• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

daemonix schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:53:
Staat de optie om automatisch bij te laden uit de hoofdaccu wel aan? Klinkt alsof dat niet het geval is.
Dat heet toch hulpaccu laadfunctie oid? Dat staat aan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
zonoskar schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:31:
[...]

Dat heet toch hulpaccu laadfunctie oid? Dat staat aan.
Dit doet hij alleen om de 72 uur controleren. Dus in een nacht je accu leeg trekken door een verbruiker helpt deze functie niet.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

evtje schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:38:
[...]

Dit doet hij alleen om de 72 uur controleren. Dus in een nacht je accu leeg trekken door een verbruiker helpt deze functie niet.
Oke, dus niet vergeten de ODB uit te zetten :) De deuren gaan overigens weer open en dicht, dus de accu zal wel bijgeladen zijn inmiddels.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
Spiller schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:32:
Hoor je de vergrendeling werken of niet? Zo nee dan vast en zeker 12V probleem.
Lijkt me sterk dat je niet de deuren kan openen, maar wél kunt starten met een 12V probleem. Als de SOC van de 12V zo laag is en daardoor de deuren niet opent, zal de auto ook niet starten. Bij een zeer lage SOC wordt ook die 12V niet gehaald.
Mijn gok: iets in het elektronische deel van je vergrendeling. Zit daar nog een zekering tussen?

Edit: fijn dat de deurvergrendeling weer werkt. Ik vind het nog steeds zeer vreemd als het door de 12V kwam. :?

[ Voor 9% gewijzigd door John_Otters op 21-02-2019 11:45 ]

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 12:53
Ik laad mijn ODB altijd zitten, maar als de auto uit staat is de ODB ook uit. Die van jou dus niet?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
John_Otters schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:44:
[...]

Lijkt me sterk dat je niet de deuren kan openen, maar wél kunt starten met een 12V probleem. Als de SOC van de 12V zo laag is en daardoor de deuren niet opent, zal de auto ook niet starten. Bij een zeer lage SOC wordt ook die 12V niet gehaald.
Mijn gok: iets in het elektronische deel van je vergrendeling. Zit daar nog een zekering tussen?

Edit: fijn dat de deurvergrendeling weer werkt. Ik vind het nog steeds zeer vreemd als het door de 12V kwam. :?
Wat moet er gestart worden dan denk je?

Ioniq 5 P45

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 16:39
zonoskar schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:34:
Nee, je hoort niks. De dealer vond het wel vreemd dat ik kon rijden met een lege 12V accu. Misschien dat ie net op het randje was?
Ik kon ook een keer de auto niet in. Alleen handmatig met de sleutel. Kon toen wel starten, maar moest de sleutel tegen de startknop aandrukken (volgens het display). Dacht eerst dat het de 12V accu was. Later bleek dat het batterijtje in de sleutel leeg was..... 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• pmiddeld
Stefanovic45 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:37:
Ik laad mijn ODB altijd zitten, maar als de auto uit staat is de ODB ook uit. Die van jou dus niet?
Het is wel bekend dat OBD-dongels je accu kunnen laten leeglopen. Het hangt volgens mij sterk af van het type ODB-dongel.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

pmiddeld schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:35:
Later bleek dat het batterijtje in de sleutel leeg was..... 8)7
Ik heb de auto een week, lijkt me sterk dat de batterij in de sleutel dan al leeg is. Auto stond ook net 2 weken bij de dealer. Hij doet het nu weer, dus het zal wel de 12V accu geweest zijn.

/edit: Ik heb een Konwei 902 dongle.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 21-02-2019 13:43 ]

• John_Otters
Spiller schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Wat moet er gestart worden dan denk je?
Niet de motor natuurlijk. :P Bijna alle elektrische systemen in elektrische auto's lopen gewoon op de 12V.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 12:48

Sr_Ogel

Klop klop klop

Rijd nu vanaf half december rond in mijn Ioniq. Denk dat ik nu alle "nadelen" wel gehad heb.
1. 2x Auto wel aangesloten maar niet geladen (1x probleem paal) dan op de laatste kilometers range aankomen op bestemming
2. Geen vrije laadplek op kantoor dus via appgroep vragen om auto's te verzetten.
3. Een retour naar verre bestemming enkel om iets af te halen (onderweg dus gedwongen FastNed al dan niet met koffie)
4. In openbare parkeergarages op zoek naar laadpalen omdat het beperkt wordt aangegeven
5. Op nieuwe werklocatie geen paal aanwezig (net nieuwe locatie in gebruik genomen. terugweg dus gedwongen FastNed)
6. Afweging maken hoe te plannen met overnachten bij iemand zonder laadvoorzieningen op loopafstand.

Al de genoemde punten zijn 1 of 2 x voor gekomen. Alleen punt 5 is voorlopig structureel 1x in de week.

Daar staan alleen maar positieve punten tegenover.
Rijd elke dag minimaal 100 km enkele reis. Om thuis te komen te moet ik dus op locatie laden. Tot op heden nog altijd snel genoeg weer volledig opgeladen. Waar ik in het begin nog iets gematigd reed rijd ik nu gewoon de aangegeven snelheid. 130 waar het mag.
Het rijden zelf is heerlijk. Regen op stand 1 en lekker het onrustige verkeer door op de A28/A6/A1/A9. Al paar keer gehad dat ik muziek uit deed en dan is het genieten van de rust. Tenminste als er TweelaagsZOAB of ZOAB ligt.

Leerpuntjes uit de 2 maanden ervaring:
1.Bandenspanning is erg bepalend voor gebruik. Van 2.3 naar 2.7 opgepompt was een wereld van verschil.
2.De adaptieve cruisecontrol is op de A28 met onrustig verkeer niet heel gunstig. Remt veel af of geeft nog net even gas bij terwijl ik dat zelf niet zou doen.

Ik ben erg tevreden over mijn keuze. En inmiddels al weer een nieuwe Ioniq besteld. De pool-auto met 2000 km op de teller bij aflevering(eind 2018) heeft maar een 2 jarig leasecontract en moet er dit najaar al weer uit. Ik heb dus een proefrit gemaakt van een hele maand en dat heeft me alleen maar overtuigd dat dit voor mij een zeer fijne wijze van mobiliteit is.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mooi verslag! Dank je.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Spiller
John_Otters schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:48:
[...]

Niet de motor natuurlijk. :P Bijna alle elektrische systemen in elektrische auto's lopen gewoon op de 12V.
Dat is wel zo maar de 12V accu wordt gevoed uit de 360V accu. Dus zodra je de auto aanzet zal de DC-DC omvormer aangaan waardoor je navi etc gewoon werkt. Blijkbaar heeft de deurvergrendeling een iets hoger voltage nodig om te werken dan het systeem achter de aan/uit knop en dus de DC-DC omvormer.

Deuren die niet open willen/remote die niet werkt is echt een typisch 12V probleem bij elektrische auto's.

Ioniq 5 P45

• Steveedge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-08 00:11
Ook ik rijd sinds vandaag rond in een Ioniq EV. Rijd heerlijk, en vandaag voor het eerst aan een openbare laadpaal van Nuon in Utrecht gehangen.

Echter, de oplaadtijd (start vanaf zo’n 25%) die de auto aangeeft is 17 uur! Heb ik een instelling verkeerd staan, gaat er iets mis?

Edit: geen paniek, vanmorgen was hij helemaal opgeladen. Denk dat de batterij even moest calibreren ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door Steveedge op 22-02-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Die 10 seconden dat de laadstekker ontgrendeld is na openen auto, is dat instelbaar?
Mij lukt het veelal niet binnen 10 seconden (tas in auto proppen, kind in auto helpen). Nu is een tweede keer ontgrendelen natuurlijk niet veel werk maar als het wat langer zou worden zou wel makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04
Inmiddels rij ik ook 3 weken nu in mijn nieuwe Ioniq. Sindsdien staat het gemiddelde bij mij op 15.3 kwh/100km. Ik weet het, het zijn koude dagen geweest en vooral de ochtenden. Ik gebruik tot woensdag mijn laadpaal kom nog de granny charger. Daarnaast laat ik de auto altijd sochtends voor verwarmen naar 20 graden aan de lader.

Ik had het verbruik echter net iets lager verwacht. Ik rijd voornamelijk, 80 a 90% snelweg, hier probeer ik rond de 110 km/u te rijden.

Iemand tips om dit eventueel lager te krijgen, of is dit een redelijk normaal verbruik voor dit type weer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
is heel normaal, zeker bij snelweg gebruik.

Qua verbruik: stel je verbruikt een Kwh minder. dan scheelt dit je ca 0.24ct. en ook qua range zal het vershcil minimaal zijn.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Wat doe je er zelf al aan om zuinger te rijden? :)

Overigens is 15 kWh voor die vele snelweg kilometers helemaal niet slecht.

Een paar inkoppers.

- Rij je op winterbanden? Ik gok van niet, want daar is je verbruik al te laag voor ;)
- Bandspanning controleren, ik rijd zelf met 2.9-3 volgens compressor. Geeft mij comfort genoeg en harder is zuiniger;
- 's ochtends voorverwarmen
- Zo veel mogelijk uit laten rollen ipv regeneratief remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 18:10

uFx

Ik heb nu zelf een paar keer EVNotify samen met een dongle gebruikt. Als ik dat allemaal handmatig instel/koppel dan werkt het prima maar ik krijg het helaas niet echt 'automatisch' werkend. Dat komt vooral door twee dingen:

• De Android-telefoon in de auto raakt sneller op dan dat hij kan bijladen. Hoe doen anderen dat?
• Blijkbaar koppelt EVNotify niet meteen met de dongle als de dongle actief wordt.

Dus iemand nog tips om dit soepeler te laten lopen? :)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Welke USB gebruik je? Probeer eens een andere poort of een andere kabel.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:59
Ik heb t probleem dat m'n Ioniq niet oplaadt aan de palen hier.
Auto geeft wel aan dat de kabel aangesloten is, maar verder doet ie niks.
Heb m nu aangesloten met de granny charger, dat werkt wel..

De dealer hier in de buurt is gestopt, dichtstbijzijnde is op 30km.
Had ze al gebeld, maar dan moest ik langs komen. Maar heb nog precies 30 erin zitten, omdat ie gisteren schijnbaar ook gestopt was met laden halverwege de dag. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 09:47
Steveedge schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:00:
Ook ik rijd sinds vandaag rond in een Ioniq EV. Rijd heerlijk, en vandaag voor het eerst aan een openbare laadpaal van Nuon in Utrecht gehangen.

Echter, de oplaadtijd (start vanaf zo’n 25%) die de auto aangeeft is 17 uur! Heb ik een instelling verkeerd staan, gaat er iets mis?

Edit: geen paniek, vanmorgen was hij helemaal opgeladen. Denk dat de batterij even moest calibreren ofzo.
Bij de start van het laden geeft een laadpaal niet altijd direct vol vermogen. Dus schat de auto in dat het laden wel even gaat duren.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
Staat bij EV instellingen - settings de laadsnelheid op maximaal?
En kijk of je bij een andere laadpaal hetzelfde hebt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 14:12
Stefanovic45 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:32:

Een paar inkoppers.

- Rij je op winterbanden? Ik gok van niet, want daar is je verbruik al te laag voor ;)
- Bandspanning controleren, ik rijd zelf met 2.9-3 volgens compressor. Geeft mij comfort genoeg en harder is zuiniger;
Waarom niet regeneratief remmen? Dat laadt de accu toch juist bij !?!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 09:59

KofjeKoppie

Professioneel prutser

cacofant schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:01:
[...]

Waarom niet regeneratief remmen? Dat laadt de accu toch juist bij !?!
Regeneratief remmen is een energieomzetting (kinetisch -> elektrisch), deze omzetting heeft geen rendement van 100% (met andere woorden, er gaat energie verloren in de vorm van warmte). Door de auto te laten uitrollen heb je deze omzetting niet en bespaar je het warmte-verlies. Als er wel geremd moet worden is dit natuurlijk wel op de regeneratie.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Steveedge schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:00:

Ik heb precies dezelfde ervaring gehad in Utrecht bij een Nuon paal (Huis te Zuylenlaan). Toevallig had ik ook EVNotify aangezet en daarop zag ik dat-ie gewoon met 3,7 kW aan het laden was. Volgens mij is er meer mis met de paal zelf of de combinatie Nuon paal/Ioniq. Dat er verkeerde informatie wordt verzonden of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHA1337

Een paar inkoppers.

Ik rij op zomerbanden.
Bandspanning is een goeie, daar ga ik eens naar kijken.
In de ochtend voorverwarmen doe ik al.
En probeer zoveel mogelijk uit te rollen, zo min mogelijk te remmen. remgeneratie staat op de middelste stand bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
uFx schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:34:
Ik heb nu zelf een paar keer EVNotify samen met een dongle gebruikt. Als ik dat allemaal handmatig instel/koppel dan werkt het prima maar ik krijg het helaas niet echt 'automatisch' werkend. Dat komt vooral door twee dingen:

• De Android-telefoon in de auto raakt sneller op dan dat hij kan bijladen. Hoe doen anderen dat?
• Blijkbaar koppelt EVNotify niet meteen met de dongle als de dongle actief wordt.

Dus iemand nog tips om dit soepeler te laten lopen? :)
Beide problemen heb ik niet. De koppeling met de dongle gebeurt automatisch maar kan soms even duren bij mij. Heb je de helderheid van het scherm van de telefoon in de auto laag gezet? Dat scheelt weer energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steveedge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-08 00:11
pmiddeld schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:20:
[...]

Ik heb precies dezelfde ervaring gehad in Utrecht bij een Nuon paal (Huis te Zuylenlaan). Toevallig had ik ook EVNotify aangezet en daarop zag ik dat-ie gewoon met 3,7 kW aan het laden was. Volgens mij is er meer mis met de paal zelf of de combinatie Nuon paal/Ioniq. Dat er verkeerde informatie wordt verzonden of zo.
Haha, dan zal het de paal zijn, want ik lag aan precies dezelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 18:10

uFx

pmiddeld schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:29:
[...]

Beide problemen heb ik niet. De koppeling met de dongle gebeurt automatisch maar kan soms even duren bij mij. Heb je de helderheid van het scherm van de telefoon in de auto laag gezet? Dat scheelt weer energie.
Bij mij gaat het scherm gewoon uit; anders is de batterij nog sneller leeg :D Maar dat moet dus niet?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:59
jordeeeh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:42:
Ik heb t probleem dat m'n Ioniq niet oplaadt aan de palen hier.
Auto geeft wel aan dat de kabel aangesloten is, maar verder doet ie niks.
Heb m nu aangesloten met de granny charger, dat werkt wel..

De dealer hier in de buurt is gestopt, dichtstbijzijnde is op 30km.
Had ze al gebeld, maar dan moest ik langs komen. Maar heb nog precies 30 erin zitten, omdat ie gisteren schijnbaar ook gestopt was met laden halverwege de dag. :O
Ben naar Fastned gereden (15km verderop), hier begon ie gelijk met laden.
Volgeladen en weer naar kantoor gereden, sluit m hier aan op de paal en hij begint gelijk te laden.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanBes
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-12-2022
Vraagje:
Mijn ioniq geeft momenteel bij 100% volgeladen accu 188 km het is nu ong 11 graden. Vorige week was het ietsje kouder en kreeg ik 200 km bereik. Weet iemand waar dit door komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Hij berekent je range aan de hand van het recente verbruik.
misschien heb je tegenwind gehad bijvoorbeeld.
ik zou me er niet druk om maken. het is altijd maar een schatting.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanBes
  • Laatst online: 12-12-2022
Moet wel schatting zijn want als ik het gemiddelde verbruik neem van vandaag 12,6 KWH 100 km zou je in theorie ruim 200 km moeten kunnen rijden met 28 KWH accu toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
HermanBes schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:24:
Moet wel schatting zijn want als ik het gemiddelde verbruik neem van vandaag 12,6 KWH 100 km zou je in theorie ruim 200 km moeten kunnen rijden met 28 KWH accu toch.
Klopt, maar dat is niet altijd je daadwerkelijke stroomverbruik. Die range-aanduiding heet niet voor niets de GOM (Guess-O-Meter). :)

Om op je vorige vraag terug te komen trouwens, er zijn bijzonder veel factoren die bijdragen aan het daadwerkelijke verbruik. Hellingpercentages, wind, temperatuur, hoe ver jij je voet indrukt en hoe lang etc. Lastig aan te geven waar jouw "hoge" verbruik vandaan komt zonder meer informatie over de route en gemiddelde snelheden enzo.

Inmiddels een update gehad over mijn bestelling van de Premium in Iron Grey, men zegt 16 juni als leverdatum aan te houden. Can't wait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
uFx schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:39:
[...]

Bij mij gaat het scherm gewoon uit; anders is de batterij nog sneller leeg :D Maar dat moet dus niet?
Zeker niet want dan stuurt-ie geen data naar de server. In de instellingen kun je een schuifje aanzetten bij "Keep always on". Dan gaat je telefoon ook niet "slapen" na verloop van tijd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pmiddeld
Daar issie weer voor de liefhebbers: de snelladers in Nederland voor in je "My POI". Er zijn er best weer wat bij gekomen. 186 locaties in totaal heb ik geteld (alleen CCS)

Hier te downloaden:
https://drive.google.com/...exB25_zVqY0v4gXAW4hxJjiJH

Gebruiksaanwijzing:
download de .kml-file en zet'm op een USB-stick
stop 'm bij de Ioniq in het USB slot en ga in het scherm naar Instellingen --> Navigatie --> Mijn gegevens
druk op "Mijn POI importeren van USB"
selecteer de .kml file en klaar is kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Even een vraagje aan de premium bezitters.

Zijn jullie parkeersensoren voor mee gespoten in de carrosseriekleur? En kunnen jullie op het instrument cluster ook zien welke parkeersensor af gaat?

Ik had parkeersensoren voor mee besteld als optie bij het comfort model. Die zijn vandaag ingebouwd maar het is gewoon zo'n 'goedkoop' parkeersensoren setje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Ja, meegespoten. Nee, geen weergave op het scherm aangezien de camera daar de achterkant weergeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Spiller op 22-02-2019 18:47 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 16:40
Spiller schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:57:
Ja, meegespoten. Nee, geen weergave op het scherm aangezien de camera daar de achterkant weergeeft.
Je hebt nog een scherm, daarop zie je welke sensor iets meet en op welke afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Je hebt gelijk, er is een weergave in je cluster aan de voor- en achterkant verdeeld in links/midden/rechts met kleurtjes. Niet super gedetailleerd maar het is er inderdaad wel.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:23
Stefanovic45 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:03:

Zijn jullie parkeersensoren voor mee gespoten in de carrosseriekleur? En kunnen jullie op het instrument cluster ook zien welke parkeersensor af gaat?

Ik had parkeersensoren voor mee besteld als optie bij het comfort model. Die zijn vandaag ingebouwd maar het is gewoon zo'n 'goedkoop' parkeersensoren setje...
Bij www.tolman.nl staat een uit frankrijk geïmporteerde comfort te koop met af fabriek geleverde sensoren. Misschien kun je op de foto's even vergelijken of het er hetzelfde uit ziet. Heb je wel het knopje op de middensconsole?

offtopic: Die auto lijkt mooi maar is dus geïmporteerd en heeft daarnaast een forse beschadiging op de bekleding van het plafond.

[ Voor 11% gewijzigd door RaymondD op 22-02-2019 18:52 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
Spiller schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:47:
Je hebt gelijk, er is een weergave in je cluster aan de voor- en achterkant verdeeld in links/midden/rechts met kleurtjes. Niet super gedetailleerd maar het is er inderdaad wel.
Dat bedoelde ik idd :)

Ik heb ook geen knop maar dat was een optie van nog eens 50 euro ofzo... Toch maar eens even aankaarten bij de dealer ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vind het groot licht van de Ioniq eigenlijk wel erg summier, dus ik wil deze vervangen door LED zoals hier beschreven. Heeft iemand dat al eens geprobeerd hier? Is het grootlicht dan wel oke? In het dimlicht zet ik dan wel een keertje een witte halogeen lamp, daar durf ik het niet aan om LEDs te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-09 14:39
pmiddeld schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:57:
Daar issie weer voor de liefhebbers: de snelladers in Nederland voor in je "My POI". Er zijn er best weer wat bij gekomen. 186 locaties in totaal heb ik geteld (alleen CCS)
Thanks, het inladen is gelukt maar hoe gebruik ik deze nu het beste?
Gewoon zoeken in de lijst en navigeren? Of krijg ik ze nu ook te zien als ik er langs rijd/in de buurt ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Stefanovic45 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:03:

Dit kun je mijns inziens verwachten als je opties achteraf laat inbouwen. Die zijn vrijwel nooit hetzelfde als fabriek-af opties.

Fabriek-af uiteraard meegespoten en inclusief visuele weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
polpol schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:38:
[...]

Thanks, het inladen is gelukt maar hoe gebruik ik deze nu het beste?
Gewoon zoeken in de lijst en navigeren? Of krijg ik ze nu ook te zien als ik er langs rijd/in de buurt ben?
Helaas komen ze niet op je scherm te staan en staan ze in de lijst op alfabetische volgorde (plaatsnaam), dus niet gesorteerd op afstand helaas. Is niet mogelijk voor zover ik weet.
Je kunt wel zoeken en dan de eerste (twee) letters van de plaatsnaam intoetsen. Sommigen vinden het een handige database, anderen hebben er niets aan. Smaken verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:11
Eens met je andere punten maar voorverwarmen is natuurlijk geen energiebesparing (juist niet), het helpt alleen de range.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
zonoskar schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:18:
Ik vind het groot licht van de Ioniq eigenlijk wel erg summier, dus ik wil deze vervangen door LED zoals hier beschreven. Heeft iemand dat al eens geprobeerd hier? Is het grootlicht dan wel oke? In het dimlicht zet ik dan wel een keertje een witte halogeen lamp, daar durf ik het niet aan om LEDs te installeren.
Het valt me op dat hier niet echt een goede foto van de na-situatie is, ben best benieuwd hoe het er uit ziet anders dan een foto dat hij tegen de garagedeur schijnt. Heb jij daar wel wat meer over kunnen vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door Heath op 23-02-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heath schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:26:
Heb jij daar wel wat meer over kunnen vinden?
Nee, daarom vroeg ik hier :)

Ik heb wel al de parkeerlampjes vervangen door led.
Van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TorcCDaUuINKlleenzxBo49S/full.jpg
Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5T29EmN4o9pzzyjiIwAvCfD4/full.jpg

Alleen nu ziet het er niet uit als ik dimlicht aan heb ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Faeg3IU2wTHMt7RM8xVwECb8/full.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 23-02-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
zonoskar schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:29:
[...]
Ik heb wel al de parkeerlampjes vervangen...
Alleen nu ziet het er niet uit als ik dimlicht aan heb ;)
Dat is wel even schrikken ja, haha. Misschien een optie om dan ook de dimlichten te vervangen? Want zonder dimlicht ziet het er wel enorm sexy uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heath schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:20:
Misschien een optie om dan ook de dimlichten te vervangen? Want zonder dimlicht ziet het er wel enorm sexy uit.
Thanks. LED in de dimlichten durf ik niet aan eigenlijk. Ten eerste zijn het projector lenzen, geen parabool spiegel, dus de lichtbron komt best kritisch zodat je tegenliggers niet verblindt. Ten tweede is het volgens mij niet toegestaan om met aftermarket LED lampen te rijden zonder automatische hoogte verstelling (zit dat op de Premium versie eigenlijk wel?). Ten derde wordt er ongelofelijk veel rommel aangeboden qua LED verlichting, dus welke is goed? Lampen kosten toch 50-100 euro per setje. Ik hoorde van de dealer dat er een upgrade setje is, misschien ga ik dat nog proberen, maar dat kost 250 euro meen ik.

Een "blauwe" halogeen peer kan natuurlijk ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:11
RaymondD schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:50:
[...]
offtopic: Die auto lijkt mooi maar is dus geïmporteerd en heeft daarnaast een forse beschadiging op de bekleding van het plafond.
Import is an-sich toch geen probleem? Irmand hier al ervaring met import van een Ioniq uit Frankrijk of Duitsland? Prijzen lijken toch wel een €4k lager en BPM is niet van toepassing, lijkt me toch wel interessant?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
assje schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:22:
[...]
Import is an-sich toch geen probleem? Irmand hier al ervaring met import van een Ioniq uit Frankrijk of Duitsland? Prijzen lijken toch wel een €4k lager en BPM is niet van toepassing, lijkt me toch wel interessant?
Interessant is in the eyes of the beholder, ik zou zelf niet aan import beginnen en al helemaal niet als er interieur schade is. Hoe erg moet je een auto niet-respecteren als je het interieur verkloot. :D
Kortom, dat is het beste door en voor jezelf te bepalen. :)
Thanks. LED in de dimlichten durf ik niet aan eigenlijk. Ten eerste zijn het projector lenzen, geen parabool spiegel, dus de lichtbron komt best kritisch zodat je tegenliggers niet verblindt. Ten tweede is het volgens mij niet toegestaan om met aftermarket LED lampen te rijden zonder automatische hoogte verstelling (zit dat op de Premium versie eigenlijk wel?). Ten derde wordt er ongelofelijk veel rommel aangeboden qua LED verlichting, dus welke is goed? Lampen kosten toch 50-100 euro per setje. Ik hoorde van de dealer dat er een upgrade setje is, misschien ga ik dat nog proberen, maar dat kost 250 euro meen ik.

Een "blauwe" halogeen peer kan natuurlijk ook nog :)
Dat is best prijzig. Maar ik neem aan dat als de dealer een setjes aanbiedt, het zich op zijn minst aan de regels houdt waardoor je geen zorgen hoeft te maken dat het je tegenliggers verblindt o.i.d, of is dat naïef?
Ik weet niet of hoogteverstelling van koplampen onderdeel is van de Premium versie, lijkt me van wel eerlijkgezegd.

[ Voor 46% gewijzigd door Heath op 24-02-2019 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John_Otters
assje schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:22:
[...]

Heb een 'executive' (premium zonder dakraam) uit FR laten importeren door de dealer van mijn vorige auto (renault Zoé). Prijs was zeer goed en de staat van de auto ook. Zeker geen spijt van gehad. Inderdaad zo'n €4k lager dan wat je bij de merkdealers vindt. Occasions zijn vanwege vraag/aanbod absurd duur in NL.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Voor de tweede keer met de Ioniq op wintersport geweest in Oostenrijk en dat liep, een EV jaar ouder en wijzer geworden, een stuk soepeler dan de eerste keer circa een jaar geleden.

Zie mijn ervaringen van vorig jaar:
Heenreis https://gathering.tweaker...message/54614581#54614581
Terugreis https://gathering.tweaker...message/54704269#54704269

De rit van 875km liep vanuit de Randstad naar Vandans in Oostenrijk. Alle eerder opgedane ervaringen werden ingebracht om de rit soepel en efficiënt te laten verlopen. De strategie voor deze rit was om zoveel als mogelijk laadpunten in te bouwen met minimaal 2 snelladers en bij voorkeur ultra-snelladers om met 70 ipv 50kWh te kunnen laden. Per stop laden tot circa 80% en dan snel weer door naar de volgende snellader. Voor de stops wilde ik niet de snelweg af, tenzij het een Autohof naast de snelweg betrof. Verder vind ik het prettig om een beetje met het verkeer mee te rijden met de cruise control op 120 / 130

De route over de 61 had mijn voorkeur vanwege vier opeenvolgende Ionity laadpunten met vier tot zes ultra-snelladers. Het was vrij eenvoudig om een route samen te stellen waarbij elke keer binnen een range van 100- 130km zich het volgende laadpunt met minimaal twee snelladers bevond. Ik had enkel 1 blindspot en dat was het stuk van Fastned Lokkant (A73) naar Ionity Brothal West (61). Dat is circa 180km en daartussen zit geen snellader aan de snelweg. Daarom toch een stop moeten inbouwen waarbij in de snelweg af moest.

Ik had becijferd dat een totale reistijd van 12 uur mogelijk moest zijn. De heenreis verliep soepel. De eerste stop na circa 100km was bij Fastned Lokkant. Daarna stond een korte tussenstop in Kerpen op de planning om het gat naar het eerste Ionity te overbruggen. In Kerpen kon ik kiezen tussen een gratis snellader bij een Kaufland vestiging of een Allego lader op een bedrijven/winkelterrein. Ik koos voor de snellader bij de supermarkt, maar dat was een verkeerde gok. Er stond een Nissan Leaf te laden en een Kia Soul te wachten. Dus maar naar de andere snellader genavigeerd die gelukkig niet bezet was. Na een korte laadbeurt kon ik daarna vier Ionity laadpunten achter elkaar pakken. Wat een genot om op zo'n Ionity paal te zien dat de laadsnelheid op een gegeven moment de 68kWh aantikte. Na nog een laadstop in Duitsland kwamen de Alpen en de grens al snel in zicht. De laatste laadstop stond gepland bij een Ionity station in Oostenrijk. Waar ik in Duitsland bij al mijn laadstops de Telekom Ladestrom pas met gunstige tarieven kon gebruiken wilde deze helaas niet werken op de 175kWh Ionity laders in Oostenrijk. Daar diende je een bedrag van een euro of 9 af te tikken voor een lading. Er stond nog een oude 50kWh lader met Ionity logo die wel met de Telekom Ladestrom kaart overweg kon, dus daar maar geladen.

Na 12 uur en 5 minuten kwam ik op de vakantiebestemming aan. In totaal had ik circa een half uurtje vertraging gehad door het uitwijken naar een ander snellader in Kerpen en een kleine file. Al met al geen klagen en was ik dik tevreden over het verloop van de reis. Die 12 uur bestond uit 9 uur effectieve reistijd en 3 uur laadtijd. Over het verbruik, ik haalde 6,0km uit 1 kWh.

De wintersport zelf was bijzonder aangenaam met elke dag volop zon en pistes die er goed bij lagen.

De terugreis, daar kan ik vrij kort over zijn. In het dorp waar ik verbleef stond een snellader. De dag voor vertrek de auto tot 85% opgeladen. De terugreis leek erg op de heenreis. Dus waar mogelijk deed ik laadstops aan met ultrasnelladers. De laadsnelheid bij Ionity bleef op den duur steken op 62 kWh, waarschijnlijk stond de temperatuur van de accu een hogere laadsnelheid niet toe. De terugreis verliep nog wat sneller, namelijk in 11.30 uur inclusief een half uur vertraging door file. Ik heb zo ongeveer de hele rit 130km gereden op de cruise control. Ik haalde 6,1 km uit 1 kWh. Ik ben wel benieuwd wat er nog van die tijd is af te snoepen. 11 uur is sowieso mogelijk zonder file. In de zomer met een gunstiger verbruik kun je terug van 8 naar 7 laadstops, dat scheelt ook weer tijd. En als je overal kunt laden op ultra-snelladers, dan geeft dan op zo'n reis ook echt een serieuze besparing in tijd.

Het valt mij op dat er in Duitsland in 1 jaar tijd veel nieuwe snelladers bijgekomen zijn. Veelal laadpunten met minimaal 4 ultra-snelladers en dat is wel erg fijn.

Komende zomer weer naar Oostenrijk. Ik heb er nu al zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Mooi verslag, leuk om te lezen dat de reis zo soepel is verlopen. We zijn zelf nog hevig aan het afwegen of we met de Ioniq gaan of met de (Saab) cabrio. In eerste instantie wilden we 3 weken naar een vaste lokatie (in west Oostenrijk, waar je erg veel snelladers hebt), maar we overwegen nu om ook een week naar Italië te gaan en een week naar Zell am See. Erg veel rijden dus, deels in streken met nauwelijks tot geen snelladers. :|

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Weet iemand of je de re-gen settings kunt veranderen terwijl de ACC actief is? Ik vergeet vaak om de re-gen weer op 1 te zetten als ik de ACC activeer, dus als ik die dan de-activeer stampt de auto meteen op de rem lijkt het wel.

Overigens, ik vind het zeer irritant dat de ACC de snelheid niet vasthoudt als ik even "gas" geef en daarna weer "gas" terug neem. Pas nadat ik het pedaal helemaal los laat, neemt de ACC het weer over. Ik kan dus de snelheid makkelijk ver onder de ingestelde waarde krijgen door gewoon een beetje gas te geven, maar niet helemaal niks. Geen enkele auto met CC die ik ooit had deed dit zo. Ligt dit aan de ACC, of aan de Hyundai implementatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Hier een filmpje over de SOH van een Ioniq met 110000km op de teller. Hij gaat ook gedetailleerd in op de spanningsverschillen enzo (die er overigens nog niet zijn!), Wel interessant:

YouTube: Akku-Gesundheit nach 110.000 KM / Ioniq Electric state of health

Dat geeft wel vertrouwen voor de toekomst 😊 Nog geen enkele vermindering in prestaties waar te nemen, daar zullen leaf rijders wel jaloers op zijn 😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N3D
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-10-2020

N3D

Stefanovic45 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:29:
Hier een filmpje over de SOH van een Ioniq met 110000km op de teller. Hij gaat ook gedetailleerd in op de spanningsverschillen enzo (die er overigens nog niet zijn!), Wel interessant:

YouTube: Akku-Gesundheit nach 110.000 KM / Ioniq Electric state of health

Dat geeft wel vertrouwen voor de toekomst 😊 Nog geen enkele vermindering in prestaties waar te nemen, daar zullen leaf rijders wel jaloers op zijn 😋
Heb zelf 90k+ op de teller staan op mijn ioniq binnen 1 1/2 jaar in bezit merk eerlijk gezegd ook nog niks van. Kan als ik zuinig aan doe nog altijd van Rotterdam naar Venlo op 1 volle lading en dan heb ik altijd nog een kilometer of 40/50 op de GOM over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15
Daarnet werd ik gebeld door mijn dealer: mijn Ioniq zal een maand vroeger geleverd worden en ik zou er dus al over kunnen beschikken in juni ipv juli. Dealer dacht dat ik blij zou zijn en dat ik hem zo snel mogelijk wilde. Ik daarop: euh ... niet echt. Verknoeid een beetje de financieringsplannen die ik heb :+ .

Heb hem gemeld dat ik na mijn vakantie in april/mei hem opnieuw zou contacteren en we dan verder zouden afspreken. Maar ben blij dat de levering nog altijd op schema ligt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
Blokker_1999 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:18:Dealer dacht dat ik blij zou zijn en dat ik hem zo snel mogelijk wilde. Ik daarop: euh ... niet echt. Verknoeid een beetje de financieringsplannen die ik heb :+ .
Dàt herken ik :) Ioniq besteld begin juli vorig jaar en ging pas geleverd worden februari '19, nu dus. Maar eind september zat ie al "op de boot" en in gebruik genomen op 13 oktober. Heb ook wat kunstjes moeten uithalen om de factuur te kunnen betalen zoals bv mezelf 5 maanden voorlopig geen loon te betalen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
zonoskar schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:33:
Weet iemand of je de re-gen settings kunt veranderen terwijl de ACC actief is?
Nee, dat kan niet. Best irritant. Als hij nog op 3 staat en ik wil vanuit ACC naar 0 regen, moet ik eerst even gas geven (anders gaat ie vol op regen rem)
... Ligt dit aan de ACC, of aan de Hyundai implementatie?
Zal aan de Hyundai implementatie liggen. Ik ben hier al bijna aan gewend, en vind het wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Marc O. schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:54:
Mooi verslag, leuk om te lezen dat de reis zo soepel is verlopen. We zijn zelf nog hevig aan het afwegen of we met de Ioniq gaan of met de (Saab) cabrio. In eerste instantie wilden we 3 weken naar een vaste lokatie (in west Oostenrijk, waar je erg veel snelladers hebt), maar we overwegen nu om ook een week naar Italië te gaan en een week naar Zell am See. Erg veel rijden dus, deels in streken met nauwelijks tot geen snelladers. :|
Ai, lastige keuze. In Oostenrijk rond toeren met een cabrio lijkt me ook geen straf.
Bij Zell am See staat in elk geval een snellader.
Als je tussen de activiteiten door ook ergens aan een standaard laadpaal kunt hangen, of 's nachts kunt opladen, dan hoeft het geen probleem te zijn als je even geen snellader tegen komt. Voordeel van binnendoor toeren is in elk geval dat het verbruik lekker laag is.
Ben benieuwd wat het gaat worden … EV of cabrio rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
WilliamGeluk schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:38:
[...]

Ai, lastige keuze. In Oostenrijk rond toeren met een cabrio lijkt me ook geen straf.
Bij Zell am See staat in elk geval een snellader.
Als je tussen de activiteiten door ook ergens aan een standaard laadpaal kunt hangen, of 's nachts kunt opladen, dan hoeft het geen probleem te zijn als je even geen snellader tegen komt. Voordeel van binnendoor toeren is in elk geval dat het verbruik lekker laag is.
Ben benieuwd wat het gaat worden … EV of cabrio rijden.
Die (gratis) snellader bij Zell ken ik inderdaad. We zitten echter niet in Zell zelf maar in een dorpje op een kilometer of 25 afstand. Eigenlijk net wat te ver om 'effe snel' te laden. In het dorp zelf is alleen een 11kW Tesla destination charger bij een van de hotels, maar bij de accomodatie waar we zelf zitten kan ik zeer waarschijnlijk niet laden. Kortom, een electrische auto is daar niet handig. In Italië bijna hetzelfe verhaal, met de uitzondering dat we daar wel kunnen laden bij het vakantiehuis. Maar goed, met een cabrio rond de Italiaanse meren rijden is ook niet echt een straf O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Laatst online: 27-07 23:48
zonoskar schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:43:
[...]

Oke, dus niet vergeten de ODB uit te zetten :) De deuren gaan overigens weer open en dicht, dus de accu zal wel bijgeladen zijn inmiddels.
Nee, niet vergeten idd. Ik was voor werk in het buitenland en ik ben nog geen dag weg of mijn vriendin krijgt de auto met geen mogelijkheid open. Hing niet aan de lader (want al/nog vol), koude nacht gehad. OBD erin , aan en verbonden.

Het kapje eraf krijgen om met de noodsleutel te openen lukte de later gearriveerde pechhulp ook niet zonder krassen te maken.

Nu ik jou ervaring zo lees ben ik er echt wel van overtuigd dat als de omstandigheden (on)gunstig zijn de OBD connector tóch de meest waarschijnlijke boosdoener is geweest. Er is een instelling vanuit Torque om 'm automatisch op spaarstand te laten schakelen. Maar dat doet hij op basis van voltagerimpel volgens mij en niet op 'ignition' signaal. Dus ik vraag me af of de rimpel bij een EV wel groot genoeg is om die spaarstand te kunnen activeren.

Wat achtergrond informatie: Uit Ioniqforum.com komen de volgende details naar boven met dank aan verschillende testers:
Laadvoltage 14,6V
Kritiekvoltage 11,7 V (ja dat is sneller dan de 10,5 die acculeveranciers pretenderen)
Laden van 12V accu gaat (in geteste geval) direct aan bij inpluggen laadkabel en blijft ook zeker een uur aan.

Ik heb nog even gekeken voor vervangende accu. Deep cycle o.i.d. i.p.v. de standaard startaccu die erin ligt. Maar duur en exacte maatvoering complex (referentieaccu staat nog niet in meeste tabelletjes), AGM en gel accu's risicovolle optie vanwege eerdere vermelde redelijk hoge laadstroom. Maar misschien ligt er al wel netjes een AGM accu in, type is niet te vinden en de gegevens die erop staan conflicterend....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Lijkt me best een uitdaging zo'n lange rit.
Van het weekend naar Koln gereden (was de eerste keer dat ik openbaar moest laden) en vond dat al behoorlijk spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-08 12:21
KofjeKoppie schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:18:
[...]

Regeneratief remmen is een energieomzetting (kinetisch -> elektrisch), deze omzetting heeft geen rendement van 100% (met andere woorden, er gaat energie verloren in de vorm van warmte). Door de auto te laten uitrollen heb je deze omzetting niet en bespaar je het warmte-verlies. Als er wel geremd moet worden is dit natuurlijk wel op de regeneratie.
Dit hoor ik echt voor het eerst en verbaast me echt. Ik rij al vanaf dag 1 op niveau drie, met name omdat er overal wordt geattendeerd op het terugwinnen van energie (en dus zuiger rijden) door regeneratief remmen. Zelfs de Ionic zelf geeft aan bij de keuzes in het menu dat de afstand wordt vergroot door het niveau hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
rodyw schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:49:
[...]

Dit hoor ik echt voor het eerst en verbaast me echt. Ik rij al vanaf dag 1 op niveau drie, met name omdat er overal wordt geattendeerd op het terugwinnen van energie (en dus zuiger rijden) door regenatief remmen. Zelfs de Ionic zelf geeft aan bij de keuzes in het menu dat de afstand wordt vergroot door het niveau hoger te zetten.
Ja en nee. Zo min mogelijk remmen geeft je de zuinigste rit en de grootste afstand. Elke vorm van actief vertragen, zij het regeneratief remmen of de wrijvingsrem, brengt een verlies aan energie met zich mee. Hoewel je energie terug wint, heb je eerst meer energie gebruikt om tot op die snelheid te komen. Wanneer mensen gaan hypermilen, dus het doel stellen om zo zuinig mogelijk te rijden, zal je zien dat ze regeneratief remmen uitschakelen en altijd zoveel mogelijk gewoon uitbollen. Moet je dan een keer op de rem gaan staan zal de wagen dat nog altijd in de eerste plaats regeneratief doen. Het regeneratief remmen is dan ook vooral interessant als je echt moet vertragen (bijv. bergaf, lagere snelheidslimiet, ...) maar tijdens het cruisen is het niet de beste oplossing. Het lijkt inderdaad niet intuitief en moest het toch een minuutje laten bezinken toen ze er mee afkwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Toevallig onlangs 'getest' door Youtuber EV-Puzzle: YouTube: Regen Vs Coasting test in the Kona Electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik was vroeg afgewerkt en ik had mijn camera mee. En de zon scheen. Helaas was de auto een beetje stoffig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1531twemj1UcIbVEZzyPMcYB/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/edFizqKEdY42cKRTTAurRzXS/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
@zonoskarEn je had een drone mee? Of je bent in een boom geklommen.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

henri055 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:13:
En je had een drone mee? Of je bent in een boom geklommen.
Hehe, nee. Gewoon camera boven mijn hoofd houden. Dat doet een 17mm lens op een full-frame camera nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26
zonoskar schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:59:
Ik was vroeg afgewerkt en ik had mijn camera mee. En de zon scheen. Helaas was de auto een beetje stoffig :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de zwarte neus inmiddels standaard op alle uitvoeringen/lakkleuren?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri055
Goed idee, kleuren vergelijken. De mijne is Aurora grijs
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/thM9Vbk/IMG-20190226-175636.jpg
Ik ben benieuwd naar de andere kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gluten Parody schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:17:
[...]

Is de zwarte neus inmiddels standaard op alle uitvoeringen/lakkleuren?
Volgens mij wel, maar alleen als je een MY2018 koopt. Op de MY2017 krijg je nog de grijze vlakken. Maar als je nu nog een MY2018 besteld, kun je volgens mij net zo goed wachten op de nieuwe met de grotere accu.

Vandaag viel me op dat de lampen eigenlijk best wel veel stroom trekken. Als ik parkeerlichten aanzet (1 standje voorbij auto), trekt de auto in stilstand (wel met de radio aan) rond de 300W, met de lampen aan stijgt dat naar 700W. Ik dacht dat de dimlichten 50W per stuk waren, hoe komt er dan 400W aan verbruik bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Als je het met de EV data op het scherm bepaalt denk ik niet dat dat zo betrouwbaar is. Je zou het met Torque moeten proberen. En dan niet 1x maar 5x bijvoorbeeld. En de radio uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zonoskar schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:23:
[...]

Kun je volgens mij net zo goed wachten op de nieuwe met de grotere accu.
Helaas kan niemand (inclusief de dealer) nog iets zeggen over wanneer deze te bestellen is of uberhaubt leverbaar wordt. Inmiddels staat de Gen2 wel op ev-database.

https://ev-database.nl/au...ndai-IONIQ-Gen-2-Electric

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WgNn1zQ/gen2.jpg

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Als ze hem voor My 2020 nemen zou deze voor de zomer te bestellen moeten zijn met eerste leveringen na de zomer. Als ze evenwel er een 19.5 of 20.5 van maken kan het alle kanten uit. Al zou het mij verbazen als ze de oude Electric naast de nieuwe hybride gaan blijven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-09 20:25
Mijn Ioniq komt een maand later heb ik net te horen gekregen. DWZ ik ben er zelf achteraan moeten gaan bellen, beetje slordig allemaal. Verwacht in NL op 1 april ipv op 1 maart. Dan nog een week of 2 voor afleveren.

Mijn leasemaatschappij gaat niet blij zijn, want mijn huidige auto gaat dan over de 180.000 km heen en dat schijnt niet te mogen (ivm vervanging distributieriem en ander groot onderhoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3D

N3D

zonoskar schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Velgen geplastidipt? Had de mijne ook zwart gedaan na 3 weken pakte mijn vriendin de wasstraat en was de helft ervan af helaas :( zag er wel mooi uit grijze accenten had ik carbon gewrapt en de velgen mat zwart geplastidipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

N3D schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:52:
[...]

Velgen geplastidipt? Had de mijne ook zwart gedaan na 3 weken pakte mijn vriendin de wasstraat en was de helft ervan af helaas :(
Ja, plastidip, maar dan van Motip. Ik heb 4 jaar gereden met mijn Audi A1 met plastidip velgen en daar zat 1 kleine beschadiging op na die 4 jaar. Dus ik hoop dat deze ook zo lang mooi blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Anme schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:20:
Mijn leasemaatschappij gaat niet blij zijn, want mijn huidige auto gaat dan over de 180.000 km heen en dat schijnt niet te mogen (ivm vervanging distributieriem en ander groot onderhoud).
De leasemij heeft vast wel een paar voorraad-Tesla’s staan die in december op kenteken zijn gezet, mag je daar niet tijdelijk in karren? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik denk dat de nieuwe Electric pas vanaf begin volgend jaar echt leverbaar wordt. Hij is officieel namelijk nog niet eens aangekondigd en de eerste lekken gaven een introductie datum van september 2019 aan. Hij zal waarschijnlijk niet eens direct leverbaar zijn dus dan zit je al snel in 2020.

Ik denk ook niet dat ze de huidige versie en de nieuwe versie naast elkaar gaan maken, maar ik verwacht wel dat de nieuwe versie een vanaf prijs krijgt net onder de 40K. Zie ook:

Stefanovic45 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Ik ben benieuwd of de prijs ook omhoog gaat, ik verwacht eerlijk gezegd van wel. De 64kWh Kona kost ongeveer 40k. De 39kWh versie zou zo'n 35K gaan kosten. De benzine versie van de Kona is er vanaf 23,500 euro ( Comfort versie ).

De Ioniq 28 kWh kost nu zo'n 34K. De prijs voor de 39kWh versie is nog niet bekend, maar de benzine versie is er vanaf 28,500 euro ( Comfort versie ). De Ioniq is dus een duurdere auto dan de Kona, gebaseerd op het prijsverschil tussen de hybride modellen.

Het lijkt me niet dat ze een Ioniq met 39kWh voor 34K gaan aanbieden, de accu moet door iemand worden betaald. Dat gaat grotendeels echt wel door de klant worden gedaan. Het verschil tussen de Kona Hybrid en de 39kWh full electric is 12.500 euro. Als je dit doorrekent naar een Ioniq zou de Ioniq 39kWh op 41K uitkomen. Misschien dat dit niet 1 op 1 door te berekenen is, maar een prijs van net onder de 40K zou niet raar zijn. Dit ligt ook in lijn met de Leaf 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
Stefanovic45 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:07:
Ik denk ook niet dat ze de huidige versie en de nieuwe versie naast elkaar gaan maken, maar ik verwacht wel dat de nieuwe versie een vanaf prijs krijgt net onder de 40K. Zie ook:

Stefanovic45 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

[...]
Dat betekent dat 11kWh je €6000 extra kost (er vanuit gaande dat de auto verder gelijk blijft). Dat vind ik nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
38K is ook net onder de 40K ;) Daarmee zou die 4000 euro duurder zijn, dat klinkt alweer iets aannemelijker nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
De huidige Ioniq EV kan zomaar onder kostprijs worden verkocht, dus de prijs van de nieuwe versie is niet zo makkelijk te bepalen. Ook kan een accu met hogere energiedichtheid een hogere prijs per kWh hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Gluten Parody op 27-02-2019 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Net jaarlijks onderhoud gehad van mijn Ioniq EV (MY17). Rijd er nu een vol jaar mee (slechts 14k gereden...) en er was niets op aan te merken. Alleen update van de kaarten en firmware.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Net berichtje gelezen over de Kia Soul. Daar stoppen ze wel de 200Pk motor in en de 64 kWh batterij. Nu Hyundai nog :) Laten we hopen dat de geruchten dus niet al te goed kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind zijn conclusie fout. Downhill regen 2 ging van 8.8 naar 15.5 en bij de rotonde zelfs 41.5. Bij coasting noemt hij één cijfer dat tussen de eerste twee ligt en houdt dan op.
Dat is voor mij geen enkel verschil.
Daarbij zal het voor bergaf rijden ook weinig uitmaken. Je moet sowieso remmen om niet te hard te gaan rijden en of je dat doet door de voetrem (die elektrisch remt) of door regen (wat hetzelfde is als elektrisch remmen) maakt geen verschil uit.

Het verschil tussen regen en coasting moet je uittesten op plekken waar je af moet remmen voor stoplichten of afslagen. Is het beter om eerder van het gas te gaan en langer uit te rollen dan later van het gas te gaan en meer elektrisch te remmen (common sense zegt het eerste).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHA1337
Net vanwege veel file 35 kilometer naar huis binnendoor gereden. Tot nu toe record te pakken. 9.5kwh/100km over 35 kilometer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Onze Ioniq EV Comfort in het wit is gister officieel besteld door Leaseplan (ANWB), dealer had goed nieuws. Verwachte leverdatum eind maart, begin april.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
EHA1337 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:17:
Net vanwege veel file 35 kilometer naar huis binnendoor gereden. Tot nu toe record te pakken. 9.5kwh/100km over 35 kilometer :)
Wut, had je een lasso naar de vrachtwagen voor je uitgegooid? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik had 11.8 met een gemiddelde snelheid van 85 km/u, maar ook wel stukken 110-120. Ik hoop dat het nog beter wordt 😁 Batterij temperatuur is nog redelijk laag (14 graden).
zonoskar schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:32:
Net berichtje gelezen over de Kia Soul. Daar stoppen ze wel de 200Pk motor in en de 64 kWh batterij. Nu Hyundai nog :) Laten we hopen dat de geruchten dus niet al te goed kloppen.
De soul is een wat hogere auto, dan kun je een batterij in de bodem leggen. Dat gaat bij een Ioniq niet :( 64 kWh zie ik voorlopig nog niet gebeuren dus!

[ Voor 56% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-02-2019 08:17 ]

• EHA1337
Gluten Parody schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:32:
[...]

Wut, had je een lasso naar de vrachtwagen voor je uitgegooid? :+
Binnendoor en avondspits. Harder dan 80 kon ik niet rijden. Vanwege het lekkere weer kon zowel de heater als A/C uit en lekker t raampje open.

Verbaasde me toen ik thuis was wat de trip meter zei inderdaad. Teller staat nagenoeg op 2000 km met een gemiddelde van 15.1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik had gisteren op 25Km een verbruik van 108 Wh/Km. Wel alles binnendoor in sport stand.

proof :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I6jZxISW3yAqE4fOWk1ejwrT/full.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door zonoskar op 28-02-2019 09:48 ]

• Marc O.
Zal straks ook eens binnendoor gaan rijden. Benieuwd of ik die mooie waarden kan evenaren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N3D

N3D

zonoskar schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:40:
Ik had gisteren op 25Km een verbruik van 108 Wh/Km. Wel alles binnendoor in sport stand.

proof :)
[Afbeelding]
gisteren rit van 260km gemiddeld verbruikt van 11,9kWh/100km in theorie 240km+/- op een volle lading zou er mee gereden kunnen worden :) en leuke is mijn auto heeft 90k+ op de teller ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KjKShZT/IMG-1631.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door N3D op 28-02-2019 16:15 ]

• Marc O.
Ik merk dat als ik tijdens het remmen door een kuil of andere oneffenheid in de weg rijd, het regeneratief remmen stopt en de auto mechanisch verder remt. Als ik de rem dan weer even loslaat en daarna opnieuw rem, dan remt ie weer wel regeneratief. Hebben meer mensen dat?

[ Voor 22% gewijzigd door Marc O. op 28-02-2019 18:56 ]

• Stefanovic45
Marc... De Ioniq is ook niet geschikt voor off road he 😉

Ik vind het sowieso wel lasting om te bepalen wanneer die nou de schijven gebruiken en wanneer regeneratief remt. Alleen vlak voor het stilstaan hoor je de schijven iets schuren maar verder merk ik weinig.

Pagina: 1 ... 54 ... 195 Laatste