Ik heb vandaag geen rare dingen gezien bij de ACC, heb er vrij veel gebruik van gemaakt. Ik heb afgelopen weekend ook de update gedraaid.
Vandaag stond de eerste 'spannende' rit op het programma met de Ioniq. Een dag naar een klant met een totale afstand van 350 kilometer en geen mogelijkheid tot laden bij de klant. Uiteindelij heb maar 1 keer bij de snellader hoeven te staan. Daarbij heb ik wel volgeladen tot 87%, hieronder het volledige verhaal
Ik lieg niet als ik maar 1 keer aan een snellader heb gestaan, maar ik heb toch een 20-tal procenten kunnen bij laden op een regliere lader. Ik ben vanmorgen met een volle accu naar kantoor gereden, 24% verbruikt. Op kantoor heb ik even kunnen bijladen tot 95% ( ging maar met 2.3kW

ondanks laadpaal). Toen ben ik voor een trip van 130 km naar de klant vertrokken. Bij aankomst had ik nog 40km range over. Het verbruik was nog best hoog, maar ik reed dan ook buiten de spits heb ik rij 120 waar het mag.
Vanmiddag vanuit de klant rechtstreeks terug naar huis gegaan, op 16km van de klant zat een snellader dus die maar gepakt. Ik moest op dat moment nog 165 kilometer afleggen dus ik ging er vanuit dat ik dat niet ging redden met 1 snellaadsessie. Toch voor de zekerheid maar een paar minuten langer blijven staan toen de snelheid afnam na 80% zodat ik volgens de GOM een range had van ongeveer 175 kilometer had bij 87%. Dat gaf me iets meer flexibiliteit en ach, ik was toch even bezig op de laptop. Waar het kon gewoon door gereden rond de 120km/u, maar het was natuurlijk wel wat drukker dan 's ochtends, dus ik kon wel iets minder hard dan op de heenweg.
Tot mijn verbazing was mijn verbruik op de terug weg behoorlijk laag. Dat zal deels door de wind mee zijn geweest, maar ik gok ook vanwege een warmere batterij door de snellaadsessie, dus die zal ook wat beter hebben gepresteerd.
Uiteindelijk heb ik met mijn ene snellaadsessie toch mijn thuisbasis gehaald. Ik had bij vertrek 10 km speling in de GOM ( 165km vs 175 ) maar bij thuiskomst had ik nog 25 kilometer over! Ik moet zeggen dat ik het laatste stuk snelweg max 110 heb gereden, maar dat was echt maar de laatste 10 kilometer.
Ik heb hieruit twee conclusies kunnen trekken:
- De GOM klopt aardig, dat ik steeds meer speling kreeg kwam vooral omdat ik veel efficiënter reed.
- Een accupakket van ongeveer 25 graden presteert al merkbaar beter dan wanneer die een graad op 10 is.
Ik heb alle data met Torque pro verzameld en dit zijn de stats die ik interessant vond om te delen:
Ochtend rit naar kantoor (pre heated):
Afstand | Gemiddelde snelheid | Verbruikt batterij percentage | Verbuik kWh | Verbuik per 100 km | Gem batterij temp |
52,4 | 77,35 | 24 | 6,72 | 12,82442748 | 9,312821119 |
Ochtend rit naar klant:
Afstand | Gemiddelde snelheid | Verbruikt batterij percentage | Verbuik kWh | Verbuik per 100 km | Gem batterij temp |
126,06 | 94,77 | 70 | 19,6 | 15,54815167
| 13,40906421
|
Vanaf klant naar laadpaal:
13,98
| 93,36
| 9 | 2,52
| 18,02575107
| 14,08655844
|
Gegevens terug naar huis:
168,46 | 84,63 | 77 | 21,56 | 12,7982904
| 26,91420803
|
Er kunnen natuurlijk wat kleine afrondingsverschillen inzitten omdat ik het verbruik heb gebaseerd op het aantal verbruikte procenten, maar de verhoudingen liegen er niet om.