Ah nu zie ik het. De T-mobile e-mail wordt doorgestuurd naar mijn privémail, wellicht dat het dat geweest is.Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:53:
Dan is het helemaal vreemd. Die is gewoon bekend bij T-Mobile.
Deze heb ik de 21e ontvangen...Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:43:
[...]
Bijzonder vreemd dat dat alleen op hun forum word gemeld. Je zou hier toch gewoon een mailtje over mogen verwachten als klant zijnde.
Beste Joop12,
Weer helemaal up to date
We werken continu aan de verbetering van ons netwerk, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, TV kijken en vast bellen. Daarom breiden we op 23 augustus ons netwerk uit.
Wanneer?
We voeren dit onderhoud uit in de nacht van woensdag 22 op donderdag 23 augustus van 01:00 tot en met 06:00 uur. Gedurende deze tijd kun je een tijdje niet internetten en/of bellen.
Let op: ook kun je met je vaste telefoon in die tijd geen 112 bellen.
Wat moet jij doen?
Voor het onderhoud hoef je niets te doen. We doen het op afstand dus je kan lekker blijven slapen.
Als we klaar zijn
Na het onderhoud moet je soms zelf je modem nog even resetten. Haal het modem minimaal 10 seconden van de stroom en sluit hem weer aan. Wacht tot hij weer is opgestart en klaar!
Wil je meer weten? Stel je vraag op ons forum.
Team T-Mobile Thuis
Verwijderd
Zoals ik dus al zei. Nooit gezien en bijzonder vreemd dat dat alleen naar een T-Mobile adres gestuurd word. Ik krijg net de factuur binnen en die word wel gewoon naar mijn eigen mailadres verstuurd. Dan weten ze me wel te vinden?
Verwijderd
Kan wel begrijpen dat ze wzh als bulkmail naar je T-mobile adres sturen. Alles is ook gewoon te ondervangen door je T-mobile mails éénvoudig door te laten sturen naar je privé adres. Mis je nooit meer wat en het is een handeling van 0,0Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:20:
Zoals ik dus al zei. Nooit gezien en bijzonder vreemd dat dat alleen naar een T-Mobile adres gestuurd word. Ik krijg net de factuur binnen en die word wel gewoon naar mijn eigen mailadres verstuurd. Dan weten ze me wel te vinden?
Wanneer heb je die ontvangen?rens-br schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:59:
[...]
Ah nu zie ik het. De T-mobile e-mail wordt doorgestuurd naar mijn privémail, wellicht dat het dat geweest is.
Ik heb ingesteld staan dat alle berichten naar mijn prive mail moeten. Ook laat ik mijn T-Mobile mail door mailen naar mijn prive mail.
Ik heb niks ontvangen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Deze heb ik op 21 augustus gehad op mijn 'Privemail', maar ik zie nu echter wel dat dit niet het e-mailadres is waar de e-mail van T-mobile naar doorgestuurd wordt.Kodess schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:20:
Wanneer heb je die ontvangen?
Overigens heb ik de e-mail ook alleen gehad op één van mijn twee aansluitingen. Ik heb 'T-mobile Thuis' thuis en op mijn scouting-verenging (in hetzelfde dorp) en heb de e-mail alleen gehad op de e-mail van de Scouting.
Ah dat kan het verklaren... was het onderhoud voor alleen bepaalde gebieden?rens-br schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:27:
[...]
Deze heb ik op 21 augustus gehad op mijn 'Privemail', maar ik zie nu echter wel dat dit niet het e-mailadres is waar de e-mail van T-mobile naar doorgestuurd wordt.
Overigens heb ik de e-mail ook alleen gehad op één van mijn twee aansluitingen. Ik heb 'T-mobile Thuis' thuis en op mijn scouting-verenging (in hetzelfde dorp) en heb de e-mail alleen gehad op de e-mail van de Scouting.
Volgens mij wonen wij in hetzelfde dorp. Zelfde wijk zelfs....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Den Haag benoordenhout op 21 augustus 10:01 uur ontvangen, gewoon op mijn gmail adres wat bij contactgegevens in my t-mobile thuis omgeving staat.
Vul hieronder het e-mailadres in waarop we jou informatie kunnen toesturen over je bestelling, je nieuwe rekening of andere zaken die met je account te maken hebben. Wij sturen sowieso deze informatie naar jouw e-mailadres bij T-Mobile Thuis: xyz@t-mobilethuis.nl
Ik weet niet wat ze vannacht gedaan hebben maar voor het eerst dat ook mijn wan ip veranderd is. Waarschijnlijk zijn ze zelfs met de DHCP server bezig geweest.
Verwijderd
Dat zou niet mogen gezien ze een vast ip bieden. 1 van de redenen dat ik heb gekozen voor T-Mobile.
nee hoor, is gewoon dynamischVerwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:35:
Dat zou niet mogen gezien ze een vast ip bieden. 1 van de redenen dat ik heb gekozen voor T-Mobile.
Een vast IP? Dat is de eerste keer dat ik hier over hoor en kan mij ook niet herinneren dat ik er iets over heb gelezen bij het afsluiten van mijn abonnement.Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:35:
Verwijderd
https://www.eindelijkglas...ile/internet-100mb-2-3-3/
Het 750/750 pakket iig wel. Als ik kijk bij bijv. 200/200 dan weer niet.
Staat er inderdaad wel, volgens T-Mobile is het echter gewoon dynamisch.
Dat is een beetje wat mij nog tegenhoudt om over te stappen.
Ik heb iig vanaf 15 januari 2016 hetzelfde ip adres.Supremecy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:24:
Staat er inderdaad wel, volgens T-Mobile is het echter gewoon dynamisch.
Hoe loggen jullie eigenlijk de verbinding?
In de originele draytek firmware zit een optie, maar in de t-mobile versie niets vinden.
who put a "stop payment" on my reality check
Ik overweeg ook over te stappen naar T-Mobile thuis 750/750 ter vervanging van Ziggo. Wij kijken vrijwel geen TV dus ik zou alleen internet nemen à € 40,- per maand. Desondanks kan ik Nederlandse zenders kijken via mijn NLZiet abonnement (ook op AppleTV).
Ik wil mijn eigen router gebruiken, schaf dan speciaal een Qotom aan met pfSense. Is het dan een kwestie van TP-Link media-converter plaatsen en die ethernet doorlussen naar mijn router? Dus geen modem/apparatuur van T-Mobile? Ik heb nog nooit glasvezel gehad, dus weet niet zo goed welke kastjes er "bij" komen.
Ik wil mijn eigen router gebruiken, schaf dan speciaal een Qotom aan met pfSense. Is het dan een kwestie van TP-Link media-converter plaatsen en die ethernet doorlussen naar mijn router? Dus geen modem/apparatuur van T-Mobile? Ik heb nog nooit glasvezel gehad, dus weet niet zo goed welke kastjes er "bij" komen.
Ik heb nu een script gemaakt om te checken wat de WAN ip is en als deze verander krijg ik een pushericht.DaRk PoIsOn schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:56:
[...]
Ik heb iig vanaf 15 januari 2016 hetzelfde ip adres.
Hoe loggen jullie eigenlijk de verbinding?
In de originele draytek firmware zit een optie, maar in de t-mobile versie niets vinden.
Je moet dan wel op de wan kant van de pfsense vlan 300 tagged hebben anders krijg je geen ip adres van t-mobile maar verder zal het werken.Dennis schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:54:
Ik overweeg ook over te stappen naar T-Mobile thuis 750/750 ter vervanging van Ziggo. Wij kijken vrijwel geen TV dus ik zou alleen internet nemen à € 40,- per maand. Desondanks kan ik Nederlandse zenders kijken via mijn NLZiet abonnement (ook op AppleTV).
Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen is niet gewenst.
[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 24-08-2018 09:56 ]
Verwijderd
Er staat dat je 1 ip-adres krijgt. Niet dat dat een vast ip-adres is.Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:45:
Verwijderd
Eehh,Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:50:
[...]
Er staat dat je 1 ip-adres krijgt. Niet dat dat een vast ip-adres is.
kijk eens wat daaronder staat dan.
Aantal IP-adressen 1
Type IP-adres Vast
Ah dat staat dus niet op de website van T-mobile zelf. Ik gok dan zo dat het op die website gewoon verkeerd staat.Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:45:
Volgende week vrijdag verhuizen en dan ook mooi het signaal al gelijk daar. Alleen nog wachten op belletje van de monteur. Is vermeld dat ik graag ook de nieuwe Huawei modem zou willen, niet dat de Draytek veel problemen geeft op een enkele keer Wifi verlies, maar nieuwere modem/router nooit verkeerd.
Als de monteur nou niet komt de 31e dan kan ik me ook vermaken want flink wat films gedownload en anders doe ik het wel ff met onbeperkt abo van Tele2.
Als de monteur nou niet komt de 31e dan kan ik me ook vermaken want flink wat films gedownload en anders doe ik het wel ff met onbeperkt abo van Tele2.
In principe wel ja, zie ook: \[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie. Overigens krijgen nieuwe klanten vanaf 1 september een andere router en daarmee ook een media converter, hierdoor is het niet meer nodig om die zelf een aan te schaffen.Dennis schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:54:
Ik wil mijn eigen router gebruiken, schaf dan speciaal een Qotom aan met pfSense. Is het dan een kwestie van TP-Link media-converter plaatsen en die ethernet doorlussen naar mijn router? Dus geen modem/apparatuur van T-Mobile?
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 24-08-2018 09:59 ]
Dank @Tuskermalt en @rens-br voor jullie antwoorden. Ik ben wel benieuwd of iemand anders dit succesvol werkend heeft. Ik zie in een pfSense machine die ik bij TransIP host dat ik probleemloos VLANs op de WAN interface kan aanmaken dus vermoed dat het hier ook geen probleem zal zijn.
Mocht dat trouwens wel een probleem zijn, dan heb ik een Ubiquiti switch waarom ik kan offloaden en waar ik zelfs SFP poorten heb mocht dat nodig zijn. Desondanks wil ik die liever niet gebruiken omdat het alleen maar weer vertraagt.
Mocht dat trouwens wel een probleem zijn, dan heb ik een Ubiquiti switch waarom ik kan offloaden en waar ik zelfs SFP poorten heb mocht dat nodig zijn. Desondanks wil ik die liever niet gebruiken omdat het alleen maar weer vertraagt.
Verwijderd
Ik vermoed dat ze op hun eigen apparatuur, waar 750/750 op word aangeboden, gewoon een vast ip aanhouden. Dat zullen ze denk ik niet communiceren om verwarring te voorkomen.rens-br schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:36:
[...]
Ah dat staat dus niet op de website van T-mobile zelf. Ik gok dan zo dat het op die website gewoon verkeerd staat.
Ik heb het nu zoals je beschijft met een offload dus via een switch met vlan's en dan naar de USG gateway.Dennis schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:17:
Dank @Tuskermalt en @rens-br voor jullie antwoorden. Ik ben wel benieuwd of iemand anders dit succesvol werkend heeft. Ik zie in een pfSense machine die ik bij TransIP host dat ik probleemloos VLANs op de WAN interface kan aanmaken dus vermoed dat het hier ook geen probleem zal zijn.
Op de USG Gateway zie ik 8ms latency met mijn 100/100 verbinding dus verwaarloosbaar qua vertraging.
Bij T-Mobile Thuis is het niet mogelijk om een vast IP-adres te krijgen. Het IP-adres dat je krijgt is dynamisch, hoewel deze in de praktijk niet vaak verandert. Dit geldt voor zowel ODF als WBA.
Edit: de informatie op eindelijkglasvezel is vaak verouderd of simpelweg incorrect. Bijvoorbeeld als er voor internet "geen limiet" staat, maar in de algemene voorwaarden duidelijk over een fair use policy gesproken wordt. Zenderoverzichten worden ook niet up to date gehouden. Ik gebruik deze site dan ook niet meer om pakketten te vergelijken.
Edit: de informatie op eindelijkglasvezel is vaak verouderd of simpelweg incorrect. Bijvoorbeeld als er voor internet "geen limiet" staat, maar in de algemene voorwaarden duidelijk over een fair use policy gesproken wordt. Zenderoverzichten worden ook niet up to date gehouden. Ik gebruik deze site dan ook niet meer om pakketten te vergelijken.
[ Voor 47% gewijzigd door wimpien op 24-08-2018 12:49 ]
Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur
Ik vind het trouwens wel jammer dat T-Mobile Thuis óók geen IPv6 heeft. Het lukt maar niet in Nederland om daar stappen in te zetten lijkt het wel...
In gebieden waar 750/750 geleverd wordt, gaat de 200/200 ook over eigen apparatuur. WBA of ODF maakt ook helemaal niks uit voor de DHCP servers. Nergens op de website van T-Mobile staat dat je een vast ip krijgt en alle communicatie richting de klant is dynamisch. Het staat gewoon fout op eindelijkglasvezel.Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:42:
[...]
Ik vermoed dat ze op hun eigen apparatuur, waar 750/750 op word aangeboden, gewoon een vast ip aanhouden. Dat zullen ze denk ik niet communiceren om verwarring te voorkomen.
Sinds gisteren aangesloten en meteen mijn TP-Link MC220L media converter in gebruik genomen.
Het valt me wel op dat dat apparaat gloeiend heet wordt. Heb HW versie 3.
Bij meer mensen waar dat ding zo heet wordt?
Ik heb ook een TP-Link MC220L klaarliggen voor de aansluiting woensdag 5 september, dat is een V4.0.R.Rebergen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:21:
Sinds gisteren aangesloten en meteen mijn TP-Link MC220L media converter in gebruik genomen.
Had al vaker gelezen dat ze erg warm worden. Krijg je wel de juiste snelheid via de TP-Link?
Ga het zeker in de gaten houden. Mocht het problematisch worden dan kan ik nog altijd terugvallen op de KPN Mediaconverter.
Die van mij is zo'n 35°, dat noem ik niet echt "gloeiend heet". Geen idee welke versie precies, maar hij is al weer ruim twee jaar, dus geen vier.
Heb je PM gestuurd.R.Rebergen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:33:
@Soundwork Waar heb je HW versie 4 vandaan? Dan ga ik er daar ook 1 vandaan halen. Wilde graag die versie!
Echter weet ik niet of de V4.0 minder warm wordt. Ik zal het laten weten zodra hij actief is op mijn T-Mobile verbinding.
Ik heb versie 2.23 en hij wordt lauwwarm hooguit.Soundwork schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:30:
[...]
Ik heb ook een TP-Link MC220L klaarliggen voor de aansluiting woensdag 5 september, dat is een V4.0.
Had al vaker gelezen dat ze erg warm worden. Krijg je wel de juiste snelheid via de TP-Link?
Ga het zeker in de gaten houden. Mocht het problematisch worden dan kan ik nog altijd terugvallen op de KPN Mediaconverter.
Verwijderd
De bron, T-mobile, spreekt dat tegen. Een foutje op de site van eindelijk glas of hebben zich niet juist geïnformeerdVerwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:55:
[...]
Eehh,
kijk eens wat daaronder staat dan.
Aantal IP-adressen 1
Type IP-adres Vast
Wat is het voordeel van het hebben van een IPv6 adres. Ik hoor wel vaker roepen: ik wil IPv6, maar nog niemand heeft mij uit kunnen leggen wat ze er dan mee gaan doen wat niet met IPv4 kanDennis schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:11:
Ik vind het trouwens wel jammer dat T-Mobile Thuis óók geen IPv6 heeft. Het lukt maar niet in Nederland om daar stappen in te zetten lijkt het wel...
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2018 10:02 ]
Verwijderd
Je kan het testen door een week even de modem van de vezel af te halen.Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:00:
We zullen zien. Voor voorlopig heb ik al maandenlang hetzelfde adres.
1) IPv6 only vps afnemen die veel goedkoper is dan IPv4.Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:58:
Wat is het voordeel van het hebben van een IPv6 adres. Ik hoor wel vaker roepen: ik wil IPv6, maar nog niemand heeft mij uit kunnen leggen wat ze er dan mee gaan doen wat niet met IPv4 kan
2) Mijn thuisnetwerk en die van familie via IPv6 met elkaar verbinden in plaats van via OpenVPN zoals nu.
Al drie jaar ben ik klant bij eerst Vodafone Thuis en nu dus T-Mobile Thuis. Het IP adres heeft zelfs een verhuizing (binnen de zelfde gemeente) overleeft, maar vanmorgen kwam ik er achter dat sinds (overigens keurig aangekondigd) onderhoud ik nu toch een ander IP adres heb gekregen. Vast is 'ie dus niet.Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:50:
[...]
Er staat dat je 1 ip-adres krijgt. Niet dat dat een vast ip-adres is.
Lekker!
Het IP adres wat je krijgt voor de eerste keer lijkt sticky aan het mac adres te zitten. Hang de sfp/converter maar in een ander apparaat/router dan krijg je pas een nieuw IP adres.
@Axelfoley007 Dat klopt helemaal. Dat zal dan ook de reden zijn dat het IP adres behouden bleef bij mijn verhuizing. Ik heb de zelfde router op het nieuwe adres weer aangesloten (met TP-link mediaconverter). Toch heb ik onlangs een nieuw IP adres gekregen zonder de hardware (en dus het MAC adres) veranderd te hebben.
Lekker!
Wil een decoder terug sturen, want niet meer nodig. Op de site is echt nergens te vinden hoe je dat kan opzeggen
Uiteraard een extra decoder bestellen kan wel!
Kijk ik er overheen, of wordt het gewoon bellen?

Kijk ik er overheen, of wordt het gewoon bellen?
Waiting on the world to change
Dat zal dan waarschijlijk komen omdat tmobile onderhoud uitvoert, denk bijv uitfaseren bepaalde ip4 blokken of bepaalde subnet reeksen verder opknippen of samenvoegen.
@pinda powerrr Ja je moet bellen en krijg je per post een zelfvouw doosje opgestuurd waarin je de decoder, voeding en afstandsbediening kan stoppen.
@pinda powerrr Ja je moet bellen en krijg je per post een zelfvouw doosje opgestuurd waarin je de decoder, voeding en afstandsbediening kan stoppen.
[ Voor 31% gewijzigd door Axelfoley007 op 25-08-2018 12:02 ]
Op de T-Mobile site staat dat als je al een T-Mobile mobiele abonnement hebt dat je een gratis internet upgrade krijgt, dus ik neem aan dat je vervolgens voor een 50/50 mbit pakket kiest en dat je dus vervolgens een upgrade krijgt naar 100/100 mbit zonder bij te betalen.
Klopt dit? Ik ga volgende week mijn huisje in als een ras student zoek ik de goedkoopste provider op, 32,50 euro voor 100/100 mbit klinkt namelijk niet verkeerd.
Klopt dit? Ik ga volgende week mijn huisje in als een ras student zoek ik de goedkoopste provider op, 32,50 euro voor 100/100 mbit klinkt namelijk niet verkeerd.
Verwijderd
En daar zit Nederland op te wachten. Los nog van de nadelen van IPv6?Dennis schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:14:
[...]
1) IPv6 only vps afnemen die veel goedkoper is dan IPv4.
2) Mijn thuisnetwerk en die van familie via IPv6 met elkaar verbinden in plaats van via OpenVPN zoals nu.
Zit je nou te trollen? We moeten toch over naar IPv6 en hierboven heb ik de voordelen voor mij genoemd, waarom ík het wil hebben. Beter wordt er nu gefaseerd overgestapt naar IPv6 dan dat dat straks met een "big bang" moet.Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:14:
En daar zit Nederland op te wachten. Los nog van de nadelen van IPv6?
klopt, wel even thuisvoordeel inschakelen ( linken mobiele en thuis-site). Daarnaast krijg je extra data en zendersDrvagax schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:57:
Op de T-Mobile site staat dat als je al een T-Mobile mobiele abonnement hebt dat je een gratis internet upgrade krijgt, dus ik neem aan dat je vervolgens voor een 50/50 mbit pakket kiest en dat je dus vervolgens een upgrade krijgt naar 100/100 mbit zonder bij te betalen.
Verwijderd
Nope , ik probeer niet te trollen. Maar als je een IPv4 hebt, heb je toch geen IPv6 nodig tenzij je wat specialistische dingen wil doen zoals in jouw geval. Of gooien ze 4.5 miljard IPv4 adressen straks in de prullenbak?Dennis schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:52:
[...]
Zit je nou te trollen? We moeten toch over naar IPv6 en hierboven heb ik de voordelen voor mij genoemd, waarom ík het wil hebben. Beter wordt er nu gefaseerd overgestapt naar IPv6 dan dat dat straks met een "big bang" moet.
Uiteindelijk zal ipv4 in de prullenbak kunnen ja. Overigens vraag ik me af wat voor nadelen jij aan IPv6 vindt zitten. Het heeft namelijk alleen maar voordelen, zowel voor fabrikanten van bv consumentenrouters als dus uiteindelijk ook voor consumenten.
Grootste reden: Geen gedoe meer met NA(P)T, dus geen mogelijke fouten m
meer in.connection tracking modules, etc (zoals ooit probleem met KPN experiaboxen die ps3's niet de 'goede'NAT gaven. Of uberhaupt routers die zich verslikken in het bijhouden van al die tcp verbindingen
meer in.connection tracking modules, etc (zoals ooit probleem met KPN experiaboxen die ps3's niet de 'goede'NAT gaven. Of uberhaupt routers die zich verslikken in het bijhouden van al die tcp verbindingen
[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 26-08-2018 13:39 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
We moeten IPv4 afschaffen omdat jij last hebt gehad van een bug in één apparaat?eymey schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:38:
Dat moet veruit de slechtste redenering ooit zijn.

(Om je verder op de kast te krijgen: je kunt IPv6 ook prima NATten en soms zijn daar hele goede redenen voor..)
I don't like facts. They have a liberal bias.
Het zou mij eigenlijk niet verbazen als ze inderdaad die 4.5 miljard IPv4 adressen in de prullenbak mikken.Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 10:37:
[...]
Nope , ik probeer niet te trollen. Maar als je een IPv4 hebt, heb je toch geen IPv6 nodig tenzij je wat specialistische dingen wil doen zoals in jouw geval. Of gooien ze 4.5 miljard IPv4 adressen straks in de prullenbak?
Als iets anders beter of net zo goed werkt en niet het aantal limiet geeft wat ze nu hebben waarom dan nog met 2 standaarden blijven werken?
Maar dat is maar voor een heeeeeeeeele kleine groep interessant. Want met een ipv6 only vps bereik je maar een hele kleine groep. En als die groep groter wordt, dan zal het vanzelf ook duurder worden. Daarbij kost een extra ipv4 adresje meestal een euro extra. Zijn de kosten ook niet.Dennis schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:14:
[...]
1) IPv6 only vps afnemen die veel goedkoper is dan IPv4.
Een VPN gebruik je om 2 verschillende lokale netwerken op een veilige manier (lees: encrypted) te koppelen. Dat heeft verder niets met ipv6 te maken.2) Mijn thuisnetwerk en die van familie via IPv6 met elkaar verbinden in plaats van via OpenVPN zoals nu.
Dat gezegd hebbende is het gewoon een feit dat de ipv6 transitie al lang geleden is ingezet, maar veel te langzaam gaat. Kennelijk omdat men de noodzaak nog steeds niet ziet.
Het zou echt mooi zijn als nederland daar nou eens wat meer voorop ging lopen.
Dat gaat nooit gebeuren. Ipv4 en ipv6 zullen forever and ever naast elkaar bestaan. Te veel legacy zowel hard als software in de wereld. Ipv6 only is handig, voor als je wilt afkicken van je internet verslavingSupremecy schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:45:
[...]
Het zou mij eigenlijk niet verbazen als ze inderdaad die 4.5 miljard IPv4 adressen in de prullenbak mikken.
Als iets anders beter of net zo goed werkt en niet het aantal limiet geeft wat ze nu hebben waarom dan nog met 2 standaarden blijven werken?
Voor VPN gebruik ik Pivpn, dit is een shell/wrapper met extra command set om Openvpn heen. Erg handig voor op een Pi.
As. wo is mijn aansluiting gepland, fingers crossed.
[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 26-08-2018 21:51 ]
Waar zeg ik dat IK er last mee heb gehad? En je kan m'n woorden uitleggen zoals het jou uitkomt, of je hebt destijds de KPN-fora vol klachten gezien of andere voorbeelden, en snapt dat dit slechts 1 voorbeeld is.burne schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:26:
[...]
We moeten IPv4 afschaffen omdat jij last hebt gehad van een bug in één apparaat?
Dat moet veruit de slechtste redenering ooit zijn.![]()
(Om je verder op de kast te krijgen: je kunt IPv6 ook prima NATten en soms zijn daar hele goede redenen voor..)
En ik weet héél goed dat je op IPv6 ook NAT kan doen en dat daar valide use cases voor zullen blijven bestaan. Maar of het aanbieden van internet aan consumenten / andere groepen eindgebruikers daaronder valt en NAT op IPv6 daarom logisch zou zijn, ik betwijfel het. Volgens mij is NAT op IPv4 in dit scenario toch primair een gevolg van de schaarste aan globaal routeerbare adressen en niet een doel opzich.
Ik blijf bij mijn mening dat NAT in deze specifieke use case voor onnodige complicaties en problemen zorgt.
Verder: geen idee waarom je mij op de kast zou moeten krijgen, of waarom je blijkbaar het idee hebt dat ik daar naar zoek en zo aanvallerig doet op een post waarin ik een simpele vraag aan iemand anders stel en mijn mening geef). Maar goed, als jij er voldoening uit haalt om dat op die manier te doen, graag gedaan
Legacy zal idd IPv4 nog lange tijd nodig houden naast IPv6. Maar ik denk toch niet meer op dusdanige schaal dat iedere ISP nog per klant / 'aansluiting' publieke V4 adressen zal moeten routeren. Als ik zelf kijk naar wat er hier thuis nu reeds via IPv6 'naar buiten' gaat, dan zou ik met een V6 only aansluiting verre van droog staanpennywiser schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:48:
[...]
Dat gaat nooit gebeuren. Ipv4 en ipv6 zullen forever and ever naast elkaar bestaan. Te veel legacy zowel hard als software in de wereld. Ipv6 only is handig, voor als je wilt afkicken van je internet verslaving
Voor VPN gebruik ik Pivpn, dit is een shell/wrapper met extra command set om Openvpn heen. Erg handig voor op een Pi.
As. wo is mijn aansluiting gepland, fingers crossed.
Maar het zal langzaam gaan en is op dit moment ook nog beetje een kip-ei probleem.
[ Voor 28% gewijzigd door eymey op 26-08-2018 23:13 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Dat begrijp ik wel, alleen wil ik gewoon native via IPSEC koppelen in plaats van via OpenVPN. Zoiets is niet realiseerbaar met IPv4.Mr. Jinx schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:01:
Een VPN gebruik je om 2 verschillende lokale netwerken op een veilige manier (lees: encrypted) te koppelen. Dat heeft verder niets met ipv6 te maken.
Ik heb een /48 gekregen. Die is van mij, de rest van m'n leven. Ik heb zoveel adressen dat ik elke wereldbewoner een ip-adres kan geven. Iedere dag. Voor de komende honderd jaar.Supremecy schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:45:
Het zou mij eigenlijk niet verbazen als ze inderdaad die 4.5 miljard IPv4 adressen in de prullenbak mikken.
4.5 miljard adressen maken geen enkele indruk voor iemand die ipv6 gebruikt.
Er is al bijna niets meer op het internet te vinden wat geen IPv6 kan. Er is heel veel te vinden wat het prima kan maar beheerd wordt door mensen die geen IPv6 willen. En mensen die tegen beter weten in vasthouden aan een misvatting zijn niet te overtuigen. Of het nu IPv6, maanlandingen of klimaatverandering is. We blijven nog heel lang IPv4 gebruiken, net zoals we nog heel lang gaan horen dat klimaatverandering uitgevonden is door Al Gore en dat de maanlandingen nep zijn.
ISP's zijn ook niet gek. Die zetten protocol 50 en 51 (ESP en AH) snel genoeg open, zodat alle klanten die Cisco VPN naar kantoor willen doen stoppen met klagen. Maar 'native' blijft dan punt van discussie. Je kunt met linux, bsd en OS X zonder extra software een IPSEC verbinding opzetten naar spulletjes van Cisco, Juniper, Fortigate en Sophos en vast nog wel wat meer. Maar dat is enkel mijn eigen ervaring..Dennis schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:15:
Zoiets is niet realiseerbaar met IPv4.
De doorsnee KPN-klant is geen PS3 online gamer. Jouw oma is de doorsnee KPN-klant. Die heeft zich InternetPlusBellen aan laten praten omdat het een paar euro in de maand goedkoper was dan PSTN. Zij en de rest van de wereld gebruikt NAT dagelijks zonder te weten wat het is en dat gaat eigenlijk altijd goed.eymey schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:03:
of je hebt destijds de KPN-fora vol klachten gezien
Mijn vader ging in op een telefoontje van een marketeer van Ziggo, en een paar dagen later had 'ie opeens alleen nog maar een native (en gefilterd) IPv6 adres en een CG-NAT voor IPv4. Blijkbaar kan het wel, als de nood maar hoog genoeg is.Volgens mij is NAT op IPv4 in dit scenario toch primair een gevolg van de schaarste aan globaal routeerbare adressen en niet een doel opzich.
Zonder NAT dondert het internet om, punt. Omdat er meer gebruikers zijn dan beschikbare adressen en omdat security een nog veel groter probleem gaat worden zonder NAT.Ik blijf bij mijn mening dat NAT in deze specifieke use case voor onnodige complicaties en problemen zorgt.
Niet omdat het legacy is, maar omdat het conservatie idioten zijn. Systemd is slecht, SE-linux is slecht, alle kernels met een versienummer > 2 zijn slecht, IPv6 is slecht, enzovoort.Legacy zal idd IPv4 nog lange tijd nodig houden naast IPv6.
Toen ik zo oud als jij tien jaar geleden was, was inbellen met 14400 bps hartstikke hip. Stel dat ik (en mijn collega's) toen mijn hakken in het zand gezet zou hebben en er in geslaagd was kabel en ADSL tegen te houden. Zou je dat nu op prijs stellen? Zou je dat tien jaar geleden op prijs gesteld hebben?
[ Voor 67% gewijzigd door burne op 27-08-2018 08:02 ]
Oh, dat IPv4 NAT nodig heeft om de reden die jij noemt en dat daarom internet zou omdonderen zonder NAT ben ik helemaal met je eens. En je security punt is ook een goed punt. Het zou voor mij echter geen reden zijn om bv. bij IPv6 nog langer NAT te gebruiken. Wellicht dat er wel wat mensen door de mand vallen die bij 'het aanzetten van IPv6" ineens alles open hebben staan omdat ze de firewall vergeten zijn (terwijl ze bij IPv4 een soort van 'beschermd' werden door NAT). Overigens, ik blijf het hebben over 'internet toegang' he...
Verder 100% met je eens voor wat betreft de "conservatieve idioten". Een recenter voorbeeld als aanvulling op jouw lijstje, is de tijd waarin Reggefiber druk bezig was met vraagbundelingstrajecten en grote uitrolprojecten voor glasvezel, waarbij er door allerlei conservatievelingen (met Ziggo en UPC voorop) werd geroepen "Waarom zou ik glasvezel nodig hebben, ik kan toch al Ziggo krijgen en ik ga zelfs lekker de monteurs niet toelaten om de aansluiting aan te leggen, ook al wordt dat kosteloos gedaan"
Wat dat betreft vind ook ik het dus gewoon jammer dat providers niet opschieten met native IPv6. Tunneltjes zijn wel leuk, maar hebben ook zo hun beperkingen en complicaties.
Voor mij zou het een reden kúnnen zijn (of iig een groot pluspunt) om over te stappen als T-mobile native IPv6 zou introduceren. Als dat gepaard gaat met IPv4 cg-nat, zoals Ziggo idd doet, dan zou ik dat wellicht nog een stap te vroeg vinden (want niet overal waarvandaan ik bij mijn spullen thuis wil komen is al IPv6 beschikbaar)
Verder 100% met je eens voor wat betreft de "conservatieve idioten". Een recenter voorbeeld als aanvulling op jouw lijstje, is de tijd waarin Reggefiber druk bezig was met vraagbundelingstrajecten en grote uitrolprojecten voor glasvezel, waarbij er door allerlei conservatievelingen (met Ziggo en UPC voorop) werd geroepen "Waarom zou ik glasvezel nodig hebben, ik kan toch al Ziggo krijgen en ik ga zelfs lekker de monteurs niet toelaten om de aansluiting aan te leggen, ook al wordt dat kosteloos gedaan"
Wat dat betreft vind ook ik het dus gewoon jammer dat providers niet opschieten met native IPv6. Tunneltjes zijn wel leuk, maar hebben ook zo hun beperkingen en complicaties.
Voor mij zou het een reden kúnnen zijn (of iig een groot pluspunt) om over te stappen als T-mobile native IPv6 zou introduceren. Als dat gepaard gaat met IPv4 cg-nat, zoals Ziggo idd doet, dan zou ik dat wellicht nog een stap te vroeg vinden (want niet overal waarvandaan ik bij mijn spullen thuis wil komen is al IPv6 beschikbaar)
[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 27-08-2018 09:04 ]
Heeft T-Mobile een vorm van ipv6 implementatie nu dan? Ik heb nu een tunnel, deze functioneert als ipv6 VPN door een ipv4 netwerk. Voordeel daarvan is wel dat je maar op 1 plek hoeft te firewallen. Net als NAT overigens, ik zie zelf ook niet goed dat daar iets mis mee zou zijn. Vooral voor particuliere eindgebruikers is het een goede oplossing, daarvan kan je niet vragen dat ze zelf elk ipv6 van firewall voorzien. CG-NAT gaat mij te ver, dan word het tijd voor een andere ISP.eymey schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:00:
Oh, dat IPv4 NAT nodig heeft om de reden die jij noemt en dat daarom internet zou omdonderen zonder NAT ben ik helemaal met je eens. En je security punt is ook een goed punt. Het zou voor mij echter geen reden zijn om bv. bij IPv6 nog langer NAT te gebruiken. Wellicht dat er wel wat mensen door de mand vallen die bij 'het aanzetten van IPv6" ineens alles open hebben staan omdat ze de firewall vergeten zijn (terwijl ze bij IPv4 een soort van 'beschermd' werden door NAT). Overigens, ik blijf het hebben over 'internet toegang' he...
Ik zit zelf niet bij T-mobile, dus met zekerheid kan ik het niet zeggen. Maar volgens mij bieden ze op dit moment niets.
Ik zit zelf bij Tweak, en daar hebben ze IPv6 via 6RD. En zelf heb ik ook nog een tunneltje bij he.net.
Ik zit zelf bij Tweak, en daar hebben ze IPv6 via 6RD. En zelf heb ik ook nog een tunneltje bij he.net.
Naar verluid werkt IPv6 niet helemaal lekker op de Draytek, het zal nog wel lang gaan duren voordat dat wordt aangeboden.
Inmiddels de TP-Link MC220L via een andere leverancier binnen, deze is HW versie 4.0.[b]
Ik heb ook een TP-Link MC220L klaarliggen voor de aansluiting woensdag 5 september, dat is een V4.0.
Vergeleken met hardwareversie 3 wordt deze absoluut minder warm. Kan komen door andere componenten of betere warmte afvoer. Blij dat ik het omgewisseld heb!
Zorg dus dat als je een MC220L nodig hebt je HW versie 4 in handen krijgt.
Goed om te horen dat de V4.0 beter werkt qua warmte ontwikkeling.R.Rebergen schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:48:
[...]
Inmiddels de TP-Link MC220L via een andere leverancier binnen, deze is HW versie 4.0.
Vergeleken met hardwareversie 3 wordt deze absoluut minder warm. Kan komen door andere componenten of betere warmte afvoer. Blij dat ik het omgewisseld heb!
Zorg dus dat je HW versie 4 in handen krijg.
Ben benieuwd volgende week woensdag. Ik heb nu definitief de bevestiging dat de Draytek 2132FVn verzonden is.
Ik heb nu een NT op het aansluitpunt. Is dit eigenlijk een media converter? Of heb ik nog een TPLinkje nodig daarvoor?
Kijk eens in de TS, staat het mooi vermeld: \[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie.pennywiser schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:48:
Ik heb nu een NT op het aansluitpunt. Is dit eigenlijk een media converter? Of heb ik nog een TPLinkje nodig daarvoor?
Met als aanvulling dat het ook nog wel uitmaakt wát voor NT er nu al op zit.
Want als je nu bijvoorbeeld nog op een Glashart Media-achtige propositie zit (met ook een coax aansluiting op de NT, tv-box op aparte poort op de NT en ook telefonie in de NT), dan is de kans groot dat die niet gaat werken voor een eigen router achter de t-mobile aansluiting. Die NT's hebben echt provisioning nodig en zijn dus meer dan een simpele mediaconverter.
Want als je nu bijvoorbeeld nog op een Glashart Media-achtige propositie zit (met ook een coax aansluiting op de NT, tv-box op aparte poort op de NT en ook telefonie in de NT), dan is de kans groot dat die niet gaat werken voor een eigen router achter de t-mobile aansluiting. Die NT's hebben echt provisioning nodig en zijn dus meer dan een simpele mediaconverter.
Ik heb hier een 750/750 verbinding en het viel me op dat de oude NT deze snelheid niet aankan. Let dus met een NT op de soort verbinding: alleen geschikt voor 100 en 200
Dat laatste bestaat niet. Een NT is geschikt voor max 100 Mbit (de oude versies) of max 1 Gbit. Die laatste heb je uiteraard nodig voor 200, 500 etc..R.Rebergen schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:15:
Ik heb hier een 750/750 verbinding en het viel me op dat de oude NT deze snelheid niet aankan. Let dus met een NT op de soort verbinding: alleen geschikt voor 100 en 200
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Sinds vandaag aangesloten op T-Mobile, de overstap vanaf Telfort ging soepel.
Alles draait nu via de MikroTik RB3011UiAS-RM met prima snelheden!
VLAN 300 voor internet en VLAN 640 voor TV.

Kwaliteit van de TV-streams is goed, de streams hebben een bitrate van 13,7 Mbps.
Alles draait nu via de MikroTik RB3011UiAS-RM met prima snelheden!
VLAN 300 voor internet en VLAN 640 voor TV.

Kwaliteit van de TV-streams is goed, de streams hebben een bitrate van 13,7 Mbps.
[ Voor 32% gewijzigd door thijssie op 28-08-2018 23:42 ]
Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]
Wel degelijk, de NT die ik had was gigabit op een 500mbit verbinding van XS4ALL.Dat laatste bestaat niet. Een NT is geschikt voor max 100 Mbit (de oude versies) of max 1 Gbit. Die laatste heb je uiteraard nodig voor 200, 500 etc..
Op T-mobile kwam deze niet hoger dat 400mbit, terwijl met de TP-Link wel de 750/750 gehaald wordt.
De bitrate streams zijn wel afhankelijk van het kanaalthijssie schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:26:
Ik heb destijds een overzichtje gemaakt van een aantal kanalen
https://gathering.tweaker...message/55154327#55154327
Wat Barre73 bedoelt is dat de NT's die voor FTU's geleverd worden, er maar zijn in 2 hardware varianten: 1 Gbps of 100 Mbps. Als je een 200, 500 of 750 Mbps abonnement afneemt, dan moet een 1 Gbps NT toepassen. De provider "limiet" dan je connectie op de snelheid die je in het contract met je provider hebt vastgelegd.R.Rebergen schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:50:
[...]
Wel degelijk, de NT die ik had was gigabit op een 500mbit verbinding van XS4ALL.
Op T-mobile kwam deze niet hoger dat 400mbit, terwijl met de TP-Link wel de 750/750 gehaald wordt.
Klopt! Dit was SBS6 en komt overeen met de bitrates in jouw overzicht.d-vine schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:58:
[...]
De bitrate streams zijn wel afhankelijk van het kanaal
Ik heb destijds een overzichtje gemaakt van een aantal kanalen
https://gathering.tweaker...message/55154327#55154327
Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]
Precies. Dat geldt trouwens voor alle netwerk apparatuur. 10 of 100 of 1000 Mbit doorvoer. Het wordt steeds vertienvoudigd.Soundwork schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:13:
[...]
Wat Barre73 bedoelt is dat de NT's die voor FTU's geleverd worden, er maar zijn in 2 hardware varianten: 1 Gbps of 100 Mbps. Als je een 200, 500 of 750 Mbps abonnement afneemt, dan moet een 1 Gbps NT toepassen. De provider "limiet" dan je connectie op de snelheid die je in het contract met je provider hebt vastgelegd.
Maar de NT waar hier over gesproken werd was blijkbaar niet helemaal lekker of werkt standaard niet goed samen met T-Mobile. Tweak heeft een paar jaar lang precies dezelfde mediaconverters gebruikt als KPN en XS4all voor haar Gbit abonnement. Werkt prima (nog steeds bij veel klanten). Dus ze horen zeker ook 750 Mbit te kunnen doorvoeren.
Vandaag aangesloten. De glasvezel gaat direct op het glasvezel punt en met een gbic in het modem. Alles ging vlotjes, telefoon ook direct over, en oude nummer mee. De wifi is voor de verandering eens beter dan wat ik had (Zyxel Telfort). En ik kan weer de decoder harder en zachter zetten, dus 1 ab in je hand, en de receiver volume laat je met rust. Ideaal.
Waar heb jij deze besteld? Ik heb ook de v3 in huis.R.Rebergen schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:48:
[...]
Inmiddels de TP-Link MC220L via een andere leverancier binnen, deze is HW versie 4.0.
Zorg dus dat als je een MC220L nodig hebt je HW versie 4 in handen krijgt.
Delft 3720 wp op Zuid-Oost met een Goodwe 3000D-NS
Ik heb je een PM gestuurd. Alle credits aan @Soundwork voor de info 👍😁Waar heb jij deze besteld? Ik heb ook de v3 in huis.
Niet helemaal. Overdag ben ik nu bezig met 10G, 25G, 40G, 100G en 400G.Barre73 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:58:
[...]
Precies. Dat geldt trouwens voor alle netwerk apparatuur. 10 of 100 of 1000 Mbit doorvoer. Het wordt steeds vertienvoudigd.
En bepaalde specifieke zaken komen met eigen oplossingen. FiberChannel gebruikt verdubbelende snelheden, dus die gingen van 1, 2, 4, 8, 16, en zitten nu op 128G.
Dank je wel. Dat wist ik niet.burne schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:18:
[...]
Niet helemaal. Overdag ben ik nu bezig met 10G, 25G, 40G, 100G en 400G.
En bepaalde specifieke zaken komen met eigen oplossingen. FiberChannel gebruikt verdubbelende snelheden, dus die gingen van 1, 2, 4, 8, 16, en zitten nu op 128G.
Heb vandaag ook een versie 4 binnengekregen, niet eens specifiek om gevraagdR.Rebergen schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:12:
[...]
Ik heb je een PM gestuurd. Alle credits aan @Soundwork voor de info 👍😁
Don’t ever wrestle with a pig. You’ll both get dirty, but the pig will enjoy it. —Cale Yarborough
Ik ben bezig de ERX-SFP aan te sluiten maar ik krijg het internet op de eth0 maar niet aan het wekren, kan iemand me helpen om de configuratie af te maken? Ik heb eigenlijk alleen maar internet nodig dus was niet van plan nog 100 en 640 te scheiden. Ik heb het gevoel dat ik nog de poorten anders moet instellen oid om te zorgen dat het internet connectie maakt.
Configuration file:
Configuration file:
[firewall {
all-ping enable
broadcast-ping disable
ipv6-receive-redirects disable
ipv6-src-route disable
ip-src-route disable
log-martians enable
name WAN_IN {
default-action drop
description "WAN to internal"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
name WAN_LOCAL {
default-action drop
description "WAN to router"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
receive-redirects disable
send-redirects enable
source-validation disable
syn-cookies enable
}
interfaces {
ethernet eth0 {
address dhcp
description Local
duplex auto
poe {
output off
}
speed auto
}
ethernet eth1 {
description Local
duplex auto
speed auto
}
ethernet eth2 {
description Local
duplex auto
speed auto
}
ethernet eth3 {
description Local
duplex auto
speed auto
}
ethernet eth4 {
description Local
duplex auto
speed auto
}
ethernet eth5 {
address dhcp
duplex full
speed 1000
vif 300 {
address dhcp
description Internet
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
}
}
loopback lo {
}
switch switch0 {
address 192.168.1.1/24
description Local
mtu 1500
switch-port {
interface eth0 {
}
interface eth1 {
}
interface eth2 {
}
interface eth3 {
}
interface eth4 {
}
vlan-aware disable
}
}
}
service {
dhcp-server {
disabled false
hostfile-update disable
shared-network-name LAN {
authoritative enable
subnet 192.168.1.0/24 {
default-router 192.168.1.1
dns-server 192.168.1.1
lease 86400
start 192.168.1.38 {
stop 192.168.1.243
}
}
}
use-dnsmasq disable
}
dns {
forwarding {
cache-size 150
listen-on switch0
}
}
gui {
http-port 80
https-port 443
older-ciphers enable
}
nat {
rule 5010 {
description "masquerade for WAN"
outbound-interface eth5.300
type masquerade
}
}
ssh {
port 22
protocol-version v2
}
}
system {
host-name ubnt
login {
user gijsbert {
authentication {
encrypted-password $6$N9GE4Uvw$t9ZK/gbn7OiwNieLg/rTgkqfsE5af8C/KiJMWLEFrOZulb/tNr4EE5EYEbrjIMnD/Nh344.A5tMtoSdtDCWGP/
}
level admin
}
}
ntp {
server 0.ubnt.pool.ntp.org {
}
server 1.ubnt.pool.ntp.org {
}
server 2.ubnt.pool.ntp.org {
}
server 3.ubnt.pool.ntp.org {
}
}
syslog {
global {
facility all {
level notice
}
facility protocols {
level debug
}
}
}
time-zone UTC
}
/* Warning: Do not remove the following line. */
/* === vyatta-config-version: "config-management@1:conntrack@1:cron@1:dhcp-relay@1:dhcp-server@4:firewall@5:ipsec@5:nat@3:qos@1:quagga@2:system@4:ubnt-pptp@1:ubnt-unms@1:ubnt-util@1:vrrp@1:webgui@1:webproxy@1:zone-policy@1" === */
/* Release version: v1.9.7+hotfix.2.5010181.170818.0412 */
Laat maar, te snel gekeken. Krijg je überhaupt wel een ip adres op eth5.300?Gijs schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:18:
Ik ben bezig de ERX-SFP aan te sluiten maar ik krijg het internet op de eth0 maar niet aan het wekren, kan iemand me helpen om de configuratie af te maken? Ik heb eigenlijk alleen maar internet nodig dus was niet van plan nog 100 en 640 te scheiden. Ik heb het gevoel dat ik nog de poorten anders moet instellen oid om te zorgen dat het internet connectie maakt.
Configuration file:
[...]
[
[ Voor 12% gewijzigd door peppi_078 op 01-09-2018 09:23 ]
Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)
Hallo all,
Vanochtend mijn eerst poging gewaagd om mijn eigen Draytek Vigor 2925n+ router te verbinden met glasvezel van T-mobile.Helaas nog zonder succes.
Ik heb de info gevolgd uit de post van Lordspud en een VLAN aangemaakt in de router met ID 300 (deze op alle poorten en SSID's toegepast aangezien ik alleen internet afneem van T-mobile).
Vervolgens wanneer ik alles aan sluit werkt het zaakje niet, en krijgt mijn PC niet eens meer een IP adres uitgekeerd van de router.
Het zat als volgt aangesloten:
Glasvezel aansluiting -> TP-Link MC220L Media converter - Draytek Vigor 2925n+ poort WAN1 - Poort 1 aangesloten op mijn PC.
Iemand een idee wat ik fout doe? Ik had de SFP connector van de originele modem/router in de TP-Link gestoken.
Hier een paar screenshots van de instellingen van mijn eigen router:
Vanochtend mijn eerst poging gewaagd om mijn eigen Draytek Vigor 2925n+ router te verbinden met glasvezel van T-mobile.Helaas nog zonder succes.
Ik heb de info gevolgd uit de post van Lordspud en een VLAN aangemaakt in de router met ID 300 (deze op alle poorten en SSID's toegepast aangezien ik alleen internet afneem van T-mobile).
Vervolgens wanneer ik alles aan sluit werkt het zaakje niet, en krijgt mijn PC niet eens meer een IP adres uitgekeerd van de router.
Het zat als volgt aangesloten:
Glasvezel aansluiting -> TP-Link MC220L Media converter - Draytek Vigor 2925n+ poort WAN1 - Poort 1 aangesloten op mijn PC.
Iemand een idee wat ik fout doe? Ik had de SFP connector van de originele modem/router in de TP-Link gestoken.
Hier een paar screenshots van de instellingen van mijn eigen router:

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Je bent in je eigen 'LAN' netwerk nu een VLAN aan het configureren en dat hoeft niet, deze config moet aan/op de WAN poort komen.
zie een oudere post hieronder, Factory reset de router en volg de stappen(screenshots kunnen wat verschillen wegens ander model maar concept is exact hetzelfde);
zie een oudere post hieronder, Factory reset de router en volg de stappen(screenshots kunnen wat verschillen wegens ander model maar concept is exact hetzelfde);
Nu zou het interpret het moeten doenAxelfoley007 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:15:
Onder het kopje LAN hoef je niets te doen met vlans. Dan ga je in je eigen lokale netwerk aan de slag met vlans en niet op de WAN poort richting het netwerk van Tmobile.
Probeer het volgende is onder WAN > general setup
[afbeelding]
En onder WAN > internet access;
zet deze van PPPoE(staat die standaard op) op static/dynamic
[afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Axelfoley007 op 01-09-2018 11:41 ]
Even snel kijkend heb je alles wat je nodig hebt. eth5.300, dhcp daarop, masquerade voor uitgaand verkeer met eth5.300.Gijs schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:18:
Ik ben bezig de ERX-SFP aan te sluiten maar ik krijg het internet op de eth0 maar niet aan het wekren, kan iemand me helpen om de configuratie af te maken?
Is eth5 op? Ik moest een beetje pielen met interface settings voordat de optic actief werd:

Thanks voor de tips. Ik ga het asap proberen. Factory reset wilde ik eigenlijk vermijden aangezien ik een hoop andere statische configuratie heb voor andere randapparatuur.Axelfoley007 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:37:
Je bent in je eigen 'LAN' netwerk nu een VLAN aan het configureren en dat hoeft niet, deze config moet aan/op de WAN poort komen.
[...]
Nu zou het interpret het moeten doen
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Ja hij was gewoon up zodra ik de auto negotiation naar full duplex veranderd had. Ik zag ook af en toe wat kbs verkeer heen en weer gaan over de SFP. Heb nu tijdelijk de Draytek even teruggehangen en ga zo nog een poging doen alles werkend te krijgen.burne schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:40:
[...]
Even snel kijkend heb je alles wat je nodig hebt. eth5.300, dhcp daarop, masquerade voor uitgaand verkeer met eth5.300.
Is eth5 op? Ik moest een beetje pielen met interface settings voordat de optic actief werd:
[afbeelding]
Je kunt mijn config krijgen, die heeft als voornaamste dat ik een PoE access-point aan eth4 heb en een tv aan eth3, maar 0-2 zijn gewoon te gebruiken. Ik heb even de HE IPv6 tunnel eruit gesloopt, daar heb je toch niets aan. En ik heb een stel portforwards naar mijn eigen mail, die moet je ook even weghalen.Gijs schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:29:
[...]
Ja hij was gewoon up zodra ik de auto negotiation naar full duplex veranderd had. Ik zag ook af en toe wat kbs verkeer heen en weer gaan over de SFP. Heb nu tijdelijk de Draytek even teruggehangen en ga zo nog een poging doen alles werkend te krijgen.
over een week krijg ik TMT glas.d-vine schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:42:
[...]
Nee mijn switch vervult niet de modem functie dat doet mijn USG van Ubiquity.
Kort stappen plan:
De SFP module die bij de draytek geleverd gaat worden gaat in de switch met SFP waarna je daar het glas aansluit.
Daarna maak je een trunk naar de USG voor de router functionaliteit.
Je moet als je dit doet VLANS aanmaken zodat je LAN, IPTV en management gaat scheiden.
Dat kost je dus 2 poorten op de switch (1x switch naar USG router WAN en 1x terug van LAN USG router terug naar switch)
[afbeelding]
Stappenplan Ubiquity configuratie staat hier:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/Home-setup-T-Mobile-Thuis-fiber/td-p/2008849
USG apparatuur (8 poorts of 16 wat je maar wilt):
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
Ff een vraagje, ik heb zelf een unifi 8p 60w (zonder sfp). ( en een usg 3p) klopt het dat als ik de draytek er tussen uit wil hebben ik 3 switch porten kwijt ben?
glas — >NT —> port 1 op switch
port 2 van switch —> wan port usg
lan port usg —> port 3 switch (zodat ik verder op mn netwerk internet kan distribueren)
jammer dat de usg dit (inet en iptv) zelf niet uit elkaar kan trekken, toch?
Weet iemand of ik de KPN NT kan gebruiken?
Thanks!
Uieindelijk met de config file eruit gekomen, ik had niet de port-forward ingesteld zodat het internet dus bleef hangen in de router, nu werkt alles top.burne schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:52:
[...]
Je kunt mijn config krijgen, die heeft als voornaamste dat ik een PoE access-point aan eth4 heb en een tv aan eth3, maar 0-2 zijn gewoon te gebruiken. Ik heb even de HE IPv6 tunnel eruit gesloopt, daar heb je toch niets aan. En ik heb een stel portforwards naar mijn eigen mail, die moet je ook even weghalen.
Misschien weet iemand het hier, mijn vriendin mag haar abo bij T-Mobile verlengen en gaat nu naar een sim only Go. We moeten dan nood gedwongen naar Klantvoordeel ipv mobiel + thuis waar we nu zitten. Of dit voordeliger voor ons is betwijfel ik, maar weet iemand hoe het zit met de 6 maanden korting op je abo die we hebben gekregen als nieuwe klant bij T Mobile in juli. Komt deze dan ook te vervallen?
Gevalletje niet goed begrepen dat het signaal er afgelopen vrijdag toen ik ben verhuisd er op is gezet, maar de monteur nog niet was gepland. 12-9 komt ie nu s ochtends. Heb nu tijdelijk wifi van lieve buurvrouw want heb 4gig elke dag van unlimited abo tele2, maar die ging er snel doorheen.
Man, T-mobile blijft me teleurstellen qua bedrijfsvoering.
Wel 750mbps adverteren, maar een Draytek ding meeleveren waarmee je alleen 2,4Ghz hebt, en misschien 50mbps haalt. Vervolgens moet een monteur langskomen om een simpel 5Ghz WiFi punt aan te sluiten.
Denk ik een aantal maanden later de TV aan te sluiten op de Draytek, blijkt dat maar 2 LAN poorten daadwerkelijk geschikt zijn voor internet, de 2 resterende poorten zijn alleen voor TV. En blijkbaar mag je als consument niet zelf één van beide poorten omzetten naar internet toegang. Oftewel, standaard krijg je als consument bij T-Mobile bij een glasvezel abonnement (iets waar ik toch de meer veeleisende klanten bij verwacht) slechts 2,4Ghz WiFi én zit je met slechts 2 werkende LAN poorten...
En dan krijg je als oplossing "schaf maar een managed switch aan". Lekker bezig jongens! Misschien een keer apparaat uit 2018 leveren aan de klant, ipv die achterlijk beperkte Draytek boxjes!
Wel 750mbps adverteren, maar een Draytek ding meeleveren waarmee je alleen 2,4Ghz hebt, en misschien 50mbps haalt. Vervolgens moet een monteur langskomen om een simpel 5Ghz WiFi punt aan te sluiten.
Denk ik een aantal maanden later de TV aan te sluiten op de Draytek, blijkt dat maar 2 LAN poorten daadwerkelijk geschikt zijn voor internet, de 2 resterende poorten zijn alleen voor TV. En blijkbaar mag je als consument niet zelf één van beide poorten omzetten naar internet toegang. Oftewel, standaard krijg je als consument bij T-Mobile bij een glasvezel abonnement (iets waar ik toch de meer veeleisende klanten bij verwacht) slechts 2,4Ghz WiFi én zit je met slechts 2 werkende LAN poorten...
En dan krijg je als oplossing "schaf maar een managed switch aan". Lekker bezig jongens! Misschien een keer apparaat uit 2018 leveren aan de klant, ipv die achterlijk beperkte Draytek boxjes!
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Verwijderd
Nu ben ik het met je eens maar alles waar je tegenaan loopt is toch echt duidelijk te vinden op de site voordat je de boel aanschaft.
Mij mag die apparatuur niet bagger genoeg zijn. Als je goede apparatuur vanuit de provider wil ga je naa XS4All. Maar daar betaal je dan ook voor. Een SFP module is 25 euro en vervolgens kun je alles (behalve telefonie via T-Mobile) naar eigen inzicht inrichten. Veel fijner.Jeroenneman schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:17:
Knip rant T-Mobile apparatuur.
Verwijderd
En je hebt geen managed switches nodig als je gewoon voor internet en voor tv aparte switches gebruikt. Die kosten geen drol dus ook op dat punt zie ik het probleem niet zo.
1) Per begin september leveren ze de Huawei die wel 5Ghz heeft. Daarnaast kan die Draytek best 750 Mbit halen maar dan bedraad. En dat telt, niet je wifi snelheid want die is altijd onvoorspelbaar.Jeroenneman schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:17:
Man, T-mobile blijft me teleurstellen qua bedrijfsvoering.
2) Die scheiding van poorten is irritant maar het is niet hun verantwoordelijkheid dat jij genoeg LAN poorten krijgt voor al je bedrade apparaten. Twee bedrade apparaten is in de meeste huishoudens al zat. Bij meer heb je genoeg aan een switch van twee tientjes om zelf aan te schaffen. Dat vind ik eigen verantwoordelijkheid, niet die van de provider.
Neem je meer dan twee TV decoders af bij T-Mobile, dan krijg je daarvoor van hen een switch.
Het is gelukt! Ik draai nu op mijn eigen Draytek Vigor 2925Nplus Router!

De instellingen voor geïnteresseerden:

De instellingen voor geïnteresseerden:

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 02-09-2018 11:26 ]
1. Mooi om te zien dat ze in september 2018 dan beginnen met 5Ghz, dat scheelt weer een extra ding in huis.Barre73 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:46:
[...]
1) Per begin september leveren ze de Huawei die wel 5Ghz heeft. Daarnaast kan die Draytek best 750 Mbit halen maar dan bedraad. En dat telt, niet je wifi snelheid want die is altijd onvoorspelbaar.
2) Die scheiding van poorten is irritant maar het is niet hun verantwoordelijkheid dat jij genoeg LAN poorten krijgt voor al je bedrade apparaten. Twee bedrade apparaten is in de meeste huishoudens al zat. Bij meer heb je genoeg aan een switch van twee tientjes om zelf aan te schaffen. Dat vind ik eigen verantwoordelijkheid, niet die van de provider.
Neem je meer dan twee TV decoders af bij T-Mobile, dan krijg je daarvoor van hen een switch.
2. Misschien niet hun verantwoordelijkheid, maar dat hoort bij mij wel bij klantvriendelijkheid. Coolblue en GekkeHenksWebshop leveren ook exact dezelfde producten, en toch bestel ik steeds vaker bij Coolblue: want service. Als KPN en Telfort wel een box weten te leveren waarbij geswitched kan worden tussen TV en internet LAN poorten, dan vind ik het onbegrijpelijk dat T-mobile stug vasthoudt aan het idee dat 2 LAN poorten prima is.
En gaat me ook niet om het geld, want zoals je zegt, een simpele switch heb je voor minder dan 20 euro. Maar zo kan ik alles wel zelf ondervangen. Kost mij tijd en geld. En dat is dan wel weer een minpuntje voor T-mobile. Want bij een andere provider had ik gelijk een fatsoenlijke modem-router combo gehad. Met meer vrije poorten en een meer up-to-date WiFi oplossing.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie