4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Microkid schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:41:
Situatie: ik meet mijn gasverbruik via een Youless. Werkt al jaren prima. Waar ik me echter aan stoor is dat ik niet het actuele verbruik zie. In de staafgrafiek zie ik alleen het verbruik per uur. Niet handig. Ik heb ontdekt dat als ik het devicetype omzet naar Energy, ik zowel het actuele verbruik (liters per uur, gele lijn) als verbruik per uur zie. Alleen zijn het dan watts (liters) per uur. Als er bijv 620W in een uur staat, moet je dat lezen als 620 liter gas, dus 0,62m3.
Vraag: hoe kan ik de gas grafiek aanpassen zodat er wel netjes liters/m3 worden getoond, en ook het actuele verbruik als verbruik per uur?
De korte versie is dus niet, ik zie de gele lijn ook niet en alleen het overzicht per uur. Elektra verbruik is per 5 minuten erg interessant maar voor gas niet (dit gebruik je vaak niet in hele hoge en hele korte pieken)Gas wordt gemeten in kubieke meters (m3). In de volksmond spreken we ook wel van een 'kuub' gas. Een kubieke meter dankt zijn naam aan de vorm, een kubus. Je kunt een kubieke meter gas dus zien als een kubus vol gas dat via een gasleiding het huis binnenkomt. Een kubieke meter is gelijk aan 1.000 liter. Gas meten we niet in liters, omdat het niet vloeibaar is en het in kubieke meters nauwkeuriger kan worden gemeten.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Juist wel, want ik wil graag zien wat het gasverbruik is als mijn ketel het huis opwarmt, en tijdens de korte stookrondes elke 10 minuten vanuit de thermostaat. Door het device nu op "energy" te zetten kan ik dat in elk geval wel zien. Wel jammer dat je vanuit Domoticz zo weinig invloed hebt om dergelijke devices meer naar je eigen hand te zetten.Toppe schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:46:
De korte versie is dus niet, ik zie de gele lijn ook niet en alleen het overzicht per uur. Elektra verbruik is per 5 minuten erg interessant maar voor gas niet (dit gebruik je vaak niet in hele hoge en hele korte pieken)
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
- leeg -
Via SSH inloggen en en dan in domoticz dir dit even uitvoeren:luigi87 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:44:
Iemand een idee waar ik specifieke beta versie kan downloaden? Heb namelijk last van de hue bridge status bug in de laatste stable. Nu zoek ik dus versie 4.9727 daar is die opgelost namelijk.
Sudo ./updatebeta
Sorry, ik slaap. Een specifieke beta.
[ Voor 8% gewijzigd door grote_oever op 04-12-2018 23:40 ]
Nee ben te huiverig om de laatste beta te doen ivm met introduceren van andere bugs.spone schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:03:
Denk dat https://www.domoticz.com/downloads/ een goed startpunt is? Ik neem aan dat de laatste beta ook goed is. Zo niet, dan valt er nog wat te fixen
Hehe, thanks voor het meedenkengrote_oever schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:39:
[...]
Via SSH inloggen en en dan in domoticz dir dit even uitvoeren:
Sudo ./updatebeta
Sorry, ik slaap. Een specifieke beta.
[ Voor 30% gewijzigd door luigi87 op 05-12-2018 08:44 ]
- leeg -
Was hier al een update van? Lijkt erop dat dit nog niet gemerged is, alleen dat er geen conflicten zijn?thecompany schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:47:
[...]
In dat geval is het een kwestie van nog even wachten totdat mijn code in de master van kappelt zit. Ik zal even checken of hij het al wil mergen.
Vandaag even bij de buren gekeken (had er nog 1 nodig) voor een passende oplossing die meer voldoet aan de wensen en uitgekomen op de Attema AK2-IP65. Sonoff past er goed in en je hebt ook ruimte om de klemmen over de kabels te monteren. Dingetje kost ook nog eens geen drol. Als je zoekt vindt je ze voor een euro of 5
heeft iemand dit scriptje?
mijn dank

Lijkt hier vandaan te komen: https://www.domoticz.com/wiki/Mi_Flora_Bluetooth_LEsterremos schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:37:
ik kan het helaas niet meer vinden, maar ik kwam vd week een image tekgen van een mi Flower sensor in Domoticz en in het overzicht van bv water en voeding stond aangegeven of de gemeten waarde nog goed , neutraal of slecht waren. Dit geeft meer informatie. waternpersentage van 19% zegt niet veel in het overzicht ben bezig geweest met te kijken om met blocky dit ook te krijgen maar dit lukt nog niet..
heeft iemand dit scriptje?
mijn dank
[Afbeelding]
Gewoon bij KarweiToppe schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:35:
Vandaag even bij de buren gekeken (had er nog 1 nodig) voor een passende oplossing die meer voldoet aan de wensen en uitgekomen op de Attema AK2-IP65. Sonoff past er goed in en je hebt ook ruimte om de klemmen over de kabels te monteren. Dingetje kost ook nog eens geen drol. Als je zoekt vindt je ze voor een euro of 5
Nee. Karwei is de AK1 versie, die is vierkant en past een Sonoff slechter in.
AK2 vindt je bij speciaalzaken
Toevallig heb ik hem net vandaag gemailt, hij zou er dit weekend naar kijken maar is volgens mij niet gebeurd. Ik laat het nog even weten.Lizard schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:54:
[...]
Was hier al een update van? Lijkt erop dat dit nog niet gemerged is, alleen dat er geen conflicten zijn?
specifieke beta kan volgens mij niet. alleen de stable of de laatste beta. bij mij werkt de hue in de laatste beta prima.luigi87 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:44:
Iemand een idee waar ik specifieke beta versie kan downloaden? Heb namelijk last van de hue bridge status bug in de laatste stable. Nu zoek ik dus versie 4.9727 daar is die opgelost namelijk.
zie daar helaas niet hoe je de onder/boven waarde kan instellen in domo van een plant waardoor je weet dat je goed zitLizard schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:58:
[...]
Lijkt hier vandaan te komen: https://www.domoticz.com/wiki/Mi_Flora_Bluetooth_LE
- Aeon Labs Aeotec USB Z-stick
- Fibaro Z-Wave Inbouwrelais, 1 schakelaar, 2,5 kW
Maar wie kan me simpel uitleggen hoe ik dit aansluit achter de bestaande schakelaar.
Heb geen verstand van elektra dus de gebruiksaanwijzing kom ik niet uit.
Als iemand me kan zeggen welke kleur waar.
Nu zitten er twee bruine draden links boven in de bestaande schakelaar.
En één zwarte links onder.

Voor mijn beeldvorming, gaat die zwarte module er wel tussen passen als ik zo al die draaden zie?LJ80 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:53:
Eindelijk ook Z-Wave toegevoegd aan domoticz. :-)
- Aeon Labs Aeotec USB Z-stick
- Fibaro Z-Wave Inbouwrelais, 1 schakelaar, 2,5 kW
Maar wie kan me simpel uitleggen hoe ik dit aansluit achter de bestaande schakelaar.
Heb geen verstand van elektra dus de gebruiksaanwijzing kom ik niet uit.
Als iemand me kan zeggen welke kleur waar.![]()
Nu zitten er twee bruine draden links boven in de bestaande schakelaar.
En één zwarte links onder.
[Afbeelding]
Dat is nog steeds een twijfel puntje hier om Z-wave erbij te nemen
De bruinen met lasdop en 1 extra bruine naar je fibraro
als je de schakelaar wilt blijven gebruiken moet die ook bruin krijgen en de geschakelde naar de s1 of/en s2 contacten.
vanuit de fibraro gaan de L contacten naar de lamp
@schumi2004
Als je ze achter je bestaande schakelaars wilt bouwen zal de inbouwdoos diep genoeg moeten zijn.
Van quibino zijn ze stukje kleiner.
En vaak hebben de zwave ook een N nodig dat is niet altijd het geval dat die ook bij je schakelaar zit dus dan moet je ook nog een blauwe draad trekken.
Je kan ook de bestaande schakelaar laten vervangen voor zoiets:
https://www.betaalbare-do...ddle-schakelaar-1008.html
[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 06-12-2018 10:17 ]
Bedankt voor je reactie maar zou je met wat verder opweg willen helpen.
Want het is me nog niet helemaal duidelijk.
(situatie nu)
Bestaande schakelaar:
- links boven 2 x bruin
- links onder 1 x zwart
(situatie straks)
Bestaande schakelaar:
- links boven 1 x bruin naar S1 fibaro (2 bestaande bruinen eerst doorverbinden met lasdop)
- links onder 1 x zwart waar naartoe??
Fibaro Z-Wave Inbouwrelais:
N = blauwe uit de lasdoos?
Q = waar naartoe??
L = waar naartoe??
L = waar naartoe??
S2 = waar naartoe??
S1 = bruin naar links boven bestaande schakelaar
edit laat maar gevonden al.
In de handleiding staat precies hoe en wat!
Lasdop voor bruin niet nodig (achteraf gezien)
N = blauwe uit de lasdoos? Ja die gebruiken
Q = de zwarte die van je schakelaar komt (zie ook S1)
L = 1ste bruine draad
L = ook bruine draad die naar je huidige schakelaar gat
S1= die sluit je aan waar de zwarte draad zat op je schakelaar (dus stukje zwart draad nodig)
S2 = niet in gebruik gezien je geen Q2 hebt

Belangrijkste!
Als je niet precies weet wat waarvoor is kan je het beter door iemand met kennis laten aansluiten!
[ Voor 100% gewijzigd door SpikeHome op 06-12-2018 12:29 ]
@SpikeHome
Enige wat ik zeker nog moet doen is vooraf die bruine in een lasdopje?
Dit zodat ik met een draad naar dat stopcontact rechts doorkan.
Zodat deze ook stroom blijft houden...?
Als je de schakelaar wilt gebruiken om ook handmatig te kunnen blijven schakelen.
Ik ben nog niet veel opgeschoten met de 433.92Mhz Novy simuleren. Zou het dolgraag op Domoticz hebben.renedis schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:23:
Mijn buren hebben ook meerdere 433.92 MHz apparaten die ik ontvang en als devices toe kan voegen als ik "new hardware/devices" optie aan laat.
Ik gebruik tevens het weerstation die bij hen in de tuin staat.
Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan. Alleen de meeste mensen weten niet dat ze 433.92 MHz spul hebben. Ze weten alleen dat het draadloos gaat.
En ik behoor daar soms ook bij. Ik heb al een jaar lang een Novy afzuigkap thuis waarvan ik pas sinds gisteren weet dat het op 433.92 MHz werkt. Nu nog werkend krijgen in Domoticz (of uberhaupt met de rfxcom).
Heb nu contact gezocht met Novy om hulp. Iemand al verder?
Maar goed, voor onze kamer zullen we hetzelfde probleem wel hebben. Nadeel op de kamer van onze dochter is dat er geen centraaldoos zit. Geen idee eigenlijk met onze kamer. Anders had ik hem daar in geplaatst.
[...]
Juist wel, want ik wil graag zien wat het gasverbruik is als mijn ketel het huis opwarmt, en tijdens de korte stookrondes elke 10 minuten vanuit de thermostaat. Door het device nu op "energy" te zetten kan ik dat in elk geval wel zien. Wel jammer dat je vanuit Domoticz zo weinig invloed hebt om dergelijke devices meer naar je eigen hand te zetten.
[/quote
Kijk is naar P1 monitor, is wel geen domoticz maar is wel een stuk specifieker, alles met tabellen kosten enz enz.
Dat programma is ook speciaal voor een slimme meter gemaakt.
Keuze was dan ook snel gemaakt,zelfs als je zonnepanelen hebt zie je wat je terug levert, bespaart enz enz
Ik heb panelen op het dak liggen en Domoticz kan dat prima bijhouden, inclusief alle kosten, terugleveringen enzovoortvirtua69 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 00:50:
[quote]Microkid schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:26:
[...]
Juist wel, want ik wil graag zien wat het gasverbruik is als mijn ketel het huis opwarmt, en tijdens de korte stookrondes elke 10 minuten vanuit de thermostaat. Door het device nu op "energy" te zetten kan ik dat in elk geval wel zien. Wel jammer dat je vanuit Domoticz zo weinig invloed hebt om dergelijke devices meer naar je eigen hand te zetten.
[/quote
Kijk is naar P1 monitor, is wel geen domoticz maar is wel een stuk specifieker, alles met tabellen kosten enz enz.
Dat programma is ook speciaal voor een slimme meter gemaakt.
Keuze was dan ook snel gemaakt,zelfs als je zonnepanelen hebt zie je wat je terug levert, bespaart enz enz
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Foto ter verduidelijking: https://ibb.co/k22tjqN
Is het een dubbele schakelaar? Want een standaard hotelschakeling gebruikt 3 draden per schakelaar ipv 4.thecompany schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:59:
Misschien dat iemand me hier kan helpen. Ik heb in het verleden 2 fibaro dimmers aangesloten en dit functioneert tot op heden uitstekend. Nu wil ik een single switch aansluiten op de verlichting in de gang. Dit is een hotelschakeling, onder aan de trap een schakelaar en op de gang eentje. Onder aan de trap is de situatie: 1 bruine draad en 2 zwarte, op de gang zijn dat 2 zwarte, die naar de twee L ingangen gaan en nog 2 zwarte die naar de 'schakelaars' gaan. Nu wil ik hier de switch tussen plaatsen dus 1 zwarte L naar de L van de switch en 1 zwart schakeldraad naar de Q. Maar wat doe ik met de twee overige draden?
hier staat alles duidelijk uitgelegd op basis van de Fibaro switch.
Zie hier een mooie uitlegthecompany schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:59:
Misschien dat iemand me hier kan helpen. Ik heb in het verleden 2 fibaro dimmers aangesloten en dit functioneert tot op heden uitstekend. Nu wil ik een single switch aansluiten op de verlichting in de gang. Dit is een hotelschakeling, onder aan de trap een schakelaar en op de gang eentje. Onder aan de trap is de situatie: 1 bruine draad en 2 zwarte, op de gang zijn dat 2 zwarte, die naar de twee L ingangen gaan en nog 2 zwarte die naar de 'schakelaars' gaan. Nu wil ik hier de switch tussen plaatsen dus 1 zwarte L naar de L van de switch en 1 zwart schakeldraad naar de Q. Maar wat doe ik met de twee overige draden?
Het is een enkele schakelaar. Deze had ik al gelezen maar hier hebben ze het over een relay switch, ik heb een single switch en daar kan ik geen enkel diagram van vinden.Toppe schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:16:
[...]
Is het een dubbele schakelaar? Want een standaard hotelschakeling gebruikt 3 draden per schakelaar ipv 4.
hier staat alles duidelijk uitgelegd op basis van de Fibaro switch.
thecompany schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:36:
[...]
Het is een enkele schakelaar. Deze had ik al gelezen maar hier hebben ze het over een relay switch, ik heb een single switch en daar kan ik geen enkel diagram van vinden.
Pagina 7 staat de diagram1) Is er geen blauwe (neutrale) draad aanwezig bij de schakelaar? Dan kun je uitsluitend de module voor de FIBARO dimmer gebruiken (deze werkt zonder blauwe draad).
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 07-12-2018 11:49 ]
Aangezien ik geen blauwe draad dus heb, wordt het een lastig verhaal wat de switch betreft denk ik. Ik heb nog wel een Fibaro dimmer, daarmee zou het wel moeten lukken. Is het dan een kwestie van checken welk van de zwarte draad naar de lamp toe gaat en welke naar de andere schakelaar?
Aangezien Toon ook andere Z-Wave apparaten kan aansturen vroeg ik me af ook het mogelijk is om met Domoticz via Toon overige Z-Wave apparaten aan te sturen? Dus dat Toon functioneert als Bridge?
Domoticz > Toon (bridge) > Z-Wave apparaat
Iemand een idee?
[ Voor 10% gewijzigd door Ryan_ op 07-12-2018 12:12 ]
Heb je wel een blauwe draad bij de lamp zitten? Dan zou je er namelijk voor kunnen kiezen door deze door te trekken naar de schakelaar of om de inbouw module te verplaatsen naar het plafond.thecompany schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:58:
[...]
Aangezien ik geen blauwe draad dus heb, wordt het een lastig verhaal wat de switch betreft denk ik. Ik heb nog wel een Fibaro dimmer, daarmee zou het wel moeten lukken. Is het dan een kwestie van checken welk van de zwarte draad naar de lamp toe gaat en welke naar de andere schakelaar?
Dan zou je namelijk:
Zwarte draad van lamp in S1
Nieuwe zwarte draad tussen Q1 en lamp
Lasklem op blauwe draad, 1 draad naar lamp en 1 draad naar N
Lasklem op bruine draad, 1 draad naar L en 1 draad naar I
Probleem opgelost
Dat ga ik eens even bekijken, bedankt voor het meedenken!Toppe schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:10:
[...]
Heb je wel een blauwe draad bij de lamp zitten? Dan zou je er namelijk voor kunnen kiezen door deze door te trekken naar de schakelaar of om de inbouw module te verplaatsen naar het plafond.
Dan zou je namelijk:
Zwarte draad van lamp in S1
Nieuwe zwarte draad tussen Q1 en lamp
Lasklem op blauwe draad, 1 draad naar lamp en 1 draad naar N
Lasklem op bruine draad, 1 draad naar L en 1 draad naar I
Probleem opgelost
Ik ben sinds kort weer begonnen met Domoticz, dus het is allemaal een beetje roestig, maar ik had het volgende in gedachte.flexje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:30:
Wat is de beste maniet om meerdere inbouwspots (tradfri) te koppelen met elkaar in Domoticz? Ze zijn allemaal dimbaar en wil met 1 schakeling of dim alle spots tegelijk bedienen. Heb de group functie al geprobeerd maar kan dan alleen aan en uit schakelen
Maak een virtuele switch aan van een dimmer. Via Blockly dan een script maken van type device. Dan op basis van de waarde van de virtuele switch/dimmer de waardes zetten van Tradfri. En misschien zou een lua script wel beter zijn, weet ik niet. Ligt natuurlijk ook aan je code-skills.
Even zij-stap voor mijzelf: werkt dat Tradfri verder een beetje met OutSystems? Zelf ook naar aan het kijken
Hoe is de ervaring met die Neo coolcam pluggen? Ik lees namelijk behoorlijk wisselende ervaringen van perfecte dingen tot ondingen die na een paar dagen al kapot gaan.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb nu ongeveer een half jaar Neo coolcam pluggen in gebruik (6 stuks) en heb tot op heden 0 problemen ermee ondervonden.mkleinman schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:58:
Hoe is de ervaring met die Neo coolcam pluggen? Ik lees namelijk behoorlijk wisselende ervaringen van perfecte dingen tot ondingen die na een paar dagen al kapot gaan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| {"safebackup":true,"today":{"fileName":"domoticz_20181207010001.db.gz","fileSize":116166},"yesterday":{"fileName":"domoticz_20181206010002.db.gz","fileSize":112523},"size_different":3643} //Leesbaar { "safebackup": true, "today": { "fileName": "domoticz_20181207010001.db.gz", "fileSize": 116166 }, "yesterday": { "fileName": "domoticz_20181206010002.db.gz", "fileSize": 112523 }, "size_different": 3643 } |
Iemand alleen enig idee of, en hoe, je in Domoticz een trigger kan maken op basis van JSON?
[ Voor 87% gewijzigd door Toppe op 07-12-2018 14:49 ]
Timer LUA script dat JSON parst en afhankelijk van de inhoud iets doet ? Zo update ik de gemeten waarden van mijn zwembadToppe schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:23:
Ik maak nu dagelijks een backup van de database naar een externe server, ik heb zojuist een PHP scriptje gemaakt die controleert of er een bestand aanwezig is die vandaag gemaakt is en geeft daarop een JSON output:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 {"safebackup":true,"today":{"fileName":"domoticz_20181207010001.db.gz","fileSize":116166},"yesterday":{"fileName":"domoticz_20181206010002.db.gz","fileSize":112523},"size_different":3643} //Leesbaar { "safebackup": true, "today": { "fileName": "domoticz_20181207010001.db.gz", "fileSize": 116166 }, "yesterday": { "fileName": "domoticz_20181206010002.db.gz", "fileSize": 112523 }, "size_different": 3643 }
Iemand alleen enig idee of, en hoe, je in Domoticz een trigger kan maken op basis van JSON?
Hier goede ervaringen, meer dan een jaar geleden 6 stuks bij de officiële Coolcam store op AliExpress gekocht en geen problemen.mkleinman schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:58:
Niet perse 100% een Domoticz vraag. Ik ben gisteren weer begonnen met domoticz samen met een Zwave Neo coolcam plug, specifiek om die plug uit te lezen via de JSON API zodat ik die data weer in mijn eigen DB kan stoppen
Heb ze er hier zelfs 1 voor de wasmachine en 1 voor de quooker
[ Voor 6% gewijzigd door Knielen op 07-12-2018 16:48 ]
Zolang je er niet teveel stroom doorheen jaagt geen probleem. Dus ik zou ze niet gebruiken voor drogers, wasmachines, boilers / qookers.mkleinman schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:58:
Heb je toevallig een voorbeeldje of wat? Ik kom er namelijk niet uitwimmme schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:13:
[...]
Timer LUA script dat JSON parst en afhankelijk van de inhoud iets doet ? Zo update ik de gemeten waarden van mijn zwembad
Hoe krijg ik de status na een tijdje inactiviteit weer op Off?
Met een scriptje de lastupdate checken en dan afschakelen.flexje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:04:
Hoi, ik heb zojuist 2x een vibration sensor van aqara binnen. Deze heb ik via zigbee2mqtt gekoppeld en toegevoegd in Domoticz. Sensor werkt prima, vibration, tilt etc. Alleen na een status update, gaat de status niet meer op Off. Dus status staat altijd op Aan eigenlijk.
Hoe krijg ik de status na een tijdje inactiviteit weer op Off?
Of the off delay bij de switch instellen.
Ok maar iets moet toch de script triggeren?jobr schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:10:
[...]
Met een scriptje de lastupdate checken en dan afschakelen.
Of the off delay bij de switch instellen.
Een timer bijvflexje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:15:
[...]
Ok maar iets moet toch de script triggeren?
Timer??? Niet echt de bedoeling toch? Lijkt mij logisch dat zo een sensor gewoon een update doet als er geen activiteit meer is.
Zo werken ze niet. De motion sensor doet dat ook niet.flexje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:50:
[...]
Timer??? Niet echt de bedoeling toch? Lijkt mij logisch dat zo een sensor gewoon een update doet als er geen activiteit meer is.
Je kan kan toch na 1 sec (off delay) deze op off zetten?
Je hebt de actie op het optreden van het event toch al gedaan. Het gaat om het event niet om de status zoals bij een switch oid
[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 07-12-2018 17:54 ]
Als status verandert van off naar Vibration (wasmachine gaat aan), dan kan ik niet de status na 1 sec. op off zetten. Vibratie uit= Wasprogramma afgelopen (eventueel na 10 sec delay)jobr schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:53:
[...]
Zo werken ze niet. De motion sensor doet dat ook niet.
Je kan kan toch na 1 sec (off delay) deze op off zetten?
Je hebt de actie op het optreden van het event toch al gedaan.
Hoe weet de sensor dan dat deze op off moet?flexje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:56:
[...]
Als status verandert van off naar Vibration (wasmachine gaat aan), dan kan ik niet de status na 1 sec. op off zetten. Vibratie uit= Wasprogramma afgelopen (eventueel na 10 sec delay)
Deze kan niet in de toekomst kijken.
Dat bedoel ik dus, zou handig zijn als hij zelf aangeeft als hij geen vibratie meer voelt... hahajobr schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:58:
[...]
Hoe weet de sensor dan dat deze op off moet?
Deze kan niet in de toekomst kijken.
Domoticz log geeft aaan:
Joining new devices is disabled on the zigbee bridge
En de status van zigbee2mqtt.service geeft eerst aan:
Allowing new devices to join.
... want in de configuratie file van zigbee2mqtt.service staat de optie: 'permit_join: true'
... maar dan volgt op de laatste regel van de status van zigbee2mqtt.service:
Zigbee: disabling joining new devices.
Dus ondanks dat de optie voor het joinen van nieuwe devices op true staat is er iets anders wat dat (daarna?) weer blokkeert. Ik heb geen idee wat dat kan zijn.
Proberen om nieuwe devices te joinen heeft dan weinig zin?
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp
En ook niet gebruiken voor de ouderwetse TL verlichting.DjAntoon schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:36:
[...]
Zolang je er niet teveel stroom doorheen jaagt geen probleem. Dus ik zou ze niet gebruiken voor drogers, wasmachines, boilers / qookers.
Heb der al twee opgeblazen op een kleine 25W bak in mijn werkschuur.
Ze kunnen blijkbaar niet tegen de hoge opstart piek van de tl.
Andere 4 overleven nu al bijna een jaar.
Nieuwe pluggen die in de tussen tijd zijn aangeschaft zijn van Fibaro.
[ Voor 6% gewijzigd door Siewert308SW op 08-12-2018 00:59 ]
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub
DjAntoon schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:36:
[...]
Zolang je er niet teveel stroom doorheen jaagt geen probleem. Dus ik zou ze niet gebruiken voor drogers, wasmachines, boilers / qookers.
Maximale wattage is 2300W, ik zou zelf op veilig spelen en er niet meer dan 2000W op aansluiten. Nu ben ik toch ook wel benieuwd welke apparaten je überhaupt zou kunnen aansluiten dit dit vermogen vragen?Siewert308SW schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 00:55:
[...]
En ook niet gebruiken voor de ouderwetse TL verlichting.
Heb der al twee opgeblazen op een kleine 25W bak in mijn werkschuur.
Ze kunnen blijkbaar niet tegen de hoge opstart piek van de tl.
Andere 4 overleven nu al bijna een jaar.
Nieuwe pluggen die in de tussen tijd zijn aangeschaft zijn van Fibaro.
De meeste apparaten hebben een inschakelbeveiliging en gaan dus niet direct werken zodra er spanning op komt. 9/10 keer moet je dan eerst even op start drukken of wat dan ook. Enige uitzondering hierop is een friteuse, althans die van mij
Nu een maandje verder en druk aan het zoeken geweest naar de stroomverbruikers. Heb nog wel wat nachtelijke piekjes, maar over het algemeen zit ik 's nachts rond de 34 watt.DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:30:
[...]
Ik verbruik dus 's nachts die 126W. Het meeste komt van die dell bak, die dus domoticz gebruikt. Die gaat er morgen uit, domoticz komt op een pi2
Maandag ga ik een zigbee2mqtt stick bestellen en de xiaomi zigbee stekkers zijn al onderweg. Tijd om achter de tv kast te kruipen en daar nog meer spul uit de standby te halen 's nachts. Superleuk speeldgoed
who put a "stop payment" on my reality check
Damn, 34 watt. Ik zit ‘S nachts op zn 140 terwijl ik geen mega verbruikers aan heb staan volgens mij... er staan 6 lampen aan, grote koelkast en grote vriezer en wat spul in standbyDaRk PoIsOn schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:00:
[...]
Nu een maandje verder en druk aan het zoeken geweest naar de stroomverbruikers. Heb nog wel wat nachtelijke piekjes, maar over het algemeen zit ik 's nachts rond de 34 watt.
Maandag ga ik een zigbee2mqtt stick bestellen en de xiaomi zigbee stekkers zijn al onderweg. Tijd om achter de tv kast te kruipen en daar nog meer spul uit de standby te halen 's nachts. Superleuk speeldgoed
Bart, heb je ook in de Domo het joining aangezet? dit deed het bij mij, daar had over heen gekeken,bartve schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:55:
Ik zit met hetzelfde probleem als Ron / Sterremos.
Domoticz log geeft aaan:
Joining new devices is disabled on the zigbee bridge
En de status van zigbee2mqtt.service geeft eerst aan:
Allowing new devices to join.
... want in de configuratie file van zigbee2mqtt.service staat de optie: 'permit_join: true'
... maar dan volgt op de laatste regel van de status van zigbee2mqtt.service:
Zigbee: disabling joining new devices.
Dus ondanks dat de optie voor het joinen van nieuwe devices op true staat is er iets anders wat dat (daarna?) weer blokkeert. Ik heb geen idee wat dat kan zijn.
Proberen om nieuwe devices te joinen heeft dan weinig zin?

Ron
Nu heb ik Domoticz geïnstalleerd middels ‘curl -L install.domoticz.com | sudo bash’, en libssl-dev geïnstalleerd. Dat was althans nodig op de RPi om Domoticz te kunnen benaderen.
Maar wanneer ik met de browser naar ip:8080 ga wil deze niet verbinden.
Heb al gecheckt of de service draait, die draait gewoon. Ook al nagekeken of de poort wel klopt, dat klopt ook.
Iemand dezelfde ervaring en oplossing hier voor?
That did the trick! Thanx!sterremos schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:32:
[...]
Bart, heb je ook in de Domo het joining aangezet? dit deed het bij mij, daar had over heen gekeken,
[Afbeelding]
Ron
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp
En poort 443 doet het ook niet? Staat de poort wel open in Ubuntu?Rgerr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:25:
Gebruik al een tijd lang Domoticz op een RPi3b naar tevredenheid, echter wil ik het nu gaan draaien op een Ubuntu 18.04 server, gezien de RPi langzamerhand kuren begint te vertonen.
Nu heb ik Domoticz geïnstalleerd middels ‘curl -L install.domoticz.com | sudo bash’, en libssl-dev geïnstalleerd. Dat was althans nodig op de RPi om Domoticz te kunnen benaderen.
Maar wanneer ik met de browser naar ip:8080 ga wil deze niet verbinden.
Heb al gecheckt of de service draait, die draait gewoon. Ook al nagekeken of de poort wel klopt, dat klopt ook.
Iemand dezelfde ervaring en oplossing hier voor?
443 (met en zonder https) werkt ook niet. Poorten heb ik niet gecheckt, poort van Homebridge webinterface (8888) doet het namelijk wel prima.Toppe schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:40:
[...]
En poort 443 doet het ook niet? Staat de poort wel open in Ubuntu?
Edit: @Toppe net even gekeken middels ‘sudo netstat -ntlp | grep LISTEN’, poort 8080 staat er niet tussen... Enig idee hoe ik die kan openen zodat ik wel Domoticz kan benaderen?
[ Voor 22% gewijzigd door Rgerr op 08-12-2018 13:47 ]
Wat doetRgerr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:44:
[...]
443 (met en zonder https) werkt ook niet. Poorten heb ik niet gecheckt, poort van Homebridge webinterface (8888) doet het namelijk wel prima.
Edit: @Toppe net even gekeken middels ‘sudo netstat -ntlp | grep LISTEN’, poort 8080 staat er niet tussen... Enig idee hoe ik die kan openen zodat ik wel Domoticz kan benaderen?
1
| iptables -I INPUT 1 -i eth0 -p tcp --dport 8080 -j ACCEPT |
Eventueel met sudo er voor
Toppe schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:51:
[...]
Wat doet
code:
1 iptables -I INPUT 1 -i eth0 -p tcp --dport 8080 -j ACCEPT
Eventueel met sudo er voor
Dat ik iptables heb gemist... Zat te klooien met ufw. Maar dat deed het hem, thanks!
Ik zit op: woonkamer (2 routers, t-mobile stb die tevens de ibox1 van stroom voorziet, samsung ps50c550, Soundwave DD-1300 dubbel cassette deck, pioneer VSX-D510 en een philips huistelefoon, 3x 12 volt adapter voor ledstrips, xbox 360, ps2, wii), slaapkamer (1 lenovo lader die alleen aanstaat als ik slaap), keuken (grote koelvries combi), computerkamer (pi2, 1x router).Toppe schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:19:
[...]
Damn, 34 watt. Ik zit ‘S nachts op zn 140 terwijl ik geen mega verbruikers aan heb staan volgens mij... er staan 6 lampen aan, grote koelkast en grote vriezer en wat spul in standby
Waar heb jij die 6 lampen voor aan staan? Of staan die in standbye?
who put a "stop payment" on my reality check
Woonkamer:DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:03:
[...]
Ik zit op: woonkamer (2 routers, t-mobile stb die tevens de ibox1 van stroom voorziet, samsung ps50c550, Soundwave DD-1300 dubbel cassette deck, pioneer VSX-D510 en een philips huistelefoon, 3x 12 volt adapter voor ledstrips, xbox 360, ps2, wii), slaapkamer (1 lenovo lader die alleen aanstaat als ik slaap), keuken (grote koelvries combi), computerkamer (pi2, 1x router).
Waar heb jij die 6 lampen voor aan staan? Of staan die in standbye?
- Robot stofzuiger
- TV
- 2x HomePods
- Xbox, Apple TV
- Hue lightstrip
Keuken:
- Koelkast
- Vriezer
- 4 Trådfri spots
- LED Strip
- Koffie automaat
- Kitchenaid
- Boodschappen scanner
- Oven
- Combi oven
Buiten:
- 5x Sonoff
- 6 E27 lampen (4 ‘s nachts aan)
- 2x GU10 (Voordeur, aan)
Nu staan de lampen uit en kijk ik Netflix via HomePod met Apple TV: 180 Watt. ‘S nachts gaan alleen deze apparaten uit, het gebruik is dus wel realistisch.
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 08-12-2018 14:16 ]
Ik heb ook nog een weg te gaan, nu nog boven 200 wat 's nachts. CV ketel en vloerverwarming worden inmiddels uitgeschakeld,nieuwe vloerverwarmingspomp is besteld.Toppe schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:19:
[...]
Damn, 34 watt. Ik zit ‘S nachts op zn 140 terwijl ik geen mega verbruikers aan heb staan volgens mij... er staan 6 lampen aan, grote koelkast en grote vriezer en wat spul in standby
In hoeverre is het interressant om je Pi op een SSD te laten draaien? En zijn er ergens fatsoenlijke handleidingen te vinden?
Hoor best vaak dat die SD’tjes er mee stoppen...
Das mooi, heeft bij mij ook een tijdje geduurt :-)
Ik draai een RPI 3b met een SSD, zeer stabiel en snel. Ik gebruik een SSD die ik nog had liggen in een behuizing met een USB interface (her en der voor een 1 a 2 tientjes te koop). Het idee is dat het boot filesystem op een SD kaartje staat (daar ben je dus nog niet helemaal vanaf, maar daar wordt nauwelijks of niet naar geschreven, dus veel minder kwetsbaar), en het root filesystem verhuist naar de SSD.Toppe schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:40:
Andere vraag, met ook op de BestBuyGuide:
In hoeverre is het interressant om je Pi op een SSD te laten draaien? En zijn er ergens fatsoenlijke handleidingen te vinden?
Hoor best vaak dat die SD’tjes er mee stoppen...
Wanneer je zoekt op bijv. 'rpi boot microsd root ssd' vind je flink wat howto's, ik weet niet meer welke ik heb gebruikt. Het is te doen (het is mij ook gelukt
Duidelijk, ik ga eens op ontdekking. Het geeft me geen rustig gevoel als die SD kaarten zo kwetsbaar zijn, daarbij zijn de SSD prijzen zo laag dat het prima te betalen is!bartve schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:58:
[...]
Ik draai een RPI 3b met een SSD, zeer stabiel en snel. Ik gebruik een SSD die ik nog had liggen in een behuizing met een USB interface (her en der voor een 1 a 2 tientjes te koop). Het idee is dat het boot filesystem op een SD kaartje staat (daar ben je dus nog niet helemaal vanaf, maar daar wordt nauwelijks of niet naar geschreven, dus veel minder kwetsbaar), en het root filesystem verhuist naar de SSD.
Wanneer je zoekt op bijv. 'rpi boot microsd root ssd' vind je flink wat howto's, ik weet niet meer welke ik heb gebruikt. Het is te doen (het is mij ook gelukt),maar je moet er wel even voor gaan zitten.
Of je koopt een odroid met Emmc, ben je ook van de SD af.
Die UPS3 is ook leuk. 230V voedingstekker eruit en hij blijft gewoon werken...
Het verbruik van de odroid is 4,2 watt (met wat usb adapters eraan)
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2018 15:07 ]
Ik heb een AEOTEC USB stick in de RPI zitten.
De setup button blijft rood, en als ik daarop klik is in het volgende scherm de AEATEC USB ook niet zichtbaar.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Zie voorbeeld:
http://nl.tinypic.com/r/2mrtf2r/9
http://nl.tinypic.com/r/117sr4y/9
in het log:
1
2
3
4
5
| 2018-12-08 16:35:46.189 Status: OpenZWave: using config in: /home/pi/domoticz/Config/ 2018-12-08 16:35:46.224 Status: OpenZWave: Starting... 2018-12-08 16:35:46.224 Status: OpenZWave: Version: 1.4-2888-g54682370-dirty 2018-12-08 16:35:47.234 Status: OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 0, NodeID: 255 (0xff) 2018-12-08 16:35:47.234 Status: OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 0, NodeID: 255 (0xff) |
[ Voor 41% gewijzigd door LJ80 op 08-12-2018 16:53 ]
Select * from fish
Probeer hem eerst eens te vinden met commando dmesg met putty?
En dan zie je welke "poort" hij zit.
Edit: Dit kan je ook even volgen: https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2018 17:33 ]
Ik probeer al via PersistentUSBDevicesAUijtdehaag schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:31:
@LJ80
Probeer hem eerst eens te vinden met commando dmesg met putty?
En dan zie je welke "poort" hij zit.
Edit: Dit kan je ook even volgen: https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices
https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices
Maar hij staat er niet tussen kijk:

Als niemand zich geroepen voelt... doe ik het vanavond wel evenZeehond schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:21:
[mbr]Met inmiddels meer dan 12000 posts is dit topic wel toe aan deel 4. Wie is er zo vriendelijk deze aan te maken?[/mbr]
Sudo reboot al enkele malen gedaan.
De zwave stick al gereset door het reset knopje ingedrukt te houden.
De stick gaat dat steeds sneller rood knipperen tot hij blauw blijft branden.
Dan zou de stick gereset moeten zijn.
De usb stick hierna weer in de pi gedaan en deze gaat dan geel rood blauw knipperen.
Daarna weer het idvendor commando via ssh,
Er staat dan alsnog niet iets als " Cygnal Integrated Products" tussen
(wat de Aeotec Zwave zou moeten zijn)
Dit werkt voor mij prima met sudo nano /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules
1
| SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0658", ATTRS{idProduct}=="0200", SYMLINK+="ttyUSB-ZStick-5G" |
In domoticz kies je dan ttyUSB-ZStick-5G

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2018 18:04 ]
sudo lsusb -v | grep 'idVendor\|idProduct\|iProduct\|iSerial'
Dit is wat bij mij zichtbaar is...
vergeet ik soms een stap?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| sudo lsusb -v | grep 'idVendor\|idProduct\|iProduct\|iSerial' pi@raspberrypi:~ $ sudo lsusb -v | grep 'idVendor\|idProduct\|iProduct\|iSerial' idVendor 0x0658 Sigma Designs, Inc. idProduct 0x0200 iProduct 0 iSerial 0 idVendor 0x0403 Future Technology Devices International, Ltd idProduct 0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC iProduct 2 RFXtrx433 iSerial 3 A1YHOE9H idVendor 0x0424 Standard Microsystems Corp. idProduct 0xec00 SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter iProduct 0 iSerial 0 idVendor 0x0424 Standard Microsystems Corp. idProduct 0x9514 SMC9514 Hub iProduct 0 iSerial 0 idVendor 0x1d6b Linux Foundation idProduct 0x0002 2.0 root hub iProduct 2 DWC OTG Controller iSerial 1 20980000.usb |
[ Voor 4% gewijzigd door LJ80 op 08-12-2018 18:10 ]
Nou daar staat ie tussen dus...
ff persistant maken zoals hierboven.
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2018 18:11 ]
dus niet zoals in de domoticz handleiding:
idVendor 0x10c4 Cygnal Integrated Products, Inc.
idProduct 0xea60 CP210x UART Bridge / myAVR mySmartUSB light
Nogmaals dank.
Hij staat er nu tussen onder hardware met "setup" in het blauw.
En als ik op setup klik nodeID 001 "controller"
Nu proberen een fibaro switch toe te voegen! ;-)
Select * from fish
Dit topic is gesloten.