Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 16:39
WilliamGeluk schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:32:
[...]

Ook aan @Davidshadow13

Mooi dat jullie na 75k kilometers nog geen degradatie opmerken in de dagelijkse praktijk.
Gaan jullie nog een soort van zuinig met de accu om in de zin van zoveel mogelijk tussen de 20 - 80% laten schommelen of kijken jullie daar verder niet naar?
Mja, enigszins wel. Als het kan laad ik niet tot 100% tenzij ik daarna snel weg ga. Op het werk laad ik wel meestal tot 100% (in de winter met 80% haal ik het niet naar huis en terug naar het werk) en dan staat-ie nog een halve dag met 100% voor ik weer naar huis ga.
Aan de onderkant let ik niet zo op het percentage, ga regelmatig onder de 20%. Verder weinig snelladen (1-2x per maand), tenzij op vakantie.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:11
pmiddeld schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:43:
[...]

Mja, enigszins wel. Als het kan laad ik niet tot 100% tenzij ik daarna snel weg ga. Op het werk laad ik wel meestal tot 100% (in de winter met 80% haal ik het niet naar huis en terug naar het werk) en dan staat-ie nog een halve dag met 100% voor ik weer naar huis ga.
Aan de onderkant let ik niet zo op het percentage, ga regelmatig onder de 20%. Verder weinig snelladen (1-2x per maand), tenzij op vakantie.
Ik heb wel een vergelijkbare laadstrategie.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
pmiddeld schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:43:
[...]

Mja, enigszins wel. Als het kan laad ik niet tot 100%
stel je dat ergens in?
is het bewezen dat dit beter is voor je batterij of houd hyundai hier al rekening mee met de buffer capaciteit?

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Nee, dat kun je niet instellen, behalve bij de app EVNotify kun je jezelf een berichtje sturen als de accu voor een vooraf ingesteld percentage vol is (gebruik ik af en toe). Moet je nog wel zelf afkoppelen, anders laadt-ie vrolijk verder.
Ik laad meestal aan 3,7 kW laders, daarmee gaat het ruwweg 10% per uur. Als je het percentage bij het begin weet, dan weet je ook wanneer je moet stoppen. Heel ouderwets eigenlijk :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ah, donderdag mag ik mijn Intense Blue Ioniq Comfort ophalen. Dan kan ik pas echt meepraten :) (en ben ik van de Kia Piccanto verlost).

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 12-02-2019 17:35 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15
Hmm, dat maakt het dan wel weer mogelijk om een terugkoppeling naar de laadpaal te doen en deze te laten stoppen bij pak em beet 80%. Binnenkort toch maar eens beginnen kijken naar hoe ik mijn laadpaal wil bouwen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Henry_tw schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:12:
[...]

stel je dat ergens in?
is het bewezen dat dit beter is voor je batterij of houd hyundai hier al rekening mee met de buffer capaciteit?
Voor zover ik weet is dat nergens bewezen en sowieso gebruikt de Ioniq maar 28Kw van 32Kw beschikbaar. Dus die buffercapaciteit is aanwezig.
Tevens zijn de laadcirquits slim genoeg om hier rekening mee te houden. In mijn beleving stamt het "voorzichtig met je accu" nog uit 1996 :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 14:12
Hmmm weet niet of het aan de nieuwe software ligt, maar vandaag bijna botsing gehad toen ik op de automatische cruisecontrole reed. De auto zag een voorligger op het display, alleen stond die al stil voor stoplicht. Mijn auto kwam er met 50 op af rijden, piep,piep,piep (waarschuwing aanrijding) en auto remde volledig zelfstandig en hard tot stilstand.

Geen idee of dit voor de update wel goed ging maar vond dit wel erg raar!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 16:40
Standeman schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:37:
[...]

Voor zover ik weet is dat nergens bewezen en sowieso gebruikt de Ioniq maar 28Kw van 32Kw beschikbaar. Dus die buffercapaciteit is aanwezig.
Tevens zijn de laadcirquits slim genoeg om hier rekening mee te houden. In mijn beleving stamt het "voorzichtig met je accu" nog uit 1996 :p
In de handleiding van de auto wordt anders geadviseerd om de accu niet volledig vol te laten indien niet in gebruik. Kan zijn dat de verwoording wat anders is, maar het staat erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
cacofant schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:55:
Hmmm weet niet of het aan de nieuwe software ligt, maar vandaag bijna botsing gehad toen ik op de automatische cruisecontrole reed. De auto zag een voorligger op het display, alleen stond die al stil voor stoplicht. Mijn auto kwam er met 50 op af rijden, piep,piep,piep (waarschuwing aanrijding) en auto remde volledig zelfstandig en hard tot stilstand.

Volgens mij altijd al geweest. Als je een auto 'volgt' op de ACC en die auto remt normaal af tot stilstand, dan zal jouw auto ook normaal afremmen. Maar voor een auto die al stilstaat zul je zelf tijdig moeten afremmen.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 12:53
Ik heb vandaag geen rare dingen gezien bij de ACC, heb er vrij veel gebruik van gemaakt. Ik heb afgelopen weekend ook de update gedraaid.

Vandaag stond de eerste 'spannende' rit op het programma met de Ioniq. Een dag naar een klant met een totale afstand van 350 kilometer en geen mogelijkheid tot laden bij de klant. Uiteindelij heb maar 1 keer bij de snellader hoeven te staan. Daarbij heb ik wel volgeladen tot 87%, hieronder het volledige verhaal :)

Ik lieg niet als ik maar 1 keer aan een snellader heb gestaan, maar ik heb toch een 20-tal procenten kunnen bij laden op een regliere lader. Ik ben vanmorgen met een volle accu naar kantoor gereden, 24% verbruikt. Op kantoor heb ik even kunnen bijladen tot 95% ( ging maar met 2.3kW :( ondanks laadpaal). Toen ben ik voor een trip van 130 km naar de klant vertrokken. Bij aankomst had ik nog 40km range over. Het verbruik was nog best hoog, maar ik reed dan ook buiten de spits heb ik rij 120 waar het mag.

Vanmiddag vanuit de klant rechtstreeks terug naar huis gegaan, op 16km van de klant zat een snellader dus die maar gepakt. Ik moest op dat moment nog 165 kilometer afleggen dus ik ging er vanuit dat ik dat niet ging redden met 1 snellaadsessie. Toch voor de zekerheid maar een paar minuten langer blijven staan toen de snelheid afnam na 80% zodat ik volgens de GOM een range had van ongeveer 175 kilometer had bij 87%. Dat gaf me iets meer flexibiliteit en ach, ik was toch even bezig op de laptop. Waar het kon gewoon door gereden rond de 120km/u, maar het was natuurlijk wel wat drukker dan 's ochtends, dus ik kon wel iets minder hard dan op de heenweg.

Tot mijn verbazing was mijn verbruik op de terug weg behoorlijk laag. Dat zal deels door de wind mee zijn geweest, maar ik gok ook vanwege een warmere batterij door de snellaadsessie, dus die zal ook wat beter hebben gepresteerd.

Uiteindelijk heb ik met mijn ene snellaadsessie toch mijn thuisbasis gehaald. Ik had bij vertrek 10 km speling in de GOM ( 165km vs 175 ) maar bij thuiskomst had ik nog 25 kilometer over! Ik moet zeggen dat ik het laatste stuk snelweg max 110 heb gereden, maar dat was echt maar de laatste 10 kilometer.

Ik heb hieruit twee conclusies kunnen trekken:
- De GOM klopt aardig, dat ik steeds meer speling kreeg kwam vooral omdat ik veel efficiënter reed.
- Een accupakket van ongeveer 25 graden presteert al merkbaar beter dan wanneer die een graad op 10 is.

Ik heb alle data met Torque pro verzameld en dit zijn de stats die ik interessant vond om te delen:

Ochtend rit naar kantoor (pre heated):
AfstandGemiddelde snelheidVerbruikt batterij percentageVerbuik kWhVerbuik per 100 kmGem batterij temp
52,477,35246,7212,824427489,312821119

Ochtend rit naar klant:
AfstandGemiddelde snelheidVerbruikt batterij percentageVerbuik kWhVerbuik per 100 kmGem batterij temp
126,0694,777019,615,54815167
13,40906421

Vanaf klant naar laadpaal:
13,98
93,36
92,52
18,02575107

14,08655844

Gegevens terug naar huis:
168,4684,637721,5612,7982904
26,91420803

Er kunnen natuurlijk wat kleine afrondingsverschillen inzitten omdat ik het verbruik heb gebaseerd op het aantal verbruikte procenten, maar de verhoudingen liegen er niet om.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Henry_tw schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:12:
[...]
Die buffer is 10% bij nieuw en is vanaf dat moment een aflopende zaak. In de meeste gevallen mag verwacht worden dat de buffer na een jaar of drie opgesoupeerd is, natuurlijk mede afhankelijk van hoeveel km je rijdt, en natuurlijk ook van hoe vriendelijk je de accu behandelt.

Er wordt gedacht dat van die buffer de helft aan de bovenkant zit en de helft aan de onderkant. Dus 100% betekent voor het totaal 95% en als de buffer minder wordt tussen de 95 en 100% in. Dat zijn dus veel hogere percentages dan 80%. Vandaar dat het wel degelijk zin heeft zo weinig en zo kort mogelijk naar de 100% opgeladen te gaan.

Het is algemene kennis dat Li batterijen degraderen en dat dat sterker is als ze voor een hoog percentage vol blijven staan en als het warm is. Zo lang die Li-technologie gebruikt wordt, is het wishful thinking dat het opeens anders zou zijn. Zie ook

https://batteryuniversity.com/

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

orillion schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:53:
[...]

In de handleiding van de auto wordt anders geadviseerd om de accu niet volledig vol te laten indien niet in gebruik. Kan zijn dat de verwoording wat anders is, maar het staat erin.
Ik had dat geïnterpreteerd wanneer je over weken praat en niet direct voor een aantal dagen. Wanneer je drie weken met het vliegtuig op vakantie gaat zou ik inderdaad de accu niet volledig vol achter laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Het advies is om 100% nooit te laten staan maar altijd direct te gaan rijden op het moment dat het 100% is. Dus het laden precies afstemmen op je vertrektijd. De accu veroudert niet speciaal of niet alleen door het gebruik, maar ook gewoon door de tijd, en meer naarmate hij meer geladen is en naarmate hij warmer is.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 13-02-2019 13:26 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 20:22
Vraag over verschillende manieren van laden.

Bij de Ioniq worden twee laadkabels geleverd, waarvan een met een shuko stekker.

Thuis is mijn laadunit aangesloten op de P1 van de slimme meter die vermogen levert afhankelijk van het verbruik binnenshuis op dat moment.

Mijn vraag is hoe dit geregeld in met het Shuko laadsnoer. Kan deze ook teveel vermogen opnemen waardoor mijn automaat uit zal schakelen?

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:57
wfveennl schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:55:
Vraag over verschillende manieren van laden.

Bij de Ioniq worden twee laadkabels geleverd, waarvan een met een shuko stekker.

Thuis is mijn laadunit aangesloten op de P1 van de slimme meter die vermogen levert afhankelijk van het verbruik binnenshuis op dat moment.

Mijn vraag is hoe dit geregeld in met het Shuko laadsnoer. Kan deze ook teveel vermogen opnemen waardoor mijn automaat uit zal schakelen?
Bij de granny charger kan je in de auto 3 laadniveaus instellen (laag, middel, hoog) welke geloof ik voor 6A, 8A en 10A laadstroom staan volgens mij. Dit is dus een vaste instelling, niet variabel.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik denk eerder 8, 10, 12A

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
In ieder geval kleine kans dat er een groep uitklapt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
orillion schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:53:
Da's een hardnekkige urban myth. Dat staat echt niet in de handleiding. Wat er wél staat (H6):
Als de auto gedurende langere tijd niet gebruikt gaat worden, moet de hoogspanningsbatterij iedere drie maanden worden opgeladen om ontlading te voorkomen. Ook moet de hoogspanningsbatterij onmiddellijk volledig geladen worden als het laadniveau te laag is geworden, voordat de auto gestald wordt.
Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt geadviseerd de normale laadprocedure te volgen. Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20% kunt u de hoogspanningsbatterij in optimale conditie houden door hem tot 100% op te laden. (Geadviseerd wordt één keer per maand of vaker.)
Het zou nogal vreemd zijn mochten dergelijke EV systemen niet voorzien zijn op 'laden tot 100%'. Die overschot van 3.2 à 4 kWh (28 <--> 32) is er niet alleen om degradatie over de levensduur op te vangen maar ook om middels het bms 100% aan te geven terwijl het in realiteit eerder 87% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
henri055 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:15:
Is er een maximum aantal nummers op een memorystick dat de mediaspeler kan indexeren bekend? Ik heb een flinke memorystick met 7051 bestanden ingevoerd. Ik zie echter niet alle artiesten/albums voorbij komen. Het bestandmenu geeft de meest directe indicatie: de mappen in de root gaan maar tot de S.
Uit de handleiding:
Aantal herkenbare mappen en bestanden
• Mappen: 2.000 voor USB
• Bestanden: 6.000 voor USB
• Geen herkenningslimiet voor maphiërarchieën
Maximaal aantal karakters (Unicode)
• Bestandsnamen: maximaal 64
• Mapnaam: maximaal 32
Dus als je 'r 7051 in de root hebt staan dan kan 'maar tot de S' best wel kloppen met max op 6000 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
ColdRain schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:08:
[...]

Da's een hardnekkige urban myth. Dat staat echt niet in de handleiding. Wat er wél staat (H6):

[...]

Het zou nogal vreemd zijn mochten dergelijke EV systemen niet voorzien zijn op 'laden tot 100%'. Die overschot van 3.2 à 4 kWh (28 <--> 32) is er niet alleen om degradatie over de levensduur op te vangen maar ook om middels het bms 100% aan te geven terwijl het in realiteit eerder 87% is.
Je hebt gelijk. Wat gek, ik wist echt zeker dat ik het gelezen had toen ik de auto 1,5 jaar geleden kreeg. Nu kan ik inderdaad alleen het stukje uit je quote vinden, verder geen adviezen. Heb ik voor niets 1,5 jaar m'n best gedaan om rond de 80% uit te komen met behulp van de daltarieveninstellingen 8)7
Bedankt, ik ga die instellingen er gelijk uit gooien en voortaan gewoon altijd tot 100% laden _/-\o_
Standeman schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:18:
[...]

Ik had dat geïnterpreteerd wanneer je over weken praat en niet direct voor een aantal dagen. Wanneer je drie weken met het vliegtuig op vakantie gaat zou ik inderdaad de accu niet volledig vol achter laten.
Jij hebt er dus ook iets over gelezen? Ik kan het niet meer vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door orillion op 13-02-2019 19:58 . Reden: Reactie op Standeman ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15
cacofant schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:55:

Dat is normaal bij vele (alle?) ACC systemen. Stilstaande objecten worden genegeerd als ze stilstaan wanneer ze voor het eerst gedetecteerd worden. Dit omdat het systeem denkt dat jij errond zal rijden en dus zelf zal ingrijpen als het nodig is. Je hebt dat hier niet gedaan waardoor het autonome noodremsysteem je alsnog tot stilstand heeft gebracht.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Jan Treur
ColdRain schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:08:

[Als de auto gedurende langere tijd niet gebruikt gaat worden, moet de hoogspanningsbatterij iedere drie maanden worden opgeladen om ontlading te voorkomen. Ook moet de hoogspanningsbatterij onmiddellijk volledig geladen worden als het laadniveau te laag is geworden, voordat de auto gestald wordt. Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt geadviseerd de normale laadprocedure te volgen. Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20% kunt u de hoogspanningsbatterij in optimale conditie houden door hem tot 100% op te laden. (Geadviseerd wordt één keer per maand of vaker.]

Deze quote gaat niet over het dagelijkse gebruik maar over de auto voor vele maanden wegzetten en al die tijd niet gebruiken, waarbij heel andere dingen spelen, zoals het risico dat de accu onder de 20% of zelfs op 0 uitkomt. In dat opzicht is dit niet erg relevant wat betreft het dagelijkse laden en ontladen. Beter is je te informeren via de kennis die er op Internet te vinden is over Li-gebaseerde batterijen, zoals via de batteryuniversity site.

[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 14-02-2019 02:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

orillion schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:57:
[...]
Jij hebt er dus ook iets over gelezen? Ik kan het niet meer vinden.
Gisteren nog even nagezocht en ik heb blijkbaar een net zo goed geheugen als jij :+

• Jan Treur
Op het wereldwijde Ioniq forum kom ik net nog een interessante tabel tegen;
zie:
https://www.ioniqforum.co...harging-3.html#post392350
https://cleantechnica.com...et-life-of-an-ev-battery/

°C Capacity after 1 year stored at 40% charge Capacity after 1 year stored at 100% charge

0 98% 94%

25 96% 80%

40 85% 65%

60 75% 60% (after 3 months)

• orillion
Jan Treur schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:21:
zie:

°C Capacity after 1 year stored at 40% charge Capacity after 1 year stored at 100% charge

0 98% 94%

25 96% 80%

40 85% 65%

Oké, maar is die 100% dan de echte 100%, of het stukje wat wij kunnen gebruiken (28 kWh in het geval van de Ioniq)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik denk dat dit de echte 100% is, dus in de eerste paar jaar zitten wij daar een stukje onder, dus dan kun je de genoemde percentages iets hoger inschatten, maar vanaf rond jaar 3 niet meer, want dan is de buffer verdwenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Treur op 15-02-2019 04:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heihar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik heb gisteren even de verhalen over laden gelezen hier en dacht zal vannacht eens unpluggen. Nu merkte ik vanochtend dat het automatisch voor verwarmen ook niet gebeurd was. Kan je dat instellen dat dit ook gebeurd als je niet in geplugged bent? Heb range genoeg dus kan wel wat kW-tjes missen aan voorverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Nee, preheat werkt alleen als je ingeplugd bent.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Jan Treur schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:21:
zie:

0 98% 94%

25 96% 80%

40 85% 65%

De strekking van het verhaal geloof ik wel. De exacte getallen minder. Zo zal in het experiment in relatief korte tijd telkens zijn geladen en daarna direct ontladen. De vraag is wat dat doet met de temperatuur van de accu. In de praktijk zal met verschillende snelheden worden geladen en ontladen. Vooral het ontladen zal veel minder continu zijn dan in een testopstelling. Daarom denk ik dat de degradatie over het algemeen langzamer gaat dan in een laboratoriumtest.
Maar we gaan het zien, al moeten we nog minstens een jaar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, dat is een algemene disclaimer wat betreft dat soort proeven met aantallen laadcycli. Maar het is niet duidelijk in welke richting de afwijking is. Tijdens zulke proeven wordt er direct ontladen na het laden, dus de tijd met 100% lading is relatief een stuk korter dan wanneer je de auto vaak een halve dag of langer op 100% laat staan. Ik heb ook iemand uit dit soort onderzoek horen zeggen dat de proeven een te rooskleurig beeld geven om dat soort redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Volgens mij blijft het voorlopig dus afwachten. Alleen de fabrikanten die alle data doorkrijgen (tesla, bmw) hebben de data om uitspraken te doen over de praktijk

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gisteren de Ioniq opgehaald, wat een auto. De Intense Blue is ook best een mooie kleur, heeft een beetje een paarse gloed. Zit er nou maar 1 USB poort op dat ding, of kijk ik er overheen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Bij de Comfort idd maar één. In de Premium moet er nog een in het kastje van de armsteun zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ok, ik heb een Comfort ja. Dat wordt dan alle muziek op mijn telefoon zetten als ik via USB wil luisteren en apple car wil kunnen doen tegelijk. Ik wil ook nog Torque draaien op een android telefoon, misschien een hub kopen en daar alles op aansluiten, of werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Gewoon een 12v naar usb naast je al bestaande usb poort stoppen? Ik heb dat ook voor mn dashcam.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Spiller schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:04:
Gewoon een 12v naar usb naast je al bestaande usb poort stoppen? Ik heb dat ook voor mn dashcam.
Even lezen. @zonoskar wil Apple carplay en een usb-stick tegelijk aansluiten. Dus niet alleen stroom tappen.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
Via usb luisteren moet ik lezen dat dat een stick is? Ik luister via usb met android auto. Voor Torque heb je geen usbdataverbinding nodig dus dan werkt een 12v naar usb omvormer prima icm bluetooth obd2 dongle.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
henri055 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:38:
[...]

Even lezen. @zonoskar wil Apple carplay en een usb-stick tegelijk aansluiten. Dus niet alleen stroom tappen.
Lukt niet (jammer genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Tesla pleegt fraude met gegevens over veiligheid

Niet 40% minder maar juist 60% meer ongelukken.

Zie:
https://www.autoblog.nl/n...m-enorm-gevaarlijk-120419
http://quality-control.us/nhtsa_autopilot_safety_claims.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Jan Treur schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:28:
Tesla pleegt fraude met gegevens over veiligheid
8)7

Wat een belachelijke clickbait kop, die je ook nog even dikgedrukt maakt. Zelfs petrolheadsite Autoblog durft zo'n kop niet te gebruiken. Omdat die titel nogal onterecht is: het is de NHTSA die een fout heeft gemaakt. Het is nogal de vraag of die fout bewust is gemaakt en al helemaal de vraag of Tesla de aandoener er van is. Laat staan dat Tesla dermate gebruik heeft gemaakt van deze cijfers dat er sprake van fraude is.

Dat er iets niet goed is gegaan klopt, maar wat je hier stelt is onzin. De getallen die al gelijk genoemd zijn, zijn ook bullcrap.

Ook totaal offtopic hier, trouwens.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, misschien moet ik het ergens anders plaatsen. Ik denk dat de onwil om met de gegevens te komen ook al veel zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Tip: in het topic "Elektrische auto's - deel 4" is bijna niks off topic en daar zitten zowel verstokte Tesla-fans als verstokte anti-Tesla figuren. Discussie verzekerd!
Overigens heeft dit niks met elektrisch rijden te maken maar wel met Tesla. En Tesla is elektrisch rijden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
  • Laatst online: 18-05 20:25
Verbruik is deze dagen een stuk lager . Was even naar de stad heen en weer 20 km deels 80 km/h en 50 km/h uitgekomen op 10.8/100. Zo laag heb ik het nog nooit bij mij gezien denk ik.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
pmiddeld schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:10:
Tip: in het topic "Elektrische auto's - deel 4" is bijna niks off topic en daar zitten zowel verstokte Tesla-fans als verstokte anti-Tesla figuren. Discussie verzekerd!
Overigens heeft dit niks met elektrisch rijden te maken maar wel met Tesla. En Tesla is elektrisch rijden...
OK, heb ik gedaan, met een iets aangepaste formulering.

Overigens heb ik zelf geen extreme mening over Tesla's. Ik wil gewoon reele informatie over de performance van dit soort AI systemen van alle auto's weten, of het nu Tesla's, Hyundai's of Nissans zijn, of nog andere. AI is tenslotte mijn vakgebied en ik heb zulke systemen ook in mijn auto. En wat er voor het ene type auto geldt, kan ook heel goed van toepassing op een ander type zijn. Bijvoorbeeld zijn er vrij veel ongelukken van Tesla's gerapporteerd waarbij een stukje van de rijbaan van minder dan 1 meter aan de zijkant geblokkeerd was, wat de auto niet opmerkte. Daar let ik sinds die tijd erg goed op, want dat zou ook bij een Ioniq kunnen spelen.

[ Voor 90% gewijzigd door Jan Treur op 16-02-2019 16:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Creatief met plastidip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sguAxAqDJgVoCzs3KbE66xno/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C5cWBOUBBopw5uf3YO9fVRMg/full.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 16-02-2019 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Jan Treur schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:37:
AI is tenslotte mijn vakgebied en ik heb zulke systemen ook in mijn auto. En wat er voor het ene type auto geldt, kan ook heel goed van toepassing op een ander type zijn.
Keyword hier is 'kan'. Ik heb intussen wel begrepen (hier en elders, bv ook in het intl ioniq forum) dat je heel erg achterdochtig bent, en da's je goed recht, geen probleem mee. Maar zet het dan niet neer als een feit. Geef aan dat het jouw mening is, gebaseerd op jouw ervaring. Zoals jij het soms verwoordt neigt je bijdrage (die over Tesla, maar evenzeer die over het gebruik van EV batterijen) naar FUD, 'het mocht zomaar eens waar zijn'. FUD-adepten hebben altijd gelijk: als de negatieve voorspelling (neergezet als 'het feit') niet uitkomt kraait er geen haan naar, als het wel uitkomt is het 'zie je wel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Ik snap 'm niet. 'k Heb ongeveer dezelfde kleur en ben net gaan kijken met een zaklamp maar ik zie het niet. Tenzij je 't over de velgen hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, de velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
henri055 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:38:
[...]

USB hub schijnt te werken. Weet niet of ze allemaal werken. Zie ook onze oosterburen:
Afbeeldingslocatie: https://www.goingelectric.de/forum/download/file.php?id=40729&t=1&sid=7ede360fe6ac696a7835294661e08d5e

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26
Ik vind net deze filmpjes van de gefacelifte Ioniq hybrid, modeljaar 2020. Buitenkant weet ik nog niet zo maar het interieur lijkt er wel op vooruit gegaan. Zou de Ioniq EV op de grille na hetzelfde worden?

[ Voor 11% gewijzigd door Gluten Parody op 17-02-2019 02:21 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Mooi kenteken! Ik rijd rond met dezelfde maar dan 815 als nummer.
evtje schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:36:
Verbruik is deze dagen een stuk lager . Was even naar de stad heen en weer 20 km deels 80 km/h en 50 km/h uitgekomen op 10.8/100. Zo laag heb ik het nog nooit bij mij gezien denk ik.
Kijk dat zijn nog eens verbruikscijfers. Daarmee ga je over de 250 km range !

[ Voor 33% gewijzigd door Stefanovic45 op 16-02-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
...naar de stad heen en weer 20 km deels 80 km/h en 50 km/h uitgekomen op 10.8/100
Kijk dat zijn nog eens verbruikscijfers. Daarmee ga je over de 250 km range !
Vind ik toch vreemd zelfs bij dit weer. Korte ritten hebben bij mij een veel hoger verbruik dan gemiddeld. Is die 10.8/100 voor die rit alleen of is het cumulatief (de default instelling op ioniq).
Ik heb ingesteld dat verbruik reset na elke oplaadbeurt. Opladen doe ik (normaal) enkel thuis en geeft dus aan wat en hoe ik die dag gereden heb. Ben al wel laag geweest (11 à 12) maar 10.8 hoop ik tegen de zomer wel eens 'te scoren' :) Mijn gemiddelde is nu ongeveer 15 (sedert okt '18).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
ColdRain schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:25:
[...]

[...]

Vind ik toch vreemd zelfs bij dit weer. Korte ritten hebben bij mij een veel hoger verbruik dan gemiddeld. Is die 10.8/100 voor die rit alleen of is het cumulatief (de default instelling op ioniq).
Ik heb ingesteld dat verbruik reset na elke oplaadbeurt. Opladen doe ik (normaal) enkel thuis en geeft dus aan wat en hoe ik die dag gereden heb. Ben al wel laag geweest (11 à 12) maar 10.8 hoop ik tegen de zomer wel eens 'te scoren' :) Mijn gemiddelde is nu ongeveer 15 (sedert okt '18).
Ik vind het ook echt heel vreemd en het verbaasde mij ook totaal.
Bij mij reset de auto elke dag het verbruik.
Heb gewoon normaal zoals altijd gereden.
Heb zelfs nog een paar km snelweg gereden .
Vanavond nog 2 km in de buurt gereden sprong hij toch snel naar 11.1. Terwijl ik daar heel rustig heb gereden +/- 30km/h.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:54

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gluten Parody schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:59:
Ik vind net deze filmpjes van de gefacelifte Ioniq hybrid, modeljaar 2020. Buitenkant weet ik nog niet zo maar het interieur lijkt er wel op vooruit gegaan. Zou de Ioniq EV op de grille na hetzelfde worden?
He bah, ook weer zo'n opgeplakt scherm. Waarom doen fabrikanten dit. Zijn er echt mensen die dit mooi vinden en waarom?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
ColdRain schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:05:
[...]

Keyword hier is 'kan'. Ik heb intussen wel begrepen (hier en elders, bv ook in het intl ioniq forum) dat je heel erg achterdochtig bent, en da's je goed recht, geen probleem mee. Maar zet het dan niet neer als een feit. Geef aan dat het jouw mening is, gebaseerd op jouw ervaring. Zoals jij het soms verwoordt neigt je bijdrage (die over Tesla, maar evenzeer die over het gebruik van EV batterijen) naar FUD, 'het mocht zomaar eens waar zijn'. FUD-adepten hebben altijd gelijk: als de negatieve voorspelling (neergezet als 'het feit') niet uitkomt kraait er geen haan naar, als het wel uitkomt is het 'zie je wel'.
Slechte dag gehad? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
Maasluip schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:52:
[...]

He bah, ook weer zo'n opgeplakt scherm. Waarom doen fabrikanten dit. Zijn er echt mensen die dit mooi vinden en waarom?
Consistentie over modellen heen. De Kona heeft het ook. Is het mooier? Nee, ik vind van niet. Maar wellicht kan zo het scherm iets hoger geplaatst zijn. Ik heb nog niet in een Kona gezeten dus kan dat niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Ik las dat de dealer meer dan 100 euro vraagt voor 1 wieldop. Op Marktplaats staat een set 15" velgen incl wieldoppen te koop voor 65 euro totaal.
https://link.marktplaats.nl/m1375915398

Mocht iemand een wieldop bekrast hebben :)

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Maasluip schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:52:
He bah, ook weer zo'n opgeplakt scherm.
Hoe moet je dan zo'n groot scherm kwijt..? Niet elke auto heeft de spoorbreedte van een Model S.

In het dashboard vind ik mooier omdat het scherm dan geen 'achterkant' heeft, maar hoe je dan in een C-klasse auto als de Ioniq een 10" scherm of groter wegwerkt... dat lukt horizontaal amper.

[ Voor 27% gewijzigd door Gluten Parody op 17-02-2019 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
ColdRain schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:05:
Ik vind inderdaad dat we kritisch moeten kijken naar allerlei zaken. Soms met het doel om even wakker te schudden, zoals bij dat Tesla gedoe, vooral als het over veiligheid gaat. Maar raadpleeg vooral ook zelf bronnen die ik er doorgaans bij geef. Wat betreft EV batterijen en hun degradatie, daar heb ik sinds 2013 ervaring mee en er ook onderzoek naar gedaan bij een behoorlijk aantal anderen. Daarom heb ik vanuit die ervaring een verwachting van een bepaald percentage van degradatie per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Prachtig. Maar laten we het in dit topic weer hebben over de Hyundai Ioniq Electric. :)

Ik ben wel benieuwd of er Ioniq EV-rijders zijn die geen eigen laadpaal hebben. Kom je uit met laden op je werk, of sta je toch veel bij snelladers onderweg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiller
Ik laad heel weinig thuis, woon in Amsterdam centrum dus wel voldoende laadpalen in de omgeving. Werk 3 dagen in de week in Houten(60km enkele reis) en daar kan ik altijd laden. Verder een keer in de week naar de Lidl in Koog aan de Zaan waar ik speciaal boodschappen ben gaan doen vanwege de snellader.
Verder werk ik een dag in de week in Oss, Veghel, Drachten of bv Rotterdam en dan pak ik altijd een snellader op de heen of terugweg. Vind het zelf geen enkel probleem om 15-20 minuten bij Fastned of Allego te staan. Even ramen en lampen schoonmaken, mail bijwerken en dan kun je alweer gaan.

Heb de auto sinds begin november en staat inmiddels 13k km op dus ongeveer 4000km per maand. Heb minder dan 10 keer thuis aan een openbare laadpaal gestaan.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 16:45
Ik gebruik sinds een tijdje de laadpassen van NL-MAB, maar ik zie erg hoge oplaadhoeveelheden langskomen. Het is natuurlijk wel winter geweest, maar ik had afgelopen week dus een registratie voor bijna 29 kwH terwijl mijn batterij nog 14% capaciteit had. Evenzo had ik over heel januari een kleine 1500 kilometer gereden, mijn boordcomputer geeft een verbruik van 16.5 KwH / 100 km aan voor die paal, maar volgens NL-MAB heeft voor 300 KwH laadregistraties staan...

Voor mijn gevoel ruimt dat niet helemaal. Hoe is de ervaring van anderen hier?

[ Voor 19% gewijzigd door filipy23 op 17-02-2019 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Houd rekening met ca. 15% laadverliezen. Je betaalt de stroom die er uit de laadpaal komt. Dat is meer dan er in je accu terecht komt. De auto rekent met het laatste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Gluten Parody schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:05:
[...]

Prachtig. Maar laten we het in dit topic weer hebben over de Hyundai Ioniq Electric. :)

Ik ben wel benieuwd of er Ioniq EV-rijders zijn die geen eigen laadpaal hebben. Kom je uit met laden op je werk, of sta je toch veel bij snelladers onderweg?
Hierzo :w

De dichtstbijzijnde laadpalen staan op 150, 300 en 400m afstand. Gelukkig is die op 150 meter vaak vrij, maar soms moet ik een stukje verder. Op zich geen probleem, alleen als je net boodschappen hebt gedaan en ook moet laden. Voordeel is dat ik nu op loopafstand van mijn werk zit en dus overdag kan laden en die palen toch niks staan te doen..

Snelladers gebruik ik regelmatig, vriendin woont op 150km afstand dus als mijn auto niet helemaal vol zit red ik het niet (130km/h + verwarming) en stop ik meestal wel even in de buurt van Utrecht bij Fastned. Dat is ook omdat de baas betaald :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
Fijne ervaring zondag. We moesten met het gezin (=5, 2 jongste zijn 19 en groot) naar een familiefeest een kleine 10 km ver. Normaal rijden we dan met de Sharan maar nu wou iedereen met de Ioniq. Ik rij dus ik zit sowieso comfortabel :) maar blijkbaar zat iedereen goed, ook achterin. Dat had ik niet verwacht en dus was ik blij verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
filipy23 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:35:
Ik gebruik sinds een tijdje de laadpassen van NL-MAB, maar ik zie erg hoge oplaadhoeveelheden langskomen. Het is natuurlijk wel winter geweest, maar ik had afgelopen week dus een registratie voor bijna 29 kwH terwijl mijn batterij nog 14% capaciteit had. Evenzo had ik over heel januari een kleine 1500 kilometer gereden, mijn boordcomputer geeft een verbruik van 16.5 KwH / 100 km aan voor die paal, maar volgens NL-MAB heeft voor 300 KwH laadregistraties staan...

Even een tijdje met een andere laadpas proberen bij de zelfde laadpaal. Kijken of dat uitmaakt. Wel van een andere provider he. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
ColdRain schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:31:
[...]

Uit de handleiding:

[...]

Dus als je 'r 7051 in de root hebt staan dan kan 'maar tot de S' best wel kloppen met max op 6000 :)
Niet in de root. Mijn muziek is verdeeld over mappen. Maar ook dan telt de limiet. Ik heb 6000 bestanden dus mis hier en daar een album.
Zie ookhttps://www.ioniqforum.co...file-limit-usb-stick.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
hmmm net een 256Gb stick aangeschaft.. lees nu net over de limiet...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
pmiddeld schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:48:
Houd rekening met ca. 15% laadverliezen. Je betaalt de stroom die er uit de laadpaal komt. Dat is meer dan er in je accu terecht komt. De auto rekent met het laatste.
Kan je op de Ioniq een limiet instellen qua opladen? Lees in het Kona topic dat ze daar denken dat het verlies vooral tussen de 80 en 100 procent SOC veroorzaakt wordt. Dus dan zou begrenzen wel een aardige optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3D
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-10-2020

N3D

jerh schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:16:
[...]

Kan je op de Ioniq een limiet instellen qua opladen? Lees in het Kona topic dat ze daar denken dat het verlies vooral tussen de 80 en 100 procent SOC veroorzaakt wordt. Dus dan zou begrenzen wel een aardige optie zijn.
Ioniq's kunnen dat helaas niet Kona's daar kan je netjes instellen max % waar die stopt met opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Zouden ze dat ooit nog met een firmware update kunnen toevoegen? Zou toch mogelijk moeten zijn (en is erg wenselijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Kan inderdaad niet. Maar als het zo is als je denkt, dan zal dat vooral bij hogere laadstromen zijn. Bij mijn 3,7 kW huis lader krijg ik volgens EVNotify continu 2,9-3,0 kW in de auto. Volgens mijn slimme meter geeft de lader continu 3,5 kW. Dus geen verschil t.o.v. een speciaal traject in het percentage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Gluten Parody schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:05:
[...]

Ik heb een IONIQ en geen eigen laadpaal. Mijn werk zit op 40km afstand, dus mijn woonwerk verkeer is 80km per dag. Ik laad vrijwel altijd alleen op werk. Met dit weer heb ik een actieradius van zo’n 190km en na 1 dag heb ik daar dus nog 110 van over. In principe kan ik dus 2 werkdagen heen en weer zonder te laden, maar in de praktijk laad ik toch elke werkdag en zit ie ‘s avonds om 17:30 gewoon weer vol, gewoon omdat het kan.

Op donderdag 17:30 uur (ik werk 4 dagen) heb ik bij thuiskomst nog zo’n 150km en daarmee rijd ik vervolgens het hele weekend. Als ik in het weekend ergens langdurig heen ga (een winkelstad, de Ikea, een dierentuin of wat dan ook) dan kan ik meestal wel laden bij een publieke paal in de buurt. Op zondagavond laad ik (indien nodig) bij een publieke laadpaal bij mij in de buurt. Er zijn er 3 op loopafstand.

Soms moet ik voor werk wat verder weg, voor afspraken op locatie. Dan houd ik rekening met een minuut of 15 extra reistijd en laad ik op de heen of terugweg even een kwartiertje bij bij een snellaadpaal en eet ik intussen een broodje bij een naastgelegen benzinestation.

Al met al heel prima te doen allemaal met mijn afstanden. Incidenteel snelladen bij FastNed voelt dankzij autocharge ook steeds normaler en is echt een fluitje van een cent geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orillion
[...]

Je kunt met de daltarieven behoorlijk precies timen wanneer je op 80% zit als je een keer kijkt hoeveel je auto in één uur laadt (qua percentage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
[...]

Laadverliezen zijn er altijd bij af laden, ik had ook bij een lagere soc een verlies van 17 %. Dat was wel met een lang verlengsnoer. Deze week ga ik de Zappi installeren, dan ga ik meten wat dan de laadverliezem zijn.
filipy23 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:35:

Dat verschil komt idd door de laadverliezen zoals hierboven al was vermeld. Dit was waarschijnlijk bij een AC lader? Bij DC laden wordt het omzetten door de pas vaak gedaan en heb je bijna geen laadverlies meer, dat is een voordeeltje met afrekenen per kWh Scheelt zo 10%

[ Voor 46% gewijzigd door Stefanovic45 op 18-02-2019 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Ik hoop binnenkort mijn laadpaal te kunnen (laten) installeren. Zou het qua vermindering van verliezen nog rendabel zijn om een dikkere kabel te laten aanbrengen vanuit de meterkast? Totale afstand zal een meter of 10 zijn en ik laad dagelijks ca. 16kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marc O. schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:34:
Ik hoop binnenkort mijn laadpaal te kunnen (laten) installeren. Zou het qua vermindering van verliezen nog rendabel zijn om een dikkere kabel te laten aanbrengen vanuit de meterkast? Totale afstand zal een meter of 10 zijn en ik laad dagelijks ca. 16kWh.
Heb zelf wel een dikkere kabel laten installeren. Standaard was 4mm2, Hier ligt nu een 6mm2 kabel van meterkast naar laadpaal.
Ik had ergens gelezen dat 4 kwadraat niet echt overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik ga idd ook voor 6mm draad. Dit wordt ook geadviseerd vanuit Zappi en die paar 10tjes... Bij is is het ook een meter of 15 dus dan zit je met 32A al wel op het randje.

Geen idee hoeveel het scheelt, maar een paar % heb je zo te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Kan iemand in de buurt van Amsterdam of Utrecht mij helpen met installeren van Torque pro? Ik krijg het niet werkend en mis de laadsnelheid echt op lange trips.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Waar loop je vast? Heb je wel een goede ODBII adapter? Die dingen van 2/3 euro werken vaak niet. Ik heb zelf een Konnwei KW902, die werkt sowieso goed met een Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Namaak elm327 van marktplaats: http://link.marktplaats.nl/m1370248010.
Hij werkt wel met andere Obd2 uitlees apps maar in Torque pro krijg ik niks werkend. Daarom leek het me aan Torque instellingen te liggen. Mocht er iemand een werkende app hebben kan ik snel zien of het de dongle is of de instellingen.

[ Voor 32% gewijzigd door Spiller op 19-02-2019 20:10 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Misschien kun je EVnotify proberen. Ik heb ook een Konwei 902 en ook daarmee wil Torque pro niet altijd, of het duurt heel lang voor de waarden ververst worden (zeg, 10 minuten of meer) terwijl de BT en de ECU wel goed gekoppeld zijn volgens de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Voordat ik de Konwei 902 koop wil ik hem graag bij iemand testen waarvan diegene weet dat Torque goed ingesteld staat.
EVnotify heb ik maar geeft ook niks weer.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefanovic45
zonoskar schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:20:
Misschien kun je EVnotify proberen. Ik heb ook een Konwei 902 en ook daarmee wil Torque pro niet altijd, of het duurt heel lang voor de waarden ververst worden (zeg, 10 minuten of meer) terwijl de BT en de ECU wel goed gekoppeld zijn volgens de app.
Ik heb dat probleem nog nooit gehad. Hij koppelt bij mij alleen wel moeizaam. Vaak moet ik de odb even herstarten (zit een knopje op) voordat die goed koppelt.

@Spiller 90% kans dat die namaak odb 2 ook niet werkt, ik had er eerst ook 1 besteld en die liet ook niets zien. Via AliExpress heb je zon konnwei al voor 10 euro...

Dit filmpje heeft mij erg geholpen bij het juist configureren van Torque pro: YouTube: Torque/ OBD2 Installieren - am Ioniq & Soul EV - Daten auslesen

[ Voor 12% gewijzigd door Stefanovic45 op 19-02-2019 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
@Spiller
Je kan ook eerst even ander gratis software proberen. B.v caniOn. Bjorn heeft er een filmpje over gemaakt.
YouTube: Mitsubishi i-MiEV with caniOn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Stefanovic45 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:11:
Ik heb dat probleem nog nooit gehad. Hij koppelt bij mij alleen wel moeizaam. Vaak moet ik de odb even herstarten (zit een knopje op) voordat die goed koppelt.
Ja, misschien is het dat wel. Ik had de dongle deze avond aan laten staan en vanmorgen deed Torque het perfect. @Spiller als je in de buurt van Eindhoven woont kun je wel een keer lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:41
joblamie schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:15:
[...]

Ik heb een IONIQ en geen eigen laadpaal. Mijn werk zit op 40km afstand, dus mijn woonwerk verkeer is 80km per dag. Ik laad vrijwel altijd alleen op werk. Met dit weer heb ik een actieradius van zo’n 190km en na 1 dag heb ik daar dus nog 110 van over. In principe kan ik dus 2 werkdagen heen en weer zonder te laden, maar in de praktijk laad ik toch elke werkdag en zit ie ‘s avonds om 17:30 gewoon weer vol, gewoon omdat het kan.

Op donderdag 17:30 uur (ik werk 4 dagen) heb ik bij thuiskomst nog zo’n 150km en daarmee rijd ik vervolgens het hele weekend. Als ik in het weekend ergens langdurig heen ga (een winkelstad, de Ikea, een dierentuin of wat dan ook) dan kan ik meestal wel laden bij een publieke paal in de buurt. Op zondagavond laad ik (indien nodig) bij een publieke laadpaal bij mij in de buurt. Er zijn er 3 op loopafstand.

Soms moet ik voor werk wat verder weg, voor afspraken op locatie. Dan houd ik rekening met een minuut of 15 extra reistijd en laad ik op de heen of terugweg even een kwartiertje bij bij een snellaadpaal en eet ik intussen een broodje bij een naastgelegen benzinestation.

Al met al heel prima te doen allemaal met mijn afstanden. Incidenteel snelladen bij FastNed voelt dankzij autocharge ook steeds normaler en is echt een fluitje van een cent geworden.
Mijn auto komt binnenkort, maar ik ga ook niet thuis laden. Enkeltje werk is 18 KM en met mijn 4 daagse werkweek zou ik één keer in de week moeten laden op het werk. Uiteraard is dat afhankelijk van of ik in het weekend heb gereden, maar ik rij niet veel privé. Ik verwacht dus in de meeste gevallen uit te komen met één keer laden, op de laatste werkdag van de week.
In de wijk is een laadpaal op 100 a 150 meter. Geen ramp als ik daar een keertje de auto moet parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:24
Krijg net een alert van gaspedaal voor een nieuwe Ioniq occasion... 25.800 exclusief btw voor een 2017 Comfort. Dat is 31.218 inclusief... met een catalogusprijs nieuw van 33.995 gaat dit toch nergens meer over?

Ene dealer doet zijn demo weg voor 26k inclusief en andere vragen voor auto's met 40.000km 3000 to 5000 euro meer?!

https://www.autowereld.nl...aar-29273870/details.html Nieuw en rijklaar, netto prijs 31200 ?!?!

[Edit: het is een soort Bonanza geworden, wat een (bijtellings) gek ervoor geeft? Niet gunstig voor de particulier.]

[ Voor 11% gewijzigd door UniMatrix op 20-02-2019 12:51 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik vind die achterkant wel iets mooier zo, maar het interieur is geen verbetering. Dat uitstekende scherm spreekt me totaal niet aan, gebruik dat sowieso al niet, staat vrijwel altijd uit en superzonde dat ze al die mooie grote cubbies in de middenconsole eruit halen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Misschien verklaart dat de post boven je... run op het oude model? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Gluten Parody op 20-02-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:46
Shapeshifter schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Ik vind die achterkant wel iets mooier zo, maar het interieur is geen verbetering. Dat uitstekende scherm spreekt me totaal niet aan, gebruik dat sowieso al niet, staat vrijwel altijd uit en superzonde dat ze al die mooie grote cubbies in de middenconsole eruit halen.
Ik vind dat nieuwe scherm juist wel mooi! Beetje verfrissend en van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vind het nieuwe interieur ook wel mooi. De lampen aan de voorkant ook trouwens. Maar ik ben toch blij dat ik al rijdt in de Ioniq. Voor zover bekend wordt er nu niets gedaan aan de aandrijving (buiten een grotere accu). Een Ioniq met de aandrijving/accu van de Kona zou voor mij top zijn. Hopelijk komen ze daar in de komende jaren mee en dan kan ik mooi overstappen als mijn leasecontract afloopt.

• cacofant
Precies, ik moet nog 4,5 jaar ;-) Tegen die tijd hopelijk een 40kWh of beter 64kWh Ioniq

Tesla Model 3 RWD (2023)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nou, de blijheid is er even af, vanmorgen gingen de deuren niet open. Met de noodsleutel de deur open kunnen krijgen en naar mijn werk kunnen rijden. Maar de rest van de deuren gaan dus niet open (klep ook niet). Ik heb vannacht wel een smartphone en ODB stekker laten zitten, maar zouden die de 12V accu kunnen ontladen? En dan zodanig dat ik wel kan rijden en ook verder niet bijgeladen is tijdens de rit van 30Km? De dealer wist ook niet echt iets te vertellen behalve dat ik maar langs moest komen. Hij hangt nu aan de lader, dus hopelijk is straks alles opgelost.

• Spiller
Hoor je de vergrendeling werken of niet? Zo nee dan vast en zeker 12V probleem.

Ioniq 5 P45

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nee, je hoort niks. De dealer vond het wel vreemd dat ik kon rijden met een lege 12V accu. Misschien dat ie net op het randje was?

• cacofant
obd stekker ook niet laten zitten, kan wel eens de oorzaak zijn..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Staat de optie om automatisch bij te laden uit de hoofdaccu wel aan? Klinkt alsof dat niet het geval is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 53 ... 195 Laatste