Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:43
Vandaag CanIoniq (uit google play store) even geprobeerd (met stilstaande auto).
Werkt makkelijk, en lijkt meer te laten zien over SoH!

Evnotify geeft bij mij altijd SoH = 100% (bij ~95k km). CanIoniq liet nu 98,99% zien. Dus lijkt meer te meten.
In de video over CanIoniq zag ik dat SoH een beetje varieert over tijd. Dus ga de komende ritten CanIoniq aanzetten om hier meer zicht op te krijgen.

Wie heeft er nog meer ervaring met CanIoniq?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18:10
Gisteren had ik de 60k km beurt. Toen ook de nieuwe software ontvangen. Navigatie is wel mooier geworden, maar waar ik vooral blij ben is dat ik bij Bluetooth media nu kan zien hoe lang een podcast duurt en hoever ik ben met afspelen. Verder toont DAB radio nu standaard de afbeelding van de zender ipv verstopt achter het i-icoon.

• BarryH
Ik gebruik sinds een paar maanden ABRP voor lange ritten voor het automatisch en dynamisch plannen van de laadstops. Dit bevalt goed.
Ik heb onderstaande uitleg geschreven om toe te voegen aan de openingspost.
Graag jullie feedback voor het daar wordt toegevoegd.

Ioniq EV en lange ritten (plannen)

Op lange ritten (b.v. naar wintersport) mis je functionaliteit om de laadstops slim in te plannen.
Dit is redelijk eenvoudig op te lossen met de volgende middelen
  • Gebruik abetterrouteplanner.com (ABRP) om vooraf je rit te plannen. Deze routeplanner rekent uit waar je moet stoppen, hoe lang dan het laden duurt etc.
  • Deze routeplanner (de app of de website) kan je ook tijdens het reizen gebruiken. Je kan tijdens de rit het actuele % acculading aangeven en dan geeft de planner aan of je op schema ligt of dat je naar een ander laadstation moet uitwijken
  • Door met behulp van de app Evnotify en een OBD2 dongle het % acculading automatisch uit te lezen en naar een webservice te uploaden wordt dit % acculading automatisch aan ABRP doorgegeven en werkt dit automatisch.
Ik gebruik de volgende setup
  1. Een goedkope Android telefoon (Android 8.0) in een telefoonhouder boven de kmteller
  2. Een bluetooth OBD2 dongle van Vgate
  3. Mijn iPhone als hotspot (voor internet toegang voor de Android telefoon en de Ioniq headunit)
  4. Op de Android telefoon 2 apps geïnstalleerd: Evnotify (uitlezen OBD2 dongle en de live data uploaden naar web.evnotify.de) en ABRP (routeplanning)
Bijeffect is dat ik op web.evnotify.de ritten en laadsessie kan terugkijken.

Paar punten om je van bewust te zijn
  • ABRPtransmitter: is een alternatief voor EVnotify en kan op de Ioniq headunit automatisch meedraaien. Is echt ideaal. Echter: zodra je bij een servicebeurt een firmware update krijgt heb je het risico dat het niet meer werkt. En: er kan iemand gaan zeuren als je garantie nodig hebt voor de headunit
  • Ander alternatief voor Evnotify is b.v. Torque Pro
  • Je kan de apps ook op een iPhone laten draaien, echter als je dan Evnotify naar de achtergrond laat gaan (b.v. om de routeplanner te zien) dan stopt na een maar minuten de live data upload. Wellicht verandert dit in toekomstige versies?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• TwOkkie
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:21
@BarryH Mooi overzicht! Een pinnetje waard wat mij betreft.

Ik heb een vergelijkbare setup, maar dan met een Archos telefoontje voor EVNotify, een Mifi-router in de armsteun en een Samsung S7 in de Brodit-houder waar ik ABRP op draai. Sinds kort is de S7 doorgeschoven naar de positie van de Archos en is de S10 in de Brodit-houder gekomen. Mijn OBD2-connector is de OBDLink LX.

Ik had de mobiele website van ABRP "Toegevoegd aan Homescreen" waardoor het een soort app leek. Het draaide in zijn eigen instantie van Chrome. Erg handig. Nu hebben ze een echte Android App die voorlopig nog niet alles kan, maar hard vooruit gaat.

Tip voor zowel de echte als de web-app: Als je je volgende charger of bestemming shared, dan kun je met 1 klik Google Maps of Waze starten om daarheen te routeren. Heb je Android Auto, dan zie je die daarop.

Waar ik nog wel problemen mee blijf hebben is dat EVNotify nogal wat baby sitting nodig heeft. Vaak stopt ie toch of wil de bluetooth verbinding niet opkomen. De app killen en opnieuw starten werkt vaak wel, maar ik zou willen dat ie wat betrouwbaarder en agressiever opnieuw zou proberen te verbinden. Soms moet ik ook de OBD2-connector uitpluggen en opnieuw pairen om de boel weer aan de praat te krijgen.

Wat daarbij niet helpt is dat EVNotify een iets te slimme App is. Het probeert automatisch zowel data-verzamelaar als presentator te zijn. Lukt het ene niet, dan gaat ie in de andere mode. Heel leuk verzonnen, maar te vaak maak ik mee dat ie zich op een gegeven moment toch vergist. Ik had liever dat ze een kale maar betrouwbare aggregator hadden en een andere app voor de presentatie.

• BarryH
@TwOkkie Ja,
Ik moet Evnotify ook altijd even netjes opstarten en met de dongle laten connecten. Daarna blijft het wel goed gaan.
Maar nog geen betere/makkelijkere gevonden. bij Torque Pro vond ik de installatie nogal ingewilkkeld.

• tomic
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:44

tomic

Smexylittlebabe!

BarryH schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Vandaag CanIoniq (uit google play store) even geprobeerd (met stilstaande auto).

Evnotify geeft bij mij altijd SoH = 100% (bij ~95k km). CanIoniq liet nu 98,99% zien. Dus lijkt meer te meten.
In de video over CanIoniq zag ik dat SoH een beetje varieert over tijd. Dus ga de komende ritten CanIoniq aanzetten om hier meer zicht op te krijgen.

Hey Barry;ik heb het ook geprobeerd van de week maar krijg de Dongle van 10 euro van amazon niet echt werkend. Hij koppelt als BT apparaat aan mijn telefoon, maar bij verschillende aapjes krijg ik geen data. Hij blijft maar zoeken.

Welke dongle heb jij? Dan kan ik even uitsluiten of het aan mijn telefoon ligt of niet.

Toch maar een weblog?

• BarryH
@tomic
Volgens mij moet de auto in de "rijstand" staan (dus het groene autotje zichtbaar) en in de app moet je vaak ook nog de juiste obdadapter selecteren.

ik heb een Vgate dongle:
Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 (BLE) OBD2 OBDII Fehler Code-Leser Auto Check Engine Licht mit ELM327 Adapter
Was eur 31,-

Er zijn ook dongles met een aan/uit knop, die zijn wellicht handiger

Welke appjes heb je gebruikt?

[Voor 87% gewijzigd door BarryH op 28-03-2020 16:10]

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:10
BarryH schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Ik heb hem ook even gedownload en ook gekeken. Met mijn konnwei obd2 lukte me geen contact te maken . Ik had nog een ander goedkoper obd2 die er wel op reageerde als ik de usb kabel erin stak zag ik Android auto opstarten en daar na had ik even verbinding tussen 2 tot 30 sec. Daarna weer afviel.
Wat ik je even wilde laten weten dat bij mij de batterij gezondheid nog steeds 100% aangaf bij 37000km. Ik laadt voornamelijk met de thuis lader en probeer hem niet tot 100 % vol te laden maar soms moet dat toch. Wat ik ook even gekeken heb is naar de voltage van de batterij cellen . Ik zat in de auto bij stilstand en a.c aan . Na een tijdje zag ik één cel 0.02V lager gaan na een minuut nog twee en na z,n 6 minuten waren alle cellen lager dus alles weer gelijk.

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• Motorfret
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:03
De nieuwe firmware en kaarten zijn inmiddels ook zelf te installeren.
Zie going-electric.de

Lead, follow, or get the hell out of my way....!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
pmiddeld schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:31:
[...]

Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Om dat te meten moet je weten of de auto (die aan de stekker hangt) alleen stekkerstroom of ook accustroom gebruikt. Als je 's ochtends nl. handmatig de verwarming aan zet, wordt daar enige tijd soms meer dan 6 kW (volgens EV display) voor gebruikt. Dat kan mijn wallbox maar maximaal voor de helft leveren. Misschien dat automatisch voorverwarmen geleidelijker gaat zodat er alleen stekkerstroom wordt gebruikt, dan kan je op je slimme meter kijken hoeveel kWh dat gekost heeft. Maar ik weet niet zeker of het inderdaad zo werkt.
Voorverwarmen is ca 2000-2500watt (volgens mijn VA meter op de fasedraad)

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16:38
BarryH schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:23:
@TwOkkie Ja,
Ik moet Evnotify ook altijd even netjes opstarten en met de dongle laten connecten. Daarna blijft het wel goed gaan.
Maar nog geen betere/makkelijkere gevonden. bij Torque Pro vond ik de installatie nogal ingewilkkeld.
Maar Torque heeft wel direct Bluetooth verbinding en is super stabiel. Is nog steeds mijn favoriet met ABRP.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 03-06 21:41
Motorfret schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:52:
De nieuwe firmware en kaarten zijn inmiddels ook zelf te installeren.
Zie going-electric.de
Ik zie de downloads nog niet daar, of kijk ik niet goed??

Hyundai Ioniq Premium Electric (2018)

• BarryH
pmiddeld schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Maar Torque heeft wel direct Bluetooth verbinding en is super stabiel. Is nog steeds mijn favoriet met ABRP.
Hoe werkt het dan bij jou?
bij mij is het
- auto aan
- dongle eruit en weer erin (want die heeft een auto shutdown)
- Android toestel aanzetten
- op iPhone de hotspot aan
- Op Android Evnotify opstarten, wachten tot connectie met dongle
- Op Android ABRP opstarten

En krijg je uit Torque ook goed SoH info?

[Voor 4% gewijzigd door BarryH op 29-03-2020 16:56]

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:22
cacofant schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:46:
[...]

Ik zie de downloads nog niet daar, of kijk ik niet goed??
Even goed kijken (links mogen hier niet gedeeld worden).

Vandaag ook zelf de update gedaan, nu op versies:

code:
1
2
3
4
5
AEAE.S5ALN.EU
AE_EV.EUR.SOP.008.1.191209
AE_EV.EUR.0.5.352.191031.MICOM
STD_AVN_MID.EUR.HMC.191119.65ddd9e
EUR.12.41.47.551.101.3(D.F9/E.F9)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• evtje
Waarom mag je geen links plaatsen? In de Quickreply staat ook een link button.

• RKD
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:16
evtje schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:51:
Waarom mag je geen links plaatsen? In de Quickreply staat ook een link button.
Je mag niet linken naar illegale software :)

iRacing Profiel

• evtje
RKD schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:26:
[...]

Je mag niet linken naar illegale software :)
Oke
Minuutje zoeken en gevonden.
Maakt niet uit hoor ik ga wel even langs de dealer voor een gratis update. Al meerdere keren gedaan zo. :)

• cacofant
Gevonden.. aan het binnenhalen ;-)

Overigens niks illegaals aan denk ik.. wordt tijd dat Hyundai gewoon dit normaal beschikbaar stelt aan z'n klanten net zoals de meeste andere fabrikanten dat doen !

Dan hoeven we het niet meer op deze manier te doen ..

• RKD
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:16
cacofant schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:52:
Gevonden.. aan het binnenhalen ;-)

Overigens niks illegaals aan denk ik.. wordt tijd dat Hyundai gewoon dit normaal beschikbaar stelt aan z'n klanten net zoals de meeste andere fabrikanten dat doen !

Dan hoeven we het niet meer op deze manier te doen ..
Zeker :) vraag me alleen wel af of de update die daar staat ook de 38 is.

iRacing Profiel

• cacofant
Geen idee. Ik heb de 28kW versie (2018).
Dus geschikt voor mij :-)

• pmiddeld
BarryH schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:58:
[...]

Hoe werkt het dan bij jou?
bij mij is het
- auto aan
- dongle eruit en weer erin (want die heeft een auto shutdown)
- Android toestel aanzetten
- op iPhone de hotspot aan
- Op Android Evnotify opstarten, wachten tot connectie met dongle
- Op Android ABRP opstarten

En krijg je uit Torque ook goed SoH info?
Ik gebruik geen iPhone (en ook niet de interne Android van de auto).

Het is alweer een tijd geleden, maar volgens mij was het:
- Dongle erin en aanzetten
- Torque opstarten op Android toestel (mijn reguliere mobieltje met mobiel internet (geen hotspot aan))
- Wachten op verbinding met dongle (bijna onmiddellijk)
- Op dezelfde Android mobiel ABRP opstarten

In Torque is de SoH altijd 100% procent, en tijdens het rijden ben ik daar ook niet zo benieuwd naar.

• BarryH
@pmiddeld Dan is CanIoniq wellicht een goede aanvulling om SoH te bepalen (totdat iemand kan bewijzen dat Torque het echt goed meet).

• pmiddeld
@BarryH Ik zal eens kijken of CanIoniq bij mij werkt (ik heb ook een Konwei dongle). Maar je kunt het ook omdraaien: Wie heeft bewezen dat Canioniq het echt goed meet? ;)

• BarryH
@pmiddeld Dat is inderdaad een valide vraag. Ik kan er tot nu toe niet veel over vinden. Ik ga het bij GoingElectric proberen

• pmiddeld
Vanmiddag canIoniq geprobeerd. Verbinding lukte vrij snel. SOH stond hier ook op 100%. Ik heb er niet mee gereden overigens.

• BarryH
@pmiddeld bedankt. hoeveel km heb je inmiddels met je auto gereden?

• pmiddeld
@BarryH 122.000 km

• Gerard S 67
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 06-06 11:41
[b]BarryH in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"BarryH schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:16
Paar punten om je van bewust te zijn
[list]
• ABRPtransmitter: is een alternatief voor EVnotify en kan op de Ioniq headunit automatisch meedraaien. Is echt ideaal. Echter: zodra je bij een servicebeurt een firmware update krijgt heb je het risico dat het niet meer werkt. En: er kan iemand gaan zeuren als je garantie nodig hebt voor de headunit
Ik heb zelf ook ABRP Transmitter draaien en dat werkt perfect. Ik heb echter niet de laatste versie daarvan, daarbij draait ABRP zo ongeveer volledig op de headunit en kun je vanuit de app de volgende bestemming/laadstop naar de onboard navigatie doorsturen. Dat vond ik iets te risicovol en zal waarschijnlijk teveel van het goede zijn voor de headunit (immers beperkt geheugen etc). De reden dat bij een update de headunit gebrickt raakt is trouwens meestal dat er teveel apps geïnstalleerd zijn (lees: te weinig geheugen over).
Ik had ook ergens gelezen dat de ABRP Transmitter app (die versie die ik heb) na een update gewoon blijft werken. Je kunt de app alleen niet meer benaderen op de headunit, maar daar is dan weer een companion-app voor beschikbaar.

• BarryH
@Gerard S 67
Heb je een linkje over installeren van deze apps bij de nieuwste firmware op de headunit. Daar liep ik vorig jaar op vast

• Gerard S 67
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 06-06 11:41
BarryH schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:51:
@Gerard S 67
Heb je een linkje over installeren van deze apps bij de nieuwste firmware op de headunit. Daar liep ik vorig jaar op vast
Ik heb alle info van het going electric forum, er is een specifieke thread voor de transmitter. Schijnbaar kun je via de companion app ook de app op de headunit updaten (mits je die al geïnstalleerd had natuurlijk), maar zoals gezegd heb ik dat niet gedaan. Overigens is met de nieuwe firmware de toegang tot Android op de headunit geblokkeerd, al denk ik dat het een kwestie van wachten is tot iemand dat toch weer gevonden krijgt. Schijnbaar zijn ze daar in Rusland goed in...
De nieuwe kaartupdates kun je trouwens ook niet installeren als je niet de laatste firmware-update hebt gedaan (betreft alleen de 28-er volgens mij).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tom Paris

Engineering menu in de laatste firmware-update. Betreed op eigen risico ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:00
Tom Paris schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:16:
[...]

Even goed kijken (links mogen hier niet gedeeld worden).

Vandaag ook zelf de update gedaan, nu op versies:

code:
1
2
3
4
5
AEAE.S5ALN.EU
AE_EV.EUR.SOP.008.1.191209
AE_EV.EUR.0.5.352.191031.MICOM
STD_AVN_MID.EUR.HMC.191119.65ddd9e
EUR.12.41.47.551.101.3(D.F9/E.F9)
Vandaag de bandenwissel gedaan bij de dealer en meteen de update laten uitvoeren. Ik zit nu ook op bovenstaande versies.
Wel mooi dat de radiozenders het logo van de zender laten zien. En in de navigatie is ook wel het een en ander veranderd. Al gebruik ik de interne navigatie vrijwel niet meer aangezien ik Android Auto veel fijner vind. Alleen die mist weer de laadpalen die wel in de interne navigatie zitten.

• opt1mus1973
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 05-06 15:09
Sinds gister aan het rijden in de Ioniq, klopt het dat je de CC steeds moet activeren middels de knop op het stuur? Zo nee; waar is dan die setting?

Bij mijn vorige auto, Peugeot308, was de CC direct actief / te gebruiken na het starten

• BarryH
opt1mus1973 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:13:
Sinds gister aan het rijden in de Ioniq, klopt het dat je de CC steeds moet activeren middels de knop op het stuur? Zo nee; waar is dan die setting?

Bij mijn vorige auto, Peugeot308, was de CC direct actief / te gebruiken na het starten
Klopt (in ieder geval bij de 2016-2019 versie)

• opt1mus1973
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 05-06 15:09
crap... nu is de mijne een 2019< maar zal in dit specifieke geval niet uitmaken ben ik bang

• Sonicfreak
opt1mus1973 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:25:
crap... nu is de mijne een 2019< maar zal in dit specifieke geval niet uitmaken ben ik bang
Persoonlijk vind ik het 28 kWh model (2016 t/m 2019) mooier dan het 38 kWh model. De neus vind ik mooier dan die grilplaat bij het nieuwe model.
Verder heeft het nieuwe model wel een grotere range, maar de 28 kWh versie kan bij een snellader (bijvoorbeeld Fastned 175 kW) sneller laden dan de 38 kWh versie. Dat is echt een groot voordeel als je langere ritten maakt en onderweg moet laden.
De grotere range heb ik niet echt nodig gehad, 99 van de 100 ritten kan ik met de range van 200 km doen en voor die ene keer dat ik dat niet red ga ik even langs Fastned. En dan ben ik heel blij dat het aan de 175 kW lader maar 20 minuten duurt om de accu van 0% tot 80% te laden. Dat is net lang genoeg voor toiletbezoek en een kop koffie.

• JB1980
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 05-06 20:38
Ja, helaas! Ik moest er ook erg aan wennen, want mijn Golf 7 deed het ook. Zelfde voor de Auto hold. Ben erg inmiddels wel aan gewend, maar vind het een gemiste kans en lijkt me zo makkelijk om met een software update aan te passen.
Ik heb het gemeld /gevraagd bij Hyundai, als met mensen dat doen....
opt1mus1973 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:13:

• evtje
Was vandaag even een rondje aan het rijden en even bij Tango in Harderwijk langs geweest.( gratis laden) Ik was even de ABRP app aan het testen .Had ik al eens eerder gedaan maar kreeg de live data van de obd2 er niet heen. Nu na meerdere updates van ABRP app lijkt het beter te gaan wil eigenlijk zeggen best wel goed. Nu ook de navi gebruik van ze dat gaat redelijk alleen vind ik de interface van Hyundai toch net iets beter werken. Wat mij opviel bij het laden van de auto dat er nu ook laadinfo op het scherm wordt weergegeven % en Kw . Dat had ik nog niet eerder gezien of niet opgemerkt. Ter info Evnotify en ABRP op de zelfde telefoon.

• BarryH
@evtje Android telefoon denk ik?

• evtje

• niroot
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20:25
Ik zie dat ook op een iPhone, ook al in maart.

• BarryH
niroot schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:29:
[...]

Ik zie dat ook op een iPhone, ook al in maart.
Maar dan ook succesvol live data ophalen met EVNotify in de achtergrond en ABRP op de voorgrond?

• niroot
BarryH schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:37:
[...]

Maar dan ook succesvol live data ophalen met EVNotify in de achtergrond en ABRP op de voorgrond?
Haha, heel erg op de achtergrond. Ik heb een tweede telefoon (Android) met EVNotify met de OBD dongle verbonden. Op mijn iPhone draai ik ABRP die de live data laat zien.

Ik ging er vanuit dat er gedacht werd dat de ABRP deze data eerder helemaal niet liet zien in de iPhone app. Ik zie deze altijd al, zelfs als de tweede telefoon niet aanstaat. Ik zie dan de de laatst ontvangen update. Het zou prettig zijn als ABRP zou aangeven dat de gegevens niet meer actueel zijn, bijvoorbeeld met een kleurtje. Als je er op klikt kun je wel zien wanneer de laatste update is ontvangen.

• evtje
niroot schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:35:
[...]

Haha, heel erg op de achtergrond. Ik heb een tweede telefoon (Android) met EVNotify met de OBD dongle verbonden. Op mijn iPhone draai ik ABRP die de live data laat zien.

Ik ging er vanuit dat er gedacht werd dat de ABRP deze data eerder helemaal niet liet zien in de iPhone app. Ik zie deze altijd al, zelfs als de tweede telefoon niet aanstaat. Ik zie dan de de laatst ontvangen update. Het zou prettig zijn als ABRP zou aangeven dat de gegevens niet meer actueel zijn, bijvoorbeeld met een kleurtje. Als je er op klikt kun je wel zien wanneer de laatste update is ontvangen.
Bij Android ziet het er zo uit. Is dat niet zo bij IPhone ?

• BarryH
Ziet er hetzelfde uit. Maar zodra de app naar de achtergrond gaat stopt na een paar minuten het uitlezen van de obd2 adapter

• evtje
BarryH schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:51:
Ziet er hetzelfde uit. Maar zodra de app naar de achtergrond gaat stopt na een paar minuten het uitlezen van de obd2 adapter
Dit zijn mijn settings.
Ps ik heb er ook een hele tijd mee zitten te klooien voor het een beetje wilde werken . Het is wel zo dat ik data krijg als de auto in drive heb staan of aan het laden ben. Als ik dat niet doe dus gewoon in auto zit met contact op stand 1 of 2 dan krijg ik altijd een obd fout error .

• BarryH
Ik gebruik ook EVNotify en ABRP
Deze apps samen op een Android
Bevalt goed

• evtje
BarryH schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:23:
Ik gebruik ook EVNotify en ABRP
Deze apps samen op een Android
Bevalt goed
Oke laat ik nou denken dat je een iPhone had.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
Die heb ik ook. En daar heb ik het eerst op geprobeerd. maar dat gaf dus problemen,
Dus nu een Android toestel met de apps en de iPhone als hotspot

• evtje
@BarryH
Ik heb nu voor een jaar lid geworden van ABRP . Nu lijkt de data wat stabieler te zijn en veel nauwkeuriger. Ook kun je pdf downloaden zoals Evnotify. Ps wat ik begrepen heb is dat iPhone/Evnotify achtergrond probleem dat dat te maken heeft met google/apple dat ze data blokkeren als een app op de achtergrond wordt verplaatst . Dus ligt niet aan Evnotify of instellingen. Ik ben nu nog aan het uitzoeken hoe ik ABRP kan delen met google maps of waze . Zodat ik dat via Android auto op de navi scherm van de Ioniq krijg. Dat kon voorheen ook maar met de ABRP app is met dat nog niet gelukt.

• BarryH
@evtje als je de route gepland hebt staat er naast het auto symbol een delen icoon. Als je daar op drukt..

• evtje
BarryH schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:23:
@evtje als je de route gepland hebt staat er naast het auto symbol een delen icoon. Als je daar op drukt..
Ja klopt dat had ik ook wel gezien maar werkte niet. Ik denk dat er een storing is geweest . Nu werkt het delen naar maps wel . Straks even testen in de ioniq. ps bedankt.

• pmiddeld
@evtje @BarryH hebben jullie (vooral in deze tijd) nou zoveel lange ritten waarvoor je ABRP nodig hebt, of gebruiken jullie het ook nog ergens anders voor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
Ik gebruik het bij 250km+ op 1 dag naar "onbekende" streken waar ik de snelladers niet ken. Mede ook omdat ik de ontwikkeling die snel gaat probeer te volgen. Daarnaast merk je wel dat er nog regelmatig snelladers bijkomen. Die van Ionity staat eigenlijk altijd wel in het zicht, maar vooral Allego plaatst vaak bij AC of vd Valk ofzo en dat zie je niet vanaf de snelweg.

Met de wintersportvakantie was het een website die je gebruikte, nu is het een app waar ook een goede route navigatie in zit. De ontwikkeling gaat best snel. Dus het is deels ook "hobby" :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evtje
Voormij is het voornamelijk testen even een rondje rijden naar snellader en terug. En even de laderplug met een doekje vasthouden je weet maar nooit (corona)
Mijn test van gisteren was deels mislukt . ABRP zat er flink naast ik dacht hoe kan dat nou . Op de terugweg zag ik dat de schuif uit stond van live data. O vandaar..... dus aangezet en toen zat hij er maar 1 % naast. Dat is toch goed. Ik denk dat ik straks even nog een rondje gaan doen . Over het delen met Maps ben ik nog niet tevreden als Android auto is verbonden zie ik wel in de Hyundai schem Google maps maar geen trip. Wat ik nu doe is stekker uit telefoon dan ABRP trip delen naar maps en zeg start daarna stekker erin . Dan zie ik het wel op Hyundai scherm staan . Maar ben daarmee nog aan het uitzoeken of dat beter kan.

• BarryH
@evtje via forum.abetterrouteplanner.com kan je vrij goed tips krijgen en ook featurerequests/ bugreports doen.
Wat je beschrijft over android auto heb ik ook met google maps en apple carplay. Eerst de route op de telefoon activeren en dan pas carplay activeren lijkt te werken.

[Voor 42% gewijzigd door BarryH op 19-04-2020 12:21]

• evtje
BarryH schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:19:
@evtje via forum.abetterrouteplanner.com kan je vrij goed tips krijgen en ook featurerequests/ bugreports doen.
Goeie tip ga ik even kijken. :)

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
Afgelopen vrijdag besloten wat overtollige pv-stroom te gebruiken voor een rangetest met de Ioniq 28.

Dus de accu volgeladen en met 236km bereik vertrokken en na 222km en nog 44km bereik over weer thuis gekomen. Het gemiddelde verbruik was 9,8kWh p/100km. Ik zou dan dus 21,75kWh hebben verbruikt volgens de BC. Hierna de accu weer helemaal volgeladen met de vast gemonteerde grannylader en daar ging 25,57kWh weer in, dus een laadverlies van een 15%. Dat verlies valt mij mee, net als het bereik. Nu die weer volgeladen is zie ik een bereik van 244km.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Granny lader heeft inderdaad een behoorlijk verlies, dat zie je nu terug. Gelukkig valt het jou wel mee. ;) Je ziet ook duidelijk de invloed van de hogere temperatuur met de stijging van het bereik tot 244 km.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk dat die stijging van het bereik meer komt omdat het verbruik tijdens die rit lager was dan voorgaande korte ritten dan dat het komt door de hogere temperatuur. Nu de test nog eens herhalen als het echt warm is want dat was vrijdag niet echt het geval.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Sjabba1979
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 06-06 11:05
Het is toch zo dat langzamer laden minder verlies geeft? Dus granny lader is minder verlies dan een lader met bv 3.7?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Sjabba1979 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:51:
Het is toch zo dat langzamer laden minder verlies geeft? Dus granny lader is minder verlies dan een lader met bv 3.7?
Nee, dat is niet zo. Het gaat om het rendement van de lader, niet om de auto. Vergelijk het met een schakelende voeding van een PC, een 400 W voeding die op 380 W belast wordt heeft een veel beter rendement dan diezelfde voeding op 100 W belasten.

Het rendement van een granny charger is niet al te best vergeleken met dat van een normale lader.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Sjabba1979
Kan je ergens het rendement van een lader aan aflezen?

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:30
daemonix schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:05:
[...]

Nee, dat is niet zo. Het gaat om het rendement van de lader, niet om de auto. Vergelijk het met een schakelende voeding van een PC, een 400 W voeding die op 380 W belast wordt heeft een veel beter rendement dan diezelfde voeding op 100 W belasten.

Het rendement van een granny charger is niet al te best vergeleken met dat van een normale lader.
Met dien verstande dat de lader in de auto zit en het dus eigenlijk toch om de auto gaat. Het gaat dus niet zoals jij zegt om het rendement van de granny charger.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Sonicfreak
Vorige week donderdag hield mijn achteruitrijcamera er ineens mee op. Gaf alleen nog zwart beeld met de melding "Controleer omgeving" in beeld. Geen camerabeeld meer en ook de gekleurde lijnen (om te zien welke kant je opdraait) van de camera waren niet meer te zien.
Gisteren even bij de dealer langs geweest en de achteruitrijcamera is netjes onder garantie vervangen. Mijn Ioniq (zakelijke leaseauto) is nu 2,5 jaar oud en dan ben ik toch heel blij met 5 jaar garantie bij Hyundai.
Anders had het namelijk niet onder garantie gevallen en had de leasemaatschappij kunnen zeggen dat het niet gerepareerd mocht worden. Het is namelijk geen schade en kan dus niet aan de verzekering opgegeven worden.
Al met al ben ik heel blij dat ik voor Hyundai heb gekozen. De jongen van de werkplaatsreceptie gaf aan voorheen bij Opel gewerkt te hebben en dan heb je maar 2 jaar garantie, dan had ik waarschijnlijk pech gehad als de achteruitrijcamera defect was geraakt. Ik was namelijk in eerste instantie van plan voor de Opel Ampera-e te kiezen, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. De reden daarvoor was dat die een jaar levertijd had toen ik die wilde bestellen. Op dat moment had de Ioniq een levertijd van 3 maanden, maar uiteindelijk bleek dat 6 maanden te zijn toen mijn bestelling definitief was doorgezet naar de dealer vanuit de leasemaatschappij (daar gaat namelijk een paar weken overheen).
De Ioniq heeft dan wel een lagere actieradius, maar kan sneller laden bij een snellader, is rijker uitgerust (bijvoorbeeld ACC wat de Ampera-e niet heeft), ruimer van binnen en heeft langer garantie.

• niroot
Sonicfreak schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:24:
Anders had het namelijk niet onder garantie gevallen en had de leasemaatschappij kunnen zeggen dat het niet gerepareerd mocht worden. Het is namelijk geen schade en kan dus niet aan de verzekering opgegeven worden.
Dat lijkt me een beetje vreemd. Jij of je werkgever betaalt die LM toch elke maand een bedrag voor een auto met achteruitrijcamera. Of het onder de garantie valt of niet is nu het risico van de LM.

• Sonicfreak
niroot schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:32:
[...]

Dat lijkt me een beetje vreemd. Jij of je werkgever betaalt die LM toch elke maand een bedrag voor een auto met achteruitrijcamera. Of het onder de garantie valt of niet is nu het risico van de LM.
Het bagagenetje in de kofferbak begon bij mij te breken door slijtage. Viel natuurlijk niet onder garantie en mocht van de leasemaatschappij niet vervangen worden.
Het kost extra geld waar de leasemaatschappij niet op gerekend heeft dus dan wordt het verzoek afgewezen. De leasemaatschappij heeft namelijk met bepaalde kosten gerekend en dan zit men natuurlijk niet op extra kosten te wachten. Extra onderhoud daargelaten.

• Tom Paris
Sonicfreak schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:21:
[...]

Het bagagenetje in de kofferbak begon bij mij te breken door slijtage. Viel natuurlijk niet onder garantie en mocht van de leasemaatschappij niet vervangen worden.
Het kost extra geld waar de leasemaatschappij niet op gerekend heeft dus dan wordt het verzoek afgewezen. De leasemaatschappij heeft namelijk met bepaalde kosten gerekend en dan zit men natuurlijk niet op extra kosten te wachten. Extra onderhoud daargelaten.
Van een bagagenet kun je verwachten dat het door gebruik slijt en na een tijdje 'op' is. Van een camera kun/mag je dat niet verwachten, dat soort extra kosten heeft de LM zeker wel meegenomen in hun berekening. Wat als je remsysteem buiten garantie defect is, gaat de LM dan ook zeggen dat dat niet gerepareerd mag worden? ;)

• Sonicfreak
Tom Paris schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:10:
[...]

Van een bagagenet kun je verwachten dat het door gebruik slijt en na een tijdje 'op' is. Van een camera kun/mag je dat niet verwachten, dat soort extra kosten heeft de LM zeker wel meegenomen in hun berekening. Wat als je remsysteem buiten garantie defect is, gaat de LM dan ook zeggen dat dat niet gerepareerd mag worden? ;)
Daar heb je natuurlijk een punt, maar een camera is niet essentieel voor de veiligheid en een remsysteem wel. De leasemaatschappij had kunnen zeggen dat de parkeersensoren het nog wel doen en dat de camera niet noodzakelijk is. Gelukkig heb ik er nu niet mee te maken gehad omdat het een gevalletje garantie was, maar ik ben bang dat als dat niet het geval was dat de leasemaatschappij had gezegd dat het niet gerepareerd mocht worden.

• Sjabba1979
assje schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:05:
[...]

Met dien verstande dat de lader in de auto zit en het dus eigenlijk toch om de auto gaat. Het gaat dus niet zoals jij zegt om het rendement van de granny charger.
Dus is er bij granny charger net zoveel laadverlies als aan de laadpaal?
Alleen de snellader laadt direct de accu.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:30
Sjabba1979 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:09:
[...]

Dus is er bij granny charger net zoveel laadverlies als aan de laadpaal?
Alleen de snellader laadt direct de accu.
Dat is niet gezegd, ook al zit de lader in de auto het vermogen zal nog altijd invloed hebben op de efficientie.

Voor de Ioniq weet ik geen data maar dit onderzoek kijkt naar efficientie bij verschillende laadvermogen bij een Ion/Leaf/Zoe. Lastig om echt conclusies te trekken (verschillende metingen) maar lagere efficientie bij langzamer laden is niet aan de orde (mogelijk zelfs andersom).

Hoe het bij de Ioniq zit vind ik zo snel niets over maar hoe dan ook lijken de verschillen me marginaal. De enige auto waar langzaam laden wel echt een forse impact heeft is de Zoe i.v.m. zijn compleet andere werking van de lader.

[Voor 33% gewijzigd door assje op 22-04-2020 15:29]

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• BarryH
assje schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:23:
[...]

Dat is niet gezegd, ook al zit de lader in de auto het vermogen zal nog altijd invloed hebben op de efficientie.

Voor de Ioniq weet ik geen data maar dit onderzoek kijkt naar efficientie bij verschillende laadvermogen bij een Ion/Leaf/Zoe. Lastig om echt conclusies te trekken (verschillende metingen) maar lagere efficientie bij langzamer laden is niet aan de orde (mogelijk zelfs andersom).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe het bij de Ioniq zit vind ik zo snel niets over maar hoe dan ook lijken de verschillen me marginaal. De enige auto waar langzaam laden wel echt een forse impact heeft is de Zoe i.v.m. zijn compleet andere werking van de lader.
BarryH schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:28:
Ik heb vorige week een test gedaan met mijn Ioniq (2017). Het is niet statistisch significant maar geeft wel een indicatie:

Laadstand
meter VA in huis kW in Accu Verlies Rendement
max 5651 5000 651 88%
verlaagd 5072 4500 572 89%
minimum 3365 2920 445 87%

Volgens Excel trendlijn: 91,3% rendement bij laden auto met een constante van 150W verlies

Test uitgevoerd met een VA CTklem over de fasedraad in de meterkast, EVnotify met ODB2 dongle om laadsnelheid Accu te meten op een 24A laadpaal. 3 scenario's mbv de Ioniq instellingen van max, verlaagd en min laadsnelheid

[Afbeelding]

• evtje
Dit heb ik eens gemeten thuislader op Hoog stand.
1)Voltcraft 2495W ev notify 2180 W. Verschil 315W. 
2)Voltcraft 2504W ev notify 2220W Verschil 295
Bij de hoogste waarden 10.88 amp uit stopcontact en 9.65 amp in accu.

Edit.
Zonet een laadpaal testje gedaan. Batterij leeg naar 10 % opgeladen naar 100% . Op een 22 kW laadpaal geeft 5 kW (schommeld rond 4.9 /5.15). Zou dit beveiligd zijn . Batterij temperatuur 18 graden en heb voor het laden nog gereden. Ik heb 25.7 kWh geladen (Evnotify) en (Eins) rekend 27.16 kWh. Verschil 1.46 kWh.

[Voor 41% gewijzigd door evtje op 24-04-2020 17:58]

• Sjabba1979
Interessant, dankje.

• BarryH
@evtje dat is mooi
Mijn meting was met een Ct klem aan AC zijde, dus door evt blindstroom een overschatting

• evtje
BarryH schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:26:
@evtje dat is mooi
Mijn meting was met een Ct klem aan AC zijde, dus door evt blindstroom een overschatting
Ik denk dat temperatuur ook veel invloed kan hebben. Eigenlijk zou ik mijn testje ook eens moeten doen als het erg warm is en ook bij koud weer.
Ps
Ik ga er vanuit dat Evnotify en Eins kloppen . Daar heb ik geen inzicht in. 8)
Edit
1.64kWh÷4.57(tijd)=319 Wh.

[Voor 3% gewijzigd door evtje op 25-04-2020 12:57]

• BarryH
Ik heb net nog een test gedaan obv evnotify en de kwh meter (met 2 decimalen achter de komme) in mijn laadpaal:
daarmee kom ik op ~85% rendement bij laden met netto 5kW (evnotify) van ca. 65% naar 95%

• evtje
BarryH schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:52:
Ik heb net nog een test gedaan obv evnotify en de kwh meter (met 2 decimalen achter de komme) in mijn laadpaal:
daarmee kom ik op ~85% rendement bij laden met netto 5kW (evnotify) van ca. 65% naar 95%
Is dat bij jouw laadpaal thuis. Of een openbare laadpaal in de straat?

• BarryH
Dit is mijn laadpaal thuis. Continuverbruik is 20kWh p jaar, dus dat heeft niet echt effect

• evtje
BarryH schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:14:
Dit is mijn laadpaal thuis. Continuverbruik is 20kWh p jaar, dus dat heeft niet echt effect
85 % is nog meer verlies dan daavoor je gemeten hebt.
Nu z.n 900 watt? Dat is best veel . Zou je het eens bij een openbare laadpaal willen proberen? Ik ben wel benieuwd wat jij daar meet.

• BarryH
@evtje: ga ik doen, maar kan nog even duren. Ik rij nu erg weinig.

• VmarcV
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16-05 00:33
HYUNDAI PROPHECY WORDT OPVOLGER IONIQ
De bloedmooie conceptcar Prophecy van Hyundai zou de krijtlijnen uitzetten voor de opvolger van de Ioniq.

Bert Troubleyn
24/04/2020

De huidige Hyundai Ioniq is een bijzonder zuinige en capabele auto, maar met een wat saaie look. Voor zijn opvolger legt Hyundai de lat veel hoger, of toch op designvlak. Volgens het Britse magazine Auto Express gaan de Koreanen namelijk het heel warm onthaalde uiterlijk van de conceptcar Prophecy proberen te gebruiken voor de volgende generatie van de Ioniq. Of de coupé-achtige lijn helemaal wordt overgenomen, is nog niet duidelijk, maar het zou de aantrekkingskracht van het model een forse boost kunnen geven.

• evtje
Wat is dat een mooie auto.
Kunnen we al bestellen ha ha.
Ik heb wat filmpjes bekeken en ben er weg van. Nieuwe soort van warmtepomp in combinatie met dubbel glas.
De velgen zijn ook mooi die moet warmte weg halen van de remmen..... watttt. Gaan de remmen warm worden dan. Met de ioniq gebruik ik ze bijna niet.

• pmiddeld
Is er eigenlijk een makkelijke manier om een 28 kWh Ioniq van een 38 kWh Ioniq te onderscheiden?

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:00:
Is er eigenlijk een makkelijke manier om een 28 kWh Ioniq van een 38 kWh Ioniq te onderscheiden?
Misschien het front?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:28
Ja, dat is vrij makkelijk. Niet alleen het front is anders (38: grijs geblokt, 28: zwart of grijs en glad), ook de achterkant en het interieur. De 38 heeft een touchscreen dat uitsteekt waarbij dat bij de 28 op 'n wat meer traditionele manier verwerkt is in het dashboard.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
evtje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:54:
Dit heb ik eens gemeten thuislader op Hoog stand.
1)Voltcraft 2495W ev notify 2180 W. Verschil 315W. 
2)Voltcraft 2504W ev notify 2220W Verschil 295
Bij de hoogste waarden 10.88 amp uit stopcontact en 9.65 amp in accu.

Edit.
Zonet een laadpaal testje gedaan. Batterij leeg naar 10 % opgeladen naar 100% . Op een 22 kW laadpaal geeft 5 kW (schommeld rond 4.9 /5.15). Zou dit beveiligd zijn . Batterij temperatuur 18 graden en heb voor het laden nog gereden. Ik heb 25.7 kWh geladen (Evnotify) en (Eins) rekend 27.16 kWh. Verschil 1.46 kWh.
Net van 10,5% naar 100% geladen: ook 94,5% rendement gehaald bij 24A laadsnelheid (kWh meter bij laadpaal vs. uitlezen kWh charged via EVnotify).
Mijn eerdere meting met een CT klem was dus veel te pessimistisch

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evtje
BarryH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:11:
[...]

Net van 10,5% naar 100% geladen: ook 94,5% rendement gehaald bij 24A laadsnelheid (kWh meter bij laadpaal vs. uitlezen kWh charged via EVnotify).
Mijn eerdere meting met een CT klem was dus veel te pessimistisch
Oke bedankt voor je test.
We komen dus op het zelfde uit. :)

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:03
Het ziet er naar uit dat hyundai het zelf doen van updates officieel gaat ondersteunen;

http://update.hyundai.com/EU/EN/Main

Lead, follow, or get the hell out of my way....!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
evtje schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:02:
[...]

Oke bedankt voor je test.
We komen dus op het zelfde uit. :)
Ja, en dat is een goede score, die 94,5%.
Ik zal de volgende keer dat ik ver leeg thuis kom de auto instellen op minimaal, dan daalt de snelheid naar 60%*24A = 14,4A. Ben benieuwd welk % er dan uit komt.

*/ offtopic:
Wel interessante afweging, die je ook b.v. ziet voor boilers voor warm water:
langzaam laden/verwarmen met lagere efficiency en lagere piekbelasting
of
snel en efficient laden/verwarmen (B.v.doorstroomverwarmer ipv boiler voor douche) en hogere piekbelasting.

De pieken middelen uit in de wijk, zou je zeggen....

/*

Bij het volgen van het laden viel me op dat aan het einde de laadsnelheid terugzakte naar ca.12-14A. Ik kon niet goed zien vanaf welk moment dat was.
Heeft iemand dat weleens goed vastgelegd?

[Voor 11% gewijzigd door BarryH op 04-05-2020 16:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evtje
@BarryH
Dit was mijn sessie. Bij 16.25 uur zakte het en op 16.29 einde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
Top, dus in de laatste 5 minuten afbouw naar 2kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjabba1979
Afbouw naar 2kw omdat het beter is voor de accu?
Gezien de accu nog steeds een soort "ouderwetse"is denk ik echt dat langzaamladen beter is voor de accu maar mijn gevoel zegt dat het rendement ook hoger is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evtje
Sjabba1979 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:12:
Afbouw naar 2kw omdat het beter is voor de accu?
Gezien de accu nog steeds een soort "ouderwetse"is denk ik echt dat langzaamladen beter is voor de accu maar mijn gevoel zegt dat het rendement ook hoger is.
Afbouw lijkt mij altijd goed als het maar niet te lang is :)
De batterij van de oude ioniq is goed van samenstelling dus kan wel tegen een stootje dus langzaam of snel laden gewoon doen . En wat betreft de rendement verschil van 5kW of 4 kW zou denk ik niet zoveel uitmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
@evtje
Gisteren nog een test gedaan op 60% van de laadsnelheid: ca. 3kW netto per uur laden
Dan bij laden van 25% naar 100%: 93,7% efficiency, dus 0,8-0,9% lager
Dus sneller laden lijkt iets efficienter (logisch vanuit het idee dat er bepaalde laadelektronica actief is)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evtje
BarryH schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:43:
@evtje
Gisteren nog een test gedaan op 60% van de laadsnelheid: ca. 3kW netto per uur laden
Dan bij laden van 25% naar 100%: 93,7% efficiency, dus 0,8-0,9% lager
Dus sneller laden lijkt iets efficienter (logisch vanuit het idee dat er bepaalde laadelektronica actief is)
Dat is het laadpaal lampje dat een uur langer brand. :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
Nog een voordeel van deze test:
Aannemende dat de SoC % echt kloppen (10,5% vs 25%) en dat de Charged all Time (CEC) nauwkeurig is, gaat er blijkbaar netto 28,5-28,7 kWh in de accu (en dit bij KM stand 100.520 en afgelopen jaar ca. 50 dagen 2-3 keer fastchargen).

Negatieve degradatie ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:29
Je verliest in de accu nog een fractie door de interne weerstand van de cellen. Dat leidt tot het opwarmen van de accu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
Ok, dan klopt het weer

Ik realiseer me nog iets:
omdat de efficiency zo weinig verschilt tussen snel AC laden of langzamer is er vanaf 2023 een goede reden om met een smartevse / zappi/ etc te gaan laden en zo teruglevering te voorkomen als je zonnepanelen hebt

[Voor 84% gewijzigd door BarryH op 06-05-2020 22:29. Reden: aangevuld mbt terugleveren]

• evtje
Ik heb "bijna" mijn collega weten over te halen naar een ioniq ev. Hij is nog wel aan het twijfelen over de opbergruimte . Nu vraag ik me af is er verschil tussen de oude en nieuwe ioniq in ruimte?

Pagina: 1 ... 83 84 85 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True