Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Zonder AC ?Jan Treur schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:19:
Vandaag een vrij zomerse dag. Bij 24 °C en 50-70 km/h kwam ik op 9.1 kWh/100km zonder AC, wat neer zou komen op een bereik van 308 km.
Heb je het dak open of zo ?
FUMES et CARNES
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Wel rustig gereden. 12,5
FUMES et CARNES
[ Voor 35% gewijzigd door Jan Treur op 17-05-2017 15:32 ]
Van de week heb ik op weg naar huis 11,4 km/kWh gehaald (8,8 kWh/100km). Achter een vrachtwagen op de snelweg.Jan Treur schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:19:
Vandaag een vrij zomerse dag. Bij 24 °C en 50-70 km/h kwam ik op 9.1 kWh/100km zonder AC, wat neer zou komen op een bereik van 308 km.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Facts don't care about your feelings
Op de snelweg max 100 km gedaan.Jan Treur schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:31:
120 km/h? 100 km/h?
Wilde niet laden onderweg dus het moest in 1 keer met een volle batterij. Daarom het rustige rijden
FUMES et CARNES
Een klein keurverschil kan ik nog begrijpen en waarschijnlijk ook accepteren, het is tenslotte een wrap en geen spuitwerk, maar dit vindt ik eigenlijk niet kunnen. Ik neem aan dat dit door de dealer is uitgevoerd en dan verwacht ik een perfecte afwerking bij aflevering. Maar goed dat is mijn mening.b_map schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:35:
Voor degene die denken aan een in color wrap. Bij deze mijn auto, inclusief volleder optie.
Vraag; ik zie in de details van de bumper wrap wat bobbeltjes zitten (zie detailfoto). Is dit naar jullie mening iets om mee terug te gaan, of iets wat je zo klein mag verwachten als nadeel van een wrap?
[afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Trouwens welke lakkleur is dit? Platinum SIlver?
[ Voor 7% gewijzigd door Humungus op 17-05-2017 15:53 ]
Dat ga ik ook nog wel eens doen, de AC vol aan. Ik wil ook beter door krijgen hoeveel kW die verbruikt.YoshiBignose schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:40:
nu doen jullie wel te gek hoor. Met dit weer staat de AC vol en zal nooit achter een vrachtwagen hangen
Hebben jullie al enig teken gezien dat het Battery Conditioning Systeem actief is? Werkt het ook als het te warm wordt? Of alleen als het te koud wordt? Wanneer dan precies? Het is voor mij een van de grootste raadsels wat betreft deze auto. Ik heb het nog nooit actief gezien. Of merk je dat nergens aan?
[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 17-05-2017 17:20 ]
De kleintjes zijn verontreiniging, de grote luchtbellen.YoshiBignose schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:31:
Ze werken wel gewoon als link, ziet er tof uit!! Die bobbeltjes weet ik niet wat een beetje de grens is... ik zou er niet zo wakker van liggen maar iedereen is anders. Vroeg of laat komt er een deuk of kras, dat zie je veel erger.
https://goo.gl/photos/i6hLdjFxJK3eG6YD7
https://goo.gl/photos/YteGV1zhYGiG1W5W8
https://goo.gl/photos/gRxenomrH8QVBiraA
Luchtbellen verdwijnen aangezien het vinyl microscopisch geperforeerd is(duurt een paar weken).
De verontreiniging puntjes worden zo klein dat ze straks niet meer opvallen.
De rakel-streken zijn ook nog zichtbaar, dit verdwijnt ook met een paar weken.
Mooi frontje zo!
Het lijkt me geen lucht, maar gewoon stof/viezigheid. Eigenlijk idioot natuurlijk als je professioneel je werk doet om iets zo af te leveren voor bijna 40k. Anderzijds levert zeuren weer een hoop gedoe voor iedereen op.optimist1965 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:11:
[...]
Hmmm... misschien wel, maar het risico is volgens mij dat de wrap na verloop van tijd uithardt (kunststof wordt na verloop van tijd minder flexibel), en dat de bubbeltjes dan kunnen barsten / loskomen. En dan ziet het er niet meer zo mooi uit denk ik. Zit er echt lucht onder?
Ik bemerk nog een irritante trilling/brom vanaf 75 km per uur, die bij 85 op zijn ergst is. Iemand daar ook last van? Dealer hoort het ook, maar heeft zelf geen idee en de vraag bij Hyundai vraagbaak uitgezet.
Volgens mij werkt dat alleen als er spanning op de auto staat.Jan Treur schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:19:
[...]
Dat ga ik ook nog wel eens doen, de AC vol aan. Ik wil ook beter door krijgen hoeveel kW die verbruikt.
Hebben jullie al enig teken gezien dat het Battery Conditioning Systeem actief is? Werkt het ook als het te warm wordt? Of alleen als het te koud wordt? Wanneer dan precies? Het is voor mij een van de grootste raadsels wat betreft deze auto. Ik heb het nog nooit actief gezien. Of merk je dat nergens aan?
Ik heb het klimaat ook op 2 tijdstippen staan, dat werkt ook heel geruisloos.
Was mede eigenaar van een wrap bedrijf, dus weet waar ik over spreek...b_map schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:31:
[...]
Het lijkt me geen lucht, maar gewoon stof/viezigheid. Eigenlijk idioot natuurlijk als je professioneel je werk doet om iets zo af te leveren voor bijna 40k. Anderzijds levert zeuren weer een hoop gedoe voor iedereen op.
Ik bemerk nog een irritante trilling/brom vanaf 75 km per uur, die bij 85 op zijn ergst is. Iemand daar ook last van? Dealer hoort het ook, maar heeft zelf geen idee en de vraag bij Hyundai vraagbaak uitgezet.
Trilling had ik ook, 2x terug geweest voor uitbalanceren van de banden, probleem is nu opgelost.(moest er wel op aandringen, de jongens in de werkplaats moeten er echt aandacht aan besteden)
Ja, dat wordt ook in de manual gezegd. Betekent dat dat je hem voor het behoud van de batterij bij warm (of koud) weer altijd ingeplugd moet laten staan? Gaat dat ook zonder dat je hem laat opladen?Flex76 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:33:
[...]
Volgens mij werkt dat alleen als er spanning op de auto staat.
Ik heb het klimaat ook op 2 tijdstippen staan, dat werkt ook heel geruisloos.
Wat bedoel je met tijdstippen voor klimaat??
[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 17-05-2017 21:47 ]
ik doelde eigenlijk op functies die alleen werken als de auto ingeplugd staat, ik heb het klimaatsysteem op 2 tijdstippen ingesteld ('s ochtends als vertrek en 's middags als ik weer naar huis ga) dit werkt alleen als de auto onder spanning staat.Jan Treur schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:43:
[...]
Ja, dat wordt ook in de manual gezegd. Betekent dat dat je hem voor het behoud van de batterij bij warm (of koud) weer altijd ingeplugd moet laten staan? Gaat dat zonder dat je hem laat opladen?
Wat bedoel je met tijdstippen voor klimaat??
Of bedoel je voor de cabinetemperatuur? Die kun je inderdaad instellen, maar volgens mij alleen samen met opladen. Of kan dat ook zonder op te laden?
Als ik de auto door wasstraat(sleepband) haal en deze in neutraal zet(auto aan), dan worden mijn instellingen gerest van eco-rijden (dus regeneratief remmen, airco settings etc)
Hier nog meer mensen last van?
Overigens zag ik vandaag 2 electrics rond Utrecht, t worden er steeds meer!
Bedoelde inderdaad de cabinetemp. Dit is alleen tijdens laden.Jan Treur schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:52:
Waar kun je het klimaatsysteem voor de batterij instellen? Ik ben dat nog nergens tegengekomen.
Of bedoel je voor de cabinetemperatuur? Die kun je inderdaad instellen, maar volgens mij alleen samen met opladen. Of kan dat ook zonder op te laden?
Voor de prijs van de optie 'black pack voor', maar afgesproken een wrap ipv black gril te gebruiken. Oftewel; EUR 249,-apt schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:44:
Wat mag dat wrappen van de voorkant ongeveer kosten? Sommige kleuren zijn echt niet mooi in combinatie met de orginele grijze kleur.
Inderdaad vreemd, je zou zeggen dat er bij neutraal niets verandert. Ik heb hem nooit in neutraal en ook nooit in een wasstraat, dus dit nooit gemerkt.Flex76 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:53:
Ik heb nog een raadsel Jan.
Als ik de auto door wasstraat(sleepband) haal en deze in neutraal zet(auto aan), dan worden mijn instellingen gerest van eco-rijden (dus regeneratief remmen, airco settings etc)
Hier nog meer mensen last van?
Ja, zo blijft mijn raadsel over batterijklimaat bestaan.Flex76 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:54:
[...]
Bedoelde inderdaad de cabinetemp. Dit is alleen tijdens laden.
Hahaha ja da's waar.Jan Treur schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:57:
[...]
Ja, zo blijft mijn raadsel over batterijklimaat bestaan.
Onder de motorkap vind je wel een warmtepomp, deze zou het batterijklimaat moeten beheersen.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 17-05-2017 22:08 ]
Kan er weinig van terugvinden...Jan Treur schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:06:
Ja, maar welke geest zit daar dan in die dat regelt, en hoe dan??
http://www.greencarcongre.../02/20170216-ioniq-1.html
Over een week krijg ik mijn auto met blauw front. Zal dan een foto plaatsen.
Ben benieuwd!kadbr0 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:45:
Maar waarom zou je voor een wrap kiezen als je het ook netjes in kleur kunt laten spuiten?
Aan de oortjes zal het wel niet hebben gelegen zo een EV hoor je toch niet aankomenYoshiBignose schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:29:
Nou zeg, nog geen 3 weken de Ioniq en nu al een fietser tegen aangefietst (telefoon + oortjes, je kent het wel). Schade valt gelukkig mee, beetje putje en deukje linksvoor. Jullie dit weleens gehad, hoe kan je dit het beste afhandelen?
Hier op dezelfde dag 9,0 kWh/100km.Jan Treur schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:19:
Ventilatie (dus ook AC of verwarming) uit en dak open!
Helemaal goed te doen.
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
Neen, niet omdat Google vervelend is.tiguan schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:35:
Omdat Google vervelend is, maar je kan de app ook op een APK site downloaden, heb ik ook gedaan. Moet je ff zoeken met google.
De wetgeving in NL staat niet toe dat je een telefoon in de hand hebt tijdens het rijden. Om die reden wordt het niet vrijgegeven.
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
Waarom 2 getallen?pmiddeld schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:37:
[...]
Van de week heb ik op weg naar huis 11,4 km/kWh gehaald (8,8 kWh/100km). Achter een vrachtwagen op de snelweg.
Tja... Het is zo simpel.Jan Treur schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:10:
Sommigen drukken efficientie uit in km/kWh, anderen in kWh/100km, Als je beide getallen noemt, maak je het verschillende lezers wat makkelijker. Je kunt ze eenvoudig naar elkaar omrekenen.
Maar in mijn blindheid zag ik de verschillende eenheden niet...
Excuses voor de redelijke domme vraag.
Eh??? Voor Android Auto hoef je je telefoon niet in de hand te houden hoor. Sterker nog, je telefoon wordt vrij nutteloos als Android Auto actief is.EV-newbie schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:44:
[...]
Neen, niet omdat Google vervelend is.
De wetgeving in NL staat niet toe dat je een telefoon in de hand hebt tijdens het rijden. Om die reden wordt het niet vrijgegeven.
[ Voor 9% gewijzigd door tiguan op 19-05-2017 23:47 ]
En dan is de grote vraag: gebeurt dit ook als de auto uit staat en niet ingeplugd is. Ik weet iig dat de 12V accu in deze situatie indien nodig automatisch wordt bijgeladen, dus de auto is niet geheel "dood". Hopelijk wordt op dezelfde wijze ook de temperatuur van de grote batterij gemonitord en gekoeld of verwarmd indien nodig. Maar of dat echt zo is, ik weet het niet. Gelukkig wonen we in Nederland met een gematigd klimaat.kadbr0 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:50:
Er zit ongetwijfeld een processor in die het batterij klimaat regelt en daar merk je natuurlijk niets van. Met een of ander slim algoritme zal steeds het optimum gevonden moeten worden tussen capaciteit, performance en levensduur. Daar zal iemand een leuk puzzeltje aan gehad hebben.
De dealer Noteboom Rotterdam, beweerde dat lak niet kan omdat dan de radar e.d. niet goed meer zouden werken. Als er auto's succesvol met lak rondrijden is dit rare verhaal, dus een onzin verhaal.kadbr0 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:45:
Maar waarom zou je voor een wrap kiezen als je het ook netjes in kleur kunt laten spuiten?
Ik hoor graag jullie ervaring en kennis op dit gebied.
Nee, hoeft nieg, maar kan wel. Je krijgt immers ook grote "toetsen" op je scherm. Dus het kan.tiguan schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:46:
[...]
Eh??? Voor Android Auto hoef je je telefoon niet in de hand te houden hoor. Sterker nog, je telefoon wordt vrij nutteloos als Android Auto actief is.
Overigens vind ik het niets toevoegen. Systeem in de wagen is prima.
Wagen heeft nu zo'n 3800 km gereden en de peddels weigeren af en toe. Je kan ze wel bedienen, maar regeneratief gebeurt er niets.
Een vrijloop kost dan ook energie... bizar.
Dealer kan niets vinden, ook niets in het storingsgeheugen.
Bedoel je dat een echte vrijloop niet mogelijk is omdat hij altijd door blijft trekken?
Of is er geen voortstuwing en verliest hij alleen intern energie, dan wordt het waarschijnlijk ergens erg warm, want dat is dan de enige uitweg voor de energie.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 22-05-2017 20:48 ]
Ik bedoel dat de wagen ook in vrijloop dan aangeeft energie te gebruiken. Terwijl dat niet zou mogen op dat moment.Jan Treur schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:35:
Vreemd.
Bedoel je dat een echte vrijloop niet mogelijk is omdat hij altijd door blijft trekken?
Of is er geen voortstuwing en verliest hij alleen intern energie, dan wordt het waarschijnlijk ergens erg warm, want dat is dan de enige uitweg voor de energie.
Maar warmte.... dat zou kunnen. Gebeurde afgelopen donderdag en vrijdag.
Voor zover ik daar iets over kan vinden is het zo dat batterij conditioning alleen plaatsvindt als de batterij wordt gebruikt, dus bij rijden of als je ingeplugd bent.pmiddeld schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 11:12:
[...]
En dan is de grote vraag: gebeurt dit ook als de auto uit staat en niet ingeplugd is. Ik weet iig dat de 12V accu in deze situatie indien nodig automatisch wordt bijgeladen, dus de auto is niet geheel "dood". Hopelijk wordt op dezelfde wijze ook de temperatuur van de grote batterij gemonitord en gekoeld of verwarmd indien nodig. Maar of dat echt zo is, ik weet het niet. Gelukkig wonen we in Nederland met een gematigd klimaat.
Voor de liefhebbers hier een 5-tal tips om de levensduur van de batterij zo hoog mogelijk te houden:
http://www.teslarati.com/...o-maintaining-ev-battery/
Wellicht is het al eens besproken hier, maar ik vraag me af of het gebruik van de regeneratie standen écht veel helpt om meer remenergie terug te winnen. Energie gaat pas verloren als de remmen op de wielen gebruikt worden, dan wordt het omgezet in warmte ipv elektriciteit. Als je rustig op het rempedaal trapt dan zie je dat er opgeladen wordt. Pas als je doortrapt worden de remmen bijgeschakeld. Werkt net zo als bij hybride auto's.
Volgens mij heb je helemaal gelijk. Het verschil is niet regeneratie of niet, of hoeveel regeneratie, maar alleen via welk instrument je dat realiseert: het gaspedaal of het rempedaal. Wil je graag one pedal driving doen dan kun je zoveel mogelijk via het gaspedaal doen en zet je dat via de paddles in de hoogste stand 3. Ik vind dat niet echt lekker omdat je dan voortduurend met je voet zit te drukken om de auto voldoende uit te laten rijden, dus ik heb hem in stand 1 waardoor ik hem relaxt kan laten uitrijden met mijn voet helemaal vrij.kadbr0 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:36:
Regeneratief remmen
Wellicht is het al eens besproken hier, maar ik vraag me af of het gebruik van de regeneratie standen écht veel helpt om meer remenergie terug te winnen. Energie gaat pas verloren als de remmen op de wielen gebruikt worden, dan wordt het omgezet in warmte ipv elektriciteit. Als je rustig op het rempedaal trapt dan zie je dat er opgeladen wordt. Pas als je doortrapt worden de remmen bijgeschakeld. Werkt net zo als bij hybride auto's.
Het allerbest is natuurlijk nooit te remmen, want je verliest toch al gauw zo'n 30% van de energie, ook bij regenereren. Maar nooit remmen en alleen echt uit laten rijden vereist dat je zo goed kunt anticiperen dat je in feite helderziend bent...
Ik heb het pakket niet genomen omdat ik vrijwel alleen thuis laad, en daar al een 3.7 kW laadpaal had van The New Motion. Als je veel op weg laadt, kan het meer zin hebben, maar dan moet je bekijken hoeveel je er echt gebruik van zal maken. Als je het alleen doet om thuis een laadpaal te krijgen, dan kan dat ook voor minder dan de helft van dat bedrag als je wat rond kijkt.Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:26:
Wel of niet een laadpaal via hyundai van essent? En wat is eigenlijk het laadpakket twv 2200 eur dat in dd folswr staat. Ja, de dealer bellen kan ook, maar sd odferte ia aat vreemd. Proefrit was overigens Zeer goed!
Verwijderd
In mijn probleem wil het dus zeggen dat ook remmen met de voetrem geen regeneratie opleverde. Dus werd er alleen met de "echte" remmen geremd.kadbr0 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:36:
Regeneratief remmen
Herkenbare storing, heb dit ook 2x meegemaakt. Beide na volledig volladen, re-gen in stand 3(ik rij one-pedal) vervolgens geen re-gen, loopt helemaal vrij, pedals werken wel(zie je ook op t scherm) maar hebben geen effect. Oplossing was om de auto te stoppen, in P, auto uit, auto aan, in D en het probleem verdween. Bij de dealer weten ze t ook niet...EV-newbie schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:26:
Sedert vorige week storing in de Electric.
Wagen heeft nu zo'n 3800 km gereden en de peddels weigeren af en toe. Je kan ze wel bedienen, maar regeneratief gebeurt er niets.
Een vrijloop kost dan ook energie... bizar.
Dealer kan niets vinden, ook niets in het storingsgeheugen.
Lijkt wel ouderwets windows95, bij storing... rebooten maar!
Heb overigens ook rond de 3800km op de klok staan.
Zelfde als bij mij (grrrrrrrrr?)YoshiBignose schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:24:
Vroeg aan m'n werknemer of hij dat ook had. Hij zei: ik gebruik die pedals nooit en staat altijd in stand 1grrrrrrrrrr.
[ Voor 79% gewijzigd door Jan Treur op 25-05-2017 19:24 ]
Op binnenwegen en stad wel te verstaan.
[ Voor 110% gewijzigd door Mario52 op 25-05-2017 12:48 ]
Kijk, nog 1.Flex76 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 00:26:
[...]
Herkenbare storing, heb dit ook 2x meegemaakt. Beide na volledig volladen, re-gen in stand 3(ik rij one-pedal) vervolgens geen re-gen, loopt helemaal vrij, pedals werken wel(zie je ook op t scherm) maar hebben geen effect. Oplossing was om de auto te stoppen, in P, auto uit, auto aan, in D en het probleem verdween. Bij de dealer weten ze t ook niet...
Lijkt wel ouderwets windows95, bij storing... rebooten maar!![]()
Heb overigens ook rond de 3800km op de klok staan.
Herstart hielp bij Ioniq van vrouwlief niet.
Maar wel exact wat je zegt: op display wil de auto doen vermoeden dat het wel werkt.
Bij ons gebeurde het ook met een accu die niet vol zat.
Ik vermoed de oplossing te heb gevonden...EV-newbie schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 19:21:
[...]
Kijk, nog 1.
Herstart hielp bij Ioniq van vrouwlief niet.
Maar wel exact wat je zegt: op display wil de auto doen vermoeden dat het wel werkt.
Bij ons gebeurde het ook met een accu die niet vol zat.
Vanmiddag zelfde euvel, snel "rebooten" had geen effect, langzaam wel.
Ik betrap me soms er op dat ik de auto in de snelheid van willen wegrijden; de auto al in de versnelling "zet" als de deze nog het systeem aan het laden/opstarten is(letterlijk in D zetten als dit nog niet zichtbaar is op het display). Daar lijkt het mis te gaan, als je dit te snel doet/forceert dan lijkt de "charge" functie niet te werken, zodoende rolt de auto helemaal vrij.
Auto stil gezet, snel uit / aan en versnelling geselecteerd, probleem bleef.(2x toe). Toen auto stil gezet, uit / aan en pas de versnelling geselecteerd toen het systeem "klaar" was en het probleem was opgelost.
Ben benieuwd of anderen dit ook ondervinden.
Gelukkig was er een laadpaal op de plek waar ik moest zijn en die was beschikbaar volgens de TNM app. Maar helaas, toen ik de laadpaal probeerde, begon hij alleen maar rood te knipperen als ik een van mijn pasjes ertegenaan hield. Dus bijladen werd een ingewikkeld verhaal. Ik heb besloten het dan zo maar te laten en het erop te wagen, en zo zuinig mogelijk te rijden.
Op de terugweg zat er bij de start 8 km verschil tussen het aangegeven bereik en de nog af te leggen afstand (die was 8 km minder dan het bereik). Ik wilde dat verschil liever wat groter hebben, wat niet voor de hand ligt omdat de indicatie van het bereik gebaseerd is op mijn vroegere trips met lagere snelheden dan op de snelweg, dus je zou eerder verwachten dat het verschil alleen maar kleiner wordt, en op een bepaald moment omslaat naar een verschil de andere kant op: af te leggen afstand groter dan indicatie van bereik.
Het blijkt dat er toch veel mogelijk is: ik heb dat verschil op de terugweg geleidelijk kunnen laten oplopen tot 43 km! Ik kwam thuis met nog 17% lading en nog 43 km bereik. Als je mijn hele trip (87-17 = 70% gebruikte lading) omrekent naar bereik voor een volle accu, kom je op 289 km, op de snelweg! De efficientie was 9.7 kWh/100km, ofwel 10.3 km/kWh, wat bij 28 kWh ook overeenkomt met een bereik van 289 km. Ik was erg positief verrast dat dit kon (na de negatieve verassing bij die laadpaal); het was dus niet eens nodig om bij te laden.
Natuurlijk heb ik er wel iets voor moeten doen. Ik heb een paar km gewonnen door de laatste 7 km's (de 7% die niet snelweg was) een provinciale weg te nemen in plaats van de snelweg waar het navigatiesysteem mee rekende. Verder heb ik niet de AC gebruikt, maar de ramen af en toe even open gedaan. Natuurlijk heb ik de Adaptive Cruise Control niet hoger gezet dan 100 km/h. Toevallig trof ik het dat er ca 5 km langzaam rijdend verkeer was. Ook heb ik regelmatig een treintje gevormd met een vrachtwagen of een bus (met de kleinste ACC afstand van 1 blokje). Een truuk die vaker gesuggereerd wordt, bijvoorbeeld door @pmiddeld. Dat werkt door de week beter dan in het weekend omdat er dan veel minder vrachtwagens zijn, maar ik trof er toch wel een aantal. En tenslotte, ook de hoge temperatuur zal geholpen hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 27-05-2017 19:57 ]
Top! Dank je wel!Flex76 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 01:32:
[...]
Ik vermoed de oplossing te heb gevonden...
Vanmiddag zelfde euvel, snel "rebooten" had geen effect, langzaam wel.
Ik betrap me soms er op dat ik de auto in de snelheid van willen wegrijden; de auto al in de versnelling "zet" als de deze nog het systeem aan het laden/opstarten is(letterlijk in D zetten als dit nog niet zichtbaar is op het display). Daar lijkt het mis te gaan, als je dit te snel doet/forceert dan lijkt de "charge" functie niet te werken, zodoende rolt de auto helemaal vrij.
Auto stil gezet, snel uit / aan en versnelling geselecteerd, probleem bleef.(2x toe). Toen auto stil gezet, uit / aan en pas de versnelling geselecteerd toen het systeem "klaar" was en het probleem was opgelost.
Ben benieuwd of anderen dit ook ondervinden.
Onmiddellijk doorgegeven aan vrouwlief. Ze gaat het in de gaten houden. Zal bevindingen hier melden.
Verwijderd
Witte comfort, geen extra's.
[ Voor 15% gewijzigd door Jan Treur op 28-05-2017 08:54 ]
Leuk zo'n record, maar volstrekt onpraktisch. Dan zijn de door jouw behaalde resultaten veel interessanter. De hoge efficientie van de Ioniq is daarmee maar weer eens voor de zoveelste keer bewezen. Blijkt ook weer uit de Autovisie test van deze week (multitest met de Apera-e en e-Golf). Zeker voor het geld is er naar mijn mening op dit moment geen echt alternatief voor de Ioniq.Jan Treur schreef op zondag 28 mei 2017 @ 08:51:
Er is met het mooie weer gisteren in Duitsland een nieuw record gezet voor het bereik uit 1 lading: 365.3 km, met een efficientie van 7.2 kWh/100 km ofwel 13.9 km/kWh. Zie http://www.goingelectric....ling-howto-t23775-80.html. Dat was bijna 10 uur rijden met een gemiddelde snelheid van 40 km/h bij temperaturen van 23 tot 31 graden.
Klein stukje van een rit naar het Maasvlakte strand.
Ja, ze willen op dat forum de maximale afstand vinden op wat voor manier dan ook, en vragen zich af of 400 km haalbaar zou kunnen zijn. Ze zijn daartoe geinspireerd door vergelijkbare pogingen vanuit Cleanelectric met de 41 kWh Zoe die 426 km opleverden.Humungus schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:49:
[...]
Leuk zo'n record, maar volstrekt onpraktisch. Dan zijn de door jou behaalde resultaten veel interessanter.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 28-05-2017 10:25 ]
10 uur lang 40 km/u rijden... hebben sommige mensen dan echt niets te doenJan Treur schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:22:
[...]
Ja, ze willen op dat forum de maximale afstand vinden op wat voor manier dan ook, en vragen zich af of 400 km haalbaar zou kunnen zijn. Ze zijn daartoe geinspireerd door vergelijkbare pogingen vanuit Cleanelectric met de 41 kWh Zoe die 426 km opleverden.
Ziet er goed uit, hoe heb je die gemonteerd?Mario52 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:02:
Voor degene die geïnteresseerd zijn in een Dashcam voor in zijn Ioniq kan ik van harte de Viofo A119S aanraden.
Klein stukje van een rit naar het Maasvlakte strand.
[video]
[ Voor 27% gewijzigd door YoshiBignose op 28-05-2017 11:15 ]
[ Voor 100% gewijzigd door YoshiBignose op 28-05-2017 11:15 ]
Ja, het is ook lastig als je in het weekend opeens vrij bent en gewend ben je tijd te vullen met werk...YoshiBignose schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:14:
10 uur lang 40 km/u rijden... hebben sommige mensen dan echt niets te doen
Dan zoek je naar allerlei zogeheten hobbies.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 28-05-2017 11:30 ]
Ja, dan denk ik aan rijden naar het strand, pretpark of dierentuin met je EV..... niet 10 uur met een slakkengang te rijden om dan weer naar huis te gaanJan Treur schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:29:
[...]
Ja, het is ook lastig als je in het weekend opeens vrij bent en gewend ben je tijd te vullen met werk...
Dan zoek je naar allerlei zogeheten hobbies.
Heb nog wel een Kemo M148A Accubewaking Module 12 V/DC (Conrad) besteld zodat de cam ook in parkeer mode gezet kan worden zonder dat de accu in een gevaarlijke onderspanning geraakt.
De set zoals ik hem besteld heb,
https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.xpHgoG

Wat ik mij wel afvraag is of het LCD schermpje 's-nachts niet te veel licht geeft. Of gaat deze na verloop van tijd vanzelf op zwart?
Spanning tap je hiermee af, wel ff de multimeter erbij om een geschakelde of ongeschakelde spanning te zoeken.
https://www.conrad.nl/nl/...orsnede-15-mm-841113.html
Screensaver kan gewoon via het menu ingesteld worden, knipperende led ook trouwens.
Heb je je auto inmiddels al in ontvangst mogen nemen? Ik ben erg benieuwd hoe de front er uit is komen te zien!kadbr0 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:45:

Dit is 'm dan, met blauw gespoten front en vandaag in gebruik genomen.
PS. Wat een gedoe met die karma's om hier een plaatje te plaatsen.
Heb nu maar link naar plaatje in Dropbox gebruikt en hoop dat dat werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door kadbr0 op 29-05-2017 23:42 ]
Vandaag namelijk gelijk maar even het opladen uitgeprobeerd aan een laadpaal in een parkeergarage (bij het strand :-) ) en zocht tevergeefs naar een knop in de auto om het opladen te stoppen. In de manual staat daar ook niets over. Gelukkig kon ik de laadpaal afzetten met de laadpas, maar vroeg me toch af of ik de plug er gewoon uit had kunnen trekken.
Mooi man!kadbr0 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:39:
Dit is 'm dan, met blauw gespoten front en vandaag in gebruik genomen.
Zodra je de plug erin steekt; wordt deze vergrendelt. Bij het openen van de deuren wordt ook je plug ontkoppelt(je kan dit ook horen).kadbr0 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:49:
En gelijk maar even een rookie vraag: Als ik het opladen wil stoppen, kan ik dan de plug er domweg uittrekken? (uiteraard als hij niet gelockt is)
Vandaag namelijk gelijk maar even het opladen uitgeprobeerd aan een laadpaal in een parkeergarage (bij het strand :-) ) en zocht tevergeefs naar een knop in de auto om het opladen te stoppen. In de manual staat daar ook niets over. Gelukkig kon ik de laadpaal afzetten met de laadpas, maar vroeg me toch af of ik de plug er gewoon uit had kunnen trekken.
Je hebt tenslotte een mooie acceleratie onder het gaspedaal zitten. Is gewoon leuk om dat ook af en toe eens te gebruiken. Doet me zelfs een beetje denken aan de Hyundai Sonata 6-cylinder die ik in het verleden reed. Mooie auto maar nogal dorstig, dat compenseer ik nu nog steeds met de EV.

Maar wat ik bedoelde is of je de plug er dan ook gewoon uit mag trekken, ook al loopt het opladen nog.Flex76 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:58:
[...]
Zodra je de plug erin steekt; wordt deze vergrendelt. Bij het openen van de deuren wordt ook je plug ontkoppelt(je kan dit ook horen).
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Mee eens, koppel is ruim voldoende aanwezig, zorgt nog wel eens voor verbaasde gezichten bij het stoplicht.kadbr0 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:59:
En o ja, niet allemaal alleen maar achter vrachtauto's aan gaan rijden op de snelweg en met 40 km/uur op andere wegen. Lijkt me niet goed voor het imago van de Ioniq Electric.![]()
Je hebt tenslotte een mooie acceleratie onder het gaspedaal zitten
[ Voor 19% gewijzigd door Flex76 op 30-05-2017 00:15 ]
Allright, maar hoe stop ik dan het opladen?Jim423 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:08:
Dat kan niet, hij zit vast. Dus om letterlijk antwoord te geven, nee dat mag niet. Als de stroom loopt en je zou de stekker lostrekken kun je een flinke vonk krijgen.
Als ik de deuren ontgrendel blijft het opladen doorgaan, voor zover ik kan zien. Rode oplaadlampje blijft branden en ook de laadpaal bleef met blauwe LEDs aangeven dat er opgeladen werd. In de manual staat alleen maar hoe je kan loskoppelen nadat het opladen gereed is, maar daar wil ik niet altijd op wachten.
Die had ik inderdaad al uitgevonden.tiguan schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:49:
Je had zelf al het antwoord gegeven, door je laadpas nogmaals langs de laadpaal te halen
Maar is er dan geen enkele manier om aan de kant van de auto het oplaadproces te onderbreken? Er zijn allerlei situaties te bedenken dat dat toch wel reuze handig zou zijn.
Waarom is dat dan handig? Je moet toch nog steeds de paal ontkoppelen om je kabel los te maken of bedoel je een paal met een vaste kabel?kadbr0 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 01:05:
[...]
Die had ik inderdaad al uitgevonden.![]()
Maar is er dan geen enkele manier om aan de kant van de auto het oplaadproces te onderbreken? Er zijn allerlei situaties te bedenken dat dat toch wel reuze handig zou zijn.
Inderdaad, bijvoorbeeld bij een paal met vaste kabel en zonder RFID is het maar de vraag of je die zomaar kan laten stoppen met opladen. Ik heb er zo eentje besteld . . . (ICU Mini Eve)Him_ schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 01:40:
[...]
Waarom is dat dan handig? Je moet toch nog steeds de paal ontkoppelen om je kabel los te maken of bedoel je een paal met een vaste kabel?
Maar het kan ook zijn dat je laadpas niet meer werkt of je bent hem kwijt, of de laadpaal is kapot. Dan zou je dus moeten wachten tot de batterijen helemaal zijn opgeladen voordat je kunt gaan rijden. Dat kan zomaar 4 of 6 uur duren en dat lijkt me dus niet zo handig.
Maar misschien kun je op dat moment nog een laadschema inprogrammeren die 5 minuten later eindigt?
Nou heb ik slechts 1 proefrit in dat ding gedaan, maar links onder/naast het stuur zit volgens mij een knop waarmee je kan ontgrendelen. De knop is niet echt heel herkenbaar en de werking is voor mij gevoel tegendraads (nl. een lampje als ie NIET vergrendeld is oid, ik weet het niet precies meer).kadbr0 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 02:41:
[...]
Inderdaad, bijvoorbeeld bij een paal met vaste kabel en zonder RFID is het maar de vraag of je die zomaar kan laten stoppen met opladen. Ik heb er zo eentje besteld . . . (ICU Mini Eve)
Maar het kan ook zijn dat je laadpas niet meer werkt of je bent hem kwijt, of de laadpaal is kapot. Dan zou je dus moeten wachten tot de batterijen helemaal zijn opgeladen voordat je kunt gaan rijden. Dat kan zomaar 4 of 6 uur duren en dat lijkt me dus niet zo handig.
Maar misschien kun je op dat moment nog een laadschema inprogrammeren die 5 minuten later eindigt?
Het was even zoeken, maar als ik het me goed herinner heb ik op die manier de kabel ontkoppeld. Ik moet alleen wel toegeven dat ik niet weet of de accu vol was in dat specifieke geval. Ik weet alleen dat ik de kabel er eerst niet uit kreeg en na het knopje wel
UNOX: The worst operating system
Mijn originele vraag ging erover hoe je het opladen zelf kunt stoppen en kennelijk kan dat alleen maar door de laadpaal te laten stoppen met laden.
Dan was in mijn geval de auto waarschijnlijk volledig opgeladen. Sorry voor het op het verkeerde been zettenkadbr0 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:07:
Er zijn in dit verband 2 knoppen. De ene ontgrendelt het klepje en de andere heeft een wat ingewikkeld bedachte Lock/Auto functie. Deze laatste heeft invloed op de ontgrendeling van de laadkabel, maar uitsluitend als het opladen al gestopt is (bij 'Auto' wordt er automatisch ontgrendeld als het opladen klaar is, bij 'Lock' wordt er pas ontgrendeld als de deuren worden ontgrendeld).
Mijn originele vraag ging erover hoe je het opladen zelf kunt stoppen en kennelijk kan dat alleen maar door de laadpaal te laten stoppen met laden.
UNOX: The worst operating system
Volgens mij is er een hendel of kabeltje in de achterbak waarmee je de stekker/kabel in geval van nood kan ontkoppelen. Ik neem aan dat dat veilig is. Kijk in de handleiding, daar moet het in staan.kadbr0 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 02:41:
[...]
Inderdaad, bijvoorbeeld bij een paal met vaste kabel en zonder RFID is het maar de vraag of je die zomaar kan laten stoppen met opladen. Ik heb er zo eentje besteld . . . (ICU Mini Eve)
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2017 22:40 ]
Wederom herkenbaar, inmiddels al een keer of 3 gebeurd.Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:39:
ik heb één keer een probleem met de ontkoppeling van de laadstekker gehad bij een laadpaal zonder pasje met vaste kabel. Kreeg het laadproces niet gestopt. Na meerdere keren proberen bleef de stekker vergrendeld. Nadat ik zelfs Hyundai service had gebeld (had ook niet direct een oplossing) probeerde ik voor de zoveelste keer de auto te ontgrendelen met de afstandbediening en plots ging de ontgrendeling (je ziet de stekker een beetje bewegen bij het ontgrendelen van de auto) zoals normaal open. Meteen de service wagen afgebeld en daarna gelukkig nooit meer gehad......
In de achterbak(onder de laadvloer) bevinden zich 2 hendeltjes, de linker is voor nood ontgrendeling van de klep, de rechter voor nood ontgrendeling van de stekker. Tis een beetje vaag systeem(vaag dun staalkabeltje)
Als je de auto ontgrendelt en niet direct de stekker eruit haalt, blijft deze dus zitten(althans bij mijn ioniq)