Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Wat ik begreep van een ingenieur bij FastNed is dat de transformatiestations die gebruikt worden bij deze nieuwe laadpunten zijn voorbereid op een gecombineerd vermogen van 350 kW. De CCS 2.0 standaard is verder ook voorbereid op een maximaal vermogen van 350 kW. Alleen heeft ABB op dit moment nog geen laadstations ontwikkeld die ook 350 kW kunnen leveren over een enkele CCS plug.Jan Treur schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:50:
Ik ben toch nog wel nieuwsgierig of sinds kort of vanaf binnenkort die twee CCS laders ter plekke ook in combinatie gebruikt kunnen worden zodat je (in theorie) op 350 kW zou kunnen laden; dat wordt gesuggereerd.
De laadpunten die FastNed nu gebruikt hebben 1x een ChaDeMo plug op 175 kW en 1x een CCS plug op 175 kW. Mocht ABB in de toekomst laadpunten gaan maken die wel 350 kW over CCS doen dan hoeft FastNed alleen de laadpunten te vervangen omdat de kabels en regelelektronica hier al op voorbereid is.
HD4Life @ Full-HD
Bron:https://library.e.abb.com/public/f7de61f00640497fbbf207a5f5ec725b/ABB_EVI_ProductLeaflet_TerraHP_nd_web.pdfA single power cabinet system can charge a 400 V car at full 150 kW (375 A) continuously. With Dynamic DC power sharing technology, a two power cabinet Dynamic DC charger configuration can charge two EVs simultaneously, with up to 350 kW and 500 A, while optimizing the available grid connection.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dat klopt.Sonicfreak schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:34:
Gisteren even groot licht geprobeerd op mijn Ioniq Premium en volgens mij zijn dat halogeen lampjes. Het viel nogal op omdat de normale koplampen LED lampen hebben die wat wit licht geven en bij groot licht werd het licht wat geel van kleur.
Facts don't care about your feelings
Nog eventjes geduld dus.
Voorraad auto? Anders is de levertijd nu een stuk minder als een paar maanden terug^LuKKie^ schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:15:
Goed, vanmorgen de dealer gesproken en die had eindelijk de bestelling binnen van de leasemaatschappij (ProLease). Hij heeft gelijk de importeur gebeld en vooralsnog verwachten ze de 3de week april mijn auto in de haven, levering op 1 mei.
Nog eventjes geduld dus.
Da's ook het tijdsframe wat ik van de leverende dealer (Preuninger) heb gehoord, eind april/begin mei. Alleen was de mijne al in november vorig jaar besteld... Zou Hyundai nu aan het opschalen zijn met de productie van de Ioniq Electric?^LuKKie^ schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:15:
Goed, vanmorgen de dealer gesproken en die had eindelijk de bestelling binnen van de leasemaatschappij (ProLease). Hij heeft gelijk de importeur gebeld en vooralsnog verwachten ze de 3de week april mijn auto in de haven, levering op 1 mei.
Nog eventjes geduld dus.
Klopt, vergeten te vermeldenHim_ schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:00:
[...]
Voorraad auto? Anders is de levertijd nu een stuk minder als een paar maanden terug
Ben het sowieso met je eensVerwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:34:
Als ik de Ioniq vergelijk met de Nissan Leaf 2018 ben ik op heel veel punten blij dat ik met de Ioniq gekozen heb! Bjorn Nyland testte de actieradius van de Ioniq (28 kWh) en de 2018 Leaf (40 kWh) en kwam uit op een vrijwel gelijke range. Zeker met de hoge laadsnelheid is de Ioniq op trips van 150 km+ alleen te verslaan door Tesla. Al zal een Tesla als de Ioniq echt op 80 kW laadt het zelf moeilijk krijgen doordat de Model S zo'n 20-30% minder zuinig is.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Die van mij was in oktober besteld met als leverdatum juni 2018. Ik stond wel even raar te kijken toen Preuninger me begin februari opbelde dat hij klaar stondGerard S 67 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:02:
[...]
Da's ook het tijdsframe wat ik van de leverende dealer (Preuninger) heb gehoord, eind april/begin mei. Alleen was de mijne al in november vorig jaar besteld... Zou Hyundai nu aan het opschalen zijn met de productie van de Ioniq Electric?
Geen flauw idee waar ze die vandaan hadden, misschien zwerven er nog een paar voorraad auto's rond.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

zou er gewoon mee gaan rijden, ik heb eerder geen verschil gemerktN3D schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:46:
Gisteren avond helaas zo te zien over een schroef gereden. Gelukkig was ik bij een fastned aan het laden dat de band pas goed leeg liep. Nu zit er een prop in iemand enige ervaring met het rijden met een prop of is het waard om de band helemaal te vervangen?
[afbeelding]
[afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nou, dan heb ik dus nog een kansje dat 'ie iets eerder komt.... maar laat ik maar uitgaan van niet, dan kan het alleen maar meevallenStandeman schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:23:
[...]
Die van mij was in oktober besteld met als leverdatum juni 2018. Ik stond wel even raar te kijken toen Preuninger me begin februari opbelde dat hij klaar stond![]()
Geen flauw idee waar ze die vandaan hadden, misschien zwerven er nog een paar voorraad auto's rond.
Verwijderd
Hyundai gaf in eind vorig jaar oktober aan dat er een verdubbeling zou plaats vinden van de productie naar totaal 4.000 auto's per maand (https://pushevs.com/2017/...on-increase-now-underway/).Gerard S 67 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:02:
[...]
Da's ook het tijdsframe wat ik van de leverende dealer (Preuninger) heb gehoord, eind april/begin mei. Alleen was de mijne al in november vorig jaar besteld... Zou Hyundai nu aan het opschalen zijn met de productie van de Ioniq Electric?
Dat had ik ook begin van het jaar.N3D schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:46:
Gisteren avond helaas zo te zien over een schroef gereden. Gelukkig was ik bij een fastned aan het laden dat de band pas goed leeg liep. Nu zit er een prop in iemand enige ervaring met het rijden met een prop of is het waard om de band helemaal te vervangen?
[afbeelding]
[afbeelding]
Bij Hyundai langs geweest en daar ook een prop in laten zetten.
Ik heb gevraagd of die er wel eens uit gaat na een tijd? Ze vetelde mij van nooit. Prop is sterker dan de band.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Goodyear Presents New Tire Technology Designed to Advance the Performance of Electric Vehicles
Toch de juiste keus gemaakt door voor de Ioniq te gaan.
[ Voor 56% gewijzigd door Sonicfreak op 09-03-2018 10:07 ]
YouTube: New Nissan Leaf vs Hyundai Ioniq road trip
[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 09-03-2018 12:08 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Je auto laten updaten naar de laatste software lost dit probleem op.Nikeau schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:53:
Je kan in de instellingen je regeneratief remmen op een bepaalde stand zetten per mode. Nu heb ik bijvoorbeeld hem in de sport mode op stand 3 staan, maar geregeld zet ik de auto aan en dan is deze weer terug gesprongen naar stand 1 geloof ik. Verder niet heel storend maar dit lijkt me niet te horen
Persoonlijk vind ik hem heerlijk rijden qua zit positie en vering. Het enige waar mijn kinderen over klagen is dat de bestuurdersstoel automatisch naar achteren gaat bij het uitstappen
Het gebrek aan versnellingen is ook heerlijk. Maar dat is standaard voor ev.
Veel plezier!
Dat de stoel naar achteren gaat kan je uitzetten mocht je dit nog niet geweten hebbenStandeman schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:37:
[...]
Persoonlijk vind ik hem heerlijk rijden qua zit positie en vering. Het enige waar mijn kinderen over klagen is dat de bestuurdersstoel automatisch naar achteren gaat bij het uitstappen
Het gebrek aan versnellingen is ook heerlijk. Maar dat is standaard voor ev.
Veel plezier!
Nu valt mij opeens op dat ik meer range heb.. eerder zat ik rond de 170/175km en nu opeens rond 210km.. altijd mooi meegenomen!
Zonet merkte ik iets vreemds.. stond bij de macdrive te wachten op mijn eten, begin mijn auto redelijk te trillen en je hoort op dat moment een zware zoom.. denk dat dit een ventilator is. Nadat het stopt hoor ik harde sjoes.. lijkt net dat een druk weggaat... Of zou ik opeens een turbo hebben?
Vaker meegemaakt? Daarvoor natuurlijk al veel meegereden en nu opeens dit.. anders maar weer terug naar de garage.
[ Voor 7% gewijzigd door albert04 op 10-03-2018 18:53 ]
Reset?albert04 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:49:
Afgelopen donderdag heb ik de auto naar de garage gebracht.. Dit vanwege de terugroep actie. Ze hebben de warmtewisselaar vervangen..
Nu valt mij opeens op dat ik meer range heb.. eerder zat ik rond de 170/175km en nu opeens rond 210km.. altijd mooi meegenomen!
Of het betere weer...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maja mss zou dat het wel zijn en is het gewoon een toeval..
[ Voor 11% gewijzigd door albert04 op 10-03-2018 19:37 ]
Jup, merk het ook als het erg koud is en de auto moet de verwarming aanzwengelen. Lichte trilling in het stuur en gebrom. Zeker weten warmtepomp. Houdt ook vrij snel weer op.Jan Treur schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:13:
Dit is ook gemeld door sommige anderen; lijkt normaal te zijn in verband met het verwarmingsysteem (warmtepomp).
defrost?JottemJ schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:25:
[...]
Jup, merk het ook als het erg koud is en de auto moet de verwarming aanzwengelen. Lichte trilling in het stuur en gebrom. Zeker weten warmtepomp. Houdt ook vrij snel weer op.
Facts don't care about your feelings
Ik heb trouwens een premium besteld in het zwart, rond november is deze geserveerd als reeds bestelde auto.
Als je hem op Auto hebt, of snel zet doet hij dat niet, heb ik ontdekt, dan gaat hij pas harder na een paar minuten als er warmte gegenereerd is.YoshiBignose schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:55:
Trouwens, weten jullie hoe je het uitzet dat hij automatisch keihard gaat blazen als je de auto start? De Kia deed dit ook. Als je de verwarming op de voorruit aan zet dan gaat hij hard blazen, dat is wel handig, maar waarom doet ie dit standaard als je de auto start?
[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 11-03-2018 17:28 ]
Mooi uitvoering, al zeg ik het zelfdaniel62638 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 15:06:
Ik heb trouwens een premium besteld in het zwart, rond november is deze geserveerd als reeds bestelde auto.

[ Voor 30% gewijzigd door Stephanoff op 11-03-2018 19:45 ]
Gasloos sinds 2018.
Hij gaat je zeker bevallen, mooie auto!daniel62638 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:08:
Helaas, geen blackjack voor mij. Auto was reeds besteld, konden geen wijzigingen meer gedaan worden.
Ik rijd ook een zwarte zonder "backpack" en vind dat zwart met grijs juist erg mooi. Maar ik krijg de indruk dat ik daar een uitzondering in ben. Overigens zou het me ook niet verbazen dat wanneer een meegespoten voor en achterzijde standaard waren, men zou kiezen voor de optie van de "two tone" versie met grijze delen... Marketing, marketing...
Hmm ik zit met de huidige temperaturen nog steeds rond de 170km max..albert04 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:49:
Afgelopen donderdag heb ik de auto naar de garage gebracht.. Dit vanwege de terugroep actie. Ze hebben de warmtewisselaar vervangen..
Kreeg je bericht van je dealer over die terugroep actie?
Morning Lena | 13-03-2018 |
Thruxton | 24-03-2018 |
Morning Lily | 29-03-2018 |
Grand Uranus | 02-05-2018 |
Wel staan de volgende boten voor de haven van Antwerpen gepland:
Morning Champion | 16-04-2018 |
Morning Lisa | 21-04-2018 |
Morning Pride | 01-05-2018 |
Kan het zijn dat ze uitladen in Antwerpen in plaats van Rotterdam of dat een van bovenstaande boten toch nog naar Rotterdam komt?
Dan zijn er in ieder geval twee uitzonderingen in NL, want ik rijd ook een zwarte en heb het "black pack" ook achterwege gelaten. Helemaal zwart vond ik te zwart worden en die grijze onderbreking heeft wel iets. Als ik mijn Ioniq in een andere kleur had gekozen, dan had ik eventueel wel overwogen om de grijze delen zwart te laten maken. Maar gelukkig, over smaak valt niet te twisten.snaptnie schreef op zondag 11 maart 2018 @ 23:27:
[...]
Hij gaat je zeker bevallen, mooie auto!
Ik rijd ook een zwarte zonder "backpack" en vind dat zwart met grijs juist erg mooi. Maar ik krijg de indruk dat ik daar een uitzondering in ben. Overigens zou het me ook niet verbazen dat wanneer een meegespoten voor en achterzijde standaard waren, men zou kiezen voor de optie van de "two tone" versie met grijze delen... Marketing, marketing...
En het is een stukje uitstaling. Het is 'gezond' dat mijn auto er neutraal uitziet als ik bij een klant kom.Thobon schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:09:
[...]
Dan zijn er in ieder geval twee uitzonderingen in NL, want ik rijd ook een zwarte en heb het "black pack" ook achterwege gelaten. Helemaal zwart vond ik te zwart worden en die grijze onderbreking heeft wel iets. Als ik mijn Ioniq in een andere kleur had gekozen, dan had ik eventueel wel overwogen om de grijze delen zwart te laten maken. Maar gelukkig, over smaak valt niet te twisten.
Ik heb grijs met grijs, maar het breekt mooi, dus ik ben er erg blij mee.
(Dat ziet er zo uit: https://www.autozeeland.n...t-ev-4%25-bijtelling.html maar dan met net iets andere koplampen omdat ik de LED lampen heb.)
Volgens mij zie ik de zwart/grijs variant weleens rijden in Nijmegen, misstaat zeker niet!
45 kW Ioniq EV
42 kW BMW i3
38 kW eGolf
36 kW Nissan Leaf
27 kW Opel Ampera-e/Chev Bolt
Zie: https://www.autogids.be/a...he-auto-snelst-laden.html
Als je dat laadvermogen in kW naar km/h (het extra bereik dat je krijgt per uur laden) omrekent, worden de verschillen nog groter i.v.m. de betere efficientie (in km/kWh) van de Ioniq. Dan krijg je dit rijtje (op basis van de EPA efficienties):
290 km/h Ioniq EV
250 km/h BMW i3
219 km/h eGolf
199 km/h Nissan Leaf
155 km/h Opel Ampera-e/Chev Bolt
[ Voor 30% gewijzigd door Jan Treur op 13-03-2018 21:04 ]
Daar moet eerlijkheidshalve bij gezegd worden dat de test bij winterse temperaturen gedaan is.Jan Treur schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:16:
De Ioniq wint bij een 50 kW lader in laadsnelheid van alle directe concurrenten:
Ioniq 45 kW
BMW i3 42 kW
eGolf 38 kW
Nissan Leaf 36 kW
Opel Ampera-e 27 kW
Zie: https://www.autogids.be/a...he-auto-snelst-laden.html
Als dat laadvermogen in kW naar km/h omgerekend zou worden, zouden de verschillen nog groter zijn i.v.m. de betere efficientie (in km/kWh) van de Ioniq.
leuk artikel, is net leesbaar met google translate. Kon alleen de link naar het zomer artikel niet vinden (staat in artikel, maar link werkt niet)Jan Treur schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:57:
Ja, nog toegevoegd. Zo ziet dat eruit:
[afbeelding]
https://elbil.no/stor-sam...t-ford-focus-og-kia-soul/
Weet je dat zeker van die 120kW?N3D schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:21:
Gisteren op de A4 op bij de 175kW laders geladen kwam iemand met de nieuwe LEAF ook laden op de 175kW lader zijn accu was 50% opgeladen en op het schermpje gaf hij aan dat van 50% tot 83% 74 minuten zou duren xD. Paar dagen terug iemand met een Ampera-e die hem ook op de 175kW aan het laden met de CCS stekker die kon maar 47kWh pakken van de lader terwijl de mijne rond de 120kWh pakt. Dit was met ongeveer 15 graden buiten. Ben ik blij dat ik een ioniq rij nu
Eerdere berichten gaven 80kW aan
dat was met ongeveer 3 graden buiten. dat hij rond de 80kWh zit. Als warmer is doet hij het blijkbaar beter. Tevens ook na mijn bericht dat ik 80kWh pakte rond de koude periode had ik de auto naar de garage gebracht voor om de auto te updaten. Denk dat ook met de update misschien te maken heeft. Maar kan ook zijn dat het temperatuur verschil enorm uitmaakt hoe snel de auto kan laden.BarryH schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:54:
[...]
Weet je dat zeker van die 120kW?
Eerdere berichten gaven 80kW aan
Ben benieuwdHim_ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:50:
nice, ga het vandaag proberen bij Hoofddorp, kijken of het inderdaad zo rap gaat.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Die van mij (geleverd in december 2017) bleek het onderdeel voor aflevering vervangen te hebben.Him_ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:24:
bij mij niets over een terug roep actie, ook bij RDW op mijn kenteken geen entries
Goed punt, bij mij zie ik ook geen entries. Maar die van mij is wel van juni 2017 (levering in Nederland) en had wel verwacht dat die onder de terugroepactie zou vallen.Him_ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:24:
bij mij niets over een terug roep actie, ook bij RDW op mijn kenteken geen entries
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Bij mij staat niets in RDW, maar de dealer moet het wel vervangen. Onderdeel is alleen slecht leverbaar, waardoor ik al een maand erop wacht.uFx schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:58:
[...]
Goed punt, bij mij zie ik ook geen entries. Maar die van mij is wel van juni 2017 (levering in Nederland) en had wel verwacht dat die onder de terugroepactie zou vallen.
De mijne is ook van 2017 had mijn dealer gebeld gewoon en uitgelegd over de terugroepactie die wisten het ook eerst niet na onderzoek bij hun viel mijn auto er wel onder. Ik zou gewoon je dealer bellen en uitleggen over de terugroep actie op de ioniq electric modellen en of jouwe er ook onder valt heb je zo gelijk antwoord.uFx schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:58:
[...]
Goed punt, bij mij zie ik ook geen entries. Maar die van mij is wel van juni 2017 (levering in Nederland) en had wel verwacht dat die onder de terugroepactie zou vallen.
Voor welk onderdeel is de terugroep actie in gang gezet?N3D schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:12:
[...]
De mijne is ook van 2017 had mijn dealer gebeld gewoon en uitgelegd over de terugroepactie die wisten het ook eerst niet na onderzoek bij hun viel mijn auto er wel onder. Ik zou gewoon je dealer bellen en uitleggen over de terugroep actie op de ioniq electric modellen en of jouwe er ook onder valt heb je zo gelijk antwoord.
Als ik het goed heb is bij mij de accumulator vervangen. Ik heb het ergens eerder gemeld op de forumHim_ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:56:
[...]
Voor welk onderdeel is de terugroep actie in gang gezet?
Sinds vandaag is ook mijn ioniq in bestelling.
Levering staat gepland vanaf week 39.
Betreft een ioniq electric premium in Phoenix orange.
Opties:
- instapverlichting
- stoepverlichting met logo
- massagefunctie
- lederen bekleding (chestnut)
Verwijderd
Heb je een screenshot van je laadsessie bij Fastned? 120 kW lijkt mij enorm voor voor een 28 kWh accu.N3D schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:43:
[...]
dat was met ongeveer 3 graden buiten. dat hij rond de 80kWh zit. Als warmer is doet hij het blijkbaar beter. Tevens ook na mijn bericht dat ik 80kWh pakte rond de koude periode had ik de auto naar de garage gebracht voor om de auto te updaten. Denk dat ook met de update misschien te maken heeft. Maar kan ook zijn dat het temperatuur verschil enorm uitmaakt hoe snel de auto kan laden.
Je kan alleen je gemiddelde berekenen, want de FastNed stations laten helaas niet real-time de huidige laadsnelheid zienVerwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:27:
[...]
Heb je een screenshot van je laadsessie bij Fastned? 120 kW lijkt mij enorm voor voor een 28 kWh accu.
HD4Life @ Full-HD
Dat was dus even schrikken

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 15-03-2018 08:52 ]
En, hoe was de laadsessie? Ook 120 kWh gehaald of was het toch rond de 80 kWh?Him_ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:50:
nice, ga het vandaag proberen bij Hoofddorp, kijken of het inderdaad zo rap gaat.
Hm. Maar ging hij ook weer aan toen je op de aan/uit knop drukte? Of moet je daarvoor op de rem drukken?Standeman schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:51:
Ben er sinds kort achter dat als dochter-lief op de aan/uit knop drukt de Ioniq ook echt uit gaat, ook al rij je met 110 op de snelweg![]()
Signatures zijn voor boomers.
Nee helaas niet stom zal als volgende keer ook net zo warm is en ik ben aan het laden bij een 175kW lader een foto van maken.Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:27:
[...]
Heb je een screenshot van je laadsessie bij Fastned? 120 kW lijkt mij enorm voor voor een 28 kWh accu.
Zit daar geen beveiliging op dan, klinkt erg gevaarlijk?!? Bij mij is er wel eens per ongeluk tijdens het rijden (op snelheid) op "R" gedrukt, dat had geen gevolgen. Ik ben net als @Maasluip wel benieuwd hoe je het op hebt kunnen lossen. En er komen direct nog wat vragen op:Standeman schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:51:
Ben er sinds kort achter dat als dochter-lief op de aan/uit knop drukt de Ioniq ook echt uit gaat, ook al rij je met 110 op de snelweg![]()
- normaal gaat hij direct in "P" dat zal nu toch niet, want dan ligt je gebit nu waarschijnlijk op het dashboard
- gaat het stuurslot erop?
Het display ging uit en het duurde even een seconde of twee voordat ik door had wat er aan de hand was. De versnelling stond in 'N', welke ik in 'D' probeerde te zetten, maar dat werkte natuurlijk niet. Ik was al op zoek om veilig richting de vluchtstrook te gaan, maar er zaten auto's naast me. Door op de power-knop te drukken (zonder rempedaal) kwam hij weer tot leven en kon ik gewoon doorrijden, met de nodige adrenaline in mijn bloed
Dochter lief mag niet maar aan de knopjes zitten
Ik heb nu ook twee moeren/bouten met roest, dat is toch vreemd? Is het bij jou nu helemaal goed?Thobon schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 23:03:
[...]
Ik heb ze niet los gehaald, dus ik geloof je meteen dat het moeren zijn ipv bouten. Ik heb de auto in oktober gekregen en een week later Michelin Crossclimate+ banden laten monteren. De bandenmonteur zei toen ook al dat hij gezien had dat er twee moeren licht aan het roesten waren en vond dat vreemd. Nu zijn het er meer. Ze zien er onbeschadigd uit. Dus wat nou de oorzaak is? Ze worden binnenkort vervangen. Hopelijk is het dan opgelost.
Stuurslot zal er ook wel niet op gaan. Ik vind het wel een beetje dom dat de auto verder uit gaat. Als ik in mijn Prius op de aan/uit knop druk tijdens het rijden dan gaat hij alleen maar in N. Lijkt me inderdaad ook voor het adrenalineniveau wat handiger.
Signatures zijn voor boomers.
Bij mijn vorige auto (Clio met keycard) gebeurde er gewoon niets als ik de keycard er uit haalde of op de aan/uit knop drukte. Dus ik vind het ook wel een beetje vaag dat hij gewoon echt uit gaat.Maasluip schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:10:
@Standeman
Stuurslot zal er ook wel niet op gaan. Ik vind het wel een beetje dom dat de auto verder uit gaat. Als ik in mijn Prius op de aan/uit knop druk tijdens het rijden dan gaat hij alleen maar in N. Lijkt me inderdaad ook voor het adrenalineniveau wat handiger.
Gelukkig was er geen motor om op af te remmen
Ging niet helemaal lekker, je moet geladen kW delen door de tijd, kwam in het begin op 74kWh uit.Gerard S 67 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:17:
[...]
En, hoe was de laadsessie? Ook 120 kWh gehaald of was het toch rond de 80 kWh?
Liet de sessie doorlopen om te zien of dit nog omhoog ging maar er ging iets fout, ik kon met de app de sessie niet stoppen en via het scherm wordt er om een token gevraagd. Kreegde sessie dus niet gestopt

Hoopte dat hij vanzelf afging slaan maar duurde mij te lang, heb uiteindelijk de sessie gestopt met de paniek knop. Gestart op 53% en helaas zat ik toen al op 85% en was de snelheid al terug gelopen.
Uiteindelijk gemiddeld 47 kWh gehaald.
Ga vanmiddag weer een poging wagen maar nu met bijna lege batterij en zorg ervoor dat ik op tijd de sessie stop zet
Hmm... bij mij zitten mijn kinderen gewoon vast in de gordel op de achterbank, die kunnen überhaupt ook niet bij de startknop... Bovendien halen die het ook niet in hun hoofd (hebben ze nog nooit gedaan) om op dat soort knoppen te gaan drukken tijdens het rijden. Enige knopje dat ze bedienen is van de elektrische ramen.Standeman schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:43:
@Maasluip en @snaptnie
Het display ging uit en het duurde even een seconde of twee voordat ik door had wat er aan de hand was. De versnelling stond in 'N', welke ik in 'D' probeerde te zetten, maar dat werkte natuurlijk niet. Ik was al op zoek om veilig richting de vluchtstrook te gaan, maar er zaten auto's naast me. Door op de power-knop te drukken (zonder rempedaal) kwam hij weer tot leven en kon ik gewoon doorrijden, met de nodige adrenaline in mijn bloed. Van het stuurslot heb ik dus niets van gemerkt, maar ik ben ook in mijn baan ben gebleven.
Dochter lief mag niet maar aan de knopjes zitten
Ach ja, van mij mogen ze de radio, airco, stoelverwarming, spotify via mijn telefoon, etc bedienen. Knopjes zijn er om ingedrukt te worden, alleen soms niet tijdens het rijden. Het was een ongelukje en we hebben weer wat geleerd.Gerard S 67 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:12:
[...]
Hmm... bij mij zitten mijn kinderen gewoon vast in de gordel op de achterbank, die kunnen überhaupt ook niet bij de startknop... Bovendien halen die het ook niet in hun hoofd (hebben ze nog nooit gedaan) om op dat soort knoppen te gaan drukken tijdens het rijden. Enige knopje dat ze bedienen is van de elektrische ramen.
Protip: de handrem doet het ook gewoon als je rijdt, die heeft mijn zoontje getest... Was ook even schrikken, gelukkig zat er niemand achter me...Standeman schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:51:
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Shapeshifter schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:21:
[...]
Protip: de handrem doet het ook gewoon als je rijdt, die heeft mijn zoontje getest... Was ook even schrikken, gelukkig zat er niemand achter me...

Goed om te weten!
Als je de Torque app en een bluetooth OBD2 dongle gebruikt kun je het van minuut tot minuut volgen.Him_ schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:30:
[...]
Ging niet helemaal lekker, je moet geladen kW delen door de tijd, kwam in het begin op 74kWh uit.
Liet de sessie doorlopen om te zien of dit nog omhoog ging maar er ging iets fout, ik kon met de app de sessie niet stoppen en via het scherm wordt er om een token gevraagd. Kreegde sessie dus niet gestopt![]()
Hoopte dat hij vanzelf afging slaan maar duurde mij te lang, heb uiteindelijk de sessie gestopt met de paniek knop. Gestart op 53% en helaas zat ik toen al op 85% en was de snelheid al terug gelopen.
Uiteindelijk gemiddeld 47 kWh gehaald.
Ga vanmiddag weer een poging wagen maar nu met bijna lege batterij en zorg ervoor dat ik op tijd de sessie stop zet
Bij mij hebben ze alle moeren vorige week vervangen onder garantie. De dealer had er geen verklaring voor (of wilde die niet geven). Ziet er nu weer netjes uit, maar ik ga het de komende tijd goed in de gaten houden.Toettoetdaan schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:44:
[...]
Ik heb nu ook twee moeren/bouten met roest, dat is toch vreemd? Is het bij jou nu helemaal goed?
welke dongle gebruik je hiervoor?pmiddeld schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:51:
[...]
Als je de Torque app en een bluetooth OBD2 dongle gebruikt kun je het van minuut tot minuut volgen.
vanmiddag weer een poging gedaan bij hoofddorp om met de 175kW lader de auto op te laden.Him_ schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:30:
[...]
Had voor de zekerheid de auto wat minder opgeladen in de ochtend zodat ik s’middags met een legere batterij kon proberen te laden
helaas waren beide 175 kW laders bezet door een leaf en een ampera die allebei niet sneller kunnen laden dan op de 50 kW laders en dus ook de 50 kW laders hadden kunnen pakken die allebei nog vrij waren

Gaat vrij goed. Ook doordat je de gevoeligheid kan instellen met de draaiknop.Gerard S 67 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:40:
Vraagje: hoe goed (of juist slecht) werken de automatische ruitenwissers? Heb een Renault gehad waarbij het perfect werkte en rijd nu een Citroën waar bij slechts een klein beetje motregen de ruitenwissers al in de hyperactieve stand schieten...
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Verwijderd
Ik heb sinds 15/2 ook een mooie zwarte Ioniq Electric:
https://1drv.ms/u/s!Aq1w7067Ofozj3yDYD8o6Y-USN7c
https://1drv.ms/u/s!Aq1w7067Ofozj31YWgK5l0je8OkI
Mooi hoor, alleen jammer van de 'grill'Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:24:
@Stephanoff @daniel62638
Ik heb sinds 15/2 ook een mooie zwarte Ioniq Electric:
https://1drv.ms/u/s!Aq1w7067Ofozj3yDYD8o6Y-USN7c
https://1drv.ms/u/s!Aq1w7067Ofozj31YWgK5l0je8OkI
![]()
Zijn dat niet dezelfde velgen die ik heb (alleen groter...)?
EDIT:
Ah nee, net iets anders... anyway, nice!
[ Voor 5% gewijzigd door Stephanoff op 16-03-2018 13:52 ]
Gasloos sinds 2018.
Verwijderd
De velgen zijn 17"
Tja ik wilde absoluut niet die mat grijze grill... vond ik echt vreselijk om te zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2018 14:03 ]
Verwijderd
Mijn ioniq ev white comfort, opties leder en stoelverwarming begin februari besteld. Levering staat nu gepland voor 20-08-18.Ronaldpvandijk schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:20:
Yes,
Sinds vandaag is ook mijn ioniq in bestelling.
Levering staat gepland vanaf week 39.
Betreft een ioniq electric premium in Phoenix orange.
Opties:
- instapverlichting
- stoepverlichting met logo
- massagefunctie
- lederen bekleding (chestnut)
![]()
Hier nog zo'n uitzondering!Thobon schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:09:
[...]
Dan zijn er in ieder geval twee uitzonderingen in NL, want ik rijd ook een zwarte en heb het "black pack" ook achterwege gelaten. Helemaal zwart vond ik te zwart worden en die grijze onderbreking heeft wel iets. Als ik mijn Ioniq in een andere kleur had gekozen, dan had ik eventueel wel overwogen om de grijze delen zwart te laten maken. Maar gelukkig, over smaak valt niet te twisten.

De situatie:
In februari ben ik met een paar vrienden een paar dagen naar Oostenrijk geweest op wintersport. Een reis van 925 kilometer en met de benzine auto van één van de vrienden waren we, circa 8,5 uur per enkele reis onderweg.
Nu wilde mijn vriendin heel graag ook nog een paar dagen op wintersport en het idee ontstond om dezelfde reis te maken, maar dan met een EV om zo het verschil te ervaren tussen de reis met een ICE en EV.
Ik had nog geen twee maanden een Hyundai Ioniq Electric waarmee ik nog maar 1x een iets langere rit had gemaakt vanuit de Randstad naar Maastricht en weer terug. Dus nog zeer beperkte ervaring met de auto als het gaat om langere ritten en geen ervaring met laden in het buitenland. Maar goed, bij de keuze voor deze auto is het uitgangspunt ook geweest dat we er gewoon mee op vakantie gaan naar het buitenland. Dus zagen we dit als goede generale repetitie voor alle komende vakanties en buitenlandse tripjes.
De voorbereidingen:
De voorbereidingen spitsen zich toe op de route, de laadstops en wat er vervolgens nodig is aan middelen om daadwerkelijk te kunnen laden. Alle info heb ik via internet o.a. het Tweakers forum en een Tweakers member verzameld. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, velen zijn u voorgegaan met hun EV.
Het plannen van de reis heb ik via de routeplanner op de Going Electric website gedaan, waarbij je een aantal variabelen kunt ingeven, zoals het ingeschatte bereik met een volle accu en hoever je van de snelweg af wilt wijken voor een laadpunt en of je b.v. enkel bij snelladers wilt laden. Dat levert een route op inclusief de geadviseerde laadstops. Via de ChargeMap website heb ik me nog wat verder verdiept in de voorgestelde laadpunten in de zin van waar staan de snelladers precies, via welke pas of app dien je het laadproces te activeren en wat zijn de recente ervaringen m.b.t. het laadpunt. Met mijn NewMotion pas kun je bij veel laadpalen in Duitsland terecht. Daarnaast heb ik een Plugsurfing token aangevraagd, die ook een brede dekking in Duitsland heeft en omdat je dan per laadpaal kunt kijken via welke maatschappij je het voordeligste kunt laden, want daar zit soms best een verschil in. Verder blijken er best veel snelladers langs de Autobahn te staan die enkel met de eCharge app te bedienen zijn, daar dien je dan vooraf je creditcard of PayPal account aan te koppelen.
Bij het plannen van de route had ik een ingeschat bereik van 120km opgegeven waardoor de voorgestelde snelladers op een afstand van 100 - 120km van elkaar lagen. Dat leek mij wel een mooie afstand om op die manier nog wat reserve te hebben in het geval de snellader het niet doet en je moet uitwijken.
Okay, de route inclusief laadstops is bepaald, alles wat nodig is om laadpalen te activeren via een pas of een app is geregeld en diverse apps om onderweg laadpalen te zoeken en vinden staan op de phone, de auto is gepakt, volgeladen en voorverwarmd dus ready to go. Het voelde wel als een soort van leuk spannend, als een avontuur omdat er nog veel te ontdekken viel … hoe gaat de auto bevallen op lange ritten, hoeveel km ga ik uit een acculading halen, wat ga ik als rijsnelheid aanhouden, wat is de impact van kou onderweg en van hoogtemeters op het bereik, hoe zal het laden in Duitsland verlopen, waar gaan we tegenaan lopen? Allemaal vragen waar ik inmiddels het antwoord op weet.
De heenreis:
Vorige week woensdagavond om 20.00 uur vertrokken. Na 115km en met nog 22km bereik op de teller net voor Venlo de eerste laadstop. Laden tot 94% en ondertussen een bak koffie. Door naar de volgende stop en tevens de eerste stop in Duitsland. Spannend, de eerste laadsessie in het buitenland. Een laadpaal die geactiveerd diende te worden met de eCharge app. Dat was even ontdekken hoe die app precies werkte, want de app blinkt zeker niet uit in gebruiksgemak. Op de kaart de lader zoeken, aanklikken, de juiste stekker selecteren, dan opgeven hoe lang je wilt laden in stappen van 10 minuten (met een vaste prijs van € 3,70 per 10 minuten laden), vervolgens dien je nog ergens je akkoord te geven door een schuifje om te zetten en dan wordt je doorgelinkt naar de PayPal website voor het doen van de transactie. Als die akkoord is, dan krijg je het verzoek om de laadkabel in de auto te steken en dan start het laden …. Mmmm, in theorie dan, want er gebeurde niks. Kabel erin, kabel eruit, nog eens in de app kijken en wat klikken, maar nee hoor, helemaal niks. Wat nu. Nog maar een keer opnieuw het proces doorlopen en betaald voor 10 minuten laden, helaas, weer niks. Tsja, dan het storingsnummer maar bellen wat op de paal staat.
En dan kom je erachter dat je met je Nederlandse mobiele abonnement geen buitenlands 0800 nummer kan bellen. Daar sta je dan om laat op de avond in de kou bij een niet werkende laadpaal. Snel terug in de auto voor crisisoverleg. De smartphones worden erbij gepakt en de zoektocht naar een alternatieve snellader begint. De volgende snellader op de route naar Oostenrijk ligt op het randje van het bereik van wat er nog aan capaciteit in de accu zit. En wat als die laadpaal het ook niet doen? We hebben er geen goed gevoel bij. Gelukkig zitten we net voor Keulen. In de stad zitten een aantal snelladers en er kan in geval van nood uitgeweken worden naar standaard laadpalen. We kiezen voor een snellader bij een Esso tankstation. Aansluiten, pas ervoor, fingers crossed en een klein sprongetje van opluchting als het laden start. Vanaf nu wordt het vooraf geplande stop en laad schema losgelaten en bepalen we elke keer tijdens het laden het volgende laadpunt. Veiligheidshalve proberen we binnen de 100km bij een volgend laadpunt te staan, zodat we nog voldoende range over hebben om in het geval van een niet werkende snellader uit te kunnen wijken naar een volgende snellader. Op het traject tussen Keulen en Frankfurt zijn gelukkig voldoende laders te vinden. Na een sanitaire stop, een kop koffie en het uitzoeken van de volgende laadstop is de accu vol en moeten we eerst Keulen doorkruisen om weer op de Autobahn te komen. Dat was het eerste 'avontuurtje' en we hebben er flink wat tijd door verloren. Het traject tot net voorbij München verloop eigenlijk prima. Alle laders werken, soms met de app, soms met de pas en soms was het een kwestie van aansluiten en gratis laden. Vaak direct langs de Autobahn en soms er even vanaf zoals bijvoorbeeld bij Kleinostheim waar 4 Allego 175kW super fast chargers op een rijtje staan en met de 70kW die de Ioniq aankan ben je net weer wat sneller klaar t.o.v. de gebruikelijke 50kW fast chargers. Kilometer na kilometer wordt verslonden, de nacht gaat over in de dag en bij München komen de Alpen in beeld. Net onder München treffen we helaas een snellader die in storing staat. De app wordt geraadpleegd en het blijkt dat als we een paar kilometer om rijden we gratis kunnen snelladen bij een Ikea net onder München. En omdat het toch richting het middaguur gaat besluiten we het nuttige (laden) met het aangename (lunchen) te combineren. Aangekomen bij de Ikea blijkt het te gaan om een semi-snellader van 20kW, wel met een CCS Combo stekker. Helemaal volladen tijdens de lunch werd hem dan ook niet, maar er zat weer voldoende in om een mooie stap richting de Alpen te maken. De volgende laadstop bood een fraai uitzicht op de opdoemende Alpen. Net voor het oversteken van de Oostenrijkse grens de auto nog volgeladen zodat ik niet persé in Oostenrijk hoefde te laden om weer terug in Duitsland te kunnen komen.
Na 16,5 uur reizen arriveerden we op onze bestemming met een voldaan 'we made it' gevoel. Daarna was het snel omkleden en de lift in voor nog een aantal uurtjes wintersportplezier. En tijdens het aansluitende biertje hebben we geproost op ons eerste serieuze buitenlandse EV avontuur en waren de laadperiekelen snel vergeten.
Later dit weekend volgt deel twee met o.a. de terugreis, de ervaringen met de auto, het verbruik en bereik en leerpunten.
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Vrijdag heb de dealer gebeld, auto is in Nederland en kan ieder moment bij de dealer worden geleverd. Week 14 kan ik deze ophalen:)
Konnwei KW902 OBDII Bluetooth adapter. Gekocht bij Amazon voor circa €15,00 destijds. Werkt goed met Torque en EVNotify
Zie dat de Konnwei KW902 OBDII ook automatisch uit gaat na 30 minuten dus zal de accu ook niet leegtrekken.pmiddeld schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:29:
[...]
Konnwei KW902 OBDII Bluetooth adapter. Gekocht bij Amazon voor circa €15,00 destijds. Werkt goed met Torque en EVNotify
Kan je dit bevestigen?
Heb ik nog niet op gelet, zal ik eens doen. Het is sowieso qua omvang niet iets dat je permanent ingeplugd moet hebben. Daar zijn andere dongles geschikter voor.Him_ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:47:
[...]
Zie dat de Konnwei KW902 OBDII ook automatisch uit gaat na 30 minuten dus zal de accu ook niet leegtrekken.
Kan je dit bevestigen?
ok, ben benieuwd.pmiddeld schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:50:
[...]
Heb ik nog niet op gelet, zal ik eens doen. Het is sowieso qua omvang niet iets dat je permanent ingeplugd moet hebben. Daar zijn andere dongles geschikter voor.
Net de torque app gedownload maar krijg bij opstarten een scherm te zien om de auto in te vullen.
Als ik dat doe krijg ik een soort van loan calculator te zien waar ik niet uit kom.
Werkt de app pas als ik een ODB module aangesloten heb?
Hmm, daar gaan nog een aantal handelingen aan vooraf. Je moet een aantal zgn. PID files downloaden en op je telefoon zetten. Daarna werkt het idd pas nadat je de dongle hebt aangesloten. Zie link voor hulp.Him_ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:29:
[...]
ok, ben benieuwd.
Net de torque app gedownload maar krijg bij opstarten een scherm te zien om de auto in te vullen.
Als ik dat doe krijg ik een soort van loan calculator te zien waar ik niet uit kom.
Werkt de app pas als ik een ODB module aangesloten heb?
https://github.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs
http://www.ioniqforum.com...oniq-ev.html#/topics/9962
[ Voor 9% gewijzigd door pmiddeld op 19-03-2018 20:01 ]