Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Dit topic is afgesplitst van: rens-br in "\[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie", vandaar de wat gekke openingspost.
itsmemax schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:56:
Nou heb het nieuwe TV kastje draaien hoor, erg snel (vergelijkbaar met KPN/Telfort/XS4ALL).
Enige wat jammer is, is geen 4K support lijkt het, ik dacht namelijk iets te lezen over 4K upscaling, maar dat is niet het geval.
Bij mij geeft ie beeld weer op 1080i resolutie, beeldkwaliteit is vergelijkbaar met HD Glas kanalen bij KPN.

Interface is compleet gelijk aan de Entone, alleen dus vele malen sneller.

Waar je ook op moet letten (ik met een philips tv iniedergeval) is dat als ik eerst de TV aan moet zetten voordat ik de Aria aan zet, anders gooit ie de resolutie op SD.
Zou jammer zijn als dat niet werkt. Is een reden minder om een 4k tv aan te schaffen, maar ach die komt er toch wel. Binnen nu een een uur komt er bij ons thuis een monteur ben benieuwd of wij ook de aria 6 hebben. Heb m'n vriendin al gevraagd om te kijken in de doos maar ach ik zie 't morgen wel als ik zelf heen ga :)

Edit: er loopt nu dus 1 kabel naar de woonkamer toe voor de tv, ik wil er twee hebben: 1 in ps4 en 1 in tv. Moet / kan dit met een splitter? Heb de situatie zelf nog niet gezien dit is puur wat ik weet via m'n vriendin. Heb 0 ervaring met glasvezel.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 03-04-2018 14:28 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Beste antwoord (via rens-br op 24-08-2018 01:06)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Leoon. schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:44:
TV is inderdaad niks mee aan de hand werkt als een trein en er ligt helaas nog geen kabel(s) voor in de laptops/tv etc. Dit wordt ook een karwei aangezien de meterkast met de DrayTek op de gang staat en de vorige bewoner (huurappartement) het door z'n brievenbus heen had. No F'n way dat ik dat zo ga doen 8)7 . Hoe wel moet ik nog even kijken in overleg met de klusjesman.
Ik ken de indeling van je appartement niet zo goed, maar ik had wel gezien dat je momenteel één kabel hebt liggen naar je TV. Je kan die gebruiken om je TV, een access point en je PS4 aan te sluiten.

Koop twee Managed switches (bijvoorbeeld deze), zet er eentje langs je Draytek en eentje bij je TV. Stel deze als volgt in en vergeet IGMP niet uit te schakelen.

Stop vervolgens van de Draytek de 'TV en Internet kabel' in je switch (poort 1 en 3 dus) en bij je TV doe je het vervolgens één kabel naar de TV, één naar de PS4.

Als de plek waar nu je TV staat een vrij centrale plek is (of je hebt een wat kleiner appartement) kan je ook op die plek een Access Point neer hangen en de wifi van de Draytek uitschakelen. Ik heb goede ervaringen met: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

Je bent dan in één klap van je wifi en kabel probleem af, hoef je niet moeilijk te doen met extra kabels trekken of splitsen en kan je gewoon genieten van je 750Mbit/s verbinding.
Leoon. schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:04:
Edit: zo komt het vanuit de meterkast uit de muur via een stopcontact achtig iets en daarna gaat het direct in de setup box van tv.
Dat 'stopcontact' waar je tegen aan kijkt is origineel de aansluiting van je telefoon, dit is dus ook echt een enorme beun manier om zoiets te maken. Het was veel netter om het 'stopcontact' gewoon weg te halen en de kabel netjes af te werken op een contactdoos:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/459/20377280745_1006b05100_b.jpg
Voorbeeld plaatje van internet.

Maar goed dit zal ook vast wel werken.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 04-04-2018 13:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:10
Leoon. schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:02:
[...]

Zou jammer zijn als dat niet werkt. Is een reden minder om een 4k tv aan te schaffen, maar ach die komt er toch wel. Binnen nu een een uur komt er bij ons thuis een monteur ben benieuwd of wij ook de aria 6 hebben. Heb m'n vriendin al gevraagd om te kijken in de doos maar ach ik zie 't morgen wel als ik zelf heen ga :)

Edit: er loopt nu dus 1 kabel naar de woonkamer toe voor de tv, ik wil er twee hebben: 1 in ps4 en 1 in tv. Moet / kan dit met een splitter? Heb de situatie zelf nog niet gezien dit is puur wat ik weet via m'n vriendin. Heb 0 ervaring met glasvezel.
Over één ethernet kabel zou je twee aansluitingen kunnen maken (zie onderstaande afbeelding), 4 polen voor de TV decoder en de andere 4 voor de PS4. Hierdoor wordt de verbinding per apparaat wel beperkt tot 100 mbps. Voor de TV decoder volgens mij niet erg. Ik weet niet welke snelheid de PS4 graag ontvangt...

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/MJms3.gif

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
alesandro_46 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:12:
[...]

Over één ethernet kabel zou je twee aansluitingen kunnen maken (zie onderstaande afbeelding), 4 polen voor de TV decoder en de andere 4 voor de PS4. Hierdoor wordt de verbinding per apparaat wel beperkt tot 100 mbps. Voor de TV decoder volgens mij niet erg. Ik weet niet welke snelheid de PS4 graag ontvangt...

[afbeelding]
Kan ik niet gewoon twee kabels er in steken? Heb een abonnement van 750/750 anders had ik net zo goed per maand x aantal euro kunnen besparen als dat niet werkt :D

Maar zoals ik begrijp kunnen twee kabels vanaf waar ook maar weg komt naar de kamer niet zo makkelijk is als via de kabel met ziggo bijv?

Edit: je zegt voor de tv decoder niet zo erg. Begrijp ik nou goed dat ik ook nog voor Netflix en smart omgeving van de tv een derde kabel daar heen moet trekken dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 30-03-2018 22:16 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 23:45

vr6-only

Blub Blub

Leoon. schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:15:
[...]

Kan ik niet gewoon twee kabels er in steken? Heb een abonnement van 750/750 anders had ik net zo goed per maand x aantal euro kunnen besparen als dat niet werkt :D

Maar zoals ik begrijp kunnen twee kabels vanaf waar ook maar weg komt naar de kamer niet zo makkelijk is als via de kabel met ziggo bijv?

Edit: je zegt voor de tv decoder niet zo erg. Begrijp ik nou goed dat ik ook nog voor Netflix en smart omgeving van de tv een derde kabel daar heen moet trekken dan?
Je kunt ook gewoon gebruik maken van een netwerkswitch. Die zijn er in vele soorten en maten. Hier een simpele met 5 poorten: pricewatch: Netgear Prosafe GS105

1 kabel en dan opsplitsen voor je ontvanger, smartTV, PS4 etc.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
vr6-only schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:27:
[...]

Je kunt ook gewoon gebruik maken van een netwerkswitch. Die zijn er in vele soorten en maten. Hier een simpele met 5 poorten: pricewatch: Netgear Prosafe GS105

1 kabel en dan opsplitsen voor je ontvanger, smartTV, PS4 etc.
Ah nice dat ziet er uit als iets wat ik nodig ben en alles direct oplost. En de doorvoer is 1gbps maximaal lees ik dus dan heb je ook geen problemen dat die niet die 750Mb doorgeeft. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nee dat gaat niet werken, omdat IPTV over een eigen vlan gaat. Deze kun je niet zomaar op een switch zetten samen met internet. Als je dan die ethernet kabel gaat opslitsen in 2 x 100mbit, dan kun je dus nooit gebruik maken van 750mbit internet.

Dan kun je beter een managed switch aanschaffen, maar dat is wel wat ingewikkelder. Bijvoorbeeld deze switch: Linksys LGS308
Je hebt er wel 2 nodig!

Wat je dan doet is twee nieuwe vlans aanmaken. Bv vlan 1 en vlan 2.
Op vlan 1 zet je internet en op vlan 2 zet je iptv.

Vervolgens stel je 1 van de poorten in als trunk (vlan 1+2) en die laat je naar de de 2e switch gaan in de andere kamer. Daar zet je op dezelfde poort ook een trunk (vlan 1+2). Op de 2e switch kun je dan aangeven op welke poorten je internet wil (vlan 1) of iptv (vlan 2). Op die manier kun je wel alles over 1 Gbit sturen, met slechts 1 netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 23:45

vr6-only

Blub Blub

Oeps, zat te denken in KPN methodieken.

In zijn geval is het dus goedkoper en simpeler om gewoon 2 kabels te leggen. 1 voor de TV ontvanger en 1 voor zijn switch, met daarachter weer andere apparaten.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:10
Leoon. schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:15:
[...]

Ik las je vraag verkeerd, ik dacht dat je twee diensten over één lijn wilde hebben, maar je wil en tweede kabel leggen. Dus vergeet mijn verhaal, dat laatste is namelijk beter.

Als je een tweede kabel trekt dan is er één voor de tv-decoder en de andere voor internet (daar kan je je ps4 aan hangen of een ander apparaat. Met een simpele switch kan je meer apparaten aansluiten die op het internet moeten).

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Thanks voor de reacties! Het is inmiddels duidelijk dat een unifi light besteld moet worden. Er is in plekje in huis waar het 30/30 is ongeveer en de rest is meer 6Mb/20Mb, gekkige is (vind ik) dat de upload bijna altijd sneller is. Is hier een reden voor?

De installatie ging blijkbaar ook niet op rolletjes. Meterkast zit op de gang, bij de buren stroom moeten pakken en bij de buurman het draad dat in onze appartement uit komt. Snap er niks van. Als ik mijn ps4 bedraad wilt hebben kan dat niet direct vanuit de draytek, want er is een draad die vanaf de meterkast via een gat in een soort van stopcontact binnenkomt. Kan ik daar dan een switch achterhangen en dan 1 draad naar tv en 1 draad naar ps4 en dat ik de rest draadloos doe (via zo'n unifi) of kan dat niet?

Verder als ik bij de setup box in het menu kijk staat er entone 68, op het kastje van de tv ook amino en dan aria 610x. Hebben we dan de entone of de aria? 7(8)7

Edit: zo komt het vanuit de meterkast uit de muur via een stopcontact achtig iets en daarna gaat het direct in de setup box van tv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h0roWOi7NNuKTmfxx5ZwVnZN/full.jpg

Net geprobeerd en als ik die bovenste kabel in m'n laptop steek heb ik geen internet.

Edit 2:

Gebeld met tmobile thuis. Ben er achter dat hij in de poort 3 of 4 zit voor tv is en 1 en 2 voor internet dus vandaar. Dus deze kabel is dan alleen TV. Er moet dan nog minimaal 1 kabel vanuit de Drayton poort 1 of 2 naar de woonkamer getrokken worden. Vind het vrij raar dat die monteur dat niet heeft gedaan. Meneer aan telefoon zei dat die iets heeft veranderd in 't modem en dat zou 't beter moeten zijn en anders morgen terug bellen en dan komt de WiFi service langs of zoiets zei die.

[ Voor 30% gewijzigd door Oekol op 01-04-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Er komt een wifi service meneer langs op de wifi wat op te krikken. Maar helpt zo'n accesspoint ook voor het wegvallen van de wifi? Naast de snelheid (max 10Mb, upload 30Mb) valt de wifi weg, dit wist ik van te voren door dit forum al. Of zo'n accesspoint dit verhelpt echter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 22:24
Leoon. schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:39:
Er komt een wifi service meneer langs op de wifi wat op te krikken. Maar helpt zo'n accesspoint ook voor het wegvallen van de wifi? Naast de snelheid (max 10Mb, upload 30Mb) valt de wifi weg, dit wist ik van te voren door dit forum al. Of zo'n accesspoint dit verhelpt echter niet.
Als je verbinding alléén op wifi weg valt, dan helpt een aparte access point zekers. De standaard zooi dat je krijg van de provider is meestal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Pilovali schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:47:
[...]

Als je verbinding alléén op wifi weg valt, dan helpt een aparte access point zekers. De standaard zooi dat je krijg van de provider is meestal niks.
TV is inderdaad niks mee aan de hand werkt als een trein en er ligt helaas nog geen kabel(s) voor in de laptops/tv etc. Dit wordt ook een karwei aangezien de meterkast met de DrayTek op de gang staat en de vorige bewoner (huurappartement) het door z'n brievenbus heen had. No F'n way dat ik dat zo ga doen 8)7 . Hoe wel moet ik nog even kijken in overleg met de klusjesman.

Wi-Fi klapt er zelfs als ik op de draytek inlog echt om de minuut uit, super vaag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:44:
Ik ken de indeling van je appartement niet zo goed, maar ik had wel gezien dat je momenteel één kabel hebt liggen naar je TV. Je kan die gebruiken om je TV, een access point en je PS4 aan te sluiten.

Koop twee Managed switches (bijvoorbeeld deze), zet er eentje langs je Draytek en eentje bij je TV. Stel deze als volgt in en vergeet IGMP niet uit te schakelen.

Stop vervolgens van de Draytek de 'TV en Internet kabel' in je switch (poort 1 en 3 dus) en bij je TV doe je het vervolgens één kabel naar de TV, één naar de PS4.

Als de plek waar nu je TV staat een vrij centrale plek is (of je hebt een wat kleiner appartement) kan je ook op die plek een Access Point neer hangen en de wifi van de Draytek uitschakelen. Ik heb goede ervaringen met: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

Je bent dan in één klap van je wifi en kabel probleem af, hoef je niet moeilijk te doen met extra kabels trekken of splitsen en kan je gewoon genieten van je 750Mbit/s verbinding.
Leoon. schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:04:
Dat 'stopcontact' waar je tegen aan kijkt is origineel de aansluiting van je telefoon, dit is dus ook echt een enorme beun manier om zoiets te maken. Het was veel netter om het 'stopcontact' gewoon weg te halen en de kabel netjes af te werken op een contactdoos:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/459/20377280745_1006b05100_b.jpg
Voorbeeld plaatje van internet.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 04-04-2018 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 08:14
rens-br schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:05:
[...]

[afbeelding]

Helemaal mee eens. Blijkbaar is er een buis gebruikt die uitkwam op deze wandcontactdoos. Maar om dat op die manier te doen... heel jammer.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:05:
[...]

Thanks voor deze uitleg! Hierbij het plattegrond van de appartement, 70m2, dus prima te doen met 1 accesspoint lijkt me :)

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/zVk4l/5e830baae7.png

Dit was 1 vd plattegronden die ik nog thuis had (de goeie aan m'n vriendin meegegeven), maar dan heb je een idee hoe het er uit ziet. Bank staat dus halve meter voor het raam en de tv met ps4. Links van waar de tv staat en achter de keuken komt ineens die kabel zo lelijk uit de muur (we gaan er een plant voor zetten).

First, op de tweakers specificatie staat dat hij managed is, ga ik naar de eerste link + tweede link (leiden beide naar dezelfde shop) op routershop staat dat hij niet managed is. Nu keek ik verder bij andere shops staat dat hij wel managed is. Ergo, lijkt me dus dan een fout van die website right? Niet dat ik je expertise in twijfel trek (verre van juist), maar dacht dit is het vermelden waard of het wel écht klopt wat er her en der staat.

Second, Als ik het goed begrijp wordt het dan dus op deze manier dus als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/zVk6A/040e98bd56.png

Waarbij de huidige kabel die in de tv decoder zit gebruikt wordt voor internet naar tv decoder én internet naar PS4 correct? (best wel verbaasd dat dit zo werkt als ik het dus goed begrijp :D )

Zou je er dan wellicht ook in de switch in de huiskamer een extra kabel in kunnen drukken voor in de TV bijv? Internet in tv en ps4 en 1 in de decoder voor TV of is dat dan niet mogelijk omdat er maar 2 in gaan in de switch in de meterkast (en daar dan wellicht ook 1 extra in gedrukt moet worden?)

Om het te visualiseren:
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/zVka5/58ad41b903.png

Er komt 18 april een monteur langs van de wifi service, aan de telefoon zeiden ze dat die een access point gaat installeren. Neem aan dat dit dan die UniFi 1op1 vervangt, tenzij die echt van ruk kwaliteit is en ik dan alsnog de UniFi moet kopen.

Even een hersenspinsel, moet zo'n UniFi met een kabel aangesloten worden? Want dan moet ik sowieso dat met die switches doen, zo niet dan scheelt dat dus eventueel kabels....wat leidt tot mijn volgende hersenspinsel: kun je een kabel trekken van zo'n UniFi naar m'n PS4 bijv? (op internet zie ik in geen enkel filmpje dat die gebeurd, maar je kunt beter vragen dan er vanuit gaan dat dit niet kan).

Het is verschrikkelijk lelijk idd, gaan er dus een plant voorzetten, maar het werkt wat dat betreft wel. Heb de kabel in poort 1 gedaan en toen in mijn laptop: 798Mb down en 659Mb up. En als ik gewoon in de tv poort heb werkt dat ook ikke prima.
Barre73 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:46:
[...]

Helemaal mee eens. Blijkbaar is er een buis gebruikt die uitkwam op deze wandcontactdoos. Maar om dat op die manier te doen... heel jammer.
In de meterkast zijn idd van die pvc buizen waar hij naar alle waarschijnlijkheid door heen getrokken is. Denk je dat wanneer ik vanaf de kamer een kabel daar doorheen druk dat dat werkt? Bedenk me dat dat waarschijnlijk niet lukt met die connectors er al op en dat ik dan waarschijnlijk een losse kabel moet gaan duwen vanaf de kamer en dan hopen dat die uitkomt in de meterkast en dan vanaf daar een connector er op moet maken (0 ervaring mee, maar zwager kan dit wellicht). Is wel het proberen waard als dat mij de aanschaf van twee switches kan schelen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:50:
Thanks voor deze uitleg! Hierbij het plattegrond van de appartement, 70m2, dus prima te doen met 1 accesspoint lijkt me :)

[afbeelding]
Mijn appartement is ietsjes groter en mijn AP hangt iets centraler, maar als ik zo op de plattegrond kijk moet dat prima lukken met één AP op de plek waar je kabel binnenkomt.
First, op de tweakers specificatie staat dat hij managed is, ga ik naar de eerste link + tweede link (leiden beide naar dezelfde shop) op routershop staat dat hij niet managed is. Nu keek ik verder bij andere shops staat dat hij wel managed is. Ergo, lijkt me dus dan een fout van die website right? Niet dat ik je expertise in twijfel trek (verre van juist), maar dacht dit is het vermelden waard of het wel écht klopt wat er her en der staat.
Ik heb dezelfde switch en ik kan bevestigen dat hij managed is, de specificatie op die Routershop website is dus fout. Als je hem bij die winkel wilt bestellen, zou ik even voor de zekerheid controleren of ze wel dat specifieke type verkopen. Je hebt namelijk ook de SG105 (zonder E-toevoeging) en die is niet managed.
Second, Als ik het goed begrijp wordt het dan dus op deze manier dus als volgt:
[afbeelding]
Helemaal correct. Waarbij het aan de TV kant overigens niet zoveel uitmaakt welke poort je gebruikt / kiest. Zolang je in de configuratie maar goed aangeeft welke poort voor de TV is en hem ook in die poort stopt.
Waarbij de huidige kabel die in de tv decoder zit gebruikt wordt voor internet naar tv decoder én internet naar PS4 correct? (best wel verbaasd dat dit zo werkt als ik het dus goed begrijp :D )
Correct. Als je hier meer over wilt weten moet je je eens inlezen over VLAN's (sowieso opzich wel verstandig. :)) Maar even simpel gezegd zorgen de switches ervoor dat je TV signaal en internet signaal gecombineerd worden en aan de andere kant weer uit elkaar getrokken worden.
Zou je er dan wellicht ook in de switch in de huiskamer een extra kabel in kunnen drukken voor in de TV bijv? Internet in tv en ps4 en 1 in de decoder voor TV of is dat dan niet mogelijk omdat er maar 2 in gaan in de switch in de meterkast (en daar dan wellicht ook 1 extra in gedrukt moet worden?)
Ja zeker, dat gaat prima werken. In de configuratie kan je aangeven voor welke poorten je voor wat wilt gebruiken.
Er komt 18 april een monteur langs van de wifi service, aan de telefoon zeiden ze dat die een access point gaat installeren.
T-Mobile heeft inderdaad wifi service en die installeren gratis voor jou de Fritzbox 1750. Je kan dus ook eerst even kijken wat die AP doet, voordat je zelf de Unifi aanschaft. Overigens ben ik wel heel benieuwd hoe en waar de monteur deze aan gaat sluiten, want zonder extra kabel of switches kan deze niet bedraad aangesloten worden.
Even een hersenspinsel, moet zo'n UniFi met een kabel aangesloten worden? Want dan moet ik sowieso dat met die switches doen, zo niet dan scheelt dat dus eventueel kabels....wat leidt tot mijn volgende hersenspinsel: kun je een kabel trekken van zo'n UniFi naar m'n PS4 bijv? (op internet zie ik in geen enkel filmpje dat die gebeurd, maar je kunt beter vragen dan er vanuit gaan dat dit niet kan).
Die Unifi zal altijd met een kabel aangesloten moeten worden inderdaad, de Lite heeft maar één aansluiting en het is dan ook niet mogelijk om die 'door te lussen' naar een volgend apparaat. Wil je de PS4 en je TV bedraad aansluiten, zal je die switches hoe dan ook nodig hebben. (of je legt een tweede kabel langs de eerste)
Het is verschrikkelijk lelijk idd, gaan er dus een plant voorzetten, maar het werkt wat dat betreft wel. Heb de kabel in poort 1 gedaan en toen in mijn laptop: 798Mb down en 659Mb up. En als ik gewoon in de tv poort heb werkt dat ook ikke prima.
Persoonlijk zou ik ook die hele kabel eruit trekken, vervolgens twee nieuwe kabels erdoorheen trekken en die netjes aan beide kanten afwerken op een wandcontactdoos. Kost je wellicht 50 euro, maar dan ben je meteen van het hele gezeik af (en heb je die switches ook niet meer nodig)
Denk je dat wanneer ik vanaf de kamer een kabel daar doorheen druk dat dat werkt? Bedenk me dat dat waarschijnlijk niet lukt met die connectors er al op en dat ik dan waarschijnlijk een losse kabel moet gaan duwen vanaf de kamer en dan hopen dat die uitkomt in de meterkast en dan vanaf daar een connector er op moet maken (0 ervaring mee, maar zwager kan dit wellicht). Is wel het proberen waard als dat mij de aanschaf van twee switches kan schelen. :D
Een kabel door een buis heen duwen is al erg moeilijk, laat staan als er al een andere kabel doorheen loopt. Wat je nodig hebt is het volgende:
- Trekveer
- Twee wandcontactdozen (één opbouw en één inbouw)
- LSA tang
- Minimaal Cat5e stugge kabel 'x' meter

Hoe je het dan als volgt moet doen:
- Connectoren eraf knippen en wandcontactdoos losmaken
- Trekveer bevestigen aan de bestaande kabel
- Met zijn 2e het volgende doen: eentje trekt aan de bestaande kabel, terwijl de andere aan de andere kant de trekveer er doorheen duwt, zo doorgaan totdat de trekveer er helemaal inzit
- Vervolgens bevestig je aan de trekveer je twee cat5e kabels en trek je zo de kabels erdoor heen.

Mocht je meer informatie willen over het netjes afwerken van kabels kun je de posts in: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 eens doornemen en op netwerkproducten.com staan ook een aantal handige tutorials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:24:
[...]

Mijn appartement is ietsjes groter en mijn AP hangt iets centraler, maar als ik zo op de plattegrond kijk moet dat prima lukken met één AP op de plek waar je kabel binnenkomt.

Ik heb dezelfde switch en ik kan bevestigen dat hij managed is, de specificatie op die Routershop website is dus fout. Als je hem bij die winkel wilt bestellen, zou ik even voor de zekerheid controleren of ze wel dat specifieke type verkopen. Je hebt namelijk ook de SG105 (zonder E-toevoeging) en die is niet managed.
Inderdaad dan een fout, moet gewoon diegene met de E toevoeging kopen, shop maakt niet echt uit. Verschillend misschien 50 cent van elkaar.
Helemaal correct. Waarbij het aan de TV kant overigens niet zoveel uitmaakt welke poort je gebruikt / kiest. Zolang je in de configuratie maar goed aangeeft welke poort voor de TV is en hem ook in die poort stopt.

Correct. Als je hier meer over wilt weten moet je je eens inlezen over VLAN's (sowieso opzich wel verstandig. :)) Maar even simpel gezegd zorgen de switches ervoor dat je TV signaal en internet signaal gecombineerd worden en aan de andere kant weer uit elkaar getrokken worden.
Huiswerk! Altijd goed, zal me er in verdiepen.
T-Mobile heeft inderdaad wifi service en die installeren gratis voor jou de Fritzbox 1750. Je kan dus ook eerst even kijken wat die AP doet, voordat je zelf de Unifi aanschaft. Overigens ben ik wel heel benieuwd hoe en waar de monteur deze aan gaat sluiten, want zonder extra kabel of switches kan deze niet bedraad aangesloten worden.
Dan zorg ik er voor dat ik twee switches koop en dan 2 kleine kabels voor in de meterskast (die dingen kosten eigenlijk ook niet veel zeg, 25cm kabeltjes kosten nog onder de euro). Heb ik dat in iedergeval geregeld en langere kabels cat5e en 6 heb ik nog wel liggen dus die trek ik dan naar de tv en ps4.
Kan die monteur dan op de switch in de kamer de accesspoint installeren, anders kan dat dus helemaal niet.

Wil hem ook vragen of die die beunhaas oplossing wil veranderen en er een mooie oplossing voor wilt maken, want anders bungelt zo'n switch in de lucht.. Neem toch aan dat zo'n monteur dat normaal doet ook..
Persoonlijk zou ik ook die hele kabel eruit trekken, vervolgens twee nieuwe kabels erdoorheen trekken en die netjes aan beide kanten afwerken op een wandcontactdoos. Kost je wellicht 50 euro, maar dan ben je meteen van het hele gezeik af (en heb je die switches ook niet meer nodig)

Een kabel door een buis heen duwen is al erg moeilijk, laat staan als er al een andere kabel doorheen loopt.
Ik zou ook voor die optie gaan inderdaad, als het een koophuis/appartement was. Dit is huur en is dan ook hopelijk voor 1 jaar. Ben nu aan het afstuderen aan de RUG en als ik in regio amersfoort een baan heb is het afwachten tot een intentieverklaring of vastcontract en dan kunnen we gaan kopen en daar moet dan alles pico bello gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:52:
Dan zorg ik er voor dat ik twee switches koop en dan 2 kleine kabels voor in de meterskast (die dingen kosten eigenlijk ook niet veel zeg, 25cm kabeltjes kosten nog onder de euro). Heb ik dat in iedergeval geregeld en langere kabels cat5e en 6 heb ik nog wel liggen dus die trek ik dan naar de tv en ps4.
Kan die monteur dan op de switch in de kamer de accesspoint installeren, anders kan dat dus helemaal niet.
Ik zou persoonlijk de switch in je TV kast verwerken en dus één lange kabel van de muur naar de switch leggen, en dus twee korte kabels naar de TV en PS4. Dat is een stuk netter.

Let er overigens ook op dat de monteur de switches waarschijnlijk niet zal instellen, maar jij dit moet doen.
Wil hem ook vragen of die die beunhaas oplossing wil veranderen en er een mooie oplossing voor wilt maken, want anders bungelt zo'n switch in de lucht.. Neem toch aan dat zo'n monteur dat normaal doet ook..
Daar zal hij vermoedelijk meer kosten voor rekenen, als hij dat al doet. Ik neem namelijk niet aan dat je het schakelmateriaal om kabels af te werken hebt liggen?
Ik zou ook voor die optie gaan inderdaad, als het een koophuis/appartement was. Dit is huur en is dan ook hopelijk voor 1 jaar.
Dan kan ik mij voorstellen dat je er niet teveel in wilt investeren. Ik heb destijds wel de keus gemaakt om het in mijn appartement wel allemaal netjes af te werken. Heeft wel wat gekost, maar ik kan alles, op de kabels na, gewoon meenemen naar mijn volgende appartement. Maar goed ik woon er inmiddels ook al bijna 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:11:
Ik zou persoonlijk de switch in je TV kast verwerken en dus één lange kabel van de muur naar de switch leggen, en dus twee korte kabels naar de TV en PS4. Dat is een stuk netter.
Jij blijft maar met goeie ideeën komen hè? _/-\o_

3x 0.5m ga ik dan bestellen (2 meterkast en 1 ps4) en 1x 1m kabel naar de tv, ben bang dat de afstand net iets langer is dan 0.5m (en wat teveel is kan weggewerkt worden in onderste la van tv meubel die we gebruiken voor verlengdoos en kabels).

Gok dat er geen cat6 in de muur zit van de meterkast naar kamer, maar dat laat ik mijn vriendin vanavond even checken. Zo niet koop ik gewoon cat5e kabeltjes.
Let er overigens ook op dat de monteur de switches waarschijnlijk niet zal instellen, maar jij dit moet doen.
Ging ik ook niet van uit inderdaad, lijkt me ook best leuk om zelf te doen, even stoeien met instellingen.
Die switches wil ik denk ik al klaar hebben voor volgende week. Ben in het weekend daar, dus kan ik dan lekker klussen.
Daar zal hij vermoedelijk meer kosten voor rekening, als hij dat al doet. Ik neem namelijk niet aan dat je het schakelmateriaal om kabels af te werken hebt liggen?
Zo'n connector die we gekregen hebben om de rj45 te verbinden uit de muur met die nu naar de tv gaat kost ook zo'n 10 euro op internet zag ik. Als ze die nou eens gewoon weer meenemen en het dan netjes afwerken (zo'n ding kost ook 10-15 euro) dan praten we nergens meer over. :9
Maar precies, dat zal wel weer geld kosten. Hoop er bij te kunnen zijn met de monteur.

En anders maar niet lossen we het alsnog met een plant op en kabelgootjes tot bepaalde hoogte.
Dan kan ik mij voorstellen dat je er niet teveel in wilt investeren. Ik heb destijds wel de keus gemaakt om het in mijn appartement wel allemaal netjes af te werken. Heeft wel wat gekost, maar ik kan alles, op de kabels na, gewoon meenemen naar mijn volgende appartement. Maar goed ik woon er inmiddels ook al bijna 2 jaar.
Dat is trouwens ook wel een reden dat ik voor switches kies ipv zelf trekken wat natuurlijk duurzamer is. Maar die switches koppel je af en neem je mee naar je volgend onderkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:24:
Gok dat er geen cat6 in de muur zit van de meterkast naar kamer, maar dat laat ik mijn vriendin vanavond even checken. Zo niet koop ik gewoon cat5e kabeltjes.
De switch kan toch maar 1Gbit/s aan, dus Cat5e kabels zijn in principe goed genoeg, tenzij je toekomst vast wilt zijn en dan kan je wel alvast Cat6 kabels kopen.
Zo'n connector die we gekregen hebben om de rj45 te verbinden uit de muur met die nu naar de tv gaat kost ook zo'n 10 euro op internet zag ik. Als ze die nou eens gewoon weer meenemen en het dan netjes afwerken (zo'n ding kost ook 10-15 euro) dan praten we nergens meer over. :9
Maar precies, dat zal wel weer geld kosten. Hoop er bij te kunnen zijn met de monteur.
Zo'n koppel adapter is helaas wel echt een heel stuk goedkoper dan die 10 euro die jij noemt. Ik heb die geloof ik laatst nog 10 besteld voor 1 euro o.i.d. Gok dat de inkoopprijs voor T-Mobile niet veel hoger zal liggen.

Schakelmateriaal daar in tegen is een heel stuk duurder. Ik kan niet precies zien wat jij hebt, maar in mijn geval ben ik €7,50 + €2,- kwijt voor één aansluiting en dat is dan nog vrij goedkoop, soms kan het wel oplopen tot 25 euro per aansluiting.

Overigens nu is ook maar de vraag of je dit überhaupt aan kan sluiten, er is namelijk een stugge kabel vereist, terwijl ik verwacht dat het een soepele kabel is (gezien de connectoren).

Maar goed, je kan het altijd vragen / voorleggen aan de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:39:
[...]

De switch kan toch maar 1Gbit/s aan, dus Cat5e kabels zijn in principe goed genoeg, tenzij je toekomst vast wilt zijn en dan kan je wel alvast Cat6 kabels kopen.
Ja zat te denken aan dat het wellicht handig is omdat ze beide 1Gbit/s aankunnen, maar de bandbreedte van een Cat6 hoger is. Zoals ik op een website had gevonden:
Het verschil tussen CAT5e en CAT6 wordt behaald in de bandbreedte. CAT5e haalt 100mhz en CAT6 haalt 250mhz. Dit wil zeggen dat een CAT6 kabel meer data tegelijkertijd kan verwerken. Zie het als een verschil tussen een 2 en een 5-baans autosnelweg. Op beide wegen mag je 130 km/h rijden, maar een 5-baans snelweg kan veel meer verkeer tegelijkertijd aan dan een standaard 2-baans snelweg.
En verder is er 1 bedrijf in de pricewatch die de switch voor 23 euro nog wat aan biedt en dan komt er 6 euro verzendkosten overheen, aangezien ik er twee nodig heb is die webshop goedkoper dan de andere webshops. Nu kan ik ook nog voor kiezen om wat duurdere kabels (eventeel f/utp voor betere isolering wat ik las op internet) zodat ik ipv 6 euro verzendkosten betaal iets duurdere kabels heb maar dan aan het bedrag (boven 50 euro) zit dat er geen verzendkosten zijn. Das toch in je hoofd een soort van winst.
Zo'n koppel adapter is helaas wel echt een heel stuk goedkoper dan die 10 euro die jij noemt. Ik heb die geloof ik laatst nog 10 besteld voor 1 euro o.i.d. Gok dat de inkoopprijs voor T-Mobile niet veel hoger zal liggen.
Laten we dat dan maar voor wat het is. Denk dat ik mij er persoonlijk niet echt aan kan storen -met plant er voor- wie dat wel doet kijkt maar de andere kant op (vriendin.... :+)
Schakelmateriaal daar in tegen is een heel stuk duurder. Ik kan niet precies zien wat jij hebt, maar in mijn geval ben ik €7,50 + €2,- kwijt voor één aansluiting en dat is dan nog vrij goedkoop, soms kan het wel oplopen tot 25 euro per aansluiting.

Overigens nu is ook maar de vraag of je dit überhaupt aan kan sluiten, er is namelijk een stugge kabel vereist, terwijl ik verwacht dat het een soepele kabel is (gezien de connectoren).

Maar goed, je kan het altijd vragen / voorleggen aan de monteur.
Ik gok dat het dan niet kan nee, het is wat ik kan herinneren een soepele kabel. Lekker kabelgootje naar boven en die lelijke connector laten voor wat het is.

* Oekol wil je hartelijk danken voor het delen van je kennis
Ik ben hier echt veel mee opgeschoten, nu wordt het kopen en installeren. Heel veel zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:51:
Ja zat te denken aan dat het wellicht handig is omdat ze beide 1Gbit/s aankunnen, maar de bandbreedte van een Cat6 hoger is. Zoals ik op een website had gevonden:
De bandbreedte is inderdaad hoger en daarom haalt Cat6 ook 10Gbit/s, maar aangezien jou switch maar 1Gbit/s haalt is cat5e voldoende.
Nu kan ik ook nog voor kiezen om wat duurdere kabels (eventeel f/utp voor betere isolering wat ik las op internet)
Die isolering is leuk, maar voegt echt helemaal niks toe. Dat is handig / interessant wanneer je last hebt van storingsbronnen en als de kabels 100 meter zijn, maar op 0,5m heb je daar allemaal geen last van.
* rens-br wil je hartelijk danken voor het delen van je kennis
Ik ben hier echt veel mee opgeschoten, nu wordt het kopen en installeren. Heel veel zin in.
Graag gedaan!

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 04-04-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Ik kom er echt totaal niet uit @rens-br ..

Moeten de switches al helemaal in het netwerk hangen en dan inloggen of moet ik per kastje er aan hangen en dan inloggen? Ik moet beginnen met het statisch maken van het ip adres en als ik op internet tutorials zoek zoals deze: http://www.draytek.nl/fil...0IP-adres%20aanpassen.pdf
dan kan ik gewoon nergens de wan knopje vinden in het menu van de draytek.

Heb nu deze gevonden:
http://www.draytek.nl/files/Bind%20IP%20to%20MAC.pdf

En dus via bind ip via mac mijn ip eindigent op 100 gemaakt. Maakt het uit welk cijfer ik kies?

Net ook al aan telefoon gehangen want ons abonnement geeft ineens nog maar 100Mb door ipv 750.. 2 kabels direct vanuit router geprobeerd naar laptop zonder switches er tussen. Super vaag.

Ik kan dus met geen mogelijkheid inloggen op dit moment in die switches, maar dat moet volgens mij pas nadat ik de statische IP gemaakt heb voor de laptop, of moet dit voor al mijn apparaten die ik in de switches stop?

edit:
Als ik de cd installeer en draai dan zie ik wel twee switches, maar dat is het dan ook wel. Via de browser kan ik niet inloggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Oekol op 20-04-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Leoon. even een stap terug. Ik neem even aan dat je een vast IP wil instellen op je PC om de switches te kunnen benaderen?

Mocht dat inderdaad zo zijn, voer dan de volgende stappen uit op je PC/laptop:
  1. Verbreek de wifi verbinding;
  2. Druk op Start en zoek 'netwerkcentrum' en open dat;
  3. Druk links op 'Adapterinstellingen wijzigen';
  4. Dubbel klik op 'Lan-verbinding';
  5. Klik op 'Eigenschappen';
  6. Dubbelklik op 'Internet Protocol versie 4';
  7. Vink 'het volgende IP-adres gebruiken' aan;
  8. Vul dan het volgende in:
    • IP-adres: 192.168.0.100
    • Subnetmaskter: 255.255.255.0
Vervolgens verbind je de switch alleen met je PC/laptop en ga je naar het IP-adres van de switch. Volgens de handleiding is dit 192.168.0.1.

Als het goed is verschijnt er dan de webpagina en kan je inloggen en doe dan het volgende:
  1. Stel de switch in als DHCP, zodat deze een IP-adres krijgt van de router.
  2. Reboot de switch en verbind nu ook met de router
  3. Zet je laptop weer op dynamisch IP (stappen hierboven ongedaan maken)
  4. Ga naar het nieuwe IP-adres van de switch
En nu kan het instellen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:00:
@Leoon. even een stap terug. Ik neem even aan dat je een vast IP wil instellen op je PC om de switches te kunnen benaderen?

Mocht dat inderdaad zo zijn, voer dan de volgende stappen uit op je PC/laptop:
  1. Verbreek de wifi verbinding;
  2. Druk op Start en zoek 'netwerkcentrum' en open dat;
  3. Druk links op 'Adapterinstellingen wijzigen';
  4. Dubbel klik op 'Lan-verbinding';
  5. Klik op 'Eigenschappen';
  6. Dubbelklik op 'Internet Protocol versie 4';
  7. Vink 'het volgende IP-adres gebruiken' aan;
  8. Vul dan het volgende in:
    • IP-adres: 192.168.0.100
    • Subnetmaskter: 255.255.255.0
Vervolgens verbind je de switch alleen met je PC/laptop en ga je naar het IP-adres van de switch. Volgens de handleiding is dit 192.168.0.1.

Als het goed is verschijnt er dan de webpagina en kan je inloggen en doe dan het volgende:
  1. Stel de switch in als DHCP, zodat deze een IP-adres krijgt van de router.
  2. Reboot de switch en verbind nu ook met de router
  3. Zet je laptop weer op dynamisch IP (stappen hierboven ongedaan maken)
  4. Ga naar het nieuwe IP-adres van de switch
En nu kan het instellen beginnen.
toon volledige bericht
De switches kon ik benaderen vanaf mijn laptop. Naar dhcp gezet. Nu alles met kabels er in in meterkast zoals die link die je gaf van die reactie. Echter als ik tv er bij in stop heb ik ook geen internet meer. Maar inloggen op de switch ook niet.

Ik zoek naar nieuwe op adressen maar als ik dan iets gevonden heb bij general setup en dan Lan 2 dan staat er 192.168.2.10 maar dan kom ik alsnog niet in de switch. Kan dus niet echt vinden hoe ik de switch nu in moet. En dat moet waarschijnlijk om tagged en untagged te doen want dat vind ik nergens in de draytek.

En dacht even bij bind ip adres to mac ze te vinden maar zie maar 1 Mac adres en die is van m'n laptop.

Edit: 1 ziet hij wel en 1 niet kom ik achter via de cd. Zit nu in de interface van 1. Ga die nu goed instellen en dan die andere opnieuw instellen kijken of dat dan wel wilt.

Edit 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ycizS4vRIzw9Qp006Ka8IZK1/full.jpg

Hoe geef je het hier vlan1 en vlan640 dan? Want je moet tussen 2 en 4094 kiezen. Of zit ik in een verkeerd menu?

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 20-04-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:57:
De switches kon ik benaderen vanaf mijn laptop. Naar dhcp gezet. Nu alles met kabels er in in meterkast zoals die link die je gaf van die reactie.
Eerst alles instellen, dan pas alle kabels erin stoppen. Dus terug naar het begin:
  1. Eén kabel van de switch naar je laptop
  2. Eén kabel van de switch naar de Draytek (poort 1 of 2)
  3. Kijken welk IP-adres de switch krijgt, dit kan je op de hoofdpaginavan de router bekijken of scan je netwerk even met bijvoorbeeld Softperfect Network scanner of Fing op Android.
  4. En ga dan naar het nieuwe IP-adres
  5. Als je dan weer kan inloggen verder gaan met instellen, pas als alles goed is ingesteld de 'TV-kabels' erbij prikken.
Doe vervolgens hetzelfde voor de 2e switch.
Echter als ik tv er bij in stop heb ik ook geen internet meer. Maar inloggen op de switch ook niet.
Dat komt doordat de switch geen idee heeft wat hij moet doen met twee verschillende signalen, je hebt hem dat immers nog niet verteld.
Ik zoek naar nieuwe op adressen maar als ik dan iets gevonden heb bij general setup en dan Lan 2 dan staat er 192.168.2.10 maar dan kom ik alsnog niet in de switch. Kan dus niet echt vinden hoe ik de switch nu in moet. En dat moet waarschijnlijk om tagged en untagged te doen want dat vind ik nergens in de draytek.
Het instellen van Tagged en Untagged moet inderdaad in beide switches. De Draytek moet je eigenlijk zoveel mogelijk met rust laten, aangezien je daar vooralsnog even niks hoeft in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 24-08-2018 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:20:
[...]

Eerst alles instellen, dan pas alle kabels erin stoppen. Dus terug naar het begin:
  1. Eén kabel van de switch naar je laptop
  2. Eén kabel van de switch naar de Draytek (poort 1 of 2)
  3. Kijken welk IP-adres de switch krijgt, dit kan je op de hoofdpagina van de router bekijken of scan je netwerk even met bijvoorbeeld Softperfect Network scanner of Fing op Android.
  4. En ga dan naar het nieuwe IP-adres
  5. Als je dan weer kan inloggen verder gaan met instellen, pas als alles goed is ingesteld de 'TV-kabels' erbij prikken.
Doe vervolgens hetzelfde voor de 2e switch.

[...]

Dat komt doordat de switch geen idee heeft wat hij moet doen met twee verschillende signalen, je hebt hem dat immers nog niet verteld.

[...]

Het instellen van Tagged en Untagged moet inderdaad in beide switches. De Draytek moet je eigenlijk zoveel mogelijk met rust laten, aangezien je daar vooralsnog even niks hoeft in te stellen.
toon volledige bericht
Bedankt Rens je helpt echt heel goed.

Er is 1 switch die is iig niet goed gereboot. Dus die ga ik opnieuw instellen. Wilde de andere al goed instellen en die dan in de meterkast hangen maar in het menu bij tagged en untagged vlan kan ik niet een vlan1 maken bijv omdat je vanavond 2 moet kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ycizS4vRIzw9Qp006Ka8IZK1/full.jpg

Hoe geef je het hier vlan1 en vlan640 dan? Want je moet tussen 2 en 4094 kiezen. Of zit ik in een verkeerd menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:24:
[...]
[afbeelding]
Ik kan niet controleren waar de opties allemaal zitten, want ben momenteel niet thuis, dus heb geen toegang tot de switches. Maar ik geloof dat je wel op de goede plek zit.

De reden waarom je VLAN 1 niet kan selecteren, is omdat die al is aangemaakt, kijk maar onderin op je screenshot. Ik ga er bij de volgende stappen even vanuit dat je de poorten wilt gebruiken die hier staan vermeld. Zorg er dus ook voor dat je laptop niet in poort 1, 2 of 3 van de switch zit, want dat gaat fout.

Wat je dus moet doen:
VLAN ID 1 selecteren (als dat kan) en kies de volgende configuratie
  • Port 1: untagged
  • Port 2: Not member
  • Port 3: Tagged
  • Port 4: Untagged
  • Port 5: Untagged
En vervolgens opslaan.

Daarna maak je VLAN ID 640 aan en die stel je als volgt in:
  • Port 1: Not member
  • Port 2: Untagged
  • Port 3: Tagged
  • Port 4: Not member
  • Port 5: Not member
Switch 2 stel je als volgt in:
VLAN ID 1:
  • Port 1: Tagged
  • Port 2: Untagged
  • Port 3: Untagged
  • Port 4: Untagged
  • Port 5: Not member
VLAN ID 640:
  • Port 1: Tagged
  • Port 2: Not member
  • Port 3: Not member
  • Port 4: Not member
  • Port 5: Untagged (hier komt je TV box in)
Mocht je VLAN 1 niet kunnen kiezen, pak dan gewoon VLAN 2, zal waarschijnlijk ook wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Nou ik snap ook waarom ze goed ingesteld waren en dan ineens niet. Ik had 1 op de bank goed ingesteld, reboot en dan stekker er uit en in de meterkast hangen. Dan reset die dus alles. Net getest en m'n vermoeden was juist. Nu heb ik dus vrij weinig tijd over en dan maandag weer verhuizen en ben ik hier weer. Dus moet het even weer op een laag pitje.

Je overzicht hierboven is in ieder geval weer zo helder als maar kan. d:)b

Als het me dan niet lukt dan weet ik het zelf ook niet meer. Dacht dit doe ik wel even, m'n vriendin wordt ook steeds stiller :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:54:
Nou ik snap ook waarom ze goed ingesteld waren en dan ineens niet. Ik had 1 op de bank goed ingesteld, reboot en dan stekker er uit en in de meterkast hangen. Dan reset die dus alles. Net getest en m'n vermoeden was juist. Nu heb ik dus vrij weinig tijd over en dan maandag weer verhuizen en ben ik hier weer. Dus moet het even weer op een laag pitje.
In het menu van de Switch zit aan de linkerkant een save knop, vergeet daar niet op te drukken wanneer je klaar bent, want anders onthoudt hij de settings inderdaad niet.

En tip voor de volgende keer, voordat je reboot maak even een export van de configuratie. Mocht het dan niet opgeslagen worden, kun je gewoon de configuratie importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:10:
[...]

In het menu van de Switch zit aan de linkerkant een save knop, vergeet daar niet op te drukken wanneer je klaar bent, want anders onthoudt hij de settings inderdaad niet.

En tip voor de volgende keer, voordat je reboot maak even een export van de configuratie. Mocht het dan niet opgeslagen worden, kun je gewoon de configuratie importeren.
Ik zou dat nog even moeten nakijken denk ik. Had de switches in t netwerk zichtbaar, eigen IP. Dus hup dat lijstje afwerken zoals jij hierboven aangaf. Alle kabels er in, kabel waar internet in zou moeten zitten in de laptop en geen internet. Laptop werd weer heel sloom, wat die eerst ook al werd als ik die kabel er in deed (dus waarschijnlijk weer niet goed gesplit of iets dergelijks)

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/A7ee5/292f8d8caf.png

Dit is switch 1 in de meterkast, zoals je kunt zien 1 kabel van poort 1 naar poort 1 in de switch, poort 4 naar poort 2 in de switch en dan in poort drie de kabel die naar de andere switch gaat (via die rare muur constructie).

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/A7eh0/c5977b9359.png

Switch 2: die witte kabel komt dus uit de meterkast, hier in de 1e poort en in poort twee heb ik maar even een kabel ingeduwd om te kijken of internet doorgezonden werd. Maar mijn laptop deed vrijwel niks(lijkt erop dat het dan dus niet goed gesplit is en dan weet die niet wat hij met het signaal aan moet). Dus dat klopt niet helemaal.

Toen ging ik weer even snel kijken via de meegeleverde cd's programma 'easy smart configuration utility' en dan kan ik zo zien wat voor IP adres ze hebben en of ze zichtbaar zijn.. op dat moment kon ik alleen switch 2 zien, dus weer geen idee wat er gebeurd was..

Nu bedenk ik me net dat ik dat IGMP sowieso uit moet zetten nog. Dus wellicht lag het daar aan. Moest nu in iedergeval snel weg, dus snel foto's gemaakt voor hier in het topic. Maandag terug, misschien 's avonds tijd voor. To be continued.

Verder moet ik ook nog even de tijd nemen om die save knop te vinden, ik vind steeds alleen maar 'apply' en heb dan ook wel het idee dat hij het opslaat. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:28:
Nu bedenk ik me net dat ik dat IGMP sowieso uit moet zetten nog. Dus wellicht lag het daar aan.
IGMP snooping heeft alleen iets te maken met de TV box, de TV gids werkt geloof ik niet of niet goed wanneer het aan staat.
Verder moet ik ook nog even de tijd nemen om die save knop te vinden, ik vind steeds alleen maar 'apply' en heb dan ook wel het idee dat hij het opslaat. _O-
Grote kans dat dat nog steeds je probleem is. Maar ik heb even een screenshot gemaakt van mijn switch en links (rode vak) staat de save button dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yNR5sfGmnt06vGjGpPgYMZ9T/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:01:
[...]

IGMP snooping heeft alleen iets te maken met de TV box, de TV gids werkt geloof ik niet of niet goed wanneer het aan staat.

[...]

Grote kans dat dat nog steeds je probleem is. Maar ik heb even een screenshot gemaakt van mijn switch en links (rode vak) staat de save button dus:
[afbeelding]
Nou heb alles weer opnieuw gedaan, dit keer met save button knop. Krijg totaal geen internet door de kabel in switch 2. Als ik de kabel er in doe wil de laptop helemaal niks, op het moment dat ik hem er uit haal doet hij het direct. Heb de internet kabel in 1 van de 'untagged' poorten. Maar jullie kunnen VLAN1 doen, dat kan ik dus sowieso niet alleen VLAN 2. Aangezien hij automatisch al een VLAN 1 aanmaakt hoe kan dit?

Getest of die in poort 5 wel TV doorgeeft en dat is ook niet het geval. Getest of de Draytek nog wifi doorgeeft? Ook niet het geval, net de Draytek gereset om op internet te kunnen. Snap er echt helemaal niks van wat ik fout doe. Moet ik na het instellen de switches geen vaste IP geven oid? Ik volg jullie tutorials echt stuk bij stuk en toen gaat het niet goed..

edit:

ik heb alleen internet als ik de kabel van draytek poort 4 naar switch1 poort 2 er uit haal bij 1 van de beide. Anders knippert alles en heb ik niks.

En ik ben er vrij zeker van dat het met VLAN1 te maken heeft die alle poorten untagged maakt op beide switches, maar nergens kan ik dit verwijderen.. hoe dan?

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/A9bnV/f576588d2b.png

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 23-04-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:29:
En ik ben er vrij zeker van dat het met VLAN1 te maken heeft die alle poorten untagged maakt op beide switches, maar nergens kan ik dit verwijderen.. hoe dan?
Dat lijkt mij inderdaad ook. Wat ik van deze post begrijp is dat je onder "802.1Q VLAN PVID Setting" ook moet wijzigen naar de juiste VLAN. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe dat dan werkt wanneer de poorten lid zijn van beide VLANS.

Overigens een vast IP instellen voor je apparatuur is sowieso niet nodig, een vast IP instellen voor beide switches zou in principe ook niet nodig zijn. Maar kan wel handig zijn, zodat je altijd weet op welk adres je de switches kan benaderen.
Lijkt opzich ook allemaal goed te staan, maar geef voor de zekerheid beide VLANS nog even andere namen. Bijv. 'internet' en 'TV'.

Als laatste zal ik even de persoon taggen van wie het stappenplan vandaan komt en die het al succesvol hebben toegepast., wellicht kunnen die je nog verder helpen. @incomer. @TrueGamer en @LordChaos73.

Overigens bij al die posts hebben ze gebruik gemaakt van VLAN 300 en VLAN 640 ipv. 2 en 640, dat zou je dus ook nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:45:
[...]

Dat lijkt mij inderdaad ook. Wat ik van deze post begrijp is dat je onder "802.1Q VLAN PVID Setting" ook moet wijzigen naar de juiste VLAN. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe dat dan werkt wanneer de poorten lid zijn van beide VLANS.

Overigens een vast IP instellen voor je apparatuur is sowieso niet nodig, een vast IP instellen voor beide switches zou in principe ook niet nodig zijn. Maar kan wel handig zijn, zodat je altijd weet op welk adres je de switches kan benaderen.

[...]

Lijkt opzich ook allemaal goed te staan, maar geef voor de zekerheid beide VLANS nog even andere namen. Bijv. 'internet' en 'TV'.

Als laatste zal ik even de persoon taggen van wie het stappenplan vandaan komt en die het al succesvol hebben toegepast., wellicht kunnen die je nog verder helpen. @incomer. @TrueGamer en @LordChaos73.

Overigens bij al die posts hebben ze gebruik gemaakt van VLAN 300 en VLAN 640 ipv. 2 en 640, dat zou je dus ook nog kunnen proberen.
toon volledige bericht
Via deze reactie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43690299 probeer ik dan met 802.1Q VLAN PVID Setting sturing te geven aan de poorten.

Maar als ik op switch 1 (poort 1 internet, poort 2 tv en poort 3 gaat naar switch 2) kom ik dan op dit uit bijv:

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/A9vOj/decc3adf49.png

Want je kunt niet twee poorten toewijzen aan poort 3, dus hoe zeg je dan dat ze beide over deze poort moeten gaan ipv dat ik nu zeg alleen internet? Helaas in het voorbeeld heeft diegene als ik deze zin goed interpreteer:
'En dan mijn settings. Ik heb de switch op 802.1Q VLAN staan. Deze geeft het meeste felxibiliteit (en hoofdpijn bij het 1e keer instellen :+ ).'
maar 1 switch, dus daar wordt het helaas ook niet duidelijk.

Zoals je zelf ook al zei, dit is ons beide niet helemaal duidelijk. Trouwens had jij niet precies dezelfde switches? Hebben we dan een andere opstelling dat jij deze problemen niet hebt gehad?

Wat betreft de IP adressen, die hebben inderdaad mooi een eigen waar ik ze telkens op kan benaderen. Dus dat zit ook wel snor.

@TP-Link Kunnen jullie meespieken in dit topic wat hier gaande is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:19:
Want je kunt niet twee poorten toewijzen aan poort 3, dus hoe zeg je dan dat ze beide over deze poort moeten gaan ipv dat ik nu zeg alleen internet? Helaas in het voorbeeld heeft diegene als ik deze zin goed interpreteer:
Dat vond ik dus ook al last / vaag. Dus ik denk dat het beste / makkelijkste is om het voor nu even te negeren.
Zoals je zelf ook al zei, dit is ons beide niet helemaal duidelijk. Trouwens had jij niet precies dezelfde switches? Hebben we dan een andere opstelling dat jij deze problemen niet hebt gehad?
Ik heb inderdaad exact dezelfde switches. Maar ik heb wel twee kabels naar mijn TV lopen, waardoor ik het zonder VLAN's heb opgelost. Ik gebruik dus niet exact dezelfde setup.
Wat betreft de IP adressen, die hebben inderdaad mooi een eigen waar ik ze telkens op kan benaderen. Dus dat zit ook wel snor.
Dat lijkt mij dan wel prima.

Het enige wat ik nu nog kan verzinnen / bedenken is dat je gebruik moet maken van VLAN 300 en VLAN 640 en even zorgen dat beide een unieke naam hebben. Mocht ook dat niet werken dan zijn mijn opties echt op (helaas :()

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:24:
[...]

Dat vond ik dus ook al last / vaag. Dus ik denk dat het beste / makkelijkste is om het voor nu even te negeren.

[...]

Ik heb inderdaad exact dezelfde switches. Maar ik heb wel twee kabels naar mijn TV lopen, waardoor ik het zonder VLAN's heb opgelost. Ik gebruik dus niet exact dezelfde setup.

[...]

Dat lijkt mij dan wel prima.

Het enige wat ik nu nog kan verzinnen / bedenken is dat je gebruik moet maken van VLAN 300 en VLAN 640 en even zorgen dat beide een unieke naam hebben. Mocht ook dat niet werken dan zijn mijn opties echt op (helaas :()
toon volledige bericht
Er is licht aan 't eind van de tunnel!

ik heb TP-Link een mail gestuurd en direct daarna onderstaande wijzingingen toegepast (nog geen reactie van ze uiteraard, maar direct daarna gewoon onderstaande geprobeerd)

Ik heb het nu als volgt ingesteld onder het mom van 'ik heb hier geen tijd voor, moet andere dingen doen, waarom ben ik hier nou nu nog steeds mee bezig?'

In switch 1

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/A9w8p/3ee9598847.png

In switch 2

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/A9wby/e800c0a432.png

Nu was ik eerst te vroeg aan het juichen, want ik had internet uit poort 2 van switch 2. Toen dacht ik jahaaa, ik heb poort 4 van de DrayTek niet in switch 1 (want dan ging dat ding helemaal loco). Alle kabels er goed ingestoken vanaf draytek naar switch1 en warempel.. ik heb nog steeds internet uit poort 2 van de 2e switch..

Nu kan ik alleen tv nog niet checken, dat kan ik vanavond wel even doen met mijn vriendin(even andere TV ergens vandaan toveren). Onze nieuwe tv zit weer in de doos gaat retour (defect).

edit: als blijkt dat TV vanavond nog niet werkt kan ik proberen om poort 3 van switch 1 gewoon op VLAN1 te laten staan, kijken wat die dan doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 24-04-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:33:
Nu kan ik alleen tv nog niet checken, dat kan ik vanavond wel even doen met mijn vriendin(even andere TV ergens vandaan toveren). Onze nieuwe tv zit weer in de doos gaat retour (defect).
Ik hoop dat dat inderdaad je probleem oplost, zou heel erg mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:58:
[...]

Ik hoop dat dat inderdaad je probleem oplost, zou heel erg mooi zijn.
Het mag niet zo zijn. Ik snap echt niet hoe mensen dit werkend krijgen. Heb speciaal die dingen gekocht voor iets wat ze blijkbaar niet kunnen? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:11:
Het mag niet zo zijn. Ik snap echt niet hoe mensen dit werkend krijgen. Heb speciaal die dingen gekocht voor iets wat ze blijkbaar niet kunnen? :S
Heb je ipv. VLAN 2 VLAN 300 geprobeerd? Bij beide mensen waarbij het wel gelukt is hebben ze dat gebruikt. En IGMP snooping staat nu wel uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:14:
[...]

Heb je ipv. VLAN 2 VLAN 300 geprobeerd? Bij beide mensen waarbij het wel gelukt is hebben ze dat gebruikt. En IGMP snooping staat nu wel uit?
Oke, ik heb alles gereboot. TV kastje van T-Mobile harde reset gegeven.

Switch 1 de dubbele poort naar VLAN 1 gezet en warempel hij doet het!!!

IGMP snooping staat inderdaad op beide uit. Ga nu internetkabel leggen naar de fritzbox en dan nogmaals alles langs of internetkabels werken op de poorten die we gezegd hebben en de wifi werkt etc etc. Maar vanaf hier kan het alleen nog maar makkelijker worden, mijn god zeg :+

Heel erg bedankt voor je aanhoudende respons _/-\o_ (ook van m'n vriendin haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Leoon. schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:17:
Switch 1 de dubbele poort naar VLAN 1 gezet en warempel hij doet het!!!
Dus als ik het goed begrijp heb je bij "802.1Q VLAN PVID Setting" port 1 aan VLAN1 toegevoegd?
Heel erg bedankt voor je aanhoudende respons _/-\o_ (ook van m'n vriendin haha)
Graag gedaan! Zou jij nog screenshots willen plaatsen van de uiteindelijke setup, voor feature reference?

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 25-04-2018 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
rens-br schreef op woensdag 25 april 2018 @ 07:59:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb je bij "802.1Q VLAN PVID Setting" port 1 aan VLAN1 toegevoegd?
Bij "802.1Q VLAN PVID Setting" heb ik port 3 (waar tv en internet van switch 1 naar 2 overgebracht worden) op default laten staan dus weer terug gezet op VLAN1.
Graag gedaan! Zou jij nog screenshots willen plaatsen van de uiteindelijke setup, voor feature reference?
Screens:

Switch 2
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/Aa6LZ/a2865c0b04.png
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/Aa6Mh/16033e35dd.png

In switch 1 kan ik niet meer inloggen, die zit nu op hetzelfde IP adres als de tweede switch. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/A9w8p/3ee9598847.png
Oude screenshot: Poort 3 itt wat op de screenshot staat is die VLAN 1

De instellingen waren daar in ieder geval zoals hierboven in aangegeven door jou in die how-to. Daarna in 802.1Q VLAN PVID Setting poort 1,2,4 & 5 VLAN 2 en poort 3 (waarop dus IPTV en internet samen naar woonkamer gaan) op VLAN 1 laten staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 25-04-2018 14:56 ]

Pagina: 1