Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Sander_v schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:58:
[...]

Bij mij kwam de tankpas ook pas een week later dan de auto zelf. [...]
Ik heb toen dus ook maar even een (gratis) laadpas van de ANWB aangevraagd, en daar de eerste week mee geladen. Ging prima. Die pas had ik binnen een dag of 3-4 binnen na aanvraag.
Ik heb inderdaad een tijd geleden al een pas van TNM aangevraagd, met het idee dat ik dan in ieder geval iets in huis zou hebben.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:45:
@Verwijderd Wanneer heb jij je Ioniq besteld?
Ben ik ook wel benieuwd naar! Ik heb eind november al besteld, dus ben het wachten inmiddels ook echt helemaal zat... wat ook niet helpt is dat Alphabet de leaseprijs van de auto binnen een paar weken na mijn bestelling naar beneden heeft bijgesteld, dus ik voel me als ik eerlijk ben wel een beetje dubbel genaaid. :-(

Oh well... hopelijk rij ik eind deze week of anders begin volgende week dan toch eindelijk in mijn nieuwe zwarte Ioniq Premium! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:17
Ik heb enkele weken geleden ook een Premium (wit) besteld bij Cluistra. Men gaf een verwachte levertijd aan van ongeveer september. Zijn er nog aandachtspunten voor deze dealer? Ik had over het verkoopproces zo mijn bedenkingen. Rij op dit moment een Audi maar heb ook gekeken naar Mercedes en BMW en dat is toch een heel andere dealerervaring moet ik zeggen.

Nu ben ik aan het uitzoeken welke laadpaal ik het beste aan kan schaffen. Mijn huidige elektra aansluiting is 1 X 32A die binnenkort een update krijgt naar 3 X 25A.

Ik heb er helaas weinig verstand van maar misschien zijn er vanuit dit topic echte aanraders? Ik heb niet voor Hyundai/Eneco Wallbox gekozen. Maar welke moet ik dan wel kiezen?

3 of 1 fase?
Max vermogen?
Vaste (krul) kabel.
Verbruik inzichtelijk (alles is prive maar lijkt me toch handig om te weten wat ik alleen voor de auto verbruik)
Bedienen via een app.
en ....andere zaken die ik niet genoemd heb maar waar iemand anders tegenaan gelopen is?

En dan wordt het wachten.... en hopen dat ik geen spijt krijg van de keuze.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De bestelling is bij mij op 3 april officieel overgedragen aan de dealer (Cluistra), het contract was drie weken eerder al getekend bij Leaseplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Aangezien er nu een aantal mensen zijn die hem dagelijks gebruiken ben ik wel benieuwd naar het bereik op een volle lading. Wat ik lees is dat je ongeveer 200km rijdt als je een beetje zuinig aan doet. Komt dit overeen met de ervaringen van de mensen hier in het topic?

Ik zit namelijk te overwegen om gebruik te gaan maken van een lease wagen ipv van mijn eigen oude benzine-kar en dan is de iOniq de 'beste' wagen en de 4% bijtelling wel ontzettend interessant natuurlijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
wflink schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:45:

Nu ben ik aan het uitzoeken welke laadpaal ik het beste aan kan schaffen. Mijn huidige elektra aansluiting is 1 X 32A die binnenkort een update krijgt naar 3 X 25A.

Ik heb er helaas weinig verstand van maar misschien zijn er vanuit dit topic echte aanraders? Ik heb niet voor Hyundai/Eneco Wallbox gekozen. Maar welke moet ik dan wel kiezen?

3 of 1 fase?
Max vermogen?
Vaste (krul) kabel.
Verbruik inzichtelijk (alles is prive maar lijkt me toch handig om te weten wat ik alleen voor de auto verbruik)
Bedienen via een app.
en ....andere zaken die ik niet genoemd heb maar waar iemand anders tegenaan gelopen is?
ik ben in dezelfde fase.
voor de ioniq heeft 3fase paal geen zin (kan maar 1 fase laden, voorzover ik kan vinden, dit itt de golf, die kan 2x16A laden ongeveer)
wat een optie is:
- bij de nieuwe aansluiting (3x25A) de bestaande groepen verdelen over fase 1 en 2. Fase 3 is dan vrij voor de laadpaal. in principe kan je dan de laadpaal laten instellen op 25A en dus op 25X230/1000=~5.6kwh/uur laden. Formeel is het advies echter om bij een 25A hoofdaansluiting geen groepen hoger dan 16A te zekeren. Dit zorgt ervoor dat bij kortsluiting ALTIJD eerst je eigen zekering klapt en de hoofdaansluiting blijft functioneren.
- wat ook kan is. icm een slimme meter voor je aansluitng, een Maxem aanschaffen. Deze meet de stroom die per fase verbruikt wordt en geeft op basis daarvan aan naar de laadpaal hoe snel die kan laden en voorkomt overbelasting daarmee.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Standeman schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:07:
Aangezien er nu een aantal mensen zijn die hem dagelijks gebruiken ben ik wel benieuwd naar het bereik op een volle lading. Wat ik lees is dat je ongeveer 200km rijdt als je een beetje zuinig aan doet. Komt dit overeen met de ervaringen van de mensen hier in het topic?
Die 200 km haal je ook al als je niet een beetje zuinig aan aan doet.
Als je wel een beetje zuinig aan doet, kom je momenteel tussen de 260 en 300 km uit. In de winter rond 0 graden natuurlijk wat minder, meer rond 220 km.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4 januari bij Leaseplan besteld, 15 februari heeft Cluistra deze besteld bij de fabriek (!!), zou 30 mei zijn aangekomen in Rotterdam. Premium aurora silver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfveennl
Bedankt voor de tip.

Helaas is het gebruik van Maxem opbasis van een abonnement en ik weiger abonnementen af te sluiten voor "zulk soort oplossingen". Voordat je het weet ben per maand een vermogen kwijt aan allerlei aboonnementskosten. Ik dacht dat ik ergens gezien had dat er ook laadpalen zijn die i.c.m. een slimmem emter en zónder Maxem ook het verbruik monitoren, of heb ik dat mis?

Ik weet nu in elk geval dat ik een 1-fase paal moet hebben.... maar ja nu weet ik nog steeds niet welke ;)
BarryH schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:21:
[...]

ik ben in dezelfde fase.
voor de ioniq heeft 3fase paal geen zin (kan maar 1 fase laden, voorzover ik kan vinden, dit itt de golf, die kan 2x16A laden ongeveer)
wat een optie is:
- bij de nieuwe aansluiting (3x25A) de bestaande groepen verdelen over fase 1 en 2. Fase 3 is dan vrij voor de laadpaal. in principe kan je dan de laadpaal laten instellen op 25A en dus op 25X230/1000=~5.6kwh/uur laden. Formeel is het advies echter om bij een 25A hoofdaansluiting geen groepen hoger dan 16A te zekeren. Dit zorgt ervoor dat bij kortsluiting ALTIJD eerst je eigen zekering klapt en de hoofdaansluiting blijft functioneren.
- wat ook kan is. icm een slimme meter voor je aansluitng, een Maxem aanschaffen. Deze meet de stroom die per fase verbruikt wordt en geeft op basis daarvan aan naar de laadpaal hoe snel die kan laden en voorkomt overbelasting daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
wflink schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:08:
Bedankt voor de tip.

Helaas is het gebruik van Maxem opbasis van een abonnement en ik weiger abonnementen af te sluiten voor "zulk soort oplossingen". Voordat je het weet ben per maand een vermogen kwijt aan allerlei aboonnementskosten. Ik dacht dat ik ergens gezien had dat er ook laadpalen zijn die i.c.m. een slimmem emter en zónder Maxem ook het verbruik monitoren, of heb ik dat mis?

Ik weet nu in elk geval dat ik een 1-fase paal moet hebben.... maar ja nu weet ik nog steeds niet welke ;)

[...]
er is een zelfbouw laadpaal topic waar je hier meer over vind. b.v. smartevse

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Het zelfbouw topic had ik inderdaad ook gezien maar ik ben op dat gebied niet zelfverzekerd genoeg om daaraan te beginnen en de tijd ontbreekt ook eigenlijk wel. Het lijkt mij best een prachtige oplossing, alle elctronica in de meterkast en alleen een snoet met stekker aan de gevel.
BarryH schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:14:
[...]

er is een zelfbouw laadpaal topic waar je hier meer over vind. b.v. smartevse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
wflink schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:32:
Het zelfbouw topic had ik inderdaad ook gezien maar ik ben op dat gebied niet zelfverzekerd genoeg om daaraan te beginnen en de tijd ontbreekt ook eigenlijk wel. Het lijkt mij best een prachtige oplossing, alle elctronica in de meterkast en alleen een snoet met stekker aan de gevel.

[...]
dit komt in de buurt denk ik dan:
https://www.laadpaal24.nl/ls24/flex-charger
wel alleen je lader op 1 fase aansluiten zonder andere groepen

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 13-06-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:55
Doe het wel na de ombouw van 1f naar 3f. Monteur van de netbeheerder kan dat beter niet zien ;)
Zou wel een 25A nog opnemen na de hoofdschakelaar, dan ben je niet compleet afhankelijk van de hoofdzekering bij een fout.

[ Voor 39% gewijzigd door Jim423 op 13-06-2017 21:49 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ach als je de Ioniq op 1 fase 16A laadt, dan is ie in zo'n 8 uur vol. Lijkt me niet erg als je hem thuis hebt staan en iedere nacht oplaadt.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
YoshiBignose schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:01:
Ach als je de Ioniq op 1 fase 16A laadt, dan is ie in zo'n 8 uur vol. Lijkt me niet erg als je hem thuis hebt staan en iedere nacht oplaadt.
Klopt, dit is meer voor overdag ver geweest, net voor eten thuis en dan 's avonds nog weer ergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-08 13:51
wflink schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:08:
Bedankt voor de tip.

[...]
Een Maxem is idd overkill. Het kan bijv. ook met een ICU Eve Mini. Daar heb ik in dit forum al e.e.a. Over gemeld. Werkte bij mij alleen niet in 1 keer. Zit nog te wachten tot ICU dat netjes voor me komt afregelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag ophalen yeahhhh !!!! *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2017 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-02-2021
Na een testrit met de nieuwe e-Golf toch maar voor de VW gekozen. Deze zou ook iets vroeger leverbaar zijn (november 2017 vs maart 2018)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik werd net ook gebeld en krijg hem de 30ste :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Welk model heb je dan want ze heten allemmal hetzelfde... en waar heb je'm gekocht?
kadbr0 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 01:05:
[...]

Een Maxem is idd overkill. Het kan bijv. ook met een ICU Eve Mini. Daar heb ik in dit forum al e.e.a. Over gemeld. Werkte bij mij alleen niet in 1 keer. Zit nog te wachten tot ICU dat netjes voor me komt afregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Naast de vraag voor de laadpaal heb ik nog een vraag over eventueel ervaringen met de volgende opties:

1) Lakbescherming. Mijn huidige auto en die van mijn vrouw heb toen we ze deze nieuw kochten laten behandelen met Waxguard. Dat ga ik niet weer doen want ik heb geen verschil gemerkt met een onbehandelde auto. Vooral bij mijn auto lijkt het altijd of het vuil er aan geplakt zit. Ik was vrijwel altijd zelf met de hand maar het vergt best wat inspanning om het vuil eraf te wassen terwijl ik toch meestel minstend om de week was.

Voor de Ioniq heb ik nu een offerte aangevraagd bij www.allroundpaintprotection.com. Heeft iemand ervaring met dit product / bedrijf of nog goede ervaringen met andere producten?

2) Ik kan niet begrijpen dat ik geen getinte ramen kan bestellen op de Ioniq. Vooral in de zomer maakt dit toch verschil in het meer of minder gebruiken van de airco lijkt mij? Er zijn talloze bedrijven die de ramen kunnen tinten en mijn vraag is of iemand dit al een uit heeft laten voren voor Ioniq en wat dan de ervaring / tevredenheid is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• juupke
juupke schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:26:
Ik heb eind november al besteld, dus ben het wachten inmiddels ook echt helemaal zat... [...] hopelijk rij ik eind deze week of anders begin volgende week dan toch eindelijk in mijn nieuwe zwarte Ioniq Premium! :*)
Ok, het wordt niet begin volgende week maar in de loop van volgende week, maar ook ik heb EINDELIJK mijn ophaaldatum: volgende week donderdag! *O* *O* Exact 7 maanden na bestellen bij leasemij...

[ Voor 4% gewijzigd door juupke op 14-06-2017 19:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
vandaag getekend. week2 juli geleverd. en gelijk die dag 300km+ in de planning staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
BarryH schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 23:46:
vandaag getekend. week2 juli geleverd. en gelijk die dag 300km+ in de planning staan..
Heb je een voorraadmodel gekocht dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
Lees trouwens op een Duits forum dat redelijk wat mensen de Ioniq afbestellen wegens te lange levertijden, die ook nog eens oplopen. Het maakt voor mij persoonlijk niet zo veel uit - behalve dan mijn persoonlijke ongeduld - maar ik vraag me af of de levertijden in NL ook zo oplopen. Lijkt erop dat het hier wel meevalt als ik de recente berichten hier lees (toch al zeker 3 mensen die 'm binnenkort krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Gerard S 67 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:15:
[...]

Heb je een voorraadmodel gekocht dan?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
Gerard S 67 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:24:
[...] ik vraag me af of de levertijden in NL ook zo oplopen. Lijkt erop dat het hier wel meevalt als ik de recente berichten hier lees (toch al zeker 3 mensen die 'm binnenkort krijgen).
Ik krijg hem binnenkort, maar heb ook al 7 maanden geleden besteld. Mijn dealer vertelde ook dat zij momenteel bij nieuwe bestellingen een levertijd van 6 maanden communiceren. Ik ga er dus inderdaad vanuit dat bij de mensen die hier aangeven net besteld te hebben en al over een paar weken kunnen rijden het om voorraadauto's gaat, zoals bij BarryH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Laatst online: 14-03-2024
Probleem met reku wordt erger.

Ook indien er standaard wordt gereden in reku-stand 2 merk je af en toe dat het systeem niet werkt en de auto dus doorrolt.

Zijn er inmiddels al meer mensen hier die dat ook bemerkt hebben?

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Gerard S 67 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:24:
Lees trouwens op een Duits forum dat redelijk wat mensen de Ioniq afbestellen wegens te lange levertijden, die ook nog eens oplopen. Het maakt voor mij persoonlijk niet zo veel uit - behalve dan mijn persoonlijke ongeduld - maar ik vraag me af of de levertijden in NL ook zo oplopen. Lijkt erop dat het hier wel meevalt als ik de recente berichten hier lees (toch al zeker 3 mensen die 'm binnenkort krijgen).
Ik heb een demomodel gekocht, dus die is ook al in Nederland...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
EV-newbie schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:47:
Probleem met reku wordt erger.

Ook indien er standaard wordt gereden in reku-stand 2 merk je af en toe dat het systeem niet werkt en de auto dus doorrolt.

Zijn er inmiddels al meer mensen hier die dat ook bemerkt hebben?
Daar heb ik gelukkig nooit last van gehad. Direct naar de dealer zou ik zeggen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJPeek
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-06-2022
Ik zou graag willen weten of je een Ioniq Electric ook privé kan leasen incl laadpaal/box en vakantieauto. Eigenlijk zoek ik een lease constructie zoals bij Strixleaseservice.nl (electrisch leasen) maar dan private lease. Ik heb al gegoogled natuurlijk maar ik kon het niet vinden. Dus als jullie iets weten dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
FJPeek schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:22:
Ik zou graag willen weten of je een Ioniq Electric ook privé kan leasen incl laadpaal/box en vakantieauto. Eigenlijk zoek ik een lease constructie zoals bij Strixleaseservice.nl (electrisch leasen) maar dan private lease. Ik heb al gegoogled natuurlijk maar ik kon het niet vinden. Dus als jullie iets weten dan hoor ik dat graag.
vast bij de dealers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Laadpaal besteld voor 25A laden. komt op dedicated fase in de meterkast. de overige verbruiksgroepen komen op de andere 2 fasen.

Hiermee kan ik dan als het goed is 40-45 km / uur laden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kadbr0 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:22:
Verder schreef ik dat de laadpaal en zonnepanelen op 1 fase zitten, dus niet op 1 groep. Maar dan kan de stroom wel van de zonnepanelen naar de laadpaal lopen zonder de hoofdzekering te passeren.
Klopt, maar niet zonder langs de zekering te gaan. Dus je kan dan nog steeds niet maximaal laden. Je blijft gebonden aan de 25A van de groep. Dat scheelt ongeveer 1kW dus het is niet alsof het dan super langzaam gaat. Het verschil met 16A laden is veel groter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
Weet iemand hoe het zit bij de Ioniq Premium i.c.m. de volleder optie? Moet je dan nog als extra stoelverwarming erbij nemen? Volgens de dealer niet omdat de Premium al standaard stoelverwarming heeft, en de stoelverwarming optie alleen is voor als je een Ioniq Comfort neemt met volleder optie.
Ik lees echter in dit topic dat @Gerard S 67 bij zijn Ioniq Premium toch de stoelverwarming er nog extra bij moet nemen i.c.m. de volleder optie. Wie heeft er nu gelijk? Ik wil niet dat ik straks een Ioniq Premium met volleder optie en zonder stoelverwarming geleverd krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
FJPeek schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:22:
Weliswaar zonder laadpaal en vakantieauto: https://www.anwb.nl/auto/...od/hyundai-ioniq-electric

Alleen weten ze bij de ANWB ws. het verschil niet tussen hybride en EV. En idd. bij de dealer is een mogelijkheid.

En nog een link: http://www.yourlease.nl/h...ev-comfort-private-lease/

[ Voor 5% gewijzigd door MR0522 op 16-06-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
Sonicfreak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:56:
Weet iemand hoe het zit bij de Ioniq Premium i.c.m. de volleder optie? Moet je dan nog als extra stoelverwarming erbij nemen? Volgens de dealer niet omdat de Premium al standaard stoelverwarming heeft, en de stoelverwarming optie alleen is voor als je een Ioniq Comfort neemt met volleder optie.
Ik lees echter in dit topic dat @Gerard S 67 bij zijn Ioniq Premium toch de stoelverwarming er nog extra bij moet nemen i.c.m. de volleder optie. Wie heeft er nu gelijk? Ik wil niet dat ik straks een Ioniq Premium met volleder optie en zonder stoelverwarming geleverd krijg.
De optie volleder die ik heb gekozen is niet de standaard optie via Hyundai hoor. Komt met name omdat ik ook stoelventilatie wil, en dat kan normaal gesproken niet. De dealer (is ook MItsubishi dealer) werkt ook wel eens samen met een andere achteraf inbouwer van leer (volleder optie bij Hyundai is ook achteraf inbouw, telt dus ook niet mee voor de bijtelling), en die kan ook stoelventilatie inbouwen. Ik berekende dus alleen de meerprijs voor stoelventilatie.
Ik weet overigens ook niet zeker of je stoelverwarming alsnog extra moet betalen bij de standaard volleder optie, dat was een aanname omdat je die optie ook ziet staan "stoelverwarming icm lederen bekleding" in de configurator. Maar wellicht heeft dat alleen betrekking op de Comfort uitvoering... in dat geval wordt de meerprijs voor de stoelventilatie iets hoger, maar voor mij nog steeds geen reden om het niet te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerard S 67 op 16-06-2017 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Gerard S 67 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:55:
[...]

De optie volleder die ik heb gekozen is niet de standaard optie via Hyundai hoor. Komt met name omdat ik ook stoelventilatie wil, en dat kan normaal gesproken niet. De dealer (is ook MItsubishi dealer) werkt ook wel eens samen met een andere achteraf inbouwer van leer (volleder optie bij Hyundai is ook achteraf inbouw, telt dus ook niet mee voor de bijtelling), en die kan ook stoelventilatie inbouwen. Ik berekende dus alleen de meerprijs voor stoelventilatie.
Ik weet overigens ook niet zeker of je stoelverwarming alsnog extra moet betalen bij de standaard volleder optie, dat was een aanname omdat je die optie ook ziet staan "stoelverwarming icm lederen bekleding" in de configurator. Maar wellicht heeft dat alleen betrekking op de Comfort uitvoering... in dat geval wordt de meerprijs voor de stoelventilatie iets hoger, maar voor mij nog steeds geen reden om het niet te doen.
Volleder lijkt me wel mooi, want het kunstleder oogt vrij cheap. Toch oogt het nog wel stukken netter dan het stof, dan krijg ik echt zo'n i10 gevoel. Laat zeker foto's zien als je hem hebt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
YoshiBignose schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:58:
[...]

Volleder lijkt me wel mooi, want het kunstleder oogt vrij cheap. Toch oogt het nog wel stukken netter dan het stof, dan krijg ik echt zo'n i10 gevoel. Laat zeker foto's zien als je hem hebt 8)
Zal ik zeker doen, maar je moet nog wel een half jaartje of zo geduld hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
Gerard S 67 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:55:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik ga er dan vanuit dat wat de dealer gezegd heeft klopt en dat de optie stoelverwarming i.c.m. leder bedoeld is voor de Comfort uitvoering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste 2000 km zitten erop! Heerlijk. Vlot en comfortabel. Als je niet al te wild rijdt kom je bovendien ver! Vanmorgen 135 km gereden, inmiddels weer 100% vol, actieradius is 214 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Zijn bij jullie de Fastned laadstations op de kaart te zien? Hier niet bijvoorbeeld, en bij mij ook niet lijkt het.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Jan Treur schreef op zondag 18 juni 2017 @ 08:28:
Zijn bij jullie de Fastned laadstations op de kaart te zien? Hier niet bijvoorbeeld, en bij mij ook niet lijkt het.
Je link verwijst naar een Facebook pagina waar je voor moet inloggen. In mijn Kia (die vziw dezelfde navigatie heeft) staan ze niet. En er staan ook een heleboel andere laadpalen niet in en zelfs een aantal laadpalen wel die niet (meer?) bestaan.

Wat dat betreft gebruik ik navigatie in een auto dan ook eigenlijk nooit. Die lopen altijd (ver) achter. Ooit was dat leuk omdat zelfs (ver) achter beter was dan een papieren kaart. Maar tegenwoordig gebruik ik wel een navigatie app op mijn telefoon. Dan heb je tenminste geen last van ontbrekende wegen, wegen die zijn afgesloten en dus ook missende laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja en het voordeel van bijvoorbeeld de The New Motion app is dat je ook kunt zien welke bezet zijn.

P.S. Je kunt je ook aanmelden voor die Facebook groep over de Ioniq EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik houd mijn verbruik in procent van de accu bij. Zo controleer ik van laadsessies begin en eind percentage van het laden. Kijk ik naar de afrekening van Eneco dan valt mij op dat de laadcijfers die ik van hun krijg sterk afwijken van mijn eigen berekening. Ik neem aan dan 100% accu gelijk 28 kw is.

Bijv: laden van 50% naar 100% is dan 14 kw. Dit sluit echter niet aan bij de Eneco cijfers.

Het verschil is 4 a 5, tot wel 10%!

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, geen fastned, erg jammer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:45:
Ik houd mijn verbruik in procent van de accu bij. Zo controleer ik van laadsessies begin en eind percentage van het laden. Kijk ik naar de afrekening van Eneco dan valt mij op dat de laadcijfers die ik van hun krijg sterk afwijken van mijn eigen berekening. Ik neem aan dan 100% accu gelijk 28 kw is.

Bijv: laden van 50% naar 100% is dan 14 kw. Dit sluit echter niet aan bij de Eneco cijfers.

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Het verschil tussen wat van het net opgenomen wordt en wat in de accu opgeslagen wordt, kan vaak tot rond de 10% zijn. Dat is een verlies door de productie van warmte tijdens het laden door de weerstanden van het circuit, inclusief de omvormer die gebruikt wordt en de accu zelf. Je betaalt dus altijd tot zo'n 10% meer dan wat er in je accu bijgekomen is. Bij erg heet of erg koud weer komt daar ook nog het koelen of verwarmen van de accu bij waar je ook voor betaalt.

P.S. Met welk vermogen doe je het laden? Zie je nog een verschil tussen op laag vermogen (bijv. op 3.7 kW) en op een hoger vermogen (het laatste zou lagere verliespercentages moeten hebben)?

[ Voor 70% gewijzigd door Jan Treur op 19-06-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Jan Treur schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:59:
P.S. Je kunt je ook aanmelden voor die Facebook groep over de Ioniq EV.
Ik heb geen Facebook en ik ga me daar ook niet voor opgeven om die link te kunnen bekijken...
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:45:
Je zit altijd met afwijkingen in de displays. 1% is nooit precies 1% en afhankelijk hoe dit is opgelost kan dat dus ook wel 0,5 tot 1 schelen. Zeg maar 100,00 = 100% en 99,99 = 99% op het display of 99,50 (en hoger) = 100% en 98,50 t/m 99,49 = 99% op het display. Ik denk trouwens dat het laatste wordt gedaan.

Afgezien daarvan heb je altijd verlies zoals @Jan Treur al schreef. Bovendien verbruikt je auto ook gewoon stroom als hij aan het laden is. Er is allerlei elektronica actief die het laadproces aanstuurt, temperaturen in de gaten houdt etc.

Bij een gewone auto merk je dat niet omdat dat of niet gedaan wordt en anders krijg je er geen aparte rekening van. Je betaalt immers "alleen" de benzine en niet de elektriciteit die de pomp heeft gebruikt.

Maar omdat jij bij het laden van je EV alleen de elektriciteit meet zie je dat nu dus ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik doe zelf ook niet aan Facebook voor mezelf, maar heb wel een account voor zulke dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Op 28 juni kan ik mijn Ioniq Premium (phantom black) ophalen! Besteldatum was midden maart. Een zwarte Ioniq heb ik nog niet in het echt gezien dus ben benieuwd hoe het bevalt. Jammer dat de buitenaccenten niet in het wit uit te voeren zijn.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Heeft iemand al geprobeerd om en CarPlay actief te hebben (moet op USB poort geloof ik en tegelijk muziek van een USB stick af te spelen? Dus een USB hub te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:28:
Heeft iemand al geprobeerd om en CarPlay actief te hebben (moet op USB poort geloof ik en tegelijk muziek van een USB stick af te spelen? Dus een USB hub te gebruiken
Als je carplay (van Apple met een iPhone) hebt kan je volgens mij niets van het hyundai systeem gebruiken. Dus een usb stick kan je vergeten.

Er zitten wel 2 usb poorten op.

Ik ben bezig met een topic over apple carplay maar dat duurt nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
En... welk merk/type is het geworden?
BarryH schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:12:
Laadpaal besteld voor 25A laden. komt op dedicated fase in de meterkast. de overige verbruiksgroepen komen op de andere 2 fasen.

Hiermee kan ik dan als het goed is 40-45 km / uur laden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
wflink schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:55:
En... welk merk/type is het geworden?

[...]
32A flex charger van laadpaal24, kan je op25A laten afstellen en geen kastje buiten zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan de bijgeleverde oplaadkabel opladen met 1 fase 28A AC 6.6 kWh ? Ik zie nu ineens dat je deze er als accessoires mee kan bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:35:
Kan de bijgeleverde oplaadkabel opladen met 1 fase 28A AC 6.6 kWh ? Ik zie nu ineens dat je deze er als accessoires mee kan bestellen.
bij het juiste laadstation wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Vragen:
• Met de meegeleverde kabel en het juiste laadstation is dan bijvoorbeeld een 3-fasen 22 kW laadstation?
• Dan houd je 22/3 = 7.3 kW over voor 1 fase?
• Doet de auto dat met de meegeleverde kabel op 7.3 kW of wordt dat ingeperkt tot 6.6 kW?

[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 20-06-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Bij de meeste apps, zoals Plugsurfing of Plugshare zijn de FastNeds wel te zien en kun je ook filteren welke laadpalen je wilt zien.

Alleen zou ik dat ook in de navigatie van de auto willen zien! Daar staan nu een aantal willekeurige laadpalen vermeld en daar heb je niet zoveel aan. Het moet mogelijk zijn om zelf een keuze te laden als POI's. Heeft iemand dat al geprobeerd?

Verder staan de landkaarten op een SD-kaartje dat de garage steeds (gratis) zou moeten vernieuwen. Heeft iemand al gekeken hoe dat eruit ziet? Ook hier lijkt het me mogelijk om zelf nieuwere kaarten te laden, alleen is het even de vraag waar die vandaan moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Jan Treur schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:03:
Vragen:
• Met de meegeleverde kabel en het juiste laadstation is dan bijvoorbeeld een 3-fasen 22 kW laadstation?
• Dan houd je 22/3 = 7.3 kW over voor 1 fase?
• Doet de auto dat met de meegeleverde kabel op 7.3 kW of wordt dat ingeperkt tot 6.6 kW?
De (volgens de folder) ioniq heeft een 1 fase lader voor 6.6 kwh in de auto.
Als je op een
3fase 22kW lader of 1fase 7.4kW laadstation aansluit (met deze kabel) laad je 6.6 kwh/uur.

3fase 11kW of 1fase 3.6 (=~3.7)kW laadstation aansluit (met deze kabel laad je 3.6-3.7 kwh/uur

ik ga voor een 1fase lader 7.4kW afgeregeld op 25A op een 3x25A huisaansluiting. ben benieuwd of het gaat lukken en hoe dat dan bevalt...
makkelijker zou zijn als er een 2 (b.v. golf) of 3 fase (b.v. zoe, tesla) lader in zat maar ja , dat is nu eenmaal niet zo.

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 20-06-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
BarryH schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:12:
ik ga voor een 1fase lader 7.4kW afgeregeld op 25A op een 3x25A huisaansluiting. ben benieuwd of het gaat lukken en hoe dat dan bevalt...
Bedoel je dat je een laadstation maakt dat 7.4 kW AC kan bieden, en dan de lader van 6.6 kW in de auto het werk laat doen, waardoor het laden op die 6.6 kW gebeurt? (lader = in de auto, buiten de auto = geen lader maar een laadstation)

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 20-06-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Jan Treur schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:45:
[...]

Bedoel je dat je een laadstation maakt dat 7.4 kW AC kan bieden, en dan de lader van 6.6 kW in de auto het werk laat doen, waardoor het laden op die 6.6 kW gebeurt? (lader = in de auto, buiten de auto = geen lader maar een laadstation)
klopt. met de nuance dat ik mijn laadstation op 25A moet afstellen ~5.6kWh
alleen bij het DC snelladen zit de lader buiten de auto.
(dus wie weet is er een tweakert die het aandurft/aankan om de ioniq te upgraden naar 22kW laden (3fasen 32 A) :)

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 20-06-2017 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Of een tussen te schakelen omvormer maken die stroom van 22 kW 3-fasen AC omzet naar 22 kW DC en die dan op de auto aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 20-06-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
Jan Treur schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:02:
Of een tussen te schakelen omvormer maken die stroom van 22 kW 3-fasen AC omzet naar 22 kW DC en die dan op de auto aansluiten.
Als dat niet duur was had iedereen een DC lader in de tuin denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, je kunt hem ook in de auto leggen, dan kun je onderweg elk 22 kW laadstation aan.
Toch zijn enigszins vergelijkbare omvormers voor zonnepanelen (maar dan van DC naar AC) niet veel duurder dan 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ze zijn op dit moment (in het algemeen) bezig met de lader uit de auto te halen en dit te integreren in het laadstation. Dit scheelt weel 100 KG aan rij gewicht als ik me niet vergis. Dus ik zou dit niet zo recht op recht aan trekken.

De ioniq kan alleen maar laden op 1 fase. En die trekt dan rond de 28A. Maar een laadpaal die dit kan leveren zie je haast niet. Het is ook niet zo maar te herkennen omdat de laders worden aangegeven in kW. Je weet vaak niet hoeveel fase's er zijn aangesloten en hoeveel kW er per fase geregeld kan worden.

https://ev-database.nl/auto/1057/Hyundai-IONIQ-Electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ja, dat klopt. Een laadpaal is niets meer dan een veredeld stopcontact. Wat er daadwerkelijk gebruikt wordt ligt aan de auto (soort van, zie ook onder).

Een telefoon laden kost ook minder energie dan een frituurpan opwarmen maar ze gebruiken wel hetzelfde stopcontact.

Een laadpaal kan wel aangeven hoeveel een auto maximaal mag gebruiken (een gewoon stopcontact doet dit niet) dus het is wel iets slimmer dan een gewoon stopcontact.
Jan Treur schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:58:
Ja, je kunt hem ook in de auto leggen, dan kun je onderweg elk 22 kW laadstation aan.
Toch zijn enigszins vergelijkbare omvormers voor zonnepanelen (maar dan van DC naar AC) niet veel duurder dan 1000 euro.
Ik heb nog nooit een 3 fasen inverter gezien voor zonnepanelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat die heel goedkoop zijn.

Je hebt ze wel voor EV's en die zijn ook "verplaatsbaar". Maar die kosten zelfs bij Chinese bedrijven duizenden euro's.
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:40:
Ze zijn op dit moment (in het algemeen) bezig met de lader uit de auto te halen en dit te integreren in het laadstation. Dit scheelt weel 100 KG aan rij gewicht als ik me niet vergis. Dus ik zou dit niet zo recht op recht aan trekken.
Fijn, je hebt nu met snelladen al vier verschillende standaarden. Dan ga je dat straks ook krijgen met "gewone" laadpalen.
Het is ook niet zo maar te herkennen omdat de laders worden aangegeven in kW. Je weet vaak niet hoeveel fase's er zijn aangesloten en hoeveel kW er per fase geregeld kan worden.
Het is wel makkelijk te herkennen als je de kW's weet. 11kW is 3 fasen 16A, 22kW is 3 fasen 32A. 3,7kW is 1 fase 16A en 7,4kW is 1 fase 32A.

Je kan een Ioniq alleen met 6,6 kW laden bij een laadpaal die 32A kan leveren (ongeacht de hoeveelheid fasen want er wordt er toch maar 1 gebruikt).

In Nederland zijn de meeste openbare laadpalen 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ik moet een lijstje maken van de oplaadpalen die 7,4kW of 22kW zijn. Er zijn ook gewoon snelladers in Amsterdam. O.a. wibautstraat en europaboulevard.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:06:
Dus ik moet een lijstje maken van de oplaadpalen die 7,4kW of 22kW zijn. Er zijn ook gewoon snelladers in Amsterdam. O.a. wibautstraat en europaboulevard.
Ja, al zullen er denk ik niet heel veel 7,4kW palen zijn. 3,7kW zie ik nog wel eens, maar anders is het altijd gelijk 22kW.

Snelladers is een ander verhaal. Daarbij is het allerbelangrijkste dat ze de juiste stekker hebben (er zijn nog snelladers die alleen Chademo hebben en geen CCS). Pas daarna is het interessanter om te weten wat het vermogen is.

Maar ook dat zegt niet alles want voor het snelladen is ook de V belangrijk. Mijn Kia Soul kan met max 70kW laden. Maar dat haal ik in Nederland nergens. Ik haal ook nooit de 50kW wat de snelladers wel zijn. Dat komt omdat de maximum V die zij kunnen leveren lager is dan de Kia kan gebruiken. En een lagere waarde voor V (met een gelijkblijvende A) zorgt er voor dat de max W ook lager is (W = V * A).

Maar in het algemeen is een 20kW snellader natuurlijk langzamer dan een 50kW snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De snelladers in Amsterdam zijn met CCS, van de week maar even proberen als ik de auto heb. Enig idee op hoeveel volt DC de ioniq oplaad ? De ioniq is ook 70kW max. Maar er zijn nog geen 100kW laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Jan Treur schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:02:
Dan wordt het laden niet meer door de auto geregeld, dus moet je in die omvormer ook een regelunit plaatsen zoals bij een snellader. Lijkt me een dure grap :-(

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:57:
[...]

Ik heb nog nooit een 3 fasen inverter gezien voor zonnepanelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat die heel goedkoop zijn.
Dan heb je nog niet veel systemen gezien? Als je gelijke vermogens bekijkt zijn ze wel wat duurder ja, bijvoorbeeld een Growatt 4000TL 1-fase heb je al voor € 726,00 terwijl een Growatt 4000UE 3-fase € 1.145,00 kost, maar als je een grotere installatie hebt dan zul je wel moeten. Veel meer dan 5000W op een fase zul je niet vinden en één Growatt 6000UE kost evenveel als 3 2000S'en en hoe groter de omvormers worden hoe gunstiger dat uitvalt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
Jan Treur schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:58:
Geven zonnepanelen niet veel lagere vermogens? Eerder 2,2 kW? Heb er geen ervaring mee hoor, maar dat kan flink uitmaken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:32:
De snelladers in Amsterdam zijn met CCS, van de week maar even proberen als ik de auto heb.
Ok, voot zover ik zag is die op de Wibautstraat alleen Chademo en de ander 2 keer Chademo en 1 keer CCS. Maar ik kom zelden in Amsterdam en ben er nooit zelf geweest,
Enig idee op hoeveel volt DC de ioniq oplaad ? De ioniq is ook 70kW max. Maar er zijn nog geen 100kW laders.
Nee, dat weet ik zo niet. Met een OBD-II dongle kan je daar wel achter komen. De Soul doet "maar" iets van 44kW maximaal (en dat ook nog alleen op een klein stukje van de laadcurve) bij de snelladers van FastNed. Ik denk dat de Ioniq ook in die buurt zal zitten.
Maasluip schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:25:
Dan heb je nog niet veel systemen gezien?
Meer de huis-tuin-en-keuken-installaties ;)
Als je gelijke vermogens bekijkt zijn ze wel wat duurder ja, bijvoorbeeld een Growatt 4000TL 1-fase heb je al voor € 726,00 terwijl een Growatt 4000UE 3-fase € 1.145,00 kost, maar als je een grotere installatie hebt dan zul je wel moeten.
Dat is wel anderhalf keer zo duur. Dan kan je al voordeliger twee (of drie) losse ophangen en die ieder op een eigen fase zetten als je dat wil.
één Growatt 6000UE kost evenveel als 3 2000S'en en hoe groter de omvormers worden hoe gunstiger dat uitvalt.
Je zegt niet hoe duur die 6000 dan is (en de prijs van de 2000S ook niet). Maar als die 6kW versie 1500 euro kost dan zit je dus al aan de duizenden euro's als je 20kW wil hebben en dan heb je nog niet eens de kabels of stekkers erbij, communicatie etc.

Dan zit je dus gewoon weer op de prijzen van een "mobiele snellader"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
orillion schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:55:
Geven zonnepanelen niet veel lagere vermogens? Eerder 2,2 kW? Heb er geen ervaring mee hoor, maar dat kan flink uitmaken natuurlijk.
Je hebt omvormers voor allerlei soorten groottes van PV-systemen, dat gaat veel hoger dan 2.2 kWp. Ik ben bijvoorbeeld zijdelings betrokken geweest bij een systeem van 25 kWp. Met name voor PV-systemen met hogere vermogens wordt nogal eens voor 3-fasen omvormers gekozen.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan Treur op 21-06-2017 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
pmiddeld schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:47:
Dan wordt het laden niet meer door de auto geregeld, dus moet je in die omvormer ook een regelunit plaatsen zoals bij een snellader. Lijkt me een dure grap :-(
Jammer weer:
... tussen droom en daad
staan wetten in de weg, en praktische bezwaren...
(en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.)

van Willem Elsschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:02:

[...]
Dat is wel anderhalf keer zo duur. Dan kan je al voordeliger twee (of drie) losse ophangen en die ieder op een eigen fase zetten als je dat wil.
Nee, dat is het dus niet. Vergelijkbare 3-fasenomvormers zijn duurder dan 1-faseomvormers, dus als het kan kun je beter een eenfaseomvormer ophangen (maar voor voor meer dan 3840W is dat al geen standaard oplossing omdat je meer dan 16A hebt), maar één 3-faseomvormer is niet 50% duurder dan 3 1-faseomvormers.
Je zegt niet hoe duur die 6000 dan is (en de prijs van de 2000S ook niet). Maar als die 6kW versie 1500 euro kost dan zit je dus al aan de duizenden euro's als je 20kW wil hebben en dan heb je nog niet eens de kabels of stekkers erbij, communicatie etc.
In die orde moet je denken ja. een 6000UE kun je voor € 1.335 hebben, een 2000 S voor € 445. Of ze het er om doen, daar kun je dus 3 2000S'en voor de prijs van een 6000UE kopen. Maar drie omvormers moet je met drie drieaderige kabels aansluiten (fase, nul, aarde) en moet je apart uitlezen terwijl je een 3-fase omvormer met een 5-aderige kabel kunt aansluiten (3 fases, nul, aarde) en je maar een keer hoeft uit te lezen.
En hoe groter de omvormer, hoe meer het verschil. Growatt 9000UE voor € 1.599 en 3x 3000TL voor € 1.845.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:25:
Nee, dat is het dus niet. Vergelijkbare 3-fasenomvormers zijn duurder dan 1-faseomvormers, dus als het kan kun je beter een eenfaseomvormer ophangen (maar voor voor meer dan 3840W is dat al geen standaard oplossing omdat je meer dan 16A hebt), maar één 3-faseomvormer is niet 50% duurder dan 3 1-faseomvormers.
Dat laatste klopt, maar ik had het dus over vergelijkbare vermogens zoals jij de prijzen noemde. En dan is het verschil wel ruim 50%.

Wij hebben in ieder geval twee losse inverters hangen. Moest destijds ook wel want we hadden maar een 1 fase aansluiting op het elektriciteitsnet.
Maar drie omvormers moet je met drie drieaderige kabels aansluiten (fase, nul, aarde) en moet je apart uitlezen terwijl je een 3-fase omvormer met een 5-aderige kabel kunt aansluiten (3 fases, nul, aarde) en je maar een keer hoeft uit te lezen.
Sure, maar het kan ook voordelen hebben; als je meer dan 1 dakvlak hebt die erg verschillend liggen bijvoorbeeld. Maar dat is wel te veel offtopic hier denk ik.
En hoe groter de omvormer, hoe meer het verschil. Growatt 9000UE voor € 1.599 en 3x 3000TL voor € 1.845.
Maar dan nog zijn die prijzen veel te hoog om te concurreren met een snellader. Ik denk ook niet echt dat je dat in deze hoek wel gaat vinden. Er is natuurlijk ook een reden dan laden bij een snellader veel duurder is dan bij een gewone laadpaal. Het fijnste (voor de Europeanen in ieder geval) zou zijn als iedere auto verplicht minimaal een 3 fasen 11kW lader aan boord zou hebben en ze niet meer zijn geoptimaliseerd voor een Amerikaans of Aziatisch elektriciteitsnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenE schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:02:

Nee, dat weet ik zo niet. Met een OBD-II dongle kan je daar wel achter komen. De Soul doet "maar" iets van 44kW maximaal (en dat ook nog alleen op een klein stukje van de laadcurve) bij de snelladers van FastNed. Ik denk dat de Ioniq ook in die buurt zal zitten.
Fastned gaat aan het eind van dit jaar de eerste stations uitrusten met snelladers die tot 150 kW leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ja, ze gingen ook zo veel stations per jaar bouwen en daar zijn ze nu ook van af gestapt. Ok, ik geloof best dat er een 150kW snellader ergens komt. Maar ik moet nog zien dat die op een voor mij handige plek komt te staan. In Zwitserland en Noorwegen schijnen ze ook te staan maar daar kom ik tot nog toe niet met mijn EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
Jan Treur schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:03:
[...]

Je hebt omvormers voor allerlei soorten groottes van PV-systemen, dat gaat veel hoger dan 2.2 kWp. Ik ben bijvoorbeeld zijdelings betrokken geweest bij een systeem van 25 kWp. Met name voor PV-systemen met hogere vermogens wordt nogal eens voor 3-fasen omvormers gekozen.
Sterker nog: je bent verplicht om 3-fase omvormers te gebruiken vanaf 5kW.

Uit de Netcode:
2.2.1.8 Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
Een Ioniq laden op 6,7kW is dus verboden!

Tenzij je individuele toestemming hebt van de netbeheerder!

Ik heb het aan een aantal netbeheerders gevraagd en die gaven er niets om... 8)7

Liander:
https://twitter.com/LianderNL/status/801059603287015424

Enexis:
https://twitter.com/Enexis/status/801803037744517121

ACM reageert niet:
https://twitter.com/Corne...status/801457673279574021

Houja, prima dan? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard S 67
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:32:
De snelladers in Amsterdam zijn met CCS, van de week maar even proberen als ik de auto heb. Enig idee op hoeveel volt DC de ioniq oplaad ? De ioniq is ook 70kW max. Maar er zijn nog geen 100kW laders.
Ik heb eerder (op een ander forum geloof ik) gelezen dat de Ioniq met 350V oplaadt. Verder begreep ik dat de meeste 100kW laders 200Ax500V zijn. Vandaar dus de 70kW max (200Ax350V). Sluit ook aan bij wat filmpjes die ik her en der heb gezien van laden op een 100kW laadstation, waarbij de lader ook ca 70kW aangaf. Een of andere Zwitser gaf ook aan dat hij zou gaan kijken wat de Ioniq bij een 150kW lader doet... heb daar echter nog niets van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Vandaag is er eindelijk iemand van ICU langs geweest om mijn Eve Mini (met vaste kabel) goed af te regelen op de slimme energiemeter. En dat werkt nu naar behoren. :) Ik kan nu maximaal laden met dynamische vermogen regeling zodat er nooit stoppen uitvliegen.

De grote verrassing was dat ik een aansluiting van 3x40A blijk te hebben, terwijl ik dacht dat dat 3x25A was zoals op mijn energienota staat. Daarom heb ik de laadpaal maar gelijk naar 28A laten opschroeven (32A is de max voor de Eve Mini). Kan nu met ruim 6kW laden en dat schiet lekker op. De dynamische regeling zal maar zelden hoeven ingrijpen omdat ik dus tot 40A (9kW) kan gaan op die fase. En dan heb ik ook nog tot 5kW aan 'bijvoeding' uit zonnepanelen op diezelfde fase staan.

Nu moet ik alleen nog de zekering in de meterkast voor de laadpaal groep opvoeren van 25A naar 32A, dan kan ik de ingestelde 28A ook echt gaan gebruiken. Voorlopig heb ik de Ioniq zelf maar even op gereduceerd vermogen gezet. Met 1 stapje terug trekt hij nu ca. 5,5 kW (24A).

Hier heb ik ook van geleerd dat het uiteindelijk altijd de (AC) lader in de auto zelf is die bepaalt met wat voor vermogen er wordt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
kadbr0 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:42:
Vandaag is er eindelijk iemand van ICU langs geweest om mijn Eve Mini (met vaste kabel) goed af te regelen op de slimme energiemeter. En dat werkt nu naar behoren. :) Ik kan nu maximaal laden met dynamische vermogen regeling zodat er nooit stoppen uitvliegen.

De grote verrassing was dat ik een aansluiting van 3x40A blijk te hebben, terwijl ik dacht dat dat 3x25A was zoals op mijn energienota staat. Daarom heb ik de laadpaal maar gelijk naar 28A laten opschroeven (32A is de max voor de Eve Mini). Kan nu met ruim 6kW laden en dat schiet lekker op. De dynamische regeling zal maar zelden hoeven ingrijpen omdat ik dus tot 40A (9kW) kan gaan op die fase. En dan heb ik ook nog tot 5kW aan 'bijvoeding' uit zonnepanelen op diezelfde fase staan.

Nu moet ik alleen nog de zekering in de meterkast voor de laadpaal groep opvoeren van 25A naar 32A, dan kan ik de ingestelde 28A ook echt gaan gebruiken. Voorlopig heb ik de Ioniq zelf maar even op gereduceerd vermogen gezet. Met 1 stapje terug trekt hij nu ca. 5,5 kW (24A).

Hier heb ik ook van geleerd dat het uiteindelijk altijd de (AC) lader in de auto zelf is die bepaalt met wat voor vermogen er wordt geladen.
Waar was die 3*40 te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Wees je ervan bewust dat een 3x40A aansluiting een heel veel hoger maandbedrag heeft dan een 3x25A aansluiting. Je zult helemaal niet blij zijn als je dat op je rekeningen gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kadbr0 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:43:
[...]

Nieuwe kaarten laden zou ik wel willen. Die er nu in zitten zijn al hopeloos verouderd, en ik heb de ioniq drie weken.......
Verder wel erg tevreden. De route die ik dagelijks afleg is 48 km. Door dr verkwerssituatie kom ik regelmatig tussen de 10 en 11 kw /100km uit.

Bij de meeste apps, zoals Plugsurfing of Plugshare zijn de FastNeds wel te zien en kun je ook filteren welke laadpalen je wilt zien.

Alleen zou ik dat ook in de navigatie van de auto willen zien! Daar staan nu een aantal willekeurige laadpalen vermeld en daar heb je niet zoveel aan. Het moet mogelijk zijn om zelf een keuze te laden als POI's. Heeft iemand dat al geprobeerd?

Verder staan de landkaarten op een SD-kaartje dat de garage steeds (gratis) zou moeten vernieuwen. Heeft iemand al gekeken hoe dat eruit ziet? Ook hier lijkt het me mogelijk om zelf nieuwere kaarten te laden, alleen is het even de vraag waar die vandaan moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Jan Treur schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 05:34:
Wees je ervan bewust dat een 3x40A aansluiting een heel veel hoger maandbedrag heeft dan een 3x25A aansluiting. Je zult helemaal niet blij zijn als je dat op je rekeningen gaat zien.
inc heeft natuurlijk de interessante situatie dat werkelijkheid en administratie verschillen.

Met de komst van de slimme meter is het natuurlijk ook nog eens zo dat het logischer wordt om fysiek zwaarder af te zekeren en dan obv de slimme meter het feitelijk piekvermogen te gebruiken voor de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Alleen staat nergens gedefinieerd wat ze met een "Vermogenselektronische omzetters" of "machines" bedoelen. Is een auto dat? Is een wasmachine dat? Of is een wasmachine een "machine"? En is een auto dan ook niet een "machine"?

In artikel 2.2.1.7 staat dat machines met vermogen > 2 kW in de regel op 3 fasen aangesloten moeten zijn.

Heb jij ooit een consumenten wasmachine of wasdroger met een 3 fase aansluiting gezien? Dan is dus iedereen in Nederland die een wasmachine of wasdroger in zijn huis heeft aangesloten in overtreding van dat artikel.

Bovendien staat er "in de regel" en dat betekent bij mij niet hetzelfde als "verplicht".
Dus dan ben jij gewoon de uitzondering op die regel ;)

Net als de rest van Nederland....
Een Ioniq laden op 6,7kW is dus verboden!
Gelukkig mag je er als consument van uit gaan dat jij spullen die je in een (auto)winkel koopt gewoon kan gebruiken voor de doeleinden waar ze voor bedoeld zijn.
kadbr0 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:42:
Dat klopt, een laadpaal schakelt alleen de elektriciteit in en geeft door wat er gebruikt mag worden. Er zit geen meter in die dat verder controleert (al zou je dat wel kunnen maken). Er zijn ook auto's die stoppen met laden als ze vinden dat de laadpaal aangeeft dat er te weinig A gebruikt mag worden. Als ik me niet vergis heeft een Zoe minimaal 10A nodig, maar een laadpaal kan ook 6A aangeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren opgehaald, besteld in maart. (Premium wit) Tot nu toe werkt alles zoals gepland. Oplaadpas kreeg ik zelfs 1 dag eerder in de brievenbus. Maar hier had ik wel een paar keer voor gebeld naar Alphabet dat ik echt niet kan rijden zonder pas.
BarryH schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:28:
Voor mijn gevoel moet dit gewoon kunnen, CarPlay werkt alleen in de voorste USB aansluiting. Ik dacht tot gister dat als je CarPlay opstart de rest ging stoppen maar dit is dus niet zo.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:56:
CarPlay werkt alleen in de voorste USB aansluiting. ...
Is er dan ook een achterste USB aansluiting? Waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:04:
[...]

Is er dan ook een achterste USB aansluiting? Waar?
In de arm leuning (ja hij kan open) heb je een 'kapje' waar onder een usb aansluiting verbergt. Deze is alleen voor het opladen (zo ver ik heb kunnen uitvinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Heb jij een Premium? In de Comfort zit daar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, vreemd ik zie ook op de hyundai site zelf allemaal andere details op de foto's. Zoals een iPad die rechts van de arm leuning zit in een vakje. Daar zit bij mij ook niets. Of de stoel ventilatie knopjes. Dat is niet voor nederland.

Kijk:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DDAZuz_WAAAscT4.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Blijkbaar een van de extra's die je krijgt bij een Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:35:
Ja, vreemd ik zie ook op de hyundai site zelf allemaal andere details op de foto's. Zoals een iPad die rechts van de arm leuning zit in een vakje. Daar zit bij mij ook niets. Of de stoel ventilatie knopjes. Dat is niet voor nederland.

Kijk:
[afbeelding]
Toch heb ik die stoelventilatie wel voor elkaar gekregen, zij het via een omweg... Wacht alleen nog op de offerte van de leasemij. Je zou toch zeggen dat dat geen 2 weken hoeft te duren.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humungus
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-09 09:51
Toch heb ik die stoelventilatie wel voor elkaar gekregen, zij het via een omweg... Wacht alleen nog op de offerte van de leasemij. Je zou toch zeggen dat dat geen 2 weken hoeft te duren.. :?
Stoelventilatie had ik ook graag gehad! Met dit warme weer eigenlijk onmisbaar. Ik had daar graag het schuifdak voor opgeofferd, zoals in Duitsland bij de Premium het geval is. In mijn ogen is dit echt een misser van de importeur... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Mijn verbruik, gewoon met een "met het verkeer mee" rijstijl en een mix van binnen/snelweg.

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/15827236/1024/Hyundai-Ioniq-Electric/IMG-20170624-101715.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartmanz72
  • Laatst online: 27-11-2021
Ik mag een andere lease auto kiezen, het wordt een Hyundai Ioniq.....
Tussen de Comfort uitvoering en de Premium uitvoering zit voor mij €30,- per maand...
Is de Premium zijn meerprijs waard???
Wat is jullie idee.....

En wat is de mooiste kleur voor de Ioniq....foto's zijn welkom....dat geeft even een beter beeld dan die staaltjes in de showroom, en de demo auto's lijken allemaal wit te zijn....

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Het verschil hangt er van af hoeveel waarde je hecht aan bepaalde opties. Voor mij was die waarde niet hoog genoeg om meer dan 3000 extra te gaan betalen. Luxe dingen als Adaptive Cruise Control en Lane Keeping Assistance System zitten ook al in de Comfort; die gebruik ik met veel plezier en altijd.

Dit is mijn blauwe.
Afbeeldingslocatie: https://www.cs.vu.nl/~treur/auto.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 24-06-2017 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Bartmanz72 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:08:
Ik mag een andere lease auto kiezen, het wordt een Hyundai Ioniq.....
Tussen de Comfort uitvoering en de Premium uitvoering zit voor mij €30,- per maand...
Is de Premium zijn meerprijs waard???
Wat is jullie idee.....

En wat is de mooiste kleur voor de Ioniq....foto's zijn welkom....dat geeft even een beter beeld dan die staaltjes in de showroom, en de demo auto's lijken allemaal wit te zijn....

Bedankt!
Piepers aan de voorkant
Etc
Ik vond het de meerprijs waard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Is het zeker wel waard. Het (nep)leer oogt toch wat beter dan stof. Elektrische stoel met geheugen, ventilatie achter, open dak en nog meer opties. Voor €30 zou ik er niet over nadenken en wel doen.

Pagina: 1 ... 9 ... 195 Laatste