Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@dotacom Kan je op momenten dat je niet thuis kan laden wel overal met een EV komen? Of kan je voor de keren dat het nodig is langs een snellader rijden?

Persoonlijk vind ik elektrisch rijden veel fijner dan met een brandstofmotor. Ik kan dan wel thuis (en op kantoor) laden en vind het prima dat ik nooit meer langs een tankstation hoef te rijden. Soms onderweg wel, langs een snellader maar dan ben ik meestal binnen 5 a 10 minuten weer weg.

Ik ken de Belgische situatie niet (ik neem dat even aan), maar in Nederland is een EV meestal met meer opties uitgerust dan de brandstofvariant dus dat zal het prijsverschil in de basisuitvoering en de premium wel zijn. Bij de EV hoeft er gewoon minder "bij" om naar premium te gaan.

Zijn de bedragen die je noemt nu netto of bruto? Met andere woorden: is daar de helft die je zelf moet betalen in 5 jaar al vanaf of moet dat nog? Als dat al gedaan is dan moet je tussen de goedkoopste brandstof- en duurste EV-uitvoering dus minder dan 29euro per maand extra te betalen.

Nu kan ik niet in je portemonnee kijken, maar dat zou voor mij nog prima acceptabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-10 20:51
JeroenE schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:35:
@dotacom Kan je op momenten dat je niet thuis kan laden wel overal met een EV komen? Of kan je voor de keren dat het nodig is langs een snellader rijden?

Persoonlijk vind ik elektrisch rijden veel fijner dan met een brandstofmotor. Ik kan dan wel thuis (en op kantoor) laden en vind het prima dat ik nooit meer langs een tankstation hoef te rijden. Soms onderweg wel, langs een snellader maar dan ben ik meestal binnen 5 a 10 minuten weer weg.

Ik ken de Belgische situatie niet (ik neem dat even aan), maar in Nederland is een EV meestal met meer opties uitgerust dan de brandstofvariant dus dat zal het prijsverschil in de basisuitvoering en de premium wel zijn. Bij de EV hoeft er gewoon minder "bij" om naar premium te gaan.

Zijn de bedragen die je noemt nu netto of bruto? Met andere woorden: is daar de helft die je zelf moet betalen in 5 jaar al vanaf of moet dat nog? Als dat al gedaan is dan moet je tussen de goedkoopste brandstof- en duurste EV-uitvoering dus minder dan 29euro per maand extra te betalen.

Nu kan ik niet in je portemonnee kijken, maar dat zou voor mij nog prima acceptabel zijn.
95% van mijn verplaatsingen kan ik met de EV doen. Uiteindelijk vandaag de knoop doorgehaakt en voor de plug-in hybride optie gekozen. Nu juist nog de kleur kiezen en we zijn erdoor. Twijfel nog tussen "Fluidic Metal" & "Electric Shadow". De blauwe toets in "Electric Shadow" spreekt mij wel aan maar op andere foto's vind ik dan weer 2x niets en lijkt het zeer goedkoop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 16:32
dotacom schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:04:
[...]

95% van mijn verplaatsingen kan ik met de EV doen. Uiteindelijk vandaag de knoop doorgehaakt en voor de plug-in hybride optie gekozen. Nu juist nog de kleur kiezen en we zijn erdoor. Twijfel nog tussen "Fluidic Metal" & "Electric Shadow". De blauwe toets in "Electric Shadow" spreekt mij wel aan maar op andere foto's vind ik dan weer 2x niets en lijkt het zeer goedkoop.
Gefeliciteerd met je keuze. Jouw argument "95% van mijn verplaatsingen kan ik met de EV doen" zou voor mij een argument zijn om voor volledig elektrisch te kiezen. Nu sleep je dus in 95% van je verplaatsingen een zware brandstofmotor voor niks mee. Voor die 5% is het vast wel mogelijk om even ergens bij te (snel)laden. Kost weinig moeite en is best relaxed. Maar ieder zijn eigen smaak :)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 14:46
Mwaha, 30k km op de teller en voor de eerste keer de schildpad gezien #lifegoals :+
pmiddeld schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:17:
[...]

Gefeliciteerd met je keuze. Jouw argument "95% van mijn verplaatsingen kan ik met de EV doen" zou voor mij een argument zijn om voor volledig elektrisch te kiezen. Nu sleep je dus in 95% van je verplaatsingen een zware brandstofmotor voor niks mee. Voor die 5% is het vast wel mogelijk om even ergens bij te (snel)laden. Kost weinig moeite en is best relaxed. Maar ieder zijn eigen smaak :)
Ik zou net, door het gebrek aan mogelijkheid om thuis te laden, de PHEV aanraden. Die neemt veel stress weg, en in dit geval zal hij vermoedelijk wel meer dan 5% van zijn verplaatsing op brandstof doen omdat die 95% vermoedelijk op de BEV versie slaat waar je natuurlijk veel meer range mee hebt op batterij.

Wat de kleurkeuze betreft is het ook een beetje kiezen tussen een standaard kleur (Electric Shadow) en een Metallic kleur (Fluidic Metal). Aan te raden is om dit weekend even bij de dealer binnen te springen. Die is in principe in staat om je de 2 kleuren te tonen op een staal dat ze zouden moeten hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• pmiddeld
Blokker_1999 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:04:

.... omdat die 95% vermoedelijk op de BEV versie slaat waar je natuurlijk veel meer range mee hebt op batterij.
Ja, dat is een beetje onduidelijk. Zo las ik het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 14:38
Ik ben op zoek naar een goede banden setup. Weet er weinig vanaf, dus advies is welkom. Ik heb de 28kWh en de maat is 205/55R16.

Gaan jullie voor zomer- en winterbanden of all-season? Ik rijd niet bijzonder veel, dus ik denk dat de tweede optie prima is. Welke band heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en is een beetje zuinig?

Heb wel even gezocht met de zoekfunctie, maar kwam zo snel geen bruikbare post tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-10 21:36
Stoffa schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:11:
bla bla bla....

T is een grijze 38kwh. Hopelijk valt het mee, doet wel pijn aan m'n ogen hoe ie eruit ziet haha.
Serieus? Je keuze was een model 3 of een Ioniq en dan vind je de Ioniq lelijk?
Een model S vind ik een mooie auto maar een model 3 is echt een mislukt ontwerp. En omdat er zoveel van rijden is het net de nieuwe Opel Astra, de standaard lease-bak voor de gemiddelde vertegenwoordiger.

Maar... ieder zijn smaak. Je kunt ook een jaartje in een Leaf gaan rijden (net als ik) dan waardeer je iedere andere EV :)
Standeman schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:25:
Ik had een klein rateltje / schurend geluid rechtsvoor toen ik mijn auto net had. Na een flinke noodstop (gecontroleerd!) heb ik die niet meer gehoord. Dus het kan zijn dat er een rem aanloopt.
Noodstop is niet nodig, gewoon in N zetten, dan rem je alleen nog met de rem en niet regenaratief. Ik doe dat iedere week een beetje tijdens een rit zodat de remmen ook af en toe aangesproken worden.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:09
@Philos31 Tsja ik vind de Ioniq niet mooi nee. Model 3 vind ik persoonlijk beter te pruimen, maar een MS is veel mooier.

Maar goed, ik vind auto's überhaupt niet superboeiend. Zolang ze me van A naar B brengen is t al snel goed.

Andere vraag: ik zag dat de Ioniq niet 3 fasen kan laden. Hoeveel km/u laadt hij aan een standaard paal? De Tesla ging met 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Stoffa schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:21:

Andere vraag: ik zag dat de Ioniq niet 3 fasen kan laden. Hoeveel km/u laadt hij aan een standaard paal? De Tesla ging met 50.
Gaat het over de 38kWh? Dan is dat volgens EV Database 40km/h de 28 doet er 38km/h
https://ev-database.nl/auto/1165/Hyundai-IONIQ-Electric

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:09
Philos31 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:25:
[...]

Gaat het over de 38kWh? Dan is dat volgens EV Database 40km/h de 28 doet er 38km/h
https://ev-database.nl/auto/1165/Hyundai-IONIQ-Electric
Ja de 38kWh inderdaad. Thanks, dat valt me nog wel mee dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 14:38
Ik vind de model 3 ook niet mooi. Beetje net niet voor zo'n hoop geld. Dat scherm ziet er ook niet uit, hoe ze daar toch op gekomen zijn.

Ik heb net zoals Stoffa niet zoveel met auto's. Een tweedehands ioniq leek me de beste prijs kwaliteit. Rijdt ook lekker zuinig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opt1mus1973
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06-2023
Ik merkte van het weekend, tijdens het opladen bij FastNed, dat de laadsnelheid niet boven de 31KW uit kwam. Batterijlevel was <10%
Na een kwartier een andere paal gepakt wat geen verschil maakte.
Uiteindelijk na 10min weer van paal gewisseld, nu de Shell laadpaal, maar ook daar 31KW....
Ik ben gewend relatief snel de KW's boven de 40 (max47) te zien, heeft dit met het koude weer te maken of moet ik het 'probleem' in de auto zoeken?
Ik weet ook dat rond de 70% de laadsnelheid inzakt en na de 80% helemaal keldert maar tijdens de eerste 30% is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:09
Dit zijn de Fastned laadcurves voor de IONIQ 28 en 38 kWH:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2527XH5KotmVE92kC12qDZYAFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VugKa3UXccWLLKP80uSxPOHA.png?f=fotoalbum_large

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
opt1mus1973 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:08:
Ik merkte van het weekend, tijdens het opladen bij FastNed, dat de laadsnelheid niet boven de 31KW uit kwam. Batterijlevel was <10%
Na een kwartier een andere paal gepakt wat geen verschil maakte.
Uiteindelijk na 10min weer van paal gewisseld, nu de Shell laadpaal, maar ook daar 31KW....
Ik ben gewend relatief snel de KW's boven de 40 (max47) te zien, heeft dit met het koude weer te maken of moet ik het 'probleem' in de auto zoeken?
Ik weet ook dat rond de 70% de laadsnelheid inzakt en na de 80% helemaal keldert maar tijdens de eerste 30% is dat toch niet?
Wat je ziet klopt, Bjorn had er ook last van tijdens de 1000Km challenge. De 38kW versie "coldgates" En daar valt weinig aan te doen. Dat is wel het grote nadeel van de 38kW versie als je vaker moet snelladen.
YouTube: Hyundai Ioniq 38 kWh 1000 km challenge

[ Voor 7% gewijzigd door Philos31 op 01-12-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opt1mus1973
Thnx @Philos31
Gelukkig hebben we vrijwel geen 'echte' winters meer hier maar ik zal er mee moeten leren leven, haha

@EVBert Goed om ook even de bevestiging van mijn bevindingen vwb de standaard laadcurve te zien.

Geeft de 'winterstand' die je kunt inschakelen in het EVmenu in dit geval nog extra voordeel?

[ Voor 18% gewijzigd door opt1mus1973 op 01-12-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:49

RKD

opt1mus1973 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:32:
Thnx @Philos31
Gelukkig hebben we vrijwel geen 'echte' winters meer hier maar ik zal er mee moeten leren leven, haha

@EVBert Goed om ook even de bevestiging van mijn bevindingen vwb de standaard laadcurve te zien.

Geeft de 'winterstand' die je kunt inschakelen in het EVmenu in dit geval nog extra voordeel?
In mijn ervaring niet, doet volgens mij helemaal niets :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opt1mus1973
LOL, dat idee had ik ook al

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:53
Nou,
Dan worden de 28kW exemplaren mooie klassiekers. Zeker met meer 70+kW laders die met meerdere tegelijk en tussenafstanden < 100km langs de snelwegen komen te staan :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD

RKD

BarryH schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:07:
Nou,
Dan worden de 28kW exemplaren mooie klassiekers. Zeker met meer 70+kW laders die met meerdere tegelijk en tussenafstanden < 100km langs de snelwegen komen te staan :)
Het hangt heel erg van je rijgedrag/behoefte af, ik kan bijvoorbeeld thuis en op mijn werk laden, dan is de snellader behoefte een stuk lager en vind ik het extra bereik van de 38kW prettig.

Heb tot nu toe 1 keer een snellader nodig gehad, en dan kwam omdat ik op mijn vakantiebestemming in NL niet kon laden zoals wel verwacht.

Ze hebben allebei voor en nadelen, ik ben nu in de winter zo ontzettend blij met de app en het voorverwamen, altijd lekker warm stuur tijdens het rijden :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
RKD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:18:
[...]

Het hangt heel erg van je rijgedrag/behoefte af, <knip>
Precies dat, ik heb hiervoor een Nissan Leaf 40 gehad en die laadde net zo langzaam en had rapidgate EN coldgate, dus daar kon je eigenlijk 2 dagen per jaar mee snelladen en dan max 1x per dag. En toch heb ik er 1,5 jaar in gereden en ook mn vakantie in Duitsland prima mee vermaakt. In die tijd heb ik 1 keer last gehad, toen ik vanuit Almere hals over kop naar noordelijkste puntje van groningen moest en maar 40% accu had Toen heb ik meer dan 2 uur aan de snelladers gehangen.
Dan is het niet zo leuk.Ik heb nu de 28kWh Ioniq sinds 2 maanden en heb helemaal niet aan de snellader gehangen. Dus dat snelle laden heb ik ook niet echt nodig. Maar het is wel fijn als je het hebt voor het geval DAT je een keer verder moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Re_BH_24
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-10 16:47
Ik heb zojuist een update gehad van mijn ioniq2020, echter vind ik nu het startscherm wat karig met weinig info. Iemand die hierin al wat verder is? ik ben gewend om in een oogopslag dus veel info te zien. Media/NAvi/batterij op splitscreen.
En nu is dus die screensaver met enkel tijd en weer te zien? Kan dit anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Er komt steeds meer info over de Ioniq 5 en het onderliggende nieuwe EV platform beschikbaar. Bijvoorbeeld:
E-GMP
24-minuten video

In Duitsland heeft
de Ludego Autoshop
de mogelijkheid om te reserveren en dit op hun Website:

Price: around € 45,000
Power: 100 kW / 136 PS 250 kW / 340 PS
Engine: front and all-wheel
Battery capacity: 58-73 kWh
Consumption: 16-17 kWh / 100 km
Range (min / average / WLTP):
  • 58 kWh: 370 km / 400 km / 450 km
  • 73 kWh: 470 km / 500 km / 550 km
Top speed: 160-170 km / h
Acceleration (0-100 km / h): 7.6-5 s
Seats: 5
Trailer coupling: planned
L / W / H (mm) 4630/1890/1600 (values from Kona EV 4180/1800/1570)
Wheelbase (mm) 3000
Tires: R19
Charging options:
  • Standard connections: Type 2 3-phase 11 kW
  • up to CCS 200 kW with 800 V
Phases: 3
Charging times in hours at 58 (73) kWh:
  • Schuko 2.3 kW: 25 (32) h
  • Wall-Box 3.7 kW: 16 (20) h
  • Wall-Box 4.6 kW: 16 (20) h
  • Wall-Box 7.2 kW: 16 (20) h
  • 11 kW charging station: 6 (7) h
  • 22 kW charging station: 6 (7) h
Fast charger possible: Yes
  • Fast charging at 50 kW (80%): 50 min
  • Fast charging at 100 kW (80%): 30 min
  • Fast charging at 200 kW (80%): 15 min

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 04-12-2020 10:51 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:09
Ja hoor, werkt net als voorheen met splitscreens.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• zeepje4life
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 13:35
Misschien voor jullie allemaal niet zo spannend meer, maar na jullie adviezen eerder dit topic ga ik vandaag ook beginnen aan het Ioniq avontuur. Heb een tweedehands van 5/2018 gekocht, 71.000 km op de teller.

Heb de degradatie van de accu niet heel goed kunnen testen, maar als ik dit forum en YouTube mag geloven zal die wel meevallen.

Zijn er nog absolute tips voor beginners die jullie destijds graag zelf hadden geweten?

Fotootje voor de leuk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAvs2yCifrLvhMbLs2mQwUPxOcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSSAWFQVpvFcW8HYgwVly02e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door zeepje4life op 04-12-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 21:38
zeepje4life schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:17:
Misschien voor jullie allemaal niet zo spannend meer, maar na jullie adviezen eerder dit topic ga ik vandaag ook beginnen aan het Ioniq avontuur. Heb een tweedehands van 5/2018 gekocht, 71.000 km op de teller.

Heb de degradatie van de accu niet heel goed kunnen testen, maar als ik dit forum en YouTube mag geloven zal die wel meevallen.

Zijn er nog absolute tips voor beginners die jullie destijds graag zelf hadden geweten?

Fotootje voor de leuk:
[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je ioniq.

Voor tips lees dit topic terug, met name over het laden voor behoud van je accu.. niet te leeg rijden en dan leeg houden. Niet te vol laden en dan helemaal niet vol laten staan.

Ik probeer 15% minimaal en 85% maximaal en zo min mogelijk snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 15:38

Fotootje voor de leuk:
[Afbeelding]
Eerst gewoon genieten! ;)

Laadpas top10, en toch de handleiding doornemen: Die 10 sec na ontgrendelen van de deuren om de laadkabel te verwijderen was me ontgaan.. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:45
En niet vergeten om in het menu het periodiek bijladen van de 12V accu in te schakelen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 11:08
PeterZ(on) schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:37:
En niet vergeten om in het menu het periodiek bijladen van de 12V accu in te schakelen.
Bijzonder toevallig, ik wilde net wegrijden en de auto reageert nergens op. 7(8)7

Gisteravond nog een tripje naar de supermarkt gehad, niks aan de hand.

Misschien zie ik spoken, maar had gistermiddag wel toevallig een onverwacht hoge laadsnelheid bij Fastned:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1B5Tc-iLxHMTWpFEJSFq4zB6aK0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HMxkmx0OvWZZtFDZ9r3AXJ0.jpg?f=fotoalbum_medium

Bergingsdienst is nu onderweg, ben benieuwd.
Update: nog geen seconde die man gezien, mobiele acculader aangehangen en auto startte, daarna alles weer prima. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Heath op 06-12-2020 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Snel opgelost dus, net als dat het laden met 71kW best snel is. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@zeepje4life Ik vind een bandenspanning van 3 bar het prettigste rijden (op temperatuur, dus vaak 2.8 koud)
En bij vervangen banden goed naar het bandenlabel kijken.

En abetterrouteplanner gaan gebruiken. Met een obd2 dongle en je android telefoon een top routeplanner voor trips >200 km, ivm live data en slimme planning snellaadstops.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-10 14:22

Fotootje voor de leuk:
[Afbeelding]
Mooie kleur!

Beste tips staan er al. Maar weet niet of je Android Auto kent? Zeker een aanrader op de Ioniq werkt het zeer prettig, navigatie, snelheidscontroles, muziek en google assistent (al leest die de laatste tijd de berichten in het nederlands met engels accent...).

OBD dongel en ev notify (genoeg over te vinden en je kan er dan vanalles mee). Ik gebruik dit om te laden tot 80% met de laadkabel, hue stopcontact en Tasker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeepje4life
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 13:35
Thanks allemaal! Ik zal de instellingen er eens op nalopen.

Op zich is het voor ons doordeweek geen probleem om maar tot 80% te laden, maar in het weekend moeten we soms ~190km rijden dus dan moet ie toch even vol.

Ik wil de hele discussie daarover niet opnieuw starten, maar wat betreft die 80% laden om de batterij te sparen zijn er een beetje twee stromingen als ik het goed heb?

Stroming 1:
-Volgens onderzoek blijkt langere levensduur van lithium accu's als je de SoC tussen 20% en 80% houdt.
Stroming 2:
-Hyundai heeft al een buffer bovenop de 28kwh, dus 100% vol is nog niet "echt vol". Daarnaast limiteer je dan je actieradius zelf, in plaats van dat je gedegradeerde accu dat doet.

Nogmaals, niet om de discussie opnieuw te openen, want volgens mij is dat al uitgebreid besproken ;).
Ik ga gewoon de komende tijd eens kijken in welke stroming de vrouw en ik vallen.

Voor mij is het op zich geen werk om even een kortere laadtijd in te stellen op de laadpaal of in de auto, zodat ie rond de 80% stopt (jammer dat dat niet kan als instelling op max SoC kan in de 28-er). Maar ik betwijfel of mijn vrouw die moeite steeds gaat nemen. Voor haar is het toch vooral een gebruiksvoorwerp en ze wil hem zo veel mogelijk "normaal" gebruiken.

Mocht ik het lastig vinden ga ik eens investeren in een OBD2 en EVnotify. En een oude android telefoon schijnbaar ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
zeepje4life schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:20:
il hem zo veel mogelijk "normaal" gebruiken.

Mocht ik het lastig vinden ga ik eens investeren in een OBD2 en EVnotify. En een oude android telefoon schijnbaar ;).
Klopt vwb de 2 stromingen. Zeker wagens voor lease worden gewoon soms ene weekend vol weggezet en doen het na veel km's niet onder (bij de Leaf was dit wel anders...).
Maar ik heb mijn Ioniq zelf gekocht en ben er zuinig op. Ik heb per dag zo'n 60% nodig dus kom er dan ook prima mee uit.

Voordeel van EVnotify, oud toestel, tasker en hue stekker is dat ik er geen omkijken naar heb. Ik moet alleen met de app de steker aanzetten omdat ik niet elke dag plug en dan ook de stekker niet aan wil hebben, maar ook dat zou nog via Tasker te regelen moeten zijn dan bij automatisch aangaat als de auto voor staat, maargoed ik laad dus niet altijd en dan is het een kleine moeite hem via de app aan te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31

Op zich is het voor ons doordeweek geen probleem om maar tot 80% te laden, maar in het weekend moeten we soms ~190km rijden dus dan moet ie toch even vol.

Ik wil de hele discussie daarover niet opnieuw starten, maar wat betreft die 80% laden om de batterij te sparen zijn er een beetje twee stromingen als ik het goed heb?

Stroming 1:
-Volgens onderzoek blijkt langere levensduur van lithium accu's als je de SoC tussen 20% en 80% houdt.
Stroming 2:
-Hyundai heeft al een buffer bovenop de 28kwh, dus 100% vol is nog niet "echt vol". Daarnaast limiteer je dan je actieradius zelf, in plaats van dat je gedegradeerde accu dat doet.

Nogmaals, niet om de discussie opnieuw te openen, want volgens mij is dat al uitgebreid besproken ;).
Ik ga gewoon de komende tijd eens kijken in welke stroming de vrouw en ik vallen.

Voor mij is het op zich geen werk om even een kortere laadtijd in te stellen op de laadpaal of in de auto, zodat ie rond de 80% stopt (jammer dat dat niet kan als instelling op max SoC kan in de 28-er). Maar ik betwijfel of mijn vrouw die moeite steeds gaat nemen. Voor haar is het toch vooral een gebruiksvoorwerp en ze wil hem zo veel mogelijk "normaal" gebruiken.

Ik hink daar ook op 2 benen, als het even kan doe ik volladen tot 90% (das 85% SOC) en zo min mogelijk snelladen, en niet onder de 20% maar als je op goingelectric leest dat er mensen zijn met bijna 200000Km op de teller en nog steeds hun bereik halen denk ik dat het wel mee zal vallen.

Ik heb voor mijn 2e handse Ioniq een nieuwe Leaf 40 gehad voor 15 maanden, mijn buurman heeft dezelfde leaf van zijn werk en had hem een maand eerder. Ik heb netjes altijd langzaam geladen en alleen aan de snellader als het niet anders kon. De buurman ging gerust even langs de mac en dan snelladen want dan hoefde hij niet aan de paal.
Er zit dus behoorlijk verschil tussen beide auto's en na een jaar heb ik ze beide uitgelezen en er was qua degradatie bijna geen verschil. Ik 97.2% en de buurman 96.9% maar wel met 10k meer km en batterij "abuse" (En de Leaf staat bekend om zn slechte batterijmanagement)

Oh en: Gefeliciteerd met je mooie, heerlijke auto. Geniet er van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld

Stroming 1:
Stroming 2:

Ik hanteer hier de pragmatische methode: Laden tot 80% als dat mogelijk is qua reisplannen en anders (ruim) zoveel als nodig is. In de winter vaker tot 90% vanwege de beperkte range (Ioniq28) en zo min mogelijk met <20% of 100% laten staan. Maar het gebeurt per ongeluk weleens hoor, daar moet je niet panisch over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Philos31 Welk topic op goingelectric is dit? Ik heb al gezocht maar mn Duits is bar slecht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
BarryH schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:15:
@Philos31 Welk topic op goingelectric is dit? Ik heb al gezocht maar mn Duits is bar slecht :(
https://www.goingelectric...617567209b581c08da1019805

En Duits is gewoon Nederlands alleen dan beroerd uitgesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:41

Major_ton

Shoot!

Zijn er hier Bluelink gebruikers die de app ook niet op kunnen starten wegens een netwerk error? Uitgerekend deze ochtend nu de ramen bevroren zijn...

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD

RKD

Major_ton schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:49:
Zijn er hier Bluelink gebruikers die de app ook niet op kunnen starten wegens een netwerk error? Uitgerekend deze ochtend nu de ramen bevroren zijn...
Yep, ze hebben de accounts omgezet naar een centrale portal. Ik kon rond 08:15 mijn account omzetten en daarmee inloggen.

Was ook al bijna bang dat ik een krabber moest zoeken :P

[ Voor 61% gewijzigd door RKD op 09-12-2020 09:01 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
RKD schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:56:
Yep, ze hebben de accounts omgezet naar een centrale portal. Ik kon rond 08:15 mijn account omzetten en daarmee inloggen.

Was ook al bijna bang dat ik een krabber moest zoeken :P
Waar kon je dat doen? Krijg nu ook network error in de app..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD

RKD

Mana schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:57:
[...]

Waar kon je dat doen? Krijg nu ook network error in de app..
Hij kwam bij mij naar voren in de app zelf, ik kreeg de vraag om mijn account te upgraden naar een Hyundai account. Denk dat de boel nu overbelast is misschien?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
Heath schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:35:
[...]

Bijzonder toevallig, ik wilde net wegrijden en de auto reageert nergens op. 7(8)7

Gisteravond nog een tripje naar de supermarkt gehad, niks aan de hand.

Misschien zie ik spoken, maar had gistermiddag wel toevallig een onverwacht hoge laadsnelheid bij Fastned:

[Afbeelding]

Bergingsdienst is nu onderweg, ben benieuwd.
Update: nog geen seconde die man gezien, mobiele acculader aangehangen en auto startte, daarna alles weer prima. :P
Gek genoeg staat de auto nu weer levenloos voor de deur. Bergingsdienst maar weer gebeld, daarna even door naar de dealer om te kijken of ze de accu kunnen checken/vervangen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Heath Hoe oud is je auto, kan zijn dat de 12V accu vervangen moet worden.
Volgens mij zie je dat vaker bij deze auto bij ca 3 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
BarryH schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:52:
@Heath Hoe oud is je auto, kan zijn dat de 12V accu vervangen moet worden.
Volgens mij zie je dat vaker bij deze auto bij ca 3 jaar oud.
Auto is van eind juli 2019, een van de laatste 28kWh modellen. Staat net 44k km op de teller, heb gelijk maar een afspraak ingepland voor de volgende beurt met de nadruk op de accu checken. Want ik denk idd dat de 12V accu kaputski is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Heath schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:20:
[...]

Gek genoeg staat de auto nu weer levenloos voor de deur. Bergingsdienst maar weer gebeld, daarna even door naar de dealer om te kijken of ze de accu kunnen checken/vervangen. :(
Hebben ze de accu de vorige keer dan niet getest? Een accu is niet zonder reden leeg, of slecht of wordt niet bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:12:
[...]

Hebben ze de accu de vorige keer dan niet getest? Een accu is niet zonder reden leeg, of slecht of wordt niet bijgeladen.
Nope, ik had "Fix & Go" aan de deur die even de mobiele lader er aan hadden gehangen en met twee tellen weer weg waren. Volgende week vrijdag is de beurt ingepland, gevraagd of ze er dan wat meer in detail naar willen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Heath schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:13:
[...]

Nope, ik had "Fix & Go" aan de deur die even de mobiele lader er aan hadden gehangen en met twee tellen weer weg waren. Volgende week vrijdag is de beurt ingepland, gevraagd of ze er dan wat meer in detail naar willen kijken.
Hyundai heeft toch ook pechservice of huren ze dan die Fix & Go in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:53:
[...]

Hyundai heeft toch ook pechservice of huren ze dan die Fix & Go in?
Vandaag had ik inderdaad Hyundai zelf, maar de vorige keer was in het weekend. Ik denk dat mijn lease maatschappij een aparte regeling heeft voor buiten kantoortijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-10 18:53
Morgen proefrijden in een nieuw model Ioniq Premium uitvoering. Ik rijd nu in een E-Golf en heb wel eens in het vorige model proefgereden maar nog niet in het laatste model.

Ik ben benieuwd, ook naar het inruilaanbod

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Er is over de Ioniq 5 net een nieuw 30 seconden teaser filmpje uitgebracht door Hyundai; zie
hier. Aangekondigd als 'Coming in early 2021'.
In de video legt Hyundai de nadruk op drie bijzondere highlights van het nieuwe model. ‘Extra Power for Life’ vestigt de aandacht op de nieuwe functie vehicle-to-load (V2L). Dit systeem kan extra vermogen van de voertuigaccu ontladen om andere elektrische apparaten (110V/220V) van energie te voorzien. ‘Extra Time for You’ benadrukt de indrukwekkende laadmogelijkheden en ‘Extraordinary Experiences’ verwijst naar de binnenkort aan te kondigen reeks features van de IONIQ 5.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-10 20:25
Major_ton schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:49:
Bij het opstarten van de app kreeg ik de optie uitloggen of verversen. ik heb gekozen voor het laatste en alles werkt gelukkig.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

• Motorfret
  • Laatst online: 17-10 17:29
gisteravond op weg naar huis weer last van een (te)weinig dimmende binnenspiegel.
Meer mensen hier last van?

Zit te denken om er iets van een folie overheen te plakken (soort van blinderen).

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• pmiddeld
@Motorfret Ik zou 'm eruit slopen. Wat is er zo moeilijk aan een goede oude handmatig te dimmen binnenspiegel? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-10 13:19
Ik had gisteren melding voor de upgrade maar die kon ik niet uitvoeren. Kon wel nog de app in uiteindelijk zoals vroeger.

Nu sinds vanochtend kom ik de app niet in omdat ie telkens aan geeft dat mijn e-mail of wachtwoord incorrect is, terwijl ik die gisteren nog gebruikt heb.
Inloggen met Hyundai account kan wel, alleen bij het koppelen van je Bluelink account gaat het alsnog mis.

Iemand hetzelfde? Wordt er compleet gek van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldPr
Zo, de proefrit was geslaagd en de Ioniq is gekocht. Het is het nieuwe model van een jaar oud met alle opties, dus ook 2 kleuren leer en het schuifdak.

De Golf kan ik inruilen maar zelf verkopen mag uiteraard ook.

Weet iemand hier hoe dat zit wanneer je hem via een dealer verkoopt? Omdat de particulier dan subsidie krijgt. Dus de dealer is dan tussenpersoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Re_BH_24
Zijn er gebruikers die sinds de nieuwe software problemen hebben met het versturen van navigatie adressen via de bleulink app naar je auto? Hij lijkt gewoon goed te gaan, echter in de auto ontvang je niets. De app geeft aan: Success of sending POI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Wat ik nergens kan vinden is het vermogen en koppel in de verschillende rijmodi.

Ik heb het idee dat in de stand normaal niet alle 136 pk’s aanwezig zijn, of lijkt dat zo omdat hij in de sportmode anders reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Klopt (bij 16-19 model)
Staat in de manual
Kan het in de manual niet vinden. Heb 15% minder koppel onthouden, maar weet de bron niet meer.
:(

[ Voor 85% gewijzigd door BarryH op 12-12-2020 13:23 . Reden: toch geen verschil? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-10 13:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Het is toch alleen de gaspedaal-respons die verandert?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
TwOkkie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:54:
Het is toch alleen de gaspedaal-respons die verandert?
Zeker vanuit stilstand (de eerste meters) heb je meer koppel tot je beschikking in de sportstand.
Als rijdend maakt het niet zoveel uit, dan is het inderdaad gaspedaalgevoeligheid alhoewel ik twijfel of het sturen dan ook iets zwaarder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:32:
[...]

Zeker vanuit stilstand (de eerste meters) heb je meer koppel tot je beschikking in de sportstand.
Als rijdend maakt het niet zoveel uit, dan is het inderdaad gaspedaalgevoeligheid alhoewel ik twijfel of het sturen dan ook iets zwaarder wordt.
Vanuit stilstand zou er wel wat meer power beschikbaar mogen zijn, vooral als je in bepaalde situaties even snel moet optrekken. Maar om voor die enkele keer dan telkens de sportstand in te moeten schakelen gaat mij wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
PeterZ(on) schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:40:
[...]

Vanuit stilstand zou er wel wat meer power beschikbaar mogen zijn, vooral als je in bepaalde situaties even snel moet optrekken. Maar om voor die enkele keer dan telkens de sportstand in te moeten schakelen gaat mij wat ver.
Klopt, in de normale stand trekt hij wat traag op.

De E-Golf is veel feller, maar die heeft dan weer geen sportstand, de Ioniq is dan weer wat nerveus in die stand.

De Golf heeft in de eco en eco+ stand wel andere vermogens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-10 23:42
[...]

Ik heb het idee dat als je het stroompedaal helemaal intrapt (dus door de weerstand die je op een bepaald moment voelt heen) je wel al het vermogen krijgt zoals in de sportstand. Bij nat wegdek niet aan te raden want dan grijpt de ESP direct in.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10
[...]

vooral als je in bepaalde situaties even snel moet optrekken.
Als er een tokkie in een opel manta naast je staat te spelen met zijn gaspedaal? Gewoon negeren. Moet je weer sneller aan nieuwe banden, heb geen zin om geld te verspillen aan patsers.

[ Voor 13% gewijzigd door CopyCatz op 12-12-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
LionkingNL schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:21:
[...]

Ik heb het idee dat als je het stroompedaal helemaal intrapt (dus door de weerstand die je op een bepaald moment voelt heen) je wel al het vermogen krijgt zoals in de sportstand. Bij nat wegdek niet aan te raden want dan grijpt de ESP direct in.
Klopt maar vanuit stilstand dus niet, dan moet je echt sportstand inschakelen om je formaat te benadrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
CopyCatz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:56:
[...]

Als er een tokkie in een opel manta naast je staat te spelen met zijn gaspedaal? Gewoon negeren. Moet je weer sneller aan nieuwe banden, heb geen zin om geld te verspillen aan patsers.
Dat soort figuren laten mij ijskoud, ik bedoel meer als je voor de veiligheid vlug plaats moet maken.

@RonaldPr Andere dan de normale stand heb ik nog nooit uitgeprobeerd want die volstaat voor mij meestal.

@LionkingNL Pedaal helemaal intrappen is misschien een optie, kan ik eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Ik zit vast te bedenken hoe ik de Ioniq ga laden.
Met de Golf kon ik thuis 2 fasen laden met 7,2 kWh

Maar de Ioniq heeft 1 fase laden. Nu heb ik wel een 3 fasen aansluiting 3x25a er schijnen omvormers te zijn waarmee je dat omzet naar 1x40a maar dat is weer wat aanschaffen.

Eerst maar met de bijgeleverde lader aan de slag.
Of is er nog een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
2 opties:
1/ even goed nadenken hoe vaak je eigenlijk effectief voordeel hebt gehad van 7.2 vs 3.7 kW laden en er mee leven
2/ 1 fase verder leegruimen en daar dan 25A op laden (doe ik)
3/ er is een laadpaal die van2 fasen 1 maakt, maar dan ben je zo 1500 tot 1700 eur kwijt.
Dus waarschijnlijk is het logisch om met optie 1 te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ElectricDave had vorig jaar tijdens zijn Noordkaap trip een AC omvormer naar DC bij zich, was wel erg prijzig herinner ik mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
RonaldPr schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:29:
Ik zit vast te bedenken hoe ik de Ioniq ga laden.
Met de Golf kon ik thuis 2 fasen laden met 7,2 kWh

Maar de Ioniq heeft 1 fase laden. Nu heb ik wel een 3 fasen aansluiting 3x25a er schijnen omvormers te zijn waarmee je dat omzet naar 1x40a maar dat is weer wat aanschaffen.

Eerst maar met de bijgeleverde lader aan de slag.
Of is er nog een andere oplossing?
Ik heb een 3 fasen Kona maar thuis een 1 fase systeem. De boel is ingeregeld op 5.5KW laden, ik kan theoretisch de wagen vol (64kwh) laden in 12 uur tijd. Ik zie geen enkel scenario waarin dat sneller zou moeten kunnen vanaf leeg. En dan is er altijd nog wel een snellader in de buurt. Langzaam laden is beter voor je accu, minder laadverlies in de kabels, ik weet zeker dat de zonnepanelen op dezelfde fase leveren.. kortom ik heb er geen problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
PeterZ(on) schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:36:
ElectricDave had vorig jaar tijdens zijn Noordkaap trip een AC omvormer naar DC bij zich, was wel erg prijzig herinner ik mij.
Ah ja toen ie de deurklink eraf trok.. good times ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06
BarryH schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:33:
2 opties:
1/ even goed nadenken hoe vaak je eigenlijk effectief voordeel hebt gehad van 7.2 vs 3.7 kW laden en er mee leven
2/ 1 fase verder leegruimen en daar dan 25A op laden (doe ik)
3/ er is een laadpaal die van2 fasen 1 maakt, maar dan ben je zo 1500 tot 1700 eur kwijt.
Dus waarschijnlijk is het logisch om met optie 1 te beginnen.
En andere optie is om load balancing te gebruiken. Dit kan met een slimme laadpaal.

Ik zelf gebruik een laadstation op basis van SmartEVSE. Deze kan via een optionele sensorbox de laadstroom onder de afzekerwaarde houden. Zo kun je maximaal laden zonder dat de zekering er uit gaat. Hoger dan 25A ga je uiteraard niet komen, maar de relatief kleine accu van de Ioniq zit ook daarmee best snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Of is een mobiele oplader iets? Met verstelbare stekkers. Lange tijd heb ik dit willen bestellen voor op mijn werk maar dat is binnekort over dus wacht ik hier weer even mee.
https://www.khonsevse.com...charger-with-cee-adapter/

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 15:38
Lijkt mij niet zo'n heel goed idee:
Alleen de blauwe en rode CEE contactdozen kun je met goed fatsoen met 16A of meer belasten.. (in NL zijn gewone wandcontactdozen daar niet voor goedgekeurd.)

En dan een vrij simpele connector om de stekkers aan de omvormer te koppelen. Ik ben bang dat je er niet heel lang plezier van zult hebben. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
sir_knudde schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:08:
[...]

Lijkt mij niet zo'n heel goed idee:
Alleen de blauwe en rode CEE contactdozen kun je met goed fatsoen met 16A of meer belasten.. (in NL zijn gewone wandcontactdozen daar niet voor goedgekeurd.)

En dan een vrij simpele connector om de stekkers aan de omvormer te koppelen. Ik ben bang dat je er niet heel lang plezier van zult hebben. :|
De Amp is gewoon instelbaar hoor geen probleem

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

uFx schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:48:
Sinds ik een andere Ioniq heb merk ik tijdens het remmen een heel kleine klik. Volgens de dealer is dit normaal en is dit één of ander pompje wat geactiveerd wordt tijdens het remmen. Ik hoor het soms ook als ik de auto automatisch laat remmen (via de adaptive cruise control). Volgens de dealer is het remsysteem anders dan het remsysteem in mijn vorige Ioniq waar ik dit klikje niet hoorde.

Kan iemand aangeven of ze dit ook horen tijdens het remmen? Het is niet hard maar als de radio/airco uit staat dan moet je het zeker horen. Het lijkt te komen vanaf de linkerkant van de auto ergens onder de motorkap/achter de remmen.

Ik irriteer me er een beetje aan, vooral omdat mijn vorige Ioniq het niet had. En natuurlijk hoor je bij een EV elk dingetje omdat er geen motorgeluid is en gezien de problemen met de vorige Ioniq ga ik nu natuurlijk op alles letten ;)
Hoe is het verder verlopen met dit geluid? Ook ik ervaar bij zachtjes remmen een soort van klikkend geluid. Vandaag heb ik de Ioniq (38,3kW) naar de dealer gebracht voor de eerste beurt en dit 'probleem' aangegeven bij inleveren. Uiteraard kreeg ik de reactie dat ze hier nog nooit van hebben gehoord en er naar gaan kijken.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54

uFx

Major_ton schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:57:
[...]

Hoe is het verder verlopen met dit geluid? Ook ik ervaar bij zachtjes remmen een soort van klikkend geluid. Vandaag heb ik de Ioniq (38,3kW) naar de dealer gebracht voor de eerste beurt en dit 'probleem' aangegeven bij inleveren. Uiteraard kreeg ik de reactie dat ze hier nog nooit van hebben gehoord en er naar gaan kijken.
Het geluid is er nog steeds en hoort bij de reminrichting bij de nieuwere Ioniqs, volgens de dealer. Dus heb er maar een beetje mee leren leven ;)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

uFx schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:10:
[...]

Het geluid is er nog steeds en hoort bij de reminrichting bij de nieuwere Ioniqs, volgens de dealer. Dus heb er maar een beetje mee leren leven ;)
Bedankt. Ze hebben het inderdaad gestest met meerdere Ioniq 's en overal hetzelfde ervaren. Zal ze dus moeten geloven dat het inderdaad nieuw voor ze was! Verder erg netjes geholpen, dus top. Nu nog even bekend raken met de nieuwe software! Alles weer eigen maken en ik zag een nieuwe optie 'USB video". Daar ga ik een even naar kijken. Kan leuk zijn als je ergens staat te wachten 8)
Re_BH_24 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:07:
iemand een overzicht van wat er allemaal veranderd in de software update van de 38kwh versie met bluelink?
Al iets kunnen vinden ondertussen? Ik zie online nog niet echt turorials die je als een klein kind alle opties laten zien. Ik wil ook graag het nieuwe homescreen aanpassen naar het oude 3-voudige splitscreen. Die tijd en temperatuur met een vervaagde wegenkaart vind ik vervelend.

[ Voor 27% gewijzigd door Major_ton op 14-12-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-10 13:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

TL;DR: Vanmorgen was mijn auto niet opgeladen en niet voorverwarmd. Mijn wilde gok is dat dit komt omdat de stekker er pas gisteravond in gestoken is, terwijl de auto al stil stond sinds vrijdag. De hele vorige week heeft hij netjes op tijd geladen en verwarmd, maar toen heb ik iedere keer direct na het uitstappen en aflsluiten de stekker aangesloten.

Klopt mijn wilde gok?

-- het iets langere verhaal --

Ik heb een Zappi v1 en een 28 kWh Ioniq. (Nog) geen zonnepanelen, dus alleen stroom van het net. Ik heb de Zappi de hele zomer op Eco++ gehad met een 'timed boost' van 3 uur gedurende de nacht. Het idee is dan dat ik niet iedere keer 100% laad, maar wel genoeg voor mijn woonwerkverkeer.

Volgens mij is het in deze stand niet mogelijk om voor te verwarmen. De Zappi zal geen stroom leveren als de Ioniq erom vraagt. Toch? Ik begrijp nog niet helemaal welke states beide kanten van elkaar snappen en hoe de verschillende pre-heat modes van de Zappi dit beinvloeden. Volgens mij kunnen ze alleen met elkaar uitwisselen hoeveel stroom ze willen doen, niet waarom ze het willen.

Vanwege deze aanname heb ik nu de Zappi weer op Fast gezet en regel ik de laadperiode in het menu van de Ioniq. De accu is dan iedere ochtend weer 100% en de auto voorverwarmd. Dat ging dus de hele week goed. Net als vorig jaar met oudere firmware overigens. Ik kan me niet herinneren dat het ooit fout ging.

Afgelopen vrijdag thuisgekomen met 88% en omdat we geen plannen hadden, heb ik hem los laten staan. Pas gisteravond dacht ik dat het wel lekker was om vanmorgen voorverwarmd te beginnen. Helaas, ondanks dat alles goed was aangesloten was de auto nog koud, de accu nog 88% en gaf de Zappi aan "Charge Delayed".

Herkent iemand dit?

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 14-12-2020 21:45 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Laatst online: 17-10 17:29
heb zelf ook de "oude" Ioniq met een Zappi V1.
nog nooit problemen (ook het voorverwarmen) mee gehad.
(al heb ik het nooit op de Eco++ stand geprobeerd, want die is alleen bij opwekking van de zonnepanelen interessant voor mij)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Re_BH_24
Major_ton schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:56:
[...]

Bedankt. Ze hebben het inderdaad gestest met meerdere Ioniq 's en overal hetzelfde ervaren. Zal ze dus moeten geloven dat het inderdaad nieuw voor ze was! Verder erg netjes geholpen, dus top. Nu nog even bekend raken met de nieuwe software! Alles weer eigen maken en ik zag een nieuwe optie 'USB video". Daar ga ik een even naar kijken. Kan leuk zijn als je ergens staat te wachten 8)

[...]

Al iets kunnen vinden ondertussen? Ik zie online nog niet echt turorials die je als een klein kind alle opties laten zien. Ik wil ook graag het nieuwe homescreen aanpassen naar het oude 3-voudige splitscreen. Die tijd en temperatuur met een vervaagde wegenkaart vind ik vervelend.
I wish,,, Online is niets te vinden. In dit topic reageert niemand er eigenlijk op of dit nog mogelijk is. Ik was echt gewend aan het 3 delige splitscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Re_BH_24 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:37:
[...]

I wish,,, Online is niets te vinden. In dit topic reageert niemand er eigenlijk op of dit nog mogelijk is. Ik was echt gewend aan het 3 delige splitscreen!
Ik wilde hier net weer opnieuw de vraag gaan stellen. We zullen toch niet de enige zijn met de laatste software?

Hoe dan ook, ik ben er echt niet blij mee. Het nieuwe homescreen is waardeloos en vereist minimaal 2 extra handelingen om de info te zien die je wilt. Ik wil dat homescreen weg hebben. Ik startte altijd met het 3-delige scherm met de kaart, het media vak en het accu percentage. Om nu het percentage te zien moet ik eerst swipen en daarna op 'EV' drukken. Zeer irritant.

Nog erger, elke keer als ik de auto start begint 'Ocean Waves' van de selectie Sounds of Nature te spelen. Hoe zet ik dat uit? Ik kan er geen optie voor vinden.

Als ik de navi kaart op 2/3 of full screen zette kreeg ik altijd alle oplaadpalen te zien. Dat is nu ook niet meer het geval. Heel raar dat dit weg is.

Online is inderdaad niks te vinden, zelfs geen handleiding bij Hyundai zelf. Ik ga binnenkort de dealer maar eens bellen, want ik ben echt not amused.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Re_BH_24 @Major_ton Meesten op dit forum hebben ook de 28kWh versie. Dus weinig bij te dragen specifiek die stukje waar de 2 modellen verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
Major_ton schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:43:
[...]

Ik wilde hier net weer opnieuw de vraag gaan stellen. We zullen toch niet de enige zijn met de laatste software?

Hoe dan ook, ik ben er echt niet blij mee. Het nieuwe homescreen is waardeloos en vereist minimaal 2 extra handelingen om de info te zien die je wilt. Ik wil dat homescreen weg hebben. Ik startte altijd met het 3-delige scherm met de kaart, het media vak en het accu percentage. Om nu het percentage te zien moet ik eerst swipen en daarna op 'EV' drukken. Zeer irritant.

Nog erger, elke keer als ik de auto start begint 'Ocean Waves' van de selectie Sounds of Nature te spelen. Hoe zet ik dat uit? Ik kan er geen optie voor vinden.

Als ik de navi kaart op 2/3 of full screen zette kreeg ik altijd alle oplaadpalen te zien. Dat is nu ook niet meer het geval. Heel raar dat dit weg is.

Online is inderdaad niks te vinden, zelfs geen handleiding bij Hyundai zelf. Ik ga binnenkort de dealer maar eens bellen, want ik ben echt not amused.
Hoe het 3-delige scherm weer terug te krijgen weet ik niet, die gebruik ik zelf niet. Die Ocean waves start hij bij mij niet mee. Ik gebruik meestal radio of media (android auto). Bij starten begint de radio, zodra ik de telefoon aansluit schakelt hij om naar Android auto. Waarom hij dit bij jou doet kan ik dan ook niet zeggen. Ik zou zeggen dat het laatst gebruikte bij stoppen van de auto weer begint bij het starten.. Luister je niet stiekem toch veel naar die Oceaan geluidjes? :+

De oplaadpalen kun je weer terug krijgen, was wel even zoeken. Er zit een optie om ze te tonen bij lage batterij, die moet je uitvinken. Dan staan ze er "altijd" (volgens mij beetje afhankelijk van de gereden snelheid, op de snelweg zie ik ze niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbez
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:10

Arbez

Gasloos

Heren,
Hierbij de link naar de nieuwste handleiding:
http://webmanual.hyundai....AVNT2/EU/Dutch/index.html
Succes.
Het 3- delig scherm komt niet meer terug, maar je kunt de rechterzijde instellen, zie handleiding.

• Re_BH_24
Arbez schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:45:
Heren,
Hierbij de link naar de nieuwste handleiding:
http://webmanual.hyundai....AVNT2/EU/Dutch/index.html
Succes.
Het 3- delig scherm komt niet meer terug, maar je kunt de rechterzijde instellen, zie handleiding.
Top, Bedankt!! :)

Verder niemand problemen met het versturen van een adres naar je navigatie via de BlueLink app?

• wfveennl

[/quote]

Ik ben het met je eens, het is echt geen verbetering.

Die nutteloze geluiden kun uitzetten, dat moet je als ik mij goed herinner in je "profiel"doen.

3-delig scherm heb ik nog niet geprobeerd.

Oplaadpalen zoeken doe ik niet met de navigatie maar met een app, het zoeken in de navi heb ik wel eens gedaan maar heb je ook weinig aan.

Ik ben andere irritante zaken tegengekomen. Neem nu spraakherkenning. Ik kon voorheen gewoon de knop op het stuur indrukken zeggen "navigeer naar... " Nu moet je eerst zeggen "zoek" en daarna kun je pas navigeren. Andere opdrachten werken ook niet meer of ik kan ze niet meer vinden.

Verder is de waarschuwing voor flitspalen en snelheid hoogst irritant. Ik kom wel eens op een weg waar 100 km is toegestaan maar op de diverse kruisingen 70km. Dan staat er een flistpaal en de navigatie begint te waarschuwen met piepjes. Na de kruising mag je weer 100km maar de navigatie geeft nog steeds een max. snelheid aan van 70, dus het domme ding blijft continue piepen totdat ik 5 km verder weer een andere kruising gepasseerd ben.

De kleuren van de schermen en de kaarten van de navigatie vind ik ook erg lelijk. Ik heb geen idee wie bij Hyundai zijn handtekening onder heeft gezet.<zucht>, geef mij de oude versie maar weer terug.

• wfveennl
Top, Bedankt!! :)

Verder niemand problemen met het versturen van een adres naar je navigatie via de BlueLink app?
[/quote]

Nou niemand weet ik natuurlijk niet, maar bij mij gaat dat wel goed.

• Mana
Ik merk dat sinds deze update wel het voortgangsbalkje rechts in beeld tijdens navigeren continu reset. Dus na een minuut of 10 springt de voortgang weer naar beneden en gaat hij weer opnieuw oplopen. Valt telkens samen met een laad-icoontje bij de reistijd, vermoed dat hij dan online gaat kijken of er een betere reis-optie is. Maar de reset is dan natuurlijk niet de bedoeling.

Ik ben ook nog niet overtuigd dat dit echt een upgrade is, ik was erg tevreden over de oude software. Moet enorm wennen aan de nieuwe..

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43
wfveennl schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:43:

[/quote]

Ik ben het met je eens, het is echt geen verbetering.

Die nutteloze geluiden kun uitzetten, dat moet je als ik mij goed herinner in je "profiel"doen.

3-delig scherm heb ik nog niet geprobeerd.

Oplaadpalen zoeken doe ik niet met de navigatie maar met een app, het zoeken in de navi heb ik wel eens gedaan maar heb je ook weinig aan.

Ik ben andere irritante zaken tegengekomen. Neem nu spraakherkenning. Ik kon voorheen gewoon de knop op het stuur indrukken zeggen "navigeer naar... " Nu moet je eerst zeggen "zoek" en daarna kun je pas navigeren. Andere opdrachten werken ook niet meer of ik kan ze niet meer vinden.

Verder is de waarschuwing voor flitspalen en snelheid hoogst irritant. Ik kom wel eens op een weg waar 100 km is toegestaan maar op de diverse kruisingen 70km. Dan staat er een flistpaal en de navigatie begint te waarschuwen met piepjes. Na de kruising mag je weer 100km maar de navigatie geeft nog steeds een max. snelheid aan van 70, dus het domme ding blijft continue piepen totdat ik 5 km verder weer een andere kruising gepasseerd ben.

De kleuren van de schermen en de kaarten van de navigatie vind ik ook erg lelijk. Ik heb geen idee wie bij Hyundai zijn handtekening onder heeft gezet.<zucht>, geef mij de oude versie maar weer terug.
Ik neem aan dat je de 38 kWh versie rijdt. Ik rijd zelf de 28 kWh versie en die waarschuwing voor flitspalen en snelheid herken ik wel. Dat doet de 28 kWh versie ook op de snelweg waar je 100 km/u mag en je komt bij een weg/kruising in de buurt waar 70 km/u is toegestaan en een flitspaal staat.
Ik heb dat iedere dag op weg naar werk en ik weet dat er geen flitspaal langs de snelweg staat en er is ook geen trajectcontrole op dat stuk. Gaat om de A9 richting Schiphol.
Het enige wat je kunt doen is de waarschuwing uitzetten, maar ja, dat gaat nu juist tegen het doel in. Je wil die juist aan hebben voor als je een keer op een weg rijd en je weet niet dat er een flitspaal staat of dat er trajectcontrole is bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
Heath schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:12:
[...]

Auto is van eind juli 2019, een van de laatste 28kWh modellen. Staat net 44k km op de teller, heb gelijk maar een afspraak ingepland voor de volgende beurt met de nadruk op de accu checken. Want ik denk idd dat de 12V accu kaputski is. :)
Net de auto opgehaald van de 45k km beurt, daarbij lag er op de bijrijderstoel een cover voor de granny charger. De persoon achter de balie had hier niets over gezegd, ik was enigzins verrast. Iemand anders ook al die cover ontvangen van de dealer?

Verder was de 12v accu volgens hun gewoon in orde, vreemd.
In het rapport staat dat 12.7 regulier zou zijn en er 12.5 gemeten is. Weet even niet wat ik daar van moet denken, waarschijnlijk sta ik dan komende week een keer voor de deur of ze de 12v accu willen vervangen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Voor het einde van het jaar krijg ik mijn Ioniq FL.

Instructie zit er bij het brengen denk ik niet in
maar gelukkig heb ik me o.a. hier op het forum lekker in kunnen lezen.

De Golf staat te koop, maar wanneer dat niet lukt ruil ik hem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat is een Ioniq FL?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Facelift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maar is het een benzine, hybride of electric? 38 kWh zegt mij een hoop meer dan alleen FL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
We zitten hier toch in het Ioniq Electric topic, lijkt mij duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:55:
We zitten hier toch in het Ioniq Electric topic, lijkt mij duidelijk. :)
Ik doe dus geen aannames. Jij wel. ;) Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand met een benzine- of hybride vehikel zich een EV topic meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:06:
[...]

Ik doe dus geen aannames. Jij wel. ;) Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand met een benzine- of hybride vehikel zich een EV topic meldt.
Ik ook niet, maar hij is hier niet voor het eerst. En dan nog, staat niets fout in zijn bericht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Het is een electric, met de hybride of plug-in durf ik hier niet te komen. En inderdaad de 38 kWh.

De FL is inderdaad facelift en sommigen hebben het ook nog over de VFL dus voor de facelift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
RonaldPr schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:36:
Het is een electric, met de hybride of plug-in durf ik hier niet te komen. En inderdaad de 38 kWh.

De FL is inderdaad facelift en sommigen hebben het ook nog over de VFL dus voor de facelift.
:)

En welk model wordt het (premium of iets anders)? Want, nogmaals, dat zegt een hoop meer en scheelt zoeken.

Pagina: 1 ... 95 ... 196 Laatste