Het was wel enigszins te verwachten dat dit bericht zou komen. Ik ben benieuwd of de prijs ook omhoog gaat, ik verwacht eerlijk gezegd van wel. De 64kWh Kona kost ongeveer 40k. De 39kWh versie zou zo'n 35K gaan kosten. De benzine versie van de Kona is er vanaf 23,500 euro ( Comfort versie ).
De Ioniq 28 kWh kost nu zo'n 34K. De prijs voor de 39kWh versie is nog niet bekend, maar de benzine versie is er vanaf 28,500 euro ( Comfort versie ). De Ioniq is dus een duurdere auto dan de Kona, gebaseerd op het prijsverschil tussen de hybride modellen.
Het lijkt me niet dat ze een Ioniq met 39kWh voor 34K gaan aanbieden, de accu moet door iemand worden betaald. Dat gaat grotendeels echt wel door de klant worden gedaan. Het verschil tussen de Kona Hybrid en de 39kWh full electric is 12.500 euro. Als je dit doorrekent naar een Ioniq zou de Ioniq 39kWh op 41K uitkomen. Misschien dat dit niet 1 op 1 door te berekenen is, maar een prijs van net onder de 40K zou niet raar zijn. Dit ligt ook in lijn met de Leaf 2.0.
Met dit verschil is de grotere batterij niet voor iedereen de betere keuze. Ik hoop natuurlijk ook niet dat ze hem voor 34K gaan aanbieden, want ik heb net een 28kWh versie gekocht
Je zag het prijsverschil tussen de generaties ook terug komen bij de Nissan Leaf, de Leaf 2.0 is behoorlijk duurder dan de Leaf generatie 1. De Ioniq is echter niet echt een nieuwere generatie maar alleen een face lift.
Natuurlijk? Bij de Renault Zoe kun je toch ook een accu upgrade kopen? De oude accu's worden gewoon gerecycled dus die kunnen nog prima worden ingezet. Of het prijs technisch interessant is is natuurlijk een tweede, maar ik zie niet in waarom het niet mogelijk zou moeten zijn. Het zal meer liggen aan de hoeveelheid moeite die Huyndai er in steekt.
Davidshadow13 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:29:
[...]
Dat zou er wel voor zorgen dat de nieuwe Ioniq qua gebruiksvriendelijkheid wel op achteruit gaat aangezien die drivetrain van LG Chem, langzamer oplaad dan de huidige 28 kWh batterij in de Ioniq. Dus ik hoop dat dit nieuwe battery pack voor de Ioniq gewoon volledig nieuw is met hetzelfde BMS als de huidige en dat de prestaties van de accu daardoor niet verslechterd.
De huidige Ioniq heeft toch ook al batterijen van LG Chem? Mogelijk wel 6-2-2 of 5-3-2 i.p.v. 8-1-1 of 6-2-2 in het nieuwe model ( en de Kona ). Een andere chemie zou mogelijk ook verklaren waarom de Ioniq met een 28kWh accu tot 70kWh kan laden. Een accu chemie van 6-2-2 heeft een lagere energie dichtheid ( = minder hitte ) en betere stabiliteit dan een accu op basis van het 8-1-1 proces.