Hier ook, nooit geen problemen mee, ik heb hem pas gebackuped. Wil er eigenlijk binnenkort 1 bijkopen. Ik moet er niet aan denken dat deze kapot gaat en ik alles opnieuw moet inleren op iets anders.SpikeHome schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:26:
@bing69 raspary pi met domoticz zwave stick van aeotec z-stick gen5
misschien wel een goed idee.ik heb wel een reserve pi compleet liggen als backupDjAntoon schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:44:
[...]
Hier ook, nooit geen problemen mee, ik heb hem pas gebackuped. Wil er eigenlijk binnenkort 1 bijkopen. Ik moet er niet aan denken dat deze kapot gaat en ik alles opnieuw moet inleren op iets anders.
Wiki beetje doorgespit en ook Youtube video van de maker bekeken.TravockMD schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 07:46:
@TerrorSource
DzVents is gebaseerd op LUA namelijk, enkel een heel stuk uitgebreider.
Ik raad echt aan om eens de voorbeelden te bekijken op de wiki. Zeker als je toch al in de beginfase zit met LUA.
https://www.domoticz.com/wiki/DzVents:_next_generation_LUA_scripting
YouTube: dzVents - getting started
Snap het nu al iets meer, kan er alleen niet achter komen hoe ik meerdere AND's in 1 trigger gebruik.
Dit is een stukje van mijn Blocky:
IF "Thuis" = ON AND "ZonOp" = OFF (ZonOp gaat 10min voor zonsondergang UIT)
THEN "Lamp1" = ON Random in "1" minute
THEN "Lamp2" = ON Random in "1" minute
Dit is wat ik tot nu toe heb in DzVents, daar mist het volgende nog
- timer: '10 minutes before sunset',
- AND, dus Thuis = ON and 10 minutes before sunset
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| return { on = { devices = { 'Thuis' } }, execute = function(domoticz, Thuis) domoticz.log(Thuis.state) if (Thuis.state == 'On') then local lamp1 = domoticz.devices('lamp1') lamp1.switchOn() local lamp2 = domoticz.devices('lamp2') lamp2.switchOn() end end } |
Hoe zit het trouwens met IF ELSE in DzVents?
Mijn blocky bestaat uit meerdere IFELSE voor verschillende situaties (Thuis, Weg bijv)
Kijk eens in het domoticz forum: https://www.domoticz.com/forum/viewforum.php?f=59
Hieronder een voorbeeld (misschien niet de meest nette oplossing) van een willekeurig script hier in huis:TerrorSource schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:44:
[...]
Wiki beetje doorgespit en ook Youtube video van de maker bekeken.
YouTube: dzVents - getting started
Snap het nu al iets meer, kan er alleen niet achter komen hoe ik meerdere AND's in 1 trigger gebruik.
Dit is een stukje van mijn Blocky:
IF "Thuis" = ON AND "ZonOp" = OFF (ZonOp gaat 10min voor zonsondergang UIT)
THEN "Lamp1" = ON Random in "1" minute
THEN "Lamp2" = ON Random in "1" minute
Dit is wat ik tot nu toe heb in DzVents, daar mist het volgende nog
- timer: '10 minutes before sunset',
- AND, dus Thuis = ON and 10 minutes before sunset
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 return { on = { devices = { 'Thuis' } }, execute = function(domoticz, Thuis) domoticz.log(Thuis.state) if (Thuis.state == 'On') then local lamp1 = domoticz.devices('lamp1') lamp1.switchOn() local lamp2 = domoticz.devices('lamp2') lamp2.switchOn() end end }
Hoe zit het trouwens met IF ELSE in DzVents?
Mijn blocky bestaat uit meerdere IFELSE voor verschillende situaties (Thuis, Weg bijv)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| local LUX_THRESHOLD = 30 return { active = true, on = { devices = { 'Motion-Hal-achter', 'Haldeur Achter', 'Toilet deur', 'Achter deur', 'Bijkeuken deur'}, timer = { 'every minute'} }, execute = function(domoticz, device, timer) local buiten = domoticz.devices('Buitenlicht') local mhal = domoticz.devices('Motion-Hal-achter') local tdeur = domoticz.devices('Toilet deur') local bkdeur = domoticz.devices('Bijkeuken deur') local hdeura = domoticz.devices('Haldeur Achter') local adeur = domoticz.devices('Achter deur') local luxhal = domoticz.devices('Lux Hal Achter') local lamphal = domoticz.devices('Lamp Hal Achter') if (device.state == 'On') and (lamphal.state == 'Off') and (luxhal.lux <= LUX_THRESHOLD) and (buiten.state == 'Off') then domoticz.devices('Lamp Hal Achter').switchOn().checkFirst() domoticz.log('--------------- Lamp Hal Achter: AAN ---------------') else if (device.state == 'On') and (lamphal.state == 'Off') and (luxhal.lux <= LUX_THRESHOLD) and (buiten.state == 'On') then domoticz.devices('Lamp Hal Achter').switchOn().checkFirst() domoticz.log('--------------- Buiten licht en hal donker?? raar ? ---------------') domoticz.log('--------------- Lamp Hal Achter: AAN ---------------') else if (device.state == 'On') and (lamphal.state == 'Off') and (luxhal.lux >= LUX_THRESHOLD) and (buiten.state == 'Off') then domoticz.devices('Lamp Hal Achter').switchOn().checkFirst() domoticz.log('--------------- Buiten donker en hal licht?? Waarschijnlijk een storing, toch maar lamp aan ---------------') domoticz.log('--------------- Lamp Hal Achter: AAN ---------------') else if (timer.trigger) and (mhal.state == 'Off') and (lamphal.state == 'On') and (domoticz.devices('Toilet deur').lastUpdate.secondsAgo > 45) and (domoticz.devices('Bijkeuken deur').lastUpdate.secondsAgo > 30) and (domoticz.devices('Haldeur Achter').lastUpdate.secondsAgo > 30) and (domoticz.devices('Achter deur').lastUpdate.secondsAgo > 60) then domoticz.devices('Lamp Hal Achter').switchOff().checkFirst() domoticz.log('--------------- Verlichting Hal Achter: UIT ---------------') end end end end end } |
De timer trigger is zeer uitgebreid. De verschillende trigger rules zijn hier te vinden.
Mijn tip is om een test script te maken waar je begint met bijvoorbeeld een lamp aan te schakelen als een andere lamp aangaat en vice versa. En van daaruit verder te testen en te proberen.
Op deze manier kun je gemakkelijk achterhalen als er iets niet werkt zoals je verwacht en leer je geleidelijk ook de mogelijkheden van DzVents.
MMM heb je ergens een simple how to..Pixelmagic schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:25:
[...]
Beste is om gewoon 1 voor 1 je scripts om te zetten. Je kan ze zelfs tegelijk laten lopen en extra logging regels toevoegen aan de dzvents scripts. Ik heb ondertussen bijna alles om en vind het een perfect taaltje en véél meer mogelijkheden dan blocky.
Nu nog de editor in domoticz vervangen voor een die wel op de ipad werkt en ik ben helemaal blij.
Heb veel blockleys..
Maar ik snap dz niet echt niet echt..
En misschien wat voorbeelden met leuk extra opties? [ mag via pm :-) ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hier een script voorbeeld wat verschillende technieken combineert. Het script triggert op zowel device changes als op tijd. Bij een device change wordt gereageerd op het alarm dat uit gaat; dus iemand is thuis en het licht mag aan. Daarna controleert die elke keer of er genoeg licht binnen is of niet met een wijziging aan de lux-sensor.Dylantje2 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:30:
[...]
MMM heb je ergens een simple how to..
Heb veel blockleys..
Maar ik snap dz niet echt niet echt..
En misschien wat voorbeelden met leuk extra opties? [ mag via pm :-) ]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| return { on = { devices = {'Alarm', -- IDX 166 'Hue Lux sensor 2 kitchen'}, -- IDX 215 timer = {'every minute'} }, data = { 'state' }, execute = function(domoticz, item) local Time = require('Time') local currentTime = Time() local light = domoticz.devices(243) local led = domoticz.devices(238) local alarm = domoticz.devices(166) if(item.isDevice) then local lux = domoticz.devices(215) dayTime = false if(currentTime.matchesRule('at 7:15-22:45 on mon,tue,wed,thu,fri')) then -- currentTime is a weekday in between 7:15 and 22:45 dayTime = true elseif(currentTime.matchesRule('at 8:00-23:58 on sat,sun')) then -- currentTime is weekend in between 8:00 and 23:59 dayTime = true end if(dayTime and not alarm.active) then if(lux.lux > 65 and (domoticz.data.state == light.state or domoticz.data.state == nil)) then light.switchOff().checkFirst() domoticz.data.state = "Off" elseif(lux.lux < 65) then light.switchSelector(lux.lux + 40) domoticz.data.state = "On" end if(lux.lux > 35) then led.switchOff().checkFirst() elseif(lux.lux < 35) then led.switchSelector(35) end end elseif(item.isTimer) then if(currentTime.matchesRule('at 22:46 on mon,tue,wed,thu,fri')) then light.switchOff().checkFirst() led.switchOff().checkFirst() domoticz.data.state = "Off" elseif(currentTime.matchesRule('at 23:59 on sat,sun')) then light.switchOff().checkFirst() led.switchOff().checkFirst() domoticz.data.state = "Off" -- people leaving the house elseif(alarm.active and domoticz.data.state == "On") then light.switchOff().checkFirst() led.switchOff().checkFirst() domoticz.data.state = "Off" return end end end } |
Het timer gedeelte controleert elke minuut of het licht uit moet als het alarm aan is; niemand thuis dus. Of dat het licht uit mag omdat we gaan slapen. Dit is niet ideaal en ik ben aan het zoeken naar een soort bed-detectie want je gaat niet elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed natuurlijk. Maar voorlopig werkt dit prima.
Het kopje data met de variabele state is er in gezet om te voorkomen dat als we handmatig het licht aanzetten dit script het weer uit zet. Dus als de sensor nog net genoeg licht oppakt om meer dan 65 lux te hebben maar het bij de bank toch te donker is kunnen we in ieder geval handmatig schakelen zonder dat het licht weer automatisch wordt uitgeschakeld.
Inmiddels samen met mijn buurman een hotelschakeling vervangen door Neo CoolCam Wall Switches
Als het knopje op switch_1 wordt ingedrukt gaat de lamp wel aan maar gaat het knopje op switch_2 niet branden.
Zelfde geldt andersom.
Had nu deze Blocky gemaakt alleen creëert dit een loop vanwege de vertraging bij het schakelen.

Iemand een idee of moet ik met een dummy switch gaan werken die de status controleert? Of kan ik "sub/slave device" hiervoor gebruiken?
Als het knopje op switch_1 wordt ingedrukt gaat de lamp wel aan maar gaat het knopje op switch_2 niet branden.
Zelfde geldt andersom.
Had nu deze Blocky gemaakt alleen creëert dit een loop vanwege de vertraging bij het schakelen.

Iemand een idee of moet ik met een dummy switch gaan werken die de status controleert? Of kan ik "sub/slave device" hiervoor gebruiken?
[ Voor 4% gewijzigd door makooy op 07-07-2018 17:32 ]
Ik denk dat je dit met lua of dzvents moet oplossen. Zelf zou ik dzvents gebruiken. Je maakt een script dat actief wordt als 1 van beide schakelaars beweegt. Vervolgens doe is in de execute een toggle van je zolderkamer. De status van de twee schakelaars is niet interessant.TerrorSource schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 15:30:
Inmiddels samen met mijn buurman een hotelschakeling vervangen door Neo CoolCam Wall Switches
Zelfde geldt andersom.
[afbeelding]
PSN: PcDCch
Dit is wat ik heb kunnen vinden, al ben ik zelf geen ster in DzVents maar lijkt mij wel goed.Mozart schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:47:
[...]
Ik denk dat je dit met lua of dzvents moet oplossen. Zelf zou ik dzvents gebruiken. Je maakt een script dat actief wordt als 1 van beide schakelaars beweegt. Vervolgens doe is in de execute een toggle van je zolderkamer. De status van de twee schakelaars is niet interessant.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| local MASTER = 'Switch_1' local SLAVE = 'Switch_2' return { on = { devices = { MASTER, SLAVE } }, logging = { level = domoticz.LOG_INFO }, execute = function(domoticz, device) if (device.name == MASTER) then if (device.state ~= domoticz.devices(SLAVE).state) then domoticz.devices(SLAVE).setState(device.state).silent() end elseif (device.name == SLAVE) then if (device.state ~= domoticz.devices(MASTER).state) then domoticz.devices(MASTER).setState(device.state).silent() end end end } |
Lijkt er op inderdaad maar volgens mij kan het eenvoudiger omdat als je master of slave schakelt, je lamp moet flippen (toggle) van aan naar uit of omgekeerd. Zoiets dus:TerrorSource schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:58:
[...]
Dit is wat ik heb kunnen vinden, al ben ik zelf geen ster in DzVents maar lijkt mij wel goed.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 local MASTER = 'Switch_1' local SLAVE = 'Switch_2' return { on = { devices = { MASTER, SLAVE } }, logging = { level = domoticz.LOG_INFO }, execute = function(domoticz, device) if (device.name == MASTER) then if (device.state ~= domoticz.devices(SLAVE).state) then domoticz.devices(SLAVE).setState(device.state).silent() end elseif (device.name == SLAVE) then if (device.state ~= domoticz.devices(MASTER).state) then domoticz.devices(MASTER).setState(device.state).silent() end end end }
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| local MASTER = 'Switch_1' local SLAVE = 'Switch_2' return { on = { devices = { MASTER, SLAVE } }, logging = { level = domoticz.LOG_INFO }, execute = function(domoticz, device) local Zolder = domoticz.devices(<vul hier je id voor de zolderlamp in>) Zolder.toggleSwitch() end } |
Switched jouw scriptje ook terug? Beide knoppen moeten elkaars status overnemen.Mozart schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:19:
[...]
Lijkt er op inderdaad maar volgens mij kan het eenvoudiger omdat als je master of slave schakelt, je lamp moet flippen (toggle) van aan naar uit of omgekeerd. Zoiets dus:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 local MASTER = 'Switch_1' local SLAVE = 'Switch_2' return { on = { devices = { MASTER, SLAVE } }, logging = { level = domoticz.LOG_INFO }, execute = function(domoticz, device) local Zolder = domoticz.devices(<vul hier je id voor de zolderlamp in>) Zolder.toggleSwitch() end }
IF Switch_1 = xx THEN Switch_2 SAME
IF Switch_2 = xx THEN Switch_1 SAME
Nee, waarom moet dat dan? Als je een hotelschakeling wil, dan maak de stand van de schakelaar toch niet uit?TerrorSource schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:54:
[...]
Switched jouw scriptje ook terug? Beide knoppen moeten elkaars status overnemen.
IF Switch_1 = xx THEN Switch_2 SAME
IF Switch_2 = xx THEN Switch_1 SAME
Waarschijnlijk snap ik niet precies wat je wilt...
[ Voor 6% gewijzigd door Mozart op 07-07-2018 23:32 ]
Het zijn beide Wall Switches welke een knopje hebben die van kleur veranderen als ze ON zijn.Mozart schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:30:
[...]
Nee, waarom moet dat dan? Als je een hotelschakeling wil, dan maak de stand van de schakelaar toch niet uit?
Waarschijnlijk snap ik niet precies wat je wilt...
Nu is het zo dat als Switch_1 wordt ingedrukt daar het lampje gaat branden en de lamp aangaat. Switch_2 gaat niet branden.
Als ik Switch_2 indruk gebeurd er niets. Dan moet ik de lamp bij Switch_1 weer uitzetten.
(Zitten beide met zwarte draad op de lamp aangesloten)
Ik wil dus dat als er een Switch wordt ingedrukt de andere mee veranderd van kleur maar ook dat de ander hem uit kan zetten, wat direct het resultaat is als ze elkaars status overnemen.
Ik snap het. Dan wordt het lastig oplossen denk ik, ik weet het niet zo 1,2,3...TerrorSource schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:10:
[...]
Het zijn beide Wall Switches welke een knopje hebben die van kleur veranderen als ze ON zijn.
Nu is het zo dat als Switch_1 wordt ingedrukt daar het lampje gaat branden en de lamp aangaat. Switch_2 gaat niet branden.
Als ik Switch_2 indruk gebeurd er niets. Dan moet ik de lamp bij Switch_1 weer uitzetten.
(Zitten beide met zwarte draad op de lamp aangesloten)
Ik wil dus dat als er een Switch wordt ingedrukt de andere mee veranderd van kleur maar ook dat de ander hem uit kan zetten, wat direct het resultaat is als ze elkaars status overnemen.
Kan dat ook niet met die MASTER/SLAVE DzVents die ik net postte?Mozart schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:24:
[...]
Ik snap het. Dan wordt het lastig oplossen denk ik, ik weet het niet zo 1,2,3...
Heb ik geen ervaring mee. Ik zou zeggen ga er mee aan de slag en deel je bevindingen.TerrorSource schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:30:
[...]
Kan dat ook niet met die MASTER/SLAVE DzVents die ik net postte?
Het is nog wel even uitzoeken met die Aeon stick en Fibaro dimmers welke functie van die heel waslijst je nodig hebt. Maar eens kijken of dat makkelijker kan.
Als je ze eenmaal hebt, dan is het allemaal wel prima, maar als je ze net moet zoeken.
Geen idee of de andere functies ook bruikbaar zijn eigenlijk. Ben er nog net te weinig mee bezig. Hoop deze vakantie iets met onze slaapkamer te doen waardoor ik er twee heb in huis. En dan zo langzaam uitbreiden.
Zolder komt er eentje met een ledpaneel die dimbaar is.
Als je ze eenmaal hebt, dan is het allemaal wel prima, maar als je ze net moet zoeken.
Geen idee of de andere functies ook bruikbaar zijn eigenlijk. Ben er nog net te weinig mee bezig. Hoop deze vakantie iets met onze slaapkamer te doen waardoor ik er twee heb in huis. En dan zo langzaam uitbreiden.
Ik ben er nu mee bezig.Mozart schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:53:
[...]
Heb ik geen ervaring mee. Ik zou zeggen ga er mee aan de slag en deel je bevindingen.
Het synchroon lopen van de knoppen lijkt aardig goed te gaan, even kort testje gedaan:
Press Switch_1 ON , does Switch_2 turn ON ? > Yes
Press Switch_1 OFF , does Switch_2 turn OFF ? > Yes
Press Switch_2 ON , does Switch_1 turn ON ? > Yes
Press Switch_2 OFF , does Switch_1 turn OFF ? > Yes
Press Switch_1 ON, (status ON) Press Switch_2 to turn OFF > not always Yes
Press Switch_2 ON, (status ON) Press Switch_1 to turn OFF > Yes
Al loop ik wel tegen problemen aan wanneer Switch_1 ON is en ik druk op Switch_2, dan gaat Switch_1 niet op OFF en blijft de lamp branden.
EDIT:
Probleem heb ik ook zonder DzVents script, komt waarschijnlijk omdat beide Wall Switches met zwarte draad zijn aangesloten op de lamp en er dus spanning op de draad staat (vanuit Switch_1) wanneer het knopje(op Switch_2) wordt omgezet.
[ Voor 13% gewijzigd door makooy op 08-07-2018 11:54 ]
Irritant dat Fibaro dat doet met al hun producten recentelijk. Zelfde met een door sensor 2, je krijgt tig apparaten toegevoegd en het is zeer onduidelijk welke je moet hebben. Sterker nog, ik ben er nog steeds niet uit. Temp werkt prima maar de sensor niet. Fibaro wil gewoon dat je hun control station aanschaft, slechte move vind ik.Arunia schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:54:
Het is nog wel even uitzoeken met die Aeon stick en Fibaro dimmers welke functie van die heel waslijst je nodig hebt. Maar eens kijken of dat makkelijker kan.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
@Sp33dFr34k dat is ook met het updaten van de modules. Kan alleen via hun meuk. Wat ik te duur vind om aan te schaffen.
Ga eens kijken of ik de benamingen kan uitvogelen en ze maar hernoemen of ergens registreren wat nu wat doet.
Ga eens kijken of ik de benamingen kan uitvogelen en ze maar hernoemen of ergens registreren wat nu wat doet.
In het begin was dit inderdaad vrij verwarrend, zeker met de smoke sensor waar ik mee begonnen was. Wat je kan doen is gewoon alle devices toevoegen en dan in je webinterface kijken welk device mee aan/uit schakelt als je de door sensor triggert. De overige devices verwijder je dan weer en geef je een duidelijke naar aan je sensor-device. Bij een extra deursensor kun je gelukkig wel dezelfde opbouw aanhouden dus hoef je niet weer alles toe te voegen om te testen.Sp33dFr34k schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:58:
[...]
Irritant dat Fibaro dat doet met al hun producten recentelijk. Zelfde met een door sensor 2, je krijgt tig apparaten toegevoegd en het is zeer onduidelijk welke je moet hebben. Sterker nog, ik ben er nog steeds niet uit. Temp werkt prima maar de sensor niet. Fibaro wil gewoon dat je hun control station aanschaft, slechte move vind ik.
Volgens mij creëer je zo een Franse schakeling, is erg gevaarlijk.TerrorSource schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:11:
[...]
EDIT:
Probleem heb ik ook zonder DzVents script, komt waarschijnlijk omdat beide Wall Switches met zwarte draad zijn aangesloten op de lamp en er dus spanning op de draad staat (vanuit Switch_1) wanneer het knopje(op Switch_2) wordt omgezet.
zie hier
Lijkt er wel op als ik het plaatje zo zie en mijn beperkte electra kennis er op los laat.Knielen schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:17:
[...]
Volgens mij creëer je zo een Franse schakeling, is erg gevaarlijk.
zie hier
Wel toevallig dat dan een elektricien dit gecreëerd heeft

Zwarte draad van de lamp gaat naar een lasdop, waar 2 zwarte draden in zitten die ieder naar een Wall Switch lopen.
Is het mogelijk om een Neo CoolCam Wall Switch 2-gang(2-channels) zonder zwarte draad aan te sluiten? Dan kan ik via DzVents het MASTER/SLAVE DzVents script gebruiken en zou het ook moeten schakelen.
Weet niet helemaal zeker of dit het juiste topic is, maar kan zo 1 2 3 geen algemeen domotica topic vinden. Wij gaan in september '18 beginnen met de bouw van ons huis en zijn nu aan het kijken naar het elektra plan. Hierbij gaf de elektricien aan dat het misschien wel leuk is om domotica mee te nemen, hij kwam hiermee met de Niko Home Control aanzetten, wat er eigenlijk allemaal wel goed uitzien. Alleen heeft het ook een prijskaartje waarbij wij ons zelf vooral afvragen hoeveel gaat het toevoegen in ons leven.
Nu was ik op dit forum een beetje aan het oriënteren en kwam ik verschillende oplossingen tegen waarbij je later toch nog draadloos domotica kunt aansluiten. Bijvoorbeeld via Domoticz, Xiaomi of TRÅDFRI van IKEA. Nu vraag ik mij enkele zaken af en ik ben benieuwd wat jullie mening daarin is:
- Mocht je zelf een nieuw huis gaan bouwen, zou je dan wederom voor een oplossing met Domoticz kiezen of zou je voor een oplossing aka Niko Home Control gaan en waarom dan?
- Mocht je voor zelfbouw domotica gaan, welke onderdelen mis je momenteel of wat werkt er nog niet helemaal lekker?
- Welke onderdelen van domotica gebruik je veelal en wat is nu echt onmisbaar in je leven, als ik zo de verschillende onderdelen doorloop denk ik al vlug dat het vooral leuke 'gadgets' zijn en lijkt mij op het eerste oog vooral het regelen van sfeer via de lampen het meest nuttig.
Alvast bedankt
Nu was ik op dit forum een beetje aan het oriënteren en kwam ik verschillende oplossingen tegen waarbij je later toch nog draadloos domotica kunt aansluiten. Bijvoorbeeld via Domoticz, Xiaomi of TRÅDFRI van IKEA. Nu vraag ik mij enkele zaken af en ik ben benieuwd wat jullie mening daarin is:
- Mocht je zelf een nieuw huis gaan bouwen, zou je dan wederom voor een oplossing met Domoticz kiezen of zou je voor een oplossing aka Niko Home Control gaan en waarom dan?
- Mocht je voor zelfbouw domotica gaan, welke onderdelen mis je momenteel of wat werkt er nog niet helemaal lekker?
- Welke onderdelen van domotica gebruik je veelal en wat is nu echt onmisbaar in je leven, als ik zo de verschillende onderdelen doorloop denk ik al vlug dat het vooral leuke 'gadgets' zijn en lijkt mij op het eerste oog vooral het regelen van sfeer via de lampen het meest nuttig.
Alvast bedankt
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Waarom niet bij beide schakelaars bij de on en off acties de json-url instellen van de andere schakelaar? Dan schakel je de een altijd gelijk met de andere?TerrorSource schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:37:
[...]
Lijkt er wel op als ik het plaatje zo zie en mijn beperkte electra kennis er op los laat.
Wel toevallig dat dan een elektricien dit gecreëerd heeft![]()
Zwarte draad van de lamp gaat naar een lasdop, waar 2 zwarte draden in zitten die ieder naar een Wall Switch lopen.
Is het mogelijk om een Neo CoolCam Wall Switch 2-gang(2-channels) zonder zwarte draad aan te sluiten? Dan kan ik via DzVents het MASTER/SLAVE DzVents script gebruiken en zou het ook moeten schakelen.
Daar zit een vertraging op vergeleken met DzVents lijkt het.jjbstolk schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:53:
[...]
Waarom niet bij beide schakelaars bij de on en off acties de json-url instellen van de andere schakelaar? Dan schakel je de een altijd gelijk met de andere?
Ik zou inderdaad weer voor Domoticz gaan. Ik vind het prettig om zelf in control te zijn en niet afhankelijk van een webservice (lees cloud) van 1mof ander bedrijf. Daarnaast ben ik door Domoticz enorm flexibel in het kiezen van randapparatuur. Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik naast een raspberry pi nog een rflink zetten voor koppeling met 433 MHz apparatuur. Verder alleen Sonoff om te schakelen en Xiaomi voor de sensoren.Gynnad schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:45:
Weet niet helemaal zeker of dit het juiste topic is, maar kan zo 1 2 3 geen algemeen domotica topic vinden. Wij gaan in september '18 beginnen met de bouw van ons huis en zijn nu aan het kijken naar het elektra plan. Hierbij gaf de elektricien aan dat het misschien wel leuk is om domotica mee te nemen, hij kwam hiermee met de Niko Home Control aanzetten, wat er eigenlijk allemaal wel goed uitzien. Alleen heeft het ook een prijskaartje waarbij wij ons zelf vooral afvragen hoeveel gaat het toevoegen in ons leven.
Alvast bedankt
Hangt zeker van je budget af, maar als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik alles zoveel mogelijk bekabeld willen hebben (dus weinig wireless). Ook hangt het van je technisch kennis af, maar afhankelijk zijn van je installateur is een grote No-go. Zelf vind ik knx wel grappig en dat is te gebruiken met allerlei Home automation systemen (kan je ook switchen naar domoticz, Home assistant of Homey als je dat wilt)Gynnad schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:45:
Alvast bedankt
Ik bedoel gewoon rechtstreeks bij de schakelaar, niet via dzevents of blocky. Je kan bij een schakelaar een actie bij ON en Off instellen. Daar zet je zo'n URL neer. Daar zit geen vertraging tusse, als je de schakelaar gebruikt wordt gelijk die gekoppeld actie uitgevoerd.TerrorSource schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:32:
[...]
Daar zit een vertraging op vergeleken met DzVents lijkt het.
Zou doe ik het hier om 1 schakelaar te laten meegaan mee een andere. Elke device kan je via een url aanroepen en laten schakelen.Dit gebruik ik ook om een universele 433 3 voudige schakelaar te koppelen aan 3 scene's.
Info:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=20623
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL%27s
[ Voor 34% gewijzigd door jjbstolk op 08-07-2018 23:52 ]
Op mijn synology heb ik een mosquitto mqtt broker draaien.
Domoticz (op een rpi3) heb ik subscribed op de broker en deze stuurt alle (sensor) data hier naartoe (domoticz/out).
Nu wil ik het eea uitproberen met Node Red op een test rpi3+. Als ik een simpele flow maak naar een msg.payload krijg ik natuurlijk alleen alles te zien op topic: domoticz/#. Hoe kan ik bijv. mijn woonkamer temperatuur filteren? Ik krijg natuurlijk de volledige JSON te zien in de payload. Hoe doen jullie dit?
Ik ben erg nieuw in Node Red, op internet zie ik wel een oplossing om vanuit Node Red data in Domoticz te pompen, maar Domoticz data parsen vanuit de broker?
EDIT!
Heb het voor elkaar, misschien niet op de mooiste/beste manier maar ik heb het volgende:

- De JSON node "Action" doet "Convert between JSON String&Object" ;
- Filter met de "function" node als volgt op IDX:
- Daarna de msg. "Output" op "payload.svalue1"
Als iemand anders een betere oplossing heeft, let me know!
Domoticz (op een rpi3) heb ik subscribed op de broker en deze stuurt alle (sensor) data hier naartoe (domoticz/out).
Nu wil ik het eea uitproberen met Node Red op een test rpi3+. Als ik een simpele flow maak naar een msg.payload krijg ik natuurlijk alleen alles te zien op topic: domoticz/#. Hoe kan ik bijv. mijn woonkamer temperatuur filteren? Ik krijg natuurlijk de volledige JSON te zien in de payload. Hoe doen jullie dit?
Ik ben erg nieuw in Node Red, op internet zie ik wel een oplossing om vanuit Node Red data in Domoticz te pompen, maar Domoticz data parsen vanuit de broker?
EDIT!
Heb het voor elkaar, misschien niet op de mooiste/beste manier maar ik heb het volgende:

- De JSON node "Action" doet "Convert between JSON String&Object" ;
- Filter met de "function" node als volgt op IDX:
code:
1
2
3
4
| if(msg.payload.idx === 26) { return msg; } |
- Daarna de msg. "Output" op "payload.svalue1"
Als iemand anders een betere oplossing heeft, let me know!
[ Voor 28% gewijzigd door flexje op 09-07-2018 16:25 ]
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Ik zit met het idee om voor mijn kippenhok een schuifdeur of hefdeur te maken zodat hun hok in de avond wanneer ze slapen wordt afgesloten (tegen indringers). Nu heb je een set hiervoor zoals: https://www.chickenguard.com/?lang=nl
Maar dit vind ik best prijzig en het is natuurlijk leuker om het zelf te maken en te implementeren in domoticz. Nu heb ik hier uiteraard een 12 volt dc motortje voor nodig en een regelaar voor de motor, maar verder kom ik niet echt. Ik zoek dus een regelaar voor de motor die rf gestuurd wordt, of iets anders wat samen kan in Domoticz. Misschien zelf iemand van hier die al zoiets in elkaar heeft gemaakt of een set heeft samengesteld voor een ander doeleind? Kattenluik ofzo?
Maar dit vind ik best prijzig en het is natuurlijk leuker om het zelf te maken en te implementeren in domoticz. Nu heb ik hier uiteraard een 12 volt dc motortje voor nodig en een regelaar voor de motor, maar verder kom ik niet echt. Ik zoek dus een regelaar voor de motor die rf gestuurd wordt, of iets anders wat samen kan in Domoticz. Misschien zelf iemand van hier die al zoiets in elkaar heeft gemaakt of een set heeft samengesteld voor een ander doeleind? Kattenluik ofzo?
Kijk eens naar een simpel stepper motortje (kan opdrachten als: wentel xx keer 360 graden aan) en een esp 8266 wifi boardje om het signaal te ontvangen.vwtune schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:42:
Ik zit met het idee om voor mijn kippenhok een schuifdeur of hefdeur te maken zodat hun hok in de avond wanneer ze slapen wordt afgesloten (tegen indringers). Nu heb je een set hiervoor zoals: https://www.chickenguard.com/?lang=nl
Ik heb voor een 360 camera zoiets gedaan, kijk maar eens op https://www.thingiverse.com/thing:1728791
Voordeel van stepper motor is dat je geen echte noodzaakmhebt voor schakelaar of zo die je vertellen de motor te stoppen als het geheel open of dicht is.
Is zoies makkelijk te programmeren (met wat eigenlijk?) en kan het in domoticz werken?Pixelmagic schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:15:
[...]
Kijk eens naar een simpel stepper motortje (kan opdrachten als: wentel xx keer 360 graden aan) en een esp 8266 wifi boardje om het signaal te ontvangen.
Ik heb voor een 360 camera zoiets gedaan, kijk maar eens op https://www.thingiverse.com/thing:1728791
Voordeel van stepper motor is dat je geen echte noodzaakmhebt voor schakelaar of zo die je vertellen de motor te stoppen als het geheel open of dicht is.
Ik heb nog nooit iets geprogrammeerd, dus is dat wel te doen voor een leek? Dus dat bordje icm een stepper motor en domoticz?
Misschien een rolluik motor met een stukje rolluik. Pas nog een complete gekocht voor 70 euro...
Bedoel je zo een somfy RTS motor?DjAntoon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:29:
Misschien een rolluik motor met een stukje rolluik. Pas nog een complete gekocht voor 70 euro...
@Gynnad Domotica. Ervaringen en vragen. is het domotica topic btw.
Ik heb een standaard gekocht en aangesloten op een qubino shutter module. Werkt perfect.
Het is mij ook gelukt, dus best te doen. Ik heb wel wat programmeer ervaring maar niet met C of zo. Heb het geheel met wat librarys prima werkend gekregen. Met wat inzet moet het zeker lukken. Je zou ook esp easy kunnen gebruiken met een andere motor die simpeler aan te sturen is, met google krijg ik op esp easy stepper motor best wat hits.vwtune schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:13:
[...]
Is zoies makkelijk te programmeren (met wat eigenlijk?) en kan het in domoticz werken?
Ik heb nog nooit iets geprogrammeerd, dus is dat wel te doen voor een leek? Dus dat bordje icm een stepper motor en domoticz?
Net een NodeMCU v2 gekocht (mn tweede...) en een DHT11 sensortje erbij. EspEasy draait super op het dingetje .. maar als ik de DHT aansluit zoals bedoeld is (3.3v, D4, en GND) disconnect de NodeMCU van mn PC en wordt ie loeiheet. Kortsluiting ergens dus, zou je zeggen. Of doenik iets verkeerd? De DHT heeft een printplaatje met een weerstand erop, die hoeft er niet apart nog tussen dan zou je zeggen...
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Een druksensor onder je matras? ;-)Tweekzor schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:58:
[...]
Het timer gedeelte controleert elke minuut of het licht uit moet als het alarm aan is; niemand thuis dus. Of dat het licht uit mag omdat we gaan slapen. Dit is niet ideaal en ik ben aan het zoeken naar een soort bed-detectie want je gaat niet elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed natuurlijk. Maar voorlopig werkt dit prima.
Het kopje data met de variabele state is er in gezet om te voorkomen dat als we handmatig het licht aanzetten dit script het weer uit zet. Dus als de sensor nog net genoeg licht oppakt om meer dan 65 lux te hebben maar het bij de bank toch te donker is kunnen we in ieder geval handmatig schakelen zonder dat het licht weer automatisch wordt uitgeschakeld.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Moet waarschijnlijk een weerstandje tussen: https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/DHT11_DHT22DigitalExcorcist schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:56:
Net een NodeMCU v2 gekocht (mn tweede...) en een DHT11 sensortje erbij. EspEasy draait super op het dingetje .. maar als ik de DHT aansluit zoals bedoeld is (3.3v, D4, en GND) disconnect de NodeMCU van mn PC en wordt ie loeiheet. Kortsluiting ergens dus, zou je zeggen. Of doenik iets verkeerd? De DHT heeft een printplaatje met een weerstand erop, die hoeft er niet apart nog tussen dan zou je zeggen...
Ben ik nu mee aan het experimenteren. De druksensor kan helaas niet onder de topper geplaatst worden, dan registreert die niks meer. En onder het hoeslaken en matrasbeschermer voel je het wel duidelijk liggen. Dat is even wennen maar gaat op zich prima. Nu alleen nog iets fatsoenlijks vinden om te zorgen dat de sensor niet schuift op het matras. Een stuk anti-slipmat voor onder de kussens van de tuinmeubels is niet voldoende heb ik gemerkt
Niet om het een of ander, maar ik zeg toch dat er een weerstandje op het bordje zit met die sensor erop?Pixelmagic schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:46:
[...]
Moet waarschijnlijk een weerstandje tussen: https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/DHT11_DHT22
Overigens, update, heb 't al gevonden: in ESPEasy moet de IDX ongelijk zijn aan 0 ... maakt niet uit of je 1 of 255 gebruikt, als het maar geen 0 is, dan komt er helemaal geen data binnen. En dat staat verder los van Domoticz; data lokaal op ESPeasy krijgt ie óók niet binnen als IDX op 0 staat. Vaag.
EDIT: Oh wacht, dat ging over een ander probleempje. Nee, dat met die DHT-11 heb ik nog niet op kunnen lossen. M'n opmerking sloeg op een ander probleem, om de NodeMCU te testen of die niet ergens stuk is heb ik een lux-sensor (TLS2561 oid) aangesloten en die werd door de i2c scan van ESPEasy wel gezien maar gaf geen data door.
[ Voor 20% gewijzigd door DigitalExorcist op 11-07-2018 10:44 ]
Blijkbaar heb je een boxpring? Als het een 'gewone' lattenbodem zou zijn zou je 'm kunnen tapen aan een latje wellicht..Tweekzor schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:50:
[...]
Ben ik nu mee aan het experimenteren. De druksensor kan helaas niet onder de topper geplaatst worden, dan registreert die niks meer. En onder het hoeslaken en matrasbeschermer voel je het wel duidelijk liggen. Dat is even wennen maar gaat op zich prima. Nu alleen nog iets fatsoenlijks vinden om te zorgen dat de sensor niet schuift op het matras. Een stuk anti-slipmat voor onder de kussens van de tuinmeubels is niet voldoende heb ik gemerkt
Anders misschien een drukknopje waarvan je de drukkracht in kan stellen (zodat het gewicht van de matras niet standaard al de knop indrukt) ?
Onder de poten?DigitalExcorcist schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:53:
[...]
Anders misschien een drukknopje waarvan je de drukkracht in kan stellen (zodat het gewicht van de matras niet standaard al de knop indrukt) ?
waar laat je je telefoon als je gaat slapen?
misschien kun je iets met NFC tags doen op de oplader van je telefoon.
misschien kun je iets met NFC tags doen op de oplader van je telefoon.
@Tweekzor Ik heb ook met dit idee in mijn hoofd gezeten. Mag ik vragen welke sensoren je hebt gekocht en hoe je ervoor hebt gezorgd dat je geen open connecties op/tussen je matras hebt liggen?
Ik zit namelijk een beetje met het stukje veiligheid in mijn maag gezien het hier om stof en slechte warmteafvoer gaat..
Ik zit namelijk een beetje met het stukje veiligheid in mijn maag gezien het hier om stof en slechte warmteafvoer gaat..
klittenband? dat is er in tape vorm dus plak je het deel wat zich vastgrijpt aan het matras of de matrasbeschermer.Tweekzor schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:50:
[...]
It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku
Hmm, heb je wellicht ook een buigbare weerstand geprobeerd? Of buigen die niet ver genoeg om daar iets nuttigs mee te doen? Die zijn flinterdun en zou je minder van moeten merken misschien.Tweekzor schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:50:
[...]
Hier een voorbeeld van iemand die een sensor in zijn bed heeft geplaatst om vast te stellen of iemand er in ligt of niet:Tweekzor schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:58:
https://www.openhardware.io/view/65/Bed-Occupancy-Sensor
zet er een camera neer dan kan je gelijk zien of er iemand in ligt
Ik heb een vrij generieke druksensor gehaald met een Fibaro v1 deursensor, die heeft een stevige behuizing en een ingebouwde binaire input.lolgast schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:34:
@Tweekzor Ik heb ook met dit idee in mijn hoofd gezeten. Mag ik vragen welke sensoren je hebt gekocht en hoe je ervoor hebt gezorgd dat je geen open connecties op/tussen je matras hebt liggen?
Goede tip! heb ook net deze gel pads binnen gekregen, dus die ga ik eerst proberen.RoRoo schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:57:
[...]
klittenband? dat is er in tape vorm dus plak je het deel wat zich vastgrijpt aan het matras of de matrasbeschermer.
Ik heb geen abnormaal geheugen/CPU gebruik gezien, maar ga het in de gaten houden. Heb ik ieder geval een image van mijn installatie gemaakt en laat de Pi nu wekelijks herstarten met Crontab. Kijken of dat wel werkt wanneer hij niet op afstand te benaderen is.grote_oever schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:46:
[...]
Begin van een corrupte SD kaart? Je zou even je OS kunnen updaten, misschien dat er een background process blijft hangen en die het systeem niet toegankelijk maakt. Geen toename in CPU/geheugen?
Over het algemeen heb ik wel de ervaring dat dit vaak een voorteken is van een compleet nieuwe reinstall.
Hier dezelfde zucht van verlichting... Thanks!Speedy-Andre schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:36:
[...]
Even een grote zucht van verlichting na een succesvolle 'reparatie'![]()
Ik vond elders deze tip:
code:
1 2 cd /lib/arm-linux-gnueabihf/ sudo cp libudev.so.0 libudev.so.1
Overigens heb ik eerst Wheezy een update naar Jessie gegeven voor ik dit deed.
De volgende zal wel Switch worden omdat Jessie ook niet lang meer ondersteund wordt.
Er staat een speciale aanpassing op ivm het loggen van een SMA omvormer samen met P1 waarmee je het echte eigen verbruik kan zien (en loggen)
root@raspberrypi:~# service domoticz.sh start /home/pi/domoticz/domoticz: error while loading shared libraries: libudev.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory root@raspberrypi:~# cd /lib/arm-linux-gnueabihf/ root@raspberrypi:/lib/arm-linux-gnueabihf# ls libudev* libudev.so.0 libudev.so.0.13.0 root@raspberrypi:/lib/arm-linux-gnueabihf# cp libudev.so.0 libudev.so.1 root@raspberrypi:/lib/arm-linux-gnueabihf# service domoticz.sh start 2018-07-12 06:52:06.301 Status: Domoticz V4.9700 (c)2012-2018 GizMoCuz 2018-07-12 06:52:06.311 Status: Build Hash: a3a45906, Date: 2018-06-23 16:24:51 2018-07-12 06:52:06.320 Status: System: Raspberry Pi 2018-07-12 06:52:06.320 Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/ domoticz: Domoticz is starting up.... root@raspberrypi:/lib/arm-linux-gnueabihf# service domoticz.sh status [ ok ] domoticz is running. root@raspberrypi:/lib/arm-linux-gnueabihf#
👉🏻 Blog 👈🏻
Toen ik dit probeerde leek er een Loop te zijn, knop1 aan > knop 2 uit > knop1 aan 1 > Knop2 uit. heel raar.jjbstolk schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:48:
[...]
Ik bedoel gewoon rechtstreeks bij de schakelaar, niet via dzevents of blocky. Je kan bij een schakelaar een actie bij ON en Off instellen. Daar zet je zo'n URL neer. Daar zit geen vertraging tusse, als je de schakelaar gebruikt wordt gelijk die gekoppeld actie uitgevoerd.
Zou doe ik het hier om 1 schakelaar te laten meegaan mee een andere. Elke device kan je via een url aanroepen en laten schakelen.Dit gebruik ik ook om een universele 433 3 voudige schakelaar te koppelen aan 3 scene's.
Info:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=20623
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL%27s
Inmiddels toch DzVents Master/Slave script in gebruik.
Even nagekeken en je heb inderdaad gelijk, was een Franse schakeling.Knielen schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:17:
[...]
Volgens mij creëer je zo een Franse schakeling, is erg gevaarlijk.
zie hier
Met de nadruk op was. Inmiddels gefixed.
Heb nu de Neo CoolCam Wall Switch 2-CH zonder zwarte draden aangesloten en stuur ze zoals hierboven gezet via Master/Slave aan.
Hallo allemaal,
heb 3 dagen geleden de update gedaan van Domoticz naar Version: 4.9700
nu is mij opgevallen dat de communicatie tussen Domoticz en Philips Hue niet helemaal lekker meer is.
via Domoticz kan ik wel lampen aanzetten/uitzetten
via Hue ook.
maar zodra ik via een afstandbediening/ app van hue een lamp uitzet zal deze ook uit moeten gaan in Domoticz dit is niet meer het geval na de update van de nieuwe versie.
Heb gisteren eens een clean install gedaan om te kijken of dit het probleem zou verhelpen ook dit mocht niet helpen.
hebben meer mensen dit probleem? of mensen met een oplossing?
nu is mij opgevallen dat de communicatie tussen Domoticz en Philips Hue niet helemaal lekker meer is.
via Hue ook.
maar zodra ik via een afstandbediening/ app van hue een lamp uitzet zal deze ook uit moeten gaan in Domoticz dit is niet meer het geval na de update van de nieuwe versie.
Heb gisteren eens een clean install gedaan om te kijken of dit het probleem zou verhelpen ook dit mocht niet helpen.
PSN: CobusNL
Vervelend dat ik het hier moet posten, maar weet iemand hoe je de cookie policy kan uitschakelen op het forum van domoticz? Ik kan me zelfs niet registreren daar... kan niet naar de volgende pagina gaan... enkel zoeken via google lukt :-)
En ik ben niet de enige met het probleem: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=23471
Oplossing staat misschien op de 2de pagina, maar daar kan ik ook niet naartoe. Krijg op gelijk welke link ik klik die verdomde melding over een cookie policy.
Adblockers staan uit, verschillende browsers getest, en ook op smartphone lukt het niet...
edit: de melding om te accepteren is blijkbaar enkel zichtbaar op de hoofdpagina. En de plugin 'I don't care about cookies' moet uit staan in de browser.
En ik ben niet de enige met het probleem: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=23471
Oplossing staat misschien op de 2de pagina, maar daar kan ik ook niet naartoe. Krijg op gelijk welke link ik klik die verdomde melding over een cookie policy.
Adblockers staan uit, verschillende browsers getest, en ook op smartphone lukt het niet...
edit: de melding om te accepteren is blijkbaar enkel zichtbaar op de hoofdpagina. En de plugin 'I don't care about cookies' moet uit staan in de browser.
[ Voor 11% gewijzigd door telenut op 12-07-2018 08:40 ]
Even naar https://www.domoticz.com/forum/ gaan en cookies accepteren. daarna kun je verder.telenut schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:29:
Vervelend dat ik het hier moet posten, maar weet iemand hoe je de cookie policy kan uitschakelen op het forum van domoticz? Ik kan me zelfs niet registreren daar... kan niet naar de volgende pagina gaan... enkel zoeken via google lukt :-)
Langzamerhand overlijden bij mij de coolcam powerplugs.
Dus ik ga deze maar eens op voorhand vervangen bij kritische applicaties.
Wat gebruiken jullie voor powerplugs met energiemeting die niet gelijk 50 euries per stuk kosten?
Ken de Sonoff POW's maar deze zou je dan in het snoer of leiding moeten monteren, wat ik niet wil omdat het om de droger en wasmachine gaat.
Wat gebruiken jullie voor powerplugs met energiemeting die niet gelijk 50 euries per stuk kosten?
Ken de Sonoff POW's maar deze zou je dan in het snoer of leiding moeten monteren, wat ik niet wil omdat het om de droger en wasmachine gaat.
- leeg -
Waarom overlijden ze?luigi87 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:04:
Zelf gebruik ik Fibaro Wall Plugs en AeonLabs SmartSwitch6 (vanwege usb-aansluiting).
Waarom ze overlijden weet ik niet precies, maar ze schakelen gewoon in eens af en dan zit er geen leven meer in. dus verdenkt toch een beetje inferieure kwaliteit.TerrorSource schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:15:
[...]
Waarom overlijden ze?
Zelf gebruik ik Fibaro Wall Plugs en AeonLabs SmartSwitch6 (vanwege usb-aansluiting).
Eentje heeft eerder een dikke klap gegeven en toen was alles donker (dus een behoorlijke sluiting).
Ja die zijn mij bekend, op de Aeonlabs na, maar deze zijn wel aan de prijs. zoek eigenlijk naar iets rond de 30 euries.
- leeg -
Hoelang heb je ze in gebruik?
luigi87 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:04:
Goede vraag... volgende alsjeblieft
Ehm. tussen de 1,5 tot 2 jaar momenteel.
Ze schakelen bijna niet (mogelijk 1 keer per maand), tot nu toe zijn er bij mij 3 stuks inmiddels over een tijd van een half jaar kapot gegaan.
- leeg -
Misschien niet ideaal maar wellicht een oplossing voor de POW's is deze tussen een verlengsnoer zetten en deze dan tussen droger/wasmachine te plaatsen. Hoef je iig niet aan de snoeren van wasmachine te komen.luigi87 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:04:
Als ik kijk naar mijn situatie dan kan zo'n extra snoertje wel weggewerkt worden.
Hmm die had ik eigenlijk nog niet eens bedacht, maar wel een goede tip inderdaad.schumi2004 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:01:
[...]
Misschien niet ideaal maar wellicht een oplossing voor de POW's is deze tussen een verlengsnoer zetten en deze dan tussen droger/wasmachine te plaatsen. Hoef je iig niet aan de snoeren van wasmachine te komen.
Als ik kijk naar mijn situatie dan kan zo'n extra snoertje wel weggewerkt worden.
Maar hoe betrouwbaar zijn die Sonoff's? ik heb een paar zitten momenteel en werkt heel goed, maar ze zitten er nu nog meer een half jaar.
Heb eigenlijk geen zin om over 2 jaar weer alle sonoff's te moeten vervangen omdat die ook niet betrouwbaar blijken te zijn op de lange termijn.
heb over die coolcam al eerder mensen met soortgelijke problemen gezien, dus dat ik het nu pas heb is dus eigenlijk al niet eens slecht.
Sonoff lees ik dit soort problemen eigenlijk nooit over terug... of heeft iemand hier andere ervaringen?
- leeg -
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij Sonoff's bij zwaardere belastingen ook problemen geven. Ik meende gelezen te hebben dat een POW R2 belangrijke verbeteringen heeft, maar over het algemeen is het advies om Sonoff's alleen bij lage belastingen zoals lampen te gebruiken of deze een 230V relais aan te laten sturen welke die zware last wel veilig kan schakelen, maar in het geval van de POW ben je dan wel de mogelijkheid kwijt om werkelijke load dan ook te meten.luigi87 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:54:
[...]
Hmm die had ik eigenlijk nog niet eens bedacht, maar wel een goede tip inderdaad.
Maar hoe betrouwbaar zijn die Sonoff's? ik heb een paar zitten momenteel en werkt heel goed, maar ze zitten er nu nog meer een half jaar.
Heb eigenlijk geen zin om over 2 jaar weer alle sonoff's te moeten vervangen omdat die ook niet betrouwbaar blijken te zijn op de lange termijn.
heb over die coolcam al eerder mensen met soortgelijke problemen gezien, dus dat ik het nu pas heb is dus eigenlijk al niet eens slecht.
Sonoff lees ik dit soort problemen eigenlijk nooit over terug... of heeft iemand hier andere ervaringen?
Dat zijn nou net de grote stroom vreters... Ik heb het eens opengemaakt en het houd allemaal niet over, is ook moeilijk er is weinig ruimte. Ik zal ze niet gebruiken voor deze toepassing.luigi87 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:04:
Het om de droger en wasmachine gaat.
Wat is je doel? Stroommeten of schakelen? (Of allebei)
Als het stroommeten is, zou ik de relais contacten overbruggen zodat deze altijd aanstaat.
Worden ze ook warm tijdens bedrijf?
Juist, daar wist ik dus nog niks van en dit zijn zeker zware gebruikers, max 10A, gemiddeld toch wel al gauw 7-8A.Daarom zoek ik naar een betrouwbare oplossing.tsjoender schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:06:
[...]
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij Sonoff's bij zwaardere belastingen ook problemen geven. Ik meende gelezen te hebben dat een POW R2 belangrijke verbeteringen heeft, maar over het algemeen is het advies om Sonoff's alleen bij lage belastingen zoals lampen te gebruiken of deze een 230V relais aan te laten sturen welke die zware last wel veilig kan schakelen, maar in het geval van de POW ben je dan wel de mogelijkheid kwijt om werkelijke load dan ook te meten.
en ik wil eigenlijk niet schakelen (alleen in noodgevallen) maar echt meten.
Doel is nu meten, er loopt een script wat aangeeft dat de wasmachine/ droger klaar is en dit meld op onze telefoon. Scheelt je heel wat heen en weer lopen naar de Zolder.DjAntoon schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:17:
[...]
Dat zijn nou net de grote stroom vreters... Ik heb het eens opengemaakt en het houd allemaal niet over, is ook moeilijk er is weinig ruimte. Ik zal ze niet gebruiken voor deze toepassing.
Wat is je doel? Stroommeten of schakelen? (Of allebei)
Als het stroommeten is, zou ik de relais contacten overbruggen zodat deze altijd aanstaat.
Worden ze ook warm tijdens bedrijf?
Is inderdaad nog wel een goede om gewoon het relais eruit halen en een vast verbinding te maken. verlies ik alleen wel me noodbedrijf (afschakelen bij lekkage enzo).
De coolcams worden niet echt warm. het faalt gewoon in eens uit het niets.
- leeg -
Maar deze kan toch 16A aan:luigi87 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:57:
[...]
Juist, daar wist ik dus nog niks van en dit zijn zeker zware gebruikers, max 10A, gemiddeld toch wel al gauw 7-8A.Daarom zoek ik naar een betrouwbare oplossing.
https://www.gearbest.com/..._1829203.html?wid=1433363
Deze idd tussen een verlengsnoer zetten en Bob's your uncle.
Er zijn tests geweest waarbij de 10A tot 20A belast werd en pas bij 19A echt problematisch werd.
Als het fout gaat met lekkage dan zal afschakelen misschien ook niet helpen...luigi87 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:57:
[...]
Juist, daar wist ik dus nog niks van en dit zijn zeker zware gebruikers, max 10A, gemiddeld toch wel al gauw 7-8A.Daarom zoek ik naar een betrouwbare oplossing.
Gebruik je een vochtigheidsdetector? Is een alarm geven niet voldoende? Een waterslot op de aanvoer geplaatst?
Kan het zo zijn dat je nu schakelt met een flinke inschakel stroom of vonk (in het relais) bij uitschakelen?
Als het relais altijd ingeschakeld is verwacht ik niet snel problemen, mocht dat wel zo zijn, dan komt het door warmte ontwikkeling door een slecht relais contact. Dan zal een draadbrug over je contact de oplossing zijn.
Het is de vraag wat het over tijd doet, relais contacten worden slechter na verloop van tijd...RoRoo schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:00:
[...]
Maar deze kan toch 16A aan:
Er zijn tests geweest waarbij de 10A tot 20A belast werd en pas bij 19A echt problematisch werd.
Voor alleen meten zou je ook een kWh meter kunnen nemen zoals een DIN rail model met pulstelling of eentje welke je met modbus uit kan lezen. Vraagt alleen wat meer knutselwerk om dit te maken, maar zou qua veiligheid prima moeten zijn.luigi87 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:57:
Doel is nu meten, er loopt een script wat aangeeft dat de wasmachine/ droger klaar is en dit meld op onze telefoon. Scheelt je heel wat heen en weer lopen naar de Zolder.
Op onze wasmachine zit een ledje welke aangeeft dat die klaar is. Ik wil nog eens kijken of ik daar een LDR oid voor kan zetten. Ook veilig, maar ook weer wat knutselwerk en lastiger om netjes weg te werken.
Dan zit ik zeker niet aan zijn full-load inderdaad, dit zou het dan echt wel langer moeten volhouden dan 2 jaar.RoRoo schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:00:
[...]
Maar deze kan toch 16A aan:
Gebruik nu een watersensor, en zit waterslot op. maar er zijn soms van die situaties dat je op afstand ff dat apparaat uit zou willen zetten dus vandaar dat ik wel wil schakelen.DjAntoon schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:17:
[...]
Als het fout gaat met lekkage dan zal afschakelen misschien ook niet helpen...
Gebruik je een vochtigheidsdetector? Is een alarm geven niet voldoende? Een waterslot op de aanvoer geplaatst?
Kan het zo zijn dat je nu schakelt met een flinke inschakel stroom of vonk (in het relais) bij uitschakelen?
Als het relais altijd ingeschakeld is verwacht ik niet snel problemen, mocht dat wel zo zijn, dan komt het door warmte ontwikkeling door een slecht relais contact. Dan zal een draadbrug over je contact de oplossing zijn.
Ik heb tot nog toe bijna niet geschakeld met de units die het begeven. als het 2 keer is geweest is het veel.
Relais kunnen inderdaad slechter worden, maar dit is op hoeveelheid schakelen. Degeneratie op basis van 1,5 jaar vindt ik erg snel.
is een leuk idee, maar ik heb al een werkend systeem (lees: script) waar ik dan nu alleen een input voor nodig heb uit de apparaten die naast mijn Domoticz hart staan.tsjoender schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:38:
[...]
Voor alleen meten zou je ook een kWh meter kunnen nemen zoals een DIN rail model met pulstelling of eentje welke je met modbus uit kan lezen. Vraagt alleen wat meer knutselwerk om dit te maken, maar zou qua veiligheid prima moeten zijn.
Op onze wasmachine zit een ledje welke aangeeft dat die klaar is. Ik wil nog eens kijken of ik daar een LDR oid voor kan zetten. Ook veilig, maar ook weer wat knutselwerk en lastiger om netjes weg te werken.
Modbus uitlezen kan ik helaas nog niet, daarbij komt dat ik dan een signaal van 5 volt van de meterkast (unit zijn voor in de meterkast montage) naar zolder moet brengen ca. 25 mtr.
[ Voor 22% gewijzigd door luigi87 op 12-07-2018 14:47 ]
- leeg -
> 2 jaar kan ik je niet garanderenluigi87 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:44:
Dan zit ik zeker niet aan zijn full-load inderdaad, dit zou het dan echt wel langer moeten volhouden dan 2 jaar.
Mijn spul staat net een maandje aan, dus kom over 23mnd nog even terug bij me
Maar goed.. voor de kosten kan je makkelijk een stapeltje op voorraad leggen.
hou ik je aan "staat in me agenda"RoRoo schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:49:
[...]
> 2 jaar kan ik je niet garanderen![]()
Mijn spul staat net een maandje aan, dus kom over 23mnd nog even terug bij me
Zeker deze prijs is lager dan de coolcam Neo dingen.
Ga even kijken dat er er gewoon een aantal aanschaf, soldeer flash met Tasmota, Stekker en steker eraan en klaar.
- leeg -
Als de lamp uit is reageert de knop nooit bij mij. Alleen als hij aan is kan ik de knop gebruiken voor aan en uit, maar zodra hij automatisch uit is gezet door Domoticz, reageert de knop nietflexje schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:33:
[...]
Knopje op de gateway zelf bedoel je?
Ik heb daar af en toe wel last van, dan is het lichtje van de gateway niet meer handmatig aan te zetten.
Via Domoticz gaat ie dan wel gewoon aan en uit. Apart.
Om mijzelf maar even te quoten van langere tijd geleden.TerrorSource schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:27:
Hoe kan ik via Blocky er voor zorgen dat ik een melding krijg als de waarde "Daily" van SMA_SolarMain boven de 20kwh uitkomt? Kan alleen de "Current-value uitlezen volgens mij.
Gisteren zelf maar eens een scriptje gemaakt.
Stuurt een berichtje met de opgewekte Kwh van die dag op het moment dat er niks meer opgewekt wordt en er meer dan 20kwh is opgewekt die dag.
SBFspot is namelijk zo slim om maar 1 regel in de database met een "0"-stand aan te maken als er niks meer opgewekt wordt, op dat moment wordt het berichtje verstuurd.
DzVents - Device
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| local sensorGenerator = 'SMA_SolarMain' -- fill in the sensor name which generated the power local numberToNotify = 20 return { on = { devices = {sensorGenerator}, }, execute = function(domoticz, device) local returnToday = domoticz.devices(sensorGenerator).counterToday local returnCurrent = domoticz.devices(sensorGenerator).WhActual if returnToday > numberToNotify and returnCurrent == 0 then domoticz.notify('SMA Generated','Power generated today: '..returnToday, domoticz.PRIORITY_NORMAL,nil,nil,domoticz.NSS_PROWL) end end } |
ik heb het bericht al eerder geplaatst maar geen reactie gekregen dus repost hem even
want ik weet niet wat ik moet doen op het probleem op te lossen
kan iemand me helpen?
via Hue ook.
kan iemand me helpen?
via Hue ook.
Heb je dit ook al op het Domoticz forum gezet?Cobus_NL schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:28:
ik heb het bericht al eerder geplaatst maar geen reactie gekregen dus repost hem even
kan iemand me helpen?
via Hue ook.
Nee nog niet maar dat is meer opdat me Engels niet het allerbeste isTerrorSource schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:29:
[...]
Heb je dit ook al op het Domoticz forum gezet?
dus dacht eerst hier proberen en daarna het forum.
Het risico is brand... De meterkast is nog steeds in de top 10 van brand veroorzakers.RoRoo schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:49:
[...]
Dit is een bekende bug van de stable. Dit is opgelost vanaf Beta 9727. Domoticz reageert sinds deze aanpassing wel iets trager, als zijnde dat de update van de status van de lampen trager is.Cobus_NL schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:34:
[...]
Nee nog niet maar dat is meer opdat me Engels niet het allerbeste is![]()
dus dacht eerst hier proberen en daarna het forum.
[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 13-07-2018 10:43 ]
Thanks!ed1703 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:42:
[...]
Dit is een bekende bug van de stable. Dit is opgelost vanaf Beta 9727. Domoticz reageert sinds deze aanpassing wel iets trager, als zijnde dat de update van de status van de lampen trager is.
maar thanks voor je reactie
Ik heb een Xiaomi Mi Bluetooth Temperature and Humidity Sensor. Deze geeft de gegevens in een plaatje weerklump4u schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:54:
[...]
Niet standaard in Domoticz maar wel via een LUA script uitlezen en dan 2 dummy's vullen met hoog en laag.

Deze gegevens komen vanuit het volgende script:
Is het hiermee mogelijk om de temperatuur en de vochtigheid in 2 aparte plaatjes zien??import urllib.request
import base64
import time
from mijia.mijia_poller import MijiaPoller, \
MI_HUMIDITY, MI_TEMPERATURE, MI_BATTERY
# Settings for the domoticz server
# Forum see: http://domoticz.com/forum...mi+flora&start=20#p105255
domoticzserver = "127.0.0.1:8080"
domoticzusername = ""
domoticzpassword = ""
# So id devices use: sudo hcitool lescan
# Sensor IDs
# Create virtual sensors in dummy hardware
# type temperature & humidity
base64string = base64.encodestring(('%s:%s' % (domoticzusername, domoticzpassword)).encode()).decode().replace('\n', '')
def domoticzrequest (url):
print(url)
request = urllib.request.Request(url)
request.add_header("Authorization", "Basic %s" % base64string)
response = urllib.request.urlopen(request)
return response.read()
def update(address,idx_temp):
poller = MijiaPoller(address)
loop = 0
try:
temp = poller.parameter_value(MI_TEMPERATURE)
except:
temp = "Not set"
while loop < 2 and temp == "Not set":
print("Error reading value retry after 5 seconds...\n")
time.sleep(5)
poller = MijiaPoller(address)
loop += 1
try:
temp = poller.parameter_value(MI_TEMPERATURE)
except:
temp = "Not set"
if temp == "Not set":
print("Error reading value\n")
return
global domoticzserver
print("Mi Sensor: " + address)
print("Firmware: {}".format(poller.firmware_version()))
print("Name: {}".format(poller.name()))
print("Temperature: {}°C".format(poller.parameter_value(MI_TEMPERATURE)))
print("Humidity: {}%".format(poller.parameter_value(MI_HUMIDITY)))
print("Battery: {}%".format(poller.parameter_value(MI_BATTERY)))
val_bat = "{}".format(poller.parameter_value(MI_BATTERY))
# Update temp
#val_temp = "{}".format(poller.parameter_value(MI_TEMPERATURE))
#domoticzrequest("http://" + domoticzserver + "/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=" + idx_temp + "&nvalue=0&svalue=" + val_temp + "&battery=" + val_bat)
# Update humidity
#val_hum = "{}".format(poller.parameter_value(MI_HUMIDITY))
#domoticzrequest("http://" + domoticzserver + "/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=" + idx_hum + "&svalue=" + val_hum + "&battery=" + val_bat)
#/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=IDX&nvalue=0&svalue=TEMP;HUM;HUM_STAT
val_temp = "{}".format(poller.parameter_value(MI_TEMPERATURE))
val_hum = "{}".format(poller.parameter_value(MI_HUMIDITY))
val_comfort = "0"
if float(val_hum) < 40:
val_comfort = "2"
elif float(val_hum) <= 70:
val_comfort = "1"
elif float(val_hum) > 70:
val_comfort = "3"
domoticzrequest("http://" + domoticzserver + "/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=" + idx_temp + "&nvalue=0&svalue=" + val_temp + ";" + val_hum + ";"+ val_comfort + "&battery=" + val_bat)
print("\n1: updating")
update("4c:65:a8:d8:a7:c9","38")
# update("4C:65:A8:D0:26:D2","753")
# update("4C:65:A8:D0:57:2A","754")
Dat zou helemaal geweldig zijn!!
Have Fun Funske
Vraagje over temperatuur/humidity verschil tussen DHT11 en DHT22
Ik heb 2 ESP8266 bordjes. Op bordje 1 zit een DHT11 met een 10k ohm weerstand (DHT11 model met printplaat) tussen de data poort en de plus poort.
Geeft op dit moment aan: T: 24.00 H:67.00
Omdat ik wat minder afwijking en marge wilde heb ik Bordje 2 voorzien van een DHT22 ook met een 10k ohm weerstand, maar dan los op een breadboard.
(Uiterraard pas ik het DHTType aan in sketch)
Die geeft op dit moment aan: T: 25.60 T: 56.00 (Een 2de DHT22 gaf nagenoeg gelijke waardes aan, zelfde arduino, ook met 10k ohm weerstand.)
De huis thermostaat van de CV geeft aan dat het binnen 24.0 is, dus ik ben geneigd deze waarde als waar te beschouwen.
Doe ik iets fout, ik las ergens dat anderen een 1k ohm weerstand tussen data en de 3v ingang hebben ipv een 10k ohm.
Ik heb 2 ESP8266 bordjes. Op bordje 1 zit een DHT11 met een 10k ohm weerstand (DHT11 model met printplaat) tussen de data poort en de plus poort.
Omdat ik wat minder afwijking en marge wilde heb ik Bordje 2 voorzien van een DHT22 ook met een 10k ohm weerstand, maar dan los op een breadboard.
Die geeft op dit moment aan: T: 25.60 T: 56.00 (Een 2de DHT22 gaf nagenoeg gelijke waardes aan, zelfde arduino, ook met 10k ohm weerstand.)
De huis thermostaat van de CV geeft aan dat het binnen 24.0 is, dus ik ben geneigd deze waarde als waar te beschouwen.
Doe ik iets fout, ik las ergens dat anderen een 1k ohm weerstand tussen data en de 3v ingang hebben ipv een 10k ohm.
De afstand tussen een ESP8266 en een temperatuursensor kan ook invloed hebben. Die ESP modules worden toch nog een beetje warm wat zo'n sensor een hogere waarde kan geven. De waarde van de weerstand zou ik niet verwachten dat dat veel uitmaakt.ETH0.1 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:42:
Vraagje over temperatuur/humidity verschil tussen DHT11 en DHT22
Voor de relatieve vochtigheid merk ik ook dat er veel verschil tussen sensoren kan zijn. Ik heb wel een stuk of 9 naast elkaar gehad en die waren het meestal niet met elkaar eens. Je kan ze vergelijken door een meting te doen van een verzadigde keukenzout oplossing (precies zoveel water toevoegen dat je nog geen waterplasje ziet en het zout "slushy" is. Als je dit in een afgesloten potje of bakje doet en de sensor daar laat meten, dan zou je ~75% moeten meten. Mocht je beschikking hebben over andere zouten dan zou je nog beter de sensoren kunnen vergelijken. Ik bleek er drie te hebben die 75% aangaven en daar ga ik mee verder. Dat waren overigens HTU21D sensoren, maar ik vraag me af of dat iets zegt over de kwaliteit of geluk met een bepaalde batch.
Hier meer achtergrond info: https://www.allaboutcircu...ibrate-a-humidity-sensor/
Ik denk dat dat alleen lukt met producten waar je zelf je firmware op flashed en hun waardes met mqtt versturen. Daarnaast wordt bij de waardes samen een douwpunt berekent, met afzonderlijke waardes niet natuurlijk.funske schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:48:
[...]
Ik heb een Xiaomi Mi Bluetooth Temperature and Humidity Sensor. Deze geeft de gegevens in een plaatje weer
[afbeelding]
Deze gegevens komen vanuit het volgende script:
[...]
Is het hiermee mogelijk om de temperatuur en de vochtigheid in 2 aparte plaatjes zien??
Dat zou helemaal geweldig zijn!!
Tasmota verstuurt de temp en hum ook over 1 idx. Dus je kan niet 2 dummy's gebruiken aangezien je dan 2 keer een idx nr hebt. Met een nodeMCU heb je meer mogelijkheden, maar daar heb je niks aan want het product wat je nu hebt zul je waarschijnlijk willen blijven gebruiken.
[ Voor 19% gewijzigd door Chrisje1983 op 13-07-2018 17:04 ]
En als ik een nieuwe dummy aanmaak voor hetzelfde? Dan krijgt hij vanzelf een ander idx nr...Chrisje1983 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:59:
[...]
Tasmota verstuurt de temp en hum ook over 1 idx. Dus je kan niet 2 dummy's gebruiken aangezien je dan 2 keer een idx nr hebt. Met een nodeMCU heb je meer mogelijkheden, maar daar heb je niks aan want het product wat je nu hebt zul je waarschijnlijk willen blijven gebruiken.
Is het dan niet mogelijk om de temp naar de ene en hum naar de andere te sturen?
Have Fun Funske
Domoticz op een RPi.
Ik moet toegeven dat ik niet heel erg goed heb gezocht dus bij voorbaat excuses...
Ik had bij de laatste update een OS probleem nl. een shared library die niet beschikbaar was.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik weer de laatste OS versie ga gebruiken?
Is dan in principe het restoren van de laatste Domoticz image en hierna de database terugzetten?
Ik moet toegeven dat ik niet heel erg goed heb gezocht dus bij voorbaat excuses...
Ik had bij de laatste update een OS probleem nl. een shared library die niet beschikbaar was.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik weer de laatste OS versie ga gebruiken?
Is dan in principe het restoren van de laatste Domoticz image en hierna de database terugzetten?
👉🏻 Blog 👈🏻
Dankje voor de tip van het kalibreren van de humidity sensor, ga ik zeker doen. Heb in totaal 6x een DHT22 besteld, ben erg benieuwd naar wat de waardes zijn als ik alles in elkaar heb gesoldeerd.tsjoender schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:49:
[...]
De afstand tussen een ESP8266 en een temperatuursensor kan ook invloed hebben. Die ESP modules worden toch nog een beetje warm wat zo'n sensor een hogere waarde kan geven. De waarde van de weerstand zou ik niet verwachten dat dat veel uitmaakt.
de ESP module lag overigens ongeveer een 50cm bij de sensor vandaan, denk niet dat dit de oorzaak is van het meetverschil.
ik moet overigens bekennen dat ik niet weet wat die weerstand exact doet of waarom die nodig is. maargoed hij moet er tussen dus dan doen we dat maar
Heb je, of iemand anders, nog een idee waar het verschil vandaan zou kunnen komen?
Ik maak gebruik van de GPIO poorten van de Raspberry om mijn bel uit te lezen. Op het moment dat die wordt ingedrukt, maakt mijn IPCAM een foto. Werkt prima, echter krijg ik het niet voor elkaar dat dit ook gebeurd na een reboot van mijn Raspberry.
Heb de info gevonden op deze pagina, waarbij ik gebruik maak van SYSFS:
https://www.domoticz.com/wiki/GPIO
Onderstaande commando's heb ik toegevoegd aan het domoticz.sh bestand. Dit zou dus elke keer worden uitgevoerd bij het rebooten.
echo 23 > /sys/class/gpio/export
echo out > /sys/class/gpio/gpio23/direction
Hier lijkt niks mis mee te zijn, echter heb ik het gevoel dat ze nog niet worden uitgevoerd. Ik heb generic sysfs namelijk op auto-configure devices staan, waardoor de deurbel automatisch toegevoegd zou moeten worden. Na het handmatig runnen van deze commando's wordt de deurbel wel toegevoegd.
Ook geprobeerd door de lines toe te voegen aan /etc/rc.local, geen resultaat. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?
Onderstaande commando's heb ik toegevoegd aan het domoticz.sh bestand. Dit zou dus elke keer worden uitgevoerd bij het rebooten.
Hier lijkt niks mis mee te zijn, echter heb ik het gevoel dat ze nog niet worden uitgevoerd. Ik heb generic sysfs namelijk op auto-configure devices staan, waardoor de deurbel automatisch toegevoegd zou moeten worden. Na het handmatig runnen van deze commando's wordt de deurbel wel toegevoegd.
Ook geprobeerd door de lines toe te voegen aan /etc/rc.local, geen resultaat. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?
Als je lange draden gebruikt met veel capaciteit dan kan het nodig zijn om je pull up weerstand te verlagen.ETH0.1 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:42:
1k is best weinig, 10k kan net te groot zijn.
Probeer het eens met 4k7
Als je een echo "test" > /tmp/test.txt toevoegt aan je domoticz.sh file, wordt de file dan wel gecreëerd? Anders helpt het misschien om het complete pad toe te voegen aan het commando: /bin/echo ...Daiov97 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:39:
...
...
Het zou een timing ding kunnen zijn dat bij het uitvoeren van domoticz.sh het sysfs filesystem nog niet klaar is. In dat geval zou je een nieuw script kunnen maken met bijvoorbeeld de naam /etc/rc2.d/S99gpio welke als laatste in de rij gestart wordt (vanwege de S99 in de naam).Daiov97 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:39:
Ik maak gebruik van de GPIO poorten van de Raspberry om mijn bel uit te lezen. Op het moment dat die wordt ingedrukt, maakt mijn IPCAM een foto. Werkt prima, echter krijg ik het niet voor elkaar dat dit ook gebeurd na een reboot van mijn Raspberry.
Het zou ook nog een rechten kwestie kunnen zijn als Domoticz als gebruiker pi gestart wordt en je root moet zijn. In dat geval zou sudo echo ..... moeten werken.
Ik ben op zoek naar een oprit verklikker;
Het liefst met een onzichtbare straal', en niet een bewegings sensor. Ik hoop hierdoor wat minder valse meldingen te onvtangen. Hij zou een signaal moeten sturen die ik via de rfxcom of wifi kan oppakken
Geschikt voor buiten.
Ik zou dan een signaal ontvangen bij het onderbreken van de lichtstraal, waar Domoticz dan 's nachts een alarm laat afgaan .
Iemand hier ervaring mee?
Deze kwam ik tegen (goed betaalbaar), maar vroeg me af of je deze kan koppelen aan domoticz
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Hier is een andere discussie, maar deze gaat niet in op de mogelijke koppeling met domoticz
Opritverklikker advies nodig
Het liefst met een onzichtbare straal', en niet een bewegings sensor. Ik hoop hierdoor wat minder valse meldingen te onvtangen. Hij zou een signaal moeten sturen die ik via de rfxcom of wifi kan oppakken
Geschikt voor buiten.
Ik zou dan een signaal ontvangen bij het onderbreken van de lichtstraal, waar Domoticz dan 's nachts een alarm laat afgaan .
Deze kwam ik tegen (goed betaalbaar), maar vroeg me af of je deze kan koppelen aan domoticz
Hier is een andere discussie, maar deze gaat niet in op de mogelijke koppeling met domoticz
20 meter Ir beampasmanm schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:14:
Ik ben op zoek naar een oprit verklikker;
Geschikt voor buiten.
http://s.aliexpress.com/uANjuIvM?
Met een nodeMCU v3
http://s.aliexpress.com/7FzmY3iA?
nodeMCU breakoutbord
http://s.aliexpress.com/qIfAbUJV?
De ir sensor is als no of nc in te zetten. (Normally open of normally closed)
Voor rond de 10 euro ben je dus klaar, je kan ook een duurdere set Ir beam sensor kopen uiteraard. Ik heb het zelf nog niet ingezet maar dit had ik dus al uitgezocht.
Voeding voor de sensor moet zijn 9/16 volt en als je een nodemcuv3 neemt en die op een breakoutbord zet slikt hij ook tot 24 volt.
12 volt er naar toe leggen en je bent klaar hoef je geen spanningen meer om te zetten. Ali heeft ook hele mooie ip65 behuizingen voor een paar euro waar je de nodeMCU met het breakoutbord inbouwd.
Op de nodeMCU flash je espeasy, en de Ir sensor stel je in espeasy in als switch. De on/off signalen van de Ir sensor verstuur je door middel van mqtt naar de mqtt server die het weer naar domoticz mqtt cliënt verstuurt.
[ Voor 6% gewijzigd door Chrisje1983 op 15-07-2018 11:52 ]
Dit setje is ook mooi, wel een stukje duurder maar met verzenden nog onder de 22 euro grens.
http://s.aliexpress.com/MRbYj6re
http://s.aliexpress.com/MRbYj6re
Een paar tweakers hebben een script gemaakt waarmee ik m'n airco units kan bedienen die dmv een extra WiFi unit, waar een webserver op draait, kan worden bediend.
Ik kan nu de units aan/uit schakelen, de fan speed instellen, de richting van de kleppen instellen en ook de mode (heat, dry, cool, fan) instellen. Zie:
M.v.Veelen in "Opvangen (WiFi) signalen airco units"
Nu zou ik echter ook de Setpoint in willen kunnen stellen. Ik probeerde een virtual sensor (Setpoint) aan te maken, maar deze leest alleen data. En ik wil juist de temperatuur in kunnen stellen. Dit zou dan moeten gebeuren dmv het script, waarbij de action bijvoorbeeld is:
Hoe kan ik dit een fraaist voor elkaar krijgen?
Ik kan nu de units aan/uit schakelen, de fan speed instellen, de richting van de kleppen instellen en ook de mode (heat, dry, cool, fan) instellen. Zie:
M.v.Veelen in "Opvangen (WiFi) signalen airco units"
Nu zou ik echter ook de Setpoint in willen kunnen stellen. Ik probeerde een virtual sensor (Setpoint) aan te maken, maar deze leest alleen data. En ik wil juist de temperatuur in kunnen stellen. Dit zou dan moeten gebeuren dmv het script, waarbij de action bijvoorbeeld is:
(240 is dan 24 graden ....)./airco.sh 192.168.0.37 set setpoint 240
Hoe kan ik dit een fraaist voor elkaar krijgen?
¯\_(ツ)_/¯
<dubbel post>
[ Voor 98% gewijzigd door tsjoender op 15-07-2018 13:49 ]
Dit topic is gesloten.