[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.894.387 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MegaCookie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
GvdBerg schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:11:
Ook wij zijn aangesloten bij T-Mobile thuis sinds vandaag! *O*

Omdat we niet de gewenste snelheid halen in ons appartement kunnen we bij T-Mobile een versterker aanvragen, dat werd ons aangeraden. Ik was zelf al van plan om een Ubiquiti UniFi AC Lite aan te schaffen, omdat ik wist dat we de gewenste snelheid nooit gaan halen met die draytek van hun.

Ik kan alleen niets vinden over een wifi versterker bij t-mobile. Enkel dat je er een in bruikleen kunt gebruiken als je aan de voorwaarde voldoet.

Heeft iemand van jullie zo'n wifi versterker? Zo ja, welke?
Ja die hebben wij hier hangen. Het is de FRITZ!WLAN Repeater 1750E. Een prima apparaatje, op de zelfde verdieping halen we max 450-500 Mb/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:44
GvdBerg schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:11:
Ook wij zijn aangesloten bij T-Mobile thuis sinds vandaag! *O*

Omdat we niet de gewenste snelheid halen in ons appartement kunnen we bij T-Mobile een versterker aanvragen, dat werd ons aangeraden. Ik was zelf al van plan om een Ubiquiti UniFi AC Lite aan te schaffen, omdat ik wist dat we de gewenste snelheid nooit gaan halen met die draytek van hun.

Ik kan alleen niets vinden over een wifi versterker bij t-mobile. Enkel dat je er een in bruikleen kunt gebruiken als je aan de voorwaarde voldoet.

Heeft iemand van jullie zo'n wifi versterker? Zo ja, welke?
Hier meer info:
https://thuisservice.t-mo...ter-1750E--uitgebreid.pdf
pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International

Ik heb hem hem sinds kort boven en het is een prima apparaat. Je kunt er ook een UTP kabel in doen. Goeie service van T-Mobile dat je het apparaat gratis mag lenen tot je contract.

[ Voor 17% gewijzigd door WhySoSerious? op 26-07-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:16

pinda powerrr

Slow down...

MegaCookie schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:15:
[...]

Ja die hebben wij hier hangen. Het is de FRITZ!WLAN Repeater 1750E. Een prima apparaatje, op de zelfde verdieping halen we max 450-500 Mb/s
Ben al lang klant, maar heb destijds geen Wifi Service gedaan (volgens mij bestond dat in het begin niet eens) en ik had/heb al een accespoint. Maar dat accespoint is verouderd, dwz geen AC aan boord. Zit wel te kijken naar een mooie Ubiquity oplossing, maar dit is natuurlijk gratis :P

Is een belletje naar de klantenservice voldoende om het accespoint te laten opsturen?

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HUH, welk Accesspoint ondersteunt geen AC ?

De 1750E doet gewoon AC hoor.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:31
pinda powerrr schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:06:
[...]

Ben al lang klant, maar heb destijds geen Wifi Service gedaan (volgens mij bestond dat in het begin niet eens) en ik had/heb al een accespoint. Maar dat accespoint is verouderd, dwz geen AC aan boord. Zit wel te kijken naar een mooie Ubiquity oplossing, maar dit is natuurlijk gratis :P

Is een belletje naar de klantenservice voldoende om het accespoint te laten opsturen?
Hierbij de voorwaarden van de WiFi service.
Ik was zelf ook geïnteresseerd voor betere WiFi in de tuin, helaas is dat uitgesloten :( Misschien mijn eigen access points even uitzetten en de monteur langs laten komen voor WiFi metingen. Nadat de monteur weg is dat apparaat in de keuken plaatsen :)

Edit: @eymey, ik denk dat @pinda powerrr het over de Draytek heeft, not sure though...

[ Voor 4% gewijzigd door alesandro_46 op 26-07-2018 13:12 ]

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou kunnen ja ;).

En dan heeft hij wel een puntje: De 1750E ondersteunt zelf weliswaar 5 Ghz. en Wireless AC, maar als je hem puur als repater gebruikt achter de WIFI van de Draytek, dan ga je dus noooooit het volledige potentieel van de 1750E halen.

Bedraad met de Draytek verbinden dus wanneer je kan :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:16

pinda powerrr

Slow down...

@eymey @alesandro_46

Sorry, was niet geheel duidelijk.
Ik heb al, lang voordat ik Vodafone/T-Mobile had, een Draytek accespoint (van mijzelf), met toen de supernieuwe functie van 5Ghz. Nu heb ik 500/500 en verschillende apparaten die AC ondersteunen, dus wil ik mijn accespoint ook AC laten doen (mijn eigen router ondersteunt AC wel en dan zijn de snelheden via Wifi meer dan prima te noemen :P )

Dus ik wil mijn eigen accespoint vervangen, met die Fritz die T-Mobile levert.

Edit: Overigens is alles in mij huis bedraad, dus ook de accespoints ;)

[ Voor 7% gewijzigd door pinda powerrr op 26-07-2018 13:35 ]

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HB8
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-07 17:17

HB8

Graag wil ik mijn ervaring met T-Mobile thuis met jullie delen:

Op 26 april glasvezel (750mbps) aangevraagd in mijn nieuwe huis in Leeuwarden. Eerste installatie kon pas na 2 weken.
Daarna ben ik van het kastje naar de muur gestuurd gedurende 2 maanden. Op 19 juli werkte het internet pas. Daarvoor is 6 keer een monteur langs geweest en heb ik (exclusief wachttijd) meer dan 2 uur getelefoneerd met T-Mobile.

Een voorbeeld van de chaos bij T-Mobile: een Reggefiber monteur stuurde zijn bevindingen door naar T-Mobile, daar gaat het eerst 3 afdelingen over, de boodschap was totaal verdraaid bij de laatste afdeling en tot mijn (en de monteur zijn) verbazing stond dezelfde monteur een week later weer voor de deur met dezelfde opdracht.

Na dik 2 maanden wachten, bellen en koffie zetten voor de monteurs was een redelijke compensatie niet mogelijk.
Als ik dit allemaal van tevoren had geweten was ik niet voor T-Mobile gegaan.

Ik hoop dat jullie dit niet zal overkomen, maar mocht je een storing hebben, denk dan actief mee en geef aan de telefoon een duidelijke omschrijving van het probleem, anders wordt het niet opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 15:03

OmeJoyo

This is me

HB8 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:18:

Op 26 april glasvezel (750mbps) aangevraagd in mijn nieuwe huis in Leeuwarden. Eerste installatie kon pas na 2 weken.
Daarna ben ik van het kastje naar de muur gestuurd gedurende 2 maanden. Op 19 juli werkte het internet pas. Daarvoor is 6 keer een monteur langs geweest en heb ik (exclusief wachttijd) meer dan 2 uur getelefoneerd met T-Mobile.

Een voorbeeld van de chaos bij T-Mobile: een Reggefiber monteur stuurde zijn bevindingen door naar T-Mobile, daar gaat het eerst 3 afdelingen over, de boodschap was totaal verdraaid bij de laatste afdeling en tot mijn (en de monteur zijn) verbazing stond dezelfde monteur een week later weer voor de deur met dezelfde opdracht.

Na dik 2 maanden wachten, bellen en koffie zetten voor de monteurs was een redelijke compensatie niet mogelijk.

Ik hoop dat jullie dit niet zal overkomen, maar mocht je een storing hebben, denk dan actief mee en geef aan de telefoon een duidelijke omschrijving van het probleem, anders wordt het niet opgelost.
Komt me bekend voor. Ik probeer gebruik te maken van mijn klantvoordeel. Zowel voor Snelheid als de tv-pakketten. Beide aanvragen waren niet goed gegaan, want de korting werd niet toegepast.

De tv-paketten was met 5 minuten opgelost. echter met de snelheid ben ik nu al weken bezig. ER is al 7 keer een snelheidswijziging doorgevoerd, steeds van 100 naar 200 (ik zit helaas nog op WBA terwijl ODF beschikbaar is) en weer terug. Echter na de 6e wijziging hadden ze bedacht bij Reggefiber om gewoon de aanlsuiting af te sluiten en vervolgens ook de patch eruit te halen in de wijkcentrale.

Ik heb 4 keer moeten bellen om duidelijk te maken hoe en waar het probleem zat en het meest irritante is dat ze de wijziging vrijdag middag hadden doorgevoerd en ik dus over het weekend heen geen internet en/of tv had. Voornamelijk ook irritnat is dat Reggefiber enkel van 8:00 tot 17:00 werkt ma-vr. en je kunt enkel kiezen ochtend of middag.

Uiteindelijk met werk iets kunnen regelen en de monteur belde gelukkig voor die bij ons huis was. Verhaal uitgelegd en 2 minuten later weer verbinding omdat hij de lijn weer had gepatched.

Maargoed op dit moment dus weer 100mb, en ik kan Maandag weer proberen 200 aan te vragen en hopen dat het goed gaat. Vervelende is dus dat ik nu een credit krijg voor vorige maand, maar ook in augustus weer moet bellen voor de credit over de volgende maand. Ook gaan ze dan kijken naar een vergoeding ivm. hoe het allemaal loopt.

Ik zal het verhaal van de overgang van Vodafone naar T-mobile niet verder uitdiepen. Dat heeft destijds ook veel ellende, bloemen en cadeaubonnen en credits opgeleverd.

Dus ik ben nog niet kapot van de klantenservice, er zitten inmiddels wel wat meer geshikte personen, maar uit mijn vorige 6 telefoontjes lijkt het Russisch Roulette.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar mocht je een storing hebben, denk dan actief mee en geef aan de telefoon een duidelijke omschrijving van het probleem, anders wordt het niet opgelost.
Heb jij dat niet gedaan dan, die duidelijke omschrijving geven? Dan snap ik het wel
OmeJoyo schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:33:
[...]

Ik zal het verhaal van de overgang van Vodafone naar T-mobile niet verder uitdiepen. Dat heeft destijds ook veel ellende, bloemen en cadeaubonnen en credits opgeleverd.
Wat lief!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2018 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB8

HB8

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:13:
[...]

Heb jij dat niet gedaan dan, die duidelijke omschrijving geven? Dan snap ik het wel
Als je mijn hele verhaal leest komt het er op neer dat je de monteur moet helpen door zijn bevindingen ook telefonisch aan T-Mobile door te geven. Anders wordt het verhaal van de monteur niet serieus genomen. Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen logisch is, maar voor jou blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HB8 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:49:
[...]

. Anders wordt het verhaal van de monteur niet serieus genomen.
ROTFLMAO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:58
Toch kan ik me daar wel iets bij voorstellen. De monteur die hier de boel heeft geïnstalleerd werkte niet bij T-Mobile, en zelfs niet bij Guidion, de onderaannemer van T-Mobile. Hij zat weer in een soort los-vast clubje van ZZP-ers die weer allemaal volledig voor Guidion werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Melkunie schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:24:
Toch kan ik me daar wel iets bij voorstellen. De monteur die hier de boel heeft geïnstalleerd werkte niet bij T-Mobile, en zelfs niet bij Guidion, de onderaannemer van T-Mobile. Hij zat weer in een soort los-vast clubje van ZZP-ers die weer allemaal volledig voor Guidion werkte.
Alle monteurs van Guidion zijn ZZP-ers. Ze hebben geen eigen monteurs in vaste dienst.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvdBerg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-04 23:07
Gisteravond even gebeld met de klantenservice, aangegeven dat wifi bereik onvoldoende was en dat de monteur had aangegeven dat ik een wifi repeater kon aanvragen. Geen enkel probleem, 2 minuten in de wacht hangen om door te verbinden met Guidion om vervolgens meteen de afspraak te maken.

Over twee weken komt ie langs.

Mocht iemand nog een wifi repeater nodig hebben, ik zal gewoon proberen een belletje te plegen naar de klantenservice, met als rede wifi is te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:56

Zorian

What the fox?

Ik heb ook T-Mobile Thuis aangevraagd. :)
750Mbit, 2 decoders (2e gratis via die korting waartussen je mocht kiezen) en bellen (al gebruik ik dat niet).
Opleverdatum op eind oktober gezet, en mijn oude provider stopt eind van deze maand met leveren. :)

Ertussen gratis internet, lang leve monteur van Ziggo zijn. :+

Ik ga de monteur lief aankijken en hopen dat ie direct mijn eigen apparatuur wil aansluiten (hangt al op zijn plek, letterlijk stekker er in steken en gaan). Heb een Asus RT-AC3200 welke ik wil gaan gebruiken. En anders een Edgerouter Lite. Even zien welke van de 2 stabieler zal gaan draaien. Glas-UTP converter ligt ook al klaar.

Ben benieuwd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
Zorian schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:01:
Ik heb ook T-Mobile Thuis aangevraagd. :)
750Mbit, 2 decoders (2e gratis via die korting waartussen je mocht kiezen) en bellen (al gebruik ik dat niet).
Opleverdatum op eind oktober gezet, en mijn oude provider stopt eind van deze maand met leveren. :)

Ertussen gratis internet, lang leve monteur van Ziggo zijn. :+

Ik ga de monteur lief aankijken en hopen dat ie direct mijn eigen apparatuur wil aansluiten (hangt al op zijn plek, letterlijk stekker er in steken en gaan). Heb een Asus RT-AC3200 welke ik wil gaan gebruiken. En anders een Edgerouter Lite. Even zien welke van de 2 stabieler zal gaan draaien. Glas-UTP converter ligt ook al klaar.

Ben benieuwd. :)
Aangeven, hem eerst zijn standaard routine af laten werken en dan vragen of hij de glasvezel in jouw apparatuur wilt plaatsen. (Die van mij was heel verbaasd dat er nog klanten waren die eigen appartuur gebruikte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

KingHorse schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:39:
[...]

Aangeven, hem eerst zijn standaard routine af laten werken en dan vragen of hij de glasvezel in jouw apparatuur wilt plaatsen. (Die van mij was heel verbaasd dat er nog klanten waren die eigen appartuur gebruikte)
Er zal sowieso een nieuwe achterplaat voor de glasvezel moeten komen, aangezien er nu nog een oude op zit waar de FTU kastjes van hedendaags niet oppassen. En degene die er standaard op zat is defect. Was een vrij oude Genexis met coaxuitgang.
Maak nu dus ook gebruik van een converter en een Edgerouter Lite met daarachter de Asus in accesspoint modus.
Al zou hij het niet willen plaatsen in mijn apparatuur, dan prop ik het er wel in als ie weg is. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vervelend, maar ik denk dan is dat niet bij alle providers zo.

Ik zat hiervoor bij Ziggo, daarvoor UPC, eigenlijk nooit issues. Maar op internet ook weer genoeg mensen te vinden die daar weer problemen hadden. Er zal altijd wat fout gaan bij een groep mensen, dat kan bijna niet anders.

Zelf ging de overstap naar T-mobile ook niet geheel vlekkeloos. Maar inmiddels werkt het allemaal en ben wel blij met de internet verbinding, wifi en en de 2 tv kastjes, prijs is ook niet slecht.
Maar goed, bij Ziggo had ik eigenlijk ook nooit iets. Wifi was alleen wat beter, 2.4 en 5G, prijs alleen stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB8

HB8

Viper® schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:38:
[...]

Vervelend, maar ik denk dan is dat niet bij alle providers zo.

Ik zat hiervoor bij Ziggo, daarvoor UPC, eigenlijk nooit issues. Maar op internet ook weer genoeg mensen te vinden die daar weer problemen hadden. Er zal altijd wat fout gaan bij een groep mensen, dat kan bijna niet anders.

Zelf ging de overstap naar T-mobile ook niet geheel vlekkeloos. Maar inmiddels werkt het allemaal en ben wel blij met de internet verbinding, wifi en en de 2 tv kastjes, prijs is ook niet slecht.
Maar goed, bij Ziggo had ik eigenlijk ook nooit iets. Wifi was alleen wat beter, 2.4 en 5G, prijs alleen stuk hoger.
Klopt, bij iedereen is het weer anders. Helaas heeft Ziggo geen glasvezel, anders had ik daarvoor gekozen. Ik had, en heb nu (na dit T-Mobile debacle) al helemaal, meer vertrouwen in Ziggo dan in T-Mobile. Maar voor anderen zal dat wel weer andersom zijn.

Ik ben blij dat alles nu werkt en ben erg tevreden over de snelheid. De prijs is ook super vergeleken met mijn andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonna
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 13:51
Binnenkort wordt ik hier ook aangesloten op T-mobile. 500/500 :)
Ik vroeg mij nog af of je op de Draytek adblock mogelijkheden tot je beschikking hebt. (Dns, blacklist etc.) of dat T-mobile dat heeft dichtgetimmerd.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-09 13:33
Ik heb ook een aanvraag lopen voor 100/100 mbit glasvezel internet (zonder TV/telefonie). Nu zit ik zwaar te twijfelen aan welke netwerkapparatuur ik zal gaan aanschaffen. Ik hoop dat iemand me hier op basis van jullie ervaringen met T-Mobile Thuis de juiste richting in kan sturen.

Mijn budget ligt rond de €100,- en ivm opgespaarde punten bestel ik het liefst bij Azerty.

Wat heb ik al in huis:
  • EnGenius EAP600
    Deze wil ik graag blijven inzetten. Liefst gevoed door PoE.
  • TP-Link TL-WDR4300
    Deze mag wat mij betreft met pensioen. Voor zover ik begreep kan hij in ieder geval al niet omgaan met VLAN op de WAN. Verder heb ik wel eens het vermoeden dat dit de bottleneck is van mijn huidige netwerk...
  • Gbit switch bij TV/entertainment hoek
Wat zijn mijn wensen/eisen:
  • Minimaal 4, maar bij voorkeur 5 of meer Gbit LAN poorten.
  • Goede mogelijkheden voor DHCP, port forwarding, guest network etc
Nice to have:
  • PoE out voor de Wifi AP
  • Wat meer uitgebreide firewall functionaliteiten. Ik ben geen netwerkbeheerder, maar vind het wel interessante materie.
  • Ingebouwde VPN
  • 4G support als backup verbinding
  • 5Ghz Wifi. Ik zal het niet direct gaan inzetten, maar voor toekomstige veranderingen kan het handig zijn als het er wel op zit
  • Zo min mogelijk afzonderlijke devices
Wat zijn mijn opties:
  1. Standaard meegeleverde Draytek gebruiken.
    Voordeel: minder te investeren in nieuwe apparatuur, maar een extra switch heb ik dan sowieso nodig in de meterkast ivm het beperkte aantal poorten.
    Nadeel: dichtgetimmerd door TM. Maar ga ik echt iets missen?
  2. 1 van de devices aanschaffen die in dit topic voorbij komen van Ubiquiti of MicroTik.
    Voordelen: veel eigen controle, SFP direct in de router.
    Nadeel: Ik overzie niet welke ik moet kiezen 8)7. Daarom heel graag jullie advies welke geschikt is voor mijn situatie.
  3. Huidige hardware gebruiken i.c.m. een MC220L.
    Ik las ergens dat de TP-Link TL-WDR4300 ook voorzien kan worden van OpenWRT zodat hij wel met VLAN op de WAN kan omgaan. Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?
    Is mijn vermoeden dat deze in mijn huidige netwerk een bottleneck vormt terecht denken jullie? Ik heb ongeveer 8 wired en 5 wireless devices.

Science is stranger than fiction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:27
Zojuist is hier 750/750 geïnstalleerd.
Kan niet anders zeggen dat alles super netjes en vlot verlopen is sinds de dag van aanvragen.

De WiFi is zoals bekend niet super (65-70Mbit via de Draytek) maar de AC Lite's ga ik vanavond bestellen.
Bekabeld haal ik 780Mbit dus ben zeer tevreden.

TV lijkt ook prima in orde maar moet ik nog even rustig bekijken.
Wel viel me op dat de range van de afstandsbediening tot aan de STB erg beperkt lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-09 12:59
Harmani schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:23:
Ik heb ook een aanvraag lopen voor 100/100 mbit glasvezel internet (zonder TV/telefonie). Nu zit ik zwaar te twijfelen aan welke netwerkapparatuur ik zal gaan aanschaffen. Ik hoop dat iemand me hier op basis van jullie ervaringen met T-Mobile Thuis de juiste richting in kan sturen.

Mijn budget ligt rond de €100,- en ivm opgespaarde punten bestel ik het liefst bij Azerty.

Wat heb ik al in huis:
  • EnGenius EAP600
    Deze wil ik graag blijven inzetten. Liefst gevoed door PoE.
  • TP-Link TL-WDR4300
    Deze mag wat mij betreft met pensioen. Voor zover ik begreep kan hij in ieder geval al niet omgaan met VLAN op de WAN. Verder heb ik wel eens het vermoeden dat dit de bottleneck is van mijn huidige netwerk...
  • Gbit switch bij TV/entertainment hoek
Wat zijn mijn wensen/eisen:
  • Minimaal 4, maar bij voorkeur 5 of meer Gbit LAN poorten.
  • Goede mogelijkheden voor DHCP, port forwarding, guest network etc
Nice to have:
  • PoE out voor de Wifi AP
  • Wat meer uitgebreide firewall functionaliteiten. Ik ben geen netwerkbeheerder, maar vind het wel interessante materie.
  • Ingebouwde VPN
  • 4G support als backup verbinding
  • 5Ghz Wifi. Ik zal het niet direct gaan inzetten, maar voor toekomstige veranderingen kan het handig zijn als het er wel op zit
  • Zo min mogelijk afzonderlijke devices
Wat zijn mijn opties:
  1. Standaard meegeleverde Draytek gebruiken.
    Voordeel: minder te investeren in nieuwe apparatuur, maar een extra switch heb ik dan sowieso nodig in de meterkast ivm het beperkte aantal poorten.
    Nadeel: dichtgetimmerd door TM. Maar ga ik echt iets missen?
  2. 1 van de devices aanschaffen die in dit topic voorbij komen van Ubiquiti of MicroTik.
    Voordelen: veel eigen controle, SFP direct in de router.
    Nadeel: Ik overzie niet welke ik moet kiezen 8)7. Daarom heel graag jullie advies welke geschikt is voor mijn situatie.
  3. Huidige hardware gebruiken i.c.m. een MC220L.
    Ik las ergens dat de TP-Link TL-WDR4300 ook voorzien kan worden van OpenWRT zodat hij wel met VLAN op de WAN kan omgaan. Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?
    Is mijn vermoeden dat deze in mijn huidige netwerk een bottleneck vormt terecht denken jullie? Ik heb ongeveer 8 wired en 5 wireless devices.
Ik zou eens beginnen met de meegeleverde router, die is namelijk echt niet slecht, op de wifi na. VPN en port-forwards kan allemaal gewoon. Je geeft aan dat 5 Ghz een nice to have is, persoonlijk zou ik hier een must van maken, dan haal je de maximale snelheid van je internetverbinding ook gewoon draadloos.

Wat je aangeeft:
4G backup: Wat heb je draaien dat je dit nodig hebt? Als je een winkel hebt en er ook bv pin-verkeer over hebt lopen kan ik het me voorstellen, voor thuis is t niet echt nodig, T-Mobile is tot nu toe zeer stabiel gebleken. Zeker gezien je budget zou ik deze onder aan het lijstje plaatsen.
5Ghz Wifi: Naar mijn mening een must. Het aantal draadloze/slimme apparaten neemt alleen maar toe. met 5Ghz heb je wat meer draadloze bandbreedte te verdelen
Ingebouwde VPN: Zit in de meegeleverde Draytek.

Persoonlijk als ik in jouw situatie zou zitten zou ik investeren in 1 of meerdere goede accespoints met 5 Ghz ondersteuning die je op de Draytek aansluit (met de wifi daarvan uitgeschakeld). Als je dan dingen mist je kun je er nog voor kiezen om die Draytek te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
Bedankt voor je input. Wat misschien niet helemaal duidelijk op te maken is uit mijn post, is dat ik al beschik over een kwalitatief goede AccessPoint met 2,4 & 5Ghz. Ik heb 5Ghz staan bij 'nice to have', omdat voor de oplossing die ik nu zal kiezen het handig zou zijn als het er op zit. Bijvoorbeeld als ik in de toekomst verhuis en voor betere dekking 2 AP's wil inzetten (modem/router en Engenius AP).
Aan de 2 beschikbare LAN poorten op de Draytek zal ik al niet genoeg hebben. Ik zal dus al een switch moeten aanschaffen voor in de meterkast (of oude TP-Link inzetten als switch).

Na nog wat extra ingelezen te hebben twijfelde ik tussen:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/376050;418377;463803;764599/
Maar beide devices met Wifi hebben geen 5Ghz aan boord... Dat vind ik toch wel achterhaald en maakt dat ik tussen deze 2 wil gaan kiezen:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/463803;764599/ gecombineerd met mijn eigen AP.

Een paar vragen waarvan ik hoop dat iemand me verder kan helpen:
  • Zijn ze beide werkend te krijgen met TMT en fiber direct in de router? Ik neig naar de MicroTik i.v.m. USB (4G support), maar kan hier weinig ervaringen over vinden in dit topic.
  • Is er een goed argument om de ene boven de andere te verkiezen?
  • Zijn alle 5 de UTP poorten in te zetten als LAN bij gebruik van SFP als uplink? Of is zijn WAN en SFP aan elkaar gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRenik
Inmiddels de UniFi LR en Lite geïnstalleerd en alles werkt perfect en snel.
Ook ineens bereik achter in de tuin, heerlijk zo.

Nu nog even in alle settings duiken etc. en erachter komen waarom ik op m'n Macbook maar 90Mbit haal en op m'n iPhone 290Mbit. Beide zouden via het 5Ghz overigens toch nog veel meer moeten kunnen halen...

Bekabeld schommelt het tussen de 780-795Mbit dus top :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:44
sonna schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:43:
Binnenkort wordt ik hier ook aangesloten op T-mobile. 500/500 :)
Ik vroeg mij nog af of je op de Draytek adblock mogelijkheden tot je beschikking hebt. (Dns, blacklist etc.) of dat T-mobile dat heeft dichtgetimmerd.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Volgens mij is dat niet mogelijk. Beste is om gewoon een Raspberry Pi e.d te gebruiken met Pi-Hole. Werkt super en je hebt veel meel controle over black- en whitelists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:06
iRenik schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:05:
Inmiddels de UniFi LR en Lite geïnstalleerd en alles werkt perfect en snel.
Ook ineens bereik achter in de tuin, heerlijk zo.

Nu nog even in alle settings duiken etc. en erachter komen waarom ik op m'n Macbook maar 90Mbit haal en op m'n iPhone 290Mbit. Beide zouden via het 5Ghz overigens toch nog veel meer moeten kunnen halen...

Bekabeld schommelt het tussen de 780-795Mbit dus top :)
Heeft je MacBook wel AC? In geval van alleen N is 90Mb niet zo heel onlogisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
mad-dog schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:43:
[...]

Heeft je MacBook wel AC? In geval van alleen N is 90Mb niet zo heel onlogisch
Dit zie staan in de eigenschappen (MacBook Air late 2014):
802.11 a/b/g/n/ac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-09 09:39
iRenik schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:39:
[...]

Dit zie staan in de eigenschappen (MacBook Air late 2014):
802.11 a/b/g/n/ac
Die zou 802.11ac op 867 Mb moeten doen, dus in de praktijk maximaal zo'n 300-400 Mb op 5 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRenik
Jeffrey87 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:45:
[...]

Die zou 802.11ac op 867 Mb moeten doen, dus in de praktijk maximaal zo'n 300-400 Mb op 5 GHz.
Hmkay, maar eens induiken dan...

MacBook doet er ook 10-15 seconden over om het WiFi netwerk (elk netwerk) überhaupt te vinden.
Die van m'n vrouw pakt het signaal bijna instant...

To be investigated...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rensvanaarden
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-09 13:03
Iemand last van vertraagd internet deze dagen? Modem al enkele keren opnieuw gestart, speedtest schommelt van 700 naar 300 en terug. Ping 4/5ms en de jitter verschild van 0,3 tot 300. iemand een idee waar dit kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
Jazco2nd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:34:
Internet werkt!
Zal de exacte stappen nog delen.
Het is jou dus uiteindelijk wel gelukt om met de MikroTik hEX PoE - RB960PGS alles aan de praat te krijgen? Zou je dit device aanraden? Of toch beter een EdgeRouter X SFP? Ik twijjfel... zie mijn post hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:27
Harmani schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:56:
[...]

Het is jou dus uiteindelijk wel gelukt om met de MikroTik hEX PoE - RB960PGS alles aan de praat te krijgen? Zou je dit device aanraden? Of toch beter een EdgeRouter X SFP? Ik twijjfel... zie mijn post hierboven.
Je access point Engius kan gevoed worden via active PoE. Ideaal. Als je dan met 1 enkel apparaat klaar wil zijn, is de hEX POE je enige keuze. Unifi/Ubiquiti heeft geen router die active POE ondersteund. De Edgerouter X SFP heeft alleen passieve POE, dat gaat niet werken.

Ik ben me gaan focussen om het huis af te ronden ipv dit klusje. Maar kwam wel heel dichtbij een goed werkend geheel. Het is dus zeker te doen en er zijn Tweakers die het voor elkaar hebben. Als ik het eenmaal voor elkaar heb ga ik een handleidinkje voor dummies maken want de stappen die je moet doen vallen echt reuze mee. Je hebt alleen extreem veel opties dus in het begin heb je geen flauw benul wat te doen.

Je enige alternatief is een SFP router, simpele kleine en dan combineren met een switch die wel active POE ondersteund.

Ik wilde dat expres niet. Heb namelijk. Genoeg aan de 5 poorten van de HEX POE. Ik heb 2 active POE WiFi access points (dual band, 5GHz) en zoek nog een kleine POE switch voor de tv hoek. Die worden straks dus alledrie gevoed via de Mikrotik. Ideaal.

Nu mijn snelheid door T-Mobile wordt verdubbeld wil ik komende week de Mikrotik werkend hebben.. wordt vervolgd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
Top, bedankt voor je reactie! Ik ga de MikroTik bestellen. Ik krijg ook alleen maar data, zonder tv, dus zal er vast wel uitkomen.

Als ik het goed begrijp zijn dus ook alle 5 de UTP poorten in te zetten voor LAN?

[ Voor 19% gewijzigd door Harmani op 02-08-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 23:45
Ik heb in de planning om over te stappen naar T-Mobile Thuis 750/750. Heb nu Jonaz, waar van GPON gebruik wordt gemaakt. Een paar keer per dag is mijn internetverbinding unresponsive voor 1 of 2 minuten ofzo. Gemeld bij Jonaz, maar geen reactie, ook niet op de opzegging. Dus het wordt tijd voor een nieuwe provider.

Mijn huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/gallery/NzHISXL

De NT was voorheen XS4ALL, niet in gebruik.
Achter het oranje kapje zit vezel 2 die direct het Jonaz modem ingaat. Die staat in bridge en stuurt WAN IP naar mijn router Draytek 2960.

Nieuwe situatie vragen:
1) Ik verwacht dat vezel 1 die nu op de NT zit gereedgemaakt wordt voor T-Mobile Thuis, zodat vezel 2 blijft werken. Klopt dat?

2) Haalt men het NT kastje weg en gaat daar weer een oranje afdekplaat op van waaruit vezel 1 naar de Draytek 2132FVn gaat?

3) Omdat de vezel op SFP wordt afgemonteerd past deze niet op mijn Draytek 2960 (heeft 2 x WAN UTP, router wil ik graag blijven gebruiken). Is het qua snelheid raadzaam om voor een 2960F (met SFP WAN) te gaan of geeft het plaatsen van een TP-Link CM220L media converter geen snelheidsverlies?
Dit laatste zou de goedkoopste oplossing zijn en vergelijkbaar met het NT kastje uit de oude XS4ALL situatie. Beantwoord daarmee mogelijk de vraag al, maar misschien heeft iemand nog een smart reply hier op.

Alvast bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R.Rebergen schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:26:
Ik heb in de planning om over te stappen naar T-Mobile Thuis 750/750. Heb nu Jonaz, waar van GPON gebruik wordt gemaakt. Een paar keer per dag is mijn internetverbinding unresponsive voor 1 of 2 minuten ofzo. Gemeld bij Jonaz, maar geen reactie, ook niet op de opzegging. Dus het wordt tijd voor een nieuwe provider.

Mijn huidige situatie:
[afbeelding]

De NT was voorheen XS4ALL, niet in gebruik.
Achter het oranje kapje zit vezel 2 die direct het Jonaz modem ingaat. Die staat in bridge en stuurt WAN IP naar mijn router Draytek 2960.

Nieuwe situatie vragen:
1) Ik verwacht dat vezel 1 die nu op de NT zit gereedgemaakt wordt voor T-Mobile Thuis, zodat vezel 2 blijft werken. Klopt dat?

2) Haalt men het NT kastje weg en gaat daar weer een oranje afdekplaat op van waaruit vezel 1 naar de Draytek 2132FVn gaat?

3) Omdat de vezel op SFP wordt afgemonteerd past deze niet op mijn Draytek 2960 (heeft 2 x WAN UTP, router wil ik graag blijven gebruiken). Is het qua snelheid raadzaam om voor een 2960F (met SFP WAN) te gaan of geeft het plaatsen van een TP-Link CM220L media converter geen snelheidsverlies?
Dit laatste zou de goedkoopste oplossing zijn en vergelijkbaar met het NT kastje uit de oude XS4ALL situatie. Beantwoord daarmee mogelijk de vraag al, maar misschien heeft iemand nog een smart reply hier op.

Alvast bedankt voor de feedback.
Je plaatje is niet zichtbaar maar met knippen en plakken toch kunnen bekijken.

1) Niet helemaal. Ja, vezel 1 wordt gepatcht in de PoP maar vezel 2 gaat eruit. Je kan geen twee operators op twee verschillende vezels hebben bij Reggefiber.

2) Ja. De NT gaat eraf. Nou weet ik niet of de monteur daarna direct op de connector patcht en de oranje kap als afdekkap gebruikt of dat hij de daarvoor ontwikkelde patchkap gebruikt. Maar het resultaat is hetzelfde. Een glasvezelkabeltje uit je FTU naar de Draytek router van TMO.

3) Ik zou dan adviseren om na het vertrek van de monteur alles weer los te maken en die NT van XS4all op de linkerkant te klikken. Deze doet precies hetzelfde als die TP Link die je noemt. Snelheidsverlies zou er niet moeten zijn en je kan meteen verder met je huidige Draytek, als deze tenminste overweg kan met de Vlans van T-Mobile.

De hele reden van het gebruik van SFP modules en een patchkabeltje uit de FTU door een provider ligt in het gemak. Op die manier hoeven ze niet 3 verschillende NT's op voorraad te hebben en steeds de juiste te versturen (Reggefiber heeft drie soorten FTU's in Nederland). Het heeft dus verder niet te maken met snelheidswinst of zoiets.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 01:26
Pilovali schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 07:54:
[...]

Volgens mij is dat niet mogelijk. Beste is om gewoon een Raspberry Pi e.d te gebruiken met Pi-Hole. Werkt super en je hebt veel meel controle over black- en whitelists.
Er is hier een tijdje terug een dns-server met adblocking gepost. Die kun je gewoon in de draytek invoeren inplaats van de t-mobile dns-servers.
Bij mij ging na een tijdje wel het tv-kastje compleet over de zeik. Heb die server daarna niet meer geprobeerd

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Vanwege het betrekken van een nieuwbouw woning kom ik ook eindelijk in aanmerking voor Glasvezel.
Na wat rondkijken toch besloten om T-mobile Thuis 200/200 af te nemen (omdat ik ook een mobiel abonnement heb krijg ik korting).

Nu geeft T-mobile aan dat er standaard gebruik wordt gemaakt van een Draytek Vigor 2132FVn.
Zelf beschik ik over een DrayTek Vigor 2925n+ die ik mee neem naar de nieuwe woning.
Deze heeft oa. ook 5Ghz Wifi en bevat ook reeds de gehele statische IP inrichting van mijn netwerk intern (Printers, NAS etc. etc.).

Zou ik nu middels een media converter mijn eigen DrayTek Vigor 2925n+ moeten configureren om te gaan gebruiken met T-mobile Thuis, of kan ik net zo goed op de 2132FVn de DHCP uitzetten en vervolgens mijn eigen router hier aan koppelen in de meterkast?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-09 12:59
Da_maniaC schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:29:
Vanwege het betrekken van een nieuwbouw woning kom ik ook eindelijk in aanmerking voor Glasvezel.
Na wat rondkijken toch besloten om T-mobile Thuis 200/200 af te nemen (omdat ik ook een mobiel abonnement heb krijg ik korting).

Nu geeft T-mobile aan dat er standaard gebruik wordt gemaakt van een Draytek Vigor 2132FVn.
Zelf beschik ik over een DrayTek Vigor 2925n+ die ik mee neem naar de nieuwe woning.
Deze heeft oa. ook 5Ghz Wifi en bevat ook reeds de gehele statische IP inrichting van mijn netwerk intern (Printers, NAS etc. etc.).

Zou ik nu middels een media converter mijn eigen DrayTek Vigor 2925n+ moeten configureren om te gaan gebruiken met T-mobile Thuis, of kan ik net zo goed op de 2132FVn de DHCP uitzetten en vervolgens mijn eigen router hier aan koppelen in de meterkast?
Ik zou als t kan maar 1 router gebruiken. Mediaconverter er tussen een gaan. Je dient een bridge te maken vanaf het IPTV vlan (als je dat gebruikt) naar een van je poorten. Ik heb geen ervaring met het instellen van de router die je hebt, maar wanneer ie dat kan + vlan op de wan poort (lijkt me wel) kun je gewoon je bestaande hardware gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

gastje01 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:36:
[...]

Ik zou als t kan maar 1 router gebruiken. Mediaconverter er tussen een gaan. Je dient een bridge te maken vanaf het IPTV vlan (als je dat gebruikt) naar een van je poorten. Ik heb geen ervaring met het instellen van de router die je hebt, maar wanneer ie dat kan + vlan op de wan poort (lijkt me wel) kun je gewoon je bestaande hardware gebruiken.
Ik gebruik enkel internet, dus volgens mij hoef ik dan slechts 1 VLAN in te stellen.
PS. Ik kon in de startpost eigenlijk geen doorverwijzing vinden naar media converters die worden aangeraden. Wat zou een goede losse converter zijn die ik kan gebruiken? Is dit wat?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

Edd

Da_maniaC schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:54:
[...]

Ik gebruik enkel internet, dus volgens mij hoef ik dan slechts 1 VLAN in te stellen.
PS. Ik kon in de startpost eigenlijk geen doorverwijzing vinden naar media converters die worden aangeraden. Wat zou een goede losse converter zijn die ik kan gebruiken? Is dit wat?
Volgens mij gebruiken de meesten hier de pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
Is ook nog iets goedkoper dan die Eminent ;)

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:44
Woei! Ik ben online!

Vanmiddag is de monteur van T-Mobile langsgeweest. Die heeft de Draytek voor me aangesloten en gaf aan dat hij niet mocht helpen met mijn eigen hardware. Toen hij wegging heb ik uiteraard meteen die Draytek eruit getrokken en mijn eigen spullen eraan gehangen, zijnde: een TP-Link MC220L voor conversie van glas naar utp, een MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX als router en een TP-Link Archer C7 (Ziggo-model, draaiend op OpenWRT) als access point.

Het was even knutselen om de instellingen op RouterOS goed te krijgen, maar met de hulp van deze post van @Mattie112 heb ik alles werkend gekregen. Ook maar even klantvoordeel geactiveerd en een reboot van de router later haal ik nu braaf ruim 190/190 Mbit/s, ook op wifi! :D Bedankt aan iedereen voor alle geweldige tips in deze thread! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:44

DancePlaza

ninja

zo ook een aanvraag proberen te doen, waar kan ik aangeven wanneer ik het geinstalleerd wil hebben, ga pas over 1,5 maand mijn woning pas in. Ik kan nergens een ingangsdatum invullen......

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

DancePlaza schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:36:
zo ook een aanvraag proberen te doen, waar kan ik aangeven wanneer ik het geinstalleerd wil hebben, ga pas over 1,5 maand mijn woning pas in. Ik kan nergens een ingangsdatum invullen......
Gewoon tijdens het bestelproces.
De exacte opleverdatum gaat in overleg met de monteur van Guidion die je circa 6 weken voor de eerst mogelijke leverdatum zal contacteren (in mijn geval, want hij gaat pas 01-10-2018 in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:10

Quad

Doof

Da_maniaC schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:29:

2925n+ is een top ding, gaat 't prima afhandelen. In jouw geval de TP-Link media converter en de router instellen en je bent klaar.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Grmbl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09-2023
Sinds 25 Juli online met T-Mobile thuis met 750Mb. Het plan was om eigen hardware aan te sluiten, maar vanwege het mooie weer niks aangedaan en de Ubiquiti USG direct aan Draytek Vigor 2132F gehangen.
Internetsnelheid word niet gehaald, na contact met de servicedesk, test gedraaid op https://t-mobile.speedtestcustom.com/ via kabel Win10 in Safe mode, test komt net onder 500Mb uit in het beste geval.

Vrijdag 3 augustus monteur over de vloer, laat de test resultaten zien, eerste reactie dat is geen goede snelheid. Monteur voert de test nogmaals uit met andere UTP kabel op eigen laptop met zelfde slechte resultaat.
Vervolgens een test op Ookla website met Arnhem breedband server, deze geeft resultaat net boven de 750Mb, monteur geeft aan dat deze altijd het beste resultaat geeft! Dussss!

Afgelopen zaterdag en vandaag happerende filmpjes op nu.nl / youtube.com, Ookla app op Ipad geeft maximaal 10Mbps, via kabel slechts 41 down en 85 up.
Nieuwe afspraak gemaakt om verbinding tussen huis en pop door te laten meten.
To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38
_Grmbl schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:41:
Sinds 25 Juli online met T-Mobile thuis met 750Mb. Het plan was om eigen hardware aan te sluiten, maar vanwege het mooie weer niks aangedaan en de Ubiquiti USG direct aan Draytek Vigor 2132F gehangen.
Internetsnelheid word niet gehaald, na contact met de servicedesk, test gedraaid op https://t-mobile.speedtestcustom.com/ via kabel Win10 in Safe mode, test komt net onder 500Mb uit in het beste geval.

Vrijdag 3 augustus monteur over de vloer, laat de test resultaten zien, eerste reactie dat is geen goede snelheid. Monteur voert de test nogmaals uit met andere UTP kabel op eigen laptop met zelfde slechte resultaat.
Vervolgens een test op Ookla website met Arnhem breedband server, deze geeft resultaat net boven de 750Mb, monteur geeft aan dat deze altijd het beste resultaat geeft! Dussss!

Afgelopen zaterdag en vandaag happerende filmpjes op nu.nl / youtube.com, Ookla app op Ipad geeft maximaal 10Mbps, via kabel slechts 41 down en 85 up.
Nieuwe afspraak gemaakt om verbinding tussen huis en pop door te laten meten.
To be continued
Had ik niet in de topic ergens gelezen dat bij sommige installaties de SFP connector geen goed contact maakt op de Draytek SFP poort? Is dat bij jou dan ook niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Grmbl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09-2023
Thnx, @Soundwork, had ik niet gezien, maar zal het eens proberen om SFP in een Mikrotik te stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:53
Vast al vaker gevraagd, maar staat poort 25 open op T-Mobile glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
pennywiser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:45:
Ik denk het niet, omdat ze hun eigen mailserver hiervoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Soundwork schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:59:
[...]

Ik denk het niet, omdat ze hun eigen mailserver hiervoor gebruiken.
Denk je het of weet je het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd

Edd

pennywiser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:45:
In hoeverre bedoel je dat poort 25 openstaat? Inkomend of uitgaand?
Maar waarschijnlijk wil je weten of je een eigen mailserver kunt hosten?

Ik heb er een draaien zonder problemen op mijn T-Mobile Thuis verbinding.
Weliswaar gebruik ik nu eigen apparatuur, maar in het begin had ik de Draytek router er nog tussen zitten (met DMZ naar mijn eigen router) en hierbij werkte het ook prima.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Edd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:24:
[...]

In hoeverre bedoel je dat poort 25 openstaat? Inkomend of uitgaand?
Maar waarschijnlijk wil je weten of je een eigen mailserver kunt hosten?

Ik heb er een draaien zonder problemen op mijn T-Mobile Thuis verbinding.
Weliswaar gebruik ik nu eigen apparatuur, maar in het begin had ik de Draytek router er nog tussen zitten (met DMZ naar mijn eigen router) en hierbij werkte het ook prima.
Goed om te weten, idd eigen mailserver. En anders kan poort 465 ook nog natuurlijk, mits die ook openstaat in/outbound.

Die Draytek, beviel die niet, ik ken Draytek als goed merk, geldt dat niet voor dit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 11:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
pennywiser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:26:
Die Draytek, beviel die niet, ik ken Draytek als goed merk, geldt dat niet voor dit model?
Dit model is standaard dichtgetimmerd door T-Mobile. Er valt dus helaas niet zo heel veel in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
rens-br schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:30:
[...]

Dit model is standaard dichtgetimmerd door T-Mobile. Er valt dus helaas niet zo heel veel in te stellen.
Maar port forwards of dmz gaan wel dan, en zit er een firewall op en kan die uit? Dat lees ik niet in je link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

pennywiser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:26:
[...]

Goed om te weten, idd eigen mailserver. En anders kan poort 465 ook nog natuurlijk, mits die ook openstaat in/outbound.

Ik heb spul van Ubiquiti staan en wilde dat behouden. Ook omdat daar van alles al op ingeregeld was en ik geen zin had om dit over te nemen in de Draytek.
pennywiser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:37:
[...]

Maar port forwards of dmz gaan wel dan, en zit er een firewall op en kan die uit? Dat lees ik niet in je link.
Je kunt gewoon port forwards maken of een dmz instellen. Ik had een dmz naar de Ubiquiti ingesteld. Maar dan kun je mogelijk tegen problemen aanlopen.
Of de firewall uit kan weet ik niet, daar heb ik namelijk niet naar gekeken. Dat is iets wat ik meestal ook het liefst laat aanstaan.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Edd schreef op Monday 6 August 2018 @ 14:45:
[...]

Ik heb spul van Ubiquiti staan en wilde dat behouden. Ook omdat daar van alles al op ingeregeld was en ik geen zin had om dit over te nemen in de Draytek.

[...]

Je kunt gewoon port forwards maken of een dmz instellen. Ik had een dmz naar de Ubiquiti ingesteld. Maar dan kun je mogelijk tegen problemen aanlopen.
Of de firewall uit kan weet ik niet, daar heb ik namelijk niet naar gekeken. Dat is iets wat ik meestal ook het liefst laat aanstaan.
Je kunt die Draytek er toch ook tussenuit halen? Dan een mediaconverter ervoor en zo je Ubiquiti USG in, toch? Althans dat is hoe ik het wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

JackSparrow schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:49:
[...]

Je kunt die Draytek er toch ook tussenuit halen? Dan een mediaconverter ervoor en zo je Ubiquiti USG in, toch? Althans dat is hoe ik het wil gaan doen.
De Draytek hangt er bij mij al niet meer tussen ;)
Ik heb de fiber-kabel geplugd in een van de SFP-poorten van een USW-8-150w en ga vandaar verder naar de USG. De TV kan ik dan ook direct van de switch afpakken.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Edd schreef op Monday 6 August 2018 @ 14:56:
[...]

De Draytek hangt er bij mij al niet meer tussen ;)
Ik heb de fiber-kabel geplugd in een van de SFP-poorten van een USW-8-150w en ga vandaar verder naar de USG. De TV kan ik dan ook direct van de switch afpakken.
Hmm..dat kan ik bij de Switch24 ook doen. Interessant.. ;-) Heb nu nog XS4All en daar gaat de UTP ook gelijk m'n switch in en vanaf daar naar de USG (en voor het TV VLAN naar de IPTV tuner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Edd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:45:
[...]

[...]

Maar met DMZ firewall je achter de router, dat is het idee van DMZ.

Naja ik kijk wel, zo te lezen is het eerst een prima router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

JackSparrow schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Hmm..dat kan ik bij de Switch24 ook doen. Interessant.. ;-) Heb nu nog XS4All en daar gaat de UTP ook gelijk m'n switch in en vanaf daar naar de USG (en voor het TV VLAN naar de IPTV tuner).
Als je die mogelijkheid hebt, zou ik het doen.
Ik heb ook even gekeken om het via de USG te laten lopen, maar dan moet je al snel weer een custom config.json aanmaken en liep tegen het probleem aan dat LAN2 werd uitgeschakeld, want daar stond alleen een VLAN op geconfigureerd.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Laatst online: 27-09 12:18
Iemand ervaring met een Fortigate en T-Mobile thuis?

Heb via een Unifi FiberPOE mijn SFP aangesloten. UTP kabel -> WAN1 van de Fortigate.
Virtual VLAN 300 op getagged. Krijg dan een IP in de 32.102.x.x range.
Stop ik alles in de Draytek krijg ik netjes weer iets in de 85.x.x.x range.

Hoor graag mocht iemand tips hebben :)

[ Voor 37% gewijzigd door Clavis op 06-08-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Clavis schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:24:
Iemand ervaring met een Fortigate en T-Mobile thuis?

Heb via een Unifi FiberPOE mijn SFP aangesloten. UTP kabel -> WAN1 van de Fortigate.
Virtual VLAN 300 op getagged. Krijg dan een IP in de 32.102.x.x range.
Stop ik alles in de Draytek krijg ik netjes weer iets in de 85.x.x.x range.

Hoor graag mocht iemand tips hebben :)
Moet het MAC adres van Draytek niet in je Fortigate staan? Ik dacht VLAN 300 met MAC van de Draytek. Of provisioned T-Mobile dit niet op MAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Laatst online: 27-09 12:18
Soundwork schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:56:
[...]

Moet het MAC adres van Draytek niet in je Fortigate staan? Ik dacht VLAN 300 met MAC van de Draytek. Of provisioned T-Mobile dit niet op MAC?
Ah, het is gelukt. Uiteindelijk vergeten om de policy voor uitgaand verkeer naar de virtuele interface te zetten. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Laatst online: 29-09 13:22

Rincewind

Take me in your arms tonight

Sinds 1-1-2018 overgestapt van Telfort glasvezel (100 MB) naar T-Mobile thuis alles-in-een vanwege de hogere snelheid (750 MB). Alle jaren voor 2018 zonder een probleem internet en tv via glasvezel van Telfort.

Helaas sinds de overstap regelmatig problemen met het internet. Iedere zoveel tijd 'klapt' het internet eruit: het enigste dat helpt is het modem uit/aan doen. Vaak meerdere malen per dag en dan gaat het opeens dagen weer goed. Al 3x is het modem vervangen en nog steeds niets opgelost.

Vandaag ook weer: monteur voor de deur om de storing te verhelpen. Hij kijkt in de meterkast en zegt 'he, hier ben ik al vaker geweest!' Ja dat klopt: iedere keer om het modem te vervangen wat niet helpt. Iedere keer weer bel ik met de klantenservice en iedere keer 'we gaan het doorzetten naar de technische dienst' die de call dan vrolijk weer sluit want er is nu toch signaal?!?!
  • Heeft er iemand in dit topic gelijksoortige problemen gehad? Wat was toen de oplossing?
  • Zijn er geen andere modems te vinden die ik kan gebruiken?
  • Zo ja welke is er aan te raden en hoe behoud ik dan wel mijn telefoonlijn? Dat is geloof ik een 'uitdaging'..

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Rincewind schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:13:
Sinds 1-1-2018 overgestapt van Telfort glasvezel (100 MB) naar T-Mobile thuis alles-in-een vanwege de hogere snelheid (750 MB). Alle jaren voor 2018 zonder een probleem internet en tv via glasvezel van Telfort.

Helaas sinds de overstap regelmatig problemen met het internet. Iedere zoveel tijd 'klapt' het internet eruit: het enigste dat helpt is het modem uit/aan doen. Vaak meerdere malen per dag en dan gaat het opeens dagen weer goed. Al 3x is het modem vervangen en nog steeds niets opgelost.

Vandaag ook weer: monteur voor de deur om de storing te verhelpen. Hij kijkt in de meterkast en zegt 'he, hier ben ik al vaker geweest!' Ja dat klopt: iedere keer om het modem te vervangen wat niet helpt. Iedere keer weer bel ik met de klantenservice en iedere keer 'we gaan het doorzetten naar de technische dienst' die de call dan vrolijk weer sluit want er is nu toch signaal?!?!
  • Heeft er iemand in dit topic gelijksoortige problemen gehad? Wat was toen de oplossing?
  • Zo ja welke is er aan te raden en hoe behoud ik dan wel mijn telefoonlijn? Dat is geloof ik een 'uitdaging'..
Ik heb nog nergens in topic vernomen dat VOIP werkt met eigen router.
Maar terug naar jouw probleem: dit zit niet in de Draytek maar in jouw aansluiting of patch vanuit PoP. Heeft T-Mobile Reggefiber aangestuurd voor een lijnmeting? Het is namelijk waarschijnlijk dat 1 van de 2 vezels niet goed is. Je vorige provider Telfort zat dan ook op de andere vezel, zo vermoed ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartaan
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08 17:09
Soundwork schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:06:
[...]
Ik heb eigen router (Edgerouter Lite 3) en daarachter heb ik een oude fritzbox hangen voor de voip. Dat werkt perfect. Inkomende telefoonnummer loopt via Cheapconnect, uitgaande via Frynga. Het t-mobile nummer gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Modbreak:T-Mobile heeft momenteel een storing op het vaste internet, zie het forum van T-Mobile. Het is dan ook niet nodig hier individueel te melden dat je er last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 08:42
Ah. Vandaar dat mijn vpn eruit vloog. Nu alweer 45 minuten stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picturelab
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 14:38
Rincewind schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:13:

Ik heb precies hetzelfde, aan/uit zetten helpt dan, soms 'verhelpt' het probleem zichzelf ook. Bij ons is het gestart na de switch van Vodafone naar T-Mobile. Na 3x monteur over de vloer gehad te hebben ben ik nu ook maar zelf aan het kijken hoe dan wel. Gevoel dat ik krijg is dat de DNS server er dan uitligt, dus binnenkort maar eens de DNS van google gebruiken en kijken of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rensvanaarden
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-09 13:03
Zelfde probleem gehad, sinds dat ik DNS servers van cloudflare gebruik geen problemen meer!
picturelab schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:53:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, aan/uit zetten helpt dan, soms 'verhelpt' het probleem zichzelf ook. Bij ons is het gestart na de switch van Vodafone naar T-Mobile. Na 3x monteur over de vloer gehad te hebben ben ik nu ook maar zelf aan het kijken hoe dan wel. Gevoel dat ik krijg is dat de DNS server er dan uitligt, dus binnenkort maar eens de DNS van google gebruiken en kijken of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonna
Volgende week wordt ik eindelijk aangesloten. :9

Ik laat in elk geval 1 kabel trekken van de meterkast naar de TV, om tv te kunnen kijken.
Ik wil eigenlijk ook mijn TV zelf bekabeld aansluiten op internet, en die mogelijkheid ook hebben voor een eventuele receiver.

Is het mogelijk om 1 kabel te trekken, een Switch bij de TV te plaatsen en vanaf daar te splitsen? (1 voor TV kastje, 1 voor TV zelf en 1 voor de Receiver)
Of is omdat de TV op een ander Vlan zit het noodzakelijk dat ik 2 kabels laat trekken, 1 voor puur TV en 1 voor internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Als je de Draytek vervangt door eigen apparatuur heb je aan 1 kabel genoeg, wel kost het je 2x een managed switch aan beide kanten.
Doe je dat niet, dien je op z'n minst 2x een utp kabel te leggen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
Quad schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 00:16:
Als je de Draytek vervangt door eigen apparatuur heb je aan 1 kabel genoeg, wel kost het je 2x een managed switch aan beide kanten.
Doe je dat niet, dien je op z'n minst 2x een utp kabel te leggen.
Ook met de Draytek kom je gewoon met twee switches uit. @sonna de exacte uitleg hiervoor kun je in dit topic vinden. @pennywiser poort 25 hoort gewoon bij TMT open te staan. Uit m'n hoofd houdt de modem alleen 8080 en 5060 bezet. Op het netwerk worden ook nog een paar poorten geblokkeerd waar bekende exploits op zitten maar daar zit 25 niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picturelab
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 14:38
rensvanaarden schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:09:
Zelfde probleem gehad, sinds dat ik DNS servers van cloudflare gebruik geen problemen meer!

[...]
Zou eens kunnen toelichten hoe je dat hebt gedaan? Ben benieuwd naar je oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Centurius schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 06:10:
[...]

Ook met de Draytek kom je gewoon met twee switches uit. @sonna de exacte uitleg hiervoor kun je in dit topic vinden.
Je hebt gelijk, met de Draytek kan je de switches ook configgen qua vlans.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
sonna schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:10:
Is het mogelijk om 1 kabel te trekken, een Switch bij de TV te plaatsen en vanaf daar te splitsen? (1 voor TV kastje, 1 voor TV zelf en 1 voor de Receiver)
Of is omdat de TV op een ander Vlan zit het noodzakelijk dat ik 2 kabels laat trekken, 1 voor puur TV en 1 voor internet?
Het kan met één kabel, echter heb je dan twee managed switches nodig. Zie: incomer in "\[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie" en \[T-Mobile Thuis] TV + PS4 aansluiten op 1 kabel en afwerken. Switches kosten ongeveer 25 euro per stuk en het is wat werk om het in te stellen (dit doet T-Mobile niet voor je). Maar als je toch kabels aan het trekken bent, kun je beter meteen twee kabels trekken. Je hebt dan nog steeds wel een switch nodig (voor je TV en Receiver), maar dat kan dan 'domme' switch worden en die is ongeveer 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

sonna schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:10:
Volgende week wordt ik eindelijk aangesloten. :9

Ik laat in elk geval 1 kabel trekken van de meterkast naar de TV, om tv te kunnen kijken.
Ik wil eigenlijk ook mijn TV zelf bekabeld aansluiten op internet, en die mogelijkheid ook hebben voor een eventuele receiver.

Voorop gesteld dat als je nu kabels laat trekken dat ik er ook twee zou laten trekken. Je kan evt ook één kabel splitsen met zo iets:
Afbeeldingslocatie: https://www.togadget.nl/image/cache/data/onderdelen/utp5-500x500.jpg
Dit gaat in elk geval ten koste van je snelheid en het is niet ideaal dus nogmaals, als je toch laat trekken, doe er gewoon twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:28
Twee kabels is vanwege de toekomstbestendigheid beter. Met bovenstaand koppelblokje degradeer je een kabel waar 1000Mbit overheen kan namelijk tot 2x 100Mbit.

Mocht je het wel met zo'n koppelblokje doen dan zou ik mij over de bandbreedte overigens niet te veel zorgen maken, voor TV en receiver is 100Mbit meer dan genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 09-08-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin90
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:24
Vandaag abonnement verlengd en omgezet naar 750/750 mbit. Haal zeer nette resultaten; constant boven de 750 mbit down (met uitschieters naar boven de 790) *O* . Upload zit er nog wel onder; +/- 720mbit, maar wat ik nog steeds zeer netjes vind! Dit alles aan de kabel uiteraard ;).

Ik kom van een 100mbit abonnement (inclusief bellen en TV met 2 gratis ontvangers) voor €52,50. Nu verlengd naar een Internet + TV voor €55, waarbij ik de eerste 6 maanden weer €10 korting krijg en dus maar €45 per maand betaal :9 . Per saldo is dit €30 minder het komende jaar, maar dan is bellen er dus wel uit (was €2,50) per maand. Maar goed, ik heb geen vaste telefoon. Die had ik erin zitten omdat ze vorig jaar op All in one pakketten meer korting gaven dan op Internet+TV, waardoor het een stuk goedkoper werd om wel telefoon erbij te nemen. Dus kortom; voor mij weer een mooie deal!

Ze moeten alleen wel die apparatuur eens verbeteren; haal op de wifi van m'n modem maar zo'n 2 mbit/sec |:( . Gelukkig heb ik een ubiquiti unifi access point hangen, waardoor het wat beter is. Nog steeds maar zo'n 40 mbit/sec, dus daar moet ik zelf nog eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonna
rens-br schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:30:
[...]

Het kan met één kabel, echter heb je dan twee managed switches nodig. Zie: incomer in "\[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie" en \[T-Mobile Thuis] TV + PS4 aansluiten op 1 kabel en afwerken. Switches kosten ongeveer 25 euro per stuk en het is wat werk om het in te stellen (dit doet T-Mobile niet voor je). Maar als je toch kabels aan het trekken bent, kun je beter meteen twee kabels trekken. Je hebt dan nog steeds wel een switch nodig (voor je TV en Receiver), maar dat kan dan 'domme' switch worden en die is ongeveer 20 euro.
Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga maar gewoon 2 kabels laten trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

rensvanaarden schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:09:

[...]
Ik ga eens kijken of dit de oplossing kan bieden. Dank voor de tip @picturelab

*update*: nope. Helaas heeft dat ook niet geholpen :(

[ Voor 8% gewijzigd door Rincewind op 12-08-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennie121
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 15:04
Is het iemand gelukt om op een Netgear R7000 met DD-WRT VLAN 300 in te stellen? Ik krijg binnenkort mijn T-Mobile thuis verbinding opgeleverd alleen ik vind nergens de goede configuratie op DD-WRT.

Wat ik lees is dat de Broadcom via de GUI tot VLAN 15 kan maar het wel mogelijk is met bepaalde commando's via SSH.

Het gaat mij alleen om VLAN 300 voor het internet, TV en bellen ga ik niet gebruiken.

Dank alvast!

Delft 3720 wp op Zuid-Oost met een Goodwe 3000D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:25
Viper® schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:45:
viel mij op dat ik geen netwerkverbinding had. Wat blijkt, de kabel/stekkers maken slecht contact met de draytek.
Als ik er een utp kabel in klik en dan ligt aan de kabel trek gaan de lampjes uit en maakt hij geen contact, meerdere kabel en poortjes zo. Hij hangt aan de muur dus de kabels trekken zichzelf eigenlijk los.
Meer mensen dit ?
Heb ik inderdaad ook. Je moet ze er goed in drukken en zorgen dat er niks aan 'trekt'. Misschien ligt het aan mijn patch kabels, maar er is veel speling na de 'klik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Soundwork schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:06:
[...]

Maar terug naar jouw probleem: dit zit niet in de Draytek maar in jouw aansluiting of patch vanuit PoP. Heeft T-Mobile Reggefiber aangestuurd voor een lijnmeting? Het is namelijk waarschijnlijk dat 1 van de 2 vezels niet goed is. Je vorige provider Telfort zat dan ook op de andere vezel, zo vermoed ik....
Ik zal ze maandag wel weer eens even bellen om e.e.a. na te vragen. Het ook genoemde voorstel van het aanpassen van de DNS heeft helaas niet geholpen.

Een ander voorstel is om de draytek te gebruiken voor alleen voice en een andere router voor het internet/televisie-signaal. Is zoiets mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Rincewind schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:49:
[...]
Ik zal ze maandag wel weer eens even bellen om e.e.a. na te vragen. Het ook genoemde voorstel van het aanpassen van de DNS heeft helaas niet geholpen.

Een ander voorstel is om de draytek te gebruiken voor alleen voice en een andere router voor het internet/televisie-signaal. Is zoiets mogelijk?
Dat heb ik dus nergens gelezen op diverse fora dat T-Mobile VOIP werkt met je eigen router. De meesten hebben dan voor telefonie dan ook een andere dienst of laten het doorschakelen naar mobiel. Overal is te lezen dat VLAN 640 voor IPTV en VLAN 300 voor internet gebruikt wordt. Bij KPN bijvoorbeeld heb je VLAN 4 voor IPTV, VLAN 6 voor Internet en VLAN 7 voor VOIP. Dat is bij T-Mobile helaas anders. Anders zou je met een L2 managed switch achter je mediaconverter de VLAN's kunnen splitsen en laat je de Draytek voor T-Mobile VOIP zitten.

Edit: ik verneem op het T-Mobile forum dat VLAN ID 35 voor VOIP gebruikt wordt.

Echter weet ik dus niet of met een L2 managed switch werkt zoals het bij KPN wel werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Soundwork op 12-08-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 22:47
Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd en ook ons oog is gevallen op T-Mobile Thuis, specifiek het 200/200 abonnement, maar mogelijk gaan we snel een stapje omhoog naar de 750-variant.

Omdat we, zoals ik het hier lees, niet op de Wifi van het Draytek modem hoeven te rekenen en ik bang ben dat mijn Asus RT-AC66U niet tot in alle hoekjes gaat komen (die had het in ons oude appartement al moeilijk) ben ik er wat dieper in aan het duiken, maar het gaat me meer duizelen dan dat het duidelijker wordt voor me. De Draytek lijkt me als modem wel geschikt als ik het goed begrijp, dus daar zou geen eigen vervanging voor nodig zijn.

Ik wil in de woonkamer en op de eerste etage een aantal apparaten bekabeld aansluiten en in de woonkamer en op zolder een tv bekabeld plaatsen. Dat werkt als ik het goed begrijp ook via utp. Verder wil ik in het hele huis graag snel internet, waarvan de meeste apparaten op 5Ghz verbonden worden.

Er wordt hier veel geschreven over de Fritz!Box repeater die T-mobile levert als onderdeel van de Wifi-service, maar ik lees ook dat Unifi accesspoints gebruikt worden. Ik ga dus in ieder geval een managed switch nodig hebben met IGMP snooping. Heb ik het goed dat de volgorde Draytek (met wifi uit) -> Switch -> Access points een goede combo is, of mis ik dan een apparaat in het rijtje om het compleet te maken? Ik lees verder niets over Google Wifi in dit topic, maar dat zou een goed alternatief voor de Unifi's bieden gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:44
Duncank schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:04:
Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd en ook ons oog is gevallen op T-Mobile Thuis, specifiek het 200/200 abonnement, maar mogelijk gaan we snel een stapje omhoog naar de 750-variant.

Omdat we, zoals ik het hier lees, niet op de Wifi van het Draytek modem hoeven te rekenen en ik bang ben dat mijn Asus RT-AC66U niet tot in alle hoekjes gaat komen (die had het in ons oude appartement al moeilijk) ben ik er wat dieper in aan het duiken, maar het gaat me meer duizelen dan dat het duidelijker wordt voor me. De Draytek lijkt me als modem wel geschikt als ik het goed begrijp, dus daar zou geen eigen vervanging voor nodig zijn.

Ik wil in de woonkamer en op de eerste etage een aantal apparaten bekabeld aansluiten en in de woonkamer en op zolder een tv bekabeld plaatsen. Dat werkt als ik het goed begrijp ook via utp. Verder wil ik in het hele huis graag snel internet, waarvan de meeste apparaten op 5Ghz verbonden worden.

Er wordt hier veel geschreven over de Fritz!Box repeater die T-mobile levert als onderdeel van de Wifi-service, maar ik lees ook dat Unifi accesspoints gebruikt worden. Ik ga dus in ieder geval een managed switch nodig hebben met IGMP snooping. Heb ik het goed dat de volgorde Draytek (met wifi uit) -> Switch -> Access points een goede combo is, of mis ik dan een apparaat in het rijtje om het compleet te maken? Ik lees verder niets over Google Wifi in dit topic, maar dat zou een goed alternatief voor de Unifi's bieden gok ik.
Ik had een paar jaar geleden dan niet een nieuwbouw woning maar wel een huis van eind 80 compleet gestript en opgebouwd.
Daarna gezorgd dat in elke kamer 2 netwerk kabels lagen met netwerk wall outlet (netwerk en ander voor IPTV) Dit zorgt ervoor dat je altijd in elke kamer een gewenste oplossing kan bieden, ook als je in toekomst van kamer verhuisd.
Alles kabels komen bij mij in de meterkast uit en die heb ik aangesloten op een patch panel.

Sinds T-Mobile dit jaar in huis is kon ik eenvoudig alles omzetten op managed switch.

Ik heb zelf alles van Ubiquiti [ USG/ 16 poorts PoE managed switch en 2 AP's) Ik kan niet anders dan aanraden. Het kost wel wat maar je krijgt er veel voor terug. Mijn thuisnetwerk is me heilig O-)
Mocht je voor eenvoudiger / goedkoper oplossing kiezen kun je inderdaad je Draytek als router gebruiken en eigen losse AP's aanschaffen.

Je kan veel oplossingen zoeken maar losse AP's is wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncank
d-vine schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:15:
[...]

Ik had een paar jaar geleden dan niet een nieuwbouw woning maar wel een huis van eind 80 compleet gestript en opgebouwd.
Daarna gezorgd dat in elke kamer 2 netwerk kabels lagen met netwerk wall outlet (netwerk en ander voor IPTV) Dit zorgt ervoor dat je altijd in elke kamer een gewenste oplossing kan bieden, ook als je in toekomst van kamer verhuisd.
Alles kabels komen bij mij in de meterkast uit en die heb ik aangesloten op een patch panel.

Sinds T-Mobile dit jaar in huis is kon ik eenvoudig alles omzetten op managed switch.

Ik heb zelf alles van Ubiquiti [ USG/ 16 poorts PoE managed switch en 2 AP's) Ik kan niet anders dan aanraden. Het kost wel wat maar je krijgt er veel voor terug. Mijn thuisnetwerk is me heilig O-)
Mocht je voor eenvoudiger / goedkoper oplossing kiezen kun je inderdaad je Draytek als router gebruiken en eigen losse AP's aanschaffen.

Je kan veel oplossingen zoeken maar losse AP's is wel een must.
Thanks! Wij hebben inderdaad ook rekening gehouden met het bekabelen van elke ruimte. Even voor de duidelijkheid, je gebruikt wel de Draytek nog als modem, maar hebt daarna je switch en AP's zitten dan toch?
Als ik het goed heb komt uit de glasvezelbox in de meterkast een gewone ethernetkabel die als input op de Draytek zit dan, en je switch zit dan weer op een van de 4 output poorten neem ik aan. De router of APs kunnen dan daar weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Duncank schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:48:
Als ik het goed heb komt uit de glasvezelbox in de meterkast een gewone ethernetkabel die als input op de Draytek zit dan, en je switch zit dan weer op een van de 4 output poorten neem ik aan. De router of APs kunnen dan daar weer in.
Uit de 'Glasvezelbox' komt geen ethernet aansluiting maar een glasvezel kabel, die gaat naar de SFP aansluiting op de Draytek. Vanuit de Draytek kan je dan naar de Switch en dan naar de AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duncank
rens-br schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

Uit de 'Glasvezelbox' komt geen ethernet aansluiting maar een glasvezel kabel, die gaat naar de SFP aansluiting op de Draytek. Vanuit de Draytek kan je dan naar de Switch en dan naar de AP's.
Klopt inderdaad! Op foto's van de Draytek leek de WAN-poort een gewone ethernetpoort, maar nu ik beter kijk blijkt dat inderdaad niet zo te zijn. Bedankt voor je correctie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Duncank schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:48:
[...]

Thanks! Wij hebben inderdaad ook rekening gehouden met het bekabelen van elke ruimte. Even voor de duidelijkheid, je gebruikt wel de Draytek nog als modem, maar hebt daarna je switch en AP's zitten dan toch?
Ik heb geen draytek meer alleen ubiquity _/-\o_ , dus mijn glas gaat rechtstreeks in de switch.
Als je draytek houd dan gaat daar je glas in, daarna heb je poort 1 en 2 voor netwerk en 3 en 4 voor IPTV. Heb je meer poorten nodig moet je daarop een switch aansluiten.
Of glas naar ethernet convertor kopen dan op je eigen router aansluiten is ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncank
d-vine schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

Ik heb geen draytek meer alleen ubiquity _/-\o_ , dus mijn glas gaat rechtstreeks in de switch.
Als je draytek houd dan gaat daar je glas in, daarna heb je poort 1 en 2 voor netwerk en 3 en 4 voor IPTV. Heb je meer poorten nodig moet je daarop een switch aansluiten.
Of glas naar ethernet convertor kopen dan op je eigen router aansluiten is ook een optie
Oke! Misschien stel ik stomme vragen, maar dit is nieuw terrein voor me;
is het zo dat de Draytek eigenlijk alleen de router-functie vervult normaal en het modem daar nog voor zit? De utivoer van het modem gaat dan naar de WAN-poort op de Draytek.
Ik denk dat jij dan mogelijk deze switch hebt: https://tweakers.net/pric...150w-poe+)/specificaties/, daar plug je dan gewoon de kabel die normaal de WAN poort ingaat in.
Is het nog een ingewikkeld proces om daarna alles in te stellen, of is het redelijk plug-and-play voor netwerk en IPTV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Duncank schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:21:
Oke! Misschien stel ik stomme vragen, maar dit is nieuw terrein voor me;
is het zo dat de Draytek eigenlijk alleen de router-functie vervult normaal en het modem daar nog voor zit?
De Draytek is router + modem in één. Voor de Draytek zit alleen een passieve glasvezelaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
d-vine schreef op Tuesday 14 August 2018 @ 12:11:
[...]

Wat voor soort SPF module heb je in je Unifi switch zitten..? Multi-mode fiber of die voor Single-mode fiber? Zie ook hier : https://store.ubnt.com/pr...dules?variant=31221652237

Ik heb namelijk de ballen verstand van glasvezel om eerlijk te zijn...maar wil wel mijn unifi USG gebruiken ipv de Draytek.

[ Voor 9% gewijzigd door TheVMaster op 14-08-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncank
rens-br schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:31:
[...]

De Draytek is router + modem in één. Voor de Draytek zit alleen een passieve glasvezelaansluiting.
Maar dan vervult de switch van d-vine dus ook die modemfunctie, als deze rechtstreeks op het glas is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Duncank schreef op Tuesday 14 August 2018 @ 12:32:
[...]

Maar dan vervult de switch van d-vine dus ook die modemfunctie, als deze rechtstreeks op het glas is aangesloten.
Ik vermoed, als het hetzelfde werkt als bij XS4All/KPN, dat hij de glaspoort weer via een UTP aansluiting (die op hetzelfde VLAN zit) naar zijn USG laat lopen. Bij XS4All/KPN doet de USG bij mij de PPPoE verbinding. Ik heb het ook allemaal via de Switch lopen, zodat ik op de switch alleen het internet VLAN door kan geven aan mijn USG en het TV VLAN rechtstreeks naar m'n IPTV kastje loopt.

[ Voor 22% gewijzigd door TheVMaster op 14-08-2018 12:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• d-vine
Duncank schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:32:
[...]
Nee mijn switch vervult niet de modem functie dat doet mijn USG van Ubiquity.

Kort stappen plan:
De SFP module die bij de draytek geleverd gaat worden gaat in de switch met SFP waarna je daar het glas aansluit.
Daarna maak je een trunk naar de USG voor de router functionaliteit.

Je moet als je dit doet VLANS aanmaken zodat je LAN, IPTV en management gaat scheiden.
Dat kost je dus 2 poorten op de switch (1x switch naar USG router WAN en 1x terug van LAN USG router terug naar switch)

T-Mobile > Ubiquity

Stappenplan Ubiquity configuratie staat hier:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/Home-setup-T-Mobile-Thuis-fiber/td-p/2008849

USG apparatuur (8 poorts of 16 wat je maar wilt):
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

[ Voor 17% gewijzigd door d-vine op 15-08-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
d-vine schreef op Tuesday 14 August 2018 @ 12:42:
[...]

De SFP module die bij de draytek geleverd gaat worden gaat in de switch waarna je daar het glas aansluit.

[...]
Thanks!
Pagina: 1 ... 29 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie