5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Links in het navigatiescherm zit een menu (3 streepjes). Als je daarop klikt kun je de optie "onderbreken" aanklikken,BarryH schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:57:
ook nog een ioniq vraag:
als ik de navigatie aan heb ri. een bestemming, hoe kan ik hem uitzetten zodat de navigatie stopt? Zonder een nieuwe bestemming te activeren?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Bij een 32a laadpunt is dat op 1 fase 6.6 kW ook zoOekiejoekie schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:05:
[...]
Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik dat bericht las. Als die omvormer een modulaire "box" is, waarom kan die dan voor de europese markt niet vervangen worden door een 3-fasenvariant ?
Ik twijfel voor mijn volgende leaseauto nog tussen een Ioniq (veel auto voor je geld, maar toen ik ben wezen kijken had de dealer alleen nog de hybrid staan) en de Zoe. Dat is veel minder auto, maar wel als voordeel dat als ik ergens een uurtje of 2 moet zijn, er weer ruim 100 km gereden kan worden...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik laat ze gewoon hangen.BarryH schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:29:
Bij het laden waar laten jullie de afdekdop van de mennekes / CCS stekkers.
In het klepje zit een houdertje, maar dat lijk meer voor de benzinedop te zijn.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ok.
Het is zo knullig. Een houdertje wat niet past
Facts don't care about your feelings
Wat hebben jullie betaald voor de Ioniq (bij lease)? Ben wel benieuwd, zie nu dat de versie van mij (premium) voor 60 mnd met 30.000 km per jaar €600 incl. btw per maand kost. Ik betaal €512
Ik zie hem toch echt voor 498,- staanYoshiBignose schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:08:
https://www.leaseplandire...#tab=standaard-uitrusting
Wat hebben jullie betaald voor de Ioniq (bij lease)? Ben wel benieuwd, zie nu dat de versie van mij (premium) voor 60 mnd met 30.000 km per jaar €600 incl. btw per maand kost. Ik betaal €512

maar dat is misschien excl. BTW
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Premium
60 maanden 15K p.jaar
incl. blackpack en privacy glas achterzijde
Juist want 498 x 1,21 isStandeman schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:18:
[...]
Ik zie hem toch echt voor 498,- staan
[afbeelding]
maar dat is misschien excl. BTW
Duidelijk
Ik kom wel wat duurder uit met 48 maanden / 40k, maar de baas betaalt gelukkig tot iets van 700.
Pfff, is mijn werkgever allemaal moeilijke vragen aan het stellen qua bereik en laadpalen. Ik woon vier hoog, dus moet ik een laadpaal bij mijn gemeente gaan aanvragen. Totdat die geplaatst wordt, moet ik 400m verder opladen (of op mijn huidige klus, maar het is altijd de vraag hoe lang ik daar zit).
[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 10-07-2017 15:44 ]
EV's hebben niet alleen voordelen helaasStandeman schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:42:
[...]
Duidelijk![]()
Ik kom wel wat duurder uit met 48 maanden / 40k, maar de baas betaalt gelukkig tot iets van 700.
Pfff, is mijn werkgever allemaal moeilijke vragen aan het stellen qua bereik en laadpalen. Ik woon vier hoog, dus moet ik een laadpaal bij mijn gemeente gaan aanvragen. Totdat die geplaatst wordt, moet ik 400m verder opladen (of op mijn huidige klus, maar het is altijd de vraag hoe lang ik daar zit).
Maar zeker geen onoverkoombare nadelen. Het grootste probleem is wanneer je strand met een lege accu dat de anwb er niet even een paar liter benzine in kan gooien.YoshiBignose schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:46:
[...]
EV's hebben niet alleen voordelen helaas
Maar zou ook wel suf zijn als je strandt met lege batterijen. Het bereik staat altijd pontificaal voor je neus en als je nog iets van 35km hebt dan begint de zaak te piepen. Daarbij staat Nederland vol met laadpalen (niet allemaal snelle, maar je kunt laden) en als de nood echt aan de man mocht komen dan kun je aan elk stopcontact laden. Kom daar maar eens om met een plofauto!Standeman schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:07:
[...]
Maar zeker geen onoverkoombare nadelen. Het grootste probleem is wanneer je strand met een lege accu dat de anwb er niet even een paar liter benzine in kan gooien.
Sinds vandaag de laadpaal. Nu eerst stuk autorijden zodat ik daarna kan testen of ik de 25A inderdaad haal.BarryH schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:12:
Laadpaal besteld voor 25A laden. komt op dedicated fase in de meterkast. de overige verbruiksgroepen komen op de andere 2 fasen.
Hiermee kan ik dan als het goed is 40-45 km / uur laden thuis.

.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Wat ik mij alleen afvraag is of het kwaad kan elke dag te laden in plaats van zeg twee keer per week. Volgens een collega zou dat niet uitmaken, het gaat om de hoeveelheid stroom die door de accu gejaagd wordt. 2 x 25 % bijladen is dan niet beter of slechter als 1 x 50%. Ik ben altijd uitgegaan van het aantal laadcycli, en dat het beter is deze waar mogelijk laag te houden, en dat zou dus spreken voor 1 x 50% laden en niet 2 x 25%.
Ik weet veelvuldig dat snelladen niet zo goed is voor de accu, maar ik gebruikt uitsluitend de druppellader. Voordeel van elke dag laden is uiteraard dat de accu altijd vrijwel vol is (meer dan 200 KM bereik), maar voor mij ook dat ik de laadkabel nog diezelfde avond kan loskoppelen. Hoef ik er niet midden in de nacht uit als het gaat onweren. Wat zouden jullie doen?
Wat betreft aantallen laadcycli: twee halve is beter dan 1 hele, dus meer keren kleinere beetjes laden is het best. Verder is het laden niet het enige probleem, het blijven staan met een vollere accu is op zichzelf al niet zo goed, en nog minder goed bij erg warm weer.
[ Voor 40% gewijzigd door Jan Treur op 11-07-2017 21:23 ]
Ik heb 'mijn' exemplaar in april besteld via de lease maatschappij, een zwarte premium. Toch wel benieuwd wat de levertijd zal zijn. Ik heb gerekend op oktober, want dan loopt het lease contract van de huidige auto af. Een levertijd van 6 maanden leek me toen realistisch.
Vandaag contact opgenomen met de leverende dealer, die mij vertelde dat mijn auto al in Nederland is. Men is al bezig met de voorbereidingen voor het aanvragen van het kenteken en de verwachting is dat de auto binnen twee of drie weken bij hun vestiging in mijn woonplaats afgeleverd zal worden. Dat betekent dat de auto nog 2 maanden in de opslag gaat, want ik denk niet dat de lease maatschappij het huidige contract kosteloos zal stop zetten. Daarnaast wordt de laadpaal eind september pas op de oprit geïnstalleerd en voor die tijd wil ik de Ioniq nog niet hebben.
Ik was best wel verbaasd over deze positieve uitkomst die ik totaal niet verwacht had. Ik vroeg de beste man hoe het kan dat ik via verschillende kanalen hoor en lees over lange levertijden voor de EV. Hij beaamde dat er lange levertijden zijn en er veel vraag is, maar dat hun dealergroep redelijk veel auto's besteld heeft bij Hyundai aan het begin van het jaar als voorraad. Dealers die dat niet gedaan hebben, staan nu achter in de rij en lopen tegen levertijden van 10 tot 12 maanden aan.

Ik zou graag de laadsnelheid (kwh/uur) zien.
Kan niet, dat was veel te moeilijk voor ze om te berekenen.BarryH schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:39:
ik ben nu voor het eerst mijn laadstation aan het gebruiken. kan ik in de auto meer zien dan resterende laadduur en % batterij gevuld/ resterende km?
Ik zou graag de laadsnelheid (kwh/uur) zien.
ok, heb nu even een paar keer de kwh meter in het laadstation uitgelezen. Laad nu 3.1-3.6kW. dus niet de 4.6 die zou moeten. in het laadstation zit ook een automaat waarop egn16-32 B16 staat. ziet er uit als een 16A automaat. Dat had een 32A automaat moeten zijn.. dus maar even de leverancier gemaild...YoshiBignose schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:14:
[...]
Kan niet, dat was veel te moeilijk voor ze om te berekenen.
Ja, dat is een 16A automaat met B karakteristiek (dat is de gewone versie die je normaal overal aantreft in woonhuizen).BarryH schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:23:
in het laadstation zit ook een automaat waarop egn16-32 B16 staat. ziet er uit als een 16A automaat.
Als je een 32A laadpaal hebt gekocht is dat inderdaad wel vreemd
Waarom dacht je dat er 4,6 kW geladen moest worden? De Ioniq kan toch met max 6,6 kW laden?
Laadpaal op 25A laten instellen zodat ik niet over mn 3x25A aansluiting heen ga.JeroenE schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:05:
[...]
Ja, dat is een 16A automaat met B karakteristiek (dat is de gewone versie die je normaal overal aantreft in woonhuizen).
Als je een 32A laadpaal hebt gekocht is dat inderdaad wel vreemd![]()
Waarom dacht je dat er 4,6 kW geladen moest worden? De Ioniq kan toch met max 6,6 kW laden?
Voor meer details, zie http://www.goingelectric....ing-howto-t23775-140.html.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 13-07-2017 09:45 ]
Ik overweeg ook een Ioniq (morgen 2e proefritje met mn wederhelft) en heb tevens 3x25A aansluiting. Begreep ik goed dat jij 1 fase gereserveerd hebt voor het opladen van de Ioniq? En heb je dit door een installateur laten doen? Ik lees namelijk overal dat 25A afgezekerd moet worden met max 16A. Eerlijk gezegd heb ik ook liever 25A maar het moet wel verantwoord zijn natuurlijk.Laadpaal op 25A laten instellen zodat ik niet over mn 3x25A aansluiting heen ga.
Gasloos sinds 2018.
In het topic:Stephanoff schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:47:
[...]
Ik overweeg ook een Ioniq (morgen 2e proefritje met mn wederhelft) en heb tevens 3x25A aansluiting. Begreep ik goed dat jij 1 fase gereserveerd hebt voor het opladen van de Ioniq? En heb je dit door een installateur laten doen? Ik lees namelijk overal dat 25A afgezekerd moet worden met max 16A. Eerlijk gezegd heb ik ook liever 25A maar het moet wel verantwoord zijn natuurlijk.
migjes in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
kan je er meer over vinden.
als je 25A afzekerd wil je er min of meer zeker van zijn dat je eigen automaat eruit klapt voordat je hoofdzekering dat doet.
Wat ik erover gelezen heb is dat een 25A Bkarakteristiek automaat eerder klapt dan de 25A smeltzekering ( de ouderwetse stop).
Dus: ik vond het verantwoord, maar moest wel een beetje mn poot stijfhouden bij de installateur. En nu nog erachterheen dat ik wel echt op 25A kan laden.
Heeft iemand informatie gezien over de laadsnelheid als functie van de vullingsgraad van de batterij? Dus als de batterij 50% vol is, gaat het AC laden dan langzamer als wanneer de batterij 20% vol is?
[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 13-07-2017 18:20 ]
Klopt. En dat zit dicht bij de 6.6kW lader (88%)Jan Treur schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:28:
Samenvattend begrijp ik dus dat je met een 3x25A aansluiting thuis nooit met meer vermogen kan laden dan 25*230 = 5.8 kW, en dat zelfs dat al op gespannen voet staat met de regels. De 2x3.7 = 7.4 is al sowieso niet haalbaar omdat je dan 32A moet hebben en dat krijg je niet binnen.
met een 1x 40A huisaansluiting kan je wel de 28A (voor de 6.6kW lader) gebruiken en dan nog 12 over voor al je andere apparatuur.
Ik denk dat de toekomst slim-laden is: als je bij de grens van de belasting komt regelt het laadstation terug, etc.
En zoiezo is dat 3 fase laden handiger, mits het protocol ook toelaat dat je per fase een ander amperage laad (b.v. f1: 12A; f2: 8A; f3: 15A). Als je alleen het minimum kan laden (f2 wordt al belast, daar nog maar 8A over dus alles 8A), dan is dat een gemiste kans
[ Voor 36% gewijzigd door BarryH op 13-07-2017 22:19 . Reden: aanvulling ]

Begrijp ik nou goed dat hij 15 uur lang ongeveer 30 km/u heeft gereden?
[ Voor 74% gewijzigd door YoshiBignose op 13-07-2017 22:12 ]
Maar waar moet ik aan denken... hoe kan je zo lang 30 km/u rijden? Heeft ie rondjes lopen rijden ergens?
[ Voor 33% gewijzigd door Jan Treur op 13-07-2017 22:28 ]
rollenbankYoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:22:
Soms moet je van theorie geen praktijk willen maken![]()
Maar waar moet ik aan denken... hoe kan je zo lang 30 km/u rijden? Heeft ie rondjes lopen rijden ergens?
ora et labora
Misschien willen we het ook niet wetenJan Treur schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:24:
Ja. dat vraag ik me ook af. En hoe zat het met sanitaire stops en eten en drinken? De auto is niet uit geweest zo te zien.
Dat kan niet maar dat heeft meer met de nul leiding te maken. Als je de fases evenredig belast (bijvoorbeeld 16A) dan gaat er ook maar max 16A door de nul heen. Maar als je dat niet doet dan wordt de max A in de nul groter en dan kan je kabel smelten etc. Daarom moet je bij kookplaten die 2 fases nodig hebben ook 2 nul draden leggen en kan je geen 3 fasen kabel nemen en daarvan de nul op de twee punten aansluiten.BarryH schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:31:
Als je alleen het minimum kan laden (f2 wordt al belast, daar nog maar 8A over dus alles 8A), dan is dat een gemiste kans
Theoretisch kan je natuurlijk op iedere fasen wel anders belasten maar dan moet je ook voor iedere fase een aparte nul gaan gebruiken en dat zit nu niet in de kabels. Maar dan heb je dus eigenlijk meer een apparaat wat "toevallig" op 3 verschillende fases is aangesloten.
Ik ben geen NEN1010 kenner, maar volgens mij mag dat dan van hun regeltjes ook weer niet in 1 kabel zitten omdat je officieel aparte fasen niet door dezelfde kabel mag sturen. Alleen bij een echte 3fasen aansluiting hoeft dat niet, maar dat is dit dan niet meer..
Maar dat kan je misschien beter hier navragen als je het echt wil weten.
Als je echt drie fasen hebt met 120 graden draaiing per fase dan heb je aan een nul genoeg. Bij gelijke belasting van de drie fasen is de stroom door de nul 0.JeroenE schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 23:10:
[...]
Dat kan niet maar dat heeft meer met de nul leiding te maken. Als je de fases evenredig belast (bijvoorbeeld 16A) dan gaat er ook maar max 16A door de nul heen. Maar als je dat niet doet dan wordt de max A in de nul groter en dan kan je kabel smelten etc. Daarom moet je bij kookplaten die 2 fases nodig hebben ook 2 nul draden leggen en kan je geen 3 fasen kabel nemen en daarvan de nul op de twee punten aansluiten.
Kookplaten worden bij een 1 fase aansluiting op twee groepen aangesloten, hier heb je geen fase draaiing dus ook twee keer een nul nodig.
net de lader aangesloten:
8% resterende batterijlading
8:20 uur tot weer vol
Volgens mij komt dit overeen met een 16A (3.7kW) laadstation. Kan iemand met een 16A laadstation dit bevestigen?
(ik heb een 25A laadstation gekocht, maar volgens mij staat ie op 16A afgesteld en ik ben nog foto's aan het heen en weer mailen met de leverancier...)
[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 16-07-2017 13:56 . Reden: Eenheden corectie ]
Vermogen van laden is 3.7 kW, niet kWh als eenheid.
Misschien nuttig om de bijdragen van Proton te lezen hier: Elektrische auto's - Deel 2
Ik had ook een leuke uitdaging gisteren: op en neer naar mijn ouders, 185km enkele reis. Ging echt als een zonnetje! Vertrok met volle accu en 222km bereik, de hele weg max 100km/u op de cruise control gehad, en bij aankomst had ik nog 75km bereik over, wat neerkomt op 260km bereik met veel snelweg. Was absoluut aangenaam verrast! Had wel iets wind mee, dat wel.BarryH schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 23:57:
Vandaag ca. 240 km gereden. beetje bijgeladen bij Fastned en net met 13km restant weer thuis (ga ik de volgende keer toch iets ruimer plannen).
Toen op bestemming een uur of 7 aan een gewoon stopcontact gehangen, en bij vertrek was mijn accu weer 80% vol en gaf het bereik 199km aan.
Op de terugweg kwam ik er vervolgens achter dat de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch was afgesloten, maar doordat ik mijn eigen omrijroute bedacht ipv de officiële, was mijn route in totaal slechts 6 km langer dan normaal het geval zou zijn geweest. Kwam uiteindelijk thuis met 17km over, doordat ik nu wind tegen had, lag mijn verbruik ongeveer 1kwh hoger per 100km.
Alles bij elkaar was dit echt helemaal prima, heb heerlijk ontspannen gereden en was zeer verrast door de accucapaciteit! Ben wel erg benieuwd hoe het in de winter gaat zijn, maar dit geeft me het idee dat het zelfs dan nog wel haalbaar kan zijn in één keer door te rijden, mits ik die max van 100km/u aanhoud.
Ik zou alleen denken dat als je 15uur rijdt, met 30km/u gemiddeld, dat je dan 450km hebt afgelegd?YoshiBignose schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:09:
Ik zou er niet trots op zijn
Begrijp ik nou goed dat hij 15 uur lang ongeveer 30 km/u heeft gereden?
Stilstaan telt misschien mee in de trip tijd, maar niet voor gemiddelde snelheid?
[ Voor 10% gewijzigd door Harrie op 16-07-2017 09:15 ]
Verder viel het me op dat er nog steeds blindspots (stukken zonder CCS lader) zijn van 60 km of meer tussen Nederland en buurlanden. Bijvoorbeeld Arnhem richting Keulen is dunbezaaid en ook Breda - Antwerpen is een heel stuk woestijn. Zeker nu ik de range van mijn Ioniq nog niet echt goed kan inschatten, brengt dit toch wat onzekerheid. Heeft er iemand naast ChargeMap nog een goede website die snelladers laat zien of is ChargeMap de meest complete?
Edit: ook ccs-map.eu ziet er erg goed uit!
[ Voor 4% gewijzigd door Alexander6501 op 17-07-2017 15:03 ]
Ik rijdt regelmatig van Keulen naar Nederland, tussen de grens en Arnhem kom ik 2 Fastned stations tegen. Dat lijkt me toch voldoende? (Uiteraard moet je dan wel via A50+A73(NL) en dan A57(DE) of A61+A4(DE) rijden, maar dat is überhaupt 10 keer beter dan de A3 in Duitsland naar Keulen, ongeacht EV of ICE.Alexander6501 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:32:
Ik ben dit weekend met de Ioniq naar België geweest. Alles is goed gegaan, behalve dat de enige laadpaal in het dorp niet als zodanig stond aangegeven, waardoor hij geblokkeerd was door twee ICEs... Ik overweeg om voor zulke redenen een langere type 2 kabel te kopen, hoe lang is degene die jullie hebben?
Verder viel het me op dat er nog steeds blindspots (stukken zonder CCS lader) zijn van 60 km of meer tussen Nederland en buurlanden. Bijvoorbeeld Arnhem richting Keulen is dunbezaaid en ook Breda - Antwerpen is een heel stuk woestijn. Zeker nu ik de range van mijn Ioniq nog niet echt goed kan inschatten, brengt dit toch wat onzekerheid. Heeft er iemand naast ChargeMap nog een goede website die snelladers laat zien of is ChargeMap de meest complete?
De stations bij Haps, net voor c.q. na de A77 is dan de meest voor de hand liggend.
(hopelijk komt mijn tijd snel dat ik die ook mag gebruiken, maar twijfel of ik nog in Keulen woon als ik m'n eerste EV kan kopen)
Ik had het inderdaad over de A3, via de A50/A73 lijkt het inderdaad beter!Roobje schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:59:
[...]
Ik rijdt regelmatig van Keulen naar Nederland, tussen de grens en Arnhem kom ik 2 Fastned stations tegen. Dat lijkt me toch voldoende? (Uiteraard moet je dan wel via A50+A73(NL) en dan A57(DE) of A61+A4(DE) rijden, maar dat is überhaupt 10 keer beter dan de A3 in Duitsland naar Keulen, ongeacht EV of ICE.
De stations bij Haps, net voor c.q. na de A77 is dan de meest voor de hand liggend.
(hopelijk komt mijn tijd snel dat ik die ook mag gebruiken, maar twijfel of ik nog in Keulen woon als ik m'n eerste EV kan kopen)
Die 60 km of nog een beetje meer is toch gemakkelijk te overbruggen met de Ioniq?Alexander6501 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:32:
Verder viel het me op dat er nog steeds blindspots (stukken zonder CCS lader) zijn van 60 km of meer tussen Nederland en buurlanden.
Heeft er iemand naast ChargeMap nog een goede website die snelladers laat zien of is ChargeMap de meest complete?
Ik zou ook de New Motion app gebruiken.
Het gaat er meer om dat je een beetje op twee gedachten hinkt als station A op 120 km afstand ligt en station B op 180 km terwijl je nog 185 km range over hebtpmiddeld schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:09:
[...]
Die 60 km of nog een beetje meer is toch gemakkelijk te overbruggen met de Ioniq?
Ik zou ook de New Motion app gebruiken.
Dan kan je of laden bij A (altijd goed) of langzamer rijden zodat je zeker weet dat je bij B kan komen. Wat ik meestal doe in zulke situaties is een paar km voor station A kijken of ik B nog kan halen.Alexander6501 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:25:
Het gaat er meer om dat je een beetje op twee gedachten hinkt als station A op 120 km afstand ligt en station B op 180 km terwijl je nog 185 km range over hebt
Alleen als A de route linksaf is en B de route rechtsaf werkt dat natuurlijk niet
[ Voor 15% gewijzigd door Jan Treur op 18-07-2017 09:02 ]
Meer bereik realiseren met je auto heeft weinig met thrill seeking te maken hoor; hang hem achter een vrachtauto en je wint 20%, niet echt spannend. Rijd je normaal en je hebt nog 60km range bij A dan ga je het wel redden als je vanaf dat moment gaat hypermilen. Heb je minder dan dat kun je beter even laden...Jan Treur schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:58:
Je moet eerst vaststellen wat je persoonlijke risico-profiel is: heb je een thrill seeking persoonlijkheid of juist een risicomijdende. Weet je dat, dan is het duidelijk. In het ene geval laad je bij na 120 km en in het andere geval ga je de uitdaging aan om het andere laadstation op 180 km te halen. Weinig twijfel nodig op deze manier. (behalve misschien over je eigen persoonlijkheid?)
Heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik het uiteindelijk niet haalde (inmiddels 120.000+ elektrische kilometers gereden)...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Verwijderd
knopje op je sleutel ding indrukken en aan de haak trekken: komt je sleutel eruitVerwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:53:
Iemand enig idee hoe de auto zonder de dmartkey geopend en gestart kan worden? Il kan het niet ontdekken
dan deurgreep open trekken en dan kan je het vaste deel (achterzijde greep) losklikken. Daaronder zit je sleutelgat
tekst uit manual:
Operating door locks from
outside the vehicle
Mechanical key
To remove the cover:
1. Pull out the door handle (1).
2. Press the lock (2) located inside
the bottom part of the cover with a
key or flat-head screwdriver.
3. Push out the cover while pressing
the lock.
To install the cover:
1. Pull out the door handle.
2. Install the cover.
After removing the cover, turn the
key toward the front of the vehicle to
unlock and toward the rear of the
vehicle to lock.
If you lock/unlock the driver's door
with a key, all vehicle doors will
lock/unlock automatically.
Once the doors are unlocked, they
may be opened by pulling the door
handle.
When closing the door, push the
door by hand. Make sure that doors
are closed securely.
[ Voor 48% gewijzigd door BarryH op 18-07-2017 23:34 ]
Gelukkig nog niets geraakt
[ Voor 3% gewijzigd door uFx op 19-07-2017 09:03 ]
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Ik wil namelijk deze velg er onder laten monteren:

Gasloos sinds 2018.
Hoe dichter de velg is, hoe minder de luchtweerstand. Als je dus een velg monteert die veel meer open is neemt de luchtweerstand en het verbruik toe. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat de oorspronkelijke Priussen velgen hadden die men ook wel "putdeksels" noemt.Stephanoff schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:47:
Heeft iemand enig idee wat de invloed zal zijn van andere velgen (maar originele band) op het verbruik?
Ook bij de Kia Soul EV noemt men in de brochure de bijna dichte velgen een pluspunt ivm de luchtweerstand.
Anyway, ik weet niet wat het verschil precies zal zijn; ik heb wel andere velgen* voor mijn winterbanden maar aangezien je dan ook al andere banden (en koudere temperaturen) hebt kan ik het niet op alleen het verschil in velg kwantificeren.
Wellicht belangrijker is de tegenvraag: denk je dat je het gaat merken als je 5, 10, 20, 30 of 50 km minder bereik hebt? Ik vermoed dat het in de ordegrootte van een paar procent zal zijn. Voor de veiligheid misschien rekenen met maximaal 20 km verschil. Dan valt het alleen maar mee als het 5 km blijkt te zijn.
*Ik had liever originele velgen gehad maar die kon Kia Nederland toen niet leveren; verder maakt de velg voor mij persoonlijk niet zo veel uit. Ik zit meestal aan de binnenkant dus ik zie ze toch niet zo vaak
Dat klinkt inderdaad logisch en dat het verbruik zal toenemen staat vast.JeroenE schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:18:
[...]
Hoe dichter de velg is, hoe minder de luchtweerstand. Als je dus een velg monteert die veel meer open is neemt de luchtweerstand en het verbruik toe.
Als het in die orde van grootte is denk ik niet gezien mijn huidige privé en woon-werkverkeer.Wellicht belangrijker is de tegenvraag: denk je dat je het gaat merken als je 5, 10, 20, 30 of 50 km minder bereik hebt?
Fair point. Het is ook iets heel persoonlijks. Wellicht dat ik toch net iets meer waarde hecht aan het uiterlijk. Ik was nieuwsgierig welk 'offer' daar tegenover staat en of men daar praktijkervaring mee heeft.* Ik zit meestal aan de binnenkant dus ik zie ze toch niet zo vaak
Gasloos sinds 2018.
Geef dit apenlandje nog 5 jaar, dan worden ze wel eens wakkerAlexander6501 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:32:
Ik ben dit weekend met de Ioniq naar België geweest.
Edit: ook ccs-map.eu ziet er erg goed uit!
Voorlopig zijn we nog bezig met fietspaden te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door anessie op 19-07-2017 22:56 ]
Ik heb het alleen gehoord soms bij opladen tijdens heet weer. Betekent dat dat als er niet opgeladen wordt of niet ingeplugd is de batterij niet koel gehouden wordt?
Mijn buurman noemde het een "Delorean-geluid"YoshiBignose schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:54:
Huh kwam er nu pas achter dat je het zoemgeluidje van de motor uit kan zetten. Dacht dat het werkelijk zo'n geluid maakte
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Of ouderen
Of ...
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Bjorn Nyland heeft een filmpje dat hij aan het snelladen is en merkt dan op dat de ventilator aan gaat. Lijkt dus inderdaad voornamelijk tijdens het laden te gebeuren.Jan Treur schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:37:
Zijn er mnensen die in de afgelopen warmere tijden het Batterij Conditioning Systeem actief hebben gezien of gehoord? Onder wat voor omstandigheden was dat?
Ik heb het alleen gehoord soms bij opladen tijdens heet weer. Betekent dat dat als er niet opgeladen wordt of niet ingeplugd is de batterij niet koel gehouden wordt?
Bij mij is het ook deel van mijn opstartroutine. Auto in, eerst gordel dan aan (anders gaat hij gelijk al piepen). VESS uit, cruise control aan, drive, wegwezen...unclero schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:00:
[...]
Mijn buurman noemde het een "Delorean-geluid". Sinds ik op een videootje heb gezien hoe het uit kan, zet ik 'm altijd uit. Tenzij ik een straat spelende kinderen in rijd.
Hier kun je het een beetje horen:DennusB schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:18:
Ben wel benieuwd, heeft iemand een sample van hoe dat geluid dan klinkt of zo?
YouTube: Hyundai IONIQ Electric sounds like Spaceship 🚀
Overigens maakt de motor daadwerkelijk een soort fluitend geluid als je heel goed luistert in een rustige omgeving (met raampje open in een parkeergarage bijvoorbeeld). Plus, als je de motor wilt horen: zet je radio op AM en trek vanuit stilstand op, de radio stoort dan met een frequentie die correspondeert met hoe snel je gaat
[ Voor 38% gewijzigd door Shapeshifter op 20-07-2017 12:03 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Of dat het gewoon nog geen 40 graden is geweest in Nederland en de koeling dus (nog) niet heel nuttig?Jan Treur schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:37:
Mijn Kia blaast de laatste weken regelmatig bij het opladen, maar als je hem niet aan het laden bent heb ik dat nog nooit gehoord. Voor zover ik weet doet de Kia dat ook niet als hij ergens geparkeerd staat zonder dat je hem hebt aangesloten. Als het warm is en je gaat rijden dan wordt de accu ook gekoeld als dat nodig is.
Het hoeft buiten bij lange na geen 40 graden te zijn om die temperatuur binnen in een auto te bereiken...JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:07:
[...]
Of dat het gewoon nog geen 40 graden is geweest in Nederland en de koeling dus (nog) niet heel nuttig?
Overigens was ik vandaag nog weer even bij mijn dealer (heb de afgelopen week al twee keer het euvel gehad dat de auto de laadkabel niet wilde ontgrendelen), en die wist me te vertellen dat de levertijd inmiddels is opgelopen naar 12 maanden, i.v.m. leverproblemen van LG rondom de accu's. Daarmee vergeleken lijken de 7 maanden die ik heb moeten wachten een peulenschil!
(ps. er staan er nog steeds een paar in voorraad...)
Welke uitvoering en waar nog op voorraad?BarryH schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:48:
blij met mijn keuze voor een voorraadauto op 150km afstand
(ps. er staan er nog steeds een paar in voorraad...)
via autotrack.nl, eerder deze week nog een blauwe en een zwarte premium (hengelo) en volgens mij ook nog een aantal comfort uitvoeringen (zwolle) en ik denk nog wel een paar. totaal 10-15 advertenties.
Ook op een ander forum blijkt dat het koelen alleen gehoord wordt bij het laden. Het lijkt er dus op dat er geen bescherming is tegen degradatie van de accu als de auto heet wordt door in de zon geparkeerd te staan. De temperatuur in de auto kan dan ruwweg twee keer zo hoog worden als de buitentemperatuur, dus bijvoorbeeld bij 25 graden al rond de 50 graden. Het is bekend dat dat slecht is voor de accu, en dat dat sterker is naarmate hij voller geladen is.JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:07:
[...]
Mijn Kia blaast de laatste weken regelmatig bij het opladen, maar als je hem niet aan het laden bent heb ik dat nog nooit gehoord. Voor zover ik weet doet de Kia dat ook niet als hij ergens geparkeerd staat zonder dat je hem hebt aangesloten. Als het warm is en je gaat rijden dan wordt de accu ook gekoeld als dat nodig is.
Bijvoorbeeld op het werk zet je hem vroeg in de ochtend aan de lader en rond 13 uur is hij vol, dan staat hij de hele middag vol op zo'n hoge temperatuur te verpieteren. Dus het best is niet in de zon en anders in elk geval de scheduler in te stellen voor het laden zodat je pas bij het vertrek aan het eind van de dag een volle accu hebt en niet eerder. Of als je met miinder lading toe kan, de scheduler op een of twee uur na de vertrektijd instellen zodat hij niet helemaal vol raakt.
Het best zou natuurlijk zijn als alle parkeerlocaties overdekt worden met zonnepanelen zoals hier. Dan benut je die verloren aardoppervlakte tenminste ook nog eens goed, en natuurlijk is dat veel beter voor het behoud van de accu's van de geparkeerde auto's. De volgende stap is dan alle fietspaden op dezelfde manier benutten.
[ Voor 13% gewijzigd door Jan Treur op 21-07-2017 07:39 ]
Volgens de leasemaatschappij een blauwe en een grijze premium. Hopelijk wordt die blauwe de mijne
Dat klopt. Maar je accu ligt natuurlijk niet op je dashboard. Die zit weggewerkt aan de onderkant van je auto en daar is het een stuk koeler.juupke schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:14:
Het hoeft buiten bij lange na geen 40 graden te zijn om die temperatuur binnen in een auto te bereiken...
In de Priussen had je (ooit?) een optie om een zonnepaneeltje in je dak te laten plaatsen. Die kon je dan alleen gebruiken om een ventilator aan te drijven die koele lucht onder de auto aanzoog en zo het interieur koelde. Dat heeft natuurlijk geen zin als het onder de auto net zo warm is als er in.
Ik had juist begrepen dat laden (en ontladen) bij een hoge temperatuur veel slechter voor de accu dan opgeladen warm zijn. Juist bij het laden wordt je accu nog eens extra warm, dus lijkt het logischer om dat te doen terwijl het juist het koelst is.Jan Treur schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 06:35:
Bijvoorbeeld op het werk zet je hem vroeg in de ochtend aan de lader en rond 13 uur is hij vol, dan staat hij de hele middag vol op zo'n hoge temperatuur te verpieteren. Dus het best is niet in de zon en anders in elk geval de scheduler in te stellen voor het laden zodat je pas bij het vertrek aan het eind van de dag een volle accu hebt en niet eerder. Of als je met miinder lading toe kan, de scheduler op een of twee uur na de vertrektijd instellen zodat hij niet helemaal vol raakt.
Nouja, te koud mag ook niet eens want dat is ook niet goed. Een Kia kan weigeren te laden als je met temperaturen ver onder nul bij een snellader staat (en de accu nog niet warm is omdat je maar een klein stukje hebt gereden). Dan kan je alleen laden bij een gewone laadpaal.
Vandaag mijn bestelling bevestigd voor een zwarte premiumjuupke schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:14:
Overigens was ik vandaag nog weer even bij mijn dealer (heb de afgelopen week al twee keer het euvel gehad dat de auto de laadkabel niet wilde ontgrendelen), en die wist me te vertellen dat de levertijd inmiddels is opgelopen naar 12 maanden, i.v.m. leverproblemen van LG rondom de accu's. Daarmee vergeleken lijken de 7 maanden die ik heb moeten wachten een peulenschil!

Gasloos sinds 2018.
JeroenE schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:02:
[...]
Dat klopt. Maar je accu ligt natuurlijk niet op je dashboard. Die zit weggewerkt aan de onderkant van je auto en daar is het een stuk koeler.
[...]
Zullen we wat we weten over laden even samenvatten en dan in de OP zetten?Jan Treur schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:57:
Beide heeft een slecht effect volgens accu-onderzoekers. Voor tijdens het laden heeft de Ioniq EV nu wel een remedie, maar voor het opgeladen staan niet, lijkt het.
Mijn kennis op dit moment (corrigeer waar ik het mis heb. lijkt me ook goed om onderscheid te maken naar bewezen/zeker weten en beredeneert
Dealer zei (niet op papier):
- gewoon als je thuis komt weer opladen
- alleen snelladen als nodig
- garantie is 70% of meer beschikbaar (tot 8 jaar / 200.000 km)
Boekje zegt:
- Natural degradation may occur with the high voltage battery depending on the number of years the vehicle is used. This may reduce the distance to empty.
- When the charge capacity and distance to empty keep falling, we recommend that you contact an authorized HYUNDAI dealer for inspection and maintenance.
- If the vehicle will not be in use for an extended period of time, charge the high voltage battery once every three months to prevent it from discharging.
- Also, if the charge amount is not enough, immediately charge to full and store the vehicle.
- Normal charge is recommended to keep the high voltage battery in optimal condition.
- If the high voltage battery charge amount is below 20%, you can keep the high voltage battery performance in optimal condition if you charge the high voltage battery to 100%. (Once a month or more is recommended.)
Algemene kennis opgedaan tot nu toe, onzeker of het waar is (graag jullie commentaar): Accu capaciteit vermindert (beperkt) door
1/ Veel Snelladen
2/ Veel laden bij hoge temperatuur
3/ Met volle accu lang staan
4/ Met volle accu in de hitte staan
5/ Lang met een (nagenoeg) lege accu staan?
Het effect lijkt beperkt te zijn. - moet even de linkjes gaan zoeken maar plaatjes tonen volgens mij -15% - -25% na aantal jaar / flink wat km. De -15 tot -25% is vaak maar deels zichtbaar omdat de accu groter is dan de officiele - beschikbare - capaciteit. Voor de ioniq lijkt het bruto ~30.5kWh te zijn (bron....) ivm 28kWh beschikbaar (+9%; bij de eGolf 33 beschikbaar, 35.8 bruto (ook +9%)
etc.
De accu's gaan juist het langst mee bij een regelmatig gebruik zonder snelladers (>50A) te gebruiken, laden is tevens balanceren van de cellen onderling, juist dat balanceren is van groot belang voor de duurzaamheid.
Tja, in principe is natuurlijk "alles" slecht voor de accu anders dan hem ongeveer in het midden opgeladen te hebben en het daar te houden. Maar ja, wat is dan slechter? Laden met warmte of vol zijn met warmte?Jan Treur schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:57:
Beide heeft een slecht effect volgens accu-onderzoekers. Voor tijdens het laden heeft de Ioniq EV nu wel een remedie, maar voor het opgeladen staan niet, lijkt het.
Ik vind juist het probleem dat al die adviezen tegenstrijdig zijn en/of er gewoon niet goed duidelijk is wat er beter is en als dat er al wel is wat het effect dan wel is. Als het ene slechter is, maar het scheelt 1% na 5000 keer laden dan is dat minder interessant dan wanneer het 1% scheelt na 2 keer laden.
Wellicht kijk ik er apart tegen aan, maar ik heb mijn auto voornamelijk om van A naar B te gaan (en weer terug). En daarbij moet je hem nu eenmaal opladen anders houdt dat heen en weer gaan vanzelf op.
Dat wil dus niet zeggen dat ik daarom juist "stomme" dingen zal doen, maar als het warm is dan moet ik hem toch echt ook opladen. Ik kan niet op een locatie 12 uur wachten tot de zon weg is en de temperatuur gedaald om dan pas te starten met laden en dan nog eens 6 uur tot het laden klaar is.
Ik begin dus gewoon altijd met laden als ik ergens ben aangekomen waar dat kan (nouja, niet als ik er maar een half uurtje en en de accu is op 90%). Voor mij is dat gewoon het simpelste. Dan ben ik weer vol bij vertrek en hoef ik onderweg minder vaak te snelladen. Bovendien heb ik dan geen gedoe dat de auto nog maar halfvol is als ik toch onverwacht nog ergens naar toe wil of eerder dan gedacht weer vertrek etc.
Beide effecten zijn wel vergelijkbaar. Ook hebben ze (bij de onderzoeksgroep die voor Tesla werkt) ooit vergeleken wat het verschil is tussen heel snelle laadcycli achter elkaar (wat ze in het lab normaal gesproken doen om in korte tijd het effect van duizenden laadcycli te kunnen evalueren) met veel langzamere laadcycli. Het opmerkelijke wat daaruit bleek is dat de langzamere laadcycli een veel schadelijker effect bleken te hebben. Dezelfde groep heeft ook onderzocht hoe degradatie afhangt van hoe vol je de batterij laadt. Daar bleek uit dat voller inderdaad een stuk schadelijker is.
Zie ook hier (kijk vooral ook rond minuut 25) en hier en hier.
[ Voor 26% gewijzigd door Jan Treur op 22-07-2017 10:06 ]
Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar bij mij begint de lader bij scheduled charging altijd zodra de begintijd bereikt is. Je kan niet zeggen om 8 uur wil ik weg en dan zorgt de auto dat de accu precies om 8 uur vol is. Als bijvoorbeeld het laden begint om 1 uur en om 5 uur is-ie vol, dan staat-ie nog 3 uur niet te laden. De voorverwarming/voorkoeling werkt wel zo, maar het laden reageert bij mij alleen maar op de begin- en eindtijd.Jan Treur schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 06:35:
[...]
Of als je met miinder lading toe kan, de scheduler op een of twee uur na de vertrektijd instellen zodat hij niet helemaal vol raakt.
Anders moet je de begintijd ook later gaan zetten.
[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 22-07-2017 12:16 ]
Oftewel 2,8*11,5= 32,2 kWh ? ipv 28 kWh accu...
Wat zie ik over het hoofd? Zijn het 2 verschillende methoden?
Ik denk het eigenlijk wel. Ik heb het nu tweemaal gehoord tijdens het (snel)laden. Op het moment dat ik in de FastNed app het laden uitzette, sprong ook gelijk de ventilator uit (geluid kwam van achteren).Jan Treur schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:37:
Zijn er mnensen die in de afgelopen warmere tijden het Batterij Conditioning Systeem actief hebben gezien of gehoord? Onder wat voor omstandigheden was dat?
Iemand anders wel? en is dit eigenlijk ook tomtom navi? En kan je dan je route overzetten van de tomtom website naar de navi?
[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 24-07-2017 22:12 ]
Vanochtend ergens ver in het menu een optielijst gezien met snelle vs korte route.Jan Treur schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:10:
Zou inderdaad een goed idee zijn. Geen optie gezien maar ook niet echt gezocht.
Ps. In Hengelo staan er nog steeds ioniq ev's op voorraad
Ik heb m'n laadpaal ook op 25A laten afzekeren op een 3x25A aansluiting. Geen centje pijn, zo'n hoofdzekering klapt er niet zomaar uit.BarryH schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:12:
[...]
als je 25A afzekerd wil je er min of meer zeker van zijn dat je eigen automaat eruit klapt voordat je hoofdzekering dat doet.
Wat ik erover gelezen heb is dat een 25A Bkarakteristiek automaat eerder klapt dan de 25A smeltzekering ( de ouderwetse stop).
Dus: ik vond het verantwoord, maar moest wel een beetje mn poot stijfhouden bij de installateur. En nu nog erachterheen dat ik wel echt op 25A kan laden.
Heeft iemand informatie gezien over de laadsnelheid als functie van de vullingsgraad van de batterij? Dus als de batterij 50% vol is, gaat het AC laden dan langzamer als wanneer de batterij 20% vol is?
Wel heb ik een laadpaal (ICU Eve Mini) die zelf terugregelt als de belasting op de fase te hoog wordt. Heb op dezelfde fase ook andere aansluitingen zitten.
Als ik het laden bekijk (via iUngo kastje) dan hangt dat niet af van de ladingtoestand van de batterijden. Het schakelt altijd in een paar stappen, in ca. 5 minuten, naar 5,7kW en aan het eind zit het nog heel even op iets van 2-3 kW en dan zit de batterij vol en schakelt het uit.