"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Volgens mij zijn er problemen met My Domoticz, de site is sinds afgelopen weekend niet te bereiken.RocketKoen schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 05:27:
Update: hij draait nog steeds na de laatste restart.
Ik zag foutmeldingen over proxy connection in het log. My.domoticz uitgezet om dat te verhelpen. Misschien was dat het probleem.
Ik heb vanaf dat moment ook dezelfde errors in mijn log staan.
ik lees altijd graag mee, en doe hier dan ook dankbaar mijn voordeel mee.
echter heb ik nu zelf een probleem waar ik niet uitkom en heb al diverse dingen geprobeerd.
ik wil graag de in en outputs van een PiFace gaan gebruiken in domoticz alleen hier kom ik niet uit en google bied weinig oplossingen.
ik heb het volgende gedaan, ik ben begonnen met Raspian Jessie (lite) en heb hem geprobeerd te importeren onder hardware in domoticz die dan wel 4 ''lampen'' alleen deze kan ik niet bedienen en krijg dan de melding: Error sending switch command, check device/hardware !
vervolgens een beetje gaan spitten op het internet en vervolgens de volgende stappen beschreven in de Pi face handleiding gevolgd http://www.piface.org.uk/...ital2_getting-started.pdf
dit werkte ook niet.
vervolgens Raspian Jessie (desktop) geinstalleerd en de emulator geprobeerd dit werkt gewoon zoals ik zou verwachten.
als ik dan alle ingangen ''hoog'' maak krijg ik wel een teller input in domoticz. maar eigenlijk wil ik zelf weten wat ik met de in en outputs doe, en die gewoon kunnen schakelen dmv domoticz.
ik hoop dat iemand een zinnig antwoord heeft alvast bedankt.
raspberry pi 3B+
Raspian Jessie (desktop)
PiFace 2
Voor de gateway gebruik je de app en die app moet naar de china server wijzen om devices toe te kunnen voegen.mur1 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:12:
[...]
Dank je, nette oplossing!
Paar vragen:
Xiaomi gateway, moet deze op Chinees worden ingesteld?
Sonoff Basic, Ik lees wat zaken over firmware, moet dit worden aangepast of werkt het out of the box?
Al even Domoticz geïnstalleerd maar in Domoticz kan ik Sonoff Basic niet toevoegen onder Hardware,
Xiaomi gateway wel, zijn er speciale trucs nodig of mis ik iets![]()
ben nog niet zo ervaren
De Sonoff basic moet je flashen met espeasy (heb ik) of Tasmota. Dan kun je deze aan en uit zetten met een met een url. Er is geen specifiek Sonoff ondersteuning nodig vanuit Domoticz.
Kijk ook even in het Sonoff topic.
Bij mij binnen enkele minuten.DjAntoon schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:08:
[...]
Op vochtigheid meten duurt vrij lang vind ik.
5183
We hebben sinds kort een elektrische fiets in huis en deze moet natuurlijk geladen worden. Voor de levensduur van de lader en batterij is het advies om niet langer te laden dan nodig. Nu kan je daar enkele uren op gaan zitten wachten, maar we hebben domotica en Domoticz. Dus ik dacht slim te zijn.
Nu wil ik het zo bouwen dat als de lader aan is en het kWh verbruik lager dan 1 watt dan de lader uitgaat. Dat is natuurlijk simpel met een event.
Nu is het echter zo dat als je de lader aanzet (switch in Domoticz) dat het kWh verbruik nog 0 is. De lader heeft heel even nodig om de accu te detecteren en aan de gang te gaan. Dit zorgt ervoor dat het event om hem uit te zetten direct geactiveerd wordt (voorwaarden van lader switch = on + kWh < 1 zijn beiden waar), hij wordt direct weer uit gezet.
Nu dacht ik slim te zijn door er een virtuele switch bij te bouwen die gewoon 10 minuten aanblijft en die aan te zetten als de lader switch aan gaat en dan bij het uitzet event deze mee te controleren. Goed idee, al zeg ik het zelf
Hoe zou ik dat handig kunnen oplossen? Er zijn volgens mij geen opties om Blockly even te laten wachten voor 2 seconden zodat zowel de "lader switch" en "lader net aan switch" de tijd hebben om aan te gaan...
[ Voor 9% gewijzigd door 5183 op 26-06-2018 20:51 ]
heb je wel pesistent usb devices ingesteld?
Is simpel op te lossen in een DzVents script.5183 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:49:
………..
Hoe zou ik dat handig kunnen oplossen? Er zijn volgens mij geen opties om Blockly even te laten wachten voor 2 seconden zodat zowel de "lader switch" en "lader net aan switch" de tijd hebben om aan te gaan...
domoticz.devices('My sensor').lastUpdate.minutesAgo
https://www.domoticz.com/...pting#The_domoticz_object
Nu begrijp ik dat je niet wil dat je te lang laat , maar zou zelf niet in secondes gaan meten.
Leg uit, wat heeft dat met die melding te maken?
¯\_(ツ)_/¯
Of .afterSec(2)JurienW schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:31:
[...]
Is simpel op te lossen in een DzVents script.
domoticz.devices('My sensor').lastUpdate.minutesAgo
https://www.domoticz.com/...pting#The_domoticz_object
Nu begrijp ik dat je niet wil dat je te lang laat , maar zou zelf niet in secondes gaan meten.
Je weet dat de lader stopt met laden, en dat het geen fluit uit maakt dat de lader er nog een tijdje aan hangt? De bms van de accu regelt dat wel.5183 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:49:
Nog iemand een slim idee voor mij?
We hebben sinds kort een elektrische fiets in huis en deze moet natuurlijk geladen worden. Voor de levensduur van de lader en batterij is het advies om niet langer te laden dan nodig. Nu kan je daar enkele uren op gaan zitten wachten, maar we hebben domotica en Domoticz. Dus ik dacht slim te zijn.
Nu wil ik het zo bouwen dat als de lader aan is en het kWh verbruik lager dan 1 watt dan de lader uitgaat. Dat is natuurlijk simpel met een event.
Nu is het echter zo dat als je de lader aanzet (switch in Domoticz) dat het kWh verbruik nog 0 is. De lader heeft heel even nodig om de accu te detecteren en aan de gang te gaan. Dit zorgt ervoor dat het event om hem uit te zetten direct geactiveerd wordt (voorwaarden van lader switch = on + kWh < 1 zijn beiden waar), hij wordt direct weer uit gezet.
Nu dacht ik slim te zijn door er een virtuele switch bij te bouwen die gewoon 10 minuten aanblijft en die aan te zetten als de lader switch aan gaat en dan bij het uitzet event deze mee te controleren. Goed idee, al zeg ik het zelf, maar de events zijn zo snel dat hij de lader switch ook direct weer uitgooit.
5183
De fabrikant (Batavus) zegt iets anders. Evenals de verkoper. Die zeggen expliciet dat de accu van de lader gehaald moet worden als deze vol is.Dacuuu schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:42:
[...]
Je weet dat de lader stopt met laden, en dat het geen fluit uit maakt dat de lader er nog een tijdje aan hangt? De bms van de accu regelt dat wel.
Maar nu ik de handleiding doorlees kan ik dat niet meer terugvinden. Zal ze morgen eens bellen, dat maakt het in 1 keer duidelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door 5183 op 26-06-2018 22:13 ]
Wat vaag, dan zou je elke 10min of zo moeten checken of hij vol is...5183 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:05:
[...]
De fabrikant (Batavus) zegt iets anders. Evenals de verkoper. Die zeggen expliciet dat de accu van de lader gehaald moet worden als deze vol is.
Maar nu ik de handleiding doorlees kan ik dat niet meer terugvinden. Zal ze morgen eens bellen, dat maakt het in 1 keer duidelijk.
Zit er geen led op die aangeeft dat hij vol is, die je dan kan uitlezen of zo ?
Ben trouwens wel benieuwe waar je watt mee meet, maar dat ter zijde
Maar is dat na 5 minuten, een uur of een dag.5183 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:05:
[...]
De fabrikant (Batavus) zegt iets anders. Evenals de verkoper. Die zeggen expliciet dat de accu van de lader gehaald moet worden als deze vol is.
Als het zo kritisch zou zijn ben jij in plaats van de lader het laad management, en dat kan niet de bedoeling zijn, dan hebben ze "gewoon" een slecht ontwerp gemaakt.
Ik garandeer je dat bij de meeste mensen dat ding er gewoon aan blijft hangen...
Is wel lekker makkelijk van ze, als je accu snel versleten is: Heeft U hem wel altijd direct van de lader afgehaald? Nee, ja dat had U wel moeten doen, staat ook in de handleiding...
Mijn Bosch accu haal ik van de lader als ik er aan denk, of als ik wil gaan fietsen.
5183
Er zit een LED op die rood is (opladen) of groen (opgeladen). Dat impliceert dat er een mechanisme inzit om te kijken of hij bijgeladen moet worden. Volgens (een nieuwere) handleiding van Batavus mag de accu 2 maanden aan de lader hangen en moet je hem dan minstens 1 keer loskoppelen en aankoppelen (geen idee waarom).Pixelmagic schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:13:
[...]
Wat vaag, dan zou je elke 10min of zo moeten checken of hij vol is...
Zit er geen led op die aangeeft dat hij vol is, die je dan kan uitlezen of zo ?
Maar dat checken kan ik automatisch met onderstaande tussenstekker. Als het opgenomen wattage onder de 1 komt dan kan je er vanuit gaan dat de accu vol is en zou de tussenstekker uit kunnen schakelen.
Met een tussenstekker: https://www.robbshop.nl/t...oolcam?sqr=neo%20coolcam&Ben trouwens wel benieuwd waar je watt mee meet, maar dat ter zijde
Opladen kan je plannen, je weet hoe vol hij is en hoe lang er dus nodig isDjAntoon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:50:
[...]
Maar is dat na 5 minuten, een uur of een dag.![]()
Als het zo kritisch zou zijn ben jij in plaats van de lader het laad management, en dat kan niet de bedoeling zijn, dan hebben ze "gewoon" een slecht ontwerp gemaakt.
Ik garandeer je dat bij de meeste mensen dat ding er gewoon aan blijft hangen...
Is wel lekker makkelijk van ze, als je accu snel versleten is: Heeft U hem wel altijd direct van de lader afgehaald? Nee, ja dat had U wel moeten doen, staat ook in de handleiding...
Mijn Bosch accu haal ik van de lader als ik er aan denk, of als ik wil gaan fietsen.
Ik loop al een tijdje mee en heb het idee dat het niet kritisch is, maar als de handleiding en verkoper het zeggen dan zal dat wel een reden hebben toch? Zo wordt er ook op het hart gedrukt om hem vooral bij kamertemperatuur te laden en niet in de schuur waar het -15 tot +45 kan zijn.
Ik heb er geen moeite mee om hem middels domotica van de lader te halen, dan kost het geen moeite verder. Dan is het een kwestie van inpluggen en op het knopje van de stekker drukken en na opladen gaat hij automatisch uit.
Maar ik neig er wel naar om hem er gewoon aan te laten hangen, ik ben nu de wattages aan het meten die hij verbruikt zodat ik kan zien hoe zijn oplaadcyclus loopt. Alleen was de accu gisteren al vol dus kon ik er weinig aan zien nog
Als hij continu aan de lader hangt, dan stopt de lader als deze vol is. En gaat dus ook niet meer aan.5183 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:18:
[...]
Volgens (een nieuwere) handleiding van Batavus mag de accu 2 maanden aan de lader hangen en moet je hem dan minstens 1 keer loskoppelen en aankoppelen (geen idee waarom).
Zo wordt er ook op het hart gedrukt om hem vooral bij kamertemperatuur te laden en niet in de schuur waar het -15 tot +45 kan zijn.
Maar ik neig er wel naar om hem er gewoon aan te laten hangen, ik ben nu de wattages aan het meten die hij verbruikt zodat ik kan zien hoe zijn oplaadcyclus loopt. Alleen was de accu gisteren al vol dus kon ik er weinig aan zien nog
Ik neem dat ze na 2 maanden bang zijn dat door zelf ontlading de accu terugloopt, echter het laad proces is ooit gestopt en gaat dan niet meer automatisch aan. Het ontkoppelen start de meet en laad procedure opnieuw.
Dit zou dan ook betekenen dat het inderdaad niets uitmaakt hoelang je de accu aan de spanning houd.
Dit zijn echter wel meer allemaal kenmerken van nicd / nimh accu's en ik neem aan dat je Lion hebt...
Temperatuur bereik is zeker belangrijk, een goede lader meet ook de temperatuur van de accu, te warm betekent meteen uitschakelen.
Word het in jouw schuurtje -15?
5183
Het is een Lion inderdaad.DjAntoon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:36:
[...]
Als hij continu aan de lader hangt, dan stopt de lader als deze vol is. En gaat dus ook niet meer aan.
Ik neem dat ze na 2 maanden bang zijn dat door zelf ontlading de accu terugloopt, echter het laad proces is ooit gestopt en gaat dan niet meer automatisch aan. Het ontkoppelen start de meet en laad procedure opnieuw.
Dit zou dan ook betekenen dat het inderdaad niets uitmaakt hoelang je de accu aan de spanning houd.
Dit zijn echter wel meer allemaal kenmerken van nicd / nimh accu's en ik neem aan dat je Lion hebt...
Temperatuur bereik is zeker belangrijk, een goede lader meet ook de temperatuur van de accu, te warm betekent meteen uitschakelen.
Word het in jouw schuurtje -15?
Ik vind de hele constructie vreemd, ik heb bijvoorbeeld voor mijn oldtimer een acculader die om de zoveel tijd checkt hoe de accu er aan toe is en hem indien nodig bij laadt of wat laat leeg lopen. Dit alles om de accu in top conditie te houden. Daar hangt de accu van de oldtimer maandenlang aan in de winter. Waarom zou een fietslader dat niet doen als hij toch de intelligentie en elektronica voor het meten heeft? Zou dat weer een besparing zijn?
Mijn schuur (eigenlijk garage) is vrijstaand en bestaat uit enkelsteens muren en een dunne garagedeur. Nooit gemeten, maar als het met een strenge winter -15 is dan zal de garage diezelfde temperatuur toch wel aannemen? Er is geen warmtebron aanwezig. Maar laat het -5 worden, dat is nog steeds te laag
Je old timer zal waarschijnlijk een lood accu hebben met een relatief grote zelf ontlading. Het hele laadproces hiervan is anders (simpeler)5183 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:42:
[...]
Ik vind de hele constructie vreemd, ik heb bijvoorbeeld voor mijn oldtimer een acculader die om de zoveel tijd checkt hoe de accu er aan toe is en hem indien nodig bij laadt of wat laat leeg lopen. Waarom zou een fietslader dat niet doen als hij toch de intelligentie en elektronica voor het meten heeft?
Die fietslader is normaal gesproken een "intelligent" ding want dat is wel nodig voor Lion. Zelfontlading is minimaal, waardoor het na opladen normaal gesproken ook niet nodig is om een nieuwe laadcycles te starten. 2 maanden aan de lader is natuurlijk ook niet een normale situatie.
Als je in de winter niet fiets, dan zou ik hem behoorlijk vol wegleggen op een plaats waar het niet al te koud is.
Ik zou Li-Ion accu's altijd half vol wegleggen. Dat doe ik ook met de accu's van mijn RC vliegtuigen.DjAntoon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:49:
[...]
Je old timer zal waarschijnlijk een lood accu hebben met een relatief grote zelf ontlading. Het hele laadproces hiervan is anders (simpeler)
Die fietslader is normaal gesproken een "intelligent" ding want dat is wel nodig voor Lion. Zelfontlading is minimaal, waardoor het na opladen normaal gesproken ook niet nodig is om een nieuwe laadcycles te starten. 2 maanden aan de lader is natuurlijk ook niet een normale situatie.
Als je in de winter niet fiets, dan zou ik hem behoorlijk vol wegleggen op een plaats waar het niet al te koud is.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
5183
Dat is inderdaad een lood accu die zelf ontlaad.DjAntoon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:49:
[...]
Je old timer zal waarschijnlijk een lood accu hebben met een relatief grote zelf ontlading. Het hele laadproces hiervan is anders (simpeler)
De fiets wordt in de winter ook gebruikt, denk ik, we hebben hem pas 2 maanden dus geen idee nog
Zijn er meer die hier last van hebben? En wat zou eventueel de oplossing kunnen zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| return { on = { devices = { 'AlarmDetect' } }, execute = function(domoticz, switch) if (switch.state == 'On') then domoticz.log('Hey! I am on!') else domoticz.log('Hey! I am off!') end end } |
Heb een dummyswitch 'Alarmdetect' gemaakt en die zie ik geschakeld worden in het log, maar het scriptje, wat op active staat, doet niets. Ik heb 127.0.0.1 al toegang gegeven zonder wachtwoord, maar dat maakt verder nog weinig uit. Verder opgeslagen als Dzvents script, want als Lua script krijg ik wél een foutmelding (command array not dingest, wat logisch is).
Iemand een suggestie?
[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-06-2018 17:03 ]
Probeer dit eens:NiGeLaToR schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:02:
Oh boy, ik ben inmiddels een maandje na m'n vorige vragen nog steeds bezig om m'n domoticz dzvents scripts te laten draaien. Helaas werkt nog steeds eigenlijk niets. Zelfs dit scriptje doet niets:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 return { on = { devices = { 'AlarmDetect' } }, execute = function(domoticz, switch) if (switch.state == 'On') then domoticz.log('Hey! I am on!') else domoticz.log('Hey! I am off!') end end }
Heb een dummyswitch 'Alarmdetect' gemaakt en die zie ik geschakeld worden in het log, maar het scriptje, wat op active staat, doet niets. Ik heb 127.0.0.1 al toegang gegeven zonder wachtwoord, maar dat maakt verder nog weinig uit. Verder opgeslagen als Dzvents script, want als Lua script krijg ik wél een foutmelding (command array not dingest, wat logisch is).
Iemand een suggestie?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| return { on = { logging = { level = domoticz.LOG_INFO }, devices = { 'AlarmDetect' } }, execute = function(domoticz, device) domoticz.log('Hey! I am here!') end } |
En natuurlijk het script wel op Type device zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 27-06-2018 19:14 ]
Ik vind de Nest Hello wel nice, maar ben geen fan van alternatieve software en het moeten afnemen van abonnementen. Iemand een tip?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
zou het misschien kunnen dat er na een reboot een ander device aan een usb device gekoppeld wordt, dus ipv je slimme meter je rfx com. dan komen je rfx pakketjes op je slimme meter device binnen en kan deze niet goed gedecodeerd worden met vreemde errors tot gevolg. dit kan je voorkomen met persistent usb devices (zie google). aan de andere kantals het niet vaak voorkomt misschien storinkje en zou ik er niet te veel aandacht aan geven. wel usb persistnt devices instellen, kan geen kwaad en voorkomt vage problemen!M.v.Veelen schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:36:
[...]
Leg uit, wat heeft dat met die melding te maken?
Ik wil mij Hue hub koppelen aan Domoticz dat gaat prima ook met de registratie. Ik krijg alleen de individuele lampen niet te zien wel de scenes. RaRa
Het was voor zover ik kon zien eenmalig, maar ben toch maar de persistent USB devices aan het proberen.rasper schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:08:
[...]
zou het misschien kunnen dat er na een reboot een ander device aan een usb device gekoppeld wordt, dus ipv je slimme meter je rfx com. dan komen je rfx pakketjes op je slimme meter device binnen en kan deze niet goed gedecodeerd worden met vreemde errors tot gevolg. dit kan je voorkomen met persistent usb devices (zie google). aan de andere kantals het niet vaak voorkomt misschien storinkje en zou ik er niet te veel aandacht aan geven. wel usb persistnt devices instellen, kan geen kwaad en voorkomt vage problemen!
Ik heb op m'n RPi3 (welke boot vanaf de USB stick, dus die hoef ik dan niet in te stellen lijkt me):
Met in /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules de volgende regels:Slimme meter:
idVendor 0x067b Prolific Technology, Inc.
idProduct 0x2303 PL2303 Serial Port
iProduct 2 USB-Serial Controller
iSerial 0
RFXcom:
idVendor 0x0403 Future Technology Devices International, Ltd
idProduct 0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC
iProduct 2 RFXtrx433
iSerial 3 A1XSUW9Y
USB stick:
idVendor 0x0781 SanDisk Corp.
idProduct 0x5583
iProduct 2 Ultra Fit
iSerial 3 4C530001171204110511
Maar na een reboot zie ik in Domoticz alleen:SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="067b”, ATTRS{idProduct}==“2303”, SYMLINK+="ttyUSB-P1"
SUBSYSTEM=="tty“, ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A1XSUW9Y", SYMLINK+="ttyUSB-RFXcom"
Dat klopt dan toch niet ??/dev/ttyUSB1 (staat geselecteerd voor de P1 meter)
/dev/ttyUSB0 (staat geselecteerd voor de RFXcom)
/dev/serial1
/dev/ttyAMA0
¯\_(ツ)_/¯
Gaat niet werken volgens mij.
Enig wat je dan doet is uitstellen dat je actie direct wordt uitgevoerd maar 2 seconde later.
Gaat er in dit geval om dat het juist niet gebeurd ondanks dat aan de voorwaarde van "0 verbruik" wordt voldaan.
Zou het ook met Persistant data kunnen oplossen door het gemiddelde te nemen van afgelopen x periode.
Maar lijkt me in deze situatie wat overkill
https://www.domoticz.com/...scripting#Persistent_data
Je hebt verschillende soorten quotes (bijvoorbeeld " en ” en “) door elkaar gebruikt in de file /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules. Waarschijnlijk heb je uit verschillende bronnen een copy paste gedaan? Dit heeft mij ook al eens op het verkeerde been gezet omdat je het niet altijd duidelijk kan zien. Ik zou in een editor alle quotes vervangen met dezelfde:M.v.Veelen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:02:
[...]
Het was voor zover ik kon zien eenmalig, maar ben toch maar de persistent USB devices aan het proberen.
Ik heb op m'n RPi3 (welke boot vanaf de USB stick, dus die hoef ik dan niet in te stellen lijkt me):
[...]
Met in /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules de volgende regels:
[...]
Maar na een reboot zie ik in Domoticz alleen:
[...]
Dat klopt dan toch niet ??
1
2
| SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="067b", ATTRS{idProduct}=="2303", SYMLINK+="ttyUSB-P1" SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A1XSUW9Y", SYMLINK+="ttyUSB-RFXcom" |
Zohee, daar had ik idd niet aan gedacht. Heb een copy-paste gedaan uit jouw regels en nu werkt het prima. Dankjewel !tsjoender schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:16:
[...]
Je hebt verschillende soorten quotes (bijvoorbeeld " en ” en “) door elkaar gebruikt in de file /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules. Waarschijnlijk heb je uit verschillende bronnen een copy paste gedaan? Dit heeft mij ook al eens op het verkeerde been gezet omdat je het niet altijd duidelijk kan zien. Ik zou in een editor alle quotes vervangen met dezelfde:
code:
1 2 SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="067b", ATTRS{idProduct}=="2303", SYMLINK+="ttyUSB-P1" SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A1XSUW9Y", SYMLINK+="ttyUSB-RFXcom"
¯\_(ツ)_/¯
Gebeurt wederom niets, schakelaar wordt wel opgepikt in de logs:jobr schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:09:
[...]
Probeer dit eens:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 return { on = { logging = { level = domoticz.LOG_INFO }, devices = { 'AlarmDetect' } }, execute = function(domoticz, device) domoticz.log('Hey! I am here!') end }
En natuurlijk het script wel op Type device zetten.
1
| 2018-06-28 08:44:26.364 Status: User: nigelator initiated a switch command (1277/AlarmDetect/On) |
Maar geen respons van het script. Heb loglevel hoger gezet, maar ook daar krijg ik geen reactie van. Ook geen foutmeldingen dat de scripts niet gevonden kunnen worden.. lijkt wel of de 'service' die dit afvangt niet draait?
Edit: log level debug.. omg, stond het loglevel voor dzvents gewoon te laag? Check dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| 2018-06-28 08:47:58.018 Status: dzVents: Info: Handling events for: "AlarmDetect", value: "On" 2018-06-28 08:47:58.018 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Hi I am here: Device: "AlarmDetect (Dummy Switches)", Index: 1277 2018-06-28 08:47:58.018 Status: dzVents: Info: Hey! I am here! 2018-06-28 08:47:58.018 Status: dzVents: Info: ------ Finished Hi I am here 2018-06-28 08:47:58.018 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: test: Device: "AlarmDetect (Dummy Switches)", Index: 1277 2018-06-28 08:47:58.018 Status: dzVents: Info: Hey! I am on! 2018-06-28 08:47:58.018 Status: dzVents: Info: ------ Finished test 2018-06-28 08:47:58.503 Status: User: nigelator initiated a switch command (1277/AlarmDetect/Off) 2018-06-28 08:47:58.525 Status: dzVents: Debug: Dumping domoticz data to /usr/local/domoticz/var/scripts/dzVents/domoticzData.lua 2018-06-28 08:47:58.551 Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for AlarmDetect: Switch device adapter 2018-06-28 08:47:58.551 Status: dzVents: Debug: dzVents version: 2.4.6 2018-06-28 08:47:58.551 Status: dzVents: Debug: Event triggers: 2018-06-28 08:47:58.551 Status: dzVents: Debug: - Device: AlarmDetect 2018-06-28 08:47:58.575 Status: dzVents: Info: Handling events for: "AlarmDetect", value: "Off" 2018-06-28 08:47:58.575 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Hi I am here: Device: "AlarmDetect (Dummy Switches)", Index: 1277 2018-06-28 08:47:58.575 Status: dzVents: Info: Hey! I am here! 2018-06-28 08:47:58.575 Status: dzVents: Info: ------ Finished Hi I am here 2018-06-28 08:47:58.575 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: test: Device: "AlarmDetect (Dummy Switches)", Index: 1277 2018-06-28 08:47:58.575 Status: dzVents: Info: Hey! I am off! 2018-06-28 08:47:58.575 Status: dzVents: Info: ------ Finished test |
Ahha en dan nu als klap op de vuurpijl zoeken naar hoe ik m'n alarm met een switch kan armen/disarmen
Nu ik jullie aandacht heb, dit scriptje werkt dus nog niet goed, ik heb moeite met begrijpen hoe ik security bedien/uitlees:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| return { active = true, on = { devices = { 'Alarm panel RFID' } }, execute = function(domoticz, device) -- RFID Alarm panel myPanel = domoticz.devices(1236) -- buildin security panel Domoticz mySecurityPanel = domoticz.devices(1167) if (myPanel.state == 'on' and (mySecurityPanel.state== 'Arm Away' or mySecurityPanel.state== 'Arm Home')) then mySecurityPanel.Disarm() domoticz.log('AlarmPanel Disarm') end end } |
En zie nu het script afgetrapt worden, maar hij voert uiteindelijk niet alles uit. Even de logs erbij:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| 2018-06-28 08:53:51.509 (Aeon stick) Light/Switch (Alarm panel RFID) 2018-06-28 08:53:51.529 Status: dzVents: Debug: Dumping domoticz data to /usr/local/domoticz/var/scripts/dzVents/domoticzData.lua 2018-06-28 08:53:51.555 Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Alarm panel RFID: Switch device adapter 2018-06-28 08:53:51.555 Status: dzVents: Debug: dzVents version: 2.4.6 2018-06-28 08:53:51.555 Status: dzVents: Debug: Event triggers: 2018-06-28 08:53:51.555 Status: dzVents: Debug: - Device: Alarm panel RFID 2018-06-28 08:53:51.578 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Alarm panel RFID", value: "Off" 2018-06-28 08:53:51.579 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: Alarm_disarm_dzVents: Device: "Alarm panel RFID (Aeon stick)", Index: 1236 2018-06-28 08:53:51.579 Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Security Panel: Switch device adapter 2018-06-28 08:53:51.579 Status: dzVents: Info: ------ Finished Alarm_disarm_dzVents |
[ Voor 76% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-06-2018 08:56 ]
cd /domoticz
./updaterelease
Vanaf dat moment kan ik geen commando's meer uitvoeren binnen linux.
Ik heb de Rpi een herstart gegeven door de stekker eruit te halen en weer aan te sluiten. Domoticz start gewoon op en geeft nergens foutmeldingen
Als ik via SSH verbinding maak krijg ik eerst deze foutmelding: unexpected plt reloc type 0x06
Deze foutmelding krijg ik zelfs als ik alleen al het commando "ls" gebruik.
Als ik daarna bijv. sudo reboot wil uitvoeren krijg ik de volgende foutmelding:
-bash: /usr/bin/sudo: cannot execute binary file: exec format error
Via Google kwam ik niet veel verder op de foutmeldingen. Ik ben ook helemaal niet thuis in Linux. Heb Domoticz ook geïnstalleerd via een handleiding die ik op het internet tegen kwam.
Iemand tips om het te verhelpen?
Daarom heb ik Monit draaien, maar die weet m'n RPi niet te herstarten als het herstarten van Domoticz 5 keer faalt. Ik heb de tutorial gevolgd en nadat die niet werkte om de RPi te herstarten, heb ik een kleine aanpassing gedaan (sudo). Zie:
de mail die ik krijg:check process domoticz with pidfile /var/run/domoticz.pid
start program = "/etc/init.d/domoticz.sh start"
stop program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
if failed
url http://127.0.0.1:8080/jso...=command¶m=getversion
and content = '"status" : "OK"'
for 2 cycles
then restart
if 5 restarts within 5 cycles then exec "/usr/bin/sudo /sbin/reboot"
Of had ik langer moeten wachten en had dan wellicht alsnog de RPi een herstart gekregen?Description: failed to start (exit status 0) -- '/etc/init.d/domoticz.sh start': Starting domoticz.sh (via systemctl): domoticz.service.
¯\_(ツ)_/¯
" undefined"
Als ik Domoticz op mijn mobiel open, zie ik de schakelaars niet eens.
De logs geven geen errors. Ik zag dit ook al op de software tracker als reactie langs komen. Weet iemand de fix voor dat probleem?
[ Voor 12% gewijzigd door Hann1BaL op 28-06-2018 10:52 ]
Bij mij waren de switchen zelfs niet zichtbaar in het dashbord, maar nog wel bij hardware/devices.Hann1BaL schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:45:
SInds de upgrade naar 4.9700 kan ik mijn switches niet meer wijzigen. Als ik op edit klik krijg ik:
" undefined"
Als ik Domoticz op mijn mobiel open, zie ik de schakelaars niet eens.
De logs geven geen errors. Ik zag dit ook al op de software tracker als reactie langs komen. Weet iemand de fix voor dat probleem?
Mss kan je dit proberen? (stap ivm verwijderen van www/js/domoticz.js heb ik overgeslagen)
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=22902#p176886
Then do a forced refresh of the appcache:
- Open the developer console, select the network tab, refresh the page
- right click on an item in the network tab, select 'clear cache'
- Next clear the appcache, navigate to chrome://appcache-internals/
If this helps, please report "Build Hash" version, found on page /#/About (Setup->About in web UI)
Exit status 0 betekent typisch dat alles goed gegaan is. Dus mogelijk ziet Monit niet dat het herstarten fout gegaan is? Werkt na de upgrade /etc/init.d/domoticz.sh stop|start nog wel (zelf nog niet de upgrade gedaan) of moet je nu systemctl gebruiken voor het herstarten? In dat geval moet je monit vertellen dat die een ander stop/start commando moet gebruiken.M.v.Veelen schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:30:
Ik heb een enkele keer dat Domoticz toch nog crasht. Geen idee waarom, het log laat ik (nog) niet wegschrijven naar m'n Synology. Simpelweg (her)starten van de Domoticz service werkt dan niet en pas na een herstart van de RPi draait alles weer.
Daarom heb ik Monit draaien, maar die weet m'n RPi niet te herstarten als het herstarten van Domoticz 5 keer faalt. Ik heb de tutorial gevolgd en nadat die niet werkte om de RPi te herstarten, heb ik een kleine aanpassing gedaan (sudo). Zie:
[...]
de mail die ik krijg:
[...]
Of had ik langer moeten wachten en had dan wellicht alsnog de RPi een herstart gekregen?
Hoe kan ik dat testen? Als ik sudo service domoticz start doe of sudo service domoticz stop, dan werkt dat. Bedoel je dat ?tsjoender schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:01:
[...]
Exit status 0 betekent typisch dat alles goed gegaan is. Dus mogelijk ziet Monit niet dat het herstarten fout gegaan is? Werkt na de upgrade /etc/init.d/domoticz.sh stop|start nog wel (zelf nog niet de upgrade gedaan) of moet je nu systemctl gebruiken voor het herstarten? In dat geval moet je monit vertellen dat die een ander stop/start commando moet gebruiken.
¯\_(ツ)_/¯
Dat zou hetzelfde moeten zijn als /etc/init.d/domoticz.sh stop en start. Dat staat in de monit config zo te zien, dus dat zou ik ook nog expliciet testen als ik jou was. Verder zou ik verwachten dat monit als root die herstart doet, dus dan is sudo niet nodig. Probeer maar eens:M.v.Veelen schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:07:
[...]
Hoe kan ik dat testen? Als ik sudo service domoticz start doe of sudo service domoticz stop, dan werkt dat. Bedoel je dat ?
1
2
3
| sudo su - # Dan heb je een shell als root /etc/init.d/domoticz.sh stop # Dan stop je Domoticz met hezelfde commando als opgegeven bij monit /etc/init.d/domoticz.sh start # Dan start je Domoticz met hezelfde commando als opgegeven bij monit |
[ Voor 86% gewijzigd door M.v.Veelen op 28-06-2018 15:17 ]
¯\_(ツ)_/¯
Bedankt voor je reactie. Ik heb een Micro SD kaart in de Pi zitten.Arunia schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:31:
@NegativeFreak Denk dat er ergens iets corrupt is geraakt. Iig, dat is wat ik tegen kom en dan gaat het waarschijnlijk om de installatie van je Linux variant en niet Domoticz zelf. Gebruik je een USB stick of SD voor je Pi?
Mogelijk dat die niet meer lekker is? Door schrijfacties?
if (myPanel.state == 'on'NiGeLaToR schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:46:
@DjAntoon settings staat Dzvents aan, heb de loglevel verhoogd.
[...]
Maar geen respons van het script.
Ahha en dan nu als klap op de vuurpijl zoeken naar hoe ik m'n alarm met een switch kan armen/disarmen![]()
Nu ik jullie aandacht heb, dit scriptje werkt dus nog niet goed, ik heb moeite met begrijpen hoe ik security bedien/uitlees:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 return { active = true, on = { devices = { 'Alarm panel RFID' } }, execute = function(domoticz, device) -- RFID Alarm panel myPanel = domoticz.devices(1236) -- buildin security panel Domoticz mySecurityPanel = domoticz.devices(1167) if (myPanel.state == 'on' and (mySecurityPanel.state== 'Arm Away' or mySecurityPanel.state== 'Arm Home')) then mySecurityPanel.Disarm() domoticz.log('AlarmPanel Disarm') end end }
En zie nu het script afgetrapt worden, maar hij voert uiteindelijk niet alles uit. Even de logs erbij:
Snelle check: on moet zijn On
Zie je dit in je logging? dat klopt inderdaad niet. je kan het gebruikte device, bv ttyusbp1 ook zien bij de settings/hardware. zie je daar ook de verkeerde waardes?M.v.Veelen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:02:
[...]
Het was voor zover ik kon zien eenmalig, maar ben toch maar de persistent USB devices aan het proberen.
[...]
Met in /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules de volgende regels:
[...]
Maar na een reboot zie ik in Domoticz alleen:
[...]
Dat klopt dan toch niet ??
Ik heb het volgende principe lopen voor mijn Denon receiver:
Situatie 1:
- Handmatig via de afstandsbediening regelen van volume Denon
- Waarde van volume uitlezen via een zelfgemaakte php api welke de XML parst en de waarde in een soort van "JSON" output zet
1
| {"power":ON,"volume":37,"source":GAME,"mute":OFF,"} |
- een BASH script gooit deze waarden om de 3 minuten in 4 text switches in Domoticz
- bij verandering van de waarden vd text switch de dimmer level aanpassen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| return { on = { devices = { 'Denon_Volume', -- DIT IS DE VOLUME TEXT SWITCH --'Denon_Mute' } }, execute = function(domoticz, device) -- INPUT VARIABEL VIA TEXT SWITCH local denon_vol_text = domoticz.devices('Denon_Volume') local denon_mute_text = domoticz.devices('Denon_Mute') -- SWITCHES/DIMMERS -- CONTROLLERS DOMOTICZ local vol_dimmer = domoticz.devices('Denon_Dim_Vol') -- VOLUME DIMMER if (vol_dimmer.lastUpdate.minutesAgo >= 2) then vol_dimmer.dimTo(denon_vol_text.text) -- ZET WAARDE VAN TEXT SWITCH IN DIMMER LEVEL domoticz.log('A ---------- Level is aangepast naar ' .. denon_vol_text.text .. ' %', domoticz.LOG_INFO) else domoticz.log('B ---------- Last update was ' .. vol_dimmer.lastUpdate.minutesAgo .. ' minutes ago', domoticz.LOG_INFO) end end } |
Nu komt het leuke waar ik dus niet uit kom.
Situatie 2
- De waarden worden om de 3 minuten "uit de denon getrokken"
- Ik wil het volume natuurlijk ook via Domoticz kunnen aanpassen, maar zodra dit gebeurt binnen die 3 minuten krijg ik natuurlijk een 'conflict' tussen de BASH en de Dzvents waardoor het volumebalkje op TV weer getoond word omdat de CURL gaat lopen:
Dus CURL verstuurt opdracht naar Denon -> Volume aangepast -> Binnen 3 minuten BASH weer Volume waarde in Text switch -> Waarde Text in Dimmer -> Domoticz ziet weer Dimmer activiteit en hoppa weer een Curl erachteraan!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| return { on = { devices = { 'Denon_Dim_Vol', -- VOLUME DIMMER --'Denon_Mute' } }, execute = function(domoticz, device) -- SWITCHES/DIMMERS -- CONTROLLERS DOMOTICZ local vol_dimmer = domoticz.devices('Denon_Dim_Vol') -- VARS local t_max = 179 -- Seconden local t_min = 5 -- Seconden local t = vol_dimmer.lastUpdate.secondsAgo local t_rest = t_max - t -- INPUT VARIABEL VIA TEXT SWITCH local denon_vol_text = domoticz.devices('Denon_Volume') -- TEXT SWITCH local denon_mute_text = domoticz.devices('Denon_Mute') if (t > t_min and t < t_rest) then -- HIER MOET IETS GEBEUREN os.execute ('curl http://10.0.1.25:8080/goform/formiPhoneAppDirect.xml?MV' .. vol_dimmer.level); domoticz.log('A ---------- Level is aangepast naar DENON' .. vol_dimmer.level .. ' %', domoticz.LOG_INFO) else domoticz.log('B ---------- Last update was ' .. vol_dimmer.lastUpdate.minutesAgo .. ' minutes ago', domoticz.LOG_INFO) end end } |
Hoe zorg ik er nu voor dat ik binnen die 3 minuten via Domoticz (dimmer) het volume kan aanpassen, dus de curl kan versturen en dat de BASH gewoon kan doorlopen? Het moet in die laatste IF statement gebeuren, een controle.
[ Voor 4% gewijzigd door flexje op 28-06-2018 22:39 ]
Mocht niet baten. Snap ook de log niet: als ik zeg schakel op On dan staat in de log dat ie checkte op Off?DjAntoon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:05:
[...]
if (myPanel.state == 'on'
Snelle check: on moet zijn On
Hier een Popp die als hij netjes geleerd is, allerlei rare groepnummers heeft.
Die neit te verwijderen zijn...
En doordat deze Popp erin zit, heb ik een spooknetwerk
Zomaar screen om laag.
Printer aan enz enz
Hij zend dus signalen buiten Domotic zom.:-(
Defect? is natuurlijk makkelijk.
Maar is er een manier om Popp een harde reset te geven?
Factory...
Thanks
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Klopt Arm Away en Arm Home wel?NiGeLaToR schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:37:
[...]
Mocht niet baten. Snap ook de log niet: als ik zeg schakel op On dan staat in de log dat ie checkte op Off?
Maak een copy en maak deze heel simpel, zodat je zeker weet dat de voorwaarden het dan wel doen.
Echt wel dat dit gaat lukken met jouw hulpDjAntoon schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:41:
[...]
Klopt Arm Away en Arm Home wel?
Maak een copy en maak deze heel simpel, zodat je zeker weet dat de voorwaarden het dan wel doen.
Nou, das een goeie, ik probeer daar met de documentatie uit te komen.
https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting
1
2
3
4
5
6
| security = { ... } A list of one or more of these security states: domoticz.SECURITY_ARMEDAWAY, domoticz.SECURITY_ARMEDHOME, domoticz.SECURITY_DISARMED |
Dit zal case sensitive zijn.. en gaat dan inderdaad niet goed. Ga ik als ik thuis ben weer checken.
Verder over de statussen zie ik dit:
1
| security: Holds the state of the security system e.g. Armed Home or Armed Away. |
En het volgende voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
| return { on = { security = { domoticz.SECURITY_ARMEDAWAY } }, execute = function(domoticz, security) domoticz.groups('All lights').switchOff() end } |
Dus.. ja, zo te zien is de syntax niet goed. Ik snap alleen niet goed.. moet ik nu m'n if/or constructie verdelen over de security = state? En kun je daar dan ook in dat stukje code security = { domoticz.SECURITY_ARMEDAWAY } or security = { domoticz.SECURITY_ARMEDHOME } in zetten?
Uiteindelijk wil ik overigens het andersom bereiken: als de RFID lezer een switch maakt (die gaat heel handig op On en dan weer vanzelf naar Off) de status van het alarm wijzigen naar DISARM als deze armed is en armen als deze disarmed is.
Probeer eensNiGeLaToR schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:13:
[...]
Echt wel dat dit gaat lukken met jouw hulphehe
Nou, das een goeie, ik probeer daar met de documentatie uit te komen.
https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting
code:
1 2 3 4 5 6 security = { ... } A list of one or more of these security states: domoticz.SECURITY_ARMEDAWAY, domoticz.SECURITY_ARMEDHOME, domoticz.SECURITY_DISARMED
Dit zal case sensitive zijn.. en gaat dan inderdaad niet goed. Ga ik als ik thuis ben weer checken.
Verder over de statussen zie ik dit:
code:
1 security: Holds the state of the security system e.g. Armed Home or Armed Away.
En het volgende voorbeeld:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 return { on = { security = { domoticz.SECURITY_ARMEDAWAY } }, execute = function(domoticz, security) domoticz.groups('All lights').switchOff() end }
Dus.. ja, zo te zien is de syntax niet goed. Ik snap alleen niet goed.. moet ik nu m'n if/or constructie verdelen over de security = state? En kun je daar dan ook in dat stukje code security = { domoticz.SECURITY_ARMEDAWAY } or security = { domoticz.SECURITY_ARMEDHOME } in zetten?
Uiteindelijk wil ik overigens het andersom bereiken: als de RFID lezer een switch maakt (die gaat heel handig op On en dan weer vanzelf naar Off) de status van het alarm wijzigen naar DISARM als deze armed is en armen als deze disarmed is.
1
| local alarmstatus = domoticz.devices('SecurityPanel') |
En haal de status op met bijv.
1
2
3
| if (alarmstatus.state == 'Armed Home') then ........ blaaaa end |
Late reactie, maargoed... Ja, het is "wat beter" geworden. Heb Nod-Red wat slimmer ingesteld en in Domoticz in plaats van een "percentage" het omgezet naar een Dummy Dimmer switch. Deze werkt namelijk ook met percentages, maar kent dus ook de stand aan/uit.l00pz schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 20:35:
[...]
Ik maak op dit moment gebruik van de Bluetooth Presence Detection Plugin voor Python, maar deze oplossing ziet er erg mooi uit en zorgt voor ietwat meer redundantie. Is het jou nog gelukt om dit te integreren in Domoticz?
Dus als nu mijn telefoon wordt gezien en ik ben er dichtbij, gaat de dimmer switch automatisch aan en op 100%. Loop ik weg, dan wordt het percentage steeds lager, maar blijft nog aan, tot uiterlijk 16%. De stap erna is 0% en dan gaat de switch ook meteen uit.
Met deze opzet kan ik qua presence goed leven en goed gebruiken als input voor blockly, scenes of wat dan ook.
Het spartaanse blijft wel dat je de mac adressen op verschillende plaatsen moet bijhouden. Op de Pi Zero en in Node Red staan de MAC adressen van onze telefoons.
Volgende stap is voor mij om te gaan testen met 2 Pi Zero's. Doel is om dan niet alleen te kunnen bepalen óf ik er ben, maar ook wáár ik dan ben. Ongetwijfeld dat dat ook weer uitdagingen met zich mee brengt.
Schaalbaarheid is dus beperkt, maar het werkt wel erg goed!
Natuurlijk blijven optimalisatietips welkom!
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| return { on = { devices = { 273 } }, -- motiondetector sensor execute = function( domoticz,motionDetector ) local kast = domoticz.devices(229) --Lamp kast local luxLevel = domoticz.devices(276).lux -- motiondetector lux sensor if motionDetector.active and luxLevel < 25 then kast.switchOn().checkFirst() elseif motionDetector.lastUpdate.minutesAgo > 1 then kast.switchOff() end end } |
Ik heb nu deze code en dat werkt prima, misschien kan je adapten voor jouw situatie?Riessie85 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:57:
Kan iemand me ff helpen met het volgende; Ik wil graag dat er een lamp aan gaat en aan blijft zolang er beweging wordt gedetecteerd, maar het lukt me niet om dit in een dzVents script voor elkaar te krijgen. Heb al geprobeerd om er 2 scripts van te maken maar dit wil ook niet. Volgens mij moet het op deze manier lukken maar nu blijft de lamp aan. Wie heeft de oplossing?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 return { on = { devices = { 273 } }, -- motiondetector sensor execute = function( domoticz,motionDetector ) local kast = domoticz.devices(229) --Lamp kast local luxLevel = domoticz.devices(276).lux -- motiondetector lux sensor if motionDetector.active and luxLevel < 25 then kast.switchOn().checkFirst() elseif motionDetector.lastUpdate.minutesAgo > 1 then kast.switchOff() end end }
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| return { active = true, on = { devices = { PIR_01 }, timer = { 'between 23:00 and 06:00' } }, execute = function(domoticz, device, triggerInfo) lamp = domoticz.devices('Sonoff_TVLicht01') motion = domoticz.devices('PIR_01') naarbed = domoticz.variables('naarbed') if (motion.state == 'On' and lamp.state == 'Off' and naarbed.value == 1) then lamp.switchOn().checkFirst() domoticz.notify('Domoticz Notification', 'Beweging dus de lamp gaat even aan', 'domoticz.PRIORITY_NORMAL') domoticz.log('Beweging, even lampje aan') elseif (motion.state == 'On' and lamp.state == 'On' and naarbed.value == 1) then domoticz.log('Beweging maar het lampje is nog aan, ik doe niets.') elseif (motion.state == 'Off' and motion.lastUpdate.minutesAgo > 3 and lamp.state == 'On' and naarbed.value == 1) then lamp.switchOff().checkFirst() domoticz.notify('Domoticz Notification', 'Meer dan 3 min. geen beweging, lamp gaat uit.', 'domoticz.PRIORITY_NORMAL') end end } |
It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku
Je script triggered alleen op het moment dat je motionsensor van state wisselt. Echter check je of de state al meer dan een minuut op uit staat voordat de lamp uit mag. Dat zorgt er natuurlijk voor dat je lamp nooit uit gaat. Mijn script lijkt veel op dat van jou, wellicht dat je die kan gebruiken:Riessie85 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:57:
Kan iemand me ff helpen met het volgende; Ik wil graag dat er een lamp aan gaat en aan blijft zolang er beweging wordt gedetecteerd, maar het lukt me niet om dit in een dzVents script voor elkaar te krijgen. Heb al geprobeerd om er 2 scripts van te maken maar dit wil ook niet. Volgens mij moet het op deze manier lukken maar nu blijft de lamp aan. Wie heeft de oplossing?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 return { on = { devices = { 273 } }, -- motiondetector sensor execute = function( domoticz,motionDetector ) local kast = domoticz.devices(229) --Lamp kast local luxLevel = domoticz.devices(276).lux -- motiondetector lux sensor if motionDetector.active and luxLevel < 25 then kast.switchOn().checkFirst() elseif motionDetector.lastUpdate.minutesAgo > 1 then kast.switchOff() end end }
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| return { on = { devices = {'MS Hue kitchen'} }, execute = function(domoticz, device) -- Fibaro wallswitch kitchen local light = domoticz.devices(202) -- Hue Lux sensor local lux = domoticz.devices(215) if ((not light.active and device.active and lux.lux < 90) or (light.active and device.active)) then -- motion sensor never turns off if you stay in kitchen, so turn on permanent and turn off on timer when motion sensor turns off light.switchOn() elseif (not device.active) then light.switchOff().checkFirst().afterMin(2) end end } |
In huis hebben we het nodige Home-easy in KaKu spullen dus een RFXcom gekocht en geinstalleerd. alle Home easy schakelaars worden herkend en komen onder het tabblad verlichting te staan.
De dimmers worden ook herkend, maar.... komen niet onder verlichting te staan. Pogingen om ze opnieuw toe te voegen leidt tot de melding dat ze al bestaan maar ik zie ze nergens?
Weet iemand waar Domoticz dimmers neerzet?
Welke browser??Looney11 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:28:
Sinds kort heb ik Domoticz op een Pi draaien om m'n nieuwe smartmeter (zonnepanelen gekocht) uit te lezen, geen probleem, alles werkt.
In huis hebben we het nodige Home-easy in KaKu spullen dus een RFXcom gekocht en geinstalleerd. alle Home easy schakelaars worden herkend en komen onder het tabblad verlichting te staan.
De dimmers worden ook herkend, maar.... komen niet onder verlichting te staan. Pogingen om ze opnieuw toe te voegen leidt tot de melding dat ze al bestaan maar ik zie ze nergens?
ctrl en tegelijk F5 kmop
Misschien dat je refresh niet goed werkt..
Of ff andere browser proberen.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
De service op de pi draait wel maar de webpagina kan ik niet openen...
En anders eens in de "devices list" kijken. Te vinden onder "Setup" -> "Devices". (Kijk ook even of deze lijst wel op "All Devices" staat met de knop in het midden.)Looney11 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:28:
Sinds kort heb ik Domoticz op een Pi draaien om m'n nieuwe smartmeter (zonnepanelen gekocht) uit te lezen, geen probleem, alles werkt.
Hier zouden alle devices moeten staan die zijn toegevoegd. Te sorteren op diverse kenmerken en ook een handig zoekveld.
EDIT:
En na een restart van de service?Looney11 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:33:
hmm nou wordt het helemaal lachen, nu kan ik de hele Domoticz server niet meer bereiken, voorheen geen problemen
1
| sudo service domoticz.sh restart |
[ Voor 17% gewijzigd door TravockMD op 30-06-2018 09:49 ]
Zoek op het domoticz forum exited oidLooney11 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:33:
hmm nou wordt het helemaal lachen, nu kan ik de hele Domoticz server niet meer bereiken, voorheen geen problemen
Plugins er af via ftp, en dan meestal een reboot
Heb je jessie? dan zul je een dis-upgrade moeten doen....
Of een schone install met een latere versie van je os
[ Voor 12% gewijzigd door Dylantje2 op 30-06-2018 23:48 ]
Voor mij werkt het troubleshooten het beste als volgt:Looney11 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:33:
- Stop de Domoticz service
- Start de Domoticz executable handmatig
PSN: PcDCch
Anoniem: 229491
Geen libssl hoeven installeren. Hij start netjes!
Oude database teruggezet en alles lijkt goed te werken
Bij het opstarten zie ik wel de melding:
1
| Status: PluginSystem: Failed dynamic library load, install the latest libpython3.x library that is available for your platform. |
Als ik
1
| sudo apt-get install python3-dev |
uitvoer, dan start hij volledig foutloos.
Iemand een idee waar dit nodig is? Of zou deze ook achterwege gelaten kunnen worden?
Iemand?flexje schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:31:
Ik kom hier "even" niet uit (ben er al een paar dagen mee bezig).
Ik heb het volgende principe lopen voor mijn Denon receiver:
Situatie 1:
- Handmatig via de afstandsbediening regelen van volume Denon
- Waarde van volume uitlezen via een zelfgemaakte php api welke de XML parst en de waarde in een soort van "JSON" output zet
code:
1 {"power":ON,"volume":37,"source":GAME,"mute":OFF,"}
- een BASH script gooit deze waarden om de 3 minuten in 4 text switches in Domoticz
- bij verandering van de waarden vd text switch de dimmer level aanpassen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 return { on = { devices = { 'Denon_Volume', -- DIT IS DE VOLUME TEXT SWITCH --'Denon_Mute' } }, execute = function(domoticz, device) -- INPUT VARIABEL VIA TEXT SWITCH local denon_vol_text = domoticz.devices('Denon_Volume') local denon_mute_text = domoticz.devices('Denon_Mute') -- SWITCHES/DIMMERS -- CONTROLLERS DOMOTICZ local vol_dimmer = domoticz.devices('Denon_Dim_Vol') -- VOLUME DIMMER if (vol_dimmer.lastUpdate.minutesAgo >= 2) then vol_dimmer.dimTo(denon_vol_text.text) -- ZET WAARDE VAN TEXT SWITCH IN DIMMER LEVEL domoticz.log('A ---------- Level is aangepast naar ' .. denon_vol_text.text .. ' %', domoticz.LOG_INFO) else domoticz.log('B ---------- Last update was ' .. vol_dimmer.lastUpdate.minutesAgo .. ' minutes ago', domoticz.LOG_INFO) end end }
Nu komt het leuke waar ik dus niet uit kom.
Situatie 2
- De waarden worden om de 3 minuten "uit de denon getrokken"
- Ik wil het volume natuurlijk ook via Domoticz kunnen aanpassen, maar zodra dit gebeurt binnen die 3 minuten krijg ik natuurlijk een 'conflict' tussen de BASH en de Dzvents waardoor het volumebalkje op TV weer getoond word omdat de CURL gaat lopen:
Dus CURL verstuurt opdracht naar Denon -> Volume aangepast -> Binnen 3 minuten BASH weer Volume waarde in Text switch -> Waarde Text in Dimmer -> Domoticz ziet weer Dimmer activiteit en hoppa weer een Curl erachteraan!
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 return { on = { devices = { 'Denon_Dim_Vol', -- VOLUME DIMMER --'Denon_Mute' } }, execute = function(domoticz, device) -- SWITCHES/DIMMERS -- CONTROLLERS DOMOTICZ local vol_dimmer = domoticz.devices('Denon_Dim_Vol') -- VARS local t_max = 179 -- Seconden local t_min = 5 -- Seconden local t = vol_dimmer.lastUpdate.secondsAgo local t_rest = t_max - t -- INPUT VARIABEL VIA TEXT SWITCH local denon_vol_text = domoticz.devices('Denon_Volume') -- TEXT SWITCH local denon_mute_text = domoticz.devices('Denon_Mute') if (t > t_min and t < t_rest) then -- HIER MOET IETS GEBEUREN os.execute ('curl http://10.0.1.25:8080/goform/formiPhoneAppDirect.xml?MV' .. vol_dimmer.level); domoticz.log('A ---------- Level is aangepast naar DENON' .. vol_dimmer.level .. ' %', domoticz.LOG_INFO) else domoticz.log('B ---------- Last update was ' .. vol_dimmer.lastUpdate.minutesAgo .. ' minutes ago', domoticz.LOG_INFO) end end }
Hoe zorg ik er nu voor dat ik binnen die 3 minuten via Domoticz (dimmer) het volume kan aanpassen, dus de curl kan versturen en dat de BASH gewoon kan doorlopen? Het moet in die laatste IF statement gebeuren, een controle.
Ps. Wat gaan we doen omtrent Google Assistant icm Domoticz. Heb geen zin om poorten open te zetten voor Controlicz. Any ideas?
Volgens mij heb ik Jessie, ik moet nog even uitzoeken hoe ik er achter kom welke distributie ik draai..Dylantje2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:47:
[...]
Zoek op het domoticz forum exited oid
Plugins er af via ftp, en dan meestal een reboot
Heb je jessie? dan zul je een dis-upgrade moeten doen....
Of een schone install met een latere versie van je os
Wat ik ook heb geprobeerd, de webinterface is niet te benaderen, ik krijg nu een niet bereikbaar..
De Pi draait naast Domoticz ook openvpn, ufw en fail2ban. Het benaderen van de pi met Putty werkt probleemloos. Het toevoegen of verwijderen van poort 8080 aan ufw biedt geen soelaas.
Mijn grote vraag is hoe ik mijn geschiedenis (log) cq. database handmatig, bijvoorbeeld middels ftp, kan backuppen? Dan kan ik de distro updaten en een "schone" install van domoticz doen in de hoop dat het dan wel weer gaat werken.
https://raspberrytips.nl/...pbian-versie-achterhalen/Looney11 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:10:
[...]
Volgens mij heb ik Jessie, ik moet nog even uitzoeken hoe ik er achter kom welke distributie ik draai..
Je database staat in de root van de Domoticz installatiemap. Genaamd domoticz.dbLooney11 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:10:
[...]
Mijn grote vraag is hoe ik mijn geschiedenis (log) cq. database handmatig, bijvoorbeeld middels ftp, kan backuppen?
Eventueel nog je /scripts/ map backuppen en je bent voor een groot gedeelte klaar.
Je zou zelfs nog je cron en persistant-USB kunnen backuppen als je zou willen.
(Ik draai 3x per dag een script die deze items allemaal backupped en op mijn NAS plaatst.)
De laatste twee heb ik (nog) niet gemaakt, bedankt, ik ga vanavond hier even mee aan de slag.TravockMD schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:37:
[...]
Je database staat in de root van de Domoticz installatiemap. Genaamd domoticz.db
Eventueel nog je /scripts/ map backuppen en je bent voor een groot gedeelte klaar.
Je zou zelfs nog je cron en persistant-USB kunnen backuppen als je zou willen.
(Ik draai 3x per dag een script die deze items allemaal backupped en op mijn NAS plaatst.)
Vanuit Jessie naar versie 4 9700 gegaan, toen verschillende fouten.Voornamelijk met de webpagina niet benaderbaar en domoticz stopte 1x per dag.
Daarna naar Stretch ge-upgrade. Eigenlijk doet nu alles het.
Maar soms loopt de webpagina weer vast ( niet benaderbaar ) maar domoticz loopt gewoon door op de achtergrond. 4 verschillende browsers geprobeerd btw.
Proces blijft ook active / running staan, dus herstarten helpt niet.( blijft hetzelfde )
Het enige wat werkt is de raspberry rebooten.
Hebben meer mensen dit ?
Ik heb het heel af en toe, en vaak werkt het als ik de Wifi-adapter uit de Raspberry haal en hem er weer insteek. Werkt in jouw geval SSH of andere processen nog wel?nt2nitro schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:08:
Vanuit een goed werkende versie 3
Vanuit Jessie naar versie 4 9700 gegaan, toen verschillende fouten.Voornamelijk met de webpagina niet benaderbaar en domoticz stopte 1x per dag.
Daarna naar Stretch ge-upgrade. Eigenlijk doet nu alles het.
Maar soms loopt de webpagina weer vast ( niet benaderbaar ) maar domoticz loopt gewoon door op de achtergrond. 4 verschillende browsers geprobeerd btw.
Proces blijft ook active / running staan, dus herstarten helpt niet.( blijft hetzelfde )
Het enige wat werkt is de raspberry rebooten.
Hebben meer mensen dit ?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Waar zou ik naar moeten kijken of er iets niet werkt ?
Kom ook nergens fouten oid tegen. Heb beta V4.9736 er maar opgezet nu.
Kijken of het daar beter mee gaat.
SSH etc werkt idd gewoon.
[ Voor 5% gewijzigd door nt2nitro op 02-07-2018 16:31 . Reden: ssh reaktie toegevoegd ]
ga met putty naar je domoticz cd domoticzLooney11 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:10:
[...]
Volgens mij heb ik Jessie, ik moet nog even uitzoeken hoe ik er achter kom welke distributie ik draai..
Wat ik ook heb geprobeerd, de webinterface is niet te benaderen, ik krijg nu een niet bereikbaar..
De Pi draait naast Domoticz ook openvpn, ufw en fail2ban. Het benaderen van de pi met Putty werkt probleemloos. Het toevoegen of verwijderen van poort 8080 aan ufw biedt geen soelaas.
Mijn grote vraag is hoe ik mijn geschiedenis (log) cq. database handmatig, bijvoorbeeld middels ftp, kan backuppen? Dan kan ik de distro updaten en een "schone" install van domoticz doen in de hoop dat het dan wel weer gaat werken.
Dan ./domoticz [ of ./domoticz.sh ]
lezen wat hij zegt
Hier komen evt. errors te staan
Is dat het probleem?
2018-07-02 20:53:05.824 Status: Domoticz V4.9730 (c)2012-2018 GizMoCuz
2018-07-02 20:53:05.838 Status: Build Hash: 07764867, Date: 2018-06-29 13:56:26
2018-07-02 20:53:05.850 Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
2018-07-02 20:53:06.125 Error: SQL Query("CREATE TRIGGER IF NOT EXISTS floorpla nordertrigger AFTER INSERT ON Floorplans
BEGIN
UPDATE Floorplans SET [Order] = (SELECT MAX([Order]) FROM Floorplans)+1 WHERE Floorplans.ID = NEW.ID;
END;
") : attempt to write a readonly database
2018-07-02 20:53:06.130 Error: SQL Query("UPDATE Preferences SET Key='DB_Versio n', nValue=129, sValue='' WHERE (ROWID = '1')") : attempt to write a readonly da tabase
2018-07-02 20:53:06.168 Sunrise: 05:09:00 SunSet: 21:55:00
2018-07-02 20:53:06.168 Day length: 16:46:00 Sun at south: 13:05:00
2018-07-02 20:53:06.169 Civil twilight start: 04:19:00 Civil twilight end: 22:4 5:00
2018-07-02 20:53:06.169 Nautical twilight start: 02:58:00 Nautical twilight end : 00:06:00
2018-07-02 20:53:06.169 There is no astronomical twilight in the space of 24 ho urs
2018-07-02 20:53:06.169 Status: EventSystem: reset all events...
2018-07-02 20:53:06.174 Status: PluginSystem: Failed dynamic library load, inst all the latest libpython3.x library that is available for your platform.
2018-07-02 20:53:06.203 Active notification Subsystems: (0/13)
2018-07-02 20:53:06.266 Status: WebServer(HTTP) started on address: :: with por t 8080
2018-07-02 20:53:06.425 Error: WebServer(SSL) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 443: bind: Permission denied
2018-07-02 20:53:06.425 Error: WebServer(SSL) check privileges for opening port s below 1024
2018-07-02 20:53:06.426 Status: Proxymanager started.
2018-07-02 20:53:06.429 Starting shared server on: :::6144
2018-07-02 20:53:06.429 Status: TCPServer: shared server started...
2018-07-02 20:53:06.429 Status: RxQueue: queue worker started...
2018-07-02 20:53:08.430 Status: P1 Smart Meter: Using serial port: /dev/ttyUSB0
2018-07-02 20:53:08.433 Error: P1 Smart Meter: Error opening serial port!
2018-07-02 20:53:08.434 Status: EventSystem: reset all events...
2018-07-02 20:53:08.434 Status: EventSystem: reset all device statuses...
2018-07-02 20:53:08.483 Status: EventSystem - Python: Failed dynamic library lo ad, install the latest libpython3.x library that is available for your platform.
2018-07-02 20:53:08.483 Status: EventSystem: Started
2018-07-02 20:53:08.487 Status: EventSystem: Queue thread started...
2018-07-02 20:53:09.433 Error: RFXCOM: Error opening serial port!
2018-07-02 20:53:10.434 Status: RFXCOM: retrying in 30 seconds...
2018-07-02 20:53:36.596 Error: PROXY: Handshake failed, reconnecting: Connection reset by peer
2018-07-02 20:53:39.436 Error: RFXCOM: Error opening serial port!
2018-07-02 20:53:40.436 Status: RFXCOM: retrying in 30 seconds...
2018-07-02 20:53:05.824 Status: Domoticz V4.9730 (c)2012-2018 GizMoCuz
2018-07-02 20:53:05.838 Status: Build Hash: 07764867, Date: 2018-06-29 13:56:26
2018-07-02 20:53:05.850 Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
2018-07-02 20:53:06.125 Error: SQL Query("CREATE TRIGGER IF NOT EXISTS floorpla nordertrigger AFTER INSERT ON Floorplans
BEGIN
UPDATE Floorplans SET [Order] = (SELECT MAX([Order]) FROM Floorplans)+1 WHERE Floorplans.ID = NEW.ID;
END;
") : attempt to write a readonly database
2018-07-02 20:53:06.130 Error: SQL Query("UPDATE Preferences SET Key='DB_Versio n', nValue=129, sValue='' WHERE (ROWID = '1')") : attempt to write a readonly da tabase
2018-07-02 20:53:06.168 Sunrise: 05:09:00 SunSet: 21:55:00
2018-07-02 20:53:06.168 Day length: 16:46:00 Sun at south: 13:05:00
2018-07-02 20:53:06.169 Civil twilight start: 04:19:00 Civil twilight end: 22:4 5:00
2018-07-02 20:53:06.169 Nautical twilight start: 02:58:00 Nautical twilight end : 00:06:00
2018-07-02 20:53:06.169 There is no astronomical twilight in the space of 24 ho urs
2018-07-02 20:53:06.169 Status: EventSystem: reset all events...
2018-07-02 20:53:06.174 Status: PluginSystem: Failed dynamic library load, inst all the latest libpython3.x library that is available for your platform.
2018-07-02 20:53:06.203 Active notification Subsystems: (0/13)
2018-07-02 20:53:06.266 Status: WebServer(HTTP) started on address: :: with por t 8080
2018-07-02 20:53:06.425 Error: WebServer(SSL) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 443: bind: Permission denied
2018-07-02 20:53:06.425 Error: WebServer(SSL) check privileges for opening port s below 1024
2018-07-02 20:53:06.426 Status: Proxymanager started.
2018-07-02 20:53:06.429 Starting shared server on: :::6144
2018-07-02 20:53:06.429 Status: TCPServer: shared server started...
2018-07-02 20:53:06.429 Status: RxQueue: queue worker started...
2018-07-02 20:53:08.430 Status: P1 Smart Meter: Using serial port: /dev/ttyUSB0
2018-07-02 20:53:08.433 Error: P1 Smart Meter: Error opening serial port!
2018-07-02 20:53:08.434 Status: EventSystem: reset all events...
2018-07-02 20:53:08.434 Status: EventSystem: reset all device statuses...
2018-07-02 20:53:08.483 Status: EventSystem - Python: Failed dynamic library lo ad, install the latest libpython3.x library that is available for your platform.
2018-07-02 20:53:08.483 Status: EventSystem: Started
2018-07-02 20:53:08.487 Status: EventSystem: Queue thread started...
2018-07-02 20:53:09.433 Error: RFXCOM: Error opening serial port!
2018-07-02 20:53:10.434 Status: RFXCOM: retrying in 30 seconds...
2018-07-02 20:53:36.596 Error: PROXY: Handshake failed, reconnecting: Connection reset by peer
2018-07-02 20:53:39.436 Error: RFXCOM: Error opening serial port!
2018-07-02 20:53:40.436 Status: RFXCOM: retrying in 30 seconds...
Ik gebruik dit script. /ds413 is de NAS. zwcfg.... is de configuratiefile van Zwave.Looney11 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:01:
[...]
De laatste twee heb ik (nog) niet gemaakt, bedankt, ik ga vanavond hier even mee aan de slag.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| pi@domoticz:~ $ cat backup_domoticz_db.sh #!/bin/bash DATE=`date +%Y%m%d%H%M%S` cp /home/pi/domoticz/domoticz.db /ds413/rpibackup/domoticz/rpi2a_domoticz.${DATE}.db cp /home/pi/domoticz/domoticz.db-shm /ds413/rpibackup/domoticz/rpi2a_domoticz.${DATE}.db-shm cp /home/pi/domoticz/domoticz.db-wal /ds413/rpibackup/domoticz/rpi2a_domoticz.${DATE}.db-wal cp /home/pi/domoticz/Config/zwcfg_0xc4ad2f27.xml /ds413/rpibackup/domoticz/rpi2a_zwcfg_0xc4ad2f27.${DATE}.xml cp /etc/init.d/domoticz.sh /ds413/rpibackup/domoticz/ exit 0 pi@domoticz:~ $ |
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Na terugzetten domoticz.db was de oude data ook weer beschikbaar. Even pielen met de USB devices en klaar is het.
Ik zit alleen met het niet geldig zijn van het SSH certificaat, krijg in chrome steeds de niet-veilig melding..
Als je op vaste tijdstippen thuiskomt en hem aan de lader zet kan je een timing er inbouwen5183 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:04:
[...]
Dat is inderdaad een lood accu die zelf ontlaad.
De fiets wordt in de winter ook gebruikt, denk ik, we hebben hem pas 2 maanden dus geen idee nog
aan rond tijdstip thuiskomst,
check verbruik pas inschakelen rond tijdstip dat hij bv 2 uur staat te laden starten.
- Domoticz draait probleemloos
- Pihole draait, maar wijzigingen in instellingen worden niet verwerkt
- Inloggen via Putty werkt niet
- Een reboot via Domoticz resulteert in de melding “error executing reboot command domoticz”
Een powercycle werkt maar is natuurlijk niet gewenst, wie herkent dit?
Denk je sd corruptweekend warrior schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:04:
Begin van een corrupte SD kaart? Je zou even je OS kunnen updaten, misschien dat er een background process blijft hangen en die het systeem niet toegankelijk maakt. Geen toename in CPU/geheugen?weekend warrior schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:04:
Op mijn RBP draait Domoticz en Pihole. Ik heb nu twee keer gemerkt dat de Pi niet meer te benaderen is, met de volgende symptomen:
- Domoticz draait probleemloos
- Pihole draait, maar wijzigingen in instellingen worden niet verwerkt
- Inloggen via Putty werkt niet
- Een reboot via Domoticz resulteert in de melding “error executing reboot command domoticz”
Over het algemeen heb ik wel de ervaring dat dit vaak een voorteken is van een compleet nieuwe reinstall.
Helaas steeds meer verstoringen door dat sommige soms niet werken en dan weer wel.
Gisteren aansloten via Mochad X10 en draadloos uitgezet. Helaas zelfde resultaat.
Wilde nu langzaam overstappen op Zwave (of iets anders?) Alles is nogal aan de prijs en veel verschillende merken. Werkt alles echt met elkaar? Sticky van merk A met een schakelaar van merk B?
Iemand tips voor een bepaald merk?
Bing
Ik gebruik ze voor de rolluiken en screens.
Gisteravond werkte mijn Xiaomi (zigbee / gateway V2) schakelaar niet meer. Ik heb dit al eerder gehad... App geopened en het password overgenomen in Domoticz, en meteen werkte alles weer als vanouds. Het lijkt alsof dit password af en toe gereset word... Misschien door een app update? Iemand meer ervaring?
En wat gebruiken jullie aan de Pi kant??SpikeHome schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:18:
@bing69 ik gebruik die van fibraro FGRM222 werkt perfect.
Ik gebruik ze voor de rolluiken en screens.
Bing
En wat gebruiken jullie aan de Pi kant??DjAntoon schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:41:
Ja hoor, ik gebruik de qubino, werkt uitstekend.
Gisteravond werkte mijn Xiaomi (zigbee / gateway V2) schakelaar niet meer. Ik heb dit al eerder gehad... App geopened en het password overgenomen in Domoticz, en meteen werkte alles weer als vanouds. Het lijkt alsof dit password af en toe gereset word... Misschien door een app update? Iemand meer ervaring?
Bing
Wat heb ik al gedaan? Deze heb ik eerst geïnstalleerd in Debian Chroot op de synology en dit werkt perfect. Echter op de Synology krijg ik steeds een foutmelding. Wie kan mij helpen?
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Knopje op de gateway zelf bedoel je?DjAntoon schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:41:
Ja hoor, ik gebruik de qubino, werkt uitstekend.
Ik heb daar af en toe wel last van, dan is het lichtje van de gateway niet meer handmatig aan te zetten.
Via Domoticz gaat ie dan wel gewoon aan en uit. Apart.
En de foutmelding is?Henkie-Jan schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:20:
Dag allen, zoals wellicht bekend kan je in Domoticz ook een SDR stick toevoegen. Maar hoe gaat dit op deen Synology.
Wat heb ik al gedaan? Deze heb ik eerst geïnstalleerd in Debian Chroot op de synology en dit werkt perfect. Echter op de Synology krijg ik steeds een foutmelding. Wie kan mij helpen?
Maar graag wil ik overstappen naar DZVents, omdat ik denk dat dit specifieker is en ik er later meer mee kan.
Een vraag aan jullie. Moet ik voor elke actie een nieuwe DZVents script maken? En hoe zit het met Blocky?
Voorbeeld wat ik nu heb in Blocky
IF linker knop is aan;
Then nachtkastje lamp 50% EN knop off
Els If rechter knop is aan;
Then slaapkamer licht aan EN knop off
Els If beide knop is aan
Then nachtkastje lamp uit EN slaapkamer licht uit EN knop off
Betreft een Xiaomi Wireless Dual Switch
Dus kan ik beter per actie een script maken of is dit goed?
Ik wil namelijk ook nog een tijd inbouwen, overdag 50% licht en 's nachts 10%
En eigenlijk wil ik, als je "beide knop" indrukt er een virtuele knop aan gaat zodat de linker en rechter knop een ander effect krijgen...
Als je begrijp wat ik bedoel
l00pz schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 20:35:
[...]
Ik maak op dit moment gebruik van de Bluetooth Presence Detection Plugin voor Python, maar deze oplossing ziet er erg mooi uit en zorgt voor ietwat meer redundantie. Is het jou nog gelukt om dit te integreren in Domoticz?
Naar aanleiding hiervan ben ik ook even gaan zoeken hoe ik dit zo optimaal mogelijk kan doen. Ik heb het volgende geimplementeerd mbv Docker op mn Pi Zero:Whizzer schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:28:
[...]
---
Schaalbaarheid is dus beperkt, maar het werkt wel erg goed!
Natuurlijk blijven optimalisatietips welkom!
- Voor de mosquitto broker deze docker file gebruikt: https://github.com/pascaldevink/rpi-mosquitto
- Zelf een docker file gemaakt voor: https://github.com/andrewjfreyer/presence die de stappen uitvoert zoals beschreven op in Readme.
- Zelf een docker file gemaakt met een mqtt node service: https://www.npmjs.com/package/mqtt
Wat de laatste docker container doet is subscriben op het topic van presence, voor elke entry die deze vind in de owner_devices file:
Dus bijvoorbeeld: location/owner/A0:10:00:00:00:00A0:10:00:00:00:00 #MyName:211
Zodra er een message binnenkomt, wordt het mac adres geparsed, en de index (211) opgezocht. Dit is de index van het device in Domoticz. Vervolgens wordt met de mqtt client een publish gedaan naar het Domoticz/in topic met het confidence level.
Tot slot is het een kwestie van de 3 docker containers in docker-compose hangen en zorgen dat de twee presence containers bij de mqtt_pref en owner_devices kunnen:
(slecht geformat)
Mocht er interesse zijn in de docker containers/mqtt client code dan kan ik die op Github plaatsen.version: '2'
services:
mosquitto:
image: 'pascaldevink/rpi-mosquitto'
restart: unless-stopped
ports:
- '0.0.0.0:1883:1883'
- '0.0.0.0:9001:9001'
volumes:
- '/home/pirate/mqtt-config/config:/mqtt/config:ro'
- '/home/pirate/mqtt-config/log:/mqtt/log'
- '/home/pirate/mqtt-config/data:/mqtt/data'
presence:
image: giejay/rpi-presence
network_mode: host
volumes:
- '/home/pirate/presence-config/mqtt_preferences:/presence/mqtt_preferences'
- '/home/pirate/presence-config/owner_devices:/presence/owner_devices'
depends_on:
- mosquitto
presence-domoticz:
image: giejay/rpi-presence-domoticz
network_mode: host
volumes:
- '/home/pirate/presence-config/mqtt_preferences:/presence-domoticz/mqtt_preferences'
- '/home/pirate/presence-config/owner_devices:/presence-domoticz/owner_devices'
depends_on:
- mosquitto
Beste is om gewoon 1 voor 1 je scripts om te zetten. Je kan ze zelfs tegelijk laten lopen en extra logging regels toevoegen aan de dzvents scripts. Ik heb ondertussen bijna alles om en vind het een perfect taaltje en véél meer mogelijkheden dan blocky.RedRayMann schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:20:
Op het moment werk ik veel met Blocky. Ik kan er hele uitgebreide schema's van maken![]()
Maar graag wil ik overstappen naar DZVents, omdat ik denk dat dit specifieker is en ik er later meer mee kan.
Een vraag aan jullie. Moet ik voor elke actie een nieuwe DZVents script maken? En hoe zit het met Blocky?
Voorbeeld wat ik nu heb in Blocky
IF linker knop is aan;
Then nachtkastje lamp 50% EN knop off
Els If rechter knop is aan;
Then slaapkamer licht aan EN knop off
Els If beide knop is aan
Then nachtkastje lamp uit EN slaapkamer licht uit EN knop off
Betreft een Xiaomi Wireless Dual Switch
Dus kan ik beter per actie een script maken of is dit goed?
Ik wil namelijk ook nog een tijd inbouwen, overdag 50% licht en 's nachts 10%
En eigenlijk wil ik, als je "beide knop" indrukt er een virtuele knop aan gaat zodat de linker en rechter knop een ander effect krijgen...
Als je begrijp wat ik bedoel
Nu nog de editor in domoticz vervangen voor een die wel op de ipad werkt en ik ben helemaal blij.
Wat gaat hier mis?
1
2
3
4
5
6
7
8
| commandArray = {} if (devicechanged['Thuis'] == 'On' and otherdevices['ZonOp'] == 'Off') then commandArray['Dressoir']='On RANDOM 1' commandArray['LampTV']='On RANDOM 1' end return commandArray |
Error: EventSystem: in L_LampenSwitch: [string "commandArray = {}..."]:3: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)
Daar komt ie dan. Het lijkt me dus dat hij vanuit domoticz niet te benaderen is. Mogelijk omdat hij geinstalleerd is onder Debian Chroot? Hij functioneert prima in Chroot.
1
| 2018-07-05 23:29:24.359 Status: Rtl433: rtl_433 startup failed. Make sure it's properly installed (rtl_433 -F csv -q -I 2 -F 433.92e6 -d 1 2>/dev/null). https://github.com/merbanan/rtl_433[ |
Als ik echter onder de Synology interface kijk wordt de stick wel gevonden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| T: Bus=01 Lev=01 Prnt=01 Port=00 Cnt=01 Dev#= 2 Spd=480 MxCh= 0 D: Ver= 2.00 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS=64 #Cfgs= 1 P: Vendor=0bda ProdID=2838 Rev=01.00 S: Manufacturer=Realtek S: Product=RTL2838UHIDIR S: SerialNumber=00000001 C: #Ifs= 2 Cfg#= 1 Atr=80 MxPwr=500mA I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=ff(vend.) Sub=ff Prot=ff Driver=(none) I: If#= 1 Alt= 0 #EPs= 0 Cls=ff(vend.) Sub=ff Prot=ff Driver=(none) |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
| Bus 001 Device 002: ID 0bda:2838 Realtek Semiconductor Corp. RTL2838 DVB-T Device Descriptor: bLength 18 bDescriptorType 1 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 0 (Defined at Interface level) bDeviceSubClass 0 bDeviceProtocol 0 bMaxPacketSize0 64 idVendor 0x0bda Realtek Semiconductor Corp. idProduct 0x2838 RTL2838 DVB-T bcdDevice 1.00 iManufacturer 1 Realtek iProduct 2 RTL2838UHIDIR iSerial 3 00000001 bNumConfigurations 1 Configuration Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 2 wTotalLength 34 bNumInterfaces 2 bConfigurationValue 1 iConfiguration 4 USB2.0-Bulk&Iso bmAttributes 0x80 (Bus Powered) MaxPower 500mA Interface Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 4 bInterfaceNumber 0 bAlternateSetting 0 bNumEndpoints 1 bInterfaceClass 255 Vendor Specific Class bInterfaceSubClass 255 Vendor Specific Subclass bInterfaceProtocol 255 Vendor Specific Protocol iInterface 5 Bulk-In, Interface Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN bmAttributes 2 Transfer Type Bulk Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0200 1x 512 bytes bInterval 0 Interface Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 4 bInterfaceNumber 1 bAlternateSetting 0 bNumEndpoints 0 bInterfaceClass 255 Vendor Specific Class bInterfaceSubClass 255 Vendor Specific Subclass bInterfaceProtocol 255 Vendor Specific Protocol iInterface 5 Bulk-In, Interface Device Qualifier (for other device speed): bLength 10 bDescriptorType 6 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 0 (Defined at Interface level) bDeviceSubClass 0 bDeviceProtocol 0 bMaxPacketSize0 64 bNumConfigurations 2 Device Status: 0x0000 (Bus Powered) |
[ Voor 90% gewijzigd door Henkie-Jan op 05-07-2018 23:37 ]
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
https://github.com/SynoCommunity/spksrc/wiki/Debian-Chroot
Staat dit Lua-event op 'Device'?TerrorSource schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:14:
Ik ben een poging aan het doen om mijn Blocky's naar LUA om te zetten.
Wat gaat hier mis?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 commandArray = {} if (devicechanged['Thuis'] == 'On' and otherdevices['ZonOp'] == 'Off') then commandArray['Dressoir']='On RANDOM 1' commandArray['LampTV']='On RANDOM 1' end return commandArray
Error: EventSystem: in L_LampenSwitch: [string "commandArray = {}..."]:3: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)
Even buiten de vraag wat hier fout gaat, waarom omzetten naar LUA en niet direct naar DzVents?
Staat op "All". Zal hem switchen naar "Device" en vanavond opnieuw proberen.
Omdat ik onbekend ben met dzvents, weet dat het er in zit maar hoe/wat weet ik niet.TravockMD schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 07:36:
[...]
Even buiten de vraag wat hier fout gaat, waarom omzetten naar LUA en niet direct naar DzVents?
DzVents is gebaseerd op LUA namelijk, enkel een heel stuk uitgebreider.
Ik raad echt aan om eens de voorbeelden te bekijken op de wiki. Zeker als je toch al in de beginfase zit met LUA.
https://www.domoticz.com/wiki/DzVents:_next_generation_LUA_scripting
Dit topic is gesloten.