Vorige week mijn abonnement omgezet van 100/100 naar 750/750, aangezien dat toch maar 5 euro per maand extra kost. Echter, toen ik een speedtest ging draaien bleef m'n snelheid hangen op 125 up en down. Ik had al zo'n vermoeden dat het aan m'n oude TP-link router lag, dus toen maar even m'n PC rechtstreeks op de Draytek aangesloten. En jawel hoor, toen had ik wel gewoon de volle snelheid. Het werd dus hoog tijd om m'n thuisnetwerk te upgraden, en als het even kon ook de door T-mobile 'gelockte' Draytek uit te faseren.
Ik houd van eenvoud, en na een uurtje research kwam ik uit bij de Ubiquiti EdgeRouter X SFP. Een mooi compact apparaatje met voor mij precies genoeg poorten. Dankzij de SFP-poort zou ik de glasvezel-kabel hier rechtstreeks op kunnen aansluiten en zou de Draytek dus overbodig zijn. Daarnaast had ik de Ubiquiti UAP AC-AC-LITE uitgekozen als draadloos access point. Bijkomend voordeel van deze setup is dat POE mogelijk is, dus geen losse voedingskabel nodig bij het access point.
Zo gezegd, zo gedaan. Zaterdag eerst de router geinstalleerd. Ik moet zeggen dat het configureren van het VLAN niet heel intuitief ging. Ik neem alleen internet af en heb dus alleen VLAN ID 300 nodig. Na wat gegoogle en gepruts met een masquerade-instelling deed internet het eindelijk. Daarna meteen een speedtest gedraaid, die nogal teleurstellend uitpakte: rond de 350 up en down. Na wat googlen kwam ik er achter dat 'hardware offloading' standaard uit staat op deze router. Dus toen de stappen gevolgd om dit aan te zetten (kan alleen via de CLI) en weer een speedtest gedaan: 770 down, 670 up. Dat lijkt er meer op.
Daarna verder gegaan met het installeren van het access point. Dat was eigenlijk een fluitje van een cent, maar de standaardinstellingen zijn niet bepaald bevorderlijk voor de snelheid. Veel devices vielen terug op de 2,4 GHz frequentie. Na wat getweak met band steering, radio power e.d. kwam ik uit op een snelheid van 250 tot 300 MBit/s op 5GHz op een afstand van een meter of 5. Ook prima dus.
Blijft er nog 1 issue over waar ik eigenlijk niets van snap. Alles werkt naar behoren, ik kan webbrowsen, Netflixen, usenet/torrents downloaden, alles. Echter, er is 1 website die het niet doet (
www.bmwdriversforum.nl), terwijl die voorheen met de Draytek wel werkte. Het lijkt geen DNS probleem te zijn, want hij resolved gewoon naar een IP-adres, en ook als ik de Google DNS servers gebruik werkt het niet. Iemand enig idee wat dit kan zijn?