Facts don't care about your feelings
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Gefeliciteerd !
Ziet er erg mooi uit
FUMES et CARNES
• 10 °C, geen verwarming aan, snelheid van 50 tot 70 km/h, gemiddeld rond 65 km/h:
efficientie 10.6 kWh/100km (9.4 km/kWh), daarmee corresponderend bereik 264 km
• 4 °C, verwarming/AC aan, snelheid van 80 tot 100 km/h, gemiddeld rond 83 km/h, auto gevuld met 5 volwassenen (1/3 van een voetbalteam) en wat baggage:
efficientie 14.2 kWh/100km (7.0 km/kWh), daarmee corresponderend bereik 197 km
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
YouTube: Ioniq Elektro Bedienungsanleitung Teil 1 / Hands On Hyundai Electric...
YouTube: Ioniq Elektro Bedienungsanleitung Teil 2 / Hands On Hyundai Electric...
YouTube: Ioniq Elektro Bedienungsanleitung Teil 3 / Hands On Hyundai Electric...
YouTube: Hyundai Ioniq Elektro 360° Probefahrt - Ioniq Electric Test drive
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Zo leer je dat de kofferbak-cover ook onder de flap in de kofferbak past.
super handig!
Nuttige posts!Jan Treur schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 20:25:
Ik heb nog een paar nieuwe ervaringen, een voor een wat hogere temperatuur en een voor een wat hogere snelheid:
• 10 °C, geen verwarming aan, snelheid van 50 tot 70 km/h, gemiddeld rond 65 km/h:
efficientie 10.6 kWh/100km (9.4 km/kWh), daarmee corresponderend bereik 264 km
• 4 °C, verwarming/AC aan, snelheid van 80 tot 100 km/h, gemiddeld rond 83 km/h, auto gevuld met 5 volwassenen (1/3 van een voetbalteam) en wat baggage:
efficientie 14.2 kWh/100km (7.0 km/kWh), daarmee corresponderend bereik 197 km
Heb je ook al een wat langer stuk snelweg ~120 - 130 km/h gedaan?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
http://www.ioniqforum.com/forum/35281-post81.html
Heb vandaag ca. 50 km snelweg met 120 km/u gedaan voor zover het verkeer dat toeliet (2°C). Range zakt dan snel naar circa 170 km (6,0 km/kWh).Heb je ook al een wat langer stuk snelweg ~120 - 130 km/h gedaan?
Op fotos uit Genève 2016 lijkt er één bundel van de CCS-poort naar de voorkant te gaan, waar volgens de owner manual de AC-lader zich bevindt, en minstens één bundel richting de achterkant, waar de batterij en vermoedelijk de BMS zich bevinden.
http://www.automobile-pro...lectrique-geneve-0032.jpg
http://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/03/AD8T3812.jpg
Waar zouden ze de CCS-communicatie geïmplementeerd hebben? zou dat puur in de CCS-poort en de zwarte behuizing er rond afgehandeld worden? of toch geïntegreerd met de BMS en/of AC-lader?
[ Voor 3% gewijzigd door _V_ op 08-02-2017 22:14 ]
Weet iemand hoe dat werkt? Moet ik dan gewoon mijn sleutelhanger langs het apparaat halen ofzo?
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Wat janesh zegtunclero schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:26:
Vraagje. Mijn gratis maand bij FastNed is bijna op. En ik meen me ergens te herinneren dat Eneco zo'n "500 euro laadtegoed" deal met FastNed had.
Weet iemand hoe dat werkt? Moet ik dan gewoon mijn sleutelhanger langs het apparaat halen ofzo?
Zie ook https://www.hyundai.nl/hyundai-ioniq/laadpakketten#Onderwegjanesh schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:37:
Voor wie geen gebruik wil maken van het IONIQ Wallbox Laadpakket biedt Hyundai ook een oplossing. Het model zonder Wallbox Laadpakket kost 31.495 euro. Via de dealer is dan een IONIQ Onderweg Laadpakket te koop voor 450 euro. Dit pakket is inclusief een universele oplaadpas van Eneco. De elektrische auto kan bij openbare laadpunten in Nederland opladen. Daarnaast kan men 500 euro aan tegoed besteden bij de snellaadstations van Fastned.
en uit de FAQ
https://www.hyundai.nl/hyundai-ioniq/laadpakketten#FAQFastned maakt gebruik van een app. Betekent dit dat ik toch een aparte rekening krijg als ik bij Fastned oplaad?
Nee, deze kosten worden geregistreerd en weergegeven op de rekening die voor opladen bij andere oplaadstations wordt gebruikt. Voorwaarde hiervoor is dat u uw oplaadpasnummer via de Fastned App koppelt.
10x 320W JA Solar @ SolarEdge SE3000H (3200 Wp)
629110
Eind van de maand mag ik pas bestellen, vanochtend heb ik met de dealer gebeld. En de levertijd indicatie is juni/juli. Hij had het erover dat er steeds meer vraag naar is op dit moment en dat het snel kan oplopen.
Lol wut, laadpas twv 36 euro_V_ schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:07:
[...]
Wat janesh zegt
[...]
Zie ook https://www.hyundai.nl/hyundai-ioniq/laadpakketten#Onderweg
en uit de FAQ
[...]
https://www.hyundai.nl/hyundai-ioniq/laadpakketten#FAQ

Mooie sigaar uit eigen doos, Ok je krijgt 50 euro extra FastNed tegoed (moet je het wel zeker gaan gebruiken) maar voor de rest? De mark-up die eneco op z'n pas rekent is stevig tov. de laadpaalprovider prijzen. Die pas krijg je bij veel concurrenten gewoon gratis.
Netjes.YoshiBignose schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:38:
Ik begin december besteld (EV Premium) en kreeg vandaag de melding van Leaseplan dat hij medio april geleverd zal worden. Klinkt in ieder geval wel redelijk logisch dan...
Ik krijg momenteel geen leverdatum meer door van de dealer. Verwachting is maart/april ipv 14-2.
Wel vandaag de aanvraag van Eneco binnen voor de laadpaal (voor op de zaak)
Die heb ik vandaag ingevuld en weg gestuurd.
FUMES et CARNES

Voortaan rijd mijn auto op de wind die door mijn eigen windmolens in mijn auto gestopt worden
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Anoniem: 345345
Netjes, hoe ging de samenwerking met de VVE?unclero schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:57:
Nou het duurde even (want ja, zo'n ding bestellen en aansluiten is natuurlijk heel erg moeilijk), maar dan heb je ook wat.
[afbeelding]
Voortaan rijd mijn auto op de wind die door mijn eigen windmolens in mijn auto gestopt worden.
Is dat nou wat ze noemen van de wind leven? Dat kan dus toch!unclero schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:57:
Nou het duurde even (want ja, zo'n ding bestellen en aansluiten is natuurlijk heel erg moeilijk), maar dan heb je ook wat.
Voortaan rijd mijn auto op de wind die door mijn eigen windmolens in mijn auto gestopt worden.
Gladjes. Die trok een standaard-formuliertje tevoorschijn dat ingevuld en ondertekend moest worden, en dan was het in orde.GoldenSample schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:06:
Netjes, hoe ging de samenwerking met de VVE?
Anoniem: 888611
Eindelijk is het zo ver, ik mag als testrijder voor BW een elektrische auto ophalen. 5 jaar geleden ben ik begonnen als project ontwikkelaar. Bij mijn aanvang vroeg ik al aan personeelszaken of het mogelijk was om een plug in hybride, de Opel Ampera was net op de markt, mocht bestellen. Helaas was de organisatie nog niet zo ver. Nu afgelopen maart mijn benzine gestookte Ford ingeruild kon worden ben ik, als lid van het klimaat neutraal team, wederom in gesprek gegaan of een auto met minder emissies mogelijk zou zijn.
Bij het bestellen van de laad paal een kleine teleurstelling. Hyundai adverteert met een oplaad tijd thuis van 4 uur maar helaas dat gaat niet lukken aldus de leverancier. Mijn huis elektra aansluiting is daar niet geschikt voor, net als bijna alle huishoudens. Een maximaal vermogen aansluiting van 7,4 kW aansluiting met een laad capaciteit van 6,6 kW is dus niet mogelijk. Dan maar de 3,7 kW aansluiting die een laadtijd heeft van 8 uur.
Twee weken voor de levering van de auto is de laad paal geplaatst ... nog even geduld voor de levering van de auto.
Na een flinke periode wachten is de auto vrijdag 20 januari geleverd en ben ik dus nu een trotse rijder in een volledig elektrische auto.Uiteraard heb ik een groot aantal vooroordelen over dergelijke auto’s maar toch hierbij mijn ervaring van de eerste week:
Ik heb me voorgenomen om de eerste week de auto te berijden op basis van de aangegeven maximale snelheid (waar verantwoord) op de wegen. Dit om goed uit te testen wat de actieradius is, welke problemen ik tegen ga komen en hoe “ zuinig” de auto is.
Koud in Nederland dus de actieradius is gelijk minder dan de verwachte 200 km. Nou zal dat ook komen van het snelle optrekken, geen versnellingen en een constant koppel nodigt dat nu nog uit, maar zeker ook door koude batterijen, stoel en stuur verwarming aan dat effectiever is dan ruimteverwarming die met een soort föhn moet worden opgewekt etc. Al met al haal ik op het moment 190 km op een volle batterij. Maar geen punt ik woon slechts 15 km van kantoor Breda dus op en neer kom ik makkelijk.
Laden kan ik thuis en op het werk. Gelijk de tweede dag gaat om 9:30 uur de receptie aan de telefoon. Of ik mijn auto kon verzetten want er was geen plaats meer voor een collega, alle 4 de laadpalen bezet, die ook met een full electric was aan komen rijden en die zonder een volle batterij niet thuis zou kunnen komen. Geen punt natuurlijk maar wel opmerkelijk. Want naast mij rijden er dus al een aantal mensen elektrisch zoals auto’s van paleiskwartier, enkele plug ins maar ook een collega rijd al privé een elektrische Zoé. Leuk gesprek aan de lunchtafel met twee andere aangesloten auto’s en met facilitaire dienst hoe we dit in de toekomst gaan aanpakken? Parkeertijden van maximaal 3 uur aan de laad paal overeenkomstig de blauwe zones in sommige dorpskernen? Een sms wanner de auto vol zit? Laad paal etiketten? Een laad paal app waarin te zien is wie er aan het laden is? Een snel laadpaal met meerdere aansluitingen?
Woensdag een uitdaging. Ik heb een afspraak bij Eneco in Rotterdam en daarna een afspraak in Someren eind, dat is ruim meer dan de actieradius van 180 km. Rotterdam ging prima, 75 km en meegereden met het drukke verkeer. Tijdens mijn afspraak is de auto weer opgeladen op een van de vele oplaadpalen die in de parkeergarage van Eneco aanwezig zijn. Maar meer zorgen maakte ik me over het vervolg. Ik moest iets ophalen in Barendrecht en vervolgens naar Someren eind voor een gesprek met een paar glastuinders dat bij elkaar al met al > 150 km. Nu had ik het plan om maar meteen een snel lader te testen bij Fastned. Daar kan de auto met een 50 kw aansluiting tot 80% met 380 km/uur worden geladen.
Ik had de avond er voor uitgerekend met de app van Fastned dat ik met een beetje omrijden een snellader kon bereiken langs de A2 in Liempde. Daar de auto voldoende vol te laden om verder te rijden naar Someren Eind en zodoende na mijn afspraak zonder te laden naar huis te kunnen rijden. De afspraak bij Eneco was iets eerder afgelopen dus bij verstrek was ik niet geheel opgeladen maar toch maar gegaan. Al rijdend werd ik toch wel zenuwachtig. Waar ik eerst gewoon met het verkeer meereed schoot ik toch wel in de stres door het steeds teruglopen van de actieradius en het uitblijven van het Fastned station. Met zuinig rijden en de teller op 9 km de Fastned bereikt. Dat gaan we dus niet meer doen! Daar de snel lader aangesloten en de auto in 40 minuten compleet opgeladen tijdens mijn lunch met een laptop op schoot.
Na de afspraak weer thuis gekomen met voldoende op de teller zodat de wagen in ca. 7 uur rustig vol kan laden aan de laad paal thuis.
Donderdag alleen op een neer naar kantoor zonder enig probleem.
Vrijdag naar een afspraak in de Bilt. 75 km heen, laden aan een openbare laadpaal en weer terug naar kantoor in Breda. Daar weer laden en met een volle batterij het weekeinde in. De eerste week elektrisch rijden is een feit ... nu met laadstroom uit Hollandse wind op naar meer emissie vrije kilometers.
Nog wat details voor de liefhebbers
Rijden is heerlijk met name de rust en automaat zonder schakel momenten en de vele extra's
Winterbanden en koud weer dus stoelverwarming etc aan met stukken snelweg 6 km/kWh
Zomerbanden en minder koud met stukken snelweg ca. 7 km/kWh
Mooi stukje, altijd leuk om een eerste ervaring te lezenAnoniem: 888611 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:56:
Hallo allemaal. Blij met mijn Ionio EV Premium Aurora Zilver... voor de liefhebbers hierbij een stuk uit mijn blog die ik heb opgesteld als testrijder....
Eindelijk is het zo ver, ik mag als testrijder voor Brabant Water een elektrische auto ophalen. 5 jaar geleden ben ik begonnen als project ontwikkelaar. Bij mijn aanvang vroeg ik al aan personeelszaken of het mogelijk was om een plug in hybride, de Opel Ampera was net op de markt, mocht bestellen. Helaas was de organisatie nog niet zo ver. Nu afgelopen maart mijn benzine gestookte Ford ingeruild kon worden ben ik, als lid van het klimaat neutraal team, wederom in gesprek gegaan of een auto met minder emissies mogelijk zou zijn.
Bij het bestellen van de laad paal een kleine teleurstelling. Hyundai adverteert met een oplaad tijd thuis van 4 uur maar helaas dat gaat niet lukken aldus de leverancier. Mijn huis elektra aansluiting is daar niet geschikt voor, net als bijna alle huishoudens. Een maximaal vermogen aansluiting van 7,4 kW aansluiting met een laad capaciteit van 6,6 kW is dus niet mogelijk. Dan maar de 3,7 kW aansluiting die een laadtijd heeft van 8 uur.
Twee weken voor de levering van de auto is de laad paal geplaatst ... nog even geduld voor de levering van de auto.
Na een flinke periode wachten is de auto vrijdag 20 januari geleverd en ben ik dus nu een trotse rijder in een volledig elektrische auto.Uiteraard heb ik een groot aantal vooroordelen over dergelijke auto’s maar toch hierbij mijn ervaring van de eerste week:
Ik heb me voorgenomen om de eerste week de auto te berijden op basis van de aangegeven maximale snelheid (waar verantwoord) op de wegen. Dit om goed uit te testen wat de actieradius is, welke problemen ik tegen ga komen en hoe “ zuinig” de auto is.
Koud in Nederland dus de actieradius is gelijk minder dan de verwachte 200 km. Nou zal dat ook komen van het snelle optrekken, geen versnellingen en een constant koppel nodigt dat nu nog uit, maar zeker ook door koude batterijen, stoel en stuur verwarming aan dat effectiever is dan ruimteverwarming die met een soort föhn moet worden opgewekt etc. Al met al haal ik op het moment 190 km op een volle batterij. Maar geen punt ik woon slechts 15 km van kantoor Breda dus op en neer kom ik makkelijk.
Laden kan ik thuis en op het werk. Gelijk de tweede dag gaat om 9:30 uur de receptie aan de telefoon. Of ik mijn auto kon verzetten want er was geen plaats meer voor een collega, alle 4 de laadpalen bezet, die ook met een full electric was aan komen rijden en die zonder een volle batterij niet thuis zou kunnen komen. Geen punt natuurlijk maar wel opmerkelijk. Want naast mij rijden er dus al een aantal mensen elektrisch zoals auto’s van paleiskwartier, enkele plug ins maar ook een collega rijd al privé een elektrische Zoé. Leuk gesprek aan de lunchtafel met twee andere aangesloten auto’s en met facilitaire dienst hoe we dit in de toekomst gaan aanpakken? Parkeertijden van maximaal 3 uur aan de laad paal overeenkomstig de blauwe zones in sommige dorpskernen? Een sms wanner de auto vol zit? Laad paal etiketten? Een laad paal app waarin te zien is wie er aan het laden is? Een snel laadpaal met meerdere aansluitingen?
Woensdag een uitdaging. Ik heb een afspraak bij Eneco in Rotterdam en daarna een afspraak in Someren eind, dat is ruim meer dan de actieradius van 180 km. Rotterdam ging prima, 75 km en meegereden met het drukke verkeer. Tijdens mijn afspraak is de auto weer opgeladen op een van de vele oplaadpalen die in de parkeergarage van Eneco aanwezig zijn. Maar meer zorgen maakte ik me over het vervolg. Ik moest iets ophalen in Barendrecht en vervolgens naar Someren eind voor een gesprek met een paar glastuinders dat bij elkaar al met al > 150 km. Nu had ik het plan om maar meteen een snel lader te testen bij Fastned. Daar kan de auto met een 50 kw aansluiting tot 80% met 380 km/uur worden geladen.
Ik had de avond er voor uitgerekend met de app van Fastned dat ik met een beetje omrijden een snellader kon bereiken langs de A2 in Liempde. Daar de auto voldoende vol te laden om verder te rijden naar Someren Eind en zodoende na mijn afspraak zonder te laden naar huis te kunnen rijden. De afspraak bij Eneco was iets eerder afgelopen dus bij verstrek was ik niet geheel opgeladen maar toch maar gegaan. Al rijdend werd ik toch wel zenuwachtig. Waar ik eerst gewoon met het verkeer meereed schoot ik toch wel in de stres door het steeds teruglopen van de actieradius en het uitblijven van het Fastned station. Met zuinig rijden en de teller op 9 km de Fastned bereikt. Dat gaan we dus niet meer doen! Daar de snel lader aangesloten en de auto in 40 minuten compleet opgeladen tijdens mijn lunch met een laptop op schoot.
Na de afspraak weer thuis gekomen met voldoende op de teller zodat de wagen in ca. 7 uur rustig vol kan laden aan de laad paal thuis.
Donderdag alleen op een neer naar kantoor zonder enig probleem.
Vrijdag naar een afspraak in de Bilt. 75 km heen, laden aan een openbare laadpaal en weer terug naar kantoor in Breda. Daar weer laden en met een volle batterij het weekeinde in. De eerste week elektrisch rijden is een feit ... nu met laadstroom uit Hollandse wind op naar meer emissie vrije kilometers.
Nog wat details voor de liefhebbers
Rijden is heerlijk met name de rust en automaat zonder schakel momenten en de vele extra's
Winterbanden en koud weer dus stoelverwarming etc aan met stukken snelweg 6 km/kWh
Zomerbanden en minder koud met stukken snelweg ca. 7 km/kWh
Dat er gelijk om de tafel wordt gezeten over de laadpalen is echt wel goed, zouden meer bedrijven/instanties moeten doen. Iets simpels als een whatsapp/telegram groep kan dan al wonderen doen. Dit deden ze bijvoorbeeld ook bij een laadpaal in Ouderkerk om het af te stemmen met elkaar.
Bij de laadvoorziening op mijn werk heeft het bedrijf eenzijdig de laadpalen aangepast waardoor ik daar niet meer kan laden (verlaagd naar 6A, te weinig voor de Zoe). Dat is dus hoe het niet moet
Ik vond vooral deze zin van je wel grappig:
"Met zuinig rijden en de teller op 9 km de Fastned bereikt. Dat gaan we dus niet meer doen!".
Dit gebeurt bij mij onderhand wekelijks wel een keer. Na anderhalf jaar is dat niet zo spannend meer omdat je auto dit getal gewoon echt wel accuraat kan aangeven en je er dus wel op kan vertrouwen (even aangenomen dat de Hyundai even betrouwbaar is als de Zoe op dit gebied). Laatst bij een vriend met 30km vertrokken terwijl ik 22km naar huis moest. Hij had meer stress of ik het wel zou halen dan ik
629110
Ik woon op 30km afstand vanaf mijn werk en het allergrootste deel zijn 50 of 80km/u wegen. Dat belooft wel een lange actieradius maar dat moet ik nog even zien.
Thuis staan er meerdere openbare laadpalen op loopafstand. Maar deze zijn bijna altijd vol, het wordt zo ook nog spannend.
629110
In theorie wel, maar ik woon in een 'flatje' op de eerste verdieping. En de dichtstbijzijnde parkeerplaats is echt +- 20 meter verderop. Het lijkt me voor de voetgangers op straat niet fijn om een losse kabel te laten hangen.Jan Treur schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:17:
Geen verlengsnoer vanaf je huis mogelijk?
Bij het werk zijn er geen opties?
[ Voor 39% gewijzigd door Jan Treur op 22-02-2017 15:35 ]
Zoals in mijn blog staat rij ik op snelwegen indien verkeer toe laat de aangegeven max snelheid. Ik woon in Tilburg de snelwegen in de buurt zijn max. 130 dus dat rij ik frequent wanneer ik voor mijn werk van de ene naar de andere afspraak rij. Wanneer ik weg moet in het weekeinde kan het rustiger aan en dat is direct een verschil in verbruik.Jan Treur schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:56:
Misschien kun je niet alleen noemen hoeveel km/h het laden haalt, maar ook de snelheden bij het rijden. Dat heeft minstens zoveel effect op het bereik als de temperatuur.
In het weekeinde Tilburg Amsterdam met ca. 7 graden veelal snelweg A27 met 130 - 120 en vanaf Utrecht tot A'dam 100 gaf een verbruik van 6,5 km/kWh.
Bij de meeste gemeenten kun je een openbare laadpaal aanvragen. Zie website gemeente maar kan ook via bijvoorbeeld https://openbaarladen.nl/hoe-werkt-het indien gemeente contract heeft met een installateur. Hou er wel rekening dat de installateur, zoals in dit geval Allego, bepaalde tarieven kan aanhouden die hoger liggen dan wanneer je een eigen laadpaal zou kunnen installeren.629110 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:19:
[...]
In theorie wel, maar ik woon in een 'flatje' op de eerste verdieping. En de dichtstbijzijnde parkeerplaats is echt +- 20 meter verderop. Het lijkt me voor de voetgangers op straat niet fijn om een losse kabel te laten hangen.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 888611 op 22-02-2017 19:23 ]
OK, met zulke hoge snelheden is 200 km bereik in de winter geen realistische verwachting, dan vind ik 190 km nog heel goed.Anoniem: 888611 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:17:
[...]
Zoals in mijn blog staat rij ik op snelwegen indien verkeer toe laat de aangegeven max snelheid. Ik woon in Tilburg de snelwegen in de buurt zijn max. 130 dus dat rij ik frequent wanneer ik voor mijn werk van de ene naar de andere afspraak rij. Wanneer ik weg moet in het weekeinde kan het rustiger aan en dat is direct een verschil in verbruik.
In het weekeinde Tilburg Amsterdam met ca. 7 graden veelal snelweg A27 met 130 - 120 en vanaf Utrecht tot A'dam 100 gaf een verbruik van 6,5 km/kWh.
629110
Naar een lantaarnpaal zou nog wel kunnen eigenlijk... goed idee.Jan Treur schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:34:
Door de lucht naar een boom?
Bij het werk zijn er geen opties?
Op werk zijn er 4 oplaadpalen en 4 auto's. Wellicht dat ik moet afspreken dat we gaan afwisselen. De andere zijn allemaal plug-in hybrid's.
Klopt bij ons is dat Nuon, maar er is al een oplaadpaal met 2 aansluitingen op 130 meter. En als je 500 meter tot 1000 meter verder gaat zijn er zeker nog 6 oplaadpalen met 2 aansluitingen.Anoniem: 888611 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:19:
[...]
Bij de meeste gemeenten kun je een openbare laadpaal aanvragen. Zie website gemeente maar kan ook via bijvoorbeeld https://openbaarladen.nl/hoe-werkt-het indien gemeente contract heeft met een installateur. Hou er wel rekening dat de installateur, zoals in dit geval Allego, bepaalde tarieven kan aanhouden die hoger liggen dan wanneer je een eigen laadpaal zou kunnen installeren.
Volgens de regels zou dan mijn aanvraag niet goed gekeurd worden. Maar ik ga het zeker proberen, ik moet eerst nog wat papier werk krijgen van de bestelling van de auto.
[ Voor 18% gewijzigd door 629110 op 22-02-2017 20:45 ]

Ik wil het ook wel eens zien op basis van werkelijk verbruik.
Signatures zijn voor boomers.
Uiteraard hangt het in een specifieke situatie ook af van bepaalde factoren zoals temperatuur en snelheid, en rijstijl, dat geldt voor elke auto. In mijn eigen situatie haal ik in het algemeen iets tussen de 200km van de EPA test en de 280 km van de Europese NEDC test. Ik ben zeer tevreden over de efficientie die ik in de praktijk haal.
[ Voor 39% gewijzigd door Jan Treur op 23-02-2017 09:16 ]
En dan vooral artikelen 14.1 en 15.c.
Nou meteen maar uitgetest vandaag of het klopt wat de batterij inhoud aangeeft. Vandaag op en neer naar Utrecht zonder bijlaad mogelijkheid bij mijn afspraak. Zou geen probleem zijn is maar 150 km op en neer maar op heenweg file en met omweg naar afspraak. Terugweg storm en wind tegen. Dus niet echt zuinig. Op de terugweg er voor gekozen om niet te snel laden maar rustig te rijden en kijken of ik het tot op het werk kon halen. Tja was wederom spannend. De teller gaf eerst 3% aan en toen moest ik nog 2 km. Na die melding gaf de actieradius indicatie meer waarde meer van nog te rijden km's. Toch door gereden en met een indicatie van 1% batterij (heb foto maar weet niet hoe te plaatsen) op het werk aan de lader gezet.Nivve schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:06:
[...]
Ik vond vooral deze zin van je wel grappig:
"Met zuinig rijden en de teller op 9 km de Fastned bereikt. Dat gaan we dus niet meer doen!".
Dit gebeurt bij mij onderhand wekelijks wel een keer. Na anderhalf jaar is dat niet zo spannend meer omdat je auto dit getal gewoon echt wel accuraat kan aangeven en je er dus wel op kan vertrouwen (even aangenomen dat de Hyundai even betrouwbaar is als de Zoe op dit gebied). Laatst bij een vriend met 30km vertrokken terwijl ik 22km naar huis moest. Hij had meer stress of ik het wel zou halen dan ik
Was weer spannend maar geeft mij wel een gerust gevoel voor de volgende keer. De aangegeven actieradius is dus een juiste weergave. Dus in tegenstelling dat ik eerder schreef " Dat gaan we dus niet meer doen!" toch nog een keer gedaan ....
Ha, tof dat je het maar gelijk uitprobeert, ook al was het misschien niet helemaal vrijwilligAnoniem: 888611 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:06:
[...]
Nou meteen maar uitgetest vandaag of het klopt wat de batterij inhoud aangeeft. Vandaag op en neer naar Utrecht zonder bijlaad mogelijkheid bij mijn afspraak. Zou geen probleem zijn is maar 150 km op en neer maar op heenweg file en met omweg naar afspraak. Terugweg storm en wind tegen. Dus niet echt zuinig. Op de terugweg er voor gekozen om niet te snel laden maar rustig te rijden en kijken of ik het tot op het werk kon halen. Tja was wederom spannend. De teller gaf eerst 3% aan en toen moest ik nog 2 km. Na die melding gaf de actieradius indicatie meer waarde meer van nog te rijden km's. Toch door gereden en met een indicatie van 1% batterij (heb foto maar weet niet hoe te plaatsen) op het werk aan de lader gezet.
Was weer spannend maar geeft mij wel een gerust gevoel voor de volgende keer. De aangegeven actieradius is dus een juiste weergave. Dus in tegenstelling dat ik eerder schreef " Dat gaan we dus niet meer doen!" toch nog een keer gedaan ....
Die file was misschien juist een gelukje. Ik merk iig dat ik met file vele malen zuiniger rijd naar mijn werk. Zolang je niet echt stil staat en de verwarming op 30 graden laat staan dan. Zo heb ik in de zomer 162 km op de teller gehad met de Zoe, toch wel een aardig hoog getal voor dit model.
Van de Leaf heb ik juist weer slechtere verhalen gehoord ('Guess 'o Meter'), maar ook dit heeft Hyundai dus goed opgepakt. Erg lekker om gewoon te weten dat je op die meter kan vertrouwen.
Gisteren trouwens twee Ioniqs (electric) gezien bij de VERkiezingsdebat in Bunnik. Toch wel een aardige auto, ook van binnen. Zat wel goed eigenlijk
Alleen dat grijze staat de witte versie toch niet zo, zwart zal dan wat beter staan. Maar goed, kwestie van wennen volgens mij. Volgende versie zal wrs gewoon grill-loos zijn, net als de facelift van de model S.
Vorig jaar in een gesprek met de importeur, tijdens beurs in Den Bosch, gaf deze al aan dat er een sticker zou komen die op de gril van de Hybride lijkt. Deze is als optie tel bestellen. Ik heb hier bewust niet voor gekozen want vind het wel een leuk dat het duidelijk is dat ik een all electric rij.Nivve schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:33:
[...]
Alleen dat grijze staat de witte versie toch niet zo, zwart zal dan wat beter staan. Maar goed, kwestie van wennen volgens mij. Volgende versie zal wrs gewoon grill-loos zijn, net als de facelift van de model S.
De grijze gril valt niet bij elke kleur even veel op. Ik heb een Auora Silver waarbij de grijze grill minder lijkt op te vallen. Denk dat het een kwestie van wennen is. Auto's hebben al 100 jaar een grill dus dat vinden we nog wel een paar jaar de norm ...
Ik wist niet eens dat die optie beschikbaar was. Maar zelfs als ik het had geweten had ik er niet voor gekozen. Ik heb zoiets van: wen er maar vast aan dat er auto's zijn die geen grille nodig hebben. Maar goed, ik ben dan ook iemand die een elektrische auto meer als een soort ruimteschip ziet (om The Oatmeal maar te citeren: an intergalactic spaceboat of light and wonder), dan een automobiel.Anoniem: 888611 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:19:
Ik heb hier bewust niet voor gekozen want vind het wel een leuk dat het duidelijk is dat ik een all electric rij.
Ik vind dat grijze stuk plastic toch ook niet zo fraai op de witte Ioniq. Zit er al aan te denken om dat grijze front te laten wrappen met bv een carbon-look folie.
.....maar eerst nog een paar maanden geduld voordat de auto geleverd wordt
10x 320W JA Solar @ SolarEdge SE3000H (3200 Wp)
Wetgeving uit de jaren '60 moet je moderniseren. Laat de vergunninghouder de eigenaar zijn van een mobile REaaS ('Range Extender as a Service) dienst en de automoibilist slechts de klant van de opgewerkte energie.Maasluip schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:06:
Zo gauw dat met de Kernenergiewet te verenigen is
En dan vooral artikelen 14.1 en 15.c.
629110
https://fastned.nl/nl/hoe-werkt-het -> en kiest hyundai ioniq -> max 50 kW
Moeten de palen eerst nog een upgrade krijgen ?
http://insideevs.com/hyun...rging-for-ioniq-electric/
Klopt, de palen kunnen nog niet sneller. Op Youtube heeft Björn Nyland een filmpje staan waarin ie met een peik van zo'n 70 kW aan het laden is.629110 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:57:
Kan hij nou wel of niet laden met 100 KW ?
https://fastned.nl/nl/hoe-werkt-het -> en kiest hyundai ioniq -> max 50 kW
Moeten de palen eerst nog een upgrade krijgen ?
http://insideevs.com/hyun...rging-for-ioniq-electric/
Leuk gedaan!unclero schreef op maandag 27 februari 2017 @ 07:01:
Ik heb maar even een korte review gemaakt..
[video]
Ik mis nog de helft, want we wilden veel meer filmen, maar dat moest 's nachts gebeuren, en we waren afgelopen weekend 's avonds niet nuchter genoeg meer om nog te rijden (iets met carnaval enzo).
Dat wordt een deel 2.
Misschien ook update van navigatie want nieuwe stuk A1 tussen Muiden en Amsterdam wordt niet goed herkend.
Ik heb dat bericht nog niet gekregen.
[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 28-02-2017 21:07 ]
Als je een andere leverancier neemt (snap dat je nu aan Eneco vast zit) kan je wel gewoon een 7,4kW paal terug laten schroeven naar een voor jou beter geschrikt vermogen.Anoniem: 888611 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:56:
Nav een analyse is door een collega op het werk besloten om niet verder te gaan met Eneco. Dit omdat zij een extra fee per kWh vragen voor het thuis laden. De paal is weg gehaald en vervangen door een paal van Ecotap. Minder mooi maar ook prima. Geen moeite meer gedaan voor een laadpaal met een groter vermogen. Zal dit wel adviseren aan mijn collega's die ook elektrisch gaan rijden.GoldenSample schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 01:29:
[...]
Als je een andere leverancier neemt (snap dat je nu aan Eneco vast zit) kan je wel gewoon een 7,4kW paal terug laten schroeven naar een voor jou beter geschrikt vermogen.
Bedankt voor de tip. Ik krijg namelijk ook klachten over een echo wanneer ik de apple car play gebruik en niet bij draadloos. Zal dit meteen melden aan de dealer wanneer ik morgen een afspraak maak om eind van de maand mijn zomerbanden terug te plaatsen.Jan Treur schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:06:
Uit het engelstalige forum hier krijg ik het idee dat het vooral gaat om het wegwerken van een echo die er anders bij telefoneren zou zijn. Zie ook hier.
Ik heb dat bericht nog niet gekregen.
Het aantal keren dat een batterij herladen kan worden is ook sterk afhankelijk van hoever deze leeggereden wordt. Zie dit artikel.Anoniem: 888611 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:06:
Tja was wederom spannend. De teller gaf eerst 3% aan en toen moest ik nog 2 km. Na die melding gaf de actieradius indicatie meer waarde meer van nog te rijden km's. Toch door gereden en met een indicatie van 1% batterij (heb foto maar weet niet hoe te plaatsen) op het werk aan de lader gezet.

Deze grafiek is voor LiFePO4, maar zal in de basis ook gelden voor andere lithium accu's.
Maar lees ik het dan goed, dat je nooit leger rijdt dan 20%, voordat je weer herlaadt, en dan kun je 2200 keer herladen.Maasluip schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:12:
2200 cycles van 80% bij een range van 200 km voor een volle cycle is ook 350.000 km. Dat halen ook niet veel auto's.
Het zegt niets over het restant capaciteit alleen toch?
Om het in een iets praktijkgerichter grafiekje te zetten: hoeveel "full ranges" kun je bij bepaalde DOD rijden.
Rood is dezelfde grafiek als hierboven, blauw is hoeveel full ranges je kunt rijden. Om uit te rekenen hoeveel km dat is moet je de rechter kolom vermenigvuldigen met hoe ver je op een range komt (laten we zeggen 200 km voor een Ioniq).

Dus het beste is bij ongeveer halve lading weer te laden.
[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 02-03-2017 14:37 ]
Maar verder is dit hetzelfde als een automotor: hoeveel kilometer gaat die mee en kun je het beste veel of weinig toeren draaien. Daar zijn wel algemene uitspraken over te doen maar elke motor veroudert anders.
100% -> 50% is dus slechter dan 80 -> 30%. Beiden is 50% eraf, maar met 80->30 zal je accu langer meegaan.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
M.b.t. het laadsnelheid:

De combinatie van al die variabelen geeft in de praktijk aan hoe lang er met een batterij gedaan kan worden, totdat deze nog maar 80% of 70% van de initiele capaciteit heeft.
En ja, het maakt ook uit hoe zuinig men rijdt, bijvoorbeeld 5 km per kWh of 8 km per kWh. Bij het laatste doet de batterij 60% langer mee wanneer alleen naar deze variable gekeken wordt.
P.S. een EV met een grote batterij is in het voordeel m.b.t. levensduur van de batterijen. En misschien had dit in het andere topic over elektrische auto's moeten staan, want het gaat niet meer specifiek over de Hyundai Ioniq.
[ Voor 65% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-03-2017 16:49 ]
De blauwe lijn is laden op vermogen 28 kW. Als je de Ioniq EV aan een 100 kW snellader zet, gaat hij laden op 70 kW vermogen, dat is 70/28= 2.5 C. Dat zit dus tussen groen en geel. Laad je met een 50 kW snellader dan wordt dat 50/28 = 1.8 C, dus tussen blauw en groen. Laden op 3.7 of 6.6 kW vermogen zoals bijvoorbeeld thuis is rond de 0.2 C, dat zit wat boven de blauwe lijn.ZuinigeRijder schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:40:
Er zijn inderdaad meer variabelen die meetellen. Dat is ouderdom, temperatuur, hoe snel er geladen/ontladen wordt en hoe zuinig men rijdt.
....
P.S. Eigenlijk moet ik hier niet de 28 kWh als capaciteit nemen (want dat is alleen het bruikbare deel), maar de totale capaciteit 31 kWh. Dan wordt het als volgt:
De blauwe lijn is laden op vermogen 31 kW. Als je de Ioniq EV aan een 100 kW snellader zet, gaat hij laden op 70 kW vermogen, dat is 70/31= 2.6 C. Dat zit dus tussen groen en geel. Laad je met een 50 kW snellader dan wordt dat 50/31 = 1.6 C, dus tussen blauw en groen. Laden op 3.7 of 6.6 kW vermogen zoals bijvoorbeeld thuis is rond de 0.2 C, dat zit wat boven de blauwe lijn.
[ Voor 55% gewijzigd door Jan Treur op 02-03-2017 18:01 ]
Maar mijn boodschap is: in Duitsland zijn de snalladers vaak door Aldi's of andere bedrijven beheerd en die sluiten de palen gewoon na sluitingstijd. Houdt hier rekening mee!
Overigens, wil je zien wat mogelijk de batterij van de toekomst is: zie hier. Geen degradatie, volledig laden in een paar minuten, geen terugval bij lage temperaturen, en drie keer kleiner.
[ Voor 25% gewijzigd door Jan Treur op 02-03-2017 19:02 ]
Gezien het geringe aantal kilometers dat ik dagelijks afleg wil ik in eerste instantie thuis gaan laden met de standaard druppellader. Daarvoor laat ik een aparte groep met zekeringsautomaat aanleggen in mijn garage. Mijn hoofdaansluiting is 1x35A, dus dat zou moeten kunnen. Over dat laden heb ik echter twee vragen die ik hier maar even in de groep gooi:
- Wat is de totale kabellengte van de druppellader? Dit zodat ik rekening kan houden met de beste locatie voor de aan te leggen wandkontaktdoos.
- Omdat ik verder slechts zeer incidenteel onderweg zal opladen heb ik eigenlijk allen een laadpas voor noodgebruik nodig. Wat zou ik daarvoor volgens jullie het beste kunnen aanschaffen?
Voor snelladers bij Fastned moet je een aparte registratie en app hebben.
De druppellaadkabel is ongeveer 520 cm. Bij het aanleggen van die aparte groep, denk dan behalve aan een kabel die dik genoeg is ook aan een stopcontact dat meer dan 10 uur zo´n hoge stroomsterkte kan hebben zonder steeds heter te worden. De gangbare stopcontacten kunnen dat niet hebben, daar wordt vaak bij afgeraden om ze langer dan een of twee uur te gebruiken om die reden.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 05-03-2017 13:40 ]
Snelladen zal ik denk ik nooit behoefte aan hebben, dus zo'n gratis laadpas lijkt mij al prima. Ik zal mij er eens in verdiepen, ik heb tenslotte (helaas) nog tijd genoeg...
Doe jezelf een plezier een neem een laadpas zonder extra toeslag:Jan Treur schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:38:
Laadpassen kosten vaak niets. Ik heb er een van New Motion (maar die rekent wel een vrij hoog extra startartief), Ecotap, en Flow Charging. Die laatste twee rekenen geloof ik wat minder extra.
Voor snelladers bij Fastned moet je een aparte registratie en app hebben.
De druppellaadkabel is ongeveer 520 cm. Bij het aanleggen van die aparte groep, denk dan behalve aan een kabel die dik genoeg is ook aan een stopcontact dat meer dan 10 uur zo´n hoge stroomsterkte kan hebben zonder steeds heter te worden. De gangbare stopcontacten kunnen dat niet hebben, daar wordt vaak bij afgeraden om ze langer dan een of twee uur te gebruiken om die reden.
http://www.evkieswijzer.nl/laadpas.html
zeker met een combi van 'gratis' passen betaal je dan (bijna) nooit een extra fee tov. de laadpaalexploitant zijn 'kale' prijs
Anoniem: 894033
Vanochtend dealer gesproken dat de boot met mijn auto erop volgende week aankomt en het duurt dan nog twee dagen voordat hij bij de dealer is.
Ik vraag me af of dit weer een zoethoudertje is van de dealer of dat dit daadwerkelijk zo is? Iemand anders gehoord dat zijn Hyundai IONIQ EV volgende week aankomt??
De mijne is ook begin december door de leasemaatschappij besteld, en mijn dealer schatte tot voor kort in dat het ding hopelijk in april geleverd zou worden; sinds afgelopen week staat er in mijn informatie-link van de leasemij (die zijn info rechtstreeks uit het Hyundai-systeem krijgt) als nieuwe afleverdatum 15 mei...Anoniem: 894033 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:19:
Mijn dealer heeft me wat betreft de levering van mijn Hyundai IONIQ EV, steeds aan het lijntje gehouden met wanneer deze geleverd wordt. Leaseplan heeft de auto begin december besteld.
Vanochtend dealer gesproken dat de boot met mijn auto erop volgende week aankomt en het duurt dan nog twee dagen voordat hij bij de dealer is.
Ik vraag me af of dit weer een zoethoudertje is van de dealer of dat dit daadwerkelijk zo is? Iemand anders gehoord dat zijn Hyundai IONIQ EV volgende week aankomt??
Maar als je wagen al op de boot staat (wat te checken moet zijn als je een VIN hebt, geloof ik), dan lijkt me dat het wel ok zou moeten zijn?
Ook begin december besteld; ik heb geen informatie in m'n leaseportal staan, maar voor mij is de laatst genoemde datum eind maart.juupke schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:40:
[...]
De mijne is ook begin december door de leasemaatschappij besteld, en mijn dealer schatte tot voor kort in dat het ding hopelijk in april geleverd zou worden; sinds afgelopen week staat er in mijn informatie-link van de leasemij (die zijn info rechtstreeks uit het Hyundai-systeem krijgt) als nieuwe afleverdatum 15 mei...Ik ga er dus een dezer dagen maar weer eens even langs.
Maar als je wagen al op de boot staat (wat te checken moet zijn als je een VIN hebt, geloof ik), dan lijkt me dat het wel ok zou moeten zijn?
Zou zelf voor Nuon gaan, rekent geen starttarief en geen opslag boven het laadpaaltarief geloof ik.Jan Treur schreef op maandag 6 maart 2017 @ 05:58:
Dus voor alleen maar incidenteel laden is Flow Charging het goedkoopst? Bestaat Ecotap niet meer?
"Bij het Nuon Basis abonnement betaalt u geen abonnementskosten, de prijs per kWh is € 0,28. Bij de palen van Stichting E-laad/EVnetNL heeft u een starttarief van € 0,61 en een kWh prijs van € 0,35."
Over welke laadpalen hebben ze het voor die € 0,28 per kWh? Alleen hun eigen?
2017-02-15 Besteld door dealer bij fabriek - Verwachte levering: week 15 in 2017
2016-12-05 Bestelling aangeboden bij dealer
Zie het allemaal wel... snap niet dat het zo lang moet duren. M'n Tesla had ik in 3 maanden, dacht dat Koreanen toch wel harder werkten dan Amerikanen
Het probleem is dat Hyundai/Zuid Korea vorig jaar te maken heeft gehad met grote overstromingen en stakingen, met als gevolg dat ze een productiebacklog van bijna 140.000 wagens hebben opgebouwd in 2016. Het mag dan een grote fabriek zijn, een dergelijk grote achterstand is ook daar niet zo snel even weggewerkt...YoshiBignose schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:52:
Zie het allemaal wel... snap niet dat het zo lang moet duren. M'n Tesla had ik in 3 maanden, dacht dat Koreanen toch wel harder werkten dan Amerikanen
Waar zie je dat? Op de Nuon.nl zie ik t niet terugJan Treur schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:52:
Wat ze zeggen is een beetje verwarrend:
"Bij het Nuon Basis abonnement betaalt u geen abonnementskosten, de prijs per kWh is € 0,28. Bij de palen van Stichting E-laad/EVnetNL heeft u een starttarief van € 0,61 en een kWh prijs van € 0,35."
Over welke laadpalen hebben ze het voor die € 0,28 per kWh? Alleen hun eigen?
Ik heb Flow Charging voor incidenteel laden.Jan Treur schreef op maandag 6 maart 2017 @ 05:58:
Dus voor alleen maar incidenteel laden is Flow Charging het goedkoopst? Bestaat Ecotap niet meer?
Greenflux voor het laden op het werk, want dan betaal ik maar 15 eurocent per kWh en geen starttarief.
Voordeel van Flow Charging is dat er geen abonnementskosten zijn en per laadsessie maar 18 eurocent transactievergoeding gerekend wordt. De kosten van de laadpaal exploitanten wordt netto doorberekend.
Het valt op hoeveel verschil er is in de laadkosten voor openbare laadpalen van exploitanten.
Zou best gruwelijk laat kunnen zijn. Sowieso wordt dat vaak pas 1x per maand tussen partijen gedeeldpmiddeld schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:08:
Ik heb een laadpas van New Motion en van EV Company. Die laatste rekent overigens 10 ct per transactie. Ik laad met beide passen al sinds eind januari, maar heb alleen nog een rekening gekregen van eind januari. Ook op mijn accounts zijn geen laadsessies te zien. Heb ik nou mazzel of zijn zij zo gruwelijk laat met registreren en afrekenen? Iemand meer ervaring hiermee?
[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 08-03-2017 16:21 ]