Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kadbr0 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:02:
Maar wat ik bedoelde is of je de plug er dan ook gewoon uit mag trekken, ook al loopt het opladen nog.
In de laadkabel zitten twee pinnen voor de communicatie met de auto. Die zijn korter dan de stroompinnen. Als je de stekker lostrekt dan worden eerst het contact met de ene communicatie pin onderbroken en dan met de andere. Daarna volgens pas de stroompinnen. Zowel voor de auto als de laadpaal is de onderbreking van de communicatie een signaal om het laadproces (en dus de stroomtoevoer vanuit de paal) te stoppen.

Dat zorgt er in ieder geval voor dat je niet onder spanning komt te staan. Maar of het echt snel genoeg gaat om een vonk te voorkomen betwijfel ik een beetje. Als je langzaam trekt dan natuurlijk wel.

Het beste is altijd om het laadproces te onderbreken door dit via de laadpaal te stoppen. Maar als er geen start/stop op de laadpaal zit dan kan je niet anders dan de kabel ergens uit te trekken.

Ik heb geen Ioniq dus ik kan je niet vertellen of er ergens een optie is om dit in de auto te doen. In de Soul zit dit in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou hem er echt niet uittrekken als het opladen bezig is. Dit is vragen om problemen. Stop het laden eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 20:21

apt

Hoe doe je dat wanneer je een plug and play lader hebt? Ik begreep dat je het in de auto niet kunt uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
EV-newbie schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:02:
[...]

Top! Dank je wel!

Onmiddellijk doorgegeven aan vrouwlief. Ze gaat het in de gaten houden. Zal bevindingen hier melden.
Helaas!

Maandag vertrok ze en werkten de peddels prima. Na ongeveer 15/20 kilometer (op de snelweg in de file) weigerden de peddels ineens. Indicatie van reku deed het wel. Maar de balken links bleven op het eerste groene blokje staan.

Dus storing trad op tijdens het rijden en verdween weer tijdens het rijden. |:( |:(

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
apt schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:35:
Hoe doe je dat wanneer je een plug and play lader hebt? Ik begreep dat je het in de auto niet kunt uitzetten.
Heeft iemand wel eens echt geprobeerd om tijdens het laden de power on te zetten en dan in de scheduling kijken of daar een stop button getoond wordt? En zo niet, dan uitgeprobeerd wat er gebeurt als je de eindtijd van het laden verandert tijdens het laden, bijvoorbeeld een paar uur eerder zet waardoor die tijd al voorbij is? Bij mijn (thuis)warmtepomp is dat de manier waarop ik hem altijd uit (stand by) kan zetten als ik dat wil.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
  • Laatst online: 29-08 13:51
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 00:12:
zou de mijne kunnen zijn heb je de achterkant ook laten spuiten?
Nee, aan de achterkant vind ik de vlakverdeling met een grijze bumper wél mooi. Bij Preuninger heb ik een zilverkleurige Ioniq gezien waar ook de achterbumper was gespoten. Was niet lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Vanochtend kwam ik achter een grijze Ioniq EV te staan bij de afrit Boxmeer van de A73. Nummerbord begon met NG-645 of zo. Iemand van hier?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Jan Treur schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:36:
[...]

Heeft iemand wel eens echt geprobeerd om tijdens het laden de power on te zetten en dan in de scheduling kijken of daar een stop button getoond wordt? En zo niet, dan uitgeprobeerd wat er gebeurt als je de eindtijd van het laden verandert tijdens het laden, bijvoorbeeld een paar uur eerder zet waardoor die tijd al voorbij is? Bij mijn (thuis)warmtepomp is dat de manier waarop ik hem altijd uit (stand by) kan zetten als ik dat wil.
Niet geprobeerd. Morgen wordt mijn plug&play lader geïnstalleerd en hoop dat daar ook een STOP knop/functie op zit of dat ze dat aan kunnen zetten. Alternatief is de zekering in je stoppenkast uit zetten (een lader krijgt altijd een eigen zekering), maar is wel een omslachtige en nogal suffe methode om het laden te beëindigen. Werkt natuurlijk wel.

Als het goed is, is mijn lader aangepast om dynamisch de hoeveelheid stroom te regelen. Daarvoor wordt hij verbonden met de P1 van mijn slimme meter. Als die aangeeft dat er meer dan 25A uit die fase wordt getrokken dan schakelt de lader terug. Overigens moet ik wel tot de maximale 28,7A kunnen laden (6,6kW) als er wat stroom uit mijn zonnepanelen bijkomt op dezelfde fase.
Ben benieuwd hoe goed dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Wat voor laadpunt is dat precies en hoeveel kost dat? Misschien ook wel iets voor mij.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Jan Treur schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 02:11:
Wat voor laadpunt is dat precies en hoeveel kost dat? Misschien ook wel iets voor mij.
Is een ICU Eve Mini, geleverd door EVcompany. Niet het standaard type maar eentje die 32A kan leveren en door ICU speciaal is ingesteld om met de slimme meter te kunnen communiceren. Alleen blijkt dat nog even niet goed te werken. Komende week komt iemand van ICU dat afregelen. Dan kan ik tot 25A laden want daarop is het nu afgezekerd, zowel in het laadstation zelf als in de meterkast. Nu laadt het nog op 16 A, en daar had ik dit systeem niet voor besteld.

Het onderbreken van het laden blijkt, gelukkig, toch geen issue te zijn. Als je de stekker laat ontgrendelen door de portieren te ontgrendelen, kun je de stekker er zo uittrekken. Geen vonken of wat ook. Kennelijk wordt het laden zelf al onderbroken als er ontgrendeld wordt. Zie verhaal over communicatie pinnen hierboven. Ik zal nog eens kijken of opladen idd even stopt als je ontgrendelt en ook weer automatisch, na 10 sec, laat vergrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Moest daar in de meterkast iets speciaal voor gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

kadbr0 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:26:
[...]
Het onderbreken van het laden blijkt, gelukkig, toch geen issue te zijn. Als je de stekker laat ontgrendelen door de portieren te ontgrendelen, kun je de stekker er zo uittrekken. Geen vonken of wat ook. Kennelijk wordt het laden zelf al onderbroken als er ontgrendeld wordt. Zie verhaal over communicatie pinnen hierboven. Ik zal nog eens kijken of opladen idd even stopt als je ontgrendelt en ook weer automatisch, na 10 sec, laat vergrendelen.
Had niets anders verwacht eerlijk gezegd. Ik laad mijn Nissan LEAF met een POD Point en omdat dat ding geen start/stop knop heeft trek ik ook gewoon de stekker eruit. Ik doe dit al drie jaar en heb nog nooit iets geks gezien. Bij de LEAF wordt de stekker overigens nooit vergrendeld dus hoef ik ook de deuren niet te ontgrendelen (gelukkig woon ik in een buurt waar ze van je spullen afblijven...). Ik ga er dus vanuit dat hij gewoon blijft doorladen als je de deuren ontgrendelt en het echt een kwestie is van die communicatiepinnen waar iemand het over had.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Jan Treur schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 14:12:
Moest daar in de meterkast iets speciaal voor gedaan worden?
Dat valt wel mee. Er moet een extra groep (dwz zekering) in kunnen van 25A. En je moet natuurlijk een slimme meter hebben met een P1 poort. Ik gebruik zelf een kastje van Iungo om die poort uit te lezen maar Iungo levert ook een splitter zodat je het signaal ook voor de laadpaal kunt benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
OK, dus je hoeft de P1 poort er niet door kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Shapeshifter schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:26:
[...]

Had niets anders verwacht eerlijk gezegd. Ik laad mijn Nissan LEAF met een POD Point en omdat dat ding geen start/stop knop heeft trek ik ook gewoon de stekker eruit. Ik doe dit al drie jaar en heb nog nooit iets geks gezien. Bij de LEAF wordt de stekker overigens nooit vergrendeld dus hoef ik ook de deuren niet te ontgrendelen (gelukkig woon ik in een buurt waar ze van je spullen afblijven...). Ik ga er dus vanuit dat hij gewoon blijft doorladen als je de deuren ontgrendelt en het echt een kwestie is van die communicatiepinnen waar iemand het over had.
Bij de LEAF heb je toch een keuze?, tenminste bij die van mij wel. Ik kan kiezen voor permanente lock of automatische lock of helemaal niet. Ontgrendelen via knop op de AB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

MR0522 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 01:20:
[...]

Bij de LEAF heb je toch een keuze?, tenminste bij die van mij wel. Ik kan kiezen voor permanente lock of automatische lock of helemaal niet. Ontgrendelen via knop op de AB.
Jij hebt zeker een nieuwer model. Op mijn 2011 LEAF heb ik volgens mij alleen een timer knop voor het opladen, maar geen vergrendelopties. Punt is dat je de stekker er tijdens het laden gewoon uit kan trekken zonder dat er iets engs gebeurd...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
kadbr0 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:09:
[...]

Dat valt wel mee. Er moet een extra groep (dwz zekering) in kunnen van 25A. En je moet natuurlijk een slimme meter hebben met een P1 poort. Ik gebruik zelf een kastje van Iungo om die poort uit te lezen maar Iungo levert ook een splitter zodat je het signaal ook voor de laadpaal kunt benutten.
Je hoofdaansluiting is ook 25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Hoe werkt dat voorverwarmen? Ik kan Nl niks over een app vinden
Bedankt
Jan Treur schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 06:16:
[...]

Ik dacht eerder iets van rond de 500 euro gezien te hebben. Ik heb ook een blauwe maar ik heb dat lekker grijs gelaten, maar smaken verschillen.

[...]

Ik had al een 3.7 kW laadpaal via The New Motion en heb dat zo gelaten; ik heb een 3x25A aansluiting. Ik laad ook bij voorkeur uit mijn zonnepanelen. Die zijn 7.7 kWp, dus in veel gevallen leveren die bij zonnig weer ruim boven de 3.7 kW, en dan gaat dat vanzelf goed. Als je laadt met 6.6 kW dan zal dat bij mij vaak boven het vermogen van mijn zonnepanelen zitten.

Wat betreft smart laden, ik gebruik vaak wel de The New Motion app om het laden te starten en stoppen. Soms in de ochtend vanuit mijn bed om de auto te laten voorverwarmen een half uur voor vertrek, zonder te laden. Als je dat alleen via voorprogrammeren door de auto laat doen, dan gaat hij hem langer vantevoren al volledig opladen, en meestal streef ik ernaar om dat maar tot ca 80% te doen. Dan is zo'n TNM app wel handig.

[...]

Het hangt er ook vanaf hoe veel km's je rijdt en hoe vaak je dus moet laden. Ik laad niet vaker dan eens per week, en dan vaak maar 50 of 60% van de 28 kWh, dan is de laadtijd niet echt een probleem bij 3.7 kW.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nee, er is voor de Ioniq in Europa geen app operationeel daarvoor, alleen in de VS (de Bluelink app).

Hier kun je e.e.a. van tevoren programmeren in de auto, waarbij je de eindtijd (vertrektijd) aangeeft en ook dat/of je voorverwarmd of -gekoeld wil hebben (en welke temperatuur je precies wil hebben in de auto). Het gaat dan samen met het opladen.

Wil je het opladen minder lang laten duren, dan kun je wel een app gebruiken om een begintijd aan te geven door op dat moment je laadstation aan te zetten. Dat kan direct of ook geprogrammeerd (afhankelijk van je laadstation). Neem je de begintijd bijvoorbeeld 20 minuten voor de eindtijd, dan vindt er vrijwel geen laden plaats, maar alleen voorverwarmen of -koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 04-06-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Roobje schreef op zondag 4 juni 2017 @ 08:59:
[...]

Je hoofdaansluiting is ook 25A?
Klopt, ik heb een 3x25A aansluiting en dan moet je je beperken tot 25A per groep. Wat dat betreft is het jammer dat de Ioniq maar op 1 fase kan laden. Vrijwel elke laadpaal kan 11kW leveren op 3 fasen en dat schiet een stuk sneller op, vooral als je op een bestemming even wilt bijladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kadbr0
kadbr0 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:26:
[...]

Heb dat experimentje vanmorgen even gedaan en inderdaad: als je de plug laat ontgrendelen (door deuren te ontgrendelen) dan stopt ook gelijk de laadstroom voor 10 seconden. Op het dashboard zie je dan alleen het middelste blauwe lampje knipperen. Op de slimme meter zag ik de stroom ook daadwerkelijk even wegvallen. Stekker verwijderen is dan volkomen veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Dit weekend me ook eens verdiept in de ioniq EV. ga deze week proefrijden en als bevalt kopen.
Weten jullie toevallig:
1/ of je nog steeds 6-8% korting krijgt tov catalogus waarde (als je niet inruilt)
2/ wat de onderhoudskosten zijn? ik heb een opgave gehad van standaard beurten (elke 15k, 91 of 213 eur = 1 ct/km) maar dat lijkt me voor een normale auto, weet nl. niet waar in een EV de injector reiniger gespoten moet worden...

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 05-06-2017 16:52 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
kadbr0 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:41:
[...]

Klopt, ik heb een 3x25A aansluiting en dan moet je je beperken tot 25A per groep. Wat dat betreft is het jammer dat de Ioniq maar op 1 fase kan laden. Vrijwel elke laadpaal kan 11kW leveren op 3 fasen en dat schiet een stuk sneller op, vooral als je op een bestemming even wilt bijladen.
Ben je dan niet verplicht je groep kleiner te maken dan je hoofdaansluiting? Zodat je hoofdaansluiting er niet eerder er uit knalt dan je groep? Ik ben niet helemaal thuis in de NEN-1010, maar heb zo iets gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:09:
Dit weekend me ook eens verdiept in de ioniq EV. ga deze week proefrijden en als bevalt kopen.
Weten jullie toevallig:
1/ of je nog steeds 6-8% korting krijgt tov catalogus waarde (als je niet inruilt)
2/ wat de onderhoudskosten zijn? ik heb een opgave gehad van standaard beurten (elke 15k, 91 of 213 eur = 1 ct/km) maar dat lijkt me voor een normale auto, weet nl. niet waar in een EV de injector reiniger gespoten moet worden...
Wat kost een nieuwe accu na x aantal jaren ? De meeste hier die leasen hem omdat dit een van de weinige auto's is met nog maar 4% bijtelling. Het bedrag wat ik betaal per maand kan je niet eens een VW Polo op benzine rijden (vanaf €15.000) vs. Ioniq (€35.000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Weten jullie toevallig:
Geen inruil zal sowieso 8% moeten zijn, anders snel naar een ander!

Vorig jaar kwam ik op meer dan 10%!

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:06:
[...]

Wat kost een nieuwe accu na x aantal jaren ?
Wie vraagt zich dan af hoeveel een nieuwe motor na een x aantal jaren kost?

Welk automerk geeft 8 jaar garantie op de motor? Iets wat Hyundai bijvoorbeeld op de batterij geeft en het is mogelijk om 7 jaar garantie opde rest af te sluiten.

Ik ken (helaas) genoeg verhalen van auto's die 3,5 jaar oud waren met minder dan 50k op de teller met een geblazen motor waarvan de motor de geest gaf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Weten jullie toevallig:
Ik kreeg €2500 korting zonder inruil op een Premium.

Onderhoudsbeurten zullen niet duur zijn, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Een EV behoeft niet zo gek veel onderhoud, zelfs de remblokken slijten bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EV-newbie schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:00:
[...]
Wie vraagt zich dan af hoeveel een nieuwe motor na een x aantal jaren kost?

Welk automerk geeft 8 jaar garantie op de motor? Iets wat Hyundai bijvoorbeeld op de batterij geeft en het is mogelijk om 7 jaar garantie opde rest af te sluiten.

Ik ken (helaas) genoeg verhalen van auto's die 3,5 jaar oud waren met minder dan 50k op de teller met een geblazen motor waarvan de motor de geest gaf....
Een nieuwe motor is geen regel een nieuwe accu wel. De vraag is alleen hoe lang zo een accu meegaat. Een motor zoals nu gaat een hele auto leven mee. Natuurlijk kan het voorkomen dat er een nieuwe motor in moet na 2 dagen rondt rijden maar dit is meer een uitzondering dan een regel.

Een nieuwe accu moet er 100% in, de vraag op dit moment is alleen wanneer. En wie het dan gaat betalen. Valt het onder garantie of mag je zelf betalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Roobje schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:32:
[...]

Ben je dan niet verplicht je groep kleiner te maken dan je hoofdaansluiting? Zodat je hoofdaansluiting er niet eerder er uit knalt dan je groep? Ik ben niet helemaal thuis in de NEN-1010, maar heb zo iets gehoord
Normaliter gebruik je 16A zekeringen achter een 25A hoofdzekering. Maar in dit geval zorgt de laadpaal er zelf voor dat de hoofdstroom nooit boven de 25A uitkomt door de slimme meter uit te lezen en, zonodig, de laadstroom te beperken. Op dezelfde fase heb ik mijn zonnepanelen zitten en die zijn ook 25A afgezekerd, alleen loopt de stroom dan de andere kant op dan wel regelrecht de auto in. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:36:
[...]

Een nieuwe motor is geen regel een nieuwe accu wel. De vraag is alleen hoe lang zo een accu meegaat. Een motor zoals nu gaat een hele auto leven mee. Natuurlijk kan het voorkomen dat er een nieuwe motor in moet na 2 dagen rondt rijden maar dit is meer een uitzondering dan een regel.

Een nieuwe accu moet er 100% in, de vraag op dit moment is alleen wanneer. En wie het dan gaat betalen. Valt het onder garantie of mag je zelf betalen ?
Ik durf te wedden dat er vaker een nieuw motorblok in moet bij normale auto's dan een accu bij EV's.

Waarom is volgens jou een nieuwe accu wel een "regel"?
Dit is grotendeels "lariekoek" en volgens mij gebaseerd op de ervaringen van mensen met laptop accus of telefoons..?

Er zijn zat (o.a.) filmpjes te zien met data waarbij een o.a. Een Tesla na 500.000km nog steeds rond de 85-90% zit kwa capaciteit in de accu.

Over het algemeen ben je de eerste 5-10% al binnen 30-50.000 km kwijt en daarna daalt de capaciteit bijna niet meer.

De meeste verbrandingsmotoren zijn dan (bij 500.000km) al omgesmolten of gereviseerd (want: veel meer draaiende en slijtende delen)

Enkel de 1e generatie Leaf (zonder actieve batterijkoeling) heeft soms problemen (vaak onder garantie recht op een nieuwe met een andere chemische samenstelling van de accu)

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 06-06-2017 18:07 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EV-newbie
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:36:
[...]

Bij Hyundai 8 jaar garantie!

En zoals ik al aangaf: er gaan meer motoren kapot in NL binnen de 50k km maar na 3,5 jaar dan jij je voor kan stellen.
En dan mag je duizenden euro's afrekenen.

Maar goed; indien jij een accu vervangen "de regel" vindt, dan moet je dat ook 100% van een brandstofmotor in een normale auto vinden. Indien niet, dan heb je gewoon geen verstand van de materie.
En om een wedervraag te beantwoorden; ik wel. Ik ben reeds meer dan 19 jaar een "fleetowner", weet dus echt waar ik over praat.

[ Voor 17% gewijzigd door EV-newbie op 06-06-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
kadbr0 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:38:
[...]

Normaliter gebruik je 16A zekeringen achter een 25A hoofdzekering. Maar in dit geval zorgt de laadpaal er zelf voor dat de hoofdstroom nooit boven de 25A uitkomt door de slimme meter uit te lezen en, zonodig, de laadstroom te beperken. Op dezelfde fase heb ik mijn zonnepanelen zitten en die zijn ook 25A afgezekerd, alleen loopt de stroom dan de andere kant op dan wel regelrecht de auto in. :*)
Maar dan mag je nog steeds geen 25A groep op een 25A hoofdaansluiting aansluiten. En waar ik me wel zeker van ben, is dat je de omvormer sowieso op een alleen staande groep moet aansluiten, dus een laadpaal en omvormer op 1 groep is zeker weten fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Iemand die ik ken kocht een nieuwe Volkswagen Transporter, na 3 jaar was het blok verrot :')

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
Hallo, ben nieuw hier. Aangezien mijn huidige auto eind van het jaar uit de lease loopt ga ik switchen naar een BEV. Had eerst de Ampera-e op het oog, maar levertijd is wel erg lang (2e helft 2018!!) en na wat meer speurwerk op internet kwam ik er toch van terug. Met een commute van 17 km enkele reis is de range niet doorslaggevend voor mij en de Ioniq biedt meer binnenruimte en betere uitrusting voor minder geld.
Ben nu aan het samenstellen zodat de leasemij een offerte kan maken (wordt sowieso goedkoper dan mijn huidige auto), wordt waarschijnlijk een Premium in Aurora Silver met als extra volleder en stoelventilatie (staat weliswaar niet in de NL specs maar via de dealer is de kans aanwezig dat dat toch gaat lukken, natuurlijk afhankelijk van de meerprijs).
Heb tot nu toe al redelijk veel info op dit forum gevonden die me hebben geholpen /gestuurd in deze keuze, dank alvast daarvoor.

Laat wel iets weten wanneer de bestelling is geplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerard S 67 op 06-06-2017 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zou tof zijn als stoelventilatie je lukt... geen idee hoe dat zou werken dan. UK had dat wel, maar misschien Duitsland e.d. ook? Dat ze er eentje importeren? Let op dat de levertijd van de Ioniq ook niet kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27

DoctorV64

Cosmopoliet

Interessante topic om te volgen. Toch een vraagje, ik heb als het goed gelezen dat er maar 1 persoon de Ioniq privé gekocht heeft en de rest hem als leasewagen heeft. Gewoon een leuk detail om te weten :)
Als privé Honda Civic Hybrid rijder (weliswaar een ex-lease auto die ik gekocht heb) ben ik zeer gecharmeerd van de Ioniq.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Niet veel mensen hebben even 35k liggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:31
YoshiBignose schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:53:
Iemand die ik ken kocht een nieuwe Volkswagen Transporter, na 3 jaar was het blok verrot :')
De levensduur van VAG blokken zijn nou niet echt representatief voor de rest van de blokken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb hem prive; was maar rond de 31.000, met inruil rond de 15.000.

[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 06-06-2017 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 20:21

apt

DoctorV64 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:20:
Interessante topic om te volgen. Toch een vraagje, ik heb als het goed gelezen dat er maar 1 persoon de Ioniq privé gekocht heeft en de rest hem als leasewagen heeft. Gewoon een leuk detail om te weten :)
Als privé Honda Civic Hybrid rijder (weliswaar een ex-lease auto die ik gekocht heb) ben ik zeer gecharmeerd van de Ioniq.
Ik heb hem ook privé gekocht. Dus die vlieger gaat niet op en er zijn er nog wel meer, maar wellicht niet op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Je hebt gelijk, correctie bij deze het ging over de privé rijders in dit topic natuurlijk ;) landelijk zullen er vast wel meer mensen zijn die hem privé gekocht hebben.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb hem ook privé gekocht; 20k€ met inruil van LEAF. Nog 5 weekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
YoshiBignose schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:58:
Zou tof zijn als stoelventilatie je lukt... geen idee hoe dat zou werken dan. UK had dat wel, maar misschien Duitsland e.d. ook? Dat ze er eentje importeren? Let op dat de levertijd van de Ioniq ook niet kort is.
Dat zou dan via achteraf inbouw gaan. Bij de volleder optie wordt voor zover ik heb begrepen dit achteraf gedaan. In mijn geval werkt de dealer dan samen met een andere leverancier die ook stoelventilatie in kan bouwen. De dealer zoekt eea voor mij uit. Heb hier in het forum ook een foto gezien van de volleder optie, zag er erg mooi uit, maar in de zomer is dat zonder ventilatie minder prettig. Ik heb gewoon de stoute schoenen aangetrokken en de dealer gevraagd wat er mogelijk was...

En zoals ik al zei loopt mijn huidige auto pas eind van dit jaar uit de lease, dus met een door de dealer aangegeven levertijd van momenteel ca 6 maanden komt dat wel goed. Bovendien zit mijn huidige auto dan nog niet aan zijn kms dus als het wat langer duurt is dat ook nog niet zo'n probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Gerard S 67 op 06-06-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wat kostte die volleder optie extra?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
DoctorV64 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:59:
Je hebt gelijk, correctie bij deze het ging over de privé rijders in dit topic natuurlijk ;) landelijk zullen er vast wel meer mensen zijn die hem privé gekocht hebben.
De mijne is ook privé gekocht. Geen laadpaal erbij en inruil van een Punto. Was wel rib uit m'n lijf, maar de gebruikskosten gaan dit goedmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
YoshiBignose schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:40:
Wat kostte die volleder optie extra?
Heb net de meerprijs ontvangen van de dealer. Volleder optie zoals te configureren op Hyundai website € 1.709,- maar daar komt dan nog € 249,- bij voor stoelverwarming icm leder. Krijg net een meerprijs te horen van € 2.750,- voor volleder incl stoelverwarming en stoelventilatie (is dan dus geperforeerd leder). € 800,- extra dus voor de stoelventilatie, maar dat is het mij wel waard. Ga er tenslotte 5 jaar in rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oke, maar dat is dus € 2750 bovenop de Premium versie? Ik had stoelventilatie in m'n Kia en ook al voelt het vrij zwak, het kan wel net het verschil zijn tussen zweterige rug en bilnaad en gewoon comfortabel. Ik gebruikte het meer dan stoelverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard S 67
Ja bovenop de Premium versie. Maar ik zou toch al voor de volleder optie gaan en wil zoals je zegt die zweterige rug en bilnaad voorkomen. Stoelverwarming wordt inderdaad ook meer op prijs gesteld door vrouwlief zal ik maar zeggen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
Roobje schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:55:
[...]

Maar dan mag je nog steeds geen 25A groep op een 25A hoofdaansluiting aansluiten. En waar ik me wel zeker van ben, is dat je de omvormer sowieso op een alleen staande groep moet aansluiten, dus een laadpaal en omvormer op 1 groep is zeker weten fout.
Beste Roobje,
beide zekeringen zijn door erkende installateurs aangebracht, dus neem ik aan dat het ook mag. Verder schreef ik dat de laadpaal en zonnepanelen op 1 fase zitten, dus niet op 1 groep. Maar dan kan de stroom wel van de zonnepanelen naar de laadpaal lopen zonder de hoofdzekering te passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
kadbr0 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:22:
[...]

Beste Roobje,
beide zekeringen zijn door erkende installateurs aangebracht, dus neem ik aan dat het ook mag. Verder schreef ik dat de laadpaal en zonnepanelen op 1 fase zitten, dus niet op 1 groep. Maar dan kan de stroom wel van de zonnepanelen naar de laadpaal lopen zonder de hoofdzekering te passeren.
Ah sorry, verkeerd gelezen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

Toch maar een review geschreven voor gezichtenboek:

Ik heb er nu 10.000 km op zitten. 10.000 elektrische kilometers. Tijd om er wat van te zeggen (nu ik hier toch bij een snellader sta te wachten).
Laat ik maar met het totaaloordeel beginnen: in één woord goddelijk. Dit is rijden zoals rijden bedoeld is.
Uiteraard zullen sommigen die me kennen nu al roepen: ja, maar je rijd in een niveau-2 zelfrijdende auto (dwz: in redelijke mate zelfrijdend), dus dat is niet echt rijden-rijden.
Inderdaad, op stukken die minder leuk zijn of saai (lange stukken snelweg, vreselijke files) kan ik tegen mijn auto zeggen, neem jij dat maar even van mij over, en waarschuw me wanneer het weer leuk wordt.
Wellicht zou je aan kunnen voeren dat rijden pas een gevoel van rijden geeft, indien men drie pedalen, twee hendels en een stuurrad probeert te bedienen met twee voeten en twee handen. Maar ja, er zijn ook mensen die aanvoeren dat rijden pas een gevoel van rijden geeft indien je zelf kooltjes in de vuurkast van de stoomketel moet scheppen. Maar van die mensen zijn er ook niet veel meer.
Overigens, bij dat semi-zelfrijden moet je zelf natuurlijk wel alert blijven. Ik reed een keer op een spitsstrook, en de lijnen daar zijn wat apart. En dat interpreteerde mijn auto als: 'verlaat de snelweg bij de volgende afrit', dus hij stuurde keurig de afrit op en begon af te remmen, net toen ik een mini-snicker uit zijn jasje aan het helpen was.
Maar voor de rest is het genieten. Geen geschakel meer. One-pedal-driving behoort tot de mogelijkheden (regeneratie op max), wat een luie hond als ik natuurlijk veelvuldig gebruik. Doordat ik veel minder bezig hoef te zijn met de auto zelf, merk ik ook dat ik me daardoor veel meer kan focussen op het verkeer en verkeersveiligheid (ik geef toe, het systeem heeft al twee keer ingegrepen toen het vond dat ik wel een paar erg roekeloze toeren uithaalde).
En snel rijden doet 'ie trouwens ook. Bij het verkeerslicht ben ik altijd als eerste weg (hoewel ik 'm nog wel in de sportstand zet als er een Golfje naast me staat), en de linkerbaan van de snelweg begeef ik mij nu ook vaker op.
En zuinig is 'ie ook. Verbruik schommelt ergens tussen de 7 en 6 km/kWh, afhankelijk van je rijstijl, de gemiddelde snelheid en de klimaatcontrole. Met een accucapaciteit van 28kWh is dat niet mis. Ik hoor wel eens: als 'ie nou wat meer capaciteit zou hebben. Maar voor 99% van de ritten is dit voldoende, en meer capaciteit betekent ook langer opladen (aan het stopcontact doet 'ie er de hele nacht over, aan de snellader hoogstens een half uurtje).
Een klein verbeterpuntje heb ik nog wel: dat stuur eruit, en vervangen voor iets van een stuurknuppel of joystick. Ik weet dat we er in de afgelopen eeuw aan verknocht zijn geraakt. Maar tenzij je een Suzuki Jimny of een RampRover hebt, is de kans klein dat er onder de motorkap nog een stuurstang ligt, dus waarom nog wel dat stuurwiel?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humungus
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-09 09:51
De mijne is ook prive, maar komt pas eind deze maand. Tenminste als de boot verder geen vertraging heeft (dobbert nu nog vrolijk voor de kust van Portugal :) ). Het betreft trouwens een Premium in de kleur Platinum Silver en verder zonder laadpakket. Ik rij nog geen 50 KM per dag en Laden doe ik dus thuis wel in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
unclero schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:39:

Ik heb er nu 10.000 km op zitten. 10.000 elektrische kilometers. Tijd om er wat van te zeggen (nu ik hier toch bij een snellader sta te wachten).
Leuk stukje :) Mijn Ioniq wordt verwacht tussen half en eind juni, heb er echt ontzettend veel zin in moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Laat ik maar met het totaaloordeel beginnen: in één woord goddelijk. Dit is rijden zoals rijden bedoeld is.
Uiteraard zullen sommigen die me kennen nu al roepen: ja, maar je rijd in een niveau-2 zelfrijdende auto (dwz: in redelijke mate zelfrijdend), dus dat is niet echt rijden-rijden.
Inderdaad, op stukken die minder leuk zijn of saai (lange stukken snelweg, vreselijke files) kan ik tegen mijn auto zeggen, neem jij dat maar even van mij over, en waarschuw me wanneer het weer leuk wordt.
Wellicht zou je aan kunnen voeren dat rijden pas een gevoel van rijden geeft, indien men drie pedalen, twee hendels en een stuurrad probeert te bedienen met twee voeten en twee handen. Maar ja, er zijn ook mensen die aanvoeren dat rijden pas een gevoel van rijden geeft indien je zelf kooltjes in de vuurkast van de stoomketel moet scheppen. Maar van die mensen zijn er ook niet veel meer.
Overigens, bij dat semi-zelfrijden moet je zelf natuurlijk wel alert blijven. Ik reed een keer op een spitsstrook, en de lijnen daar zijn wat apart. En dat interpreteerde mijn auto als: 'verlaat de snelweg bij de volgende afrit', dus hij stuurde keurig de afrit op en begon af te remmen, net toen ik een mini-snicker uit zijn jasje aan het helpen was.
Maar voor de rest is het genieten. Geen geschakel meer. One-pedal-driving behoort tot de mogelijkheden (regeneratie op max), wat een luie hond als ik natuurlijk veelvuldig gebruik. Doordat ik veel minder bezig hoef te zijn met de auto zelf, merk ik ook dat ik me daardoor veel meer kan focussen op het verkeer en verkeersveiligheid (ik geef toe, het systeem heeft al twee keer ingegrepen toen het vond dat ik wel een paar erg roekeloze toeren uithaalde).
En snel rijden doet 'ie trouwens ook. Bij het verkeerslicht ben ik altijd als eerste weg (hoewel ik 'm nog wel in de sportstand zet als er een Golfje naast me staat), en de linkerbaan van de snelweg begeef ik mij nu ook vaker op.
En zuinig is 'ie ook. Verbruik schommelt ergens tussen de 7 en 6 km/kWh, afhankelijk van je rijstijl, de gemiddelde snelheid en de klimaatcontrole. Met een accucapaciteit van 28kWh is dat niet mis. Ik hoor wel eens: als 'ie nou wat meer capaciteit zou hebben. Maar voor 99% van de ritten is dit voldoende, en meer capaciteit betekent ook langer opladen (aan het stopcontact doet 'ie er de hele nacht over, aan de snellader hoogstens een half uurtje).
Een klein verbeterpuntje heb ik nog wel: dat stuur eruit, en vervangen voor iets van een stuurknuppel of joystick. Ik weet dat we er in de afgelopen eeuw aan verknocht zijn geraakt. Maar tenzij je een Suzuki Jimny of een RampRover hebt, is de kans klein dat er onder de motorkap nog een stuurstang ligt, dus waarom nog wel dat stuurwiel?
Heel leuk om te lezen. Ben wel benieuwd hoeveel nou een oplaadbeurt kost (ik weet dat er een verschil zit thuis of openbare laders qua KWH prijs) met de gereden kliometers erbij, gewoon om puur dit af te zetten tegen een fossiele brandstofwagen/hybrid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

DoctorV64 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:08:
Heel leuk om te lezen. Ben wel benieuwd hoeveel nou een oplaadbeurt kost (ik weet dat er een verschil zit thuis of openbare laders qua KWH prijs) met de gereden kliometers erbij, gewoon om puur dit af te zetten tegen een fossiele brandstofwagen/hybrid.
Thuis kost het me niks (iets met mede-eigenaar zijn van een windmolenpark). FastNed kost me ongeveer een tientje per keer. Maar daar sta ik niet zo vaak. Allego en andere aanbieders kijk ik niet eens naar wat het kost, het zullen knaken zijn die ik achteraf kan betalen, dus gooi maar vol! :D
(een hele andere ervaring dan in je portemonnee moeten kijken of je nog wel genoeg geld hebt om in ieder geval een halve tank benzine te kopen om in tenminste thuis te geraken)
Als mijn Ioniq dus 6 (goed, in standje aso met de airco voluit) km per kWh doet, en een kWh dus 37 cent kost bij FastNed, dan zou dat te vergelijken zijn met (en nu ga ik uit van een benzineprijs van E1,50 de liter) 1 op 24. Dat vind ik niet slecht. Dat is aardig wat zuiniger dan mijn vorige auto op z'n zuinigst (mits ik die niet harder dan 100km/u liet rijden, maar het liefst bleef ik achter een vrachtwagen hangen).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een klein verbeterpuntje heb ik nog wel: dat stuur eruit, en vervangen voor iets van een stuurknuppel of joystick.
Saab heeft het geprobeerd. Maar zoals ook in het artikel staat had ik ook wel gedacht: dat is geen handige manier om een auto te besturen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Humungus schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:21:
[...]

De mijne is ook prive, maar komt pas eind deze maand. Tenminste als de boot verder geen vertraging heeft (dobbert nu nog vrolijk voor de kust van Portugal :) ). Het betreft trouwens een Premium in de kleur Platinum Silver en verder zonder laadpakket. Ik rij nog geen 50 KM per dag en Laden doe ik dus thuis wel in de garage.
Alexander6501 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:07:
[...]

Leuk stukje :) Mijn Ioniq wordt verwacht tussen half en eind juni, heb er echt ontzettend veel zin in moet ik zeggen :)
Mijne zit ook op hetzelfde schip !

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
unclero schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:44:
[...]

Als mijn Ioniq dus 6 (goed, in standje aso met de airco voluit) km per kWh doet, en een kWh dus 37 cent kost bij FastNed, dan zou dat te vergelijken zijn met (en nu ga ik uit van een benzineprijs van E1,50 de liter) 1 op 24.
37 ct per kilometer bij Fastned betekent dat je een abonnement hebt. Dan is het wel eerlijker als je de abonnementskosten ook meerekent. Zonder abonnementskosten kost een kWh bij Fastned 67 ct.
Dan wordt het best kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:28:
[...]

[...]

Is dat de Morning Champion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
pmiddeld schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:39:
[...]

37 ct per kilometer bij Fastned betekent dat je een abonnement hebt. Dan is het wel eerlijker als je de abonnementskosten ook meerekent. Zonder abonnementskosten kost een kWh bij Fastned 67 ct.
59 cent toch incl. btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
DoctorV64 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:08:
[...]

Volgens de EPA rating is het verbruik 136 MPGe, da's dus omgerekend 1 liter op ca 57,5 km equivalent. Aangezien op dit forum al is aangetoond dat de EPA range van 124 miles ofwel ca 200 km zeker reëel is (en er zelfs meer in kan zitten) lijkt me dat die 1 op 57,5 ook realistisch is en er ook meer dan dat kan worden gescoord. Hoe je dat financieel vertaald naar euro's is zoals al is aangegeven afhankelijk van de prijs per kWh dan wel per liter benzine/diesel.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerard S 67 op 08-06-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Sorry, je hebt gelijk. Het is idd 59 cent/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
pmiddeld schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:39:
[...]

59c incl. Btw.

Het hele punt is dat als het duur is, neem je een abbonnement. 9.95 per maand, kost het je 0.35c per kWh....

Het hele "dan word het best kostbaar" gaat dan niet op.

Wij hebben een abbonnement en zijn incl. Abbonnement per maand gemiddeld 3/4 tientjes kwijt..

Of gebruik je het heel veel dan is het 0.19c per kWh dacht ik, bij een iets duurder abbo.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Weten jullie toevallig:
inmiddels gevonden:
inderdaad 6-8% korting (bron:nieuweautokopen.nl)
15k beurt 65 eur
30k beurt 152 eur
accu garantie: definitie van goed is 70% SOH(c?) of meer -8jr/200k km. dus minder dan 70% = niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
BarryH schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:04:
[...]

inmiddels gevonden:
inderdaad 6-8% korting
15k beurt 65 eur
30k beurt 152 eur
accu garantie: definitie van goed is 70% SOH(c?) of meer -8jr/200k km. dus minder dan 70% = niet goed
Hoe kom je op de 6-8% korting? Bedoel je daarmee dat je zoveel af kan dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
YoshiBignose schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:18:
[...]

Hoe kom je op de 6-8% korting? Bedoel je daarmee dat je zoveel af kan dingen?
ja (en ik ben daar niet goed in...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
Gerard S 67 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:23:
[...]

Volgens de EPA rating is het verbruik 136 MPGe, da's dus omgerekend 1 liter op ca 57,5 km equivalent. Aangezien op dit forum al is aangetoond dat de EPA range van 124 miles ofwel ca 200 km zeker reëel is (en er zelfs meer in kan zitten) lijkt me dat die 1 op 57,5 ook realistisch is en er ook meer dan dat kan worden gescoord. Hoe je dat financieel vertaald naar euro's is zoals al is aangegeven afhankelijk van de prijs per kWh dan wel per liter benzine/diesel.
Heb net even een sommetje gemaakt om voor mezelf even te vergelijken. Liter diesel is ca 1,26 incl BTW nu en brengt mij ca 15 km ver (woon-werk enkele reis slechts 17 km, dus is onzuinig. Heb mijn huidige auto dan ook niet zelf gekozen maar moest die overnemen van een vertrokken collega). Laden zal ik vnl hier op het werk doen, prijs per kWh slechts € 0,073 incl BTW, da's dus voor hetzelfde geld ruim 17 kWh waarmee ik - uitgaande van 7 km/kWh - zo'n 120 km kan afleggen. En die 7 km zal niet zo heel moeilijk te halen zijn denk ik.
Maar goed, da's eigenlijk een besparing voor mijn werkgever... ikzelf bespaar ruim € 300 per maand aan netto bijtelling _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 11:52
Vraag: Zijn er andere Ioniq Electric rijders die merken dat de auto trilt (op de pedaal) en resoneert vanaf zo'n 75 km/pu, rond 80 op zijn ergst en boven de 110 merk je het niet meer? Dealer geeft aan dat dit standaard is bij alle Ioniqs. Ik kan me dit niet voorstellen en denk dat er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:28:
[...]

[...]

Hoe weten jullie dat de auto al geproduceerd is en wanneer de boot aankomt? Mijn Ioniq is eerste week januari bij de dealer besteld en deze beweert heel de tijd niets te weten over productie of aankomst. Als de auto bijna in de haven staat laat Hyundai het pas weten, zeggen ze. Hebben jullie zelf contact opgenomen met Hyundai? Of heeft mijn dealer minder inzicht omdat ze niet zo groot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
b_map schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:27:
Vraag: Zijn er andere Ioniq Electric rijders die merken dat de auto trilt (op de pedaal) en resoneert vanaf zo'n 75 km/pu, rond 80 op zijn ergst en boven de 110 merk je het niet meer? Dealer geeft aan dat dit standaard is bij alle Ioniqs. Ik kan me dit niet voorstellen en denk dat er iets mis is.
Lijkt me (als leek) probleem met de uitlijning van de wielen/banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
b_map schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:27:
Nooit iets van gemerkt. Maar ik raak het pedaal ook niet vaak aan vanwege ACC.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 08-06-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje aan Ioniq rijders. Kun je de Ioniq ook laden bij een tesla supercharger? Op ChargeMap zie ik diverse superchargers met type 2 plug. Iemand die hierover meer weet?

Groetjes,
lotusje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0

Mooi verhaal! Ik begrijp dat je veel rijdt met alle hulpjes aan, dus smart cruise control en lane keeping assist? Ik moet daar zelf nog meer ervaring mee opdoen. Heb in vorige auto's de (non-smart) cruise control niet vaak gebruikt omdat ik dan toch het gevoel van controle kwijtraak en je er, in het drukke verkeer in de Randstad, toch steeds mee bezig bent. En ja, ik rij ook meer op de linker- dan de rechterbanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orillion schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:10:
[...]

Hoe weten jullie dat de auto al geproduceerd is en wanneer de boot aankomt? Mijn Ioniq is eerste week januari bij de dealer besteld en deze beweert heel de tijd niets te weten over productie of aankomst. Als de auto bijna in de haven staat laat Hyundai het pas weten, zeggen ze. Hebben jullie zelf contact opgenomen met Hyundai? Of heeft mijn dealer minder inzicht omdat ze niet zo groot zijn?
Mijn dealer heeft voor mij gecontroleerd wanneer de auto in Rotterdam aankomt. En dus op welke boot hij zit etc. Zodra hij op het land staat krijgt de dealer het chassisnummer. Daarna duurt het nog 1 a 2 weken.

Ik heb de auto definitief besteld op 15 maart. Als ik me niet vergis. (Kan ook paar dagen eerder zijn )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:29:
Vraagje aan Ioniq rijders. Kun je de Ioniq ook laden bij een tesla supercharger? Op ChargeMap zie ik diverse superchargers met type 2 plug. Iemand die hierover meer weet?

Groetjes,
lotusje
Nee.

Tesla Superchargers zijn alleen voor Tesla. Tesla gebruikt een eigen standaard voor snelladen die niet compatible is met alle andere EV's op de markt. Als je een Tesla wil snelladen bij een normale snellader dan heb een adapter nodig van €450,- 8)7

Zou wel mooi zijn, dan gaf Tesla gratis stroom weg aan mensen die niet eens bij hun een auto hebben gekocht! 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist met mijn één week oude ioniq ( 1170 km geteden inmiddels) duurtest gedaan. Start 207 km/ 100%, einde 175 km/ 85%. Afgelegde afstand 49 km, snelweg, cruise control op 95, stukken achter een vrachtauto. Zeer zuinig dus, voor wie geen haast heeft. Zeer tevreden met mijn ioniq!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dit komt overeen met een bereik van rond de 320 km (en een verbruik van ca 11.7 km/kWh)!

[ Voor 26% gewijzigd door Jan Treur op 09-06-2017 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Ik moet in November naar Duitsland( Osnabruck)
Iemand enige ervaring of daar langs de snelwegen goed te laden is ? Kan je evt. ergens zien waar die palen staan ?

BVD

FUMES et CARNES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:29:

Groetjes,
lotusje
Opzouten met je sloeberbak, Superchargers zijn voor Tesla's only.
Paul C schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 00:08:
[...]

Nee.

Tesla Superchargers zijn alleen voor Tesla. Tesla gebruikt een eigen standaard voor snelladen die niet compatible is met alle andere EV's op de markt. Als je een Tesla wil snelladen bij een normale snellader dan heb een adapter nodig van €450,- 8)7

Zou wel mooi zijn, dan gaf Tesla gratis stroom weg aan mensen die niet eens bij hun een auto hebben gekocht! 8)
Huh welke adapter heb je het over dan? Ik zie altijd een aparte Tesla kabel hangen bij Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iusedto schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:42:
Iemand enige ervaring of daar langs de snelwegen goed te laden is ? Kan je evt. ergens zien waar die palen staan ?

BVD
Toevallig was ik aan het kijken om te rijden naar hannover, je kan in hengelo nog met de fastned snellader opladen. Vervolgens kijk je hier http://ccs-map.eu/ voor andere snelladers. En zie daar: Blumenhaller Weg - Osnabrück (24/7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
YoshiBignose schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:34:
[...]

Opzouten met je sloeberbak, Superchargers zijn voor Tesla's only.

[...]

Huh welke adapter heb je het over dan? Ik zie altijd een aparte Tesla kabel hangen bij Fastned.
Deze:
https://shop.teslamotors..../products/chademo-adapter

Fastned snapt dat niet iedere Tesla rijder zo'n adapter bij zich heeft, dus hebben ze er een opgehangen bij ieder station, maar dat is niet de regel voor snelladers, eerder uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Iusedto schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:42:

BVD
Misschien is deze site ook iets www.goingelectric.de/stromtankstellen. Ik heb er al veel waardevolle informatie uitgehaald. Heeft af en toe mobiel wel wat tijd nodig om te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Goed nieuws voor nieuwe ioniq kopers.

http://www.goingelectric....oniq-elektro-produzieren/

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Paul C schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:23:
[...]

Deze:
https://shop.teslamotors..../products/chademo-adapter

Fastned snapt dat niet iedere Tesla rijder zo'n adapter bij zich heeft, dus hebben ze er een opgehangen bij ieder station, maar dat is niet de regel voor snelladers, eerder uitzondering.
Ooh aah, heb eigenlijk nog nooit een andere snellader gezien dan Fastned, maar oke dan weet ik dat. Zou wel een heel uitzonderlijk geval zijn als ik bij een snellader ga laden anders dan een supercharger, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:38:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik krijg namelijk ook klachten over een echo wanneer ik de apple car play gebruik en niet bij draadloos. Zal dit meteen melden aan de dealer wanneer ik morgen een afspraak maak om eind van de maand mijn zomerbanden terug te plaatsen.
Een vraag over car play voor Apple : werkt dat via bt of een kabel? En als via kabel, laadt je telefoon dan ook op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wie is NR-664-H :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:39:
[...]

Een vraag over car play voor Apple : werkt dat via bt of een kabel? En als via kabel, laadt je telefoon dan ook op?
Zo ver bekend bij mij(ervaring via youtube videos), alleen via kabel. En ja hij laadt je telefoon dan ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Van het Ioniqforum (http://www.ioniqforum.com...place-3.html#post131674):

"Looks like Morning Champion seems to be destined for Rotterdam when it leaves Tilbury so any Dutch members waiting for cars?"

Dat is een schip dat Ioniqs vervoert vanuit Zuid-Korea en vandaag in Tilbury in Engeland aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humungus
Jan Treur schreef op zondag 11 juni 2017 @ 21:32:
Van het Ioniqforum (http://www.ioniqforum.com...place-3.html#post131674):

"Looks like Morning Champion seems to be destined for Rotterdam when it leaves Tilbury so any Dutch members waiting for cars?"

Dat is een schip dat Ioniqs vervoert vanuit Zuid-Korea en vandaag in Tilbury in Engeland aankomt.
Yep, komt als het goed is deze nacht aan in Rotterdam. Als ik juiste geinformeerd ben is mijn Ioniq ook aan boort. Kan niet wachten,.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Dat gevoel ken ik maar al te goed! De mijne is 30 mei al aangekomen in Rotterdam, maar ik geloof dat de RDW niet al te veel haast heeft met keuren oid, want het ding is nog steeds niet bij mn dealer... :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Overslag haven naar dealer duurt altijd zo'n 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wacht af met spanning, voor de leaserijders. De tankpas krijg je 5 werk dagen later dan de auto. Wel handig dat je in de tussentijd kan opladen. Heeft er iemand hier ervaring mee bij Alphabet ? Aan de telefoon zijn ze heel vriendelijk en willen ze best alle kaart gegevens doorgeven zodra ze die hebben. Met die gegevens kan je ook betalen in de fastned app. Zo heb je dan het fysiek pasje nog niet nodig.

Ik heb maar voor de zekerheid een pas van nuon aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander_v
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 14:25

Sander_v

Als je bukt ga je harder!

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:30:
Wacht af met spanning, voor de leaserijders. De tankpas krijg je 5 werk dagen later dan de auto. Wel handig dat je in de tussentijd kan opladen. Heeft er iemand hier ervaring mee bij Alphabet ? Aan de telefoon zijn ze heel vriendelijk en willen ze best alle kaart gegevens doorgeven zodra ze die hebben. Met die gegevens kan je ook betalen in de fastned app. Zo heb je dan het fysiek pasje nog niet nodig.

Ik heb maar voor de zekerheid een pas van nuon aangevraagd.
Bij mij kwam de tankpas ook pas een week later dan de auto zelf. Zelfde goldt voor de laadpaal...
Mijn auto werd onverwachts wat eerder geleverd dan in eerste instantie aangegeven.
Ik heb toen dus ook maar even een (gratis) laadpas van de ANWB aangevraagd, en daar de eerste week mee geladen. Ging prima. Die pas had ik binnen een dag of 3-4 binnen na aanvraag.

10x 320W JA Solar @ SolarEdge SE3000H (3200 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
2 Cijfertjes verkeerd.. Geen bingo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humungus
juupke schreef op maandag 12 juni 2017 @ 05:57:
[...]

Dat gevoel ken ik maar al te goed! De mijne is 30 mei al aangekomen in Rotterdam, maar ik geloof dat de RDW niet al te veel haast heeft met keuren oid, want het ding is nog steeds niet bij mn dealer... :-(
Jeetje, da's goed balen! Ik neem trouwens aan dat de Electric een type goedkeuring heeft en *dus* niet elke auto afzonderlijk door de keuring moet. Maar wat de reden ook is, twee weken zonder een teken van leven is naar mijn mening echt veel te lang... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mijne is ook 30 mei aangekomen en ook nog geen bericht van de dealer (Cluistra).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerard S 67
Zo! Configuratie van de Ioniq doorgegeven aan HR, zij hebben de lease-offerte opgevraagd. Hopelijk snel antwoord, zodat 'ie besteld kan worden. Hopelijk duurt het daarna niet langer dan een half jaar voordat ik (elektrisch) kan gaan rijden. Als ik zo eens rondkijk op internet ben ik echter bang dat het wellicht langer duurt, hoewel de productie met 50% wordt opgeschroefd. Op zich niet eens zo'n probleem als het langer duurt, mijn huidige auto zit dan nog niet aan zijn kms, maar ja.... ongeduldig hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Wanneer heb jij je Ioniq besteld? Die van mij komt ook via Cluistra maar dat blijft nog een vaag verhaal over wanneer die zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mag hem (premium wit standaard) volgende week donderdag ophalen. De auto komt a.s. vrijdag bij de dealer.

Besteld op 10-03 via Alphabet bij Dirk Barten.
Pagina: 1 ... 8 ... 195 Laatste