ArnevdS schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:47:
[...]
Heeft het niet te maken met het feit dat die Ferrari daar ietsje naar rechts stuurt? (zie het handje aan het stuur) Dan lijkt het me dat je sowieso niet zo'n stabiele vortex hebt. Maar wel gaaf om te zien!
Heel onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is, maar uitsluiten kunnen we ook niet doen. In die periode was het echt een puinhoop op de ontwerp afdeling van Ferrari. Niklas Tombaszis en Pat Fry hadden al een puinhoop achtergelaten bij McLaren, dus Ferrari had op voorhand kunnen weten wat ze in huis haalden. Aldo Costa, wie een protegé was van Rory Byrne, was weggestuurd door Ferrari omdat hij te conservatief zou zijn. Ze wouden meer risico, en dat hebben ze gehad. Toen kwamen ze er ook nog eens achter dat hun windtunnel sterk verouderd was, en niet meer correleerde, dus Ferrari trekt de knip voor een nieuwe windtunnel, en ondertussen moesten ze het maar uitzoeken in de voormalig windtunnel van Toyota in Keulen. Die volgens mij ook in het bezit is van Ferrari.
McLaren liep in 2014 tegen dezelfde conclusie aan betreft hun windtunnel, die zijn een tijdje noodgedwongen ook in Keulen actief geweest, en misschien nog steeds wel? (geen zin om uit te zoeken)
James Allison werd om die reden eigenlijk ook als grote redder binnengehaald, maar contractueel konden Pat Fry en Tombaszis nog niet op non-actief worden gezet. Allison had geen invloed tot aan de zomer van het seizoen 2014. Ja de F14T, was btw het vlaggenschip van de befaamde Pat en Niklas

. Allison kreeg dan ook de primeur om aan de 2015 wagen te werken, en Niklas en Pat waren ondertussen ontslagen. De nieuwe windtunnel was ook al een tijdje actief, maar onder Tombaszis als Allison kregen ze hem niet goed gekalibreerd. Wat ik overigens ook begrepen had, is dat Allison vrij koppig was, en niks wou aannemen van Rory Byrne, en Byrne heeft zich toen volledig gericht op Simone Resta, Mattia Benotti en een fransman (weet zijn naam niet meer) wie eigenlijk nu de nieuwe protegés zijn van hem. Naar mijn idee, zijn ze bij Ferrari op het idee van hun huidige structuur gekomen op advies van Byrne, die denk ik de potentie heeft gezien van de ontwerp afdeling, maar er niet uitkwam door een koppige afdelingshoofd.
Gelukkig is de motorenafdeling losstaand van deze afdeling geweest, anders was het een onherstelbare puinhoop geweest. In 2014 leken ze echt op het traject te zitten waar McLaren nu in terecht is gekomen.
2016 is ook een heel rumoerig jaar geweest, begin van het seizoen veel race strategische fouten, het wegvallen van Allison en later diens ontslag, richtingloos het seizoen uitgaan en
dan toch dit jaar zo'n auto neerzetten. De laatste keer dat een Ferrari zo strak op de weg lag, is een goede 10 jaar geleden.
(rode bril op)