Zullen we KPN gerelateeerde berichten in het KPN topic bespreken?
Dat zou ook onzinnig zijn. Bitrate zegt niet alles. De gebruikte codec en ook de techniek (multicast of unicaat/OTT) is net zo belangrijk.xzaz schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:59:
[...]
Moet zeggen dat het ook allemaal wel vaag is; vergelijken kan niet echt omdat ze totaal geen specificaties online gooien zoals bitrate resolutie ed.
Er zijn maar heel weinig gebruikers in staat om met de combinatie van al die specificaties een goede conclusie te trekken.
Het blijft vooral een gebruikservaring. Hoe ziet het eruit op je scherm en hoe bevalt je de interface. Zeer persoonlijk allemaal dus..
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Lang verhaal, maar komtie.
Ik wilde overstappen naar T-Mobile. Alles netje aangevraagd via T-Mobile en overstapservice geactiveerd. Alle prima totdat de verbinding opgeleverd moest worden. De verbinding van KPN werd op vrijdagnacht stopgezet en de monteur zou vrijdag einde van de dag de T-Mobile aansluiting in orde komen maken.
In het verleden had ik wel eens ADSL van T-Mobile geprobeerd en dat hebben ze vanwege een bridgetap in de aansluiting die ze zelf aangelegd hebben, nooit werken gekregen. Dat was een vreselijk proces waar ik maanden bezig geweest ben om uit te leggen aan de helpdesk dat een extra monteur geen zin had en dat ik gewoon mijn abonnement op wilde zeggen en restitutie wilde. Maar goed met die ervaring in het achterhoofd toch T-Mobile een tweede kans gegeven.
Komt de monteur hier, eerste wat hij zegt, verbinding is niet goed KPN moet een update uitvoeren op de wijkcentrale kan ik niet succes en fijn weekend.
Omdat ik een drama als eerder met T-Mobile voorzag meteen de aansluiting laten annuleren en KPN gevraagd de aansluiting te heractiveren.
Dat was onmogelijk voor KPN, die kunnen blijkbaar niet ingrijpen op hun eigen netwerk. Dus dat zou ook weken gaan duren. Als ik dan toch wacht dan wacht ik wel op T-Mobile, want dat is uiteindelijk goedkoper. Dus KPN weer opgezegd en T-Mobile aangevraagd. Overstapservice geannuleerd, ik regel het zelf wel.
Het tweede modem wat ik van T-Mobile kreeg kon in inpluggen en werkte meteen als een trein. Blijkbaar was mijn eerste T-Mobile verbinding nu actief omdat de overstapservice geannuleerd was.
Mooi!
Helaas, het eerste abonnement was opgezegd en na een paar dagen viel die verbinding weg. Prima, was te verwachten.
Maar nu is vandaag officieel het tweede abonnement ingegaan en heeft T-Mobile de verbinding dus in beheer, is de update blijkbaar uitgevoerd en zou alles moeten werken.
Maar nu werkt het niet omdat mijn Genexis weer geactiveerd moet worden door T-Mobile.
Mijn vraag is dus, kan ik dat zelf. Er komt een guideon monteur, maar daar heb ik weinig vertrouwen in. Bovendien als die het kunnen kan ik het zelf ook denk ik dan.
Ik wilde overstappen naar T-Mobile. Alles netje aangevraagd via T-Mobile en overstapservice geactiveerd. Alle prima totdat de verbinding opgeleverd moest worden. De verbinding van KPN werd op vrijdagnacht stopgezet en de monteur zou vrijdag einde van de dag de T-Mobile aansluiting in orde komen maken.
In het verleden had ik wel eens ADSL van T-Mobile geprobeerd en dat hebben ze vanwege een bridgetap in de aansluiting die ze zelf aangelegd hebben, nooit werken gekregen. Dat was een vreselijk proces waar ik maanden bezig geweest ben om uit te leggen aan de helpdesk dat een extra monteur geen zin had en dat ik gewoon mijn abonnement op wilde zeggen en restitutie wilde. Maar goed met die ervaring in het achterhoofd toch T-Mobile een tweede kans gegeven.
Komt de monteur hier, eerste wat hij zegt, verbinding is niet goed KPN moet een update uitvoeren op de wijkcentrale kan ik niet succes en fijn weekend.
Omdat ik een drama als eerder met T-Mobile voorzag meteen de aansluiting laten annuleren en KPN gevraagd de aansluiting te heractiveren.
Dat was onmogelijk voor KPN, die kunnen blijkbaar niet ingrijpen op hun eigen netwerk. Dus dat zou ook weken gaan duren. Als ik dan toch wacht dan wacht ik wel op T-Mobile, want dat is uiteindelijk goedkoper. Dus KPN weer opgezegd en T-Mobile aangevraagd. Overstapservice geannuleerd, ik regel het zelf wel.
Het tweede modem wat ik van T-Mobile kreeg kon in inpluggen en werkte meteen als een trein. Blijkbaar was mijn eerste T-Mobile verbinding nu actief omdat de overstapservice geannuleerd was.
Mooi!
Helaas, het eerste abonnement was opgezegd en na een paar dagen viel die verbinding weg. Prima, was te verwachten.
Maar nu is vandaag officieel het tweede abonnement ingegaan en heeft T-Mobile de verbinding dus in beheer, is de update blijkbaar uitgevoerd en zou alles moeten werken.
Maar nu werkt het niet omdat mijn Genexis weer geactiveerd moet worden door T-Mobile.
Mijn vraag is dus, kan ik dat zelf. Er komt een guideon monteur, maar daar heb ik weinig vertrouwen in. Bovendien als die het kunnen kan ik het zelf ook denk ik dan.
Gisteren opeens een belletje van iemand bij ODF / Guideon. Of er iemand mocht langs komen om de plaats van de aansluiting te bepalen. Dus die man komt aan de deur, ik zeg dat ik de aansluiting in de meterkast wil omdat daar ook al de lijn van ziggo uit de grond komt.
Hij een paar foto's gemaakt, en toen ik vroeg wanneer hij denkt dat het opgeleverd wordt zei die dat het nog wel 3 tot 4 maanden kon duren voor mijn wijk
Hij een paar foto's gemaakt, en toen ik vroeg wanneer hij denkt dat het opgeleverd wordt zei die dat het nog wel 3 tot 4 maanden kon duren voor mijn wijk
Bedankt voor de infonelizmastr schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Ja dat kan, maar dan moet je die wel zelf laten registreren bij de T-Mobile klantenservice, of je moet een serienummer clone kunnen doen zoals bij een Ubiquiti UFiber Loco. Daar is hier op Tweakers een mooi topic over gemaakt
[...]
Ja dat is het voordeel van T-Mobile. Je levert wat in qua beeldkwaliteit voor TV en kwaliteit van de klantenservice, maar dat kan best wat euro's schelen.
[...]
De keuze voor een provider is volledig aan jezelf. Ik heb zowel KPN als T-mobile gehad met internet en TV en beide bevielen uitstekend. Uiteindelijk knutsel ik alles zelf aan mijn netwerk en dan boeit het niet dat de klantenservice van T-mobile brak is als ik er €20 per maand op bespaar
nou dan blijf ik maar bij T-mobile scheelt een hoop centen.
we worden toch al in de gaten gehouden,ik heb een artikel gelezen ik weet niet of het hier was over
ik heb de website gevonden waar ik dat las
https://www.vpngids.nl/ni...rlandse-telecomnetwerken/
maar je wordt zoveel in de gaten gehouden tegenwoordig gelukkig vpn van proton en meer apps van proton
maar dan nog kunnen ze in komen als ze willen
Uiteindelijk zal je toch je provider moeten vertrouwen, of het nu T-Mobile is of je VPN provider. Ook je VPN boer zal toch routers en switches nodig hebben in hun eigen DC. Maar bijna alle webverkeer is tegenwoordig versleuteld en waarschijnlijk ben jij als individu niet heel interessant... ik zou er niet al te wakker van liggen.
Daarom dus nooit op vrijdag overstappen. Heb je meteen een weekend waarin niets gebeurd als er iets fout gaat.911GT2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:14:
De verbinding van KPN werd op vrijdagnacht stopgezet en de monteur zou vrijdag einde van de dag de T-Mobile aansluiting in orde komen maken.
Haha ja, maar ik dacht dat het net als met energie was, puur een administratief proces. Maar blijkbaar ligt dat toch anders.jongetje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:06:
[...]
Daarom dus nooit op vrijdag overstappen. Heb je meteen een weekend waarin niets gebeurd als er iets fout gaat.
Is er iemand die ervaring heeft met zowel de T-Mobile TV App voor AppleTV, en NLZiet, en dan specifiek wat betreft de beeldkwaliteit? Blocking, kleuren, motion artefacts, etc.
Ik overweeg al mijn spul over te zetten van KPN naar T-Mobile, inclusief TV via de AppleTV app (geen decoders dus), maar ik lees nogal gemengde ervaringen over de beeldkwaliteit (varierend van 'totaal ruk' tot 'ik vind het prima'). Ik ben me er van bewust dat de bitrates van T-Mobile (7 Mbit) veel lager zijn dan KPN via de decoder (12Mbit) en ook dan NLZiet (7.5Mbit), maar hoe zich dat vertaalt in beeldkwaliteit is natuurlijk moeilijk te zeggen. Ik ben best wel gevoelig voor beeldkwaliteit maar een klein compromis voor 'reguliere TV' zou ik nog wel kunnen accepteren gezien de veel lagere kosten, maar als het echt heel matig is bij T-Mobile dan begin ik er niet aan (dan blijf ik bij KPN of neem NL Ziet).
Waarschijnlijk is deze vraag trouwens al meerdere keren gesteld in dit topic, dus bij voorbaat excuses daarvoor, 833 pagina's doorlezen is echter een beetje veel van het goede en tot ~20 pagina's terug heb ik nog niet echt een antwoord gevonden.
Ik overweeg al mijn spul over te zetten van KPN naar T-Mobile, inclusief TV via de AppleTV app (geen decoders dus), maar ik lees nogal gemengde ervaringen over de beeldkwaliteit (varierend van 'totaal ruk' tot 'ik vind het prima'). Ik ben me er van bewust dat de bitrates van T-Mobile (7 Mbit) veel lager zijn dan KPN via de decoder (12Mbit) en ook dan NLZiet (7.5Mbit), maar hoe zich dat vertaalt in beeldkwaliteit is natuurlijk moeilijk te zeggen. Ik ben best wel gevoelig voor beeldkwaliteit maar een klein compromis voor 'reguliere TV' zou ik nog wel kunnen accepteren gezien de veel lagere kosten, maar als het echt heel matig is bij T-Mobile dan begin ik er niet aan (dan blijf ik bij KPN of neem NL Ziet).
Waarschijnlijk is deze vraag trouwens al meerdere keren gesteld in dit topic, dus bij voorbaat excuses daarvoor, 833 pagina's doorlezen is echter een beetje veel van het goede en tot ~20 pagina's terug heb ik nog niet echt een antwoord gevonden.
Na de overschakeling van T-mobile op het vernieuwde 'one size fits all devices' platform ervaarde ik het beeld op tv als beneden peil met name voor sport.
zie ook https://community.t-mobil...rt=dateline.desc#comments
Hierna over gestapt naar NLZIET en voor ons voldoet dat. (Helaas is ESPN of Ziggo sport dan niet meer beschikbaar)
zie ook https://community.t-mobil...rt=dateline.desc#comments
Hierna over gestapt naar NLZIET en voor ons voldoet dat. (Helaas is ESPN of Ziggo sport dan niet meer beschikbaar)
Geen ervaring met NLZiet, maar wel met de AppleTV app. Op onze 4K 50" Philips TV voor ons gebruik meer dan goed genoeg, maar ja, wij zitten er ~3-4 meter vandaan en kijken geen live sport of natuurprogramma's. Vooral 24Kitchen, af en toe een commerciële zender en het journaal. Als je de hele dag voor de buis zit en altijd perfect beeld wilt dan zul je naar Ziggo of KPN moeten.
I reject your reality and substitute my own
@deeveej dat topic volg ik inderdaad ook, vandaar dat ik nog steeds twijfel... De klachten daar over de beeldkwaliteit zijn echter uit 2021 vlak nadat ze op het nieuwe systeem zijn overgestapt, dus wellicht zijn er in de tussentijd verbeteringen doorgevoerd?
Je bedoelt TM tov NLZIET?johnbetonschaar schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:08:
Is er iemand die ervaring heeft met zowel de T-Mobile TV App voor AppleTV, en NLZiet, en dan specifiek wat betreft de beeldkwaliteit? Blocking, kleuren, motion artefacts, etc.
Van wat ik in het topic opsnuif is NLZIET beter. NLZIET kan je zelf testen met hun 14 dagen proeftijd.
[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 01-03-2023 12:10 ]
Dat is inderdaad het plan... 14 dagen NLZiet proberen, en als ik daar tevreden mee ben en iemand die ervaring heeft met beide opties kan bevestigen dat T-Mobile TV 'vergelijkbaar' is (niet noemenswaardig veel slechter), dan een keuze maken. Of als NLZiet me al niet bevalt, bij KPN blijven zitten.stormfly schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:04:
[...]
Je bedoelt TM tov NLZIET?
Van wat ik in het topic opsnuif is NLZIET beter. NLZIET kan je zelf testen met hun 14 dagen proeftijd.
Er zitten wat kosten voordelen aan om de TV direct ook bij T-Mobile af te nemen, en je krijgt iets meer zenders dan bij NLZiet, dus klein pluspuntje daar. Maar als ik het afsluit zit ik er 12 maanden aan vast dus dan moet het wel 'goed genoeg' zijn.
Wat ik jaren heb gehad is NLZIET en KPN internet only. Was voor ons afdoende, de voordelen van NPOplus en alles reclamevrij is een genot.johnbetonschaar schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:18:
[...]
Dat is inderdaad het plan... 14 dagen NLZiet proberen, en als ik daar tevreden mee ben en iemand die ervaring heeft met beide opties kan bevestigen dat T-Mobile TV 'vergelijkbaar' is (niet noemenswaardig veel slechter), dan een keuze maken. Of als NLZiet me al niet bevalt, bij KPN blijven zitten.
Er zitten wat kosten voordelen aan om de TV direct ook bij T-Mobile af te nemen, en je krijgt iets meer zenders dan bij NLZiet, dus klein pluspuntje daar. Maar als ik het afsluit zit ik er 12 maanden aan vast dus dan moet het wel 'goed genoeg' zijn.
Nu KPN TV erbij vanwege een blackfriday deal waarin het 9 maanden gratis is. KPN zonder opname, terugkijken doen we via NLZIET zonder reclame.
Wat in probeer aan te geven. NLZIET en T-Mobile internet kan ook goed bevallen als je het gemak van NLZIET eenmaal hebt ervaren. Nooit meer inplannen, en direct reclamevrij terugkijken.
Sinds een paar dagen nu glasvezel van T-mobile en ik moet zeggen dat het tot nu toe wel bevalt.
We zijn begin februari verhuisd, in januari alvast een aanvraag gedaan. Glasvezelkabeltje moest nog aangesloten worden, dat proces vond ik zelf niet helemaal duidelijk. 9 februari kwam er iemand van ODF langs om foto's te maken van de huidige situatie en ik ging er toen eigenlijk vanuit dat ze meteen wat zouden gaan doen, maar dat kon helaas pas de 23ste. Meteen even met T-mobile gebeld en ik kreeg toen een voucher voor onbeperkt internet op mobiel, zodat we iig internet hadden. Dat vond ik wel netjes.
De 23ste hebben ze dat kabeltje dus aangesloten en de 24ste kwam er meteen een monteur van Guidion. Prima.
We zijn begin februari verhuisd, in januari alvast een aanvraag gedaan. Glasvezelkabeltje moest nog aangesloten worden, dat proces vond ik zelf niet helemaal duidelijk. 9 februari kwam er iemand van ODF langs om foto's te maken van de huidige situatie en ik ging er toen eigenlijk vanuit dat ze meteen wat zouden gaan doen, maar dat kon helaas pas de 23ste. Meteen even met T-mobile gebeld en ik kreeg toen een voucher voor onbeperkt internet op mobiel, zodat we iig internet hadden. Dat vond ik wel netjes.
De 23ste hebben ze dat kabeltje dus aangesloten en de 24ste kwam er meteen een monteur van Guidion. Prima.
@rens-br gebruik jij wel de mediaconverter?
Heeft iemand zicht op opkomende aanbiedingen? Heb over een tijdje glasvezel nodig in een nieuwbouwwoning. Wil eigenlijk wachten totdat er een mooie deal voorbij komt. Ben benieuwd of dit inzichtelijk is op voorhand ergens voor providers zoals o.a. t-mobile of andere.
De gogo deals zijn volgens mij al niet verkeerd.haagsepracht schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:34:
Heeft iemand zicht op opkomende aanbiedingen? Heb over een tijdje glasvezel nodig in een nieuwbouwwoning. Wil eigenlijk wachten totdat er een mooie deal voorbij komt. Ben benieuwd of dit inzichtelijk is op voorhand ergens voor providers zoals o.a. t-mobile of andere.
Klopt, 8 maanden korting en geen aansluitkosten is niet verkeerd. Maar onlangs had KPN bijv een aanbieding waarbij je een fatsoenlijke tv erbij kreeg. Uiteindelijk aan me voorbij laten gaan spijtig genoeg. Hoop nog eens zo’n aanbieding mee te maken de komende paar maanden.feddesman schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:41:
[...]
De gogo deals zijn volgens mij al niet verkeerd.
Hoe zit dat met die verschillen in bitrates? Komt dat misschien door WiFi?johnbetonschaar schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:08:
Ik bedoel: als je bedrade verbinding hebt is er zelfs op ADSL ruim voldoende capaciteit beschikbaar, zo is mijn ervaring. Ik gebruik TV (+FTA satelliet/digitenne) zonder tussenkastjes direct op internet met ethernetkabel aangesloten.
Daarnaast is het hele gebeuren digitaal.
Kortom, ik begrijp die vermeende verschillen in beeldkwaliteit bij verschillende providers niet, ik denk dat het eerder de brakke verbinding binnenshuis is. Misschien is er verschil in WiFi apparaten, maar er is dus altijd een superieure bedrade oplossing beschikbaar... voor wie werkelijk kwaliteitseisen stelt.
Nee. Ik heb een ODF verbinding en mijn vezel zit direct in mijn Unifi Switch geprikt.
Heeft die Unify een SPF poort? Zo ja, dan neem ik aan dat de vezel in de SPF gaat? Als dat zo is, dan is de Unify toch je mediaconverter. Begrijp ik dat goed. Heb hier ook ODF en moet toch echt een mediaconverter aansluiten. Mijn router heeft geen SPF poortrens-br schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:07:
[...]
Nee. Ik heb een ODF verbinding en mijn vezel zit direct in mijn Unifi Switch geprikt.
De streams die naar jouw huis gestuurd worden door de provider zijn op een bepaalde manier gecodeerd, en een onderdeel van die codering is de maximale bitrate. Meestal is er een bepaalde mate van adaptiviteit ingebouwd waarbij de client aan de server kan vragen om een lagere bitrate stream als blijkt dat de verbinding niet snel genoeg is (brakke Wifi bijvoorbeeld), en dan schakelt alles naar een lelijkere stream. Dit is niet traploos, er zijn verschillende profielen afhankelijk van je verbindingssnelheid, bijvoorbeeld 2 Mbit voor mobiel (vooral om data te sparen), 4 Mbit voor brakke verbindingen (ADSL, slechte Wifi, ...) of 7 Mbit voor 'maximale kwaliteit'.Bruin Poeper schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:14:
[...]
Hoe zit dat met die verschillen in bitrates? Komt dat misschien door WiFi?
Het verschil tussen de providers is gewoon tot hoe ver ze gaan met de 'maximale kwaliteit' bitrate. 7 Mbit is bijvoorbeeld niet takkenslecht voor 1080p TV maar ook zeker niet geweldig, de originele gecomprimeerde stream die de provider zelf van bijvoorbeeld de NPO aangeleverd krijgt (dus voordat ze hem zelf gaan transcoden om de bitrate te verlagen) is volgens mij 12Mbit, en dat is wat Ziggo en KPN gewoon onveranderd doorgeven.
Bij T-Mobile hebben ze er dus voor gekozen om maximaal 7Mbit aan te bieden of je nou bekabeld via glasvezel kijkt of via slechte Wifi en ADSL. Dat zal gewoon uit kosten overwegingen zijn...
Hoe is het TV platform op dit moment bij T-Mobile in vergelijking met KPN? KPN heb ik nu en dat is wel een degelijk TV product. Zijn er overstappers die tevreden zijn of juist ontevreden?
Ik gebruik die app al een jaar op m'n AppleTV 4K. Erg stabiel. Beeldkwaliteit is goed genoeg, ik check het op een LG65G1 OLED en heb er niet echt over te klagen.johnbetonschaar schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:08:
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Mijn switch heeft inderdaad een SPF poort, dus ja de switch 'is' de mediaconverter. Maar als we het in dit topic hebben over de mediaconverter wordt eigenlijk altijd dat losse ding van t-mobile bedoeld.RCBL schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:55:
[...]
Heeft die Unify een SPF poort? Zo ja, dan neem ik aan dat de vezel in de SPF gaat? Als dat zo is, dan is de Unify toch je mediaconverter. Begrijp ik dat goed. Heb hier ook ODF en moet toch echt een mediaconverter aansluiten. Mijn router heeft geen SPF poort.
Vanwaar jouw vraag?
Omdat ik twijfelde. Mag dat?rens-br schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:44:
[...]
Mijn switch heeft inderdaad een SPF poort, dus ja de switch 'is' de mediaconverter. Maar als we het in dit topic hebben over de mediaconverter wordt eigenlijk altijd dat losse ding van t-mobile bedoeld.
Vanwaar jouw vraag?
Sinds kort ook T-Mobile glasvezel (100/100). Dit is zo geïnstalleerd.
:strip_exif()/f/image/UkyplhrgJtqzMS4aGEUXd730.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik een UDM SE (Pro) en wil ik ook de media converter van T-Mobile er uit hebben. SFP-module (Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM Simplex LC SMF Transceiver Module) en glaskabeltje bij FS besteld en zo aangesloten:
:strip_exif()/f/image/xH0ntW6MzQh7UZq6LlJyY7PC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zqtTX7AXWAZBeiuTE0JM5rak.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de UDM brandt er geen lampje bij die poort en ook in de webinterface is er geen verbinding te zien. Iemand een idee?
Met de media converter naar poort 9 met een ethernetkabel werkt wel overigens (Dus zonder (Zyxel) modem).
:strip_exif()/f/image/UkyplhrgJtqzMS4aGEUXd730.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik een UDM SE (Pro) en wil ik ook de media converter van T-Mobile er uit hebben. SFP-module (Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM Simplex LC SMF Transceiver Module) en glaskabeltje bij FS besteld en zo aangesloten:
:strip_exif()/f/image/xH0ntW6MzQh7UZq6LlJyY7PC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zqtTX7AXWAZBeiuTE0JM5rak.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de UDM brandt er geen lampje bij die poort en ook in de webinterface is er geen verbinding te zien. Iemand een idee?
Met de media converter naar poort 9 met een ethernetkabel werkt wel overigens (Dus zonder (Zyxel) modem).
[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 03-03-2023 07:38 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je hebt een GPON aansluiting van T-Mobile. Dus heb je een GPON SFP module nodig. Die je dan ook nog bij T-Mobile moet registreren. Zie startpost voor meer info.timovd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@timovd Kan die UDM SE dan ook overweg met hoe tmobile werkt met gpon en heb je dit dan geconfigureerd?
Het is niet zo dat als een kabel past het ook werkt.
Sterker nog, je kunt zo een heel segment verstoren.
Het is niet zo dat als een kabel past het ook werkt.
Sterker nog, je kunt zo een heel segment verstoren.
Kan dat bijvoorbeeld met deze module:Barre73 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:46:
[...]
Je hebt een GPON aansluiting van T-Mobile. Dus heb je een GPON SFP module nodig. Die je dan ook nog bij T-Mobile moet registreren. Zie startpost voor meer info.
https://www.fs.com/de-en/products/133619.html
(Volgens Rekel_ in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie")
En heb ik dan al wel het juiste kabeltje?
Ik kan niets vinden over het registreren van een module bij T-Mobile. Hoe doe je dat?
[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 03-03-2023 08:04 . Reden: Wijzigen link ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In combinatie met een UDM SE werkt de module van fs.com niet lekker.
Je kunt het serie nummer er zelf inzetten (daar heb je T-Mobile niet voor nodig), mar om de module in te stellen heb je dan wel even een mediaconverter nodig van bijvoorbeeld TP-Link. Dat is de makkelijkste manier omdat je er via de UDM SE niet bij komt.
Als de module dan goed is ingesteld kun je 'm in de UDM SE stoppen, na instellen van het juiste vlan heb je dan wel internet. Maar.... de UDM SE port manager crashed dan binnen een aantal minuten.
Gevolg is dat een groot deel van de UI het dan niet meer doet.
Dus ja het kan, maar het wordt er niet beter op
Ik heb ook wat gespeeld met andere modules van bijvoorbeeld Nokia en ook van Unifi zelf, maar het is allemaal erg bewerkelijk en gepruts. Als het dan eindelijk werkt, na allemaal schimmige installaties van aangepaste firmware, en je hebt even een storing, dan is het meteen de vraag 'ligt het aan mijn geknoei, of is het T-Mobile'?
Ik had er zelf niet een goed gevoel over en heb de Huawei er weer tussen.
ps: Het kabeltje wat je nu hebt zou goed moeten zijn voor de module van fs.com, die heeft namelijk net als de Huawei een APC (groen) aansluiting.
Je kunt het serie nummer er zelf inzetten (daar heb je T-Mobile niet voor nodig), mar om de module in te stellen heb je dan wel even een mediaconverter nodig van bijvoorbeeld TP-Link. Dat is de makkelijkste manier omdat je er via de UDM SE niet bij komt.
Als de module dan goed is ingesteld kun je 'm in de UDM SE stoppen, na instellen van het juiste vlan heb je dan wel internet. Maar.... de UDM SE port manager crashed dan binnen een aantal minuten.
Gevolg is dat een groot deel van de UI het dan niet meer doet.
Dus ja het kan, maar het wordt er niet beter op
Ik heb ook wat gespeeld met andere modules van bijvoorbeeld Nokia en ook van Unifi zelf, maar het is allemaal erg bewerkelijk en gepruts. Als het dan eindelijk werkt, na allemaal schimmige installaties van aangepaste firmware, en je hebt even een storing, dan is het meteen de vraag 'ligt het aan mijn geknoei, of is het T-Mobile'?
ps: Het kabeltje wat je nu hebt zou goed moeten zijn voor de module van fs.com, die heeft namelijk net als de Huawei een APC (groen) aansluiting.
[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Jinx op 03-03-2023 09:45 . Reden: toevoeging ]
Hoezo kan je niks vinden? Ik google op T-Mobile eigen modem en krijg deze hits:timovd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:54:
[...]
Kan dat bijvoorbeeld met deze module:
https://www.fs.com/de-en/products/133619.html
(Volgens Rekel_ in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie")
En heb ik dan al wel het juiste kabeltje?
Ik kan niets vinden over het registreren van een module bij T-Mobile. Hoe doe je dat?
https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306
https://www.t-mobile.nl/k...i/installeren/eigen-modem
Sinds begin december heb ik T-Mobile glasvezel. Na 16 jaar Ziggo. Ik monitor mijn verbinding continu (extern) en het valt op dat ik in de paar maanden T-Mobile al meer onderbrekingen van de verbinding heb gehad dan in de 16 jaar bij Ziggo.
Vaak duren de onderbrekingen van de verbinding maar kort, enkele minuten, maar dat is bij thuiswerken dus nog steeds te lang. Ze komen ook op de meest onhandige en onverwachte tijden. Niet alleen 's nachts, maar ook 's ochtends en 's middags.
Herkent iemand dit?
De snelheid en prijs zijn goed. Maar de kwaliteit van de verbinding is minstens zo belangrijk voor mij. En juist op dat punt laat T-Mobile het behoorlijk afweten tot nu toe. Teleurstellend.
Vaak duren de onderbrekingen van de verbinding maar kort, enkele minuten, maar dat is bij thuiswerken dus nog steeds te lang. Ze komen ook op de meest onhandige en onverwachte tijden. Niet alleen 's nachts, maar ook 's ochtends en 's middags.
Herkent iemand dit?
De snelheid en prijs zijn goed. Maar de kwaliteit van de verbinding is minstens zo belangrijk voor mij. En juist op dat punt laat T-Mobile het behoorlijk afweten tot nu toe. Teleurstellend.
Bedankt!Mr. Jinx schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:35:
...
...
Ik heb een module en een kabeltje over voor een Tweaker die het wil proberen (met een andere setup). Terugsturen is de moeite niet waard.
Zet hem op de V&A van Tweakers. Is bij elke AON verbinding te gebruiken, niet alleen van T-Mobile (want die bestaan ook nog wel)timovd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:25:
[...]
Bedankt!
Ik heb een module en een kabeltje over voor een Tweaker die het wil proberen (met een andere setup). Terugsturen is de moeite niet waard.
Namens de andere 31 klanten in jouw wijk die ook op de GPON verbinding zitten, bedankt voor de verstoringtimovd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

On topic, balen dat je een GPON verbinding hebt. Eigenlijk zou T-mobile dit moeten ondersteunen i.v.m. vrije modem keuze.
[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 03-03-2023 18:43 ]
Dat is wel een groot nadeel van de manier waarop bijvoorbeeld open dutch fiber de infrastructuur aanlegt. Bij ons in de wijk steken nog heel veel sprietjes uit de stoep waar bijvoorbeeld het dopje vanaf is gereden en de fibers blootliggen. Is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat de zon hierop instraalt en storingen in je verbinding veroorzaakt?Lord_Dain schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:42:
[...]
Namens de andere 31 klanten in jouw wijk die ook op de GPON verbinding zitten, bedankt voor de verstoring![]()
En hoeveel mensen gaan, met te weinig kennis, zelf dingen aansluiten op die glasvezel, of opzettelijk saboteren?
maakt niks uit de dopje of over de kabel gereden dat heeft niks met werkende klanten te maken.wlmpie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:28:
[...]
Dat is wel een groot nadeel van de manier waarop bijvoorbeeld open dutch fiber de infrastructuur aanlegt. Bij ons in de wijk steken nog heel veel sprietjes uit de stoep waar bijvoorbeeld het dopje vanaf is gereden en de fibers blootliggen. Is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat de zon hierop instraalt en storingen in je verbinding veroorzaakt?
En hoeveel mensen gaan, met te weinig kennis, zelf dingen aansluiten op die glasvezel, of opzettelijk saboteren?
elke klant moet tussen de klantzijde en splitter zijde gepatch worden, en patch wordt alleen gezet op in dienst gaande verbindingen. dus ligt er nog kabel los op rol bij de voordeur zal deze nooit gepatch zijn de pop
Omdat iedereen een eigen vezel tot in de POP heeft heeft jouw aansluiting juist niets te maken met die van je buurman.wlmpie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:28:
[...]
Dat is wel een groot nadeel van de manier waarop bijvoorbeeld open dutch fiber de infrastructuur aanlegt. Bij ons in de wijk steken nog heel veel sprietjes uit de stoep waar bijvoorbeeld het dopje vanaf is gereden en de fibers blootliggen. Is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat de zon hierop instraalt en storingen in je verbinding veroorzaakt?
En hoe zou iemand zelf dingen kunnen aansluiten? Je wordt pas gepatched als de FTU is geplaatst.
Volgens mij is dat bij GPON dus anders, want bij het aanleggen zijn alle glasvezelkabeltjes van onze straat samengevoegd in een soort ondergrondse mof en delen we daarna volgens mij een fiber tot aan de wijkcentrale
Je zou wat hosts in smokeping kunnen zetten, als de latency op ziet lopen dan is het een volle link ergens in het pad.vco1 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:56:
Sinds begin december heb ik T-Mobile glasvezel. Na 16 jaar Ziggo. Ik monitor mijn verbinding continu (extern) en het valt op dat ik in de paar maanden T-Mobile al meer onderbrekingen van de verbinding heb gehad dan in de 16 jaar bij Ziggo.
Herkent iemand dit?
Als het spontane uitval is, waarbij de latency laag blijft in smokeping. Heb je misschien last van het patch beleid van T-Mobile icm GPON wijken, wordt hieronder ook nog even aangehaald. Je kunt met een SFP van je vorige ISP 31 klanten om je heen plat leggen, als Guideon de patch in de centrale te vroeg omzet naar GPON en jij de adapter er niet uit hebt gehaald.
Je zou even moeten nagaan of je een GPON aansluiting hebt?
Het prijsverschil tussen Ziggo/KPN v.s. Tmobile zit ook in het uitwerken van procedures en beschrijven van werkwijze, zodat er geen verstoring voor klanten ontstaan.
die ondergrondsemof wat jij noemt is een DP zie dit topic: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoudwlmpie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:43:
Volgens mij is dat bij GPON dus anders, want bij het aanleggen zijn alle glasvezelkabeltjes van onze straat samengevoegd in een soort ondergrondse mof en delen we daarna volgens mij een fiber tot aan de wijkcentrale
bij de meeste netwerken loopt er vanaf de DP een 96 aderige vezel kabel na de pop toe, dus elke klant verbinding wordt op 1 van de 96 vezels gelast waardoor je vanaf klant tot pop 1 hele eigen glasvezel hebt.
dit staat los van AON of pon appratuur.
ODF legt point to point netwerk aan
Ik heb nu al een paar jaar internet only van TM, met mobiel abo erbij, destijds aangesloten op WBA.
als ik nu inlog, bij TM en bij internet abonnement -> internetverbinding wijzigen kijk, krijg ik een melding "Op dit moment maak je gebruik van een verouderd prijsplan. Bij het wijzigen van je internetsnelheid ga je automatisch over naar ons nieuwe prijsplan. Dat kan betekenen dat je voor dezelfde internetsnelheid een andere prijs gaat betalen." dezelde snelheid dit ik nu heb, kost als je t nu kiest, geen 38,77 maar 40 euro, met combi korting.
iets lager, kan ik kiezen, om op "een ander netwerk" te gaan, hier kost 100mb 35 euro p/m.
kan iemand mij vertellen, wat krijg ik dan voor een verbinding, en is dit een goed netwerk? heb hier zoveel ellende zien langskomen van TM, en tot nu toe.. heb ik zelf een goede ervaring tot nu toe dan.
gr jeron
als ik nu inlog, bij TM en bij internet abonnement -> internetverbinding wijzigen kijk, krijg ik een melding "Op dit moment maak je gebruik van een verouderd prijsplan. Bij het wijzigen van je internetsnelheid ga je automatisch over naar ons nieuwe prijsplan. Dat kan betekenen dat je voor dezelfde internetsnelheid een andere prijs gaat betalen." dezelde snelheid dit ik nu heb, kost als je t nu kiest, geen 38,77 maar 40 euro, met combi korting.
iets lager, kan ik kiezen, om op "een ander netwerk" te gaan, hier kost 100mb 35 euro p/m.
kan iemand mij vertellen, wat krijg ik dan voor een verbinding, en is dit een goed netwerk? heb hier zoveel ellende zien langskomen van TM, en tot nu toe.. heb ik zelf een goede ervaring tot nu toe dan.
gr jeron
jopoh schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:49:
[...]
die ondergrondsemof wat jij noemt is een DP zie dit topic: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
bij de meeste netwerken loopt er vanaf de DP een 96 aderige vezel kabel na de pop toe, dus elke klant verbinding wordt op 1 van de 96 vezels gelast waardoor je vanaf klant tot pop 1 hele eigen glasvezel hebt.
dit staat los van AON of pon appratuur.
ODF legt point to point netwerk aan

uit
gpon en xsgpon
maar als ik dit plaatje moet geloven deel je juist wel je vezel met 31 anderen of bij twee splitters na elkaar mogelijk zelfs met 1024 anderen. Als er dan iemand een laserpointer op zijn glasvezel aansluit ligt het internet van de overige 1023 dus plat. of heb ik dat verkeerd?
Dat geldt voor elk glasvezelnetwerk. Je deelt daar nog geen fiber hoor. Jullie 96 losse kabeltjes komen die ondergrondse mof in en worden daar gelast op 96 glasvezels (die in 1 kabel zitten). Dat is puur uit efficiëntie. Je kan niet al die losse kabels tot aan de centrale leggen. Dan zouden er dichtbij die centrale 3500 kabeltjes in de grond liggen. Niet te doen...wlmpie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:43:
Die 96 vezels in 1 kabel zijn wel heel gevoelig dus die zit weer in een minibuis die weer in een buis zit...
Dit doen alle glasvezelbedrijven en heeft op zich niks te maken met GPON.
Die splitters (SPL) hoeven niet in de straat te zitten. T-Mobile plaatst ze in de PoP. Dus je hebt je eigen vezel naar de PoP maar deelt met 32 klanten 1 actieve poort.wlmpie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:59:
[...]
[Afbeelding]
uit
gpon en xsgpon
maar als ik dit plaatje moet geloven deel je juist wel je vezel met 31 anderen of bij twee splitters na elkaar mogelijk zelfs met 1024 anderen. Als er dan iemand een laserpointer op zijn glasvezel aansluit ligt het internet van de overige 1023 dus plat. of heb ik dat verkeerd?
KPN netwerk plaatst nu wel splitters in de PoP (de OLT) en in de wijk. Waarmee je trouwens ook met circa 32 actieve klanten een actieve poort deelt. Maar tot 64 kan ook.
1024 kan niet. Die eerste splitter is meestal 1:4 en die tweede splitter 1:8 of 1:16.
Dus 32 tot 64 aansluitingen. Geen 32x32... Dat staat ook in die link. Max splitterratio is 128 maar meestal 32 of 64. Dat gaat over de hele route. Van OLT tot woning.
En nee, een laserpointer zal niet veel doen. Een verkeerde NT of SFP module wel. Alleen bij GPON trouwens. XGS-PON kan daar wel tegen.
[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 03-03-2023 20:09 ]
We worden nu wel erg technisch, maar je hebt 96 of 192 vezels in de kabel naar de pop. In de handhold worden er dan 48 uitgelast en de rest gaat door naar de volgende (en met 192 aderige kabel kunnen er dus nog maximaal 3 in cascade achter zitten). In het geval van Open Dutch Fiber worden alle vezels in de pop weer gelast op een lade. En van daaruit kun je naar tmobile en in de toekomst naar andere providers.
Zie deze forumtopic voor wat meer info. Er zijn wat mensen die een en ander al hebben geprobeerd, uitgezocht en best al wat tijd in hebben zitten:timovd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- De module van FS kun je zodanig configureren dat deze wel werkt maar dat er een bug ontstaat in de port manager. Er zijn mensen die dit prima en acceptabel vinden.
- De Nokia module kun je zodanig configureren dat deze wel volledig werkt. Maar de module is in Europa niet/moeilijk verkrijgbaar. Alleen nog via ebay of tweedehands via websites uit China. Maar daar zou ik niet aan beginnen als ik jou was.-)
Voor beide geldt uiteraard wel dat je de juiste type moet hebben. Een en ander is goed terug te vinden in de forumtopic.
Vandaag het installatiepakket binnengekregen en een Huawei Optixstar hg8010hv6 geleverd gekregen. Dat is dus GPON en als ik eerdere berichten lees (zelfs een aantal net hierboven) is het dus niet even snel deze weglaten en rechtstreeks aansluiten op mijn UDM Pro dmv een nieuwe glaskabel en SFP.
Dan toch maar het extra apparaatje ertussen laten en UDM Pro aansluiten via UTP...
Edit: Ik zie dat er toch een aantal mensen zijn die het met GPON toch gelukt is. Ik ga verder zoeken...
Dan toch maar het extra apparaatje ertussen laten en UDM Pro aansluiten via UTP...
Edit: Ik zie dat er toch een aantal mensen zijn die het met GPON toch gelukt is. Ik ga verder zoeken...
[ Voor 12% gewijzigd door qwasd op 04-03-2023 21:32 ]
Heb er lang op gewacht maar heb hier in Utrecht eindelijk glasvezel via T-mobile kunnen bestellen. Ik hou jullie op de hoogte over het proces van aansluiting en levering in dit topic.
Werkt dit stabiel? En kan ik de gekochte GPON SFP ook gewoon in een Ubiquiti UDM Pro drukken en dan connecten met SSH? Of moet ik deze dan via een ander apparaat configureren zoals een TPLINK MC220L?Madcat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:36:
Het is gelukt om met mijn eigen GPON module met t-mobile te verbinden met mijn Mikrotik router
Hierbij een stappen plan als anderen het ook willen doen.
Check of je een witte ONT hebt ontvangen van t-mobile waar GPON op staat.
1) koop een GPON SFP ONU module met 1310nmTX/1490nmRX 20 KM en SC APC Simplex, ik heb deze gekocht: https://www.fs.com/de-en/products/133619.html
2) de GPON SFP er indrukken en de SC APC kabel uit je ONT halen en in de SPF drukken
3) kijk bij Interfaces -> SFP -> of je link-ok en rx loss uit ziet staan (als dit niet het geval is dan is er iets mis met de kabel)
4) zet auto Negotiation uit en zet op Speed 1GBit en tx flow control en rx flow control op off
5) Addresses -> Add New -> Interface SFP met adres 192.168.1.15/24
6) Interfaces -> VLAN -> vlanid 300 interface SFP
7) via mikrotik -> tools -> telnet -> ssh ONTUSER@192.168.1.10 wachtwoord is 7sp!lwUBz1 (l = L , 1 = een)
Als je niet kan connecten via ssh, check dan of je de kabel er goed in hebt zitten van je fiber (zie stap 3)
Kijk nu naar de onderkant van je ONT stel dat je serial number 48575443956EABBA is en je mac adres 98:3F:60:00:AB:BA
Type dan het volgende in de ssh shell
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 set_serial_number HWTC956EABBA uci set network.host.macaddr=98:3F:60:00:AB:BA uci commit network.host.macaddr=98:3F:60:00:AB:BA sfp_i2c -i 0 -s "HUWAWEI" sfp_i2c -i 1 -s "HG8010Hv6" sfp_i2c -i 2 -s "0001" sfp_i2c -i 3 -s "48575443956EABBA" sfp_i2c -i 7 -s "HWTC" fw_setenv sgmii_mode uci commit reboot
8 ) dhcp client -> interface -> vlan 300
9) als alles goed is gegaan krijg je een ip adres
Edit:
Kan het zijn dat dit bij mij helemaal niet gaat werken? Ik heb nu namelijk nog KPN en ik heb zon zwarte Genexis NTU die op de FTU is geschoven. Dat is toch XGS-PON en dan kan de monteur de Huawei Optixstar hg8010hv6 NTU die ik geleverd heb gekregen toch niet eens gebruiken? Over 2 weken komt Guidion langs voor installatie.
:strip_exif()/f/image/Y5eKdKftLKudVJafYMR44zrV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door qwasd op 04-03-2023 22:25 ]
hg8010hv6 is volgens mij gpon, dus dan zal je iid een gpon sfp moeten hebben. Ik heb het enkel op mikrotik getest, maar Ubiquiti werkt waarschijnlijk ook wel omdat gpon een soort stand alone linux module is.qwasd schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:30:
[...]
Werkt dit stabiel? En kan ik de gekochte GPON SFP ook gewoon in een Ubiquiti UDM Pro drukken en dan connecten met SSH? Of moet ik deze dan via een ander apparaat configureren zoals een TPLINK MC220L?
Edit:
Kan het zijn dat dit bij mij helemaal niet gaat werken? Ik heb nu namelijk nog KPN en ik heb zon zwarte Genexis NTU die op de FTU is geschoven. Dat is toch XGS-PON en dan kan de monteur de Huawei Optixstar hg8010hv6 NTU die ik geleverd heb gekregen toch niet eens gebruiken? Over 2 weken komt Guidion langs voor installatie.
[Afbeelding]
Jij hebt nu geen XGS-PON. Op je foto zie ik een AON mediaconverter van KPN.qwasd schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:30:
[...]
Werkt dit stabiel? En kan ik de gekochte GPON SFP ook gewoon in een Ubiquiti UDM Pro drukken en dan connecten met SSH? Of moet ik deze dan via een ander apparaat configureren zoals een TPLINK MC220L?
Edit:
[Afbeelding]
Maar T-Mobile heeft waarschijnlijk andere apparatuur in de PoP staan dan KPN. Dus dan krijg je wel degelijk GPON via T-Mobile.
Dus onderstaande methode zou wel kunnen dus?Barre73 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:55:
[...]
Jij hebt nu geen XGS-PON. Op je foto zie ik een AON mediaconverter van KPN.
Maar T-Mobile heeft waarschijnlijk andere apparatuur in de PoP staan dan KPN. Dus dan krijg je wel degelijk GPON via T-Mobile.
Madcat in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
EDIT: Ik heb in dit topic kunnen lezen dat die SFP module van FS de port management crashed in combinatie met een UDM Pro. Dat gaat hem dus niet worden. Dan maar de Nokia G-010S-A testen. Die heeft een collega nog liggen voor me.
[ Voor 20% gewijzigd door qwasd op 05-03-2023 14:14 ]
Vorige maand is hier glas in de straat gelegd, zodra het kon ook meteen besteld, maar nu geven ze aan dat de aannemer voor de huismontage aan het plannen is en het juli/augustus wordt voor het vervolg…
Is dat niet extreem lang?
is lang maarja dat krijg je als op zoveel plekken glasvezel wordt aangelegt elke partij vist uit zelfde vijver kwa monteurs voor aflassen, en die zijn gewoon schaars krapte op de arbeidsmarktboefje79 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:42:
Vorige maand is hier glas in de straat gelegd, zodra het kon ook meteen besteld, maar nu geven ze aan dat de aannemer voor de huismontage aan het plannen is en het juli/augustus wordt voor het vervolg…
dan zit er ook nog verschil in vaak tussen laag en hoog bouw
[ Voor 5% gewijzigd door jopoh op 05-03-2023 14:54 ]
Ja dat snap ik hoor, als het zo is, dan is het zo, maar dacht hier steeds te lezen, dat het 1-2 maanden was…jopoh schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:51:
[...]
is lang maarja dat krijg je als op zoveel plekken glasvezel wordt aangelegt elke partij vist uit zelfde vijver kwa monteurs voor aflassen, en die zijn gewoon schaars krapte op de arbeidsmarkt
Vraagje ik heb momenteel internet via tweak en heb hierop een 5530 met aon sfp.
Zit te kijken om overstap te doen naar tmobile.
Is dit in almere aon? Weet iemand dat? Hoor in kpn forum dat kpn hier ook aon is.
Is dit in almere aon? Weet iemand dat? Hoor in kpn forum dat kpn hier ook aon is.
Maakt niet uit wat KPN doet, Tmobile heeft vaak eigen gpon apparatuur en dan krijg je dus een gpon mediaconverter. Maar dat staat volgens mij in de TS en is de laatste paginas al meerdere malen voorbij gekomen.strietboy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:59:
KPN wel. Bij T-Mobile is het lastiger. Zij hebben in veel PoPs AON apparatuur hangen en in veel PoPs GPON. En zelfs allebei tegelijk. Almere was wel 1 van de plaatsen waar ze vanaf het begin (toen nog als Vodafone) AON apparatuur in de PoP plaatsten. Maar ik zou het nu niet durven zeggen. Stel dat net in jouw PoP GPON switches zijn bijgeplaatst.strietboy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:59:
De meest zekere manier is bestellen, en als de doos een paar dagen van te voren binnen komt, weet je het zeker aan de hand van de soort mediaconverter. Mocht je dan willen annuleren, dan kan dat op dat moment nog.
Thanks.
Op zich heb ik ook een gpon sfp bij de 5530 maar geen xgs pon.
Is die gpon dan aan de praat te krijgen of altijd de mediaconvertor dan gebruiken?
Is die gpon dan aan de praat te krijgen of altijd de mediaconvertor dan gebruiken?
Dat zal iemand moeten beantwoorden die T-Mobile met een eigen GPON SFP aan de praat heeft gekregen. Technisch is het mogelijk gemaakt maar wie is het al gelukt?strietboy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:45:
Thanks.
Bij ons in het relatief kleine appartementen complex is uiteindelijk glasvezel aangelegd maar de manier waarop was super onprofessioneel.
De technici kwamen opdagen zonder van te voren een afspraak te maken dus niemand had de meterkast open / toegankelijk.
Maar het echte huzarenstukje was dat de onderaannemer door rond de 7 Ziggo Coax kabels boorde, notabene op centimeters van de hoofdstroomaansluitng van het pand (stroom kabel ter dikte van brandslang)!
Een spoed team van Ziggo heeft de schade dezelfde dag weten op te lossen maar wat een drama.
We hebben ook in moeten grijpen want ze begonnen maar door verdiepingen te boren terwijl er al bestaande kabelbuizen lagen tussen de verdiepingen die gebruikt konden worden.
Het is uiteindelijk wel goedgekomen en de glasvezelaansluitingen zijn gemonteerd, maar er werd slordig gewerkt, ik ben niet onder de indruk.
De technici kwamen opdagen zonder van te voren een afspraak te maken dus niemand had de meterkast open / toegankelijk.
Maar het echte huzarenstukje was dat de onderaannemer door rond de 7 Ziggo Coax kabels boorde, notabene op centimeters van de hoofdstroomaansluitng van het pand (stroom kabel ter dikte van brandslang)!
Een spoed team van Ziggo heeft de schade dezelfde dag weten op te lossen maar wat een drama.
We hebben ook in moeten grijpen want ze begonnen maar door verdiepingen te boren terwijl er al bestaande kabelbuizen lagen tussen de verdiepingen die gebruikt konden worden.
Het is uiteindelijk wel goedgekomen en de glasvezelaansluitingen zijn gemonteerd, maar er werd slordig gewerkt, ik ben niet onder de indruk.
Weet iemand of op de T54 de lan ip reeks is aan te passen?
Net snelheid verhoogd naar 1Gbit/s icm de oude DrayTek Vigor 2132FVn. Heb al sinds 2017 de oude modem dus die gaan we nu mooi vervangen. Net even gebeld en ik kan ook naar het netwerk ODF dus dat scheelt weer mooi geld.
Goede service tot nu toe. Helpdesk nam direct op en krijg op korte termijn een monteur op bezoek.
Goede service tot nu toe. Helpdesk nam direct op en krijg op korte termijn een monteur op bezoek.
Ja die is aan te passen.pennywiser schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:12:
Weet iemand of op de T54 de lan ip reeks is aan te passen?
Thanks, dat scheelt enorm.
Nog steeds geen ipv6 lees ik nu. Dan mijn HE reeksje maar weer eens uit de mottenballen halen en met RADVD uitdelen. Dit kan op een simpele Raspberry Pi. Voor degenen die dit ook willen:
https://www.tunnelbroker.net/
https://www.frakkingsweet.com/radvd-on-debian-10/
[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 06-03-2023 17:05 ]
Vandaag 1Gbit/s glasvezel van T-Mobile kunnen bestellen. Cashback via CashbackXL en m'n zoon heeft mobiel abonnement via BEN (klantvoordeel) geeft het eerste jaar een maandbedrag van € 24,50 (internet-only). Leuk bedragje voor 1 Gbit/s glasvezel. ODF komt pas medio april graven hier in de wijk, maar postcode is kennelijk vrij recent vrijgegeven om te bestellen. Hopelijk gaat de oplevering een beetje soepel. Nu eens oriënteren of ik een FRITZ!Box 5530 of 5590 wil gaan aansluiten... (of een 4060 of 5790 achter hun eigen apparatuur, kan ook).
[ Voor 4% gewijzigd door rogervdh op 06-03-2023 21:39 ]
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Hardware binnen gekregen voor ons ODF abo op een AON glas aansluiting . Er zit een Huawei ONT bij, en een gele glasvezel kabel voor een gbic. Maar de aansluiting gaat toch via ethernet? Klopt dat wel voor AON? Of ben ik straks mijn AON aansluiting kwijt in ruil voor een PON?
Zie ook hier: https://community.t-mobil...stap-naar-t-mobile-338629
Ik heb een Witte Huawei GPON ONT gekregen.
Ik baal wel lichtelijk dat ik Huawei spullen moet aan gaan sluiten in mijn huis. Dat merk hou ik liever buiten de deur.
@jongetje Steeds minder hoor, misschien kan je goedkoop wat van ze overnemen.
Edit: ik begrijp dat ik een PON aansluiting krijg na wat beter doorlezen van dit topic. Maar als ik over een jaar terug ga naar KPN, wordt het dan weer AON of is dat niet meer mogelijk?
Zie ook hier: https://community.t-mobil...stap-naar-t-mobile-338629
Ik heb een Witte Huawei GPON ONT gekregen.
Ik baal wel lichtelijk dat ik Huawei spullen moet aan gaan sluiten in mijn huis. Dat merk hou ik liever buiten de deur.
@jongetje Steeds minder hoor, misschien kan je goedkoop wat van ze overnemen.
Edit: ik begrijp dat ik een PON aansluiting krijg na wat beter doorlezen van dit topic. Maar als ik over een jaar terug ga naar KPN, wordt het dan weer AON of is dat niet meer mogelijk?
[ Voor 60% gewijzigd door pennywiser op 07-03-2023 13:39 ]
Ach, het halve internet hangt vol met Huawei spullen. Als je het niet in huis hebt dan zit het wel ergens in de keten. Ik vraag me echt serieus af wat het risico is, als Huawei echt informatie doorspeelt dan zou er enorm veel verkeer continue richting China lopen.pennywiser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:01:
(en is in de praktijk alleen aangetoond dat Amerikaanse hardware backdoors had, dan zou ik dat eerder mijden).
Sinds 11 januari inmiddels TMobile na 23 jaar Ziggo.
Over Ziggo ben ik altijd tevreden geweest maar ze stopten met analoge radio (wat voor mij een plus was) en toen ik de verouderde media box wilde vervangen voor een energiezuiniger model bleek dat ik 5 euro per maand extra moest gaan betalen.
Dus eens rondkijken en zo kwam ik in december op TMobile uit. 400/400 vast bellen, TV met opnemen en TV Box. Redelijk vergelijkbaar met mijn Ziggo abonnement (behalve de upstream uiteraard).
Bij Ziggo zou ik 75 euro per maand gaan betalen met de nieuwe box. Bij TMobile de eerste 6 maanden 32,50 en daarna 57,50 per maand. En ook nog een extra GB mobiele data op het BEN abonnement van mijn vriendin. Ook een Google camera als cadeau.
Dus we dachten, we proberen het gewoon.
Alles werkte bij installatie meteen, en nog steeds. We merken behalve de rekening die veel lager is geen verschil met Ziggo (o ja en sneller uploaden).
Wij zijn zeer tevreden. Mijn broer heeft dezelfde stap gemaakt alleen dan 1000/1000 daar is ook alles perfect verlopen. Mijn zwager en mijn moeder gaan ook overstappen.
Over Ziggo ben ik altijd tevreden geweest maar ze stopten met analoge radio (wat voor mij een plus was) en toen ik de verouderde media box wilde vervangen voor een energiezuiniger model bleek dat ik 5 euro per maand extra moest gaan betalen.
Dus eens rondkijken en zo kwam ik in december op TMobile uit. 400/400 vast bellen, TV met opnemen en TV Box. Redelijk vergelijkbaar met mijn Ziggo abonnement (behalve de upstream uiteraard).
Bij Ziggo zou ik 75 euro per maand gaan betalen met de nieuwe box. Bij TMobile de eerste 6 maanden 32,50 en daarna 57,50 per maand. En ook nog een extra GB mobiele data op het BEN abonnement van mijn vriendin. Ook een Google camera als cadeau.
Dus we dachten, we proberen het gewoon.
Alles werkte bij installatie meteen, en nog steeds. We merken behalve de rekening die veel lager is geen verschil met Ziggo (o ja en sneller uploaden).
Wij zijn zeer tevreden. Mijn broer heeft dezelfde stap gemaakt alleen dan 1000/1000 daar is ook alles perfect verlopen. Mijn zwager en mijn moeder gaan ook overstappen.
Dit tovert toch altijd weer een meewarige glimlach op mijn gezicht. Doet mij denken aan die spion die tegen een andere spion zegt: Jij spioneert..Bah..pennywiser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:01:
Grappig hoe dit mensen triggert, maar laten we hier maar niet verder op doorgaan.RCBL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:18:
[...]
Dit tovert toch altijd weer een meewarige glimlach op mijn gezicht. Doet mij denken aan die spion die tegen een andere spion zegt: Jij spioneert..Bah..
/ot
Ik lees een paar pagina's terug dat er een kans is dat je een andere converter in de meterkast krijgt als je overstapt van KPN naar T-mobile. Er zit nu een oude converter in mijn meterkast waar Reggefiber op staat, wordt die dan vervangen?
[ Voor 8% gewijzigd door darkdesign op 07-03-2023 14:43 ]
Bij mij niets. Alleen een Zyxel glas naar UTP extra er bij ipv de KPN mediaconverter. Die ik er weer af heb gehaald en omdat het kan de fiber direct in Router heb gestoken (SFP/Mikrotik). En twee mediaconverters over.darkdesign schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:42:
Ik lees een paar pagina's terug dat er een kans is dat je een andere converter in de meterkast krijgt als je overstapt van KPN naar T-mobile. Er zit nu een oude converter in mijn meterkast waar Reggefiber op staat, wordt die dan vervangen?
Me_dusa
Iemand ervaring met het aanvragen van een nieuwe abonnement als de huidige bijna afloopt.
Eerste klantenservice persoon gaf aan dat je dan te maken hebt met de 1 maand opzegtermijn.
Dus heb ik een nieuwe abonnement aangevraagd vanwege de huidige actie op de site.
Nu geeft een tweede persoon van de klantenservice aan dat ik een paar dagen zonder internet kan zitten omdat de lijn eerst helemaal leeg moet zijn voor ze mij er weer op kunnen aansluiten.
Hoe zit dat precies?
Eerste klantenservice persoon gaf aan dat je dan te maken hebt met de 1 maand opzegtermijn.
Dus heb ik een nieuwe abonnement aangevraagd vanwege de huidige actie op de site.
Nu geeft een tweede persoon van de klantenservice aan dat ik een paar dagen zonder internet kan zitten omdat de lijn eerst helemaal leeg moet zijn voor ze mij er weer op kunnen aansluiten.
Hoe zit dat precies?
Waarom een nieuw abonnement en geen verlenging? Dat is toch veel.handiger.Emrulez schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:38:
Iemand ervaring met het aanvragen van een nieuwe abonnement als de huidige bijna afloopt.
Je kunt ook je abonnement door laten lopen en niets doen...
denk dat het om de korting gaat bij nieuw abbo?jongetje schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:11:
[...]
Waarom een nieuw abonnement en geen verlenging? Dat is toch veel.handiger.
Ik denk dat je het beste elk jaar kan switchen kpn/t mobile
Mijn ouders thuis hebben een Unifi Dream Router. Idealiter blijven we die gebruiken voor hun netwerk. Lastige is alleen dat ze óók een vaste lijn willen behouden én dat ik vanaf de Dream Router een VPN-tunnel heb lopen naar mij thuis.
Op dit moment gebruiken ze Ziggo, en ondanks dat het modem in bridge-mode staat, is de vaste lijn ook op het modem aangesloten.
Kan ik zoiets ook gebruiken bij T-Mobile? Ik probeer router achter router, logischerwijs, te vermijden.
Op dit moment gebruiken ze Ziggo, en ondanks dat het modem in bridge-mode staat, is de vaste lijn ook op het modem aangesloten.
Kan ik zoiets ook gebruiken bij T-Mobile? Ik probeer router achter router, logischerwijs, te vermijden.
Dat kan, maar dan heb je downtime omdat het in de centrale omgezet moet worden en je daarna andere apparatuur moet aansluiten in je woning.feddesman schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:39:
[...]
denk dat het om de korting gaat bij nieuw abbo?
Ik denk dat je het beste elk jaar kan switchen kpn/t mobile
Ik kan me niet herinneren dat er een converter bestaat met Reggefiber erop. Dat zal de grondplaat zijn, niet de converter. De converter heeft een stroom kabeltje en stekker.darkdesign schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:42:
Zie hier de verschillende grondplaten en NT's (mediaconverters).
[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 07-03-2023 20:13 ]
Het lijkt op deze, alleen het oranje is bij mij wit dacht ik.Barre73 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:07:
[...]
Ik kan me niet herinneren dat er een converter bestaat met Reggefiber erop. Dat zal de grondplaat zijn, niet de converter. De converter heeft een stroom kabeltje en stekker.
Zie hier de verschillende grondplaten en NT's (mediaconverters).
https://tweakers.net/g/fo...ZwmyUmgudTOkoe%2Ffull.jpg
Dat kan. Deze FTU was met oranje kappen voor in de meterkast of wit voor in de woonkamer bedoeld. Precies hetzelfde verder.darkdesign schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:49:
[...]
Het lijkt op deze, alleen het oranje is bij mij wit dacht ik.
https://tweakers.net/g/fo...ZwmyUmgudTOkoe%2Ffull.jpg
Maar die grondplaat wordt dus niet vervangen. Wel zal de T-Mobile monteur, de linkerkap er afhalen, een kabeltje direct op de ondergelegen connector klikken en die aansluiten op een losse mediaconverter.
Met geluk tref je een monteur die daarvoor een lege witte kap gebruikt zodat het erna nog netjes uitziet. Met wat pech zonder die kap en dan ziet het er wat minder fraai uit..
Maar hebben beide dan een stopcontact nodig, want nu heeft die converter een stekker en het modem ook.Barre73 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:01:
[...]
Dat kan. Deze FTU was met oranje kappen voor in de meterkast of wit voor in de woonkamer bedoeld. Precies hetzelfde verder.
Maar die grondplaat wordt dus niet vervangen. Wel zal de T-Mobile monteur, de linkerkap er afhalen, een kabeltje direct op de ondergelegen connector klikken en die aansluiten op een losse mediaconverter.
Met geluk tref je een monteur die daarvoor een lege witte kap gebruikt zodat het erna nog netjes uitziet. Met wat pech zonder die kap en dan ziet het er wat minder fraai uit..
Je krijgt waarschijnlijk een ODF aansluiting met een Huawei ONT. Dat is een los kastje welke met een glasvezelkabel op je aansluiting geconnect wordt. De mediaconverter moet er dan af/weg. De Huawei verbind je met een lan kabel met het modem Zyxel T54. Zo gaat het bij mij in elk geval, pakket net binnen, ook oud Reggefiber aansluiting.darkdesign schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:42:
Ja, beide weer.darkdesign schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:23:
[...]
Maar hebben beide dan een stopcontact nodig, want nu heeft die converter een stekker en het modem ook.
Bij mij heeft een vorige monteur de witte kap zonder te vragen in zijn auto gelegd, toen ik daarnaar vroeg was dat om mensen met een oranje kap in de woonkamer fijn van een witte te voorzien. Nu heb ik dus geen kap meer. Zal eens vragen of de aanstaande monteur desnoods een oranje weer terug voor me heeft omdat ik het in de meterkast heb.Barre73 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:01:
[...]
Dat kan. Deze FTU was met oranje kappen voor in de meterkast of wit voor in de woonkamer bedoeld. Precies hetzelfde verder.
Oke duidelijk. Kun je die oude mediaconverter ook laten zitten voor als je weer terug wil overstappen naar KPN?pennywiser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:27:
[...]
Je krijgt waarschijnlijk een ODF aansluiting met een Huawei ONT. Dat is een los kastje welke met een glasvezelkabel op je aansluiting geconnect wordt. De mediaconverter moet er dan af/weg. De Huawei verbind je met een lan kabel met het modem Zyxel T54. Zo gaat het bij mij in elk geval, pakket net binnen, ook oud Reggefiber aansluiting.
Die moet in de retourdoos terug naar KPN. Daarvoor heb je die dummy kap, waar sommige monteurs dus mee op de loop gaan. Hou in de gaten dat je er 1 houdt als de monteur er is.darkdesign schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:32:
[...]
Oke duidelijk. Kun je die oude mediaconverter ook laten zitten voor als je weer terug wil overstappen naar KPN?
[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 07-03-2023 22:34 ]
Dat hoeft niet. KPN verlangt alleen de EB en evt tv-ontvangers terugpennywiser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:32:
[...]
Die moet in de retourdoos terug naar KPN. Daarvoor heb je die dummy kap, waar sommige monteurs dus mee op de loop gaan. Hou in de gaten dat je er 1 houdt als de monteur er is.
Vanmorgen rond 07:30 werd mijn T-Mobile T54 modem gereset, na ongeveer 3/4 minuten kwam deze gelukkig weer terug (had gelijk een flashback naar het moment van uitval wat uiteindelijk bijna een week geduurd heeft 😮)
Meer die dit vanmorgen hebben opgemerkt in regio Den Haag? Geen idee of onderstaande firmware is bijgewerkt naar een nieuwere versie:
V5.17(ABZC.0)T54C_b21_1129_2
Meer die dit vanmorgen hebben opgemerkt in regio Den Haag? Geen idee of onderstaande firmware is bijgewerkt naar een nieuwere versie:
V5.17(ABZC.0)T54C_b21_1129_2
Via verlengen krijg je de eerste 6 maanden 10 euro korting. De huidige korting op nieuwe abonnementen is een stuk hoger.jongetje schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:11:
[...]
Waarom een nieuw abonnement en geen verlenging? Dat is toch veel.handiger.
Maar niemand die dat heeft gedaan? Dus iedereen verlengt of stapt over?
Heb hier een glasvezel abonnement 1Gbit maar haal constante 300 down / 900 up (De Meern). Dit is reproduceerbaar, in combinatie met Dream Machine Pro met SFP WAN.
Ik heb smart queues uit staan, maar weet nu niet of het in de UDM Pro zit of toch in de wijkcentrale? Ik heb verschillende meting gedaan met T-mobile speedtest met een laptop aangesloten via UTP op de UDM Pro.
Ook speedtest geeft zelfde resultaten weer. Heb al eens eerder deze vraag hier gesteld hopelijk heeft iemand dit al eens achterhaald. Op het T-mobile forum krijg je alleen onzinnige antwoorden dat je met Windows moet testen in safe-mode (Linux mag blijkbaar niet) en alleen met orginele modem.
Ik heb smart queues uit staan, maar weet nu niet of het in de UDM Pro zit of toch in de wijkcentrale? Ik heb verschillende meting gedaan met T-mobile speedtest met een laptop aangesloten via UTP op de UDM Pro.
Ook speedtest geeft zelfde resultaten weer. Heb al eens eerder deze vraag hier gesteld hopelijk heeft iemand dit al eens achterhaald. Op het T-mobile forum krijg je alleen onzinnige antwoorden dat je met Windows moet testen in safe-mode (Linux mag blijkbaar niet) en alleen met orginele modem.
Speed issues zijn een kwestie van elimineren. DusVaevictis_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:17:
Heb hier een glasvezel abonnement 1Gbit maar haal constante 300 down / 900 up (De Meern). Dit is reproduceerbaar, in combinatie met Dream Machine Pro met SFP WAN.
- Probeer de speedtest met een ander device. (Ik heb al vaak gezien dat een virusscanner de resultaten flink kan beinvloeden)
- Vervang tijdelijk je UDM Pro door de T-Mobile router
Ik heb speedtest owel met Windows/Linux als op de UDM Pro uitgevoerd, alleen is het wisselen naar de T-mobile router niet zo eenvoudig kost me zeker een half uur en heb dan geen internet meer. Ik snap dat T-mobile dit vraagt maar ik ben juist hier om te horen of iemand anders dit issue al achterhaald heeft en het te wijten is aan (een instelling op) de UDM Pro.Muis666 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:37:
[...]
Speed issues zijn een kwestie van elimineren. DusAls je contact opneemt met T-Mobile hierover, dan zullen ze waarschijnlijk alleen willen helpen als je hun router gebruikt. Dan kun je daarna weer terugwisselen als het probleem is opgelost
- Probeer de speedtest met een ander device. (Ik heb al vaak gezien dat een virusscanner de resultaten flink kan beinvloeden)
- Vervang tijdelijk je UDM Pro door de T-Mobile router
@Muis666 Het is inmiddels opgelost, flow control stond uit op WAN interface. Deze kun je alleen vinden in de oude UI. Nu haal ik wel de juiste snelheid (800+)Vaevictis_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:41:
[...]
Ik heb speedtest owel met Windows/Linux als op de UDM Pro uitgevoerd, alleen is het wisselen naar de T-mobile router niet zo eenvoudig kost me zeker een half uur en heb dan geen internet meer. Ik snap dat T-mobile dit vraagt maar ik ben juist hier om te horen of iemand anders dit issue al achterhaald heeft en het te wijten is aan (een instelling op) de UDM Pro.
Het mooie van glasvezel in deze is dat je de router van T-Mobile in deze situatie niet nodig hebt. Na oplevering ongeveer even een uurtje aangesloten laten, daarna VLAN 300 op de WAN poort instellen op de UDR, UTP kabel uit de WAN poort van de T-Mobile router halen en in de WAN poort van de UDR prikken en klaar.SyS_ErroR schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:43:
Mijn ouders thuis hebben een Unifi Dream Router. Idealiter blijven we die gebruiken voor hun netwerk. Lastige is alleen dat ze óók een vaste lijn willen behouden én dat ik vanaf de Dream Router een VPN-tunnel heb lopen naar mij thuis.
Mocht je telefonie gebruiken, dan kun je door Tagged VLAN 300 aan te maken aan de LAN zijde (en dus ook gewoon met een 192.168.*.* adres bijvoorbeeld) de T-Mobile router nog gebruiken als ATA. (Zaken als wifi zet je er dan op uit, en dan regelt het ding alleen nog telefonie verkeer).
[ Voor 4% gewijzigd door Sende115 op 08-03-2023 10:57 . Reden: Aanvulling ]
Ipv VPN tunnel kun je ook Tailscale gebruiken vind ik zelf makkelijker en is op basis van Wireguard zonder dat je een firewall poort open hoeft te zetten. Gratis te gebruiken.Sende115 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:53:
[...]
Het mooie van glasvezel in deze is dat je de router van T-Mobile in deze situatie niet nodig hebt. Na oplevering ongeveer even een uurtje aangesloten laten, daarna VLAN 300 op de WAN poort instellen op de UDR, UTP kabel uit de WAN poort van de T-Mobile router halen en in de WAN poort van de UDR prikken en klaar.
Mocht je telefonie gebruiken, dan kun je door Tagged VLAN 300 aan te maken aan de LAN zijde (en dus ook gewoon met een 192.168.*.* adres bijvoorbeeld) de T-Mobile router nog gebruiken als ATA. (Zaken als wifi zet je er dan op uit, en dan regelt het ding alleen nog telefonie verkeer).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie