Ik post niet heel veel in dit topic, maar nu wil ik naar aanleiding van de afgelopen GP in Canada toch wat zeggen over het seizoen van Max tot nu toe.
Natuurlijk was het weer een geweldige actief van VER in de eerste ronde en ongelooflijk jammer dat zijn auto ermee ophield terwijl hij P2 (!) reed. En natuurlijk is het zuur dat RIC hiermee zijn 3e podium op rij heeft, terwijl VER dit seizoen toch wel een flink stuk sneller is dan RIC, maar de resultaten het tegenovergestelde laten zien.
Trouwens nog een foto van turn 1 toen Max Vettel en Bottas inhaalde:

Hier zie je duidelijk dat Bottas zijn remmen "lockte" (zie de flatspot) en dat Vettel wel erg veel ruimte tov Bottas laat liggen.
Dit seizoen van RBR is tot nu toe natuurlijk een behoorlijk gefaalde. We mogen wat dat betreft nog blij zijn dat Ferrari zich over de winter zoveel verbeterde want anders was Hamilton weer met twee vingers in de neus WDC geworden.
De matige prestatie van RBR wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de ophanging die illegaal werd verklaard en de correlatieproblemen van de windtunnel. Deze problemen zullen echter voor 2018 (hopelijk) opgelost worden.
Voor een ander gedeelte is dit te wijten aan Renault die voor het 4e jaar op rij nog geen competitieve motor weet te maken. De huidige V6 Hybrid motor is, gezien de struggles van Honda en (in mindere mate) Renault, een behoorlijke mislukking. De motoren zijn gewoon te complex om met een minder dan perfect ontwerp een goede motor te maken. Tijdens de dominantie van RBR in 2010-2013 was het veld dusdanig dicht bij elkaar dat zelfs een Williams of Lotus op een goede dag races kon winnen. Ross Brawn heeft dit probleem onderkend en zegt dat Force India op een goede dag ook een race zou moeten kunnen winnen. Heel veel gaat afhangen van de motoren die vanaf 2021 gebruikt gaan worden. RBR pusht enorm voor simpele motoren zodat bijvoorbeeld VAG kan instappen of een independent manufacturer zoals Cosworth. Nu Renault een eigen team heeft is het de vraag wanneer zij RB zullen inhalen, ik gok op 2019. Als Max de jongste wereldkampioen ooit wil worden is (denk ik) 2018 en misschien nog 2019 zijn laatste kans. Maar daarvoor moet Renault wel stappen maken en RB een echte goede auto maken met eventueel een dubbele diffuser achtige loop in de regels. Max heeft een contract tot 2019 en ik denk dat het afhangt van de regels vanaf 2021 of hij daar moet blijven zitten. Als er een simpele motor formule en een soort van engine equalizer komt is Red Bull denk ik de beste plek om te zitten. Echter zal Mercedes dan waarschijnlijk wel de sport verlaten. Als er bijvoorbeeld gekozen wordt voor full electric of een andere hybride oplossing zoals nu, dan kan Max maar beter naar Mercedes of Ferrari (of tegen die tijd misschien Renault) vertrekken. Het lullige is dan waarschijnlijk wel dat het team dat in 2020 gaat winnen waarschijnlijk te weinig heeft gefocust op 2021 en dus de nieuwe regelgeving met een achterstand ingaat. Het kan voor Max wel de kans zijn om een move, zoals Hamilton die in 2013 naar Mercedes ging, te doen.
Dit jaar is al verloren voor RB, ze blijven wel voor Force India, maar ze kunnen Mercedes of Ferrari toch niet meer inhalen. En voor de coureurs telt natuurlijk alleen maar het WDC. Het wordt hopen dat volgend jaar alles juist valt voor RBR/VER.