Experience is what you get when you don't get what you want.....
hoe heb je dit geregeld? , na oplevering van de glasvezel verbinding kan ik sinds deze week overstappen van DSL naar Glas, echter kan mijn snelheid niet hoger dan 100/100 ? dat is opzich snel genoeg maar met unlimited zou ik dus gebruik kunnen maken van 1GbitJJ93 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:38:
Gister zou ik overgaan van WBA naar GPON voor 1000 Mbit ipv 100 Mbit.
Sinds maandagavond heb ik geen internet meer. Leek mij logisch gezien het overzetten van het signaal.
Gister kwam de Guidion monteur langs en heeft de nieuwe Huawei ONT aangesloten. En het bleek dat er nog een KPN mediaconverter hing van de vorige bewoners. Die had bij de overstap naar T-Mobile al vervangen moeten zijn door eentje van T-Mobile. Is destijds niet gebeurd wegens corona. Die kan het signaal hebben verstuurd, die had uit moeten staan. Is mij niks over verteld.
Vandaag zou er een T-Mobile monteur komen om het te fiksen, maar blijkt niet zo te zijn. Komt morgenochtend pas...
Dus ik zit zo'n 60 uur zonder vast internet tegen de tijd dat het op z'n vroegst opgelost is.
Nu kwam dit draadje op het T-Mobile forum tegen. En blijkbaar kan mijn internetverbinding in de toekomst ook verstoord door buren die overstappen naar GPON?
Dus tot nu toe een slechte ervaring.. even afwachten of het morgenochtend gefikst wordt...
Onderaan deze pagina staat een "let op" roze blokje met onder andere een link naar de reden dat je in sommige gebieden niet meer dan 100/100 kan krijgen.Reloader schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:17:
[...]
hoe heb je dit geregeld? , na oplevering van de glasvezel verbinding kan ik sinds deze week overstappen van DSL naar Glas, echter kan mijn snelheid niet hoger dan 100/100 ? dat is opzich snel genoeg maar met unlimited zou ik dus gebruik kunnen maken van 1Gbit
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Zonder de hele inhoud te kennen: Als Samsung (of LG) met Netflix en T-Mobile internet wel werkt dan is de logische conclusie toch dat het niet aan T-Mobile ligt? Dat is dan toch uitsluiten van mogelijke oorzaken door met andere factoren te checken?Falastine schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:59:
[...]
https://community.t-mobil...op-philips-smarttv-313797
dit topic loopt al 3 jaar inmiddels. Philips android tv en netflix en tmobile werken niet samen.
hier VDSL + Philips smart TV en geen netflix problemen?Barre73 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:22:
[...]
Zonder de hele onhoud te kennen: Als Samsung (of LG) met Netflix en T-Mobile internet wel werkt dan is de logische conclusie toch dat het niet aan T-Mobile ligt? Dat is dan toch uitsluiten van mogelijke oorzaken door met andere factoren te checken?
Inmiddels een paar uur later, en internet heeft er een aantal keer uitgelegen. Dermate instabiel dat ik nu alsnog via mijn hotspot werk want die is wel stabiel.jk-5 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:17:
[...]
Dat klinkt vooral om makkelijk van de ticket af te komen. Het werkt of het werkt niet. Er zijn af en toe wel regio's in het land waarom mysterieuze reden dit soort problemen spelen. Via de klantenservice lijkt de route naar het goede netwerkteam moeilijk te bereiken te zijn. Ik heb er zelf ook last van gehad, het loste zich toen na een week of 3 op.
910.8 Mbps down en 1.23 Mbps up haal ik momenteel. Dramatisch upload snelheid waar niet normaal mee te thuiswerken is. En af en toe valt de verbinding ook weg. Man man man...
Als hij steeds wegvalt heb je hetzelfde probleem als ik nu ook ervaar, met packetloss ergens in het corenetwerk. Als je een account hebt op het TM forum (die heb je volgens mij automatisch als je klant bent), zou je hier kunnen reageren dat ik niet de enige ben?JJ93 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:02:
[...]
Inmiddels een paar uur later, en internet heeft er een aantal keer uitgelegen. Dermate instabiel dat ik nu alsnog via mijn hotspot werk want die is wel stabiel.
910.8 Mbps down en 1.23 Mbps up haal ik momenteel. Dramatisch upload snelheid waar niet normaal mee te thuiswerken is. En af en toe valt de verbinding ook weg. Man man man...
https://community.t-mobil...mobile-corenetwerk-333917
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Het ligt aan AndroidTV in combinatie met glasvezel van tmobile. Als je op hotspot zit is er geen enkel probleem.Barre73 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:22:
[...]
Zonder de hele inhoud te kennen: Als Samsung (of LG) met Netflix en T-Mobile internet wel werkt dan is de logische conclusie toch dat het niet aan T-Mobile ligt? Dat is dan toch uitsluiten van mogelijke oorzaken door met andere factoren te checken?
En ik ben niet de enige.
Ze geven al 3 jaar aan dat ze er aan werken maar telkens halve oplossingen.
Experience is what you get when you don't get what you want.....
Ik gebruik het al 4 jaar zonder problemen.Falastine schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
Het ligt aan AndroidTV in combinatie met glasvezel van tmobile. Als je op hotspot zit is er geen enkel probleem.
En ik ben niet de enige.
Gebruik je de standaard TMobile hardware? Misschien dat het daar aan ligt. Ik heb namelijk wel mijn eigen router etc.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hier Android TV op mijn Sony TV en op de Nvidia Shield, maar geen problemen. Ik meen die foutcode wel eens gehad te hebben en toen lag het aan m'n DNS.Falastine schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
Het ligt aan AndroidTV in combinatie met glasvezel van tmobile. Als je op hotspot zit is er geen enkel probleem.
En ik ben niet de enige.
Heb je toevallig je DNS eens proberen te veranderen (in het geval als je die van T-Mobile gebruikt)?
Ik heb gereageerd.jk-5 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:04:
[...]
Als hij steeds wegvalt heb je hetzelfde probleem als ik nu ook ervaar, met packetloss ergens in het corenetwerk. Als je een account hebt op het TM forum (die heb je volgens mij automatisch als je klant bent), zou je hier kunnen reageren dat ik niet de enige ben?
https://community.t-mobil...mobile-corenetwerk-333917
Inmiddels contact gehad met een medewerker. Die heeft wat testjes doorlopen, hardware opnieuw opgestart, maar mocht niet baten. Als ik een speedtest doe dan klapt mijn hele verbinding er uit tijdens het uploaden.
Valt gewoon niet mee te werken nu.
Om stipt 13:00 zou ik teruggebeld moeten worden. Om 13:30 zelf maar gebeld, sta nu in de wacht.
Edit: Ik heb weer contact gehad met een andere medewerker.
Er zit vertraging in de communicatie tussen de externe monteurs en het interne systeem. Dus ze moeten eerst wachten tot de monteurs alles hebben afgesloten.
Ziet er naar uit dat ik op z'n vroegst maandag of dinsdag geholpen kan worden.
Wel heb ik een 50 GB internetvoucher gekregen. Zelf heb ik onbeperkt 4G, maar moet elke 2GB nieuwe data aanvragen via hun app. En daar zit ook vertraging in, dus dat werkt matig als je een 4K video aan het streamen of uploaden bent bijvoorbeeld.
Tot nog toe spijt van mijn overstap. Minder is meer klopt weer eens. Misschien had ik genoegen moeten nemen met 100 Mbit ipv een brakke 1000 Mbit.
[ Voor 28% gewijzigd door JJ93 op 07-10-2021 14:00 ]
Betekent dit dat in mijn wijk bij T-Mobile max 100/100 te behalen is ook kijkend naar de toekomst? Via KPN kan ik namelijk wel gewoon voor hogere snelheden kiezen. De geleverde Nokia ONT is ook voor max 100/100 verbindingen als ik dit topic goed heb doorgelezen of is dit wel voor 1GE? Ik ben benieuwd of ik later toch een snellere verbinding kan afnemen bij T-Mobile.
[ Voor 5% gewijzigd door qwasd op 07-10-2021 13:40 ]
In jouw wijk levert T-Mobile waarschijnlijk noodgedwongen via KPN Wholesale omdat er geen PoPs meer zijn om eigen apparatuur in te zetten. T-Mobile wil bij levering via KPN Wholesale niet meer leveren dan 100/100 omdat ze het anders te duur vinden worden (voor het bedrag dat ze aan jou vragen).qwasd schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:37:
Ik kan sindskort mijn VDSL omzetten naar glas 100/100. Contracttermijn blijft hetzelfde dus ik heb dit aangevraagd en ik heb gisteren een Nokia ONT (G-010G-Q) ontvangen. Volgende week komt Guideon langs om te installeren.
Betekent dit dat in mijn wijk bij T-Mobile max 100/100 te behalen is ook kijkend naar de toekomst? Via KPN kan ik namelijk wel gewoon voor hogere snelheden kiezen. De geleverde Nokia ONT is ook voor max 100/100 verbindingen als ik dit topic goed heb doorgelezen of is dit wel voor 1GE? Ik ben benieuwd of ik later toch een snellere verbinding kan afnemen bij T-Mobile.
Of dit vanuit T-Mobile ooit verandert kunnen we natuurlijk niet inschatten.
Alle providers (dus ook KPN) moeten dezelfde ONT gebruiken in dit GPON netwerk dus deze is zeker technisch geschikt voor Gbit zoals KPN klanten met 1000/1000 momenteel kunnen bevestigen.
Op gebakken lucht dusloeberce schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:32:
[...]
Upsamplen van 720i naar 1080p hoor ik voor het eerst. Waar baseer je dit op? Bronmateriaal wordt toch door de Nederlandse zenders in 1080i aangeleverd?
Op het oude platform is de uitgaande resolutie ook niet in te stellen dus met 720i(??) in het menu zit je er sowieso naast op het nieuwe platform.
[ Voor 21% gewijzigd door apis29 op 07-10-2021 20:39 ]
Ik heb echter wel het idee dat GPON klanten via Glasop meer last hebben dan AON klanten die via Glasop 1 Gbps afnemen, als het gaat om de instabiele verbindingen (even de uitval van verkeerde NT's op de bus daargelaten), of heb ik het mis?JJ93 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
Ik heb gereageerd.
Inmiddels contact gehad met een medewerker. Die heeft wat testjes doorlopen, hardware opnieuw opgestart, maar mocht niet baten. Als ik een speedtest doe dan klapt mijn hele verbinding er uit tijdens het uploaden.
Valt gewoon niet mee te werken nu.
Om stipt 13:00 zou ik teruggebeld moeten worden. Om 13:30 zelf maar gebeld, sta nu in de wacht.
Edit: Ik heb weer contact gehad met een andere medewerker.
Er zit vertraging in de communicatie tussen de externe monteurs en het interne systeem. Dus ze moeten eerst wachten tot de monteurs alles hebben afgesloten.
Ziet er naar uit dat ik op z'n vroegst maandag of dinsdag geholpen kan worden.
Wel heb ik een 50 GB internetvoucher gekregen. Zelf heb ik onbeperkt 4G, maar moet elke 2GB nieuwe data aanvragen via hun app. En daar zit ook vertraging in, dus dat werkt matig als je een 4K video aan het streamen of uploaden bent bijvoorbeeld.
Tot nog toe spijt van mijn overstap. Minder is meer klopt weer eens. Misschien had ik genoegen moeten nemen met 100 Mbit ipv een brakke 1000 Mbit.
Lastig! Ik heb 2 Philips Android TV's, 1 uit 2016 en 1 van vorig jaar. Met beide apparaten geen last van niet functioneren van Netflix op glasvezel, zowel WBA als nu ODF.Falastine schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
En ik ben niet de enige.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Nadat ik gister de 50GB internetvoucher kreeg heb ik alle hardware van de stroom gehaald. Aan het eind van de middag een voor een ingeplugd met een aantal minuten er tussen. Sindsdien heb ik stabiel internet, en nog geen packet loss gezien tijdens het draaien van een scriptje.Soundwork schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:57:
[...]
Ik heb echter wel het idee dat GPON klanten via Glasop meer last hebben dan AON klanten die via Glasop 1 Gbps afnemen, als het gaat om de instabiele verbindingen (even de uitval van verkeerde NT's op de bus daargelaten), of heb ik het mis?
Op dit moment haal ik stabiel 938 Mbit down / 590 Mbit up.
Heb nu KPN 100 Mbit / 100 Mbit met twee mobiele abo's (1x Simpel onbeperkt 8Gb, 1 x KPN 150 min / 4Gb). Totaal zou dit met "nieuwe" klanten korting komen op €929,00 per jaar.
Als ik overstap naar T-mobile zou het worden 1000 Mbit / 1000 Mbit met 1 x unlimited simonly en 1 x Simpel voor € 972,00. Maar daar komt nog wel €25,00 en €67,50 aansluit/administratiekosten bij voor nieuwe abonnementen. Maar met cashback van €45,00 en 72,50 wordt het dus goedkoper dan KPN.
Eigenlijk een no-brainer dus. Maar ik lees best wat problemen met de overstap naar T-mobile. Nu moet ik zeggen dat KPN ook niet altijd even stabiel is. Wat zouden jullie doen?
Hoe kom je aan 972€? 1Gbps+Unlimited sim = 51€ per maand.Highfive95 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:55:
Als ik hier de verhalen lees dan twijfel ik of ik naar T-mobile moet gaan. Ik betaal eigenlijk teveel voor KPN en jaar abonnement is afgelopen. Kan dus zo overstappen. Nu kan ik KPN gaan bellen voor korting, maar de vorige keer waren ze al niet happig en meer dan nieuwe klantenkorting wordt het nooit.
Heb nu KPN 100 Mbit / 100 Mbit met twee mobiele abo's (1x Simpel onbeperkt 8Gb, 1 x KPN 150 min / 4Gb). Totaal zou dit met "nieuwe" klanten korting komen op €929,00 per jaar.
Als ik overstap naar T-mobile zou het worden 1000 Mbit / 1000 Mbit met 1 x unlimited simonly en 1 x Simpel voor € 972,00. Maar daar komt nog wel €25,00 en €67,50 aansluit/administratiekosten bij voor nieuwe abonnementen. Maar met cashback van €45,00 en 72,50 wordt het dus goedkoper dan KPN.
Eigenlijk een no-brainer dus. Maar ik lees best wat problemen met de overstap naar T-mobile. Nu moet ik zeggen dat KPN ook niet altijd even stabiel is. Wat zouden jullie doen?
Wat je kan doen is bij de buren vragen of je tijdelijk mee kan liften op hun verbinding (desnoods met een wireless repeater met LAN mogelijkheid) en als dat niet gaat, tijdelijk een router in je huis zetten waar je je unlimited data sim in kan doen, zodat je daar tijdelijk op kan internetten.
Na jarenlang Ziggo klant geweest te zijn ben ik een jaar geleden direct nadat het glasvezel hier is aangelegd overgestapt op KPN glasvezel. Dat heb ik een jaar naar tevredenheid gebruikt. Een paar maanden terug werd ik gebeld door T-Mobile met een goed aanbod dus ben vorige week overgestapt op T-mobile.
Alles is uitstekend verlopen, de KPN verbinding werd in de ochtend verbroken, waarschijnlijk vawege het ompatchen, een paar uur later kwam de T-mobile installateur langs welke de apparatuur vervangen heeft en alles werkte direct uitstekend.
De internetverbinding is wat sneller en heeft erg lage ping voor zover ik nu heb gezien, de tv-decoder is minder goed dan die van KPN. De GUI is wat langzamer, hij mist 'smart functionaliteiten' zoals Netflix, hij ondersteund geen 4K. Maar aangezien we amper tv kijken en de tv gewoon Android heeft hebben we daar de smart functionaliteiten gewoon op.
Al met al; prima ervaring, prima verbinding voor een prima bedrag.
Ik zit nu ook al jaren bij KPN, maar deze zijn duur geworden en niet zo heel scheutig met korting. Maar als ik voor hetzelfde bedrag 1000 ipv 100 Mbit kan krijgen en Unlimited Simonly dan is dat gewoon een prima deal.
Tv decoder vind ik niet zo'n issue denk ik. Kijken nu wel via decoder van KPN Netflix en Prime. Maar dat kan ook gewoon via Smart TV's. Dus dat is geen probleem.
Ik ga ervanuit dat KPN glas niet heel veel anders zal zijn dan KPN glas dus is meer de overstap.Daar ben ik een beetje huiverig voor.
Ik moet ook even kijken hoe ik overstap zou doen. Bij cashback krijg je namelijk voor Simonly en voor Thuis een aparte cashback. Dus denk ik eerst simonly aanvragen en dan meteen Thuis als aparte aanvraag. Zal wel dat je activatiekosten terugkrijgt als je simonly en thuis via T-mobile zelf aanvraag. Maar dan nog scheelt het €12,50.
Als dit toevallig over CashbackXL gaat:Highfive95 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:13:
@endless
IIk moet ook even kijken hoe ik overstap zou doen. Bij cashback krijg je namelijk voor Simonly en voor Thuis een aparte cashback. Dus denk ik eerst simonly aanvragen en dan meteen Thuis als aparte aanvraag. Zal wel dat je activatiekosten terugkrijgt als je simonly en thuis via T-mobile zelf aanvraag. Maar dan nog scheelt het €12,50.
Ik heb dit bij CashbackXL gevraagd, en je mag één der beide cashbacks aanklikken op de CashbackXL site en dan ineens aanvragen.
En als het niet klopt dan jokt de eigenaar van CashbackXL :-)
Nu is het bij mij wel zo dat juist de grotere cashbacks steevast resulteren in een claim
Als je in een nieuwbouwwijk zit is er kans dat er bij jou in de buurt geen oude aansluitingen zitten (die dit probleem kunnen veroorzaken) en dan speelt dit probleem helemaal niet. Ik hoop het voor je :-)Dacuuu schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:36:
Ik lees hier mee, omdat ik nu sinds een maandje gebruik maak van tmobile glas 1000/1000 internet only. Tot op heden nergens last van gehad. Betreft een nieuw opgeleverde woning van dit jaar. Nu is e maand natuurlijk nog niet veel, maar met volledig thuiswerken gebruiken we het internet wel intensief de hele dag en avond.
Ik heb dit de eerste 8 weken oid veel te vaak gehad en nooit de eerlijke uitleg gekregen die nu wel circuleert... Maar goed sindsdien niet meer en de vraag is dan idd ook: is het proces verbeterd of heb ik de mazzel dat er op mijn 24 gebundelde aansluitingen gewoon geen overstappers zitten op dit moment?Titusvh schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:06:
[...]
Als je in een nieuwbouwwijk zit is er kans dat er bij jou in de buurt geen oude aansluitingen zitten (die dit probleem kunnen veroorzaken) en dan speelt dit probleem helemaal niet. Ik hoop het voor je :-)
Buiten dat de monteur de router naar fabrieksinstellingen heeft teruggezet om op basis daarvan te kunnen bepalen of alles werkt, is alles hier OK opgeleverd. speedtest 937Mbit/s up en 963Mbit/s down dus ik ben wat dat betreft blij.
Het enige dat ik merk is dat de latency naar sommige sites omhoog is gegaan. Bijvoorbeeld Google DNS (8.8.8.8) heeft nu 6.7ms latency, en die was bij online.nl onder de 5ms.
KPN is duurder dan T-Mobile dat moge duidelijk zijn.Highfive95 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:55:
Als ik hier de verhalen lees dan twijfel ik of ik naar T-mobile moet gaan. Ik betaal eigenlijk teveel voor KPN en jaar abonnement is afgelopen. Kan dus zo overstappen. Nu kan ik KPN gaan bellen voor korting, maar de vorige keer waren ze al niet happig en meer dan nieuwe klantenkorting wordt het nooit.
Maar "vaak" is KPN wel minder storingsgevoelig dan T-Mobile, en de routes qua transit en direct peering is bij KPN vaak beter. Daar betaal je dan ook voor. T-Mobile heeft prachtige prijzen, maar "goedkoop is duurkoop" niet voor niets in het leven geroepen als spreekwoord. Zeker als je op GPON via Glasop gepatched wordt dan is het de vraag hoe stabiel je verbinding is en of je vaak met onderbrekingen te maken krijgt. Maar met AON (waar ik vroeger bij T-Mobile op gepatched zat) kan je best een redelijk stabiele verbinding met T-Mobile hebben over glasvezel.
KPN is hier ook niet super stabiel. Af en toe een storing kan ik best mee leven. Niet te vaak natuurlijk.
Voordeel is dat ik mobiel dadelijk een unlimited abo heb dus mocht het eruit liggen kan je hier nog op over.
Het scheelt toch weer wat euro's per jaar. En kan altijd na jaartje weer terug naar kpn als het niet bevalt.
Dat zal dan ook een situatie zijn die verschilt per klant.Highfive95 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:03:
@Soundwork
KPN is hier ook niet super stabiel. Af en toe een storing kan ik best mee leven. Niet te vaak natuurlijk.
Voordeel is dat ik mobiel dadelijk een unlimited abo heb dus mocht het eruit liggen kan je hier nog op over.
Het scheelt toch weer wat euro's per jaar. En kan altijd na jaartje weer terug naar kpn als het niet bevalt.
Ik heb bij KPN op 1 hickup na afgelopen week geen problemen.
Moet erbij vermelden dat ik eigen router met eigen WiFi gebruik.
Zoals @RR2USA zijn bevinding met T-Mobile superslecht is, hoeft een andere T-Mobile mobiel en/of Thuis klant hier geen last van te hebben. Maar als de ik de fora en topics tussen T-Mobile en KPN naast elkaar leg, dan zie ik toch wel een verschil in aard van de storingen en de hoeveelheid problemen.
n=1 verhalen genoeg, ik ben een zeer tevreden T-Mobile klant voor zowel mobiel (sinds ze Orange overnamen in september 2007) als 4G voor Thuis (sinds juli 2020).Soundwork schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:21:
[...]
Dat zal dan ook een situatie zijn die verschilt per klant.
Ik heb bij KPN op 1 hickup na afgelopen week geen problemen.
Moet erbij vermelden dat ik eigen router met eigen WiFi gebruik.
Zoals @RR2USA zijn bevinding met T-Mobile superslecht is, hoeft een andere T-Mobile mobiel en/of Thuis klant hier geen last van te hebben. Maar als de ik de fora en topics tussen T-Mobile en KPN naast elkaar leg, dan zie ik toch wel een verschil in aard van de storingen en de hoeveelheid problemen.
Dat je met je beide mobiele abonnementen een positieve ervaring hebt is natuurlijk niet zo raar. T-Mobile is al jaren als beste beoordeeld wbt het mobiele netwerk. Dat is wel een behoorlijk verschil met de gemiddelde ervaring van hun Glas abonnementen.zacht schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
n=1 verhalen genoeg, ik ben een zeer tevreden T-Mobile klant voor zowel mobiel (sinds ze Orange overnamen in september 2007) als 4G voor Thuis (sinds juli 2020).
Routes bij KPN zijn op één week waarin T-Mobile via DTAG probeerde te routeren niet echt beter bij KPN. Binnen Nederland is T-Mobile zelfs wat beter [imo] doordat ze op AMS-IX en NL-IX zitten - waar KPN niet meer aan doet. Transit zit niet vol en doet wat je verwacht.Soundwork schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:19:
[...]
KPN is duurder dan T-Mobile dat moge duidelijk zijn.
Maar "vaak" is KPN wel minder storingsgevoelig dan T-Mobile, en de routes qua transit en direct peering is bij KPN vaak beter. Daar betaal je dan ook voor. T-Mobile heeft prachtige prijzen, maar "goedkoop is duurkoop" niet voor niets in het leven geroepen als spreekwoord. Zeker als je op GPON via Glasop gepatched wordt dan is het de vraag hoe stabiel je verbinding is en of je vaak met onderbrekingen te maken krijgt. Maar met AON (waar ik vroeger bij T-Mobile op gepatched zat) kan je best een redelijk stabiele verbinding met T-Mobile hebben over glasvezel.
Als er een gekke storing is ("5% van de klanten heeft bij de helft van de poorten waarmee ze verbinden loss") duurt de time to fix wel veel te lang. Grote storingen ("totaal geen internet") zijn wel zeldzaam. Hier speelt dus pech/geluk.
AON is in mijn geval zeer vergelijkbaar met eerdere XS4ALL. Gebruik wel eigen hardware als je de Draytek of Huawei router hebt: die twee zijn niet zo goed. En als je strak 1000/1000 wilt halen is het ook de ISP niet die je moet kiezen. Vermoed je dat je het frustreert als je 800+ down en 300+ up haalt ipv 950+/950+? Dan moet je dit ook niet kiezen - dit gaan ze niet voor je debuggen.
1000/1000 hoeft voor mij ook niet. Zit nu op 100/10 dus alles is beter. Ga toch maar eens een jaartje proberen. Kan altijd weer terug naar KPN als het niet bevalt. Bij storingen kan ik altijd nog terugvallen op unlimited mobiel. Anders zou ik niet heel snel overstappen. Maar is in combinatie gewoon een goede aanbieding.ANdrode schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:54:
[...]
AON is in mijn geval zeer vergelijkbaar met eerdere XS4ALL. Gebruik wel eigen hardware als je de Draytek of Huawei router hebt: die twee zijn niet zo goed. En als je strak 1000/1000 wilt halen is het ook de ISP niet die je moet kiezen. Vermoed je dat je het frustreert als je 800+ down en 300+ up haalt ipv 950+/950+? Dan moet je dit ook niet kiezen - dit gaan ze niet voor je debuggen.
Toch valt me altijd nog op dat de latency bij speedtest bij T-Mobile een stuk hoger ligt dan bij KPN.ANdrode schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:54:
[...]
Routes bij KPN zijn op één week waarin T-Mobile via DTAG probeerde te routeren niet echt beter bij KPN. Binnen Nederland is T-Mobile zelfs wat beter [imo] doordat ze op AMS-IX en NL-IX zitten - waar KPN niet meer aan doet. Transit zit niet vol en doet wat je verwacht.
Als er een gekke storing is ("5% van de klanten heeft bij de helft van de poorten waarmee ze verbinden loss") duurt de time to fix wel veel te lang. Grote storingen ("totaal geen internet") zijn wel zeldzaam. Hier speelt dus pech/geluk.
Mijn ouders zitten nog bij T-Mobile Glasop AON en hebben dezelfde router in gebruik. Daar gemiddeld 7 ms latency. Bij KPN is het 3 seconden gemiddeld. En het feit dat de routing bij KPN niet veel beter meer is dan bij T-Mobile komt omdat KPN de afgelopen jaar ook veel heeft gewijzigd in het nadeel van de klant. KPN heeft sowieso geen direct peering meer met AMS-IX maar met NL-IX maar dat komt omdat deze peering club een onderdeel was van KPN. Maar dat hoeft niet altijd slechter te zijn.
Edit: info aangepast. NL-IX is nog onderdeel van KPN
Nl-ix is eigendom van kpn.ANdrode schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:54:
[...]
Routes bij KPN zijn op één week waarin T-Mobile via DTAG probeerde te routeren niet echt beter bij KPN. Binnen Nederland is T-Mobile zelfs wat beter [imo] doordat ze op AMS-IX en NL-IX zitten - waar KPN niet meer aan doet. Transit zit niet vol en doet wat je verwacht.
Er zit een paar milliseconden latency extra in het netwerk. Maar dat is binnen het netwerk zelf. De latency die echt uitmaakt (tussen rand van T-Mobile en de rest van de wereld is gelijk). Als dat daar ook zo zou schalen ("2x hoger") zou het een ramp zijn. Maar 4ms hoger is niet significant, +- 1/25e van met ogen knipperenSoundwork schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:57:
[...]
Toch valt me altijd nog op dat de latency bij speedtest bij T-Mobile een stuk hoger ligt dan bij KPN.
Mijn ouders zitten nog bij T-Mobile Glasop AON en hebben dezelfde router in gebruik. Daar gemiddeld 7 ms latency. Bij KPN is het 3 seconden gemiddeld. En het feit dat de routing bij KPN niet veel beter meer is dan bij T-Mobile komt omdat KPN de afgelopen jaar ook veel heeft gewijzigd in het nadeel van de klant. KPN heeft sowieso geen direct peering meer met AMS-IX maar met NL-IX maar dat komt omdat deze peering club een onderdeel was van KPN. Maar dat hoeft niet altijd slechter te zijn.
Maar even met data, links naar Sao Paolo (en dan niet naar een grote cloud provider maar naar nic.br) en rechts naar AMS-IX. En daarna pings vanaf SURFnet, waar je ziet dat het verschil ongeveer constant is.
Met pings vanaf SURFnet ziet je binnen Nederland 4.2ms verschil. En als je naar Sao Paolo gaat ook ~4ms.
Bij andere endpoints in zuid amerika ongeveer een zelfde offset - maar ik wilde niet één van de cloud providers kiezen omdat je dan toch vooral het stuk tot de router van GCP/AWS in Amsterdam meet.
![]() | ![]() |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| $ ping br-sao-as22548.anchors.atlas.ripe.net -4 PING br-sao-as22548.anchors.atlas.ripe.net (200.160.6.19) 56(84) bytes of data. 64 bytes from br-sao-as22548.anchors.atlas.ripe.net (200.160.6.19): icmp_seq=1 ttl=52 time=183 ms 64 bytes from br-sao-as22548.anchors.atlas.ripe.net (200.160.6.19): icmp_seq=2 ttl=52 time=192 ms 64 bytes from br-sao-as22548.anchors.atlas.ripe.net (200.160.6.19): icmp_seq=3 ttl=52 time=187 ms 64 bytes from br-sao-as22548.anchors.atlas.ripe.net (200.160.6.19): icmp_seq=4 ttl=52 time=183 ms 64 bytes from br-sao-as22548.anchors.atlas.ripe.net (200.160.6.19): icmp_seq=5 ttl=52 time=183 ms 64 bytes from br-sao-as22548.anchors.atlas.ripe.net (200.160.6.19): icmp_seq=6 ttl=52 time=184 ms ^C --- br-sao-as22548.anchors.atlas.ripe.net ping statistics --- 6 packets transmitted, 6 received, 0% packet loss, time 5007ms rtt min/avg/max/mdev = 182.670/185.166/192.088/3.406 ms $ ping nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net -4 PING nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net (91.200.16.69) 56(84) bytes of data. 64 bytes from nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net (91.200.16.69): icmp_seq=1 ttl=58 time=3.45 ms 64 bytes from nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net (91.200.16.69): icmp_seq=2 ttl=58 time=3.44 ms 64 bytes from nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net (91.200.16.69): icmp_seq=3 ttl=58 time=3.63 ms 64 bytes from nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net (91.200.16.69): icmp_seq=4 ttl=58 time=3.49 ms 64 bytes from nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net (91.200.16.69): icmp_seq=5 ttl=58 time=3.58 ms 64 bytes from nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net (91.200.16.69): icmp_seq=6 ttl=58 time=3.44 ms ^C --- nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net ping statistics --- 6 packets transmitted, 6 received, 0% packet loss, time 5009ms rtt min/avg/max/mdev = 3.440/3.504/3.625/0.072 ms |
Nu ik het herlees wat onzorgvuldig neergezet ja. Ik bedoelde dat KPN niet meer (makkelijk) peert op AMS-IX. Daardoor gaat er flink wat verkeer via transit.
Je ziet dat veel verkeer via NTT of Liberty Global gaat.
Vergelijk je dit met een TMT IP dan zie je dat veel verkeer "direct" (via AMS-IX) gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 10-10-2021 16:22 ]
Je hebt gelijk, ik dacht dat NL-IX niet meer in handen was van KPN.....
Bel je via wifi? Als je vaste internet niet stabiel is moet je 4g eens prio geven (Samsung) of bellen over wifi uitzetten (Apple).RR2USA schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 00:35:
Boze klant hier! Ik ga T-Mobile vaarwel zeggen. 2 Jaar klant geweest. 1,5 jaar tevreden. Sinds maart 2021 gezeik met de upload, zakte van 945 naar 200. Afgelopen 3 weken op mobiel veel wegvallende calls of bellers aan andere kant van de lijn horen mij krakerig. Sta voor schut bij klanten! Voor beide staat een ticket bij T-Mobile Thuis en Mobiel open. Maar uiteraard hoor je er niets meer van! Gezien het continue gesleutel van hen aan het netwerk, de iets hogere latency, wisselende upload snelheden, gezeur met peering en routeringen, geen hops zichtbaar waren voor een periode in de traceroutes, backbones die er uit liggen zonder dat ze het zelf merken, calls die spontaan droppen of kraken, heeft mij doen te besluiten ze vaarwel te zeggen. T-Mobile is niet in staat een stabiel netwerk te leveren. Als je GEEN problemen hebt, wees geprezen, maar heb je het wel, dan kun je er van uitgaan dat oplossen niet lukt of te lang duurt. Het is duidelijk een budget provider. Als ze voor 1/11 alles weten op te lossen, blijf ik, maar dat lukt ze toch niet. Dan maar iets meer betalen bij KPN, het is niet anders. Kwaliteit kost nou éénmaal iets meer. Dag T-Mobile amateurs!
bedankt voor deze toelichting, dit geld 99% dus ook voor mijn situatieBarre73 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
In jouw wijk levert T-Mobile waarschijnlijk noodgedwongen via KPN Wholesale omdat er geen PoPs meer zijn om eigen apparatuur in te zetten. T-Mobile wil bij levering via KPN Wholesale niet meer leveren dan 100/100 omdat ze het anders te duur vinden worden (voor het bedrag dat ze aan jou vragen).
Of dit vanuit T-Mobile ooit verandert kunnen we natuurlijk niet inschatten.
Alle providers (dus ook KPN) moeten dezelfde ONT gebruiken in dit GPON netwerk dus deze is zeker technisch geschikt voor Gbit zoals KPN klanten met 1000/1000 momenteel kunnen bevestigen.
Heb al even terug zitten bladeren in zit topic, maar zag het niet voorbij gekomen.
Sinds 2-3 dagen kan ik geen programma meer terug kijken / opnieuw starten.
Ik krijg een algemene error in beeld met 'probeer het later nog een keer'. Heb het kastje ook al een keer gereset maar heeft niet geholpen.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik had het zaterdag ook. Ik had het begin gemist van SPECTRE. Maar verder niet meer over nagedacht.Pazo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:31:
Zijn er hier mensen die storing hebben bij terugkijken / programma gemist?
Heb al even terug zitten bladeren in zit topic, maar zag het niet voorbij gekomen.
Sinds 2-3 dagen kan ik geen programma meer terug kijken / opnieuw starten.
Ik krijg een algemene error in beeld met 'probeer het later nog een keer'. Heb het kastje ook al een keer gereset maar heeft niet geholpen.
En vrijdag zou Guidion langskomen tussen 14 en 16 uur, om 17:30 werd ik gebeld door de monteur dat het niet zou lukken, of het zaterdag tussen 16 uur en 18 uur zou kunnen. Uiteindelijk zaterdag 18.30 uur Guidion, ONT serienummer "toegevoegd" en er was een gigabit internet zonder ook maar iets te doen. Waarom kan T-Mobile dat niet aan de telefoonknakworst schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:57:
[...]
Inmiddels KPN Netwerk langsgeweest bij mij thuis en in de centrale iets "gefixt". Het PON lampje knippert groen, het LOS lampje was rood en nu uit. Volgens de KPN monteur is alles goed, maar moet nu T-Mobile nog wat activeren. T-Mobile gebeld en die zegt Guidion moet weer langskomen. Die komen nu vrijdag![]()
Voor mijn gevoel kan T-Mobile de boel met één druk op de knop activeren maar blijkbaar zijn ze daar te lui voor, minimaal drie bezoekjes dus om een migratie door te voeren dat is met 25 per maand niet kosteneffectief...

Onderstaand is via wifi, eigen Asus Router AC68U. Via bedraad is het nog een stukje sneller, upload > 900, download varieert wat meer maar wel altijd boven 500 mbit.
:strip_exif()/f/image/UvkfAEnx4W6iB1VoX55fcgk4.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het goed is, gaat morgen het knopje om bij T-Mobile en stap ik over naar het nieuwe platform, dus zou de tv weer moeten werken via de decoders. Benieuwd of dat überhaupt goed gaat, want de decoders hebben een verkeerde firmware en als het werkt, of het dan echt zo slecht is.
De TV Anywhere app op de telefoon is een ramp. Op mijn Google Pixel 5 werkt het niet, maar sinds een paar dagen werkt de app ook niet meer op de OnePlus Nord 2 van mijn vrouw. Iemand anders ook last hiervan? App crasht gelijk bij opstarten.
Waiting on the world to change
De nieuwe versie (2.4) crasht idd direkt bij het opstarten, al (pas) twee klachten gelezen op het forum dus de update zal nog niet iedereen bereikt hebben denk ik. De eerste klacht las ik ook een paar dagen voordat de update bij mij klaarstond dus ik was op de hoogte en niet geupdate (de Playstore had echter andere gedachten en een paar dagen later zat ik wel ineens op 2.4 terwijl ik updates op handmatig heb staan).pinda powerrr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:44:
Ik kijk nu al een week gedwongen via de nieuwe app op de Chromecast GoogleTV. Nu heb ik geen giga tv, het is een bescheiden 43" en ik heb echt prima beeld met de app. Ja, op details als je gaat zoeken zie je wel wat, maar zoals vanavond voetbal kijken ging prima (ok, het tempo lag niet hoog)
Als het goed is, gaat morgen het knopje om bij T-Mobile en stap ik over naar het nieuwe platform, dus zou de tv weer moeten werken via de decoders. Benieuwd of dat überhaupt goed gaat, want de decoders hebben een verkeerde firmware en als het werkt, of het dan echt zo slecht is.
De TV Anywhere app op de telefoon is een ramp. Op mijn Google Pixel 5 werkt het niet, maar sinds een paar dagen werkt de app ook niet meer op de OnePlus Nord 2 van mijn vrouw. Iemand anders ook last hiervan? App crasht gelijk bij opstarten.
Voetbal met de nodige beeldverbeteraars aan zal er op een kleinere tv nog best mee door kunnen gaan (denk daarbij direkt aan iemand in de testgroep die nergens last van had qua blokjes of vegen ... die bleek het op een 32" te kijken

Dacht eerder van de week even dat ze het verbeterd hadden maar hij stond op de picture mode waar ik idd de nodige verbeteraars had ingeschakeld. Even omschakelen naar een andere modus zonder en het was nog net zo slecht
Om de beeldkwaliteit een getal te geven aan de hand van dit tabelletje dat ik tegengekomen was in een van die EBU documenten (had ik al eerder ook gepost in het feedback gedeelte):
:fill(white):strip_exif()/f/image/h16DFSgW2Px8oc36nBJdEQMP.png?f=user_large)
Voor mij zit het gemiddelde pogramma op een 4 (met af en toe een 3 bij een complexere scene tot heel soms een 2) en bij voetbal van 2 tot 1.ITU-R five point scale that is commonly used by broadcasters to describe their signals. HDTV programmes seen by the consumer at home must be a minimum of grade 4 for vision quality. Grade 3 is borderline pass where there are valid reasons for technical exemption, whereas grades 1 and 2 are automatic fails.
[ Voor 19% gewijzigd door apis29 op 12-10-2021 01:32 ]
Was even aan het zoeken in de community, maar kan dat topic niet vinden met die klachten over de app, heb je een linkje toevallig?apis29 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:13:
[...]
De nieuwe versie (2.4) crasht idd direkt bij het opstarten, al (pas) twee klachten gelezen op het forum dus de update zal nog niet iedereen bereikt hebben denk ik. De eerste klacht las ik ook een paar dagen voordat de update bij mij klaarstond dus ik was op de hoogte en niet geupdate (de Playstore had echter andere gedachten en een paar dagen later zat ik wel ineens op 2.4 terwijl ik updates op handmatig heb staan).
En wat de tv betreft, heb geen beeldverbeteraars aanstaan. Wel gecalibreerd door een van de betere ISF specialisten in NL (mijn zwager
In de slaapkamer hebben we een 32" hangen en daar gaat dus straks echt de decoder van terug, want de app geeft daar meer dan prima beeld en voor dat half uurtje in de avond is het prima via Google TV.
Ik heb beide in één keer aangevraagd en zowel voor mobiel als thuis is de cachback goedgekeurd. Het werkt dus zoals je aangaf!Titusvh schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:29:
[...]
Als dit toevallig over CashbackXL gaat:
Ik heb dit bij CashbackXL gevraagd, en je mag één der beide cashbacks aanklikken op de CashbackXL site en dan ineens aanvragen.
En als het niet klopt dan jokt de eigenaar van CashbackXL :-)
Nu is het bij mij wel zo dat juist de grotere cashbacks steevast resulteren in een claim
Ben zeer benieuwd of het allemaal goed gaat. Glas wordt volgende week over gezet. Mobiel moet ik nog iets langer wachten tot nummer geporteerd kan worden. Dat kan pas in november blijkbaar. Ondanks dat ik contractvrij ben.
Wel even in de gaten houden of de klantvoordelen geactiveerd worden anders betalen we teveel.
Ik weet niet hoe groot je TV is, hier een 55”, bij dus standaard een 3 en bij flinke beweging, sport, natuurfilms een 1.apis29 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:13:
[...]
De nieuwe versie (2.4) crasht idd direkt bij het opstarten, al (pas) twee klachten gelezen op het forum dus de update zal nog niet iedereen bereikt hebben denk ik. De eerste klacht las ik ook een paar dagen voordat de update bij mij klaarstond dus ik was op de hoogte en niet geupdate (de Playstore had echter andere gedachten en een paar dagen later zat ik wel ineens op 2.4 terwijl ik updates op handmatig heb staan).
Voetbal met de nodige beeldverbeteraars aan zal er op een kleinere tv nog best mee door kunnen gaan (denk daarbij direkt aan iemand in de testgroep die nergens last van had qua blokjes of vegen ... die bleek het op een 32" te kijken)
Dacht eerder van de week even dat ze het verbeterd hadden maar hij stond op de picture mode waar ik idd de nodige verbeteraars had ingeschakeld. Even omschakelen naar een andere modus zonder en het was nog net zo slecht
Om de beeldkwaliteit een getal te geven aan de hand van dit tabelletje dat ik tegengekomen was in een van die EBU documenten (had ik al eerder ook gepost in het feedback gedeelte):
[Afbeelding]
[...]
Voor mij zit het gemiddelde pogramma op een 4 (met af en toe een 3 bij een complexere scene tot heel soms een 2) en bij voetbal van 2 tot 1.
Als ik bijv. kijk naar de NPO app is de beeldkwaliteit een stuk hoger en op bijv. Netflix echt HD kwaliteit.
Verder heb ik nog problemen met het Dolby geluid, deze is veel zachter dan de andere apps en vaak hickups bij de RTL zenders.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Deze groep is alleen voor de beta testers;pinda powerrr schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:44:
[...]
Was even aan het zoeken in de community, maar kan dat topic niet vinden met die klachten over de app, heb je een linkje toevallig?
En wat de tv betreft, heb geen beeldverbeteraars aanstaan. Wel gecalibreerd door een van de betere ISF specialisten in NL (mijn zwager)
In de slaapkamer hebben we een 32" hangen en daar gaat dus straks echt de decoder van terug, want de app geeft daar meer dan prima beeld en voor dat half uurtje in de avond is het prima via Google TV.
https://community.t-mobil...bile-tv-smart-tv-apps-574
En dit het openbare topic;
https://community.t-mobil...-app-voor-smart-tv-333670
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Wel een tijdje over getwijfeld, omdat ik bij Ziggo niks geen problemen heb, maar het prijsverschil is me te groot. Daarnaast is de snelheid een stuk lager bij Ziggo en is er vanaf volgend jaar geen Formule 1 & Premier league meer. Nu hopen op een stabiele verbinding via glasvezel
Die overweging maak ik al maanden, maar de knoop krijg ik niet doorgehakt.Jeffrey schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:45:
Zojuist de keuze gemaakt om van Ziggo over te stappen naar T-Mobile. Bij Ziggo betaal ik 63 euro per maand voor internet + tv. Bij T-Mobile ga in combinatie met sim only unlimited 25 euro per maand betalen voor internet + 7,95 per maand voor NLZiet. Inclusief aansluitkosten scheelt me dit 300 euro op jaarbasis.
Wel een tijdje over getwijfeld, omdat ik bij Ziggo niks geen problemen heb, maar het prijsverschil is me te groot. Daarnaast is de snelheid een stuk lager bij Ziggo en is er vanaf volgend jaar geen Formule 1 & Premier league meer. Nu hopen op een stabiele verbinding via glasvezel
En dat door 1 factor: we komen hier van KPN max-100-mbit af dus is er veel GPON gedoe te verwachten. Ik kan met twee thuiswerkers eigenlijk niet 31x een dag downtime veroorloven. (en als je pech hebt als het probleem op vrijdag start ook een heel weekend zonder...).
Vandaag is Guideon langs geweest en nadat hij weg was gelijk begonnen.Mont2uk schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 01:46:
[...]
Volgens mij moet dat wel lukken met enkel een Edgerouter. Je moet dan gebruik maken van VLAN300 voor je internet.
Ik heb de standaard router van T-Mobile afgekoppeld en het aangesloten vanaf de NTU naar mijn Edgerouter 6P met ethernet.
Ik heb op mijn Edgerouter 6P vlan 300 (eth0.300) aangemaakt en overal waar eth0 in mijn bestaande configuratie (voorheen nat t-mobile adsl) stond omgezet naar eth0.300 (voorbeeld firewall wan interface, nat masquerade for wan, firewall policies). Ik heb verder niks aan de duplex of speed settings gewijzigd zoals beschreven in PL3X4N in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie" (ik denk dat dit alleen nodig is bij SFP).
Het internet werkt prima en nu met 1 apparaat minder.
Dat snap ik echt niet? USB tetheren via je mobiel, leen/koop een mifi? Vraag ff of je buren guest wifi aanzetten voor je, etc etc?Titusvh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:00:
[...]
Die overweging maak ik al maanden, maar de knoop krijg ik niet doorgehakt.
En dat door 1 factor: we komen hier van KPN max-100-mbit af dus is er veel GPON gedoe te verwachten. Ik kan met twee thuiswerkers eigenlijk niet 31x een dag downtime veroorloven. (en als je pech hebt als het probleem op vrijdag start ook een heel weekend zonder...).
Ik zit ook op zo'n verbinding, en over het afgelopen jaar heb ik een paar uur downtime onder werktijd gehad (wij werken beide thuis). Dat vind ik een alleszins acceptabele score. Als ik dat vergelijk met anderen misschien zelfs een heel goede score.Titusvh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:00:
[...]
Die overweging maak ik al maanden, maar de knoop krijg ik niet doorgehakt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Jij kent mijn situatie ook niet of dat opties zijn... Het is sowieso natuurlijk niet de bedoeling dat ik kosten maak als ik juist goedkoper uit wil zijn. Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat nu dit probleem bij T-Mobile (dankzij een mede-Tweaker) onderhand al tijden bekend is, ze dit allang opgelost zouden hebben. De oplossing is zó simpel.Lord_Dain schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:43:
[...]
Dat snap ik echt niet? USB tetheren via je mobiel, leen/koop een mifi? Vraag ff of je buren guest wifi aanzetten voor je, etc etc?
Ik vind bij zo'n knullige en eenvoudig op te lossen oorzaak dat zelf helemaal niet acceptabel.Brent schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:52:
[...]
Ik zit ook op zo'n verbinding, en over het afgelopen jaar heb ik een paar uur downtime onder werktijd gehad (wij werken beide thuis). Dat vind ik een alleszins acceptabele score. Als ik dat vergelijk met anderen misschien zelfs een heel goede score.
Zeker niet als er videovergaderingen zijn in grotere groepen die je niet zomaar even kan reschedulen.
[ Voor 32% gewijzigd door Titusvh op 12-10-2021 17:01 . Reden: merge ]
Over welke knullige oorzaak heb je het hier?Titusvh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:59:
[...]
Ik vind bij zo'n knullige en eenvoudig op te lossen oorzaak dat zelf helemaal niet acceptabel.
Zeker niet als er videovergaderingen zijn in grotere groepen die je niet zomaar even kan reschedulen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Als je internet zo belangrijk voor je is dan zul je ook met KPN of Ziggo of wie dan ook een backup moeten hebben? Want ook je KPN glasvezel kan een keer door gaan en dan zit je ook rustig een paar dagen zonder?Titusvh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:59:
[...]
Jij kent mijn situatie ook niet of dat opties zijn... Het is sowieso natuurlijk niet de bedoeling dat ik kosten maak als ik juist goedkoper uit wil zijn. Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat nu dit probleem bij T-Mobile (dankzij een mede-Tweaker) onderhand al tijden bekend is, ze dit allang opgelost zouden hebben. De oplossing is zó simpel.
[...]
Ik vind bij zo'n knullige en eenvoudig op te lossen oorzaak dat zelf helemaal niet acceptabel.
Niet specifiek richting jou maar meer in algemeen: Ik snap dat als consument internet belangrijk is en niet meer weg te denken, maar als het zo belangrijk is dat je zelfs een paar uur of een dag downtime niet kunt verantwoorden, waarom dan geen backup? Het is niet zoals bij Elektra en gas in de wet geregeld :-)
Ik snap het misschien niet helemaal, maar je wil voor de goedkoopste glasleverancier gaan, maar wel altijd online zijn.. dat gaat gewoon niet samen, je koopt een consumentenproduct, zonder enige garantie van uptime of SLA, wat je wel ziet bij zakelijke verbindingen.Titusvh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:59:
[...]
Jij kent mijn situatie ook niet of dat opties zijn... Het is sowieso natuurlijk niet de bedoeling dat ik kosten maak als ik juist goedkoper uit wil zijn. Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat nu dit probleem bij T-Mobile (dankzij een mede-Tweaker) onderhand al tijden bekend is, ze dit allang opgelost zouden hebben. De oplossing is zó simpel.
[...]
Ik werk zelf in de IT en houdt me regelmatig bezig met zakelijke verbindingen, ik kan je nu al zeggen dat je best een verbinding kan nemen met een uptime van 99,9%, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan.
Hoe ik het zelf heb opgelost is dat ik een dual wan router in gebruik heb met als 2e WAN aansluiting een USB modem met een 4G sim. Dan heb je in het geval van een storing een fallback. Niet perfect, maar beter iets dan niets.
PS. Wellicht kan je werk voorzien in een backup internet verbinding, door de kosten op zich te nemen?
Sander schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:49:
[...]
Als je internet zo belangrijk voor je is dan zul je ook met KPN of Ziggo of wie dan ook een backup moeten hebben? Want ook je KPN glasvezel kan een keer door gaan en dan zit je ook rustig een paar dagen zonder?
Niet specifiek richting jou maar meer in algemeen: Ik snap dat als consument internet belangrijk is en niet meer weg te denken, maar als het zo belangrijk is dat je zelfs een paar uur of een dag downtime niet kunt verantwoorden, waarom dan geen backup? Het is niet zoals bij Elektra en gas in de wet geregeld :-)
Ik heb echt niet de illusie dat ik zo belangrijk ben dat ik geen downtime mag hebben.Lord_Dain schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:24:
[...]
Ik snap het misschien niet helemaal, maar je wil voor de goedkoopste glasleverancier gaan, maar wel altijd online zijn.. dat gaat gewoon niet samen, je koopt een consumentenproduct, zonder enige garantie van uptime of SLA, wat je wel ziet bij zakelijke verbindingen.
Ik kan best wat downtime hebben en verantwoorden. Want dit kan altijd gebeuren.
Het gaat hier om een onnodige en door T-Mobile vermijdbare oorzaak en een vooruitzicht dat dit tot wel 31x kan voorkomen en als je pech hebt meerdere dagen. Dan ben ik bijna verwijtbaar bezig jegens mijn werkgever als ik dat risico zou nemen...
Blader even terug voor wat diepgang of zie hier topic op T-Mobile forum. Kort: Procedurele tekortkoming bij T-Mobile zorgt dat er tot 31 klanten platgaan bij een overgang naar hun GPON netwerk. Dit wordt niet proactief opgemerkt en moet door KPN monteur worden opgelost wat als je pech hebt dagen kan duren.Brent schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:42:
[...]
Over welke knullige oorzaak heb je het hier?
[ Voor 4% gewijzigd door Titusvh op 12-10-2021 18:42 . Reden: url forum ]
Zolang T-Mobile zijn Guidion monteurs niet de changes laten doen in de area PoP's, gaat dit niet veranderen. Zij willen er niet voor betalen omdat toegang tot de PoP's duur is. Bij KPN de provider gaat een KPN monteur jouw change doen.... van PoP tot meterkast en wordt de change niet uitgevoerd tussen 08.00-12.00 door KPN Netwerk.Titusvh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:37:
Blader even terug voor wat diepgang of zie hier topic op T-Mobile forum. Kort: Procedurele tekortkoming bij T-Mobile zorgt dat er tot 31 klanten platgaan bij een overgang naar hun GPON netwerk. Dit wordt niet proactief opgemerkt en moet door KPN monteur worden opgelost wat als je pech hebt dagen kan duren.
Nee dit is goedkoop, 4 keer iemand langs laten komen voordat een migratie werktSoundwork schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:52:
[...]
Zolang T-Mobile zijn Guidion monteurs niet de changes laten doen in de area PoP's, gaat dit niet veranderen. Zij willen er niet voor betalen omdat toegang tot de PoP's duur is. Bij KPN de provider gaat een KPN monteur jouw change doen.... van PoP tot meterkast en wordt de change niet uitgevoerd tussen 08.00-12.00 door KPN Netwerk.

Daar kan je niet achter komen. T-Mobile zelf gaat het je ook niet vertellen.Lord_Dain schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:07:
Hoe kan ik er eigenlijk achter komen in welk gebied ik zit en welke aansluiting ik krijg? Ik bedoel, ik kan hier al een paar jaar 1GBps van T-mobile krijgen, ik weet zeker dat ze hier initieel geen GPON hebben uitgerold maar de oude variant.. maar er is een gerede kans dat ze nu inmiddels ook in de PoP bij mij in de wijk de nieuwe daisy chained oplossing gebruiken?
Maar grote kans dat ook in jouw wijk nu apparatuur in gebruik is die gebruik maakt van GPON, naast de bestaande AON switches.
Oftewel, enige manier om er achter te komen is de trekker overhalen en T-mobile aanschaffen voor een jaartje.Soundwork schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:19:
[...]
Daar kan je niet achter komen. T-Mobile zelf gaat het je ook niet vertellen.
Maar grote kans dat ook in jouw wijk nu apparatuur in gebruik is die gebruik maakt van GPON, naast de bestaande AON switches.

Yup, als je installatie pakket binnenkrijgt dan weet je definitief of je op AON of GPON aangesloten wordt. Daar zit of een NT of een ONT in.Lord_Dain schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:24:
[...]
Oftewel, enige manier om er achter te komen is de trekker overhalen en T-mobile aanschaffen voor een jaartje.
[ Voor 5% gewijzigd door Soundwork op 12-10-2021 19:52 ]
Indien het ene of het andere contract actief is, inloggen in de MyTmobile omgeving en zelf inschakelen.Highfive95 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:57:
[...]
Wel even in de gaten houden of de klantvoordelen geactiveerd worden anders betalen we teveel.
Indien het 2e abo actief weer aanmelden en dat erbij zetten.
Ik heb nu nog deze (bijna oude) FTU er in zitten van de XS4all/KPN verbinding, maar dat zegt dus niets..Soundwork schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:52:
[...]
Yup, als je installatie pakket binnenkrijgt dan weet je definitief of je op AON of GPON aangesloten wordt. Daar zit of een NT of een ONT in.

Nee, dat is tegenwoordig geen garantie dat je geen GPON krijgt als type verbinding.Lord_Dain schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:27:
[...]
Ik heb nu nog deze (bijna oude) FTU er in zitten van de XS4all/KPN verbinding, maar dat zegt dus niets..
[Afbeelding]
Zowel bij de TK-01 en de TY-01 (die jij dus hebt) wordt de NT of ONT aangesloten met een losse glasvezelkabel via een patchcover.
Nee, niet door een KPN monteur want die mogen weer niet aan de OLT's van T-Mobile komen, maar uiteindelijk door de installatiepartij van Glasoperator die ook de OLT's en alles installeren in de PoPs. Guidion monteurs kunnen daar niet veel mee. Misschien inmiddels anders maar niet lang geleden was dat zo.Titusvh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:37:
Procedurele tekortkoming bij T-Mobile zorgt dat er tot 31 klanten platgaan bij een overgang naar hun GPON netwerk. Dit wordt niet proactief opgemerkt en moet door KPN monteur worden opgelost wat als je pech hebt dagen kan duren.
Guidion monteurs die toentertijd bij mij en bij mijn ouders op Glasoperator aansloten vertelden beiden dat ze wel de trainingen hadden, maar T-Mobile geen toegang voor ze regelden... Dat is ergens in 2018 geweest, dus dat was waarschijnlijk alleen voor AON van toepassing. Ik vraag me dan af hoe ze dit voor GPON gaan doen, want alleen Guidion monteurs installeren de boel aan de klantzijde....Barre73 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:11:
[...]
Nee, niet door een KPN monteur want die mogen weer niet aan de OLT's van T-Mobile komen, maar uiteindelijk door de installatiepartij van Glasoperator die ook de OLT's en alles installeren in de PoPs. Guidion monteurs kunnen daar niet veel mee. Misschien inmiddels anders maar niet lang geleden was dat zo.
Sorry voor de vraag, maar wat is NT of ONT?Soundwork schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:52:
[...]
Yup, als je installatie pakket binnenkrijgt dan weet je definitief of je op AON of GPON aangesloten wordt. Daar zit of een NT of een ONT in.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Misschien wel duidelijker om een lijstje met termen in de TS (topic start) op te nemen. Net als GPON, XPON, AON, NTU, OLT en POP.DennusB schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
Sorry voor de vraag, maar wat is NT of ONT?
Lijkt me fijn, want zelfs voor mij als doorgewinterde IT'er klinkt dit als een andere taalJelv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:46:
[...]
Misschien wel duidelijker om een lijstje met termen het in de TS (topic start) op te nemen. Net als GPON, GPONX, AON, NTU, OLT en POP.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Daar is een ander topic voor dat meteen heel veel uitlegt:Jelv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:46:
[...]
Misschien wel duidelijker om een lijstje met termen in de TS (topic start) op te nemen. Net als GPON, XPON, AON, NTU, OLT en POP.
[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
Perfect, @rens-br misschien kan je dit topic linken bij Internet in de TS met meer uitleg?Barre73 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:51:
[...]
Daar is een ander topic voor dat meteen heel veel uitlegt:
Inderdaad, daar is veel informatie over te vinden, misschien dan juist handiger om een link naar dat topic in deze TS te stoppen in plaats van informatie dupliceren.Barre73 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:51:
[...]
Daar is een ander topic voor dat meteen heel veel uitlegt:
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
NT = media converterDennusB schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
Sorry voor de vraag, maar wat is NT of ONT?
ONT = GPON module
Overige zaken worden hier verder besproken;
https://community.t-mobil...j-omzetten-wba-odf-331675
Er wordt gesuggereerd dat er verbetering op komst is voor deze drama-aansluit-procedures bij T-Mobile.
[ Voor 40% gewijzigd door JB op 13-10-2021 10:07 ]
Mijn boefje is liev!
Zelfde probleem als bij @Vincentio heb nu een ticket lopen via de klantenservice en via het forum probeer ik ook mensen te bereiken. Dus is wel kansloos ondertussen...
Internet loopt als een zonnetje daarentegen.
Yup, dat omzetten van klanten met oude apparatuur en dergelijke van WBA naar GPON gaat horribly mis.pinda powerrr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:12:
Gisteren ben ik omgezet naar het nieuwe tv platform, maar de decoders laden nog steeds oude firmware. Dus al ruim twee weken geen tv.
Zelfde probleem als bij @Vincentio heb nu een ticket lopen via de klantenservice en via het forum probeer ik ook mensen te bereiken. Dus is wel kansloos ondertussen...
Internet loopt als een zonnetje daarentegen.
Gelukkig wel nette compensatie gekregen ervoor, nu hopen dat ze ook het proces gaan verbeteren.
Verder heb ik sinds ik in 2019 overgestapt ben naar T-Mobile nooit problemen gehad, alleen dit dan.
Wel altijd al via mijn Unify netwerk aangesloten en niet T-Mobile DNS gebruikt.
En nu met GPON eindelijk netjes rechtstreeks de lijn meteen in de USG ipv heen en weer via de switch.
Zyxel hou ik er tussen zolang de tv's niet werken, kan het daar niet aan liggen.
Moet me ook nog even inlezen op VOIP, wil mijn nummer op vaste lijn behouden en kan goedkoper, maar heb er geen ervaring mee.
's Middags tussen 14 en 16 zou de monteur van Guidion komen.
Tegen 1030 was het KPN signaal eraf. Direct de stroom van de NT erafgehaald.
Monteur was er rond 1430, dus prima op tijd. Hij was aangenaam verrast dat de NT stekker eruit was.
Volgens hem zouden de monteurs binnenkort wel toegang krijgen voor het patchen. Breed begrip.
Verder hier alles vlekkeloos verlopen
Ik heb m'n vaste nummer ondergebracht bij Cheap Connect voor 8,95 per jaar. Daarnaast een aantal accounts bij verschillende Dellmont providers (Voipbuster e.d.) om goedkoper uit te bellen.pinda powerrr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:42:
Volgende stap is idd de Zyxel ertussenuit. Heb wel een USG erachter hangen die mijn hele netwerk regelt, maar in een ander subnet. Dat bijt elkaar gelukkig niet.
Zyxel hou ik er tussen zolang de tv's niet werken, kan het daar niet aan liggen.
Moet me ook nog even inlezen op VOIP, wil mijn nummer op vaste lijn behouden en kan goedkoper, maar heb er geen ervaring mee.
Ik heb hier jaren lang een los kastje (Cisco / Linksys SPA-3102) voor gebruikt waar je via een analoge aansluiting een DECT-toestel op kunt aansluiten.
Helaas ging dit kastje stuk en heb toen via Marktplaats een FritzBox 7581 gekocht waar VoIP functionaliteit ingebouwd zit. Deze heeft nu de Zyxel van T-Mobile compleet vervangen (dus ook als router). Alleen Wifi staat er op uit want dat loopt via m'n TP-Link mesh setje.
De Zyxel van T-Mobile kun je helaas niet gebruiken voor je eigen VoIP account.
Dit was de meest recente waar inmiddels een reactie op is geweest zie ik: https://community.t-mobil...pstarten-na-update-334142pinda powerrr schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:44:
[...]
Was even aan het zoeken in de community, maar kan dat topic niet vinden met die klachten over de app, heb je een linkje toevallig?
Mogelijk hang het samen met Android 11?
Even grootHereIsTom schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:27:
[...]
Ik weet niet hoe groot je TV is, hier een 55”, bij dus standaard een 3 en bij flinke beweging, sport, natuurfilms een 1.
Als ik bijv. kijk naar de NPO app is de beeldkwaliteit een stuk hoger en op bijv. Netflix echt HD kwaliteit.
Verder heb ik nog problemen met het Dolby geluid, deze is veel zachter dan de andere apps en vaak hickups bij de RTL zenders.
Een 4 is 'waarneembaar verschil, maar niet storend'. Een 3 is 'redelijk beeld én licht irriterend' en dat bij alles wat je kijkt?. De meerderheid van de tijd is het verschil verwaarloosbaar tov de box, als het je de hele tijd irriteert kan het net zo goed een netwerk probleem zijn en het niet ontvangen van de hoogste kwaliteit stream (daarbij zou de kijkafstand 3x de hoogte van het scherm moeten zijn voor deze beoordeling, bij een 55" dus zo'n 2,4 meter waar ik normaal op 2,8 zit. 2,4 is het al als ik wat naar voren leun op de bank).
Handmatig 1080p50 selecteren forceert natuurlijk wel het aanleveren van die hoogste kwaliteit stream en als er dan wat mis is met de verbinding dan loopt de stream gewoon vast (ipv op Auto waarbij er op een lagere kwaliteit wordt teruggeschakeld).
Qua instellingen om het wat te verbeteren (speciaal voor het nieuwe T-Mobile): "Ruisonderdrukking (‘Willekeurige Ruis’ én ‘Digitaal Ruis Verminderen’) laat je best in de ‘laag’ stand staan. Ze doen hun werk prima zonder detailverlies. Voor wat extra scherpte kan je dan eventueel ‘Reality Creation’ activeren met als maximum instelling 40." [geen advies vanuit T-Mobile moet ik erbij zeggen, dit komt uit de reviews van 2020 Sony modellen op fwd .nl over de instellingen)
Ruisonderdrukking heb ik allebei op Auto gezet, en Reality volgens mij op 20 (en daarbij ook nog Motionflow aan op 'Gebruiker’ stand met ‘Soepelheid’ op 1 voor normale content en 2 voor sport. Eventueel nog ‘Helderheid’ op 1).
[ Voor 27% gewijzigd door apis29 op 13-10-2021 13:57 ]
Nu dus wachten op de installatie afspraak en dan maar eens opzeggen. Begint al goed hier

De medewerkers op het forum van T-Mobile gaan een stuk voortvarender te werk en hebben het gefixt. Intern een paar zaken omgezet en de juiste firmware werd gedownload, waarna alles prima werkt.
Ik heb thuis een Zyxel VMG8825-T50 en ook de Zyxel extender die je bij T-Mobile kunt huren. Deze zijn allebei aangesloten door een monteur die namens T-Mobile is langsgestuurd. Het modem hangt in de meterkast en de extender staat op de eerste verdieping.
Nu heb ik, bijna dagelijks, het volgende probleem:
- Na een tijd doet de wi-fi niks meer. Dat uit zich op verschillende manier. In het geval van mijn mobiele telefoon ben ik gewoon verbonden, maar doet het internet niks.
- De Chromecast en Google Mini's zijn niet meer in te stellen ondanks dat zij het netwerk nog wel kunnen vinden.
- Soms geven apparaten (vaak mijn MacBook) aan dat er een probleem met het IP-adres is.
In augustus is er iemand van T-Mobile langs geweest en die heeft even wat metingen gedaan, maar zag niks geks en is dus weer vertrokken. Er is toen voor de zekerheid een nieuw modem gestuurd, maar sinds dien is het probleem niet veranderd.
Ik heb eind september weer contact gehad met T-Mobile, maar omdat die op afstand geen probleem zagen in de meting en in augustus al iemand langs hadden gestuurd konden zij mij naar eigen zeggen niet verder helpen. Daarom zou er een ticket aangemaakt worden bij de technische dienst en moest ik afwachten tot die contact met mij op zouden nemen.
Vandaag, ruim anderhalve maand later, heb ik toch zelf maar even aan de bel getrokken en blijkt er niks van het gesprek uit september vastgelegd te zijn en is er geen ticket gemaakt.
Ook nu werd er weer verteld dat er op de meting niks te zien is en zij mij niet verder kunnen helpen tot ik thuis ben.
Ik ben de hoop een beetje verloren dat dit via de klantenservice nog vlot in orde gemaakt gaat worden, dus hoop dat er hier mensen zijn die ideeën hebben waarmee ik verder kan!
Ik ben heel benieuwd, alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb precies hetzelfde gehad (oude provider was Budget-alles-in-1), maar dat is gewoon goed gekomen.Highfive95 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:47:
Het begint al goed bij de overstap. Overstapservice afgekeurd omdat contractnummer bij andere provider niet goed zou zijn. Kan niet nogmaals gestart worden. Moet dus nu handmatig opzeggen.![]()
Nu dus wachten op de installatie afspraak en dan maar eens opzeggen. Begint al goed hier
Inderdaad eerst de installatie-afspraak met T-Mobile / Guidion ingepland en toen m'n oude provider gebeld en telefonisch opgezegd per de datum van de afspraak.
Is de Mesh up of down? Zyxel heeft daar een app voor om je netwerk te checken.GerbenRawr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:10:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die mij hier de juiste richting in kan helpen, bij T-Mobile zelf kost het me vooralsnog namelijk erg veel pijn en moeite.
Ik heb thuis een Zyxel VMG8825-T50 en ook de Zyxel extender die je bij T-Mobile kunt huren. Deze zijn allebei aangesloten door een monteur die namens T-Mobile is langsgestuurd. Het modem hangt in de meterkast en de extender staat op de eerste verdieping.
Nu heb ik, bijna dagelijks, het volgende probleem:Zodra ik de extender even van het stroom afhaal lijkt het weer een tijd goed te gaan. Niet ideaal als je net lekker warm in bed ligt, klaar om nog even wat te kijken op de Chromecast!
- Na een tijd doet de wi-fi niks meer. Dat uit zich op verschillende manier. In het geval van mijn mobiele telefoon ben ik gewoon verbonden, maar doet het internet niks.
- De Chromecast en Google Mini's zijn niet meer in te stellen ondanks dat zij het netwerk nog wel kunnen vinden.
- Soms geven apparaten (vaak mijn MacBook) aan dat er een probleem met het IP-adres is.
In augustus is er iemand van T-Mobile langs geweest en die heeft even wat metingen gedaan, maar zag niks geks en is dus weer vertrokken. Er is toen voor de zekerheid een nieuw modem gestuurd, maar sinds dien is het probleem niet veranderd.
Ik heb eind september weer contact gehad met T-Mobile, maar omdat die op afstand geen probleem zagen in de meting en in augustus al iemand langs hadden gestuurd konden zij mij naar eigen zeggen niet verder helpen. Daarom zou er een ticket aangemaakt worden bij de technische dienst en moest ik afwachten tot die contact met mij op zouden nemen.
Vandaag, ruim anderhalve maand later, heb ik toch zelf maar even aan de bel getrokken en blijkt er niks van het gesprek uit september vastgelegd te zijn en is er geen ticket gemaakt.
Ook nu werd er weer verteld dat er op de meting niks te zien is en zij mij niet verder kunnen helpen tot ik thuis ben.
Ik ben de hoop een beetje verloren dat dit via de klantenservice nog vlot in orde gemaakt gaat worden, dus hoop dat er hier mensen zijn die ideeën hebben waarmee ik verder kan!
Ik ben heel benieuwd, alvast bedankt voor jullie reacties!
Met welk AP ben je verbonden als de wifi wegvalt (boven of beneden)? of beide een probleem: dan ligt het mogelijk niet aan de APs maar binnenkomende lijn.
is de 2e AP verbonden via UTP? Zo ja, is de UTP en connectoren in orde? Zo nee: is Wifi wel stabiel of moet het door een laag gewapend beton?
d:)b
Bedankt voor je snelle reactie!JJ Le Funk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:33:
[...]
Is de Mesh up of down? Zyxel heeft daar een app voor om je netwerk te checken.
Met welk AP ben je verbonden als de wifi wegvalt (boven of beneden)? of beide een probleem: dan ligt het mogelijk niet aan de APs maar binnenkomende lijn.
is de 2e AP verbonden via UTP? Zo ja, is de UTP en connectoren in orde? Zo nee: is Wifi wel stabiel of moet het door een laag gewapend beton?
Het is mij vooralsnog niet gelukt om in de Zyxel Mesh app de extender zichtbaar te krijgen. Toen dat niet wilde lukken heb ik ook via de kabel direct op het modem geprobeerd deze opnieuw in te stellen, maar ook toen kwam 'ie niet in de app.
Ik weet vrij zeker dat ik de problemen zich alleen voordoen als ik met de extender ben verbonden.
De extender is verbonden via wifi en die verbinding is in principe stabiel en vlot genoeg. Wanneer 'ie het goed doet heb ik op die verdieping richting de 300Mbps. (nadeel is wel dat 'ie alleen goede ontvangst heeft direct boven de meterkast, dat is dus in de badkamer

[ Voor 98% gewijzigd door davidoffm op 13-10-2021 17:08 ]
een keer de modem factory resetten en Extender ook. Modem helemaal weer goed instellen en de modem is zichtbaar in de app. Dan vanuit de app de Extender installeren....GerbenRawr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:41:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie!
Het is mij vooralsnog niet gelukt om in de Zyxel Mesh app de extender zichtbaar te krijgen. Toen dat niet wilde lukken heb ik ook via de kabel direct op het modem geprobeerd deze opnieuw in te stellen, maar ook toen kwam 'ie niet in de app.
Ik weet vrij zeker dat ik de problemen zich alleen voordoen als ik met de extender ben verbonden.
De extender is verbonden via wifi en die verbinding is in principe stabiel en vlot genoeg. Wanneer 'ie het goed doet heb ik op die verdieping richting de 300Mbps. (nadeel is wel dat 'ie alleen goede ontvangst heeft direct boven de meterkast, dat is dus in de badkamer)
Shuttle SP35P2 Pro 4 GB,Intel E6850 XFX 8800 GT
Dat is in principe wat ik al heb gedaan na het ontvangen van het nieuwe modem.dorkie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:13:
[...]
een keer de modem factory resetten en Extender ook. Modem helemaal weer goed instellen en de modem is zichtbaar in de app. Dan vanuit de app de Extender installeren....
De extender doet het na de reset wel weer, maar is dus niet in de mesh app te zien.
Ik heb hem toen nog een keer gereset en het met de kabel gedaan, maar ook toen werd de extender niet zichtbaar in de app.
Wellicht dat ik binnenkort toch nog een keer alles weer opnieuw ga instellen, maar ik wacht nog even andere reacties af!
“Update” T-Mobile;JB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:04:
Hier gemeld inmiddels;
Structurele problemen en storingen GPON in de PoP bij omzetten WBA > ODF
https://community.t-mobil...j-omzetten-wba-odf-331675
Zo goed mogelijk uiteen proberen te zetten.
https://community.t-mobil...ostid=1629887#post1629887
Hi allemaal,
Ik wil heel graag aan jullie laten weten dat er al flinke vorderingen zijn gemaakt rondom dit issue! Ik wil dan ook heel graag meer met jullie delen, maar voordat ik hier een duidelijk verhaal kan melden ben ik nog in afwachting van een paar punten om dit verhaal kloppend te krijgen. Er komt dus binnenkort een statement aan, zodat jullie helemaal op de hoogte zijn. Hier zijn we druk mee bezig, dus ik vraag nog heel even om jullie geduld. Merci guys!
Mijn boefje is liev!
mogelijk is de MPro Mesh-app ook niet helemaal betrouwbaar dan. Wat mij wel een aanrader lijkt is de 2e AP bedraad te extenden en niet wireless. Even 1 keer door de moeite heen van een kabel trekken, maar dan nog jaren plezier van.GerbenRawr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:16:
[...]
Dat is in principe wat ik al heb gedaan na het ontvangen van het nieuwe modem.
De extender doet het na de reset wel weer, maar is dus niet in de mesh app te zien.
Ik heb hem toen nog een keer gereset en het met de kabel gedaan, maar ook toen werd de extender niet zichtbaar in de app.
Wellicht dat ik binnenkort toch nog een keer alles weer opnieuw ga instellen, maar ik wacht nog even andere reacties af!
d:)b
Hoewel ik dat sowieso een keer wil gaan doen betwijfel ik wel erg of connectie tussen het modem en de extender hier nou het probleem is.JJ Le Funk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:29:
[...]
mogelijk is de MPro Mesh-app ook niet helemaal betrouwbaar dan. Wat mij wel een aanrader lijkt is de 2e AP bedraad te extenden en niet wireless. Even 1 keer door de moeite heen van een kabel trekken, maar dan nog jaren plezier van.
Het lijkt er meer op dat 'ie het na een tijdje gewoon zat is. Even stroom eraf en weer erop lost het op, maar dat neem ik liever niet op in mijn dagelijkse routine.
Ik kan mij herinneren van een keer zo'n ding aansluiten bij een vriend van me, dat het ook in de Zyxel vermeld staat. Er is ergens een kopje "Mesh", waar je dat ding zou kunnen zien.GerbenRawr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:53:
[...]
Hoewel ik dat sowieso een keer wil gaan doen betwijfel ik wel erg of connectie tussen het modem en de extender hier nou het probleem is.
Het lijkt er meer op dat 'ie het na een tijdje gewoon zat is. Even stroom eraf en weer erop lost het op, maar dat neem ik liever niet op in mijn dagelijkse routine.
Verder kan je met elke telefoon wifiscanner zien of je meerdere AP's hebt, bij mesh ziet het er natuurlijk in eerste instantie uit als één netwerk.
Gebruik je de interne DHCP van het modem of een eigen DHCP server? Als je een eigen DHCP server gebruikt dan heb ik dit probleem ook gehad. De ingebouwde switch in de Zyxel router (niet alleen Zyxel trouwens - het zelfde probleem heb ik ook met een Fritzbox gehad) gaat niet goed om met apparaten die van poort op de switch veranderen.GerbenRawr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:10:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die mij hier de juiste richting in kan helpen, bij T-Mobile zelf kost het me vooralsnog namelijk erg veel pijn en moeite.
Nu heb ik, bijna dagelijks, het volgende probleem:
Ik had een extra accesspoint op de zelfde poort zitten als mijn DHCP server. Als mijn telefoon op dat accesspoint zat, dan was de switch op de router slim genoeg om te zien dat hij dat verkeer van de DHCP server naar de telefoon nergens naar toe hoefde te sturen. Maar als mijn telefoon dan overging naar de wifi van de router, dan ging de DHCP request keurig naar de server, maar de reply van de server werd niet doorgestuurd naar de telefoon. Met tcpdump gecontroleerd dat het wel werd uitgestuurd, maar nooit aankwam. Nadat ik het extra accesspoint en de DHCP server elk op een eigen poort op de router heb gezet was het probleem opgelost (de router moet nu in alle gevallen verkeer doorsturen).
Ik snap niet waarom dat dit fout gaat, als iemand een verklaring heeft ben ik heel geïnteresseerd (ook al is het nu opgelost).
De optie om hem daar toe te voegen is er, maar ik krijg dat niet voor elkaar.pinda powerrr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:18:
[...]
Ik kan mij herinneren van een keer zo'n ding aansluiten bij een vriend van me, dat het ook in de Zyxel vermeld staat. Er is ergens een kopje "Mesh", waar je dat ding zou kunnen zien.
Verder kan je met elke telefoon wifiscanner zien of je meerdere AP's hebt, bij mesh ziet het er natuurlijk in eerste instantie uit als één netwerk.
In een wifi analyzer app zie ik wel de losse netwerken.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie