Het meest recente voorbeeld van vliegende objecten is de schokbreker tegen het hoofd van Massa. Maar of de HALO daar geholpen zou hebben vraag ik mij af. Deze zou er alsnog tussendoor gevlogen zijn. En Bianci zou hier ook helaas niets aan gehad hebben.LopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:34:
[...]
Het enige nadeel wat de coureur (sommige dan, niet alle) ondervind aan de Halo is het zicht, het enige nadeel wat RBR ondervond was de luchtstroom -> koeling (auto was daar niet voor geschikt tijdens het testen) waardoor ze moesten stoppen met testen.
Het nadeel voor de fans: looks.
Voordeel: wel veiliger, zo'n 17% aldus de FIA. Uitstappen? Net zo makkelijk, weet je wel hoe de HALO er van bovenaf uitziet?
Bij een HALO is het niet dat ze coureur plots vast zit of extra moeite moet doen om zijn wagen uit te komen (mocht de auto gewoon rechtop staan en brand vatten), daar is zeer zeker heel goed over nagedacht. Het systeem moet de coureur meer veiligheid bieden, niet juist in gevaar brengen. Dus dit laatste doet de Halo dan ook niet.
De HALO is er om losvliegen objecten weg te houden van het hoofd van de coureur (imo een zeer belangrijk lichaamsdeel), extra bescherming voor het hoofd (kiek maar bij wie puur de helm niet voldoende was dankzij een vliegend object op de baan).
Dus iets als een HALO zal er vast en zeker wel komen, indien ze de nadelen beter weg weten te werken (zicht van de coureur + de auto zelf voor de juiste luchtstroom) dan is het snel doorgevoerd.
we zullen t zien, ga er maar vanuit wanneer de fans/sponsoren hier afstand van nemen, lees; geen/minder kaartjes kopen of niet afstemmen op juiste TV kanaal, dat het heeeel snel terug gedraaid wordt. ik hoop dan ook dat men (de fans) dit massaal de rug toekeren.
Ik begrijp je niet helemaal.himlims_ schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:23:
we zullen t zien, ga er maar vanuit wanneer de fans/sponsoren hier afstand van nemen, lees; geen/minder kaartjes kopen of niet afstemmen op juiste TV kanaal, dat het heeeel snel terug gedraaid wordt. ik hoop dan ook dat men (de fans) dit massaal de rug toekeren.
Bedoel je dat als er een veiligheidsmaatregel komt ala een 'Halo' en het publiek deze lelijk vindt. Het publiek minder F1 gaat kijken en dat de FIA de veiligheidsmaatregel weer intrekt zodat de wagen weer mooier oogt?
Geen aanval op je post hoor, ik wil gewoon even weten wat je bedoelt met 'afstand nemen'.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Oke. Duidelijk.
Het blijft een eeuwige discussie. Uiterlijk van de wagens en hun veiligheid. Moet F1 met risico's blijven of moeten we die minimaliseren?
Het blijft een eeuwige discussie. Uiterlijk van de wagens en hun veiligheid. Moet F1 met risico's blijven of moeten we die minimaliseren?
Maar dat noem je geen F1 fans... Dat zijn mensen die gewoon een ruige auto willen zien en hopen op crashes. deze kunnen denk ik beter naar extreme sports video's op youtube kijken. Deze mensen zullen ze waarschijnlijk ook kunnen en willen missen, je verdiend er niks aan. Als deze mensen afhaken met kijken omdat de sport wat veiliger wordt, tsja, vreemde mensen die je mist als kiespijn..himlims_ schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:48:
precies dat
Schaf dan ook maar gelijk de helm af en breng het oude lapje van leer terug die je om je hoofd wikkelt. Lekker gevaarlijk, spannend, trekt vast en zeker meer kijkers?
Ik ben juist blij dat de F1 / FIA aan hun coureurs en tegelijk aan hun fans probeert te denken. Veiligheid staat op nr1 en maar goed ook
Als ik aan de mensen om mij heen (die al langer F1 kijken dan dat ik een bestaan heb op deze planeet) vraag wat hun ervan vinden zeggen ze om 1 of andere reden allemaal: ja de veiligheid is belangrijk, die moeten ze waarborgen. Waarom zou je het leven van een coureur op het spel willen zetten, voor de fun? Deze discussie heb ik ook vorig jaar gehad met oa mijn vader aangezien ik de HALO niet mooi vond, hij dacht echt van uhh wat zeg jij nou?
[ Voor 21% gewijzigd door LopendeVogel op 20-04-2017 11:42 ]
Ik blijf verder even neutraal in mijn standpunt over dit onderwerp.LopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:39:
[...]
Maar dat noem je geen F1 fans... Dat zijn mensen die gewoon een ruige auto willen zien en hopen op crashes. deze kunnen denk ik beter naar extreme sports video's op youtube kijken. Deze mensen zullen ze waarschijnlijk ook kunnen en willen missen, je verdiend er niks aan. Als deze mensen afhaken met kijken omdat de sport wat veiliger wordt, tsja, vreemde mensen die je mist als kiespijn..
Schaf dan ook maar gelijk de helm af en breng het oude lapje van leer terug die je om je hoofd wikkelt. Lekker gevaarlijk, spannend, trekt vast en zeker meer kijkers?
Ik ben juist blij dat de F1 / FIA aan hun coureurs en tegelijk aan hun fans probeert te denken. Veiligheid staat op nr1 en maar goed ook
Maar: Stiekem denk ik dat er wereldwijd best wel veel mensen zijn die jij als 'kiespijn' omschrijft. Als een twee derde deel van deze mensen wegvalt, dan valt er ook wel een aardige bron van media-inkomsten weg (plus eventuele circuit inkomsten). Wat een dure sport als F1 niet ten goede komt en dus eigenlijk niet kan missen.
Maar als je de F1 niet meer opzet vanwege de HALO, hu nee man dan kom je niet eens in de buurt van het woord FAN. Het gaat om de sport zelf, en die blijft gewoon hetzelfde.. Enige wat zou veranderen is een betere/hogere veiligheid van de coureur (dat is in ieder geval de bedoeling). Niks mis mee in mijn ogen, goed zelfsJasphur schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:44:
[...]
Ik blijf verder even neutraal in mijn standpunt over dit onderwerp.
Maar: Stiekem denk ik dat er wereldwijd best wel veel mensen zijn die jij als 'kiespijn' omschrijft. Als een twee derde deel van deze mensen wegvalt, dan valt er ook wel een aardige bron van media-inkomsten weg (plus eventuele circuit inkomsten). Wat een dure sport als F1 niet ten goede komt en dus eigenlijk niet kan missen.
Wat als ze bij een nieuw stapel aan regels en wijzigingen de brul V8 motoren terugbrengen, in combinatie met de HALO? Hoe zou je het dan vinden? Zou het dan wel wat minder erg zijn omdat er een dik brul blok in zit?
Dus nog meer power, nog meer geluid, samen met iets meer veiligheid, wel leuk toch? Of ook al niet goed?
[ Voor 29% gewijzigd door LopendeVogel op 20-04-2017 11:51 ]
Ik ken mensen die een race meteen uit zetten of iets anders gaan doen als VER eruit ligt (zoals zoals afgelopen weekend) in hoeverre zijn deze mensen dan 'fan van F1'? hahaLopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:45:
[...]
Maar als je de F1 niet meer opzet vanwege de HALO, hu nee man dan kom je niet eens in de buurt van het woord FAN. Het gaat om de sport zelf, en die blijft gewoon hetzelfde.. Enige wat zou veranderen is een betere/hogere veiligheid van de coureur (dat is in ieder geval de bedoeling). Niks mis mee in mijn ogen, goed zelfs
Die zijn natuurlijk niet fan van de F1 maar kijken voor Max Verstappen.. Oftewel, ligt hij eruit dan gaat de race ook uit. Nu moet ik toegeven dat ik het ook moeilijk vond om door te kijken, maar aangezien er zoveel sensatie op de baan was de race gewoon uitgekeken. Je zit er helemaal in, vol spanning aangezien Max als een torpedo door het veld ging, en ineens poef, weg spanning.Jasphur schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:01:
[...]
Ik ken mensen die een race meteen uit zetten of iets anders gaan doen als VER eruit ligt (zoals zoals afgelopen weekend) in hoeverre zijn deze mensen 'fan van F1'? haha
Maar goed, dat is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag
Wat als ze de V8 terug willen brengen, maar dan op een nog hoger niveau, samen met de HALO? Wint de V8 het dan van de HALO voor sommige nieuwe f1 ''kijkers''?
Over de ''sharkfin'' hoor ik eigenlijk niemand meer klagen? Nou als ik de reacties mocht geloven was het nu wel einde oefening voor de F1 geweest, volgens mij is het eerder het tegenover gestelde
[ Voor 10% gewijzigd door LopendeVogel op 20-04-2017 12:10 ]
Wat F1 voor iemand is, kan voor ander een andere beleving/ervaring zijn.LopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:45:
[...]
Maar als je de F1 niet meer opzet vanwege de HALO, hu nee man dan kom je niet eens in de buurt van het woord FAN. Het gaat om de sport zelf, en die blijft gewoon hetzelfde.. Enige wat zou veranderen is een betere/hogere veiligheid van de coureur (dat is in ieder geval de bedoeling). Niks mis mee in mijn ogen, goed zelfs
Voor mij is het open cocpit autos, flamoyant gedrag, coureur staat centraal, opzoeken van de regels en kijken hoe je kunt 'valsspelen', wat voor kabaal eruit komt - of blok erin ligt, vind ik dan weer minder spannend
en daar... komt de Formule2 dichterbij in de buurt, dan wat de formule1 momenteel biedt.
We hebben sinds 2009 naar lelijke auto's zitten kijken (tot dit jaar) en er zijn genoeg kijkers overgebleven in deze periode
.
Alles went. Bijna alle veranderingen roepen weerstand op bij mensen. Inherent aan ons brein is dat we liever dingen bij hetzelfde houden. Zodra het een tijdje gebruikt is, went het bijna altijd wel.
Alles went. Bijna alle veranderingen roepen weerstand op bij mensen. Inherent aan ons brein is dat we liever dingen bij hetzelfde houden. Zodra het een tijdje gebruikt is, went het bijna altijd wel.
Of mensen er echt om afhaken weet ik niet, maar ik vind de HALO ook een onooglijk ding. Doe dan zo'n aeroscreen zoals RBR heeft voorgesteld:LopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:45:
[...]

...of maak de hele cockpit als een straaljager zo dicht:

Beide oplossingen vind ik echt een stuk beter eruit zien dan zo'n rare halo en zijn ook nog enigszins typische auto-oplossingen. Ik denk zelfs dat zo'n helemaal gesloten cockpit er erg stoer uitziet. In geval van een crash kun je die met een "explosie" wel losschieten van de auto.
Maar goed, je stapt daarmee af van het open cockpit / open wheel principe dat F1 jarenlang heeft gehad. Ik heb daar persoonlijk niet zo'n moeite mee, ik denk dat dat sowieso op lange termijn onhoudbaar is. Zelfde met het "open wheel" principe: die auto's zijn zo gevoelig geworden voor verstoorde lucht (en banden verstoren _veel_ lucht), dat op termijn teams wellicht met gesloten wielkasten willen gaan rijden.
Ik vind het in ieder geval jammer om vast te houden aan tradities puur om de tradities. F1-auto's reden heel vroeger ook zonder vleugels rond en die hebben een nog veel dramatischere invloed gehad op performance en looks.
Als er alternatieven zijn voor de HALO: graag. Is het onoverkomelijk, dan moet het maar. Ik ga er niet minder om kijken, ik keek F1 ook in de tijd van de echt lelijke wagens, maar leuk vind ik het nietWat als ze bij een nieuw stapel aan regels en wijzigingen de brul V8 motoren terugbrengen, in combinatie met de HALO? Hoe zou je het dan vinden? Zou het dan wel wat minder erg zijn omdat er een dik brul blok in zit?
Dus nog meer power, nog meer geluid, samen met iets meer veiligheid, wel leuk toch? Of ook al niet goed?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Justin Wilson vergeten?Zahariac schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:00:
[...]
Het meest recente voorbeeld van vliegende objecten is de schokbreker tegen het hoofd van Massa. Maar of de HALO daar geholpen zou hebben vraag ik mij af. Deze zou er alsnog tussendoor gevlogen zijn. En Bianci zou hier ook helaas niets aan gehad hebben.
Struck in the head by debris from the crashed car of Sage Karam
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ja... en wat zou daaraan veranderen dan? cockpit blijft open, coureur staat centraal (net als het team), opzoeken van de regels blijft, vals spelen proberen te ze blijven doen.himlims_ schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:12:
[...]
Wat F1 voor iemand is, kan voor ander een andere beleving/ervaring zijn.
Voor mij is het open cocpit autos, flamoyant gedrag, coureur staat centraal, opzoeken van de regels en kijken hoe je kunt 'valsspelen', wat voor kabaal eruit komt - of blok erin ligt, vind ik dan weer minder spannend
en daar... komt de Formule2 dichterbij in de buurt, dan wat de formule1 momenteel biedt.
Ik snap je argumenten niet, wat heeft dit met het niet toelaten van de HALO te maken?
Punt blijft, ze verzinnen wel iets waardoor het kleine nadeel niet opweegt tegen de voordelen. Zie bijv de sharkfin.. Niemand die ik er nog over hoor/zie klagen nu de wagens over het circuit gaan, iedereen vind het nu al spannender dan vorig jaar (toen deze vin er nog niet was).
Zouden ze de enkeling missen die de F1 is gaan negeren wegens de sharkfin?
@Grrrrrene inderdaad, genoeg mogelijkheden om het iets veiliger te maken, zonder dat het spontaan een Rally wagen met rolkooi wordt. De halo vind ik ook maar minimaal afbreuk doen aan het uiterlijk, de sharkfin vind ik veel meer opvallen.
Maar je hebt altijd wel mensen die klagen, om te kunnen klagen, die blijf je houden in elke sport. Zo zullen er genoeg die-hard voetbal fans zijn die niet snappen waarom de bal rond is, stel het was een kubus, dan was het spel veel minder voorspelbaar.
[ Voor 18% gewijzigd door LopendeVogel op 20-04-2017 12:20 ]
Ik heb weer wat losgemaakt zie ik. 
Maar ik denk dat geen enkele optie perfect is. De halo blokkeert je als je snel uit je auto moet omdat deze in de fik staat. De scherm heeft als nadeel dat zelfs regengod Max niks meer zal zien tussen een natte helm en compleet doorweekt scherm. Ruitenwissers op een F1 auto zou ook treurig zijn.
Maar ik denk dat geen enkele optie perfect is. De halo blokkeert je als je snel uit je auto moet omdat deze in de fik staat. De scherm heeft als nadeel dat zelfs regengod Max niks meer zal zien tussen een natte helm en compleet doorweekt scherm. Ruitenwissers op een F1 auto zou ook treurig zijn.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Yep, sterker nog, je was volledig offtopic, zie de titelDaniëlWW2 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:20:
Ik heb weer wat losgemaakt zie ik.
He, gedeeltelijk omdat het relevant was voor de discussie.LopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:21:
[...]
Yep, sterker nog, je was volledig offtopic, zie de titelIk weet zo even niet meer over welk jaar jij het had, volgens mij over iets van 40-50 jaar geleden.. Terwijl we in het 2017 topic zitten
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Haha, is er eigenlijk geen F1 algemeen topic? Zodat al het geleuter buiten seizoen 2017 daar geplaatst kan worden?DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:22:
[...]
He, gedeeltelijk omdat het relevant was voor de discussie.
Zo zie je ook altijd dat zodra er een nieuwe GP topic komt, dat de discussie van dit topic, door verhuist naar het nieuwe GP topic (omdat daar op dat moment de meeste activiteit zit). Dit terwijl het niks met de nieuwe GP te maken heeft.
Gewoon een idee hoor.
Het is een compleet non-argument om iemand uit een niet F1 wagen erbij te betrekken omdat daar zoveel andere variabelen zijn.
Ik ben wel benieuwd wat ze bij RB verbeteren in het chassis voor Spanje
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 20-04-2017 12:25 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ruitenwissers zijn bij die snelheden ook helemaal niet nodig. Die hebben ze nu op hun vizier ook niet. Als je >80km/u blijft rijden vliegen de druppels er met een beetje hydrofobe coating vanzelf af. Zelf al wel meegemaakt met zo'n nanocoating op de voorruit van mijn gewone auto: je hebt niks aan je ruitenwissers boven een bepaalde snelheidDaniëlWW2 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:20:
De scherm heeft als nadeel dat zelfs regengod Max niks meer zal zien tussen een natte helm en compleet doorweekt scherm. Ruitenwissers op een F1 auto zou ook treurig zijn.
En hun vizier wordt achter zo'n aeroscreen helemaal niet nat
[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 20-04-2017 12:36 ]
En er zijn series met nog snellere wagens die ook al jaren met gesloten cockpits rijden, zonder problemen. En ook sharkfins hebben
Over shark fins gesproken....
Wat moeten die dingen op de shark fin van McLaren voorstellen? Ik vind het een prachtige livery (zeker onder kunstlicht), maar dat sterretjesmotief doet me denken aan een kinderkamer:

Of zijn die een verwijzing naar iets?
Wat moeten die dingen op de shark fin van McLaren voorstellen? Ik vind het een prachtige livery (zeker onder kunstlicht), maar dat sterretjesmotief doet me denken aan een kinderkamer:

Ssst over LMP1 wordt hier niet gesproken hahaKeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:51:
En er zijn series met nog snellere wagens die ook al jaren met gesloten cockpits rijden, zonder problemen. En ook sharkfins hebben
Of bedoelde je die niet?
Zoals al eerder gemeld, dat was indicar. En ik heb geen idee hoe het daar met de veiligheid zit ten opzichte van F1.
En over andere raceklasse gesproken. Schrok mij wel rot over dat bericht van Billy Monger. 17 jaar oud en beide benen verliezen in een crash
Power of dreams. Slogan van Honda.SanderH_ schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:55:
[afbeelding]
[ Voor 37% gewijzigd door Zahariac op 20-04-2017 12:56 ]
Ja inderdaad. Zag dat verschillende coureurs (Jenson Button en Max Verstappen) al geld gedoneerd hadden voor zijn toekomst. 17 jaar en dan in een klap je beide benen verliezen. Heb het filmpje even zitten kijken, is wel een harde klap zeg. Niet normaal.Zahariac schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:55:
[...]
En over andere raceklasse gesproken. Schrok mij wel rot over dat bericht van Billy Monger. 17 jaar oud en beide benen verliezen in een crash
[...]
Echt een freak-accident. Hier kun je totaal niets aan doen. Geeft precies het gevaar van autosport aan. Helaas!demo31051987 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:20:
[...]
Ja inderdaad. Zag dat verschillende coureurs (Jenson Button en Max Verstappen) al geld gedoneerd hadden voor zijn toekomst. 17 jaar en dan in een klap je beide benen verliezen. Heb het filmpje even zitten kijken, is wel een harde klap zeg. Niet normaal.
Goede vraag, iets Amerikaans ofzo (de sterren ?), tijdelijke vervanger voor de naam Chandon?, vorig jaar (2016) hadden ze dit natuurlijk ook al, ik weet niet waarom ze dit al een tijdje hebben xdSanderH_ schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:55:
[afbeelding]
Eigen gedachten:
Alcohol niet toegestaan in Bahrain, aangezien de sharkfin makkelijk te vervangen is gebruikt men een gebruikelijk Chandon logo (maan + sterren / oud op nieuw = champagna = chandon).
Ik kan uiteraard de plank volledig misslaan met dit, maar er moet een connectie tussen de sterren+maan en Chandon zitten. (chandon logo bestaat ook uit een ''maan'' en ster).
[ Voor 25% gewijzigd door LopendeVogel op 20-04-2017 13:42 ]
Ik kan het niet goed zien, maar is het niet gewoon het Chandon logo?SanderH_ schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:55:
[afbeelding]

ah @LopendeVogel was mij voor.
Daar zit normaal gesproken het Chandon logo. Echter in Bahrein is alcoholreclame niet toegestaan en daarom maken ze maar een creatief afgeleide van het logo met extra sterretjes. Toch nog sluikreclame maar dat is niets nieuws in F1.SanderH_ schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:55:
[afbeelding]

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Max krijgt in spanje een ander Chassis en zoals eerdere berichten een motor update in Canada
http://www.gpupdate.net/n...e-betere-motor-in-canada/
Maan/sterren kan ook nog duiden op de nachtrace in BahreinLopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:28:
[...]
Goede vraag, iets Amerikaans ofzo (de sterren ?), tijdelijke vervanger voor de naam Chandon?, vorig jaar (2016) hadden ze dit natuurlijk ook al, ik weet niet waarom ze dit al een tijdje hebben xd
Eigen gedachten:
Alcohol niet toegestaan in Bahrain, aangezien de sharkfin makkelijk te vervangen is gebruikt men een gebruikelijk Chandon logo (maan + sterren / oud op nieuw = champagna = chandon).
Ik kan uiteraard de plank volledig misslaan met dit, maar er moet een connectie tussen de sterren+maan en Chandon zitten. (chandon logo bestaat ook uit een ''maan'' en ster).
Nee dat is het naar mijn weten sowieso niet. Vorig jaar (2016) reden ze elke race met dit ''logo''. Nu, deze race (in een land waar volgens mij alcohol verboden is?) hebben ze de naam (tijdelijk?) verwisseld voor puur het logo.kevlar01 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:18:
[...]
Maan/sterren kan ook nog duiden op de nachtrace in Bahrein
Miste je niet heel toevallig ook heel extreem het ''ontbreken'' van de naam Heineken (ook alcohol)? Vond Vettel de baby champagne niet extreem goor na afloop (zat van alles in, behalve alcohol)?
Ik denk dat we er wel over uit zijn haha?
Edit: yep
but those making the podium will celebrate with a special rosewater-pomegranate drink, since alcohol laws prohibit the use of champagne.
https://www.formula1.com/...need-to-know-bahrain.html
Kans is dus aanwezig dat ze de vin weer veranderen naar het oude bij de eerst volgende race. Chardon heeft natuurlijk liever de naam in beeld dan een logo van het merk. McLaren zal wel het logo een extra draai gegeven hebben, want 1 maan en 1 ster is ook zo kaal, vandaar dat ze hun ''oude'' logo van vorig jaar min of meer hergebruikt hebben.
Nog een klein dingetje, niet vervelend bedoelt. Het is Bahrain niet Bahrein
[ Voor 44% gewijzigd door LopendeVogel op 20-04-2017 17:09 ]
Vond ik wel een leuk gedeelteLopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:59:
Miste je niet heel toevallig ook heel extreem het ''ontbreken'' van de naam Heineken (ook alcohol)? Vond Vettel de baby champagne niet extreem goor na afloop (zat van alles in, behalve alcohol)?
Vettel spuugt het uit voor zijn neus.
Bottas kijkt naar Hamilton van "wtf is this?"
Hamilton spuugt het uit achter het podium.
Dat van die alcohol weet ik, heb de reacties voor jou ook gelezenLopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:59:
[...]
Nee dat is het naar mijn weten sowieso niet. Vorig jaar (2016) reden ze elke race met dit ''logo''. Nu, deze race (in een land waar volgens mij alcohol verboden is?) hebben ze de naam (tijdelijk?) verwisseld voor puur het logo.
Ik denk dat we er wel over uit zijn haha?
Edit: yep
but those making the podium will celebrate with a special rosewater-pomegranate drink, since alcohol laws prohibit the use of champagne.
https://www.formula1.com/...need-to-know-bahrain.html
Kans is dus aanwezig dat ze de vin weer veranderen naar het oude bij de eerst volgende race. Chardon heeft natuurlijk liever de naam in beeld dan een logo van het merk. McLaren zal wel het logo een extra draai gegeven hebben, want 1 maan en 1 ster is ook zo kaal, vandaar dat ze hun ''oude'' logo van vorig jaar min of meer hergebruikt hebben.
Nog een klein dingetje, niet vervelend bedoelt. Het is Bahrain niet Bahrein
Overigens kan zowel Bahrein als Bahrain. De ene is Engels de andere NL. Maar genoeg geneuzel
En het circuit zelf krijgt ook een "update".thalantis schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:46:
Max krijgt in spanje een ander Chassis en zoals eerdere berichten een motor update in Canada
https://www.motorsport.co...l-formula-1-track-895791/
...
The FIA also wants to see the traditional gravel traps be replaced by portions of asphalt like what's seen at other F1 tracks. The infamous “Québec Wall” – also known as the ¨Wall of Champions”, the concrete wall that’s located at the exit of the last chicane – will see its angle modified, because the FIA found it was dangerous.
...
Testing, one, two ...
Jammer dat er weer voor extra uitloop asfalt gekozen wordt ten koste van grind.. (niet helemaal duidelijk welke grindbak gaat verdwijnen..)
https://www.f1today.net/n...nkelijke-motorleverancier
Hmm als het klopt wat hij nu zegt:
We verwachten van de nieuwe eigenaar van de Formule 1 dat ze samen met de internationale autosportbond FIA uiterlijk eind dit seizoen met een oplossing op de proppen komen. Als dat niet gebeurt, dan is ons verblijf in de Formule 1 onzeker."
We verwachten van de nieuwe eigenaar van de Formule 1 dat ze samen met de internationale autosportbond FIA uiterlijk eind dit seizoen met een oplossing op de proppen komen. Als dat niet gebeurt, dan is ons verblijf in de Formule 1 onzeker."
Het bekende RedBull 'als jullie niet doen wat wij willen, dan stoppen we ermee (zeggen we iig, naaananananaaanaa)'
Kijk naar afgelopen race. Max heeft een brake failure en knalt vol in de muur. Zonder de grindbak die daarvoor lag had de impact veel groter geweest en had het heel anders kunnen aflopen. .nachtnet schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:40:
Jammer dat er weer voor extra uitloop asfalt gekozen wordt ten koste van grind.. (niet helemaal duidelijk welke grindbak gaat verdwijnen..)
"When you grow up your heart dies"
Mwoah, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Sta je dan, als top team, en met Renault fabrieksteam. Als Renault hun zaakjes op de rit heeft dan staat RBR automatisch daarachter. Want; Renault heeft wel een qualy mode, RBR niet. Renault heeft andere mappings, RBR de standaard. Het is gewoon een feit als je geen fabrieksteam bent.
Mwoah, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Sta je dan, als top team, en met Renault fabrieksteam. Als Renault hun zaakjes op de rit heeft dan staat RBR automatisch daarachter. Want; Renault heeft wel een qualy mode, RBR niet. Renault heeft andere mappings, RBR de standaard. Het is gewoon een feit als je geen fabrieksteam bent.Smultie schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:47:
Het bekende RedBull 'als jullie niet doen wat wij willen, dan stoppen we ermee (zeggen we iig, naaananananaaanaa)'
Maar ja, ooit heeft iemand een keer gerold en zich ingegraven. En toen was dat ineens zo gevaarlijk dat er overal asfalt kwam. Doe mij ook maar grind. Alhoewel ik ook moet zeggen dat ik in F3 ook heb genoten van 3 breed door een bocht met 1 man ernaast op de uitloopstrook en gewoon de volgende bocht weer aan kunnen vallensjaool schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:48:
[...]
Kijk naar afgelopen race. Max heeft een brake failure en knalt vol in de muur. Zonder de grindbak die daarvoor lag had de impact veel groter geweest en had het heel anders kunnen aflopen. .
Ik bedoel eerder dat er weer gekozen lijkt te worden voor uitloopstroken asfalt i.p.v. behoud van Grindbakken. Dan blijf je scenario's houden als afgelopen jaar in Mexico waarbij HAM & VER vol door het gras een bocht afsnijden en er selectief een straf uitgedeeld wordt. Een grindbak kijkt niet naar het aantal wereldkampioenschappen of de stand in het WCC/WDC..
Over RB & de motor heb ik eerder al genoeg gezegd. Ik zou niet gek staan te kijken als ze ineens met een "eigen" motor op de proppen komen. (maar met een standaard spec klanten-motor als de Cosworth is nog nooit iemand kampioen geworden..)
Over RB & de motor heb ik eerder al genoeg gezegd. Ik zou niet gek staan te kijken als ze ineens met een "eigen" motor op de proppen komen. (maar met een standaard spec klanten-motor als de Cosworth is nog nooit iemand kampioen geworden..)
Precies dat was het argument van Ron Dennis om te kiezen voor Honda en McLaren als fabrieksteam te zien... heeft goed uitgepaktUltraSub schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:50:
[...]
Mwoah, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Sta je dan, als top team, en met Renault fabrieksteam. Als Renault hun zaakjes op de rit heeft dan staat RBR automatisch daarachter. Want; Renault heeft wel een qualy mode, RBR niet. Renault heeft andere mappings, RBR de standaard. Het is gewoon een feit als je geen fabrieksteam bent.
Uiteraard heb je wel een punt. Maar ook een onafhankelijke motorbouwer zal het verliezen van een fabrieksteam wat de volledige focus (en budget) op zijn eigen team heeft.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Jupz. Precies hetzelfde als Ferrari al een jaartje of 30 doet en Renault net voordat ze terug kwamen.Smultie schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:47:
Dat heet politiek spel
PSN
Klopt, zelfde als Williams en Martini in Abu Dhabi vorig jaar met hun blauwe liveryLasmibalsingh schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:36:
[...]
Daar zit normaal gesproken het Chandon logo. Echter in Bahrein is alcoholreclame niet toegestaan en daarom maken ze maar een creatief afgeleide van het logo met extra sterretjes. Toch nog sluikreclame maar dat is niets nieuws in F1.
[afbeelding]
Wat ik trouwens raar vind is dat Kingfisher (Indiaas biermerk) dan wel weer gewoon op de FI "mocht"
🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070
daar valt wel iets over te zeggen; allemaal zelfde paardjes - komt het meer aan op de coureur en de focus en kansen verschuiven hierdoor. wat dat betreft zeker voor.LopendeVogel schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:36:
https://www.f1today.net/n...nkelijke-motorleverancier
Ik heb niks tegen asfalt stroken, maar dan wel achter (kunst)gras zodat de bocht missen echt consequenties heeft. Zet dan het bekende paaltje ergens neer of wat drempels ("sleeping policemen") om ze af te remmen / een bepaalde kan op te forceren en je hebt een omweg te pakken waar ze tijd door verliezen, maar geen schade door oplopen.UltraSub schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:50:
[...]
Maar ja, ooit heeft iemand een keer gerold en zich ingegraven. En toen was dat ineens zo gevaarlijk dat er overal asfalt kwam. Doe mij ook maar grind. Alhoewel ik ook moet zeggen dat ik in F3 ook heb genoten van 3 breed door een bocht met 1 man ernaast op de uitloopstrook en gewoon de volgende bocht weer aan kunnen vallen
Mijn idee: asfalt tot de witte lijnen, daarna direct een paar meter gras en daarachter asfalt om veilig tot stilstand te komen danwel de bocht alsnog te maken. En dan zo'n configuratie dat iedere vorm van baan verlaten je tijd kost.
Op zich is het idee goed... en ook logisch, zonder de kennis van nu althans.sanderb schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:11:
[...]
Precies dat was het argument van Ron Dennis om te kiezen voor Honda en McLaren als fabrieksteam te zien... heeft goed uitgepakt![]()
Uiteraard heb je wel een punt. Maar ook een onafhankelijke motorbouwer zal het verliezen van een fabrieksteam wat de volledige focus (en budget) op zijn eigen team heeft.
De motoren zijn gewoon te complex, met 1 team heb je te weinig testdata. Honda heeft een gok genomen met het size-zero concept(wat misschien juist bij deze generatie auto's qua aerodynamica wel had gewerkt), en loopt daardoor nog meer achter de feiten aan.
Misschien moeten de privateers de handen ineen slaan, en allen met dezelfde externe motorenbouwer in zee gaan. Deze bouwer is dan niet een van de fabrikanten die nu in de F1 zit.
Dan krijg je bijv dat RBR / STR / Force India / Sauber / Williams / McLaren / Haas met dezelfde motoren rijden die door die onafhankelijke bouwer gemaakt worden. De kans op meedoen op het kampioenschap word dan groter.
Zal wel te lastig te realiseren zijn met alle onderlinge belangen en contracten e.d.
Reglementair is dit ook al een vraagteken. Een motorenbouwer mag niet zomaar aan zoveel teams leveren, maar moet daarvoor toestemming vragen. Dat Mercedes er een tijd lang aan 4 (of 5?) teams heeft geleverd was ook meer noodzaak dan wat anders...kevlar01 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 07:48:
[...]
Dan krijg je bijv dat RBR / STR / Force India / Sauber / Williams / McLaren / Haas met dezelfde motoren rijden die door die onafhankelijke bouwer gemaakt worden. De kans op meedoen op het kampioenschap word dan groter.
Zal wel te lastig te realiseren zijn met alle onderlinge belangen en contracten e.d.
Wat ze het beste kunnen doen is de specs hetzelfde maken voor de klanten-teams, dat het fabrieksteam geen motor-voordeel meer heeft. Dus de software ook verplicht hetzelfde (dat geldt nu alleen voor de hardware die aan klantenteams wordt geleverd).
Het fabrieksteam heeft dan nog steeds een klein voordeel, maar dat is voornamelijk in de integratie van het totaalpakket, en dat is dan de bonus als je je eigen team hebt.
[ Voor 24% gewijzigd door Hoogie2004 op 21-04-2017 08:11 ]
Ik gok dat het de airline kingfisher is...p0st schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:50:
[...]
Klopt, zelfde als Williams en Martini in Abu Dhabi vorig jaar met hun blauwe livery
Wat ik trouwens raar vind is dat Kingfisher (Indiaas biermerk) dan wel weer gewoon op de FI "mocht"
Interviewtje met Helmut op F1
Interessante analyse van Joe Saward:
https://joesaward.wordpre...20/red-bull-or-just-bull/
Red Bull zal nooit de weg naar boven vinden, tenzij ze een works team kunnen worden, klantenteams zullen altijd het onderspit delven.
Red Bull zal nooit de weg naar boven vinden, tenzij ze een works team kunnen worden, klantenteams zullen altijd het onderspit delven.
Dat dacht ik eerst ook, maar die is failliet..
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Het is gewoon de brouwerijsanderb schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 08:55:
[...]
Dat dacht ik eerst ook, maar die is failliet..
Had even naar de website van FI gesurft
Bij alinea 2 dacht ik al... huh?Tleilaxu schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 08:47:
Interessante analyse van Joe Saward:
Volgens Saward hebben customer teams sinds 1980 slechts 1 race gewonnen (Vettel in TR, Monza 2008).
Technisch gezien wellicht correct, maar in de periode 2010-2013 is RB 4x op rij kampioen geworden met een Renault motor. Hoewel Renault nu een eigen fabrieksteam heeft, zal de support en samenwerking tussen RB en Renault niet noodzakelijk heel anders zijn dan in die period.
Anders gezegd, als RB in 2015 en 2016 een klanten-Mercedes motor had gehad, hoe zou het kampioenschap dan zijn geëindigd...?
Maar die motor krijgen ze niet, juist omdat ze dan "te goed" zijn. Dat is denk ik ook het punt wat in dat artikel gemaakt wordt (zonder het artikel zelf gelezen te hebben). Niemand weet hoe de contracten met Renault eruit zien (of hoe daarna verlengt wordt), en misschien dat dadelijk als Renault wel vooraan mee doet dat Red Bull alsnog een probleem heeft.Requiem19 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:02:
Anders gezegd, als RB in 2015 en 2016 een klanten-Mercedes motor had gehad, hoe zou het kampioenschap dan zijn geëindigd...?
Alhoewel ik vermoed dat dingen als software niet snel een probleem hoeven te zijn. Want ik gok dat Red Bull daar nu ook veel zelf aan doet en niet alles samen met "Renault het team" gebeurd (er zullen vast een aantal man van Renault de motor fabrikant bij Red Bull rondlopen, maar hetzelfde zal ook gelden voor Mercedes met Force India & Williams en Ferrari met Haas & Sauber)
Ik heb het artikel even gescand en zal het tijdens de lunch nog eens goed lezen.
Maar zoals ik het nu lees: Zonder independent engine supplier kun je geen GP winnen. Ofwel: iedereen een eigen ontworpen motor (of voor iedereen één dezelfde) en geen fabrieksmotoren meer. Maar waarom RBR hier nu ineens mee komt vind ik wel apart. Het gaat even niet zo goed met hen en dan maar meteen zeggen dat fabrieksmotoren niet meer moeten en dat er 1 algemene leverancier moet komen. Klinkt een beetje kinderachtig i.m.o.. Maar goed ik zal straks het artikel nog eens goed lezen. Wie weet lees ik het verkeerd en is het gewoon een goed idee.
Maar zoals ik het nu lees: Zonder independent engine supplier kun je geen GP winnen. Ofwel: iedereen een eigen ontworpen motor (of voor iedereen één dezelfde) en geen fabrieksmotoren meer. Maar waarom RBR hier nu ineens mee komt vind ik wel apart. Het gaat even niet zo goed met hen en dan maar meteen zeggen dat fabrieksmotoren niet meer moeten en dat er 1 algemene leverancier moet komen. Klinkt een beetje kinderachtig i.m.o.. Maar goed ik zal straks het artikel nog eens goed lezen. Wie weet lees ik het verkeerd en is het gewoon een goed idee.
Nu ineens mee komt? Ze riepen het al toen ze zonder motor dreigden te raken vorig jaar.
En het probleem blijkt ook inmiddels erger te worden.
Na de regelwijziging, hebben ze niets in weten te lopen. Dat zal ook meespelen in deze gedachtengang.
En het probleem blijkt ook inmiddels erger te worden.
Na de regelwijziging, hebben ze niets in weten te lopen. Dat zal ook meespelen in deze gedachtengang.
Ik denk dat het nu vooral niet goed gaat met RBR vanwege het chassis wat duidelijk niet optimaal werkt. De motor lijkt me niet zo'n groot manco meer als vorig jaar.Jasphur schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:30:
Ik heb het artikel even gescand en zal het tijdens de lunch nog eens goed lezen.
De reden dat RBR nu klaagt is me ook niet geheel duidelijk, misschien zien ze de prestaties van Renault vooruit gaan en zijn ze bang om binnen enkele seizoenen die onvoorwaardelijke steun van Renault kwijt te raken.
Zodra Renault echt om de prijzen mee doet zal de relatie tussen Renault en RBR echt wel gaan veranderen en daar is Red Bull de dupe van.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Dat is wel apart inderdaad. Ik heb even naar wat Force India foto's in Bahrein van de afgelopen jaren en telkens was daar 'Kingfisher' of 'Kingfisher premium' op te zien.p0st schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:50:
[...]
Klopt, zelfde als Williams en Martini in Abu Dhabi vorig jaar met hun blauwe livery
Williams reed niet met Martini op hun chassis maar als ik kijk naar de Ferrari's voor 2008 in Bahrein dan hebben ze gewoon Martini sponsoring op de neus:

Wellicht moet je een overeenkomst met de staat Bahrein hebben voordat je alcohol mag adverteren, geen idee eerlijk gezegd.
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Klopt, maar dat is eigenlijk toch ook gewoon het gevolg van de toegevoegde complexiteit en de daarbij behorende kosten die de motoren hebben. Daardoor kan er alleen nog maar ontwikkeld worden door de fabrieksteams, en door de regelgeving hebben die dan zelf ook altijd het meeste voordeel.Jasphur schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:30:
Maar zoals ik het nu lees: Zonder independent engine supplier kun je geen GP winnen. Ofwel: iedereen een eigen ontworpen motor (of voor iedereen één dezelfde) en geen fabrieksmotoren meer.
Als de motoren simpeler zouden worden heb je veel meer geschikte leveranciers en kunnen er opeens weer meerdere teams om een kampioenschap strijden.
Duidelijk en mee eens.Twynn schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:38:
[...]
Klopt, maar dat is eigenlijk toch ook gewoon het gevolg van de toegevoegde complexiteit en de daarbij behorende kosten die de motoren hebben. Daardoor kan er alleen nog maar ontwikkeld worden door de fabrieksteams, en door de regelgeving hebben die dan zelf ook altijd het meeste voordeel.
Als de motoren simpeler zouden worden heb je veel meer geschikte leveranciers en kunnen er opeens weer meerdere teams om een kampioenschap strijden.
Maar zoals in het artikel staat zijn er niet veel merken/fabrieken in staat de kosten op te brengen om een universele leverancier te zijn voor een F1 motor. En ik vraag mij af in hoeverre bijvoorbeeld Ferrari het vind om met een bijvoorbeeld Britse motor (Cosworth) te rijden.
edit: @YakuzA maakt het duidelijker.
Volgens mij komt bij jou idd niet helemaal over wat Herr Marko bedoeld.Jasphur schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:30:
Hij stelt dat er _naast_ de fabrieksmotoren ook een independent supplier is als alternatief voor een klanten motor bij een fabrieksteam.
Zonder independent engine supplier kun je geen GP winnen. < Nee dat zegt hij niet.
Ofwel: iedereen een eigen ontworpen motor (of voor iedereen één dezelfde) en geen fabrieksmotoren meer. < dat wordt er al helemaal niet gesteld
PSN
Dat staat ook uitgelegd: De enige reden dat Red Bull toen kampioen kon worden, was omdat Renault zelf niet mee deed.Requiem19 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:02:
[...]
Bij alinea 2 dacht ik al... huh?
Volgens Saward hebben customer teams sinds 1980 slechts 1 race gewonnen (Vettel in TR, Monza 2008).
Technisch gezien wellicht correct, maar in de periode 2010-2013 is RB 4x op rij kampioen geworden met een Renault motor. Hoewel Renault nu een eigen fabrieksteam heeft, zal de support en samenwerking tussen RB en Renault niet noodzakelijk heel anders zijn dan in die period.
Stel dat zowel het Renault team als Red Bull kunnen strijden om het kampioenschap, wie zal er dan eerder motorupdates krijgen?
Daarom wilde Mercedes ook geen motoren leveren aan Red Bull. Dat is nou precies het punt.Anders gezegd, als RB in 2015 en 2016 een klanten-Mercedes motor had gehad, hoe zou het kampioenschap dan zijn geëindigd...?
[ Voor 10% gewijzigd door Tleilaxu op 21-04-2017 12:14 ]
Dan zou ik een scherper onderscheid maken tussen:Tleilaxu schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:11:
[...]
Dat staat ook uitgelegd: De enige reden dat Red Bull toen kampioen kon worden, was omdat Renault toen zelf niet meer mee deed.
Stel dat zowel het Renault team als Red Bull kunnen strijden om het kampioenschap, wie zal er dan eerder motorupdates krijgen?
[...]
Daarom wilde Mercedes ook geen motoren leveren aan Red Bull. Dat is nou precies het punt.
- Klantenmotor van een leverancier die niet met een (eigen) works team actief is in F1
- Klantenmotor van een leverancier die een eigen works team heeft in F1 dat op vergelijkbaar niveau presteert als jouw team
- Klantenmotor van een leverancier die een eigen works heeftt in F1 dat op een veel lager niveau presteert (Aka Renault / RB situatie nu en vorig jaar).
In het tweede geval is de dynamiek heel anders dan in de andere situaties, eens. Ik zie niet in hoe situatie 1 en 3 er de facto voor zorgen dat je geen kampioen kunt worden.
Ook dat is volgens mij het punt wat het artikel maakt.Requiem19 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:16:
[...]
In het tweede geval is de dynamiek heel anders dan in de andere situaties, eens. Ik zie niet in hoe situatie 1 en 3 er de facto voor zorgen dat je geen kampioen kunt worden.
Red Bull zit nu nog in die situatie 3, maar je mag verwachten dat dit langzaam verschuift naar situatie 2 nu Renault weer vol terug is.
Ook te vergelijken met de situatie waar McLaren zich in bevond; Mercedes klant en daarmee dus niet kunnen opboksen tegen het fabrieksteam. Hun gok heeft voorlopig verkeerd uitgepakt; zal Red Bull die keuze ook gaan maken?
McLaren/Honda is de facto een works team.Requiem19 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:16:
[...]
Dan zou ik een scherper onderscheid maken tussen:
- Klantenmotor van een leverancier die niet met een (eigen) works team actief is in F1
Dit was ook de Renault/RB situatie in het begin van dit decennium.
Deze situatie zal niet ontstaan, daar zorgen de motorleveranciers wel voor.- Klantenmotor van een leverancier die een eigen works team heeft in F1 dat op vergelijkbaar niveau presteert als jouw team
Dit is een tijdelijke situatie. Marko weet dat Renault binnenkort het middenveld zal verlaten en voor de top zal gaan strijden. Als je die mensen in Very/Enstone voldoende geld geeft, gaat dat zeker gebeuren.- Klantenmotor van een leverancier die een eigen works heeftt in F1 dat op een veel lager niveau presteert (Aka Renault / RB situatie nu en vorig jaar).
RB zit nu in situatie 3, en zakt af naar situatie 2. En dan vallen ze terug van de top naar het middenveld, waar ze niet willen zitten. Daarom geven ze nu aan dat de meer 'situatie 1' willen zijn. Helaas zijn er geen motor fabrikanten die onder de huidige motorformule willen instappen. Dus heeft RB geen keuze.In het tweede geval is de dynamiek heel anders dan in de andere situaties, eens. Ik zie niet in hoe situatie 1 en 3 er de facto voor zorgen dat je geen kampioen kunt worden.
Marko wil dat de motorformule simpeler wordt, zodat het risico om in de F1 te stappen voor een motorfabrikant lager wordt. RB heeft dit nodig om op lange termijn voor de winst te kunnen rijden.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Vergeet ook niet dat STR nu al een directe concurrent is van het Renault fabrieksteam.
Niet alleen RB toch? Ik kan mij voorstellen dat het ook interessant kan zijn voor o.a. Williams (hoewel ik die niet hoor klagen) en McLarenJackBol schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:30:
…
Marko wil dat de motorformule simpeler wordt, zodat het risico om in de F1 te stappen voor een motorfabrikant lager wordt. RB heeft dit nodig om op lange termijn voor de winst te kunnen rijden.
[ Voor 25% gewijzigd door Jasphur op 21-04-2017 12:52 ]
In de middenmoot ja. Het gaat voor Renault nog niet echt om de knikkers, tenzij dit de posities zijn waar ze om willen strijden.RocketKoen schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:36:
Vergeet ook niet dat STR nu al een directe concurrent is van het Renault fabrieksteam.
Het gaat hier niet zo zeer om Red Bull, maar om Ferrari:Requiem19 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:02:
[...]
Bij alinea 2 dacht ik al... huh?
Ferrari customer teams have won only one race in the modern era (since 1980). That was Sebastian Vettel’s win at Monza in 2008 with Toro Rosso. Mercedes customers have yet to win a race since the start of the new formula in 2014. Independent customer engines would seem to be a thing of the past.
Sinds 1980 is Toro Rosso dus het enige klanten-team wat met een Ferrari motor dat race heeft gewonnen. En dat sinds 2014 alleen Mercedes zelf met een Mercedes motor een race heeft gewonnen.
Schijnbaar vindt Williams het prima in het middenveld. Misschien hebben ze hun prioriteiten niet duidelijk.Jasphur schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:38:
[...]
Niet alleen RB toch? Ik kan mij voorstellen dat het ook interessant kan zijn voor o.a. Williams (hoewel ik die niet hoor klagen) en McLaren
Dieter Mateschitz doet alleen mee voor de winst.
Op zich hoeft daarvan de oorzaak natuurlijk niet te zijn dat ze met een klantenmotor rijden die niet gelijkwaardig is aan de motor die het fabrieksteam krijgt.JustSomeone schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:07:
[...]
Sinds 1980 is Toro Rosso dus het enige klanten-team wat met een Ferrari motor dat race heeft gewonnen. En dat sinds 2014 alleen Mercedes zelf met een Mercedes motor een race heeft gewonnen.
De klantenteams hebben ook simpelweg minder budget voor het chassis. Zelfs met exact dezelfde power als Mercedes, zou het vreemd zijn als FI of Williams voor Mercedes zou zitten. (Of Haas voor Ferrari).
In die zin is RBR de vreemde eend in de bijt. Wel het budget, maar niet de motor.
Ze zijn ook een vreemde eend in de bijt in het feit dat ze geen automotive team zijn, maar wel een merken team. De andere teams hebben sponsors, maar zijn niet van een merk. (McLaren de andere uitzondering)
Wat RBR graag zou zien is dat het niet alleen automotive merken zijn die meedoen met een team, maar ook andere merken. En dat er dan automotive merken zijn die alleen de motor leveren.
Ik vind die gedachte niet eens gek. Het zou dan voor andere merken ook veel interessanter zijn om echt mee te doen met F1.
Er zijn genoeg merken die zich met F1 kunnen associeren waarbij F1 relevant voor ze is.
Het is immers niet langer een puur mechanische sport.
RBR - Audi
Microsoft - Ford
Sony- Toyota
etc..
Helaas is die trend wel zichtbaar in FormulaE, maar niet in F1. Blijkbaar vinden bedrijven die FE interessanter vooralsnog. (en goedkoper)
Misschien dat ze dit seizoen inderdaad hun focus op bovenkant midden hebben gezet.JackBol schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:26:
[...]
Schijnbaar vindt Williams het prima in het middenveld. Misschien hebben ze hun prioriteiten niet duidelijk.
Dieter Mateschitz doet alleen mee voor de winst.
Als in: mentor Massa traint pupil Stroll.
Ik vraag me eigenlijk af of deze discussie niet al intern word gevoerd bij Red Bull?
Ze hebben eerst de dramatische Renault motor gehad, wilde naar Mercedes die nee zei, Ferrari ook en moesten bijna vertrekken uit de F1. Nu rijden ze met een gedownrate motor, waar ze puur op aerodynamische ontwerp van de auto het middenveld voor blijven, is Renault weer een team dat meedoet en ambities heeft. Die relatie gaat zo een keer stuklopen en dan moet plan b beschikbaar zijn. Is dat niet een onafhankelijke leverancier, dan is het zelf een motor laten bouwen. Je hoort Riccardio ook al mopperen dat het eens fijn zou zijn als RBR vanaf het begin van het seizoen competitief zou zijn en eens niet zou moeten inlopen. Dat vraagt om een eigen motor, want het vermogen mist elke keer, in de race, en zeker in de kwalificatie.
De logische kandidaat voor Red Bull om mee te gaan praten lijkt mij de VW groep. Of je de motor nu vernoemt naar VW, Audi, Porsche, Bugatti, Bentley of Lamborghini is een detail. Ja, allemaal van VW.
Persoonlijk zou ik voor Skoda zijn, gewoon als dikke middelvinger naar alles en iedereen, maar dat ben ik.
Red Bull heeft ook het voordeel dat ze twee teams hebben, en dus kunnen intekenen voor vier auto's en niet twee. Uiteraard zal RBR het grootste deel van de kosten moeten dragen voor de ontwikkeling, en wat meer voordelen krijgen dan STR, maar STR kan ook gewoon met die motor rijden. Dan heb je een opleidingsteam dat potentieel een subtopper is, in ieder geval zit het qua vermogen goed als RBR presteert. Voor de VW groep zijn er ook voordelen te behalen. Behalve dat ze meteen bij een topteam mogen leveren, een tweede subtop team erbij krijgen en de naamsbekendheid en marketing heeft het ook een voordeel als het gaat om efficiënte. Na het dieselschandaal kan VW wel eens baat hebben bij een zeer zuinige motor bouwen, die gedeeltelijk hybride is.
Ze hebben eerst de dramatische Renault motor gehad, wilde naar Mercedes die nee zei, Ferrari ook en moesten bijna vertrekken uit de F1. Nu rijden ze met een gedownrate motor, waar ze puur op aerodynamische ontwerp van de auto het middenveld voor blijven, is Renault weer een team dat meedoet en ambities heeft. Die relatie gaat zo een keer stuklopen en dan moet plan b beschikbaar zijn. Is dat niet een onafhankelijke leverancier, dan is het zelf een motor laten bouwen. Je hoort Riccardio ook al mopperen dat het eens fijn zou zijn als RBR vanaf het begin van het seizoen competitief zou zijn en eens niet zou moeten inlopen. Dat vraagt om een eigen motor, want het vermogen mist elke keer, in de race, en zeker in de kwalificatie.
De logische kandidaat voor Red Bull om mee te gaan praten lijkt mij de VW groep. Of je de motor nu vernoemt naar VW, Audi, Porsche, Bugatti, Bentley of Lamborghini is een detail. Ja, allemaal van VW.
Persoonlijk zou ik voor Skoda zijn, gewoon als dikke middelvinger naar alles en iedereen, maar dat ben ik.
Red Bull heeft ook het voordeel dat ze twee teams hebben, en dus kunnen intekenen voor vier auto's en niet twee. Uiteraard zal RBR het grootste deel van de kosten moeten dragen voor de ontwikkeling, en wat meer voordelen krijgen dan STR, maar STR kan ook gewoon met die motor rijden. Dan heb je een opleidingsteam dat potentieel een subtopper is, in ieder geval zit het qua vermogen goed als RBR presteert. Voor de VW groep zijn er ook voordelen te behalen. Behalve dat ze meteen bij een topteam mogen leveren, een tweede subtop team erbij krijgen en de naamsbekendheid en marketing heeft het ook een voordeel als het gaat om efficiënte. Na het dieselschandaal kan VW wel eens baat hebben bij een zeer zuinige motor bouwen, die gedeeltelijk hybride is.
VW al gemaild met je idee? Klinkt prima namelijk
[ Voor 10% gewijzigd door Jasphur op 21-04-2017 14:33 ]
Aston Martin lijkt me logischer, het is alleen geen VAG (wellicht juist beter)
[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 21-04-2017 14:35 ]
we hebben aan Honda gezien hoe simpel het is om in te stappen met een motor die direct top is

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
VW heeft alleen zo veel meer middelen toch zijn beschikking om erachter te gooien. Je wil ook niet als Honda eindigen. Die kans is veel kleiner bij Ze Germans. Ook helpt het niet dat Aston Martin tegenwoordig hun motoren van Mercedes AMG koopt.TommyGun schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:34:
[...]
Aston Martin lijkt me logischer, alleen geen VAG
Onderschat Ze Germans eens niet zeg. Zeker niet Ze Germans die eigenaar zijn van zoveel merken, zoveel middelen hebben en zoiets als een Bugatti Veyron en nu ook Chiron hebben, naast Lamborghini en Porsche.naitsoezn schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:37:
we hebben aan Honda gezien hoe simpel het is om in te stappen met een motor die direct top is
[ Voor 33% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-04-2017 14:40 ]
Dat laatste is wel kritisch jaDaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:37:
[...]
VW heeft alleen zo veel meer middelen toch zijn beschikking om erachter te gooien. Je wil ook niet als Honda eindigen. Die kans is veel kleiner bij Ze Germans. Ook helpt het niet dat Aston Martin tegenwoordig hun motoren van Mercedes AMG koopt.
Probleem is alleen dat instappen als motorleverancier minimaal 1 miljard kost. Dat is veel geld, ook voor VAG. En het afbreukrisico is zeer groot. De motorformule is zo complex dat een gerenommeerde motorbouwer als Honda het in 3 jaar niet voor elkaar krijgt.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:12:
Ik vraag me eigenlijk af of deze discussie niet al intern word gevoerd bij Red Bull?
Verder gaat de formule gegarandeerd op de schop in 2020. Dus de komende 3 a 4 seizoenen zit RB met de gebakken peren.
Waar ze nu mee bezig zijn is het landschap voorbereiden om een nieuwe motorleverancier toe te staan in 2021 seizoen. Waarschijnlijk hebben ze al een independent supplier op het oog en ze willen dus een motorreglement dat interessant is voor hun supplier.
Het politieke dansen is dus begonnen.
Een motor bouwen die meteen zal werken duurt dan ook een paar jaar.JackBol schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:39:
[...]
Probleem is alleen dat instappen als motorleverancier minimaal 1 miljard kost. Dat is veel geld, ook voor VAG. En het afbreukrisico is zeer groot. De motorformule is zo complex dat een gerenommeerde motorbouwer als Honda het in 3 jaar niet voor elkaar krijgt.
Verder gaat de formule gegarandeerd op de schop in 2020. Dus de komende 3 a 4 seizoenen zit RB met de gebakken peren.
Waar ze nu mee bezig zijn is het landschap voorbereiden om een nieuwe motorleverancier toe te staan in 2021 seizoen. Waarschijnlijk hebben ze al een independent supplier op het oog en ze willen dus een motorreglement dat interessant is voor hun supplier.
Het politieke dansen is dus begonnen.
Gratis wifi op Spa-Francorchamps
https://www.grandprixradi...ifi-op-spa-francorchamps/
Ik verwacht nu dus wel wat live streams in het F1 topic
Ik verwacht nu dus wel wat live streams in het F1 topic
Ik zou het een vrij groot risico vinden van RB iig.
Wel ben ik voorstander voor meer motoren. Ford, BMW, Toyota... toch allemaal merken met geschiedenis in de F1, zou mooi zijn als er eens wat bij kwam.
Wel ben ik voorstander voor meer motoren. Ford, BMW, Toyota... toch allemaal merken met geschiedenis in de F1, zou mooi zijn als er eens wat bij kwam.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik denk dat VW dit jaar ook wel naar Honda kijkt en hun vingers niet gaan branden aan een hybride F1 motor.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:12:
Persoonlijk zou ik voor Skoda zijn, gewoon als dikke middelvinger naar alles en iedereen, maar dat ben ik.![]()
...
Na het dieselschandaal kan VW wel eens baad hebben bij een zeer zuinige motor bouwen, die gedeeltelijk hybride is.
Vraag me af of er op dit moment nog een leverancier op korte termijn in wil stappen.
In 2021 is iedereen dat dieselschandaal wel vergeten, dan zou er dus iets te verdienen moeten zijn voor ze lijkt me.
Al staat Red bull racing - Skoda wel tof
Now Leaving Springfield - The Armpit of America's Butt-Crack
Ik zou het niet doen.Paulus07 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:41:
Gratis wifi op Spa-Francorchamps
Ik verwacht nu dus wel wat live streams in het F1 topic![]()

We maken als mods nog wel eens een punt van geen illegale streams, al helemaal als je gaat uploaden en distribueren via GoT.
Maar dat werk kan pas beginnen als de buitenlijnen van de nieuwe formule vastgelegd zijn.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:41:
[...]
Een motor bouwen die meteen zal werken duurt dan ook een paar jaar.
Ja, en dan is het veld dus gelijk. Lijkt me een uitgelezen moment om dan VW al klaar te hebben staan, met al hun middelen.JackBol schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:43:
[...]
Maar dat werk kan pas beginnen als de buitenlijnen van de nieuwe formule vastgelegd zijn.
Dank je, eindelijk iemand die dit opmerkt.
[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-04-2017 14:45 ]
Bij VAG hebben ze niet echt ervaring met F1 motoren bouwen. Je ziet nu bij Honda dat het mis gaat omdat ze niet de 'F1-cultuur' hebben. I.e. een feature doorvoeren in enkele weken om 0,05 seconde te winnen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:44:
[...]
Ja, en dan is het veld dus gelijk. Lijkt me een uitgelezen moment om dan VW al klaar te hebben staan, met al hun middelen.
Wederom, we hebben het hier over Porsche, Lamborghini, Audi, Bugatti etc. Allemaal bedrijven die een behoorlijke motor kunnen bouwen. Mercedes was er toch ook lange tijd uit geweest voordat ze weer begonnen? Die moesten opbouwen en wonnen enorm bij de overgang vaan 1.6L hybride. Bij RBR is er al heel veel kennis beschikbaar om het proces te versnellen. Aan de andere kant zit je met een gigant van de auto-industrie die meer dan voldoende ervaring in huis heeft als het gaat om uitzonderlijk krachtige motoren.JackBol schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:48:
[...]
Bij VAG hebben ze niet echt ervaring met F1 motoren bouwen. Je ziet nu bij Honda dat het mis gaat omdat ze niet de 'F1-cultuur' hebben. I.e. een feature doorvoeren in enkele weken om 0,05 seconde te winnen.
Juist bij VAG hebben ze wel ervaring met het bouwen van F1 motoren. Denk alleen al aan Audi.JackBol schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:48:
[...]
Bij VAG hebben ze niet echt ervaring met F1 motoren bouwen. Je ziet nu bij Honda dat het mis gaat omdat ze niet de 'F1-cultuur' hebben. I.e. een feature doorvoeren in enkele weken om 0,05 seconde te winnen.
Overigens over VW en F1 gesproken.
Ik zeg niet dat de blokken in Porsche, Lamborghini, Audi, Bugatti etc. troep is. Maar het blijven consumenten blokken voor de massa. Dat ligt mijlen ver van de karakteristieken van een F1 blok.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:51:
[...]
Wederom, we hebben het hier over Porsche, Lamborghini, Audi, Bugatti etc. Allemaal bedrijven die een behoorlijke motor kunnen bouwen. Mercedes was er toch ook lange tijd uit geweest voordat ze weer begonnen? Die moesten opbouwen en wonnen enorm bij de overgang vaan 1.6L hybride. Bij RBR is er al heel veel kennis beschikbaar om het proces te versnellen. Aan de andere kant zit je met een gigant van de auto-industrie die meer dan voldoende ervaring in huis heeft als het gaat om uitzonderlijk krachtige motoren.
dat was een -harde- eis van mercedes anders zouden ze niet toetreden. waren om die rede dan ook ruim een jaar eerder begonnen met ontwikkeling dan de concurrentieDaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:51:
[...]
Wederom, we hebben het hier over Porsche, Lamborghini, Audi, Bugatti etc. Allemaal bedrijven die een behoorlijke motor kunnen bouwen. Mercedes was er toch ook lange tijd uit geweest voordat ze weer begonnen? Die moesten opbouwen en wonnen enorm bij de overgang vaan 1.6L hybride. Bij RBR is er al heel veel kennis beschikbaar om het proces te versnellen. Aan de andere kant zit je met een gigant van de auto-industrie die meer dan voldoende ervaring in huis heeft als het gaat om uitzonderlijk krachtige motoren.
[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 21-04-2017 14:54 ]
Noem 1 auto die op de F1 grid heeft gestaan met een Audi blok.Jasphur schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:52:
[...]
Juist bij VAG hebben ze wel ervaring met het bouwen van F1 motoren. Denk alleen al aan Audi.
Overigens over VW en F1 gesproken.
wel voor of achter de gridJackBol schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:54:
[...]
Noem 1 auto die op de F1 grid heeft gestaan met een Audi blok.

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 21-04-2017 14:57 ]
Touché
blepJackBol schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:54:
[...]
Noem 1 auto die op de F1 grid heeft gestaan met een Audi blok.

Ik bedoelde Porsche, maar zag ik mn ooghoeken Audi staan en schreef dat op. Je hebt gelijk, geen F1 wagens geweest met een Audi blok, voor zover mijn kennis gaat in ieder geval.
[ Voor 6% gewijzigd door Jasphur op 21-04-2017 14:59 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Alle topics per raceweekend: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Alle topics per raceweekend: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1