Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 16:27
quote:
GoldenSample schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:33:
[...]

Waar zie je dat? Op de Nuon.nl zie ik t niet terug
Ik heb dat van de link die jij gaf: http://www.evkieswijzer.nl/laadpas.html.

Bij Nuon geven ze ook zoiets aan (https://www.nuon.nl/producten/elektrisch-rijden/laadpas/):
quote:
Tarieven

Tarieven inclusief btw Stroomtarief per kWh Starttarief
Laden standaardtarief € 0,3388 -
Laden bij Nuon in Brabant en Limburg € 0,2200
Laden bij Nuon in Utrecht € 0,3146 -
Laden bij Nuon in Haarlemmermeer € 0,3025 -
Laden bij EV-Box, EVnetNL en Allego € 0,3509 € 0,605
Tarieven snelladen inclusief btw Tijdstarief per minuut* Starttarief
Laden bij DC snelladers € 0,28 € 2,75

Jan Treur wijzigde deze reactie 08-03-2017 18:55 (67%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lijkt me duidelijk toch? 33,88 cent tenzij er onder genoemd. Een site gemaakt door goedwillende amateurs zou ik niet vanuit gaan.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Jan Treur
Onduidelijk wanneer je niet bij Nuon laadt; altijd zoals bij EV Box etc.? Bijvoorbeeld bij New Motion thuispalen is het doorgaans 25 ct/kWh, maar hier is dat niet duidelijk.

Misschien moet ik het zo lezen dat ze dan een opslag rekenen van 33,88-25 = 8,88 ct/kWh?

Jan Treur wijzigde deze reactie 08-03-2017 19:06 (21%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
Jan Treur schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:54:
Onduidelijk wanneer je niet bij Nuon laadt; altijd zoals bij EV Box etc.? Bijvoorbeeld bij New Motion thuispalen is het doorgaans 25 ct/kWh, maar hier is dat niet duidelijk.

Misschien moet ik het zo lezen dat ze dan een opslag rekenen van 33,88-25 = 8,88 ct/kWh?
Dan moet je bij de uitbater van de laadpaal kijken wat ze met hun eigen pas vragen :)

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Jan Treur
Dat hoeft niet. Elke pas kun je overal bij gebruiken.
Via een Flow Charging pas ben je goedkoper uit bij laden bij een New Motion paal (wanneer je meer dan 2 kWh laadt) dan via een Nuon pas, blijkbaar.

• Jan Treur
Doordat je elke pas kunt combineren met elke laadpaal is er een oerwoud aan prijzen onstaan. Weinig transparant allemaal. Misschien zouden die laadpassen beter gewoon gecentraliseerd kunnen worden zoals dat ook bij de OV chipkaart gebeurd is. Of gewoon die twee combineren: de OV-EV-chipkaart.

629110

Is er enige mogelijkheid om op afstand te zien hoe ver het opladen is ?

Is er al iemand op vakantie geweest en dat de ioniq 3 tot 4 weken voor de deur heeft gestaan. Hoeveel km bereik zit er daarna nog in ? Bij vrienden van mij met een Tesla moesten ze slepen omdat die leeg was. (Model S 70D) Als ik me niet verkeerd herinner waren ze toen 4 weken op vakantie. Achteraf bleek dat ze iets in het menu moesten aanzetten zodat de auto wist dat hij even moest 'slapen'.

• Jan Treur
Er zitten drie blauwe LED balkjes bovenop het dashboard tegen de voorruit aan. Tijdens het laden knippert degene in welk 1/3 deel het laden dan is. Je kunt dat inderdaad van een afstandje zien; of is dit te low tech?? Toevallig kan ik dat precies weerspiegeld zien in de voorruit als ik in mijn woonkamer op de bank zit, dus dat komt wel mooi uit...

We zouden een app moeten hebben om dit beter te kunnen zien, maar die is er nog niet. Er wordt wel aan gewerkt maar het hangt af van Bluelink wat op een algemener niveau in Europa nog ingevoerd moet worden, en dat gaat een beetje traag.

• Nivve
  • Niet online
quote:
inc schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:56:
Is er enige mogelijkheid om op afstand te zien hoe ver het opladen is ?

Is er al iemand op vakantie geweest en dat de ioniq 3 tot 4 weken voor de deur heeft gestaan. Hoeveel km bereik zit er daarna nog in ? Bij vrienden van mij met een Tesla moesten ze slepen omdat die leeg was. (Model S 70D) Als ik me niet verkeerd herinner waren ze toen 4 weken op vakantie. Achteraf bleek dat ze iets in het menu moesten aanzetten zodat de auto wist dat hij even moest 'slapen'.
Was niet gewoon de 12v accu leeg?
Ik denk niet dat 60kWh zomaar over drie weken verdampt.

Uit de handleiding van mijn Zoe las ik namelijk dat bij langere perioden de loodaccu losgekoppelt moet worden (of iets in die trant, doe het nu uit mijn hoofd). Zonder loodaccu doet de hele auto het ook niet meer, ongeacht hoeveel kWh er nog in de tractiebatterij zit.

• Jan Treur
Ja, doorgaans is dat de 12V accu die plat gaat, die offert zich op om de andere, veel duurdere tractie-accu te beschermen tegen leeg raken. De Ioniq heeft een optie dat die 12V accu om de zoveel tijd automatisch bijgeladen wordt uit de tractie-accu. Dat schijnt wel een aantal weken goed te kunnen werken, maar niet oneindig lang, ook weer om de kostbaarste tractie-accu te beschermen tegen leeg raken.

629110

quote:
Nivve schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:06:
[...]

Was niet gewoon de 12v accu leeg?
Ik denk niet dat 60kWh zomaar over drie weken verdampt.

Uit de handleiding van mijn Zoe las ik namelijk dat bij langere perioden de loodaccu losgekoppelt moet worden (of iets in die trant, doe het nu uit mijn hoofd). Zonder loodaccu doet de hele auto het ook niet meer, ongeacht hoeveel kWh er nog in de tractiebatterij zit.
Dat klinkt idd veel logischer, ik weet het niet.
quote:
Jan Treur schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:11:
Ja, doorgaans is dat de 12V accu die plat gaat, die offert zich op om de andere, veel duurdere tractie-accu te beschermen tegen leeg raken. De Ioniq heeft een optie dat die 12V accu om de zoveel tijd automatisch bijgeladen wordt uit de tractie-accu. Dat schijnt wel een aantal weken goed te kunnen werken, maar niet oneindig lang, ook weer om de kostbaarste tractie-accu te beschermen tegen leeg raken.
Klinkt goed dat dit er op zit, dit zou dan wel de meeste situaties oplossen.

• raymond73
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 13-04-2017
goedemorgen

weet iemand waar je die grille stickers vsn de ioniq online kan bestellen?
Heb ze een x op e bay gezien maar kan ze niet meer vinden ?
groeten Raymond

• EV-newbie
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 20-08 20:36
quote:
bkeezz schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:19:
Mijn dealer heeft me wat betreft de levering van mijn Hyundai IONIQ EV, steeds aan het lijntje gehouden met wanneer deze geleverd wordt. Leaseplan heeft de auto begin december besteld.
Vanochtend dealer gesproken dat de boot met mijn auto erop volgende week aankomt en het duurt dan nog twee dagen voordat hij bij de dealer is.
Ik vraag me af of dit weer een zoethoudertje is van de dealer of dat dit daadwerkelijk zo is? Iemand anders gehoord dat zijn Hyundai IONIQ EV volgende week aankomt??
Op 16-03 komt de Morning Pride aan in Rotterdam.
Dat is de eerst volgende boot met Ioniq's, eerder komt er niets.
Overigens zou het dan nog snel zijn hoor! De meeste wagens die na november besteld zijn komen niet eerder dan april.

Overigens is 2 dagen bij de dealer m.i. een zoethouder.

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric= rijden op zonlicht!!

• RekZ
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Voor liefhebbers die de laatste Ioniq persconferentie in het Koreaans willen bekijken:

Ondanks de taal zijn de slides in de presentatie wel redelijk te volgen

629110

Mijn aflever datum heb ik zojuist ontvangen. 17 juli. Dat is 4 maanden en een beetje. Ik heb mijn bestelling doorgegeven op 1 maart en de lease maatschappij heeft

Nogmaals mijn vraag, is er een mogelijkheid om op afstand te zien hoe ver het oplaadproces is ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan Treur
Als je in de VS woont wel, via een Bluelink app. In Europa niet zolang hier nog geen Bluelink geregeld is.

Je kunt wel, bijvoorbeeld via een The New Motion abonnement een berichtje krijgen op je telefoon wanneer het laden klaar is, maar niet wat de tussenstanden zijn tijdens het laden.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 11:12
Ik heb met Torque de mogelijkheid om o.a. de state of Charge (zowel wat de auto aangeeft als wat de BMS zegt) te zien op een oude (geroote) smartphone zonder SIM-kaart.
De auto staat voor het huis, waar mijn Wifi nog bereik heeft. Nu moet het mogelijk zijn om een momentopname van het telefoonscherm (de telefoon blijft in de auto) via Airdroid op afstand op te vragen.

Ben nog aan het testen. Het grootste probleem lijkt mij dat de auto niet kan worden uitgelezen door Torque als de auto niet aan is. In ieder geval is dit als de auto NIET aan het laden is. Moet nog testen tijdens laden.

Als je dit buiten je wifi-bereik wil doen, heb je een tweede (data-)SIM nodig.

Op het Duitse forum (goingelectric) zijn ze hier ook mee bezig volgens mij.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Jan Treur
Kun je ook de accutemperaturen zien?

• pmiddeld
Ja, dat is mogelijk. Ik neem aan dat je de hoofdbatterij bedoelt. Zie ook deze link.

http://www.goingelectric....q-t18253-120.html#p442513

pmiddeld wijzigde deze reactie 12-03-2017 11:06 (13%)

• Jan Treur
Mooi!

• Flex76
  • Laatst online: 26-03-2018
Hallo allemaal,

Aangezien dit topic op tweakers het enige actieve topic is omtrent de Ioniq, heb ik me maar aangemeld. Ik ben sinds 2 weken(zakelijk) in bezit van een comfort met als extra opties, de zwarte delen voor en achter en 17inch velgen van de hybride versie. Tot nu toe zeer te spreken over de auto, verbruik schommelt tussen de 14 en 17kw/h per 100km. Ik ben voornemens met het gezin richting de Ardeche in Frankrijk te rijden, maar twijfel nog over de beschikbaarheid van laadmogelijkheden onderweg. Ik vind de informatie beschikbaar omtrent laadpassen/palen/abonnementen zeer rommelig. Ik ben benieuwd of er nog meer Ioniq rijders deze zomer richting het buitenland gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flex76
quote:
raymond73 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:00:
goedemorgen

weet iemand waar je die grille stickers vsn de ioniq online kan bestellen?
Heb ze een x op e bay gezien maar kan ze niet meer vinden ?
groeten Raymond
ipv stickers heb ik de delen piano zwart laten spuiten, absoluut een aanrader.

• Paralectic
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 13-11 12:20
quote:
Flex76 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 00:57:
[...]

ipv stickers heb ik de delen piano zwart laten spuiten, absoluut een aanrader.
Foto?

• pmiddeld
quote:
Flex76 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:57:
Ik ben voornemens met het gezin richting de Ardeche in Frankrijk te rijden, maar twijfel nog over de beschikbaarheid van laadmogelijkheden onderweg.
Ik heb begrepen dat het in Frankrijk lastig is om een laadpaal met type 2 (Mennekes) stopcontact te vinden. Wellicht een adapter meenemen?

Ik denk dat de app van New Motion een goed beeld geeft wat er beschikbaar is in Frankrijk.

pmiddeld wijzigde deze reactie 13-03-2017 12:15 (10%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:55
quote:
Flex76 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:57:
[...], verbruik schommelt tussen de 14 en 17kw/h per 100km.
Even eenhedenpolitie spelen:
Nee, het verbruik schommelt tussen de 14 en 17 kWh, dat is 'kilowattuur', per 100 km.
Klinkt gek voor velen, is het niet.

Korte uitleg;
energie meet je in joule, of in kilojoule.
vermogen meet je in joule per seconde, J/s, en dat is precies 1 Watt.
Als je veel energie verbruikt, dan loopt dat in de duizenden/miljoenen joules, en daarom wordt vaak de kilowattuur gebruikt:
Als men een machine met een vermogen van 1 kW één uur laat werken heeft men een energie van 1 kWh "verbruikt".
kWh is geen SI-eenheid, de eenheid voor energie is namelijk joule. Een kilowattuur is gelijk aan 3.600.000 J, oftewel 3,6 MJ (megajoule). (E = P x t = 1000 watt x 3600 seconden = 3.600.000 joule.)
:)

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 04-04 11:52
Nobody cares, iedereen begrijpt wat hij bedoelt.

Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's, volgens mij staat de grill in het zwart ook niet bij alle kleuren even goed.

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flex76
quote:
Zal ik morgen even maken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flex76
quote:
YoshiBignose schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:52:
Nobody cares, iedereen begrijpt wat hij bedoelt.

Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's, volgens mij staat de grill in het zwart ook niet bij alle kleuren even goed.
:+ op zich heeft ie wel gelijk, tis geen kw/h

maar 14 tot 17 kWh/100km

• Flex76
quote:
pmiddeld schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Ik heb begrepen dat het in Frankrijk lastig is om een laadpaal met type 2 (Mennekes) stopcontact te vinden. Wellicht een adapter meenemen?

Ik denk dat de app van New Motion een goed beeld geeft wat er beschikbaar is in Frankrijk.
Ik lijk wel een noob :+ maar kan je ongestraft zomaar een "adapter" ertussen zetten?

Ik moet me er nog in verdiepen, maar type 2 (mennekes) is toch dit model:

Ik dacht volgens chargemap deze nodig was voor snelladen met de ioniq

• pmiddeld
Klopt, dat is de Combo- oftewel CCS-stekker die aan de snellader zit. In Frankrijk schijn je voornamelijk Chademo stekkers te hebben. Ik weet niet of er voor deze snellaadstekkers adapters zijn. Zou toch moeten kunnen want voor Tesla's hangen ook adapters in bijvoorbeeld Fastned stations.

• pmiddeld
Hmm, correctie: misschien is de New Motion app toch niet zo goed voor Frankrijk. Bijna geen snelladers op te zien, ook geen Chademo

• pmiddeld
Even gegoogled. Check deze pagina van het VER forum:

https://verenigingelektri...-buurlanden-en-frankrijk/

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
pmiddeld schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:42:
Klopt, dat is de Combo- oftewel CCS-stekker die aan de snellader zit. In Frankrijk schijn je voornamelijk Chademo stekkers te hebben. Ik weet niet of er voor deze snellaadstekkers adapters zijn. Zou toch moeten kunnen want voor Tesla's hangen ook adapters in bijvoorbeeld Fastned stations.
Autofabrikanten zullen die verloopstekkers waarschijnlijk niet gaan maken. Die hebben ingezet op het een of het ander en dus is het helemaal niet logisch dat ze zoiets leveren.

Tesla heeft geen van beide, maar die heeft dus wel een verloopstekker gemaakt. Die is er alleen voor Chademo (omdat dat toen de meest voorkomende was denk ik). Dat ding kost wel 500 euro.

Een Chademo naar CCS lader is theoretisch vast mogelijk. Je hebt wel een actief component nodig die de ene aansturing vertaald naar de andere. Het is niet alleen een paar draadjes aansluiten. Een standaard CCS aansluiting op de auto heeft die mogelijkheid natuurlijk niet, dus dat moet je dan in de adapter oplossen. Dat zal zal ook gelijk het grootste probleem zijn.

Ik weet ook niet hoe Tesla dat heeft opgelost, maar het kan heel goed dat zij een manier hebben om dit vanuit de auto aan te sturen en dat hun adapter wel alleen maar een passief component is.

629110

Zojuist een mail ontvangen over mijn aanvraag voor een openbare oplaadpunt bij mij voor de deur in Amsterdam. Dit wordt door Nuon afgehandeld. Ze hebben gevraagd voor een kopie van mijn lease contract. Prima opgestuurd en nu verder wachten.

In theorie kan ik binnen 3 maanden gratis een openbare oplaadpunt krijgen voor 2 auto's, als mijn aanvraag wordt goedgekeurd.

Van de Hyundai dealer heb ik niks meer gehoord. Het is wel eng dat er overal verschillende stekkers zijn, het is wel goed aangegeven maar het zal je maar overkomen dat je bij een oplaadpaal staat met 5KM batterijlading maar de stekker past niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Aerevan
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19-10 10:17
Zo, mijn auto is gisteren aangekomen in Nederland! Jeej! Begin december besteld. Over twee weken uitlevering.

• EV-newbie
quote:
Aerevan schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:13:
Zo, mijn auto is gisteren aangekomen in Nederland! Jeej! Begin december besteld. Over twee weken uitlevering.
Dat is heel bijzonder!
De Morning Pilot zou 16-03 aankomen, maar dat hebben ze niet gehaald.

Uiteindelijk heeft de Morning Pilot vanochtend aangemeerd om 11:10 bij de Cobelfret autoterminal in Rozenburg.
Daarop staan diverse Ioniq Electric voor Nederland.
Van wie heb je de info dat jouw auto 16-03 is aangekomen? Dat zou namelijk willen heten dat er nog een ander schip vanuit Ulsan onze kant is opgegaan, die informatie heb ik echter niet (en volgens Eukor zou er ook geen ander schip zijn). Mogelijk een andere reder?

Na het lossen gaat de Morning Pilot door naar Zweden.

• Mario52
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11-11 17:32
Mijn Ioniq gaat 7 april pas op de boot, levering eind april, moet helaas nog ff geduld hebben dus :(

• YoshiBignose
Hoe komen jullie aan al deze info... ik wil ook weten waar m'n Ioniq is ;(

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• EV-newbie
quote:
YoshiBignose schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:27:
Hoe komen jullie aan al deze info... ik wil ook weten waar m'n Ioniq is ;(
Tja.... beetje gestoord moet je zijn...

Hyundai NL kan (of wil) weinig tot geen info verstrekken, de dealers hebben ook helemaal geen inzicht in het productieproces. Dat is in D totaal anders, op die manier heb ik mijn informatie voor elkaar weten te krijgen.

Op het forum Goingelectric.de is een Hyundag-dealer erg actief. Zijn nickname daar is Ioniq. Voorts is deze man ook actief op FB met de pagina Ioniq Elektro. Deze man is compleet EV gestoord en heeft over de Ioniq ook 4 of 5 hands-on filmpjes gemaakt (in het Duits maar zeer interessant). Hij kan en wil heel veel info geven.

Zodra ik mijn chassisnummer had ontvangen van de dealer heb ik hem een pm gestuurd of hij informatie kon leveren.
Hij kon vervolgens zijn dat onze Ioniq op 20 januari was geboren en dat deze op 31 januari op de boot was gegaan.
Dan is het zoeken op de site van Eukor naar de boten die op 31-01 uit Ulsan vertrokken zijn op weg naar Rotterdam. Dat bleek dus de Morning Pilot te zijn.
Via Marinetraffic.com kan je die boot dan zoeken en deze volgen. Op die manier heb ik de boot kunnen volgen in de afgelopen 1,5 maanden.

Mogelijk kan jij hier ook iets mee.

• EV-newbie
quote:
Mario52 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:31:
Mijn Ioniq gaat 7 april pas op de boot, levering eind april, moet helaas nog ff geduld hebben dus :(
Helaas, dit is niet mogelijk. Je moet rekenen op 1,5 maand op de boot. Vervolgens duurt het 1 a 2 weken voordat de Ioniq bij de dealer zal binnenkomen.

Normaal zou jouw wagen dus eerste helft juni geleverd gaan worden.

• Mario52
8)7 , moest zijn de boot komt op 7 april aan.

Hoe ik aan deze info kom? via leaseplan vernomen dat zij bij AutoPalace Zwolle in mijn geval de Ioniq besteld hebben, een belletje en je krijgt alle info betreffende jouw auto.

Mijn gewenste auto zit in een bestelling die zij al in oktober 2016 gemaakt hadden, mijn eigen bestelling is van eind december.
quote:
EV-newbie schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 19:48:
[...]

Helaas, dit is niet mogelijk. Je moet rekenen op 1,5 maand op de boot. Vervolgens duurt het 1 a 2 weken voordat de Ioniq bij de dealer zal binnenkomen.

Normaal zou jouw wagen dus eerste helft juni geleverd gaan worden.

• YoshiBignose
Tering jantje :P nou ik zie hem wel verschijnen hoor.

• Aerevan
quote:
EV-newbie schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:02:
[...]

Dat is heel bijzonder!

Uiteindelijk heeft de Morning Pilot vanochtend aangemeerd om 11:10 bij de Cobelfret autoterminal in Rozenburg.
Van wie heb je de info dat jouw auto 16-03 is aangekomen? Dat zou namelijk willen heten dat er nog een ander schip vanuit Ulsan onze kant is opgegaan, die informatie heb ik echter niet (en volgens Eukor zou er ook geen ander schip zijn). Mogelijk een andere reder?

Ik werd vrijdag gebeld door de dealer dat de auto was aangekomen en dat 31 maart de uitlevering zou volgen.Meer dan dat weet ik niet :p.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EV-newbie
quote:
Mario52 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 22:57:
8)7 , moest zijn de boot komt op 7 april aan.

Hoe ik aan deze info kom? via leaseplan vernomen dat zij bij AutoPalace Zwolle in mijn geval de Ioniq besteld hebben, een belletje en je krijgt alle info betreffende jouw auto.

Mijn gewenste auto zit in een bestelling die zij al in oktober 2016 gemaakt hadden, mijn eigen bestelling is van eind december.

[...]
Op 30-03 komt de Morning Cherry aan. Op 31-03 de Morning Lily.
Dat zijn de volgende schepen. Daarna kom de Asian Vision (10-04).

Al deze schepen hebben EV's aan boord. Dit wordt de eerste periode dat er echt (relatief) veel Ioniqs naar NL gaan komen.

Het gaat eindelijk gebeuren!!!

• Flex76
duurde wat langer, maar hierbij de foto's :)

Flex76 wijzigde deze reactie 21-03-2017 02:08 (66%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mario52
Zie geen foto's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04-11 16:26
quote:
EV-newbie schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:02:
[...]

Dat is heel bijzonder!

Dat wist ik niet. Ben onder de indruk van Hyundai dealer in Uden. Die van ons was er dan ook vrijdag middag pas en had een kleine beschadiging opgelopen tijdens transport, maar gisteren avond al opgehaald. Gerepareerd en al. Gisteren avond nog mee op pad geweest. _/-\o_

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• Aerevan
Weet iemand wanneer je normaal gesproken 'gecontact' wordt voor de laadpaal van Eneco? Ervaringen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15-11 09:41
quote:
Aerevan schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:51:
Weet iemand wanneer je normaal gesproken 'gecontact' wordt voor de laadpaal van Eneco? Ervaringen?
Bij mij zat er exact 6 weken tussen

FUMES et CARNES

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-11 09:45

Shapeshifter

Get it over with

Afgelopen zaterdag een proefritje gemaakt in de Ioniq EV en ik denk dat deze op termijn onze LEAF mag gaan vervangen. Vind het een hele complete auto voor een nette prijs (hoewel ik uit principe geen nieuwe auto's koop dus nog even ga wachten tot de eerste exemplaren uit de lease komen of ergens een demomodel beschikbaar komt).

De lane assist wond me minder op dan ik had gehoopt (knopje zit ook op een rare plek), maar de adaptive cruise control is echt fantastisch. Het kunnen aanpassen van de regeneratie is een leuke feature. Vind het dashboard ook goed in balans, de knoppen die je wilt hebben zitten erop en de knoppen die alleen maar in de weg zitten hebben ze achterwege gelaten. Integratie van telefoon werkt zoals verwacht. De spoiler die je in je achteruitkijkspiegel ziet is even wennen, maar ook niet onoverkomelijk. Al met al erg positief :) Wat ik vergeten ben te testen is of het scherm waarop navigatie e.d. weergegeven wordt ook uit kan, weet iemand dat?

Shapeshifter wijzigde deze reactie 21-03-2017 20:18 (8%)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 12x Prusa i3 MK3S

• Jan Treur
quote:
Shapeshifter schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:15:
Afgelopen zaterdag een proefritje gemaakt in de Ioniq EV en ik denk dat deze op termijn onze LEAF mag gaan vervangen.
....
De lane assist wond me minder op dan ik had gehoopt (knopje zit ook op een rare plek), maar de adaptive cruise control is echt fantastisch.
....
Wat ik vergeten ben te testen is of het scherm waarop navigatie e.d. weergegeven wordt ook uit kan, weet iemand dat?
Hielp de lane assist dan niet door zelf te sturen, op eigen initiatief? Hij kan in verschillende modes staan, van passief tot actief. Weet je in welke mode hij stond?

Dat scherm kan op allerlei andere dingen gezet worden, zoals het huidige verbruik aan vermogen in kW aan rijden, verwarming/AC en de rest uitgesplitst. Het kan ook uit door de volumeknop een paar seconden in te drukken.

Jan Treur wijzigde deze reactie 21-03-2017 20:28 (70%)

• Jan Treur
Lijkt helemaal op die van mij (behalve de gril natuurlijk).

Jan Treur wijzigde deze reactie 22-03-2017 08:30 (32%)

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

quote:
Jan Treur schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:19:
[...]

Hielp de lane assist dan niet door zelf te sturen, op eigen initiatief? Hij kan in verschillende modes staan, van passief tot actief. Weet je in welke mode hij stond?

Dat scherm kan op allerlei andere dingen gezet worden, zoals het huidige verbruik aan vermogen in kW aan rijden, verwarming/AC en de rest uitgesplitst. Het kan ook uit door de volumeknop een paar seconden in te drukken.
Hij hielp wel maar was wat mij betreft te snel de kluts kwijt en bleef, hoe geleidelijk ook, toch een beetje stuiteren tussen de lijnen. Ook een beetje irritant dat hij je absoluut verplicht je handen aan het stuur te houden, maar ik snap wel dat dat moet gezien hij zo snel afslaat.

Zo'n scherm is een leuke gimmick, mijn LEAF heeft er ook een, maar het is toch het fijnst als hij gewoon uit staat, goed om te weten dat dat kan.

• Jan Treur
De werking van het Lane Keeping Assistance System (LKAS) hangt ervan af of de lijnen goed zichtbaar zijn, en werkt alleen actief boven de 60 km/h. In mijn geval heb ik hem altijd gewoon op actief aan staan en het stuur losjes in mijn handen, en als ik dat wil stuur ik een beetje bij, maar dat is niet vaak echt nodig; meestal laat ik hem zelf zijn lijn kiezen. Het komt soms voor dat ik even kort afgeleid ben omdat ik iets pak of iets instel op het dashboard, en dan houdt dat LKAS systeem hem beter recht in de baan dan anders zou gebeuren, wat mijn medeweggebruikers waarschijnlijk wel waarderen.

Het hangt ook van je stijl van rijden af en hoe sterk je daaraan gehecht bent. Bijvoorbeeld voor iemand die liever zelf achter het stuur zit dan met iemand mee te rijden, is zo'n systeem misschien minder plezierig. Dan kun je hem in de passieve mode zetten, dan krijg je alleen waarschuwende piepjes als je een lijn over dreigt te gaan.

Jan Treur wijzigde deze reactie 22-03-2017 07:50 (28%)

• YoshiBignose

• Iusedto
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15-11 09:41
Eindelijk wat kunnen regelen met onze (zeer slechte) dealer.
Leverdatum is al drie keer verplaatst, van januari naar februari naar onbekende datum. (ja serieus)

Na dreiging van opzegging contract neemt hij er een over van een andere dealer.
De boot komt tussen 29-3 en 6-4 aan en dan 3 weken later wordt de Ioniq EV eindelijk geleverd.
Heb wel een andere kleur moeten kiezen maar achteraf ben ik daar wel blij mee.

Eneco is hier al geweest (op mijn werk) om het laadpunt op te nemen(3x 32A) en de afspraak voor installatie vd laadpaal zal snel volgen.

FUMES et CARNES

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

quote:
Jan Treur schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 07:31:
De werking van het Lane Keeping Assistance System (LKAS) hangt ervan af of de lijnen goed zichtbaar zijn, en werkt alleen actief boven de 60 km/h. In mijn geval heb ik hem altijd gewoon op actief aan staan en het stuur losjes in mijn handen, en als ik dat wil stuur ik een beetje bij, maar dat is niet vaak echt nodig; meestal laat ik hem zelf zijn lijn kiezen. Het komt soms voor dat ik even kort afgeleid ben omdat ik iets pak of iets instel op het dashboard, en dan houdt dat LKAS systeem hem beter recht in de baan dan anders zou gebeuren, wat mijn medeweggebruikers waarschijnlijk wel waarderen.

Het hangt ook van je stijl van rijden af en hoe sterk je daaraan gehecht bent. Bijvoorbeeld voor iemand die liever zelf achter het stuur zit dan met iemand mee te rijden, is zo'n systeem misschien minder plezierig. Dan kun je hem in de passieve mode zetten, dan krijg je alleen waarschuwende piepjes als je een lijn over dreigt te gaan.
Ah ok, dan zou het ook wel eens met de snelheid te maken gehad kunnen hebben. Ik zal niet claimen dat ik met een half uur tot een uur rijden het systeem grondig getest heb ;) Wat stijl betreft zou ik liever helemaal niet zelf willen rijden. Lijkt me prachtig om gewoon te gaan zitten, een boekje te lezen en op mijn bestemming uit te stappen. Kan niet wachten :)

• Jan Treur
Wat betreft dat scherm uitzetten, dat heb ik nog even uitgeprobeerd vandaag. Als je die volumeknop even ingedrukt houdt, gaat het scherm wel een soort van uit. Het wordt zwart, maar er verschijnt toch nog iets op: een analoge klok met wijzerplaat met lijnen in een lichte kleur. Dus dat hou je dan nog wel.

• Flex76
quote:
Jan Treur schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 06:26:
Lijkt helemaal op die van mij (behalve de gril natuurlijk).
Mooi blauw is niet lelijk ;)

• Flex76
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:25:
[...]

Nice. Toch vind ik persoonlijk die standaard grijze "grill" mooier.
Ieder zijn smaak uiteraard, ik wil nog wel overwegen om het zwarte een keer te laten wrappen in nagenoeg dezelfde kleur als de auto(de gladde lak geeft een goede basis hiervoor).

• Flex76
quote:
Jan Treur schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:25:
Wat betreft dat scherm uitzetten, dat heb ik nog even uitgeprobeerd vandaag. Als je die volumeknop even ingedrukt houdt, gaat het scherm wel een soort van uit. Het wordt zwart, maar er verschijnt toch nog iets op: een analoge klok met wijzerplaat met lijnen in een lichte kleur. Dus dat hou je dan nog wel.
Ik meen me te herinneren dat deze optie aan te passen valt bij instellingen van het scherm, daar kan je uit de klok; analoog, digitaal of uit kiezen.

• Flex76
quote:
Shapeshifter schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:34:
[...]

Ah ok, dan zou het ook wel eens met de snelheid te maken gehad kunnen hebben. Ik zal niet claimen dat ik met een half uur tot een uur rijden het systeem grondig getest heb ;) Wat stijl betreft zou ik liever helemaal niet zelf willen rijden. Lijkt me prachtig om gewoon te gaan zitten, een boekje te lezen en op mijn bestemming uit te stappen. Kan niet wachten :)
Als je op LKAS Hack zoekt in youtube, vind je al veel video's van mensen die met name in de States hacks uitvoeren op hun LKAS systeem zodat ze hun handen(zonder waarschuwingen) van het stuur kunnen houden.

YouTube: LKAS Self Driving Car Hack Real

Flex76 wijzigde deze reactie 23-03-2017 00:37 (3%)

• Flex76
quote:
Iusedto schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:38:
Eindelijk wat kunnen regelen met onze (zeer slechte) dealer.
Leverdatum is al drie keer verplaatst, van januari naar februari naar onbekende datum. (ja serieus)

Eneco is hier al geweest (op mijn werk) om het laadpunt op te nemen(3x 32A) en de afspraak voor installatie vd laadpaal zal snel volgen.
Ik heb mijn oplaadpaal via new motion aangevraagd(zakelijk), dat scheelde veel geld tov de paal die via hyundai/eneco wordt geleverd.

Wat zeer slechte dealer betreft; mijn aflevering was ook alles behalve goed(verkeerde tenaamstelling, laadkabels ontbrekend, vage afspraken omtrent wel/geen laadpas, geen fatsoenlijke uitleg over het onboard systeem) Ik begreep van mijn dealer dat mijn Ioniq hun eerste EV was die ze afleverde, dat zegt misschien wel wat over het feit dat de dealers wel wat mogen bijspijkeren mbt levering EV's. :X

• Flex76
Ik vroeg me wel af op welke stand regeneratief remmen jullie dagelijks rijden. Ik switch zelf nog regelmatig tussen ECO(incl. max km/h) en de NORMAL driving mode. In ECO stond re-gen op stand 3 en NORMAL op stand 2, inmiddels heb ik beide driving modes op stand 3 staan aangezien ik dit comfortabeler remmen vind (zonder werkelijk te remmen).

• Jan Treur
Ik heb hem altijd in ECO staan en het regeneratief remmen in stand 1. Ik laat de auto vaak al van ver uitrijden, en vind het plezierig om mijn voet dan even een tijdje ontspannen te kunnen hebben. Er zijn ook voorstanders van wat 'one pedal driving' genoemd wordt, dan zet je hem juist in de hoogste stand 4, met als gevolg dat je bijna nooit hoeft te wisselen naar het rempedaal, maar ook dat je eigenlijk constant het gaspedaal moet blijven indrukken. Je hebt dat natuurlijk allemaal niet als de ACC aan staat, dan doe je eigenlijk 'zero pedal driving'. Dat doe ik nog het meest.

• Jan Treur
quote:
Flex76 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 00:23:
[...]
Als je op LKAS Hack zoekt in youtube, vind je al veel video's van mensen die met name in de States hacks uitvoeren op hun LKAS systeem zodat ze hun handen(zonder waarschuwingen) van het stuur kunnen houden.

Daar zullen verzekeraars blij mee zijjn, dan hoeven ze niet uit te keren...

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

quote:
[...]

Haha, briljant :) Ik houd zelf vaak het stuur maar heel licht onderaan vast en daar begon hij dus over te piepen, maar dit gaat weer een beetje ver :P

• pmiddeld
quote:
Jan Treur schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 05:12:
Ik heb hem altijd in ECO staan en het regeneratief remmen in stand 1. Ik laat de auto vaak al van ver uitrijden, en vind het plezierig om mijn voet dan even een tijdje ontspannen te kunnen hebben. Er zijn ook voorstanders van wat 'one pedal driving' genoemd wordt, dan zet je hem juist in de hoogste stand 4, met als gevolg dat je bijna nooit hoeft te wisselen naar het rempedaal, maar ook dat je eigenlijk constant het gaspedaal moet blijven indrukken. Je hebt dat natuurlijk allemaal niet als de ACC aan staat, dan doe je eigenlijk 'zero pedal driving'. Dat doe ik nog het meest.
Stand 4? Die heb ik nog niet ontdekt. Met de paddles krijg ik maximaal stand 3. Hoe doe je dat?
Ik gebruik overigens altijd stand 3 i.c.m. ECO-driving

• Jan Treur
Ik vergiste me, ik bedoelde ook de hoogste stand, en als je bij stand 0 begint te tellen is de vierde stand stand 3 inderdaad. Maar jij doet dus veel aan 'one pedal driving'?

• YoshiBignose
quote:
[...]

Nice, wil dat in m'n Tesla ook wel want hij vraagt zo nu en dan om m'n handen aan het stuur te houden alleen reageert hij niet lekker meer. Soms moet ik 10 sec. m'n handen vasthouden voor de melding weggaat. Heel irritant...

• Jan Treur
Pas maar op, je weet dat er mensen omgekomen zijn op die manier met hun Tesla, toen hun baan opeens geblokkeerd bleek? De ACC werkt ook niet altijd goed en dan ook nog eens het Emergency Braking System niet, en dan ga je...

Jan Treur wijzigde deze reactie 23-03-2017 18:05 (39%)

• YoshiBignose
Uiteraard, maar ik vind dat als je dit soort technologie gaat toepassen dat je het ook wel goed moet doen en niet half. Als ik m'n handen niet aan het stuur hou, wil niet zeggen dat ik niet oplet. Ik moet nu te vaak die handeling uitvoeren, dat haalt het hele idee van de auto pilot een beetje weg.

• Jan Treur
Dat constant blijven opletten is inderdaad cruciaal, want door de afhankelijkheid van de lijnen ontwijkt de auto niet zelf plotseling opdoemende obstakels binnen een baan. Dus je moet wel doorlopend klaar zitten om in een fractie van een seconde een ruk aan het stuur te kunnen geven dan.

• YoshiBignose
Ik weet niet waar jij rijdt maar het is geen Need for Speed hoor waar ineens betonblokken op de weg liggen of spike strips. Als er wegwerkzaamheden zijn dan wordt dat altijd op tijd aangegeven :P Bovendien rij je toch vaak achter andere mensen aan.

Heb even in die Ioniq gereden en merk wel dat het stukken minder handig is dat lane assist, maar op vrij rechte stukken snelweg is het wel lekker.

• Jan Treur
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:48:
Ik weet niet waar jij rijdt maar het is geen Need for Speed hoor waar ineens betonblokken op de weg liggen of spike strips. .
Heb je die drie filmpjes niet gezien? Daar doemden die obstakels wel opeens op en prompt werd er met volle snelheid op gebotst, waarvan een keer met de dood van de bestuurder als gevolg. In deze drie gevallen was het steeds een Tesla Model S, maar ik ga ervan uit dat het bij de Ioniq ook op die manier zou kunnen gebeuren. De huidige systemen voor het sturen kunnen alleen binnen de lijnen blijven, ze voorzien niet in wat bij robots wel obstakel-vermijding genoemd wordt. Dat is een essentiele beperking waardoor plotseling opdoemende obstakels vrijwel automatisch tot een crash leiden. Ik hoop dat mensen zich van dit risico bewust zijn, en dat we niet in de toekomst hier opnieuw een melding hoeven te krijgen van zo'n crash.

Jan Treur wijzigde deze reactie 23-03-2017 20:20 (14%)

• Jan Treur
Voor de volledigheid, hier zijn die drie filmpjes:

http://www.leftlanenews.c...-barrier-video-94833.html

• iceme
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 23:01
quote:
Flex76 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 00:30:
[...]

Ik heb mijn oplaadpaal via new motion aangevraagd(zakelijk), dat scheelde veel geld tov de paal die via hyundai/eneco wordt geleverd.

Wat zeer slechte dealer betreft; mijn aflevering was ook alles behalve goed(verkeerde tenaamstelling, laadkabels ontbrekend, vage afspraken omtrent wel/geen laadpas, geen fatsoenlijke uitleg over het onboard systeem) Ik begreep van mijn dealer dat mijn Ioniq hun eerste EV was die ze afleverde, dat zegt misschien wel wat over het feit dat de dealers wel wat mogen bijspijkeren mbt levering EV's. :X
Wij hebben 1 ioniq ev zakelijk maar deze is geleverd door auto groep Twente en ik vind dat dit fantastisch is gedaan. Dus het ligt niet aan Hyundai maar aan de focus van de dealer zelf.

Vandaag heeft iemand bij ons 460km afgelegd in de ioniq en dat is prima gegaan. Dus range is echt het probleem niet 8)

• YoshiBignose
quote:
In alle gevallen kon je dit al lang zien aankomen. De bestuurders letten duidelijk niet op en bij de eerste twee kun je ook twijfelen of de AP uberhaupt aan stond. Alhoewel ik wel geloof dat hij wegwerkzaamheden niet goed detecteert, verdrijvingsvlakken pakt ie vaak ook niet als je moet ritsen vanaf de meeste linkse baan. De laatste krijgt al lang op tijd de piepjes te horen en reageert nog niet. Als je zo blind vertrouwt op zo'n systeem ben je een dwaas, al moet ik toegeven dat in het laatste filmpje je wel verwacht dat de auto-pilot hier zou remmen.

Zijn ook genoeg filmpjes waarin het wel goed gaat en waar de piepjes er juist voor zorgen dat bestuurder in een reactie nog kan ontwijken. YouTube: Tesla Autopilot Compilation! (Accident Prevention)

• Flex76
quote:
Jan Treur schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:41:
Ik vergiste me, ik bedoelde ook de hoogste stand, en als je bij stand 0 begint te tellen is de vierde stand stand 3 inderdaad. Maar jij doet dus veel aan 'one pedal driving'?
Inderdaad zijn het eigenijk 4 standen, stand 0 is volgens mij alleen maar te bereiken wanneer je in sport mode zit.

Zat er tussen de standen nog een werkelijk verschil van vermogen afgifte? Of is "volgas" altijd 100% afgifte?

• Flex76
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:48:
Ik weet niet waar jij rijdt maar het is geen Need for Speed hoor waar ineens betonblokken op de weg liggen of spike strips. Als er wegwerkzaamheden zijn dan wordt dat altijd op tijd aangegeven :P Bovendien rij je toch vaak achter andere mensen aan.

Heb even in die Ioniq gereden en merk wel dat het stukken minder handig is dat lane assist, maar op vrij rechte stukken snelweg is het wel lekker.
In NFS zitten geen EV's geloof ik >:) (kan t ook mis hebben hoor, mijn NFS ervaring was van 20 jaar terug in VGA ;) )

• Flex76
quote:
iceme schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:53:
[...]

Wij hebben 1 ioniq ev zakelijk maar deze is geleverd door auto groep Twente en ik vind dat dit fantastisch is gedaan. Dus het ligt niet aan Hyundai maar aan de focus van de dealer zelf.

Vandaag heeft iemand bij ons 460km afgelegd in de ioniq en dat is prima gegaan. Dus range is echt het probleem niet 8)
Wil ook niet alle dealers over 1 kam scheren en uiteindelijk zijn zaken ook opgelost, maar toch denk ik dat het behoorlijk aan EV kennis nog ontbreekt bij verkopers.

• Flex76
quote:
iceme schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:53:
[...]

dat was vast niet op 1 lading :P

• Flex76
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:19:
[...]

In alle gevallen kon je dit al lang zien aankomen. De bestuurders letten duidelijk niet op en bij de eerste twee kun je ook twijfelen of de AP uberhaupt aan stond. Alhoewel ik wel geloof dat hij wegwerkzaamheden niet goed detecteert, verdrijvingsvlakken pakt ie vaak ook niet als je moet ritsen vanaf de meeste linkse baan. De laatste krijgt al lang op tijd de piepjes te horen en reageert nog niet. Als je zo blind vertrouwt op zo'n systeem ben je een dwaas, al moet ik toegeven dat in het laatste filmpje je wel verwacht dat de auto-pilot hier zou remmen.

Zijn ook genoeg filmpjes waarin het wel goed gaat en waar de piepjes er juist voor zorgen dat bestuurder in een reactie nog kan ontwijken. YouTube: Tesla Autopilot Compilation! (Accident Prevention)
yep, ik denk dat de tesla's ook al genoeg ellende voorkomen hebben en het is natuurlijk makkelijk om het enige merk dat z'n nek zo ver uitsteekt op gebied van autonomous driving zo onder het vergrootglas te leggen.

zover ik weet hebben de tesla's autonomous level 5 en de ioniq's level 3.

• Jan Treur
quote:
YoshiBignose schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:19:
...
In alle gevallen kon je dit al lang zien aankomen. De bestuurders letten duidelijk niet op
...
Als je zo blind vertrouwt op zo'n systeem ben je een dwaas,
...
Dat is precies waar ik op wil wijzen. Als je zelf steeds oplet kun je dit goed voorkomen, en zijn het leuke systemen die ook onheil voorkomen. Ik gebruik ze de hele tijd.

Maar als je niet zelf steeds oplet, zoals bij sommigen blijkbaar een verleiding is (zie de filmpjes), kun je opeens dood zijn. En dat geldt voor al deze systemen die er nu zijn, zelfs voor die bij de soms heilig verklaarde Tesla.

Jan Treur wijzigde deze reactie 24-03-2017 06:01 (62%)

• Jan Treur
quote:
Flex76 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 01:14:
[...]

Inderdaad zijn het eigenijk 4 standen, stand 0 is volgens mij alleen maar te bereiken wanneer je in sport mode zit.

Zat er tussen de standen nog een werkelijk verschil van vermogen afgifte? Of is "volgas" altijd 100% afgifte?
Er is driving mode en er is level van regeneratief remmen bij loslaten van gaspedaal. Dat laatste kan altijd in de standen 0 (geen regeneratief remmen bij loslaten), 1 (een beetje regeneratief remmen bij loslaten), 2 (sterker regeneratief remmen bij loslaten), 3 (het sterkst regeneratief remmen bij loslaten). In al deze gevallen kun je ook gewoon zoveel regeneratief remmen als je wil door het rempedaal te gebruiken. Het is dus alleen maar een verdeling over de bedieningspedalen die beinvloed wordt, niet wat de auto kan.

Bij de driving mode werkt het gaspedaal ook anders, dan moet je bij Eco of Normaal het gaspedaal dieper intrappen dan bij Sport mode om hetzelfde vermogen te krijgen. Voor zover ik weet is het maximale vermogen wat je kunt krijgen nog wel steeds hetzelfde, alleen de bediening is anders.

• _V_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-11 19:25
quote:
Flex76 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 01:31:
[...]
zover ik weet hebben de tesla's autonomous level 5 en de ioniq's level 3.
Allebei nog onder level 3 Autonomous Car Classification of gebruikte je een andere schaal?
Al beweren ze bij Tesla wel dat hun huidige hardware voldoende is om level 5 te behalen, de software is nog niet zo ver.

• YoshiBignose
quote:
Jan Treur schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 05:51:
[...]

Dat is precies waar ik op wil wijzen. Als je zelf steeds oplet kun je dit goed voorkomen, en zijn het leuke systemen die ook onheil voorkomen. Ik gebruik ze de hele tijd.

Maar als je niet zelf steeds oplet, zoals bij sommigen blijkbaar een verleiding is (zie de filmpjes), kun je opeens dood zijn. En dat geldt voor al deze systemen die er nu zijn, zelfs voor die bij de soms heilig verklaarde Tesla.
Ja maar goed dat hou je toch. Er zijn ook zat mensen die niet opletten terwijl ze geen eens auto pilot in hun auto hebben. Maar hele tijd piepje en je handen weer aan het stuur doen is vervelend.

Volgens mij had de Lexus LS een systeem waarbij er een camera op het stuur zat, die naar je gezicht keek. Als hij bijv. zag dat je ogen dicht gingen dan piepte hij dat je de controle weer over moest nemen. Dit zou je kunnen verbeteren waarbij ze dan detecteren hoeveel sec. je niet door de voorruit hebt gekeken :P

OF gewoon zorgen dat er betere hardware op zit, zoals Tesla in zijn huidige auto's heeft. In principe zijn die in staat om volledig autonoom te rijden, wat bij de huidige autopilot onmogelijk is. Verre van zelfs, als je bovenstaande filmpjes bekijkt :P

Maar goed dit is het Hyundai topic... en ook daar zitten ze niet stil.

YouTube: Test-driving Hyundai's Ioniq Autonomous Concept Car in Las Vegas...

YoshiBignose wijzigde deze reactie 24-03-2017 09:45 (10%)

• Jan Treur
Ja, op onderzoeksgebied zijn dat de betere systemen. Ik zit zelf de laatste 30 jaar in AI-onderzoek en de laatste 10 a 15 jaar meer en meer in dit soort smart systemen met sensoren naar de mens, in dit geval de bestuurder, toe. Het wachten is tot die ook echt ingebouwd gaan worden in de auto's. Tot die tijd moet ik af en toe wijzen op bepaalde hiaten die de huidige techniek heeft. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat mensen het slachtoffer worden zonder dat ze gewaarschuwd zijn.

• Flex76
quote:
Jan Treur schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:45:
Ik wil niet op mijn geweten hebben dat mensen het slachtoffer worden zonder dat ze gewaarschuwd zijn.
Tja, dat is een interessante theorie. Wanneer is een handeling van een autonoom object ethisch verantwoord? dus maw, als bv een tesla uitwijkt voor een vrachtwagen, maar er is geen ruimte om uit te wijken vanwege een motorrijder, wat besluit de auto dan?

• Flex76
quote:
_V_ schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 07:37:
[...]

Allebei nog onder level 3 Autonomous Car Classification of gebruikte je een andere schaal?
Al beweren ze bij Tesla wel dat hun huidige hardware voldoende is om level 5 te behalen, de software is nog niet zo ver.
Nee, ik gebruikte dezelfde schaal, had idd ook gelezen dat tesla zichzelf in level 5 hadden geplaatst.

zitten er grote verschillen tussen de hardware van bijv. een ioniq en een tesla?

Deze ioniq is uitgevoerd met aanvullende hardware YouTube: Hyundai Autonomous Ioniq - CES 2017

• iceme
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 23:01
quote:
Flex76 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 01:20:
[...]

Wil ook niet alle dealers over 1 kam scheren en uiteindelijk zijn zaken ook opgelost, maar toch denk ik dat het behoorlijk aan EV kennis nog ontbreekt bij verkopers.
Ik denk dat de distributeur wel kennis sessies aanbied maar als management geen focus heeft op EV je deze denkwijze ook niet een organisatie in krijgt.

Het viel mij op dat ik een keer bij Renault kwam binnen lopen en dat ik vragen had over een Zoe, ik de vragen niet beantwoord kon krijgen om de ev specialist die dag niet werkte. Kreeg wel een folder :+

Dat vond ik wel vreemd, zo moeilijk lijkt het mij allemaal ook niet maar onbekend maakt onbemind denk ik dan maar. Misschien is een groot deel van autoband wel te conservatief denkend?

460km, Nee zeker niet op 1 lading, laden aan publieke palen als je aan het werk bent en een kopje koffie bij een fastned prima te voor wat ik ervan heb begrepen.

iceme wijzigde deze reactie 24-03-2017 23:38 (8%)

• Jan Treur
quote:
Flex76 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:24:
[...]

Tja, dat is een interessante theorie. Wanneer is een handeling van een autonoom object ethisch verantwoord? dus maw, als bv een tesla uitwijkt voor een vrachtwagen, maar er is geen ruimte om uit te wijken vanwege een motorrijder, wat besluit de auto dan?
Ja, dat zijn lastige vragen die gelden voor autonome robots in het algemeen. Stel dat de robot (bijvoorbeeld deze auto) een overtreding maakt, of zelfs een ronduit criminele actie uitvoert, en je gelooft nog steeds in het nut van gevangenissen, wie moet er dan in de gevangenis? De robot? De producent van de robot? De eigenaar van de robot?

• Flex76
quote:
Jan Treur schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 03:09:
[...]

Ja, dat zijn lastige vragen die gelden voor autonome robots in het algemeen. Stel dat de robot (bijvoorbeeld deze auto) een overtreding maakt, of zelfs een ronduit criminele actie uitvoert, en je gelooft nog steeds in het nut van gevangenissen, wie moet er dan in de gevangenis? De robot? De producent van de robot? De eigenaar van de robot?
Daar is menig SF inmiddels al over verschenen ;) Gaan wij(volgens de wet van Moore) dit nog meemaken aankomende 20 jaar? Bij Boston Dynamics zitten ze ook niet stil...

• YoshiBignose
quote:
Flex76 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:33:
[...]

Nee, ik gebruikte dezelfde schaal, had idd ook gelezen dat tesla zichzelf in level 5 hadden geplaatst.

zitten er grote verschillen tussen de hardware van bijv. een ioniq en een tesla?

Deze ioniq is uitgevoerd met aanvullende hardware YouTube: Hyundai Autonomous Ioniq - CES 2017
De Tesla's met de nieuwe hardware zouden in level 5 geplaatst kunnen worden. Overigens de autonome Ioniq in dat opzicht ook. De technologie is er, laten we het daar op houden. Nu alles nog werkend krijgen. En ik denk dat de autopilot van Tesla op dit moment gewoon een goed begin hiervan is. Ze kunnen nu reallife zien hoe het werkt, finetunen en natuurlijk kijken wat er gebeurt als iemand zich dood rijdt. Als ze eenmaal een level 5 auto hebben die een foutje maakt dan hebben ze een groot probleem.

Ik wil m'n leven wel riskeren in naam van de wetenschap >:) doe ik tenminste nog iets nuttigs.

• Jan Treur
OK, laten we het even over wat luchtigers hebben. Misschien kun je wat nuttigs bijdragen aan de volgende puzzel. Ik heb ontdekt dat mijn Ioniq onzichtbare objecten kan detecteren, denk aan spoken, onzichtbare aliens of ufo's of verborgen militaire of geheime diensten installaties. Hij laat dat blijken door in de adaptieve cruise control heel even op de rem te gaan, zonder dat er ook maar iets te zien is.

Dat gebeurt niet op willekeurige plaatsen maar alleen stelselmatig op 1 bepaalde plaats, tussen Alkmaar en Bergen (hier). Op het bijgevoegde kaartje hieronder heb ik aangegeven waar dat is, met de icoontjes voor de spookwaarnemingen van gisteren. Het is op het oog gewoon een landelijk gebied met wat boerderijen met bomen. Het grijze gebiedje linksonder is een industrieel complex van TAQA en Gazprom waar 9 miljard m3 gas (dat is zeg maar een kubus van ruim 2 bij 2 bij 2 km) in de bodem opgeslagen wordt en gedistribueerd naar wie het nodig heeft in West Europa.

Heeft iemand een idee van wat voor spook mijn Ioniq daar waarneemt? Misschien ook relevant is dat die weg net vernieuwd is en een heel schoon en wat reflecterend wegdek heeft. Ik reed gisteren om ca 14:00 uur in zuidelijke richting met volop zon. In noordelijke richting was er anderhalf uur eerder geen spookwaarneming. In de afgelopen weken is dit regelmatig gebeurd.

• Humungus
  • Laatst online: 11:13
ik heb geen idee hoe de veiligheidsprotocollen van de AEB/ASCC werken, maar ik zou aannemen op basis van input van zowel de radar als de camera. Als er dus sprake zou zijn van enkel een optische trigger (reflectie van zonlicht op een nieuw wegdek, terugkaatsing via een verkeersbord, etc) dan zou dat denk ik toch niet voldoende moeten zijn voor een snelheidsvermindering, tenzij de radar de waarnemening bevestigd. Als het echter vaker gebeurt en onder verschillende weersomstandigheden (wat ik aanneem) dan speelt er blijkbaar meer. Misschien heeft het feit dat de Russen vlakbij zitten er iets mee te maken? :)

• Jan Treur
Ik dacht dat de ASCC voornamelijk of alleen met een radar werkt, die aan de voorkant onder het H logo zit. Ik heb dat ook nog eens schoon gemaakt, zonder enig verschil op te leveren.

• Humungus
  • Laatst online: 11:13
Misschien heb jij gelijk Jan en werkt ASCC alleen met de radar. Aan de andere kant zal voor voetgangerherkenning waarschijnlijk ook wel de camera gebruikt worden, dus bij een lage snelheid (<70 KM/H) "kijkt" deze waarschijnlijk toch mee. Wat is jouw snelheid daar te plaatse?

• Jan Treur
Tegen de maximumsnelheid 80 km/h.

Pagina: 1 2 3 ... 75 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True