[F1] Seizoen 2017 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 100 Laatste
Acties:
  • 587.731 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:00

PauseBreak

derp!

Zahariac schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:02:
[...]

Lucht gaat er aan de achterkant gelijk weer uit. Je kan in het rechter gat het licht op de grond doorlopen.
Dat lijkt zo, maar het lijkt ook zo alsof er aan de bovenkant van die sleuven een opening zit.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:37
nachtnet schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:02:
WEH dropt ook foto's van zijn nieuwe helm richting het internet..
[afbeelding]
past niet helemaal bij de Sauber
[afbeelding]

@PauseBreak Geen idee wat die neusgaten doen.. Wacht nog op toelichting van Scarbs..
Die helm van WEH vind ik dan wel weer vet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:01

beany

Meeheheheheh

[afbeelding]
[afbeelding]

@PauseBreak Geen idee wat die neusgaten doen.. Wacht nog op toelichting van Scarbs..
Helm design doet me denken aan powerrangers of zo :/

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:42

vhal

ಠ_ಠ

[afbeelding]
[afbeelding]

Met je Mercedes-ster rijden in een Sauber Ferrari...:+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Chiron schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:29:
RB is de enige zonder 'shark fin', ben benieuwd hoe snel de andere teams hem er weer afslopen als RB veeel sneller blijkt.

[...]

http://www.marca.com/en/m...b64ee5fdeaad408b457e.html
Dat wordt nog wel een interessant verschil dan tussen RB en de rest. Lijkt me in eerste instantie niet zo voordelig voor RB toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:00
[afbeelding]
[afbeelding]

Denk dat het wel meevalt aangezien er ook een goudkleurtje in z'n helm zit.
Vind het Mercedes logo op de helm wel bijzonder, aangezien Sauber met Ferrari rijdt. Blijkbaar toch nog de steun van Merc dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
[afbeelding]
[afbeelding]

Goud goud gouderig.... ik krijg een beetje het gevoel alsof dit van iemand is die een jubileumrace rijdt? Of in ieder geval al iets gepresteerd heeft :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:41
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C5Ryms0WIAAWlvP.jpg:large

De helm van HAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
[afbeelding]
[afbeelding]

Extreem weinig sponsors.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:33
[afbeelding]
[afbeelding]

Oorverdovend weinig sponsors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Die knik in de neus was oorspronkelijk niet zo gepland, maar de knieën van Ocon moesten ze toch ergens neerproppen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Bigfoot schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:04:
[...]

Dat wordt nog wel een interessant verschil dan tussen RB en de rest. Lijkt me in eerste instantie niet zo voordelig voor RB toch?
RB rijdt ook als enige van het veld met een veel grotere rake, kan daardoor waarschijnlijk net zoveel lucht onder de achtervleugel door krijgen als minder rake en shark fin. Die shark fin zullen ook wel wat nadelen hebben.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 18:42

vhal

ಠ_ಠ

toch wel leuk als je zo'n contest wint :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Chiron schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:07:
[...]

RB rijdt ook als enige van het veld met een veel grotere rake, kan daardoor waarschijnlijk net zoveel lucht onder de achtervleugel door krijgen als minder rake en shark fin. Die shark fin zullen ook wel wat nadelen hebben.
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Weet iemand wat de nadelen zijn van de shark fin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Bigfoot schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:09:
[...]

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Weet iemand wat de nadelen zijn van de shark fin?
Eh, iedereen op GoT vindt het zwaar kut.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
pjottum schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:14:
[...]

Niet iedereen, zoals ie bij Renault (& Sauber) is gedaan vind ik 'm best mooi. Bij FI vind ik het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:09
Bigfoot schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:09:
[...]

Heb ergens iets gelezen over stabiliteit in de bochten. Zo'n shark fin wil graag rechtdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Ik bedoel wat zijn de voor en nadelen op weggedrag, snelheid, etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
[...]

Ten eerste niet iedereen. Ik vind het wel iets moois. En ten tweede vroeg hij wat de nadelen zijn. Niet naar wat mensen er van vinden.

Ik zou zelf niet weten wat de nadelen zijn. Volgens mij is het alleen dat je op de rechte stuken een tikkie minder snel kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:14
[...]

Moet zeggen dat ik al die reacties nog zwaar.. overdreven vind eigenlijk. Zie er ook al naar uit om dergelijke reacties bij elke onthulling te lezen.. beetje jammer.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fugitive2008
Bigfoot schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:16:
Ik bedoel wat zijn de voor en nadelen op weggedrag, snelheid, etc
Schaamteloze quote van deze website:

A problem with the shark fin is that presumably handling will be changed if there was a cross wind. It could make the car unstable and the driver forced to make usually unnecessary steering adjustments to keep his car on the track. As you know wind does affect F1 cars and if a wind is side on it can cause the opposite of desired effect destabilizing the rear. The fin will make the car sensitive to side winds and if the car does start to yaw then the rear wing will be partially masked by the fin and may result in loss of downforce and a spin.

Weet niet of deze website goed aangeschreven staat maar wat ze zeggen klinkt wel logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@Bigfoot

nadelen zijn o.a. gewicht, en het verstoren van de hoeveelheid lucht die de achtervleugel bereikt (-3%)(en daardoor minder downforce.) & wind gevoeliger.

@Fugitive2008 Inderdaad die nadelen.. (site legt e.e.a. goed uit.)
http://www.formula1-dictionary.net/shark_fin.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Fugitive2008 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:18:
[...]

Schaamteloze quote van deze website:

A problem with the shark fin is that presumably handling will be changed if there was a cross wind. It could make the car unstable and the driver forced to make usually unnecessary steering adjustments to keep his car on the track. As you know wind does affect F1 cars and if a wind is side on it can cause the opposite of desired effect destabilizing the rear. The fin will make the car sensitive to side winds and if the car does start to yaw then the rear wing will be partially masked by the fin and may result in loss of downforce and a spin.

Weet niet of deze website goed aangeschreven staat maar wat ze zeggen klinkt wel logisch...
Jammer dat ze niet meer op Zandvoort rijden dan, daar waait het meestal wel lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C5R2PJuWcAI85oA.jpg:large

De andere aanzichten van de helm van HAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Laatst online: 01-10 15:28
Met een vin kan je wel de luchtstoom beter (bege)leiden naar de achterkant, met elke snelheid. Zal er niet voor niets opzitten. Of juist niet aanwezig zijn door de hoge rake van RB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fugitive2008
nachtnet schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:23:
[afbeelding]

De andere aanzichten van de helm van HAM.
Tja beetje laat om nog een zuid amerikaanse rapper te worden...ik heb helemaal niks met dit soort dingen.jaiks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

DonJunior schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:17:
[...]

Moet zeggen dat ik al die reacties nog zwaar.. overdreven vind eigenlijk. Zie er ook al naar uit om dergelijke reacties bij elke onthulling te lezen.. beetje jammer.
jammer dat lang niet iedereen enig cynisme kan zien.

Afijn.
De vin heb je - als ik het goed begrijp - voor de bocht, zodat je een soort zeiltje hebt wat door de luchtstroom over de auto zorgt dat ie beter de bocht doorgaat.

Rechtdoor heb je er geen tot weinig last van, de airflow over de auto wil je niet boven de auto laten botsen en met de vin doet ie dat ook niet. (want er zit een leluke plank tussen ;))

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Hoe meer ik naar die Force India zit te kijken, hoe meer ik denk dat ze iets leuks hebben ontdekt. Naast dat truucje vooraan is er ook een uitgang bij de vin te zien (richting het laagste punt). De barge boards zijn compleet anders dan wat we verder hebben gezien en daar zit de vloer ook dichterbij/tegenaan. De vleugels bij de sidepods zien er ook anders uit en de vloer achteraan ziet er ook uit alsof ze daar iets leuks hebben bedacht.

Ben benieuwd naar de prestaties van dat ding.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fugitive2008
pjottum schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:29:
[...]

jammer dat lang niet iedereen enig cynisme kan zien.

Afijn.
De vin heb je - als ik het goed begrijp - voor de bocht, zodat je een soort zeiltje hebt wat door de luchtstroom over de auto zorgt dat ie beter de bocht doorgaat.

Rechtdoor heb je er geen tot weinig last van, de airflow over de auto wil je niet boven de auto laten botsen en met de vin doet ie dat ook niet. (want er zit een leluke plank tussen ;))
Denk dat je achtervleugel ook beter werkt wanneer die lucht in een bocht niet over de wagen heen kan gaan maar begeleid wordt naar de achtervleugel, deze kan dan voor meer downforce en grip zorgen in de bochten. Correct me if i'm wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

De FI is nu al de lelijkste auto van het veld. :X Sowieso snap ik die bolling op de neus niet, net alsof het zo'n krokodillenneus van een paar jaar terug is. Of hebben ze gewoon een paar jaar oude auto gewoon voorzien van een andere neus? :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
PauseBreak schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:31:
Hoe meer ik naar die Force India zit te kijken, hoe meer ik denk dat ze iets leuks hebben ontdekt. Naast dat truucje vooraan is er ook een uitgang bij de vin te zien (richting het laagste punt). De barge boards zijn compleet anders dan wat we verder hebben gezien en daar zit de vloer ook dichterbij/tegenaan. De vleugels bij de sidepods zien er ook anders uit en de vloer achteraan ziet er ook uit alsof ze daar iets leuks hebben bedacht.

Dit dus, heb ik ook hoe langer ik er naar kijk. Stiekem behoorlijk anders dan de vorige twee. Neus, barge boards, vleugel, enz. Het zou zo maar kunnen dat hij zo lelijk is omdattie snel is :P

That said, misschien laten ze wel meer zien dan de rest en liggen dezelfde barge boards bij de anderen in de garage om pas te laten zien in Australië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Die 'bump' in de neus zit in ieder geval iets in voor de ophanging, als je kijkt op de overzichtsfoto zit er een soort klep waar wat stangen van de ophanging in verdwijnen.

Knieen van de coureur zitten veel verder naar achteren in de neus.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur

Ik ook.

Mag een team overigens mid-season van aero veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jasphur schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:37:
[...]

Ik ook.

Mag een team overigens mid-season van aero veranderen?
Ja hoor. Sterker nog, als je het kunt betalen mag je een compleet nieuwe auto inzetten. Zolang die maar voldoet aan de geldende reglementen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@Jasphur Natuurlijk, en dat doen ze ook iedere race.. Er zijn altijd andere voor- en achtervleugels en vinnetjes te vinden..

Met de nieuwe motor-token regels mogen ze ook iedere race een totaal andere motor bouwen.. (wel krijg je na 4 motoren te maken met grid-penalties.. :) )

[ Voor 35% gewijzigd door nachtnet op 22-02-2017 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

Ik zit nu nog even naar een foto van de zijkant te kijken. Het lijkt wel of ze door de neus heen lucht geleiden naar de bargeboards!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Hoe meer ik naar die Force India zit te kijken, hoe meer ik denk dat ze iets leuks hebben ontdekt.
Dat denk ik dus ook, nu is iedereen aan het lachen maar wacht maar tot ze in de top 3 eindigen haha. :+

[ Voor 37% gewijzigd door Maks op 22-02-2017 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Zahariac schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:41:
[...]

Ik zit nu nog even naar een foto van de zijkant te kijken. Het lijkt wel of ze door de neus heen lucht geleiden naar de bargeboards!
Dat zou een verdomd leuk truucje zijn. Ik denk ook iets effectiever dan de manier waarop Renault datzelfde probeert te bereiken.

Edit:
@Zahariac: Beter zicht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mBPX6ef.png

[ Voor 9% gewijzigd door PauseBreak op 22-02-2017 16:50 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Maks schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:44:
[...]

Dat denk ik dus ook, nu is iedereen aan het lachen maar wacht maar tot ze in de top 3 eindigen haha. :+
Het is dat je een :+ plaatste anders nam ik je nog bijna serieus :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Fugitive2008 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:31:
[...]

Denk dat je achtervleugel ook beter werkt wanneer die lucht in een bocht niet over de wagen heen kan gaan maar begeleid wordt naar de achtervleugel, deze kan dan voor meer downforce en grip zorgen in de bochten. Correct me if i'm wrong.
Wellicht, maar het idee is dat de wind in de bocht door de bocht een zijwind wordt, die je naar de apex drukt - daar waar je heen wilt; de bocht om:

(niet mijn kennis, wel googleduckduckfu)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:21
Weet iemand hoe laat Mercedes morgen de onthulling heeft? Ik kan wel overal de datum vinden maar nergens de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:32

Kiwi

Gadgetfreak

Dijkstraat schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:13:
Weet iemand hoe laat Mercedes morgen de onthulling heeft? Ik kan wel overal de datum vinden maar nergens de tijd.
Volgensmij om 13:15:
http://www.skysports.com/...-mercedes-launch-2017-car

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Hier nog een bron dat ook de Mercedes 2017 motor weer een grote stap vooruit gemaakt heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YyQFB2ErGuWKmlD55McyaneM/full.png

Ik denk nog steeds dat de 0,3s van Renault van gisteren nauwelijks genoeg zal zijn om Merc bij te blijven.. :X

Morgen de W08.. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Nog niet voorbij zien komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dit is ook wel een aparte bult in de neus, ze willen iets bereiken met het ophangingpunt zo hoog te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C5SFMOQWcAAkm6E.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:04

Damian

Insane Obtrusion

theoretisch is het geen bult, maar loopt hij niet recht af richting de neus ;) Eerst wat steiler, daarna minder steil. Oranje lijn geeft die illusie wel een beetje inderdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door Damian op 22-02-2017 18:49 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
[YouTube: https://youtu.be/EixDrunQKa0]

Maar :X Hebben ze er nu V8 geluid in gemixed? :X

[ Voor 38% gewijzigd door nachtnet op 22-02-2017 19:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
En paddock pass is terug..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 12:53

p0st

Dutch Reefer

Korte versie van Sauber zelf (iets andere beelden)

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
ook met de Fake V8 engine geluiden.. :X

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C5Siyz9WYAAP9Lv.jpg:large

Kom maar op met die testdagen.. (iedereen rijdend op de baan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Force India aim high with 'exciting' new car
Mooie titel van Formula1.com :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniellammers
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01 15:30
https://imgroll.net/i/lZC8e
Over een grote rake gesproken ;)

[ Voor 34% gewijzigd door daniellammers op 22-02-2017 19:44 ]

You won't catch me driving a racecar that I've build. - Colin Chapman

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mogelijk interessant voor de liefhebber, hij heeft ook andere bolides al gedaan.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
nachtnet schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:15:
[video]

Maar :X Hebben ze er nu V8 geluid in gemixed? :X
Klinkt meer als onbaord gedubbed en versterkt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Señor Sjon schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:41:
[...]

Klinkt meer als onbaord gedubbed en versterkt.
Zit iig een klein luchtje aan.. (loopt voor mijn gevoel ook niet synchroon.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:05
nachtnet schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:52:
[...]

Zit iig een klein luchtje aan.. (loopt voor mijn gevoel ook niet synchroon.)
Lijkt me dat het filmpje geanimeerd is?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Gynnad schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:53:
[...]

Lijkt me dat het filmpje geanimeerd is?
Eerder het geluid beter laten klinken om het zo mooier te laten zijn.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Laatst online: 29-09 20:10
Bensimpel schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:54:
[...]

Eerder het geluid beter laten klinken om het zo mooier te laten zijn.
Er is gewoon ander geluid onder de beelden gemonteerd. Simpel. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
nachtnet schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:34:
ook met de Fake V8 engine geluiden.. :X

[afbeelding]

Kom maar op met die testdagen.. (iedereen rijdend op de baan..)
Nu begrijp ik wel waarom RBR de tailfins wilde verbieden. Ziet er niet uit terwijl de rest van de wagen er wel geslaagd uit ziet naar mijn mening.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:00
Lasmibalsingh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:29:
[...]

Nu begrijp ik wel waarom RBR de tailfins wilde verbieden. Ziet er niet uit terwijl de rest van de wagen er wel geslaagd uit ziet naar mijn mening.
Ik denk niet dat ze het willen verbieden omdat het niet uit ziet :+ Als Red Bull een variant weet te verzinnen die ze 1s per ronde oplevert zullen ze met alle plezier het gewoon "toestaan".

Alleen heeft RBR ze niet zo hard nodig als andere team. RBR heeft een auto die goed door de bochten kan zonder haaienvin, andere teams hebben een auto die met haaienvin net zo goed als de RBR door de bochten kan, maar zonder een stuk minder. Dan is het niet zo gek dat RBR probeert de haaienvin te verbieden, puur omdat het hun een voordeel oplevert. Hetzelfde als dat ze hem zelf waarschijnlijk ook gewoon inzetten nu het wel mag. Zolang ze verwachten dat het hun ook een voordeel oplevert (al is dat voordeel misschien niet zo groot juist omdat hun auto al beter door de bochten kan).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Heb een beetje lopen spelen met Photoshop om te kijken hoe een oranje design voor Max z'n helm er uit zou zien. Vind het best wel geslaagd eigenlijk :D :9~
DiagonaalTop Down

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefie2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 12:30
RobertMe schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:39:
[...]

Ik denk niet dat ze het willen verbieden omdat het niet uit ziet :+ Als Red Bull een variant weet te verzinnen die ze 1s per ronde oplevert zullen ze met alle plezier het gewoon "toestaan".

Alleen heeft RBR ze niet zo hard nodig als andere team. RBR heeft een auto die goed door de bochten kan zonder haaienvin, andere teams hebben een auto die met haaienvin net zo goed als de RBR door de bochten kan, maar zonder een stuk minder. Dan is het niet zo gek dat RBR probeert de haaienvin te verbieden, puur omdat het hun een voordeel oplevert. Hetzelfde als dat ze hem zelf waarschijnlijk ook gewoon inzetten nu het wel mag. Zolang ze verwachten dat het hun ook een voordeel oplevert (al is dat voordeel misschien niet zo groot juist omdat hun auto al beter door de bochten kan).
Waar haal je vandaan dat teams met een vin deze nodig hebben om net zo snel als de RB te gaan? Misschien mag RB wel blij zijn dat ze ondanks dat ze geen vin hebben toch de snelheid hebben gevonden om in de buurt van de andere teams te komen. Of misschien heeft RB wel volledig de plank misgeslagen en hebben ze totaal de snelheid niet.

My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
@Kiwi: Dat is een mooie voor een mid-season helm-update. Dan kan VES eerst nog een 1:18 2017 schaalmodel uitbrengen met de nieuwe helm, om een paar weken later model 2 uit te brengen met helm No.2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 27-09 20:29
Kiwi schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:53:
Heb een beetje lopen spelen met Photoshop om te kijken hoe een oranje design voor Max z'n helm er uit zou zien. Vind het best wel geslaagd eigenlijk :D :9~
[afbeelding][afbeelding]
Nice! :D Vind vooral de bovenkant geslaagd, de kin iets minder, staat wat minder goed naast het rood ofzo?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 15:00
Stefie2010 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:56:
[...]

Waar haal je vandaan dat teams met een vin deze nodig hebben om net zo snel als de RB te gaan? Misschien mag RB wel blij zijn dat ze ondanks dat ze geen vin hebben toch de snelheid hebben gevonden om in de buurt van de andere teams te komen. Of misschien heeft RB wel volledig de plank misgeslapen en hebben ze totaal de snelheid niet.
Het lijkt in ieder geval de algemene consensus te zijn, dat RBR het niet nodig heeft, en is ook wat RBR zelf aangeeft en waarom ze hem willen laten verbieden. Een aantal pagina's terug stond volgensmij ook een post dat de voordelen die de vin geeft door RBR op een andere manier worden bereikt. Zo zou de vin zorgen voor betere luchtstromen langs de achtervleugel waardoor de downforce toeneemt, terwijl RBR door de hoge rake al hetzelfde effect zou bereiken.

Daarnaast zag je het ook afgelopen seizoen, toen er nog strenge eisen werden gesteld aan de "vin" (/uitstekende rand), verschillende teams (Williams bv, en volgensmij ook Mercedes?) hadden wel zo'n rand op de airbox, waar RBR dat helemaal niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Stefie2010 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:56:
[...]

Waar haal je vandaan dat teams met een vin deze nodig hebben om net zo snel als de RB te gaan? Misschien mag RB wel blij zijn dat ze ondanks dat ze geen vin hebben toch de snelheid hebben gevonden om in de buurt van de andere teams te komen. Of misschien heeft RB wel volledig de plank misgeslapen en hebben ze totaal de snelheid niet.
Haaienvin= lagere topsnelheid. Dit is juist wat de RBR 'traditioneel' mist. Aan de andere kant is t puur giswerk, ook voor de andere teams. Waarschijnlijk haal je er voordeel uit. Vandaar dat alle teams het willen, en dat RBR het juist níet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:16

sjaool

Every life should have 9 cats

melantrix schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:57:
[...]

Nice! :D Vind vooral de bovenkant geslaagd, de kin iets minder, staat wat minder goed naast het rood ofzo?
Inderdaad, ik zou denk ik alleen de bovenkant oranje maken en dan de kin in het Red Bull mat blauw. Komen de twee logo's van zijn persoonlijke sponsors ook beter uit.
kevlar01 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:06:
[...]

Haaienvin= lagere topsnelheid. Dit is juist wat de RBR 'traditioneel' mist. Aan de andere kant is t puur giswerk, ook voor de andere teams. Waarschijnlijk haal je er voordeel uit. Vandaar dat alle teams het willen, en dat RBR het juist níet wil.
Je hebt natuurlijk best kans dat de haaienvinnen in de loop van het seizoen gaan verdwijnen als ze meer real world data hebben vergaard. Ik heb trouwens geen idee of dit mag en mogelijk is. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door sjaool op 22-02-2017 21:12 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

[...]

Die kin was ook wat lastiger oranje te krijgen, de kleur is net niet helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
Kiwi schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:11:
[...]

Die kin was ook wat lastiger oranje te krijgen, de kleur is net niet helemaal mooi.
ja, geeft wel goede indruk, maar wat hierboven gezegd wordt, ik zou het inderdaad mat blauw doen zodat het een wat cleaner look krijgt. de top oranje is al awesome en duidelijk genoeg voor herkenbaarheid.

Ik zou zeggen tweet hem naar max, miss dat ie hem in spa wel draagt :)F

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

melantrix schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:13:
[...]

ja, geeft wel goede indruk, maar wat hierboven gezegd wordt, ik zou het inderdaad mat blauw doen zodat het een wat cleaner look krijgt. de top oranje is al awesome en duidelijk genoeg voor herkenbaarheid.

Ik zou zeggen tweet hem naar max, miss dat ie hem in spa wel draagt :)F
Diagonaal 2
Stiekem al gedaan, zou toch mooi zijn :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melantrix
:9~ Die is vet ja! 8)

Hopen dat ie het ziet en ook uitvoert, zou zeker erg mooi zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:59
vind de laatste versie ook mooi.

Ik heb het ook altijd heel stoer gevonden dat Max eigenlijk met de inverse van de helm van Jos rijdt.
(hoewel die in de loop der jaren steeds verder daarvan verwijderd raakt, zijn elementen nog steeds herkenbaar)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Ach, het oranje past in ieder geval beter bij het rood dan Ricciardo's helm :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:39:
[...]

Haha, ik weet ook wel dat het niet alleen om esthetische waarde gaat ;). Niemand weet echter waarom ze het wilde verbieden.

De tailfin zorgt in theorie voor een stabielere achterkant, ik zeg in theorie want een racewagen legt nooit een rechte lijn af, hierdoor neemt met tailfin onderstuur toe tijdens de bocht. Tailfin achterop hebben staat dus niet gelijk aan hogere bochtensnelheid. Als je downforce aan de achterzijde tekort komt dan pas heeft een tailfin implementeren wellicht zin. Maar dan ben je altijd gebonden om een extra compromis te sluiten wat betreft downforce voor en achter.

Ook heeft het als nadeel dat tijdens het gieren veel onbalans veroorzaakt, wat instabiel gedrag veroorzaakt tijdens bochten. Ontwerpers proberen dat meestal zo veel als mogelijk is te minimaliseren door een inham op de tailfin te maken. Echter wat mij vandaag opviel is dat Force India dit niet had in tegenstelling tot Sauber en Renault, wellicht zie je dit wel verschijnen tijdens de testdagen.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Lasmibalsingh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:41:
[...]

Echter wat mij vandaag opviel is dat Force India dit niet had in tegenstelling tot Sauber en Renault, wellicht zie je dit wel verschijnen tijdens de testdagen.
Dat denk ik ook, die tailfin van FI zag er echt uit als "oh my god is het al dinsdagavond?!".. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hoelaat is het morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
10 over 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:23

Mad-Matt

TheDoctor#2181

YouTube: Sauber C36-Ferrari Hits The Track

Mogelijk al langs gekomen, maar vind die vin toch wel wat hebben...

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 14:10
Iemand het kattenfilmpje gezien van RBR op Facebook mbt #rb13? Ik kan er geen hints of iets dergelijks uit halen.

Ik denk niet dat de link werkt, maar bij deze: https://m.facebook.com/st...376855&id=129186997127798

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Afbeeldingslocatie: http://evajinek.kro-ncrv.nl/files/profile-pictures/photo-eva.jpg

Een heads-up: over 10 min bij Jinek: Helmut Marko

Afbeeldingslocatie: http://evajinek.kro-ncrv.nl/files/styles/full_width/public/helmut-marko.png

[ Voor 16% gewijzigd door 3x3 op 22-02-2017 22:55 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
3x3 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:54:
[afbeelding]

Een heads-up: over 10 min bij Jinek: Helmut Marko

[afbeelding]
Jazeker, ik zit al klaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 14:10
thanks voor de herrinering :D

[ Voor 13% gewijzigd door LoeWn op 22-02-2017 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik ben bang dat ze Dr. Marko als laatste aan het woord laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
Ik schakel pas net in, zit 'ie wel in de studio of hebben ze een videoverbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melantrix
StevoMark10 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:07:
Ik schakel pas net in, zit 'ie wel in de studio of hebben ze een videoverbinding?
Hij zit in de studio maar hoe ze het presenteren ben ik inderdaad bang dat we het hele programma door moeten kijken.. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

[...]

Nvm, dit is hem: Diagonaal 3
Tevens ook de laatste, sorry voor de spam :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

We treffen het gelukkig; dit is een zeeeeeer interessante uitzending..... :O

edit: Aaaargh, je denkt het kan niet saaier.....jawel hoor, het kan wel... :(

edit 2: :X

[ Voor 38% gewijzigd door albino71 op 22-02-2017 23:24 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Laatst online: 29-09 20:10
kevlar01 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:06:
[...]

Zo'n haaienvin stabiliseert de lucht voordat het bij de achtervleugel aankomt. Dat zou in theorie zelfs topsnelheid kunnen opleveren omdat het de achtervleugel efficiënter laat werken.
Het ding genereert in geen enkele opzicht extra luchtweerstand, rijdend in een rechte lijn. Lijkt mij sterk dat dat topsnelheid kost.
[...]
Haha, ik weet ook wel dat het niet alleen om esthetische waarde gaat ;). Niemand weet echter waarom ze het wilde verbieden.
Volgens mij is het vrij duidelijk waarom ze het wilden verbieden. RBR is het team dat het gebruik van rake als beste onder de knie heeft. Auto's met veel rake hebben minder last van turbulente lucht aan de achterkant.
[...]
De tailfin zorgt in theorie voor een stabielere achterkant, ik zeg in theorie want een racewagen legt nooit een rechte lijn af, hierdoor neemt met tailfin onderstuur toe tijdens de bocht. Tailfin achterop hebben staat dus niet gelijk aan hogere bochtensnelheid. Als je downforce aan de achterzijde tekort komt dan pas heeft een tailfin implementeren wellicht zin. Maar dan ben je altijd gebonden om een extra compromis te sluiten wat betreft downforce voor en achter.
Het is idd de theorie dat het zorgt voor een stabielere achterkant.
Waarom zou dat onderstuur doen toenemen?
[...]
Ook heeft het als nadeel dat tijdens het gieren veel onbalans veroorzaakt, wat instabiel gedrag veroorzaakt tijdens bochten. Ontwerpers proberen dat meestal zo veel als mogelijk is te minimaliseren door een inham op de tailfin te maken. Echter wat mij vandaag opviel is dat Force India dit niet had in tegenstelling tot Sauber en Renault, wellicht zie je dit wel verschijnen tijdens de testdagen.
Dat is volgens mij niet waar. Die fin zorgt juist voor stabiliteit.
Tijdens het gieren zorgt zo'n vin ervoor dat de lucht 'rechter' aankomt bij de achtervleugel. Die dus effectiever werkt en dan meer downforce genereert (zie ook: http://www.formula1-dictionary.net/shark_fin.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
Kiwi schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:10:
[...]

Nvm, dit is hem: [afbeelding]
Tevens ook de laatste, sorry voor de spam :)
Mooie update _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:09
De strepen zijn dus wel op de Mercedes geverfd / gespoten. Benieuwd of dit op de daadwerkelijke auto ook zit!

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nachtnet

Ik zeg het niet graag, maar denk dat de Mercedes 1 van de mooiste wagens op de grid wordt.. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door nachtnet op 22-02-2017 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

P.K. schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:19:
[...]

Het ding genereert in geen enkele opzicht extra luchtweerstand, rijdend in een rechte lijn. Lijkt mij sterk dat dat topsnelheid kost.
Hoewel het niet veel is zal de haaienvin wel degelijk extra luchtweerstand (zgn. friction drag) opleveren. Dat doet namelijk elk object in een luchtstroom. T.o.v. de geïnduceerde weerstand van de vleugels zal het in het niet vallen.

Verder klopt je betoog: Vin geleidt lucht naar achtervleugel om die beter zijn werk te laten doen. Dat is vanwege de lagere vleugel meer nodig dan vorig jaar, omdat er meer 'vieze' lucht van de auto zit op die plek. :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Achtervleugel werkt door de vin beter->meer downforce-> minder topsnelheid( vraagteken?)

Het zou iig de laterale G krachten moeten verhogen, waardoor je sneller door de bochten kan gaan. Nadeel is dat er door zijwind mogelijk stuurcorrecties nodig zijn. Maar het levert voornamelijk voordelen aangezien de meeste teams het principe gaan implementeren.

Een ander voordeel is extra sponsorruimte...al is dat voor de Sauber niet echt nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
Helmut Marko nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

En het gaat weer over hetzelfde waar het de afgelopen 2 jaar over gaat. :D

Wel leuk dat Dr. Marko daar zit, maar vraag eens iets nieuws aan die man. Die zal er onderhand ook wel een beetje moe van worden om steeds dezelfde vragen te krijgen.

/edit: en Eva Jinek vind ik irritant.

[ Voor 7% gewijzigd door max op 22-02-2017 23:51 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Noris Ring: Neues Ring
Clermont-Ferrant : Californië

Gaat goed met ondertiteling ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melantrix
Korte samenvatting even snel getypt terwijl ik luisterde/keek:
Max is ready, Car is ready
Car is sexy. ze hebben een sterk chassis, een goede motor van Renault krijgen en daardoor zeker meedoen om het kampioenschap thanks @nachtnet

We shall see where we stand with testing.

Max' dad was very important for Max' racing career

How can such a young boy be mature like this?
I normally talk 20 min with young drivers, but with him it was like one and a half hours. it was his talent and his maturity that we chose to put him in the car on this age.

<insert verhaal van f3 naar f1>

Max has a explosive part in his talent, is that a good thing?
It's his third seasons, drivers know him and know to 'fear' him, so risk will be smaller. He is in control. Another year of experience and a good car, both of our drivers will be able to fight for the title.

<filmpje van beste race van Helmut Marko>
Na de gebeurtenissen van het filmpje kreeg Marko nieuwe chassis, daardoor 10cm hogere auto. ER kwam een steentje op hem af met ong 280km/h en ging door de vizier en kwam in z'n oog terecht. Hij moest met de steen in z'n oog de auto nog veilig aan de kant zeggen, en dat was wonder boven wonder gelukt. Daarna was hij (pas) bewusteloos.

Door het ongeluk is hij uiteindelijk talent scout geworden, dus in een (rare ...) manier hebben wij door dat ongeluk Max 'gekregen'

Vergeet Riciardo niet, en samen kunnen ze zeker voor de kampioenschap strijden.
Meh, was niet heel bijzonder en vrij kort. Het verhaal van hoe hij z'n oog verloren was was interessant om te horen tot ze zo'n vage connectie met Max ermee maakte 8)7 Maar ach, hij kwam wel zeker over toen het even over de auto ging dus dat is hoopvol :+

[ Voor 12% gewijzigd door Melantrix op 23-02-2017 00:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
Eigenlijk weet je bij voorbaat dat je als Die-hard poster in dit topic weinig nieuws gaat horen bij Jinek (of Pauw, of Humberto, of..)

Blijf het goed vinden dat er F1 exposure is (en blijft) in de main-stream media. Blijft de manier om (hernieuwde) nieuwe fans te lokken.

Verwacht komende weken nog wel meer F1 gerelateerde interviews op Nederlandse TV.

Ook uit deze uitspraken van Dr. Marko maak ik op dat ze echt kansen zien. (vond bij het filmpje met de designers al dat deze straalden als trotse vaders..)

@melantrix Je mist in jouw transcript dat Dr. Marko zegt dat ze een sterk chassis hebben, een goede motor van Renault krijgen en daardoor zeker meedoen om het kampioenschap.. :Y

• Rivanov
Tuurlijk zegt hij dat. Gaat niet verkondigen dat het niks gaat worden. ;)

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:18

swv

En voor dit gesprek komt ie helemaal vanuit Oostenrijk? :X

Al neem ik aan dat er nog meer bezoekjes in NL plaatsvinden nu hij er toch is. Bij Jos op de koffie bijv. :p
Pagina: 1 ... 28 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle topics per raceweekend: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1