Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

RKD

evtje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:25:
Ik heb "bijna" mijn collega weten over te halen naar een ioniq ev. Hij is nog wel aan het twijfelen over de opbergruimte . Nu vraag ik me af is er verschil tussen de oude en nieuwe ioniq in ruimte?
Volgens mij niet echt. Ik heb zelf de nieuwe, de ruimte was voor mij ook een twijfelgeval (kom van een Octavia Station af) maar ben er inmiddels prima aan gewend.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Vandaag vertrok ik met maar 83% SoC voor een rit van 153 km.
Dus voor de verandering maar eens achter een vrachtwagen gereden: 95Wh/km, kwam met 30% SoC aan.
Verder natuurlijk optimale omstandigheden 19 graden celsius en weinig wind.

:)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 23:32
Als particulier zijnde heb ik heb in meerdere BEV's proef gereden, eerst ging mijn keuze naar een BMW i3 94Ah die eerlijk gezegd super fijn reed, alleen niet zo verstandige keuze is. De oorspronkelijke cataloguswaarde met opties komt op 53k en valt daardoor niet in de nieuwe subsidieregeling (die nog moet ingaan).

Daarna liep ik tegen een Ionic Comfort uit 2018 aan en dat was tevens een geweldige ervaring. Die LKAS in combinatie met SCC beviel mij ook goed, alleen piepte hij heel snel dat ik het stuur zogenaamd niet vast had. Gisteren heb ik in een Ionic Premium uit 2017 proef gereden en de LKAS (ook in active mode) klaagde totaal niet dat ik het stuur niet vast had, veel minder gevoelig dus.

Overigens heb ik een aanbetaling gedaan op de Ionic Premium van 2017 en zodra de subsidie regeling in de staatscourant afwachten en dan pas de auto ophalen en op mijn naam.

De staat van de accu (SOH) is blijkbaar ook nog 100% na 111k km _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door rfcdejong op 08-05-2020 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
BarryH schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:40:
Vandaag vertrok ik met maar 83% SoC voor een rit van 153 km.
Dus voor de verandering maar eens achter een vrachtwagen gereden: 95Wh/km, kwam met 30% SoC aan.
Verder natuurlijk optimale omstandigheden 19 graden celsius en weinig wind.

:)
Ik vandaag exact 100km op 86Wh/km (wel met airco), mijn record is 80Wh/km, 7xWh/km is me nog nooit gelukt :(

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@assje Je rijdt te hard. :+ Wel eens een stuk binnendoor gereden (langs de A27 om range te sparen), meestal 60-70 km/h, en je gaat verrast zijn hoe laag het verbruik dan is. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
Kahlessx schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:27:
Als particulier zijnde heb ik heb in meerdere BEV's proef gereden, eerst ging mijn keuze naar een BMW i3 94Ah die eerlijk gezegd super fijn reed, alleen niet zo verstandige keuze is. De oorspronkelijke cataloguswaarde met opties komt op 53k en valt daardoor niet in de nieuwe subsidieregeling (die nog moet ingaan).

Daarna liep ik tegen een Ionic Comfort uit 2018 aan en dat was tevens een geweldige ervaring. Die LKAS in combinatie met SCC beviel mij ook goed, alleen piepte hij heel snel dat ik het stuur zogenaamd niet vast had. Gisteren heb ik in een Ionic Premium uit 2017 proef gereden en de LKAS (ook in active mode) klaagde totaal niet dat ik het stuur niet vast had, veel minder gevoelig dus.

Overigens heb ik een aanbetaling gedaan op de Ionic Premium van 2017 en zodra de subsidie regeling in de staatscourant afwachten en dan pas de auto ophalen en op mijn naam.

Ik heb zelf de Comfort Ioniq, wat dezelfde is als de Premium op een aantal opties na (open dak gaf mij te weinig hoofdruimte vandaar). Inmiddels zelf 10.000 mee gereden en heerlijk, voelt echt een klasse hoger.

Maar gaat die subsidie er echt komen? Ik vraag het me zeker nu af. Is iets dat "makkleijk" van de baan kan natuurlijk. Heb je een clausule of iets in de overeenkomst? Hoe is dat geregeld als ik vragen mag?

En als ik nu mijn Ioniq verkoop aan de garage en ik koop hem een week later terug (of ruil hem in op een gelijkwaardig exemplaar) dan krijg ik ook die subsidie?? Zijn er al voorwaarden bekend, moet ik dan upgraden of gaan ze middels regels rijders van bev al uitsluiten? Vind het nog steeds een vreemd verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Sjabba1979 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Ik heb zelf de Comfort Ioniq, wat dezelfde is als de Premium op een aantal opties na (open dak gaf mij te weinig hoofdruimte vandaar). Inmiddels zelf 10.000 mee gereden en heerlijk, voelt echt een klasse hoger.
Een klasse hoger dan wat? ;) Ik vind mijn Ioniq een klasse lager dan mijn vorige auto, maar dat heb ik bewust gedaan.
Zelf heb ik eind vorig jaar een Executive uit Frankrijk ingevoerd omdat ik dan wel vrijwel alle opties van de Premium heb minus het schuifdak (ook vanwege de hoofdruimte). Volgens mij zijn de overige verschillen dat ik geen verwarmde achterbank heb, maar dan weer wel geventileerde voorstoelen.

De subsidie is inderdaad fraudegevoelig, maar het is nu sinds kort wel zeker dat die er gaat komen meen ik me herinneren.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:27
Kahlessx schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:27:

Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. Wat nu als de verkoper in de tussentijd failliet gaat, ben je mooi je aanbetaling kwijt. En eigenlijk betaal nu ook meer voor een auto die straks een paar maanden ouder is. Voor een gebruikte is de subsidie ook niet echt veel, goed zoeken kan ook geld opleveren en kun je direct rijden.

Vorig jaar had ik ongeveer dezelfde situatie, subsidie in het vooruitzicht voor januari en als het nog niet officieel was zouden ze dat met een aanpassing regelen. Gelukkig niet op gewacht want er is nog steeds geen subsidie en voorlopig rij ik alweer een half jaar. ;)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Die aanbetaling had ik ook niet gedaan, is volgens mij ook achtergesteld bij een faillissement.
Nu maak de verkoper het jou probleem en zelf ideaal opgelost. Waar niet nu kopen en dan maar wat van de prijs af? Het is zijn risico dat die er langer mee blijft zitten als die dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
SpongeRob schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Een klasse hoger dan wat? ;) Ik vind mijn Ioniq een klasse lager dan mijn vorige auto, maar dat heb ik bewust gedaan.
Zelf heb ik eind vorig jaar een Executive uit Frankrijk ingevoerd omdat ik dan wel vrijwel alle opties van de Premium heb minus het schuifdak (ook vanwege de hoofdruimte). Volgens mij zijn de overige verschillen dat ik geen verwarmde achterbank heb, maar dan weer wel geventileerde voorstoelen.

De subsidie is inderdaad fraudegevoelig, maar het is nu sinds kort wel zeker dat die er gaat komen meen ik me herinneren.
Een klasse hoger dan ik had verwacht van dit model van Ioniq.

Maar hoezo is het vrij zeker dat die gaat komen? Ben ik wel benieuwd naar. IK zie dit nl als eerste wisselgeld na deze crisis (of tijdens). Men rijdt toch al minder dus de noodzaak om schoner te rijden is al een eind weg, ook met 100 op de weg. Doelstellingen met meer thuiswerken haalt men ook en komende jaren moet er veel geld terug naar de overheid, de huidige situatie kost bakken met geld per dag, daar hebben we jaren voor nodig om van te herstellen (schatkist).
Ik denk dat ik er wel iets om durf te verwedden dat deze regeling niet doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
[...]
...
Maar gaat die subsidie er echt komen? Ik vraag het me zeker nu af. Is iets dat "makkleijk" van de baan kan natuurlijk. Heb je een clausule of iets in de overeenkomst? Hoe is dat geregeld als ik vragen mag?
Als die van de baan gaat dan heb ik pech, koop ik de auto zonder subsidie

Zie hieronder enkele links, de verwachting is toch echt dat de subsidie er deze maand of misschien nog volgende maand er door komt.
https://www.rijksoverheid...oor-mijn-elektrische-auto

Dit was de consultatie
https://www.internetconsu...egeling_elektrisch_rijden

Welke behoord bij deze regeling
https://wetgevingskalender.overheid.nl/Regeling/WGK011089
[...]
En als ik nu mijn Ioniq verkoop aan de garage en ik koop hem een week later terug (of ruil hem in op een gelijkwaardig exemplaar) dan krijg ik ook die subsidie?? Zijn er al voorwaarden bekend, moet ik dan upgraden of gaan ze middels regels rijders van bev al uitsluiten? Vind het nog steeds een vreemd verhaal...
Dat is dus uitgesloten, een van de voorwaarden is dat de auto nog nooit op je naam heeft gestaan.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. Wat nu als de verkoper in de tussentijd failliet gaat, ben je mooi je aanbetaling kwijt. En eigenlijk betaal nu ook meer voor een auto die straks een paar maanden ouder is. Voor een gebruikte is de subsidie ook niet echt veel, goed zoeken kan ook geld opleveren en kun je direct rijden.
De dealer waar ik hem gekocht heb bestaat al sinds 1986 en heeft 8 vestigingen, ze doen het best goed. failliet gaan ze niet zo maar lijkt mij. Aanbetaling was overigens bijna 4000 euro, mijn risico mocht het toch onverhoopt failliet gaan. In 1,5 maand max verwacht ik niet dat de auto even 2000 euro minder waard is.

Ja nu 9 mei.. wat als ik tot 30 mei moet wachten, ik ben eigenlijk wel ongeduldig, maar 2000 euro kan ook a.s. maandag al verdient zijn als het in de staatscourant komt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Zelf rijd ik een e-Niro modeljaar 2020 met de UVO-app. Dat is gewoon een gebrande Bluelink app. Heeft iemand hier toevallig hiervan al de interface ontdekt om bv een koppeling tussen auto en domotica tot stand te brengen en de data van de auto op te halen? Met modeljaar 2019 is dat op het Kia forum wel al beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
Kahlessx schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:37:
[...]

Als die van de baan gaat dan heb ik pech, koop ik de auto zonder subsidie

Zie hieronder enkele links, de verwachting is toch echt dat de subsidie er deze maand of misschien nog volgende maand er door komt.
https://www.rijksoverheid...oor-mijn-elektrische-auto

Dit was de consultatie
https://www.internetconsu...egeling_elektrisch_rijden

Welke behoord bij deze regeling
https://wetgevingskalender.overheid.nl/Regeling/WGK011089

[...]

Dat is dus uitgesloten, een van de voorwaarden is dat de auto nog nooit op je naam heeft gestaan.

[...]

De dealer waar ik hem gekocht heb bestaat al sinds 1986 en heeft 8 vestigingen, ze doen het best goed. failliet gaan ze niet zo maar lijkt mij. Aanbetaling was overigens bijna 4000 euro, mijn risico mocht het toch onverhoopt failliet gaan. In 1,5 maand max verwacht ik niet dat de auto even 2000 euro minder waard is.

Ja nu 9 mei.. wat als ik tot 30 mei moet wachten, ik ben eigenlijk wel ongeduldig, maar 2000 euro kan ook a.s. maandag al verdient zijn als het in de staatscourant komt :|
Je hebt er goed over nagedacht en weloverwogen zo te lezen. En als je aind van de rit in een Ioniq ev komt heb je sowieso een goede keuze gemaakt!

Ik heb me er niet zo in verdiept. Ik heb hem november 2019 aangeschaft (jong gebruikt vanuit de importeur). Maar als ik hem nu dan inruil op een gelijke. Er staat vast ergens een Ioniq gelijk aan die van mij. Dan koop ik die en ruil ik mijn oude in. Of ik verkoop hem aan de garage en zet hem dan op naam van mijn partner... Ik zie best wat haken en ogen naast de huidige situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfcdejong
Sjabba1979 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:18:
[...]
Je hebt er goed over nagedacht en weloverwogen zo te lezen. En als je aind van de rit in een Ioniq ev komt heb je sowieso een goede keuze gemaakt!
Best leuk die ioniq, het is wel een verstandige keuze idd, met de overstap van mijn diesel naar EV en alle voordelen heb ik over een termijn van 5 jaar de aanschafkosten er wel weer uit. Al is het onduidelijk wat de rest waarde van de ioniq zal zijn over 5 jaar. Hopelijk is de standaard dan niet 500 km range voor elke auto, dan is de vraag naar een ionic zeker minder voor een occassion.
Sjabba1979 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:18:
[...]
Ik heb me er niet zo in verdiept. Ik heb hem november 2019 aangeschaft (jong gebruikt vanuit de importeur). Maar als ik hem nu dan inruil op een gelijke. Er staat vast ergens een Ioniq gelijk aan die van mij. Dan koop ik die en ruil ik mijn oude in. Of ik verkoop hem aan de garage en zet hem dan op naam van mijn partner... Ik zie best wat haken en ogen naast de huidige situatie.
Als je die subsidie wil zou er vast wel een manier zijn, je huidige inruilen voor een iets nieuwere en je betaal een beetje bij en vervolgens 2000 subsidie. Ik heb mij er ook niet in verdiept, dat valt ook niet onder fraude lijkt mij.

Overigens hier report van de accu, ik vind het eigenlijk wel vreemd 100% SoH met 111k kilometers op de teller.
https://photos.app.goo.gl/47PHBVmBRZRLLSDM9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
De 100% SoH is inderdaad opmerkelijk bij de Ioniq, er is bijna niets te vinden van gebruikers die een daling van de SoH melden.

Mijn Ioniq heeft nu 100k km gereden, en vorig jaar heb ik veel bij de snellader gestaan (2400 kWh?)
Alle apps die ik kan vinden meten 100% SoH.
Alleen CanIoniq gaf 1 keer 98,9% aan, maar bij vervolgmetingen weer 100%.

Dus of de apps laten zich foppen of er gaat iets bijzonder goed.
Is dit een rapport van een hyundaidealer?

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 10-05-2020 19:58 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk dat die 100% gaat over hoeveel er netto beschikbaar is maar dat de bruto capaciteit wel naar beneden gaat. Zo zie je in EV-notify nog een tweede waarde van de BMS, bij mij dacht ik 94,5%. Als die laatste bij een nieuwe accu ook 100% is dan is er 5,5% weg. Ook het verminderen en/of ontbreken van regen bij een volle accu is een teken aan de wand.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:58:
De 100% SoH is inderdaad opmerkelijk bij de Ioniq, er is bijna niets te vinden van gebruikers die een daling van de SoH melden.

Mijn Ioniq heeft nu 100k km gereden, en vorig jaar heb ik veel bij de snellader gestaan (2400 kWh?)
Alle apps die ik kan vinden meten 100% SoH.
Alleen CanIoniq gaf 1 keer 98,9% aan, maar bij vervolgmetingen weer 100%.

Dus of de apps laten zich foppen of er gaat iets bijzonder goed.
Is dit een rapport van een hyundaidealer?
Volgens mij is bij de 28 kWh Ioniq het aandeel kobalt vrij hoog (30%?), wat de degradatie ten goede komt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
ZuinigeRijder schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:21:
[...]

Volgens mij is bij de 28 kWh Ioniq het aandeel kobalt vrij hoog (30%?), wat de degradatie ten goede komt......
Klopt. En dat is waarom hij ook sneller kan laden in tegenstelling de nieuwe ioniq. Vooral als het koud wordt gaat de nieuwe ioniq het moeilijker krijgen die je dan moet gaan verwarmen. Het zelfde geld voor model 3 als je die niet warm maakt laad hij ook voor geen meter.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ps zijn er nog mensen met de nieuwe ioniq die b.v 100.000 km op de teller hebben staan en de degradatie heeft gemeten?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Garantie op de accu is toch ook 8 jaar en 200k kilometer, tegenwoordig wettelijk naar 8 jaar en 160k.
Waarbij je meestal een auto al bijna hebt afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Garantie geldt alleen voor stuk gaan, niet voor degradatie. Zolang je niet onder de 70% komt met je SoC, is er geen gratis service om dat te verhelpen. En als je wel onder de 70% komt, word je alleen geholpen om weer boven de 70% te komen, niet naar de 100%. Dus degradatie zoveel mogelijk voorkomen loont toch wel, wil je niet uiteindelijk terecht komen in een kleine 30% vermindering van je bereik.

Een percentage terugloop van 2 tot 5% per jaar is heel normaal, en hoe je de accu behandelt, kan bepalen of je dichter bij de 2% zit of bij de 5%. Bij 5% per jaar heb je na een jaar een buffer van 5% opgesoupeerd en kom je na 5 jaar beneden de 80% SoC. Bij de nieuwe Ioniq is die buffer nog eens eens veel kleiner.

Zie ook dit:
PeterZ(on) schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:06:
Ik denk dat die 100% gaat over hoeveel er netto beschikbaar is maar dat de bruto capaciteit wel naar beneden gaat. Zo zie je in EV-notify nog een tweede waarde van de BMS, bij mij dacht ik 94,5%. Als die laatste bij een nieuwe accu ook 100% is dan is er 5,5% weg. Ook het verminderen en/of ontbreken van regen bij een volle accu is een teken aan de wand.

[ Voor 76% gewijzigd door Jan Treur op 11-05-2020 07:07 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Sinds ik mezelf hierover ingelezen heb ben ik ontzettend lief voor mijn accu. Ik laad iedere dag op mijn werk aan een granny charger en rijd gemiddeld 100km/dag. Snelladen deed ik al nooit maar nu stel ik ook een timer in om tot 80-90% te laden, ik kom normaal gesproken ook nooit onder de 10-20%. Verder ben ik een redelijk zuinige rijder (gemiddeld over het jaar rond de 120Wh/km schat ik) en gebruik ik regeneratie nauwelijks.

Om die reden wil ik deze auto eigenlijk het liefst heel lang houden, desnoods later doorschuiven als 2e auto. De levensduur is potentieel gewoon 2x langer maar ik verwacht dat de meerwaarde bij verkoop nihil is (tenzij hiervoor goede meetmethoden boven water komen).

Echt belachelijk dat een optie om eenvoudig tot xx% te laden ontbreekt, wat mij betreft zou dit verplicht mogen worden i..c.m. informeren consument voor alle devices met een Li-ion batterij. Mijn telefoon laad ik nu ook nooit meer tot 100%, mijn vorige was in een jaar tijd praktisch afgeschreven door de accu (weggooimaatschappij), ook hier geen optie dit eenvoudig te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 11-05-2020 09:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:50
Motorfret schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:29:
Het ziet er naar uit dat hyundai het zelf doen van updates officieel gaat ondersteunen;

http://update.hyundai.com/EU/EN/Main
Helaas! De link werkt niet meer. Europa is uit de lijst verdwenen :'(

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Nu online

RKD

EVBert schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:50:
[...]

Helaas! De link werkt niet meer. Europa is uit de lijst verdwenen :'(
Europa staat nog wel in de screenshots van de installer op de site, je kan hem alleen niet meer downloaden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
assje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:13:
[...]
...Nu een Ioniq (gekocht als occasion) met nu 80kkm op de klok en nog volledige onduidelijkheid over toekomstperspectief. Ik hoop eigenlijk dat na 10 jaar /300kkm nog zo'n 80% restcapactieit is. Als dit het geval is dan is het grootste probleem van elektrisch rijden (hoge aanschaf) eigenlijk geen probleem meer mijn inziens.

Deze overweging geldt energetisch net zo goed, één van mijn grootste redenen om elektrische te rijden is sustainability en dan is de gebruiksduur een grote factor.
Mijn Ioniq dan met 111kkm op de klok en bij mij ook volledige onduidelijkheid over de toekomstperspectief van de accus. Ik hoop er minimaal 5 jaar mee te kunnen rijden, jaarlijks 30kkm dus tot de 260kkm moet ie sowieso gaan anders voelt het aan als een kat in de zak. Over 5 jaar zal ik wel weer toe zijn aan een andere auto en ik hoop op gemiddeld 150 euro per maand afschrijving gedurende de 5 jaar, al denk ik dat het eerder richting de 200 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
RKD schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:55:
[...]

Europa staat nog wel in de screenshots van de installer op de site, je kan hem alleen niet meer downloaden.
Zou dat betekenen dat het wel nog mogelijk is om de updates zelf te doen, als de installer maar beschikbaar is?
Ik was al voornemens binnenkort weer naar de dealer te gaan om dit te regelen, zou veel mooier zijn als dat gewoon zelf kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Sjabba1979 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:29:
[...]
..Alhoewel een Bluelink afthermarket wel welkom zou zijn.
Daar ben ik het mee eens. Zou handig zijn om niet naar je auto te moeten lopen om even in de winter je verwarming alvast aan te zetten.. dat scheelt weer wat capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sjabba1979 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:29:
Alhoewel een Bluelink afthermarket wel welkom zou zijn.
Een aftermarket Bluelink alternatief zou natuurlijk leuk zijn maar met alleen een simpele softwareupdate die "laden tot xx%" toevoegt zou ik al geholpen zijn.
Ik heb er ook al een tijdje 18 inch onder. Staat veel beter en rijdt wat strakker, kost wel wat range maar vind het meevallen, hoeveel precies kan ik niet aangeven. Denk 0.5-1km minder per kw.
0,5-1km minder per kW zou bij mij betekenen gemiddeld 6-12% hoger verbruik, dat zou ik niet zien als "meevallen" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
assje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Een aftermarket Bluelink alternatief zou natuurlijk leuk zijn maar met alleen een simpele softwareupdate die "laden tot xx%" toevoegt zou ik al geholpen zijn.

[...]

0,5-1km minder per kW zou bij mij betekenen gemiddeld 6-12% hoger verbruik, dat zou ik niet zien als "meevallen" :P
Ja net zoals in de Leaf, die kon je tot 80% laden.

Ik rijdt weg met 83,5% (volgens ev notify is dat dan precies 80%). En kom thuis met in de winter rond de 25 en nu meestal rond de 35. Dus heb die extra 6 a 12% niet nodig.
Met 83,5% geeft hij aan zo'n 140km te rijden (ik rijd alleen 100 wegen).

Overigens heb ik er all season banden op en dus kost me dat met warm weer ook nog eens range. In de winter is het dan weer minder inleveren tov winterbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Redelijk wat geknipt zojuist. Laten we ontopic verder gaan mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
assje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Is dat laden tot 80% ofzo wel echt nodig en echt beter? Misschien mis ik wat informatie. Ik lees wel dat de oorspronkelijke capaciteit 30.5 kWh is, waarvan 28 kWh bruikbaar is. Betekend dat ongeveer 10% is bruikbaar is? Dat verklaard ook wel de 100% SoH bij mijn 111kkm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Kahlessx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:41:
Is dat laden tot 80% ofzo wel echt nodig en echt beter? Misschien mis ik wat informatie. Ik lees wel dat de oorspronkelijke capaciteit 30.5 kWh is, waarvan 28 kWh bruikbaar is. Betekend dat ongeveer 10% is bruikbaar is? Dat verklaard ook wel de 100% SoH bij mijn 111kkm.
Ja dat maakt verschil, volop informatie over te vinden, bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBrbxdhc-Hkv7bS_sKFzadcZq_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuSm0imuuGSoqHiylL0r2v5x.jpg?f=fotoalbum_large
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

Of als je echt de diepte in wil het artikel van Mux:
mux' blog: How to manage a battery

Inderdaad zijn er al maatregelen om de ergste belasting te voorkomen, de 10% reserve dus. Maar, dan nog kan het gebruik een gigantisch verschil maken in degradatie. Daarnaast zoals jij zegt is er 10% reserve maar zie je geen degradatie. Aan de hand daarvan is ht vermoeden dat de reserve "opgesoupeerd" wordt, dat zou dus willen zeggen dat goed gebruik steeds belangrijker wordt naarmate de auto ouder wordt (anders zal de degradatie versnellen).

Voor 95% van mijn ritten volstaat <50% van de accu, eigenlijk waanzin om dan tot 100% te laden als dat mogelijk de levensduur halveert. Maar, dan zou het dus wel heel prettig zijn om dat eenvoudig te kunnen regelen... Het slechtste wat je kan doen is altijd tot 100% laden en vervolgens de auto niet gebruiken (bijvoorbeeld in het weekend).

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 11-05-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
assje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:05:
[...]
Voor 95% van mijn ritten volstaat <50% van de accu, eigenlijk waanzin om dan tot 100% te laden als dat mogelijk de levensduur halveert. Het slechtste wat je kan doen is altijd tot 100% laden en vervolgens de auto niet gebruiken (bijvoorbeeld in het weekend).
Ik ga ze eens goed doorlezen, dat het verschil maakt is mij wel duidelijk, maar die 10% helpt wel iets idd. Toch wel vreemd aangezien de meeste mensen hun auto thuis of aan de laadpaal tot 100% zullen laden, omdat de auto vaak 's thuis nachts of op het werk volladen en je ben er op dat moment niet bij om het laden te stoppen.

Instellen tot 80-90% zou wel fijn zijn als het echt zo belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
@Kahlessx
Ik stel dus een timer in om dit te bereiken, is wat gedoe maar heb er inmiddels handigheid in.

Op het werk laadt de granny (13A) 8%/uur, thuis op 3,7kW (16A) nog iets makkelijker met 10%/uur.

Ik stel de timer dan ook zo in dat hij net voordat ik weg ga pas zijn doellading bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
assje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:42:
@Kahlessx
Ik stel dus een timer in om dit te bereiken, is wat gedoe maar heb er inmiddels handigheid in.

Op het werk laat de granny (13A) 8%/uur, thuis op 3,7kW (16A) nog iets makkelijker met 10%/uur.

Ik stel de timer dan ook zo in dat hij net voordat ik weg ga pas zijn doellading bereikt.
Ik heb zojuist wat gelezen op buitenlandse forums, daar hebben ze het over de JuiceBox, deze dus https://evcharging.enelx.com/eu/juicebox-pro-32 die erg goed schijnt te zijn voor scheduled te laden en via app in te stellen. Ik ga er nog verder over speuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Oh via de app dus te bedienen, ook smart charging... stel hij is 20% over dan wil je 60% toevoegen.. even instellen dat je 18 kWh wil chargen en hij stopt vanzelf na 18 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:40
Kahlessx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:26:
[...]

Ik ga ze eens goed doorlezen, dat het verschil maakt is mij wel duidelijk, maar die 10% helpt wel iets idd. Toch wel vreemd aangezien de meeste mensen hun auto thuis of aan de laadpaal tot 100% zullen laden, omdat de auto vaak 's thuis nachts of op het werk volladen en je ben er op dat moment niet bij om het laden te stoppen.

Instellen tot 80-90% zou wel fijn zijn als het echt zo belangrijk is.
Met de 38kW Ioniq kan dit "gewoon" met de Bluelink app. Erg handig.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Nu online

RKD

Kreeg deze net van een collega door:

https://github.com/Hacksore/bluelinky

Een API die de app emuleert, mocht je handig zijn kan je er vast leuke dingen mee doen icm Domotica oid.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
PeterZ(on) schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:06:
Nee, bij een nieuwe Ioniq staat-ie ook op 94-95%. Het is m.i. ook geen echte meting, maar meer een gebaseerd op aannames.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Jan Treur schreef op maandag 11 mei 2020 @ 06:58:
Een percentage terugloop van 2 tot 5% per jaar is heel normaal, en hoe je de accu behandelt, kan bepalen of je dichter bij de 2% zit of bij de 5%. Bij 5% per jaar heb je na een jaar een buffer van 5% opgesoupeerd en kom je na 5 jaar beneden de 80% SoC. Bij de nieuwe Ioniq is die buffer nog eens eens veel kleiner.
In z'n algemeenheid zal je best gelijk hebben over de "behandeling" van de EV. De (28 kWh) Ioniq lijkt zich echter vooralsnog aan alle wetmatigheden te onttrekken. Mijn Ioniq is bijna 3,5 jaar oud, heeft 125 k km gereden en is niet overdreven zacht behandeld (veel snelladen). De SOH is nog steeds 100% en ik heb niet de indruk dat ik aan actieradius heb ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
pmiddeld schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:52:
[...]
In z'n algemeenheid zal je best gelijk hebben over de "behandeling" van de EV. De (28 kWh) Ioniq lijkt zich echter vooralsnog aan alle wetmatigheden te onttrekken. Mijn Ioniq is bijna 3,5 jaar oud, heeft 125 k km gereden en is niet overdreven zacht behandeld (veel snelladen). De SOH is nog steeds 100% en ik heb niet de indruk dat ik aan actieradius heb ingeleverd.
Dat klinkt als muziek in mijn oren, laat die actieradius maar hetzelfde blijven. Dat betekend dat je hooguit de 10% reserve kan hebben gedegenereerd. Dan nog als je met 10% al 125kkm kan rijden zonder zacht te behandelen dan ben ik al heel blij en tevreden met mijn recente aankoop.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Nee, bij een nieuwe Ioniq staat-ie ook op 94-95%. Het is m.i. ook geen echte meting, maar meer een gebaseerd op aannames.
Toevallig zat ik laatst een video van Blauzahn te bekijken over zijn nieuwe e-tron waarin hij de degradatie wilde bijhouden en daar had hij het ook over de SOH en het percentage van de BMS. Daaruit leid ik dan ook af dat 94/95% goed is want zo beschreef Daniel dat ook. Het is dus precies andersom dan ik dacht, dus hoe groter het verschil hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Laat ook maar...

[ Voor 95% gewijzigd door Sjabba1979 op 12-05-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik heb de nieuwste versie van de ABRP app gedownload (Android). Kan je daar niet meer via Torque of EVNotify de actuele SoC zien? Is dat in de webversie nog wel mogelijk? (kan zijn dat ik onder een steen gezeten heb...??)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
pmiddeld schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:36:
Ik heb de nieuwste versie van de ABRP app gedownload (Android). Kan je daar niet meer via Torque of EVNotify de actuele SoC zien? Is dat in de webversie nog wel mogelijk? (kan zijn dat ik onder een steen gezeten heb...??)
Ik ziet het nog steeds maar ik heb ook een betaalde versie . Zal dat het zijn?
Edit.
Of is je token eruit?
Ps als je naar youtube "now you know " ga en klik op de link abrp krijg je het een aantal weken gratis . :)

[ Voor 14% gewijzigd door evtje op 13-05-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Kahlessx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:32:
Mijn Ioniq dan met 111kkm op de klok en bij mij ook volledige onduidelijkheid over de toekomstperspectief van de accus. Ik hoop er minimaal 5 jaar mee te kunnen rijden, jaarlijks 30kkm dus tot de 260kkm moet ie sowieso gaan anders voelt het aan als een kat in de zak. Over 5 jaar zal ik wel weer toe zijn aan een andere auto en ik hoop op gemiddeld 150 euro per maand afschrijving gedurende de 5 jaar, al denk ik dat het eerder richting de 200 gaat.
Ik ga uit van €250/maand afschrijving en van 5 jaar eigendom voor mijn TCO inschatting. Op basis van huidige marktwaarde is nu na 1 jaar de afschrijving denk ik wat hoger geweest maar dat is opzich logisch. Ik ga er eigenlijk vanuit dat bij 5 jaar eigendom mijn aanname redelijk conservatief is.

Jouw €150/maand bij 30kkm/jaar lijkt me laag, dat is na 5 jaar/150kkm €9k afschrijven. Ik weet niet wat jij voor die van jou betaald hebt maar dat lijke me weinig.

De afschrijving is bij mij ruim 75% van de TCO dus behoorlijk bepalend voor de kosten van de auto.

Misschien wel leuk ter vergelijk/kalibratie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rzh3hpAomLN8K7vvuBvV5RvSlEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PzXNmJxHW3R5YfsKaZIF6Ama.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 14-05-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
assje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Jouw €150/maand bij 30kkm/jaar lijkt me laag, dat is na 5 jaar/150kkm €9k afschrijven. Ik weet niet wat jij voor die van jou betaald hebt maar dat lijke me weinig.
Ik heb het over mijn 2e hands auto waar de top al af is ;)
3 jaar oud.. 19k voor betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Kahlessx schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:24:
[...]

Ik heb het over mijn 2e hands auto waar de top al af is ;)
3 jaar oud
Ja, ik toch ook :P (verhaal begint voor mij op de grijze regel in april 2019)

Voor de eerste eigenaar van mijn Ioniq heeft de afschrijving de eerste twee jaar eigenlijk nog behoorlijk meegevallen (al denk ik dat het set wintervelgen/banden niet in die prijs zat).
Exact in lijn met mijn aanname dus maar met iets hogere kilometerstand (al is koopprijs iets anders dan verkoopprijs) .

[ Voor 47% gewijzigd door assje op 14-05-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
assje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:24:
[...]

Ja, ik toch ook :P (verhaal begint voor mij op de grijze regel in april 2019)
19k voor betaald, premium versie..
Gemiddeld heb ik het over 150 per maand, is 1800 per jaar
Bij jou elk jaar 3000 klopt denk ik ook niet

Ik ben bang dat het zoiets zal zijn:
Het eerste jaar denk ik nog hoger 3500
Tweede jaar 3000
Derde jaar 2500
Vierde jaar 2000
Vijfde jaar 1500

In dat geval is het gemiddeld ongeveer 200 per maand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
assje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:24:
[...]
Exact in lijn met mijn aanname dus maar met iets hogere kilometerstand (al is koopprijs iets anders dan verkoopprijs) .
Maar we gaan het wel zien over 5 jaar, misschien heb je gelijk.. niemand kan nu voorspellen wat de electische auto's doen over 5 jaar.. als het standaard bereik begint bij 500 km op 1 lading en er al auto's zijn van 1000 km op 1 lading dan zal de ioniq nog maar weinig waard zijn denk ik zo.
Als het bereik echter blijft hangen rond de 400 - 500 dan is het wellicht toch nog wel een bepaalde waarde en die kilometer stand is wellicht niet zo relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Kahlessx schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:29:
Bij jou elk jaar 3000 klopt denk ik ook niet
Nee dat snap ik, lineair is gewoon lui en goed genoeg voor een benadering bij vaste bezitsduur (gaat eigenlijk alleen om eindresultaat).

Dit is hem dan voor jou ongeveer (gebaseerd op €150/maand):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KzjHw9o-Gx2Qsug6P7N8OTwem4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QKt4vzoySRq9LYNvYWiNehLU.jpg?f=user_large

Mijn inschatting is dus fors voorzichtiger dan die van jou. Als jij gelijk krijgt heb ik een meevaller :P
Kahlessx schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:37:
Maar we gaan het wel zien over 5 jaar, misschien heb je gelijk.. niemand kan nu voorspellen wat de electische auto's doen over 5 jaar..
Klopt, is ook beetje koffiedik kijken. Wij hebben nu net een Private Lease Citigo als 2e auto, we kunnen over 5 jaar de Ioniq altijd nog doorschuiven als 2e auto als de marktwaarde tegen(of mee?) valt.

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 14-05-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
evtje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:53:
[...]

Ik ziet het nog steeds maar ik heb ook een betaalde versie . Zal dat het zijn?
Edit.
Of is je token eruit?
Ps als je naar youtube "now you know " ga en klik op de link abrp krijg je het een aantal weken gratis . :)
Het lijkt er niet op dat live SOC data hoort bij een premium account als ik het zo bekijk. Echter, ook de instructies om Torque of EVNotify daarvoor geschikt maken (incl. token) ontbreken in de app/website. Ik heb nog een beta van de oude website gevonden, maar daar werkt het ook niet meer.
Misschien toch maar proefabonnement nemen om te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@pmiddeld stel de vraag maar op forum.abetterrouteplanner.com
Bij mij werkt het goed

Ik heb even een test account aangemaakt bij ABRP.
Als je je car model selecteert, moet je daarna via settings naar Car Model en dan Add my car.
Dan kom je in een menuutje om je auto een naam tegeven en zie je live data instructies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zbh05wPSwEpOnmVoElljC12zpVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KD21B1zq5OprsQj7davDC320.png?f=user_large
-----------------------------------------
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJpcWZYz_QTdxtE0OuRYnuu4SXY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TI7yWgWS4q2JEYi44AIo2lp4.png?f=user_large
I denk dat je evnotify en abrp account hetzelfde mailadres moeten gebruiken en daarop gelinkt worden

[ Voor 95% gewijzigd door BarryH op 14-05-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik had voorheen ook Evnotify ingesteld op de website van ABRP maar nooit opgegeven bij de app versie. En toch komt de data binnen . Dus je kunt wel gelijk hebben dat het met je mailadres werkt. Wat me wel opvalt is dat er regelmatig een update komt en er komt wat bij maar er verdwijnen ook weer opties wat ook wel weer jammer is. Ik hoop dat ze de app beschikbaar willen maken voor Android auto. Dat zou helemaal top zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
De app ontwikkelt snel.
En volgens mij is de app eigenlijk een "venstertje". de website en apps zijn nu nagenoeg gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@pmiddeld
Zie je ergens een auto icoontje? Zo ja klik daar eens op dat veranderd in een batterij icoon met de %.
Ik zat op mijn tablet te kijken bij mijn ritten maar er kwam nooit data . Ik dacht zal wel aan apple systeem liggen . Maar nu klik ik bij de landkaart op het auto icoon zie ik opeens 71% accu. Kijk ik bij mijn ritten en staan die er opeens ook allemaal in . Ik dacht wt; .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
@evtje @BarryH Het is me al gelukt! Ik zag een draadje hierover bij het ABRP forum. De truc is dat je je huidige voertuig in de app moet verwijderen en een nieuwe moet aanmaken. Dan krijg je de instructies en de token voor Torque. Vervolgens moet je de app in de auto met je ODB2 dongle verbinden en dan kan je aangeven dat je live SOC data wil gebruiken.
Schijnt een bug te zijn. In de volgende versie moet het mogelijk zijn om je bestaande voertuig gewoon bij te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfcdejong
Wie houd ook zo van wachten?

Wachten op een nieuw reactie in dit topic..
Wachten op een subsidie bericht in de staatscourant..
Wachten op Corona versoepeling..
Wachten tot je een ons weeg..

En elke dag weer controleren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RKD
  • Nu online

RKD

Kahlessx schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:25:
Wie houd ook zo van wachten?

Wachten op een nieuw reactie in dit topic..
Wachten op een subsidie bericht in de staatscourant..
Wachten op Corona versoepeling..
Wachten tot je een ons weeg..

En elke dag weer controleren :)
Daarom hebben ze topic volgen bedacht :) scheelt je elke dag kijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbiemond
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-09 21:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak84A3mB0byC-_zPSybM76usQ-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlFsDruPZdLCD6mXv3tzk0rB.jpg?f=fotoalbum_large actieradius deze morgen, erg hoog, toch met regelmaat snelweg kilometers (gisteren nog 110 km)... Ben benieuwd hoeveel km ik ga behalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-09 16:48
Sindskort rijd ik de nieuwe ioniq 38Kwh. Fijne auto maar ik moet zeggen dat ik alle functies (lane-keeping etc.) heel irritant vind en werken een stuk minder goed dan bij mijn Passat van 2016. Is er een manier om lane-keeping standaard uit te zetten en de sport stand als default in te stellen? Nu moet ik elke keer alle instellingen wijzigen en dat lijkt me niet de bedoeling?

Het shale grey interieur vind ik overigens goed gelukt!

[ Voor 7% gewijzigd door Resdogg op 28-05-2020 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVBert
Vanmorgen voor het laden deze gegevens op mijn dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-qcAH5TNQOTDHW1CgmTxl-mzC4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tW51owqmi4OuS6HCdnetEgMS.jpg?f=user_large
Toen 100% vol was het bereik 375 km. Dat gaat de goede kant op!

[ Voor 13% gewijzigd door EVBert op 29-05-2020 14:09 ]

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
EVBert schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:05:
Vanmorgen voor het laden deze gegevens op mijn dashboard.
[Afbeelding]
Toen 100% vol was het bereik 375 km. Dat gaat de goede kant op!
Volle accu geeft bij mij (in ECO stand) 320 km aan ongeveer nu. Dat is vooral op basis van woon-werk (55 km, waarvan grootste deel snelweg 100 km/u). Mooie range heb jij zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mana schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:42:
Volle accu geeft bij mij (in ECO stand) 320 km aan ongeveer nu. Dat is vooral op basis van woon-werk (55 km, waarvan grootste deel snelweg 100 km/u). Mooie range heb jij zo :)
Bij snelweg wordt er altijd van hoger verbruik uit gegaan, als efficiëntie fanatiekeling gaat dat mijn inziens echter maar beperkt op.

Op de snelweg met ACC achter een vrachtwagen rijd je bijvoorbeeld 85km/u maar wel vrijwel zonder snelheidswisselingen. Op een provinciale weg ligt de snelheid iets lager (80km/u), hier efficienter rijden kan maar gaat alleen op als het aantal snelheidswisselingen zeer beperkt blijft. In mijn omgeving (Randstad) is mijn verbruik op de provinciale weg eigenlijk altijd hoger dan op de snelweg met alle rotondes. Als je alleen maar binnendoor rijdt is er potentie tot een véél hogere efficiëntie doordat je maar 50km/u rijdt. Desalniettemin is doorgaans bij echt stadsverkeer mijn verbruik alsnog hoger dan op de snelweg.

Mijn record (met de 28kWh) is 8,0kWh/100km op de 42km van werk naar huis wat 90% snelweg is. Om dit te halen kachel ik heel simpel al luisterend naar een podcast achter een vrachtwagen aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S2-q2Ss-Mq5sS9H19c5_l-ZUkE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOagaGrf4rdMXm6Bg28DZw9v.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 29-05-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
assje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Bij snelweg wordt er altijd van hoger verbruik uit gegaan, als efficiëntie fanatiekeling gaat dat mijn inziens echter maar beperkt op.

Op de snelweg met ACC achter een vrachtwagen rijd je bijvoorbeeld 85km/u maar wel vrijwel zonder snelheidswisselingen. Op een provinciale weg ligt de snelheid iets lager (80km/u), hier efficienter rijden kan maar gaat alleen op als het aantal snelheidswisselingen zeer beperkt blijft. In mijn omgeving (Randstad) is mijn verbruik op de provinciale weg eigenlijk altijd hoger dan op de snelweg met alle rotondes. Als je alleen maar binnendoor rijdt is er potentie tot een véél hogere efficiëntie doordat je maar 50km/u rijdt. Desalniettemin is doorgaans bij echt stadsverkeer mijn verbruik alsnog hoger dan op de snelweg.

Mijn record (met de 28kWh) is 8,0kWh/100km op de 42km van werk naar huis wat 90% snelweg is. Om dit te halen kachel ik heel simpel al luisterend naar een podcast achter een vrachtwagen aan.
[Afbeelding]
Ik betrap me er ook wel eens op achter een vrachtwagen te hangen omdat de cc de snelheid netjes aangepast heeft. Maar blijf er dan lang niet altijd achter hangen. Merk wel dat ik nog relaxter met deze auto rijd dan met de vorige. Steering assistant en cruise control maken het een hele fijne wagen om gewoon chill te rijden. Heb hem niet perse om er enorm zuinig mee te rijden, het is een leasewagen dus de kosten voor het opladen liggen niet bij mij. Maar het is mooi om te zien dat hij zo zuinig kan zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-09 16:48
Mana schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Ik betrap me er ook wel eens op achter een vrachtwagen te hangen omdat de cc de snelheid netjes aangepast heeft. Maar blijf er dan lang niet altijd achter hangen. Merk wel dat ik nog relaxter met deze auto rijd dan met de vorige. Steering assistant en cruise control maken het een hele fijne wagen om gewoon chill te rijden. Heb hem niet perse om er enorm zuinig mee te rijden, het is een leasewagen dus de kosten voor het opladen liggen niet bij mij. Maar het is mooi om te zien dat hij zo zuinig kan zijn!
Ik heb juist werkelijk nog nooit zo’n slechte steering assistant gehad als bij deze auto. Onbetrouwbaar en hysterisch 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@Resdogg Met 'steering assistant' bedoel je waarschijnlijk 'lane keeping assistant'. Weet je wel dat deze 3 standen heeft? Tenminste in de 28kWh ioniq. Stand 1 geeft alleen maar een waarschuwend piepje, stand twee houdt de auto binnen de lijnen maar laat 'm jojo-en tussen de randen van de rijstrook, stand 3 houdt 'm netjes in het midden van de rijstrook. Wellicht heb je 'm op staan 2 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVBert
Mana schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:42:
[...]

Dit is wel voornamelijk bereikt met rijden op binnenwegen met 60 tot 80 km/h.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Resdogg schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:52:
Ik heb juist werkelijk nog nooit zo’n slechte steering assistant gehad als bij deze auto. Onbetrouwbaar en hysterisch 😩
Ik heb net 2 weken de Tesla S van m'n baas in bruikleen gehad maar vind dat weer niks, prefereer ik de subtiele ondersteuning van de Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zo zie je maar, smaken verschillen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Krakende vering/schokdempers voor als ik een drempel op rij, meer mensen die daar last van hebben (gehad)? Begint een beetje te irriteren.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47
Even rondgaan met een busje siliconenspray dan?

Krakende vering is vaak OF je ophangingspunten, OF de veer zelf die door het indrukken iets draait op de veerschotel.

Beiden te verhelpen door even te smeren.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Atm een race tussen de Classic Ioniq en de nieuwe e-208 en voorlopig gaan ze gelijk op. [YouTube: Race between e-208 and Ioniq]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Erg vertrouwenwekkend zeg die e208.. not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

CopyCatz schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:17:
Erg vertrouwenwekkend zeg die e208.. not.
Omdat ik geen tijd heb om ruim 7 uur livestream terug te kijken: wat was er dan?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
TwOkkie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Omdat ik geen tijd heb om ruim 7 uur livestream terug te kijken: wat was er dan?
Het lijkt op een race van Lillesand naar Oslo en terug, welke auto het eerst op de finish is. Veel informatie kan ik er ook niet over vinden.

MacGyver in een e208 (blijkbaar de winnaar, want hij is gestopt)
YouTube: Race between e208&ioniq

Bjørn in een Ionic
YouTube: Race between e-208 and Ioniq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Bjorn zit in de e208, hoog verbruik, ding wil niet laden, systeem moest gereset waarna de radar foutmeldingen ging geven. Laad display werd alleen weergegeven als ie de deur open en dicht deed wat nogal vaak moest tijdens het werkend krijgen van het laden. Geen fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Thanks! (Ninja edit)

[ Voor 94% gewijzigd door TwOkkie op 30-05-2020 19:39 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
CopyCatz schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:38:
Bjorn zit in de e208, hoog verbruik, ding wil niet laden, systeem moest gereset waarna de radar foutmeldingen ging geven. Laad display werd alleen weergegeven als ie de deur open en dicht deed wat nogal vaak moest tijdens het werkend krijgen van het laden. Geen fijne auto.
Oke Ionic gewonnen dan ;)
Jammer dat er verder niets over te vinden is.. twee streams en af en toe wat gepraat erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik geloof nooit dat Bjorn zonder laadproblemen met de e-208 de race had gewonnen, de Ioniq is gewoon veel zuiniger. Ze komen gelijktijdig op de laatste laadplek aan dus wint in mijn ogen de Ioniq. Voor wie het te lang was/is kan later altijd nog de gewone video bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:53
Ioniq is en blijft de efficiency-koning... Zeker nu met weinig verkeer en overal 100km/h haal ik makkelijk tussen de 10 en 11 kW/100km op de snelweg.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Kahlessx schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:41:
[...]
Oke Ionic gewonnen dan ;)
Jammer dat er verder niets over te vinden is.. twee streams en af en toe wat gepraat erbij..
Het is Ioniq met een q aan het einde. Bjorn kennende post hij snel een video met de samenvatting.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dit probleem met Autopilot is kennelijk nog steeds niet opgelost; dit is het zoveelste ongeluk op vrijwel dezelfde manier (een niet bewegende en/of niet zo goed zichtbare blokkade van de eigen rijbaan):
https://www.autoblog.nl/n...ntelde-vrachtwagen-156084

Pas ook op met de Ioniq hiervoor (al heb ik daarvoor nog niet dergelijke ongelukken beschreven gezien).

[ Voor 15% gewijzigd door Jan Treur op 02-06-2020 05:09 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zie dat ook niet snel opgelost worden want je kunt niet alles programmeren en de ervaring van de mens kun je niet zomaar door een computer vervangen, voor mij blijven het hulpmiddelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opt1mus1973
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06-2023
Hier weer 1 met een platte 12vlt accu, zaterdagochtend auto niet open te krijgen en eenmaal binnen (met de 'ouderwetse' sleutel) niet op contact te krijgen.

Auto is 2mnd oud, prima spulletje hoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
opt1mus1973 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:03:
Hier weer 1 met een platte 12vlt accu, zaterdagochtend auto niet open te krijgen en eenmaal binnen (met de 'ouderwetse' sleutel) niet op contact te krijgen.

Auto is 2mnd oud, prima spulletje hoor :X
En je had wel aan staan dat hij eens per 3 dagen uit de hoofdbatterij moest laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opt1mus1973
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06-2023
zojuist gecontroleerd;
optie staat aangevinkt (y)

bij z'n 1e beurt maar eens goed naar laten kijken door de dealer

[ Voor 116% gewijzigd door opt1mus1973 op 02-06-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
opt1mus1973 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:02:
zojuist gecontroleerd;
optie staat aangevinkt (y)

bij z'n 1e beurt maar eens goed naar laten kijken door de dealer
In het boekje van mijn 2017 Ioniq op pagina 3/77.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Jan Treur schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 05:05:
Dit probleem met Autopilot is kennelijk nog steeds niet opgelost; dit is het zoveelste ongeluk op vrijwel dezelfde manier (een niet bewegende en/of niet zo goed zichtbare blokkade van de eigen rijbaan):
https://www.autoblog.nl/n...ntelde-vrachtwagen-156084

Pas ook op met de Ioniq hiervoor (al heb ik daarvoor nog niet dergelijke ongelukken beschreven gezien).
Ik snap even niet waarom je dit in het ioniq topic post? Verkeerde link aan geklikt of wil je bewust offtopic?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dit probleem is een probleem voor alle auto's met dergelijke ondersteuningssystemen, in principe ook voor de Ioniq, zoals ik noem. Het is nuttig dat zeker minder ervaren mensen die net overgestapt zijn op zo'n auto er zich bewust van zijn. Ik heb als AI-wetenschapper de verantwoordelijkheid om ook te wijzen op de beperkingen van AI-technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:43

uFx

Jan Treur schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 05:40:
Dit probleem is een probleem voor alle auto's met dergelijke ondersteuningssystemen, in principe ook voor de Ioniq, zoals ik noem. Het is nuttig dat zeker minder ervaren mensen die net overgestapt zijn op zo'n auto er zich bewust van zijn. Ik heb als AI-wetenschapper de verantwoordelijkheid om ook te wijzen op de beperkingen van AI-technologie.
Dan weet je ook dat het hier niet gaat om AI-technologie.

Dat zo'n chauffeur ligt te slapen heeft niets te maken met de technieken in de auto. Dit was ook gebeurt zonder de hulpmiddelen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

uFx schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:51:
[...]

Dan weet je ook dat het hier niet gaat om AI-technologie.

Dat zo'n chauffeur ligt te slapen heeft niets te maken met de technieken in de auto. Dit was ook gebeurt zonder de hulpmiddelen.
Het heeft inderdaad 0,0 met AI te maken, het is niets meer dan de input van sensors verwerken plus een if-then-else structuur.

Het enige verschil is dat hij waarschijnlijk al veel eerder van de weg zou zijn geraakt ipv dat de auto binnen de lijntjes bleef.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:39:
Atm een race tussen de Classic Ioniq en de nieuwe e-208 en voorlopig gaan ze gelijk op. [YouTube: Race between e-208 and Ioniq]
De samenvatting staat online. Maar wat een flut race :o

Een ioniq laad je niet elke keer tot 92% :o Bij 80% moet je echt weer wegwezen.... De snelheid was daarnaast ook te laag vanwege de drukte... Pavel gebruikt ook max regen, als je meer coast rijd je nog efficiënter!

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefanovic45 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:46:
[...]

De samenvatting staat online. Maar wat een flut race :o

Een ioniq laad je niet elke keer tot 92% :o Bij 80% moet je echt weer wegwezen.... De snelheid was daarnaast ook te laag vanwege de drukte... Pavel gebruikt ook max regen, als je meer coast rijd je nog efficiënter!
Ik had de livestream ook maar gedeeltelijk gezien.want genoeg andere bezigheden. De video laat meestal meer beelden van Pavel zien en de hoogtepunten, maar het was voor mij nu niet echt een race maar meer een ritje.

Ik snap ook niet waarom men zo graag die (max) regen gebruikt, gaat echt ten koste van de efficiëntie, ook op de snelweg. Maar dat idee zit er zo vast ingehamerd dat velen dat gebruiken. Onlangs in Autovisie ook een verslaggever die max regen gebruikte om energie terug te winnen, die begrijpt er dus echt niks van. Maar velen die het lezen denken dus dat het noodzakelijk is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Standeman schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:57:
[...]
Het heeft inderdaad 0,0 met AI te maken, het is niets meer dan de input van sensors verwerken plus een if-then-else structuur.
Het enige verschil is dat hij waarschijnlijk al veel eerder van de weg zou zijn geraakt ipv dat de auto binnen de lijntjes bleef.
Misschien hanteer je dan een smallere definitie van AI dan in de onderzoekswereld gebruikelijk; er zijn verschillende soorten en gradaties van AI en toepassingen ervan. In de bredere, populaire publiciteit is er een over-representatie van vooral de extremere vormen van AI omdat dat voor journalisten en hun lezers spectaculairder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:09:
[...]
Ik snap ook niet waarom men zo graag die (max) regen gebruikt, gaat echt ten koste van de efficiëntie, ook op de snelweg. Maar dat idee zit er zo vast ingehamerd dat velen dat gebruiken. Onlangs in Autovisie ook een verslaggever die max regen gebruikte om energie terug te winnen, die begrijpt er dus echt niks van. Maar velen die het lezen denken dus dat het noodzakelijk is. 8)7
Inderdaad, ik probeer hem zelf ook zoveel mogelijk te laten uitrollen zonder regen. (Zonder ander verkeer te hinderen). Je kan best ver komen voordat je echt langzamer rijdt. Je ziet het gemiddelde verbruik ook aardig droppen dan. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Satch op 04-06-2020 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

PeterZ(on) schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:09:
[...]
Het punt is ook dat wanneer je in de Ioniq de regeneratie standaard op stand 3 zet bij de standaard instellingen van de rijmodi, het ECO percentage omhoog gaat. De voorlichting vanuit de fabrikanten is dus ook niet geheel correct.

Zelf ben ik sinds een paar weken wat aan het spelen met de regeneratie standen en nu met de regeneratie uit haal ik steevast een verbruik van <10kWh/100km. Met de regeneratie op stand 3 haalde ik dat niet.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orillion
  • Laatst online: 20:53
Sjabba1979 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat ik er wel iets om durf te verwedden dat deze regeling niet doorgaat.
Helaas, weddenschap verloren ;)
https://www.rijksoverheid...ef-aanvragen-vanaf-1-juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zit nu na een paar honderd km weer gereden te hebben na het verbruik te hebben genuld op 9,7kWh. Der Blauzahn poste gisteren nog een foto van zijn Ioniq met een verbruik van 9,8kWh en die rijdt ook best wel door. Minder dan 10kWh moet je m.i. ook makkelijk kunnen halen, ook als je niet achter een vrachtauto hangt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rfcdejong
Inderdaad.. ik zit nu in de trein, met een mondkapje, want openbaar vervoer om mijn ioniq op te halen is wel belangrijk. Vanaf vandaag dus de ioniq op mijn naam en trotse eigenaar.
Pagina: 1 ... 84 ... 195 Laatste