rens-br schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:05:
[...]
Ik ken de indeling van je appartement niet zo goed, maar ik had wel gezien dat je momenteel één kabel hebt liggen naar je TV. Je kan die gebruiken om je TV, een access point en je PS4 aan te sluiten.
Thanks voor deze uitleg! Hierbij het plattegrond van de appartement, 70m2, dus prima te doen met 1 accesspoint lijkt me
Dit was 1 vd plattegronden die ik nog thuis had (de goeie aan m'n vriendin meegegeven), maar dan heb je een idee hoe het er uit ziet. Bank staat dus halve meter voor het raam en de tv met ps4. Links van waar de tv staat en achter de keuken komt ineens die kabel zo lelijk uit de muur (we gaan er een plant voor zetten).
Koop twee Managed switches (bijvoorbeeld
deze), zet er eentje langs je Draytek en eentje bij je TV. Stel deze als
volgt in en vergeet
IGMP niet uit te schakelen.
Stop vervolgens van de Draytek de 'TV en Internet kabel' in je switch (poort 1 en 3 dus) en bij je TV doe je het vervolgens één kabel naar de TV, één naar de PS4.
First, op de tweakers specificatie staat dat hij managed is, ga ik naar de eerste link + tweede link (leiden beide naar dezelfde shop) op routershop staat dat hij niet managed is. Nu keek ik verder bij andere shops staat dat hij wel managed is. Ergo, lijkt me dus dan een fout van die website right? Niet dat ik je expertise in twijfel trek (verre van juist), maar dacht dit is het vermelden waard of het wel écht klopt wat er her en der staat.
Second, Als ik het goed begrijp wordt het dan dus op deze manier dus als volgt:
Waarbij de huidige kabel die in de tv decoder zit gebruikt wordt voor internet naar tv decoder én internet naar PS4 correct? (best wel verbaasd dat dit zo werkt als ik het dus goed begrijp

)
Zou je er dan wellicht ook in de switch in de huiskamer een extra kabel in kunnen drukken voor in de TV bijv? Internet in tv en ps4 en 1 in de decoder voor TV of is dat dan niet mogelijk omdat er maar 2 in gaan in de switch in de meterkast (en daar dan wellicht ook 1 extra in gedrukt moet worden?)
Om het te visualiseren:

Als de plek waar nu je TV staat een vrij centrale plek is (of je hebt een wat kleiner appartement) kan je ook op die plek een Access Point neer hangen en de wifi van de Draytek uitschakelen. Ik heb goede ervaringen met:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).
Je bent dan in één klap van je wifi en kabel probleem af, hoef je niet moeilijk te doen met extra kabels trekken of splitsen en kan je gewoon genieten van je 750Mbit/s verbinding.
Er komt 18 april een monteur langs van de wifi service, aan de telefoon zeiden ze dat die een access point gaat installeren. Neem aan dat dit dan die UniFi 1op1 vervangt, tenzij die echt van ruk kwaliteit is en ik dan alsnog de UniFi moet kopen.
Even een hersenspinsel, moet zo'n UniFi met een kabel aangesloten worden? Want dan moet ik sowieso dat met die switches doen, zo niet dan scheelt dat dus eventueel kabels....wat leidt tot mijn volgende hersenspinsel: kun je een kabel trekken van zo'n UniFi naar m'n PS4 bijv? (op internet zie ik in geen enkel filmpje dat die gebeurd, maar je kunt beter vragen dan er vanuit gaan dat dit niet kan).
Dat 'stopcontact' waar je tegen aan kijkt is origineel de aansluiting van je telefoon, dit is dus ook echt een enorme beun manier om zoiets te maken. Het was veel netter om het 'stopcontact' gewoon weg te halen en de kabel netjes af te werken op een contactdoos:
Maar goed dit zal ook vast wel werken.
Het is verschrikkelijk lelijk idd, gaan er dus een plant voorzetten, maar het werkt wat dat betreft wel. Heb de kabel in poort 1 gedaan en toen in mijn laptop: 798Mb down en 659Mb up. En als ik gewoon in de tv poort heb werkt dat ook ikke prima.
In de meterkast zijn idd van die pvc buizen waar hij naar alle waarschijnlijkheid door heen getrokken is. Denk je dat wanneer ik vanaf de kamer een kabel daar doorheen druk dat dat werkt? Bedenk me dat dat waarschijnlijk niet lukt met die connectors er al op en dat ik dan waarschijnlijk een losse kabel moet gaan duwen vanaf de kamer en dan hopen dat die uitkomt in de meterkast en dan vanaf daar een connector er op moet maken (0 ervaring mee, maar zwager kan dit wellicht). Is wel het proberen waard als dat mij de aanschaf van twee switches kan schelen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.