Hoi allemaal,
ik heb een vraagje, maar eerst even mijn burgerplicht:
Voor hen die vanaf nu voor 2 tellen: Stap NIET over op Vodafone/T-Mobile Thuis. Zolang het werkt prima, maar de klantenservice is een farce en je recht op kosteloos ontbinden bij wanprestatie ziet men daar als een 'tool' om problemen opgelost te krijgen. Men probeert mij nu zelfs te chanteren om weg te gaan. Absolute waanzin hoe men daar liever meer tijd steekt in het proberen je klant af te krijgen dan daadwerkelijk het probleem te analyseren. De slechtste klantenservice so far. Alleen de gemeente Groningen kan met ze sparren als het gaat om onwil. Enige positieve: doorgaans vriendelijk en heb niks op enig persoon aldaar (al kan die teamleider wat mij betreft beter vervangen worden voor een wat minder emotioneel persoon). Maar ze weten werkelijk waar niks van hun product en ook niet hoe een structuur te creëren voor goede communicatie en troubleshooting. Vodafone/T-Mobile thuis doet ook zoveel mogelijk hun best om eventuele kennis zo veel mogelijk 'niet bekend' te laten worden.
Als je dan als provider er voor kiest om de Admin toegang van een modem te blokkeren voor de eindgebruiker dan dien je ook garant te staan voor de technische hulp daarin. Maar liever leugens en zoete broodjes in de hoop dat het volk dom is.
[b]Vodafone/T-Mobile Thuis, u verzuimd uw plicht als Internet
Service Provider[/b]!!!!!
Anyway, ik heb een vraag, of misschien een paar over T-Vodafile Thuis.
Specifiek over de router instellingen en/of het aangestuurde profiel door deze ISP. Ik denk namelijk dat ik een FTTH (glasvezel) profiel krijg doorgestuurd op mijn vDSL lijn. Waardoor ik uiteraard flink problemen ervaar.
Want die moet op de WAN poort binnenkomend en niet over DSL. Maar volgens Vodafone klantenservice zou het niks uitmaken.
Kort samengevat is de vraag: Zijn VLAN ID's 100, 300 en 640 een puur glasvezel gebonden gebeuren of zijn er ook mensen met (v)DSL die via deze kanalen hun internet/TV/Telefonie afnemen.
En trouwens hoe zit dat met VID 1280? (die VID kwam met WireShark naar voren)
Ik zou graag een screenshots van tabblad internet zien van iemand anders met DSL.
En als dit wel bij DSL gebruikers voorkomt, is er iets uit onderstaande dat blijk geeft van oorzaak van de periodieke inactieve status van het modem?
Voorgeschiedenis:
In de laatste 6 maand heb ik daarom een schrikbarende zo'n 80-100x contact gehad met Vodafone Thuis klantenservice. Geen gein! Het 47ste (volgens teamleider Vodafone) gesprek was aanleiding om mijn dossier in handen te geven van de teammanager van Vodafone Thuis. Dat geeft hoop denk je dan. Dus het hele verhaal weer doorgenomen, diverse opties benoemd maar helaas, voor de 4de of 5de keer wou men een check op ruis doen. Iets waar ik niet over klaagde maar kennelijk is "wegvallende verbinding" de enige optie in het keuze scherm en komt daar als laatste oplossing steeds naar voren dat KPN de lijn moet gaan monitoren.
Weet niet waarom ze een lijn check wouden doen want ik klaagde over een inactieve verbindingsstatus van het modem en dat terwijl ik op reeds geopende poorten nog steeds volle verbinding had.
(.....Bovendien is mijn koperaansluiting van topkwaliteit, want na een hoop geouwehoer met OnlineNL anderhalf jaar geleden (200-300 contactmomenten) heb ik voor elkaar gekregen dat ze me eindelijk hielpen met het probleem dat op de eerste dag door hun eigen monteur was ontstaan (waar ik hem en gedurende de 200 contactmomenten daarna steeds op gewezen heb). Kortom gedurende twee maand van absolute agony heb ik 15 monteurs afspraken gehad en uiteindelijk vervingen ze dan toch maar de kabel waar ik al die tijd op wees. Et VOILA, internet kabel is van voor naar achter picobello, want tegen de tijd dat ze de juiste kabel vervingen had men bijna al het andere al vervangen. Dus voor zover koper in NL gaat zit ik op rozen....). Die zaak moet nog voor de rechter wegens verwijtbaarheid van verlies van zoveel en nu lijkt Vodafone ook al die kant uit te gaan. Ik zou er me werk van moeten maken, want ik hou zo weinig tijd over.
Afijn, terug naar Vodafone...
Nadat zij dus 5 maand verspild hadden aan de halfslachtige checks op ruis en ik nu inmiddels ook in het 5de modem zit, wil plotseling Vodafone niks meer doen. Het is volledig uitgesloten dat het probleem binnenshuis zit en ook het modem en het kopernetwerk zijn uitgesloten. Resten er nog maar twee zaken in mijn beleving: 1) human error en 2) fout van de computer (lees: human error) waardoor het modem de verkeerde protocollen aangeleverd krijgt. Vodafone weigert echter, ondanks eerdere toezeggingen en afspraken rechtstreeks aan mij door de teammanager van Vodavone Thuis, ook maar iets te doen.
In de afgelopen paar dagen heb ik bijna 5 uur aan de telefoon gehangen en vooral moeten debatteren over hoe absurd het is dat Vodafone niet verder wil kijken. De eerstelijns die ik spreek, hoe vriendelijk ze ook zijn, regeren vooral vanuit opdracht mijn verzoeken niet in behandeling te nemen. Ze zijn niet eens bereid mijn modem-instellingen te vergelijken met een goed werkende vDSL setup. En eigenlijk weet ik inmiddels wel zeker dat er een fout zit in de protocollen. Maar ik kan dit (nog) niet bevestigen.
En dus zoek ik nu jullie hulp. Hopelijk tref ik daarom klanten van Vodafone Thuis die een vDSL aansluiting hebben en hun "Internetinstellingen" willen vergelijken met de mijne en daar feedback op kunnen geven.
Feiten:
- Ik heb dus 100% zeker vDSL van Vodafone/T-Mobile Thuis (Alles-in-1, dus ook TV en Telefoon)
- Ik behaal ca. 80Mbps down en 31Mbps up. Da's grandioos voor 80/8 aansluiting.
- Internetstatistieken kent 0 fouten en 0 verworpen.
- Elke 48 uur vervalt het modem in een passieve staat (ik denk einde 'grace period')
- Een reset (hard/digitaal/factory/etc) zorgt voor een vernieuwde 48 uur 'grace period'
- Afwijkend daarvan is echter: bij een nieuw modem (of een server storing bij Vodafone) wordt een nieuw IP-adres toegewezen. In dat geval kent het modem een up tijd van 21 dagen, en vervalt daarna weer in de 48 uur cyclus. Waarschijnlijk omdat bij die momenten het IP-adres als "nieuw" geregistreerd wordt.
- Ik heb geen Admin/SU-rights,
Vodafone pretendeert hier ook niet over te kunnen beschikken (hetgeen een leugen is, want door foute[?] afgifte werden mijn eerste 4 modems met een admin-inlogcode geleverd.) Maar nu ik er dus echt zelf voor sta heb ik géén toegang tot de echte WAN settings om de VLAN ID's en server adressen in te kunnen zien bijvoorbeeld.
- Ik heb
'geen verbinding met internet' volgens/op diverse tabbladen van het modem. Zoals Wizard die bij automatisch verbinden
"U bent niet verbonden met internet. Selecteer deze optie om te proberen automatisch verbinding te maken." heeft staan. Hier krijg ik, hoe dan ook, geen verbinding met internet mee. Hij schiet dan of naar Bridge modus of naar zakelijk zonder inloggen.
- Ik zie geen IP's in One Key-diagnose (dit was gedurende enkele dagen anders, lees verder voor meer details elders)
- Voor de rest hoop ik dat de fotocollage vooral uitkomst biedt.
O ja, niet geheel onbelangrijk:
De afgelopen tijd deed mijn televisie het niet. Specifiek sinds dinsdag 17 januari vroeg in de ochtend (01:30) toen Vodafone Thuis weer eens down ging. Omdat internet niet meer online kwam kort erna heb ik voor de gelegenheid de stekkers van alles er maar weer uitgetrokken alles van
"ipconfig /release" voorzien, de WLAN-adapters van alles inclusief al mijn Android (no Apple's here!) uit, het modem een factory-reset gegeven en vervolgens van stroom gehouden. 's Morgens de boel weer rustig aan vDSL en via alleen via WLAN ingelogd met Samsung Tab 3 (Android is zo goed als LINUX dus minder kans dan bij Windows ergens voor conflict zou zorgen) voor een 'schoon' zicht op het modem. De TV is vanaf dat moment niet meer online geweest. Ook diverse factoryresets van Entone TV-box en Hauwei HG659 modem brachten geen uitkomst evenals 2 uur aan de lijn met Vodafone hierover. En de bij internetinstellingen bleef hij dan ook in "bezig met verbinden" modus.
Totdat ik gisteravond bij de LAN-settings, ja gek genoeg intern de DHCP-server omzette van 'CPE fungeert als DNS-proxy' naar 'handmatige keuze' (en wel die van Google, dus 8.8.8.8 en 8.8.4.4). Dit resulteerde (zo zie ik nu net) in de volgende mededeling in het systeemlogboek:
2017-01-25 15:34:24 User Level Notice WAN configuration: User ACS change WAN VLAN to 640.
Direct begon de Entone de firmware te laden. En niet veel later weer bewegend beeld op de buis.
Echter was dit meteen ook het einde van de korte tijd dat ik in
'One key diagnose' IPv4-adres / Standaard IPv4 Gateway / IPv4 DNS-servers had. Bovendien schoot
'Wizard starten' nu weer naar
'Verbinden met andere modem' aka
Bridge Modus (aangezien ik geen internetverbinding heb volgens de
'automatisch verbinden' modus) in plaats van de
'Verbinding maken zonder gebruikersaccount' modus zoals ik gedurende 8 dagen van mocht genieten.
Nu lijkt het me toch, dat de LAN-internet instellingen géén conflict zouden mogen maken met de doorvoer van het TV signaal. Het standaard door Vodafone zelf aangeleverde profiel waardoor
'CPE fungeert als de DNS-proxy' aan staat lijkt mij daar toch zorg voor te moeten dragen.
Maar het feit dat met die kleine wijziging mijn WAN-IPv4's (VLAN ID = 300) verdwijnen en de daarvoor in de plaats een werkende IPTVVDSL (VLAN ID=640) krijg is eigenaardig.
Nu ben ik ook maar sinds eergisteren
begonnen met Wireshark (+legacy.... alsof ik nog niet genoeg 'Grieks' gezien had) en ik heb daar gedurende één sessie VLAN ID = 1280 waargenomen op ALLE packets, iets dat ik nu niet meer kan recreëren. Maar er was iets dat ik aan de instellingen aangepast had waardoor dat gebeuerde.
Overigens staat er eigenlijk ten alle tijde het volgende bij mijn Instellingen voor LAN-apparaten als ik op een apparaat klik:
"IPv4-addresseringstype: Missing translation: landev.addrsrc.DHCP" en hoewel dit lijkt te verwijzen naar de DHCP van LAN, heb ik hier nog nooit iets anders zien staan dan dat. En geloof me dat ik op veel wijzes de instellingen gehad heb.
Maar elke (factory)reset begint (ongeacht het aangesloten LAN-apparaat op LAN 1) met dezelfde defualt instellingen afkomstig van de server van Vodafone!
En laten we reëel zijn, het is ook niet zo dat Vodafone Thuis ook maar een poot heeft uitgestoken om deze standaard waarden eens even met mij langs te lopen. Het blijft bij aannames van eerstelijns medewerkers dat
"alles vast wel is gecheckt door de technische mensen".
Maar ze zouden mijn modemgegevens niet in kunnen zien zo zegt VT zelf... Dus hoe dan???? Hoe hebben jullie dit gecontroleerd Vodafone Thuis? Geen antwoord op mogelijk natuurlijk.
Enfin, ik ben ten einde raad, ik weet zeker dat ik op het juiste spoor zit en hier ergens de informatie heb vermeld die uitkomst gaat bieden omdat een meer bedreven ICT'er al dit soort termen ongetwijfeld even gemakkelijk leest als de plaatjes in een stripboek. En ik heb alles in de laatste maand een beetje moeten oppikken middels erg veel Google, Youtube, etc. Het levert wel wat op, maar een echte big picture krijg je er niet bij als je dodelijk vermoeid dit probeert op te lossen. Hoe het ook zij, het breekt me dus een beetje op, maar ik laat me ook niet wegjagen door een bedrijf dat zich onthoudt van
'op correcte wijze service verlenen'. Want het is een schande dat ik (en velen met mij) een beroep moet doen op mensen die het voor hun plezier wat trouble shooten. Prijsvechter of niet, je behoort je product te waarborgen. Maar Vodafone Thuis heeft het zo dicht getimmerd dat zowel zij als ik geen ene ruk kunnen doen aan de WAN-instellingen van het modem.
Huawei biedt geen ondersteuning voor dit afwijkende type, andere (previouse) firmware flashen is voor zover ik 1,2,3 na kon gaan geen optie en ook wil men niet informatie uitwisselen of überhaupt aanhoren wat er zich in het modem afspeelt. Ik vraag me stellig af of er überhaupt ook maar één van de 450 screenshots is bekeken door een ICT bij Vodafone. Want het enige argument dat men aanvoert is "vanaf onze kant lijkt het in orde".
Maar ondertussen krijg ik
GEEN vernieuwde lease maar wel een inactieve vDSL-status. Voor de rest lijkt aanpassing X een positief gevolg Y te hebben maar een negatief gevolg Z. Overigens heeft het terugdraaien van
de DHCP-server naar CPE via DNS-proxy (ipv Google) geen invloed gehad op een evenredig gevolg. De IPv4 adressen ontbreken nog steeds, modem draait (tegen alle mogelijkheden in, want dat zou niet kunnen) nog in Bridge modus en de TV doet het ook nog steeds gewoon. Wellicht dat een handmatige poging hem terug te krijgen in 'verbinden zonder account gegevens' nog ergens in resulteert.
Overigens heb ik dus bij VLAN ID (VID)= 100 geen DNS-servers maar wel een 10.130.x.x IPv4 adres en een 10.130.x.x Gateway. Wat dus alleen intern gebruikte IP's zijn. Maar goed, laat ik maar aannemen dat dat kan via vanwege VLAN-systeem. Maar goed, anderzijds spreekt hier uit dat precies de management functie van het apparaat zich niet lijkt te verbinden met de DNS. En ik zie wel traffic met een vergelijkbaar, bij Vodafone Thuis behorend, IP-adres die doet denken aan een mogelijke server, maar als die communicatie maar eenzijdig is schiet dat niet op.
Overigens vroeg tweakers mij voor inloggen of ze mijn IP-adres mochten bewaren. Maar waar men naar vroeg is dus wel mooi een IP adres die ik al 48 uur niet meer heb. Want de storing van 24 januari rond circa 1:30 bracht mij een nieuwe IPv4. Misschien tijdelijk?! Want een week eerder flitste dat zelfde nieuwe IP-adres ook al even 2 seconden in beeld alvorens mijn modem geen enkele verbinding meer oppakte en ik besloot over te gaan op 'alles offline' tot de volgende dag.
Overigens waren de server downs exact 7 dagen na elkaar en Vodafone hanteert precies dat als lease tijd, een week, hoe toevallig weer. Zou Vodafone meer problemen hebben met DHCP- en DNS-servers dan ze toegeven en daarom maar doen alsof de klant gek is?
Ik heb trouwens al verschillende IP's en Gateway's gehad, maar de DNS is altijd gelijk gebleven...
Foto's: (Het kan zijn dat ik een beeld verwijs naar andere data en dat die niet van hetzelfde moment zijn. Maar met moeten kiezen uit 450 screenshots over 6 maand en een nacht van typen (ipv slaap) ben ik niet meer zo kieskeurig. Het bedoelde verband is echter gewoon conform realiteit.
Als je meer foto's, instellingen, wat dan ook wilt zien, tips hebt, etc. etc. ik verneem het graag. Alvast bedankt.