/sec [ 7] 3.00-4.00 sec 32.2 MBytes 271 Mbits/sec [ 7] 4.00-5.00 sec 35.7 MBytes 300 Mbits/sec [ 7] 5.00-6.00 sec 36.6 MBytes 307 Mbits/sec [ 7] 6.00-7.00 sec 45.0 MBytes 378 Mbits/sec [ 7] 7.00-8.00 sec 4.36 MBytes 36.5 Mbits/sec [ 7] 8.00-9.00 sec 10.7 MBytes 90.3 Mbits/sec [ 7] 9.00-10.00 sec 279 KBytes 2.28 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 7] 0.00-10.00 sec 217 MBytes 182 Mbits/sec sender [ 7] 0.00-10.01 sec 216 MBytes 181 Mbits/sec receiver iperf Done.
Ik zie hetzelfde, maar op andere hosts (ik heb jou RIPE Atlas lijstje ook in mijn smokeping gezet).ANdrode schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:06:
Heeft iemand anders vandaag ook last van packet-loss? Ik merk dat ik bij één tcp verbinding een lagere snelheid haal (394 mbit down/750 up in linux met BBR, 300 down/180 up in macos) als ik test met iperf.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Impact in iperf:
$ iperf3 -c host.aan.surfnet.nl Connecting to host host.aan.surfnet.nl, port 5201 [ 7] local 192.168.1.234 port 50018 connected to 145.100.x.y port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 7] 0.00-1.00 sec 21.7 MBytes 182 Mbits/sec [ 7] 1.00-2.00 sec 7.64 MBytes 64.1 Mbits/sec [ 7] 2.00-3.00 sec 22.3 MBytes 187 Mbits/sec [ 7] 3.00-4.00 sec 32.2 MBytes 271 Mbits/sec [ 7] 4.00-5.00 sec 35.7 MBytes 300 Mbits/sec [ 7] 5.00-6.00 sec 36.6 MBytes 307 Mbits/sec [ 7] 6.00-7.00 sec 45.0 MBytes 378 Mbits/sec [ 7] 7.00-8.00 sec 4.36 MBytes 36.5 Mbits/sec [ 7] 8.00-9.00 sec 10.7 MBytes 90.3 Mbits/sec [ 7] 9.00-10.00 sec 279 KBytes 2.28 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 7] 0.00-10.00 sec 217 MBytes 182 Mbits/sec sender [ 7] 0.00-10.01 sec 216 MBytes 181 Mbits/sec receiver iperf Done.
Ik zie het niet op AS1200, maar wel op AS1103 en AS1133
Bij mij zie ik geen loss op de AS1103 en AS1133 anchors. Ik zie dat er soms loss is bij het ene ip uit een /24 maar niet bij het volgende IP uit de range.awenger schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:10:
[...]
Ik zie hetzelfde, maar op andere hosts (ik heb jou RIPE Atlas lijstje ook in mijn smokeping gezet).
Ik zie het niet op AS1200, maar wel op AS1103 en AS1133
Willekeurige ip's uit de range waar surfnet.nl in zit:
$ ping -c 60 145.100.190.2 --- 145.100.190.2 ping statistics --- 60 packets transmitted, 60 received, 0% packet loss, time 132ms rtt min/avg/max/mdev = 7.778/8.035/8.405/0.191 ms $ ping -c 60 145.100.190.3 --- 145.100.190.3 ping statistics --- 60 packets transmitted, 54 received, 10% packet loss, time 227ms rtt min/avg/max/mdev = 7.113/7.408/7.743/0.163 ms
- lagere ping naar het ene ip met wat loss.
- hogere ping naar het andere ip zonder loss.
edit:
Korte test gedaan met iperf. Doel-poort maakt niet uit. Doel-IP wel.
[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 22-06-2020 12:22 ]
Daar lijkt het bijna wel op, maar dan wel sticky per gebruiker?ANdrode schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:19:
[...]
Bij mij zie ik geen loss op de AS1103 en AS1133 anchors. Ik zie dat er soms loss is bij het ene ip uit een /24 maar niet bij het volgende IP uit de range.
$ ping -c 60 145.100.190.2 --- 145.100.190.2 ping statistics --- 60 packets transmitted, 60 received, 0% packet loss, time 132ms rtt min/avg/max/mdev = 7.778/8.035/8.405/0.191 ms $ ping -c 60 145.100.190.3 --- 145.100.190.3 ping statistics --- 60 packets transmitted, 54 received, 10% packet loss, time 227ms rtt min/avg/max/mdev = 7.113/7.408/7.743/0.163 msZou het verkeer per doel-ip een andere route nemen?
Het kan een L2 (LACP) link bundel zijn, die hashed met XOR. Een ander IP kan ervoor zorgen dat je naar een ander pad overgaat.ANdrode schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:19:
[...]
Bij mij zie ik geen loss op de AS1103 en AS1133 anchors. Ik zie dat er soms loss is bij het ene ip uit een /24 maar niet bij het volgende IP uit de range.
$ ping -c 60 145.100.190.2 --- 145.100.190.2 ping statistics --- 60 packets transmitted, 60 received, 0% packet loss, time 132ms rtt min/avg/max/mdev = 7.778/8.035/8.405/0.191 ms $ ping -c 60 145.100.190.3 --- 145.100.190.3 ping statistics --- 60 packets transmitted, 54 received, 10% packet loss, time 227ms rtt min/avg/max/mdev = 7.113/7.408/7.743/0.163 msZou het verkeer per doel-ip een andere route nemen?
edit:
Korte test gedaan met iperf. Doel-poort maakt niet uit. Doel-IP wel.
Ziggo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| --- 145.100.190.2 ping statistics --- 60 packets transmitted, 60 received, 0% packet loss, time 59084ms rtt min/avg/max/mdev = 6.938/13.440/26.481/3.339 ms --- 145.100.190.3 ping statistics --- 60 packets transmitted, 60 received, 0% packet loss, time 59091ms rtt min/avg/max/mdev = 8.704/12.020/16.558/2.020 ms HOST: docker2 Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1.|-- 172.16.1.1 0.0% 10 0.4 0.4 0.3 0.7 0.1 2.|-- ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 3.|-- hvs-rc0002-cr102-ae124-0.core.as9143.net 0.0% 10 10.3 13.6 9.6 26.5 5.0 4.|-- asd-tr0021-cr101-be155-2.core.as33915.net 0.0% 10 13.6 12.9 9.5 16.4 2.8 5.|-- nl-ams04a-ri3-ae51-0.aorta.net 0.0% 10 14.8 12.3 9.7 15.2 1.9 6.|-- xe-2-1-5.jnr01.asd001a.surf.net 0.0% 10 15.4 20.8 9.4 46.3 13.6 7.|-- svp-router.customer.surf.net 0.0% 10 9.0 12.8 9.0 28.6 5.8 8.|-- 145.101.114.50 0.0% 10 12.2 11.2 9.2 14.0 1.4 9.|-- 145.100.190.3 0.0% 10 16.5 12.3 9.0 16.5 2.6 HOST: docker2 Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1.|-- 172.16.1.1 0.0% 10 0.4 0.4 0.3 0.5 0.0 2.|-- ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 3.|-- hvs-rc0002-cr102-ae124-0.core.as9143.net 0.0% 10 13.6 13.7 10.1 29.5 5.8 4.|-- asd-tr0021-cr101-be155-2.core.as33915.net 0.0% 10 10.0 11.7 9.8 20.0 3.0 5.|-- nl-ams04a-ri3-ae51-0.aorta.net 0.0% 10 11.1 12.5 9.3 17.9 3.2 6.|-- xe-2-1-5.jnr01.asd001a.surf.net 0.0% 10 12.0 12.0 9.3 16.4 2.9 7.|-- svp-router.customer.surf.net 0.0% 10 10.8 11.7 9.0 15.8 2.6 8.|-- 145.101.114.50 0.0% 10 16.6 12.8 10.2 16.6 2.4 9.|-- acct.surf.nl 0.0% 10 13.7 14.4 11.0 17.6 2.5 |
KPN
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| --- 145.100.190.2 ping statistics --- 60 packets transmitted, 60 received, 0% packet loss, time 59089ms rtt min/avg/max/mdev = 9.310/9.984/14.342/0.638 ms --- 145.100.190.3 ping statistics --- 60 packets transmitted, 60 received, 0% packet loss, time 59093ms rtt min/avg/max/mdev = 5.947/6.542/7.086/0.267 ms HOST: docker Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1.|-- 172.16.1.1 0.0% 10 0.4 0.4 0.4 0.5 0.0 2.|-- 195.190.228.34 0.0% 10 5.0 5.2 4.6 6.1 0.4 3.|-- 139.156.98.100 90.0% 10 5.8 5.8 5.8 5.8 0.0 4.|-- surfnet.telecity2.nl-ix.net 0.0% 10 9.1 10.9 9.1 20.5 3.5 5.|-- e9-1-3-1140.asd001b-jnx-01.surf.net 0.0% 10 6.8 7.4 6.1 12.5 1.9 6.|-- svp-router.customer.surf.net 0.0% 10 6.9 6.7 6.2 7.3 0.3 7.|-- 145.101.114.50 0.0% 10 6.2 6.3 6.1 6.6 0.2 8.|-- 145.100.190.3 0.0% 10 6.6 7.0 6.3 10.4 1.2 HOST: docker Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1.|-- 172.16.1.1 0.0% 10 0.4 0.4 0.3 0.4 0.0 2.|-- 195.190.228.34 0.0% 10 5.1 24.3 4.9 78.3 26.8 3.|-- ??? 100.0 10 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 4.|-- surfnet.telecity2.nl-ix.net 0.0% 10 12.6 14.8 12.2 23.3 4.1 5.|-- e9-1-3-1140.asd001b-jnx-01.surf.net 0.0% 10 10.0 14.0 9.3 47.6 11.9 6.|-- svp-router.customer.surf.net 0.0% 10 9.3 9.7 9.2 10.5 0.4 7.|-- 145.101.114.50 0.0% 10 9.5 9.5 9.2 9.7 0.2 8.|-- acct.surf.nl 0.0% 10 9.4 9.8 9.4 10.1 0.2 |
Hier inmiddels bijna 3 weken zonder internet> 
Niet perse een tmobile probleem maar toch.
Er waren werkzaamheden bij een brug en daar hebben ze blijkbaar een bosje glasvezel geraakt. Een stuk of 15 on ons hofje van 20 woningen zonder verbinding. Niet iedereen dus. Er waren een paar huishoudens die geen problemen hadden. En uiteraard de ziggo klanten.
Vorige week donderdag zat er wat voortgang in. Bij een aantal deed het internet het weer. Bij de personen die erst geen problemen hadden hadden het nu wel. Die heden geen internet meer.
Ik als tmobile klant heb helemaal niks nog. Het lampje dat de glasvezel ok is brand nu wel weer groen.
Ze kunnen ook niet bij het modem komen, dus een monteur wordt ingepland. Morgen belt guidion als het goed is voor een afspraak.
Best lastig zolang zonder verbinding. Uiteraard krijgen we elke keer een onbeperkt bundel, maar die is toch stukken minder stabiel dan glasvezel.
Heb wel getwijfeld en nog steeds om over te stappen naar ziggo. Duurt me veel te lang allemaal.
Er waren werkzaamheden bij een brug en daar hebben ze blijkbaar een bosje glasvezel geraakt. Een stuk of 15 on ons hofje van 20 woningen zonder verbinding. Niet iedereen dus. Er waren een paar huishoudens die geen problemen hadden. En uiteraard de ziggo klanten.
Vorige week donderdag zat er wat voortgang in. Bij een aantal deed het internet het weer. Bij de personen die erst geen problemen hadden hadden het nu wel. Die heden geen internet meer.
Ik als tmobile klant heb helemaal niks nog. Het lampje dat de glasvezel ok is brand nu wel weer groen.
Ze kunnen ook niet bij het modem komen, dus een monteur wordt ingepland. Morgen belt guidion als het goed is voor een afspraak.
Best lastig zolang zonder verbinding. Uiteraard krijgen we elke keer een onbeperkt bundel, maar die is toch stukken minder stabiel dan glasvezel.
Heb wel getwijfeld en nog steeds om over te stappen naar ziggo. Duurt me veel te lang allemaal.
KPN heeft maandabonnementen, voor vast internet.Nicap schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:55:
Hier inmiddels bijna 3 weken zonder internet>
Via dezelfde glasvezel die nu niet werkt zeker?stormfly schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:06:
[...]
KPN heeft maandabonnementen, voor vast internet.
Heb geen telefoonaansluiting meer volgens mij, dus adsl kan ook niet.
Maar kreeg net een mail dat guidion woensdag komt. Ben benieuwd of die het meteen kan oplossen.
Sinds afgelopen woensdag hebben wij een T-Mobile glasvezel + TV abonnement. Aangezien de glasvezel verbinding via het KPN netwerk loopt kan ik helaas maar tot 100 mbit gaan i.p.v. de 1000 die ik bij mijn ouders had.
Monteur van Gideon belde netjes dat hij 5 minuten verlaat was. Ondanks dat ik had aangegeven dat het alleen noodzakelijk was de media convertor aan te sluiten vanwege tijdsplanning heeft hij het toch voor elkaar gekregen alles aan te sluiten en te testen in een 15 minuten tijd.
Al met al prima ervaring tot nu toe.
Monteur van Gideon belde netjes dat hij 5 minuten verlaat was. Ondanks dat ik had aangegeven dat het alleen noodzakelijk was de media convertor aan te sluiten vanwege tijdsplanning heeft hij het toch voor elkaar gekregen alles aan te sluiten en te testen in een 15 minuten tijd.
Al met al prima ervaring tot nu toe.
Aha ja ik ging uit van xDSLNicap schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:09:
[...]
Via dezelfde glasvezel die nu niet werkt zeker?
Maar kreeg net een mail dat guidion woensdag komt. Ben benieuwd of die het meteen kan oplossen.
Als er niks aan de situatie bij jou in de meterkast veranderd is en er op de media convertor een groen lampje brand kan je misschien eens proberen je router een (harde) reset te geven. Misschien dat die nu over zijn toeren is.Nicap schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:09:
[...]
Via dezelfde glasvezel die nu niet werkt zeker?
Of een verkeerd gerepareerde vezel.DJMickB schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:11:
[...]
Als er niks aan de situatie bij jou in de meterkast veranderd is en er op de media convertor een groen lampje brand kan je misschien eens proberen je router een (harde) reset te geven. Misschien dat die nu over zijn toeren is.
Als er een andere provider op aangesloten is werkt het waarschijnlijk niet door andere vlans etc.
Ik heb wat interne hops in het netwerk aan smokeping toegevoegd. Alle hops op een pad. Misschien geeft dat wat meer duidelijkheid over waar de loss begint.stormfly schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:33:
[...]
Het kan een L2 (LACP) link bundel zijn, die hashed met XOR. Een ander IP kan ervoor zorgen dat je naar een ander pad overgaat.
Maar ik vrees dat het vroeg in het netwerk zit en dat pings direct naar een IP daarom niet helpen. Want mijn intuïtie is dat hashing van het doel-ip er voor kan zorgen dat het verkeer via een "goede" link gaat in plaats van de slechte?
+--------+ +>+ L1 +-+ +-------+ | +--------+ | +--------+ +-------+ | A +--+ +-> B +-->+ D | +-------+ | +--------+ | +--------+ +-------+ +>+ L2 +-+ +--------+
Ping A->B zou loss kunnen hebben maar ping A->D niet omdat het via L1 ipv L2 loopt?
offtopic:
Diagram met http://asciiflow.com/
Diagram met http://asciiflow.com/
[ Voor 51% gewijzigd door ANdrode op 22-06-2020 14:50 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie