Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Niemandevtje schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:56:
Wie weet wat de levertijd is van de Ioniq e.v?
Er wordt veel over gediscussieerd. Er zijn 3 situaties
1/ dealer heeft auto staan -> 2-3 weken
2/ dealer heeft auto al in bestelling -> dan heeft ie wel een idee met een range van een paar weken
3/ dealer heeft auto nog niet besteld.
Dan weet de dealer het volgens mij ook niet. en moet dan bij de importeur te rade gaan. Maar volgens mij (obv van het lezen van bovengenoemde discussies) weet de importeur het ook niet zeker.
Wel is zeker dat Hyundai wereldwijd x stuks per jaar kan produceren obv de afspraken met de acculeverancier, etc.
Kortom: of uit voorraad kopen of heel goed bespreken met de dealer.
n.b. uit voorraad kopen heeft eigenlijk geen nadelen. de meeste opties worden toch door de dealer afgemonteerd. Enige uitzondering is volgens mij kleur, uitrustingsniveau en het "black pack".
[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 24-08-2017 11:05 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Er is toch een fabrieks nummer of zo?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
ja, op het ioniqforum gaat het over het VIN, maar ja, dan moet je wel zoiets hebben...evtje schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:30:
Ik heb er een besteld half mei en de dealer vertelde mij 2 tot 3 maanden. ik vroeg nog is het niet langer? Hij zij nee. Ik heb ook gevraagd of hij al op de boot staat maar daar doe ie heel vaag over.
Er is toch een fabrieks nummer of zo?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
VIN is gewoon Engels voor chassisnummer, dat heeft elke auto. Je kunt het zelfs opzoeken op de website van de RDW als je het kenteken weet...BarryH schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:42:
[...]
ja, op het ioniqforum gaat het over het VIN, maar ja, dan moet je wel zoiets hebben...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Verwijderd
Begin augustus besteld en volgens de dealer is de levering als het meezit eind januari 2018evtje schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:56:
Wie weet wat de levertijd is van de Ioniq e.v?

Vorige week belde Wittenberg Utrecht dat er een witte premium op een eigenaar stond te wachten. Ik wilde heel graag zwart

[ Voor 26% gewijzigd door Stephanoff op 24-08-2017 17:23 ]
Gasloos sinds 2018.
als het alleen om een fietsendrager gaat kun je ook hier naar kijken:kadbr0 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:57:
[...]
Klopt, je kan zo een dealer net over de grens bellen en die zetten het standaard setje van MVG erop voor €900. Dan moet je de fietsdrager er nog wel bij kopen, maar die kan je overal bestellen.
Zelf heb ik ervoor gekozen om dit door de Hyundai dealer in Hengelo te laten doen, die importeren de 'heckträger' uit Duitsland. Na wat overleg wilden ze het wel voor de Duitse standaardprijs doen. Alleen hebben ze nu geloof ik een leverprobleempje. Montage zou vandaag gebeuren, maar eind vorige week kreeg ik een telefoontje dat de trekhaak nog niet binnen was. Misschien toch maar naar Duitsland . . .
De Nederlandse firma Brink dacht ook een systeem voor de EV te hebben ontwikkeld. Mooie oplossing, had ik ook op mijn vorige (hybride) auto. Dat systeem had ik bij ze besteld en voor montage een garage in de buurt gekozen. Ik was duidelijk de eerste die dit bestelde. Pas in de garage bleek de 'RM kit' niet te passen. Die was voor de Ioniq hybrid gemaakt en dat is toch anders wat betreft bevestigingshaken. En nee, Brink is niet van plan een aangepaste versie voor de Electric te gaan maken.![]()
Kortom, na 2 garage afspraken heb ik nog niets. Maar het gaat lukken!
https://www.thule.com/nl-...nk-bike-racks?q=dtakQBKNw
ze zijn nog niet 'gecertificeerd voor de Ionic' maar ik denk dat er vast wel een past.
ps. mijn werkgever heeft zojuist mijn Phoenix Orange Ionic besteld... nog een paar maanden wachten dan maar
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Ik heb een leasevoorstel van Leaseplan liggen die aanstaande Maandag getekend word.
Ik heb begrepen dat de levertijd toch minstens 6 tot 8 maanden zal zijn dus is het nu zaak om te bestellen.
De keuze is gevallen op:
Ioniq Electric Premium
Platinum silver
Blackpack voor en achter
originele velgen voorzien van winterbanden
extra set 17 inch hyundai velgen met zomerbanden
bagagebak
donkere ramen achter
Ik ben benieuw of er iemand in het forum zit met dezelfde kleur/velgen en blackpack (foto's graag)?
Nu nog een openbare laadpaal aanvragen (ik woon in een gehuurd appartement) en hopenlijk rijd ik dan per 22 februari elektrisch.
Ik heb een Premium in Platinum Silver, maar met originele velgen en in "greypack" uitvoering. Zelf bevalt mij die combinatie wel, al moet ik toegeven nog nooit een Ioniq met blackpack te hebben gezien. Ik ben dus wel benieuwd hoe die combinatie uitvalt....speediestb schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:47:
Na wikken en wegen en vele jaren diesels gereden, heb ik besloten om een Ioniq Electric te gaan rijden als nieuwe leaseauto per 22-02-2018.
Ik heb een leasevoorstel van Leaseplan liggen die aanstaande Maandag getekend word.
Ik heb begrepen dat de levertijd toch minstens 6 tot 8 maanden zal zijn dus is het nu zaak om te bestellen.
De keuze is gevallen op:
Ioniq Electric Premium
Platinum silver
Blackpack voor en achter
originele velgen voorzien van winterbanden
extra set 17 inch hyundai velgen met zomerbanden
bagagebak
donkere ramen achter
Ik ben benieuw of er iemand in het forum zit met dezelfde kleur/velgen en blackpack (foto's graag)?
Nu nog een openbare laadpaal aanvragen (ik woon in een gehuurd appartement) en hopenlijk rijd ik dan per 22 februari elektrisch.
Ik heb een 32A laadstation (1fase) wat op 25A is afgeregeld (volgens de leverancier).
Net even de auto opgeladen na een kort ritje en met een VA meter (een klem om de fasedraad het VA gemeten):
op de maximum stand (volgens het menu van de ioniq):
7040 VA = (bij 233 V) 30A
op stand verlaagd
6350 VA = 27,2A
op stand minimum
4260VA = 18.2A
Heeft iemand dit ook al eens gecheckt en weet iemand of de lader van de ioniq netjes een powerfactor van 1 heeft (betekent 1 VA = 1 W)
Is dit met de met de auto meegeleverde kabel, of heb je een andere kabel die met het laadstation meekwam?
[ Voor 29% gewijzigd door Jan Treur op 26-08-2017 21:04 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Dit is met de laadstation kabel.Jan Treur schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:03:
Zie ik hier goed dat hij in staat is om met 7.0 kW te laden? En dat de aansluiting in je huis blijkbaar niet afgezekerd is op 25A...
Is dit met de met de auto meegeleverde kabel, of heb je een andere kabel die met het laadstation meekwam?
Klopt. Wellicht is een kleine meetfout in de VAmeter maar 7000 VA was duidelijk af te lezen. Ik las op een ander forum dat de lader 30A zou laden (x 233V =6990 en x220V = 6600
Het laadstation zit op een 25A groep.
Het was me eerder in de week opgevallen dat deze automaat (B characteristiek, 25A) erg warm werd.
Daarom ben ik gaan meten.
Overigens knalt een B characteristiek automaat er pas uit na ca 1.5 uur op 15% overbelasting (indicatief).
De hoofdzekeringen zijn nog trager
[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 27-08-2017 00:09 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik ga er eerst eens voor zorgen dat het laadstation eea beperkt tot 25A. En dan eens kijken hoe warm de automaat nog wordt.Jim423 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 01:13:
Klopt ook wel dat ie warm wordt, die overbelastingsmechaniek (die jij nu bijna aanspreekt) is thermisch en krijgt dus een lekker temperatuurtje. Hoofdzekeringen zijn ook 25A? Zou die automaat wel links en rechts wat lucht geven indien mogelijk, dus niet strak tegen iets anders aan, anders heb je kans dat hij straks een bruine plek aan de zijkant heeft

Het is heel makkelijk:
zoek iets om onder de rails te leggen
draai de 2 moeren aan de voorzijde een stuk los
schuif het materiaal eronder
draai de moeren weer vast.
Voor de netheid zou je een blokje kunnen 3D printen en langere bouten kopen.
Dit staat nog op mijn lijstje
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Daarom ga ik wat langere bouten kopen. Maar ook nu is er nog 1cm in de vloer gedraaid.Tom Paris schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:24:
Is dat nou wel zo verstandig? Wat als je een ongeluk hebt en je stoel schiet los?
Eigenlijk moet ik even kijken of een langere bout wel zin heeft, maar weet even niet hoe ik dat kan doen
Ik denk dat de ACC niet bedoelt is voor die situaties, het is immers geen AutoPilot. Maar ik zou het boekje er nog eens op moeten naslaan. Maar wat doen jullie?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Heb je dit gedaan omdat je de zitting niet genoeg naar achter kon kantelen met behulp van de bediening? Ik vind het al aardig oncomfortabel als ik die op z'n maximum naar achter "kiep"...BarryH schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:50:
Al eerder toegezegd: een plaatje van het verhogen van de voorkant van de voorstoelen.
[afbeelding]
Het is heel makkelijk:
zoek iets om onder de rails te leggen
draai de 2 moeren aan de voorzijde een stuk los
schuif het materiaal eronder
draai de moeren weer vast.
Voor de netheid zou je een blokje kunnen 3D printen en langere bouten kopen.
Dit staat nog op mijn lijstje
Als de auto herkend wordt (auto in je scherm te zien), dan valt het wel mee en remt ie inderdaad goed. In de handleiding staat echter dat vanaf 70km/h een noodstop niet wordt uitgevoerd, dus dat zou ik niet testen ;-)apt schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:05:
Als je (dicht) achter iemand rijdt en deze stopt voor een stoplicht hoef je met de ACC niet in te grijpen, maar ik zat me vanmorgen tijdens het rijden af te vragen hoe dat werkt wanneer je voorganger al stil staat (bijv. 150m verderop). Kun je er dan op vertrouwen dat de ACC op tijd stopt? Daar zit een limiet aan lijkt me. Werkt het nog bij 50? 80? 100? De grip is natuurlijk ook nog van invloed. Ik vind de auto namelijk pas vrij laat beginnen af te remmen, dus ik rem zelf al af. (Weet eigenlijk niet welke instellingen ik heb. 1x gezet, daarna vergeten.)
Ik denk dat de ACC niet bedoelt is voor die situaties, het is immers geen AutoPilot. Maar ik zou het boekje er nog eens op moeten naslaan. Maar wat doen jullie?
[ Voor 42% gewijzigd door orillion op 29-08-2017 13:26 ]
Ik had onvoldoende steun aan de voorzijde van de zittingorillion schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:24:
[...]
Heb je dit gedaan omdat je de zitting niet genoeg naar achter kon kantelen met behulp van de bediening? Ik vind het al aardig oncomfortabel als ik die op z'n maximum naar achter kiep ...
Dat snap ik, maar zelfs als je de zitting dus kantelt mbv de knoppen? Of heb je een niet-elektrisch verstelbare stoel en kun je daar de zitting zelf niet mee kantelen?BarryH schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:39:
[...]
Ik had onvoldoende steun aan de voorzijde van de zitting
Volgens mij valt dit in het uiterste geval onder de AEB (automatische noodstop). Als je daarvoor al een beetje hebt afgeremd vanwege de ACC, denk ik dat de AEB voorkomt dat je de voorligger raakt. Overigens kan de AEB niet altijd voorkomen dat je een object niet raakt, bijv. als je te dicht achter een voorligger zit. Het werkt dan meer ter voorkoming van erger (dus je knalt er minder hard opapt schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:05:
Als je (dicht) achter iemand rijdt en deze stopt voor een stoplicht hoef je met de ACC niet in te grijpen, maar ik zat me vanmorgen tijdens het rijden af te vragen hoe dat werkt wanneer je voorganger al stil staat (bijv. 150m verderop). Kun je er dan op vertrouwen dat de ACC op tijd stopt? Daar zit een limiet aan lijkt me. Werkt het nog bij 50? 80? 100? De grip is natuurlijk ook nog van invloed. Ik vind de auto namelijk pas vrij laat beginnen af te remmen, dus ik rem zelf al af. (Weet eigenlijk niet welke instellingen ik heb. 1x gezet, daarna vergeten.)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik was hier ook benieuwd naar en heb gewoon de proef op de som genomen. Mijn ervaring is wisselend. Ik heb sterk de indruk dat hij beter eerder afremt als de auto voor je nog beweegt, maar als de auto voor je echt stationair is begint hij naar mijn idee vrij laat met remmen (kan ook zijn omdat dit een 80-weg was). Je moet niet zenuwachtig aangelegd zijn om erop te vertrouwen, hij begint laat en remt dan bijzonder stevig terwijl alle alarmen afgaan. De eerste paar keer voelde ik toch wel de noodzaak om zelf op de rem te gaan staan, maar in principe staat hij wel op tijd stil. In dergelijke situaties volstaat het meestal ook wel om gewoon je ACC even uit te zetten en met de paddles naar maximale regeneratie te gaan (linker inhouden).apt schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:05:
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Het wordt dan dus inderdaad een noodstop in plaats van beheerst afremmen. Daar wil ik niet op rekenen, want als de grip onvoldoende is kan het zomaar mis gaan. Ik zou het ook niet leuk vinden als er iemand zo hard op me af komt rijden en op het laatste moment stopt. Nog afgezien van het feit dat het niet zuinig rijdt en de banden belast. Jammer eigenlijk het was een mooie feature geweest van de ACC als deze beheerst achteraan kon sluiten bij een stoplicht. Wanneer je tussen het verkeer rijdt werkt het natuurlijk prima.
Wat ik trouwens erg jammer vind is dat de remflippers niet werken tijdens cruisecontrol... Ik zou hem graag op 0 zetten voor ik de CC uitschakel. Nu sta ik vaak nog in stand 3 van het laatste afremmen voor een rotonde.
Verwijderd
Wat me op valt is dat wanneer je de ACC aan hebt staan op 70 op een 50 weg hij prima de voorganger volgt.
- Als je een rotonde op gaat is hij niet voorspelbaar, de ene keer laat de ACC gas los. De andere keer geeft hij gas bij omdat je voorganger ' uit beeld' is. Of hij geeft een waarschuwing, op je console van let op stilstaand voertuig.
- Wanneer een auto zeg 400 meter voor je stilstaat bij de stoplicht en je hebt het volgen op 4 blokjes staan dan stop je op tijd. Als je deze setting op 1 of 2 blokjes staat weet ik niet zeker of hij wel stopt, tot nu toe heb ik altijd ingegrepen.
- Ik heb 1 keer gehad dat mijn voorganger best wel veel ging remmen, maar mijn ACC bleef vrolijk door rijden ! Uiteindelijk ging het geluid van de AEB af van ' waarschuwing onveilig ofzo ' en toen heb ik maar zelf keihard de rem ingetrapt.
- Wanneer ACC aan staat en er voegt een auto voor je in dan duurt het even voordat hij deze ziet als ' voorganger '. Zo kan het dus voorkomen dat je zelf even moet remmen, of snel de ACC uitzetten.
- AEB grijpt soms in als je tussen de 10 - 30 rijdt in de file. Hij denkt blijkbaar dat je voorganger al is gestopt. Terwijl er bijna een auto nog tussen kan. Dit is helemaal niet fijn want de auto achter je verwacht dit helemaal niet. Ik heb nog geen idee wanneer het echt voorkomt. Het is ook niet iets waar je zelf voor kunt ingrijpen want hij trekt gewoon aan de noodstop. (Ja of nog meer afstand houden)
Ik heb 1x gehad dat de radio vreemde geluiden ging maken. Ook via het afspelen van muziek vanaf mijn telefoon. Na dat ik de auto ' uit en aan ' heb gehad deed hij het weer.
Ja. Zelfs met de elektr. Verstelling. Ca 6mm hoogte erbij heeft het gefixtorillion schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:16:
[...]
Dat snap ik, maar zelfs als je de zitting dus kantelt mbv de knoppen? Of heb je een niet-elektrisch verstelbare stoel en kun je daar de zitting zelf niet mee kantelen?
Heb je in de file dan niet de ACC aan? Dat is juist zo lekker en werkt altijd heel soepel bij mij, geen AEB effecten.Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:07:
- AEB grijpt soms in als je tussen de 10 - 30 rijdt in de file. Hij denkt blijkbaar dat je voorganger al is gestopt. Terwijl er bijna een auto nog tussen kan. Dit is helemaal niet fijn want de auto achter je verwacht dit helemaal niet. Ik heb nog geen idee wanneer het echt voorkomt. Het is ook niet iets waar je zelf voor kunt ingrijpen want hij trekt gewoon aan de noodstop. (Ja of nog meer afstand houden)
Ook zonder ACC aan heb ik hier nog nooit last van gehad.Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:07:
Verwijderd
Dit was met ACC aan. Hij remt dus af normaal. En neemt het AEB het dus over.Jan Treur schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 06:25:
[...]
Heb je in de file dan niet de ACC aan? Dat is juist zo lekker en werkt altijd heel soepel bij mij, geen AEB effecten.
P.S. Ik heb de setting voor Sensitivity van de ACC op Slow (Traag) staan, hoe staat die bij jou? En de afstand op 1 of 2 blokjes.
[ Voor 56% gewijzigd door Jan Treur op 30-08-2017 10:05 ]
Dat vind ik ook jammer; ben nu eigenlijk wel benieuwd of je daar het gedrag van de ACC mee kunt beïnvloeden. Ik vind namelijk dat hij ook best stevig afremt als hij boven de ingestelde snelheid zit. Bijvoorbeeld: je haalt een auto in met 125 en de ACC op 110, als je dan weer invoegt gaat hij echt remmen in plaats van dat hij uitrolt, zou dat anders zijn als de regeneratie op 0 staat? Vanmiddag eens proberen.apt schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:45:
Wat ik trouwens erg jammer vind is dat de remflippers niet werken tijdens cruisecontrol... Ik zou hem graag op 0 zetten voor ik de CC uitschakel. Nu sta ik vaak nog in stand 3 van het laatste afremmen voor een rotonde.
Ik heb hem eigenlijk altijd op 1 blokje staan en dat vind ik soms al te veel afstand. Wat ik boven al schreef, hij is wel op tijd, maar dat weet je pas als je stil staat...Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:07:
Wanneer een auto zeg 400 meter voor je stilstaat bij de stoplicht en je hebt het volgen op 4 blokjes staan dan stop je op tijd. Als je deze setting op 1 of 2 blokjes staat weet ik niet zeker of hij wel stopt, tot nu toe heb ik altijd ingegrepen.
Ik heb gewoon geaccepteerd dat hij in de file meer afstand houdt; het voordeel van er zelf helemaal niet mee bezig hoeven zijn weegt wat mij betreft op tegen mensen die hem ertussen duwen. Omdat de afstand steeds redelijk constant is denk ik niet dat een achterligger daar last van heeft eerlijk gezegd. Plus dat als je de file echt inrijdt de ACC het redelijk vloeiend afbouwt.AEB grijpt soms in als je tussen de 10 - 30 rijdt in de file. Hij denkt blijkbaar dat je voorganger al is gestopt. Terwijl er bijna een auto nog tussen kan. Dit is helemaal niet fijn want de auto achter je verwacht dit helemaal niet. Ik heb nog geen idee wanneer het echt voorkomt. Het is ook niet iets waar je zelf voor kunt ingrijpen want hij trekt gewoon aan de noodstop. (Ja of nog meer afstand houden)
Mijn gok zou zijn dat het niet uitmaakt of dat op 3, 2, 1 of 0 staat. Het is in principe een manipulatie van de bediening van het gaspedaal, die verder niet door de ACC gebruikt wordt, lijkt me.Shapeshifter schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:25:
Ik vind namelijk dat hij ook best stevig afremt als hij boven de ingestelde snelheid zit. Bijvoorbeeld: je haalt een auto in met 125 en de ACC op 110, als je dan weer invoegt gaat hij echt remmen in plaats van dat hij uitrolt, zou dat anders zijn als de regeneratie op 0 staat? Vanmiddag eens proberen.
Wat zeker wel uitmaakt is de Sensitivity (Gevoeligheid) van de ACC reactie. Heb je die wel op Slow (Traag) staan?
Nouja, wie weet. Zou eigenlijk wel slim zijn, heb je net iets meer controle over de ACC. Mijne staat ook op slow trouwens.Jan Treur schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:31:
[...]
Mijn gok zou zijn dat het niet uitmaakt of dat op 3, 2, 1 of 0 staat. Het is in principe een manipulatie van de bediening van het gaspedaal, die verder niet door de ACC gebruikt wordt, lijkt me.
Wat zeker wel uitmaakt is de Sensitivity (Gevoeligheid) van de ACC reactie. Heb je die wel op Slow (Traag) staan?
In de Kia is dat in ieder geval niet zo. Je hebt daar niet zo veel keuzes qua regeneratie (pook in B of pook in D). Maar het verschil merk je eigenlijk pas als je het gaspedaal los laat. Met D remt hij dan minder hard af dan met B.Jan Treur schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:31:
Mijn gok zou zijn dat het niet uitmaakt of dat op 3, 2, 1 of 0 staat. Het is in principe een manipulatie van de bediening van het gaspedaal, die verder niet door de ACC gebruikt wordt, lijkt me.
Je merkt dit verschil ook als je iemand hebt ingehaald met zelf gas bijgeven en als je dan na het inhalen het gaspedaal los laat om weer terug te gaan naar de ingestelde snelheid op de CC dan maakt het echt uit of je in D of B zit.
Ik neem aan dat dat voor de ACC ook zo is. Als jij na het inhalen het gas los laat dan springt die toch pas weer bij als je snelheid onder het ingestelde maximum wil komen? Ik zie niet in waarom die dan al wel gelijk gas bij zou gaan geven.
als je hem op maximum zet dan laad de auto met het minimum van de laadpaal, de kabel en de autolader:
dus een 32A laadpaal (7.4 kW) in combinatie met een 32A kabel resulteert in laden met ca. 30A (Het maximum van de lader in de auto).
Als je dan in het automenu de laadsnelheid naar Verlaagd zet, neemt het vermogen 10% af (dus ~30A (7kW wordt 27A = 6.4kW).
Als je de stand naar minimum zet gaat het vermogen met 40% omlaag (dus ~18A (~4.3 kW).
Als je op een 25A laadstation zit geldt ook de -10% en de -40%.
Handig om te weten, bedankt!BarryH schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:58:
Ik heb de instellingen van de laadsnelheid met een VA meter gecheckt voor het opladen aan een laadstation:
als je hem op maximum zet dan laad de auto met het minimum van de laadpaal, de kabel en de autolader:
dus een 32A laadpaal (7.4 kW) in combinatie met een 32A kabel resulteert in laden met ca. 30A (Het maximum van de lader in de auto).
Als je dan in het automenu de laadsnelheid naar Verlaagd zet, neemt het vermogen 10% af (dus ~30A (7kW wordt 27A = 6.4kW).
Als je de stand naar minimum zet gaat het vermogen met 40% omlaag (dus ~18A (~4.3 kW).
Als je op een 25A laadstation zit geldt ook de -10% en de -40%.
Ik heb een druppel voor een openbare laadpaal, en een Fastned app. Maar de kindertjes sliepen de hele weg, dus stoppen bij Fastned hadden we weinig zin in. De openbare laadpaal ter plekke wordt door een phev gebruikt als een privé parkeerplaats. Klopt het dat wanneer hij wel is ingeplugd maar niet laad als beschikbaar staat in de NewMotion app? Das vervelend natuurlijk.
Uiteindelijk maar een verlengsnoer uit het raam gehengeld. Er staat nog zo in de gebruiksaanleiding: geen verlengsnoeren gebruiken, maar goed ik had een dure dikke prof-kabel meegenomen. Toch werd die nog wel duidelijk voelbaar warm. Geen rotzooi gebruiken dus als verlengkabel en zeker niet opgerold laten. Nu heb ik nog steeds nooit openbaar geladen, nou ja wel lekker goedkoop. Zo de kosten van 5 a 6 euro nog even overmaken.
Op de heenweg had ik de airco nodig en reed ik in het begin 110 en op het eind 120. Uiteindelijk 14,0 kWh/100km gereden. Op de terugweg geen airco maar iets harder gereden: 115 - 120, soms 130. Uiteindelijk 14,4 kWh/100km gereden.
Ik vond het een heerlijk ontspannen auto op de snelweg. Die LKAS is goed op de snelweg. Alleen kreeg ik zeker 20x piepjes dat ik mijn handen op het stuur moest houden, vaak terwijl ik het met twee vingers onderaan beet had. Dat is wel irritant, nu zit ik dus steeds een beetje voor nop te sturen waarna de auto dat weer corrigeert, beetje raar. Maar twee handen de hele tijd op kwart voor drie op het stuur is ook niet wat je wilt. Ik snap dat er een waarschuwing moet zijn, maar het zou van mij eerst met een enkel klein piepje mogen en dan daarna met de huidige piep als een reactie uitblijft.
Ik zag op de A50 een witte Ioniq BEV in mijn achteruitkijkspiegel verschijnen, maar voor die me inhaalde ging deze eraf bij de parkeerplaats waar Fastned de Slenk zit. Was vandaag rond half twee - twee uur ofzo. Geen idee of het iemand van hier is natuurlijk...
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt wanneer het koud is, of ik dan nog in 1x die ca. 170 km kan afleggen met de verwarming aan en een snelheid van max 115 - 120. Ik heb het gevoel dat het krap wordt. Dan wordt het 10 min laden tussendoor... Geen ramp.
Dan heeft de PHEV rijden zijn/haar kabel wel ingeplugd maar niet op de paal 'ingecheckt' met de druppel. Dus je had die kabel er uit kunnen trekken, dat doe ik ook weleens. Ik ga maar van het goede uit en denk dan 'dat is de bestuurder vast vergeten'. Mocht laatst ook eens teruglopen omdat de paal maar niet als bezet terugkwam in de app, was ik ook vergeten te laadsessie te activeren.apt schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:09:
Nou gisteren en vandaag de eerste 'lange' rit met de Ioniq. Waarbij lang gedefinieerd is als: ik moet ergens anders laden voor ik weer thuis ben. Heen en weer was 2x165km.
Ik heb een druppel voor een openbare laadpaal, en een Fastned app. Maar de kindertjes sliepen de hele weg, dus stoppen bij Fastned hadden we weinig zin in. De openbare laadpaal ter plekke wordt door een phev gebruikt als een privé parkeerplaats. Klopt het dat wanneer hij wel is ingeplugd maar niet laad als beschikbaar staat in de NewMotion app? Das vervelend natuurlijk.
Deze persoon is dan wel heel consequent met dat vergeten. Eruit trekken heeft ook geen zin wanneer je er verder toch niet bij kunt. Het is allemaal naast elkaar parkeren en meestal behoorlijk vol. Waarschijnlijk heeft ie de paal zelf aangevraagd om een prive parkeerplek te hebben. Ik kan er niet wakker van liggen, ik heb alternatieven, maar het is natuurlijk niet heel fraai.
Zwarte ioniq premium via private lease, was binnen 1 1/2 week geregeld na eerste contact met Arval
Vraag over het laden, er is blijkbaar geen optie om het laden bij bv 90% te stoppen als je thuis gaat laden.
Laten jullie de laadsessie doorgaan totdat de auto 100% vol zit of is het toch beter om zelf de sessie te stoppen?
Is er verder al iets bekend over de app? Ik merk toch dat ik mis dat je niet kunt zien hoever het laden al is.
Groeten Wim
- ik laad hem altijd gewoon vol (is ook de instructie)Him_ schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:31:
Vorige week vrijdag de ioniq in gebruik mogen nemen.
Zwarte ioniq premium via private lease, was binnen 1 1/2 week geregeld na eerste contact met Arval
Vraag over het laden, er is blijkbaar geen optie om het laden bij bv 90% te stoppen als je thuis gaat laden.
Laten jullie de laadsessie doorgaan totdat de auto 100% vol zit of is het toch beter om zelf de sessie te stoppen?
Is er verder al iets bekend over de app? Ik merk toch dat ik mis dat je niet kunt zien hoever het laden al is.
Groeten Wim
- 90% laden kan door de scheduler te gebruiken en even uit te rekenen hoe kort je het schedule moet maken
- over app is geen info. Wel las ik dat in de US het bluelink netwerk ook vrij plots geintroduceerd was. Dus wie weet worden we verrast.
- er is een duitser (zie going electric.de) die iets aan het maken in met een dongle en een OBD lezer en een app
Even een vraag was jouw Ioniq uit de voorraad ?1.5 week is erg kort.
Ik wacht al vanaf mei .Maar ik lease ook niet,zal dat het zijn?
Was volgens de website op voorraad, heb daarna gebeld en werd bevestigd dat er eind augustus een aantal binnen zouden komen.evtje schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:53:
Gefeliciteerd Wim
Even een vraag was jouw Ioniq uit de voorraad ?1.5 week is erg kort.
Ik wacht al vanaf mei .Maar ik lease ook niet,zal dat het zijn?
En dat bleek te kloppen
De app (EVNotify, vooralsnog alleen voor Android)) is nog steeds in ontwikkeling. Ik test 'm af en toe. Hij werkt, maar is nog erg wispelturig. Er is dit weekend weer een update gekomen, zou nu beter moeten gaan, maar ik heb de update nog niet getest.Him_ schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:31:
Mag ik vragen wat de App doet of moet doen?pmiddeld schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:49:
[...]
De app (EVNotify, vooralsnog alleen voor Android)) is nog steeds in ontwikkeling. Ik test 'm af en toe. Hij werkt, maar is nog erg wispelturig. Er is dit weekend weer een update gekomen, zou nu beter moeten gaan, maar ik heb de update nog niet getest.
Verwijderd
Ja maar zit in onze ioniq wel de fysieke hardware om gebruik te kunnen maken van het bluelink netwerk ? M.a.w. zit er een data simkaart + module in ? En voor mij heeft het alleen zin als het binnen 4 jaar werkt, want daarna gaat hij toch weer terug naar de leasemaatschappij.BarryH schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:46:
[...]
- over app is geen info. Wel las ik dat in de US het bluelink netwerk ook vrij plots geintroduceerd was. Dus wie weet worden we verrast.
Ik denk niet dat dat er in zit.Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:13:
[...]
Ja maar zit in onze ioniq wel de fysieke hardware om gebruik te kunnen maken van het bluelink netwerk ? M.a.w. zit er een data simkaart + module in ? En voor mij heeft het alleen zin als het binnen 4 jaar werkt, want daarna gaat hij toch weer terug naar de leasemaatschappij.
Ik laad meestal maximaal tot tussen de 80 en 90% door het laden via de app van mijn laadpaal zelf te stoppen. Het is niet zo goed om de accu een tijd vol te hebben staan, vooral niet bij warm weer. Hoe korter hoe beter. Daarom, als je echt 100% nodig hebt, is het het beste als de 100% net op het tijdstip van vertrek bereikt wordt en niet eerder.Him_ schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:31:
Doe je dat door middel van de daltarief instelling? Dus die heel kort zetten en op die manier kort laden? Of kan het ook anders?BarryH schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:46:
[...]
- 90% laden kan door de scheduler te gebruiken en even uit te rekenen hoe kort je het schedule moet maken
inderdaad. eventueel in combinatie met het aanpassen van het laadtempo (maximum, verlaagd(-10%), minimum (-40%))orillion schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:43:
[...]
Doe je dat door middel van de daltarief instelling? Dus die heel kort zetten en op die manier kort laden? Of kan het ook anders?
welke laadpaal/app gebruik je hiervoor?Jan Treur schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:51:
[...]
Ik laad meestal maximaal tot tussen de 80 en 90% door het laden via de app van mijn laadpaal zelf te stoppen. Het is niet zo goed om de accu een tijd vol te hebben staan, vooral niet bij warm weer. Hoe korter hoe beter. Daarom, als je echt 100% nodig hebt, is het het beste als de 100% net op het tijdstip van vertrek bereikt wordt en niet eerder.
zit zelf aan een eve mini of wallbox commender te denken.
De Ioniq heeft maar 28kWh beschikbaar van de daadwerkelijke 32kWh (naar schatting). Deze buffer zit bovenaan. Dus als je jouw auto 100% aangeeft zit de accu in werkelijkheid maar voor 87,5% vol. De degradatie bij stilstaan op SOC is gerelateerd aan de accu spanning en die is niet lineair met de SOC:Jan Treur schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:51:
[...]
Ik laad meestal maximaal tot tussen de 80 en 90% door het laden via de app van mijn laadpaal zelf te stoppen. Het is niet zo goed om de accu een tijd vol te hebben staan, vooral niet bij warm weer. Hoe korter hoe beter. Daarom, als je echt 100% nodig hebt, is het het beste als de 100% net op het tijdstip van vertrek bereikt wordt en niet eerder.

(willekeurige grafiek van een lithium accu)
De eerste paar % onder de 100% maken dus het grootste verschil. Ik denk niet dat het dus heel belangrijk is om je Ioniq consequent maar deels te laden. Zeker niet als je 'm gewoon regelmatig gebruikt.
(Hoe weet ik dat de buffer bovenaan zit? Omdat dat de reden is dat de Ioniq tot zulke hoge SOC snel kan snelladen.)
[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 04-09-2017 22:48 ]
Ik heb sinds 2013 een Lolo van The New Motion. Die kwam met de Prius Plug In destijds. Kan laden tot 3.7 kW en kan bediend worden met de TNM app.Him_ schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:10:
welke laadpaal/app gebruik je hiervoor?
zit zelf aan een eve mini of wallbox commender te denken.
Inderdaad is (op een niet-lineaire manier) het sterkste degradatie-effect het dichtst bij de 100%. De schatting is ook vaak 31 kWh totale capaciteit en 10% buffer. Sommigen denken op grond van monitoring dat daarvan 5% bovenaan zit en 5% onderaan. Verder wordt die buffer in de loop van de tijd gebruikt om het effect van degradatie te compenseren zodat je een aantal jaren de 28 kWh bruikbare capaciteit kan houden, waardoor die buffer binnen 1 of 2 jaar dus een stuk kleiner kan zijn en uiteindelijk 0% zal zijn.Paul C schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:47:
[...]
De Ioniq heeft maar 28kWh beschikbaar van de daadwerkelijke 32kWh (naar schatting). Deze buffer zit bovenaan. Dus als je jouw auto 100% aangeeft zit de accu in werkelijkheid maar voor 87,5% vol. De degradatie bij stilstaan op SOC is gerelateerd aan de accu spanning en die is niet lineair met de SOC:
[afbeelding]
(willekeurige grafiek van een lithium accu)
De eerste paar % onder de 100% maken dus het grootste verschil. Ik denk niet dat het dus heel belangrijk is om je Ioniq consequent maar deels te laden. Zeker niet als je 'm gewoon regelmatig gebruikt.
(Hoe weet ik dat de buffer bovenaan zit? Omdat dat de reden is dat de Ioniq tot zulke hoge SOC snel kan snelladen.)
Om die redenen kan het toch verstandig zijn om alleen richting 100% te gaan als en op het moment dat je het echt nodig hebt. In mijn geval is dat eigenlijk bijna nooit, terwijl ik tot nu toe (8 maanden) alleen maar thuis laad. Overigens wordt wel aangeraden om eens in de zoveel tijd wel tot 100% te laden omdat dan de cellen goed gebalanceerd worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 05-09-2017 07:01 ]
Daar valt inderdaad wat voor te zeggen als het gemakkelijk kan.
Niet aan de lader hangen na korte ritjes is al de policy, maar eventueel zouden we de lader ook nog op 6A kunnen begrenzen, zodat hij langer laag blijft, als de auto toch niet binnenkort nodig is.
De app laat je laadstatus (SoC) zien. Als je internet op je telefoon hebt en de telefoon tijdens het laden in de auto laat liggen, dan kan je via een andere telefoon met internet via dezelfde app of Telegram je laadstatus opvragen. Veel mensen gebruiken een oude telefoon voor in de auto in combinatie met een prepaid SIM-kaart voor de internetverbinding. Het datagebruik is zeer minimaal. Verder heb je een ODB2 dongle nodig.evtje schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:26:
[...]
Mag ik vragen wat de App doet of moet doen?
Voor meer info, zie deze link (in het Duits) http://www.goingelectric....-elektroautos-t24933.html
Verwijderd
Helaas krijgen wij geen Samsung S6 aangesloten via Android auto terwijl de Iphone van mijn dochter gelijk werkte.
Diverse malen en verschillende kabels (originele) aangesloten maar we krijgen geen Apps te zien.
Wie heeft hier ervaring mee?
O ja en natuurlijk Bluetooth staat aan.
Iemand dezelfde klachten toevallig?
Android Auto is in Nederland nog niet beschikbaar. Je kunt het wel via-via installeren maar als je dat dus niet gedaan hebt werkt het nog niet.Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:28:
De 1e duizend km zitten erop met de Ev en wij zijn heel erg tevreden over hoe alles werkt, het verbruik en bovenal het rijplezier.
Helaas krijgen wij geen Samsung S6 aangesloten via Android auto terwijl de Iphone van mijn dochter gelijk werkte.
Diverse malen en verschillende kabels (originele) aangesloten maar we krijgen geen Apps te zien.
Wie heeft hier ervaring mee?
O ja en natuurlijk Bluetooth staat aan.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Lijkt me dat die gewoon verkeerd in elkaar gezet is. De voorwielophanging spoort niet of zit scheef.b_map schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:35:
Sinds begin mei rijd ik de Ioniq Electric, althans ik heb meer in leenauto's van garages dan mijn nieuwe auto gereden. 1 probleem is na maanden nog steeds niet opgelost; de auto rijdt niet fatsoenlijk rechtdoor. Als je even je stuur los laat trekt hij direct naar links. Het stuur zelf maakt vaak ook een tikje naar links.
Iemand dezelfde klachten toevallig?
Signatures zijn voor boomers.
Schedule weer aangemaakt maar hoop dat dat niet een bug is en dat dit vaker gaat gebeuren.
Hee wat vreemd, dat had ik vanmorgen ook!Him_ schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:34:
Gisteren opeens het schedule dat ik had aangemaakt verdwenen en auto begon meteen te laden.
Schedule weer aangemaakt maar hoop dat dat niet een bug is en dat dit vaker gaat gebeuren.
Inderdaad niet te hopen dat dit structureel wordt...
Overigens heb ik een tijdje terug (had hem toen een maand ofzo) vaker gehad dat de auto de kabel niet meer ontgrendelde. Ben ermee naar de garage gegaan, en ze hebben uiteindelijk een onderdeel vervangen (de hele lader of een deel ervan? Geen idee). Sindsdien het issue niet meer gehad.
Ik heb inmiddels bijna 5000km achter de rug in de Ioniq, en ik ben er nog steeds helemaal blij mee. Ik rij structureel 240-250 km op één acculading, wat echt mijn verwachtingen overtreft (dit zijn stukken snelweg van 100km/u en vooral ook veel provinciale wegen waar je 80 mag).
Gemiddeld verbruik ligt zo op 11,5 kwh/100km.
Zeker nu het in de ochtend weer wat kouder wordt (en ik een ontzettende koukleum ben), ben ik zooooo blij met de stoelverwarming! Ik vermoed dat ik de verwarming verder niet snel zal gaan gebruiken, aangezien puur die verwarmde stoel voor mij al meer dan genoeg comfort geeft.
Ik heb de nieuwste APK op Wileyfox Swift 2 Plus en die herkend de auto ook niet. Weet iemand hoe het normaal gesproken gaat? Ik heb de APK op de telefoon gezet, Bluetooth verbinding en app opgestart. Daarna USB kabel (die werkt aan een pc om bestanden over te zetten), aangesloten op de voorste USB poort, maar icoon blijft disabled en op de telefoon komt ook niets in beeld voor toevoegen van deze auto.uFx schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:06:
[...]
Android Auto is in Nederland nog niet beschikbaar. Je kunt het wel via-via installeren maar als je dat dus niet gedaan hebt werkt het nog niet.
Komt vaker voor inderdaad, ik had het vandaag ook.Him_ schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:34:
Gisteren opeens het schedule dat ik had aangemaakt verdwenen en auto begon meteen te laden.
Even een update over het 'beperkt vermogen'-probleem: de auto heeft een week bij de dealer gestaan, ze hebben er 130 km mee gereden maar ze hebben geen afwijkingen kunnen vinden. Geen meldingen in bepaalde logbestanden of waarden en tijdens die 130 km is natuurlijk het probleem niet voorgekomen. Ze hebben ook gebeld met Hyundai Nederland en daar is zo'n probleem ook niet bekend.uFx schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:44:
[...]
Inmiddels heb ik volgende week een afspraak bij een andere dealer. In ieder geval eentje die het serieuzer oppakte en ook eerlijk aangaf dat ze 1 monteur hadden die opgeleid is voor de volledig elektrische Ioniq.
Omdat ik de leenauto ook wel zat was heb ik de Ioniq nu weer terug. Nu maar kijken of het weer eens voor komt en dan maar weer informatie verzamelen (situatie, welke stand, etc). Iemand nog tips hoe ik de dealer van meer informatie kan voorzien? (evt via OBD2 dongle?).
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Balen dat ze het probleem niet hebben kunnen ontdekken.
Soms zijn auto's net kinderen....als je bij de tandarts zit is de kiespijn over.
[ Voor 6% gewijzigd door Alexander6501 op 07-09-2017 15:26 ]
Ik denk dat je moeder heeeeeel blij zal zijn met je keuze voor een elektrische auto. Je zult immers ongeveer 8 uur bij je ouders zijn om 'm zodanig vol te krijgen.Alexander6501 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:25:
Mijn ouders wonen in een plaats waar de dichtstbijzijnde openbare laadpaal op ongeveer 5 km afstand ligt. (ja, het bestaat nog). Nu wil ik graag via het stopcontact laden bij mijn ouders. Ik ben van plan om dit type verlengkabel te kopen https://www.laadkabelwink...l-schuko-3x2-5mm2-10meter. Ik wil onder geen beding dat het huis van mijn ouders in de brand vliegt. Is dit een veilige setup voor eens in de maand laden of is dit garantie voor een horrorscenario? En hoe lang duurt het laden via het stopcontact van 15% naar 100%?
De kabel is voor 16A. 16A is ook de max van een schuko stekker. Lijkt mij een prima kabel.
Volgens mij moet dat lukken, uit een gewoon stop contact komt 10A en deze kabel is geschikt tot 16A.Alexander6501 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:25:
Mijn ouders wonen in een plaats waar de dichtstbijzijnde openbare laadpaal op ongeveer 5 km afstand ligt. (ja, het bestaat nog). Nu wil ik graag via het stopcontact laden bij mijn ouders. Ik ben van plan om dit type verlengkabel te kopen https://www.laadkabelwink...l-schuko-3x2-5mm2-10meter. Ik wil onder geen beding dat het huis van mijn ouders in de brand vliegt. Is dit een veilige setup voor eens in de maand laden of is dit garantie voor een horrorscenario? En hoe lang duurt het laden via het stopcontact van 15% naar 100%?
Ik laad nu zelf ook met de thuislader op een verlengsnoer en dat gaat prima maar wel langzaam.
Je zal tussen de 3 en 4 kW per uur bijladen dus verwacht bij 15% toch wel een uurtje of 8 om weer op 100% te komen.
[ Voor 9% gewijzigd door Jan Treur op 07-09-2017 16:23 ]
Klopt inderdaad, ff snel rekenen 32A is 7.4kW dus 10A komt dan op ~2.3kW per uur uitJan Treur schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:21:
Het is wel wat langer (ca 12 uur in totaal vanaf 0%), want je laadt via het stopcontact volgens mij eerder met 2.2 a 2.7 kW vermogen, niet 3 of 4.
Ehm, is 10A * 230V = 2300W = 2,3 kW geen simpelere berekeningHim_ schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:27:
Klopt inderdaad, ff snel rekenen 32A is 7.4kW dus 10A komt dan op ~2.3kW per uur uit
Dan heb je een flinke huisaansluitingHim_ schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:32:
Ik heb een wallbox commander besteld en ga deze op 32A aansluiten.
Kan dan via de wallbox app de laadsnelheid aanpassen en de laadsessies bekijken
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kanJeroenE schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:47:
[...]
Ehm, is 10A * 230V = 2300W = 2,3 kW geen simpelere berekening

Voor de selectiviteit moet je eigenlijk een 50A hoofdzekering hebben als je een 32A groep gaat aansluiten. In de praktijk werkt het natuurlijk gewoon.Him_ schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:37:
nu 1x 25A maar upgrade aangevraagd naar 1 x 40A, commender wordt op 1 x 32A aangesloten
Wel opletten dat je niet in de sauna gaat zitten, de frituurpan aanzet, de wasmachine of droger gebruikt of je inductiekookplaat op maximaal zet wanneer je aan het laden bent. Als je hoofdzekering er uit springt dan is dat niet zo handig. Als je hoofdzekering een automaat is dan kan je die zelf weer aan zetten; soms veranderen ze dat als ze toch bezig zijn, maar het kan ook zijn dat er alleen een zwaardere zekering in wordt geschroefd en die kan je niet zelf vervangen als hij is gesprongen.
Er komt een automaat, 50A hoofdzekering was helaas geen optie.JeroenE schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:18:
[...]
Voor de selectiviteit moet je eigenlijk een 50A hoofdzekering hebben als je een 32A groep gaat aansluiten. In de praktijk werkt het natuurlijk gewoon.
Wel opletten dat je niet in de sauna gaat zitten, de frituurpan aanzet, de wasmachine of droger gebruikt of je inductiekookplaat op maximaal zet wanneer je aan het laden bent. Als je hoofdzekering er uit springt dan is dat niet zo handig. Als je hoofdzekering een automaat is dan kan je die zelf weer aan zetten; soms veranderen ze dat als ze toch bezig zijn, maar het kan ook zijn dat er alleen een zwaardere zekering in wordt geschroefd en die kan je niet zelf vervangen als hij is gesprongen.
De Ioniq laad maximaal 28A dus zou dan nog 12A over hebben, dat zou voldoende moeten zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Him_ op 08-09-2017 13:43 ]
Volgens de 2 stappen regel is 40-35-32 toch gewoon selectief? Zeker als de 40A een C of D automaat is en de 32A een B automaat.JeroenE schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:18:
[...]
Voor de selectiviteit moet je eigenlijk een 50A hoofdzekering hebben als je een 32A groep gaat aansluiten. In de praktijk werkt het natuurlijk gewoon.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik reken zelf eigenlijk altijd met de (ongeveer) factor 1,6. Dus 32 * 1,6 = 51,2 dus een 50A zekering. Ik weet niet precies hoe je aan die stappen komt, ik dacht dat de volgorde 6, 10, 16, 20, 25, 32, 40, 50, 63, 80 is. 35 zat daar niet bij.Jim423 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:58:
Volgens de 2 stappen regel is 40-35-32 toch gewoon selectief?
Ben je misschien in de war met een 35A netaansluiting? Die bestaat wel, maar er bestaat geen 32A netaansluiting voor zover ik weet. Dus die 35A is "in de plaats van" een 32A aansluiting.
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 08-09-2017 15:38 ]
Op de band zelf staat max 51 PSI / 3.5 bar.
[ Voor 5% gewijzigd door Alexander6501 op 09-09-2017 10:47 ]
Volgens mij kan het geen kwaad. Ik rij zelf eigenlijk al vanaf het begin met 2.8 bar en merk geen negatieve invloed.Alexander6501 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:43:
Volgende vraag: mijn Ioniq stond bij het begin afgesteld op 2.6 / 2.7 bar bandenspanning. Ik heb het nu teruggebracht naar 2.5 (zoals in de deurpost staat). Kan het kwaad om hem op 2.8 bar of hoger te zetten, om wille van de zuinigheid? En weet iemand wat de impact daarvan is? Ik krijg mijn verbruik namelijk niet echt lager dan 14 kWh/100 km op de snelweg met cruise control op 105. (Vandaag wel echt in de stromende regen natuurlijk)
Op de band zelf staat max 51 PSI / 3.5 bar.
Reed vandaag trouwens ook een stuk snelweg met 105 op de CC, en kwam op 12.5. Dat is het gemiddelde van slecht weer op de heenweg (flinke regenbuien en kletsnat wegdek) en droog weer (vrijwel droge rijbaan) terug. Op de heenweg daarbij wel een flink stuk achter een touringcar gehangen, en dat zal naast de wat verhoogde bandenspanning zeker ook geholpen hebben.
Interesant is daarbij trouwens de vraag wat de beste volgafstand is. Ik heb de indruk dat 3 streepjes op de CC het laagste verbuik geeft. Met 4 wordt de afstand echt te groot, en bij 1 streepje voel ik mij niet helemaal op mijn gemak. Voor mij is het dus 2 of 3. Wat is jullie inschatting?
Ik ben heeel blij met Mn blauwe (die ik uit voorraad in 3 weken meekreeg). Derde week juni besteld, 8 juli rijden. Eerste 3000 km zit er inmiddels op.evtje schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 21:43:
Even bij de dealer geweest om te vragen of er iets bekend is over mijn bestelling van Mei .nope .hij had wel een blauwe in de aanbieding maar ik heb wit besteld. Die blauwe had hij besteld in juni . Nou ja zeg....🤔🤔
En er zijn in nl vast ook nog witte op voorraad
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 09-09-2017 21:46 ]
Dat is een fabel, je kan prima binnen 0,2s reageren in een alerte voorbereide situatie. Uitgaan van >0,5s is dus zeker wel zinvol.Jan Treur schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 18:09:
Ik doe altijd 1 blokje. Ik heb meer vertrouwen in de snelle reactietijd van de ACC dan in mijn eigen reactietijd: mensen hebben altijd 0.5 a 0.7 seconde nodig om tot een reactie te komen.
In een situatie waar je tijdelijk door een invoeractie minder volgafstand hebt zal je vaak verhoogd alert zijn en dus wel sneller reageren dan gemiddeld.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]