Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartmanz72
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-11-2021
Blauw is inderdaad een mooie kleur....vind de Aurora silver en Platinum siver ook wel een mooie kleur..wie heeft deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een grijze gezien. Dat past erg goed bij de voor en achterkant. Ik heb helaas geen foto en weet niet hoe die kleur heet. Maar hij zag er erg goed uit. Ik had meteen spijt dat ik voor wit ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:55
kadbr0 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:42:De grote verrassing was dat ik een aansluiting van 3x40A blijk te hebben, terwijl ik dacht dat dat 3x25A was zoals op mijn energienota staat. Daarom heb ik de laadpaal maar gelijk naar 28A laten opschroeven (32A is de max voor de Eve Mini). Kan nu met ruim 6kW laden en dat schiet lekker op. De dynamische regeling zal maar zelden hoeven ingrijpen omdat ik dus tot 40A (9kW) kan gaan op die fase. En dan heb ik ook nog tot 5kW aan 'bijvoeding' uit zonnepanelen op diezelfde fase staan.

Nu moet ik alleen nog de zekering in de meterkast voor de laadpaal groep opvoeren van 25A naar 32A, dan kan ik de ingestelde 28A ook echt gaan gebruiken. Voorlopig heb ik de Ioniq zelf maar even op gereduceerd vermogen gezet. Met 1 stapje terug trekt hij nu ca. 5,5 kW (24A).

Hier heb ik ook van geleerd dat het uiteindelijk altijd de (AC) lader in de auto zelf is die bepaalt met wat voor vermogen er wordt geladen.
Ik zou hier even mee opletten, zoals BarryH ook al zegt. 3x40A is een afwijkende waarde in de regel voor hoofdaansluitingen, en hoofdschakelaars/aardlekschakelaars zijn 40A nom. uitgevoerd. De kans is dus groot dat iemand 40A op jouw hoofdschakelaar heeft zien staan en jij nu de impressie hebt dat je 3x40A hebt terwijl je 3x25A hebt. Check de box onder je meter of je daar automaten kan zien en van welke waarde. Is dat allemaal afgesloten voor het oog dan heb je waarschijnlijk nog oude draaistoppen en als deze dus 25A zijn heb je kans dat 'ie uiteindelijk springt met je nieuwe instelling.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-08 13:51
BarryH schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:04:
[...]

inc heeft natuurlijk de interessante situatie dat werkelijkheid en administratie verschillen.

Met de komst van de slimme meter is het natuurlijk ook nog eens zo dat het logischer wordt om fysiek zwaarder af te zekeren en dan obv de slimme meter het feitelijk piekvermogen te gebruiken voor de rekening.
De slimme meter vertelt zelf tegen mijn laadpaal dat er tot 40A op een fase kan. De monteur (met laptop aangesloten op laadpaal) kon mij dat weer vertellen. Toen ik dat eenmaal wist eens goed naar mijn meterkast gekeken en daar zitten idd 40A hoofdzekeringen in. Die groepenkast zit er al een jaar in (tgv nieuwe keuken) en de slimme meter al 2 jaar. Maar ik betaal Liander een laag vastrecht voor 3x25A (80A max). De vraag is dan of mijn rekening omhoog gaat als ik ooit eens een keer meer dan 80A mocht gebruiken. Dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren, maar is ook niet uitgesloten als de auto op 28A staat te laden en er staan nog een paar grootverbruikers aan (koken, wassen).

Maar, nu ik erover nadenk, het moet ook mogelijk zijn om de Eve Mini die 80A totaal te laten bewaken ipv de 40A op 1 fase. Dat kan dan altijd nog mocht de nood aan de man komen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Jim423 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 01:07:
[...]

Ik zou hier even mee opletten, zoals BarryH ook al zegt. 3x40A is een afwijkende waarde in de regel voor hoofdaansluitingen, en hoofdschakelaars/aardlekschakelaars zijn 40A nom. uitgevoerd. De kans is dus groot dat iemand 40A op jouw hoofdschakelaar heeft zien staan en jij nu de impressie hebt dat je 3x40A hebt terwijl je 3x25A hebt. Check de box onder je meter of je daar automaten kan zien en van welke waarde. Is dat allemaal afgesloten voor het oog dan heb je waarschijnlijk nog oude draaistoppen en als deze dus 25A zijn heb je kans dat 'ie uiteindelijk springt met je nieuwe instelling.
Onder de meter zit nog een verzegeld kastje, dus je zou gelijk kunnen hebben. Maar wat is dan de logica om 40A hoofdschakelaars/aardlekschakelaars te gebruiken op een aansluiting die maar 25A (per fase) aan zou kunnen? Je moet toch 'stroomafwaarts' steeds zekeringen met een lagere waarde gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Misschien was er in het verleden een hogere aansluiting? Of is dit juist voorbereid op een mogelijke toekomst met een hogere aansluiting?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:55
Dit komt omdat hoofdschakelaars en aardlekschakelaars niet als stroombeveiliging fungeren. De automaten die erachter zitten zijn de ''zekeringen'' deze zijn dus 16A. (In de regel). De 40A die op de hoofdschakelaar en aardlekschakelaar staat is de maximale stroom welke ze kunnen schakelen, de voorliggende zekering mag dus niet meer dan 40A zijn. Wanneer er door de hoofdschakelaar of aardlekschakelaar een stroom van (veel) meer dan 40A gaat op 1 fase dan zal hij gewoon gaan smelten en niet afschakelen. Het is inderdaad toegestaan om 25A hoofdschakelaars/aardlekschakelaars achter een 3x25A aansluiting te plaatsen echter is bijna al het installatiemateriaal wat je koopt voor de groepenkast vanaf 40A. Ook is de levensduur verbeterd omdat hij ruim onder zijn maximale nom. waarde blijft. Maar we kunnen beter verder in dit topic mocht je nog meer vragen hebben:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Gisteren reed ik ten oosten van Utrecht op de A12 in de buurt van Maarsbergen en Maarn met het navigatiesysteem op Heiloo ingesteld, toen ik op het scherm een livemelding kreeg: op de geplande route is wat verkeer en een alternatieve route zou een tijdwinst van 6 minuten op kunnen leveren. Ik kon aangeven of ik dat wilde. Ik had geen Internetconnectie in de auto. Soms lees je dat je die voor live info nodig hebt. In hoeverre gaat het ook zonder Internetconnectie? Wat is de meerwaarde van een Internetconnectie voor live info?

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 25-06-2017 17:30 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jan Treur schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:27:
In hoeverre gaat het ook zonder Internetconnectie?
In theorie kan dit ook via de RDS gaan (dat si dus via de radio). Ik heb echter geen idee of de Ioniq dat doet.
Wat is de meerwaarde van een Internetconnectie voor live info?
Wederom geen idee hoe de Ioniq dat doet, maar in zijn algemeen is het sneller (en dus accurater) en ook beschikbaar voor minder "grote" wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit een TMC ontvanger in de ioniq. En blijkbaar ook een TPEG ontvanger. Geen idee wat het is maar dit is een soort RDS voor verkeersmeldingen. Je ziet hier ook een logo van links boven op je beeldscherm.

http://www.ioniqforum.com...-interface/6881-tpeg.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb die bovengenoemde topic eerder wel gelezen. Maar niemand heeft ooit er iets konkreets over gemeld hoe effectief het is zonder Internetconnectie en met Internetconnectie. Voor mij was dit de eerste keer dat ik een melding kreeg, maar ook de eerste keer dat zo'n situatie op de weg zich voordeed. Komt er stelselmatig zo'n melding binnen in Nederland als de situatie op de weg daarom vraagt? Zijn er ook meldingen ontvangen door anderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 26-06-2017 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat TMC een stuk langzamer en minder nauwkeurig is dan live info. TMC in Nederland is erg grofmazig en afhankelijk van hoe files worden ingegeven. Ik heb wel eens een omleiding vanwege TMC gevolgd om aan het eind van de omleiding bij de eigenlijke afsluiting uit te komen dus toen kon ik weer gaan omrijden. Ook vrijdag nog gehad: ik sta in de file op de A2 vanuit Maastricht voor Born, geen enkele melding, tot na 5 minuten er opeens de melding van een file komt.
Dus het werkt... matig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:41:
Ik denk dat TMC een stuk langzamer en minder nauwkeurig is dan live info. TMC in Nederland is erg grofmazig en afhankelijk van hoe files worden ingegeven. Ik heb wel eens een omleiding vanwege TMC gevolgd om aan het eind van de omleiding bij de eigenlijke afsluiting uit te komen dus toen kon ik weer gaan omrijden. Ook vrijdag nog gehad: ik sta in de file op de A2 vanuit Maastricht voor Born, geen enkele melding, tot na 5 minuten er opeens de melding van een file komt.
Dus het werkt... matig.
Tmc werkt inderdaad net niet.
Maar werkt tpeg? Dat systeem wordt ook ondersteunt, maar is dat in nl aanwezig?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
TMC werkt, net als je (oude) auto radio, dat het verkeersinfo ontvangen kan via de ether. Je (oude) auto radio laat het via het display zien. De navigatie op de kaart. Omdat in de Ioniq de navigatie van TomTom is ingebouwd, neem ik aan dat het ongeveer zo is als in mijn losse TomTom. Heel accuraat is het niet, maar grotere files staan er meestal in, net als wegwerkzaamheden. (in Duitsland meer dan in Nederland) Maar het is bij lange na niet zo accuraat en up-to-date als TomTom Live of diensten zoals Google maps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

In mijn Prius haalt de navigatie die informatie van een radiozender met RDS. Ergens in de lijst van nabije zenders staat altijd wel een zender die filemeldingen en/of gevaarlijke situaties op de door jou ingestelde route doorgeeft, dat krijg je dan door via jouw navigatie, in de Hyundai navigatie zal zo'n zelfde systeem werken (denk ik). Ik wordt ook gewaarschuwd voor b.v. zwaar weer en gladheid.

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Ik heb de auto nog niet eens en de eerste uitdaging staat al voor de deur: Phantasialand in Duitsland :) Over een paar weken ga ik daar naartoe maar het attractiepark heeft zelf geen laadpalen. Retour is iets meer dan 300 kilometer dus er moet ergens geladen worden.

Nu zag ik op chargemap.com deze opties (50 kW laders):

https://nl.chargemap.com/pedrotti.html
https://nl.chargemap.com/raststatte-frechen-sud-2.html
https://nl.chargemap.com/1-spenrather-weg-koln.html (iets verder van de route)

Allemaal ongeveer 30 km van Phantasialand, op de route en laden is gratis 8) (in ieder geval bij de eerste twee). Mijn idee is om op de heenweg bij één van deze laders te stoppen en de auto weer tot 80% vol te laden (=~ bereik van 160km). Aangezien hij niet helemaal leeg is zal dat denk ik een minuut of 20 duren.

Op de terugweg kan ik theoretisch de lader kunnen halen van Van der Valk in Venlo. Vanaf het eerste laadpunt is dat 138 km terwijl de auto vanaf het eerste laadpunt een bereik heeft van ~160km. Maar dat is eigenlijk stom want:

- kans dat ik het niet haal
- laden = betalen ;)

Dus dan kan ik beter ook op de terugweg even laden bij één van de bovengenoemde laders (van ~100km bereik naar ~160 km bereik).

Nu ben ik alleen benieuwd wat een beetje een gemiddeld bereik zal zijn. We zitten (waarschijnlijk) met 3'en in de auto en ik ben ook niet van plan om achter een vrachtwagen te plakken met 100 km/u. Aan de andere kant ga ik ook geen 140 rijden want dan kan ik een gemiddeld bereik van 200 km bij een volle lading wel vergeten :P

Hoe plannen jullie dit soort trips?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Sluit mooi aan bij de volgende vraag: als je op elk punt zou kunnen snelladen, wat is dan de ideale kruissnelheid om zo snel mogelijk een lange afstand af te leggen? Obv 50 kw laden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan moet je weten wat het energieverbruik doet in relatie tot de snelheid (het gaat omhoog ja, maar hoe snel). Bij de Tesla Model S is al een keer vastgesteld dat je best 160 km/h kunt rijden zonder dat het meer moeten laden opweegt tegen het sneller rijden.
En heel belangrijk is ook hoe constant je kunt rijden. Elke keer weer moeten optrekken en afremmen is slecht voor je gemiddelde snelheid en slecht voor je energieverbruik.

Echt iets om in de praktijk uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:03
Maasluip schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:58:
Bij de Tesla Model S is al een keer vastgesteld dat je best 160 km/h kunt rijden zonder dat het meer moeten laden opweegt tegen het sneller rijden.
Dit lijkt me echt heel sterk. Heb je een bron?

Veel elektrische auto's zijn vanwege het hoge gebruik gelimiteerd op maximaal 140, 160 km/u etc. Luchtweerstand schaalt me de snelheid in het kwadraat, en een elektrische motor is efficient over bijna alle toerentallen. Bij hoge snelheid zal de batterij een flinke stroom moeten leveren > verlies door interne weerstand omgezet in warmte.

De meeste ICE auto's rijden het zuinigst per km tussen de 80 en 120, bij een elektrische auto vermoed ik dat dat eerder lager dan hoger is.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd, als je harder rijdt heb je inderdaad wel meer tijd om te laden. Dat speelt echter alleen waneer je direct verder moet na het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
De vraag is dan natuurlijk ook, gaat het hier om de langst af te leggen afstand mét of zonder laden. Want zodra je gaat laden, heeft de ook de laadsnelheid invloed op de tijd. Het beste test je het in de praktijk. 3 identische auto's van Den Helder naar Maastricht, nr. 1 rijdt 80 km/h, nr. 2 100 km/h en nr. 3 maximum toegestane snelheid.

Ik denk, dat de tijdwinst die je haalt bij het sneller rijden, weer verliest bij het laden. Uiteindelijk bepalen drukte op de weg en verkeerslichten wat de snelste methode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

HallonRubus schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:04:
[...]

Dit lijkt me echt heel sterk. Heb je een bron?
Youtube filmpje waar dit getest werd met 120 km/h en 160 km/h en dat ik nu niet meer kan vinden.
Het is heel simpel: als de extra tijd die het opladen kost minder is dan de tijd die je wint door hard te rijden, kun je beter hard rijden.
Bij verbandingsmotoren is dat altijd zo omdat het tanken van een auto zo snel gaat (in de orde van 6.000+ km bereik per uur) dat de tijd die je daarmee verlies altijd minder is dan de rijtijdwinst van hard rijden (je kunt gewoon niet zo hard rijden dat het ooit negatief uitpakt). Bij elektrische auto's duurt het opladen lang waardoor het optimum bij een veel lagere snelheid ligt. Bij een Tesla dus nog rond de 160 km/h, maar die kan ook met 120 kW laden. Bij een ioniq die 2,4x langzamer laadt (50 kW) maar ook 1,5x verder komt op een lading, zou het dan kunnen zijn dat je op ~66% van het energieverbruik van 160 km/h rijden uit zou komen? Als energieverbruik kwadratisch gaat dan kom je nog op 130 km/h uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:20:
[...]

Youtube filmpje waar dit getest werd met 120 km/h en 160 km/h en dat ik nu niet meer kan vinden.
Het is heel simpel: als de extra tijd die het opladen kost minder is dan de tijd die je wint door hard te rijden, kun je beter hard rijden.
Bij verbandingsmotoren is dat altijd zo omdat het tanken van een auto zo snel gaat (in de orde van 6.000+ km bereik per uur) dat de tijd die je daarmee verlies altijd minder is dan de rijtijdwinst van hard rijden (je kunt gewoon niet zo hard rijden dat het ooit negatief uitpakt). Bij elektrische auto's duurt het opladen lang waardoor het optimum bij een veel lagere snelheid ligt. Bij een Tesla dus nog rond de 160 km/h, maar die kan ook met 120 kW laden. Bij een ioniq die 2,4x langzamer laadt (50 kW) maar ook 1,5x verder komt op een lading, zou het dan kunnen zijn dat je op ~66% van het energieverbruik van 160 km/h rijden uit zou komen? Als energieverbruik kwadratisch gaat dan kom je nog op 130 km/h uit.
Ik ga er over een paar weken mee experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Maasluip schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:20:
[...]

Maar het probleem is dat ongeacht de SoC, het verbruik van de auto gelijk is (bij constante snelheid). Dat is bij het laden niet. Je zult dan het probleem kunnen krijgen, dat je om de 160 km te kunnen rijden bij 100 km/h slechts tot 80% hoeft te laden en bij 160 km/h tot 100%. Daarbij kan ik me voorstellen dat je voor de laatste 20%. meer tijd nodig hebt, dan dat je tijdwinst is.

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Nee, volgens mij niet.

Als ik moet snelladen (dus sowieso al) dan ga ik meestal niet 90 achter een vrachtwagen rijden. Dan rij ik gewoon net zo hard als het mag. Natuurlijk wel als ik weet dat ik het snellader toch wel ga halen, als je bereik net aan is met 90 km/u dan doe ik dat niet natuurlijk ;)

Het stoppen op zich en aansluiten etc moet ik dan toch al doen en als ik aan het internetten ben op de telefoon of aan het ballen met mijn dochter dan merk ik het eigenlijk toch niet of ik nu 16 minuten moet laden of 20 minuten.

Ik heb al een keer meegemaakt dat de auto al was afgeslagen (de Kia stopt met laden bij 84%) toen ik ging kijken hoe ver hij was met laden :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander_v
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 14:25

Sander_v

Als je bukt ga je harder!

uFx schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:38:
Ik heb de auto nog niet eens en de eerste uitdaging staat al voor de deur: Phantasialand in Duitsland :) Over een paar weken ga ik daar naartoe maar het attractiepark heeft zelf geen laadpalen. Retour is iets meer dan 300 kilometer dus er moet ergens geladen worden.

Allemaal ongeveer 30 km van Phantasialand, op de route en laden is gratis 8) (in ieder geval bij de eerste twee). Mijn idee is om op de heenweg bij één van deze laders te stoppen en de auto weer tot 80% vol te laden (=~ bereik van 160km). Aangezien hij niet helemaal leeg is zal dat denk ik een minuut of 20 duren.

Op de terugweg kan ik theoretisch de lader kunnen halen van Van der Valk in Venlo. Vanaf het eerste laadpunt is dat 138 km terwijl de auto vanaf het eerste laadpunt een bereik heeft van ~160km. Maar dat is eigenlijk stom want:

- laden = betalen ;)

Dus dan kan ik beter ook op de terugweg even laden bij één van de bovengenoemde laders (van ~100km bereik naar ~160 km bereik).

Nu ben ik alleen benieuwd wat een beetje een gemiddeld bereik zal zijn. We zitten (waarschijnlijk) met 3'en in de auto en ik ben ook niet van plan om achter een vrachtwagen te plakken met 100 km/u. Aan de andere kant ga ik ook geen 140 rijden want dan kan ik een gemiddeld bereik van 200 km bij een volle lading wel vergeten :P

Ik zou in ieder geval niet té krap inplannen. Ik had afgelopen weekend nog wel even een spannend momentje. Vanuit Harlingen de afsluitdijk over met zwaar wind tegen. Ik had nog ruim 75 km capaciteit in m'n accu (volgens display op dashboard) en de af te leggen afstand naar de volgende snellader was 63 km.
Dus 12 km speling leek mij wel genoeg. (ik reed max 100-110 km/u met de airco uit)
Maar door die enorme tegenwind werd het nog heel spanend, bijna iedere minuut werd het verschil tussen af te leggen afstand en de capaciteit kleiner. Bij 10KM restcapaciteit kreeg ik een grote waarschuwing in beeld, en bij 3 km restcapaciteit gaat hij in de 'schildpadmodus', dan beperkt hij automatisch het vermogen, en dat is geen pretje op de snelweg kan ik vertellen. vervolgens versprong de capaciteit van 3 km naar --km. Dus geen aanduiding in KM meer, maar twee streepjes. Toen werd het echt spannend, want ik moest nog ruim 1 km (alleen snelweg). Gelukkig nog net gehaald naar de Fastned lader, pffffff.

De volgende keer ga ik het nog flink ruimer inplannen als het hard waait (of heel koud is).

10x 320W JA Solar @ SolarEdge SE3000H (3200 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Roobje schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:30:
[...]

Maar het probleem is dat ongeacht de SoC, het verbruik van de auto gelijk is (bij constante snelheid). Dat is bij het laden niet. Je zult dan het probleem kunnen krijgen, dat je om de 160 km te kunnen rijden bij 100 km/h slechts tot 80% hoeft te laden en bij 160 km/h tot 100%. Daarbij kan ik me voorstellen dat je voor de laatste 20%. meer tijd nodig hebt, dan dat je tijdwinst is.

Of zie ik dat verkeerd?
Nee, dat zie je niet verkeerd. Dat is zeker een factor. Maar ook bij een Tesla is dat een factor. Sowieso is het wat betreft laadsnelheid beter om zoveel mogelijk op leeg te rijden en dan zoveel te laden dat je de volgende lader kunt halen. Maar ook daar zal wel weer een optimum bij zitten, bij Tesla Superchargers is dat dan weer niet zo interessant want die zijn bijna nooit dicht bij elkaar (hoewel dat tegenwoordig steeds vaker voor komt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
uFx schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:38:

- laden = betalen ;)

Weet niet hoe het met je Duits is gesteld maar op http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/ vindt je ook veel actuele info over de laadpaaladressen. Ik rij zelf momenteel een Leaf en wij gaan eind augustus met de Leaf op vakantie naar Oostenrijk. Hoewel de site rommelig van opzet is, staan er wel actuele reports op van mede EV-gebruikers over de situatie ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
BarryH schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:51:
Sluit mooi aan bij de volgende vraag: als je op elk punt zou kunnen snelladen, wat is dan de ideale kruissnelheid om zo snel mogelijk een lange afstand af te leggen? Obv 50 kw laden
Dit is vrij uitgebreid besproken in het Duitse Ioniq forum http://www.goingelectric.de/forum/hyundai-ioniq/. Er kwam ook een vrij hoge snelheid uit. Ik kan het niet zo gauw terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Wees er wel op bedacht dat bepaalde snelladers in Duitsland, zoals van de Lidl en de Ikea alleen tijdens winkel-openingstijden te gebruiken zijn. Daar heb ik me een keer lelijk in vergist.

Verder is volgens mij laden bij een raststätte voorlopig zeer voordelig. Ze hebben tijdelijk een soort kennismakingsaanbod voor 4 euro ongeacht aantal kWh. Betalen kan volgens mij nog via creditcard/cash. Op die Duitse site kun je de desbetreffende lader beter bekijken en daar staat ook wat je nodig hebt en waar de lader precies te vinden is.

[ Voor 48% gewijzigd door pmiddeld op 27-06-2017 11:12 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Laatst online: 01-01 10:22
Ik lees op het goingelectric forum ook regelmatig dat mensen op een T&R nog gratis laden (al zal dat waarschijnlijk niet bij allemaal zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

MR0522 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:29:
[...]

Weet niet hoe het met je Duits is gesteld maar op http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/ vindt je ook veel actuele info over de laadpaaladressen. Ik rij zelf momenteel een Leaf en wij gaan eind augustus met de Leaf op vakantie naar Oostenrijk. Hoewel de site rommelig van opzet is, staan er wel actuele reports op van mede EV-gebruikers over de situatie ter plekke.
Bedankt! M'n Duits is redelijk dus dat komt goed.

Aanvullend op de reacties hierboven: soms lees ik dat er een specifieke laadpas nodig is, en soms dat het gratis is, en dan weer totaal andere informatie. Dat maakt het allemaal wel minder betrouwbaar en vervelend. Iemand nog tips welke laadpassen je het beste in je portemonnee kunt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Ik laad meestal thuis maar langs de weg heeft m'n Newmotion pas mij nog nooit in de steek gelaten, ook in België net voorbij Antwerpen werd deze geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik denk dat je met een Newmotion pas en de plugsurfing app (sleutel is niet echt nodig) een heel eind komt. The New Motion heeft een roaming-verbond met een heleboel Duitse bedrijven, waaronder Allego. Op hun website kun je zien met wie ze allemaal een verbond hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een aantal foto's gemaakt van het CarPlay systeem icm met mijn iPhone 7.
Deze staan in mijn tweakers gallery: gallery: inc

En ik ben bezig om een goede topic start te maken over CarPlay in het algemeen. Hier test ik de app's op mijn iPhone 7 en ioniq.
[CarPlay] Ervaringen & Discussie

Vraag: kan je bij de premium de stoelverwarming achter uit zetten ? Het is natuurlijk niet slim om er achter te komen dat de accu half leeg is omdat de baby de stoelverwarming heeft aan gezet.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2017 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Ahh, ik vroeg me onlangs al af (toen ik 'm tegenkwam) welk model dat is met die ontzettend lelijke neus. Deze dus :X

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 29-06-2017 11:10 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:09:
Ik heb een aantal foto's gemaakt van het CarPlay systeem icm met mijn iPhone 7.
Deze staan in mijn tweakers gallery: gallery: inc

En ik ben bezig om een goede topic start te maken over CarPlay in het algemeen. Hier test ik de app's op mijn iPhone 7 en ioniq.
[CarPlay] Ervaringen & Discussie
Tof! Helaas krijg ik Android Auto niet aan de gang via m'n Nexus 5x en de Ioniq. Hoor meerdere probleemen over een Nexus 5x en Android Auto. Ga er niet veel tijd in steken want ga binnenkort over naar een andere telefoon en zal dan opnieuw proberen.
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:09:
Vraag: kan je bij de premium de stoelverwarming achter uit zetten ? Het is natuurlijk niet slim om er achter te komen dat de accu half leeg is omdat de baby de stoelverwarming heeft aan gezet.
De stoelverwarming achter heeft een aparte zekering. Geen idee of je dan foutmeldingen krijgt als je die eruit haalt ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hmBZyQ/IMG_1643_a.jpg

Gisteren ook mijn Ioniq opgehaald :) Kleur Aurora Silver, Premium. Al 180 km snelweg gereden met ACC op 105 km/h (Amsterdam - Rotterdam). Gemiddeld verbruik 11.5 kWh / 100 km >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
Eindelijk de offerte van de leasemij binnen... nu nog een handtekening van de directie eronder krijgen (maar gaat lukken gezien de maandelijkse besparing van bijna € 280 op leasekosten en brandstof) en dan is de bestelling definitief! Alleen nu nog even ca 6 maanden wachten... da's dan weer jammer. :S
Wordt een Aurora Silver premium als de foto hierboven, met volleder en zoals al eerder aangegeven stoelventilatie (met dank aan het mogelijk maken daarvan door de dealer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Vandaag ontdekte ik scheurtjes in de rand van het logo waarachter de laser zich bevindt, ben al bij de dealer geweest waar het een en ander in gang gezet is, zijn er nog meer hier die daar last van hebben?

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/15832564/1024/Hyundai-Ioniq-Electric/IMG-20170630-114217.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 20:21

apt

Alexander6501 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:49:

Gisteren ook mijn Ioniq opgehaald :) Kleur Aurora Silver, Premium. Al 180 km snelweg gereden met ACC op 105 km/h (Amsterdam - Rotterdam). Gemiddeld verbruik 11.5 kWh / 100 km >:)
Ik heb deze dus ook besteld (Aurora Grey), maar dan niet comfort maar met stoelverwarming. Leer of nepleer wordt hier gevetood, zou teveel plakken. Ik moet nog een week of 3 a 4 wachten. Zou eind juni geleverd worden, wordt eind juli. Niet dat ik mag klagen, ik heb hem vrij recent besteld.

Maar waarom ik reageer: ik weet nog zo net niet of ik de combinatie van grijze gladde gril met de rest van de auto vind kleuren. Eigenlijk vind ik het gewoon net geen mooie combinatie, alleen met wit vind ik het wel gaan. Maar ik wil weer geen witte: altijd vies (mijn vorige was wit). Dus ik ga zien of ik er gewoon aan ga wennen, of een wrap ga proberen...

Wat vinden jullie van deze combi van twee tinten grijs?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Mijne is ook (eindelijk) binnen, phantom black comfort waar de dealer stickers op heeft geplakt in de vorm van een grille. Ben er nog niet helemaal over uit, maar ergens heeft het wel wat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lhKyU9i.jpg

Is toch wel even wat anders dan mijn LEAF, wat een heerlijke bak :)

[ Voor 112% gewijzigd door Shapeshifter op 30-06-2017 22:42 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
Mooie bak die zwarte! :)

Vandaag een ritje naar mijn ouders gemaakt Amsterdam - Dokkum. Het reed zo lekker dat ik op een gegeven moment 130 km/u reed, maar dit haalde de kilometers behoorlijk rap van de meter af :/ Toch maar weer teruggeschakeld naar 100 km/u, en met 15 km over Dokkum binnengereden. Een van de weinige openbare laadpaal in Dokkum was buiten gebruik ook nog eens, wat me een beetje stress opleverde. Nu staat mijn Ioniq bij een vriendelijke familie te laden wiens laadpaal ik had gezien in de Newmotion app.

Andere vraag: mijn navigatie laat onder POIs geen laadpalen zien, doet hij dat bij jullie wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Je moet eerst instellen welke soorten laadpalen je wil zien; pas daarna laat hij die zien. Je kunt ook ALLE aanvinken.

Zo'n Newmotion app is overigens veel handiger. Daar kun je tenminste zien welke er vrij zijn en ook wat de tarieven zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Jan Treur op 01-07-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
iemand info gevonden over smallere banden en het effect op het verbruik. 195/65R16 lijkt me ook passen op de velgen (en zelfde omtrek). en zou tot een lager verbruik kunnen leiden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Shapeshifter ziet er best netjes uit die stickers. Is dit een standaard te bestellen item of is het een custum made product?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humungus
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-09 09:51
Gisteren ook mijn Ioniq kunnen ophalen (Premium, Platinum Silver). Besteld op 4 maart, dus na 17 weken geleverd. In het licht van de huidige levertijden valt mij dat achteraf gezien nog mee.

Verder een heerlijke auto! Stil en comfortabel, waar maar bitter weinig op aan te merken valt. Alleen het stuur vindt ik te glad, de achteruitrijcamera heeft wel een heel lage resolutie (in een Yaris Hybbrid is dat echt vele malen beter!), en de geluidsweergave valt mij wat tegen. De bas moet echt flink worden opgeschroefd om enigszins acceptabel geluid te krijgen. Dit alles valt echter volkomen in het niet vergeleken met de overige kwaliteiten van de auto. Een toppertje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Heb je gecheckt of het plastic beschermingsmateriaal wel verwijderd is van de achteruitrijcamera? Dat wordt nogal eens vergeten en dan krijg je een slecht laag-resolutiebeeld. Nogal wat mensen hebben dat gerapporteerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan Treur op 02-07-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

Echt een hele mooie kleur heb je gekozen ! Het past echt goed bij de "gril". Zo jammer dat ik niet hetzelfde heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online

en wat was toen je resterende bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander_v
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 14:25

Sander_v

Als je bukt ga je harder!

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:12:
@Shapeshifter ziet er best netjes uit die stickers. Is dit een standaard te bestellen item of is het een custum made product?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vind het ook wel mooi. Ben nog steeds op zoek naar iets om het front te verfraaien, dat vind ik eigenlijk nog steeds een van de weinige minpunten van de Ioniq EV, verder ben ik ZEER happy met mijn witte Comfort.

10x 320W JA Solar @ SolarEdge SE3000H (3200 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:12:
Geen idee eigenlijk, heb het niet in een folder kunnen vinden. Neem anders even contact op met Cluistra in Nieuwegein, die kunnen het je vast vertellen...

Overigens vertrok ik vanochtend met 200km geschat bereik en had ik na ruim 60 km rijden nog 150 km over (4 van de 18 streepjes opgereden). Ofwel, ik denk dat ik met mijn rijstijl wel 250km bereik heb. Toch wel erg netjes voor een batterij van minder dan 30kWh bruikbaar...

[ Voor 26% gewijzigd door Shapeshifter op 03-07-2017 13:02 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik vind het grijze front op de EV met wit helemaal niet zo lelijk eigenlijk, maar misschien gewoon aan gewend geraakt.

De Ioniq stond overigens 10 dagen stil met nog 24 km range vorige week. Daarna nog 22 km range over dus dat valt me mee. Ik kon Tesla verhalen herinneren van mensen die daarna weggesleept moesten worden :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

....als er een auto lijkt op de Ioniq is het deze wel...

http://www.chevrolet.com/volt-electric-car

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
Naja... wat mij betreft alleen 'en profil'. Maar wie weet is het wel andersom en lijkt de Ioniq op de Volt? Ik weet niet welke er eerder was...

[ Voor 16% gewijzigd door Gerard S 67 op 03-07-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
1 fase laden kan blijkbaar ook op 7.4kWh (32A):
YouTube: Hyundai IONIQ Electric AC Ladeleistung an einer 32A wallbe Wallbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Dat gaf ik in mijn start post al aan ;) max zo'n 4 uur laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik zie de gelijkenis niet. Het is een hybride en het design is toch ook redelijk anders. Ja je hebt ook geen grill en de achterkant is een beetje apart, maar zou niet direct aan de Ioniq denken. Ik denk wel dat ik die Volt een mooiere auto vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit een 6.6 kWh oplader in de IONIQ, bron ? Trek je motor kap maar open. Links achter in het midden ongeveer zit een stikker op de omvormer/oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:39:
[...]

Er zit een 6.6 kWh oplader in de IONIQ, bron ? Trek je motor kap maar open. Links achter in het midden ongeveer zit een stikker op de omvormer/oplader.
Dan toch apart dat die af en toe meer pakt . wellicht is de 6.6 kwh het netto laadvermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:52:
[...]

Dan toch apart dat die af en toe meer pakt . wellicht is de 6.6 kwh het netto laadvermogen?
Dat is evengoed mogelijk, wellicht dat het ook zeer afhankelijk is van de temperatuur van de omvormer en van de accu's. Er staat bij mij verder niets op, buiten 6.6 kWh en een type nummer.

Maar hebben jullie in Nederland al oplaadpalen gebruikt die rond de 4 uur bezig waren met opladen ? Ik ben ze nog niet tegengekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roobje
LET OP: kWh ≠ kW!

Dus ik neem aan dat jullie 6,6 kW gelezen hebben. Maar dat is waarschijnlijk het nominale vermogen, prima mogelijk dat de lader voor korte tijd hogere (lees 30 sec., 3 min. of zelfs 30 min.) vermogens kan geven bijv. 7,4 kW. (Zo is dat namelijk ook met stationaire batterij-omvormers/laders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
Zou je de Ioniq omvormer kunnen laten vervangen door een 3-fase omvormer of zou dat heel ingewikkeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Alexander6501 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:52:
Zou je de Ioniq omvormer kunnen laten vervangen door een 3-fase omvormer of zou dat heel ingewikkeld zijn?
Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik dat bericht las. Als die omvormer een modulaire "box" is, waarom kan die dan voor de europese markt niet vervangen worden door een 3-fasenvariant ?

Ik twijfel voor mijn volgende leaseauto nog tussen een Ioniq (veel auto voor je geld, maar toen ik ben wezen kijken had de dealer alleen nog de hybrid staan) en de Zoe. Dat is veel minder auto, maar wel als voordeel dat als ik ergens een uurtje of 2 moet zijn, er weer ruim 100 km gereden kan worden...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
Woensdag volgende week krijgen we onder garantie een geheel nieuwe neus op de Ioniq.
Mario52 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 17:36:
Vandaag ontdekte ik scheurtjes in de rand van het logo waarachter de laser zich bevindt, ben al bij de dealer geweest waar het een en ander in gang gezet is, zijn er nog meer hier die daar last van hebben?

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Alexander6501 Dat is waarschijnlijk niet zo heel simpel. Je Battery Management System moet er mee om kunnen gaan en dat zal het grootste probleem wel zijn. Volgens de Kia monteur is het zelfs ingewikkeld om de lader in de Soul te vervangen. Dat is niet alleen doosje er uit en doosje er in, maar moet ook helemaal in het systeem geprogrammeerd worden (maar waarom wist hij dan ook niet) :'(

Gisteren zag ik trouwens voor het eerst een Ioniq EV in het echie en nog wel bij de laadpaal bij mij aan de straat. De eigenaar was er niet meer bij natuurlijk (volgens de app had ik die met 3 minuten gemist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Er is een app uit voor de Ioniq EV waarmee je van afstand kunt zien wat de lading is. Kan handig zijn tijdens het opladen om te zien hoe ver het is. Zie Google Play: EVNotify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Jan Treur schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:30:
Er is een app uit voor de Ioniq EV waarmee je van afstand kunt zien wat de lading is. Kan handig zijn tijdens het opladen om te zien hoe ver het is. Zie Google Play: EVNotify
dat ziet er veelbelovend uit. Even zoeken naar die oude android telefoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Het kan zijn dat de Bluetooth verbinding met deze app nog niet werkt. De bug is gevonden maar je moet dan de app nog updaten. Update komt zeer spoedig begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Om de app te laten werken heb je wel een bluetooth odb2 dongle nodig (en een tweede simkaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Heb hem nu 5 dagen en alweer bijna 1.000 km gereden. Wat zijn de ervaringen van mensen tot nu toe? Een paar dingen die ik heb gemerkt:

De adaptive cruise control is soms even wennen. Heb nu een paar keer gehad dat, wanneer je een vrachtauto nadert en besluit om in te halen, hij na de zijdelingse beweging opeens remt. Je moet ook een beetje letten op door een rij heen steken. Ik wijt dit een klein beetje aan de afstand die hij probeert te houden, zelfs op 1 blokje vind ik dit nog vrij veel (verkeer in de randstad gewend, laat je het gat te groot word je constant rechts ingehaald). Gelukkig kun je hem overrulen door wat gas bij te geven. Een rotonde proberen te nemen met de adaptive cruise control aan zorgt ook voor interessante situaties; hij heeft wel door dat je iets geks doet want hij geeft een waarschuwing om op omringend verkeer te letten. Het verbaast me hoe stevig hij remt op de cruise control, maar soms geeft hij toch tegelijkertijd een collision alert. Het is eigenlijk wel jammer dat hij na 2 seconden stilstaan weer op gang gebracht moet worden met de set/reset knop of het gaspedaal, maar vooruit. Ik heb ook een keer gehad dat hij de cruise control uitzette nadat ik een tijdje wat harder reed dan ik hem ingesteld had.

Lane assist werkt beter dan ik eerst dacht, maar hij heeft wel moeite op N wegen met een dubbele (doorgetrokken) streep, op binnenwegen zonder middenstreep is hij kansloos en raakt hij helemaal de kluts kwijt. Kennelijk snapt hij nog wel waar de strepen zijn, want ook al stuurt hij je dan niet actief terug, hij waarschuwt je wel als je eroverheen dreigt te gaan. Op snelwegen werkt hij vrijwel vlekkeloos, al met al zorgen deze features wel voor een hele relaxte rit, zeker met wat file erin kom ik veel minder moe thuis.

Ik heb het scherm eigenlijk altijd uitstaan, maar wanneer je op media / radio drukt op de middenconsole gaat het scherm weer aan. Ik kwam er laatst achter dat je met de knop op het stuur kunt wisselen van bron zonder dat het scherm aan gaat (die drie pijltjes in een cirkel), fijn :) (wel jammer dat AM daar ook tussen zit) Het is ook echt een prettig scherm waar ik het scrollen altijd verkies boven draaien aan het knopje. Het is ook relaxt dat hij aparte volumes onthoudt voor radio en voor media via telefoon. Ik vind het ook leuk dat hij een historie bijhoudt van hoe zuinig je rijdt, deze staat in het EV menu onder Eco driving en dan History. Ik zit nu ongeveer op 8,5 km/kWh - 11,75 kW/h / 100 km gemiddeld met een min of meer gelijke mix van binnenwegen en snelwegen. Ik heb trouwens ook nog even Android Auto geprobeerd, maar vond het eigenlijk weinig meerwaarde bieden en je telefoon aan een kabel leggen is wel een beetje gedoe.

Heb het display rechts van de snelheidsmeter eigenlijk altijd op de digitale snelheidsmeter staan, vindt dat toch fijner dan een analoge meter. Ik kwam er ook achter dat je de regeneratie ook volledig aan of uit kan zetten door de linker of rechter paddle even in te houden, maar heb hem eigenlijk permanent op stand 2 staan.

Ik worstel nog wel met de laadtimer; het lijkt erop dat je eerst een temperatuur en tijd in moet stellen voordat je een laadtimer in kunt stellen, maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet. Ik wil gewoon dat hij pas om 23.00 gaat laden als de stroom goedkoop is. Tevens snap ik niet helemaal wat de knop met het klokje links naast mijn stuur dan precies doet, er gaat geen lampje branden of iets dergelijks... Ik zit ook te overwegen mijn banden op 3 bar te zetten, kijken of hij dan nog zuiniger wordt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

Tof! Ik ben zelf altijd wat huiverig met OBD2-dongles. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? (veiligheid, stroomverbruik, etc).
[b][message=51809591,noline Ik kwam er laatst achter dat je met de knop op het stuur kunt wisselen van bron zonder dat het scherm aan gaat (die drie pijltjes in een cirkel), fijn :) (wel jammer dat AM daar ook tussen zit)
Je kunt ergens bij de instellingen aangeven welke 'kanalen' onder deze knop zitten. Daar kun je dus AM uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Shapeshifter schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:10:
De adaptive cruise control is soms even wennen. Heb nu een paar keer gehad dat, wanneer je een vrachtauto nadert en besluit om in te halen, hij na de zijdelingse beweging opeens remt. Je moet ook een beetje letten op door een rij heen steken. Ik wijt dit een klein beetje aan de afstand die hij probeert te houden, zelfs op 1 blokje vind ik dit nog vrij veel (verkeer in de randstad gewend, laat je het gat te groot word je constant rechts ingehaald). Gelukkig kun je hem overrulen door wat gas bij te geven. Een rotonde proberen te nemen met de adaptive cruise control aan zorgt ook voor interessante situaties; hij heeft wel door dat je iets geks doet want hij geeft een waarschuwing om op omringend verkeer te letten. Het verbaast me hoe stevig hij remt op de cruise control, maar soms geeft hij toch tegelijkertijd een collision alert. Het is eigenlijk wel jammer dat hij na 2 seconden stilstaan weer op gang gebracht moet worden met de set/reset knop of het gaspedaal, maar vooruit. Ik heb ook een keer gehad dat hij de cruise control uitzette nadat ik een tijdje wat harder reed dan ik hem ingesteld had.
Hoe heb je de Gevoeligheid/Sensitivity ingesteld? Hij reageert het meest soepel als die op Traag/Slow staat. Bijvoorbeeld als je op 1 blokje afstand hebt ingesteld en je rijdt in de rechter baan, en iemand voegt van rechts voor je in en die gaat direct door naar de baan links van je, dan gaat hij niet remmen of vaart minderen, dat gaat allemaal heel soepel. Remmen of vaart minderen gebeurt alleen als hij een lagere snelheid waarneemt omdat dat potentieel erg gevaarlijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

uFx schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:25:
Je kunt ergens bij de instellingen aangeven welke 'kanalen' onder deze knop zitten. Daar kun je dus AM uitvinken.
Oh tof, dat ga ik zo even uitzoeken
Jan Treur schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 05:31:
[...]

Hoe heb je de Gevoeligheid/Sensitivity ingesteld? Hij reageert het meest soepel als die op Traag/Slow staat. Bijvoorbeeld als je op 1 blokje afstand hebt ingesteld en je rijdt in de rechter baan, en iemand voegt van rechts voor je in en die gaat direct door naar de baan links van je, dan gaat hij niet remmen of vaart minderen, dat gaat allemaal heel soepel. Remmen of vaart minderen gebeurt alleen als hij een lagere snelheid waarneemt omdat dat potentieel erg gevaarlijk kan zijn.
Op snel, omdat ik er vanuit ging dat hij dan ook snel optrekt, vind namelijk dat hij te lang wacht en daarna te langzaam optrekt als degene voor je sneller rijdt of uitvoegt. Zal hem vanmiddag eens op langzaam zetten en kijken of dat fijner rijdt.

Ik reed vandaag trouwens in de polder door de mist en opeens begon hij te vertragen en net toen ik bij mijzelf begon af te vragen waarom doemde er een fietser op. Ik had absoluut nog op tijd kunnen remmen, maar vond het wel leuk om te zien hoe hij het opgepikt had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Als je graag snel optrekt moet je inderdaad dan even het gaspedaal aanraken (maar dat geeft wel een hoger verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Jan Treur schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 07:47:
Als je graag snel optrekt moet je inderdaad dan even het gaspedaal aanraken (maar dat geeft wel een hoger verbruik).
Nou, ik hoef niet per se snel op te trekken, maar het gevolg van langzaam optrekken is dat er een gat valt wat meteen gevuld wordt met auto's waardoor jij weer gaat vertragen... Ad nauseam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik rij meestal rond 90 km/h in de rechterbaan, dan heb ik dat niet zo vaak. En als het gebeurt is het doorgaans van heel korte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alexander6501 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:52:
Heb je al wel eens gekeken onder de motorkap ? Ik denk niet dat er veel documentatie van is. Garantie kan je helemaal vergeten.

Bij een volle accu geeft mijn ioniq 205 - 210 KM aan als range. Bij 50km is die nog ongeveer 30% vol en dan sluit ik hem altijd aan op de lader omdat een retourtje werk net op de grens ligt.

Hoe rijden jullie ? Ik rij een stukje op de snelweg met 100 en daarna het grootste gedeelte met 80. Maar ik heb geen idee hoe ik het verbruik nog verder om laag krijg.

Gemiddeld staat nu op 13.4 kWh per 100 KM

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Mijn verbruik zit meestal tussen de 7 en 8 km/kWh en dat komt overeen met de 13,4 kWh/100km die hiervoor is vermeld door inc en ook met een bereik van iets van 215km dat de auto aangeeft als de batterijen net zijn opgeladen. Op de snelweg rijd ik meestal 110-120 km/uur en op binnenwegen de toegestane snelheid, maar weet wel hoe ik zuinig moet rijden door jarenlang rijden in een hybrid.

Maar dan gisteren, toen heb ik 10,3 km/kWh gehaald (dat zou een bereik van 288km geven!) over een traject van zo'n 60km. Dat was grotendeels snelweg maar voornamelijk filerijden tussen 0-100km/h. Heb wel heel rustig gereden want ik kwam eigenlijk kWh tekort voor de retourrit die ik moest maken. Maar met dit verbruik (en retourrit: 8,3 km/kWh bij 100km/u) hield ik nog energie over in de batterij. :-)
Maar goed, normaliter prefereer ik om toch wat vlotter te rijden. Af en toe ook standje Sport voor de fun.

Reset verbruik display.
Nog even een tip. Ergens in de Setup kun je aangeven of en wanneer de weergave van het verbruik (op ECO display en ook op verbruik display op het dashboard) moet worden gereset. Ik vind het handig om dat per rit te zien en daarom heb ik hem ingesteld om te resetten zodra je gaat rijden. Dwz je krijgt de reset als je de 4 uur daarvoor niet hebt gereden, anders telt het als dezelfde rit. Je kan ook laten resetten na opladen, maar dat vind ik niet zo praktisch of informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Jan Treur schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:15:
Je moet eerst instellen welke soorten laadpalen je wil zien; pas daarna laat hij die zien. Je kunt ook ALLE aanvinken.

Zo'n Newmotion app is overigens veel handiger. Daar kun je tenminste zien welke er vrij zijn en ook wat de tarieven zijn.
Ja, maar Hyundai laat lang niet alle laadpalen zien die er zijn en daarom heb je er niet zo heel veel aan. Ik wil nog steeds kijken of je zelf een goede set kunt laden als POI's, bijv. alle snellaadpalen. Heb al wel een goede bron daarvoor gevonden op een Duitse website over laadpalen. Van laadpalen.nl zou je ook POI lijsten moeten kunnen downloaden maar ik zie niet hoe dat zou moeten. Lijkt wel of ze dat hebben weggehaald, maar het staat nog wel op een instructievideo.

Ook de navigatiekaart die ik een maand terug met mijn nieuwe Ioniq heb gekregen is nogal oud. Hebben jullie dat ook, of zijn er al betere kaarten beschikbaar? Bijv. de verlengde A4 langs Vlaardingen kent mijn NAV nog niet en die is toch al iets van een jaar open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Het valt mij op dat de verlegde A9 bij Badhoevedorp niet bekend is op mijn kaart die ik vanaf 18 januari in de auto heb. Maar verder nog geen klachten.

Bij elk (jaarlijks) onderhoud krijg je een (gratis) update. Dat was bij Toyota wel anders: honderden euro's per update, dus dat heb ik 4 jaar niet gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Jan Treur op 06-07-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

uFx schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:25:
Ik krijg dit gewoon niet gevonden, zou je iets specifieker kunnen zijn?
kadbr0 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:00:
Reset verbruik display.
Nog even een tip. Ergens in de Setup kun je aangeven of en wanneer de weergave van het verbruik (op ECO display en ook op verbruik display op het dashboard) moet worden gereset. Ik vind het handig om dat per rit te zien en daarom heb ik hem ingesteld om te resetten zodra je gaat rijden. Dwz je krijgt de reset als je de 4 uur daarvoor niet hebt gereden, anders telt het als dezelfde rit. Je kan ook laten resetten na opladen, maar dat vind ik niet zo praktisch of informatief.
Klopt! Die zit in het menutje van je dashboard (onder "other features" oid, bijna de laatste optie in ieder geval), heb mijne ook staan op reset at ignition, je kunt dat verbruik terugzien in een van de schermpjes op je dashboard (in het rijtje verbruik, dagteller A, dagteller B, zinloos plaatje hoe de energie stroomt en de digitale snelheidsmeter). Als je in dat schermpje ok ingedrukt houdt reset hij ook.

Trouwens, als je hem uit zet laat hij 2 seconden ofzo wat stats zien van je rit, onder andere afstand, duur en dus ook verbruik.

Mijn broertje moest trouwens lachen toen ik wegreed en de deuren op slot gingen. "Oh hij heeft ook een Turkenslot"... Anyway, je kunt in een van die menu's ook instellen of dat moet gebeuren en wanneer hij weer van het slot af gaat. Heb hem nu zo ingesteld dat hij open gaat als ik op P sta. Het laten aanstaan van de lampen als je uitstapt staat bij mij uit en ik vind 5 keer knipperen bij kort je richtingaanwijzer aantikken wel een mooie hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

Shapeshifter schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:30:
Ik krijg dit gewoon niet gevonden, zou je iets specifieker kunnen zijn?
Sure! Je moet naar de instellingen gaan (knop op middenconsole). Daarna naar 'Gebruikers instellingen' en vervolgens de optie 'Modusknop voor stuur'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Shapeshifter schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:30:
[...]

Mijn broertje moest trouwens lachen toen ik wegreed en de deuren op slot gingen. "Oh hij heeft ook een Turkenslot"...
Ah, negerslot noemen wij dat hier ;) Nee maar ik vond dat altijd wel een rare uitvinding, vooral bij auto's waar je echt een keiharde klik iedere keer hoort van al je sloten. Dat lawaai telkens vond ik het niet echt opwegen tegen een scooter die naast je staat en je laptoptas wil pakken. Bij m'n Tesla werkt dat wel beter doordat de handgrepen gewoon naar binnen schuiven >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

uFx schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:46:
[...]

Sure! Je moet naar de instellingen gaan (knop op middenconsole). Daarna naar 'Gebruikers instellingen' en vervolgens de optie 'Modusknop voor stuur'.
Ehm...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C2brKdE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZKqtgoi.jpg

Je gaat me toch niet vertellen dat dit iets is wat wel op de premium zit maar niet op de comfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

Shapeshifter schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:10:
[...]

Ehm...

[afbeelding]

[afbeelding]

Je gaat me toch niet vertellen dat dit iets is wat wel op de premium zit maar niet op de comfort?
:/ Ik heb zelf inderdaad een premium maar dit lijkt me zo'n kleine instelling dat ik het wel erg raar zou vinden om dit niet op beide types aan te bieden 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

Standeman

Prutser 1e klasse

Nou, de kogel is door de kerk. Aangezien mijn oude koekblik helaas niet meer door de APK komt, heb ik besloten om een Ionic te gaan leasen. Ik heb twee opties:

1) Binnen twee weken een EV Premium Marine Blue of een Platinum Silver
2) Dik een half jaar wachten op een andere kleur.

Ik denk dat ik voor optie 1 ga. Nu alleen de kleur nog..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
Standeman schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:13:
... heb ik besloten om een Ionicq te gaan leasen.
...
Veel gemaakte fout hoor ;)

Ik zou blauw kiezen!

[ Voor 5% gewijzigd door orillion op 07-07-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Lijkt mij ook geen moeilijke keuze. Er rijden al zoveel grijze auto's rond. Dan zoek je je suf op een groot parkeerterrein. :-)
En laat dan het grijze front ook blauw spuiten. Heb ik ook en staat een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
pmiddeld schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:26:
Om de app te laten werken heb je wel een bluetooth odb2 dongle nodig (en een tweede simkaart)
Waarom zou je daarvoor een 2e simkaart nodig hebben?

Overigens is het probleem niet zo groot. Als je begint met laden laat het scherm zien hoeveel tijd er nodig is om volledig op te laden. Dan is de som niet zo moeilijk om uit te rekene wanneer je terug moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Ik zit te kijken welke ODB interface ik moet kopen ik heb deze op het oog.

Deze interfaces worden ondersteund.
- ISO14230-4 (KWP2000)
- ISO9141-2
- J1850 VPW
- J1850 PWM
- ISO15765-4 (CAN-BUS)

Zou deze werken? Ik kan zou snel niet vinden welke interface de Ioniq gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Auto opgehaald. Eerste dag gelijk 350km.. ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
apt schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:48:
Ik zit te kijken welke ODB interface ik moet kopen ik heb deze op het oog.

Deze interfaces worden ondersteund.
- ISO14230-4 (KWP2000)
- ISO9141-2
- J1850 VPW
- J1850 PWM
- ISO15765-4 (CAN-BUS)

Zou deze werken? Ik kan zou snel niet vinden welke interface de Ioniq gebruikt.
Ik gebruik zelf de Konnwei KW902 dongle (ELM327). Die werkt prima in de Ioniq. Voor 15-20 euro op eBay gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humungus
Weet iemand de betekenis van het rode ledje welke midden onder de voorruit staat te knipperen? Het is geen alarmsysteem, dat zit er bij mij in elk geval niet op, maar wat dan wel? Startblokkering misschien? Bij mijn motorfiets is dat wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Humungus schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:42:
Weet iemand de betekenis van het rode ledje welke midden onder de voorruit staat te knipperen? Het is geen alarmsysteem, dat zit er bij mij in elk geval niet op, maar wat dan wel? Startblokkering misschien? Bij mijn motorfiets is dat wel het geval.
Sommige auto's hebben dat zodat inbrekers denken dat er een alarmsysteem op zit. Dat had m'n Kia in ieder geval ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humungus
YoshiBignose schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:49:
[...]

Sommige auto's hebben dat zodat inbrekers denken dat er een alarmsysteem op zit. Dat had m'n Kia in ieder geval ook...
Zou het dievengilde dat intussen ook niet weten, en maakt dat het risico voor bezitters van een auto met een echt alarm niet groter dat men toch een poging onderneemt "omdat het toch wel een nepalarm zal zijn"? Ik heb er verder ook niets over kunnen vinden in de gebruikshandleiding.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt

apt

Handig daar staan veel tips welke variabelen uit te lezen zijn.

Ik ga voor een ELM327.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
BarryH schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:37:
Auto opgehaald. Eerste dag gelijk 350km.. ben benieuwd
290 km gereden.
met 2 stops van 1 uur laden op de stekkerlader en 1 stop van 6 uur daarmee laden, nu net thuis met nog 100km in de accu.
rijstijl 250 km ca 100 km/uur en 40 km 120-130 km/uur
alles meegevallen.

over die dongle: de zelfrijdende auto kit maker heeft de panda ofzo uitgebracht, zou ook de canbus etc data uitllezen. ik zoek het morgen even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren in de garage geweest en redelijk teleurgesteld weer buiten gekomen. Besteld eind februari en de leveringsdatum zou eind juli zijn. Hij is momenteel nog niet eens in productie en binnen 14 dagen zou er een statusupdate zijn. Volgens de garagist is er momenteel een wachttijd van 10 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:13:
Gisteren in de garage geweest en redelijk teleurgesteld weer buiten gekomen. Besteld eind februari en de leveringsdatum zou eind juli zijn. Hij is momenteel nog niet eens in productie en binnen 14 dagen zou er een statusupdate zijn. Volgens de garagist is er momenteel een wachttijd van 10 maanden.
er zijn nog steeds dealers die ze in voorraad hebben.....
ik heb eur500 meer betaald dan bij de goedkoopste aanbieder, maar kon hem na 3 weken ophalen.

Pagina: 1 ... 10 ... 195 Laatste