Jan Treur schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:45:
Bedoel je dat je een laadstation maakt dat 7.4 kW AC kan bieden, en dan de lader van 6.6 kW in de auto het werk laat doen, waardoor het laden op die 6.6 kW gebeurt? (lader = in de auto, buiten de auto = geen lader maar een laadstation)
Ja, dat klopt. Een laadpaal is niets meer dan een veredeld stopcontact. Wat er daadwerkelijk gebruikt wordt ligt aan de auto (soort van, zie ook onder).
Een telefoon laden kost ook minder energie dan een frituurpan opwarmen maar ze gebruiken wel hetzelfde stopcontact.
Een laadpaal kan wel aangeven hoeveel een auto maximaal mag gebruiken (een gewoon stopcontact doet dit niet) dus het is wel iets slimmer dan een gewoon stopcontact.
Jan Treur schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:58:
Ja, je kunt hem ook in de auto leggen, dan kun je onderweg elk 22 kW laadstation aan.
Toch zijn enigszins vergelijkbare omvormers voor zonnepanelen (maar dan van DC naar AC) niet veel duurder dan 1000 euro.
Ik heb nog nooit een 3 fasen inverter gezien voor zonnepanelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat die heel goedkoop zijn.
Je hebt ze wel voor EV's en die zijn ook "verplaatsbaar". Maar die kosten zelfs bij Chinese bedrijven duizenden euro's.
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:40:
Ze zijn op dit moment (in het algemeen) bezig met de lader uit de auto te halen en dit te integreren in het laadstation. Dit scheelt weel 100 KG aan rij gewicht als ik me niet vergis. Dus ik zou dit niet zo recht op recht aan trekken.
Fijn, je hebt nu met snelladen al vier verschillende standaarden. Dan ga je dat straks ook krijgen met "gewone" laadpalen.
Het is ook niet zo maar te herkennen omdat de laders worden aangegeven in kW. Je weet vaak niet hoeveel fase's er zijn aangesloten en hoeveel kW er per fase geregeld kan worden.
Het is wel makkelijk te herkennen als je de kW's weet. 11kW is 3 fasen 16A, 22kW is 3 fasen 32A. 3,7kW is 1 fase 16A en 7,4kW is 1 fase 32A.
Je kan een Ioniq alleen met 6,6 kW laden bij een laadpaal die 32A kan leveren (ongeacht de hoeveelheid fasen want er wordt er toch maar 1 gebruikt).
In Nederland zijn de meeste openbare laadpalen 11kW.