Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
kadbr0 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:07:
[...]
Ik heb m'n laadpaal ook op 25A laten afzekeren op een 3x25A aansluiting. Geen centje pijn, zo'n hoofdzekering klapt er niet zomaar uit.

Wel heb ik een laadpaal (ICU Eve Mini) die zelf terugregelt als de belasting op de fase te hoog wordt. Heb op dezelfde fase ook andere aansluitingen zitten.

Als ik het laden bekijk (via iUngo kastje) dan hangt dat niet af van de ladingtoestand van de batterijden. Het schakelt altijd in een paar stappen, in ca. 5 minuten, naar 5,7kW en aan het eind zit het nog heel even op iets van 2-3 kW en dan zit de batterij vol en schakelt het uit.
Ik heb een driefasen warmtepomp en een driefasen fornuis. Stel dat een daarvan aangaat tijdens die 5.7 kW laden periode. Dan klapt de hoofdzekering er toch wel uit, want die nemen van alle drie de fasen? Of heb ik het mis? Of schakelt het laden dan op tijd terug naar een heel laag vermogen?

[ Voor 63% gewijzigd door Jan Treur op 25-07-2017 20:26 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:26
Jan Treur schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:24:
[...]

Ik heb een driefasen warmtepomp en een driefasen fornuis. Stel dat een daarvan aangaat tijdens die 5.7 kW laden periode. Dan klapt de hoofdzekering er toch wel uit, want die nemen van alle drie de fasen? Of heb ik het mis? Of schakelt het laden dan op tijd terug naar een heel laag vermogen?
Bij mij kan dat niet omdat de laadpaal alleen op een fase zit.
Er zijn ook oplossingen waar de belasting per fase gevolgd wordt en bij overschrijding wordt de laadpaal teruggeschroefd.
Bovenstaande kan voor jou werken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Bij mij zit de laadpaal ook op 1 fase. Maar mijn zwaarste verbruikers zitten op 3 fasen, dus ze trekken uit alle 3 de fasen dus ook uit die ene fase van de laadpaal. En dus gaat het laden dan terugschroeven als dit systeem goed werkt.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
klopt, maar dat is waarschijnlijk maar een beperkte tijd (De warmtepomp wellicht niet)

Anderzijds, hoeveel verbruikt je warmtepomp langdurig ? 2000 watt?

[ Voor 28% gewijzigd door BarryH op 25-07-2017 21:05 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb nu nog een oude, simpele 3.7 kW max laadpaal van TNM uit 2013, waarvan het contract binnen een half jaar afloopt. Ik zal met TNM de bovengenoemde oplossing bespreken voor het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nog een vraag. Stel je zonnepanelen zitten op dezelfde fase als de laadpaal. Gaat de laadpaal dan ook terugschroeven omdat er al transport op die fase plaatsvindt vanuit de zonnepanelen? Of worden de twee richtingen van transport los van elkaar beoordeeld?

Of gaat het juist andersom, dat je hoger dan die 5.7 kW kunt laden in dat geval doordat je de kW van de zonnepanelen bij de 5.7 kW "van buiten" kan optellen? SolarEdge heeft sinds kort in elk geval een geintegreerde omvormer voor zonnepanelen en laadpaal die dat optellen mogelijk maakt (met een maximum van 9.6 kW dacht ik). Zie https://www.solaredge.com...-electric-vehicle-charger.

[ Voor 45% gewijzigd door Jan Treur op 25-07-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Jan Treur schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:47:
Nog een vraag. Stel je zonnepanelen zitten op dezelfde fase als de laadpaal. Gaat de laadpaal dan ook terugschroeven omdat er al transport op die fase plaatsvindt vanuit de zonnepanelen? Of worden de twee richtingen van transport los van elkaar beoordeeld?

Of gaat het juist andersom, dat je hoger dan die 5.7 kW kunt laden in dat geval doordat je de kW van de zonnepanelen bij de 5.7 kW "van buiten" kan optellen? SolarEdge heeft sinds kort in elk geval een geintegreerde omvormer voor zonnepanelen en laadpaal die dat optellen mogelijk maakt (met een maximum van 9.6 kW dacht ik). Zie https://www.solaredge.com...-electric-vehicle-charger.
Er wordt gemeten op de fase draad. Daar zie je het netto resultaat van verbruik en opwek. Dus als je PV flink draait kan je misschien wel 29A laden, terwijl de gemeten fasedraad onder de 25A blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Zal de laadpaal dit dan gaan begrenzen op 6.6 kW omdat dat het maximum is voor de AC lader in de auto? Of heeft de met de auto meegeleverde kabel zelfs een nog lagere begrenzing zoals in het Duitse forum gesuggereerd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jan Treur schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:10:
Zal de laadpaal dit dan gaan begrenzen op 6.6 kW omdat dat het maximum is voor de AC lader in de auto? Of heeft de met de auto meegeleverde kabel zelfs een nog lagere begrenzing zoals in het Duitse forum gesuggereerd werd?
De auto kan niet mer meer laden dan 6,6 kW ook al kan je laadpaal dat wel leveren. Dat is geen begrenzing van de laadpaal, maar van de auto. Mijn laadpaal staat op 32A, maar de Soul gebruikt dat dus niet allemaal.

Je hebt laadkabels (om je auto op de laadpaal aan te sluiten) die voor 32A geschikt zijn en kabels die voor 16A geschikt zijn. In die kabels zit een weerstand zodat de laadpaal/auto ziet welke kabel is aangesloten.

In alle gevallen geldt dat de laagste begrenzer als maximum wordt gehanteerd.

Dus als je een 32A laadpaal met 32A kabel hebt is het maximum van 6,6 kW van de lader de auto hetgeen het laden beperkt.

Als je een 32A laadpaal met 16A kabel hebt dan is de 16A van de kabel het maximum wat de auto gaat laden.

Als je een 16A laadpaal hebt met 32A laadkabel dan is die 16A van de laadpaal het maximum wat de auto gaat laden.

Als je een laadpaal hebt die zijn maximum bepaalt aan de hand van de stroom door de fasekabel in je meterkast dan kan dat ook het maximum zijn. Dat maximum zal dan natuurlijk wisselen al naar gelang er elders in het huis meer of minder stroom wordt verbruikt of opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Jan Treur schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:10:
ik heb de meegeleverde laadkabel nog niet gebruikt.Op de Kabel staat 3G6.0mm, dat soort kabel is normaliter voor 32A laadsituaties. Ik ben dus hoopvol dat ik daar die 6.6kW wel mee haal.

Ik heb hem trouwens ook even opgemeten en hij is ruim 5 m lang. dus dat geeft al veel flexibiliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 26-07-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Misschien hebben ze in Duitsland niet dezelfde kabel meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:31
Jan Treur schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:17:
Misschien hebben ze in Duitsland niet dezelfde kabel meegekregen.
Zo heb ik het ook begrepen.
Citaat: "Das mitgelieferte Typ2-Kabel ist ja auf 20A begrenzt."

[ Voor 13% gewijzigd door pmiddeld op 27-07-2017 16:34 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 20:21

apt

Zo de Ioniq is sinds een paar dagen in bezit. Fijn hoor, lekker rustig rijden en veel meer controle bij lage snelheden. Hij is overigens ook sneller dan ik dacht. Ik heb in de proefrit nooit de sportmodus geprobeerd op papier is hij langzamer dan mijn Ford Focus maar in de praktijk? Ik denk andersom.

Ik heb een paar vraagjes/opmerkingen:

Als ik niet rijdt maar de auto wel aanzet krijg ik steeds de waarschuwing dat ik het contact moet aanzetten. Ik neem aan dat dat is omdat de accu op dat moment niet geladen wordt. Ik heb het automatisch bijladen (natuurlijk) wel aanstaan. Ik neem aan dat ik me niets hoef aan te trekken van de melding maar het is wel wat irritant.

Ik krijg Android Auto niet aan de praat. Ik zag in dit topic dat anderen hem wel werkend hebben. Ik was eerst verbaasd dat Android Auto niet ondersteund is door Google in NL. Ik heb het dus van een apk geinstalleerd versie 2.4.722904. Het draait nu op mijn telefoon (Sam S6) maar ik zie nergens een optie om verbinding te maken met de auto. In de auto blijft het Android Auto icoon altijd grijs. Ik heb een BT verbinding tussen auto en telefoon, dat werkt allemaal, en een USB verbinding. Maar geen succes... Geen idee meer wat te proberen. Iemand die tips heeft om dit werkend te krijgen?

O ja laatste issue: de AM radio staat al een aantal keer onverwacht aan. Na het starten vandaag bijvoorbeeld. Kan ik die niet definitief uitzetten ofzo?

De lader heb ik van de week opgehangen. Ik heb de 1f 16A versie van LS24. Simpel ding, met een knop op het laden te beginnen. Ik denk dat ik een Z-Wave ontvanger ga inbouwen die de knop gaat vervangen, of misschien parallel eraan. Dan programmeer ik een aantal scene's om 1uur 2 uur of 3 uur te laden. Ik hoef de auto niet altijd vol. Hoe meer de auto dicht bij de 50% lading zit hoe beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

apt schreef op zondag 30 juli 2017 @ 17:31:
Zo de Ioniq is sinds een paar dagen in bezit. Fijn hoor, lekker rustig rijden en veel meer controle bij lage snelheden. Hij is overigens ook sneller dan ik dacht. Ik heb in de proefrit nooit de sportmodus geprobeerd op papier is hij langzamer dan mijn Ford Focus maar in de praktijk? Ik denk andersom.

Ik heb een paar vraagjes/opmerkingen:

Als ik niet rijdt maar de auto wel aanzet krijg ik steeds de waarschuwing dat ik het contact moet aanzetten. Ik neem aan dat dat is omdat de accu op dat moment niet geladen wordt. Ik heb het automatisch bijladen (natuurlijk) wel aanstaan. Ik neem aan dat ik me niets hoef aan te trekken van de melding maar het is wel wat irritant.
Meestal doet hij dat alleen maar als hij wat langer aan staat, zeg een paar minuten. Heb het maar een enkele keer gehad toen ik met de instellingen bezig was... Ik realiseer me nu wel dat ik hem eigenlijk altijd volledig aanzet en nooit alleen maar de elektronica.
Ik krijg Android Auto niet aan de praat. Ik zag in dit topic dat anderen hem wel werkend hebben. Ik was eerst verbaasd dat Android Auto niet ondersteund is door Google in NL. Ik heb het dus van een apk geinstalleerd versie 2.4.722904. Het draait nu op mijn telefoon (Sam S6) maar ik zie nergens een optie om verbinding te maken met de auto. In de auto blijft het Android Auto icoon altijd grijs. Ik heb een BT verbinding tussen auto en telefoon, dat werkt allemaal, en een USB verbinding. Maar geen succes... Geen idee meer wat te proberen. Iemand die tips heeft om dit werkend te krijgen?
Ik heb ook de APK gesideload, maar bij mij werkte het gewoon toen ik hem via USB verbond. Je mist overigens weinig. De ingebouwde music player en navigatie is goed genoeg en het tetheren vind ik zelf vooral irritant.
O ja laatste issue: de AM radio staat al een aantal keer onverwacht aan. Na het starten vandaag bijvoorbeeld. Kan ik die niet definitief uitzetten ofzo?
Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je muziek via je telefoon aan het afspelen bent als je hem uitzet. Wanneer je hem aanzet kan hij je telefoon niet instantaan vinden en switcht hij dus naar AM. Waarschijnlijk heb je ook een comfort waar je een speciaal settings scherm mist waarin je dat kunt uitzetten. De premium schijnt dat wel te kunnen namelijk.
De lader heb ik van de week opgehangen. Ik heb de 1f 16A versie van LS24. Simpel ding, met een knop op het laden te beginnen. Ik denk dat ik een Z-Wave ontvanger ga inbouwen die de knop gaat vervangen, of misschien parallel eraan. Dan programmeer ik een aantal scene's om 1uur 2 uur of 3 uur te laden. Ik hoef de auto niet altijd vol. Hoe meer de auto dicht bij de 50% lading zit hoe beter...
Ik laad de auto eigenlijk elke dag helemaal vol. Het komt een enkele keer voor dat ik er op zondag niet mee rijd, maar hij staat eigenlijk nooit langer dan 24 uur stil ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
apt schreef op zondag 30 juli 2017 @ 17:31:
Als je de auto niet volledig aanzet, draaien de "accessoires" alleen op de 12V accu, en de tractie accu is losgekoppeld; bijladen van de 12V accu daaruit kan dan dus niet. Die 12V accu is bij EV of hybride auto's een stuk kleiner dan bij ICE auto's omdat hij geen startmotor hoeft te draaien, en daarom is hij vrij snel leeg. Er zijn gevallen bekend dat de 12V accu leeg raakte en de auto dus niets meer wilde doen, want voor het volledig starten en de tractie accu inschakelen is de 12V accu nodig om eerst de elektronica actief te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Jan Treur schreef op zondag 30 juli 2017 @ 19:50:
[...]
Als je de auto niet volledig aanzet, draaien de "accessoires" alleen op de 12V accu, en de tractie accu is losgekoppeld; bijladen van de 12V accu daaruit kan dan dus niet. Die 12V accu is bij EV of hybride auto's een stuk kleiner dan bij ICE auto's omdat hij geen startmotor hoeft te draaien, en daarom is hij vrij snel leeg. Er zijn gevallen bekend dat de 12V accu leeg raakte en de auto dus niets meer wilde doen, want voor het volledig starten en de tractie accu inschakelen is de 12V accu nodig om eerst de elektronica actief te maken.
Shapeshifter schreef op zondag 30 juli 2017 @ 18:14:
[...]
Meestal doet hij dat alleen maar als hij wat langer aan staat, zeg een paar minuten. Heb het maar een enkele keer gehad toen ik met de instellingen bezig was... Ik realiseer me nu wel dat ik hem eigenlijk altijd volledig aanzet en nooit alleen maar de elektronica.
Als ik meer ga rijden en minder ga pielen zal hij wel weer volladen. Maar nu is de 12V accu soms maar half vol en na een stukje rijden driekwart. De verhouding rijden/pielen zal vanzelf verbeteren.

Het verschil tussen alleen electronica inschakelen en de batterij ook inschakelen is alleen de rem intrappen bij het starten neem ik aan. (?)
[...]

Ik heb ook de APK gesideload, maar bij mij werkte het gewoon toen ik hem via USB verbond. Je mist overigens weinig. De ingebouwde music player en navigatie is goed genoeg en het tetheren vind ik zelf vooral irritant.

[...]
Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je muziek via je telefoon aan het afspelen bent als je hem uitzet. Wanneer je hem aanzet kan hij je telefoon niet instantaan vinden en switcht hij dus naar AM. Waarschijnlijk heb je ook een comfort waar je een speciaal settings scherm mist waarin je dat kunt uitzetten. De premium schijnt dat wel te kunnen namelijk.
Ja ik denk dat dat klopt wat je zegt, ik heb een comfort. Ik dacht dus ook ergens op youtube gezien te hebben dat je de AM radio uit kunt zetten. Maar ben volgens mij alle instellingen langsgelopen en kom het nergens tegen. Jammer hoor.
[...]
Ik laad de auto eigenlijk elke dag helemaal vol. Het komt een enkele keer voor dat ik er op zondag niet mee rijd, maar hij staat eigenlijk nooit langer dan 24 uur stil ;)
Ik zal hem ook wel eens een paar dagen stil laten staan. Ik had graag de optie gehad tot 80% laden. Als je makkelijk een aantal uren kunt instellen kun je wel inschatten hoeveel uur je moet selecteren. Voelt toch beter als je weet dat je accu minder onnodig achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
apt schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:47:
Het verschil tussen alleen electronica inschakelen en de batterij ook inschakelen is alleen de rem intrappen bij het starten neem ik aan. (?)
Ja, klopt. Ik ben eraan gewend geraakt om altijd met voet op de rem te starten, ook als ik alleen de radio aan wil.
apt schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:47:
... nu is de 12V accu soms maar half vol en na een stukje rijden driekwart.
Hoe kun je zien hoe vol de 12V accu is?

[ Voor 28% gewijzigd door Jan Treur op 30-07-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Jan Treur schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:28:
[...]
Hoe kun je zien hoe vol de 12V accu is?
Hmm, omdat jij dat vraagt vraag ik me nu af of ik dom zit te doen: ik heb op mijn touchscreen steeds rechtsboven een symbooltje van een batterij die meestal halfvol of driekwart vol is. Ik ging er vanuit dat deze het laadniveau van de 12V batterij weergeeft.

Maar het zou zomaar het laadniveau van mijn telefoon kunnen zijn via BT. Vanmorgen was de batterij helemaal vol maar ik had de auto de nacht aangesloten gelaten en mijn S6 was volledig opgeladen.

Ik twijfel wat hij nu weergeeft. 8)7

Vanavond nog eens door de manual bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Vanochtend kreeg ik de melding "Beperkt vermogen" met een mooi icoontje van een schildpad. Ik kon 50 km/u blijven rijden maar dat zakte langzaam naar 30 km/u :S Ik reed op een 70 km weg dus heb maar even m'n knipperlichten aangezet. Na een minuut of 2 kwam het vermogen terug en was alles weer normaal.

In de handleiding lees ik dat dit kan komen door een te lage of hoge temperatuur van de elektromotor of hoogspanningsbatterij. Maar hoe controleer ik die? Nu is het wel zo dat ik net af kwam van de wasbox. Geen idee of het water heeft gezorgd voor een te lage temperatuur van de motor?

Heel vreemd en ook nog niet eerder gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door uFx op 31-07-2017 10:38 ]

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

apt schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:26:
[...]

Hmm, omdat jij dat vraagt vraag ik me nu af of ik dom zit te doen: ik heb op mijn touchscreen steeds rechtsboven een symbooltje van een batterij die meestal halfvol of driekwart vol is. Ik ging er vanuit dat deze het laadniveau van de 12V batterij weergeeft.

Maar het zou zomaar het laadniveau van mijn telefoon kunnen zijn via BT. Vanmorgen was de batterij helemaal vol maar ik had de auto de nacht aangesloten gelaten en mijn S6 was volledig opgeladen.

Ik twijfel wat hij nu weergeeft. 8)7

Vanavond nog eens door de manual bladeren.
Volgens mij geeft die inderdaad de batterij van je telefoon weer (bij mij is die trouwens erg pessimistisch, icoontje wordt al rood als mijn telefoon nog voor 30% vol is)...
uFx schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:38:
Vanochtend kreeg ik de melding "Beperkt vermogen" met een mooi icoontje van een schildpad. Ik kon 50 km/u blijven rijden maar dat zakte langzaam naar 30 km/u :S Ik reed op een 70 km weg dus heb maar even m'n knipperlichten aangezet. Na een minuut of 2 kwam het vermogen terug en was alles weer normaal.

In de handleiding lees ik dat dit kan komen door een te lage of hoge temperatuur van de elektromotor of hoogspanningsbatterij. Maar hoe controleer ik die? Nu is het wel zo dat ik net af kwam van de wasbox. Geen idee of het water heeft gezorgd voor een te lage temperatuur van de motor?

Heel vreemd en ook nog niet eerder gezien.
Ik had het afgelopen zaterdag ook, maar toen zat mijn batterij nog maar voor 3% vol :D Hij gaf eerst een waarschuwing bij 13% ofzo dat de batterij bijna leeg was (die heb ik al wel vaker gehad), toen had ik nog 25km bereik ofzo en later bij 4% of 5% (~7 km bereik) de waarschuwing dat het vermogen beperkt was (en dat merkte je ook wel meteen), overigens kon ik wel gewoon het gaspedaal dieper intrappen en dan weer 80 gaan rijden. Als het bereik onder de 5km komt geeft hij gewoon streepjes weer en is het gokken.

Volgens mij is 0 ook echt 0, dus ik zorg nu dat ik altijd 5km over heb als ik thuis aankom. De voorspelling is trouwens wel heel goed, dus gewoon afstand op navigatie + 5 > voorspelling en ik zit goed :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Beter nog is steeds minimaal 15 tot 20% over te houden (voor duurzaamheid van de accu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste bijdrage aan dit forum. Sinds 1 Juli in het gelukkige bezit van een witte Ioniq Electric Premium. Wat is dit totaal anders rijden en wat is het leuk. 14 dagen mee kunnen rijden en net terug van vakantie. Helaas niet met de Ioniq want 5 fietsen op het dak en vouwwagen…
Na 2,5 week is er maar een paar procent af gegaan zag ik zojuist.
Paaltje staat al wel bij het huis, gewoon 1 groep extra en paal eraan, de volgende ochtend is de auto weer vol. Als het sneller moet pak ik wel ergens een fast-charger. Ik heb alle discussies gelezen (45 paginas) en zit nog midden in de fase om alles te ontdekken.
Eerste indrukken:
1. Goede auto , goede prijs kwaliteit verhouding, e-Golf vindt ik van binnen mooier maar is kleiner, duurder en minder praktisch. De hendels voor de regeneratie zijn erg handig en gebruik ik veel. Ik heb een hekel aan remmen, maar in de Ioniq is het leuk.
2. Het bruine streepje/accent op het wit kan ik erg waarderen, mooi detail.
3. De ACC, daar ben ik nog stevig mee aan het stoeien. Mijn andere (benzine) auto heeft een "gewone cruise control". Daar kan ik alles mee, het gas raak ik amper aan op de snelweg. Als ik moet inhalen en er komt een andere auto van achter, even op het juiste moment de cruise control eraf en er weer op en je sluit er mooi achteraan en erlangs. De ACC van de ionic grijpt steeds in als ik het NIET wil. Het valt me op dat als er iemand voor je zit die harder gaat (en voorlangs komt) er weinig aan de hand is, maar o wee als je een langzame vrachtwagen wilt inhalen. Met maar 1 blokje afstand (van de 4) remt hij al af van te grote afstand. Veel te vroeg om daarvoor al naar links te gaan, dan hinder je anderen. Weten jullie of er ook een optie is om het automatisch afstand houden tijdelijk (snel) uit te zetten ? Ik hou er van om gewoon de maximum snelheid aan te houden. Ben al aan het experimenteren met de instellingen …
4. Navigatie kaarten zijn inderdaad erg oud. A1 bij naarden/a9 klopt helemaal niets meer van bv. Denk dat ik een tussentijdse update bij de dealer ga vragen.
5. Ik ga mij eens flink verdiepen in alle apps die er zijn om laadpalen te vinden. Deels uit professionele interesse, deels omdat ik het leuk vind. Updates volgen! Erg jammer dat de laadpaalinfo van de Ioniq zeer beperkt is.
6. De stoel. Ik kom uit een Volvo dus wellicht wat verwent maar ik kan mijn zit niet vinden. Te weinig steun aan de bovenbenen. De stoel staat helemaal naar onder en de voorkant (van de stoel) vervolgens zo veel mogelijk naar boven, de leuning aardig naar achter en het stuur uitgetrokken en nog vind ik onvoldoende steun. De stoel hoger zetten kan niet ivm lang bovenlichaam.

Verder hele fijne auto, het is de toekomst. Ben me op vakantie toch wel licht gaan storen aan die walmende en stinkende diesels die de heuvel optrekken als ik daar (met licht overgewicht) de berg op probeer te fietsen …
Volgende vakantie zou ik heel graag met de Ioniq doen naar zuid-Frankrijk, echter nog niet heel veel palen gezien in Frankrijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:23:

3. De ACC, daar ben ik nog stevig mee aan het stoeien. Mijn andere (benzine) auto heeft een "gewone cruise control". Daar kan ik alles mee, het gas raak ik amper aan op de snelweg. Als ik moet inhalen en er komt een andere auto van achter, even op het juiste moment de cruise control eraf en er weer op en je sluit er mooi achteraan en erlangs. De ACC van de ionic grijpt steeds in als ik het NIET wil. Het valt me op dat als er iemand voor je zit die harder gaat (en voorlangs komt) er weinig aan de hand is, maar o wee als je een langzame vrachtwagen wilt inhalen. Met maar 1 blokje afstand (van de 4) remt hij al af van te grote afstand. Veel te vroeg om daarvoor al naar links te gaan, dan hinder je anderen. Weten jullie of er ook een optie is om het automatisch afstand houden tijdelijk (snel) uit te zetten ? Ik hou er van om gewoon de maximum snelheid aan te houden. Ben al aan het experimenteren met de instellingen …
Heb je de reactie bij de ACC wel op Traag (Slow) gezet?
Bij inhalen op hogere snelheid kun je gewoon het gaspedaal tijdelijk indrukken, dan neem je vanzelf de auto voor die tijd over. Maar even uitzetten en later weer aanzetten van de ACC kan hier ook.

De reactie op verkeer voor je met lagere snelheid is er vanwege veiligheid; dat kan op een gevaarlijke situatie wijzen, bijvoorbeeld een auto die begint een noodstop te maken. Dan moet de ACC er snel bij zijn anders is het te laat. Liever safe dan sorry.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 03-08-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:31:
[...]

Heb je de reactie bij de ACC wel op Traag (Slow) gezet?
Bij inhalen op hogere snelheid kun je gewoon het gaspedaal tijdelijk indrukken, dan neem je vanzelf de auto voor die tijd over. Maar even uitzetten en later weer aanzetten van de ACC kan hier ook.

De reactie op verkeer voor je met lagere snelheid is er vanwege veiligheid; dat kan op een gevaarlijke situatie wijzen, bijvoorbeeld een auto die begint een noodstop te maken. Dan moet de ACC er snel bij zijn anders is het te laat. Liever safe dan sorry.
Ja, staat op Slow. Gas geven helpt idd, echter, het afremmen door de ACC pakt me altijd bij verrassing, dat is lastig anticiperen. Wellicht is het gewenning. Ik experimenteer nog even door. Tot nu toe heeft de ACC voor meer gevaarlijke situaties gezorgd dan dat het heeft voorkomen ... Opeens een remmende auto voor je terwijl je denkt dat hij gaat inhalen is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, dan moet je op tijd zelf je gaspedaal pakken, een kwestie van wennen. Na een half jaar doe ik dat automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:23:
6. De stoel. Ik kom uit een Volvo dus wellicht wat verwent maar ik kan mijn zit niet vinden. Te weinig steun aan de bovenbenen. De stoel staat helemaal naar onder en de voorkant (van de stoel) vervolgens zo veel mogelijk naar boven, de leuning aardig naar achter en het stuur uitgetrokken en nog vind ik onvoldoende steun. De stoel hoger zetten kan niet ivm lang bovenlichaam.

..
Dan heb ik de gouden tip voor je.
Twee uur na wegrijden bij de dealer had ik al de 2 bouten aan de voorzijde van de stoel (op de vloer Vd auto) losgedraaid en onder de rails een kunststof wig geschoven.
Eventueel kan je 2 bouten kopen die bv 1 cm langer zijn (en zelfde staalsoort) om 100% zeker te zijn dat je alle stevigheid behoudt
Vgl oplossing lang geleden ook al bij een Subaru toe laten passen door de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:12:
[...]

Dan heb ik de gouden tip voor je.
Twee uur na wegrijden bij de dealer had ik al de 2 bouten aan de voorzijde van de stoel (op de vloer Vd auto) losgedraaid en onder de rails een kunststof wig geschoven.
Eventueel kan je 2 bouten kopen die bv 1 cm langer zijn (en zelfde staalsoort) om 100% zeker te zijn dat je alle stevigheid behoudt
Vgl oplossing lang geleden ook al bij een Subaru toe laten passen door de dealer
Dat is inderdaad een toptip. Thanks! Ik ga er morgen meteen mee aan de slag!

Het wordt morgen toch een autofixdag. We hebben nu een auto teveel. De Opel Astra Station maar eens even op marktplaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Nog even een korte update over het aan de praat krijgen van Android Auto: het kabeltje dat ik gebruikte zag er weliswaar mooi uit, maar blijkt geen data pinnen te hebben. Alleen laden dus. Met een ander kabeltje werkte het wel.

Toen het volgende probleem: in Andriod Auto kreeg ik consequent de melding dat Spotify niet zou draaien. Nu werkte spotify wel degelijk, maar in de spotify instellingen had ik de 'uitzendstatus apparaat' op uit staan. Dat moet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:24:
[...]

Dat is inderdaad een toptip. Thanks! Ik ga er morgen meteen mee aan de slag!

Het wordt morgen toch een autofixdag. We hebben nu een auto teveel. De Opel Astra Station maar eens even op marktplaats zetten.
Net bij mijn Dealer langs geweest, alleen de voorkant van de stoel ophogen kan niet, alleen de hele stoel ...
Wordt dus zelf doen of iets onder mijn been leggen.

Ik vroeg ook om een laatste update van de navigatiekaart, maar deze bevat de veranderingen bij de A1 nog niet vertelde de dealer. Updaten heeft dus geen zin. Komt wel bij de volgende beurt, 15.000 km is ongeveer een half jaar. Ook de laadpalen worden dan geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:50:
[...]

Net bij mijn Dealer langs geweest, alleen de voorkant van de stoel ophogen kan niet, alleen de hele stoel ...

Ik vroeg ook om een laatste update van de navigatiekaart, maar deze bevat de veranderingen bij de A1 nog niet vertelde de dealer. Updaten heeft dus geen zin. Komt wel bij de volgende beurt, 15.000 km is ongeveer een half jaar. Ook de laadpalen worden dan geupdate.
Ik heb mijn Ioniq nu een maand en een week en 4500km gereden, 15.000km is nog een maandje denk ik en ben eigenlijk wel benieuwd wat er tijdens de beurt nou gedaan wordt. Ik kan overigens nergens makkelijk online een onderhoudsschema vinden. Heeft iemand die ergens toevallig?

Edit, dit is voor de UK:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wsV0G70.png

En volgens BarryH in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" qua kosten afwisselend 91 en 213 euro voor de reguliere versie? Dus wellicht ~60 en ~140 euro voor de EV?

Edit, BarryH in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" €65,- en €152,-

[ Voor 17% gewijzigd door Shapeshifter op 04-08-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:50:
[...]

Kan niet?
Is 2 keer 10 minuten werk
Pak ratel (met dop 13 volgens mij)
Zet hem op losdraaien
Zet hem op de bout voor/buitenzijde
Aantal slagen losdraaien
Idem bout voor/binnenzijde
Dan voorzijde stoel optillen en wigje eronder.
En bouten weer vastdraaien.
Ik heb nu 5 mm verhoogd.
Ga in september eeen plaatje netjes op maat maken 5 of 10mm dik , vierkant net als het kunststof voetje met gat voor bout in het midden.

Ik post na m'n vakantie een paar foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:47
Zijn er ook Tweakers die meer dan 200km (enkele reis) afleggen voor hun werk? Bijvoorbeeld klanten verspreid door heel Nederland. Hoe pakken jullie dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 11:15
T.a.v. de verhoging van de stoel zal een goede dealer dit nooit doen. De airbag is namelijk op het "bereik" van de stoel afgesteld.

Over de ACC; mijn dealer vertelde me dat de ACC ook als gewone CC werkt door de knop een tijd in te drukken, kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Volgens mij moet je de knop gewoon 1 keer indrukken steeds om cyclisch te wisselen tussen de drie opties ACC, CC en Speed Limit. Als je de knop ingedrukt houdt, weet ik niet wat er gebeurt, ik zou denken een roulette tussen de drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Laatst online: 12-09 09:50
Stephanoff schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:47:
[...]

Ik overweeg ook een Ioniq (morgen 2e proefritje met mn wederhelft)
Proefrit was een succes en dus is afgelopen vrijdag een zwarte ioniq ev premium besteld! Verwachtte levertijd eind januari 2018 :X .

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
albert04 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:50:
Zijn er ook Tweakers die meer dan 200km (enkele reis) afleggen voor hun werk? Bijvoorbeeld klanten verspreid door heel Nederland. Hoe pakken jullie dat aan?
Als dat korte bezoeken zijn om specifieke tijden ga je indien je wat te vroeg bent voor je afspraak bij het laatste snellaadstation even pauzeren. Etc.
Overigens 200 enkele reis x2 = 400 d dag, 4 dagen p wk 1600 p wk 40 weken = 64k werkverkeer obv 4 dgn p wk. De meeste mensen redden dat niet. Als ik dat voor een project moet doen pak ik Een paar nachten een hotel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:45
Stephanoff schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:11:
[...]

Proefrit was een succes en dus is afgelopen vrijdag een zwarte ioniq ev premium besteld! Verwachtte levertijd eind januari 2018 :X .
Staat op voorraad in Hengelo.... http://www.autogroeptwent...de=dd1c&whsearch_key=1775

Misschien kun je je dealer bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Laatst online: 12-09 09:50
iceme schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 20:43:
[...]

Staat op voorraad in Hengelo.... http://www.autogroeptwent...de=dd1c&whsearch_key=1775

Misschien kun je je dealer bellen
Ik zie het. Alleen de echt nieuwe met maar 1 km op de teller is een ouder type (minder vermogen?).

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Hoezo minder vermogen? Ik heb nooit gehoord dat er verschillen in vermogen zijn. Kan het geen fout op de Website zijn? Het getal 88 komt in beide gevallen voor, maar de ene keer als kW en de andere keer als pk. Lijkt te toevallig.

[ Voor 100% gewijzigd door Jan Treur op 06-08-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Sideways schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 10:12:
T.a.v. de verhoging van de stoel zal een goede dealer dit nooit doen. De airbag is namelijk op het "bereik" van de stoel afgesteld.

Over de ACC; mijn dealer vertelde me dat de ACC ook als gewone CC werkt door de knop een tijd in te drukken, kan iemand dat bevestigen?
Jan Treur schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:14:
Volgens mij moet je de knop gewoon 1 keer indrukken steeds om cyclisch te wisselen tussen de drie opties ACC, CC en Speed Limit. Als je de knop ingedrukt houdt, weet ik niet wat er gebeurt, ik zou denken een roulette tussen de drie.
Nope, dat is niet hoe het werkt. De cruise control knopt cycled tussen cruise control - speed limiter - uit. Je kunt het adaptieve deel uitzetten door de afstandsknop (linksonder) 2 seconden in te houden, dan heb je een "normale" cruise control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Sideways schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 10:12:
T.a.v. de verhoging van de stoel zal een goede dealer dit nooit doen. De airbag is namelijk op het "bereik" van de stoel
En hoe werkt dat dan met iemand met dikke benen? Dan werkt de airbag niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Shapeshifter schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:14:
...
Nope, dat is niet hoe het werkt. De cruise control knopt cycled tussen cruise control - speed limiter - uit. Je kunt het adaptieve deel uitzetten door de afstandsknop (linksonder) 2 seconden in te houden, dan heb je een "normale" cruise control.
Je hebt gelijk, in die cycle zitten gewone cruise control en advanced cruise control wel allebei maar niet na elkaar. Ik gebruik de gewone cruise control zo nooit dat ik dit niet goed heb onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
@BarryH
Thanks maar dat zal ik ook doen. Dat is idd niet te doen.. Ging mij meer om paar dagen verspreid over een week, als voorbeeld...

Vandaag een proefritje gemaakt en moet zeggen dat hij erg lekker en rustig rijd. Het viel mij wel op dat ik daardoor niet zo hard wil rijden. Bij brandstof auto heb ik echter de dwang om toch zo snel mogelijk naar 130km/h op de snelweg, niet op de relaxte manier. Misschien is het toeval omdat je bewust bent dat je op elektrisch rijd en dat je na een tijdje je oude gedrag weer oppakt :? . De halve autopilot functie vind ik ook geweldig. Tijdens de rit mooi geprobeerd.. ACC is voor mij totaal nieuw en was er eerst sceptisch over, maar nu vind ik het toch wel een fijne feature. Proefauto was in een comfortuitvoering.

Ik ben op het moment hard aan het twijfelen. Ik heb nog even de tijd om na te denken. Het wordt een leaseauto en dat zo voor mij financieel ideaal zijn. Helaas is de auto niet geschikt om het hele gezin te vervoeren, daar is de auto te klein voor. De Tesla Model X valt nét buiten mijn budget :+ Ik heb volgende week 3 weken vakantie, mooi de gelijkheid om even tot rust te komen en over na te denken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
OEF de Ioniq was bijna gecrashed net. Reden de bocht door om in te voegen en ineens knalt hij de auto in z'n P en kon het gaspedaal niet meer gebruiken. Auto erachter moest vol op de rem. Oranje driehoek met iets van EV... en controleer elektrische systeem wagen. Kan het even niet meer herinneren. Auto helemaal uitgezet en daarna aan en dan kun je weer rijden. Maar bij volgende stoplicht zelfde verhaal, je voelt zelfs dat hij bij de laatste meters remt met schokken. Hyundai dealer zit gelukkig om de hoek dus daar maar achter gelaten. Je wordt ook niet vrolijk van de gedachte dat straks je auto uitvalt op de snelweg.... Hoop dat het iets kleins is.

Maar als ik dit bijvoorbeeld lees (is wel een hybrid): http://www.ioniqforum.com...orking.html#/topics/10513

edit: dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/nx5n70h7z/Whats_App_Image_2017-08-07_at_17.29.41.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/806vaaotr/Whats_App_Image_2017-08-07_at_17.29.42.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door YoshiBignose op 07-08-2017 17:39 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Erg vervelend! Laat ons weten wat er gevonden wordt.
Op het internationale ioniqforum met bijna 1000 deelnemers is inderdaad bij een paar hybrids iets gevonden wat misschien hier op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 22:28

Freak187

geen

Heb laatst mijn i30 diesel in de prak gereden :(

Moet nu iets nieuws hebben en ik sta zeker open voor iets milieuvriendelijks. Ik wil eigenlijk een PHEV. Woon-werk (80 km retour) wil ik elektrisch kunnen rijden. Vakantie wil ik 'gewoon' op benzine zodat ik een aardige rit kan maken.

Is dit ook het juiste topic voor de Ionic PHEV?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Freak187 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:14:

Moet nu iets nieuws hebben en ik sta zeker open voor iets milieuvriendelijks. Ik wil eigenlijk een PHEV. Woon-werk (80 km retour) wil ik elektrisch kunnen rijden. Vakantie wil ik 'gewoon' op benzine zodat ik een aardige rit kan maken.

Is dit ook het juiste topic voor de Ionic PHEV?
Nee dit is "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic". Maar waarom voor de plug-in variant gaan voor je vakantie? De Plug-in is bijna niet goedkoper dan de BEV en je kosten voor verbruik (ritjes tussen de 50 en 250 km) zijn hoger. Daarnaast heb je 2 aandrijfsystemen dus ook meer bewegende delen, meer slijtage en meer onderhoud = meer kosten. (eigenlijk heb je de voordelen van EV met de nadelen van een ICE)

Ik durf bijna te zeggen (aangenomen je rijdt elke dag 80 km en kunt thuis laden), dat je genoeg geld bespaart om 2 weken per jaar een ICE te huren.

Bijkomend voordeel is dat je dan in het juist topic bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Goed zo, weer een minder...
Woon-werk (80 km retour) wil ik elektrisch kunnen rijden. Vakantie wil ik 'gewoon' op benzine zodat ik een aardige rit kan maken.
Ik zou inderdaad een volledige EV overwegen. Bij sommige dealers kun je een deal maken dat je 4 weken per jaar een leenauto mee kan krijgen voor vakantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 08-08-2017 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Shapeshifter schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:54:

Ik heb mijn Ioniq nu een maand en een week en 4500km gereden, 15.000km is nog een maandje denk ik en ben eigenlijk wel benieuwd wat er tijdens de beurt nou gedaan wordt.
Ik ben paar weken geleden voor de eerste beurt (15.000 km) gegaan. Kosten € 64 euro en het was in een uurtje gepiept. Ze doen alleen maar wat metingen en inspecties. Als je een update van de navigatie krijgt, kan het een half uurtje langer duren zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
De Hyundai Ioniq en de Nissan Leaf (nieuwe versie) staan op mijn lease-shortlist, dus dit topic maar eens even volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

albert04 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:05:
@BarryH orbeeld...

Vandaag een proefritje gemaakt en moet zeggen dat hij erg lekker en rustig rijd. Het viel mij wel op dat ik daardoor niet zo hard wil rijden. Bij brandstof auto heb ik echter de dwang om toch zo snel mogelijk naar 130km/h op de snelweg, niet op de relaxte manier. Misschien is het toeval omdat je bewust bent dat je op elektrisch rijd en dat je na een tijdje je oude gedrag weer oppakt :? .
Sinds ik de Ioniq heb merk ik dat ik echt een stuk rustiger door het verkeer ga. Ik heb dan ook gemerkt dat gehaast rijden totaal geen nut heeft. Ik rij regelmatig stukken tot een uur en of je die nu met 130 over de snelweg of 105/110 achter een vrachtwagen rijdt: het maakt qua aankomsttijd echt helemaal niets uit (minutenwerk) en je komt veel ontspannender aan. Tot nu toe dus mijn rijstijl aangepast en dat bevalt goed.

Heel af en toe heb ik ook wel zin om even de 'sport'-stand te selecteren en te genieten van de bescheiden kracht die in de Ioniq zit. Maar dat doe ik alleen als ik weet dat ik het bereik niet nodig heb en gewoon even kan genieten van het extra vermogen.

Zo kwam ik er pas achter dat je het gaspedaal nog net wat verder in kunt drukken dan dat je verwacht. Je kunt hem een beetje verder indrukken voor de laatste 10% extra vermogen. Merk je verder weinig van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
uFx schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:17:
[...]

Sinds ik de Ioniq heb merk ik dat ik echt een stuk rustiger door het verkeer ga. Ik heb dan ook gemerkt dat gehaast rijden totaal geen nut heeft. Ik rij regelmatig stukken tot een uur en of je die nu met 130 over de snelweg of 105/110 achter een vrachtwagen rijdt: het maakt qua aankomsttijd echt helemaal niets uit (minutenwerk) en je komt veel ontspannender aan. Tot nu toe dus mijn rijstijl aangepast en dat bevalt goed.

Heel af en toe heb ik ook wel zin om even de 'sport'-stand te selecteren en te genieten van de bescheiden kracht die in de Ioniq zit. Maar dat doe ik alleen als ik weet dat ik het bereik niet nodig heb en gewoon even kan genieten van het extra vermogen.

Zo kwam ik er pas achter dat je het gaspedaal nog net wat verder in kunt drukken dan dat je verwacht. Je kunt hem een beetje verder indrukken voor de laatste 10% extra vermogen. Merk je verder weinig van ;)
Dit kan ik beamen :) Ik rijd voor mijn werk nog wekelijks in huurauto's in Duitsland en het valt me altijd op hoe weinig zin het heeft om de maximale snelheid te rijden op kleine stukken. De grootste stukken tijdverlies heb je toch bij werkzaamheden, files, stoplichten etc en niet doordat je 10 km/u minder hard rijdt dan de maximumsnelheid. Nu helpt de adaptive cruise control van de Ioniq ook wel erg goed om met het verkeer mee te gaan.

Ik vroeg me af of iemand al een update van de kaarten van de Ioniq heeft gehad?

En verder kan ik nog steeds geen laadpalen vinden bij de POIs, heeft iemand een instructie hoe dat moet? Je moet in een menuutje iets aanzetten las ik ergens?

Is het verder al eens iemand gelukt om snelladers te downloaden en in de Ioniq te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ze zijn er nog niet helemaal achter wat het probleem bij m'n Ioniq is. Het lijkt op een duur onderdeel maar eerst moeten ze nog verder gaan onderzoeken. Nu een Nissan Note mee als leenauto ;( dus en betaal je paar 100 euro per maand voor een EV en dan ben je nu ook nog extra brandstof kwijt en je rijdt een kleine kut wagen.

• JeroenE
  • Niet online
Alexander6501 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:52:
En verder kan ik nog steeds geen laadpalen vinden bij de POIs, heeft iemand een instructie hoe dat moet? Je moet in een menuutje iets aanzetten las ik ergens?
Ik neem aan dat je deze weg moet volgen om dit aan te krijgen (of de optie "alle").

• pmiddeld
Alexander6501 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:52:
[...]

Is het verder al eens iemand gelukt om snelladers te downloaden en in de Ioniq te laden?
Ik heb een tijdje geleden met Google Earth een kml-file van de Fastned snelladers gemaakt. Die kun je importeren in de Ioniq in My POI. Ik zal eens kijken of ik een linkje kan posten.

Je kunt ook naar de Duitse site gaan (https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/) en daar snellaadstations selecteren en dan exporteren naar een gpx-file. Die kun je ook importeren in de Ioniq.

Het nadeel van de My POI is dat ze niet op afstand gesorteerd worden, helaas. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pmiddeld schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:59:
[...]

Ik heb een tijdje geleden met Google Earth een kml-file van de Fastned snelladers gemaakt. Die kun je importeren in de Ioniq in My POI. Ik zal eens kijken of ik een linkje kan posten.

Je kunt ook naar de Duitse site gaan (https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/) en daar snellaadstations selecteren en dan exporteren naar een gpx-file. Die kun je ook importeren in de Ioniq.

Het nadeel van de My POI is dat ze niet op afstand gesorteerd worden, helaas. :(
Hoe kan je ze importeren dan in My POI ? Als je het iets meer kan uitleggen of een link hebt met uitleg. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Zet de kml of gpx file op een USB stick en stop hem in de middelste usb slot.
Kies Instellingen > Navigatie > Mijn gegevens
Kies Mijn POI installeren van USB
De rest wijst zich vanzelf. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat zijn de verschillen in opties tussen de Comfort en de Premium? Als ik in de configurator kijk is het enige wat er extra bijstaat het schuifdak. Maar als ik bij autoweek.nl de verschillen bekijk is het dodehoekassistent, elektr. verstelbare stoel(en), verwarmde zitplaatsen voor, verwarmde zitplaatsen achter, verwarmd stuurwiel, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, schuif/kanteldak, inklapbare buitenspiegels.
Alleen een schuifdak is erg mager voor € 3.500 extra, al deze opties is weer een goeie deal. Maar ik kan nergens bij de Hyundai website een netjes overzichtje vinden welke opties de verschillende modellen hebben.

Die configurator werkt ook weer eens niet. 8)7 Alhoewel. Je moet blijkbaar altijd de 6.6 kWh kabel en de koperen accenten aanklikken voordat je verder kunt gaan.

En als je dan de premium kiest (die volgens autoweek dus verwarmde zitplaatsen heeft) dan kun je nog altijd de stoelverwarming aanklikken voor € 249.

[ Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 11-08-2017 17:07 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Maasluip schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:03:
Wat zijn de verschillen in opties tussen de Comfort en de Premium? Als ik in de configurator kijk is het enige wat er extra bijstaat het schuifdak. Maar als ik bij autoweek.nl de verschillen bekijk is het dodehoekassistent, elektr. verstelbare stoel(en), verwarmde zitplaatsen voor, verwarmde zitplaatsen achter, verwarmd stuurwiel, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, schuif/kanteldak, inklapbare buitenspiegels.
Alleen een schuifdak is erg mager voor € 3.500 extra, al deze opties is weer een goeie deal. Maar ik kan nergens bij de Hyundai website een netjes overzichtje vinden welke opties de verschillende modellen hebben.

Die configurator werkt ook weer eens niet. 8)7 Alhoewel. Je moet blijkbaar altijd de 6.6 kWh kabel en de koperen accenten aanklikken voordat je verder kunt gaan.

En als je dan de premium kiest (die volgens autoweek dus verwarmde zitplaatsen heeft) dan kun je nog altijd de stoelverwarming aanklikken voor € 249.
Volgens mij heeft autoweek gelijk en kan je dit ook in de folder lezen.
En wat je mist in het lijstje is het kunstleer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:45
@Maasluip

Op de site kun je kiezen voor specificaties en dan de 2 versies naast elkaar zetten.

Veel duidelijker wordt het volgens mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@iceme Die had ik niet gezien nee. Wel een irritante sorteren die ze daar gebruiken. Ik zou bijvoorbeeld de twee opties "Lendensteunen, bestuurder, handmatig" en "Lendensteunen, bestuurder, elektrisch instelbaar" direkt na elkaar zetten. Nu lijkt het in eerste instantie dat de premium gewoon geen instelbare lendesteun heeft. En zo zetten ze meer opties van de premium achteraan die eigenlijk direkt na een andere optie horen te komen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pmiddeld schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:49:
Zet de kml of gpx file op een USB stick en stop hem in de middelste usb slot.
Kies Instellingen > Navigatie > Mijn gegevens
Kies Mijn POI installeren van USB
De rest wijst zich vanzelf. Succes!
Super ! Ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
BarryH schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:17:
[...]

Volgens mij heeft autoweek gelijk en kan je dit ook in de folder lezen.
En wat je mist in het lijstje is het kunstleer
En geventileerde stoelen? In ieder geval dat zei Björn in zijn YouTube filmpje waar hij een rit met de ioniq maakt. Hij was daar erg enthousiast over. Het vreemde is, ik zie het namelijk niet terug in de prijslijst. Hebben ze de optie uit het premium pakket gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 20:11
albert04 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 23:13:
[...]

En geventileerde stoelen? In ieder geval dat zei Björn in zijn YouTube filmpje waar hij een rit met de ioniq maakt. Hij was daar erg enthousiast over. Het vreemde is, ik zie het namelijk niet terug in de prijslijst. Hebben ze de optie uit het premium pakket gehaald?
De opties verschillen per land, zo zijn er landen waar je geen schuifkanteldak kan krijgen. In Nederland helaas geen geventileerde stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
orillion schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 06:10:
[...]

De opties verschillen per land, zo zijn er landen waar je geen schuifkanteldak kan krijgen. In Nederland helaas geen geventileerde stoelen.
Ik heb het als accessoire wel toegevoegd weten te krijgen (wel ook volleder optie genomen). Gewoon de dealer vragen, kan via Lederinbouw Nederland (is andere lederinbouwer dan die Hyundai normaal gebruikt). Volleder + stoelventilatie (en -verwarming natuurlijk voor vrouwlief) was bij mij een meerprijs van 2.750,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
orillion schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 06:10:
[...]

Ah oké dat is duidelijk. Helaas voor mij dan. Ik heb liever dat dan een schuifkanteldak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Vraagje over de Ioniq, hoe zit het met een trekhaak, zag het niet tussen de opties staan. Kan er geen trekhaak op gemonteerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Hier vooralsnog niet, maar in Duitsland wel, voor een fietsendrager.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan Treur op 16-08-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Jan Treur schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:59:
Hier vooralsnog niet, maar in Duitsland wel, voor een fietsendrager.
Echt? Waarom in Nederland fietsland dan weer niet... Mogen we niet recreeren met een elektrische auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:07

Thorne

Forrester

Flex76 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 03:13:
[...]

18inch heb ik laten uitzoeken(was mn eerste keuze ;) ), is geen aanrader volgens de dealer ivm de grenzen opzoeken van comfort/verbruik, zodoende voor de 17inch van de hybrid gekozen.
Ik heb er ook maar eentje besteld. Nu heb ik van mijn Outlander nog 18 inch velgen over. Volgens mij gaan die nog passen ook. Moet dan wel even het rubber aanpassen naar 225/40R18.

Heb al beetje zitten zoeken, maar kan geen voorbeeld vinden van andere gebruikers. Iemand hier ervaringen/plaatjes?

>specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Blik1984 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:08:
[...]
Echt? Waarom in Nederland fietsland dan weer niet... Mogen we niet recreeren met een elektrische auto?
Het heeft ermee te maken dat er een verklaring nodig is dat een extra gewicht daar geen probleem oplevert voor de veiligheid (bijvoorbeeld de voorwielen moeten niet zo weinig druk krijgen dat ze gaan wegglijden op wat gladdere ondergrond). Hier is dat (nog) niet geregeld, maar in Duitsland blijikbaar wel. Je kunt het bij een Hyundai dealer in Duitsland gewoon gaan laten doen, heb ik begrepen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 16-08-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Jan Treur schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:38:
[...]

Het heeft ermee te maken dat er een verklaring nodig is dat een extra gewicht daar geen probleem oplevert voor de veiligheid (bijvoorbeeld de voorwielen moeten niet zo weinig druk krijgen dat ze gaan wegglijden op wat gladdere ondergrond). Hier is dat (nog) niet geregeld, maar in Duitsland blijikbaar wel. Je kunt het bij een Hyundai dealer in Duitsland gewoon gaan laten doen, heb ik begrepen.
Lease-auto, dus dat gaat hem niet worden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
Thorne schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Ik heb er ook maar eentje besteld. Nu heb ik van mijn Outlander nog 18 inch velgen over. Volgens mij gaan die nog passen ook. Moet dan wel even het rubber aanpassen naar 225/40R18.

Heb al beetje zitten zoeken, maar kan geen voorbeeld vinden van andere gebruikers. Iemand hier ervaringen/plaatjes?
Als je even teruggaat naar pag 24 in de thread zie je daar een foto van een zwarte met 18". Is van een eigenaar die op het Duitse forum actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
De Ioniq is gerepareerd :D :P :) het bleek de ECU te zijn als ik het goed begreep. Ga hem morgen halen. Hij gaf aan dat er toch enkele andere Ioniqs waren in NL die het probleem hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

YoshiBignose schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:30:
De Ioniq is gerepareerd :D :P :) het bleek de ECU te zijn als ik het goed begreep. Ga hem morgen halen. Hij gaf aan dat er toch enkele andere Ioniqs waren in NL die het probleem hebben gehad.
Goed om te horen dat ze het (hopelijk) gevonden hebben. Ben altijd beetje bang dat de kennis er nog niet is bij de dealers op het gebied van volledig elektrische auto's.

Vrijdag gaat de mijne naar de dealer vanwege de regelmatige melding 'beperkt vermogen'. Als dat voor komt (nu 6x gebeurt) heb ik inderdaad weinig tot geen vermogen en uiteindelijk sta ik stil. Auto uit/aan en hij kan weer 8)7

• huub jonker
YouTube: go-eCharger Ladebox (Vorserienmodell) im Test mit Hyundai IONIQ + App
ik zat naar zoiets te zoeken een lader om b.v mee te nemen op vakantie .
of zijn er andere die een betere oplossing hebben?

• uFx

uFx

huub jonker schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:31:
Ik weet niet of ik wat mis, maar is het niet veel goedkoper om een CEE naar Schuko-adaptertje mee te nemen voor een paar euro en daar op te laden via de In-Cable Control Box die je bij je Ioniq hebt gekregen?

Dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1595724-0/cee-verloopadapter-uitgang-shuko-1x-230v-16a.jpg

https://www.allekabels.nl...7/cee-verloopadapter.html

Daar dan deze op aan sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://ufx.rides.nl/images/hyundai_cablebox.jpg

Laadtijd is dan 12 uur indien hij helemaal leeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door uFx op 17-08-2017 10:31 ]

Verwijderd

Weet je toevallig als ik zo een koop en thuis in het stopcontact steek. Kan ik dan mijn de stroom betalen uit mijn tankpas ? Dit zou voor mij een hele goede oplossing zijn. Ik heb namelijk geen oplaadpaal.

Een publieke oplaadpaal kost me 35 cent per kwh. Thuis opladen zou veel beter uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Je kan zulk soort zaken heir en daar wel kopen, je kan ze ook zelf in elkaar knutselen.

Wat ik van het gelinkte model vind is dat de kabel waar eea aan hangt er bijna om vraagt om na x keer gebruik afgebroken te zijn.

Waar je op moet letten is dat je op de laadunit ook de A in kan stellen. Als je aan een 32A CEE stekker laadt dan kan je natuurlijk met 32A laden, maar als je aan een 16A CEE stekker aansluit dan mag de laadpaal natuurlijk maar aan de auto doorgeven dat je 16A mag laden.

Dat soort zaken wordt niet automatisch ingesteld maar is wel belangrijk om de stop niet te laten springen of de kabel te laten smelten etc.
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:17:
Weet je toevallig als ik zo een koop en thuis in het stopcontact steek. Kan ik dan mijn de stroom betalen uit mijn tankpas ?
Meestal zit er geen backend oplossing in zulke laadpalen. Je moet dan ook overal waar je hem inplugt om rekeningnummer vragen, dat aanpassen zodat de juiste rekening het geld krijgt gestort etc.
Thuis opladen zou veel beter uit komen.
Je kan eventueel een kWh meter op dat ene stopcontact zetten en de meterstanden gebruiken om te declareren bij je baas. Maar dan kan je hem dus niet meer gebruiken voor iets anders.

• huub jonker
Je kan met RFID laden en met de app deactiveren als ik het goed heb.
ik geef even de link van de webside www.charge-shop.com
voor mij gaat het voornamelijk voor een aansluiting op 32amp rode stekker.

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-08 13:51
pmiddeld schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:59:
[...]

Ik heb ook alle snelladers in NL van goingelectric afgehaald en die ingelezen in MijnPOI, maar ben daar niet erg blij van geworden. De functionaliteit van MijnPOI is eigenlijk niets. Je moet zelf op naam zoeken in je lijst en dan kan je het als bestemming kiezen. Maar omdat de lijst (gelukkig) vele tientallen laadstations lang is, schiet dat niet echt op. Je moet eigenlijk al weten hoe het laadstation heet waar je heen wilt.

• kadbr0
Maasluip schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:03:
Als ik het goed heb heeft de standaard versie ook geen LED koplampen. Dat is heel goede verlichting en spaart ook nog een beetje stroom. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadbr0
Jan Treur schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:38:
[...]

Klopt, je kan zo een dealer net over de grens bellen en die zetten het standaard setje van MVG erop voor €900. Dan moet je de fietsdrager er nog wel bij kopen, maar die kan je overal bestellen.
Zelf heb ik ervoor gekozen om dit door de Hyundai dealer in Hengelo te laten doen, die importeren de 'heckträger' uit Duitsland. Na wat overleg wilden ze het wel voor de Duitse standaardprijs doen. Alleen hebben ze nu geloof ik een leverprobleempje. Montage zou vandaag gebeuren, maar eind vorige week kreeg ik een telefoontje dat de trekhaak nog niet binnen was. Misschien toch maar naar Duitsland . . .

De Nederlandse firma Brink dacht ook een systeem voor de EV te hebben ontwikkeld. Mooie oplossing, had ik ook op mijn vorige (hybride) auto. Dat systeem had ik bij ze besteld en voor montage een garage in de buurt gekozen. Ik was duidelijk de eerste die dit bestelde. Pas in de garage bleek de 'RM kit' niet te passen. Die was voor de Ioniq hybrid gemaakt en dat is toch anders wat betreft bevestigingshaken. En nee, Brink is niet van plan een aangepaste versie voor de Electric te gaan maken. :(

Kortom, na 2 garage afspraken heb ik nog niets. Maar het gaat lukken!

• kadbr0
uFx schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:30:
[...]

Ik weet niet of ik wat mis, maar is het niet veel goedkoper om een CEE naar Schuko-adaptertje mee te nemen voor een paar euro en daar op te laden via de In-Cable Control Box die je bij je Ioniq hebt gekregen?
Mee eens, ik zie ook niet in wat zo'n go-e toevoegt als je al een prima thuislader bij de auto hebt gekregen. Je kunt toch niet sneller laden dan wat een standaard stopcontact kan leveren en dat is meestal niet meer dan 16A. De standaard thuislader doet het met 12A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

kadbr0 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:02:
[...]

Mee eens, ik zie ook niet in wat zo'n go-e toevoegt als je al een prima thuislader bij de auto hebt gekregen. Je kunt toch niet sneller laden dan wat een standaard stopcontact kan leveren en dat is meestal niet meer dan 16A. De standaard thuislader doet het met 12A.
Precies. En wellicht dat je winst kunt behalen door veel te investeren zodat je kunt laden met 32A. Maar dan moet je op vakantielocatie toevallig net een 1-fase 32A aansluiting tegen komen (want een 3-fase 32A 16A heeft al veel minder tijdswinst). Het scheelt je een paar uurtjes maar ik zou het er niet voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Als je van 3-fase 1-fase stroom pak dan blijft het toch 32Amp ? Of heb ik dat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

huub jonker schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:37:
Als je van 3-fase 1-fase stroom pak dan blijft het toch 32Amp ? Of heb ik dat mis.
Euh ja dat klopt natuurlijk. Ik bedoelde eigenlijk 16A 3-fase (wat je het meeste tegen komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Ik moet er nog maar eens goed over nadenken mijn ioniq is er nog niet staat nog in backorder wat dat ook mag betekenen. In mei besteld en het zal nog wel eventjes duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Een nieuwe vraag: Gaan de remlichten aan als je regeneratief remt, dwz zonder je rempedaal te gebruiken?

Ik vraag me altijd af of achterliggers wel door hebben dat je behoorlijk remt op standje 2 of 3 van de stuurflippers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub jonker
Als ik het goed begrepen heb dan gaan de remlichten aan in stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standje 2 remt toch ook al redelijk. Zou het hier ook verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

Inmiddels bij de dealer geweest voor het 'beperkt vermogen' probleem. Ze hebben de auto uitgelezen maar konden geen foutmeldingen vinden. Ze kunnen er langer naar gaan kijken maar dan moeten ze een volledige dag gaan plannen. En vanwege vakantieperiode duurt dat nog een paar weken voordat ze daar tijd voor hebben :(

En ondertussen sta ik 2 tot 3 keer per week stil midden op de weg ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thobon
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 20:14
@ uFx
En wat als je nu een ongeluk krijgt als je auto dienst weigert? Wie is er dan aansprakelijk?
Ik vind de houding van de dealer nogal gemakzuchtig en discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
uFx schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:06:
Kan je niet bellen als je het probleem hebt en voordat je de auto uit/aan zet? Dan kunnen ze langs rijden om het met eigen ogen te zien. Het grootste nadeel is natuurlijk dat het jou dan wel weer extra (wacht)tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Inmiddels bij de dealer geweest voor het 'beperkt vermogen' probleem. Ze hebben de auto uitgelezen maar konden geen foutmeldingen vinden. Ze kunnen er langer naar gaan kijken maar dan moeten ze een volledige dag gaan plannen. En vanwege vakantieperiode duurt dat nog een paar weken voordat ze daar tijd voor hebben :(

What the fuck? Is toch een beetje hetzelfde als mijn probleem? Raar dat er geen foutmeldingen zijn te vinden. Bij mij kwam de melding probleem elektrisch systeem ofzo, dat is wel iets anders, maar ook daar remde de auto gewoon af en valt alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0

Ik zou de auto bij de dealer achterlaten en een vervangende auto eisen. Dan zoeken ze maar uit hoe lang ze erover moeten doen. Dit is toch gewoon onacceptabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

YoshiBignose schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:39:
[...]

What the fuck? Is toch een beetje hetzelfde als mijn probleem? Raar dat er geen foutmeldingen zijn te vinden. Bij mij kwam de melding probleem elektrisch systeem ofzo, dat is wel iets anders, maar ook daar remde de auto gewoon af en valt alles uit.
Moest inderdaad ook aan jouw probleem denken maar denk dat er bij mij toch iets anders aan de hand is. Want ik sta niet direct stil, ik kan gewoon uitrollen. Ik heb alleen geen of beperkt vermogen meer waardoor snelheid behouden niet lukt.

Gelukkig is het tot nu to zo geweest dat het probleem altijd van korte duur is en het na 2 à 3 minuten verdwenen is. Geen idee wat het kan zijn maar wie weet is er wel een temperatuursensor over de zeik. Als die denkt dat de batterijen te warm zijn (terwijl dat niet zo is) dan kan dit probleem natuurlijk al ontstaan.

Inmiddels heb ik volgende week een afspraak bij een andere dealer. In ieder geval eentje die het serieuzer oppakte en ook eerlijk aangaf dat ze 1 monteur hadden die opgeleid is voor de volledig elektrische Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
uFx schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:44:
[...]

Moest inderdaad ook aan jouw probleem denken maar denk dat er bij mij toch iets anders aan de hand is. Want ik sta niet direct stil, ik kan gewoon uitrollen. Ik heb alleen geen of beperkt vermogen meer waardoor snelheid behouden niet lukt.

Gelukkig is het tot nu to zo geweest dat het probleem altijd van korte duur is en het na 2 à 3 minuten verdwenen is. Geen idee wat het kan zijn maar wie weet is er wel een temperatuursensor over de zeik. Als die denkt dat de batterijen te warm zijn (terwijl dat niet zo is) dan kan dit probleem natuurlijk al ontstaan.

Inmiddels heb ik volgende week een afspraak bij een andere dealer. In ieder geval eentje die het serieuzer oppakte en ook eerlijk aangaf dat ze 1 monteur hadden die opgeleid is voor de volledig elektrische Ioniq.
Ja de gemiddelde Hyundai dealer is ook waardeloos. Stonden me al raar te kijken dat ik om een vervangende auto vroeg... alsof dat zo raar is? Dan rij je verdomme bijna de duurste Hyundai... ze waren 1.5 week bezig met die van mij en dan moet je wel ineens weer brandstof tanken en schakelen. Maar goed des te blijer ben je als je er weer in rijdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
huub jonker schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 16:10:
Als ik het goed begrepen heb dan gaan de remlichten aan in stand 3.
Uit het internationale forum (ioniqforum.com) begreep ik dat de remlichten aan gaan bij twee blauwe streepjes links op je dashboard, echter dat was een hybride. Iemand heeft het ook met een EV getest (met iemand die achter hem reed en telefonisch contact had). Daar was het weer anders en had het met de stand van de paddles te maken.

Het eerste antwoord (van de hybride) lijkt me wel het meest logisch.

Pagina: 1 ... 12 ... 195 Laatste