[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.885.947 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 16:43
JB schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:46:
[...]

Dat zegt mijn glazen bol. Kijkende naar hoe de hedendaagse goedkope/snel geld maatschappij werkt.

Het blijft foutgevoelig omdat NTs van KPN de zaak gewoon kunnen verstoren. Hell ik kan nu zelfs een NT erop prikken en de “hele wijk” plat leggen als ik zou willen 8)7
Klopt, want de "manco" van nu is dat men met 1 vezel werkt naar de FTU's toe.
In mijn meterkast zitten nog de A- en de B-vezel. Ik heb in het verleden een abbo gehad bij Jonaz die ook gebruik maakt van GPON. Ze gaven toen aan mij op de B-vezel te patchen (vorige provider zat op de A-vezel). Vond het al wat vreemd dat dit zo ging, maar nu begrijp ik dus de reden WAAROM ze dit zo deden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22

JB

Cédric roelt!

Mr Magic schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:48:
[...]

Hoe kijk je in de ONT? Heeft dat ding een eigen IP-adres en web interface ofzo?
Ja. Handmatig IP instellen. Wachtwoord staat op achterkant icm root.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
mr_evil08 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:29:
[...]
Ik heb in de ONT gekeken daar zag ik dat de demping buiten zijn werkbereik was dit geeft stabiliteitsproblemen op glasvezel.
Dat is overigens wel degelijk een minpunt van PON techniek, de demping op de vezel is meer van belang voor een werkende of falende verbinding. Bij AON heb je hier minder snel last van als de demping iets te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:49:
[...]

Klopt, want de "manco" van nu is dat men met 1 vezel werkt naar de FTU's toe.
In mijn meterkast zitten nog de A- en de B-vezel. Ik heb in het verleden een abbo gehad bij Jonaz die ook gebruik maakt van GPON. Ze gaven toen aan mij op de B-vezel te patchen (vorige provider zat op de A-vezel). Vond het al wat vreemd dat dit zo ging, maar nu begrijp ik dus de reden WAAROM ze dit zo deden. ;)
Nee, dat had er niks mee te maken destijds. Jonaz gebruikte toen al GPON en GPON werkt beter met een APC connector. Die B-vezel bij jou is de groene APC. De blauwe is UPC en dan werkt GPON net iets minder. Je provider daarvoor gebruikte AON en dus beter de blauwe connector.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SX-Superfly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:38:
Gister is de glasvezel aansluiting gerealiseerd in de woning. Ze zijn in de wijk druk bezig met het aanleggen van de kabels. Is het verstandig nu al over te stappen op een glasvezel abonnement? Of leert de ervaring dat de verbinding regelmatig stagneert doordat er gewerkt wordt aan het netwerk?

Maakt het nog uit dat de aansluiting in de woning is gerealiseerd namens KPN? Via de postcode check zou ik ook een abonnement bij T-Mobile netwerk kunnen nemen (goedkoper dan KPN momenteel).

Op dit moment betaal ik me scheel aan Ziggo (internet compleet 300mb + tv compleet á 80 euro p/m). De kwaliteit laat te wensen over, moet de boel regelmatig resetten. Heb het vermoeden dat de kabels 'achter' de woning of de verdeelkast in de wijk verouderd zijn.
Er wordt op zich wel gewerkt aan het netwerk maar niet meer aan het ondergrondse DP waar jij op aangesloten bent. Uiteraard kan er per ongeluk iets gebeuren bij het werken aan de straatkast maar dat gebeurt eigenlijk niet zo veel. Dus je hoeft echt niet te wachten met overstappen.
2) nee, maakt niet uit. Werkt net als met xDSL. Netwerk en apparatuur van KPN. Meerdere providers over die lijn en apparatuur. Jouw keuze. Ik neem wel aan dat je bij T-Mobile niet meer kan krijgen dan 100/100 Mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:09
Soundwork schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:57:
[...]
Dat hangt ervan af.... Guidion mag nu ook zelf patches omzetten in de PoP.
Normaliter deed KPN Netwerk dat (tussen 08.00-12.00 uur). Als Guidion het doet, dan wordt het gedaan op het moment voordat hij naar jouw woning onderweg is.
Monteur van Guidion heeft dat inderdaad gedaan. Had alleen verkeerde gepatched. :'(

Zat eerst geen licht op de lijn. Andere kabel geprobeerd. Geeen effect. Dus terug naar de PoP. Bleek dat hij de verkeerde en patch had gedaan.

Daarna werkte het wel gewoon meteen.

Had alles al aangesloten dus was in 5 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Highfive95 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:41:
[...]

Monteur van Guidion heeft dat inderdaad gedaan. Had alleen verkeerde gepatched. :'(

Zat eerst geen licht op de lijn. Andere kabel geprobeerd. Geeen effect. Dus terug naar de PoP. Bleek dat hij de verkeerde en patch had gedaan.

Daarna werkte het wel gewoon meteen.

Had alles al aangesloten dus was in 5 minuten klaar.
Geeft de burger moed. Dan is KPN er binnenkort weer klaar mee. Wat een gepruts.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
Mr Magic schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:48:
[...]

Hoe kijk je in de ONT? Heeft dat ding een eigen IP-adres en web interface ofzo?
Achterop de ONT staat een ip, dit stel je even statisch in op je pc met netwerkkaart (laatste cijfertje even anders zetten, bijvoorbeeld de ONT is x.x.x.1 dan doe je pc x.x.x.2, het subnet is 255.255.255.0 en de rest zoals gateway/dns hoef je niet in te vullen).

Vanuit de webbrowser bezoek je dan het adres op de ONT staat, uiteraard pc is 1:1 verbonden met een netwerkkabel aan de ONT.

Niet vergeten als je terug gaat bouwen om je pc weer op automatisch ip te zetten.

Als je inlogt kijk je bij Optical information bij ONT information, deze waardes moeten binnen de Reference value zitten, kopje OLT information daaronder is niet zo relevant, zit de ONT waardes aardig buiten zijn bereik dan moeten ze daar wat mee doen.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2021 10:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:06
Barre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:22:
[...]

Er wordt op zich wel gewerkt aan het netwerk maar niet meer aan het ondergrondse DP waar jij op aangesloten bent. Uiteraard kan er per ongeluk iets gebeuren bij het werken aan de straatkast maar dat gebeurt eigenlijk niet zo veel. Dus je hoeft echt niet te wachten met overstappen.
2) nee, maakt niet uit. Werkt net als met xDSL. Netwerk en apparatuur van KPN. Meerdere providers over die lijn en apparatuur. Jouw keuze. Ik neem wel aan dat je bij T-Mobile niet meer kan krijgen dan 100/100 Mbit?
Duidelijk, dankjewel. Ik kan bij T-Mobile thuis kiezen voor basic (50 Mbit), fast (100 Mbit) en premium (1000 Mbit) dus dat zou betekenen dat ik bij T-Mobile meer kan krijgen dan 100/100 Mbit. Ik zie zo snel niet of hier bepaalde voorwaarden voor zijn. We hebben nu bij Ziggo het hoogste abonnement vanwege thuis werken en werken met grote databestanden. Wellicht dat 100 Mbit ook voldoet maar dat weet ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 18:48
Bij mijn fysieke verhuizing 1 jaar geleden ben ik van T-Mobile naar T-Mobile gegaan over een afstand van 50 meter. Het duurde helaas ruim een maand voor ik in mijn nieuwe woning Internet had. Dat is in dit topic nog ergens te lezen. Na >25 telefoontjes met T-Mobile en vele naar Guidion en interventie van van de Tweakers hier was eindelijk alles opgelost. Gelukkig daarna 11 maanden een stabiel Internet gehad. Nu zit ik weer in eenzelfde situatie.

Vorige week stopte het internet ermee. Op het witte Huawai glasconverter kastje knipperde het oranje ledje en ik wist meteen hoe laat het was. Tegen beter weten in heb ik voor ik met T-Mobile ging bellen dit kastje herstart, zonder resultaat. T-Mobile seinde KPN in en na 1,5 dag had ik weer signaal na een belletje van KPN. eind goed al goed, Nee dus. gisteren (vrijdag) precies hetzelfde en weer direct T-Mobile gebeld en de storing zou worden doorgezet naar de backoffice. Helaas vanmorgen nog steeds geen Internet, maar wel 4 woedende huisgenoten. Vanmorgen vroeg weer gebeld met T-Mobile en ik moest Guidion bellen. Ik kon de T-Mobile medewerker niet overtuigen dat Guidion niks kan betekenen, ze komen kijken en komen tot dezelfde conclusie als ik. direct daarna Guidion gebeld en een afspraak gemaakt voor maandag ochtend. Ik verwacht dat zij tot dezelfde conclusie komen als ik, dus weer wachten op KPN.

O ja de sinds de laatste storing kreeg ik steeds sms'jes en e-mails op Guidion te bellen voor een afspraak, deze heb ik genegeerd omdat alles al werkte. Bij navraag bij mijn laatste gesprek met T-Mobile bleek dat KPN constateerde dat er demping op de lijn zat.

Na deze inleiding mijn vragen: Wat bedoelen ze met demping, Ik maak achter de glasconverter (waar een UTP aansluiting op zit met mijn publieke IP-adres) gebruik van een Ubiquiti USG i.p.v. de Zyxel van T-Mobile. Mijn hele huis is voorzien van Ubiquiti apparatuur.

Iemand een idee waarom ik zoveel storingen heb? In mijn vorige huis nooit. Ik blijk nu wel op een andere manier op glas ben gekoppeld, naam is me ontschoten (ff opgezocht GPON), maar is veel storingsgevoeliger.

[ Voor 0% gewijzigd door pandit op 06-11-2021 20:34 . Reden: aanvulling GPON ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:50
@pandit ik zou zeggen lees de 30-40 posts boven de jouwe en alles staat daar wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SX-Superfly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:51:
[...]

Duidelijk, dankjewel. Ik kan bij T-Mobile thuis kiezen voor basic (50 Mbit), fast (100 Mbit) en premium (1000 Mbit) dus dat zou betekenen dat ik bij T-Mobile meer kan krijgen dan 100/100 Mbit. Ik zie zo snel niet of hier bepaalde voorwaarden voor zijn. We hebben nu bij Ziggo het hoogste abonnement vanwege thuis werken en werken met grote databestanden. Wellicht dat 100 Mbit ook voldoet maar dat weet ik eigenlijk niet.
Als jij 1000/1000 kan krijgen voor 40 euro (zoiets toch) speelt er iets anders. Dan heb jij nog een netwerk in de wijk met een grote PoP. Daar heeft T-Mobile eigen apparatuur geplaatst en huurt op die manier alleen de kale lijn van KPN Netwerk. Dus dat verhaal van die straatkast en net als DSL mag je dan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Barre73 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:48:
[...]

Als jij 1000/1000 kan krijgen voor 40 euro (zoiets toch) speelt er iets anders. Dan heb jij nog een netwerk in de wijk met een grote PoP. Daar heeft T-Mobile eigen apparatuur geplaatst en huurt op die manier alleen de kale lijn van KPN Netwerk. Dus dat verhaal van die straatkast en net als DSL mag je dan vergeten.
Wat is groot? Bij ons staat zoiets: (2x3m?)
https://www.westo.nl/dyna...p?fil_Id=5734&thumb_nr=21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-04 16:53

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Hoi T-mobile thuisers,

Ik twijfel om naar T-mobile thuis om te gaan. Qua deal ziet het er allemaal goed uit, maar waar ik niet goed uit kom is het volgende:

Heb momenteel nog Ziggo internet en TV: 68,50 per maand. Wifi was niet dekkend genoeg voor het huis en wilde geen wifi punten huren bij ziggo. Daarom heb ik een Deco M4 meshsysteem met drie units aangeschaft die ik nu op de standaard router van ziggo aansluit. Bij die laatste is het wifi signaal uitgeschakeld. Tevens heb ik in mijn netwerk een paar gigabit switches hangen (onder bij de tv en op de 1ste verdieping bij mijn vaste werkplek setup).

Als ik nu over stap, kan ik die Deco M4 dan blijven gebruiken? Ik lees hier wat tegenstrijdige berichten over, en met name dat het te maken heeft met het soort modem dat T-mobile levert. Het is voor mij wel eigenlijk een vereiste. Met name ook omdat je minimaal een jaar vastzit aan T-mobile.

De maximale snelheid hier is overigens 100/100 Maar die teruggang t.o.v. de prijs neem ik graag voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
@Chrosser Zover ik kan zien kun je (als je nu het Ziggo modem als router gebruikt) gewoon omrpikken. Wel even de Deco set resetten omdat het een ander netwerk met mogelijk andere ip-adressen is om conflicten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

pandit schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:24:
Bij mijn fysieke verhuizing 1 jaar geleden ben ik van T-Mobile naar T-Mobile gegaan over een afstand van 50 meter. Het duurde helaas ruim een maand voor ik in mijn nieuwe woning Internet had. Dat is in dit topic nog ergens te lezen. Na >25 telefoontjes met T-Mobile en vele naar Guidion en interventie van van de Tweakers hier was eindelijk alles opgelost. Gelukkig daarna 11 maanden een stabiel Internet gehad. Nu zit ik weer in eenzelfde situatie.

Vorige week stopte het internet ermee. Op het witte Huawai glasconverter kastje knipperde het oranje ledje en ik wist meteen hoe laat het was. Tegen beter weten in heb ik voor ik met T-Mobile ging bellen dit kastje herstart, zonder resultaat. T-Mobile seinde KPN in en na 1,5 dag had ik weer signaal na een belletje van KPN. eind goed al goed, Nee dus. gisteren (vrijdag) precies hetzelfde en weer direct T-Mobile gebeld en de storing zou worden doorgezet naar de backoffice. Helaas vanmorgen nog steeds geen Internet, maar wel 4 woedende huisgenoten. Vanmorgen vroeg weer gebeld met T-Mobile en ik moest Guidion bellen. Ik kon de T-Mobile medewerker niet overtuigen dat Guidion niks kan betekenen, ze komen kijken en komen tot dezelfde conclusie als ik. direct daarna Guidion gebeld en een afspraak gemaakt voor maandag ochtend. Ik verwacht dat zij tot dezelfde conclusie komen als ik, dus weer wachten op KPN.

O ja de sinds de laatste storing kreeg ik steeds sms'jes en e-mails op Guidion te bellen voor een afspraak, deze heb ik genegeerd omdat alles al werkte. Bij navraag bij mijn laatste gesprek met T-Mobile bleek dat KPN constateerde dat er demping op de lijn zat.

Na deze inleiding mijn vragen: Wat bedoelen ze met demping, Ik maak achter de glasconverter (waar een UTP aansluiting op zit met mijn publieke IP-adres) gebruik van een Ubiquiti USG i.p.v. de Zyxel van T-Mobile. Mijn hele huis is voorzien van Ubiquiti apparatuur.

Iemand een idee waarom ik zoveel storingen heb? In mijn vorige huis nooit. Ik blijk nu wel op een andere manier op glas ben gekoppeld, naam is me ontschoten (ff opgezocht GPON), maar is veel storingsgevoeliger.
Hierom waarschijnlijk;

JB in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
Chrosser schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:33:
Hoi T-mobile thuisers,

Ik twijfel om naar T-mobile thuis om te gaan. Qua deal ziet het er allemaal goed uit, maar waar ik niet goed uit kom is het volgende:

Heb momenteel nog Ziggo internet en TV: 68,50 per maand. Wifi was niet dekkend genoeg voor het huis en wilde geen wifi punten huren bij ziggo. Daarom heb ik een Deco M4 meshsysteem met drie units aangeschaft die ik nu op de standaard router van ziggo aansluit. Bij die laatste is het wifi signaal uitgeschakeld. Tevens heb ik in mijn netwerk een paar gigabit switches hangen (onder bij de tv en op de 1ste verdieping bij mijn vaste werkplek setup).

Als ik nu over stap, kan ik die Deco M4 dan blijven gebruiken? Ik lees hier wat tegenstrijdige berichten over, en met name dat het te maken heeft met het soort modem dat T-mobile levert. Het is voor mij wel eigenlijk een vereiste. Met name ook omdat je minimaal een jaar vastzit aan T-mobile.

De maximale snelheid hier is overigens 100/100 Maar die teruggang t.o.v. de prijs neem ik graag voor lief.
Kan prima, had ze in access point stand dan is het gewoon omprikken. Opnieuw opstarten is niet eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De PoP op die foto is 2,5*6 meter...
Maar die PoPs bedoelde ik inderdaad ja. In tegenstelling tot de nieuwe netwerken waar in de wijken voor elke 700 woningen een straatkast staat van 0,90*1,20m en waarop alle providers via KPN WBA moeten leveren.
En dan kan je bij T-Mobile hoogstens 100/100 krijgen. Maar goed dat verhaal is bij de meesten hier wel bekend, behalve bij nieuwere lezers.

[ Voor 37% gewijzigd door Barre73 op 07-11-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:06:
[...]

Nee, dat had er niks mee te maken destijds. Jonaz gebruikte toen al GPON en GPON werkt beter met een APC connector. Die B-vezel bij jou is de groene APC. De blauwe is UPC en dan werkt GPON net iets minder. Je provider daarvoor gebruikte AON en dus beter de blauwe connector.
Ok, helder.
Maar als men de 2-vezel netwerk structuur had gehouden, was het wel een optie geweest om te schakelen tussen AON en GPON klanten, dan had je de ellende van T-Mobile Glasoperator GPON mutaties niet gehad omdat de NT dan op de A-vezel blijft zitten en de ONT op de B-vezel komt te zitten.

Is het overigens niet zo dat gebieden waar Glasoperator nu GPON apparatuur heeft hangen, de FTU's in de meterkasten nog die A- en B-vezel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:28:
[...]

Ok, helder.
Maar als men de 2-vezel netwerk structuur had gehouden, was het wel een optie geweest om te schakelen tussen AON en GPON klanten, dan had je de ellende van T-Mobile Glasoperator GPON mutaties niet gehad omdat de NT dan op de A-vezel blijft zitten en de ONT op de B-vezel komt te zitten.

Is het overigens niet zo dat gebieden waar Glasoperator nu GPON apparatuur heeft hangen, de FTU's in de meterkasten nog die A- en B-vezel hebben?
Dat laatste klopt grotendeels wel ja. De huidige FTU met 1 afgewerkte vezel wordt pas sinds medio 2016 ingezet dus er zijn nog wel ruim 2 miljoen aansluitingen van voor 2016 met twee afgewerkte vezels.
En technisch kan het wat jij bedoelt. Administratief niet. Het is altijd een vezelpaar wat je huurt, de ene en de andere vezel kunnen administratief niet door twee verschillende operators worden gehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:48:
[...]

Dat laatste klopt grotendeels wel ja. De huidige FTU met 1 afgewerkte vezel wordt pas sinds medio 2016 ingezet dus er zijn nog wel ruim 2 miljoen aansluitingen van voor 2016 met twee afgewerkte vezels.
En technisch kan het wat jij bedoelt. Administratief niet. Het is altijd een vezelpaar wat je huurt, de ene en de andere vezel kunnen administratief niet door twee verschillende operators worden gehuurd.
Ok, maar als je van KPN WBA naar Glasoperator gaat, zou men toch wel de in de migratie order kunnen aangeven dat de patch van A naar B gedaan moet worden? Want zodra T-Mobile klanten van 100 Mbps naar 1 Gbps overgaan vind er altijd een operator wissel plaats.

"Op papier/administratief" gebeurd er toch hetzelfde als een T-Mobile klant van KPN WBA naar Glasop gemigreerd wordt als een KPN klant die naar Jonaz overgaat? Of gaat de vergelijking mank omdat bij de eerste situatie je bij dezelfde ISP blijft en bij de tweede niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:49
@Barre73

Is er een mogelijkheid of jij wilt en kunt checken hoe het nu zit met de glasvezel aansluiting in mijn straat

van de week zag ik nog dat ik binnen 30 dagen zou worden aangesloten en nu staat de planning op 12 maanden.

Dit omdat ik bij T-Mobile een migratie heb lopen van DSL na Glas op 3 December.

ook via postcode checks zie ik opeens weer bij TMobile Thuis alleen DSL en geen Glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:24:
[...]

Ok, maar als je van KPN WBA naar Glasoperator gaat, zou men toch wel de in de migratie order kunnen aangeven dat de patch van A naar B gedaan moet worden? Want zodra T-Mobile klanten van 100 Mbps naar 1 Gbps overgaan vind er altijd een operator wissel plaats.

"Op papier/administratief" gebeurd er toch hetzelfde als een T-Mobile klant van KPN WBA naar Glasop gemigreerd wordt als een KPN klant die naar Jonaz overgaat? Of gaat de vergelijking mank omdat bij de eerste situatie je bij dezelfde ISP blijft en bij de tweede niet?
Ja, dat zou in theorie kunnen ja. Dat zou de operator dan moeten aangeven in de migratie order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris-drielsma schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:25:
@Barre73

Is er een mogelijkheid of jij wilt en kunt checken hoe het nu zit met de glasvezel aansluiting in mijn straat

van de week zag ik nog dat ik binnen 30 dagen zou worden aangesloten en nu staat de planning op 12 maanden.

Dit omdat ik bij T-Mobile een migratie heb lopen van DSL na Glas op 3 December.

ook via postcode checks zie ik opeens weer bij TMobile Thuis alleen DSL en geen Glas
Zie je DM voor antwoord. Je kan sowieso beter direct een DM sturen aangezien we toch al een chat hadden lopen.
Dat je nu bij T-Mobile geen glas meer ziet komt omdat de plandatum tijdelijk zo ver weg is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:36:
[...]

Het lijkt inderdaad een kwetsbaar punt in deze architectuur, je hoeft maar een clocking issue te hebben aan de andere kant (NT) en de hele OLT gaat over z'n stekker;
Niet zo kwetsbaar hoor. TDMA wordt veel gebruik (bijvoorbeeld 4G, DOCSIS, WiFI - daar zelfs concurrent access om slots te krijgen).
JB schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:01:
[...]
Een nieuwe bewoner kan prima aantonen dat die aansluiting er nog niet zit, maar daar ook geen invloed op heeft kunnen hebben. Lijkt me een non-discussie en daar zou ik ook niet voor betalen als nieuwe bewoner. Alsof iemand tijdens het kopen van het huis in zijn bouwkundige keuring terug kan zien dat er eigenlijk een FTU in de meterkast zou moeten zitten :D
Die kosten vragen werkt niet zo lang er een alternatief is. Als het alternatief voor betaald aansluiten ziggo is dan kiest de gemiddelde Nederlander daar voor.

offtopic:
Heb zelf wel bij een appartement een keer voor Ziggo gekozen omdat de vorige bewoner de hoofdaansluiting van de muur af gesloopt had bij verhuizen. In zo'n situatie verwacht ik wel kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
ANdrode schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:40:
[...]

Niet zo kwetsbaar hoor. TDMA wordt veel gebruik (bijvoorbeeld 4G, DOCSIS, WiFI - daar zelfs concurrent access om slots te krijgen).

[...]

Die kosten vragen werkt niet zo lang er een alternatief is. Als het alternatief voor betaald aansluiten ziggo is dan kiest de gemiddelde Nederlander daar voor.

offtopic:
Heb zelf wel bij een appartement een keer voor Ziggo gekozen omdat de vorige bewoner de hoofdaansluiting van de muur af gesloopt had bij verhuizen. In zo'n situatie verwacht ik wel kosten :+
Ja en nee, in mobiel kand heb je een gsma die zich ertegenaan bemoeid, net als de WiFi alliance etc, het is vrij zeldzaam dat dit soort issues voorkomen. Wat het vervelend maakt natuurlijk dat het precies de combinatie is die vaak in het veld staat :)

Ben benieuwd wanneer ze hier gaan beginnen, zag al wel een knakker met een tmnl jas met glasvezel voorbereider oid lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05 17:16
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:46:
[...]

Ja en nee, in mobiel kand heb je een gsma die zich ertegenaan bemoeid, net als de WiFi alliance etc, het is vrij zeldzaam dat dit soort issues voorkomen. Wat het vervelend maakt natuurlijk dat het precies de combinatie is die vaak in het veld staat :)

Ben benieuwd wanneer ze hier gaan beginnen, zag al wel een knakker met een tmnl jas met glasvezel voorbereider oid lopen
xPON is niet iets dat T-Mobile heeft ontwikkeld of zo.
GPON is een standaard (G.984) waar de ITU-T zicht tegenaan bemoeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Dennis-L schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:04:
[...]

xPON is niet iets dat T-Mobile heeft ontwikkeld of zo.
GPON is een standaard (G.984) waar de ITU-T zicht tegenaan bemoeit.
Een ISP ontwikkelt sowieso nooit. Dat is een "leverancier-op-papier".
De operator doet het technische stuk, maar xPON is zeker niet ontwikkeld door een NL operator.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
Soundwork schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:55:
[...]

De operator doet het technische stuk, maar xPON is zeker niet ontwikkeld door een NL operator.......
Het schijnt een Britse vinding te zijn

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Soundwork schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:55:
[...]

Het was dan ook bij wijze van spreken, aangezien dit het T-Mobile topic is waar wel eens vaker gedaan wordt alsof GPON iets vreselijks is dat op een zolderkamer door iemand in elkaar is geflanst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Dennis-L schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:14:
[...]

Het was dan ook bij wijze van spreken, aangezien dit het T-Mobile topic is waar wel eens vaker gedaan wordt alsof GPON iets vreselijks is dat op een zolderkamer door iemand in elkaar is geflanst ;)
Klopt, maar dat is meer hoe T-Mobile / Glasoperator / Guidon omgaan met de manier van ompatchen.
Dat een NT onder spanning blijft zitten is een werkproces en heeft dus niets met de techniek GPON te maken.

GPON wordt in het buiteland al jarenlang gebruikt en naar mijn weten was Jonaz de eerste op de Nederlandse glasvezelmarkt die deze techniek gebruikte op de Reggefiber netwerken. Pas na KPN Wholesale ging ook T-Mobile operator Glasoperator deze techniek gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Soundwork schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:41:
[...]

Klopt, maar dat is meer hoe T-Mobile / Glasoperator / Guidon omgaan met de manier van ompatchen.
Dat een NT onder spanning blijft zitten is een werkproces en heeft dus niets met de techniek GPON te maken.

GPON wordt in het buiteland al jarenlang gebruikt en naar mijn weten was Jonaz de eerste op de Nederlandse glasvezelmarkt die deze techniek gebruikte op de Reggefiber netwerken. Pas na KPN Wholesale ging ook T-Mobile operator Glasoperator deze techniek gebruiken...
Inderdaad het punt dat ik wilde maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 13:48
Dat proces is als het goed is zoals al vermeld werd nu aangepast dus er zouden nu (in ieder geval veel ) minder tot geen storingen moeten ontstaan. Maar blijf het zeker melden, het is niet dat T-Mobile er niet mee bezig is maar zoals te begrijpen is kan je processen niet altijd zomaar even 1-2-3 omgooien :)

De oplossing is inderdaad (pin me niet exact vast op volgorde of wijze maar de apparatuur gaat er iig eerst af nu): Guidion monteur belt/gaat langs bij klant, oude apparatuur van de stroom, Guidion monteur patcht de klant, gaat terug en installeert de nieuwe apparatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door j_bos op 08-11-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-04 22:13
Ik heb nu enkele jaren t-mobile internet 1000/1000 glasvezel (Huawei HG659 router). Omdat mijn nieuwbouwwoning (oplevering 2018) ontzettend goed geïsoleerd is had ik slecht bereik in huis met deze modem alleen. Ik zocht toen naar een simpele en snelle oplossing en heb toen 3 Deco M4's van TPlink aangeschaft en met CAT6 kabels aangesloten op verschillende plekken in huis en heb nu overal goed bereik in huis. Daarmee is het probleem dus opgelost..

Nou deed ik van de week even op verschillende plekken in huis een snelheids test en kom bijna nergens boven de 500Mbit/s uit (meting speedtest op mobiel). Is dit normaal of kan ik nog veel meer uit dit abonnement halen qua snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58

page404

Website says no

Cemmey schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:22:
Ik heb nu enkele jaren t-mobile internet 1000/1000 glasvezel (Huawei HG659 router). Omdat mijn nieuwbouwwoning (oplevering 2018) ontzettend goed geïsoleerd is had ik slecht bereik in huis met deze modem alleen. Ik zocht toen naar een simpele en snelle oplossing en heb toen 3 Deco M4's van TPlink aangeschaft en met CAT6 kabels aangesloten op verschillende plekken in huis en heb nu overal goed bereik in huis. Daarmee is het probleem dus opgelost..

Nou deed ik van de week even op verschillende plekken in huis een snelheids test en kom bijna nergens boven de 500Mbit/s uit (meting speedtest op mobiel). Is dit normaal of kan ik nog veel meer uit dit abonnement halen qua snelheid?
Je zal toch echt eerst bedraad moeten testen om uit te sluiten dat het niet aan je downloadsnelheid bij T-Mobile ligt. En dan zelfs nog checken of je LAN-kabels allemaal goed zijn.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:23

Wat @page404 zegt, eerst verifieren welke snelheid daadwerkelijk binnenkomt thuis.

Daarnaast haalt zo'n M4 sowieso max 867Mbs onder ideale omstandigheden. Dus 500Mbs lijkt me nog redelijk.

Wil je meer, dan bedraad aansluiten (lastig op mobiel...) of andere router. Vraag me wel af wat je met een hogere snelheid dan 500Mbs wil maar goed.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
500Mbit/s draadloos is echt erg netjes. Daar ga je echt niet meer uithalen. Als de snelheid via een kabel ook nog hoger komt dan 500Mbit/s is er iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:04
Barre73 schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:20:
[...]

De PoP op die foto is 2,5*6 meter...
Maar die PoPs bedoelde ik inderdaad ja. In tegenstelling tot de nieuwe netwerken waar in de wijken voor elke 700 woningen een straatkast staat van 0,90*1,20m en waarop alle providers via KPN WBA moeten leveren.
En dan kan je bij T-Mobile hoogstens 100/100 krijgen. Maar goed dat verhaal is bij de meesten hier wel bekend, behalve bij nieuwere lezers.
Dus als deze huisjes er staan legt KPN nog de “oude” glasvezel techniek aan? Geen GPON?
Hier is KPN al 2 jaar aan het aanleggen. In het hele dorp zijn van dit soort huisjes geplaatst.

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MichielFRL schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:27:
[...]

Dus als deze huisjes er staan legt KPN nog de “oude” glasvezel techniek aan? Geen GPON?
Hier is KPN al 2 jaar aan het aanleggen. In het hele dorp zijn van dit soort huisjes geplaatst.
Ja en nee. Het netwerk is nog "oud" oftewel point tot point. Elke huis een eigen vezel tot in de PoP (huisjes). Daar kunnen meerdere operators apparatuur plaatsen en zo helemaal zelf eigen diensten leveren aan de klant. Maar ze kunnen zelf uitmaken of ze dat doen via GPON of via de oudere AON manier.
De nieuwe manier van aanleggen is met 1 centrale PoP (meestal in de telefooncentrale) en kleine straatkasten in de wijken, point tot multipoint geheten. Daarop is alleen maar GPON mogelijk.

KPN levert eigenlijk momenteel in bijna alle netwerken die nog gebouwd worden GPON. Ook als het netwerk point tot point wordt aangelegd.
Zie voor meer info het topic: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Barre73 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:44:
[...]

Ja en nee. Het netwerk is nog "oud" oftewel point tot point. Elke huis een eigen vezel tot in de PoP (huisjes). Daar kunnen meerdere operators apparatuur plaatsen en zo helemaal zelf eigen diensten leveren aan de klant. Maar ze kunnen zelf uitmaken of ze dat doen via GPON of via de oudere AON manier.
Bij mij is dat gelukkig de oude manier. Hier hebben ze in 2014 glas aangelegd en dus de grotere PoP's in de wijk neergezet, geen kasten van 1,2m te vinden alhier. Mochten ze mij binnen het contract benaderen dat ze mij willen 'overzetten' dan weet ik genoeg ;) Bij mij komt er geen GPON ONT/ONU in huis, dan zeg ik nog liever op. Ben dan gewoon heel vaak niet thuis >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-05 15:51

pinda powerrr

Slow down...

Hier een grote PoP op een paar honderd meter van mijn huis. Staat er al jaren, we waren er vroeg bij in de gemeente.
Iedereen in het dorp heeft ook dubbele vezel in de meterkast.

T-Mobile was bezig om die PoP's om te bouwen naar ODF en hebben dus sommige wijken al heel lang de mogelijkheid tot Gbit en andere niet. Pas sinds kort is Gbit overal mogelijk en krijg je automatisch GPON.
Ik weet niet wat de oude ODF AON aansluitingen worden als je nu de overstap maakt.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:26:
Hier een grote PoP op een paar honderd meter van mijn huis. Staat er al jaren, we waren er vroeg bij in de gemeente.
Iedereen in het dorp heeft ook dubbele vezel in de meterkast.

T-Mobile was bezig om die PoP's om te bouwen naar ODF en hebben dus sommige wijken al heel lang de mogelijkheid tot Gbit en andere niet. Pas sinds kort is Gbit overal mogelijk en krijg je automatisch GPON.
Ik weet niet wat de oude ODF AON aansluitingen worden als je nu de overstap maakt.
T-Mobile bouwt geen PoPs om. Ze plaatsen GPON apparatuur naast hun al eerder geplaatste AON apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-05 15:51

pinda powerrr

Slow down...

Barre73 schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:49:
[...]

T-Mobile bouwt geen PoPs om. Ze plaatsen GPON apparatuur naast hun al eerder geplaatste AON apparatuur.
Er was een korte periode dat de WBA handel werd "omgebouwd" naar ODF, om het maar even in lekentaal te zeggen. Toen stopten ze daar plotseling mee en pas sinds ze met GPON bezig zijn zit er weer gang in het aansluiten van Gbit.

Ik geloof je gelijk als ze hun nu bestaande AON laten voor wat het is en de nieuwe aansluitingen GPON zijn.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 08:58

xces

To got or not to got..

Binnenkort komen ze glasvezel aansluiten bij mij van T-Mobile, nadat het eindelijk in de wijk gelegd is. Ik heb mijn setup in een nette 19" rack gemonteerd en die staat op een andere plek als waar het glasvezel straks binnen komt.

Ik heb alleen internet, en ga via NLziet en streaming tv kijken. Ik heb geen TV en als ik TV zou nemen zou ik het nieuwe platform gaan gebruiken. Ik heb UniFi apparatuur.

Nu is mijn vraag (ik denk dat hij al 10x beantwoord is maar ik vind het lastig zoeken):

1) Uit de specs haal ik dat er een 10 Gbps SFP+ WAN poort aanwezig is. Is mijn aanname correct dat ik een SFP poort daarin kan plaatsen en dan dmv een glasvezelkabel de verbinding maken, ZONDER mediaconverter?

Volgens mij moet ik dan kijken welke frequenties de mediaconverter heeft en dan daar een juiste module voor te kopen, volgens bron, zou ik dit nodig hebben: "Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM LC SMF Transceiver Module" icm deze sc/lc patchkabel: https://www.fs.com/de-en/products/40463.html?attribute=256&id=99378

Klopt dat? Of maak ik het mezelf onnodig moeilijk door wat stroom te besparen op de MC? een SFP+ verbinding (10g) zou ik liever hebben maar daar is de module ook een stuk duurder van en weet ik niet hoe ik dat precies aan kan sluiten.

Dan de verbinding tussen UDM pro en mijn 24 POE switch GEN1; die laatste heeft 2 SFP poorten, beide 1G. Dan zou ik in 1 van de UDM SFP poorten en in de switch een Ubiquiti SFP module kunnen plaatsen en dan deze verbinden met een korte glasvezelkabel?

Of voegt glasvezelkabel tussen switch en udm pro niets toe en kan ik net zo goed alles met 'gewone' RJ45 kabels verbinden met ditto modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@xces wat heb je ontvangen van T-Mobile? Het ligt eraan wat er in jouw wijk ligt. Indien je een ONT ontvangt, dan zul je die ten alle tijden voor je eigen spullen nodig hebben. Vanuit daar ga je naar UTP dus kun je prima naar je 19" rack brengen lijkt me.

Vroegah toen ik Vodafone Thuis kreeg, was het een Draytek met SFP en deze kon je inderdaad in een andere router drukken zonder NT/ONT ervoor dus. Dat mechanisme wordt IMHO niet gebruikt bij nieuwe gebieden :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Nog niks, ze komen in wk47 e.e.a. aansluiten. Dan pas zeg ik Ziggo op dus ik heb dan nog even. Een collega van mij heeft zo'n Media Converter gekregen (grijs kastje) maar die woont compleet in een ander dorp en ik in Eindhoven dus dat zegt misschien helemaal niets. T-Mobile legt hier overigens zelf het glasvezel netwerk aan in de wijk.

[ Voor 10% gewijzigd door xces op 09-11-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

xces schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:11:
Nog niks, ze komen in wk47 e.e.a. aansluiten. Dan pas zeg ik Ziggo op dus ik heb dan nog even. Een collega van mij heeft zo'n Media Converter gekregen (grijs kastje) maar die woont compleet in een ander dorp en ik in Eindhoven dus dat zegt misschien helemaal niets. T-Mobile legt hier overigens zelf het glasvezel netwerk aan in de wijk.
Dan zal dat waarschijnlijk ODF > GPON zijn :? Wellicht dat iemand dat na kan gaan op basis van jouw postcode. Zo ja == Huawei witte ONT en die kun je niet ontzien met een SFP achtige oplossing maar dat is toch niet erg? In de meterkast op de stroom bij je glaspunt en met UTP naar je 19" rack :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 13:54
Als je nu pas aangesloten word in Eindhoven op nieuw netwerk krijg je Gpon.

Woon zelf in het zuidelijk deel,al jaren glas.

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:05
De doos met spullen heb ik ongeveer drie weken van tevoren gekregen en heb gewoon gekeken wat daarin zat. In mijn geval was dat een witte Huawei ONT met een kabeltje met 2x een SC/APC connector. Zo eentje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

En dat betekend dat ik dus 'gewoon' met een SFP+ module kan werken mits die de juiste frequenties heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
xces schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:22:
En dat betekend dat ik dus 'gewoon' met een SFP+ module kan werken mits die de juiste frequenties heeft?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Speedtests via mobiel is sowieso niet betrouwbaar op deze snelheden, gigabit vraagt aardig veel van de processor, dit is ook afhankelijk of je mobiel 2x2 MiMo ondersteund of alleen 1x1, ondanks er wifi AC ondersteuning bij staat kan je daar niet op aan.

500 mbit is zeer netjes via mobiel, doe even een test via laptop en het liefst bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MichielFRL schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:27:
[...]

Daar kun je niks op aan, hier is pas geleden ook opeens GPON beschikbaar gekomen, opeens was de gigabit upgrade beschikbaar(vroeger kon ik alleen 500mbit van KPN krijgen), uiteindelijk gaan alle providers een PON techniek gebruiken omdat het veel goedkoper is voor ze.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Lord_Dain schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:20:
[...]

Bij mij is dat gelukkig de oude manier. Hier hebben ze in 2014 glas aangelegd en dus de grotere PoP's in de wijk neergezet, geen kasten van 1,2m te vinden alhier. Mochten ze mij binnen het contract benaderen dat ze mij willen 'overzetten' dan weet ik genoeg ;) Bij mij komt er geen GPON ONT/ONU in huis, dan zeg ik nog liever op. Ben dan gewoon heel vaak niet thuis >:)
Met PON is niks mis mee, je leest hier alleen de gevallen waarbij het even mis ging, maar uiteindelijk stopt de provider gewoon met leveren als jij nog de enige bent en heb je de keuze een fors groter bedrag te accepteren of overstappen.

Ik zit ook op de "horror" verbinding GPON en merk geen verschil ja behalve bij de migratie ging het niet helemaal soepel, als ik het wist had ik de mediaconverter wel van stroom gehaald, mischien als er een nieuwe klant bij mijn poort op komt in de POP met nog de mediaconverter eraan dat ik tijdelijk offline ben wie weet, dit is een risico wat ik geaccepteerd heb gezien de veel lagere maandprijs vs KPN.

Overgens stond het licht er nog wel op maar het PON apparaat weigerde zich aan te melden bij de omzetting.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2021 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xces schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:22:
Je krijgt een GPON verbinding met een ONT. Die kan je (voorlopig) niet vervangen voor eigen apparatuur of eigen modules.
Mocht dit volgend jaar wel mogelijk worden in verband met wettelijke verplichtingen, dan nog heb je meer nodig dan een SFP module. Dan heb je een router nodig die GPON ondersteunt. Maar goed, dat is voor de toekomst wellicht.
Voor nu simpel: je hebt alleen een UTP nodig van de plek van de aansluiting naar je 19" rack. CAT6 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 18:48
pandit schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:24:

Gisteren is Guidion geweest en de demping kwam door een probleem met het glaskabeltje van de ONT naar de glasaansluitpunt. Nadat hij dat aangepast en de ONT had vervangen werkte het weer, daarna heeft hij de originele ONT aangekoppeld en het MAC adres aangepast en werkte het nog steeds. Ik hoop nu langer dan een week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

bedankt voor de veel toevoegende reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
xces schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:02:
[...]

bedankt voor het gebruiken van de zoek functie/ het lezen van de laatste pagina in dit draadje.
dan had je deze vraag al lang voor jezelf kunnen beantwoorden namelijk...
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:51:
[...]

Met PON is niks mis mee, je leest hier alleen de gevallen waarbij het even mis ging, maar uiteindelijk stopt de provider gewoon met leveren als jij nog de enige bent en heb je de keuze een fors groter bedrag te accepteren of overstappen.

Ik zit ook op de "horror" verbinding GPON en merk geen verschil ja behalve bij de migratie ging het niet helemaal soepel, als ik het wist had ik de mediaconverter wel van stroom gehaald, mischien als er een nieuwe klant bij mijn poort op komt in de POP met nog de mediaconverter eraan dat ik tijdelijk offline ben wie weet, dit is een risico wat ik geaccepteerd heb gezien de veel lagere maandprijs vs KPN.

Overgens stond het licht er nog wel op maar het PON apparaat weigerde zich aan te melden bij de omzetting.
Ik wacht het gewoon. Het zal een capaciteitsissue zijn vermoed ik, zodra er 'te veel' aanvragen in de wijk zijn en ze moeten capaciteit opschalen is er zeker een kans dat ze overstappen op GPON, tot die tijd tel ik mijn zegeningen en hoop ik dat het voorlopig blijft zoals het is. Hopelijk wordt het de komende tijd voor die mensen die wel in het 'horror scenario' belanden een stuk beter als de processen aangetrokken zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door Lord_Dain op 09-11-2021 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tipsie
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-02-2024
Hallo @Barre73

Ik had een vraag, veel mensen zeggen nu als T-Mobile XGS-PON uitrolt op ODF GPON dan kunnen anderen gewoon een AON mediaconverter aangesloten hebben en dat zal dan niet voor problemen zorgen bij anderen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Lord_Dain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:48:
[...]

bedankt voor het gebruiken van de zoek functie/ het lezen van de laatste pagina in dit draadje.

[...]

Ik wacht het gewoon. Het zal een capaciteitsissue zijn vermoed ik, zodra er 'te veel' aanvragen in de wijk zijn en ze moeten capaciteit opschalen is er zeker een kans dat ze overstappen op GPON, tot die tijd tel ik mijn zegeningen en hoop ik dat het voorlopig blijft zoals het is. Hopelijk wordt het de komende tijd voor die mensen die wel in het 'horror scenario' belanden een stuk beter als de processen aangetrokken zijn.
Wat bedoel je met capaciteitsissue ?
De POP uplink heeft maar x bandbreedte en daar gaat alles doorheen, AON klanten en GPON klanten kunnen op dezelfde uplink zitten, consumenten glasvezelverbindingen zijn altijd flink overboekt.

Enige capaciteitsissue wat providers kunnen hebben is dat de POP vol zit en geen nieuwe aanvragen kunnen accepteren.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:56:
[...]

Wat bedoel je met capaciteitsissue ?
De POP uplink heeft maar x bandbreedte en daar gaat alles doorheen, AON klanten en GPON klanten kunnen op dezelfde uplink zitten.
Ik neem aan dat T-Mobile in de PoP een eigen switch heeft geplaatst met een x aantal beschikbare porten - zodra deze switch (te) vol raakt zal er capaciteit (switch) bij moeten en dan zullen ze wellicht op dat moment nieuwe klanten op GPON willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Lord_Dain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:58:
[...]

Ik neem aan dat T-Mobile in de PoP een eigen switch heeft geplaatst met een x aantal beschikbare porten - zodra deze switch (te) vol raakt zal er capaciteit (switch) bij moeten en dan zullen ze wellicht op dat moment nieuwe klanten op GPON willen zetten?
Ik denk niet dat T-mobile nog klanten op AON gaat zetten als de PON poorten vol zijn maar simpelweg gaan zeggen dat ze niet kunnen leveren omdat de kast vol zit(tenzij het een eigen t-mobile AON switch is zou je nog geluk kunnen hebben).

Bestaande klanten blijven voorlopig wel op AON maar eenmaal op PON kun je niet meer terug tenzij je naar een andere provider gaat.

KPN deed deze fratsen in verleden ook bij VVDSL, zat de straatkast vol heb je pech en werd je op ADSL gezet gevoed vanuit de wijkcentrale.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom kom ik in Google's speedtest niet verder dan 0.1 mbit/s upload?
Op https://www.speedtest.net/nl doet ie wel gewoon 30+ upload.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ptO8tUXkXpN0u-A4y5jlVKqsAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XxHlMkY256XAgFKFZJONvGCu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
mr_evil08 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:02:
[...]

Ik denk niet dat T-mobile nog klanten op AON gaat zetten als de PON poorten vol zijn maar simpelweg gaan zeggen dat ze niet kunnen leveren omdat de kast vol zit(tenzij het een eigen t-mobile AON switch is zou je nog geluk kunnen hebben).

Bestaande klanten blijven voorlopig wel op AON maar eenmaal op PON kun je niet meer terug tenzij je naar een andere provider gaat.
Hoe kan het dan dat ik vorige week maandag ben aangesloten op AON? (als nieuwe klant)
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:04:

[Afbeelding]
URL van de testpagina?

[ Voor 30% gewijzigd door Lord_Dain op 09-11-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tipsie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:53:
Hallo @Barre73

Ik had een vraag, veel mensen zeggen nu als T-Mobile XGS-PON uitrolt op ODF GPON dan kunnen anderen gewoon een AON mediaconverter aangesloten hebben en dat zal dan niet voor problemen zorgen bij anderen. Klopt dit?
Ik kan het nu niet bevestigen. Daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoeg. Ik lees hetzelfde als jij waarschijnlijk. Dat de andere golflengtes geen verstoring opleveren met een AON NT. Ik zal het eens navragen bij de mensen die het zeker kunnen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:06:
[...]

Hoe kan het dan dat ik vorige week maandag ben aangesloten op AON? (als nieuwe klant)
Waarschijnlijk omdat er helemaal geen GPON OLT in jouw PoP zit?

@mr_evil08 T-Mobile plaatst direct GPON OLT's in PoPs waar ze nog niks hadden. En in PoPs waar ze (vanuit de Vodafone uitrol) nog AON switches hebben staan worden GPON OLT's bijgeplaatst als de AON poorten vol zitten en er anders dus geen klanten meer geactiveerd kunnen worden.
Terug naar AON via T-Mobile kan waarschijnlijk niet nee. Uiteindelijk zal alles GPON worden maar dan zal de oude AON apparatuur eerst afgeschreven moeten zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Barre73 op 09-11-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Tipsie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:53:
Hallo @Barre73

Deze vraag klopt niet.
Je krijgt of GPON of XGS-PON. GPON = max 1 Gbps en XGS-PON is geschikt voor max 10 Gbps.
Een ONT die op XGS-PON aangesloten worden is in sommige gevallen backwards compatible met GPON, maar andersom niet!

Voor zover ik weet levert Glasoperator nog geen XGS-PON, dat doet alleen KPN Wholesale (KPN WBA) voor alle nieuwe installaties (nieuwe aanleg netwerk) vanaf 4 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:42:
[...]

Deze vraag klopt niet.
Je krijgt of GPON of XGS-PON. GPON = max 1 Gbps en XGS-PON is geschikt voor max 10 Gbps.
Een ONT die op XGS-PON aangesloten worden is in sommige gevallen backwards compatible met GPON, maar andersom niet!

Voor zover ik weet levert Glasoperator nog geen XGS-PON, dat doet alleen KPN Wholesale (KPN WBA) voor alle nieuwe installaties (nieuwe aanleg netwerk) vanaf 4 oktober.
Ach.. ik snapte de vraag op zich al wel.

Delta Fiber levert ook XGS-PON, alhoewel dat natuurlijk alleen op haar eigen glasvezelnetwerken is. Maar toch even de moeite waard om te noemen met circa 1 miljoen aansluitingen die eind 2022 allemaal tot 8 Gbit kunnen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:56:
[...]

Ach.. ik snapte de vraag op zich al wel.

Delta Fiber levert ook XGS-PON, alhoewel dat natuurlijk alleen op haar eigen glasvezelnetwerken is. Maar toch even de moeite waard om te noemen met circa 1 miljoen aansluitingen die eind 2022 allemaal tot 8 Gbit kunnen aanvragen.
Vraag me af hoe "snel" Glasoperator net als KPN WBA en DeltaFiber ook de XGS-PON verbindingen gaan leveren.

Overigens is er nog zelden tot geen consumenten apparatuur (switches en routers) beschikbaar die hogere snelheden aankunnen dan 1 Gbps. Zo is een test van Cambrium (Tweak) gestaakt, vanwege te beperkte beschikbaarheid. Dus ook met het oog daarop denk ik dat T-Mobile niet op een korte termijn hogere snelheden zal gaan leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

xces schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:02:
[...]

Je kunt ook eerdere posts begrijpend lezen. @Barre73 herhaald letterlijk wat al eerder beantwoord is voor jou. Dat iemand vervolgens nog een bijbehorend glas kabeltje post, staat daar los van.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 09-11-2021 23:11 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tipsie
Wat ik bedoel is nu met die structurele problemen op ODF GPON dat een verkeerde mediaconverter impact kan hebben op andere aansluitingen.

Ik heb wel gehoord dat GPON naast XGS-PON kan blijven werken.

Maar als alles XGS-PON is dan heb je die structurele problemen niet dat door 1 iemand andere aansluitingen er last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tipsie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:19:
Wat ik bedoel is nu met die structurele problemen op ODF GPON dat een verkeerde mediaconverter impact kan hebben op andere aansluitingen.

Ik heb wel gehoord dat GPON naast XGS-PON kan blijven werken.

Maar als alles XGS-PON is dan heb je die structurele problemen niet dat door 1 iemand andere aansluitingen er last van hebben?
Klopt. Andere frequentie.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tipsie
Gpon werkt naast XGS-PON vanwege een andere golflengte?

Of zodra iedereen XGS-PON heeft is het gewoon iedereen heeft zijn eigen verbinding en ook al test je wat met een andere ONT ofzo, anderen merken er niks van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tipsie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:27:

Of zodra iedereen XGS-PON heeft is het gewoon iedereen heeft zijn eigen verbinding en ook al test je wat met een andere ONT ofzo, anderen merken er niks van?
GPON klappert door NTs ivm zelfde frequentie klaarblijkelijk. Dat probleem is niet aanwezig als men over zou stappen naar XGS-PON omdat deze op andere frequentie zit.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 23:39
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:04:

[Afbeelding]
ze geven bij mij vergelijkbare resultaten:

speedtest.net:
Download Mbps 934.11 Upload Mbps 816.22

google:
819.3 Mbps (downloaden) 911.4 Mbps (uploaden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tipsie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:27:

Dat eerste sowieso. Daarnaast heb je wel ergens gelijk want zolang operators XGS-PON en GPON door elkaar gebruiken in hetzelfde segment van 32 of 64 aansluitingen (zoals KPN doet) kan een vreemde mediaconverter nog steeds de abonnees met een GPON dienst storen.
Een vreemde ONT geeft geen problemen, alleen een mediaconverter (AON NT) geeft dat en alleen bij GPON klanten.

@Soundwork XGS-PON hoeft natuurlijk niet alleen ingezet te worden om klanten meer dan 1 Gbit te kunnen leveren. Het lijkt mij eerder dè manier om 32 of 64 klanten op 1 segment een betere garantie op hun abonnementsnelheid van 1 Gbit te geven.
Met GPON moeten 32 klanten het doen met 2,5 Gbit in totaal. Met XGS-PON heb je dan 10 Gbit te verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Soundwork schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:09:
[...]

Vraag me af hoe "snel" Glasoperator net als KPN WBA en DeltaFiber ook de XGS-PON verbindingen gaan leveren.

Overigens is er nog zelden tot geen consumenten apparatuur (switches en routers) beschikbaar die hogere snelheden aankunnen dan 1 Gbps. Zo is een test van Cambrium (Tweak) gestaakt, vanwege te beperkte beschikbaarheid. Dus ook met het oog daarop denk ik dat T-Mobile niet op een korte termijn hogere snelheden zal gaan leveren...
Er is ook 0 waarde voor consumenten om sneller te gaan dan 1gbit. Als je meer snelheid nodig hebt ben je per denifinitie ook geen consument meer, dat is alleen bedrijfsmatig te verkopen en dan kom je dus ook in de serieuzere snelheiden gebied en druk je doorgaans ook het glas direct in je rack en is de prijs voor dat soort routers en allees eat daar weer onder hangt een fractie van de prijs wat je servers en workstations je kosten om daar profijt uit te halen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-05 15:55
Het probleem met de uploadsnelheid (ODF netwerk, upload komt niet boven de 20Mbps) in zuid-oost Drenthe leek vorige week opgelost. Maandag begon het probleem alleen vrolijk weer. Inmiddels zit ik al sinds halverwege Augustus er steeds achteraan te bellen dat er dingen gaan gebeuren. Twee weken geleden is de toezegging al gedaan dat mijn contract kan worden ontbonden omdat mijn probleem langer dan een maand speelt. Dus vrijdag komt KPN de aansluiting activeren op hun netwerk.

Dit is een ander probleem dan oude mediaconverters die de OLT over de zeik trekken. Want er zijn meerdere pops in meerdere plaatsen in zuid-oost drenthe waar dit probleem speelt.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Lord_Dain schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:48:
[...]
Zoals je aan mijn post zag, heb ik toch wel wat onderzoek gedaan maar als je niet in de materie zit is het gewoon lastig om te zoeken en vraag je om advies. Als je dan een "NEE" krijgt zonder verdere uitleg (die in een post later wel gegeven werd) vind ik dat vrij kort door de bocht. Aangezien ik een thumbs up van iemand kreeg ben ik schijnbaar niet de enigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

https://www.rtvutrecht.nl...00-bomen-beschadigde.html
Oeps, ODN was iets te voortvarend in Utrecht. Aanleg in De Meern heeft wel vertraging opgelopen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
  • Laatst online: 03-04 11:32
dizzie110 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:23:
Vooropgesteld: mogelijk hoort mijn vraag niet thuis in dit topic; mocht dat zo zijn - vergeef me :-).

Ik heb sinds vorige week T-Mobile zakelijk thuis internet glasvezel 100/100. Alles werkt naar behoren, behalve dat ik met geen mogelijkheid kan verbinden met de VPN van mijn werk. Deze wordt bewerkstelligd via Telekom Secure Client. Zodra ik hiermee probeer te verbinden geeft deze de melding: "Connection to VPN gateway failed. Please check your internet connection."
Om uit te sluiten dat mijn VPN client gaar is: zodra ik via mijn telefoon-hotspot verbind is er geen enkel probleem en komt de VPN tunnel zo tot stand.

Ik heb zowel met mijn werk IT helpdesk als met T-Mobile al contact gehad, voorlopig zonder resultaat.

Hebben jullie suggesties in welke richting ik zou moeten zoeken?
Voor de administratie: ondertussen is mijn probleem opgelost. Alleen wat éxact het probleem was en waarom het nu is opgelost is giswerk. Nadat ik de suggestie van bepaalde ip-whitelisting aan de support van mijn werkgever had gegeven was het ineens na een paar dagen opgelost. Maar nooit een bevestiging dat dit iets was / dat ze hier iets aan hebben aangepast...
Maargoed: als iemand hier nog eens tegenaan loopt, zeker een punt om na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
page404 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:32:
https://www.rtvutrecht.nl...00-bomen-beschadigde.html
Oeps, ODN was iets te voortvarend in Utrecht. Aanleg in De Meern heeft wel vertraging opgelopen nu.
Enig idee waar ze al aan het graven waren dan? Ik heb op wat losse knakkers na nog geen schop de grond in zien gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:29:
[...]

Enig idee waar ze al aan het graven waren dan? Ik heb op wat losse knakkers na nog geen schop de grond in zien gaan
https://www.rtvutrecht.nl...00-andere-onderzocht.html
Het gaat om het gebied tussen de Mauritslaan, Laan 1954, Meerndijk en Meentweg.

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-04 08:50
Ik kom even niet uit de info van t-mobile: Als ik momenteel een contract afsluit krijg ik in de meterkast een converter (CTS CVT-3002-PLUS-DR SERIES) en een Zyxel t50 modem welke onderling zijn verbonden door een UTP/STP kabel. Klopt dit? Of zit er een andere kabel tussen? Ik wil namelijk mijn modem niet in de meterkast maar in de trapkast hebben.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cornelisprul schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:48:
Ik kom even niet uit de info van t-mobile: Als ik momenteel een contract afsluit krijg ik in de meterkast een converter (CTS CVT-3002-PLUS-DR SERIES) en een Zyxel t50 modem welke onderling zijn verbonden door een UTP/STP kabel. Klopt dit? Of zit er een andere kabel tussen? Ik wil namelijk mijn modem niet in de meterkast maar in de trapkast hebben.
De converter zou ook een andere kunnen zijn maar verder klopt het ja. Vanaf converter een UTP kabel naar je modem. Je modem kan je dus overal neerzetten waar je wil, mits je daar een UTP kabel hebt.

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-04 14:46

BitByter

Prutst dit forum

Ik heb T-Mobile Thuis 1000/1000 (enkel internet)

Sinds een halve week heb ik mijn Zyxel modem vervangen voor een Unifi USG
Gewoon kabel van de ONT naar WAN1 in de USG
WAN netwerk op vlan 300 en DHCP.

Zijn er meer mensen met deze setup, en welke firmware draaien jullie?

Ik verlies mijn WAN ip elke keer na enkele uren met de laatste firmware UGW3.v4.4.56.5449062
Met firmware UGW3.v4.4.51.5287926 werkt alles zonder problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door BitByter op 11-11-2021 10:22 ]

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:25
BitByter schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:21:
Ik heb T-Mobile Thuis 1000/1000 (enkel internet)

Sinds een halve week heb ik mijn Zyxel modem vervangen voor een Unifi USG
Gewoon kabel van de ONT naar WAN1 in de USG
WAN netwerk op vlan 300 en DHCP.

Zijn er meer mensen met deze setup, en welke firmware draaien jullie?

Ik verlies mijn WAN ip elke keer na enkele uren met de laatste firmware UGW3.v4.4.56.5449062
Met firmware UGW3.v4.4.51.5287926 werkt alles zonder problemen.
Ik draai nog op 4.4.55.5377096 met dezelfde fysieke opstelling zonder problemen maar zie ook versie 4.4.56.5449062 klaar staan

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-04 14:46

BitByter

Prutst dit forum

Ik had dinsdag dit probleem:
https://community.t-mobil...ostid=1634655#post1634655

Het draaide na de fix van t-mobile 2 dagen stabiel op 4.4.51
dus vanochtnd dacht ik, ik gaweer upgraden naar 4.4.56

een uur na de upgrade had ik weer geen wan verbinding
gedowngrade naar .51.

weer na een uur geen internet meer.
Na een reboot heb ik nu weer meer dan een uur internet

het heeft iets met de DHCP refresh elk uur te maken.

Nu weet ik dus nog steeds niet of het firmware is, of T-Mobile...

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:38:
[...]

Er is ook 0 waarde voor consumenten om sneller te gaan dan 1gbit. Als je meer snelheid nodig hebt ben je per denifinitie ook geen consument meer, dat is alleen bedrijfsmatig te verkopen en dan kom je dus ook in de serieuzere snelheiden gebied en druk je doorgaans ook het glas direct in je rack en is de prijs voor dat soort routers en allees eat daar weer onder hangt een fractie van de prijs wat je servers en workstations je kosten om daar profijt uit te halen.
Nuance: op dit moment.

Wat jij roept is compleet valide, maar dat is hetzelfde als 15jr geleden roepen: er is geen reden om meer dan 100/100 nodig te hebben tenzij je zakelijk etc etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ecpd
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-11-2024
In al mijn wijsheid heb ik besloten om van KPN over te stappen naar T-Mobile en wat heb ik daar een spijt van.

Samenvatting:
Klantenservice, kan/doet/weet niets. Bieden excuses aan en dat is het (al goedmakertje krijg je 7 dagen Unlimited).
Back Office, draaien productie. Zijn niet verantwoordelijk voor hun werk.

Kort overzicht van mijn eerste ervaringen met T-Mobile.
- Afgesproken dat op 2 november de overstap naar T-Mobile zou plaats vinden. Om een uur of 11:00 stopt glasvezel ermee.
- Doordat ik een mail niet goed gelezen heb, komt Guidon pas op 8 november de aansluiting maken. Daar wordt geconstateerd, geen licht.
- Hieruit kan je dus concluderen dat de opdracht om de aansluiting te maken (die niet gelukt is), heeft vanaf 2 november tot 8 november bij de Back Office gelegen zonder verdere actie/onderzoek.
- De monteur van Guidion heeft op dat moment contact opgenomen met de Back Office en toen is alsnog geprobeerd de aansluiting te maken.
Ook dat faalde en ging de Back Office door met productie draaien (geen enkel onderzoek van de oorzaak).
- Dinsdag 9 november twee maal met de klanten service gesproken. Antwoord: We zijn er mee bezig, even geduld. Wat ik in de conclusie al zei, kan/doen/weet niets.
- Woensdag 10 november, stoute schoenen aan getrokken en boos geworden op KPN Netwerk. Waarom zij deze aansluiting niet maken.
Binnen een half uur reactie, wij hebben van T-Mobile geen opdracht gehad.
- Direct daarna de Klantenservice maar weer eens gebeld. Antwoord: Dit ga ik voor u navragen.
- 15 minuten later belt de klantenservice mij heel blij terug. Het klopt wat u zegt, het bericht naar KPN Netwerk is al 6 maal afgewezen. We zijn dit nu aan het onderzoeken.
Back Office heeft dus tot dit moment 6 maal een bericht verstuurd, nooit gecontroleerd waarom deze zijn afgewezen. Dan voel je je op de Back Office echt betrokken bij je werk en je klanten.
- Die middag nog vele malen met de klanten service gesproken. Nutteloos, zonde van mijn tijd.
Dat ze echt niet weten wat er nu nog staat te gebeuren, blijkt wel uit het feit dat men bij de klanten service verwacht dat als deze opdracht de deur uit is het dan klaar is.
Helaas weet ik al beter, dank KPN Netwerk en Guidion, binnen 4 uur neemt dan een aannemer contact met mij op voor een afspraak (gaat lang duren).
- Donderdag 11 november, mijn klanten heb ik wel blij gemaakt met een goede oplossing.
Klantenservice T-Mobile, is een muur. Escaleren, kan niet. Excuses, dat is het.
- Het enige dat ik krijg te horen, er is een software update nodig en die komt hopelijk 12 november.
- Letterlijk tekst van webcare:
"Zo te zien is al eerder aangegeven dat het ticket blijft hangen bij de lijnbeheerder.
Wij hebben onze IT afdeling op jouw dossier gezet en wij hopen dit zo snel mogelijk voor je op te lossen.
Momenteel hebben wij een update gepland staan voor morgen en ik hoop dat we hiermee jouw ticket erdoorheen kunnen krijgen.
Mocht het niet het geval zijn dan kan ik je verzekeren dat wij snel naar een nieuwe oplossing op zoek gaan."
- Een normaal bedrijf zou een backup scenario voor dit soort situaties klaar hebben liggen, maar T-Mobile/KPN Netwerk dus niet.
Mooie SPOF, als hackers deze interface gaan vinden ....

- Vrijdag 12-11. T-Mobile heeft tot dit moment niets van zich laten horen.

Nu vraagt u zich af, waarom blijf je het dan proberen bij T-Mobile? Ik heb al navraag gedaan bij andere providers, maar dan wordt de aansluiting pas op 22 november gedaan. Ik hoop toch echt dat T-Mobile dit sneller gaat doen (of is dit valse hoop).

Ik zal mijn ervaring met T-Mobile blijven delen en dit verhaal aanvullen.

• Lord_Dain
ecpd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:37:
In al mijn wijsheid heb ik besloten om van KPN over te stappen naar T-Mobile en wat heb ik daar een spijt van.

- Doordat ik een mail niet goed gelezen heb, komt Guidon pas op 8 november de aansluiting maken. Daar wordt geconstateerd, geen licht.
Wat is er dan gebeurd door een mail niet goed te lezen? Niet op tijd de afspraak ingepland oid?

Want zoals het nu overkomt stap je daar wel heel snel overheen om vervolgens alle schuld bij T-Mobile te leggen dat zij er nu al 4 dagen mee bezig zijn.

En wat zijn die berichten die elke keer door KPN worden afgewezen? Een soort opdrachten mag ik aannemen om 'iets' uit te voeren, wat wel raar is omdat als ik het goed begrijp de Guideon monteurs tegenwoordig de patch maken. Dus, er lijkt meer aan de hand te zijn dan even een patch in de PoP maken in dit geval.

• ecpd
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-11-2024
Lord_Dain schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:20:
[...]

Wat is er dan gebeurd door een mail niet goed te lezen? Niet op tijd de afspraak ingepland oid?

Want zoals het nu overkomt stap je daar wel heel snel overheen om vervolgens alle schuld bij T-Mobile te leggen dat zij er nu al 4 dagen mee bezig zijn.

En wat zijn die berichten die elke keer door KPN worden afgewezen? Een soort opdrachten mag ik aannemen om 'iets' uit te voeren, wat wel raar is omdat als ik het goed begrijp de Guideon monteurs tegenwoordig de patch maken. Dus, er lijkt meer aan de hand te zijn dan even een patch in de PoP maken in dit geval.
Wat ik bedoel met mail niet goed lezen is, dat ik de mail van Guidion niet goed heb gelezen en als je een afspraak verzet de afsluiting gewoon door gaat op de oorspronkelijke datum.

Als je kijkt naar de volgorde in tijd, heb ik begin oktober een aanvraag gedaan om glasvezel van T-Mobile te nemen en ik heb, binnen de termijn die er voor staan, de afspraak (aansluiting) met Guidion verplaatst. Meer heb ik niet gedaan (dan bellen, veel bellen, nutteloos bellen). Dus dat ik alle schuld bij T-Mobile leg, vol mondig JA.

Wat voor berichten/tickets het zijn, technisch denk ik JSON, maar het is een opdracht om iets uit te voeren door iemand (waarschijnlijk Guidion). Alleen dit bericht/ticket komt niet aan bij de lijnbeheerder (lees van T-Mobile naar KPN Netwerk).

[ Voor 14% gewijzigd door ecpd op 11-11-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1629206

Heb nu een tijdje de TP Link Deco M4 achter de Zyxel T50 hangen, maar het paginas laden met enige regelmaat als een slak.

Dit doet het ook als ik ze rechtstreeks op de Media Converter aansluit. Iemand enig idee waar ik kan zoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:23
Anoniem: 1629206 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:20:
Heb nu een tijdje de TP Link Deco M4 achter de Zyxel T50 hangen, maar het paginas laden met enige regelmaat als een slak.

Dit doet het ook als ik ze rechtstreeks op de Media Covertor aansluit. Iemand enig idee waar ik kan zoeken ?
Altijd eerst bedraad testen om uit te sluiten dat het probleem niet in de (O)NT of bij T-Mobile zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1629206

Helaas heb ik hier alleen maar wifi only devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 12:53
Hier is net de monteur geweest. Was binnen 5 minuten weer weg. WiFi gebruikte ik al via mijn Deco M4's, dus ik hoef geen apparaten opnieuw in te stellen of wachtwoorden te wisselen. Tot zo ver alles volgens plan.

Wat me wel opvalt is dat als ik mijn laptop via CAT6 rechtstreeks op de Zyxel T50 router verbind is dat de downloadsnelheid net boven de 400mbit/s komt. Ik had toch wel een iets hogere snelheid verwacht voor 1000mbit/s aansluiting.

Hebben jullie hier ook last van of last van gehad? Moet ik het even tijd geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jeffrey schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:15:
Hier is net de monteur geweest. Was binnen 5 minuten weer weg. WiFi gebruikte ik al via mijn Deco M4's, dus ik hoef geen apparaten opnieuw in te stellen of wachtwoorden te wisselen. Tot zo ver alles volgens plan.

Wat me wel opvalt is dat als ik mijn laptop via CAT6 rechtstreeks op de Zyxel T50 router verbind is dat de downloadsnelheid net boven de 400mbit/s komt. Ik had toch wel een iets hogere snelheid verwacht voor 1000mbit/s aansluiting.

Hebben jullie hier ook last van of last van gehad? Moet ik het even tijd geven?
Staan zaken als een virusscanner uit op je laptop? Halen andere devices op dezelfde netwerkkabel dezelfde snelheid?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 12:53
Zojuist nog een tweede test gedaan + ander device. Komt nu boven de 600mbit/s en upload boven de 800mbit/s. Begint er op te lijken dus. Zal wel even tijd nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

downloaden is vaak een single thread last. en laptops hebben vaak gewoon op 1 core niet genoeg sjeu om dat via een browser te doen. helemaal niet als de NIC geen hardware offloading heeft. dan mag de cpu ook nog eens dat werk gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 12-11-2021 12:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1 ... 163 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie