[F1] Seizoen 2017 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste
Acties:
  • 587.706 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nachtnet schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:53:
@Verwijderd Mee eens, maar omdat Mercedes nu toevallig de begin periode van Hybride F1 domineert verlangen "anderen" weer naar oude formules.. Ik vind het echt top techniek, en denk niet dat racen beter wordt met een V10 of andere motoren formule..
Dat is wat ik al zei: in de tijd van die V12 waar sommigen zo graag naartoe willen, hebben we de waarschijnlijk grootste en langste periode van dominantie gezien in de F1. Dat was zo erg dat de sport er bijkans aan kapot ging. Die motoren garanderen dus helemaal niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:55:
[...]

Dat is wat ik al zei: in de tijd van die V12 waar sommigen zo graag naartoe willen, hebben we de waarschijnlijk grootste en langste periode van dominantie gezien in de F1. Dat was zo erg dat de sport er bijkans aan kapot ging. Die motoren garanderen dus helemaal niets.
Er doet sinds 1995 al geen V12 meer mee, die Ferrari dominantie begon pas begin deze eeuw.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Dat is nergens voor nodig.

[ Voor 90% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
De motoren klinken in ieder geval lang niet zo :P :
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=hLOWSLd53U4]

Wel zo:

[ Voor 27% gewijzigd door Luxicon op 02-04-2017 23:59 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Hou het serieus ajb.

[ Voor 83% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2017 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:36
Ik denk zelf dat de fuelflow limiet verwijderen de beste oplossing is en mogelijk zelfs de rpm limiet wat omhoog gooien. Dan heb je en dat heerlijke gejank waar ik van houd en waars een motor die live ook nog met weinig gehoorbeschadiging beluisterd kan worden(turbo dempt flink). Verder miss om de motoren goedkoper te maken maar eens afstappen van die maximale hoeveelheid motoren per seizoen regel, dit kost gewoon achtelijk veel geld. Verder moet je dan gewoon een maximum bedrag per klant per jaar setten en een motor bouwer kunnen verplichten een zelfde motor+software laten leveren aan wie het wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Stefie2010 schreef op zondag 2 april 2017 @ 20:31:
[...]

- ik heb niks tegen hybride technologie, waar zeg ik dat?
- op welke manier is een v10 terug naar oude technologie? Een cylinder is dezelfde als die uit een v6... Maak en v10 hybride van zonder toerental limiet en tadaa
- topvermaak is niet alleen inhalen maar ook intimiderende machines waarbij geluid een grote factor is, een sfeermaker.
95% van de fans kijkt op TV, dan zie ik meer in de stream aanpassen zoals nachtnet al aangeeft. Dat heeft niks met het motorgeluid van nu te maken. Ik zie niet in waarom je harder geluid moet hebben om dat vervolgens weer zachter te maken met oordopjes 8)7
- ja inderdaad "gelukkig"
Het is me nu helemaal duidelijk 8)7

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Maar kwam die dominantie door de motor dan? Volgens mij zat er bijzonder weinig verschil tussen de motoren van de verschillende fabrikanten. Het was tenslotte ook een redelijk eenvoudige formule die redelijk uitontwikkelt was.

Denk dat de motor sowieso overschat wordt in het geheel overigens. Om het eenvoudig te maken voor het (Verstappen)publiek wordt het verschil in prestaties gelijk gezet aan het aantal pk's.

Ik ben overigens voor een V8 of V10 formule, het gevoel en het kippenvel wat je krijgt als dat langskomt gebulderd is zo indrukwekkend. Gevoelskwestie dus zonder verdere argumenten :-)

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2017 09:14 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Grrrrrene schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:26:
[...]

95% van de fans kijkt op TV, dan zie ik meer in de stream aanpassen zoals nachtnet al aangeeft. Dat heeft niks met het motorgeluid van nu te maken. Ik zie niet in waarom je harder geluid moet hebben om dat vervolgens weer zachter te maken met oordopjes 8)7

[...]

Je kunt het bagetalliseren (en ik ben het deels met je eens zelfs), maar er zijn veel stemmen die de huidige motoren niet indrukwekkend vinden qua geluid. Dit weekend heeft Verstappen zelfs opgeroepen om naar de V10 terug te keren vanwege het symfonische spektakel.

F1 moet indrukwekkend zijn. Het hoogste van het hoogste. Het snelste, het moeilijkste en het meest geavanceerde. Dit jaar hebben ze bovenstaande punten qua snelheid en moeilijkheid aardig aangepakt. De volgende focus is dan geluid. De huidige F1 auto doet de toeschouwer niet sidderen van ontzag, niet langs het curcuit, niet op de tv. Een goed moment om dat ontzag weer een beetje terug te brengen. En nee - misschien hoeft het niet zo hard als de V10, maar iets harder/indrukwekkender dan nu kan best zonder risico voor gehoorschade. Voor de tv kijker geldt: zet hem iets zachter als je het te hard vindt.

Max: http://www.autosport.com/...pen-wants-v10s-back-in-f1

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 03-04-2017 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:47:
F1 moet indrukwekkend zijn. Het hoogste van het hoogste. Het snelste, het moeilijkste en het meest geavanceerde. Dit jaar hebben ze bovenstaande punten qua snelheid en moeilijkheid aardig aangepakt. De volgende focus is dan geluid. De huidige F1 auto doet de toeschouwer niet sidderen van ontzag, niet langs het curcuit, niet op de tv. Een goed moment om dat ontzag weer een beetje terug te brengen.
Simpelweg veel lawaai produceren is wel een beetje ordinair voor de formule 1, de technische koningsklasse. Dat gold in vroegere jaren wel, want auto's waren toen simpeler en vermogen doorgaans nog schaars, maar tegenwoordig is de techniek veranderd en de F1 daarmee bijna vanzelf ook. Voor grof geweld zijn andere klassen, zoals dragracen en tractorpulling.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:51:
[...]

Simpelweg veel lawaai produceren is wel een beetje ordinair voor de formule 1, de technische koningsklasse. Dat gold in vroegere jaren wel, maar tegenwoordig is de techniek veranderd en de F1 daarmee bijna vanzelf ook. Voor grof geweld zijn andere klassen, zoals dragracen en tractorpulling.
Misschien dat FE dan meer jouw ding is, de auto's zijn daar erg subtiel qua geluid ;-).

Edit: Ross Brawn denkt er in ieder geval genuanceerd over na en bevestigt dat er qua 'emotie een element lijkt te missen met de huidige motoren'.
"The unintended consequence of the current engines was twofold: one, they were more expensive than anyone anticipated, and secondly they don't make any noise, which the fans loved. I have to make a confession that I haven't been to a race since I stopped, so I don't know what they sound like. I heard them on the dyno when I was at Mercedes but I have not heard them racing in a car.

"People tell me all about it and I don't hear many compliments for the noise of the current engines, which is a great shame as they are very, very interesting, but there does seem to be an element missing.

"How important is that element? Can you really quantify the impact that these quieter engines have and is it really detrimental to the sport or is it just a talking point? Who knows? That's the sort of thing that needs to be understood, because really the only way to go back to a noisy engine is to have a conventional internal combustion engine."

[ Voor 52% gewijzigd door Requiem19 op 03-04-2017 07:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:54:
Misschien dat FE dan meer jouw ding is, de auto's zijn daar erg subtiel qua geluid ;-).
Nee hoor, ik vind de F1 prima zoals het is. Ik ben namelijk wel een echte fan :+

Wat serieuzer: ik vond de V12's en de V10's vroeger ook mooi. Met name het steeds verder pushen van de techniek en nog hogere toerentallen halen maakte het interessant. Inmiddels leven we in andere tijden en is meer olie in een motor gooien om er nog meer vermogen uit te halen achterhaald. Veel doen met weinig is het devies en langzaamaan schuiven we op naar elektrische systemen. Als auto's op de weg moderner zijn dan die op het circuit bij de formule 1 is die zijn geloofwaardigheid gelijk kwijt. Juist in de F1 moet je blijven innoveren op zo voor te blijven op de curve.

Zoals gezegd - als je grof geweld wil zijn er wel andere klassen te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:44
Hoogie2004 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:46:
En zo zit je op een terras te lunchen met drie tafels verderop Jos Verstappen :p
Beetje offtopic:
Jos Verstappen weer vrij na vechtpartij op terras.

@Hoogie2004: je moet zo'n man ook niet steeds om een handtekening blijven vragen terwijl hij van zijn tosti probeert te genieten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

Yonix schreef op maandag 3 april 2017 @ 08:46:
[...]

Beetje offtopic:
Jos Verstappen weer vrij na vechtpartij op terras.

@Hoogie2004: je moet zo'n man ook niet steeds om een handtekening blijven vragen terwijl hij van zijn tosti probeert te genieten. ;)
Maar ik zou en moest die handtekening hebben :+

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:49
Diep in mijn hart zou ik ook terug willen naar de v10 of v12. Maar wat mij betreft zit het probleem er in dat er zo beperkte ruimte binnen de reglementen zijn. Er is niks mis met die fuel flow, geef ze gewoon allemaal een x aantal litet dat ze per uur mogen verstoken en daar moeten ze het mee doen. En of je dat dan met een 4, 6, 10 of 12 cilinder doet en of je dat met of zonder turbo doet mogen ze helemaal zelf weten. Daarnaast moet je af van dat onderdelen een bepaald aantal races mee moet gaan. Een race is voor mij namelijk niet alleen spannend door de gevechten op de baan maar ook omdat er op de rand van betrouwbaarheid gebalanceerd wordt. Dan heb je continu spanning omdat je weet dat de kans aanwezig is dat er iemand kapot gaat. Daardoor krijg je ook nog wel eens een verassende uitslag. Nu is het allemaal zo betrouwbaar dat er wat dat betreft geen hele gekke dingen gebeuren.

Uiteraard is dit zoals ik er als fan naar kijk en begrijp ik heel goed de belangen van de teams en dat dit daarom waarschijnlijk nooit gaat gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2017 09:15 . Reden: Quote aangepast ]

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:47:
[...]

Je kunt het bagetalliseren (en ik ben het deels met je eens zelfs), maar er zijn veel stemmen die de huidige motoren niet indrukwekkend vinden qua geluid. Dit weekend heeft Verstappen zelfs opgeroepen om naar de V10 terug te keren vanwege het symfonische spektakel.
De belangen zijn anders. Ik vond die V10's ook gaaf, heel anders dan nu, maar je moet toch inzien dat simpelweg meer lawaai maken geen doel opzich is. Natuurlijk vindt VER het toffer om in een V10 te rijden, dat snap ik ook wel, maar zoals ik al eerder aan gaf kan dat geluid geen doel op zich zijn. Ze halen die haaievinnen en T-wings ook niet weg omdat het lelijk is, die blijven tot ze verboden worden.
F1 moet indrukwekkend zijn. Het hoogste van het hoogste. Het snelste, het moeilijkste en het meest geavanceerde. Dit jaar hebben ze bovenstaande punten qua snelheid en moeilijkheid aardig aangepakt. De volgende focus is dan geluid. De huidige F1 auto doet de toeschouwer niet sidderen van ontzag, niet langs het curcuit, niet op de tv.
Speak for yourself :) De motor is voor mij echt neit de hoogste prioriteit: inhalen en elkaar dicht kunnen volgen, dat moeten ze aanpakken om mensen te laten "sidderen van ontzag".
Een goed moment om dat ontzag weer een beetje terug te brengen. En nee - misschien hoeft het niet zo hard als de V10, maar iets harder/indrukwekkender dan nu kan best zonder risico voor gehoorschade. Voor de tv kijker geldt: zet hem iets zachter als je het te hard vindt.

Max: http://www.autosport.com/...pen-wants-v10s-back-in-f1
Zet hem maar harder als je het te zacht vindt. Moet de F1 nog decennia lang door met verbrandingsmotoren? Puur vanwege het geluid? Het zal ooit irrelevante techniek worden voor fabrikanten, een smerige voor-oorlogse techniek waar je niet mee geassocieerd wil worden. Slechte reclame, bad marketing... Bereid je maar vast voor. F1 is het modernste van het modernste qua techniek, dus downsizen, net als al zoveel gebeurt in de autowereld.
nachtnet schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:53:
@Verwijderd Mee eens, maar omdat Mercedes nu toevallig de begin periode van Hybride F1 domineert verlangen "anderen" weer naar oude formules.. Ik vind het echt top techniek, en denk niet dat racen beter wordt met een V10 of andere motoren formule..
Natuurlijk wordt racen niet beter. Het maakt voor het racen niks uit HOE de motor aan z'n vermogen komt. Sterker nog: deze hybrides hebben zoveel koppel dat je ook op lagere toeren al veel trekkracht hebt, in tegenstelling tot de V10's die weinig koppel hadden, maar alleen een bult piekvermogen helemaal aan het eind van de koppel-toerenkromme. Het is gewoon de moderne racemotor: gedownsized, net als motoren in moderne auto's. Daar kun je je wel tegen verzetten, maar zoals hierboven al aangehaald werd: het zou wel triest worden als technieken die in de huidige hypercars (Porsche 918, McLaren P1, Ferrari LaFerrari) worden toegepast NIET in de F1 gebruikt worden :) Laat ze het uitlaatsysteem aanpassen en eisen dat die auto's minimaal een bepaald aantal dB's maken bij x-toeren. Iedereen blij.

[ Voor 29% gewijzigd door Grrrrrene op 03-04-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Grrrrrene schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:03:
Laat ze het uitlaatsysteem aanpassen en eisen dat die auto's minimaal een bepaald aantal dB's maken bij x-toeren. Iedereen blij.
Alle energie die je gebruikt om dB's uit de uitlaat te laten komen kan je niet gebruiken om de wagen sneller vooruit te laten gaan. Als het thermodynamisch mogelijk zou zijn, zouden de motorfabrikanten liever 100% van deze energie omzetten in voorwaartse kracht...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:31:
[...]

Alle energie die je gebruikt om dB's uit de uitlaat te laten komen kan je niet gebruiken om de wagen sneller vooruit te laten gaan. Als het thermodynamisch mogelijk zou zijn, zouden de motorfabrikanten liever 100% van deze energie omzetten in voorwaartse kracht...
Daarom: verplichten bepaalde dB's te halen. Natuurlijk gaan ze ook daar weer mee manipuleren, maar het begin zou er dan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:34:
Natuurlijk wordt racen niet beter. Het maakt voor het racen niks uit HOE de motor aan z'n vermogen komt. Sterker nog: deze hybrides hebben zoveel koppel dat je ook op lagere toeren al veel trekkracht hebt, in tegenstelling tot de V10's die weinig koppel hadden, maar alleen een bult piekvermogen helemaal aan het eind van de koppel-toerenkromme. Het is gewoon de moderne racemotor: gedownsized, net als motoren in moderne auto's. Daar kun je je wel tegen verzetten, maar zoals hierboven al aangehaald werd: het zou wel triest worden als technieken die in de huidige hypercars (Porsche 918, McLaren P1, Ferrari LaFerrari) worden toegepast NIET in de F1 gebruikt worden :)
Ik heb geen idee waar deze post opeens heen is, maar dat is inderdaad precies wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Bedankt voor het uittikken van mijn gedachten :D

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Heeft iemand ergens gegevens van de hoeveelheid brandstof die gedurende de jaren gebruikt mag worden? In andere woorden, zijn ze daadwerkelijk zuiniger geworden met deze motoren, want dat is natuurlijk het uitgangspunt. Ze zijn niet gaan downsizen omdat het zo leuk is om eens iets anders te proberen. Dit vraag ik omdat ik in de reacties op een f1 site las dat er per race maar 5kg minder brandstof wordt verbruikt dan 20 jaar geleden. Ondertussen zitten we wel met zeer compliceerde motoren die zorgen voor een bizar zware auto en die zwaar onder doen qua geluid t.o.v. toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:57:
Heeft iemand ergens gegevens van de hoeveelheid brandstof die gedurende de jaren gebruikt mag worden? In andere woorden, zijn ze daadwerkelijk zuiniger geworden met deze motoren, want dat is natuurlijk het uitgangspunt. Ze zijn niet gaan downsizen omdat het zo leuk is om eens iets anders te proberen. Dit vraag ik omdat ik in de reacties op een f1 site las dat er per race maar 5kg minder brandstof wordt verbruikt dan 20 jaar geleden. Ondertussen zitten we wel met zeer compliceerde motoren die zorgen voor een bizar zware auto en die zwaar onder doen qua geluid t.o.v. toen.
Het daadwerkelijke gebruik gedurende een race is natuurlijk ook irrelevant. De ontwikkelde techniek is dat niet. Die kent bredere toepassingen dan een paar F1-auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

Chiron

Moderator Discord
Dan moet je ook kijken naar hoeveel sneller de huidige wagens zijn ten opzichte van 20 jaar geleden, daar zal ook wel een verschil in zitten. Als ze nu enorm veel sneller zijn met hetzelfde verbruik is de efficientie toch echt wel omhoog gegaan.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Grrrrrene schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:03:
[...]

De belangen zijn anders. Ik vond die V10's ook gaaf, heel anders dan nu, maar je moet toch inzien dat simpelweg meer lawaai maken geen doel opzich is. Natuurlijk vindt VER het toffer om in een V10 te rijden, dat snap ik ook wel, maar zoals ik al eerder aan gaf kan dat geluid geen doel op zich zijn. Ze halen die haaievinnen en T-wings ook niet weg omdat het lelijk is, die blijven tot ze verboden worden.
Nee, de grap is juist dat het Max zelf niet uitmaakt of hij een V10 of V6T heeft, maar hij vindt dat het voor de fans leuker is om een meer indrukwekkende motor te horen:
"I think it would be very nice to have a V10 engine or something, with the lovely sound," he told Autosport.

"[The current engines are] nice for me in the car, but I think it's not really impressive for the fans, if you compare it to a V10 or V12."
http://www.autosport.com/...pen-wants-v10s-back-in-f1
Speak for yourself :) De motor is voor mij echt neit de hoogste prioriteit: inhalen en elkaar dicht kunnen volgen, dat moeten ze aanpakken om mensen te laten "sidderen van ontzag".
Voor jou is de motor niet de hoogste prioriteit, maar 73% van de fans vindt het geluid van de F1 auto dus belangrijk. Een 2e vraag is dan 'wat voor geluid' zouden zij willen horen. Als je een discussie wilt, is het mijns inziens zinvoller om niet alleen uit te gaan van je eigen mening. Want dan wordt het een 'ik vind blauw mooi en ik vind geel mooi gesprek'.

Het is een gegeven dat het geluid van F1 belangrijk is voor veel fans - hoe je het wend of keert.
Zet hem maar harder als je het te zacht vindt. Moet de F1 nog decennia lang door met verbrandingsmotoren? Puur vanwege het geluid? Het zal ooit irrelevante techniek worden voor fabrikanten, een smerige voor-oorlogse techniek waar je niet mee geassocieerd wil worden. Slechte reclame, bad marketing... Bereid je maar vast voor. F1 is het modernste van het modernste qua techniek, dus downsizen, net als al zoveel gebeurt in de autowereld.
[/quote]

Ik deel je mening - F1 moet de voorloper zijn in technologie. Maar, als je kijkt naar de paradepaartjes van Ferrari, Mclaren, Porsche etc dan zijn dit allemaal auto's met een verbrandingsmotor + (K)ERS. Die verbrandingsmotor klinkt nog steeds enorm gaaf en machtig. Puur omdat een auto voor een groot deel emotie is. In jouw betoog gaat het (imo) meer over de rationele kant en verlies je de emotionele kant van het spectrum. F1 is beleving voor veel fans (misschien in mindere mate voor jou). Onderdeel van de beleving is hoe de auto's eruit zien - veel beter dit jaar. Maar kennelijk ook het geluid.

[...]
Natuurlijk wordt racen niet beter. Het maakt voor het racen niks uit HOE de motor aan z'n vermogen komt. Sterker nog: deze hybrides hebben zoveel koppel dat je ook op lagere toeren al veel trekkracht hebt, in tegenstelling tot de V10's die weinig koppel hadden, maar alleen een bult piekvermogen helemaal aan het eind van de koppel-toerenkromme. Het is gewoon de moderne racemotor: gedownsized, net als motoren in moderne auto's. Daar kun je je wel tegen verzetten, maar zoals hierboven al aangehaald werd: het zou wel triest worden als technieken die in de huidige hypercars (Porsche 918, McLaren P1, Ferrari LaFerrari) worden toegepast NIET in de F1 gebruikt worden :) Laat ze het uitlaatsysteem aanpassen en eisen dat die auto's minimaal een bepaald aantal dB's maken bij x-toeren. Iedereen blij.
Zie mijn comment hierboven - precies die auto's maken nog een fantastisch bulderend motorgeluid.

Misschien ook een goed moment om terug te gaan naar het Framework agreement dat in Parijs is afgesproken door alle belanghebbenden inzake de Motortechnologie vanaf 2021. De volgende doelstellingen zouden in dat reglement behaald moeten worden:
1) - a desire to maintain F1 as the pinnacle of motor sport technology, and as a laboratory for developing technology that is relevant to road cars.
2) - striving for future power units to be powerful, while becoming simpler and less costly to develop and produce.
3) - improving the sound of the power units.
4) - a desire to allow drivers to drive harder at all times.
Mijns inziens voldoet bovenstaande aan alle eisen die zowel jij als ik stellen:
- Technologisch vooruitstrevend en relevant voor road cars
- Beter geluid (ik gebruik expres niet het woord 'meer')

Wat ik resumerend niet zo goed begrijp aan jouw betoog is: Waarom is streven naar beter geluid een slecht idee als je tegelijkertijd ook streeft naar technologische relevantie / innovatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Als de autos zwaarder zijn geworden en de hoeveelheid energie die uit een kilo brandstof gehaald kan worden hoger is, betekent dat per definitie dat het absolute brandstof verbruik omlaag is gegaan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Er was in de vorige reglementen geen brandstof limiet. In ieder geval niet in de recentere reglementen.

Dit is een comment van Mercedes over de efficiëntie van de huidige motoren tov de V10's:
“If you look at the fuel flow rate of the V10 era, it was over 190kgs an hour, 194kgs an hour, and today we’re at 100kgs an hour. [It’s] the same power, [with] about half the fuel flow rate, which is a phenomenal change in terms of efficiency of the power unit, as we now call it.”
https://www.jamesallenonf...ays-mercedes-engine-boss/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
JackBol schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:15:
[...]

Als de autos zwaarder zijn geworden en de hoeveelheid energie die uit een kilo brandstof gehaald kan worden hoger is, betekent dat per definitie dat het absolute brandstof verbruik omlaag is gegaan :)
Op zich allemaal waar maar wat is uiteindelijk de toegevoegde waarde van de zeer complexe, zware en extreem dure motoren van nu? Welke techniek hiervan is nou daadwerkelijk van toepassing op de gemiddelde a-klasse of clio in de komende jaren? Dat ferrari wellicht iets van deze techniek kan toepassen geloof ik wel maar het argument van het ontwikkelen van technieken voor straatauto's gaat niet echt op. Het electrische gedeelte wellicht wel maar combineer dat met een motor die een grote amusementswaarde heeft, een hoogtoerige 4 cilinder wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:38
Er wordt vaak gerefereerd aan de V10 en V12 motoren, alsof die alleen die in staat zijn een mooi geluid te produceren. Waar het tot nu toe in de discussie vaak lijkt alsof het om het aantal decibels gaat, zijn het aantal toeren volgens mij voor de meesten veel relevanter (let op de woorden lijkt en volgens mij ;) ). Het geluid van de huidige V6T motoren kan dus volgens mij relatief eenvoudig verbeteren, mits de fuel flow limiet en de limiet op de RPM's wordt losgelaten of verhoogd. Huidige techniek met het indrukwekkende en unieke gejank van de oude F1 auto's. :)

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Malt007 schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:20:
[...]

Op zich allemaal waar maar wat is uiteindelijk de toegevoegde waarde van de zeer complexe, zware en extreem dure motoren van nu? Welke techniek hiervan is nou daadwerkelijk van toepassing op de gemiddelde a-klasse of clio in de komende jaren? Dat ferrari wellicht iets van deze techniek kan toepassen geloof ik wel maar het argument van het ontwikkelen van technieken voor straatauto's gaat niet echt op. Het electrische gedeelte wellicht wel maar combineer dat met een motor die een grote amusementswaarde heeft, een hoogtoerige 4 cilinder wat mij betreft.
Verschillende modellen in het D segment hebben inmiddels hybride aandrijflijnen. Doorontwikkeling van de techniek zorgt er juist voor dat deze goedkoper en compacter wordt, zodat het inzetbaar is voor het B- of C-segment.

EDIT: Door EU wetgeving gaan de toegestane uitstoot normen enorm hard omlaag de komende 10/20 jaar. F1 is een speeltuin voor de manufacturers om nieuwe technologie te produceren om dit mogelijk te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 03-04-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
Even nog wat leesvoer om de week te beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C8eT88rXoAAtd13.jpg:large

Motorsport Monday - Magazine 209 +54 Pagina's = +45min

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hmtsjmftsch schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:22:
Er wordt vaak gerefereerd aan de V10 en V12 motoren, alsof die alleen die in staat zijn een mooi geluid te produceren. Waar het tot nu toe in de discussie vaak lijkt alsof het om het aantal decibels gaat, zijn het aantal toeren volgens mij voor de meesten veel relevanter (let op de woorden lijkt en volgens mij ;) ). Het geluid van de huidige V6T motoren kan dus volgens mij relatief eenvoudig verbeteren, mits de fuel flow limiet en de limiet op de RPM's wordt losgelaten of verhoogd. Huidige techniek met het indrukwekkende en unieke gejank van de oude F1 auto's. :)
Limiet op RPM's veranderen zal niets doen. die staat momenteel al op 15 of 16k. Niemand laat hem boven de 12,5k komen ivm efficientie en de fuelflow max van 100/uur en max totaal 105 kg per race.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

YakuzA schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:55:
[...]

Limiet op RPM's veranderen zal niets doen. die staat momenteel al op 15 of 16k. Niemand laat hem boven de 12,5k komen ivm efficientie en de fuelflow max van 100/uur en max totaal 105 kg per race.
Bottom-line komt het er eigenlijk op neer dat 'sneller rond gaan' geen resultaat is van er meer brute kracht tegenaan gooien, maar preciezer met je energiegebuik omgaan.

De RPM limiet is al een van ze zaken waarin je ziet dat de teams een lager optimum hebben gevonden. Zelfde met lift&coast. Door minder brandstof mee te nemen kunnen ze sneller rond ipv. de tank volgooien dan en dan maar stampen.

De tijd van brandstof-verslindende V10s is gewoon voorbij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 13:01
[...]

[...]

Heb persoonlijk sinds de V6 motoren niet meer langs het circuit gestaan, maar het is me wel een beleving hoor met die oude motoren. Natuurlijk heb je oordoppen in, maar bij zulk hard geluid gaat het niet alleen om de beleving in je oren... je voelt het door heel je lijf.

Het geweld dat losbarst zodra de race start maakt je bijna bang, en dat zelfs als je aan de andere kant van het circuit staat. Dat is ook gewoon een stuk van de beleving van Formule 1. Geen idee hoe dat nu is, maar ik kan me voorstellen dat je het niet meer in je buik voelt als er een F1 auto langs komt.

De nieuwe motoren met het mindere geluid hebben echter ook voordelen, je hoort de auto nu soms gewoon meer werken omdat je ook andere geluiden dan enkel de motor hoort. Met de V10/V8 motoren overstemde de motor alles, nu hoor je piepende banden zelfs er doorheen en dat is ook wel weer gaaf.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:08:
[...]

Voor jou is de motor niet de hoogste prioriteit, maar 73% van de fans vindt het geluid van de F1 auto dus belangrijk. Een 2e vraag is dan 'wat voor geluid' zouden zij willen horen. Als je een discussie wilt, is het mijns inziens zinvoller om niet alleen uit te gaan van je eigen mening. Want dan wordt het een 'ik vind blauw mooi en ik vind geel mooi gesprek'.
Sorry, maar je misbruikt nu een enquête waar je niks uit kunt concluderen, behalve dat fans het geluid belangrijk vinden, om te suggereren dat die 73% fans het motorgeluid het belangrijkst vindt. Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat die fans liever meer actie op de baan zien dan een luidere motor. Maar goed, ik kan dat niet hard maken met een bron.
[...]

Mijns inziens voldoet bovenstaande aan alle eisen die zowel jij als ik stellen:
- Technologisch vooruitstrevend en relevant voor road cars
- Beter geluid (ik gebruik expres niet het woord 'meer')

Wat ik resumerend niet zo goed begrijp aan jouw betoog is: Waarom is streven naar beter geluid een slecht idee als je tegelijkertijd ook streeft naar technologische relevantie / innovatie
Dat zeg ik niet. Ik geef aan dat geluid produceren in de F1 geen doel op zich moet zijn. Natuurlijk is het prachtig als de auto's een mooier (let op: subjectief) geluid produceren waar iedereen blij mee is, maar het huidige geluid is wel het gevolg van de huidige, moderne techniek. Ik vraag me af wat voor vermogen de F1-auto's krijgen als je ze een V10 (3 liter zoals vroeger?) krijgen i.c.m. de huidige hybride techniek. Moeten teams daarin weer kunstmatig afgeremd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LopendeVogel schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:22:
[...]

Hm welke RS6 is dat dan met een V6? Vroeger zag je ze met een V10, bijv het 2015 RS6 model is een uber dikke V8 met dubbele turbo.. Nu zit op de RS6 2017 weer een V10?
RS6 heeft nooit een v6 gehad, en gaat echt geen V10 meer krijgen. Over de hele linie begint >6 cilinders een uitzondering te worden in autoland.
Ik zou er ook niet teveel van verwachten dat de ICE heel anders gaat worden. Misschien iets meer inhoud, en een andere oplossing voor het elektrische gedeelte, maar veel meer lijkt me niet.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 03-04-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Grrrrrene schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:16:
[...]

[...]

Dat zeg ik niet. Ik geef aan dat geluid produceren in de F1 geen doel op zich moet zijn. Natuurlijk is het prachtig als de auto's een mooier (let op: subjectief) geluid produceren waar iedereen blij mee is, maar het huidige geluid is wel het gevolg van de huidige, moderne techniek. Ik vraag me af wat voor vermogen de F1-auto's krijgen als je ze een V10 (3 liter zoals vroeger?) krijgen i.c.m. de huidige hybride techniek. Moeten teams daarin weer kunstmatig afgeremd worden?
Holy sj*t. 3 liter v10 motoren icm de huidige techniek en aero. Ik denk dat de wagens dan niet meer gereden kunnen worden door echte mensen. haha. Geen enkel persoon houd dit 300km vol toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 16:50

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik denk dat je dat wel kan vergeten ja. Enorme bak vermogen eruit, gok dat ze dan ver over de 1000pk, richting 1500pk zullen gaan en dan all aerodynamica en elektronica erbij, pffft.

Nog geen nieuw topic voor Shanghai?

[ Voor 9% gewijzigd door Mad-Matt op 03-04-2017 11:45 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Ik snap echt niet waarom iedereen zo verlangt naar de schreeuwende V10's. Ja het was een bruut geluid, maar die motoren waren primitief vergeleken de huidige PU. In de laatste 10 a 15 jaar is het brandstof verbruik gehalveerd zonder in te leveren op vermogen en rondetijden. Dat is gewoon echt indrukwekkend.

Persoonlijk vind ik de huidige motoren net zo goed klinken als de oude V8 en V10 motoren en ik vind het wel fijn dat ik zonder oordoppen naast de baan kan staan.

We moeten gewoon inzien dat alle raceklassen (met uitzondering misschien van NASCAR) bezig zijn met downsizing en het efficiënter maken van de motoren, en persoonlijk vind ik juist dat de F1 en LMP1 daarmee voorop dienen te lopen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:55

Player1S

Probably out in the dark

Ik wil gewoon close racen zien. Of ze nu V10, V12, V8, H16, W12, V6 of I4 gebruiken maakt me niks uit als ze maar echt kunnen racen.

Dus dicht achter elkaar kunnen rijden. Niet vanaf lap 1 de banden moeten sparen. Niet verplicht beide banden gebruiken. Nee gewoon elke race Hard, medium en zacht mee nemen en zie maar wat je kiest. Wil je proberen de boel uit te rijden op hard? Succes.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Jasphur schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:20:
[...]

Holy sj*t. 3 liter v10 motoren icm de huidige techniek en aero. Ik denk dat de wagens dan niet meer gereden kunnen worden door echte mensen. haha. Geen enkel persoon houd dit 300km vol toch?
In kwalificatiemodus hebben ze dat eerder gedaan, uit 1500cc met een immense boostdruk van een turbo: YouTube: 1500HP BMW Bravo F1 - 1.5L M10 Turbo

Over verspilling gesproken: die motoren waren echte kwalificatiemotoren: hielden dit soort vermogens misschien eens 4-5 rondjes vol.

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 03-04-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 12:40
Jasphur schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:20:
[...]

Ja precies daarom gaf ik dat ook al aan.. Er is ineens een discussie gaande dat er weer een V8 of V10 blok moet komen, vanwege een geluidje die dan uit de auto komt.. Maar wordt er dan ook logisch nagedacht over; hoe dan? Volgens mij was/is iedereen dat ineens vergeten aangezien het alleen maar over ''geluid'' gaat :P
MikeyMan schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:19:
[...]

RS6 heeft nooit een v6 gehad, en gaat echt geen V10 meer krijgen. Over de hele linie begint >6 cilinders een uitzondering te worden in autoland.
Ik zou er ook niet teveel van verwachten dat de ICE heel anders gaat worden. Misschien iets meer inhoud, en een andere oplossing voor het elektrische gedeelte, maar veel meer lijkt me niet.
Nee precies, vandaar dat ik het raar vond dat de tweaker hier ineens zei dat ook de RS6 een dikke V6 heeft, terwijl die nog nooit bestaan heeft.
Hoezo gaat de RS6 geen V10 krijgen? De RS6 van nu (2017) heeft gewoon een V10 onder de motorkap liggen hoor :P

Maar goed ik wilde geen discussie beginnen doordat iemand verkeerde informatie gaf, wilde het alleen rechttrekken dat de Audi RS6 nu geen V6 heeft en niet gehad heeft. Enige waar hij gelijk in had was de Porsche die er inderdaad met een V4 is, de rest klopte niet bepaald :P

[ Voor 44% gewijzigd door LopendeVogel op 03-04-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Grrrrrene schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:06:
[...]

In kwalificatiemodus hebben ze dat eerder gedaan, uit 1500cc met een immense boostdruk van een turbo: YouTube: 1500HP BMW Bravo F1 - 1.5L M10 Turbo

Over verspilling gesproken: die motoren waren echte kwalificatiemotoren: hielden dit soort vermogens misschien eens 4-5 rondjes vol.
Prachtig om te zien hoe de coureurs echt in gevecht zijn met hun wagen om de snelste tijd neer te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Jasphur op 03-04-2017 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:46
L1nt schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:06:
Ik wil gewoon close racen zien. Of ze nu V10, V12, V8, H16, W12, V6 of I4 gebruiken maakt me niks uit als ze maar echt kunnen racen.

Dus dicht achter elkaar kunnen rijden. Niet vanaf lap 1 de banden moeten sparen. Niet verplicht beide banden gebruiken. Nee gewoon elke race Hard, medium en zacht mee nemen en zie maar wat je kiest. Wil je proberen de boel uit te rijden op hard? Succes.
Tja, dat wordt wel vaker geroepen. Maar zo simpel is het nou eenmaal niet, want als je echt close racing wilt zul je ontzettend veel moeten inleveren op bepaalde aerodynamische ontwikkelingen, en ga je gewoon terug in de tijd.
Het is daarom erg goed dat er nu door o.a. Ross Brawn wordt gekeken waar de sport uiteindelijk naar toe wil, en volgens verschillende interviews willen ze zeker meer rekening houden met close-racing. Maar tegelijkertijd willen ze F1 ook innovatief houden, duidelijker qua regelgeving en beleid, en hierdoor ook beter te volgen door een breder publiek.

Ik heb nog gezocht naar telemetry data om te kijken of ik grafiekjes van throttle unput kon vergelijken, van bijv. 2016 met eerdere jaren. Hoe stijler en korter de curves naar full throttle, hoe minder foutgevoelig de wagens zijn, lijkt mij. Maar ik kon niks vinden helaas.

kimi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Jasphur schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:14:
[...]

Prachtig om te zien hoe de coureurs echt in gevecht zijn met hun wagen om de snelste tijd neer te zetten.

[video]
Ik heb ooit (weet niet meer in welk spel) in een racesim met zo'n jaren '80 F1-wagen gereden. Dat was echt NIET te doen. Tot 9k rpm ofzo helemaal geen enkele response, bijna traag te noemen en dan ineens alsof er iemand met een sloopkogel van achteren tegen je bolide aan ramt schiet je vooruit. In lagere versnellingen is dat niet of nauwelijks te controleren. Kom je een bocht uit, gebeurt er eerst een tijd niks (enorme turbo lag) en dan ineens ga je weer. Je kunt je stuur dan maar beter recht hebben. Ja, dat waren nog eens tijden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Grrrrrene schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:23:
[...]

Ik heb ooit (weet niet meer in welk spel) in een racesim met zo'n jaren '80 F1-wagen gereden. Dat was echt NIET te doen. Tot 9k rpm ofzo helemaal geen enkele response, bijna traag te noemen en dan ineens alsof er iemand met een sloopkogel van achteren tegen je bolide aan ramt schiet je vooruit. In lagere versnellingen is dat niet of nauwelijks te controleren. Kom je een bocht uit, gebeurt er eerst een tijd niks (enorme turbo lag) en dan ineens ga je weer. Je kunt je stuur dan maar beter recht hebben. Ja, dat waren nog eens tijden :D
offtopic:
In Project Cars is dat exact het geval met de Lotus. :p

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LopendeVogel schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:09:
[...]

Ja precies daarom gaf ik dat ook al aan.. Er is ineens een discussie gaande dat er weer een V8 of V10 blok moet komen, vanwege een geluidje die dan uit de auto komt.. Maar wordt er dan ook logisch nagedacht over; hoe dan? Volgens mij was/is iedereen dat ineens vergeten aangezien het alleen maar over ''geluid'' gaat :P

[...]

Nee precies, vandaar dat ik het raar vond dat de tweaker hier ineens zei dat ook de RS6 een dikke V6 heeft, terwijl die nog nooit bestaan heeft.
Hoezo gaat de RS6 geen V10 krijgen? De RS6 van nu (2017) heeft gewoon een V10 onder de motorkap liggen hoor :P

Maar goed ik wilde geen discussie beginnen doordat iemand verkeerde informatie gaf, wilde het alleen rechttrekken dat de Audi RS6 nu geen V6 heeft en niet gehad heeft. Enige waar hij gelijk in had was de Porsche die er inderdaad met een V4 is, de rest klopte niet bepaald :P
De huidige rs6 heeft een 4.0 V8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vkE777j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JSNwDgk.jpg

38jaar verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:04
Bij dit soort dingen kijk ik altijd naar de oude afbeelding met zo'n gedachte van 'dat ziet er vergeleken met nu echt niet uit, maar dat zal toen ongetwijfeld vet zijn geweest'.

Ik vraag me af of we over 38 jaar hetzelfde denken over de auto's van nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Tommiiee schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:54:
[...]

Bij dit soort dingen kijk ik altijd naar de oude afbeelding met zo'n gedachte van 'dat ziet er vergeleken met nu echt niet uit, maar dat zal toen ongetwijfeld vet zijn geweest'.

Ik vraag me af of we over 38 jaar hetzelfde denken over de auto's van nu :)
1971 was dan imho iets mooier

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5LwA47S.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Terugblik op race van China van vorig jaar.
https://www.formula1.com/...hlights_-_China_2016.html

Kan me nog herinneren dat Verstappen bijna Hamilton nog had kunnen achterhalen als de race nog een paar ronden langer was geweest :P (in de Toro Rosso nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

kevlar01 schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:11:
Terugblik op race van China van vorig jaar.
https://www.formula1.com/...hlights_-_China_2016.html

Kan me nog herinneren dat Verstappen bijna Hamilton nog had kunnen achterhalen als de race nog een paar ronden langer was geweest :P (in de Toro Rosso nog)
één ronde langer zou al genoeg geweest zijn volgens mij, ik hield het tijdsverschil in die laatste ronde nauwlettend in de gaten kan ik mij herinneren.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 16:31

TommyGun

Stik er maar in!

XyritZz schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:11:
[...]

Heb persoonlijk sinds de V6 motoren niet meer langs het circuit gestaan, maar het is me wel een beleving hoor met die oude motoren. Natuurlijk heb je oordoppen in, maar bij zulk hard geluid gaat het niet alleen om de beleving in je oren... je voelt het door heel je lijf.

Het geweld dat losbarst zodra de race start maakt je bijna bang, en dat zelfs als je aan de andere kant van het circuit staat. Dat is ook gewoon een stuk van de beleving van Formule 1. Geen idee hoe dat nu is, maar ik kan me voorstellen dat je het niet meer in je buik voelt als er een F1 auto langs komt.

De nieuwe motoren met het mindere geluid hebben echter ook voordelen, je hoort de auto nu soms gewoon meer werken omdat je ook andere geluiden dan enkel de motor hoort. Met de V10/V8 motoren overstemde de motor alles, nu hoor je piepende banden zelfs er doorheen en dat is ook wel weer gaaf.
Ik wel, maar het klinkt nergens naar. De GP2 en zelfs Porsche Supercup wagens klinken veel beter!

Inderdaad, zodra de F1 begint gaan de oordoppen uit...

Altijd weer genieten bij 6 en 24-uurs races (WEC), dat is tenminste geluid. Heerlijk 8)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
Ach, smaken verschillen met geluid. Ik vond de jankende motoren ook een stuk beter. Zelf kan ik ook erg genieten van het "lawaai" wat van de Moto2 en MotoGP machines komt.
Geluid is ook altijd een stuk van de beleving. Ik ga graag naar de luchtmachtdagen en dan is er "weer" 1 van die 4 show F16's aan de beurt is, dan is dat leuk. Maar de oren worden pas echt wakker als er een dikke F/A-18 Hornet, MiG-29 Fulcrum of Eurofighter Typhoon op de baan staat.

Met productieauto's is dat net zo. De één wordt warm van een dikke Amerikaanse V8, de andere van een technisch perfecte Japanner die 10k+ RPM draait, weer een ander van een jankende Italiaan en nog een ander van een roffelende Japanse boxer.

Misschien de volgende generatie een boxer motor in de F1? Mits ze smering en dergelijke voor elkaar kunnen krijgen. Boxermotoren hebben wel een lekker laag zwaartepunt en zijn zeer stabiel. Dus voor de volgende generatie een H4/6 turbo hybride, ik stem voor!

Of geef teams de mogelijkheid om verschillende motoren te hebben in verschillende configuraties en dan door middel van BoP zorgen dat de wagens wel ongeveer gelijk zijn. Zo kunnen teams zich focussen op een zware motor met veel vermogen om Monza te winnen of juist voor een lichte motor en veel grip om Monaco te winnen. Helaas lijkt mij dit ook bijna niet voor elkaar te krijgen in de regels en in balans tussen teams, maar het lijkt me wel leuk. Net zoals LMP1 diesel (Audi) en benzine motoren had en de benzine motoren dan weer V4Th (Porsche) en een V6Th (Toyota).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:01:
Misschien de volgende generatie een boxer motor in de F1? Mits ze smering en dergelijke voor elkaar kunnen krijgen. Boxermotoren hebben wel een lekker laag zwaartepunt en zijn zeer stabiel. Dus voor de volgende generatie een H4/6 turbo hybride, ik stem voor!
Dat gaan we denk niet snel zien, een boxer heeft namelijk 2 grote nadelen:
1. De uitlaten komen aan de onderkant uit de cilinderkop. Daardoor moet de motor hogen gemonteerd worden en is het voordeel van een lager zwaartepunt weg.
2. De motor is een centraal element in de constructie van de auto, en wordt mechanisch ontzettend zwaar belast (de achterwielophanging zit typisch direct aan de motor en/of versnellingsbak bevestigd). Een boxer is lang, breed en plat, en moet enorm versterkt worden (lees: zwaar) om met die krachten om te kunnen gaan. Een V-motor is 'vierkanter' en kan daardoor van zichzelf al beter met grote krachten omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Radial engines, anyone? :+

Maar ff serieus, ik zou er opzich wel voor zijn om de vorm (v, w, straight, boxer) van de motor vrij te laten en dan het aantal cilinders vastleggen en zorgen dat er iets van een power-limiet is.

[ Voor 86% gewijzigd door Cranzai op 03-04-2017 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cranzai schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:48:
Maar ff serieus, ik zou er opzich wel voor zijn om de vorm (v, w, straight, boxer) van de motor vrij te laten en dan het aantal cilinders vastleggen en zorgen dat er iets van een power-limiet is.
Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als nu:
- 6 cilinders, ligt vast
- cilinders in V-vorm is de enige logische keuze (zie boven)
- vermogen wordt effectief beperkt door fuel flow limiet (er worden weliswaar kleine stapjes gemaakt op het gebied van efficiëntie van verbranding) i.c.m. limiet op MGU-K energie per ronde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Mad-Matt schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:44:
Nog geen nieuw topic voor Shanghai?
Tik, tok, tik, tok. Is het al morgenochtend woensdagochtend 9:00? ;)

He, zit mijn reactie eens niet aan te passen @naitsoezn, zeker als je informatie niet klopt. :N

@DaniëlWW2 Pff, pas dan op z'n minst de aankondigingen en topic-warnings aan :( Dit is niet het juiste topic daarvoor :P

[ Voor 42% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2017 19:45 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:58:
[...]

Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als nu:
- 6 cilinders, ligt vast
- cilinders in V-vorm is de enige logische keuze (zie boven)
- vermogen wordt effectief beperkt door fuel flow limiet (er worden weliswaar kleine stapjes gemaakt op het gebied van efficiëntie van verbranding) i.c.m. limiet op MGU-K energie per ronde
Bedankt voor de uitleg, uit de vooegaande posts had ik opgemaakt dat de huidige motor als concept vastligt als een v6 hybride.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
Sauber heeft GIO ook voor Shanghai bevestigd..

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C8gFggJXsAA1vfI.jpg

Kans is groot dat ook Bahrain & Rusland door GIO gereden worden..*

*Disclaimer: mijn verwachting, geen feit.

nog even een bron:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C8gFguQWsAIFUIt.jpg:large

[ Voor 54% gewijzigd door nachtnet op 03-04-2017 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

nachtnet schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:42:

[afbeelding]

Dat wordt een spagaat voor Ferrari dan die een rookie moeten hebben voor de helft van hun in-season testen :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

[afbeelding]

Gewoon Wehrlein helemaal niet meer laten rijden. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Laatst online: 22:29

Die verwachting is niet eens zo heel gek voor Bahrain, want hij heeft zelf al aangegeven dat 't best kan zijn dat ie die ook mist: https://www.motorsport.co...hinese-gp-as-well-889333/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai

[afbeelding]

nog even een bron:
[afbeelding]
Om de een of andere reden word ik hier toch wel heel erg blij van, dank voor dit goede nieuws. _/-\o_
Vind het niet erg om te zien dat Giovanazzi nogmaals zijn kunsten mag vertonen (en misschien is dit zelfs een F1-exit voor Wehrlein. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gok zomaar ook dat dit wel een dealbreaker kan zijn voor wehrlein. Zeker gezien sauber meer heeft aan Ferrari dan Mercedes momenteel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 01:04

Edd

DaniëlWW2 schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:47:
[...]

Gewoon Wehrlein helemaal niet meer laten rijden. :+
Het zal mij niets verbazen dat dit een dingetje is van Monisha..
Kan ze ook bij Ferrari aankloppen voor wat extra korting. Daarnaast heeft Merc/WEH waarschijnlijk ook wel iets betaald om te mogen rijden, maar door eigen toedoen laten ze hem nu geen plaats nemen (behalve op de vrijdag).

Heeft ze toch haar zin.. 3 coureurs onder contract die betalen voor een zitje :+

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
Zo even uit de losse pols:
  • In kwalificatie & races was WEH nauwelijks beter dan HAR
  • tijdens de fp3 van de US GP luisterde WEH niet naar teamorders om de motor direct uit te zetten (i.v.m. voorkomen van schade na parkeren in de grindbak)
  • Bij de keuze voor een nieuwe rijder voor FI legde Mercedes junior-WEH het af tegen "Rookie" Mercedes junior-OCO
  • WEH brengt geen noemenswaardige sponsors mee.
Zou zo niet kunnen bedenken welke bestendige toekomst WEH nu in F1 heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edd

Edd

Je mist er 1..
Hij is niet in de Merc gezet toen ROS bekendmaakte te stoppen.

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Gewoon Wehrlein niet meer laten rijden dus. ;)
Mercedes wou hem niet, Force India nam liever Ocon, hij presteerde niet zoals verwacht en het schijnt een onhandelbare type te zijn achter de schermen. Hij en Palmer staan op mijn lijstje te vertrekken uit de F1 tenzij ze echt wat laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:23:
[...]

Toevallig de 1988 F1 mod voor rFactor 1

Geweldige auto`s kippenvel is een understatement als je het onder "controle" hebt, het is eigenlijk meer onder hoogspanning staan.

Zelfs virtueel was het onmogelijk uitdagend, alsof je in een kartonnen doos met een atoombom als motor rijdt, echt geweldig.
Vanwege het grondeffect met 100km/u een haakse bocht nemen, tenminste zo voelde dat.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@YakuzA Wie staat er voor Ferrari in de coulissen om tijdens de in-season testen te mogen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
enchion schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:36:
[...]

Toevallig de 1988 F1 mod voor rFactor 1

Geweldige auto`s kippenvel is een understatement als je het onder "controle" hebt, het is eigenlijk meer onder hoogspanning staan.

Zelfs virtueel was het onmogelijk uitdagend, alsof je in een kartonnen doos met een atoombom als motor rijdt, echt geweldig.
Vanwege het grondeffect met 100km/u een haakse bocht nemen, tenminste zo voelde dat.
Ja, dat was hem denk ik. Supergaaf omdat het echt aanvoelde als een ratelslang die je ieder moment kon aanvallen als je het gaspedaal 1mm te ver indrukte ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik was van de week in Milaan voor werk, waar ik (helaas buiten openingstijden) deze etalage zag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QuyndsW6pE0toHEwj7gxtP2W/medium.jpg
(+1, +2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BUai5bgtIAVVXHCzoURoZQB5/medium.jpg
plus duidelijker onderschrift van die laatste

HebHad eigenlijk weinig met Ferrari, maar hier ging m'n hart toch iets sneller van kloppen O+ :P

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2017 20:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@naitsoezn Nice d:)b

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@naitsoezn Wat kost dat nu? Zo'n 1:1 schaalmodel?

Ook leuk in de achtergrond van de 1e foto de LEGO Ferrari..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

nachtnet schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:19:
@naitsoezn Wat kost dat nu? Zo'n 1:1 schaalmodel?

Ook leuk in de achtergrond van de 1e foto de LEGO Ferrari..
Geen idee qua kosten, zoals gezegd buiten openingstijden :P Het 1:8 lego schaalmodel van een Porsche kost(te) in de legowinkel iets verderop 300 euro; ik denk niet dat de ferrari-winkel goedkoper is wat dat betreft :P

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2017 20:30 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 09:55

Martinspire

Awesomeness

Kan Sauber wel zonder de Mercedes sponsoring van Wehrlein? Die hadden toch grof betaald voor dat stoeltje? Zomaar Gio erin zitten, lijkt me erg lastig. Dat gat moet opgevuld worden en Gio heeft daar zelf volgens mij het geld niet voor (of er moet ineens een (Italiaanse) sponsor zijn)

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:24

Erw

Martinspire schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:54:
Kan Sauber wel zonder de Mercedes sponsoring van Wehrlein? Die hadden toch grof betaald voor dat stoeltje? Zomaar Gio erin zitten, lijkt me erg lastig. Dat gat moet opgevuld worden en Gio heeft daar zelf volgens mij het geld niet voor (of er moet ineens een (Italiaanse) sponsor zijn)
Ferrari levert de motoren, en Gio is een Ferrari Junior..... lijkt me de link

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Erw schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:58:
[...]

Snap ik, maar voor die motoren was al betaald en ook Mercedes heeft volgens mij gewoon gelapt. Ik vraag me af of ze nu meer van Ferrari krijgen en minder van Mercedes. Zou zonde zijn als ze vanwege dit akkefietje ineens te weinig geld over houden (al lijkt me het niet heel onlogisch dat ze het eind van het seizoen niet halen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:21:
Gok zomaar ook dat dit wel een dealbreaker kan zijn voor wehrlein. Zeker gezien sauber meer heeft aan Ferrari dan Mercedes momenteel.
Het begin van een seizoen niet kunnen rijden met zo'n positie in de F1 kan inderdaad zomaar het einde van je carrière betekenen. Op zich jammer, die jongen lijkt wel wat te kunnen als hij een goede kans krijgt, in tegenstelling tot de gemiddelde paydriver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Erw schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:58:
[...]

Dat en aangezien ze weer moeten shoppen voor motoren dit jaar en hun huidige financiële situatie zou het mij niks verbazen als ze hiermee willen laten zien dat ze best een Ferrari junior/opleidingsteam kunnen worden alla Toro Rosso.
Maar goed, we zien het wel, al die geruchten :+

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

nachtnet schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:37:
@YakuzA Wie staat er voor Ferrari in de coulissen om tijdens de in-season testen te mogen rijden?
Voor zover ik het kan vinden zal dat wel Charles Leclerc gaan worden die dan de inseason test in Bahrein mag meedoen.
(Indien GIO beide races rijdt)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
Martinspire schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:02:
[...]

Snap ik, maar voor die motoren was al betaald en ook Mercedes heeft volgens mij gewoon gelapt. Ik vraag me af of ze nu meer van Ferrari krijgen en minder van Mercedes. Zou zonde zijn als ze vanwege dit akkefietje ineens te weinig geld over houden (al lijkt me het niet heel onlogisch dat ze het eind van het seizoen niet halen)
Dat Wehrlein niet fit is om te rijden lijkt mij niet het probleem van Sauber? Lullig dat Mercedes er bakken geld voor neergooit, maar dan had Wehrlein maar moeten zorgen dat hij er stond en fit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:02:
[...]

Het begin van een seizoen niet kunnen rijden met zo'n positie in de F1 kan inderdaad zomaar het einde van je carrière betekenen. Op zich jammer, die jongen lijkt wel wat te kunnen als hij een goede kans krijgt, in tegenstelling tot de gemiddelde paydriver.
Afgezien van zijn DTM geschiedenis. Wat brengt WEH mee naar de F1 grid? Ik ben nog niet onder de indruk. (Ik kan mij ook geen WOW-momenten van hem herinneren..) Wat ben ik vergeten wat de moeite waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Ik begin me toch echt af te vragen of er niet meer aan de hand is dan alleen dat WEH niet fit zou zijn?
Dat zou die nu toch wel voor elkaar moeten hebben of heeft meneer de hele winter de diva uitgehangen en niets gedaan? Goed hij heeft misschien niet zo intensief kunnen trainen als de rest ivm zijn ongeluk tijdens RotC, maar daar had hij toch niet iets heel ernstigs aan overgehouden? En als het dan kan, dan doe je toch je best om bij het begin van het seizoen er toch te staan?

Of (even advocaat van de duivel spelen) zou hier een zakelijk geschil tussen Sauber/Ferrari en Mercedes ten grondslag liggen? Dat WEH zijn Merc-ster van zijn helm heeft moeten verwijderen en Merc dat niet pikt? :+

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
https://gpupdate.net/nl/a...-deelnemen-aan-formule-e/

Na McLaren (accu), Jaguar en Audi nu ook BMW aan de Formule E. Naast die drie merken waarvan ik zeker weet dat ze in de FE zitten zitten Ferrari, Mercedes en Renault geloof ik ook in het circus.

Blijkbaar zien de fabrikanten veel perspectief in de formule E. Zal de nieuwe motorformule in 2021 mogelijk voor een trajevt van vier/negen jaar gekozen worden dat we dan in 2025/2030 een fusie gaan zien van FE en F1 of zelfs al in 2021?

Glazenbol:
Zelf ben ik een tegenstander van Elektrische auto's vanwege de milieubelastende eigenschappen van accu's. Mogelijk dat de F1 aangehouden wordt voor verbrandingsmotoren op waterstof en dat de FE er slechts is om de autofabrikanten tijdelijk een speelplaats te geven voor elektrische technologie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
Edd schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:18:
Ik begin me toch echt af te vragen of er niet meer aan de hand is dan alleen dat WEH niet fit zou zijn?
Dat zou die nu toch wel voor elkaar moeten hebben of heeft meneer de hele winter de diva uitgehangen en niets gedaan? Goed hij heeft misschien niet zo intensief kunnen trainen als de rest ivm zijn ongeluk tijdens RotC, maar daar had hij toch niet iets heel ernstigs aan overgehouden? En als het dan kan, dan doe je toch je best om bij het begin van het seizoen er toch te staan?

Of (even advocaat van de duivel spelen) zou hier een zakelijk geschil tussen Sauber/Ferrari en Mercedes ten grondslag liggen? Dat WEH zijn Merc-ster van zijn helm heeft moeten verwijderen en Merc dat niet pikt? :+
WEH heeft na zijn crash tijdens WOC een aantal weken niet kunnen trainen (in de periode dat iedere andere rijder 24/7 in de sportschool te vinden was.) hij heeft daardoor in die periode een achterstand op gelopen. Die haal je niet in een paar weken weer helemaal in. De grote vraag is waarom WEH pas na de vrije training "vrijwillig" zijn stoeltje af wilde staan aan GIO. Iedere andere coureur zou in die wagen blijven zitten. Zo heeft Webber ooit rond gereden met een gebroken been. Reed Herbert zijn 1e race terwijl hij niet kon lopen. Zat Lauda enkele weken na zijn ongeluk met verband en al in de wagen. etc .. *

* Via o.a. @virtualstatman & @Andrewbensonf1 twitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nachtnet schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:11:
Afgezien van zijn DTM geschiedenis. Wat brengt WEH mee naar de F1 grid? Ik ben nog niet onder de indruk. (Ik kan mij ook geen WOW-momenten van hem herinneren..) Wat ben ik vergeten wat de moeite waard is?
Afzien van die DTM-geschiedenis doe je natuurlijk niet zomaar, want dat is nogal wat :P Iemand die niet alleen meerijdt in de kop van de formule 3, maar ook de DTM, zal toch echt een beetje moeten kunnen sturen. Juist daarom lijkt het er ook op dat hij in de F1 zijn draai nog niet heeft kunnen vinden. Hij heeft geen erg domme dingen gedaan, maar er lijkt gezien zijn eerdere resultaten toch nog een hoop meer potentieel in te zitten.

Laat wat mij betreft Wehrlein nog maar even meerijden en stuur dan liever opa Massa naar huis. Al moet ik ook erkennen dat er momenteel geen echte rampbakken rondrijden en dat Wehrlein alleen al om die reden op de wipstoel zit. Laaghangend fruit als Maldonado, Haryanto en Petrov lijkt er momenteel niet te zijn en zoals hierboven ook al opgemerkt wordt, lijkt hij zijn krediet wel een beetje verspeeld te hebben.

Ietwat pijnlijk: toen ik zocht naar Russian paydriver omdat ik niet op de naam van Petrov kon komen, stond de Wikipedia-pagina van Kvyat bovenaan de resultaten :X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:32:
[...]

Laaghangend fruit als Maldonado, Haryanto en Petrov lijkt er momenteel niet te zijn en zoals hierboven ook al opgemerkt wordt, lijkt hij zijn krediet wel een beetje verspeeld te hebben.
Stroll(misschien beetje vroeg om dat te concluderen en is ook pas 18) en Palmer(vond hem tot nu toe niet sterk, vorig jaar mwa, nu eigenlijk zelfs slechter) zie ik wel als laaghangend fruit.
Wehrlein schat ik toch beter in. Hij is zeker niet top, maar wel best stabiel.
Vorig jaar in Bahrein geloof ik in de Manor ook geen slechte race gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Cranzai schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:19:
Zelf ben ik een tegenstander van Elektrische auto's vanwege de milieubelastende eigenschappen van accu's.
Nogal een stelling.

Ik ben het met je eens dat er in elektrische autos meer lithium en andere zeldzame aardmetalen gaan, wat een redelijke aanslag is op het milieu. Echter de verwachting is wel dat een elektrische auto in de toekomst ingeleverd kan worden zoals we nu elektrische apparaten inleveren, zodat we deze elementen kunnen herwinnen. Dat is vele malen goedkoper dan nieuwe bronnen aanboren. Netto zal dit in de lange termijn dus een iets positiever effect hebben.
Mogelijk dat de F1 aangehouden wordt voor verbrandingsmotoren op waterstof
F1 fabrikanten investeren alleen in technologie als het toepasbaar is voor hun productiewagens. Momenteel is er geen wetenschappelijk bewijs dat het mogelijk wordt om waterstof in grote hoeveelheden op een efficiënte manier te produceren. Pas wanneer de heren wetenschappers een oplossing voor dit probleem uit de hoge hoed weten te toveren zullen de F1 motorboeren instappen.
en dat de FE er slechts is om de autofabrikanten tijdelijk een speelplaats te geven voor elektrische technologie?
Ik lees hier vooral je afkeer van elektrisch racen. Ik zie geen enkele reden waarom FE tijdelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

Na McLaren (accu), Jaguar en Audi nu ook BMW aan de Formule E. Naast die drie merken waarvan ik zeker weet dat ze in de FE zitten zitten Ferrari, Mercedes en Renault geloof ik ook in het circus.
Renault zit vanaf het begin succesvol in de Formule E: Renault E.DAMS, alle 2 jaren de constructeurstitel gepakt & vorig jaar de kampioenstitel met Buemi (en de eerste 3 races van dit seizoen gewonnen).

Ferrari zit erover na te denken, nog niet officieel aangemeld.

Mercedes heeft zich aangemeld, maar heeft zit niet ingeschreven voor het volgend seizoen, dus wacht nog even af.

Ik ben heel benieuwd wat Formule E gaat betekenen voor de F1 ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Ryur op 03-04-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefie2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-09 10:55
[...]

Om je voor de 2e maal te corrigeren; ik zie zelf ook niet in om het geluid harder te maken. Waar zeg ik dat? 8)7

My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Laatst online: 22:03
DaniëlWW2 schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:30:
Gewoon Wehrlein niet meer laten rijden dus. ;)
Mercedes wou hem niet, Force India nam liever Ocon, hij presteerde niet zoals verwacht en het schijnt een onhandelbare type te zijn achter de schermen. Hij en Palmer staan op mijn lijstje te vertrekken uit de F1 tenzij ze echt wat laten zien.
Is dat niet iets wat Olav Mol geroepen heeft? Iedereen heeft het ergens opgevangen en overgenomen maar concrete voorvallen komen niet boven water. Niet specifiek tegen jou hoor. En ik heb geen aandelen in zijn carrière (zie persoonlijk Sauber liever niet dat wel aan de start verschijnen van de Grand Prix, maar dat is een nare smaak aan hun (haar) bedrijfsvoering die ik erop nagehouden heb ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Erwin schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:17:
[...]

Is dat niet iets wat Olav Mol geroepen heeft? Iedereen heeft het ergens opgevangen en overgenomen maar concrete voorvallen komen niet boven water. Niet specifiek tegen jou hoor. En ik heb geen aandelen in zijn carrière (zie persoonlijk Sauber liever niet dat wel aan de start verschijnen van de Grand Prix, maar dat is een nare smaak aan hun (haar) bedrijfsvoering die ik erop nagehouden heb ;) ).
Niet (alleen) uit de koker van Olav Mol.. Ook anderen hebben over de "moeilijke" Princess Pascal bericht o.a. over het testen bij Force India. (uiteraard geeft niemand concrete voorbeelden..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
nachtnet schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:20:
[...]

Niet (alleen) uit de koker van Olav Mol.. Ook anderen hebben over de "moeilijke" Princess Pascal bericht o.a. over het testen bij Force India. (uiteraard geeft niemand concrete voorbeelden..)
Dan is het ook niet helemaal eerlijk toch? ;) . Neemt niet weg dat ik Giovanazzi zeker een groter talent vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniellammers
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01 15:30
[...]

De engineers van FI vonden hem knap arrogant.

You won't catch me driving a racecar that I've build. - Colin Chapman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

daniellammers schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:04:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het nu wat minder is. Ten eerste vanwege de kritiek die hij ook vast gehoord moet hebben en ten tweede vanwege het jaar bij Manor. Dat zal, tenminste dat mag ik hopen, een positief effect hebben gehad. Ik vind het geen domme jongen, die zal zich heus op zijn plek hebben laten zetten.

=
Interessant. Krijgen we dadelijk een Elektrische DTM bijna? Lijkt me wel tof. Hoe meer fabrikanten er serieus in gaan zitten, hoe beter (en hoe sneller beter) dat die serie wordt. Voorlopig vind ik het prima. Ik hoop alleen dat ze wel die pitstops op den duur gaan lozen, want dat blijf ik nogal muf vinden. Maar van wat ik van de laatste race als samenvatting heb gezien, was het wel een leuke race. Bovendien zit het volgens mij vaak in het andere weekend dan F1, dus is er veel reden om gewoon te laten bestaan of zelfs te gaan volgen. Ik hoop alleen dat ze wel wat betere talenten daar nog in gaan zetten om wat meer vuurwerk te krijgen. Soms heeft het nog wel een hoog Formule 3 gehalte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
daniellammers schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:04:
[...]

En Dave Ryan van Manor vindt van niet. Nogmaals ik ga me nek niet uitsteken voor de beste man maar het verhaal komt ergens vandaan maar niemand lijkt een bron, zoals een video of een artikel o.i.d. te hebben. Of komt het wellicht van Bradley Joyce, die voormalige engineer van Hulkenberg met de bipolaire trekjes :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 22-09 09:14

fynrd1

Fooled by Randomness

[...]

Wehrlein heeft dit zelf aan de man gebracht in een interview, hij stak zijn hand volledig in eigen boezem. Dat ze bij Force India voor Ocon kozen, was voor hem een eye-opener om eens kritisch naar zichzelf te gaan kijken. Dat hij nu niet instapt door gebrek aan fitheid, vind ik ergens wel klasse. Ik bedoel, één of meerdere mensenlevens zijn meer waard dan een race of twee.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Erwin schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:20:
[...]

Of komt het wellicht van Bradley Joyce, die voormalige engineer van Hulkenberg met de bipolaire trekjes :+.

[video]
LOL:

"We're on a warmup lap".
- "Shut up, we're on a warmup lap, we are on a timed lap as well" 8)7

Heel knap hoor :D Als je in je radiocommunicatie zo met elkaar om gaat is het tijd voor een nieuwe carrière d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 16:50

Mad-Matt

TheDoctor#2181

naitsoezn schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:13:
Ik was van de week in Milaan voor werk, waar ik (helaas buiten openingstijden) deze etalage zag...

[afbeelding]
(+1, +2)

[afbeelding]
plus duidelijker onderschrift van die laatste

HebHad eigenlijk weinig met Ferrari, maar hier ging m'n hart toch iets sneller van kloppen O+ :P
jeetje wat waren ze toen toch lelijk. O-)

Wel gaaf, zo kwam ik in Londen de Lotus store tegen, heb niets met Lotus, maar toch wel tof hoor zo'n F1 wagen "up close"

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle topics per raceweekend: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1