Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:53
O ja, het is een Premium.
Het is 1 van de importeur auto’s die bij de introductie gebruikt werden.
De juiste kleurbenaming weet ik eigenlijk niet maar hij is grijs metallic, maar daar zijn meerdere soorten in.

Deze heeft als extra het schuifdak en 2 kleuren leer, ook op het dashboard.

[ Voor 23% gewijzigd door RonaldPr op 19-12-2020 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Om binnen dit Ioniq Electric topic niet nog meer verwarring te krijgen, heb ik voor de nieuwe Ioniq 5 een nieuw topic geopend.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-10 13:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

TwOkkie schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:43:
TL;DR: Vanmorgen was mijn auto niet opgeladen en niet voorverwarmd. Mijn wilde gok is dat dit komt omdat de stekker er pas gisteravond in gestoken is, terwijl de auto al stil stond sinds vrijdag. De hele vorige week heeft hij netjes op tijd geladen en verwarmd, maar toen heb ik iedere keer direct na het uitstappen en aflsluiten de stekker aangesloten.

Klopt mijn wilde gok?
Update: nee.

Vrijdag weer de auto neergezet zonder de lader aan te sluiten. Gisteravond toch de lader aangesloten om te kijken of dit te reproduceren was. Vanmorgen helaas/gelukkig• toch gewoon geladen en voorverwarmd.

• Ik had liever ontdekt waaróm er vorige week niet geladen was. Random niet laden is niet leuk.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Wat ik vreemd vind is dat er nog veel nieuwe auto’s van 2019 te koop staan, zowel 28 en 38 modellen.

Deze hebben lage bijtelling en toch raken ze niet verkocht. Het lijkt wel of het merendeel toch voor een grotere actieradius gaat of een SUV

Aan de prijs kan het niet liggen, die is al flink gezakt. Ik heb zelf zo’n vermoeden dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is en de voordelen van de Ioniq niet zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:27
yep, echte koopjes. 23k voor een 28kWh ioniq met nog 4 jaar 4% bijtelling.... goed goedkoper zakelijk rijden kan gewoon niet.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
De Ioniq is echt ondergewaardeerd. Mensen kijken alleen maar hoe groot de accu is maar dat zegt weinig, of iig niet alles.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Kortom grijp je kans. Ik heb er nu 113k op zitten en nog steeds het volle bereik. Dus ik rij nog even door...

Anderzijds is een ID3 er nu vanaf 40k (38k) met een 62kWh accu en een tijd van 10:45 ipv 12:15 op de 1000km test van Bjorn.
Dus 38k voor een 38kWh Ioniq comfort is dan een kansarme actie natuurlijk.
Kortom als ik nu iets moest kopen dan zou ik 23k nog wel betalen voor een ioniq, maar geen 33k of 35k.

[ Voor 58% gewijzigd door BarryH op 21-12-2020 11:49 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
BarryH schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:08:
Kortom grijp je kans. Ik heb er nu 113k op zitten en nog steeds het volle bereik. Dus ik rij nog even door...

Anderzijds is een ID3 er nu vanaf 40k (38k) met een 62kWh accu en een tijd van 10:45 ipv 12:15 op de 1000km test van Bjorn.
Dus 38k voor een 38kWh Ioniq comfort is dan een kansarme actie natuurlijk.
Kortom als ik nu iets moest kopen dan zou ik 23k nog wel betalen voor een ioniq, maar geen 33k of 35k.
Toch als je de ID.3 naar dezelfde uitrusting brengt dan is hij wel veel duurder voor zover de extra’s te leveren zijn. En dan is er ook nog iets met de software en de app die slecht werkt.

Wat dat betreft heeft Hyundai het beter voor elkaar.

Zijn wij nou zo slim of is de rest zo dom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:32
Misschien ontstaat er nog een levendige handel in tweedehandsjes voor de instappers, vooral als bekend wordt dat de Ioniq als een Duracelkonijntje blijft lopen

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
pmiddeld schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:00:
Misschien ontstaat er nog een levendige handel in tweedehandsjes voor de instappers, vooral als bekend wordt dat de Ioniq als een Duracelkonijntje blijft lopen
Ik ben bang dat de gemiddelde Nederlander toch op zoek is naar een te zware auto met een hoge instap en een dure dikke accu.

Vreemd ook dat alle elektrische auto’s op één hoop gegooid worden terwijl er grote verschillen in verbruik en dus meer of minder milieubelastend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Gaat nog wel veranderen.

Op dit moment zijn de mensen die een EV kopen de groep die bereid is wat meer aan een auto uit te geven en dan ook een aantal luxe zaken willen.

Daarnaast gaat de gewichtsafhankelijke MRB voor EVs ook komen (2025? dacht ik) en dan gaat het financieel ook uitmaken.
Mocht Electriciteit (voor auto's ) duurder gaan worden, dan gaat verbruik ook meer een item worden.

Ik was vooral gefocust op onderhoudskosten en dacht: bij lage nieuwwaarde zal onderhoud ook niet heel duur zijn. Zeker omdat ik er toch graag ca. 10(+?) jaar mee zou willen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 21-12-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er komt hoogstwaarschijnlijk geen gewichtsafhankelijke mrb. Zou ook volkomen onlogisch zijn, veel logischer is kilometerbeprijzing, en daar wordt al over gesproken in combinatie met EV's.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik vraag me af of de belastingdienst op de roadmap en backlog nog wel een plekje vrij heeft voor zo'n aanpassing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het is al een tijdje geleden 'besloten', het staat al een tijd op de roadmap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-10 11:23

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Kan nergens vinden of dit ook bij de Ioniq speelt?:

https://www.autoweek.nl/a...-deels-wegens-nachtvorst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:47

RKD

Speelt volgens mij alleen bij Vattenfal palen, omdat die ook de laadpaal zijde automatisch ontgrendelen als de auto ontgrendeld wordt.

Of de Ioniq hier gevoelig voor is weet ik even niet. Misschien als je de instelling aan hebt staan dat hij moet ontgrendelen als het laden gereed is dat je er dan last van zou kunnen hebben (hoewel dat dacht ik alleen bij snelladen is)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
RKD schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:04:
[...]

Speelt volgens mij alleen bij Vattenfal palen, omdat die ook de laadpaal zijde automatisch ontgrendelen als de auto ontgrendeld wordt.

Of de Ioniq hier gevoelig voor is weet ik even niet. Misschien als je de instelling aan hebt staan dat hij moet ontgrendelen als het laden gereed is dat je er dan last van zou kunnen hebben (hoewel dat dacht ik alleen bij snelladen is)
Ik denk dat het de dieven niet uit maakt of de kabel vergrendeld zit, daar hebben ze wel een trucje voor om het te slopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-10 14:22
RonaldPr schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat het de dieven niet uit maakt of de kabel vergrendeld zit, daar hebben ze wel een trucje voor om het te slopen
Blijft idd een kwestie van vraag aanbod en marktwaarde.
Een kat slopen onder een prius uit omdat het relatief eenvoudig is en makkelijk oplevert.
Kabels van Tesla zijn wellicht wat gangbaarder dan die op een Hyundai zitten (verkoop online/buitenland).

En je kan vast met bepaald tool de kabel ontgrendelen, wellicht een magneetje ergens.

Inductieladen is de toekomst hopelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:38
RKD schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:04:
[...]

De pitpoint bij mij om de hoek ontgrendelt ook als ik na het laden de kabel uit de auto trek: geen pas nodig :(

Hoe werkt die truuk met afkoelen precies? Dat kunnen we toch even testen? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Is dit niet het systeem dat zodra het laden stopt de kabel loskomt?
(wat wel een heel goed systeem is op een publieke paal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49

WhySoSerious

Be the change.

Nou, beetje mindere ervaring.

Sta momenteel op een industrieterrein in Rotterdam, gelukkig weer te laden.

Begon wat krap te worden, dus was gaan (proberen te) laden bij een Tango met snelladers. 2 stuks, waar van een de RFID lezer het niet deed en de ander de auto niet wilde laden. Internal car error gaf de paal aan. 20 x geprobeerd met ondersteuning, omhoog houden van stekker etc, maar niets.
Doorgereden naar een andere DC-lader, en bij een Ecotap laadplein uitgekomen met nog 8 km range (geen turtle mode denk ik). Daar gaf de DC-lader aan dat de stekker in de auto gestoken kon worden, terwijl deze er al in zat!

Gelukkig staan er ook ac-palen, na een 10-tal minuten zat de auto weer op 10%, toen nog een keer geprobeerd aan de DC. Bij starten van de auto overigens steeds de melding "snelladerfout". Ik zag nog kort iets van een EPDB-fout oid, iemand hier bekend mee?

Gelukkig begon de auto deze keer wel te laden a 50kW. Ik hoop ook dat het probleem verholpen is, want moet onderweg nog een keer bijladen...

Ga 'm iig goed laten nakijken door de dealer. Klopt het overigens dat de rechter pin bovenin echt een stuk dieper ligt dan de linker?

Vanmiddag bij snelladen 0 problemen ondervonden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb soms de snelladerfout. Het helpt dan om de auto uit te doen en opnieuw te starten met het laadproces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WhySoSerious schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:59:

Ga 'm iig goed laten nakijken door de dealer. Klopt het overigens dat de rechter pin bovenin echt een stuk dieper ligt dan de linker?
Dat klopt denk ik wel, als je de connector er uit trekt zal die als eerste de verbinding verliezen en direct alles spanningsloos maken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 20:49

WhySoSerious

Be the change.

Ok, inmiddels weer probleemloos onderweg, geen issues meer met snelladen.

Morgen dealer eens contracteren om te kijken of de dit kunnen uitlezen/herleiden.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
In veel testen van de Ioniq lees je gemopper over het ontbreken van een achterwisser.

Zijn er hier mensen die er last van hebben of valt het wel mee? En zou het helpen om er een coating op aan te brengen bijvoorbeeld Rain x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb idd rainX gebruikt (maar nu ik het typ bedenk ik me dat ik het er weer eens op moet doen).

Eigenlijk kijk ik bijna nooit door de achteruit. Doe alles op de spiegels en de achteruitrij camera. Op die lens ga ik morgen zeker weer RainX doen, want bij regen heb daar slecht zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeepje4life
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 13:35
Ik heb er sinds begin december een, en het zicht in het algemeen valt me reuze mee.

Maar als het regent of geregend heeft en ik rij net weg, dan heb ik wel even slecht zicht vind ik. Moet daar een beetje aan wennen als ik bv achteruit een parkeervak uit moet. Maar gelukkig heeft ie veel sensoren.

Na een minuutje of 3 rijden zijn de druppels wel weer van de ramen afgegleden.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 14:46
Kom thuis met 20km op de GOM en 11% SoC en wil nog snel even naar de supermarkt zo een 7km verderop. Haalbaar?

spoiler:
Terug thuis gekomen met --- op de GOM en 1% SoC. Zit volgens mij iets niet goed in de calibratie van de batterijmeting. SoC sprong van 7% naar 4%
TwOkkie schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:27:
[...]

Update: nee.

Vrijdag weer de auto neergezet zonder de lader aan te sluiten. Gisteravond toch de lader aangesloten om te kijken of dit te reproduceren was. Vanmorgen helaas/gelukkig• toch gewoon geladen en voorverwarmd.

• Ik had liever ontdekt waaróm er vorige week niet geladen was. Random niet laden is niet leuk.
Stak de stekker wel goed in? Zag je het rode indicatielampje op het dashboard en een blauwe knipperende lamp door de voorruit? Heb zelf al enkele keren gehad dat ik dacht de wagen aan de lader te hebben gehangen en toch bedrogen uitkom.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heath
  • Laatst online: 30-09 11:08
Blokker_1999 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:49:
Kom thuis met 20km op de GOM en 11% SoC en wil nog snel even naar de supermarkt zo een 7km verderop. Haalbaar?

spoiler:
Terug thuis gekomen met --- op de GOM en 1% SoC. Zit volgens mij iets niet goed in de calibratie van de batterijmeting. SoC sprong van 7% naar 4%

[...]
Ik had net een soortgelijk iets, maar net de andere kant van de kans/geluk. Heb een paar honderd meter moeten duwen, en als klap op de vuurpijl waren de laadpalen hier om de hoek ineens allemaal bezet. Ik sta nu dus met de granny charger door het keukenraam voor de deur te laden, haha.

Nouja, ook weer een belevenis gehad die in het boekje met ervaringen kan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43

timovd

Voorsprong door techniek

RaymondD schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:12:
Ik heb hem ook inmiddels. Flinke kaartupdates. Wegen die er al meer dan een jaar liggen maar nog niet op de kaart stonden staan er nu wel op.
Is het mogelijk om alleen de kaarten bij te werken? Ik draai nu ABRP transmitter op de headunit en dat schijnt straks niet meer te kunnen, of om andere apps te installeren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-10 07:36
timovd schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:45:
[...]

Is het mogelijk om alleen de kaarten bij te werken? Ik draai nu ABRP transmitter op de headunit en dat schijnt straks niet meer te kunnen, of om andere apps te installeren.
Geen idee eigenlijk. Ik heb ook ooit ABRP transmitter gedraaid maar de tijd en het gedoe dat ik iedere keer had met na software updates de boel weer aan de praat te krijgen vond ik het niet waard. Nu hang ik gewoon een telefoon met ABRP aan een zuignap en hou het verbruik zelf wel in de gaten. Hoewel... de laatste 9 maanden eigenlijk nauwelijks onderweg hoeven laden.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
gewoon evnotify en obd2 dongle erbij: werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-10 22:45
Ik kijk zeker wel veel door de achterruit, maar weinig hinder van regen.
Slecht zich door de camera vind ik wel een probleem (dat was bij m'n Golf VII echt zoveel beter). Heb daarvoor Rain x gekocht, maar was niet veel beter vond ik.
RonaldPr schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:20:
In veel testen van de Ioniq lees je gemopper over het ontbreken van een achterwisser.

Zijn er hier mensen die er last van hebben of valt het wel mee? En zou het helpen om er een coating op aan te brengen bijvoorbeeld Rain x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JB1980 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:35:
Ik kijk zeker wel veel door de achterruit, maar weinig hinder van regen.
Slecht zich door de camera vind ik wel een probleem (dat was bij m'n Golf VII echt zoveel beter). Heb daarvoor Rain x gekocht, maar was niet veel beter vond ik.

[...]
Deze mening deel ik helemaal. De ruitenwisser is niet echt een gemis, maar als het goed regent zie je praktisch niets meer door de camera. Ik weet ook niet hoeveel hieraan gedaan kan worden, maar kan me voorstellen dat er best oplossingen zijn hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

In de Prius had ik wel een ruitenwisser achter, maar dat hielp niets. Nu zonder wisser achter, mis ik niets. Scheelt weer een onderdeel voor onderhoud.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OerlemA
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-10 11:18
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:16:
[...]

Deze mening deel ik helemaal. De ruitenwisser is niet echt een gemis, maar als het goed regent zie je praktisch niets meer door de camera. Ik weet ook niet hoeveel hieraan gedaan kan worden, maar kan me voorstellen dat er best oplossingen zijn hiervoor.
Na een aantal minuten rijden (zeker op de snelweg) wordt de achterruit weer gewoon droog en heb je nagenoeg geen last meer van de regen. Regelmatig als ik iets uit de kofferbak pak ga ik met mijn vinger over de camera om hem schoon te houden. Niet ideaal, maar het werkt wel. Beter zou zijn dat de camera naar binnen klapt o.i.d. zodat deze niet vies wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 17:14
OerlemA schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:21:
[...]

Na een aantal minuten rijden (zeker op de snelweg) wordt de achterruit weer gewoon droog en heb je nagenoeg geen last meer van de regen. Regelmatig als ik iets uit de kofferbak pak ga ik met mijn vinger over de camera om hem schoon te houden. Niet ideaal, maar het werkt wel. Beter zou zijn dat de camera naar binnen klapt o.i.d. zodat deze niet vies wordt.
Haha, dat doe ik ook. Meestal als de camera wat vochtig is of anders maak ik zelf mijn vinger even nat om de camera schoon te maken.
Wat VW heeft, met een camera die wegklapt achter de badge, is een mooie oplossing. Zo blijft de camera altijd schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Blokker_1999 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:49:
Stak de stekker wel goed in? Zag je het rode indicatielampje op het dashboard en een blauwe knipperende lamp door de voorruit?
Ja. Ja. Nee.

De Zappi gaf aan "Charge Delayed" zoals altijd als de stekker er goed in zit, maar de auto het nog geen tijd vindt om te gaan laden. Bij het instappen zag ik dat hij nog vond dat de stekker er in zat (klopt) en zodra ik de auto aanzette, begon hij alsnog met laden. Althans, ik zag de blauwe lampen wat knipperen.

Heeft iemand ervaring met het laden via de verschillende modes van de Zappi en timergestuurd opwarmen? Er zit wel iets van "preheat" in de Zappi instellingen, maar ik vraag me af hoe die nou kan weten of de auto wil laden of opwarmen. Volgens mij voorziet het protocol enkel in het uitwisselen van maximale laadstromen, toch?

In ECO++ zal de Zappi geen stroom aanbieden tenzij de zonnepanelen stroom leveren of een van de Boost-modes geactiveerd wordt. Zo kan ik instellen dat hij via een Timed Boost tussen 04:00 en 07:00 maximale stroom wil leveren. De auto zal dan 3 uur opladen, genoeg voor een woonwerkrit. Maar als ik nou om 09:00 de auto opgewarmd wil hebben, kan dat dan? Of moet ik dan ook maar een timed boost tussen 08:30 en 09:00 programmeren en voor lief nemen dat de accu dan verder opgeladen wordt?

Het menu en de handleiding van de Ioniq zijn al zo helder als dikke erwtensoep in de moddersloot over hoe de parameters nou precies werken. De summiere handleiding van de Zappi werkt ook niet echt mee... Wat zou het al mooi zijn als je aan een van beide kanten een debug-log kon inzien...

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-10 17:29
Eigenlijk voor het laadpalen topic, maar vooruit; Bij de zappi kun je in de instellingen dit instellen;
Je kan kiezen of de auto 'actief' gehouden wordt, of dat de zappi echt afschakeld.
Even een mailtje naar de support van zappi en ze helpen je graag verder.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Niet helemaal voor het laadpalentopic omdat de meeste EV's ook zonder laadpaal kunnen verwarmen en het hier specifiek om de combo Zappi en Ioniq gaat. Een Ioniq (in ieder geval de 28 kWh) verwarmt niet zonder externe voeding. Een willekeurige andere EV zal gewoon gaan verwarmen, laadpaal of niet.

De feature die jij bedoelt, heb ik al aan. Normaal zegt de Zappi "Klaar" als de auto stopt met laden. Dan wil die ook geen stroom meer leveren als de Ioniq wat nodig heeft om te verwarmen.

Maar nu zet ik de auto gewoon op "altijd laden". Dan bepaalt de Zappi of er geladen wordt of niet. Is er geen overproduktie van de PV, dan stroomt er niets. Bij mij zal dat de situatie zijn omdat ik nog steeds geen PV heb. Maar gelukkig is daar nog "Smart Boost" of "Timed Boost" die zorgt dat de auto 's nachts toch wat bijlaadt. Ik gebruik dat om niet altijd tot 100% te gaan.

Maar nu wil ik dit combineren met een voorverwarmde auto. Heeft iemand dat al geprobeerd?

Een ander voordeel van deze methode is dat ik het laden op afstand kan starten met de Zappi App. Als ik de timer van de Ioniq zelf gebruik, dan moet ik naar de auto lopen om dit te overrulen. #fwp

[ Voor 6% gewijzigd door TwOkkie op 29-12-2020 20:19 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Ik ervaar het "sticky steering" laatste tijd. Hier ook wel eens over gelezen maar nooit ene oplossing.
Afspraak gemaakt bij de garage maar omdat het soms voorkomt en je het ook alleen merkt boven de 70, lang rechtdoor en dan heel zacht opbouwend een kant op stuurt voel je licht de weerstand. Soms wat meer dan anders en vaak helemaal niet.
Ik vrees dus dat ik na de auto weggebracht te hebben en weer terug te krijgen met de opmerking; Uitgebreide rit gedaan en niets gemerkt. Is compleet normaal.

Iemand meer ervaring en informatie over dit probleem?
Andere fora lees je het ook wel terug en soms wordt zelfs het stuurhuis vervangen.. Is dat toch een simpele productfout als het hieraan ligt, moet intern dan toch bekend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:43:
Ik ervaar het "sticky steering" laatste tijd. Hier ook wel eens over gelezen maar nooit ene oplossing.
Afspraak gemaakt bij de garage maar omdat het soms voorkomt en je het ook alleen merkt boven de 70, lang rechtdoor en dan heel zacht opbouwend een kant op stuurt voel je licht de weerstand. Soms wat meer dan anders en vaak helemaal niet.
Ik vrees dus dat ik na de auto weggebracht te hebben en weer terug te krijgen met de opmerking; Uitgebreide rit gedaan en niets gemerkt. Is compleet normaal.

Andere fora lees je het ook wel terug en soms wordt zelfs het stuurhuis vervangen.. Is dat toch een simpele productfout als het hieraan ligt, moet intern dan toch bekend zijn?
Herkenbaar, toen ik vorig jaar november de auto kocht merkte ik het ook, vooral op de snelweg. Na verloop van tijd werd het minder, waarschijnlijk omdat het warmer werd. Nu het weer kouder is is het mij nog niet echt opgevallen maar ik rij ook weinig. Bij de onderhoudsbeurt afgelopen maand heb ik het maar niet aangegeven want als je het dan niet merkt doen ze er toch ook niets aan. Benieuwd of het weer terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@TwOkkie ik heb een simpele domme laadpaal die ik soms uit zet om laden door de auto te voorkomen. Tot nu toe is mijn ervaring dat ik bij een ingesteld voorverwarmschema (in mijn 2017 auto) altijd een voorgewarmde auto heb, mits ik spanning op de laadpaal had staan.
Klinkt dus alsof jouw idee zou moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@BarryH dankjewel voor je antwoord, maar ik denk dat je een hele andere situatie hebt. Zoals je al zegt: zolang de laadpaal aan staat zal jouw auto voorverwarmen. Maar als jij je laadpaal aan zet, dan gaat hij ook laden.

Een Zappi vertelt via een protocol hoeveel stroom de auto mag afnemen. Als ik bijvoorbeeld instel dat er tussen 03:00 en 07:00 volop geladen mag worden, dan regelt hij dat met dat protocol. Volgens mij kan dat protocol niet veel meer zeggen dan "Hoi, ik wil zoveel ampere, okay ik kan je zoveel geven". Als de Ioniq nog niet vol is, zal dat dus zijn: "Hoi, ik wil 29 Ampere", "Okay, hier heb je X ampere", waarbij X afhangt van de instellingen op de Zappi, het stroomverbruik van m'n huis en de opbrengst van eventuele Zonnepanelen".

Als de Zappi vindt dat er geen stroom gegeven mag worden, maar de "preheat" functie staat wel op enabled, hoe kan de Ioniq dan aan de Zappi vertellen dat ie wil laden of wil opwarmen? Volgens mij niet, want zolang de accu niet vol is, blijft de vraag "Hoi, ik wil 29 Ampere".

Natuurlijk kan ik de boel zo instellen dat de accu ruim voor 07:00 op 100% vol staat en de Smart Boost tot 09:00 laten lopen zodat hij om 08:30 kan gaan voorverwarmen, maar ik wou nou juist weten of iemand al geprobeerd had of het ook kan.

Om een X/Y probleem te voorkomen: Ik wil mijn accu zo laat mogelijk opladen tot ca. 80 a 90% tijdens de dal-uren en de auto opgewarmd hebben om 09:00. Ik wil het liefst ook de lading kunnen overrulen met een App.

Zonder het voorverwarmverhaal gaat dit prima door op de Zappi ECO++ in te stellen met een Timed Boost tussen 04:00 en 07:00. Dan heb ik genoeg stroom voor een woonwerk-rit. Heb ik meer nodig of heb ik direct stroom nodig, dan regel ik dat vanaf de Zappi App of druk ik gewoon op de Boost-knop op de paal.

Nu het kouder is, val ik weer terug op mijn oude gewoonte waarbij de Zappi op Fast staat (altijd zoveel mogelijk stroom) en regel ik het met de timer in de Ioniq. Nadelen: een deel van het laden gebeurt tijdens de piek-uren, er wordt tot 100% geladen en ik kan er niet vanaf mijn telefoon bij. En een hele enkele keer laadt hij niet (zie een eerdere post) en mag ik 's ochtends in mijn ochtendjas de kou in om het laden alsnog te starten, in de hoop dat ik nog 25 kilometer erbij kan laden zodat ik Fastned nog haal.

Dus ik dacht: ik vraag het even hier in het topic, of iemand meer snapt hoe die apparaten met elkaar leuteren en of iemand het op deze manier al geprobeerd heeft. Maar ik heb de vraag blijkbaar niet goed onder woorden kunnen brengen. Ik ga het zelf wel proberen binnenkort. Iemand interesse in mijn bevindigen?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
waarom mail je niet even met de support van Zappi?
die hebben een zeer behulpzame helpdesk en veel kennis in huis.
Meer dan je hier gaat vinden iig.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Zou kunnen, maar de vorige keer kwamen ze niet verder dan "Ja sorry, is een bug. Wordt opgelost in de volgende release" die vervolgens meer dan een jaar op zich laat wachten.

Maar wat is het nut van een forum als je niet mag vragen naar ervaringen van anderen?

Natuurlijk ga ik nu zelf aan het experimenteren. En als het werkt, hou ik het lekker voor mezelf want niemand hier blijkt er in geinteresseerd. En als het niet werkt, gooi ik dat op het myenergi forum. Prima toch. Zal ik jullie niet meer mee lastig vallen...

Maar eigenlijk hoopte ik dat iemand iets meer kon vertellen over hoe de EVSE implementaties van de Ioniq en de Zappi op elkaar afgestemd zijn. Dat gaat zelfs de klantenservice me niet vertellen.

---

Edit, ik had deze even gemist:
Motorfret schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:05:
heb zelf ook de "oude" Ioniq met een Zappi V1.
nog nooit problemen (ook het voorverwarmen) mee gehad.
(al heb ik het nooit op de Eco++ stand geprobeerd, want die is alleen bij opwekking van de zonnepanelen interessant voor mij)
Ik heb deze "problemen" over mezelf afgeroepen door de ECO++ stand te gebruiken om meer controle over het laadproces te krijgen. Volgens mij is dat heel erg tweakerig. Jammer dat je dat niet waardeert.

[ Voor 29% gewijzigd door TwOkkie op 30-12-2020 14:37 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Sjabba1979 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:43:

Ik las laatst een soortgelijk probleem op het Ioniq forum. Ik weet niet of je dit al gezien hebt?

https://www.ioniqforum.co...roblem.34562/#post-434296

User sysypet heeft 20 dagen geleden de oplossing gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
TwOkkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:31:
Zou kunnen, maar de vorige keer kwamen ze niet verder dan "Ja sorry, is een bug. Wordt opgelost in de volgende release" die vervolgens meer dan een jaar op zich laat wachten.

Maar wat is het nut van een forum als je niet mag vragen naar ervaringen van anderen?

---

Edit, ik had deze even gemist:

[...]

Ik heb deze "problemen" over mezelf afgeroepen door de ECO++ stand te gebruiken om meer controle over het laadproces te krijgen. Volgens mij is dat heel erg tweakerig. Jammer dat je dat niet waardeert.
ist best "tweakerig", maar daar gaat het (ook mij) niet om. wat ik bedoel: het aantal nederlanders dat de combi Zappi+ioniq zal hebben is al klein, en hier in het forum zal het minimaal zijn. (ik dus, vandaar mijn reactie). Ik heb die problemen niet, dus kan je niet helpen.
dan zal je hier dan ook niet veel verder komen, vandaar mijn advies/vraag om dit eens neer te leggen bij Zappi/myenergi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@TwOkkie Wellicht is er een Zappi Topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:59:
[...]

Ik las laatst een soortgelijk probleem op het Ioniq forum. Ik weet niet of je dit al gezien hebt?

Ik vraag mij af, als ik dit lees, of het wel de oplossing zou kunnen zijn. Die shaft is er toch alleen voor om te zorgen dat het stuur bij een botsing niet naar binnen komt of zou die bij het verdraaien van het stuur ook steeds in- en uit elkaar schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Sonicfreak schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:59:
[...]

Is het plakkerige sturen ook van toepassing op de 38 kWh of alleen de 28?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
RonaldPr schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:04:
[...]

Is het plakkerige sturen ook van toepassing op de 38 kWh of alleen de 28?
Tot nu toe heb ik alleen nog maar gelezen dat het bij de 28 kWh versie speelt. Dat sluit niet uit dat de 38 kWh het probleem ook zou kunnen hebben. Tenzij Hyundai de stuurinrichting aangepast heeft, dat weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:03:
Volgens mij kan dat protocol niet veel meer zeggen dan "Hoi, ik wil zoveel ampere, okay ik kan je zoveel geven". Als de Ioniq nog niet vol is, zal dat dus zijn: "Hoi, ik wil 29 Ampere", "Okay, hier heb je X ampere", waarbij X afhangt van de instellingen op de Zappi, het stroomverbruik van m'n huis en de opbrengst van eventuele Zonnepanelen".
Het is nog dommer. De EV kan alleen aangeven dat hij wil laden of niet (of dat hij wil laden met ventilatie maar voor zover ik weet doet geen enkele recente auto dat). De laadpaal kan alleen zien dat de auto is aangesloten en of hij wil laden (of niet). De laadpaal zegt hoeveel A de EV maximaal mag laden. De EV moet zich daar aan houden, maar mag natuurlijk ook minder energie gebruiken.
Als de Zappi vindt dat er geen stroom gegeven mag worden, maar de "preheat" functie staat wel op enabled, hoe kan de Ioniq dan aan de Zappi vertellen dat ie wil laden of wil opwarmen? Volgens mij niet, want zolang de accu niet vol is, blijft de vraag "Hoi, ik wil 29 Ampere".
Dat kan inderdaad niet. De EV kan alleen zeggen "ik wil laden". Of wellicht beter: "ik wil energie".
Ik wil mijn accu zo laat mogelijk opladen tot ca. 80 a 90% tijdens de dal-uren en de auto opgewarmd hebben om 09:00. Ik wil het liefst ook de lading kunnen overrulen met een App.
Dat soort zaken is nu heel lastig te regelen. Je moet dan gegevens uit de auto hebben en gegevens over de daluren etc. In theorie kan je alles in een EV regelen, maar ik ken er geen waar je dit daadwerkelijk zo kan instellen.

Er zijn wel apps die dit kunnen bij bepaalde merken auto's omdat ze met de auto kunnen praten en uitvragen wat de stand van zaken is. Dan sturen zij de EV en de laadpaal aan om wel of niet te laden. Bijvoorbeeld Jedlix kan dat (meen ik) maar wel in combinatie met een Tesla of Jaguar.
Zonder het voorverwarmverhaal gaat dit prima door op de Zappi ECO++ in te stellen met een Timed Boost tussen 04:00 en 07:00. Dan heb ik genoeg stroom voor een woonwerk-rit. Heb ik meer nodig of heb ik direct stroom nodig, dan regel ik dat vanaf de Zappi App of druk ik gewoon op de Boost-knop op de paal.
Ik heb geen Ioniq, maar mijn EV begint 30 minuten van te voren met voorverwarmen en gebruikt dan maximaal iets van 10A uit het net.

Kan je dan niet iets anders instellen zodat de Ioniq langzamer laad maar langer? Als je bijvoorbeeld tussen 23:00 en 08:30 kan laden vanaf de Zappi maar 'langzaam' is dat wellicht net zo veel als tussen 4 en 7 maar dan snel.

Het grootste probleem is natuurlijk met hoe veel % je aan komt. Als dat ineens veel lager is dan normaal dan moet je eerst lopen rommelen dat het laden eerder begint om aan het gewenste percentage te komen. Idem dito als je juist veel minder hebt gebruikt.

Voor de rest kan ik laden tot 80% ook alleen maar instellen met "uitgesteld laden" in de auto zelf. Als je dat niet doet laad hij altijd tot 100% aan een gewone laadpaal.

Nu met Corona heb ik hem standaard op 80% staan, maar toen ik iedere dag heen en weer reed lie tik hem gewoon tot 100% opladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@TwOkkie @JeroenE Er zijn mensen die Evnotify gebruiken om continu via een OBD2 dongle de SoC uit te lezen en daar dan een slimme plug mee aansturen voor voeding van de laadpaal of de EVSE in de laadpaal.
Alleen ik weet niet of je zo de Zappi kan aansturen

• Sjabba1979
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:03:
[...]

Ik vraag mij af, als ik dit lees, of het wel de oplossing zou kunnen zijn. Die shaft is er toch alleen voor om te zorgen dat het stuur bij een botsing niet naar binnen komt of zou die bij het verdraaien van het stuur ook steeds in- en uit elkaar schuiven.
Die shaft lijkt mij idd niet met sturen te maken te hebben. Bij botsing en wellicht de diepteverstelling?

Maar die 2 kruiskoppelingen wel, daar schijnt dus te dik vet op te zetten dat bij koud en wellicht wat stof te stroef wordt waardoor de bekrachtiging denkt dat hij stuurt en je dan weerstand zou moeten voelen.
Ik vind het sowieso een vreemd gebeuren...

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:46:
[...]

Die shaft lijkt mij idd niet met sturen te maken te hebben. Bij botsing en wellicht de diepteverstelling?

Maar die 2 kruiskoppelingen wel, daar schijnt dus te dik vet op te zetten dat bij koud en wellicht wat stof te stroef wordt waardoor de bekrachtiging denkt dat hij stuurt en je dan weerstand zou moeten voelen.
Ik vind het sowieso een vreemd gebeuren...
Die kruiskoppelingen zitten na de bekrachtiging en ik kan mij niet voorstellen dat een beetje vet dat dan veroorzaakt. Bij het wegrijden na een koude nacht kan ik mij er nog iets bij voorstellen. Maar ook als je een stuk gereden hebt is het er, en het is er alleen maar als je begint te sturen, daarna gaat het wel soepel. Ik denk meer in de aansturing van de bekrachtiging, iets te strak afgesteld of zo.

• RonaldPr
Vandaag de Ioniq 38 kWh Premium uit 2019 opgehaald en meteen een binnendoor ritje gemaakt. Het rijdt fantastisch, maar dat weet iedereen hier al.

De bediening gaat prima.
Wat ik alleen mis is een geluidssignaal bij het sluiten van de auto, de knipperlichten knipperen wel maar geen geluid. Of is dat ergens aan of uit te zetten?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@RonaldPr, De premium heeft elektrisch inklapbare buitenspiegels. Met de settings op auto (in het deurpaneel), klappen ze automatisch in en hoor je het geluid van de spiegels die inklappen.

• RonaldPr
timovd schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:52:
@RonaldPr, De premium heeft elektrisch inklapbare buitenspiegels. Met de settings op auto (in het deurpaneel), klappen ze automatisch in en hoor je het geluid van de spiegels die inklappen.
Dus dan geeft de toeter ook geluid?
De spiegels klappen bij sluiten wel in, maar ik hoor geen signaal

[ Voor 8% gewijzigd door RonaldPr op 31-12-2020 16:57 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@RonaldPr, nope. Geen geluid van de claxon.

• RonaldPr
Aha, ik dacht dat ik het in de handleiding had gezien.
Maar het is geen ramp

• Sjabba1979
PeterZ(on) schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:08:
[...]

Die kruiskoppelingen zitten na de bekrachtiging en ik kan mij niet voorstellen dat een beetje vet dat dan veroorzaakt. Bij het wegrijden na een koude nacht kan ik mij er nog iets bij voorstellen. Maar ook als je een stuk gereden hebt is het er, en het is er alleen maar als je begint te sturen, daarna gaat het wel soepel. Ik denk meer in de aansturing van de bekrachtiging, iets te strak afgesteld of zo.
Zou kunnen, maar als de weerstand in de kruiskoppelingen hoog is en de stuurbekrachtging bij een minimale beweging weinig bekrachtigd dan kan je wel deze situatie krijgen denk ik. Pas als je meer stuurt bekrachtigd die meer en dan wordt die weerstand overwonnen en gaat het ineens soepel.

Binnenkort een afspraak maar verwacht er dus niet teveel van, zal het wel laten weten

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:29
Heb sinds gister een Ioniq overgenomen van een collega. Vandaag gingen de deuren niet meer van het slot af door beide sleutels. Snapte er niks van, en moest de app gebruiken om de deuren te ontgrendelen.

Dacht eerst batterij sleutel leeg maar beide sleutels gaven geen sjoege. Als ik op de knopjes op de sleutel druk zie ik wel een klein rood lampje oplichten? Wat doe ik fout?

• PeterZ(on)
Stoffa schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:36:
Heb sinds gister een Ioniq overgenomen van een collega. Vandaag gingen de deuren niet meer van het slot af door beide sleutels. Snapte er niks van, en moest de app gebruiken om de deuren te ontgrendelen.

Dacht eerst batterij sleutel leeg maar beide sleutels gaven geen sjoege. Als ik op de knopjes op de sleutel druk zie ik wel een klein rood lampje oplichten? Wat doe ik fout?
Misschien de 12V van de auto leeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

PeterZ(on) schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:54:
[...]

Misschien de 12V van de auto leeg?
Maar waarom werkt de app dan wel?
@Stoffa, ken je de procedure voor de noodsleutel?

• PeterZ(on)
timovd schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:47:
[...]

Geen idee, misschien dat het bijladen daarna is gestart. Blijft lastig om op afstand een oorzaak aan te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Bij mijn auto werkt draadloos laden niet.
Het staat aangevinkt, de auto staat ingeschakeld en laden ho maar.
De telefoon doet het op andere laders perfect.

Moet je het nog ergens anders inschakelen of is het defect?

[ Voor 12% gewijzigd door RonaldPr op 01-01-2021 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
RonaldPr schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:13:
Bij mijn auto werkt draadloos laden niet.
Het staat aangevinkt, de auto staat ingeschakeld en laden ho maar.
De telefoon doet het op andere laders perfect.

Moet je het nog ergens anders inschakelen of is het defect?
Update, wanneer hij in D staat gaat hij wel laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
timovd schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:47:
[...]

Ik ben er inmiddels uit wat ik verkeerd deed: de start/stop knop. Reed hiervoor een Tesla, die zette je in park en dan liep je weg. Nu moet je na parkeren nog op die knop drukken, anders werkt je sleutel niet.

Ik besef me dat dit nogal retarded klinkt overigens. Maar die traditionele autofabrikanten die denken dat een ev een traditionele auto moet nabootsen snap ik ook echt niet. Het idee is dus dat de sleutel niet werkt (op de deuren) omdat de motor nog draait, echter in een ev draait er helemaal niks natuurlijk.
Ander voorbeeld: ik ging gister met m'n pa een rondje rijden, en de auto wil alleen maar in P en N, maar niet in D of R. Blijkt na lang zoeken dat een van de achterdeuren niet goed dicht zat, maar de melding in de auto was daar, zeker tov Tesla, heel onduidelijk en non-intuitief over.

[ Voor 41% gewijzigd door Stoffa op 02-01-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@Stoffa Heb je de 38 kWh Ioniq? Iig bij de 28 kWh Ioniq kun je de auto niet afsluiten als de auto nog "aan" staat en dan begint-ie te piepen. Je kunt ook gewoon rijden als er een deur of achterklep niet goed dicht zit. Je krijgt dan wel een melding op het dashboard maar je kunt gewoon rijden.

Verder draait er wel degelijk nog het een en ander als de auto op P staat, zoals airco, verwarming en elektronica.

[ Voor 16% gewijzigd door pmiddeld op 02-01-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:32:
@Stoffa Heb je de 38 kWh Ioniq? Iig bij de 28 kWh Ioniq kun je de auto niet afsluiten als de auto nog "aan" staat en dan begint-ie te piepen. Je kunt ook gewoon rijden als er een deur of achterklep niet goed dicht zit. Je krijgt dan wel een melding op het dashboard maar je kunt gewoon rijden.
Moet die niet op de rem staan want dan rijdt die erg traag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
pmiddeld schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:32:

Verder draait er wel degelijk nog het een en ander als de auto op P staat, zoals airco, verwarming en elektronica.
Ik hoorde inderdaad een piepje toen ik uitstapte, maar snapte niet wat betekende. Ik snap uiteraard dat er zaken blijven draaien als airco, verwarming en elektronica, maar bij Tesla was dat allemaal automatisch geregeld als je de auto in P zette, uitstapte en wegliep. Hier dus niet. Daar was ik niet op ingesteld.

Ik heb de 38kWh variant overigens.

Wat ik wel geweldig vind aan de Ioniq is het liveoverzicht met laadpalen om je heen. Dat had Tesla alleen voor Superchargers.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoffa op 02-01-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Lijkt me dan wel lastig als je aan t snelladen bent met de Tesla en het is koud buiten. Kan die dan niet verwarmen op de P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
pmiddeld schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:07:
Lijkt me dan wel lastig als je aan t snelladen bent met de Tesla en het is koud buiten. Kan die dan niet verwarmen op de P?
Als ik het me goed herinner deed ie dat wel, maar als iemand uitstapte en met de sleutel wegliep kreeg je het heel snel koud (dan viel alles uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Stoffa schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Als ik het me goed herinner deed ie dat wel, maar als iemand uitstapte en met de sleutel wegliep kreeg je het heel snel koud (dan viel alles uit).
Ah, bedoelen ze dat met ‘rijders auto’. De rest van de inzittenden telt niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
daemonix schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Ah, bedoelen ze dat met ‘rijders auto’. De rest van de inzittenden telt niet. :+
Ja goed, je kunt als bijrijder natuurlijk ook je eigen sleutel bij je hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Net even het automatisch grootlicht geprobeerd,
Hij dimde wel goed vond ik maar de tegenliggers niet. Er werd flink geseind.

Is hier nog wat aan af te stellen?
En ook viel me op dat de koplampen niet meedraaien en dat moeten ze toch wel doen op een 38 Premium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Stoffa schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Ja goed, je kunt als bijrijder natuurlijk ook je eigen sleutel bij je hebben natuurlijk.
Wie zegt dat de bijrijder over een rijbewijs beschikt? :+ Of ben je er zo eentje als de recente aanhouding van
iemand die een 10 jarig jochie liet rijden omdat hij vond dat het jongetje dat wel kon. :+ (let op de smiley, het is een grap)

@RonaldPr De koplampen draaien niet mee, hooguit gaat een mistlamp aan de kant die opgaat aan.

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 02-01-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
daemonix schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:25:
[...]

Wie zegt dat de bijrijder over een rijbewijs beschikt? :+ Of ben je er zo eentje als de recente aanhouding van
iemand die een 10 jarig jochie liet rijden omdat hij vond dat het jongetje dat wel kon. :+ (let op de smiley, het is een grap)

@RonaldPr De koplampen draaien niet mee, hooguit gaat een mistlamp aan de kant die opgaat aan.
Ok, geen ramp. Ik was verwend met de Golf, die koplampen draaien mooi mee en geven beter licht maar je kunt niet alles hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Volgens mij doet de Golf precies hetzelfde,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
daemonix schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:15:
Volgens mij doet de Golf precies hetzelfde,,,
Nee hoor, die van mij had dynamische koplampen en die draaiden met het sturen mee, vooral op bochtige weggetjes werk dat goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldPr
Nu een aantal ritten in de Ioniq gemaakt en het valt me op dat hij veel zuiniger is dan de Golf.

Met name bij optrekken en op 80 km. wegen scheelt het veel meer dan ik van te voren dacht.

Ik heb er vertrouwen in dat ik in de zomer dik de 300 km. ga halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
RonaldPr schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:30:
Nu een aantal ritten in de Ioniq gemaakt en het valt me op dat hij veel zuiniger is dan de Golf.

Met name bij optrekken en op 80 km. wegen scheelt het veel meer dan ik van te voren dacht.

Ik heb er vertrouwen in dat ik in de zomer dik de 300 km. ga halen
Ja, de 38 kWh versie is een van de zuinigste EV's op de markt. De 28 kWh is zelfs een aantal jaren de zuinigste geweest.

https://news.hyundaimotor...-best-in-class-efficiency

Ik weet het, het is een Hyundai site, maar kijk even naar het plaatje van fueleconomy.gov :)

En hier het bericht dat de Ioniq 38 kWh niet meer de zuinigste is, maar de kroon is overgenomen door de Tesla Model 3 SR+.

https://www.ioniqforum.co...ew-efficiency-king.34374/

Maar blijft knap hoe efficiënt de Hyundai Ioniq is. Alleen Tesla is er met de Model 3 in de buurt gekomen. Andere merken blijven qua efficiëntie toch nog achter op Hyundai. Behalve Kia dan, maar Kia is van Hyundai.

[ Voor 22% gewijzigd door Sonicfreak op 06-01-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Sonicfreak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Ja, de 38 kWh versie is een van de zuinigste EV's op de markt. De 28 kWh is zelfs een aantal jaren de zuinigste geweest.

https://news.hyundaimotor...-best-in-class-efficiency

Ik weet het, het is een Hyundai site, maar kijk even naar het plaatje van fueleconomy.gov :)

En hier het bericht dat de Ioniq 38 kWh niet meer de zuinigste is, maar de kroon is overgenomen door de Tesla Model 3 SR+.

https://www.ioniqforum.co...ew-efficiency-king.34374/

Maar blijft knap hoe efficiënt de Hyundai Ioniq is. Alleen Tesla is er met de Model 3 in de buurt gekomen. Andere merken blijven qua efficiëntie toch nog achter op Hyundai. Behalve Kia dan, maar Kia is van Hyundai.
Ik vraag me af of de Tesla in de praktijk echt zuiniger is dan de Ioniq? Hij is behoorlijk zwaarder en heeft bredere banden. Ik lees ook her en der dat het heel moeilijk is om met een Tesla de wltp waarde te halen.

Het zou leuk zijn om ze eens naast elkaar in de praktijk te testen, maar dat zal ongetwijfeld al gebeurd zijn ondertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
RonaldPr schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Ik vraag me af of de Tesla in de praktijk echt zuiniger is dan de Ioniq? Hij is behoorlijk zwaarder en heeft bredere banden. Ik lees ook her en der dat het heel moeilijk is om met een Tesla de wltp waarde te halen.

Het zou leuk zijn om ze eens naast elkaar in de praktijk te testen
Dat vraag ik me ook sterk af hoor. Volgens mij is de Ioniq (28 kWh) sowieso zuiniger dan de Tesla Model 3 SR+. Misschien kan iemand Bjorn Nyland eens vragen om dat te testen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Dat vraag ik me ook sterk af hoor. Volgens mij is de Ioniq (28 kWh) sowieso zuiniger dan de Tesla Model 3 SR+. Misschien kan iemand Bjorn Nyland eens vragen om dat te testen. :)
Dat heb ik en anderen ook al eens geopperd tijdens een livestream, hij had er wel zin in om dat eens te testen. Dus de nieuwe Model3 tegen de 28kWh Ioniq. Ben benieuwd, ik gok dat de Ioniq nog steeds de zuinigste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hij blijkt zelfs zuiniger te zijn dan de Tesla Model 3. :+ De zuinigste EV op de markt dus. Dat is al meermaals getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
daemonix schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:17:
Hij blijkt zelfs zuiniger te zijn dan de Tesla Model 3. :+ De zuinigste EV op de markt dus. Dat is al meermaals getest.
Ik ben ook erg tevreden over de Ioniq tot nu toe. Ik verneem alleen negatieve geluiden over het snelladen. Is dat echt zo teleurstellend als men zegt? Is bv een vakantie naar Frankrijk te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hangt van het model af. De 28 kWh versie heeft aan 20 minuten snelladen genoeg, en dat is korter dan de meeste andere EV's. De 39 kWh versie laadt langzamer en heeft een grotere batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
daemonix schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:24:
Hangt van het model af. De 28 kWh versie heeft aan 20 minuten snelladen genoeg, en dat is korter dan de meeste andere EV's. De 39 kWh versie laadt langzamer en heeft een grotere batterij...
Ik heb de 39.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
Die moet je niet te vol snelladen, ongeveer tot 70%, daarna zakt hij snel in. Je kunt het met de app mooi in de gaten houden en de grens instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
PeterZ(on) schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Dat heb ik en anderen ook al eens geopperd tijdens een livestream, hij had er wel zin in om dat eens te testen. Dus de nieuwe Model3 tegen de 28kWh Ioniq. Ben benieuwd, ik gok dat de Ioniq nog steeds de zuinigste is.
Ik ben wel benieuwd want de Model 3 2021 heeft ook een warmtepomp net als de Ioniq en de huidige versie namelijk niet. Kan best zijn dat de 2021 versie zuiniger is dan de Ioniq.

Ik las pas nog dat de Model 3 nu eindelijk ook stuurverwarming krijgt. Iets wat de Ioniq al sinds 2016 heeft. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:19:
[...]

Ik ben wel benieuwd want de Model 3 2021 heeft ook een warmtepomp net als de Ioniq en de huidige versie namelijk niet. Kan best zijn dat de 2021 versie zuiniger is dan de Ioniq.

Ik las pas nog dat de Model 3 nu eindelijk ook stuurverwarming krijgt. Iets wat de Ioniq al sinds 2016 heeft. :*)
Het zal er om hangen welke zuiniger is, ik denk dat veel zal afhangen wie er in rijdt en met welke instellingen. Zo gaat gaat nul of full regen aardig wat uitmaken, zeker als de verschillen klein zijn. Maar zelfs al zou de Model3 winnen dan nog is het een prestatie van de Ioniq die dateert van 2016 en niet als pure EV is ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
PeterZ(on) schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Het zal er om hangen welke zuiniger is, ik denk dat veel zal afhangen wie er in rijdt en met welke instellingen. Zo gaat gaat nul of full regen aardig wat uitmaken, zeker als de verschillen klein zijn. Maar zelfs al zou de Model3 winnen dan nog is het een prestatie van de Ioniq die dateert van 2016 en niet als pure EV is ontworpen.
Zeker is dat een prestatie van de Ioniq. En dat van een traditionele autobouwer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Over verbruik: volgens mij zijn de WLTP en de EPA test bij lekkere zomerse temperaturen.
In de winter heeft een M3 gewoon meer energie nodig voor verwarming en het verwennen van het accupakket. Daarnaast is de (oude) Ioniq dood als die uit staat en een Model 3 doet nog van alles.

Over Voorverwarmen: bij mij was de auto vanochtend niet voorverwarmd. Ik zag dat het 2e voorverwarmschema (Wat vandaag had moeten werken) op dezelfde tijd stond als het 1e. Wellicht was dat de oorzaak/bug. Iemand ervaring mee? (ps. ik heb de oude versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
BarryH schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:57:
Over verbruik: volgens mij zijn de WLTP en de EPA test bij lekkere zomerse temperaturen.
In de winter heeft een M3 gewoon meer energie nodig voor verwarming en het verwennen van het accupakket. Daarnaast is de (oude) Ioniq dood als die uit staat en een Model 3 doet nog van alles.

Over Voorverwarmen: bij mij was de auto vanochtend niet voorverwarmd. Ik zag dat het 2e voorverwarmschema (Wat vandaag had moeten werken) op dezelfde tijd stond als het 1e. Wellicht was dat de oorzaak/bug. Iemand ervaring mee? (ps. ik heb de oude versie)
Nee, daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb wel 2 tijdschema's, maar beide met verschillende tijden en slechts 1 van de 2 staat aangevinkt dus actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Toch nog wat positiefs te melden over de nieuwe navigatiekaarten van de 28 kWh versie.
Vanochtend keek ik of er flitsers staan op mijn route, dat doe ik altijd voor vertrek. Ik gebruik daarvoor de ANWB website die gebruikmaakt van data van Flitsmeister.
Waarom gebruik je dan niet de Flitsmeister app hoor ik je denken. Nou, omdat ik mijn telefoon altijd in de draadloze oplader heb staan. Dus ik zie het scherm van mijn telefoon niet.

Op de A1 bij Muiden stond een flitser volgens de site. Op het moment dat ik er in de buurt kwam kreeg ik een piepje van het navigatiesysteem (ik had navigatie niet aan staan had het homescherm) en zag op de kaart een plaatje van een camera. Precies op de locatie waar de flitser stond.

Ik was dus positief verrast. Let wel, ik heb live data aanstaan d.m.v. de koppeling met mijn smartphone en de Hyundai Access Point app.

[ Voor 12% gewijzigd door Sonicfreak op 08-01-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
In ander nieuws:

Hyundai in gesprek met Apple over productie elektrische auto

nieuws: Hyundai zegt dat Apple praat met diverse automakers, trekt daarna sta...

[ Voor 73% gewijzigd door Sonicfreak op 08-01-2021 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
RonaldPr schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Het zou leuk zijn om ze eens naast elkaar in de praktijk te testen, maar dat zal ongetwijfeld al gebeurd zijn ondertussen
De Tesla is zeker niet zuiniger. Zeker nu in de koudere periode niet.
Ik heb een Ioniq 2018 gereden en nu de M3 SR+

Sr+: bijna geen regeneneratie nu het zo koud is. (Tenzij aan de muur accu/cabine voorverwarmt, maar dat kost uiteindelijk ook energie)
Accu's voorverwarmen richting snellader
Indien niet voorverwarmt dan 10kW extra nodig uit lader om tijdens laden nog te verwarmen
Gigantisch snelle verwarming in de auto, wel lekker maar kosten bakken energie.
Sentrymode die veel vermogen kost indien hij aanstaat.
En de wagen is 300kg zwaarder als een ioniq? Met de ionic reed ik in de zomer/winter gemiddeld 14kW/100.
Bij de Tesla kom ik niet onder de 16...

[ Voor 3% gewijzigd door rdfeij op 08-01-2021 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:51
dag allemaal (en een heel voorspoedig en heilzaam nieuwjaar toegewenst ! )

Ik heb een vraag over de verwarming in de auto, die we nu 1 jaar hebben (we hebben een Premium 28 kW van april 2018). Wat ik zo zie op dit forum is deze vraag nog niet eerder gesteld, dus ik doe een gok:

Het bevalt ons goed om voor lange ritten, de stoelverwarming, evt stuurverwarming en vervolgens de ruimteverwarming enkel op stand 'voet' te zetten, zodat de ingestelde temp van bijv 23 graden, in combinatie met de heat-knop (anders bereikt ie volgens mij nooit die temperatuur), niet in je gezicht zit te blazen maar zich enkel op de voeten richt.

Nu hadden wij gisteren (bij ong 1 a 2°C) het probleem dat ik de voet-stand selecteerde (tijdens rijden) en dat ie gelijk daarna naar stand-'auto' sprong: het was dus niet mogelijk om de voet-stand blijvend te activeren. voorheen was dat geen probleem en ook gisteren op de heenreis lukte me het door een vorm van tweak om de voet-stand vast te houden (ik meende dat ik een keer de knop 'regeneratie luchtcirculatie' heb ingedrukt (waar ik weer niet kon zien of dat werkte) maar ik kreeg mijn gewenste instelling niet voor elkaar.

herkennen jullie dit ? graag advies.. van het boekje wordt ik niet veel wijzer en wellicht heb ik ook wat moeite om intuïtief met de interface om te gaan..

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Pagina: 1 ... 96 ... 196 Laatste