Hoezo in het KPN topic, gaat om t-mobile Open Dutch Fiber Network
[ Voor 90% gewijzigd door Dracula op 04-01-2022 22:52 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 90% gewijzigd door Dracula op 04-01-2022 22:52 ]
Dat stond er niet bij… Nu dat duidelijk is, is dat topic niet de juiste plek nee.Dracula schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:50:
Mijn boefje is liev!
In principe is de meterkast de beste plek om een FTU op te hangen, maar je moet zoals je schetst wel de verbinding kunnen maken naar je apparatuur toe. Kan je iets meer vertellen over de situatie? Op zich kan de mediaconverter daar wel hangen, maar je zit nog steeds met de verbinding naar binnen.Dracula schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:50:
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Ah ok, ja ik dacht ik plaats hem in het t-mobile topic aangezien het om t-mobile gaat 😇JB schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:55:
[...]
Dat stond er niet bij… Nu dat duidelijk is, is dat topic niet de juiste plek nee.
Ik heb nu kabel, het aop zit in de woonkamer.Mojo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:55:
[...]
In principe is de meterkast de beste plek om een FTU op te hangen, maar je moet zoals je schetst wel de verbinding kunnen maken naar je apparatuur toe. Kan je iets meer vertellen over de situatie? Op zich kan de mediaconverter daar wel hangen, maar je zit nog steeds met de verbinding naar binnen.
Heb je 230v beschikbaar?
Is er überhaupt een kabelroute mogelijk door een gat naar binnen te boren of zoiets?
Waar komt je infrastructuur nu binnen?
[ Voor 14% gewijzigd door Dracula op 04-01-2022 23:13 ]
Dat klopt al niet. Er moet 230 V aansluiting beschikbaar zijn bij de FTU om de NT of ONT van stroom te voorzien.Dracula schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:08:
[...]
Ah ok, ja ik dacht ik plaats hem in het t-mobile topic aangezien het om t-mobile gaat 😇
[...]
Ik heb nu kabel, het aop zit in de woonkamer.
In de meterkast komen zowel kabel als koper binnen en gaan dan via een leiding naar de aop voor de kabel of die van koper.
Daarnaast is er geen 230v beschikbaar in meterkast. Dit is een huurwoning van woningbouw die willen dat er glas komt in de woningen.
Tsja vandaar dus mijn vraag hoe dat moet gaan werkenSoundwork schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:16:
[...]
Dat klopt al niet. Er moet 230 V aansluiting beschikbaar zijn bij de FTU om de NT of ONT van stroom te voorzien.
Dan zou ik verwachten dat de glasvezel ook door die leiding wordt getrokken.Dracula schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:20:
[...]
Tsja vandaar dus mijn vraag hoe dat moet gaan werken
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Nou ja Guidion geeft aan dat het 60 euro kost het plaatsen van een stopcontact en dat de modem op 1 meter maximaal van het aansluit punt moet komen, alleen een modem buiten lijkt me niet handig…Quad schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:45:
Een beetje installateur zet er zo een stopcontact op in de meterkast. En anders een opdracht voor de woningbouw dat te realiseren.
Vraag me af wat ze met modem bedoelen. Waarschijnlijk bedoelen ze de (O)NT. Tussen (O)NT en router loopt gewoon een ethernet kabel en die mag tot wel 100 meter lang zijn.Dracula schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:42:
[...]
Nou ja Guidion geeft aan dat het 60 euro kost het plaatsen van een stopcontact en dat de modem op 1 meter maximaal van het aansluit punt moet komen, alleen een modem buiten lijkt me niet handig…
Lekker gedoe, de adviseur die langs kwam zei nee regelen we allemaal en nu dus ineens niet.
Ga ze maar weer eens bellen, begin wel steeds meer twijfels te krijgen aan deze tent. Hoop gedoe, verkeerde voorlichting (o.a. Dus plaatsing, opzegging, wat je wel en niet kan en krijgt).
Bij ons zat in ons oude huis de meterkast in de buitengevel met een deur aan de buitenzijde. Qua installatie ging dit prima. Nooit problemen met vocht of temperatuur gehad met apparatuur die daar hing. (O)NT hing daar waar glasvezel binnenkwam; die heeft idd een WCD nodig. Van daaruit hadden wij (via de kruipruimte) een UTP kabel getrokken naar de router die in huis in de trapkast stond.Dracula schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:41:
Vraagje, mijn meterkast zit in een nis buiten bij de voordeur.
Het glas wordt daarbinnen gebracht maar hoe krijg ik het dan in mijn huis want ik verwacht niet dat de glas <—> utp converter buiten kan hangen?
Daarnaast moet ik dan op de e.o.a. manier utp naar binnen zien te krijgen…
De beste man die kwam kijken in de meterkast wist ook niet hoe dit ging werken…
De kruipruimte is amper een kruipruimte te noemen, als je daar door heen weet te kruipen mag je met recht de titel "mol" dragen.loeberce schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:02:
[...]
Bij ons zat in ons oude huis de meterkast in de buitengevel met een deur aan de buitenzijde. Qua installatie ging dit prima. Nooit problemen met vocht of temperatuur gehad met apparatuur die daar hing. (O)NT hing daar waar glasvezel binnenkwam; die heeft idd een WCD nodig. Van daaruit hadden wij (via de kruipruimte) een UTP kabel getrokken naar de router die in huis in de trapkast stond.
[ Voor 17% gewijzigd door M_V op 05-01-2022 12:44 ]
Dat er wat verkeerd zit in de wijkkast ken ik, maar had ik ook met andere providers nu en dan (gelukkig maar <1x/jaar). Is ook niet veel aan te doen, slordige monteurs heb je overal.M_V schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:25:
En de soap continues nog weer even. Nadat ik maandag uit frustratie mijn T-mobile had opgezegd (was nog net binnen de 14 dagen), staat er vandaag opeens iemand van Van Gelder Telecom voor de deur om opnieuw te patchen (zo lang duurt alles dus bij T-mobile). Ok, ik was wel benieuwd, dus heb hem zijn gang laten gaan. En zoals verwacht, er zat gewoon een verkeerde patch in de wijkkast (ik heb mee kunnen kijken, was erg interessant allemaal). Twintig minuten later had ik T-mobile internet (dat dus eigenlijk al opgezegd is). Kerel vertelde dat als T-mobile hem 2 weken geleden had gebeld om te kijken naar de patch, ik 2 dagen later al internet had gehad.
Ompluggen naar mijn Ubiquiti systeem was een breeze (vlan naar 300 en gaan), snelheden zijn prima ~940 down en up en 5-6 ms ping.
Zit nu toch weer in dubio, dit lijkt nu prima te werken, is significant goedkoper, en wie weet wat voor gezeur een nieuwe overstap naar Trined weer zal opleveren. Wat voor drama zou ik nog kunnen verwachten? Ook zoiets als Wouter.N, of heb ik dat probleem niet omdat alles hier GPON is?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat ben ik helemaal met je eens, die kerel van Van Gelder zat ook te klagen dat ze zo'n zwijnenstal van 'zijn' kast hadden gemaakt (allerlei kabels achter elkaar langs gedraaid, over elkaar heen etc etc). Maar T-mobile had gewoon sneller moeten zien dat dit 90+% zeker een kapotte patch was en iemand moeten sturen om het te fixen.Brent schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:28:
[...]
Dat er wat verkeerd zit in de wijkkast ken ik, maar had ik ook met andere providers nu en dan (gelukkig maar <1x/jaar). Is ook niet veel aan te doen, slordige monteurs heb je overal.
Ik heb geen flauw idee. Ik weet wel dat mijn vader KPN-based providers verslijt als mondkapjes, en ik geen enkele illusies heb over klantenservice waar dan ook.M_V schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat KPN netwerk hiermee te maken had. De klantenservice heeft mij meermaals gezegd dat zij dit moesten gaan oplossen. Maar uiteindelijk kwam er iemand van Van Gelder Telecom met een T-mobile jasje (netwerk is ook eigendom van T-mobile/Primevest). Is dat weer gewoon gezwam of is KPN weer verantwoordelijk voor een ander deel van het netwerk?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
@wouter.N heeft ook GPON. Waarschijnlijk via KPN netwerk infrastructuur. Juist daarop heeft T-Mobile veel problemen omdat bij het ompatchen regelmatig zowel NT's en ONT's op een OLT zijn aangesloten waardoor die onderuit gaat.M_V schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:25:
Zit nu toch weer in dubio, dit lijkt nu prima te werken, is significant goedkoper, en wie weet wat voor gezeur een nieuwe overstap naar Trined weer zal opleveren. Wat voor drama zou ik nog kunnen verwachten als ik bij T-Mobile blijf? Ook zoiets als Wouter.N, of heb ik dat probleem niet omdat alles hier GPON is? Kan ik nog iets doen om te testen of ik in de toekomst problemen kan verwachten of niet?
[ Voor 6% gewijzigd door Muis666 op 05-01-2022 14:52 ]
Open Dutch Fiber maakt natuurlijk afspraken met gebouweigenaren over de aanleg van een FTU op een logische plek. In jouw geval zou ik kiezen voor een stopcontact in je meterkast. Die kan de eigenaar van de woning ook realiseren. Dan kan je NT gewoon aangesloten worden op de FTU met een patchkabel (binnen de meter) en vanaf daar via een bestaande leiding (coax of telefoondraad er eventueel uithalen) je router gewoon binnen aansluiten. Dat zou toch moeten kunnen?Dracula schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:42:
[...]
Nou ja Guidion geeft aan dat het 60 euro kost het plaatsen van een stopcontact en dat de modem op 1 meter maximaal van het aansluit punt moet komen, alleen een modem buiten lijkt me niet handig…
Lekker gedoe, de adviseur die langs kwam zei nee regelen we allemaal en nu dus ineens niet.
Ga ze maar weer eens bellen, begin wel steeds meer twijfels te krijgen aan deze tent. Hoop gedoe, verkeerde voorlichting (o.a. Dus plaatsing, opzegging, wat je wel en niet kan en krijgt).
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Kpn of kpn netwerk hebben absoluut niks met het netwerk van primevest te maken, dus complete onzin.M_V schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat KPN netwerk hiermee te maken had. De klantenservice heeft mij meermaals gezegd dat zij dit moesten gaan oplossen. Maar uiteindelijk kwam er iemand van Van Gelder Telecom met een T-mobile jasje (netwerk is ook eigendom van T-mobile/Primevest). Is dat weer gewoon gezwam of is KPN weer verantwoordelijk voor een ander deel van het netwerk?
Dit netwerk (R'dam Kralingen) is ooit aangelegd door L2Fiber en is ongeveer een jaar geleden overgenomen door T-mobile/Primevest. Het wordt beheerd door Van Gelder Telecom (maar die hebben T-mobile jasjes aan). Je kan kiezen tussen aanbieders zoals Trined, SNLR, Glasnet en T-mobile. Als ik je goed begrijp, zou mijn verbinding dan vanaf nu relatief foutloos moeten werken?Muis666 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:01:
[...]
@wouter.N heeft ook GPON. Waarschijnlijk via KPN netwerk infrastructuur. Juist daarop heeft T-Mobile veel problemen omdat bij het ompatchen regelmatig zowel NT's en ONT's op een OLT zijn aangesloten waardoor die onderuit gaat.
Ik weet niet via welke infra jij bent aangesloten. Als die van glasoperator is dan is KPN niet betrokken en ben je wat veiliger. Als die van KPN netwerk is, dan kun je wachten op de volgende downtime. Dit komt niet door het KPN netwerk maar doordat T-Mobile zijn processen niet op orde heeft. (En ze hebben nooit bedacht dat het mixen van NT's en ONT's die dezelfde golflengte gebruiken wel eens tot problemen zou kunnen leiden).
Ik geef geen garantiesM_V schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Dit netwerk (R'dam Kralingen) is ooit aangelegd door L2Fiber en is ongeveer een jaar geleden overgenomen door T-mobile/Primevest. Het wordt beheerd door Van Gelder Telecom (maar die hebben T-mobile jasjes aan). Je kan kiezen tussen aanbieders zoals Trined, SNLR, Glasnet en T-mobile. Als ik je goed begrijp, zou mijn verbinding dan vanaf nu relatief foutloos moeten werken?
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052244. Gaat vooral over KPN maar dan snap je in ieder geval de terminologie.Ik merk toch steeds meer dat ik gewoon onvoldoende van deze hele materie begrijp om echt te snappen wat er fout gaat. Is er ergens een goed naslagwerk waar dit allemaal in te vinden is?
Helaas, dat naslagwerk is er niet. En nee, de enige netwerken waar het foutloos werkt (als we het alleen hebben over de ongewenste mix van NT en ONT) zijn de netwerken die Primevest en Open Dutch Fiber aanleggen en waar T-Mobile als enige op levert. En ook de nieuwste netwerken van KPN Netwerk waar echt alleen maar GPON via KPN WBA te krijgen is.M_V schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Dit netwerk (R'dam Kralingen) is ooit aangelegd door L2Fiber en is ongeveer een jaar geleden overgenomen door T-mobile/Primevest. Het wordt beheerd door Van Gelder Telecom (maar die hebben T-mobile jasjes aan). Je kan kiezen tussen aanbieders zoals Trined, SNLR, Glasnet en T-mobile. Als ik je goed begrijp, zou mijn verbinding dan vanaf nu relatief foutloos moeten werken?
Ik merk toch steeds meer dat ik gewoon onvoldoende van deze hele materie begrijp om echt te snappen wat er fout gaat. Is er ergens een goed naslagwerk waar dit allemaal in te vinden is?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Correctie: het gaat niet om infra van Glasoperator want die hangt ook in heel veel PoPs van KPN Netwerk en daar zit dus het probleem. Zoals ik hierboven schrijf: je bent veilig op de nieuwe netwerken van Primevest en Open Dutch Fiber omdat daar simpelweg maar 1 operator en apparatuur op zit.Muis666 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:01:
[...]
@wouter.N heeft ook GPON. Waarschijnlijk via KPN netwerk infrastructuur. Juist daarop heeft T-Mobile veel problemen omdat bij het ompatchen regelmatig zowel NT's en ONT's op een OLT zijn aangesloten waardoor die onderuit gaat.
Ik weet niet via welke infra jij bent aangesloten. Als die van glasoperator is dan is KPN niet betrokken en ben je wat veiliger. Als die van KPN netwerk is, dan kun je wachten op de volgende downtime. Dit komt niet door het KPN netwerk maar doordat T-Mobile zijn processen niet op orde heeft. (En ze hebben nooit bedacht dat het mixen van NT's en ONT's die dezelfde golflengte gebruiken wel eens tot problemen zou kunnen leiden).
Dank voor de reacties en jammer dat er geen standaardwerk is. Ik ga wel de links lezenBarre73 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:38:
[...]
Helaas, dat naslagwerk is er niet. En nee, de enige netwerken waar het foutloos werkt (als we het alleen hebben over de ongewenste mix van NT en ONT) zijn de netwerken die Primevest en Open Dutch Fiber aanleggen en waar T-Mobile als enige op levert. En ook de nieuwste netwerken van KPN Netwerk waar echt alleen maar GPON via KPN WBA te krijgen is.
Het L2 Fiber netwerk had andere niet-GPON providers als ik me goed herinner. Nu T-Mobile daar bij op komt met GPON Hennie dus nog steeds kans op een NT in het netwerk waardoor je verbinding onderuit gaat.
Ja ik ben al de woningbouw aan het contacten voor stopcontact in de meterkast.Mojo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:52:
[...]
Open Dutch Fiber maakt natuurlijk afspraken met gebouweigenaren over de aanleg van een FTU op een logische plek. In jouw geval zou ik kiezen voor een stopcontact in je meterkast. Die kan de eigenaar van de woning ook realiseren. Dan kan je NT gewoon aangesloten worden op de FTU met een patchkabel (binnen de meter) en vanaf daar via een bestaande leiding (coax of telefoondraad er eventueel uithalen) je router gewoon binnen aansluiten. Dat zou toch moeten kunnen?
Superwifi ?Imperium schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:51:
Zijn er hier toevallig mensen wie eerder bij KPN Wifispots hebben aangeschaft en nu zijn overgestapt op T-Mobile? werken de wifispots nog? zijn er beperkingen?
Volgens mij moet je ze zonder KPN box bedraad aansluiten, mesh werkt dan niet meer. Ik weet niet of ze zonder KPN box nog bandsteering doen of dat het gewoon domme access points zijn geworden.miggeltje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:00:
[...]
Superwifi ?
Ik heb mijn 3 superwifi punten nog steeds in gebruik na mijn overstap van KPN naar T-Mobile. Heb ze bedraad aangesloten. Volgens mij heb ik handmatig de SSID settings doorgevoerd op de superwifi punten. Het draadloos van T-Mobile modem staat geloof ik uit. Geen problemen te melden
Duidelijk. Ik vraag mij af of meer operators of providers op de nieuwe netwerken van Primevest en Open Dutch Fiber dan wel een goed idee is.Barre73 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:41:
[...]
Correctie: het gaat niet om infra van Glasoperator want die hangt ook in heel veel PoPs van KPN Netwerk en daar zit dus het probleem. Zoals ik hierboven schrijf: je bent veilig op de nieuwe netwerken van Primevest en Open Dutch Fiber omdat daar simpelweg maar 1 operator en apparatuur op zit.
Als die volgende operator dan ook maar PON hanteert is er geen probleem op dat vlak. En PON is toch wel wat steeds meer uitgerold wordt.wsmaal schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:15:
[...]
Duidelijk. Ik vraag mij af of meer operators of providers op de nieuwe netwerken van Primevest en Open Dutch Fiber dan wel een goed idee is.
Leuk dat je in een area PoP hebt mogen meekijken, maar je conclusie als er een Huawei mediaconverter in de schakel zit, dat het dan per definitie GPON is dat is wat kort door te bocht. T-Mobile eigen operator (Glasop) gebruikt voor de 1 Gbps abonnementen inderdaad GPON ONT's van Huawei, operator KPN Wholesale gebruikt voor zijn GPON de ONT's van Nokia en de XGS-PON ONT's van Genexis. Sommigen zeggen hierover: "o, een Genexis dat is AON".... Nee dus.M_V schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Dank voor de reacties en jammer dat er geen standaardwerk is. Ik ga wel de links lezen.
Ik heb toch het idee dat L2Fiber allemaal GPON is. Ik heb hiervoor een andere provider gehad (Trined) en die leverde ook via GPON. Voor de rest is er alleen maar Glasnet. Volgens mij hebben de buren die provider, en die hebben ook een Huawei kast en volgens mij is dat altijd GPON, right? Ik heb ook een kijkje kunnen nemen in de wijkkast, kan je daaraan zien of alles GPON is of niet? Rechts zat een heel switchboard met alle huisnummers (waarvan sommigen waren ingeplugd, wij zijn J22) en links zaten drie groepen met providers (waarvan alles helemaal was volgeplugd). Er waren drie kleuren, en volgens de monteur voor 3 providers. Tegen de bovenkant van de kast zaten een soort samenbinders, ook weer in die kleuren, waar een hele bult glasvezelkabels bij elkaar kwam, ook weer in die kleuren. Kan je dan meer zeggen over hoe het systeem werkt?
En is je KPN verbinding nog live? Asking for a friend.....Devaqto schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:55:
Morgenochtend komt Guidion de verbinding aanleggen, ik had een wit Huawei kastje gekregen. Stap over van KPN naar TM, dus ben benieuwd hoe belabbeld dit gaat
Wit kastje betekend GPON! en dat zo te horen in een netwerk samen met NT kastjes. Veel plezier de komende maanden met Tmobile! Ik zit inmiddels alweer op de 16e dag zonder internet en alweer de +/- 24e dag zonder internet van de 50 dagen dat ik zo'n mooi wit chinees Huawei kastje heb.Devaqto schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:55:
Morgenochtend komt Guidion de verbinding aanleggen, ik had een wit Huawei kastje gekregen. Stap over van KPN naar TM, dus ben benieuwd hoe belabbeld dit gaat
Misschien zitten er door @Devaqto nu iets van 32 andere mensen zonder internetLord_Dain schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:09:
[...]
En is je KPN verbinding nog live? Asking for a friend.....![]()
[ Voor 20% gewijzigd door wouter.N op 05-01-2022 21:10 ]
31... en alleen als de verbinding van @Devaqto nu al niet meer werkt dan zal dit het geval zijn.wouter.N schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:09:
[...]
Wit kastje betekend GPON! en dat zo te horen in een netwerk samen met NT kastjes. Veel plezier de komende maanden met Tmobile! Ik zit inmiddels alweer op de 16e dag zonder internet en alweer de +/- 24e dag zonder internet van de 50 dagen dat ik zo'n mooi wit chinees Huawei kastje heb.
[...]
Misschien zitten er door @Devaqto nu iets van 32 andere mensen zonder internet
[ Voor 17% gewijzigd door Devaqto op 05-01-2022 21:39 ]
Wat zegt T-Mobile nu? Ik zou helemaal gek worden na zo’n lange tijd. Bel je ze elke dag of welke actie staat er nu concreet uit?wouter.N schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:09:
[...]
Wit kastje betekend GPON! en dat zo te horen in een netwerk samen met NT kastjes. Veel plezier de komende maanden met Tmobile! Ik zit inmiddels alweer op de 16e dag zonder internet en alweer de +/- 24e dag zonder internet van de 50 dagen dat ik zo'n mooi wit chinees Huawei kastje heb.
[...]
Misschien zitten er door @Devaqto nu iets van 32 andere mensen zonder internet
Mijn boefje is liev!
Ik heb bijna elke dag contact met T-Mobile (via de community) maar helaas weinig acties. De huidige actie is wachten tot zaterdag tot een andere klant wordt overgezet van een ONT naar een NT.JB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:05:
[...]
Wat zegt T-Mobile nu? Ik zou helemaal gek worden na zo’n lange tijd. Bel je ze elke dag of welke actie staat er nu concreet uit?
Als Guideon het proces netjes uitvoert waarschijnlijk gewoon prima. Ben zelf in september overgestapt, toen het nieuwe aansluitproces nog niet actief was en dus zelf 's ochtends de KPN apparatuur afgekoppeld. 4 uurtjes op mijn hotspot gewerkt en tot en met vandaag nog geen 1 dag er uit gelegen. Wat mij betreft dus rete stabiel bij TMDevaqto schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:55:
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Ruben0s schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:37:
Sinds gisteren verlost van T-mobile.
[ Voor 20% gewijzigd door NoahAmber op 06-01-2022 11:04 ]
Ok. Het ging mij er specifiek om welk WiFi-toegangspunt goed samenwerkt met de T-Mobile glasvezelmodem om zo 1 WiFi-netwerk te vormen. Conclusie was dat ik beter een set losse toegangspuntjes aan kan schaffen. Los topic is dus prima.rens-br schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:49:
[mbr]Ik heb de vraag van @Gethijsem afgeplitst naar: Uitbreiding wifi setup. Aankoopadvies past beter in een los topic.[/]
[ Voor 7% gewijzigd door Devaqto op 06-01-2022 12:06 ]
Dus toen hij bij jou was en daarna uiteindelijk naar de PoP reed deed je verbinding het nog niet neem ik aan? En toen hij de patch omzette wel?Devaqto schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:06:
Precies zoals @f4stf0rw4rd aangaf, monteur net geweest die heeft alles hier ingesteld en daarna naar de wijkkast gereden en zo was ik weer binnen 30 min online! Netjes 1G bijna up/down.
Ja, hij kwam eerst bij mij en installeerde alles (ook disconnecten NTU), dus alles offline thuis, daarna ging hij naar de PoP om het om te patchen en belde hij mij, even later werkte de verbinding. Aangezien ik verdere installatie zelf doe, wilde hij alleen even een foto te hebben van alle lampjes die branden. Zo kon hij door naar de volgende klus, prima!Barre73 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Dus toen hij bij jou was en daarna uiteindelijk naar de PoP reed deed je verbinding het nog niet neem ik aan? En toen hij de patch omzette wel?
Dat zou de manier moeten zijn lijkt me ja.. Of jou even bellen dat je de KPN NT van de stroom haalt, dan de patch omzetten en dan naar jou rijden om alles aan te sluiten. Dat mag natuurlijk ook.
ik verwacht dan dat ze je glas naar de woonkamer zullen trekken en dat daar dan de witte fiber plaat/NTU komt. dat is bij mijn woningbouw flat ook het geval, daar de meterkasten niet meer toegankelijk waren voor aanpassingen.Dracula schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:20:
[...]
Tsja vandaar dus mijn vraag hoe dat moet gaan werken
[ Voor 3% gewijzigd door DaveFlash op 06-01-2022 16:46 ]
yes, het is vooral de procedure bij t-mob, wat de ellende veroorzaakt mbt van wba naar pon/gpon tmo glasoperator door:f4stf0rw4rd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:47:
[...]
Als Guideon het proces netjes uitvoert waarschijnlijk gewoon prima. Ben zelf in september overgestapt, toen het nieuwe aansluitproces nog niet actief was en dus zelf 's ochtends de KPN apparatuur afgekoppeld. 4 uurtjes op mijn hotspot gewerkt en tot en met vandaag nog geen 1 dag er uit gelegen. Wat mij betreft dus rete stabiel bij TM
[ Voor 3% gewijzigd door DaveFlash op 06-01-2022 16:50 ]
Mijn boefje is liev!
Daar lijkt het wel op. Alsof ze in ieder geval niet kunnen zien welke aansluiting (en dus adres) verstoring op de OLT veroorzaakt. Wat op zich vreemd is, ik ga er van uit dat ze met een echt technisch diepgaand onderzoek dit wel degelijk kunnen uitzoeken, maar dat ze de kennis niet hebben hoe dit te doen.JB schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:16:
Verder is me dus nog steeds niet duidelijk waarom dit allemaal fysiek opgelost lijkt te moeten worden. Zijn die ports op de OLT niet te beheren?
Bijzonder dat je een XGS-PON mediaconverter (ONT) hebt ontvangen via KPN Wholesale. De T-Mobile abonnementen zijn daar max 100 Mpbs. Dan installeren ze meestal een Nokia ONT voor max 1 Gbps.chris-drielsma schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:14:
Na lang wachten (vanaf september 2021) sinds afgelopen maandag eindelijk Glasvezel
Helaas Max. 100/100 omdat hier een XGS-PON P2MP WBA netwerk ligt.
Ik heb dus als ONT die van Genexis gekregen die XGS PON ondersteund
[Afbeelding].
nee is niet bijzonder provider heeft de keuze om gpon of xgspon te leveren via kpn-wbaSoundwork schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Bijzonder dat je een XGS-PON mediaconverter (ONT) hebt ontvangen via KPN Wholesale. De T-Mobile abonnementen zijn daar max 100 Mpbs. Dan installeren ze meestal een Nokia ONT voor max 1 Gbps.
Ik neem aan dat je de operator bedoelt. De ISP bestelt een lijn bij een operator en die levert deze op (patch wordt dan door onderaannemer Netwerk NL of Guidion gedaan). Die operator bepaalt wat voor eindpunt er bij de klant op komt: GPON of XGS-PON.jopoh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:33:
[...]
nee is niet bijzonder provider heeft de keuze om gpon of xgspon te leveren via kpn-wba
daarnaast gpon is per 1maart voor alle providers via kpn-wba niet meer te bestellen zie https://www.kpn-wholesale...avula-dienstverlening.htm
bestaande gpon wordt wel gewoon in de lucht gehouden dat is geen enkel probleem
Ik had vanuit KPN Netwerk een Nokia ONT hangen maar die kreeg de Guidion monteur niet geactiveerd bij T-Mobile , toen heeft T-Mobile de Genexis opgestuurd die wel kon worden geactiveerd op de OLT.Soundwork schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Bijzonder dat je een XGS-PON mediaconverter (ONT) hebt ontvangen via KPN Wholesale. De T-Mobile abonnementen zijn daar max 100 Mpbs. Dan installeren ze meestal een Nokia ONT voor max 1 Gbps.
Dat klopt niet. Als T-Mobile 1000 Mbit ODF levert komt er geen Genexis XGSPON. Die zijn van KPN WBA. Daar kan T-Mobile tegenwoordig ook op leveren maar max 100 Mbit vanwege de hogere inkoopprijs.Fiekert schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:04:
ik heb navraag gedaan, Tmobile levert hier ODF, als ik het ga nemen komt er een XGSPON Genexis apparaat waar nu de ZTE F3100 (AON) hangt. dus ik kan 1gbit internet aanvragen en het ook krijgen in het KPN gebied waar ik woon. heb nog een aantal maanden bedenktijd in mijn contract bij KPN. zijn er hier mensen met ervaringen in deze opstelling? ben van plan het met mijn eigen netwerk setup te gaan gebruiken.
Nee, de provider die bij de operator inkoopt bepaalt of hij GPON of XGS-PON bestelt. Tot maart 2022 dan, want dan kan alleen nog XGSPON besteld worden.Soundwork schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:45:
[...]
Ik neem aan dat je de operator bedoelt. De ISP bestelt een lijn bij een operator en die levert deze op (patch wordt dan door onderaannemer Netwerk NL of Guidion gedaan). Die operator bepaalt wat voor eindpunt er bij de klant op komt: GPON of XGS-PON.
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 06-01-2022 22:53 ]
Dat begrijp ik, maar ik heb het hier over de P2P infrastructuur waar vanuit de area PoP gepatched. In deze architectuur kan de klant via AON of xPON aangesloten worden. Bij de nieuwe netwerken door KPN Netwerk waarop met de P2MP basis wordt aangelegd, kan dit inderdaad niet meer en wordt er ook niet meer gepatched.Barre73 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:52:
[...]
Nee, de provider die bij de operator inkoopt bepaalt of hij GPON of XGS-PON bestelt. Tot maart 2022 dan, want dan kan alleen nog XGSPON besteld worden.
En patchen gebeurt trouwens niet meer in een P2MP netwerk, maar dit terzijde.
Erg slechte zaak bij dergelijke foutgevoelige shared GPON constructies. Dan wil je meteen kunnen zien wie wat veroorzaakt in de monitoring lijkt me…Lord_Dain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:27:
[...]
Daar lijkt het wel op. Alsof ze in ieder geval niet kunnen zien welke aansluiting (en dus adres) verstoring op de OLT veroorzaakt. Wat op zich vreemd is, ik ga er van uit dat ze met een echt technisch diepgaand onderzoek dit wel degelijk kunnen uitzoeken, maar dat ze de kennis niet hebben hoe dit te doen.
Mijn boefje is liev!
Lord_Dain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:27:
[...]
Daar lijkt het wel op. Alsof ze in ieder geval niet kunnen zien welke aansluiting (en dus adres) verstoring op de OLT veroorzaakt. Wat op zich vreemd is, ik ga er van uit dat ze met een echt technisch diepgaand onderzoek dit wel degelijk kunnen uitzoeken, maar dat ze de kennis niet hebben hoe dit te doen.
Passive Optical, het optische signaal uit de OLT word passief (lees met een splitter) over (meestal) 32 aansluitingen verdeeld. Binnen die 32 aansluitingen is er een TDM achtig mechanisme voor de upload slots en een encrypted (broadcast) downlink; je GPON NTU filtert op die manier alleen je eigen downlink verkeer eruit en krijgt van de OLT z'n uplink slots. Als zo'n 'foute' NT gewoon lompweg verkeer gaat staan broadcasten krijg je collisions (ja ja ouderwets ethernet hub idee) en heeft dus in het slechtste geval niemand op die OLT poort nog internet.JB schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:12:
[...]
Erg slechte zaak bij dergelijke foutgevoelige shared GPON constructies. Dan wil je meteen kunnen zien wie wat veroorzaakt in de monitoring lijkt me…
[ Voor 6% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 07-01-2022 08:22 ]
Mijn boefje is liev!
Mjah, de NT's die je zelf uitgeeft kun je zelf wellicht nog wel beheren, maar vergelijk het met dat jij verwacht dat je vaatwasser de koffieautomaat uitzet omdat de buurman die bij jou in de koelkast heeft gezetJB schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:32:
@_-= Erikje =-_ hmm interessant. Dus je kunt geen softwarematige ingreep doen zonder de overige “31” op de OLT de shutten? Het is dus by design?
Ik zou verwachten dat je zelfs virtuele? ports kan shutten zodra deze de rest onderuit haalt.
@wouter.N ik heb dezelfde vraag ook bij T-Mobile gesteld. Even kijken waar zij mee komen;
https://community.t-mobil...ostid=1644708#post1644708
Dat kan ik wel volgen zo haha! Snap alleen niet zo goed dat je op patch niveau niets softwarematig dicht kan gooien wanneer je de verstoorder helder hebt._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:49:
[...]
Mjah, de NT's die je zelf uitgeeft kun je zelf wellicht nog wel beheren, maar vergelijk het met dat jij verwacht dat je vaatwasser de koffieautomaat uitzet omdat de buurman die bij jou in de koelkast heeft gezet![]()
Er vind (wellicht;) puur op de fysieke laag een verstoring plaats die het hele shared deel om zeep helpt. Als jij zelf een laser op de juiste golflengte de fiber in laat bleren zal de rest waarschijnlijk net zo plat gaan.
Mijn boefje is liev!
Als ik mijn buren wil pesten hoef ik volgende F1 race of voetbal wedstrijd alleen maar even mijn ONT om te wisselen voor de oude NT.JB schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:22:
[...]
Dat kan ik wel volgen zo haha! Snap alleen niet zo goed dat je op patch niveau niets softwarematig dicht kan gooien wanneer je de verstoorder helder hebt.
Het probleem is dat die PON splitter per definitie passief is. Daar zit dus blijkbaar geen logica in om verstoorders uit te schakelen.JB schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:22:
[...]
Dat kan ik wel volgen zo haha! Snap alleen niet zo goed dat je op patch niveau niets softwarematig dicht kan gooien wanneer je de verstoorder helder hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door Muis666 op 07-01-2022 10:13 ]
er vanuitgaande dat die op dezelfde OLT poort zitten welwouter.N schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:42:
[...]
Als ik mijn buren wil pesten hoef ik volgende F1 race of voetbal wedstrijd alleen maar even mijn ONT om te wisselen voor de oude NT.
Precies dat dus. Het enige dat je op afstand kan uitschakelen is de actieve poort waar dus die 32 klanten op zitten. En dat had de OLT zelf eigenlijk al gedaan... Dus schiet je niks mee op.Muis666 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:12:
[...]
Het probleem is dat die PON splitter per definitie passief is. Daar zit dus blijkbaar geen logica in om verstoorders uit te schakelen.
Conclusie, als je zoals mij nu op AON zit, bij evt. 'upgrade' van je apparatuur naar GPON keihard traineren en zo snel mogelijk opzeggen..?Barre73 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Precies dat dus. Het enige dat je op afstand kan uitschakelen is de actieve poort waar dus die 32 klanten op zitten. En dat had de OLT zelf eigenlijk al gedaan... Dus schiet je niks mee op.
Mwah... Dat zal nog wel even duren denk ik. En tegen die tijd moet de nieuwe werkwijze van Guidion toch wel overal geland zijn.Lord_Dain schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:04:
[...]
Conclusie, als je zoals mij nu op AON zit, bij evt. 'upgrade' van je apparatuur naar GPON keihard traineren en zo snel mogelijk opzeggen..?
Dat is en blijft dus een nadeel van de xPON techniek. Je kan klanten dus niet shutten op poort/klantniveau.Barre73 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Precies dat dus. Het enige dat je op afstand kan uitschakelen is de actieve poort waar dus die 32 klanten op zitten. En dat had de OLT zelf eigenlijk al gedaan... Dus schiet je niks mee op.
[ Voor 4% gewijzigd door Soundwork op 07-01-2022 20:08 ]
Ik neem aan dat je OAP kast bedoelt. In die P2MP netwerken zit nooit een NT tenzij een klant dat zelf gaat lopen proberen.Soundwork schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:32:
[...]
Dat is en blijft dus een nadeel van de xPON techniek. Je kan klanten dus niet shutten op poort/klantniveau.
Dus als een klant "hard" afgesloten moet worden om wat voor reden dan ook, dan moet er dus iemand naar de betreffende area PoP om de patch te verwijderen. En hoe sluit je een klant af die via P2MP/AOP kast is aangesloten? Moet je in die kast een knop omzetten om deze te shutten?
OAP inderdaad, excuus voor de verwarring.Barre73 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:02:
[...]
Ik neem aan dat je OAP kast bedoelt. In die P2MP netwerken zit nooit een NT tenzij een klant dat zelf gaat lopen proberen.
Het kan wel. Uiteindelijk heeft elke woning nog steeds zijn eigen poortje op een ODF lade in die OAP. Daar kan je de kabel naar de splitter uithalen als dat echt zou moeten.
Bedoel je met deze vraag of Guidion een stopcontact kan aanleggen op jouw elektrische installatie?Dracula schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:09:
Hebben mensen ervaring met het laten plaatsen van een stopcontact in de meterkast daar Gidion monteurs voor de installatie van de fiber naar utp converter?
Nou ja bij het maken van de afspraak kan ik aangeven of ik dat wou of niet. Vraag me alleen af of de monteurs hier ook voor opgeleid zijn of dit er gewoon bij doen.Soundwork schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:10:
[...]
Bedoel je met deze vraag of Guidion een stopcontact kan aanleggen op jouw elektrische installatie?
[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 07-01-2022 21:22 ]
Als een monteur dit bedrijfsmatig doet (zoals hier) moet hij/zij verplicht een certificaat hiervoor hebben. Dus ja, daar zijn we wel voor opgeleid. Wellicht niet allemaal maar daarom is jouw aangeven ook belangrijk zodat de goede monteur kan worden gepland.Dracula schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:48:
[...]
Nou ja bij het maken van de afspraak kan ik aangeven of ik dat wou of niet. Vraag me alleen af of de monteurs hier ook voor opgeleid zijn of dit er gewoon bij doen.
Dan wel of iemand hier ervaring mee hebben.
Wat is je setup dan als ik vragen mag?Devaqto schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:19:
Jammer, ben net 1 dag bij T-Mobile en ervaar nu al issues met videostreaming. Youtube, KPN TV en de Ziggo app haperen/bufferen regelmatig.
Setup is niets veranderd, hier had ik geen last van bij KPN glasvezel (ook 1G).
Is mij ook opgevallen idd, interessant...Thymo schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:53:
Ik zie via Hurricane Electric dat T-Mobile sinds eind november een hoop extra IPv6 prefixes aankondigt. Zou dit betekenen dat IPv6 eraan komt?
https://bgp.he.net/AS50266
Ja niets bijzonders, exact hetzelfde als wat ik bij KPN had. Enige wat veranderd is, is dat de Experiabox en de NTU vervangen zijn met die Huawei shit en de ZyXel router.
Ah okay dus je router en modem zijn vervangen maar voor de rest is 'alles hetzelfde'...Devaqto schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:43:
[...]
Ja niets bijzonders, exact hetzelfde als wat ik bij KPN had. Enige wat veranderd is, is dat de Experiabox en de NTU vervangen zijn met die Huawei shit en de ZyXel router.
Wat @Lord_Dain schrijft sluit ik me bij aan... Ik zit nu bij mijn ouders die T-Mobile glas hebben en ik stream hier ook gewoon YouTube, webradio, Netflix e.d. en geen enkel probleem.Devaqto schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:55:
@Lord_Dain je lijkt de typische klantenservice wel
Er is niets veranderd behalve de installatie van T-Mobile. Ik lees heel veel issues over streaming op het TM forum.
En het ligt aan mij.
Dat stiekeme vermoeden heb ik ook ja..welke convertor heb je gekregen? een witte huawei?kleinelievewolff schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:03:
Ik ben zelf een beetje bang dat ze nu mijn AON aansluiting gaan omzetten naar GPON….
Nee, een grijze van Connection Technology Systems ofzo.Lord_Dain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:18:
[...]
Dat stiekeme vermoeden heb ik ook ja..welke convertor heb je gekregen? een witte huawei?
Volgens mij is dat 'gewoon' een AON convertor, niet GPON.kleinelievewolff schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:23:
[...]
Nee, een grijze van Connection Technology Systems ofzo.
[ Voor 10% gewijzigd door Lord_Dain op 08-01-2022 15:27 ]
Gelukkig! Dan is het best een poging waard om het zelf vast te installeren en te kijken of het werkt? Kan het altijd weer terugzetten.Lord_Dain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:25:
[...]
Volgens mij is dat 'gewoon' een AON convertor, niet GPON.
Dat denk ik wel ja! Het is gewoon een standaard sfp die er in zit, of het moet zo zijn dat ze in de oude convertor een andere golflengte en/of sfp gebruikten, maar dat denk ik niet.kleinelievewolff schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:28:
[...]
Gelukkig! Dan is het best een poging waard om het zelf vast te installeren en te kijken of het werkt? Kan het altijd weer terugzetten.
Heb je aan de LAN kant ál je hardware een keer helemaal uit en aangezet?mxmemx schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:29:
Heb sinds eergister tmobile thuis ontvangen PTP, behaal bekabeld mijn snelheden (990mbits/s) wel alleen merk ik zowel bekabeld als met de wifi dat ik een vrij hoge PING ervaar. Sites die meerdere secondes nodig hebben om te laden en zodra ik download heeft die op wifi amper 100kb/s (terwijl de speedtest rond de 25mbits/s zit) ook bekabeld heeft die eerst 10-15sec nodig om richting de 20mb/s te downloaden.
Is dit gebruikelijk bij Tmobile thuis?
Het zit als volgt:Lord_Dain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:30:
[...]
Heb je aan de LAN kant ál je hardware een keer helemaal uit en aangezet?
Heb de powerlines niet uit het stroom gehad, maar die lijken het goed te doen vooralsnog, merk vooral veel van de wifi traagheid. Heb zojuist de 2.4ghz en 5g gesplit in de hoop dat dat wat doetLord_Dain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:41:
@mxmemx Neem aan dat je ook de powerlines een keer volledig een reset hebt gegeven?
Wat krijg je voor resultaten als je hier test?
https://devicetests.com/packet-loss-test (profiel Game PUBG).
Ik zou zelf altijd lokale switches en evt. powerlines resetten, geen idee of die bij het vervangen van router en modem issues krijgen met hun forwarding tables. Zou het niet denken maar ik heb me ooit eens scheel gezocht naar performance issues in mijn WAN verbinding en na resetten van mijn layer2 switches werkte opeens alles weer naar behoren.mxmemx schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:52:
[...]
Heb de powerlines niet uit het stroom gehad, maar die lijken het goed te doen vooralsnog, merk vooral veel van de wifi traagheid. Heb zojuist de 2.4ghz en 5g gesplit in de hoop dat dat wat doet
Ga zo de packet loss even proberen, mog speciale instellingen nodig daarvoro?
Probeer de wifi van de Zyxel direct eens?mxmemx schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:34:
[...]
Dit is al sinds de monteur weg is het geval ( in tussentijd heb ik alle applicaties een keer uit en aan gehad)
De zyxel en het kleine doosje heb ik niet aangeraakt.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq